quote:Tesla levert recordaantal auto's in eerste kwartaal 2017
De fabrikant van elektrische auto's Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar het record van 25.000 auto's afgeleverd, in aanloop naar de productie van de nieuwe Model 3 later dit jaar.
Analisten hadden verwacht dat de leveringen van Tesla op 24.200 wagens zouden uitkomen.
Voor de eerste helft van dit jaar heeft het Californische bedrijf van multimiljardair Elon Musk een doelstelling om 50.000 voertuigen te leveren aan klanten. De productie in de eerste drie maanden van dit jaar lag op 25.418 auto's, eveneens een record.
Tesla wil in juli zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt gaan brengen. Dat zou de eerste auto van het bedrijf zijn die in massaproductie wordt genomen. Musk heeft gezegd in 2018 de productie op te willen voeren tot een half miljoen wagens.
quote:Fietsenverkoop zakt naar laagste punt in dertig jaar
De fietsenverkoop in Nederland is in 2016 gezakt naar het laagste niveau sinds 1987. Daar staat tegenover dat de omzet uit de verkoop van nieuwe tweewielers een record bereikte, vooral door de populariteit van elektrische fietsen. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van RAI Vereniging, Bovag en onderzoeksbureau GfK.
Er werden vorig jaar 928.000 nieuwe fietsen verkocht, een daling van 5,7 procent ten opzichte van 2015. Daarmee nam de verkoop af tot het laagste punt in dertig jaar. Zo werden in 2007 nog 1,4 miljoen tweewielers verkocht, maar sindsdien is de verkoop elk jaar afgenomen.
E-bikes
De omzet uit de fietsenverkoop nam echter met 4,2 procent toe naar bijna 937 miljoen euro. De verkoop van e-bikes lag op 271.000 stuks, tegen 276.000 een jaar eerder. Daarmee waren de relatief dure elektrische fietsen goed voor een omzet van ruim 534 miljoen euro, bijna 57 procent van het totaal.
De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets kwam vorig jaar voor het eerst boven de 1000 euro uit. In 2015 was dat nog 914 euro en in 2007 iets meer dan 600 euro.
Zelfs als je een Tesla rijdt op zonnestroom dan heb je nog de uitstoot die vrijkomt bij de productie van zonnepanelen.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 09:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
Elke Tesla (oke dat is niet de gemiddelde EV) rijdt volledig uitstoot vrij dus ik gok (ook al reken je de uitstoot gedurende productie van de auto + batterij) dat jouw DAFje qua uitstoot een Tesla zo voorbij is.,
daarom krijg ik altijd wat jeuk als ze roepen 'zero emission'. Als je het hele proces bekijkt is dat gewoon niet waar.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 09:47 schreef grimselman het volgende:
Dat is wel een bekend probleem, we kijken slechts naar de uitstoot en energiekosten van het gebruik van auto's en niet naar de productie en recycling.
De productiecijfers van de Model 3 van Tesla blijven achter bij de prognoses. De doelstelling van Tesla is nu om circa 5000 autos per week te produceren eind Q2. Bloomberg heeft een monitor opgestart die regelmatig het productieniveau zal updaten. Op dit moment staat de teller op 1052 autos per week.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 09:53 schreef Gunner het volgende:
TS kan je niet wat recentere nieuwsberichten vinden? Over bijvoorbeeld de productieproblemen bij Tesla? Musk kan wel veel roepen maar maakt het nog steeds niet waar.
quote:Video: ADAC testet Diesel-Hardware Und es geht doch!
Hardware-Nachrüstungen von Dieselautos sind nach Einschätzung des ADAC möglich und "hochwirksam". Wie der Autoclub mitteilte, können die Stickoxid-Emissionen drastisch verringert werden.
quote:ADAC fordert nach Test Hardware-Nachrüstung Dreckige Diesel lassen sich mit Erfolg alltagstauglich nachrüsten
Dreckige Diesel lassen sich so nachrüsten, dass sie im regulären Fahrbetrieb bis zu 70 Prozent weniger Stickoxidausstoß ausstoßen. Davon ist der ADAC nach einem umfangreichen Test überzeugt. Der Verein kritisiert die Autobauer scharf und fordert eine schnelle Hardware-Nachrüstung.
Die Autobauer haben es lange bestritten und tun es immer noch - doch der Stickoxidausstoß von Dieselfahrzeugen in Deutschland lässt sich über eine technische Nachrüstung effektiv reduzieren: im Stadtverkehr um bis zu 70 Prozent. Die Belastung mit diesem gesundheitsschädlichen Reizgas in deutschen Großstädten könnte damit um ein Viertel und mehr sinken. Das ist das zentrale Ergebnis eines umfangreichen Tests mit gebrauchten Autos , den der ADAC Württemberg am Dienstag vorstellte.
"Der Test hat die Fake News der Industrie endgültig widerlegt: Hardware-Nachrüstung funktioniert", feuerte Dieter Roßkopf gleich eine volle Breitseite gegen die Autobauer ab. Ebenso wie Baden-Württembergs Umweltminister Winfried Hermann sieht der Vorstandsvorsitzender des ADAC Württemberg die Autobauer in der Pflicht, die Millionen betroffenen Dieselfahrzeuge nachzurüsten.
Die Hardware-Nachrüstung habe den doppelten Effekt wie eine Software-Nachrüstung, betonte Hermann. "Jetzt müssen die Hersteller endlich ran, sie tragen die Verantwortung für die Schlechtleistung bei Euro 5-Fahrzeugen und für die schlechte Luft in den Städten". Rund 5,9 Millionen Diesel mit diesem älteren Umweltstandard fahren laut Kraftfahrtbundesamt auf Deutschlands Straßen.
quote:Video: So geht’s auch ohne Fahrverbote
Das Bundesverwaltungsgericht hat den Weg für Fahrverbote in deutschen Städten freigemacht. Dabei gibt es durchaus Wege, diese zu umfahren. Die Norweger machen es vor.
quote:Den Haag wil vanaf 2025 alleen schone bevoorrading binnenstad
Winkels, horeca, kantoren en bewoners in de Haagse binnenstad moeten vanaf 2025 alleen nog worden bevoorraad door voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten.
Dat heeft de gemeente afgesproken met onder meer de Binnenstad Ondernemers Federatie, Koninklijke Horeca Nederland en MKB Den Haag, Stichting Binnenstad en de ondernemersorganisaties VNO NCW, Uneto-Vni, TLN en EVO Fenedex.
Om dit voor elkaar te krijgen, gaan de partijen de komende tijd maatregelen uitwerken. Tot de mogelijke maatregelen behoren een subsidie om schone voertuigen aan te schaffen en het slim organiseren van de bevoorrading.
Het doel wordt vastgelegd in het ‘Convenant Stedelijke Distributie, dat op 8 maart door onder anderen de Haagse wethouder Tom de Bruijn (Milieu) wordt ondertekend.
Vergeet de verkopen van de Tesla Semitruck ook niet welke een kleine roadshow heeft gedaan langs serieuze spelers.quote:Op woensdag 11 april 2018 10:10 schreef Digi2 het volgende:
Volgens de Bloomberg Tesla Model 3 tracker is de productie plots flink gestegen en staat nu op circa 2300 model 3 wagens per week. Dat 5000 wagens per week gehaald zal worden eind Q2 lijkt niet meer zo onwaarschijnlijk. De verkoop van een 200 Megawatt batterij door Tesla aan BP levert ook flink wat cashflow op.
quote:Tweakers: '86 procent bezitters elektrische auto wil niet meer terug naar brandstof'
Van de elektrische rijders wil 86 procent niet meer terug naar een brandstofauto; 13 procent wil 'misschien' terug. Iets meer dan 60 procent van de bezitters van een brandstofauto denkt erover een elektrische auto aan te schaffen.
Van de bezitters van een elektrische auto overweegt slechts 1,6 procent daadwerkelijk terug te keren naar een brandstofmodel. Dat blijkt uit onderzoek onder achthonderd respondenten, onder wie bezoekers van het Tweakers-forum, dat Tweakers-redacteur Jeroen Horlings op eigen initiatief heeft gehouden. De nadelen van elektrisch rijden die bezitters noemen, is dat laadplekken soms bezet zijn door andere auto's, met of zonder stekker, en dat de actieradius beter en laadtijden korter kunnen.
De grootste voordelen zijn volgens hen het rijgedrag, de lagere onderhouds- en rijkosten, en het milieu. Van de bezitters van brandstofauto's ziet 38 procent er niets in om over te stappen naar elektrisch. Een meerderheid, 62 procent, overweegt binnen vijf jaar wel de overstap te maken en 41 procent van hen verwacht dit zelfs binnen twee jaar te doen.
De helft van de bezitters van brandstofauto's vreest dat de actieradius onvoldoende is en een kwart maakt zich zorgen over de levensduur van de accu. Bij de elektrische rijders liggen deze percentages op respectievelijk 28 en 5 procent. Van de rijders op fossiele brandstof denkt 60,4 procent dat in 2030 de meerderheid van de auto's elektrisch is.
Er reed gisteren er 1tje rond in NL van een Amerikaan die m in een container heeft laten verschepen door Europa.quote:Op maandag 16 april 2018 20:16 schreef Digi2 het volgende:
Er komt blijkbaar schot in de productie van de Model 3, de teller staat op circa 2700 stuks per week nu.
Tesla Model 3 Tracker
https://tweakers.net/nieu(...)g-te-verbeteren.htmlquote:Op maandag 16 april 2018 20:16 schreef Digi2 het volgende:
Er komt blijkbaar schot in de productie van de Model 3, de teller staat op circa 2700 stuks per week nu.
Tesla Model 3 Tracker
Na de vorige optimalisatie ging het productie-niveau van circa 1000 per week naar nu 2700 per week. Het zal me dan ook niet verbazen dat de 5000 stuks per week op korte termijn gehaald gaan worden na deze vervolgende optimalisatiestap.quote:Tesla staakt Model 3-productie tijdelijk om automatisering te verbeteren
Tesla heeft de productielijn van de Model 3-auto tijdelijk stilgelegd. Een woordvoerder van Tesla heeft tegenover BuzzFeed bevestigd dat er sprake is van een pauze, zodat de automatisering kan worden verbeterd.
Het gaat om een tijdelijke pauze van het productieproces van in totaal vier of vijf dagen, zo melden Tesla-medewerkers aan Buzzfeed. Volgens hen kwam de stillegging uit de lucht vallen en was er geen waarschuwing gegeven. Het grootste deel van de medewerkers moet naar verluidt vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen.
Tussen 20 en 24 februari was er ook al een tijdelijke pauze in de productie van de Model 3, meldde Bloomberg in maart op basis van uitlatingen van Tesla. Ook toen werd de productie enkele dagen stilgelegd om de 'automatisering te verbeteren en flessenhalzen weg te werken'. Deze tijdelijke pauze werd door Tesla aangeduid als 'niet ongewoon'.
....
..
Het is niet alsof Tesla nooit eerder achterliep met de productieverwachtingen. Een normaal mens lijkt me daar dan ook vanuit te gaan. Mijn vermoeden is dat uiteindelijk Tesla de productie verwachtingen veruit gaat overtreffen. Volgens mij valt het aantal cancellations van bestellingen erg mee.quote:Op dinsdag 17 april 2018 10:39 schreef daNpy het volgende:
Dus de productie loopt gewoon vet achter en is nog steeds niet zoals afgegeven.
't Is dat er voldoende fanboys zijn want normale mensen hadden dit niet geaccepteerd.
quote:Tesla maakt tijdelijk geen Model 3-auto's om productie flink te kunnen verhogen
Elon Musk, de topman van Tesla, heeft in een e-mail aan medewerkers van de autofabrikant gezegd dat de tijdelijke pauze in de productie van de Model 3-auto te maken heeft met voorbereidingen om de productiecapaciteit aanzienlijk uit te breiden.
Musk zegt in de e-mail, die door onder andere website Electrek is gepubliceerd, dat er voor drie tot vijf dagen een pauze wordt ingelast bij de productie van de Model 3, zodat er een uitgebreid aantal upgrades kan worden doorgevoerd. Volgens hem zorgen deze upgrades ervoor dat het mogelijk wordt om in mei een wekelijks productieaantal van drieduizend tot vierduizend auto's te halen.
Uiteindelijk wil Musk dat er eind juni wekelijks zesduizend Model 3's van de band rollen. Om dat mogelijk te maken worden er eind mei weer nieuwe upgrades doorgevoerd, zodat de productiecapaciteit verder wordt verhoogd. Musk gaat niet specifiek in op de upgrades, maar hij zegt wel dat het streefaantal van zesduizend alleen gehaald kan worden als toeleveranciers een groter aantal onderdelen kunnen leveren. Als zij dat niet halen, zegt Musk dat ze met een goede verklaring moeten komen.
Ook moet de fabriek in Fremont 24 uur per dag gaan draaien om het aantal van zesduizend Model 3's per week mogelijk te maken. Daarbij worden meer medewerkers ingezet bij het assembleren van de auto. Tesla neemt in de komende weken per week zo'n vierhonderd nieuwe medewerkers aan.
Het streefaantal van zesduizend auto's per week is echter geen harde eis; Musk houdt er rekening mee dat het productieaantal eind juni op vijduizend zal uitkomen, aangezien hij uitgaat van een foutmarge en eventuele leveringsproblemen bij de benodigde onderdelen. De topman verwacht dat een stabiel productieaantal van zesduizend auto's per week pas enkele maanden na juni wordt gehaald.
Maandag werd al duidelijk dat de productie van de Model 3 tijdelijk zou worden gestaakt om de automatisering te verbeteren. Musk zei onlangs nog dat er bij de Model 3 te veel robots zijn gebruikt. Volgens hem is dit mede de oorzaak van de productieproblemen van de Model 3. De fabrikant heeft meer dan eens de gestelde streefaantallen niet gehaald. Eerder zei de Tesla-topman dat dat ook te maken heeft met accuproblemen. Daarnaast speelt het feit dat de Model 3 in tegenstelling tot de Model X en S uit relatief veel staal bestaat, misschien ook een rol. Daardoor is meer laswerk nodig.
Jammer dat ik niet wat meer geld heb, dan zou ik het bij ze investeren teneinde de productie wat op te schroeven.quote:Op woensdag 18 april 2018 11:18 schreef daNpy het volgende:
Samenvatting: ze blijven achterlopen op de planning.
Grote mond, niet kunnen leveren.
Waarom, je betaalt toch al voldoende belastingquote:Op woensdag 18 april 2018 11:46 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Jammer dat ik niet wat meer geld heb, dan zou ik het bij ze investeren teneinde de productie wat op te schroeven.
Omdat er nooit genoeg geld kan gaan naar initiatieven die ons minder afhankelijk maken van olie uiteraard.quote:Op woensdag 18 april 2018 15:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom, je betaalt toch al voldoende belasting
Want accu's worden niet van grondstoffen gemaakt?quote:Op donderdag 19 april 2018 10:15 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Omdat er nooit genoeg geld kan gaan naar initiatieven die ons minder afhankelijk maken van olie uiteraard.
Accu's kan je goed recyclen, diesel, kerosine en benzine niet. Er zijn ook fervente Tesla haters behalve fanboys. Elektrisch rijden voorkomt NOx en fijnstof problemen in de steden wat ik een groot voordeel vind.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Want accu's worden niet van grondstoffen gemaakt?
Ik ben ook voor duurzame energie, maar op een of andere manier denken mensen dat elektrisch rijden (en Tesla-fanboys in het bijzonder) heilig is.
Volgens mij staat het recyclen van accu's nog in de kinderschoenen. Uiteraard zal dit op termijn wel verbeteren. Maar dan blijft het punt van te weinig grondstoffen nog steeds van kracht.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Accu's kan je goed recyclen, diesel, kerosine en benzine niet.
Het Oud-Nederlandsche "Als ik er geen last van heb, is het goed". Probleemverplaatsing.quote:Elektrisch rijden voorkomt NOx en fijnstof problemen in de steden wat ik een groot voordeel vind.
Ik had het niet over grondstoffen he, ik had het over olie. Vrijwel elke olie-hotspot in de wereld wordt beheerd door een zooitje klerelijers, dus hoe sneller we daar vanaf zijn hoe beter. Elke euro die gestoken wordt in het onafhankelijk worden van olie is dus winst.quote:Op donderdag 19 april 2018 13:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
Want accu's worden niet van grondstoffen gemaakt?
Ik ben ook voor duurzame energie, maar op een of andere manier denken mensen dat elektrisch rijden (en Tesla-fanboys in het bijzonder) heilig is.
Dat is het niet. Elektrische auto's rijden op stroom van kolencentrales (ook een eindige grondstof). Er is meer olie beschikbaar om het huidige wagenpark deze eeuw uit te laten rijden dan dat er grondstoffen zijn om alle auto's van een accu te voorzien. En tel daar nog de belachelijke subsidie op dit soort ondoordachte projecten bij op om te realiseren dat het belastinggeld met deze "technologie" ook gedeeltelijk weggegooid wordt.
Niemand koopt van zijn eigen geld een Tesla. Er zijn veel mooiere en betere auto's te koop voor dat geld. En laten we dan ook nog eens nadenken over een auto die voor een prijs in de markt staat waar hij niet voor gemaakt kan worden. 't Is allemaal nep.
quote:Tweakers: Achtergrond - Kobalt en lithium - Hoe erg worden de tekorten?
Zijn er nog wel genoeg voorraden? De United States Geological Survey, een wetenschappelijk instituut van de Amerikaanse overheid, meldt dat er in 2017 in alle producerende landen gezamenlijk 43.000 ton lithium werd gewonnen. Volgens de wetenschappers is er wereldwijd nog 16 miljoen ton aan lithiumvoorraden. Zelfs als de productie flink wordt opgevoerd, is er nog genoeg voor een paar eeuwen.
Voor kobalt ligt dat anders. De United States Geological Survey zegt dat er nog 7,1 miljoen ton aan reserves zijn, terwijl in 2017 in totaal 110.000 ton werd gewonnen. Een snelle rekensom leert dat over 64 jaar het kobalt echt begint op te raken. En dat is als de productie niet wordt opgevoerd, wat vrijwel zeker gaat gebeuren. Het is dan ook waarschijnlijker dat er al beduidend eerder serieuze tekorten ontstaan. De eerder genoemde Duitse onderzoekers voorspellen dat dat tegen 2050 al het geval is als niets wordt ondernomen om uitputting te voorkomen.
Zonder kobalt gaan we allemaal dood!quote:Op zaterdag 21 april 2018 08:24 schreef Digi2 het volgende:
Voorlopig is nog nog voldoende kobalt en van lithium is er voor de komende eeuwen voldoende op aarde.
[..]
Om welke hoeveelheden gaat het dan? Heeft het niet meer te maken met leveringszekerheid voor de Gigafactory. De Falcon 9´s van SpaceX bevatten trouwens behoorlijk wat lithium. Het uiteindelijk in zee laten storten van Block3 en 4 versies maakt recycling onmogelijk. Met de introductie van FH en Block 5 F9 zal dit echter minder vaak voorkomen komende jaren.quote:Op donderdag 19 april 2018 17:40 schreef daNpy het volgende:
En je denkt dat niet hetzelfde gaat gebeuren met de metalen? Ene Elon Musk heeft ook al wat in eigendom...
Erger nog fusiecentrales zoals ITER verstoken eigenlijk vooral lithium middels tritium breeding en dat lithium is dan echt verdwenenquote:Op zaterdag 21 april 2018 08:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zonder kobalt gaan we allemaal dood!![]()
(Vit B12)
Is ook de reden waarom er zo weinig lithium is, het splijt makkelijk (bij "lage" temperatuur) en is het enige lichte element (lichter dan ijzer) dat energie vrijgeeft bij splijting. Er werd weinig van aangemaakt tijdens de big bang, en er zijn weinig situaties waar het geproduceerd wordt zonder het meteen weer af te breken.quote:Op zaterdag 21 april 2018 09:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Erger nog fusiecentrales zoals ITER verstoken eigenlijk vooral lithium middels tritium breeding en dat lithium is dan echt verdwenen
Dus fossiele brandstof als olie gebruiken = boe! slecht! Deze raakt ooit op!quote:Op zaterdag 21 april 2018 09:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Om welke hoeveelheden gaat het dan? Heeft het niet meer te maken met leveringszekerheid voor de Gigafactory. De Falcon 9´s van SpaceX bevatten trouwens behoorlijk wat lithium. Het uiteindelijk in zee laten storten van Block3 en 4 versies maakt recycling onmogelijk. Met de introductie van FH en Block 5 F9 zal dit echter minder vaak voorkomen komende jaren.
Volgens mij heb jij die discussie niet helemaal begrepen. Het is boe slecht omdat het een teringlading aan fijnstof en co2 uitspuit. Nou zijn de productie-methodes van elektrische auto's nog verre van perfect, maar er wordt hard aan gewerkt om dat klimaatneutraler te maken. Het rijden zelf is al lichtjaren verwijdert van het rijden in een fijnstof en co2 uitstotende auto.quote:Op zondag 22 april 2018 09:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus fossiele brandstof als olie gebruiken = boe! slecht! Deze raakt ooit op!
Zware metalen gebruiken = jippie! goedzo! Deze raakt in <50 jaar ook op maar dat geeft niet!
En jij vergeet nog steeds dat de elektriciteit om de accu's ook daadwerkelijk functioneel te maken wordt opgewekt door kolencentrales.quote:Op zondag 22 april 2018 11:08 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij die discussie niet helemaal begrepen. Het is boe slecht omdat het een teringlading aan fijnstof en co2 uitspuit. Nou zijn de productie-methodes van elektrische auto's nog verre van perfect, maar er wordt hard aan gewerkt om dat klimaatneutraler te maken. Het rijden zelf is al lichtjaren verwijdert van het rijden in een fijnstof en co2 uitstotende auto.
Zo gauw accu's beter worden en duurzamer geproduceerd kunnen worden gaat ook de kostprijs en de co2-uitstoot daar exponentieel omlaag. Het is nog verre van een perfect product, maar voor het milieu nu al beter dan een benzine-auto. Dat gaat over de loop van de jaren alleen maar beter worden.
quote:Op zondag 22 april 2018 12:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
En jij vergeet nog steeds dat de elektriciteit om de accu's ook daadwerkelijk functioneel te maken wordt opgewekt door kolencentrales.
Zoals ik al zei; ik ben voor duurzame energie, maar dat elektrisch rijden al beter is voor het milieu geld enkel voor mensen met oogkleppen.
Welke andere materialen?quote:Op maandag 23 april 2018 11:39 schreef Worteltjestaart het volgende:
En nu datzelfde plaatje waarbij behalve CO2 ook rekening gehouden wordt met andere materialen.
Accu's worden van zware metalen gemaakt.quote:
En die belanden daarna in het milieu? Bij mijn weten zitten er trouwens ook accu's in benzine-auto's. Wats met die zware metalen?quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Dat staat toch in de graphic.quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Maken onderhoud en sloop is gelijk volgens dat plaatje.quote:Op maandag 23 april 2018 12:19 schreef nils7 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de graphic.
Daarom belast een elektrische auto ook meer als je sec kijkt naar de productie en niet kijkt naar de operationele belasting.
Niet altijd. Lithium is een erg licht metaal en het kobalt, mangaan en nikkel in de meeste lithiumbatterijen maakt er maar een klein percentage vanuit. Omdat een elektrische wagen een grote accu heeft gaat het in totaal toch om een redelijk grote hoeveelheid.quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Er is dus wel degelijk nu al een alternatief voor kobalt al is het niet ideaal. Ook zonder kobalt zal de trend naar elektromobiliteit dus doorgaan. Dmv van een supercapacitor is het probleem van een kortdurende vraag naar hoge stroomsterkte zoals bij inhalen trouwens te tackelen.quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery
The energy density (energy/volume) of a new LFP battery is some 14% lower than that of a new LiCoO2 battery.[14] Also, many brands of LFPs, as well as cells within a given brand of LFP batteries, have a lower discharge rate than lead-acid or LiCoO2
Sowieso is dat idioot snelle optrekken alleen maar onrustig en dus gevaarlijk in het verkeer. Niet inhalen is nog veel veiliger dan snel inhalen als de ruimte beperkt is.quote:Op maandag 23 april 2018 12:50 schreef Digi2 het volgende:
Dmv van een supercapacitor is het probleem van een kortdurende vraag naar hoge stroomsterkte zoals bij inhalen trouwens te tackelen.
Elon Musk reveals his productivity rules in a letter he sent to Tesla employeesquote:Tesla could now own 100% of an electric car factory in China, says government![]()
A week after Chinese President Xi Jinping announced a reversal of his administration’s position regarding the steep tariff for foreign automakers in China, the Chinese government officially started phasing out the restriction on foreign automakers’ ownership of local car factory.
The change opens the door for Tesla to have its own factory in China as soon as this year.
Home Solar Power
The National Development and Reform Commission (via AP) confirmed that “all ownership restrictions will be lifted,” over a five-year transition period, but the restriction for electric vehicle producers will be the first to go as soon as this year.
Th news comes as a trade war started to brew between the US and China and Elon Musk and Tesla somehow got involved after Musk raised the issue of US-China automotive import and export with President Donald Trump in a series of tweets.
He informed him of Tesla’s issues with being faced with a 25% import tariff and China’s strong protectionist laws that prohibit foreign automakers to own over 50% of local manufacturing facilities.
The Trump administration released its own plan to impose tariffs on $50-billion in Chinese goods, including cars.
Two days later, the Chinese government hit back by adding electric vehicles to its own list of products that will be slapped with new tariffs.
But China softened its stance out of the blue last week and now they are officially removing the ownership restriction this week.
De trend naar toenemende elektromobiliteit is nog steeds in volle gang. De hogere olieprijs is hierbij ook behulpzaam. Slechts een fractie van het wagenpark is elektrisch en op het wereld olieverbruik zal het nog geen merkbare invloed hebben.quote:CBS: Sterke stijging aantal volledig elektrische auto’s
Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van volledig elektrische personenauto’s liet vorig jaar een sterke stijging zien. Het totale park van elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Over wie heb je het nu, de burger?quote:Op donderdag 19 april 2018 17:20 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik had het niet over grondstoffen he, ik had het over olie. Vrijwel elke olie-hotspot in de wereld wordt beheerd door een zooitje klerelijers, dus hoe sneller we daar vanaf zijn hoe beter. Elke euro die gestoken wordt in het onafhankelijk worden van olie is dus winst.
quote:German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
quote:Tesla’s stock price (TSLA) surge just when Elon Musk predicted the shorts would run
They can’t say he didn’t warn them. A little less than 3 weeks ago, Tesla CEO Elon Musk said that people betting against Tesla have ‘about 3 weeks before their position explodes’.
It put the timing around when Tesla releases its production and delivery results for the second quarter, but we have already released the most important number that will be announced in those results: the Model 3 production rate at the end of the quarter, which was apparently 5,000 units.
Today, the stock is reacting with a 5% surge in pre-market trading.Evidently, the market still didn’t think that Tesla would achieve the production milestone.
Over the last few months, Musk has been talking a lot about proving doubters wrong.
In May, Musk bought $10 million worth of Tesla stock (TSLA) just as he predicted a short squeeze that would be a ‘next level short burn of the century’.
As we reported last month, it looked like his prediction already started to become reality as Tesla’s stock price rose and people betting against the company reportedly lost billions of dollars in June.
quote:'Tesla vraagt leveranciers geld terug'
Tesla heeft toeleveranciers verzocht een deel van zijn eerdere betalingen terug te storten. De maker van elektrische auto's vroeg om die gunst om zijn activiteiten winstgevend te maken, zo blijkt uit een memo dat is ingezien door The Wall Street Journal.
Het verzoek zou betrekking hebben op betalingen die teruggaan tot 2016. Een inkoopmanager vraagt in het memo om een ,,aanzienlijk bedrag'' van leveranciers. Zij zouden dat geld moeten zien als investering in de groei van de autofabrikant, die henzelf uiteindelijk ook ten goede komt.
Tesla wilde tegenover de zakenkrant niets zeggen over het memo. Wel bevestigde het bedrijf van Elon Musk bij leveranciers om kortingen te vragen, wat een standaard praktijk bij contractonderhandelingen zou zijn.
De Amerikaanse onderneming heeft in zijn vijftienjarige bestaan nooit een boekjaar met winst afgesloten, maar verwacht in het derde en vierde kwartaal van dit jaar winstgevend te zijn. Daarvoor moeten het wel ambitieuze productiedoelstellingen halen voor zijn Model 3, de eerste auto van Tesla voor een breder publiek. De fabricage van het 'instapmodel' liep meermaals vertraging op.
quote:Tesla denkt ondanks kwartaalverlies snel winstgevend te worden
Tesla heeft in het tweede kwartaal wederom een megaverlies in de boeken gezet. De maker van elektrische auto's denkt in de tweede helft van dit jaar echter voor het eerst in zijn bestaan echt winstgevend te kunnen worden met een positieve kasstroom.
Ook denkt Tesla de productie van zijn Model 3 in augustus verder op te voeren naar zesduizend per week.
In een verklaring benadrukt topman Elon Musk dat het vijftien jaar geduurd heeft om met een voor het grote publiek betaalbare elektrische auto te komen en daarmee ook nog eens winstgevend te zijn, maar hij is ervan overtuigd dat het nu eindelijk gaat gebeuren.
Het bedrijf doet er alles aan om te slagen. Zo werd in juni nog het ontslag van duizenden werknemers aangekondigd.
Groei
Tesla maakt een stormachtige groei door. De omzet kwam afgelopen kwartaal uit op 4 miljard dollar (3,4 miljard euro), tegen nog geen 2,8 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies liep tegelijkertijd op van ruim 401 miljoen dollar tot bijna 743 miljoen dollar.
Wat wel opvalt, is dat Tesla er in het afgelopen kwartaal minder cash doorheen jaagde dan in de voorgaande drie maanden.
Productie
In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street werd positief gereageerd op het kwartaalbericht. Het aandeel Tesla ging duidelijk omhoog. Beleggers waren recent nog erg zenuwachtig omdat Tesla zijn productiedoelstellingen vaak niet haalde, maar inmiddels lijkt het de goede kant op te gaan met de productie.
Tesla zet voor het derde kwartaal in op een productie van 50.000 tot 55.000 exemplaren van zijn voordeligste model. Afgelopen kwartaal rolden er van alle modellen bij elkaar nog 53.339 exemplaren de fabriek uit. Er werden ruim 22.000 stuks van de Model S en Model X en dik 18.000 van de Model 3 verkocht.
Tijdens een toelichting op de cijfers verontschuldigde Musk zich voor zijn eerdere uitbranders richting analisten. Volgens hem is er geen excuus voor zijn gedrag.
Musks gematigde toon moet mogelijk de zorgen wegnemen bij investeerders die twijfels hebben over zijn leiderschapsstijl wanneer hij onder druk staat.
Tesla ontwikkeld ook eigen A.I. chips voor hun voertuigen deze moeten de chipsets van NVDIA gaan vervangen.quote:Munro & Associates finished its teardown and analysis of the Tesla Model 3, and the results are startling. Sandy Munro, the president of the company, says his first impressions of the car kind of misled him, and that now he has to eat crow. It’s all got to do with the potential profitability of the car.
Eind dit jaar zou duidelijk moeten worden of Tesla inderdaad in staat is een winstgevende onderneming te worden. Een recente teardown maakt in ieder geval duidelijk dat de Model 3 met een ruime winstmarge gemaakt zou kunnen worden.quote:Tesla wil volgend jaar auto's voorzien van zelfontwikkelde ai-chip
Tesla heeft tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt dat het plant om volgend jaar auto's te voorzien van een zelfontwikkelde ai-chip. Het bedrijf zegt ook dat het de productie van Model 3-auto's deze maand wil verhogen naar 6000 per week.
Op dit moment maakt Tesla nog gebruik van Nvidia-techniek in zijn auto's, aldus de site. Volgens Tesla-ceo Elon Musk moeten de nieuwe chips 2000 frames per seconde kunnen verwerken in plaats van de huidige 200. Eind vorig jaar bleek dat Jim Keller bij Tesla aan de zelfontwikkelde chips voor kunstmatige intelligentie werkte. Inmiddels is hij overgestapt naar Intel en heeft Bannon zijn positie binnen Tesla overgenomen.
quote:Tesla starts hiring for new $2 billion Shanghai plant
BEIJING/SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc (TSLA.O) has started hiring for its new Shanghai factory, according to job postings on its website, just a month after the U.S. electric vehicle (EV) maker signed agreements with local authorities for the $2 billion project.
Chief Executive Elon Musk on an earnings call this month said the factory would cost around $2 billion and that the EV maker planned to fund the project with local debt.
Tesla has said it wants to produce the first cars at the plant about two years after construction begins, reaching as many as 500,000 vehicles a year about two to three years later.
quote:Tesla shares rise on report Saudi Arabia sovereign wealth fund has $2 billion stake
Saudi Arabia's sovereign wealth fund has acquired a significant position in Tesla shares, according to a Financial Times report.
The media outlet said the Saudi's Public Investment Fund bought a three percent to five percent stake in the electric carmaker, according to people with direct knowledge of the matter.
The stake is worth between $1.8 billion and $3.1 billion at the company's current share price.
The Saudi fund approached CEO Elon Musk about buying newly issued shares, the report said, but Tesla declined. Instead the Public Investment Fund bought the shares in secondary markets.
Tesla is the most heavily shorted stock in the market, according to S3's head of predictive analytics Ihor Dusaniwsky. Short-sellers in the stock lost more than $1 billion the day after its second-quarter earnings report last week. Tesla shares rose 4.7 percent Tuesday after the report.
Positieve berichten over de ontwikkeling van elektromobiliteit. Elon Musk heeft vandaag een tweet geplaatst dat hij overweegt Tesla van de beurs te halen bij een koers van $420 per aandeel. Ik vermoed dat het vooral bedoeld is om shorts de stuipen op het lijf te jagenquote:VW is considering its own battery cell production for electric vehicles – but solid state this time
Volkswagen had mixed feelings about making its own battery cells for its upcoming new series of electric vehicles, but now it is warming up to the idea – especially when it comes to the next generation of solid state battery cells.
Back in 2016, VW launched a new commitment to electric vehicles as they slowly started to distance themselves from diesel following the Dieselgate scandal.
With a goal to make 3 million electric vehicles per year between all their brands (VW, Audi, Porsche, etc.) by 2025, they considered to make their own battery cells in order to support the extremely high production rate, but they ended up abandoning those plans.
Instead, they issued battery supply contracts worth $48 billion with existing battery manufacturers.
During the second quarter financial result release, VW CEO Herbert Diess said that he doesn’t want to become dependent on those manufacturers:
“We must not make ourselves dependent on a few Asian manufacturers in the long term,”
Right now, it looks like their sourcing plans are in place up to 2025, but he said that he sees a path to solid-state battery production by then and VW could build its own factory in Europe.
Last month, VW made an investment in a startup developing solid-state battery technology.
Solid-state batteries are thought to be a lot safer than common li-ion cells and could have more potential for higher energy density, but no one has figured out a way to mass produce long-lasting solid-state cells at a reasonable price yet.
Last year, the German automaker said that it sees a need for 40 Tesla Gigafactory-size battery factories by 2025.
quote:Tesla Inc
NASDAQ: TSLA
369,34 USD +27,35 (8,00%)
quote:Elon Musk @elonmusk
Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.
6:48 PM - Aug 7, 2018
Lithium is geen zwaar metaal, mangaan en kobalt ook niet.quote:Op maandag 23 april 2018 12:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Accu's worden van zware metalen gemaakt.
Volgens wikiquote:Op dinsdag 7 augustus 2018 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lithium is geen zwaar metaal, mangaan en kobalt ook niet.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Toxic_heavy_metal
A toxic heavy metal is any relatively dense metal or metalloid that is noted for its potential toxicity, especially in environmental contexts.[4] The term has particular application to cadmium, mercury, lead and arsenic,[5] all of which appear in the World Health Organisation's list of 10 chemicals of major public concern. Other examples include manganese, chromium, cobalt, nickel, copper, zinc, selenium, silver, antimony and thallium.
De handel in aandelen Tesla is ondertussen stilgelegd.quote:Nu.nl: Elon Musk overweegt Tesla van beurs te halen
Elon Musk, de directeur van Tesla, zegt dat hij overweegt het autobedrijf van de beurs te halen.
Musk zou daar 420 dollar (ongeveer 360 euro) per aandeel voor betalen, schrijft hij op Twitter. Met het huidige aantal uitgegeven aandelen zou dat neerkomen op meer dan 70 miljard dollar.
De tweet volgt op het nieuws dat het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië een belang van 3 tot 5 procent in Tesla heeft genomen, meldt The Financial Times. Daarmee is het investeringsfonds een van de acht grootste aandeelhouders van het bedrijf.
Musk heeft zelf ongeveer een vijfde van Tesla in handen. Om het bedrijf daadwerkelijk van de beurs te halen, moet hij de goedkeuring van andere grote aandeelhouders krijgen.
De Tesla-directeur heeft zich in het verleden vaker negatief uitgelaten over de beurs. Hij zou van mening zijn dat beursgenoteerde bedrijven zich te veel op kortetermijnwinst in plaats van de langetermijnontwikkeling van een bedrijf richten.
quote:Tesla shares halted for news pending
CNBC's Dominic Chu on Tesla shares being temporarily halted following CEO Elon Musk's tweet about potentially taking the company private.
quote:Tesla Inc
NASDAQ: TSLA
379,57 USD +37,58 (10,99%)
quote:Tesla confirms intention to go private, sending stock up 11%
Tesla Inc., which went from a scrappy Silicon Valley electric-car maker to a $63 billion company eight years after going public, could go private, although a final decision has not yet been made, Chief Executive Elon Musk said Tuesday.
The goal would be “creating the environment for Tesla to operate best,” Musk said in the an email to employees that was posted on the company’s website.
“As a public company, we are subject to wild swings in our stock price that can be a major distraction for everyone working at Tesla, all of whom are shareholders,” he wrote. “Being public also subjects us to the quarterly earnings cycle that puts enormous pressure on Tesla to make decisions that may be right for a given quarter, but not necessarily right for the long-term.”
Musk also took a swipe at short-sellers, saying that “being public means that there are large numbers of people who have the incentive to attack the company.”
De tweet dat de "funding secured" zou zijn wordt in twijfel getrokken. Mocht dit onjuist blijken dan heeft Musk een flink probleem met de SEC en shortende speculanten. De SEC zal naar mijn idee redelijk snel uitsluitsel moet kunnen geven na onderzoek. Een maandenlang onderzoek lijkt me in deze niet toepasselijk en de geloofwaardigheid van de SEC zelf aan te tasten.quote:Investeerders klagen Elon Musk en Tesla aan om 'kernaanval op speculanten'
Verschillende investeerders hebben topman Elon Musk en zijn bedrijf Tesla aangeklaagd. Aanleiding is een tweet van afgelopen week waarin Musk zegt te overwegen om Tesla van de beurs te halen bij een koers van 420 dollar per aandeel.
Het bericht leidde tot flinke commotie op de beurs in New York, waar de koers van het aandeel Tesla omhoog schoot.
De eisers noemen de tweets van Musk vals en misleidend en een 'kernaanval' bedoeld om shortsellers (mensen die speculeren op koersdalingen) uit te schakelen. Ook zeggen ze dat de uitlatingen van Musk de prijs van het aandeel Tesla kunstmatig hebben opgestuwd en dat hij daarmee de federale beurswetten heeft overtreden.
Twee derde van de koerswinst is intussen alweer verdampt, nadat de beurswaakhond SEC een onderzoek aankondigde.
De marktwaarde van de maker van elektrische auto's ligt momenteel boven de 60 miljard dollar (52 miljard euro). Het aandeel Tesla sloot vrijdag ruim 3 dollar hoger op 355,49 dollar.
Het staatsinvesteringsfonds van S.A. heeft blijkbaar tot 2x toe aangeboden een deal te sluiten om Tesla van de beurs te halen, dat fonds heeft er ook ruim de middelen voor en daarnaast zijn er geprekken gaande met andere investeerders. Of het voor de SEC voldoende is om de tweet "funding secured" te rechtvaardigen is afwachten.quote:Elon Musk in gesprek met Saoedi-Arabië om Tesla van de beurs te halen
Het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië is geïnteresseerd in een deal om Tesla van de beurs te halen.
Tesla-topman Elon Musk vertelt in een blog dat het Saoedische staatsinvesteringsfonds in 2017 al eens opperde om het bedrijf van de beurs te halen.
Op 31 juli sprak de directeur van het fonds tijdens een overleg nogmaals zijn steun uit voor het plan. Hij stelde de portemonnee te willen trekken om dat mogelijk te maken.
Musk zegt er niet over te twijfelen of de Saoedi's bereid zijn zo'n deal te sluiten. In ruil voor de financiering zouden zij een belang in het bedrijf krijgen. Hetzelfde Saoedische fonds kocht onlangs bijna 5 procent van alle Tesla-aandelen. Musk is ook nog in gesprek met andere investeerders.
Musk overweegt Tesla van de beurs te halen
Vorige week zei Musk - tot verbazing van velen - op Twitter dat hij overweegt Tesla van de beurs te halen. Ook stelde hij dat de financiering al rond was. De aandeelhouders had hij al wat eerder, op 2 juli, over het plan ingelicht. Musk is bereid 420 dollar per aandeel te betalen. Dat is 20 procent meer dan de prijs van het aandeel Tesla destijds.
Als Musk alle aandelen wil opkopen, zou dat neerkomen op een som van ruim 70 miljard dollar. Volgens Musk is dat bedrag veel te hoog. Nadat het bedrijf van de beurs is gehaald, blijft volgens zijn eigen schatting namelijk zo'n twee derde van de aandelen in handen van dezelfde aandeelhouders.
Als het al een wassen neus is dan toch wel een durequote:Op maandag 13 augustus 2018 21:01 schreef daNpy het volgende:
Het blijft een wassen neus dat hele Tesla
Ja dat heb ik al eens gezegd; van het geld van andere mensen spullen maken en die onder de kostprijs verkopen aan mensen die gesubsidieerd worden...quote:Op maandag 13 augustus 2018 22:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als het al een wassen neus is dan toch wel een dure
Die subsidies zijn er niet alleen voor Tesla en worden in bijv. de VS steeds verder teruggebracht. In Duitsland zijn Tesla's nog te duur om voor subsidie in aanmerking te komen. De model 3 is de 1e Tesla die onder de grens van 60.000 euro verkocht zou kunnen worden en in Duitsland dan wel subsidie kan krijgen maar die is er nu nog niet leverbaar.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 07:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja dat heb ik al eens gezegd; van het geld van andere mensen spullen maken en die onder de kostprijs verkopen aan mensen die gesubsidieerd worden...
Op een ander forum viel het mensen op dat er in andere landen en met name de US bijna geen Tesla's rondrijden.... nee hehe voor dat geld kun je hele leuke dingen kopen als de staat je niet sponsort
Gedeeltelijk eens, echter jammer dat de politiek enig besef van techniek ontbeert laat staan de capaciteiten om verder dan 2 uur vooruit te kijken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 08:41 schreef nanuk het volgende:
Tesla heeft in ieder geval voor elkaar gekregen dat elektrisch rijden niet een geitenwollensokken imago heeft gekregen. Elektrisch rijden is wel goed op de kaart gezet door Musk. Als die acceptatie had moeten worden opgebouwd vanuit het A segment maar dan voor een (te) hoge prijs dan was het nooit wat geworden. In die zin is een beetje subsidie wel goed besteed.
Ik wacht alleen op die A segment auto die wel betaalbaar is voor een particulier.
S.A. ziet elektromobiliteit nu blijkbaar als een serieuze bedreiging voor hun aardolie inkomsten op langere termijn en zij willen dat risico hedgen door een flink belang in Tesla proberen te verwerven. Het signaal dat hier vanuit gaat zal niet onopgemerkt blijven.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 08:41 schreef nanuk het volgende:
Tesla heeft in ieder geval voor elkaar gekregen dat elektrisch rijden niet een geitenwollensokken imago heeft gekregen. Elektrisch rijden is wel goed op de kaart gezet door Musk. Als die acceptatie had moeten worden opgebouwd vanuit het A segment maar dan voor een (te) hoge prijs dan was het nooit wat geworden. In die zin is een beetje subsidie wel goed besteed.
Ik vrees dat de infrastructuur daarvoor tekort schiet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:02 schreef kurk_droog het volgende:
Ik zou graag zien dat Nederlandse bedrijven per direct gewoon de bedrijfsauto's omzetten naar elektrische auto's. Zo moeilijk is dat niet.
Ik zie liever realistische oplossingen eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:02 schreef kurk_droog het volgende:
ik zou graag zien dat Nederlandse bedrijven per direct gewoon de bedrijfsauto's omzetten naar elektrische auto's. Zo moeilijk is dat niet.
Jammer genoeg zit daar wel een kern van waarheid in.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 09:14 schreef daNpy het volgende:
[..]
jammer dat de politiek enig besef van techniek ontbeert laat staan de capaciteiten om verder dan 2 uur vooruit te kijken.
quote:
World's first solar panel road opens in Normandy village
Before the solar-powered road – called Wattway – was opened on the RD5 road, the panels were tested at four car parks across France. The constructor was Colas, part of giant telecoms group Bouygues, and financed by the state. A 1km (0.6-mile) route in the small village of Tourouvre-au-Perche covered with 2,800 sq m of electricity-generating panels, was inaugurated on Thursday by the ecology minister, Ségolène Royal.
quote:Dave finally puts an end to the idea of Solar Roadways. We have the test results of the world's biggest solar roadways project, the 1km long 336kW Colas Wattway project in Tourouvre France. Stand in awe at how impractical and expensive it is!, and SPOILER, how it won't usher in a new era of renewable solar technology.
zo realistisch als wat. Grootste gedeelte is lease. Die bedrijven kunnen makkelijk over.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik zie liever realistische oplossingen eigenlijk.
Dat bedoel ik dus. Geen enkel technisch argument, want "het is lease dus het kan".quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:55 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
zo realistisch als wat. Grootste gedeelte is lease. Die bedrijven kunnen makkelijk over.
Waarom wachten als de economie als een malle gaat, de waarde van de diesels stort in dus de afschrijving loopt toch al schreef. Dan kan je toch beter gewoon nu al de contracten openbreken en iedereen die wil in een elektrisch/hybride alternatief stoppen?quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 15:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Geen enkel technisch argument, want "het is lease dus het kan".
Ik zou eerst zorgen dat het technisch mogelijk is voor met 2 voeten in een onbekend gat te springen. Maar wat ik al zei; verder als 2 uur vooruit kijken is niet van deze tijd.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 15:40 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Waarom wachten als de economie als een malle gaat, de waarde van de diesels stort in dus de afschrijving loopt toch al schreef. Dan kan je toch beter gewoon nu al de contracten openbreken en iedereen die wil in een elektrisch/hybride alternatief stoppen?
Mogelijk heeft Musk zijn hand overspeeld door te tweeten dat "funding secured" zou zijn terwijl de Raad van Bestuur van Tesla geen gedetailleerd financieringsplan ontving.quote:Tesla toch niet van de beurs
Tesla blijft een beursgenoteerd bedrijf. Plannen die ceo Elon Musk had om het bedrijf van de beurs te halen, zijn door hemzelf weer naar de prullenbak verwezen. "Mijn aandeelhouders willen dit." Het hele proces zou Musk ook teveel tijd kosten en hem afleiden.
In een verklaring zegt hij dat hij wist dat het proces om weer van de beurs te gaan 'uitdagend' zou zijn, maar dat het hele proces hem meer afleid dan verwacht. "En dat is een probleem, want we moeten onze focus houden op de productie van Model 3 en financieel stabiel blijven."
Aandeelhouders: 'Alsjeblieft, doe dit niet'
Musk maakte zijn besluit naar eigen zeggen na een gesprek met zijn aandeelhouders. Volgens de ceo gaf een meerderheid aan bij Tesla te blijven als het bedrijf van de beurs zou worden gehaald, maar was het heersende sentiment toch 'alsjeblieft, doe dit niet'.
Begin deze maand tweette Musk dat hij overwoog Tesla van de beurs te halen voor 420 dollar per aandeel. De financiering daarvan zou verzekerd zijn. Later bleek dat hij daarmee duidde op het beleggingsfonds van Saoedi-Arabië, dat er volgens hem meerdere keren op had aangedrongen Tesla van de beurs te halen.
Marktmanipulatie of fraude
Het bericht zorgde voor veel ophef en de koers steeg zo hard dat de handel even werd stilgelegd. Direct rees de vraag of er sprake was van marktmanipulatie of fraude door al een bepaalde prijs per aandeel te noemen en het nieuws via een tweet wereldkundig te maken.
Een dag later liet Musk in een brief aan zijn personeel weten dat hij 'een omgeving wil creëren waarin het bedrijf optimaal kan opereren'. "Als beursgenoteerd bedrijf zijn we onderhevig aan grote schommelingen in de koers, wat een grote afleiding kan zijn voor iedereen die bij Tesla werkt en die allemaal aandeelhouder zijn."
Wat het exacte plan van Musk was, bleef onduidelijk. De Amerikaanse toezichthouder SEC wilde dan ook tekst en uitleg van Musk, net als de Raad van Bestuur van Tesla dat geen gedetailleerd financieringsplan ontving van de ceo.
Investeerders klaagden Musk en Tesla aan. Zij zagen de tweet als een 'nucleaire aanval' op beleggers die willen verdienen aan koersdalingen van het bedrijf. Musk heeft juist een notoire hekel aan dit soort beleggers. Volgens hem wakkeren ze 'angst, onzekerheid en twijfel' over Tesla aan om zo te verdienen aan koersdalingen.
Daar komt het op neer. Er was een berekening dat een Tesla S de zakelijke rijder net zoveel kost als een modale Golf. Het verschil dragen de overige belastingbetalers bij. En maar lachen natuurlijk die Tesla berijders. En vinden dat ze zo goed bezig zijn voor het "milieu". Het stoort me best dat beste rijke ondernemers zo gesubsidieerd worden door ons. En dat zij goedkoop Tesla rijden omdat wij dat voor ze betalen terwijl ze dat best zelf zouden kunnen. Het is een feit dat als de gebruiker het helemaal zelf zou moeten betalen, de kosten van een Tesla, er geen enkele Tesla in Nederland zou rondrijden. Freeloaders die doen alsof ze begaan zijn met de wereld.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 07:30 schreef daNpy het volgende:
Ja dat heb ik al eens gezegd; van het geld van andere mensen spullen maken en die onder de kostprijs verkopen aan mensen die gesubsidieerd worden...
Subsidie is altijd verkeerdquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Daar komt het op neer. Er was een berekening dat een Tesla S de zakelijke rijder net zoveel kost als een modale Golf. Het verschil dragen de overige belastingbetalers bij. En maar lachen natuurlijk die Tesla berijders. En vinden dat ze zo goed bezig zijn voor het "milieu". Het stoort me best dat beste rijke ondernemers zo gesubsidieerd worden door ons. En dat zij goedkoop Tesla rijden omdat wij dat voor ze betalen terwijl ze dat best zelf zouden kunnen. Het is een feit dat als de gebruiker het helemaal zelf zou moeten betalen, de kosten van een Tesla, er geen enkele Tesla in Nederland zou rondrijden. Freeloaders die doen alsof ze begaan zijn met de wereld.
Het merk Tesla bestaat dus enkel ter faveure van kapitaalkrachtigen die best zelf een auto kunnen betalen maar dat niet hoeven omdat anderen dat voor ze betalen door middel van subsidie en belastingdingetjes. Stopt de subsidie dan is Tesla van de 1 op de andere dag failliet.
Verder is het belachelijk dat zo'n tank van ruim 2.100 kilo met een accupakket van 1.000 kilo het vlaggenschip zou zijn van de energietransitie (als dat sowieso mogelijk is). Het is beschamend dat we verwachten dat zo'n dinosaurus ons brengt waar we willen zijn. Maar de mens (en ook u dacht ik) geilt nou eenmaal op grote alle hulpbronnen in hoog tempo verspillende bakken met aanzien en status. Mede mogelijk gemaakt door alle anderen die dat voor ze betalen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Subsidie is altijd verkeerd
De subsidies gelden niet alleen voor Tesla maar zijn volgens mij vooral bedoeld om op langere termijn de CO2 uitstoot te verminderen. In Duitsland stijgen de verkopen van Tesla ondanks het feit dat je er daar geen subsidie voor krijgt vanwege het feit dat ze (nog) boven de prijsgrens van 60.000 euro kosten. Bijkomend voordeel is geen fijnstof en NOx uitstoot waar veel grote steden mee kampen. De transitie veranderd ook geografische machtsverhoudingen omdat er nu een geloofwaardig alternatief is voor brandstofwagens.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het merk Tesla bestaat dus enkel ter faveure van kapitaalkrachtigen die best zelf een auto kunnen betalen maar dat niet hoeven omdat anderen dat voor ze betalen door middel van subsidie en belastingdingetjes. Stopt de subsidie dan is Tesla van de 1 op de andere dag failliet.
Dat is niet waar. Het gros van fijnstof komt door slijtage van remmen en van banden. Niet alleen door uitlaatgas. Op dat gebied zijn ze dus ook niet heilig.quote:
Zie eerste zin #79. Ik vind een tank wat een Tesla S is niet een "geloofwaardig alternatief". Het is als een vette BMW maar dan nog zwaarder. Speeltje voor rijken wat wij voor ze betalen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:39 schreef Digi2 het volgende:
omdat er nu een geloofwaardig alternatief is voor brandstofwagens.
Volgens mij remt een Tesla vooral door teruglevering van stroom middels Regenerative Braking.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Het gros van fijnstof komt door slijtage van remmen en van banden. Niet alleen door uitlaatgas. Op dat gebied zijn ze dus ook niet heilig.
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij remt een Tesla vooral door teruglevering van stroom middels Regenerative Braking.
correct, maar Tesla heeft wel electrische rijden laten doorbreken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 22:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Verder is het belachelijk dat zo'n tank van ruim 2.100 kilo met een accupakket van 1.000 kilo het vlaggenschip zou zijn van de energietransitie (als dat sowieso mogelijk is). Het is beschamend dat we verwachten dat zo'n dinosaurus ons brengt waar we willen zijn. Maar de mens (en ook u dacht ik) geilt nou eenmaal op grote alle hulpbronnen in hoog tempo verspillende bakken met aanzien en status. Mede mogelijk gemaakt door alle anderen die dat voor ze betalen.
Dan gebeurd er maar 1 ding, de overheid maakt mobiliteit duurderquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:03 schreef Bart2002 het volgende:
Misschien (of wel zeker..) zou het veel nuttiger zijn als we zouden bespreken hoe we de "vervoersbehoefte" kunnen beperken. Dat in het kader van Trias energetica. Denk je in: al die miljoenen vervoerskilometers per dag. Zijn die wel zo noodzakelijk? Zo zonde van de onproductieve verspilde tijd ook. Kan dat niet anders als we het anders inrichten? Ik denk het wel.
Dat moet je eerst maken en dat is erg energie-intensief, nog afgezien van opslag en distributie en de problemen van brandstofcellen in de winter (Stukvriezen)quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:11 schreef spiritusbus het volgende:
Rijden op waterstof heeft de toekomst.
Die term "mobiliteit" moeten we dan vanaf. Het is precies wat ik schreef: al die zinloze miljoenen vervoerskilometers vaak zonder noodzaak. Misschien een nieuwe definitie daarvan.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan gebeurd er maar 1 ding, de overheid maakt mobiliteit duurder
Ja, de techniek om het efficiënt te gebruiken is er nog niet, maar verder is het in overvloed aanwezig.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat moet je eerst maken en dat is erg energie-intensief, nog afgezien van opslag en distributie en de problemen van brandstofcellen in de winter (Stukvriezen)
Kansloos. Dit wordt enkel beweerd door degenen die geen enkel idee hebben van de problemen die het met zich meebrengt. Het lijkt een soort mantra en men is nooit bereid om zich in te lezen in wat daar bij komt kijken.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:11 schreef spiritusbus het volgende:
Rijden op waterstof heeft de toekomst.
Maak eerst maar eens hard dat die kilometers zonder noodzaak zijn, stappen weinig mensen in de auto voor de lol in de Nederlandse spitsquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die term "mobiliteit" moeten we dan vanaf. Het is precies wat ik schreef: al die zinloze miljonen vervoerskilometers vaak zonder noodzaak. Misschien een nieuwe definitie daarvan.
Het is bekend dat spitsverkeer voor een groot deel geen woon- werkverkeer is. Dat is bekend. Kijk dat eerst maar even na. Verder is het te goedkoop. Het gebeurt omdat het kan.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maak eerst maar eens hard dat die kilometers zonder noodzaak zijn, stappen weinig mensen in de auto voor de lol in de Nederlandse spits
Probleem is ook dat er nog geen goedkoop alternatief is voor het gebruik van edelmetalen zoals Platina en Palladium in brandstofcellen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:18 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Ja, de techniek om het efficiënt te gebruiken is er nog niet, maar verder is het in overvloed aanwezig.
Jij claimt, jij maakt hardquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is bekend dat spitsverkeer voor een groot deel geen woon- werkverkeer is. Dat is bekend. Kijk dat eerst maar even na.
Net als koper voor de elektromotorenquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probleem is ook dat er nog geen goedkoop alternatief is voor het gebruik van edelmetalen zoals Platina en Palladium in brandstofcellen.
Algemene kennis Pierre. Het is geen "claim". Het is gewoon waar.quote:
Dan is vast heel eenvoudig voor je hard te maken dat mensen voor hun lol in trein en auto stappen en dat het helemaal niet nodig isquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Algemene kennis Pierre. Het is geen "claim". Het is gewoon waar.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)iet-op-weg-naar-huisquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 23:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan is vast heel eenvoudig voor je hard te maken dat mensen voor hun lol in trein en auto stappen en dat het helemaal niet nodig is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |