Beste FOK!kers,quote:Gepubliceerd: 17 maart 2018 06:39 Laatste update: 17 maart 2018 08:37
Foto: Hollandse Hoogte
PvdA, GroenLinks en SP willen in een wet vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland op peil blijft. Wanneer zo'n woning verdwijnt door verkoop of sloop, moet er op zijn minst één voor terugkomen.
Zo'n verplichting voor gemeenten is nodig om te zorgen voor voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs, vinden de drie linkse oppositiepartijen.
De komende jaren dreigen tienduizenden sociale huurwoningen te worden gesloopt of verkocht, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt, aldus de initiatiefnemers voor de wet. Zij noemen het onverantwoord de sociale sector nog verder te laten krimpen.
Voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht, stelt PvdA-Kamerlid Henk Nijboer. ''Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.''
Zaterdag wordt het initiatiefwetsvoorstel ingediend.
https://www.nu.nl/politie(...)ttelijk-regelen.html
Ze zouden wat emoticons in die wet moeten stoppen.quote:Op maandag 19 maart 2018 00:03 schreef Rabieluh het volgende:
Lang verhaal, veel emoticons, mooi man.
Misschien zou dat wel bevorderlijk zijn voor het opkomstpercentage.quote:Op maandag 19 maart 2018 00:09 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Ze zouden wat emoticons in die wet moeten stoppen.
Stel: rechtse partijen inspannen zich voor goede zorg,quote:Op maandag 19 maart 2018 06:08 schreef Nattekat het volgende:
Stel...
- er zijn 50.000 mensen die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning
- er staan 75.000 van zulke woningen
- er is een groot tekort aan sociale huurwoningen
Ligt het probleem dan aan het tekort aan sociale huurwoningen links?
Hoe is dit relevant precies?quote:Op maandag 19 maart 2018 06:22 schreef loni55 het volgende:
[..]
Stel: rechtse partijen inspannen zich voor goede zorg,
Goed onderwijs,
En gelijke rechten.
Zijn ze dan nog rechts?!
Want sociale problemen/armoede waar je op doelt niets met het nieuwsbericht te maken heeft.quote:Op maandag 19 maart 2018 06:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe is mijn post irrelevant precies?
quote:Op maandag 19 maart 2018 06:22 schreef loni55 het volgende:
[..]
Stel: rechtse partijen inspannen zich voor goede zorg,
Goed onderwijs,
En gelijke rechten.
Zijn ze dan nog rechts?!
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de lange wachtlijsten in vele gevallen het gevolg zijn van scheefwoners. Mensen die eigenlijk geen recht meer hebben op een sociale huurwoning, maar geen alternatief hebben.quote:Op maandag 19 maart 2018 06:39 schreef loni55 het volgende:
[..]
Want sociale problemen/armoede waar je op doelt niets met het nieuwsbericht te maken heeft.
Daar heb je ook wel een punt maar ik vind de term scheefwoners ook erg misplaatst. Dat de prijzen, kunstmatig hoog worden gehouden kun je niet aan de burgers toeschuiven.quote:Op maandag 19 maart 2018 06:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de lange wachtlijsten in vele gevallen het gevolg zijn van scheefwoners. Mensen die eigenlijk geen recht meer hebben op een sociale huurwoning, maar geen alternatief hebben.
In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld veel meer woningen dan er daadwerkelijk nodig zijn terwijl de wachtlijsten enorm zijn.
Gelul. Die mensen hebben gewoon recht om te blijven wonen in hun huis dat ze rechtmatige verkregen hebben.quote:Op maandag 19 maart 2018 06:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de lange wachtlijsten in vele gevallen het gevolg zijn van scheefwoners. Mensen die eigenlijk geen recht meer hebben op een sociale huurwoning, maar geen alternatief hebben.
In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld veel meer woningen dan er daadwerkelijk nodig zijn terwijl de wachtlijsten enorm zijn.
Precies. Als je geen alternatief hebt, dan ben je ook geen scheefhuurder in mijn ogen.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:07 schreef loni55 het volgende:
[..]
Daar heb je ook wel een punt maar ik vind de term scheefwoners ook erg misplaatst. Dat de prijzen, kunstmatig hoog worden gehouden kun je niet aan de burgers toeschuiven.
Maar dan kun je beter dat alternatief bouwen. Er is vooral een gebrek aan huurwoningen in de vrije sector.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Als je geen alternatief hebt, dan ben je ook geen scheefhuurder in mijn ogen.
Maar dan wel tegen marktwaarde.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gelul. Die mensen hebben gewoon recht om te blijven wonen in hun huis dat ze rechtmatige verkregen hebben.
Mee eens. Je moet sociale huur zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor de middeninkomens. Dat doe je onder andere door goede alternatieven te bieden.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dan kun je beter dat alternatief bouwen. Er is vooral een gebrek aan huurwoningen in de vrije sector.
Inderdaad. Veel van die oude meuk in de sociale huur is niet echt aantrekkelijk. De locatie is vaak nog wel interessant. Het zou goed zijn om die locaties om te vormen. Je krijgt dan betere wijken, met duurzame woningen die ook veel fijner zijn om in te wonen.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mee eens. Je moet sociale huur zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor de middeninkomens. Dat doe je onder andere door goede alternatieven te bieden.
Exact. Ik denk namelijk niet dat mensen die kunnen kopen of vrije sector huren voor hun lol in een sociale wijk blijven zitten (al zijn ze niet allemaal dramatisch hoor, zeker in nieuwbouw gemengde koop/sociale huur wijken heb je een modern huis in een leuke buurt).quote:Op maandag 19 maart 2018 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel van die oude meuk in de sociale huur is niet echt aantrekkelijk. De locatie is vaak nog wel interessant. Het zou goed zijn om die locaties om te vormen. Je krijgt dan betere wijken, met duurzame woningen die ook veel fijner zijn om in te wonen.
Er zal uiteraard ook behoefte blijven aan wijken voor minima, maar dat doe je dan op die minder aantrekkelijke locaties. Die wijken krijg je ook niet opgefrist, omdat bepaalde groepen nu eenmaal in staat zijn om iedere wijk om te toveren in een wijk waar je niet wil wonen.
Daarom schreef ik ook oude meuk.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Exact. Ik denk namelijk niet dat mensen die kunnen kopen of vrije sector huren voor hun lol in een sociale wijk blijven zitten (al zijn ze niet allemaal dramatisch hoor, zeker in nieuwbouw gemengde koop/sociale huur wijken heb je een modern huis in een leuke buurt).
Nee, ik zou niet weten wat de marktwaarde is. Zodra je een hypotheek afsluit creeert de bank dat gratis geld met een druk op de knop uit ijle lucht. Dat geld is dan nog een keer extra goedkoop doordat de ECB 80 miljard per maand bijdrukt. Dat goedkope geld is wel beschikbaar voor koop maar niet voor huur. Dan hebben we nog de HRA die ook zeer marktverstorend is, de marktverstoring door de verhuurdersheffing, de marktverstoring door de huurtoeslag en de marktverstoring door het puntensysteem. Dat terwijl er natuurlijk nooit sprake van een vrije markt kan zijn met een werkend prijsmechanisme wanneer er bij grote vraag het aanbod niet onbeperkt kan worden uitgebreid. Daarvoor zou je privaat land in moeten polderen.quote:
Ik ga er niet eens aan beginnen om alle fouten in jouw post te corrigeren. Mijn hemel zeg!quote:Op maandag 19 maart 2018 08:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik zou niet weten wat de marktwaarde is. Zodra je een hypotheek afsluit creeert de bank dat gratis geld met een druk op de knop uit ijle lucht. Dat geld is dan nog een keer extra goedkoop doordat de ECB 80 miljard per maand bijdrukt. Dat goedkope geld is wel beschikbaar voor koop maar niet voor huur. Dan hebben we nog de HRA die ook zeer marktverstorend is, de marktverstoring door de verhuurdersheffing, de marktverstoring door de huurtoeslag en de marktverstoring door het puntensysteem. Dat terwijl er natuurlijk nooit sprake van een vrije markt kan zijn met een werkend prijsmechanisme wanneer er bij grote vraag het aanbod niet onbeperkt kan worden uitgebreid. Daarvoor zou je privaat land in moeten polderen.
Je kan het niet, he?quote:Op maandag 19 maart 2018 08:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ga er niet eens aan beginnen om alle fouten in jouw post te corrigeren. Mijn hemel zeg!
Jammer dat juist jij dit soort onzin blijft herhalen.quote:Op maandag 19 maart 2018 08:00 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben al te veel sociale huurwoningen. Er zitten gewoon veel te veel mensen in die daar helemaal niks te zoeken hebben. We willen natuurlijk allemaal graag voor 400 euro op een A-locatie wonen, maar dat gaat nu eenmaal niet.
Dat bepaal ik zelf wel.quote:Op maandag 19 maart 2018 08:00 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben al te veel sociale huurwoningen. Er zitten gewoon veel te veel mensen in die daar helemaal niks te zoeken hebben.
Dit x 1000.quote:Op maandag 19 maart 2018 08:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
Scheefhuurders
Zorg dan gewoon dat je in de vrije sector voor een normale prijs terecht kunt zonder al die absurde eisen van 4x huur moeten verdienen per maand etc.
Natuurlijk moeten mensen zelf bepalen wat ze uitgeven aan wonen, eten, vakantie, roken en wat allemaal nog meer. De frictie zit hem erin dat de overheid een enorme hoeveelheid woningen aanwijst voor een bepaalde doelgroep inclusief alle bijbehorende wetgeving en marktverstorende elementen, terwijl die woningen volzitten met mensen die helemaal niet in die doelgroep horen. Dat gaat dus niet, en het gaat nog ten koste van de mensen die het wél heel erg hard nodig hebben ook.quote:Op maandag 19 maart 2018 12:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap al die voorvechters van de vrije markt niet, die op dit standpunt ineens menen te moeten kunnen bepalen dat mensen 'te goedkoop' wonen.
Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze over hebben voor een woning en waar ze zich thuisvoelen.
Wat mij betreft zet de overheid nog meer in om wonen betaalbaar te houden, ook voor de middenklasse.
quote:Op maandag 19 maart 2018 12:39 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Dit x 1000.
Met 2500/2600 bruto kun je niet eens meer een vrije sector huurwoning van 800 huur krijgen.
De frustratie is nog groter als je bedenkt dat die grote groep vaak wel weg wil, maar niet weg kán. Als alleenverdiener zonder eigen geld wordt het al lastig om een huis te kopen en de vrije sector stelt idiote eisen terwijl de prijzen veel te hoog gehouden worden.quote:De frictie zit hem erin dat de overheid een enorme hoeveelheid woningen aanwijst voor een bepaalde doelgroep inclusief alle bijbehorende wetgeving en marktverstorende elementen, terwijl die woningen volzitten met mensen die helemaal niet in die doelgroep horen. Dat gaat dus niet, en het gaat nog ten koste van de mensen die het wél heel erg hard nodig hebben ook.
Omdat die vrije-markt voorvechters die in de politiek (overheid, dus anti-vrijemarkt) zitten, een stelletje hypocriete graaiende leugenaars zijn.quote:Op maandag 19 maart 2018 12:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap al die voorvechters van de vrije markt niet, die op dit standpunt ineens menen te moeten kunnen bepalen dat mensen 'te goedkoop' wonen.
Dus alle werkende armen de randstad uit. Dan kunnen de Expats en CEO's hun eigen vuilnis naar de stort brengen.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel van die oude meuk in de sociale huur is niet echt aantrekkelijk. De locatie is vaak nog wel interessant. Het zou goed zijn om die locaties om te vormen. Je krijgt dan betere wijken, met duurzame woningen die ook veel fijner zijn om in te wonen.
Er zal uiteraard ook behoefte blijven aan wijken voor minima, maar dat doe je dan op die minder aantrekkelijke locaties. Die wijken krijg je ook niet opgefrist, omdat bepaalde groepen nu eenmaal in staat zijn om iedere wijk om te toveren in een wijk waar je niet wil wonen.
En die zijn lekker betaalbaar zeker, laat me niet lachen. De grootste tekorten zitten in de lage segment huurwoning dus sociale woningbouw.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dan kun je beter dat alternatief bouwen. Er is vooral een gebrek aan huurwoningen in de vrije sector.
Hoef jij dan geen grotere, duurdere, en vrijstaande woning in een aantrekkelijk wijk? Dan kunnen ze die woningen ook goedkoop geven aan de mensen met een minimuminkomen. Hebben laatstgenoemden tenminste ook minder stress.quote:Op maandag 19 maart 2018 12:38 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel.
Ik huur lekker scheef de komende jaren. Wat een kutterm trouwens.
Ik denk dat dat eerder komt doordat de grens tussen 'sociale woningbouw' en vrije sector te hoog ligt.quote:Op maandag 19 maart 2018 12:53 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
En die zijn lekker betaalbaar zeker, laat me niet lachen. De grootste tekorten zitten in de lage segment huurwoning dus sociale woningbouw.
Bullshit, echt waar wat een dom gelul zeg.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik mis het woord betaalbaar er tussen in. Alleenstaande modaal verdieners kunnen geen 1000+ per maand voor woonruimte betalen.quote:Op maandag 19 maart 2018 07:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hm.. al die 'notoire' voorvechters van de vrije markt - waaronder ikzelf - bepleiten onder andere hiermee juíst een significante afname van huidige scheefstand op de huurmarkt. Dit moet men niet langer willen; er zijn immers genoeg type woningen die voldoen aan het label 'sociale huurwoning', echter worden deze massaal 'bezet' door het vrij grote aantal scheefhuurders dat ons land rijk is.quote:Op maandag 19 maart 2018 12:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze over hebben voor een woning en waar ze zich thuisvoelen.
Wat mij betreft zet de overheid nog meer in om wonen betaalbaar te houden, ook voor de middenklasse.
De huur wordt nu al veel zwaarder verhoogd als je boven een bepaald inkomen zit.quote:Op maandag 19 maart 2018 13:59 schreef Leandra het volgende:
Ze moeten het "sociale huurwoning" begrip eens loslaten zodra de bewoners een inkomen boven de grens voor sociale huur hebben.
Helemaal niet erg dat ze daar dan nog blijven zitten, ik begrijp ook wel dat je niet zomaar wilt verhuizen, maar laat de huur dan stijgen naar een marktconform bedrag en/of bied de woning te koop aan aan de zittende huurder.
Dan houden ze geen sociale huurwoning meer bezet, en kan er weer nieuw gebouwd worden, dan wel van de opbrengst van de verkoop, dan wel van de reguliere hogere huur die de verhuurder ontvangt.
Als de huurder vertrekt kun je de woning voor zowel sociale huur als vrije sector huur beschikbaar maken, waarbij je een sociale huurkorting toepast op de vrije sector huur om de woning ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar te houden.
Maar dat verplichte "minimaal zoveel procent sociale huur" als er nieuw gebouwd wordt enzo, is complete nonsens.
Laat (sociale) verhuurders gewoon woningen bouwen die in principe vrije sector tussen de 750 en 1.000 per maand moeten kosten, en laat ze daarop een sociale huurkorting op toepassen voor mensen met een inkomen onder de grens voor sociale huur.
Dan bedien je verschillende markten en heb je geen last van scheefwonen als iemand meer gaat verdienen of gaat samenwonen.
Alleen werkt het zo jammer genoeg niet. Onder de liberalisatiegrens (~710 euro per maand) is de maximale huurprijs bepaald door een puntensysteem en is het verplicht sociale huur, dus dan moet de woning in principe worden verhuurd aan bewoners onder een bepaald inkomen.quote:Op maandag 19 maart 2018 13:59 schreef Leandra het volgende:
Als de huurder vertrekt kun je de woning voor zowel sociale huur als vrije sector huur beschikbaar maken, waarbij je een sociale huurkorting toepast op de vrije sector huur om de woning ook voor mensen met een laag inkomen bereikbaar te houden.
Juist. Dit is een relatief eenvoudige ingreep met een groot positief effect op de woningmarkt.quote:Op maandag 19 maart 2018 14:04 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Alleen werkt het zo jammer genoeg niet. Onder de liberalisatiegrens (~710 euro per maand) is de maximale huurprijs bepaald door een puntensysteem en is het verplicht sociale huur, dus dan moet de woning in principe worden verhuurd aan bewoners onder een bepaald inkomen.
Als je kon kiezen of je een willekeurige woning als sociale huurwoning óf als vrije sector-woning zou verhuren, zouden we veel minder problemen hebben, want dan zouden de scheefwoners ook naar duurdere "sociale" woningen door kunnen stromen die dan een marktconforme prijs hebben. Daarvoor komen ze nu niet in aanmerking want hun inkomen is te hoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |