https://www.distrifood.nl(...)verdwijnen-101122350quote:AMSTERDAM – Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. De opkomst van online winkelen in combinatie met de lage winstmarges, speelt veel grootgrutters parten.
Dat zegt retaildeskundige Nils van Dam (voormalig ceo Unilever Nederland & België) van adviesbureau Duval Union Consulting op nieuwsradiozender BNR.
Supermarkten schrijven al snel rode cijfers
Volgens Van Dam hebben supermarkten veel vaste kosten, en omdat ze vooral op prijs concurreren komt de gemiddelde winstmarge niet veel hoger uit dan 3 procent. Als grootgrutters omzet verliezen aan onlinewinkels, schrijven ze volgens hem al snel rode cijfers. Tegelijkertijd raken consumenten steeds meer gewend aan het online kopen van bijvoorbeeld speelgoed en reizen, en dat gaat ook bij voedsel gebeuren.
‘Met name kleinere partijen verdwijnen’
,,Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10 procent van de winkels verlieslatend wordt”, aldus Van Dam. Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. Kleinere partijen hebben die middelen echter niet, waardoor mogelijk 30 tot 40 procent van de supermarkten verdwijnt.
Grolsch heeft de zaak overigens verloren en de Lidl blijft Kordaat verkopen:quote:Op vrijdag 15 februari 2019 16:32 schreef borisz het volgende:
[..]
https://www.tubantia.nl/e(...)on-kordaat~a4c88ab3/
Nog maar eens Loetje.quote:Hoe kan het toch dat het vooral vanwege de biefstukken vermaarde restaurantketen Loetje zo snel groeit? Want we tellen nu al 18 vestigingen, en dat moeten er snel meer worden. Heel snel. Wij namen een stiekem kijkje in de keuken, en vonden in Boris Deen en Rob Wagemaker het geheime ingrediënt.
165.000 koeien per jaar zijn er nodig om alle bezoekers van Loetje van hun in een plas vet geserveerde ossenhaasbiefstuk te kunnen voorzien. Een enorm aantal ja, waar dan ook een flinke omzet tegenover staat. ¤75 miljoen, om precies te zijn. Alhoewel, precies… om eerlijk te zijn gaat het hier om een schatting, want journalisten worden door Loetje als onwelkome gasten beschouwd. Jammer, want het is natuurlijk een smakelijke prestatie van de mensen achter het concern, dat met een enkel Amsterdams café begon. Een roemrucht café, dat wel. Met dank aan de grofgebekte Loetje Klinkhamer, die overigens in 2017 na een val van de trap in zijn etablissement overleed.
De aandelen van het bedrijf had hij toen al overgedragen, en nu zijn het diens dochter Marga, zoon Jaap, diens ex Pien die het concern smaak geven. En die de keten laten groeien, al wordt dan weer gezien als de verdienste van Mike van den Berg, die zich rond 2005 aansloot. Hij wordt gezien als de echte macher. ‘Van den Berg is de echte ondernemer van het stel. De rest is toch een beetje met de kont in de Blue Band gevallen’, zo vernemen we.
Het geld voor de enorm snelle expansie komt overigens weer van een ander duo: Boris Deen en Rob Wagemaker, 2 van de 3 oprichters van koopjesketen Action (waarover we afgelopen maand dit artikel schreven). ‘Het komt erop neer dat als het management een kans ziet, ze naar die geldgevers gaat. Die zetten dan hun portemonnee open’, zo kunt u lezen in het uitgebreide artikel dat we over Loetje schreven. Daarin leest u ook waarom het u thuis nooit zal lukken de smaak van Loetje te evenaren. ‘Blue Band is 100% plantaardig geworden. We hebben dat natuurlijk getest bij consumenten en die ervoeren geen verschil. Bij Loetje wel. Daar hadden ze het idee dat er net iets minder schuim op hun jus zat. En als die iets op een andere manier zien, dan zijn ze daar zeer vasthoudend in. Maar goed, als zij zo hechten aan traditie is het onderdeel van een normale commerciële relatie om daarnaar te luisteren. Dus als uitzondering leveren we Loetje nog steeds de Blue Band volgens de oude receptuur’, zegt boterbaas Berend Jan Taken van Upfield, waar het margarinemerk na de afstoting door Unilever werd ondergebracht.
Snap ook niet waarom mensen ermee weglopen. Branding is blijkbaar belangrijk, belangrijker dan kwaliteitquote:
https://nos.nl/artikel/22(...)HwIHbDNAj6dHUIgZYIp8quote:Een strandpaviljoen in Apeldoorn, of in Vught, Amersfoort of Lopikerkapel: sommigen kijken er misschien raar van op, en toch zijn ze er. Het aantal strandpaviljoens stijgt - inmiddels zijn het er 413 - en opvallend: de groei zit vooral in provincies die niet aan zee liggen.
Dat blijkt uit onderzoek van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. "En een eind aan de groei is nog niet in zicht", zegt onderzoeker Guido Verschoor. "Je ziet ze steeds meer bij grote steden, aan het water van recreatieplassen of op de oevers van rivieren, zoals de Lek."
Zand, parasols, ligbedden... midden in een stad als Apeldoorn. Zo gek is dat niet, zegt Verschoor. Volgens hem willen mensen steeds meer buiten zijn: "Kijk maar naar het stijgend aantal festivals, terrassen, buitenkeukens en bbq's. Het terras wordt voor veel horecabedrijven steeds belangrijker. Waar zit je dan mooier dan aan een plas of een meer. Of dus in de stad. Bedjes en parasols erbij, eigenlijk alles wat je te wensen hebt als de zon schijnt."
Zomers langer
De zomers worden ontegenzeggelijk steeds langer. "De laatste zomers heb je gemiddeld 50 mooie dagen en 40 dagen die redelijk zijn. Voor mij is dat voldoende", zegt eigenaar Richard Fick van Beachclub Klein Scheveningen in Lopikerkapel, aan de Lek niet ver van Utrecht.
Loopt hij vooruit op de oprukkende zee, een gevolg van het veranderende klimaat? Gekscherend wordt er immers al jaren gezegd: 'Amersfoort aan Zee' of 'Lopikerkapel aan Zee'. "Nou, vijf jaar geleden kwam dit te koop en ik dacht: dit is mijn kans. Het weer wordt steeds beter, dus waarom niet?" Zijn beachclub is het hele jaar open en op drukke dagen recreëren er zo'n 1000 tot 1500 zonaanbidders aan de Lek.
Goede bereikbaarheid
De meeste strandpaviljoens zijn (natuurlijk) te vinden aan de echte kust. De top-10 van strandgemeenten met de meeste paviljoens wordt aangevoerd door Scheveningen, Zandvoort en Veere.
Met de verdere groei van het aantal strandpaviljoens is het wel van belang dat er goed gekeken wordt naar de bereikbaarheid. Vooral de kust is op warme zomerse dagen steeds moeilijker te bereiken. "Goede bereikbaarheid is natuurlijk cruciaal. Ook het aantal buitenlandse toeristen blijft stijgen, dus er moet veel aandacht zijn voor de wegen naar het strand, parkeren en bereikbaarheid met de fiets. Heel belangrijk", zegt Verschoor.
quote:Op donderdag 4 april 2019 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
De girafnootjes van de Aldi lijken teveel op de tijgernoten van Duivis
https://www.ad.nl/economi(...)jes-duyvis~a95d233a/
Let wel, het gaat om het uiterlijk van de “nootjes” zelf en niet om de verpakking of de naam.
Nog een reden om geen kweekzalm te willen eten.quote:
https://www.missethoreca.(...)jn-in-2019-101321430quote:Dit jaar komt er geen spaaractie van Albert Heijn en The Fork (Iens) waarbij consumenten zegels kunnen sparen bij de supermarktgigant voor een gratis tweede driegangenmenu. Een woordvoerder van The Fork laat dat desgevraagd weten aan Misset Horeca. Er zijn wel gesprekken geweest tussen Albert Heijn en The Fork maar beide partijen hebben besloten de AH restaurantactie niet te houden. Er komt geen ander – gezamenlijk – initiatief van AH en The Fork.
Wat slecht .... benieuwd of Herman zelf nog op deze recensie gaat reageren ....quote:Op vrijdag 14 juni 2019 16:13 schreef borisz het volgende:
Hiske Versprille ging eten bij Goud van Herman den B.
https://www.volkskrant.nl(...)kreeft-nep~b67aca2b/
Iwa kom d'r maar in! Oh wacht....
Ach, hij hoeft niet met me aan tafel te zitten, als hij maar kan koken, en dat kan ie wel.quote:Op donderdag 27 juni 2019 00:39 schreef golfer het volgende:
Hans van Wolde is altijd een met zichzelf ingenomen eikel geweest en gebleven.
Zegt ie zelf ook: "Ik was wel zo’n baasje, met een ego van hier tot de overkant."
was een leuke tent en wie weet wordt het dat weerquote:Op woensdag 26 juni 2019 21:53 schreef borisz het volgende:
Hans van Wolde over het einde van Beluga
https://www.missethoreca.(...)2BEAD5C9F3A4660F0YI4
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |