Je kent geen speciale status toe aan een "mensje"? Een spin doodslaan is "in feite" hetzelfde als een mens doodslaan? Ik begrijp niet zo goed waar je heen wil.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:31 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Mijn punt is dat een abortus in feite hetzelfde is als een spin doodslaan. Het is alleen een ander diersoort.
Geldt dat ook als het foetus levensvatbaar en lichamelijk verder in orde is?quote:Soms is een abortus juist het humane om te doen. Ik snap niet waarom men er tegen is. Heb je Joseph Fritzel niet meegekregen?
En toch vind ik het een heel doordacht stuk verder dat tot nadenken stemt. Ben het niet overal mee eens, maar het is integer en legt de vinger bijvoorbeeld heel goed op de zere plek dat tegenstanders vaak vooroordelen hebben tegen bepaalde religies. Dat zet de discussie meteen op scherp, vervuilt hem.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:28 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Neem aan van wel, gezien deze drogreden van een hoogleraar gezondheidszorg:
[..]
https://joop.bnnvara.nl/o(...)n-jongensbesnijdenis
Dat is een argument dat op de korte termijn zeker hout snijdt: je loopt de kans dat jongens anders in het buitenland door ongekwalificeerde mensen besneden worden met alle risico's van dien.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:43 schreef up7 het volgende:
[..]
Je noemt het verminken maar het gaat om een stukje voorhuid. Daarnaast zijn er nog de medische voordelen. Het gaat verder niemand stoppen, zelfs al zou je het bij wet verbieden.
Ik zie het niet gebeuren. Hoeveel "voorlichting" en "bewustwording" er ook wordt opgedrongen. De mensen zijn namelijk al bewust en geïnformeerd.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Op de lange termijn heb je juist meer aan een beleid waarbij voorlichting, bewustwording en een vermindering van de acceptatie centraal staan om het gebruik op den duur uit te roeien omdat mensen -ouders- er zelf over gaan nadenken: het is blijkbaar toch niet zo normaal als we dachten en er zit een risico aan vast voor ons kind als we het toch nog in het buitenland laten doen.
Wie nog meer dan?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 19:07 schreef Physsic het volgende:
Nee, highender is de tweede in dit topic.
Er zijn genoeg mensen met negatieve ervaringen, vooral vanuit Amerika heb je veel anti-besnijdenis sites. Die mensen zijn als baby besneden en kennen het verschil niet, waardoor ze denken dat ze veel missen. Tegenwoordig kan je vrij goedkoop een foreskin restoration device kopen. Op youtube vind je er ook genoeg filmpjes over, niet iedereen is even enthousiast over het resultaat.quote:Er zijn mensen die hun voorhuid probeerden terug te laten groeien? En dat terwijl er nauwelijks mensen zouden zijn met negatieve ervaringen.. Opvallend.
Ik ben eigenlijk ook nog geen (betrouwbaar) onderzoek tegengekomen waaruit blijkt dat het gevoel na een besnijdenis als "beter" of "gevoeliger" werd ervaren, op de langere termijn. Kort na de besnijdenis wel, maar dat lijkt me logisch. Hooguit dat er geen verschil kon worden vastgesteld tussen wel of niet besneden.
Ik kwam wel onderzoeken tegen waaruit zou blijken dat besneden mannen op termijn meer last zouden krijgen van erectieproblemen, maar ook weer onderzoeken waaruit bleek dat er geen significant verschil was tussen wel en niet besneden mannen wat betreft erectieproblemen.
Dat een (volwassen) besnijdenis over het algemeen als positief wordt ervaren, lijkt me logisch gezien het feit dat dit in de meeste gevallen om medische redenen gebeurt.
Inderdaad! Ik denk dat het ook meespeelt dat volwassenen meer informatie opzoeken en dan ook vanzelf van die exrtreme sites tegenkomen. Als ze eenmaal geopereerd zijn, zien ze dat het allemaal wel meevalt.quote:Dat een (volwassen) besnijdenis over het algemeen als positief wordt ervaren, lijkt me logisch gezien het feit dat dit in de meeste gevallen om medische redenen gebeurt.
Als je je kind ook maar een moment moedwillig pijn doet terwijl daar geen medische noodzaak voor is, en je doet dat omdat "god dat wilt", dan ben je gewoon een waardeloze ouder. En al helemaal als het niet terug te draaien is. Oorbellen bij baby's vind ik bijvoorbeeld ook belachelijk, maar die gaatjes groeien tenminste nog terug als men later zelf besluit dat ze geen oorbellen willen hebben. Je voorhuid gaat never nooit terug groeien.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:43 schreef up7 het volgende:
[..]
Je noemt het verminken maar het gaat om een stukje voorhuid. Daarnaast zijn er nog de medische voordelen. Het gaat verder niemand stoppen, zelfs al zou je het bij wet verbieden.
Niemand ligt daar kennelijk wakker van, maar het zal niet lang duren of er is voor een enkeling ook een oplossing om het te herstellen.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 23:18 schreef MrAero het volgende:
[..]
Je voorhuid gaat never nooit terug groeien.
quote:Die 'medische voordelen' waar je het over hebt (als die voordelen er überhaupt zijn) zijn pas van toepassing als iemand seksueel actief is. Iemand kan lang daarvoor zelf al beslissen of ze hun voorhuid willen houden of niet en of ze van die 'medische voordelen' willen genieten. Ik ken namelijk geen baby's die al seksueel actief zijn, jij wel?
quote:urinary tract infections having potential adverse long-term renal effects,
phimosis that causes difficult and painful erections and “ballooning” during urination,
inflammatory skin conditions,
inferior penile hygiene,
candidiasis,
genital ulcers, and
penile, prostate and cervical cancer.
various sexually transmissible infections in both sexes,
Wat maakt het verkeerd? Dan moet je de vele voordelen negeren en de religieuze redenen wegwuiven.quote:En of het ze stopt of niet is irrelevant. Door het niet te verbieden zeg je in feite "ga je gang", en dat is het verkeerde signaal om te geven.
Dat kon ik me niet meer herinneren, maar ik heb het teruggezocht. Ulx noemt naast de voordelen die hij ervaart, dat hij het een nadeel vindt dat hij minder makkelijk klaarkomt. Waarom hij dat een nadeel vindt, weet ik niet.quote:
Oh ja, jij was inderdaad niet degene die ontkent dat er mensen zijn die nadelen ervaren of complicaties hebben overgehouden aan een besnijdenis.quote:[..]
Er zijn genoeg mensen met negatieve ervaringen, vooral vanuit Amerika heb je veel anti-besnijdenis sites. Die mensen zijn als baby besneden en kennen het verschil niet, waardoor ze denken dat ze veel missen. Tegenwoordig kan je vrij goedkoop een foreskin restoration device kopen. Op youtube vind je er ook genoeg filmpjes over, niet iedereen is even enthousiast over het resultaat.
Voor zo'n beetje elk onderzoek is weer een ander onderzoek te vinden dat het tegendeel 'bewijst'. Dat maakt het inderdaad lastig.quote:Die onderzoeken zijn vaak zo biased als wat, zowel van het pro- als anti-kamp, het is lastig om een goede mening te vormen als je er zelf geen ervaring mee hebt.
En waarom zou dat dan niet terug te zien zijn bij onbesneden mannen? Die worden immers ook ouder.quote:Dat besneden mannen op termijn meer last krijgen, heeft dat dan niet (deels) te maken met het ouder worden?
Bovendien geldt voor die groep vaak dat ze nou eenmaal weinig keus hebben.quote:[..]
Inderdaad! Ik denk dat het ook meespeelt dat volwassenen meer informatie opzoeken en dan ook vanzelf van die exrtreme sites tegenkomen. Als ze eenmaal geopereerd zijn, zien ze dat het allemaal wel meevalt.
Houdoe.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 15:21 schreef Logic91 het volgende:
Ik ben wel klaar met jou DeParo. Nog een fijne dag.
Volgens mij zijn we al tot de conclusie gekomen dat besnijdenis om vrijheid van religie gaat, en heb jij misschien weinig mee, maar deze mensen heel erg veel.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 15:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Medische noodzaak, eigen wens en keuzevrijheid.
Wat zou jij accepteren als tegenargument?
En als elk weldenkend mens ben ik het volstrekt met je eens dat je altijd kritisch moet zijn waar fysieke integriteit ter sprake komt maar we moeten ook niet alles te zwart-wit zien. In dit geval is een jongensbesnijdenis een dusdanig eeuwenoude traditie, speelt het zo'n centrale rol in bepaalde religie, en is het in mijn ogen vrij redelijk met weinig impact voor de jongens die het ondergaan over het algemeen.quote:Dat ben ik met je eens qua impact bij de zware vormen van vrouwenbesnijdenis, maar het principe blijft hetzelfde: er wordt iets geamputeerd van een gezond lichaam zonder inbreng van diegene.
Nogmaals. Jij gaat nu de Joden vertellen hoe ze hun Religie moeten belijden omdat jij vindt dat iets vandaag de dag geen nut meer heeft? Vind je dat zelf niet een klein beetje misplaatst?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 16:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat de hele basis van de torah wat dat betreft gewoon geadviseerde leefregels waren, die van belang waren in het midden-oosten duizenden jaren geleden.
De koran heeft het gros van die regels gewoon overgenomen.
Gebruiken die destijds op die locatie verstandig geacht werden werden uiteindelijk onderdeel van de religie, niet andersom.
Het feit dat de persoon overlijdt doet weinig af aan het feit dat het nog altijd zijn lichaam is en zijn of haar keuze over dat lichaam gerespecteerd moet worden, geen keuze zou dan ook moeten betekenen geen keuze, dat is het hele principe van lichamelijke integriteit en de overheid zou daar volgens de letter van de wet geen rol in mogen spelen verder. Bovendien heeft elk individu nu niet de kans om zelf een keuze te maken, nee, elk individu heeft nu het recht om de keuze van de overheid om wat er met jouw lichaam gebeurt te veranderen.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 16:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
het principe van lichamelijke integriteit geldt voor personen. Na overlijden is het een lichaam, geen persoon. Je kan geen beslissingen nemen als je hersendood bent.
Bovendien kan iedereen zijn keuze laten registreren. En de overheid heeft het makkelijk gemaakt om je keuze te registreren, wat voor andere keuzes betreffende je lichaam niet het geval is. Ik vermoed althans dat iemand die geen familie heeft meer moet doen (en eventueel geld moet uitgeven) als ie wil vastleggen of ie begraven of gecremeerd wordt.
Dan moet je helemaal niet zeiken want vroeg besneden jongens kennen het verschil niet normaal gesproken. Dus waar heb je het over.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 17:29 schreef highender het volgende:
[..]
Ik ook, en heb een andere ervaring, die 'verzekering' van jou is niets waard. Naast dat het sowieso een flutargument is laat je ook je narcisme blijken, niet vreemd voor een theïst natuurlijk.
Omdat het gaat om mensen die hun kinderen besnijden...... Als daar Christenen onder vallen. Prima. Maar volgens mij niet alleen Christenen. Verder hoeven we ook hier niet een topic te starten om mensen te vertellen hoe ze hun religie moeten belijden net zo min als ze hoeven te vertellen hoe jij jouw leven moet inrichten toch? Of ga je nu dezelfde dingen doen als je religies van beschuldigt?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 18:07 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
"Orthodoxe christenen" zijn christenen ja.
En dat was idd het gespreksonderwerp.
Hoezo ?
Een Christelijke staat zeg je? Een staat gebouwd op Joods-Christelijke waarden, klinkt al heel anders toch, dat zijn wij, een land waar vrijheid van religie belangrijk is en dat betekent dus dat sommige religies, niet altijd Christelijk, bepaalde tradities hebben die voor jou wellicht onbegrijpelijk zijn maar desalniettemin gerespecteerd dienen te worden als het de redelijkheid niet overschrijdt. Nou een praktijk die al eeuwenlang zonder klachten, door de desbetreffende personen, wordt uitgevoerd kan toch moeilijk plotseling de redelijkheid overschrijden. Als we hier uitsluitend Christelijke wetten in gaan voeren gaat het voor nog veel meer mensen problemen opleveren.quote:En ? Het argument was "als besnijdenis je niet bevalt rot je maar op naar een atheistische heilstaat". Ik wijs er slechts op dat een christelijk land (nouja, een waar men daadwerkelijk de Bijbel volgt) ook zou voldoen.
En laat Nederland dat nu formeel nog altijd zijn.
Na mijn besnijdenis lag mijne ook zes weken in de kreukels, en aangezien ik ouder was gaf dat uiteraard een nog grotere impact dan bij baby's, het zou me bijzonder onwaarschijnlijk lijken als baby's er niet op zouden reageren. Maar dat noem ik niet klagen. Jij misschien wel. Maar ik vermoed dat je geen babyfluisteraar bent.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 18:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Baby's klagen erover. Er is maandenlang een gedragsverandering te zien in baby's die besneden zijn. Of mag je van jou mensen pijn doen zolang ze maar geen taalontwikkeling hebben? Verstandsbeperkten bijvoorbeeld? Mag je die ook snijden of alleen maar een beetje slaan? Ben benieuwd naar jouw morele standaard.
Er zou niks te herstellen zijn als er niks ongevraagd was afgesneden.quote:Op woensdag 7 maart 2018 00:13 schreef up7 het volgende:
[..]
Niemand ligt daar kennelijk wakker van, maar het zal niet lang duren of er is voor een enkeling ook een oplossing om het te herstellen.
Letterlijk al die aandoeningen zijn te herleiden naar het niet wassen van je pik. Ja, als je je niet dagelijks wast zal je inderdaad vaker tegen die problemen aanlopen. Op de te strakke voorhuid na, maar nogmaals, dat valt dan onder medische noodzaak. Volgens mij weten ook maar zeer weinig mensen dat je je pik niet moet wassen met zeep, maar gewoon met water. De studies die meer aandoeningen vonden bij onbesneden mannen hebben geen rekening gehouden met of en hoe de onderzochte mannen hun pik wassen.quote:De voordelen zijn niet alleen je beter beschermen tegen seksueel overdraagbare ziektes of aandoeningen die enkel voorkomen op volwassen leeftijd. Dan staan we er niets eens bij stil dat het kind de voordelen "ontvangt" van een vader die waarschijnlijk ook besneden is en (iets) minder risico heeft gehad op dit soort aandoeningen.
Die voordelen spelen dus een veel minder grote rol dan je denkt, en waarom zou je religieuze redenen in overweging nemen als we het hebben over de wet? Dit is een seculiere staat, gescheiden van de kerk. Juist zodat we geen wetten krijgen die gebaseerd zijn op het zogenaamde woord van God. Besnijdenis is prima als er een medische noodzaak is, maar als religieuze redenen de enige overgebleven argumenten zijn, dan bid je maar tot God om op magische wijze de piemel van je baby te besnijden. Als het echt Zijn wil is, dan moet dat geen probleem zijn voor een almachtige God. Als er niks gebeurt kan je je afvragen of het dan wel echt Zijn wil was geweestquote:Wat maakt het verkeerd? Dan moet je de vele voordelen negeren en de religieuze redenen wegwuiven.
Wil even zeggen dat Ik niet heb gezegd dat het gevoel beter is geworden maar dat ik er bij een bepaalde handeling,quote:Op dinsdag 6 maart 2018 18:52 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Voor mij klopt het wel. Voor veel mensen die op latere leeftijd besneden zijn en het verschil kennen, klopt dit. DeParo zegt het hier in het topic ook. Highender is eigenlijk de enige hier die na zijn besnijdenis juist negatieve ervaringen heeft, ik vraag me af hoe dat komt, misschien verkeerde verwachtingen? Ik heb wel eens mensen met mensen gepraat die hun voorhuid probeerden terug te laten groeien (foreskin restoration) en daar was ook niet iedereen even blij met het resultaat. De een was heel gelukkig dat er meer gevoel terugkwam en voor de ander viel het tegen en baalde hij dat het nu niet altijd fris rook.
Ik vind het wel interessant dat de eerste persoon blij is met een extra stukje huid, terwijl ik juist blij ben dat dat stukje huid verdwenen is.
Ik heb het idee dat veel Amerikanen met seksproblemen het gooien op dat ze besneden zijn, terwijl er genoeg andere redenen kunnen zijn. Foreskin restoration is dan ook geen goede oplossing.
Wie heeft het over schoonmaken?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:08 schreef ems. het volgende:
[..]
Brb. Even de oortjes van mijn kinderen eraf snijden. Dan kunnen ze die gaten immers makkelijker schoonhouden.
Geweld zelfs.quote:Precies. Het kan gewoon. Dus dan kan je het geweld tegen kinderen gewoon laten voor wat het is.
Hoe oud.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:19 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik ben ook besneden zonder dat ik dat wilde. Heeft veel onzekerheid opgeleverd. Als ik mocht kiezen koos ik voor een voorhuid.
Je gunt iemand die slechthorend of doof geboren is geen herstel begrijp ik. Nogmaals bevestig jij jouw narcistische natuur.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:02 schreef DeParo het volgende:
Dan moet je helemaal niet zeiken want vroeg besneden jongens kennen het verschil niet normaal gesproken. Dus waar heb je het over.
Vrijheid van religie gaat niet boven het zelfbeschikkingsrecht. Erg fijn dat ouders vinden dat hun kinderen een bepaalde religie moeten aanhangen, maar dat mogen die kinderen zelf bepalen. Ze om religieuze redenen besnijden voor ze die keuze gemaakt hebben is achterlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2018 00:56 schreef DeParo het volgende:
Volgens mij zijn we al tot de conclusie gekomen dat besnijdenis om vrijheid van religie gaat, en heb jij misschien weinig mee, maar deze mensen heel erg veel.
"Ik ben zeer tevreden over mijn eigen, zelfoverwogen beslissing om me te laten besnijden, dus nu ben ik van mening dat ouders hun baby mogen laten besnijden om wat voor reden dan ook." Uitstekende objectieve beredenering. Ik ben benieuwd of je deze instelling ook had gehad als je persoonlijke besnijdenis je tegenviel. Jij hebt hoe dan ook die keuze zelf kunnen maken. Dat zou iedereen moeten kunnen doen.quote:en is het in mijn ogen vrij redelijk met weinig impact voor de jongens die het ondergaan over het algemeen.
Waarom zou je een voorhuid (terug) willen? Enkel vanwege de onzekerheid?quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:19 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik ben ook besneden zonder dat ik dat wilde. Heeft veel onzekerheid opgeleverd. Als ik mocht kiezen koos ik voor een voorhuid.
Waarschijnlijk waren in jouw omgeving niet zoveel andere mensen besneden?quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:29 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Rond 6, 7 jaar gok ik, medische noodzaak.
Rare vergelijking zeg en ik begrijp ook niet wat je bedoelt.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:38 schreef highender het volgende:
[..]
Je gunt iemand die slechthorend of doof geboren is geen herstel begrijp ik. Nogmaals bevestig jij jouw narcistische natuur.
Iemand die slechthorend of doof geboren is kent het verschil met een gezond gehoor ook niet. Die moet niet zeiken volgens jou maar er gewoon mee leven.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:53 schreef DeParo het volgende:
Rare vergelijking zeg en ik begrijp ook niet wat je bedoelt.
Ja, ik had toen last van een groot schaamtegevoel omdat je dan afwijkt van de rest, op een heel gevoelig(e) punt.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:46 schreef Physsic het volgende:
[..]
Waarom zou je een voorhuid (terug) willen? Enkel vanwege de onzekerheid?
Mijn besnijdenis heeft weinig met mijn standpunt te maken, bovendien is het bij mij op latere leeftijd gebeurd dus dan is de impact normaal gesproken ook groter, ik benoemde mijn besnijdenis slechts omdat ik even wilde benadrukken dat ik kan masturberen wanneer ik zin heb.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:41 schreef MrAero het volgende:
[..]
Vrijheid van religie gaat niet boven het zelfbeschikkingsrecht. Erg fijn dat ouders vinden dat hun kinderen een bepaalde religie moeten aanhangen, maar dat mogen die kinderen zelf bepalen. Ze om religieuze redenen besnijden voor ze die keuze gemaakt hebben is achterlijk.
De vrijheid van religie is net als het zelfbeschikkingsrecht een Grondrecht, en soms kan het zijn dat Grondrechten botsen, dan is het normaal gesproken aan de rechter te bepalen wat zwaarder weegt. In dit geval is er geen enkele aanleiding om besnijdenissen te verbieden, het is een eeuwenoud gebruik belangrijk voor bepaalde religies en binnen die religies wordt er over het algemeen ook niet over geklaagd noch zijn er zodanig grote maatschappij ontwrichtende gevolgen nav besnijdenissen dat het nodig zou zijn om hier over na te denken, dus wat jij achterlijk vindt in deze is volstrekt irrelevant voor de discussie.
[..]
[quote]"Ik ben zeer tevreden over mijn eigen, zelfoverwogen beslissing om me te laten besnijden, dus nu ben ik van mening dat ouders hun baby mogen laten besnijden om wat voor reden dan ook." Uitstekende objectieve beredenering. Ik ben benieuwd of je deze instelling ook had gehad als je persoonlijke besnijdenis je tegenviel. Jij hebt hoe dan ook die keuze zelf kunnen maken. Dat zou iedereen moeten kunnen doen.
Klopt, was niet normaal zeg maar.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:52 schreef DeParo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk waren in jouw omgeving niet zoveel andere mensen besneden?
Volgens mij moeten die mensen er normaal gesproken ook mee leven, je mag er best om zeiken, maar die mensen worden toch niet doof geboren om religieuze redenen normaal gesproken dus wat probeer je nu te zeggen?quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:58 schreef highender het volgende:
[..]
Iemand die slechthorend of doof geboren is kent het verschil met een gezond gehoor ook niet. Die moet niet zeiken volgens jou maar er gewoon mee leven.
Jij zegt, "als ze het verschil toch niet kennen dan moet je niet zeiken", iemand die doof geboren wordt kent het verschil met een gezond gehoor ook niet, en dat kan jou dus geen ruk schelen blijkbaar.quote:Op woensdag 7 maart 2018 02:00 schreef DeParo het volgende:
Volgens mij moeten die mensen er normaal gesproken ook mee leven, je mag er best om zeiken, maar die mensen worden toch niet doof geboren om religieuze redenen normaal gesproken dus wat probeer je nu te zeggen?
Ah, een gevalletje verdraaien van iemand zijn woorden, ik heb gezegd dat jij niet moet zeiken voor jongens die het op een compleet andere leeftijd zijn ondergaan. Als ze er behoefte aan hebben om over te zeiken dan doen ze dat zelf wel.quote:Op woensdag 7 maart 2018 02:11 schreef highender het volgende:
[..]
Jij zegt, "als ze het verschil toch niet kennen dan moet je niet zeiken", iemand die doof geboren wordt kent het verschil met een gezond gehoor ook niet, en dat kan jou dus geen ruk schelen blijkbaar.
Nee, je zei:quote:Op woensdag 7 maart 2018 02:21 schreef DeParo het volgende:
Ah, een gevalletje verdraaien van iemand zijn woorden, ik heb gezegd dat jij niet moet zeiken voor jongens die het op een compleet andere leeftijd zijn ondergaan. Als ze er behoefte aan hebben om over te zeiken dan doen ze dat zelf wel.
En je dat ben jij.quote:Op woensdag 7 maart 2018 02:29 schreef highender het volgende:
[..]
Nee, je zei:
"Dan moet je helemaal niet zeiken want vroeg besneden jongens kennen het verschil niet normaal gesproken. Dus waar heb je het over."
Ofwel:
"Dan moet je helemaal niet zeiken want doofgeboren mensen kennen het verschil niet normaal gesproken. Dus waar heb je het over."
Dat snap ik,quote:
Ik loop niet te zeiken voor mensen, ik geef mijn eigen ervaring weer. Diegene die als kind besneden zijn kennen het verschil niet zoals je zegt. Alleen diegene die op wat latere leeftijd besneden zijn kennen het verschil wel en kunnen daar dus wat over vertellen, een gedeelte daarvan heeft een negatieve ervaring, in alle gevallen wordt de gevoeligheid in een bepaalde mate minder, bij de een meer dan bij de ander. Ik gun iedereen het volledige gevoel, net als ik iedereen een volledig gehoor gun.quote:Jij mag je aangesproken voelen hoor over het besnijdenisgedeelte althans want je hebt geen flauw benul hoe het op die leeftijd is of wat voor impact het heeft, je loopt hier te zeieken voor andere mensen, zonder ook zelf maar het flauwste benul te hebben van wat zij precies denken over besnijdenissen.
Mooi.quote:
Dat doe je wel, jouw voorhuid ging eraf om medische redenen zoals je zei op een heel andere leeftijd, zowel reden als ervaring zijn voor jouw compleet anders dan iemand die het om religieuze redenen bij de geboorte ondergaat in deze. Want of besnijdenissen nu wel of niet verboden worden, jouw voorhuid had er toch afgemoeten, laten we wel wezen.quote:Ik loop niet te zeiken voor mensen, ik geef mijn eigen ervaring weer. Diegene die als kind besneden zijn kennen het verschil niet zoals je zegt. Alleen diegene die op wat latere leeftijd besneden zijn kennen het verschil wel en kunnen daar dus wat over vertellen, een gedeelte daarvan heeft een negatieve ervaring, in alle gevallen wordt de gevoeligheid in een bepaalde mate minder, bij de een meer dan bij de ander. Ik gun iedereen het volledige gevoel, net als ik iedereen een volledig gehoor gun.
Sorry, maar ik vind je echt dom. Niet gewoon dom, maar een tikkeltje.... Laat ook maar.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 21:41 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik begin me pas vaag dingen te herinneren vanaf dat ik 5 was ofzo..Het is echt niet zo dat je iets vermoord ofzo. Als je een goede afweging maakt en het is beter voor het potentiele mens om niet geboren te worden, dan is dat zo. Dat kind wordt toch wel geboren, dan bij iemand anders.
Minder man ben je niet want je verliest niets wat bijdraagt aan het man zijn.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 18:19 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Dat is het per definitie wel.
Of het esthetisch minder is of niet is iets wat eenieder voor hem/haarzelf moet bepalen.
Je bent natuurlijk wel letterlijk "minder man" dan een intact exemplaar.
Tsja, dat is een cultuurverschilletje he ?quote:Op woensdag 7 maart 2018 04:25 schreef Chadi het volgende:
[..]
Minder man ben je niet want je verliest niets wat bijdraagt aan het man zijn.
Misschien moet je het stuk waar het over ging nog eens een keertje lezen voor je jezelf nog verder voor lul zet (pun intended).quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Omdat het gaat om mensen die hun kinderen besnijden.....
Afgezien van de klachten die je simpelweg wegwuift met "dat is een minderheid" bedoel je ?quote:Nou een praktijk die al eeuwenlang zonder klachten
Rightquote:Op woensdag 7 maart 2018 05:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Misschien moet je het stuk waar het over ging nog eens een keertje lezen voor je jezelf nog verder voor lul zet (pun intended).
Maar nog altijd significant lager dan het aantal mannen dat klaagt dat ze besneden zijn.quote:Afgezien van de klachten die je simpelweg wegwuift met "dat is een minderheid" bedoel je ?
Het aantal mensen dat klaagt over het feit dat zij als kind besneden zijn is nog altijd vele malen groter dan het aantal mensen dat klaagt over het feit dat zij als kind niet besneden zijn.
Uitzondering die de regel bevestigt. 😂quote:Op woensdag 7 maart 2018 05:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Afgezien van de klachten die je simpelweg wegwuift met "dat is een minderheid" bedoel je ?
Dat schijnt ondergeschikt te zijn aan 'voortschrijdend inzicht'.quote:
Ik denk dat die onzekerheid komt omdat het bij je omgeving afgezet niet de norm is? En je dus anders bent? En zeker bij besnijdenis op latere leeftijd het een "ding" wordt.quote:Op woensdag 7 maart 2018 01:19 schreef RobbieRonald het volgende:
Doordacht en integer? Mevrouw is comedienne?quote:Op dinsdag 6 maart 2018 22:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
En toch vind ik het een heel doordacht stuk verder dat tot nadenken stemt. Ben het niet overal mee eens, maar het is integer en legt de vinger bijvoorbeeld heel goed op de zere plek dat tegenstanders vaak vooroordelen hebben tegen bepaalde religies. Dat zet de discussie meteen op scherp, vervuilt hem.
- Is dat wat de tegenstanders over die studies zeggen? Zeggen ze bvb niet dat babies nog lang niet aan sex toe zijn, en er dus kan gewacht worden tot ze zelf kunnen beslissen? Of dat die data over baarmoederhalskanker dateert van voor het HPV vaccin? Of dat het niet voor zich spreekt dat je een medische maatregel op het ene geslacht uitvoert om het andere geslacht te beschermen?quote:Meerdere malen is er samenhang vastgesteld, maar geen oorzakelijk verband aangetoond tussen jongensbesnijdenis enerzijds en een minder groot risico voor vrouwen op baarmoedermondkanker en voor mannen op HIV-infectie. In Nederland legt men dat terzijde omdat het observatieonderzoek is, maar als dat niet meer in medisch wetenschappelijke discussie betrokken mag worden, dan kun je de hele geneeskunde wel opdoeken.
- Vals dilemma, en komt neer op morele chantage.quote:Als je er voor kiest om ouders die met een kind bij je komen omdat ze hun kind willen laten besnijden te weigeren, dan is de kans dat ze het in het land van oma en opa laten doen aanwezig. Daar zijn de condities van de zorg niet altijd zo geweldig en is de kans groot dat het door iemand gebeurt die niet eens een diploma van de doktersMAVO heeft. Met alle gevolgen van dien.
- Stroman, enkel bedoeld om tegenstanders van besnijdenis met tegenstanders van abortus te associeren. Mensen met conservatieve, voorbijgestreefde ideeën.quote:Bij jongensbesnijdenis zul je met andere ethische argumenten moeten komen. Bijvoorbeeld dat bij een jongensbesnijdenis zonder medische indicatie het kind zelf niet kan kiezen. Dat doet me denken aan het argument dat gebruikt wordt bij de discussie over abortus.
[gevolgd door irrelevante uitweiding over abortus]
Hoopt ie dat de lezer inmiddels ingedommeld is, dat ie geen moeite meer doet om het subtiel te doen?quote:Bij jongensbesnijdenis vertaalt de kwestie van het zelf wel of niet kiezen voor een ingreep aan het lichaam in de leuze ‘Afblijven van de geslachtsdelen van kinderen’. Dat bekt lekker, maar heeft geen inhoud want dan zou je ook niets mogen doen als er een medische reden is voor besnijdenis.
Bovendien speel je met dat argument de tegenstanders van vaccinatie in de kaart.
[gevolgd door irrelevante uitweiding over vaccinatie en democratie in nederland]
Deze statistieken zijn weer een reden waarom de auteur de echte argumenten van de tegenstanders niet bespreekt, namelijk dat de jongen later zelf kan beslissen.quote:Daar maken kinderartsen zich bijvoorbeeld zorgen over het teruglopende aantal jongensbesnijdenissen door de immigratie vanuit Latijns Amerika. Zouden de cijfers dalen naar het Europese niveau dan zouden er 12% meer HIV-infecties zijn, 29% meer infecties met het papillomavirus en 19% meer herpesinfecties volgens de onderzoekers van de Harvard Medical School.
Jij noemt het opgedrongen, maar dat een kind de keuze niet krijgt is geen opdringen? Ik denk dat dat nog meer opdringen is dan bewustwordingscampagnes, want die laatste laten namelijk de keuze open en doen niet iets onomkeerbaars.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 23:02 schreef up7 het volgende:
[..]
Ik zie het niet gebeuren. Hoeveel "voorlichting" en "bewustwording" er ook wordt opgedrongen. De mensen zijn namelijk al bewust en geïnformeerd.
quote:Op woensdag 7 maart 2018 07:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij noemt het opgedrongen, maar dat een kind de keuze niet krijgt is geen opdringen? Ik denk dat dat nog meer opdringen is dan bewustwordingscampagnes, want die laatste laten namelijk de keuze open en doen niet iets onomkeerbaars.
Daarnaast bleek uit de posts van Maghrebijnse en DeParo vaak dat veel mensen het doen omdat de omgeving het ook doet terwijl ze zelf niet eens actief religieus zijn verder. Dat kan ik dan niet rijmen met het woord "bewust" eigenlijk.
Eens, het werd als verzachtende omstandigheid voor pro besnijdenis gebracht, en dat is natuurlijk onzin.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 19:31 schreef highender het volgende:
[..]
Niet mee eens, een verlies aan gevoel is een permanente beschadiging. Het risico daarop is bekend en realistisch, de beslissing daarover dient genomen te worden door diegene die het risico loopt.
Dat zei ik niet, leg me geen woorden in de mond. Iemand had het over afvalligen die blijkbaar ( ik ken ze gelukkig niet) hun zoontjes ook besnijden, ondanks dat ze niet meer geloven. Bij hen is dan gewoon een stukje cultuur. Vrijwel alle Marokkanen en Turken die geloven doen dit omwille van het geloof. Net zoals we ook de ramadan doen omwille van het geloof en niet omdat de omgeving het doe, daar waar anders merendeel gewoon stiekem zou gaan eten.quote:Op woensdag 7 maart 2018 07:34 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij noemt het opgedrongen, maar dat een kind de keuze niet krijgt is geen opdringen? Ik denk dat dat nog meer opdringen is dan bewustwordingscampagnes, want die laatste laten namelijk de keuze open en doen niet iets onomkeerbaars.
Daarnaast bleek uit de posts van Maghrebijnse en DeParo vaak dat veel mensen het doen omdat de omgeving het ook doet terwijl ze zelf niet eens actief religieus zijn verder. Dat kan ik dan niet rijmen met het woord "bewust" eigenlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |