abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 19 december 2018 @ 13:45:25 #126
131800 Tarado
capô de fusca
pi_183827531
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:40 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

En wiens ex het is, is belangrijk want...?

Good for him, trouwens. Hoe je het ook wendt of keert: beste kans om je idee en product over de grens te krijgen. Kan me voorstellen dat het geen makkelijke beslissing is om je bedrijf over te dragen. Voor de centen alleen, zal het niet zijn, vermoed ik. Daarvoor zit er te veel idealisme achter. Dan hadden de oprichters wel eerder voor poen gekozen ipv. dit experiment, dat in den beginnen nogal beschimpt werd.

Maar het doet marketingtechnisch wel wat af aan het sympathieke karakter natuurlijk. Toch lijken de oprichters mij wel goeie gozers, dus ze zullen vast weten wat te doen.
sowieso nooit begrepen dat je kipvrije kip of visvrije tonijn als zodanig mag verkopen
  Moderator / Redactie Sport woensdag 2 januari 2019 @ 19:55:49 #127
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184166560
Ook in 2019 gaan we door met nieuws posten. Of het nu restaurantnieuws is of op een andere manier met eten te maken heeft :s).

Om te beginnen iets van Quote http://www.quotenet.nl/Ni(...)faillissement-219018

quote:
Een restaurant runnen is geen makkie, zelfs niet op zo’n hotspot. Eind 2018 is het faillissement aangevraagd voor Restaurant Stedelijk. Door wie en waarom precies is niet duidelijk.
Spijtig nieuws: Restaurant Stedelijk is failliet. U weet wel: dat enorme met glas omringde restaurant op de begane grond van de witte badkuip op het museumplein. Het (goede) nieuws is dat men er nog wel terecht kan voor een hapje of kopje koffie. Als we het restaurant bellen wordt duidelijk dat het personeel waarschijnlijk weinig heeft meegekregen van het faillissement. ‘We zijn overgenomen door Vermaat en gaan vol goede moed verder’, laat de bedrijfsleider ons weten.

Dat Vermaat de koper is kunnen we geen verassing noemen. Zij verzorgen namelijk ook al de catering in zowel het Rijksmuseum als het Van Goghmuseum. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze diep in de buidel hebben moeten tasten. In de jaarrekening 2017 van Amsterdam Hospitality Services BV kunnen we lezen dat de tent het al een tijdje knap lastig had. Er werden tonnen geleend, waar dat geld precies voor gebruikt is wordt niet duidelijk. Schuldeisers zouden de ABN AMRO kunnen zijn, de verhuurder (188.000 euro huur per jaar) of koffieleverancier Mocca D’or. Het eigen vermogen kelderde in 2017 van ruim 7,5 ton naar iets meer dan twintigduizend euro. Verder werden er ook flink wat mensen ontslagen. Kortom: niet erg fijn allemaal. De tent was tot voor kort van Jan en Renata Semeins-Smid. Geen onbekenden in het hoofdstedelijke horecawereldje. Zo zijn ze mede-eigenaar van Het Amsterdamse Proeflokaal. Een gigantische hut tegenover het Olympisch Stadion.

Helaas tasten weover de precieze reden van het faillissement vooralsnog in het duister. De curator van dienst was niet bereikbaar voor commentaar. Ook het echtpaar Semeins-Smid nam de telefoon niet op. Al met al best een opvallend gebeuren. In 2018 was het Stedelijk Museum met bijna 700.000 bezoekers een van de best bezochte musea van de stad. Aan klandizie geen gebrek zou je zeggen. Wellicht kunnen we u later vertellen wat er precies is gebeurd en hoeveel poen er voor het restaurant is betaald.
En Jumbo heeft een persbericht uitgedaan over 2018 en kijken vooruit. https://nieuws.jumbo.com/(...)ruim-20-procent/363/ Ze willen naar België.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport maandag 7 januari 2019 @ 18:03:57 #128
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184264525
quote:
Actor Lisa Faulkner has announced her engagement to celebrity chef John Torode - who she met while competing on MasterChef.

Faulkner, 46, told followers on Instagram that her boyfriend had proposed on Christmas Day, but the couple had kept it under wraps until their family knew.

She wrote on Instagram: "My gorgeous John completely surprised me on Christmas Day and asked me to marry him!

"After waiting to tell our family when we got home we then had a few days just grinning at each other!! I'm so very happy to share our lovely news with you.
https://news.sky.com/stor(...)john-torode-11601042

/CULblvd
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 8 januari 2019 @ 07:10:26 #129
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184273744
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
ABN AMRO verwacht de komende jaren verdere schaalvergroting in de Nederlandse horeca. Ketens worden groter en er vinden bovengemiddeld veel overnames plaats. Horecabedrijven moeten een zekere omvang hebben om de veeleisende consument optimaal te bedienen. Deze wil snelle, verse en gezonde menu’s. Ook het werven en vasthouden van schaars personeel vergt investeringen en dus meer omvang. In de keuken worden straks zelfs kostbare robots ingezet.

De horecasector is volop in beweging. Lunchrooms schieten als paddenstoelen uit de grond: daar zijn er nu 61% meer van dan zes jaar terug. Ook het aantal fastfoodrestaurants, soms opererend binnen grotere ketens, neemt sterk toe. De Amerikaanse formules Taco Bell en Five Guys zijn bekende nieuwkomers. Dat is niet voor niets. Horecaondernemers zien dat de Nederlandse consument meer te besteden heeft en steeds vaker buiten de deur eet. Dat geldt vooral voor de millennials : zo dineert 21% van hen één of meer keren per week buiten de deur. Dat percentage is aanzienlijk hoger dan bij andere generaties. Mede hierom maakt de horeca een stevige omzetgroei door.

Schaalvergroting
Echter, de taart mag dan wel groter worden, maar tegelijk moet deze onder veel meer ondernemers worden verdeeld. Onder de oppervlakte tekent zich een opmerkelijke ontwikkeling af, namelijk die van ‘schaalvergroting’. In 2018 liet een record aan overnames van eetzaken zien, zoals in Figuur 1 zichtbaar is. Bestaande ketens laten daarnaast een stevige organische groei zien. Lunchrooms, avondrestaurants en fastfoodrestaurants die onderdeel zijn van een keten of een ‘formule’ groeien sterker dan zelfstandige horecabedrijven.
Is er nog toekomst voor het kleine, zelfstandige restaurant? Zeker. Zelfstandige ondernemers blijven in ruime meerderheid aanwezig in het horecalandschap en hebben voldoende bestaansrecht; ze geven een regio, dorp of stadsbuurt charme en eigen identiteit.

Toch voorzien we voor de komende jaren dat de trend van schaalvergroting doorzet. Het aantal overnames komt in 2019 naar verwachting uit boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar (100) en ketens zetten hun uitbreiding voort. Voor die expansie liggen al veel plannen klaar.
Schaalvergroting kan een antwoord zijn om de kostbare investeringen te kunnen doen die nodig zijn om in te spelen op de snel veranderende en concurrerende horecasector. In deze publicatie lichten we toe welke obstakels horecaondernemers tegenkomen en mogelijk het hoofd kunnen bieden door op te schalen. In de bijlage lichten we deze obstakels verder toe en geven we aan waarom we denken dat verdure schaalvergroting zal plaatsvinden.
https://insights.abnamro.(...)rein-in-straatbeeld/

Of in PDF van 4 pagina's https://insights.abnamro.nl/download/127941/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 10 januari 2019 @ 12:21:02 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184317382
Grote stap voor Albert Heijn: grootgrutter stapt in maaltijdbezorging.

Ook supermarkten beginnen de druk te voelen van onlineconcurrentie en timmeren aan de weg met nieuwe concepten. Amsterdammers kunnen vanaf vandaag warme maaltijden van Albert Heijn aan huis laten bezorgen.

Wie watertandt bij een van de recepten op het Allerhande-platform van Albert Heijn, maar zelf geen tijd, zin, of vaardigheden heeft om het klaar te maken, kan binnenkort een appje sturen naar Deliveroo of Thuisbezorgd. Althans, in Amsterdam. Albert Heijn gaat vanuit een keuken daar – enkele – warme maaltijden thuisbezorgen. Bij succes volgen in 2019 meer steden.

Een grote stap, zegt Albert Heijn, maar een logische reactie op het veranderende gedrag van consumenten. ‘De bezorging van online bestelde boodschappen en maaltijden noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers’, schreef onlangs het FoodService Instituut, dat de voedselbranche onderzoekt. Bezorging van kant-en-klaarmaaltijden groeit het hardst, en Albert Heijn hoopt daarvan een graantje mee te pikken.

‘Eten is steeds minder gebonden aan een plek’, zegt Carlijn Olthof, verantwoordelijk voor food service bij Albert Heijn, vanuit een glimmende keuken op een niet nader te noemen straathoek in Amsterdam West. Omdat klanten bij Albert Heijn negen gerechten uit verschillende keukens op één plek kunnen bestellen, denkt het bedrijf terrein te kunnen winnen op de markt voor maaltijdbezorging. Het gaat om maaltijden die populair zijn op Allerhande, het receptenforum van de supermarkt.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 10 januari 2019 @ 12:27:10 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184317459
Tja, veel mensen kunnen al nauwelijks koken, in de UK is het nog erger, een groot gedeelte daar kookt maar leeft van take away en kant en klaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 januari 2019 @ 20:06:54 #132
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184403329
registreer om deze reclame te verbergen
https://www.missethoreca.(...)CA227EEA24962DC84YI4
quote:
Restaurant Goud van Herman den Blijker en Nick De Kousemaeker in Rotterdam heeft dit weekend de deuren geopend. ‘We zijn trots, de keuken is klaar, de inrichting is af en al het personeel staat te popelen’, aldus de eigenaren.

Op Facebook schrijft het team: ‘Vanaf vandaag, voor altijd.’ Goud is gevestigd in het pand aan de Lloydstraat in Rotterdam, waar voorheen FG Bistro van Francois Geurds zat. Geurds deed het pand, waar voorheen zijn tweesterrenrestaurant in zat, van de hand om zich volledig te kunnen richten op zijn twee andere zaken op de Hofboven in Rotterdam. Het interieur kreeg een totaal andere look and feel, waarin de kleur goud een hoofdrol kreeg. De Horeca Fabriek van designer Rein Rambaldo nam het interieur van Goud voor haar rekening.

Mede-eigenaar van restaurant Goud is Nick De Kousemaeker. Voorheen werkte hij als chef bij Las Palmas van Herman den Blijker. Voor die tijd was hij souschef van FG Restaurant.

Herman den Blijker verkocht zelf zijn restaurant Las Palmas in Rotterdam aan Eveline Wu uit Eindhoven. Dit gebeurde in april van dit jaar. Herman den Blijker zei daar eerder over: ‘Ik had al een poosje het gevoel dat Las Palmas toe was aan verandering. Na tien jaar deze mooie zaak te hebben gedraaid, is het tijd voor een nieuwe impuls. Voor Las Palmas en voor mijzelf. Tijdens onze ontmoeting gaf Eveline aan dat zij graag een restaurant in Rotterdam wilde openen. Daar ging ik over nadenken. Want een combinatie van haar Aziatische kooktechnieken en smaken en de Franse aanpak van het team van Las Palmas zou tot bijzondere combinaties kunnen leiden.’ Wu maakte van Las Palmas uiteindelijk een Mood-restaurant.
Iwa kom d'r maar in :+..... Oh wacht :P.
49947708_2081149745253613_1825439436708511744_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=5d2fe2258a5b22ec2db4b1ae1e994bff&oe=5CD372BB
50221043_2081149888586932_2923616759879565312_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=dc5d7ced814da3af41c4c12361b8aa81&oe=5CBAD48B
Foto's gejat van FB
https://www.facebook.com/(...)ud-2215438375335937/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 januari 2019 @ 22:35:50 #133
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184406596
Ook in de supermarkt wil klant iets ‘beleven’
Koks aan het bakken en speciale schermpjes voor de bezorging van boodschappen: in de supermarkt van de toekomst moet de consument vooral geïnspireerd worden.

De Azijnbode over de toekomst van de Supermarkt. https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter

Volkskrant dus alleen een linkje en geen heel artikel :+
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 25 januari 2019 @ 09:31:43 #134
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184607960
Dxvbn9jW0AAHqjx.jpg
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 januari 2019 @ 15:29:01 #135
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184674335
quote:
De afgelopen vijf jaar is het aantal fastfoodrestaurants in Nederland toegenomen van 364 naar 422 restaurants. De stijging bedraagt hiermee 17%, een groei die iets achterblijft bij de ontwikkeling van de totale fastservicesector (19%, vooral door groei van lunchroom- en grillroomaanbod).

Uit de publicatie ‘Het Fastfoodrestaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies blijkt dat einde van de groei van fastfoodrestaurants voorlopig nog niet in zicht is. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snel weg, outlet centers) groeide het aanbod van fastfoodrestaurants fors. Gezien het huidig aanbod in relatie tot het aantal inwoners (in relatie tot internationale cijfers), de trends en stijging van het jaarlijks aantal voertuigkilometers voorspelt het rapport dat de komende vijf tot zeven jaren het totaal aantal fastfoodrestaurants richting de 500 zal toenemen. Hierbij speelt ook mee dat grote ketens financiële slagkracht hebben en eenvoudiger kunnen uitbreiden. De groei zal echter wel afvlakken, mede gezien de toenemende aandacht voor gezondheid.

Ontwikkeling in de provincies
Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). Met name in Drenthe en Zeeland is het fastfoodrestaurant minder sterk vertegenwoordigd. Dit komt doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht.

High traffic
Gemeentes met een relatief groot fastfood aanbod liggen vaak langs A-snelwegen waar zich clusters van fastfoodrestaurants bevinden (Veenendaal, Capelle aan de IJssel, Gouda Rijswijk). Verder valt op dat er in gemeenten met grootschalig trekkers als retail outlet centers (Roosendaal, Lelystad, Roermond) of high traffic locaties (Haarlemmermeer met Schiphol en rondom het brugrestaurant aan de A4) veel fastfoodrestaurants gevestigd zijn.

Ketendominantie
In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King. Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca.

Internationale middenmoter
Nederland telt 1,4 McDonald’s vestigingen per 100.000 inwoners, waarmee Nederland in de middenmoot staat. In Europa voeren Oostenrijk en Frankrijk de lijst aan, met relatief gezien 50% meer aanbod dan Nederland. Amerika spant de kroon met bijna 4,5 McDonald’s per 100.000 inwoners. In de Europese hoofdsteden telt Dublin verreweg de meeste vestigingen per 100.000 inwoners (6,3), Amsterdam staat eveneens in de middenmoot (2,4). Ten opzichte van andere Europese landen telt Nederland relatief weinig Burger King vestigingen. Binnen Europa voeren Spanje en Zweden de lijst aan, met relatief gezien 4 tot 5 keer meer aanbod dan Nederland. In de Europese hoofdsteden is Burger King opvallend veel vertegenwoordigd in Madrid en de Scandinavische hoofdsteden. Dit zijn steden waar KFC en McDonald’s matig of helemaal niet vertegenwoordigd zijn.

Toekomst: groei en toetreding nieuwe spelers
Het adviesbureau verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren zal toenemen. Dit is enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Met name in de grote steden doen oncepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hun intrede. Op dit momenteel nog maar een marginaal deel van het aanbod, echter door de toenemende behoefte aan meer ‘fast casual’ dan fastfood, met aandacht voor kwaliteit en herkomst van producten, scoren dit soort concepten goed. Daarentegen staat de gevestigde orde verre van stil. Waar McDonald’s het met name zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) zien we dat KFC en met name Burger King inzet op groei van verkooppunten. Recent opende Burger King vestigingen in Tilburg en Spijkenisse en de volgende in Beesd staat al in de startblokken, allen met een nieuwe ‘look & feel’. Doelstelling is om 100 tot 200 locaties in Nederland te vestigen. Ook in België wordt ingezet op uitbreiding.

Trends
Ook op het gebied van technologie staat de sector niet stil. De bestelzuil heeft na McDonalds ook zijn intrede gedaan bij de Burger King. De ABN Amro meldt dat door het toegenomen gemak en de frontale verleiding de gemiddelde orderbedragen tot wel 10% hoger oplopen. Dat er minder snel een volgende gast in je nek staat te hijgen zal hier ook een rol in spelen. Een ander voorbeeld is de recent door ons gespotte volledig geautomatiseerde Hamburgermachine, een prachtige uitvinding in de USA. Dat de ketens ook steeds meer aan bezorgen doen betekent dat er methodes ontwikkeld zijn om het eten warm te bezorgen, wat met name bij de dunne frietjes een uitdaging is. Tenslotte verwachten we dat ook fastfoodrestaurants ook steeds meer rekening zullen gaan (moeten) houden met vegetariërs, veganisten en gasten met allergieën. McDonald’s lanceerde in de zomer van 2018 voor het eerst al een vegetarische variant voor de hamburger.
https://www.entreemagazin(...)et-gestaag-door31169
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 30 januari 2019 @ 15:07:25 #136
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184712028
bron: Misset Horeca.

Ferran Adrià heropent El Bulli: niet als restaurant, maar als kenniscentrum elBulli 1846

attachment-001_food-image-1020088.jpeg

Chef-kok Ferran Adrià van restaurant El Bulli gaat de deuren van zijn restaurant – dat jarenlang werd uitgeroepen tot beste van de wereld – heropenen. Echter, niet als restaurant. Het gaat een plek worden wat op alle fronten in het teken staat van kennis delen. Het nieuwe project van Adrià gaat elBulli 1846 heten. ‘Ik wil al mijn kennis delen met de nieuwe generatie koks, maar omdat niet iedereen toegang heeft tot een opleiding, verspreiden we de informatie op deze manier’.

ElBulli 1846 gaat zesduizend vierkante meter tellen en biedt ruimte voor exposities en een creatieve werkplaats. Een team van twintig mensen zal zich er gaan toeleggen op culinair onderzoek en experimenten. In dit team zitten onder meer chefs, filosofen, journalisten en voedingsdeskundigen. Het restaurant en de keuken zullen het ‘Lab expositivo’ gaan ondersteunen, zo legde de beroemde chef deze week uit op de internationale gastronomiebeurs in Madrid. Professionele chefs kunnen straks ook in het lab ook aan de slag. ‘Maar, het wordt geen restaurant’, verduidelijkt Ferran Adrià.

1846 verwijst naar het geboortejaar van een van de grootste chefs die ooit heeft geleefd: Auguste Escoffier. Geïnteresseerden kunnen vanaf februari 2020 een bezoek brengen aan het voormalige restaurant. Gidsen leiden er de bezoekers rond in het museum over El Bulli waar duizenden documenten worden getoond, maar ook eeuwenoude recepten, video’s, attributen uit de keuken en een Bullipedia-site met allerlei weetjes en feiten over eten en drinken.

‘Ik wil al mijn kennis delen met de nieuwe generatie koks, maar omdat niet iedereen toegang heeft tot een opleiding, verspreiden we de informatie op deze manier’, zegt hij tegenover de Spaanse krant Cinco Días. ‘Alles draait hier om eten en koken, maar niet om het te serveren. Het gaat meer om ideeën’, voegt Adrià nog toe.

Topchef Ferran Adria sloot in 2011 de deuren van zijn driesterrenrestaurant El Bulli. El Bulli was slechts zes maanden per jaar open. De andere helft van het jaar werkt Adria in een peperduur kooklaboratorium in Barcelona aan nieuwe creaties voor de menukaart. Adria zei toen al te werken aan een kenniscentrum dat een broedplaats moest worden voor ‘free thinking and kicking ‘ wat betreft voedsel en koken.
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie Sport woensdag 6 februari 2019 @ 13:26:17 #137
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_184854087
https://www.parool.nl/ams(...)-overleden~a4622758/
quote:
Chef-kok John Halvemaan is dinsdag na een kort ziekbed overleden. Hij werd 69 jaar.

a183bffe-a37c-4341-ba18-0b4d137e8dad?width=664&height=374

DOOR: HET PAROOL 6 FEBRUARI 2019, 13:18
'Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van een van onze oprichters en nestors van de Dutch Cuisine, John Halvemaan,' schrijft restaurantvereniging Les Patrons Cuisiniers, waar Halvemaan medeoprichter van was.

De eigengereide Halvemaan genoot een gigantisch aanzien onder collega's, als de man die in de jaren zeventig de nouvelle cuisine naar iets Nederlands vertaalde.

Topgastronomie
Hij experimenteerde met Aziatische ingrediënten en bewerkte oude streekgerechten, in een tijd dat er in de Nederlandse topgastronomie eigenlijk alleen Frans werd gekookt. In plaats van blikgroenten - destijds alomtegenwoordig - serveerde Halvemaan vérs.

Samen met Esther runde hij eerst restaurant Auberge op het Leidseplein, daarna La Rive in het Amstelhotel en nu alweer 27 jaar de eigen zaak in Buitenveldert. Voor alle drie de zaken kregen ze een Michelinster.

Restaurant verkocht
In 2015 werd bij Halvemaan een dodelijke vorm van prostaatkanker ontdekt, vertelde hij een jaar later in gesprek met Het Parool. "'U heeft een vorm van prostaatkanker die niet te opereren is,' zei de oncoloog. 'We weten alleen dat u eraan doodgaat, meneer. Maar wanneer? Dat weten we niet.' Ik zat daar bijna een uur in die kamer, alleen met dat nieuws. Dat was zo... Dat kun je je niet voorstellen, dat gevoel. Dat is afschuwelijk."

Hij kreeg viermaal chemotherapie en deed mee aan een experimenteel programma, waarvan hij hoopte dat het zijn leven kon verlengen.

Door de ziekte werd hij afgelopen september gedwongen zijn restaurant te verkopen, schrijft HP/De Tijd. Hij was van plan veel te gaan reizen, naar Spanje, naar Azië. Maar ruim drie weken geleden ging het steeds slechter met de chef. Zijn oncoloog raadde hem af nog verre reizen te maken.

Voor Halvemaan moest een 'fantastisch gerecht' altijd simpel blijven, zo zei hij tegen Het Parool. "Maar dat is nog helemaal niet zo simpel. Het draait om balans, en balans is lastig uit te leggen. Die ís er, schijnbaar moeiteloos, of die is er niet."
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 6 februari 2019 @ 13:33:17 #138
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_184854216
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 6 februari 2019 @ 14:26:04 #139
131800 Tarado
capô de fusca
pi_184955447
quote:
Vier op de tien snackbars inmiddels van een Chinees

Het oer-Hollandse broodje kroket wordt steeds vaker geserveerd door een Chinees. Het aantal cafetaria’s dat wordt gerund door mensen met een Chinese achtergrond is vertienvoudigd in twintig jaar tijd. In zo’n vier op de tien cafetaria’s in Nederland staat nu een Chinese eigenaar achter de frituurpan.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO). Waren er in 1998 nog rond de 200 snackbars in handen van Chinezen, vorig jaar was dat gestegen naar ongeveer 2.000. Het totaal aantal cafetaria’s in diezelfde periode nam af van 5.644 naar 4.869. Het gaat om landelijke cijfers, aantallen per regio worden niet bijgehouden.

Overnamehonger
Vaak zijn de oosterse patatbakkers kinderen van ouders die in het verleden in Nederland een Chinees specialiteitenrestaurant zijn begonnen. ,,De jongere generatie heeft om uiteenlopende redenen weinig interesse om zo’n restaurant over te nemen’’, zegt directeur Liping Lin van de VCHO. ,,Zo is de investering in een cafetaria minder hoog en hoef je ook geen specialistische koks te zoeken, wat voor Chinese restaurants steeds moeilijker is.’’

Toen de ‘patatchinezen’ hun intrede deden medio jaren 90, werd getwijfeld of zij hun plek konden veroveren in de oer-Hollandse snackbarwereld van patatje met en frikandel speciaal. Inmiddels mag volgens Lin geconcludeerd worden dat dit is gelukt. ,,De Chinese cafetaria’s zijn vaak goed draaiende zaken die er netjes uitzien en waar de kwaliteit van het voedsel goed is’’, zegt ze. ,,Bovendien moet je in een cafetaria snel werken en serveren, en dát zijn Chinezen natuurlijk gewend vanuit hun traditionele werk in de afhaalchinees.’’
https://www.ad.nl/koken-e(...)en-chinees~a8e35f80/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 15 februari 2019 @ 16:32:37 #141
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_185033024
quote:
ENSCHEDE/ROTTERDAM - Supermarkt Lidl moet stoppen met de verkoop van bier met het merk Kordaat. De naam en de verpakking lijken te veel op Kornuit van Grolsch. Dat eiste Grolsch donderdag in Kort Geding bij de voorzieningenrechter in Rotterdam. Grolsch en Lidl hielden de rechtszaak beiden stil.

Angelique Kunst 14-02-19, 19:48 Laatste update: 20:11
23
Lidl kwam vorig jaar november met een nieuw huismerk bier: Kordaat. Dat leek in veel opzichten wel heel erg op het Grolsch-merk Kornuit. De naam klinkt bijna hetzelfde, er staat in beide gevallen een cursieve letter op het label en bij Kordaat prijkt een stoere bebaarde man op het halsetiket: hetzelfde type als waar Grolsch in de reclame Kornuit mee aanprijst.

Brief gestuurd
Aanvankelijk reageerde Grolsch uiterst terughoudend. Hoewel merkdeskundigen riepen dat er genoeg aanleiding was voor een merkenrechtszaak, bleef het stil in Enschede. Maar nu blijkt dat na de lancering al de eerste brief richting Lidl is gegaan. “Maar daar heeft Lidl niet inhoudelijk op gereageerd. Ze lieten weten het niet met ons eens te zijn daarna bleef het stil", zo meldt woordvoerder Koert van 't Hof van Grolsch.

Meeliften
Daarop besloot de Twentse brouwer de juridische strijd aan te gaan. De partijen troffen elkaar donderdag bij de rechter in Rotterdam. Die moet in kort geding uitmaken of Lidl onmiddellijk moet stoppen met de verkoop van Kordaat, zoals Grolsch eist. Van 't Hof: “Wij bouwen al sinds 2013 zeer zorgvuldig aan de merknaam Kornuit. Aanvankelijk als submerk van Grolsch, maar het is inmiddels zo sterk dat het als zelfstandige merknaam bestaansrecht heeft. Daar fietst Lidl nu gewoon dwars doorheen. Zij liften met Kordaat mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk fundamenteel schade toe. Dit is verwarrend voor consumenten."

Lidl was donderdagavond niet voor commentaar bereikbaar.

De uitspraak volgt over twee weken.
https://www.tubantia.nl/e(...)on-kordaat~a4c88ab3/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 februari 2019 @ 15:36:19 #142
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_185085392
Iens wordt TheFork https://www.missethoreca.(...)09917E9EBC6C709E3YI4

quote:
Iens, onderdeel van TripAdvisor, gaat vanaf vandaag verder onder de internationale merknaam TheFork. Iens werd in 2015 overgenomen door TheFork, onderdeel van TripAdvisor. Ook de opzet verandert: alleen restaurants waar via TheFork kan worden gereserveerd, tonen op het platform en alleen gasten die via TheFork hebben gereserveerd, kunnen een review achterlaten.

De naamswijziging van Iens naar The Fork is niet de enige verandering. Vanaf 1 mei 2019 worden op het platform alleen restaurants getoond die ook via TheFork te reserveren zijn. TheFork zegt hiermee tegemoet te komen aan de uitkomsten van het consumentenonderzoek. Daarnaast is veelvuldig overlegd met restauranthouders en de Koninklijke Horeca Nederland.

Een andere aanpassing is dat alleen gasten die via TheFork-kanalen hebben geboekt een restaurantbeoordeling kunnen achterlaten, in analogie met de hotelbeoordelingen op TripAdvisor.

(...)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 19 februari 2019 @ 07:14:27 #143
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_185097947
2uge3va.png
quote:
Loetje verspreidt zich als een jusvlek
Marga Klinkhamer en haar zoon Marcel, derde en vierde generatie Loetje. Marga: ,,Lang niet iedereen beheerst de kunst om een echte Loetje-biefstuk te bakken, ik kan het zelf ook niet.’’

Zeg je Loetje, zeg je biefstuk. Bijna dertig jaar lang was er maar één restaurant van die naam, in Amsterdam, nu zijn er zeventien verspreid over het gehele land. Zelf omschrijft de familie daarmee het imperium als ’een jusvlek’. Hoe het begon met biljarten, biefstukken, Blue Band en beledigingen.

Recept voor dé Loetje-biefstuk: twee ons ossenhaas, een klont margarine en een ongewassen pan. Marga Klinkhamer (56) lacht om de verbijstering. „Nooit in het sop, dan haal je het vet uit de pan. Schoonvegen met keukenrol, naspoelen met heet water. Gooi die flacon Dreft maar weg.”

Ze heeft de humor van haar vader, Ludwig Klinkhamer – die Loetje werd genoemd. Hij gaf zijn café dezelfde naam omdat dat lekker bekte. Van anderen kreeg hij later de bijnaam De Biefstukkoning.

Slager Loetje opende op 1 februari 1977 samen met zijn broer een biljartcafé in de Amsterdamse Johannes Vermeerstraat. „Naast hun borreltje wilden de biljarters graag wat eten. Moeder Bep maakte boven in haar eigen keukentje broodjes bal en uitsmijters. De economie trok aan en in de buurt vestigden zich wat reclamebureaus. Die jongens smeten met geld en wilden meer dan een tosti.” Als oud-slager wist Loetje de weg voor een goed stuk vlees.

Bezweren culi-freaks dat je vlees in roomboter moet bakken, Loetje hield het op margarine en dat is zo gebleven. Marcel Klinkhamer (34), kleinzoon van Loetje en Marga’s neef: „Roomboter verbrandt sneller en komt niet op de juiste temperatuur om de biefstuk dicht te schroeien.” Marga: „Lang niet iedereen beheerst de kunst om een echte Loetje-biefstuk te bakken, ik kan het zelf ook niet.”

In de reclamewereld kon het destijds niet op. „Kwamen ze binnen voor de lunch, namen ze een paar drankjes, dat kon toen nog, en rolden ze tegen sluitingstijd pas weer naar buiten.”

Marga: „Mijn vader nam geen blad voor de mond. Zat de tent bomvol en had hij zelf zin om te biljarten, riep hij: ’Naar buiten allemaal, ik ga sluiten. Wegwezen hangjassen.’ Zo noemde hij de reclamemannen. In een paar vestigingen hangt boven de kapstok nog steeds het bordje Hangjassen. En tegen bekende mensen was hij niet anders dan tegen anderen. Kwam – toen prins – Willem-Alexander eten, zei hij ’Weet je moeder dat je hier bent?’ Had hij Herman Brood aan de bar die vroeg of hij op de piano mocht spelen. Zei mijn vader: ’Kejje dat dan?’ Riep één van de stamgasten: ’Loetje, dat is Herman Brood!’ Zei mijn vader: ’En?’”

No-nonsens
Die Amsterdamse botheid en no-nonsens maakte toen deel uit van de charme van Café Loetje. „Later vroegen gasten zelfs of hij hen alsjeblieft wilde beledigen, anders waren ze niet écht in Loetje geweest.” Haast zich te verklaren dat er nu niemand meer wordt uitgefoeterd: „Het is nu totaal anders, de gast staat altijd op nummer één.”

Loetje leerde niet alleen de koks het ambacht van lever en ossenhaas snijden. „Sníjden, niet douwen, zei hij dan! Zat een gast aan tafel te hannesen, nam hij doodgemoedereerd mes en vork over om voor te doen hoe je een biefstuk snijdt: „Tégen de draad in!’ En bestelde iemand doorbakken – hier serveren we medium-rare – dan wees hij hem acuut de deur. Met de toevoeging dat hij geen schoenzolen verkocht.”

Lang duurde het niet voor Loetje de bijnaam Biefstukkoning kreeg. Marcel. „Eerst was Loetje nog dicht in het weekeinde. De eerste zaterdag dat hij om vijf uur openging, stond er al om half vijf een rij buiten. Om half vijf, jazeker, als ze een uur later kwamen, moesten ze twéé uur wachten.”

Het wachten werd verheven tot cult. „Noteerden we de namen, schreeuwden we ’Jansen’ als er een tafeltje vrij kwam. Maar niet zelden had Jansen dan nog helemaal geen zin aan te schuiven, omdat het zo’n feest was aan de bar. Liet hij zijn beurt nog even aan zich voorbij gaan. Opa zei altijd: ’Ze wachten langer dan dat ze eten’. De omgekeerde wereld.”

„Ik zeg wel eens dat ik in de spoelbak geboren ben. Ik begon met afwassen, daarna de ’koude kant’, slaatjes maken. De keuken was boven en klein. Hoorde je van onder aan de trap de bediening schreeuwen”, Marcel zet een keel op: ,,Mág ik…!’ En als er dan iemand in de keuken ’ja’ blèrde, was het: „Twee biefstuk, twee friet, twee sla.’ Meestal afgekort tot ’twee-twee-twee’. Kalkten wij dat in de keuken op roze papiertjes, tafelnummer erbij.”

Vreemde tafel
Ook Marga’s zoon is Loetje-kok. „Ik heb hem eerst wel naar Van der Valk gestuurd, werken voor een baas, de benen onder een vreemde tafel steken. Daar werd hij wijzer van.”

In 1995 nam Jaap – Marcels vader – het eetcafé over van Loetje. Marga: „Mijn vader bleef wel op de loonlijst staan, hij maakte elke ochtend het café schoon. Twee jaar geleden viel hij in de zaak van de trap en overleed, 83 jaar oud.”

In 2006 opende Jaap met vriend Mike van den Berg en ex Pien Grootveld, Loetje aan de Amstel. De eerste van zestien nieuwe vestigingen. Marga: „Loetje breidt zich als een jusvlek uit over het land. Bergen, Breukelen, Gorssel, Overveen, Laren, Leeuwarden, Nijmegen, Rotterdam, Almere. Mijn vader stond er los van, al was hij wel vereerd dat zijn naam eraan hing.” Ze lacht: „Ja, we zijn groot aan het worden, maar we blijven onszelf. Veel gasten geven de menukaart zonder inzien terug. Biefstuk moet het zijn.”

Marga was vijftien toen haar vader de kroeg kocht. „Toen was er alleen de ’voorkant’ en ik ben meer een mens voor de achtergrond. Een gastvrouw moet mensen in de watten leggen, daar was ik niet de juiste persoon voor. Ik werkte in het gevangeniswezen en daar is de klant nou juist geen koning. Toen Loetje ging uitbreiden stond het personeelsbeleid nog in de kinderschoenen. Vroegen de eigenaren: ’Hoeveel wil je verdienen? Tientje per uur? Begin maar.’ En dan verrekenden ze ’s avonds op een briefje het aantal gewerkte uren. Dat kon niet. Om het beleid op te zetten, heb ik een half jaar dispensatie gekregen van justitie met de bedoeling daarna terug te keren. Dat is er nooit meer van gekomen. Nu zit ik als operationeel directeur op kantoor, inmiddels hebben we 1150 medewerkers. Personeel wordt bij ons ook familie, ik wil nog steeds weten dat de cavia van iemand is overleden.”

Binnen deze familiekring loopt het gesmeerd. „Natuurlijk gaat het vaak over Loetje en we zijn allemaal eigenwijs. Maar uit bekvechten komen de beste beslissingen voort.”

Jaap en Mike zoeken naar nieuwe locaties, zij hebben daar een neus voor. Hadden ze wat gevonden aan het IJ, ging ik er kijken. Nou er was helemaal niks, de navigatie werkte niet, er was niet één straatnaam. Dacht ik: wat moeten we daar nou… Goed, augustus dat jaar ging Loetje aan het IJ open, drie dagen later was daar de Hiswa. Twaalfhonderd eters… de biefstukken waren niet aan te slepen. ”

Zeventien Loetjes zijn er nu en als het aan de familie ligt, komen er daar nog heel wat bij. Marcel: „Voorlopig mikken we op vier nieuwe vestigingen per jaar. De menukaart is overal hetzelfde. Met ons bouwteam – trouwe medewerkers uit keuken en bediening – zetten we in honderd dagen het restaurant op poten en injecteren we bij de nieuwe medewerkers het Loetje-DNA. Zo kom ik nog eens ergens, ik heb al zestien accenten geleerd en hoop nu op een vestiging op de Ramblas. Mooie, zonnige plek.” Grote grijns: „Trek ik er wel drie jaar voor uit om de Spanjaarden in te werken.”

Loetje-biefstuk: twee ons ossenhaas, een klont margarine en een ongewassen pan
Bron: IJmuider Courant en volgens mij eerder de Televaag. Is allemaal TMG.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 19 februari 2019 @ 09:04:57 #144
131800 Tarado
capô de fusca
pi_185098813
quote:
Iens, onderdeel van TripAdvisor, gaat vanaf vandaag verder onder de internationale merknaam TheFork. Iens werd in 2015 overgenomen door TheFork, onderdeel van TripAdvisor. Ook de opzet verandert: alleen restaurants waar via TheFork kan worden gereserveerd, tonen op het platform en alleen gasten die via TheFork hebben gereserveerd, kunnen een review achterlaten.

De naamswijziging van Iens naar The Fork is niet de enige verandering. Vanaf 1 mei 2019 worden op het platform alleen restaurants getoond die ook via TheFork te reserveren zijn. TheFork zegt hiermee tegemoet te komen aan de uitkomsten van het consumentenonderzoek. Daarnaast is veelvuldig overlegd met restauranthouders en de Koninklijke Horeca Nederland.

Een andere aanpassing is dat alleen gasten die via TheFork-kanalen hebben geboekt een restaurantbeoordeling kunnen achterlaten, in analogie met de hotelbeoordelingen op TripAdvisor.

‘Meer dan een reserveringsplatform’
Joyce Teune, B2B Director Nederland: ‘Door over te gaan naar TheFork kunnen we blijven innoveren in product en propositie. Zo kunnen we grensoverstijgend waarde voor de restaurants toevoegen. TheFork is meer dan een reserveringsplatform alleen. Wij verbinden (internationale) gasten met restaurateurs in al onze landen.’

Door de naamswijziging hoopt TheFork aangesloten Nederlandse restaurants beter onder de aandacht te krijgen van internationale gebruikers van het platform.

‘Culinair op de kaart’
‘Nederland zou internationaal culinair meer op de kaart gezet moeten worden’, Almir Ambeskovic, enior Regional Director bij TheFork. ‘Het Nederlandse culinaire landschap heb ik als fantastisch ervaren, maar internationaal is het nog niet bekend. Hier wil TheFork verandering in brengen.’

Vorig jaar reageerde Ambeskovic tegenover Misset Horeca uitgebreid op kritiek van restaurateurs over de hoge kosten die aan het platform verbonden zijn.

‘We dwingen geen enkel restaurant om zaken met ons te doen’
‘We dwingen geen enkel restaurant om zaken met ons te doen’
Lees het interview met Almir Ambeskovic
Na de integratie bestaat het platform uit zo’n 55.000 restaurants in 11 landen. Het platform opereert als LaFourchette in Frankrijk en Zwitserland, als ElTenedor in Spanje en als TheFork in Nederland, Italië, België, Portugal, Brazilië, Zweden, Denemarken en Australië.

De app is zo’n 16 miljoen keer gedownload en maandelijks krijgt het platform 21 miljoen bezoekers. Net als op TripAdvisor, selecteren gebruikers een restaurant op basis van voorkeuren, zoals locatie, type keuken en gemiddelde prijs. Ze kunnen gebruikersbeoordelingen raadplegen, beschikbaarheid in realtime controleren en direct online reserveren.

Daarnaast worden er via het online reserveringssysteem TheForkManager, gasten bij restaurants geplaatst. Met het reserveringssysteem kun je als restaurateur je reserveringen en het gastenbestand beheren, de werkzaamheden stroomlijnen en uiteindelijk je service en inkomsten optimaliseren. Dit gaat volgens de yield management-principes van prijs en variabele afhankelijkheid van tijd.
https://www.missethoreca.(...)9B6AFC5D47E365889YI4
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:02:11 #145
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185102398
Iens is dus definitief geen recensiesite meer, maar een reserverings-site zoals bijvoorbeeld booking.com
Poef.....gone! ©golfer
pi_185102462
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:02 schreef golfer het volgende:
Iens is dus definitief geen recensiesite meer, maar een reserverings-site zoals bijvoorbeeld booking.com
Gebruikte iemand deze site nog voor reviews dan? Via Google is toch veel makkelijker.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:09:00 #147
131800 Tarado
capô de fusca
pi_185102520
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:05 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Gebruikte iemand deze site nog voor reviews dan? Via Google is toch veel makkelijker.
recensies van non profs zijn sowieso moeilijk serieus te nemen
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:30:28 #148
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185102980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:09 schreef Tarado het volgende:

recensies van non profs zijn sowieso moeilijk serieus te nemen
En bedankt, hè. ;(
/eigen recensiesite sinds 2004
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 19 februari 2019 @ 12:32:18 #149
131800 Tarado
capô de fusca
pi_185103016
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:30 schreef golfer het volgende:

[..]

En bedankt, hè. ;(
/eigen recensiesite sinds 2004
:) leuk om te lezen, dat wel
  dinsdag 19 februari 2019 @ 13:08:21 #150
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_185103651
Kitkat-green-tea-matcha.jpg

https://www.culy.nl/nieuw(...)k#Echobox=1550575942

Geweldig nieuws voor fans van de (groene) KitKat matcha! De – misschien wel meest populaire – KitKat smaak green tea matcha is nu ook gewoon in Nederland te koop. Vanaf eind februari scoor je ‘m bij AH to Go. Daarna gaat ‘ie richting de supermarkten.
Poef.....gone! ©golfer
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')