Heb je een powermeter? Zo nee, dan heb je niet zoveel aan de pm data van strava. Trainingpeaks ziet dat ook niet als poweroutput, aangezien het een schatting is.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 08:09 schreef Fretwork het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar mijn power profile, afgaande op historische data. Hiervoor wil ik Trainingspeaks gebruiken. Is er een manier om Strava en Trainingspeaks goed te syncen?
Alleen op de spinfiets, dus voor korte intensieve efforts zou dat moeten kunnen dan toch?quote:Op dinsdag 13 maart 2018 08:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Heb je een powermeter? Zo nee, dan heb je niet zoveel aan de pm data van strava. Trainingpeaks ziet dat ook niet als poweroutput, aangezien het een schatting is.
Overschat FTP niet. Je FTP kan je in een paar weken goed omhoog krijgen, terwijl je basis ruk is, dat haal je daar dan niet uit. Het is dan als een soort puntig dak op een slechte fundering, stort snel in als je even inactief bent of ziek wordt en het hoogste punt zal minder hoog komen te liggen, dan wanneer de basis goed is.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 08:21 schreef Fretwork het volgende:
En mocht ik het werkend krijgen dan ga ik even een FTP testje uit de benen rammen binnenkort
62mm is volgens mij wel redelijk hoog. Maar als het een goed profiel heeft en jij zwaar genoeg bent moet het wel kunnen. Al zou ik wel een laag setje erbij houden voor als het hard waait.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:20 schreef Steven184 het volgende:
Kan een goede deal krijgen op setje carbon clinchers met velg van 62mm, twijfel enkel alleen of dat niet te hoog is voor standaard gebruik hier aan de kust. Natuurlijk nooit stil en verwacht dat ze wel gevoelig zullen zijn voor zijwind.
Iemand hier goede/slechte ervaringen?
Is het U-shape? Die zijn een stuk minder zijwind gevoelig en meer aero dan V-shape, al blijft 62mm wel hoog. Eigenlijk is U-shape in alle opzichten beter dan V-shape. (bijv 35mm U shape, schijnt al meer aero te zijn dan bijv 50mm V-shape). Hangt er ook vanaf hoe zwaar jezelf bent. Ik vind persoonlijk 50mm mooi in verhouding met mijn maat fiets, maar als je een XL fiets hebt, smoelen 60mm misschien wel beter.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:20 schreef Steven184 het volgende:
ijk nooit stil en verwacht dat ze wel gevoelig zullen zijn voor zijwind.
Rotatie weerstand? Wat bedoelen ze daar precies mee?quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:02 schreef kaasplankje het volgende:
De meeste fabrikanten laten in hun tests rotatie weerstand van het wiel buiten beschouwing. Dan is een 35 U inderdaad aërodynamischer dan een 50 V.
quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:23 schreef ratatat het volgende:
[..]
62mm is volgens mij wel redelijk hoog. Maar als het een goed profiel heeft en jij zwaar genoeg bent moet het wel kunnen. Al zou ik wel een laag setje erbij houden voor als het hard waait.
Thanks, dit helpt wel en is inderdaad een U-shaped. Ik heb inderdaad XL fiets, dus smoelt wel wat beter inderdaad. Maargoed, heb nu gewoon setje Zonda's, dus als het waait betekent ook de remmen even ombouwen. Of even kijken of ik erbij voor leuke prijs laag carbon setje kan ritselen.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 09:30 schreef Patroon het volgende:
[..]
Is het U-shape? Die zijn een stuk minder zijwind gevoelig en meer aero dan V-shape, al blijft 62mm wel hoog. Eigenlijk is U-shape in alle opzichten beter dan V-shape. (bijv 35mm U shape, schijnt al meer aero te zijn dan bijv 50mm V-shape). Hangt er ook vanaf hoe zwaar jezelf bent. Ik vind persoonlijk 50mm mooi in verhouding met mijn maat fiets, maar als je een XL fiets hebt, smoelen 60mm misschien wel beter.
Om die reden ben ik nu aan het kijken voor een 38mm U-shape setje van Farsports. Dan heb ik met wind ook geen last en hoef ik niet steeds de remblokjes te vervangen. Bovendien kan ik dan de Vittoria Corsa bandjes om 50mm wielset houden voor wedstrijden, aangezien ze wat te snel slijten voor training.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
[..]
Thanks, dit helpt wel en is inderdaad een U-shaped. Ik heb inderdaad XL fiets, dus smoelt wel wat beter inderdaad. Maargoed, heb nu gewoon setje Zonda's, dus als het waait betekent ook de remmen even ombouwen. Of even kijken of ik erbij voor leuke prijs laag carbon setje kan ritselen.
De weerstand die het kost om het wiel aan te drijven. Je spaken zorgen voor weerstand op het moment dat jij het wiel aandrijft. De omloopsnelheid is het hoogste bij de band. Hoe hoger de velg hoe lager die weerstand.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Rotatie weerstand? Wat bedoelen ze daar precies mee?
En waarom is dan 35mm U-shape meer aero dan 50mm V-shape als je naar de rotatie weerstand kijkt?quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:38 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De weerstand die het kost om het wiel aan te drijven. Je spaken zorgen voor weerstand op het moment dat jij het wiel aandrijft. De omloopsnelheid is het hoogste bij de band. Hoe hoger de velg hoe lager die weerstand.
ik weet niet al die getallen uit mijn hoofd. Alle fabrikanten claimen dat zij het snelste wiel maken. Maar niet alle fabrikanten houden met tests rekening met alle aspecten.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:40 schreef Patroon het volgende:
[..]
En waarom is dan 35mm U-shape meer aero dan 50mm V-shape als je naar de rotatie weerstand kijkt?
Ik bedoel meer, wat zorgt er voor dat u-shape dan minder rotatie weerstand heeft? Hoef de getallen niet precies te weten.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:47 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
ik weet niet al die getallen uit mijn hoofd. Alle fabrikanten claimen dat zij het snelste wiel maken. Maar niet alle fabrikanten houden met tests rekening met alle aspecten.
u-shape heeft vooral voor deel als de wind onder een hoek staat.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 10:49 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik bedoel meer, wat zorgt er voor dat u-shape dan minder rotatie weerstand heeft? Hoef de getallen niet precies te weten.
V-shape is iets meer aero als de wind precies van voren komt, wat dus eigenlijk nooit het geval is (behalve in een windtunnel dan)quote:Op dinsdag 13 maart 2018 11:34 schreef dop het volgende:
[..]
u-shape heeft vooral voor deel als de wind onder een hoek staat.
Kaas heeft het denk ik over der verstoring van de lucht door het draaien van het wiel.
Ja iddquote:Op dinsdag 13 maart 2018 11:34 schreef dop het volgende:
[..]
u-shape heeft vooral voor deel als de wind onder een hoek staat.
Kaas heeft het denk ik over der verstoring van de lucht door het draaien van het wiel.
Maar die twee luchtweerstanden kan je vast niet los van elkaar zien. Lokale drukverschillen werken ook weer op de weerstand in rijrichting e.d.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:24 schreef kaasplankje het volgende:
Als je fiets in de werkstandaard hangt moet je ff 53x11 schakelen en dan flink aan de pedalen gaan draaien. Dan ervaar je die rotatieweerstand, je hoort het ook want het begint flink te ruisen. Hoe harder je draait hoe hoger die weerstand wordt. een wiel met een hoge velg en dunne aero spaken geeft veel minder van die rotatieweerstand, dan eentje met een laag profiel en bijv. ronde, of dikke spaken.
Ja klopt, maar dan wordt er geen rekening gehouden met zijwind die weer invloed heeft op hoge velgen etc. Naja zijn ook allemaal marginale verschillen.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 13:24 schreef kaasplankje het volgende:
Als je fiets in de werkstandaard hangt moet je ff 53x11 schakelen en dan flink aan de pedalen gaan draaien. Dan ervaar je die rotatieweerstand, je hoort het ook want het begint flink te ruisen. Hoe harder je draait hoe hoger die weerstand wordt. een wiel met een hoge velg en dunne aero spaken geeft veel minder van die rotatieweerstand, dan eentje met een laag profiel en bijv. ronde, of dikke spaken.
Het gaat ook echt veel harder met een dicht wiel.quote:Op dinsdag 13 maart 2018 14:01 schreef ddx het volgende:
En vooral niet vergeten wat een dicht achterwiel voor voordeel geeft in je hoofd op hoe hard je wel niet gaat.
Ik kan de groep tzt ook wel gebruiken op de slechtweer commuter.quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:04 schreef MarcoD het volgende:
Complete fiets kopen en ombouwen, dat is een redelijke no-brainer volgens mij. Helemaal als de kleur de aanstaat. Wielen kan je overigens gewoon houden hè als je ze zou gebruiken iig.
Complete fiets is wel voordeliger dan een los frame. Aangezien ik het frame in de aanbieding kocht met 500 euro korting, maakte het voor mij niet zoveel uit. Ben nu ook blij dat ik de duurdere heb genomen met het aero stuur, ik vind de combi mooi. Maar als je dat niet hoeft, dan kan je ook voor de SL gaan, al vind ik de SLX in details (geen zadelstrop etc) strakker.quote:Op woensdag 14 maart 2018 11:49 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb een dilemma. Ik wil een Canyon. De ultimate CF zou prima zijn. De SLX vinnik eigenlijk te duur. Natuurlijk wil ik een los frameset omdat ik Campa opbouw. Nu hebben zij licentiekorting sponsordeal maar niet op een los frame ultimate CF maar op een aantal complete fietsen, ook wel losse frames maar dan de SLX.
Dus:
Of ik koop toch een SLX frameset los zoals Patty precies dezelfde.
Of ik koop een ultimate CF met ultegra die in de kortingsklasse valt en ik bouw 'm om en die wielen en groep verkopen of zelf houden voor een ander fietsje. Ik kan dan een blauw witte nemen en dat vind ik ook een leuk kleurtje.
[ afbeelding ]
Iemand een zinnig advies?
Duidelijk niet in ordequote:Op woensdag 14 maart 2018 12:22 schreef Leonos het volgende:
Vanochtend weer een stuk hout in mijn voorband![]()
De SLX is ook wel gevoelig lichter dan de CF. De licentie korting daarop is dan 300.-quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Complete fiets is wel voordeliger dan een los frame. Aangezien ik het frame in de aanbieding kocht met 500 euro korting, maakte het voor mij niet zoveel uit. Ben nu ook blij dat ik de duurdere heb genomen met het aero stuur, ik vind de combi mooi. Maar als je dat niet hoeft, dan kan je ook voor de SL gaan, al vind ik de SLX in details (geen zadelstrop etc) strakker.
Op de SLX kan ik ook zonder spacers rijden en dat kon niet op de CF (ik heb hiervoor de AL gehad en die had dezelfde geometrie dan de SL). Daarop moest ik dan een 13cm pen hebben en 1cm spacer. Daar zat ik gevoelsmatig minder lekker op, maar dat kan ook komen doordat het een alu frame betrof.quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:28 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De SLX is ook wel gevoelig lichter dan de CF. De licentie korting daarop is dan 300.-
Ja, vind een spacertje van 10mm geen argument om je keus te bepalen btw. Wel de prijs, 2200.- is wel echt een andere categorie, en dan ga je toch weer nadenken wat kan ik in die prijsklasse ook overwegen ipv een Canyon slx.quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Op de SLX kan ik ook zonder spacers rijden en dat kon niet op de CF (ik heb hiervoor de AL gehad en die had dezelfde geometrie dan de SL). Daarop moest ik dan een 13cm pen hebben en 1cm spacer. Daar zat ik gevoelsmatig minder lekker op, maar dat kan ook komen doordat het een alu frame betrof.
Jij bent iemand die wel een paar jaar op een koersframe rijdt, dus is die paar honderd euro extra kan je wel verantwoorden. Ik kocht de SLX voor 1999 en had een groep liggen. Als ik voor een volledig afgemonteerde fiets ging, had ik de groep en wielset moeten verkopen, dan kan kwam ook ongeveer op 1900 uit en had ik geen aero stuur, dus dat niet gedaan.
Weetje, even geld uitgeven doet maar een paar dagen pijn...maar een spacer kijk je de komende jaren tegen aan...ik zou het wel wetenquote:Op woensdag 14 maart 2018 12:45 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, vind een spacertje van 10mm geen argument om je keus te bepalen btw. Wel de prijs, 2200.- is wel echt een andere categorie, en dan ga je toch weer nadenken wat kan ik in die prijsklasse ook overwegen ipv een Canyon slx.
Zoals Orbea orca ofzo die vind ik ook mooi.
Hmm, miscchien heb je gelijk. In ieder geval stel ik het nog even lekker uit. Dan kijk ik dit najaar of ik een aanbieding kan vinden die nog net iets scherper is.quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Weetje, even geld uitgeven doet maar een paar dagen pijn...maar een spacer kijk je de komende jaren tegen aan...ik zou het wel weten
Wat je zou kunnen doen is je reach en stack van je huidige frame opmeten en dat vergelijken met de reach en stack van de SL en SLX. Dan voor jezelf besluiten wat je de max vindt aan spacers en daarop je keuze bepalen.quote:Op woensdag 14 maart 2018 12:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hmm, miscchien heb je gelijk. In ieder geval stel ik het nog even lekker uit. Dan kijk ik dit najaar of ik een aanbieding kan vinden die nog net iets scherper is.
Ik heb gezien dat de lengte een cm langer is op de SLX Zou ik met een 100mm stuurnok precies goed uitkomen. De ultimate CF zou ik dan een iets langere stuurnok moeten hebben dan zij standaard meeleveren. De stuurhoogte komt toch niet zo krap imo. Mijn CX is hoger daar kan ik ook mee fietsen, ik heb een vrij flexibele rug. Als de lengte vd fiets maar hetzelfde is.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:02 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat je zou kunnen doen is je reach en stack van je huidige frame opmeten en dat vergelijken met de reach en stack van de SL en SLX. Dan voor jezelf besluiten wat je de max vindt aan spacers en daarop je keuze bepalen.
Als je de reach en stack van je frame niet weet, kan je het vrij makkelijk meten door je fiets met het voorwiel tegen een deur aan te zetten. Dan meet je de afstand (deur - hart bracket) en afstand (deur - hart balhoofd (bovenkant)). Dan trek je dat laatste van de afstand deur - hart bracket af en dan heb je de reach.
Voor de stack, moet je de fiets even horizontaal zetten (miss kaas even vragen) en meet je vanaf de grond naar hart bracket en vanaf de grond naar bovenkant balhoofd. Dan trek je het getal van grond naar hart bracket af en heb je de stack.
https://www.fiets.nl/2012/03/01/zelf-stack-en-reach-meten/
Als je een 100mm nodig hebt op de SLX kan je de SL ook nemen, daar kan je dan een 110 op wat prima is. Ik vond 130mm gewoon te lang op een M.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik heb gezien dat de lengte een cm langer is op de SLX Zou ik met een 100mm stuurnok precies goed uitkomen. De ultimate CF zou ik dan een iets langere stuurnok moeten hebben dan zij standaard meeleveren. De stuurhoogte komt toch niet zo krap imo. Mijn CX is hoger daar kan ik ook mee fietsen, ik heb een vrij flexibele rug. Als de lengte vd fiets maar hetzelfde is.
Ik heb bij aanschaf een andere stem length aangegeven, dat kan toen prima.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik heb gezien dat de lengte een cm langer is op de SLX Zou ik met een 100mm stuurnok precies goed uitkomen. De ultimate CF zou ik dan een iets langere stuurnok moeten hebben dan zij standaard meeleveren. De stuurhoogte komt toch niet zo krap imo. Mijn CX is hoger daar kan ik ook mee fietsen, ik heb een vrij flexibele rug. Als de lengte vd fiets maar hetzelfde is.
Ze zijn bij Canyon bezig om bij de koop direct al aanpassingen te kunnen doorgeven. Dit wordt nog niet gepromoot, omdat het in de testfase zit.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:12 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik heb bij aanschaf een andere stem length aangegeven, dat kan toen prima.
Yes, zo heb ik het ook gedaan in 2015. Topservice!quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:13 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ze zijn bij Canyon bezig om bij de koop direct al aanpassingen te kunnen doorgeven. Dit wordt nog niet gepromoot, omdat het in de testfase zit.
Ik heb direct een 120mm aerostuur erbij besteld (via de mail) en kreeg ik tegelijk binnen met het frame. De 100mm kon ik kosteloos retourneren. Uiteindelijk was de 120mm te lang en hebben ze een 110mm opgestuurd en kon wederom de 120mm kosteloos retour.
De ultimate SL is 54.5 lang met 100mm stuurpen meegeleverd.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:12 schreef Patroon het volgende:
[..]
Als je een 100mm nodig hebt op de SLX kan je de SL ook nemen, daar kan je dan een 110 op wat prima is. Ik vond 130mm gewoon te lang op een M.
Jamaar die is natuurlijk weer uitverkocht. En de zilvere pas leverbaar in mei.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:17 schreef Fretwork het volgende:
Overigens vind ik het blauw van de SLX op de foto nog net wat mooier dan van de SL.
Zie editquote:Op woensdag 14 maart 2018 13:18 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Jamaar die is natuurlijk weer uitverkocht. En de zilvere pas leverbaar in mei.
Is de zitbuishoek ook gelijk, want daardoor kan je anders achter het bracket gaan zitten.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
De ultimate SL is 54.5 lang met 100mm stuurpen meegeleverd.
De Gios is 56 lang met een 100mm stuurpen, dus zou ik met een 120mm pen op een ultimate SLgoedzitten denk ik.
Dat is lastig om zelf te meten, en kan je toch ook wel opvangen met setback, ik zit nu een behoorlijk eind achter mijn bracket; 25mm setback pen en ook zadel naar achter geschoven op de rails staat.quote:Op woensdag 14 maart 2018 13:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Is de zitbuishoek ook gelijk, want daardoor kan je anders achter het bracket gaan zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |