abonnement Unibet Coolblue
pi_178540689
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 21:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar als die vliegende theepot uit een theorie zou volgen is het een ander verhaal.

Zo ook met het multiversum. Dat is geen op zichzelf staande hypothese, maar een (mogelijk) gevolg van andere theorieën zoals inflatie.

Wat jij hier stelt, zou ik bestempelen als doorgeschoten Popperiaanisme, hoewel ik betwijfel of Popper het überhaupt met je eens zou zijn.

We kunnen beter het multiversum beschouwen als metafysica. Popper was van mening dat metafysica best wel zinvol kan zijn---i.t.t. tot zijn positivistische collega's---, omdat het uiteindelijk kan leiden tot toetsbare wetenschappelijke hypothesen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_178541793
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 19:15 schreef highender het volgende:

[..]

Alleen omdat het niet toetsbaar is, maar dat is het dan ook wat mij betreft. Tijd is beweging, dat er iets beweegt is een feit, iets in beweging brengen vereist een andere beweging, van wat dan ook.
Bewustzijn beweegt niet zoals materie doet, God is tijdloos net zoals het bewustzijn altijd in het 'nu' is.
pi_178541832
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 19:56 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als je begin wil begrijpen binnen het concept tijd, dus niet het begin van iets, dan is het een loos begrip. In andere woorden, begin in een context waarbij je uitgaat van tijd zoals wij het ervaren kan je wel gebruiken, maar als onderdeel van het concept tijd is het nu nutteloos.
Dat wij tijd zo fundamenteel ervaren dat we 'begin' als iets wezenlijks ervaren betekent nog niet dat het zo is of dat het zelfs bestaat.
De Big Bang is een duidelijk beginpunt en is geïnspireerd door een katholieke geestelijke als ik me niet vergis....het lijkt me duidelijk waarom. De Big Bang theorie en ons beste model van het universum past goed bij het Alfa en Omega verhaal van de Bijbel (God is het begin en het einde, en heeft de absolute macht nu en in de eeuwigheid).

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 15-04-2018 22:18:50 ]
pi_178541946
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 21:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar als die vliegende theepot uit een theorie zou volgen is het een ander verhaal.

Zo ook met het multiversum. Dat is geen op zichzelf staande hypothese, maar een (mogelijk) gevolg van andere theorieën zoals inflatie.

Wat jij hier stelt, zou ik bestempelen als doorgeschoten Popperiaanisme, hoewel ik betwijfel of Popper het überhaupt met je eens zou zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 21:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

We kunnen beter het multiversum beschouwen als metafysica. Popper was van mening dat metafysica best wel zinvol kan zijn---i.t.t. tot zijn positivistische collega's---, omdat het uiteindelijk kan leiden tot toetsbare wetenschappelijke hypothesen.
Lawrence Krauss legt uit waarom het multiversum niet te toetsen of falsifiëren is.


2:22
pi_178546101
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 22:13 schreef Libertarisch het volgende:
L
[..]
De Big Bang is een duidelijk beginpunt en is geïnspireerd door een katholieke geestelijke als ik me niet vergis....het lijkt me duidelijk waarom. De Big Bang theorie en ons beste model van het universum past goed bij het Alfa en Omega verhaal van de Bijbel (God is het begin en het einde, en heeft de absolute macht nu en in de eeuwigheid).
Het is alleen een beginpunt binnen de arrow of time zoals wij die ervaren. Tijd binnen de natuurkunde is niets meer dan een eenheid. Zeggen dat daarin tijd een begin heeft is alsof je zegt dat een kilogram een begin heeft.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178546169
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 22:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lawrence Krauss legt uit waarom het multiversum niet te toetsen of falsifiëren is.


2:22
Er zijn meerdere modellen van multiversums, zo zijn er ook modellen waarbij er interacties zijn tussen de multiversums (botsingen). In theorie zouden we de gevolgen van die botsingen kunnen ontdekken.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178546179
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 22:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]


[..]

Lawrence Krauss legt uit waarom het multiversum niet te toetsen of falsifiëren is.


2:22
En dus...
-
pi_178546191
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 08:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is alleen een beginpunt binnen de arrow of time zoals wij die ervaren. Tijd binnen de natuurkunde is niets meer dan een eenheid. Zeggen dat daarin tijd een begin heeft is alsof je zegt dat een kilogram een begin heeft.
Tijd is geen eenheid maar een grootheid. De seconde is een eenheid, net als de kilogram.
pi_178546261
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 08:15 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Tijd is geen eenheid maar een grootheid. De seconde is een eenheid, net als de kilogram.
Je hebt helemaal gelijk binnen het concept van die arrow of time.

Het dilemma wat ik probeer te duiden (op een misschien wat kromme manier) is dat we nog te weinig kennis hebben van tijd om een term als 'begin' te hanteren. We kunnen tijd gebruiken als dimensie binnen ons universum en dan inderdaad als grootheid. Maar op het moment dat we buiten de gebruikelijke dimensies van dit universum gaan dan moeten we tijd ook herdefiniëren, en dan is het maar de vraag of 'begin' er nog wel op toe te passen is.

Overigens komt dit heel kort ook in het geposte filmpje van Joe Rogan and Lawrence Krauss aan bod. Waarbij Lawrence uitlegt dat tijd ook begon met de big bang, echter hij dit al heel snel weer nuanceert in de context van multiversum met hoe het hij het noemt een soort 'cosmic supertime' (tussen 1.50/2.00).

[ Bericht 22% gewijzigd door truthortruth op 16-04-2018 09:37:38 ]
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178549529
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 21:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

We kunnen beter het multiversum beschouwen als metafysica. Popper was van mening dat metafysica best wel zinvol kan zijn---i.t.t. tot zijn positivistische collega's---, omdat het uiteindelijk kan leiden tot toetsbare wetenschappelijke hypothesen.
Laat ik het vergelijken met onze theorieën omtrent atmosfeervorming. Die zegt dat er heel veel planeten zijn met een atmosfeer. Planeten waar we, zover we nu weten, nooit zullen komen. Stel nu dat we een zonnestelsel vinden ver weg met een planeet, waarvan allerlei indirecte aanwijzingen zijn dat deze planeet een atmosfeer heeft. Moeten we dat dan wegzetten als "niet te falsificeren en dus een zinloze hypothese"? Ik denk van niet.

Met het multiversum kan het net zo zijn. Mocht b.v. inflatie experimenteel bevestigd worden, en we een model vinden dat uitermate goed de waarnemingen kan verklaren maar waarin het ook uitermate onnatuurlijk is om slechts 1 ruimtetijd regio te hebben voortgebracht, dan zie ik geen enkele reden om dit direct naar de prullenbak te verwijzen terwijl ik iets over falsificatie murmel.

Dit is trouwens meer een reactie op Libertarisch :)
-
pi_178558143
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 20:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet zo zinloos voor iedereen hoor :
Nog een " believer " :
Heb je die video's überhaupt wel bekeken? Ik wil niet lullig doen, maar Kaku is nou niet bepaald een autoriteit op het gebied van dit soort zaken, en als ik em in die video hoor praten, wordt dat beeld alleen maar bevestigd :')

Hawking lijkt verder ook niet echt wat uit te leggen in die video. En mocht je geïnspireerd zijn door mediaflauwekul over dat laatste baanbrekende artikel van em:

http://backreaction.blogs(...)l-theory-is-not.html
-
pi_178558552
Kortom, ik denk dat het multiversum-idee helemaal niet zo gek is en niet afgedaan kan worden als onwetenschappelijk, maar jouw keuze voor je bronmateriaal is, zoals wel vaker, weer hoogst opmerkelijk en speculatief.
-
pi_178558607
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 18:06 schreef Haushofer het volgende:
Kortom, ik denk dat het multiversum-idee helemaal niet zo gek is en niet afgedaan kan worden als onwetenschappelijk, maar jouw keuze voor je bronmateriaal is, zoals wel vaker, weer hoogst opmerkelijk en speculatief.
:'(
pi_178564308
Net het filmpje met Kaku gezien? :P
-
pi_178566782
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 21:29 schreef Haushofer het volgende:
Net het filmpje met Kaku gezien? :P
:'( was een reactie op je ego.
pi_178569585
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 22:55 schreef ATON het volgende:

[..]

:'( was een reactie op je ego.
Tsja, in de wetenschap wordt je opgeleid om je eigen mening te vormen en niet slaafs autoriteiten te volgen.

Hoewel Kaku geen autoriteit op dit gebied is, natuurlijk. Dat is gewoon een mediatype die de wetenschap heeft ingeruild voor nogal speculatieve populaire wetenschap. Hartstikke leuk voor hem, maar ik vind het niet echt overtuigend. Ik vond hem overtuigender toen hij nog gewoon academische tekstboeken schreef.

Ik heb mijn eerste paper trouwens geschreven met iemand waarmee Kaku heeft samengewerkt. Hij vertelde dat Kaku snaartheorie in het begin maar flauwekul vond. Getuige zijn docu's is-ie bljkbaar flink bijgedraaid. :P
-
pi_178569671
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 06:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, in de wetenschap wordt je opgeleid om je eigen mening te vormen en niet slaafs autoriteiten te volgen.

Hoewel Kaku geen autoriteit op dit gebied is, natuurlijk. Dat is gewoon een mediatype die de wetenschap heeft ingeruild voor nogal speculatieve populaire wetenschap. Hartstikke leuk voor hem, maar ik vind het niet echt overtuigend. Ik vond hem overtuigender toen hij nog gewoon academische tekstboeken schreef.

Ik heb mijn eerste paper trouwens geschreven met iemand waarmee Kaku heeft samengewerkt. Hij vertelde dat Kaku snaartheorie in het begin maar flauwekul vond. Getuige zijn docu's is-ie bljkbaar flink bijgedraaid. :P

Was je niet bezig met een boek? Is het klaar? Lig het al in de winkels?
pi_178569766
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 06:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, in de wetenschap wordt je opgeleid om je eigen mening te vormen en niet slaafs autoriteiten te volgen.

Hoewel Kaku geen autoriteit op dit gebied is, natuurlijk. Dat is gewoon een mediatype die de wetenschap heeft ingeruild voor nogal speculatieve populaire wetenschap. Hartstikke leuk voor hem, maar ik vind het niet echt overtuigend. Ik vond hem overtuigender toen hij nog gewoon academische tekstboeken schreef.

Ik heb mijn eerste paper trouwens geschreven met iemand waarmee Kaku heeft samengewerkt. Hij vertelde dat Kaku snaartheorie in het begin maar flauwekul vond. Getuige zijn docu's is-ie bljkbaar flink bijgedraaid. :P
Nog zo'n populist :
|:(
pi_178569978
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 06:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Was je niet bezig met een boek? Is het klaar? Lig het al in de winkels?
Klaar wel, winkels niet :P

Ga straks een paar weken naar india, daarna ga ik weer actief uitgevers benaderen. :)
-
pi_178569991
quote:
Nuance is jou vreemd, he :')

Grappig trouwens om jou het woord 'ego' te zien gebruiken. :P
-
pi_178570389
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nuance is jou vreemd, he :')

Grappig trouwens om jou het woord 'ego' te zien gebruiken. :P
Wat wil je hier nu mee zeggen ? Heeft deze " populist " het ook niet over multiversum en het ontbreken van een begin ? Als je verder niks te vertellen hebt, wat is nu de meerwaarde van jouw post ? Nul !
pi_178571114
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 08:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat wil je hier nu mee zeggen ? Heeft deze " populist " het ook niet over multiversum en het ontbreken van een begin ? Als je verder niks te vertellen hebt, wat is nu de meerwaarde van jouw post ? Nul !
Ah, maar Penrose' zijn Cyclische Universum is hooguit een hypothese. Die door maar weinig natuurkundigen wordt aangehangen.

Een interessant idee, maar tot nu toe niet veel meer dan dat. Ik heb thuis zijn "Cycles of time" en ook nog eens deel doorgenomen. Dus ik kan nu natuurlijk heel flauw gaan doen en jou vragen of je het hebt gelezen, maar dat heb je zeer waarschijnlijk niet :)

Jij lijkt nogal verzot te zijn op autoritaire argumenten. "Als iemand met een titeltje het zegt, moet het toch wel waar zijn"? De waarheid over dit soort onderwerpen is dat er weinig consensus is, om een simpele reden: het gaat over de aard van de oerknal, iets waarvoor we waarschijnlijk kwantumzwaartekracht nodig hebben. Penrose lost het probleem op een (volgens mij) klassieke manier op, en dat idee is erg interessant. Maar niet meer dan dat. Als je er een topic over wilt openen, wil ik daar best wat meer inhoudelijke dingen over zeggen (hoewel ik me afvraag of je überhaupt iets van me zult aannemen).

De wetenschap is veel genuanceerder dan jij doet voorkomen, ATON :) Dat maakt het ook zo lastig: er zijn weinig zekerheden. En tegelijkertijd ook weer fascinerend.

Trouwens, ik was deze week bij een lekenpraatje van een hoogleraar over inflatie. Ook deze hoogleraar zei meerdere dingen die domweg niet klopten. Dat is de boodschap van wetenschap: vertrouw niet teveel op autoriteit en consensus. Jij lijkt die totaal te missen.
-
pi_178572035
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 07:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Klaar wel, winkels niet :P

Ga straks een paar weken naar india, daarna ga ik weer actief uitgevers benaderen. :)
Succes! ^O^
pi_178572801
Thnx! :)
-
pi_179002756
On topic : intelligentie en geloof kunnen wel degelijk samengaan. De westerse beschaving heeft 2000 jaar nodig gehad om het christendom af te schudden( origin of species als keerpunt) en het scientisme enigszins de hand te reiken. Echter: niet iedereen was achterlijk in die 2000 jarige periode.


Off topic : ik vind het fijn dat fok bestaat :)
pi_179005365
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:05 schreef Mumit het volgende:
On topic : intelligentie en geloof kunnen wel degelijk samengaan. De westerse beschaving heeft 2000 jaar nodig gehad om het christendom af te schudden( origin of species als keerpunt) en het scientisme enigszins de hand te reiken. Echter: niet iedereen was achterlijk in die 2000 jarige periode.


Off topic : ik vind het fijn dat fok bestaat :)
Ook lang niet iedereen was gelovig in die periode, vooral slimme mensen niet. Het was toen echter not done om atheïst te zijn en dus deden ze alsof ze gelovig waren voor de bühne.
pi_179005494
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:05 schreef Mumit het volgende:
. Echter: niet iedereen was achterlijk in die 2000 jarige periode.
Mijn huisdokter is achterlijk wat betreft automechanica...
pi_179005922
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:05 schreef Mumit het volgende:
On topic : intelligentie en geloof kunnen wel degelijk samengaan. De westerse beschaving heeft 2000 jaar nodig gehad om het christendom af te schudden( origin of species als keerpunt) en het scientisme enigszins de hand te reiken. Echter: niet iedereen was achterlijk in die 2000 jarige periode.


Off topic : ik vind het fijn dat fok bestaat :)
Alleen was dat nog voor heel veel ontdekkingen en kennis is opgedaan. Binnen de huidige context met de kennis die we nu hebben wordt het een ander verhaal. Vanuit de kennis die er beschikbaar is om dan nog geschriften en verhalen van 2000 jaar geleden niet als verzonnen te beoordelen vind ik niet intelligent.
En dan bedoel ik niet alleen de wetenschappelijke kennis maar ook geschiedenis en kennis van andere goden en mythen. Dat je dan nog een specifieke god of religie kiest kan ik niet als een intelligente keuze beoordelen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_179006293
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 08:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Alleen was dat nog voor heel veel ontdekkingen en kennis is opgedaan. Binnen de huidige context met de kennis die we nu hebben wordt het een ander verhaal. Vanuit de kennis die er beschikbaar is om dan nog geschriften en verhalen van 2000 jaar geleden niet als verzonnen te beoordelen vind ik niet intelligent.
En dan bedoel ik niet alleen de wetenschappelijke kennis maar ook geschiedenis en kennis van andere goden en mythen. Dat je dan nog een specifieke god of religie kiest kan ik niet als een intelligente keuze beoordelen.
De meesten staan er gewoon niet bij stil wat ze geloven of dit enig steek houdt. Om hierin een keuze te maken moet men zich eerst informeren en dat doet men niet.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 11:00:57 #280
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179008794
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:05 schreef Mumit het volgende:
On topic : intelligentie en geloof kunnen wel degelijk samengaan. De westerse beschaving heeft 2000 jaar nodig gehad om het christendom af te schudden( origin of species als keerpunt) en het scientisme enigszins de hand te reiken. Echter: niet iedereen was achterlijk in die 2000 jarige periode.

Off topic : ik vind het fijn dat fok bestaat :)
En..is het christendom afgeschud? Dacht het niet...
  dinsdag 8 mei 2018 @ 14:36:28 #281
202616 sjoemie1985
i believe!
pi_179013578
En zal ook nooit gebeuren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179015092
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 14:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
En zal ook nooit gebeuren.
Rapper dan je lief is. Mensen worden slimmer, enfin de meeste toch.
pi_179015482
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 15:30 schreef ATON het volgende:
Rapper dan je lief is. Mensen worden slimmer, enfin de meeste toch.
Mensen worden niet slimmer. De informatievoorzieningen worden beter. Maar dat zijn helaas twee totaal verschillende zaken.
-
  dinsdag 8 mei 2018 @ 15:57:16 #284
202616 sjoemie1985
i believe!
pi_179015749
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mensen worden niet slimmer. De informatievoorzieningen worden beter. Maar dat zijn helaas twee totaal verschillende zaken.
Heeft inderdaad weinig met "slimmer" worden te maken.
hooguit met keuzes maken aan de hand van bevindingen of logisch nadenken zelf onderzoeken of het waar kan zijn volgens je zelf of niet.
Of dat ervaring van het 1 en ander.
Bijvoorbeeld een aanraking door God of Jezus of de HG.
of een visioen of zo.
Kan van alles zijn. :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_179017168
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mensen worden niet slimmer. De informatievoorzieningen worden beter. Maar dat zijn helaas twee totaal verschillende zaken.
Tja, dat is duidelijk..
pi_179017339
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 15:14 schreef hoatzin het volgende:
Intelligent en toch gelovig

Waarom de 'toch'? Omdat intelligente en religieuze mensen eerder tegen de verwachting ingaan
Het is niet zo intelligent om net te doen alsof 'gelovig' en 'religieus' een soort synoniemen zijn.

Het wordt een moeilijke discussie als het verschil tussen deze twee zaken niet duidelijk is.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 18:50:57 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179019860
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mensen worden niet slimmer. De informatievoorzieningen worden beter. Maar dat zijn helaas twee totaal verschillende zaken.
Niet slimmer in de betekenis van hoger IQ, wel ontwikkelder.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 18:51:27 #288
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179019871
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 16:57 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Het is niet zo intelligent om net te doen alsof 'gelovig' en 'religieus' een soort synoniemen zijn.

Het wordt een moeilijke discussie als het verschil tussen deze twee zaken niet duidelijk is.
Welk verschil doel je op?
  dinsdag 8 mei 2018 @ 19:13:27 #289
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_179020411
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 15:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mensen worden niet slimmer. De informatievoorzieningen worden beter. Maar dat zijn helaas twee totaal verschillende zaken.
James Flynn is het daar niet mee eens
pi_179021355
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 18:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Welk verschil doel je op?
Onder "religieus" versta ik eenvoudig iemand die een bepaalde religie aanhangt. Daar is niets mysterieus aan/

"Geloven" echter heeft een vreemde bijsmaak. Van oorsprong betekent het "vertrouwen", maar het heeft ook elementen van onzekerheid in zich. "Ik geloof dat het morgen gaat regenen". Met andere woorden: je weet het niet zeker. Het zou kunnen, maar misschien ook niet.

Ik weet niet of "geloven" überhaupt een rol speelt in andere religies dan het christendom. Maar in christendom heeft dit "geloven" allerlei rare bijbetekenissen gekregen. Dat begon met het vroege christenen, die grofweg waren te verdelen en christenen die "geloofden" en christenen die "wisten". Die laatste groep is systematisch uitgeroeid door de "gelovigen".
pi_179022300
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 19:51 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Onder "religieus" versta ik eenvoudig iemand die een bepaalde religie aanhangt. Daar is niets mysterieus aan/

"Geloven" echter heeft een vreemde bijsmaak. Van oorsprong betekent het "vertrouwen", maar het heeft ook elementen van onzekerheid in zich. "Ik geloof dat het morgen gaat regenen". Met andere woorden: je weet het niet zeker. Het zou kunnen, maar misschien ook niet.

Ik weet niet of "geloven" überhaupt een rol speelt in andere religies dan het christendom. Maar in christendom heeft dit "geloven" allerlei rare bijbetekenissen gekregen. Dat begon met het vroege christenen, die grofweg waren te verdelen en christenen die "geloofden" en christenen die "wisten". Die laatste groep is systematisch uitgeroeid door de "gelovigen".
En wat wisten die " christenen " dan ?
pi_179022657
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:28 schreef ATON het volgende:

[..]

En wat wisten die " christenen " dan ?
Waarom zet je christenen tussen aanhalingstekens? Waren het volgens jou geen echte christenen omdat ze door "gelovige" christenen zijn uitgemoord?

Wat ze precies wisten, valt niet in een paar zinnen uit te leggen. Het korte antwoord is: alles.
pi_179025710
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 20:37 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Waarom zet je christenen tussen aanhalingstekens? Waren het volgens jou geen echte christenen omdat ze door "gelovige" christenen zijn uitgemoord?

Wat ze precies wisten, valt niet in een paar zinnen uit te leggen. Het korte antwoord is: alles.
Wat versta jij onder christenen ? Je noemt er al twee verschillende christenen op. Wat bedoel je met " alles " ? Ben je aan het orakelen of zo ?
pi_179025924
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat versta jij onder christenen ? Je noemt er al twee verschillende christenen op. Wat bedoel je met " alles " ? Ben je aan het orakelen of zo ?
Christenen zijn logischerwijs volgelingen van Jezus Christus.

Met "alles" bedoel ik antwoorden op de vragen waar de mens vandaan komt, waar we nu zijn en waar we naar toe gaan.
pi_179026510
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:45 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Christenen zijn logischerwijs volgelingen van Jezus Christus.

Met "alles" bedoel ik antwoorden op de vragen waar de mens vandaan komt, waar we nu zijn en waar we naar toe gaan.
Dan moet je me ook eens vertellen wat er te volgen was. ( de rest is orakelen en doet hier niks ter zake )
pi_179026976
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan moet je me ook eens vertellen wat er te volgen was. ( de rest is orakelen en doet hier niks ter zake )
Jezus was volgens mij een inspirerende man met een bepaalde kijk op het leven en op God. En dat sprak een aantal andere mensen zo sterk aan dat ze hem gingen volgen. Eerst letterlijk, maar nadat hij was overleden, in figuurlijke zin.

Nu is dat ook weer niet zo héél bijzonder. Het komt betrekkelijk vaak voor dat mensen zo inspirerend zijn voor anderen, dat er volgelingen ontstaan, die proberen om op dezelfde manier te leven.

En dat heeft dus, zeg ik nogmaals, helemaal niets met "geloven" te maken.
pi_179028920
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 22:03 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Jezus was volgens mij een inspirerende man met een bepaalde kijk op het leven en op God. En dat sprak een aantal andere mensen zo sterk aan dat ze hem gingen volgen. Eerst letterlijk, maar nadat hij was overleden, in figuurlijke zin.

Nu is dat ook weer niet zo héél bijzonder. Het komt betrekkelijk vaak voor dat mensen zo inspirerend zijn voor anderen, dat er volgelingen ontstaan, die proberen om op dezelfde manier te leven.

En dat heeft dus, zeg ik nogmaals, helemaal niets met "geloven" te maken.
Ha ja, gij geloofd dat. Het evangelie laat iets anders zien als je aandachtig leest. Jij behoord tot de gelovigen die de volgers van Jezus omgebracht hebben.
pi_179029406
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 22:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Ha ja, gij geloofd dat. Het evangelie laat iets anders zien als je aandachtig leest. Jij behoord tot de gelovigen die de volgers van Jezus omgebracht hebben.
Dat moet je toch eens uitleggen. Wie zijn er omgebracht door welke gelovigen waartoe ik dan volgens jou zou behoren?

Wat betreft het evangelie: begrijp je niet dat die boeken zijn geschreven na het overlijden van Jezus, zodat hij er zelf geen enkele inspraak in gehad heeft? Is het niet mogelijk dat dit evangelie eigenlijk de levensvisie van Jezus helemaal niet goed representeert?

Begrijp je niet dat het juist deze evangelisten en Paulus zijn geweest die het merkwaardige "geloven" hebben bedacht? En dat dit wellicht totaal niet overeenkomt met hoe de Joodse Jezus er zélf over gedacht kan hebben?
pi_179032798
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 22:54 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Begrijp je niet dat het juist deze evangelisten en Paulus zijn geweest die het merkwaardige "geloven" hebben bedacht? En dat dit wellicht totaal niet overeenkomt met hoe de Joodse Jezus er zélf over gedacht kan hebben?
Je zou je best hier eerst eens inlezen betreft mijn post voor je me de vraag stelt of ik dit begrijp.
Je hebt het over 2 soorten christenen. Wel, eigenlijk waren het er 3 ; de royalisten onder leiding van Yoshua bar Jehosef ( Jezus ) die ijverden voor een vrij joods rijk, de gnostici vanop het eind 1e eeuw waart de auteurs van het N.T. toebehoren ( ook de sterk geredigeerde brieven van Paulus behoren daartoe ) , en de Roomse christenen uit de 4e eeuw wat toen reeds een religie geworden was. M.a.w. de historische Jezus en zijn ' volgelingen ' hun doelstellingen zijn vermoord door gnostische - en Roomse christenen en hebben dus weinig met elkaar te maken. Voor meer details ga je maar eens surfen in de verschillende topics.
  woensdag 9 mei 2018 @ 07:39:19 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_179034312
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 19:51 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Onder "religieus" versta ik eenvoudig iemand die een bepaalde religie aanhangt. Daar is niets mysterieus aan/

"Geloven" echter heeft een vreemde bijsmaak. Van oorsprong betekent het "vertrouwen", maar het heeft ook elementen van onzekerheid in zich. "Ik geloof dat het morgen gaat regenen". Met andere woorden: je weet het niet zeker. Het zou kunnen, maar misschien ook niet.

Ik weet niet of "geloven" überhaupt een rol speelt in andere religies dan het christendom. Maar in christendom heeft dit "geloven" allerlei rare bijbetekenissen gekregen. Dat begon met het vroege christenen, die grofweg waren te verdelen en christenen die "geloofden" en christenen die "wisten". Die laatste groep is systematisch uitgeroeid door de "gelovigen".
Een religieus iemand is meestal gelovig. En ik zie geen verschil tussen geloven en weten in het voorbeeld dat jij noemt. De gnostici geloofden dat ze het wisten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')