abonnement Unibet Coolblue
pi_177224741
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/



Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177224751
Kopie laatste post:

Gefeliciteerd Edman en vrouw!

Die eerste weken kunnen heel taai zijn. Wij zijn er ook nog niet doorheen.

Over kunstvoeding geven, ik zou het niet doen. Wij gebruiken de borst voor krampjes, reflux, sabbelbehoefte, overprikkeld en in slaap vallen. En voedsel natuurlijk. :P Ik moet er niet aan denken alles zonder borst op te moeten lossen.

De eerste week was ik ook steeds aan het kolven, gek werd ik ervan. Krijgt hij dan ook de fles? Dan eens kijken naar therapeutisch voeden.

Heeft je vrouw nog veel stuwing? Dat kan ook reden zijn dat hij slecht aanhapt. Voor ons hielpen tepelhoedjes, al heb ik ze ook vervloekt. Als dat voor jullie werkt schakel dan wel een deskundige in zodat het uiteindelijk ook zonder lukt.

Als jullie uiteindelijk toch kunstvoeding geven, prima. Maar laat het een weloverwogen keuze zijn. Kunstvoeding geven kan altijd nog maar borstvoeding opnieuw opbouwen is veel gedoe.

Ik heb ook veel (vroege) afhakers gesproken die dat achteraf echt jammer vinden. Dat motiveert me extra om stug door te zetten. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:30:52 #3
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177225333
Thanks voor de adviezen. Het borstvoeding geven is nu vooral een zwaar proces voor mijn vriendin. Hij lost constant en lijkt gewoon niet genoeg binnen te krijgen. Hij raakt dan ongeduldig. Vandaar dat we dus ook extra kolven om hem dat eventueel nog te geven na de volgende voedingronde. Maar zelfs dan blijft hij af en toe wakker.

Zij slaapt nu even en ik loop alweer 1,5 uur rond met hem. Klaar wakker is ie :).
We hebben hypoallergeen overigens nog niet gegeven, dat zou alleen bijvoeding zijn als het écht nodig is. Het is idd even zwaar en we gaan er wel komen. Straks komt de vroedvrouw weer langs en leggen we het haar voor.

Lactatiedeskundigen hebben ze hier denk ik ook wel, maar daar wil ik nog even mee wachten.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:33:33 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_177225390
Nee, dát is nou typisch zoiets waar je beter niet mee kunt wachten ;) hoe eerder je hulp krijgt, hoe meer vruchten je plukt. Echt doen!
disclaimer
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:35:58 #5
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177225436
Wat SQ zegt! :Y
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:36:05 #6
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177225439
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:33 schreef Stormqueen het volgende:
Nee, dát is nou typisch zoiets waar je beter niet mee kunt wachten ;) hoe eerder je hulp krijgt, hoe meer vruchten je plukt. Echt doen!
Ik snap wat je zegt, maar heb ook wel groot vertrouwen in onze vroedvrouw. Zal het haar straks eens voorleggen (en dan zien we of ze onafhankelijk spreekt.. :) )
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 16 februari 2018 @ 10:38:32 #7
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_177225491
Ik weet niet hoe het met de vroedvrouwen in België is, maar mijn ervaring in Nederland is dat ze er wel iets van af weten, maar niet zoveel als een lactatiekundige. Die heeft er echt voor geleerd en maakt echt een wereld van verschil (wel even een goede zoeken).
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177226539
Eens met de andere dames. Onze vroedvrouwen konden wel helpen met aanleggen maar hadden beperkt de tijd ervoor. Pas met de lactatiekundige ging het ineens goed. Ik kreeg ook nogal tegenstrijdig advies soms.

Welke houding gebruikt je vrouw eigenlijk? Met huid op huid, ik achterover leunend op kussens en baby tussen de borsten, bleek onze Banaan ineens een natuurtalent. Hij hapte ineens zo goed aan dat ik nauwelijks wist wat me overkwam. ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 11:32:28 #9
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177226665
Of op de zij, of gewoon onder haar in de lengte zegmaar. Ik zal deze eens aangeven en direct eens googlen op lactatiedeskundigen. :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_177226884
Vroedvrouwen in belgie werken heel anders. Ik geloof dat ze enkele weken of zelfs tot maanden na de geboorte nog langsgaan en de inhoud van de bezoekjes is ook heel anders dan bij ons. Ik heb dan ook geen flauw benul van de lactatiekennis van Vlaamse vroedvrouwen, maar ik weet vrijwel zeker dat ze een netwerk met borstvoedingshulp kennen. Lactatiekundigen zijn er zeker ook in belgie en La Leche League kun je ook altijd bellen (=internationale organisatie).

Lactatiekundige in belgie vinden: http://www.bvl-borstvoeding.be/nl/lactatiekundige_zoeken-7.html

[ Bericht 19% gewijzigd door WupWup op 16-02-2018 11:43:37 (Link toegevoegd) ]
pi_177235096
Wat vervelend dat de borstvoeding zo moeizaam verloopt Edman. Ik zou zeker een lactatiekundige inschakelen. Wij hebben nu een kraamverzorgende die tevens lactatiekundige IBCLC is en mijn hemel, wat een enorm verschil dat kan maken voor je start, ongelooflijk!

Wolk (1e kind) had een heel moeizame start met borstvoeding. Aanhappen lukte in het begin echt niet, fulltime gekolfd, uiteindelijk met tepelhoedjes en na lange tijd toch helemaal aan de borst gekregen. Alleen, nooit pijnloos (nu na 2,5 jaar nog niet). Ze dronk altijd maar heel kort en wilde (om die reden waarschijnlijk) soms wel elk half uur aan de borst. Ook snachts. En ze groeide niet goed (had ook koemelkallergie).

Met deze baby, Bliksem, gingen we hetzelfde van start. Korte voedingen en heel vaak aan de borst. Maar de oplettende LK die elke voeding met ons meekijkt en daarnaast het hele borstvoedingsbeleid kan overzien is gelukkig niet snel tevreden. Waar ik allang blij was dat ik Bliksem überhaupt kon aanleggen is zij pas tevreden als dat volledig pijnloos is (pijncijfer 1 is nog steeds niet goed genoeg) en mijn tepel perfect rond uit zijn mond komt. En dat maakt me toch een enorm verschil! :o Hij drinkt als hij echt goed aangelegd is dus rustig 20 a 30 minuten per borst, valt tevreden in slaap en komt pas 3 a 4 uur later weer. Ongelooflijk. Hij is maar 5% afgevallen, heeft gewoon genoeg plasluiers en de eerste dag in aankomen was vandaag: 120 gram. *O* In 1 dag hee! :D

Ik ben dus heel benieuwd of dit voor op de lange termijn ook voor een betere slaper zorgt want Wolk was een absolute ramp. We hebben nu dus echt een fantastische kraamweek, echt compleet het tegenovergesteld van de kraamweek bij Wolk. O+ We slapen gewoon 's nachts. _O-
pi_177235168
Wat fijn dat het zo goed gaat Lu, het is jullie gegund hoor O+
pi_177235269
Dank je wel, lief dat je dat zegt Luna. O+ Ik gun het ook iedereen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 06:37 schreef EDMAN- het volgende:

Vooral ‘s nachts lijkt hij niet verzadigd en duurt het ritueel linkerborst, rechterborst, kolven soms el tegen de 2 uur. We zijn ook redelijk uitgeput. Het is nu 06:30 en net klaar. Terwijl we om 04:30 begonnen zijn. Hij slaapt ook niet direct en lijkt gewoon klaarwakker.

Met de ervaring die ik nu heb zou ik zeggen: hier klopt iets niet. Dit lijkt heel veel op onze ervaring bij ons eerste keer. Echt goed aanleggen kan alle verschil maken merk ik nu dus. Heeft je vrouw pijn aan haar tepels, kloven? Is de tepel helemaal rond en roze als hij uit de mond van de baby komt? Dus niet afgeplat en ook niet ovaal. En niet wit. Hoe lang drinkt hij per borst? Hier werkt de rugbyhouding goed, maar dat is voor iedereen anders.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 17:45:07 #14
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177236030
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:00 schreef LuDann het volgende:
Dank je wel, lief dat je dat zegt Luna. O+ Ik gun het ook iedereen.

[..]

Met de ervaring die ik nu heb zou ik zeggen: hier klopt iets niet. Dit lijkt heel veel op onze ervaring bij ons eerste keer. Echt goed aanleggen kan alle verschil maken merk ik nu dus. Heeft je vrouw pijn aan haar tepels, kloven? Is de tepel helemaal rond en roze als hij uit de mond van de baby komt? Dus niet afgeplat en ook niet ovaal. En niet wit. Hoe lang drinkt hij per borst? Hier werkt de rugbyhouding goed, maar dat is voor iedereen anders.
Mjah de vroedvrouw is er nu. Hij is in ieder eval goed aangekomen, nu terug op geboortegewicht.
Tja, zodra hij aan de borst hangt slaapt hij soms en af en toe, na stimulatie van bijv de voeten, zuigt en slikt hij dan. Net een half uur per borst en daarna gekolft: meneer wilde de extra 15 mongool nog hebben. Tepel is gevoelig wel, maar geen kloven. Ook is de tepel indd rond en roze, we hadden al wel geleerd waar je op moet letten.

Verder werkte de rugbyhouding helaas niet :). Momenteel bakeren we hem in voor we starten. En uiteraard, nu de vroedvrouw er is gaat het perfect :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  vrijdag 16 februari 2018 @ 17:49:42 #15
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_177236094
De vroedvrouw heeft 2 collega’s die lactatiedeskundige zijn, ze verwijst ons graag door maar vind het nog wat vroeg. Volgens haar gaat het wel goed nu alleen moeten we nog even volhouden.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_177238368
Door in te bakeren kan je eerste hongersignalen missen waardoor je baby hongeriger is dan nodig en daarmee ongeduldig waardoor het voeden moeizamer gaat. Mogelijk vicieuze cirkel..

Ik zou zeker een lactiekundige inschakelen, staat los van hoeveel vertrouwen je in de vroedvrouw hebt. Hier in Nederland werken sommige lk's ook 's avonds. Het is nooit te vroeg voor een lactatiekundige! En de ene lk is de andere niet...
pi_177238689
Ik snap soms niets van mijn baby.

Nou had hij paniek door windjes dus mocht aan de lege borst blijven. Geeft hij toch een rukje aan de borst om te zeggen dat hij meer melk wil en hij was flink driftig. En nou drinkt hij inderdaad wel weer flink aan de andere kant en is rustig.

Wij hadden ook een app om alles bij te houden. Heb het deze week eindelijk losgelaten. Eerst gestopt met voedingen en een dag later ook slaapjes. Het doet er allemaal niet zo toe. Hij heeft nooit langer gedronken of geslapen dankzij de app. :D

Ben toch weer wat meer gaan blokvoeden, anders is de ontlasting groen. Weet iemand of het dan een heel groot risico is dat de productie te ver terug gaat lopen? Door bovenstaande ga ik steeds twijfelen of hij toch tekort komt met blokvoeden.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:37:58 #18
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177239319
Over het algemeen leidt blokvoeden wel tot minder productie ja, want je stimuleert per borst minder frequent. Of dat voor jullie een probleem is, weet ik niet. blokvoeden is niet voor niets een methode om overproductie terug te dringen ;)
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177239487
Nog nooit gehoord van blokvoeden. Is dat het tegenovergestelde van voeden op verzoek?
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:46:55 #20
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177239637
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:42 schreef vencodark het volgende:
Nog nooit gehoord van blokvoeden. Is dat het tegenovergestelde van voeden op verzoek?
Nee, blokvoeden is gedurende een aantal uren (een blok) slechts 1 bepaalde borst aanbieden wanneer er om voeding gevraagd wordt.

Bijv. Gedurende 3 uur enkel met de linkerborst voeden en niet met de rechter ipv afwisselen.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177239895
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:46 schreef Kimpossible het volgende:

[..]

Nee, blokvoeden is gedurende een aantal uren (een blok) slechts 1 bepaalde borst aanbieden wanneer er om voeding gevraagd wordt.

Bijv. Gedurende 3 uur enkel met de linkerborst voeden en niet met de rechter ipv afwisselen.
Ah dank u!
Moet je per sessie normaal gesproken beide aanbieden? Dat deed ik eerst wel namelijk.
Ik doe nu ook weleens een paar blokjes alleen links of rechts. -O-
pi_177240018
Stel hè, ik zou willen blokvoeden wegens overproductie, wat doe je dan met de superdupervolzittende exploding boob aan de kant die je met rust laat?
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:57:57 #23
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177240053
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:53 schreef vencodark het volgende:

[..]

Ah dank u!
Moet je per sessie normaal gesproken beide aanbieden? Dat deed ik eerst wel namelijk.
Ik doe nu ook weleens een paar blokjes alleen links of rechts. -O-
Nou, in principe is de basis natuurlijk borst 1 volledig leeg laten drinken en dan borst 2 aanbieden als toetje. That having said zijn er talloze andere manieren die prima zijn, zolang ze voor jullie werken.

Ik ben vrij rap gestopt met twee borsten aanbieden toen F een baby was, omdat a. Bloedblaren, kloven en pijn (1 borst per keer was met zoveel voedingen per etmaal echt noodzakelijk om het pijntechnisch uit te kunnen houden) en b. Overproductie dus kind al tjokvol na 1 borst :D

Als je links en rechts af blijft wisselen is er geen sprake van blokvoeden en als je mini daar voldoende aan heeft is dat prima toch :Y
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 20:59:51 #24
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177240112
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:56 schreef minilot het volgende:
Stel hè, ik zou willen blokvoeden ergens overproductie, wat doe je dan met de superdupervolzittende exploding boob aan de kant die je met rust laat?
Ofwel proberen wat melk weg te laten lopen in een cupje/tijdens het douchen/in een hydrofiel, ofwel je borst met rust laten als dat stuwingtechnisch haalbaar is zodat de productie kan stabiliseren.

In principe niet extra kolven, tenzij 1 x per dag bijv om even goed leeg te zijn en verstopping te voorkomen, maar anders houd je de overproductie natuurlijk in stand.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177240128
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:57 schreef Kimpossible het volgende:

[..]

Nou, in principe is de basis natuurlijk borst 1 volledig leeg laten drinken en dan borst 2 aanbieden als toetje. That having said zijn er talloze andere manieren die prima zijn, zolang ze voor jullie werken.

Ik ben vrij rap gestopt met twee borsten aanbieden toen F een baby was, omdat a. Bloedblaren, kloven en pijn (1 borst per keer was met zoveel voedingen per etmaal echt noodzakelijk om het pijntechnisch uit te kunnen houden) en b. Overproductie dus kind al tjokvol na 1 borst :D

Als je links en rechts af blijft wisselen is er geen sprake van blokvoeden en als je mini daar voldoende aan heeft is dat prima toch :Y
Hm...ze vraagt netjes elke 2 á 2,5 uur maar tegen de tijd dat het zo’n beetje ochtend is (na 5 uur) dan komt ze vaker met 1,5 uur.
Dus soms twijfel ik of alles nu wel klopt. Ze groeit wel. O+
pi_177240217
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:59 schreef Kimpossible het volgende:

[..]

Ofwel proberen wat melk weg te laten lopen in een cupje/tijdens het douchen/in een hydrofiel, ofwel je borst met rust laten als dat stuwingtechnisch haalbaar is zodat de productie kan stabiliseren.
Dat klinkt niet zo comfortabel.. Maar, goed om te weten! ^O^
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 16 februari 2018 @ 21:02:45 #27
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177240219
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:00 schreef vencodark het volgende:

[..]

Hm...ze vraagt netjes elke 2 á 2,5 uur maar tegen de tijd dat het zo’n beetje ochtend is (na 5 uur) dan komt ze vaker met 1,5 uur.
Dus soms twijfel ik of alles nu wel klopt. Ze groeit wel. O+
Twijfels O+ Zo overtuigd als ik nu kan klinken, zo wankel zal ik waarschijnlijk ook zelf weer zijn met een verse baby aan de borst hoor straks haha.

Als ze korter op elkaar komt, zou je de tweede borst toch ook aan kunnen blijven bieden. Pakt ze m dan pakt ze m en zo niet ook prima :* vraag en aanbod is mooi.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  vrijdag 16 februari 2018 @ 21:03:44 #28
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177240250
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:02 schreef minilot het volgende:

[..]

Dat klinkt niet zo comfortabel.. Maar, goed om te weten! ^O^
Overproductie is ook niet comfortabel _O- van die eindeloos ontploffende meloenmemmen, it hurtz. Gelukkig komt het uiteindelijk vaak goed :P
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177240404
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:03 schreef Kimpossible het volgende:

[..]

Overproductie is ook niet comfortabel _O- van die eindeloos ontploffende meloenmemmen, it hurtz. Gelukkig komt het uiteindelijk vaak goed :P
Ja, de mijnes kunnen er wat van! #ploftieten
Maar goed, we zijn pas vijf weken bezig.. Mocht mijn productie toch meer blijven dan O. opgeslurpt krijgt dan kan ik altijd nog melkdonor worden. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_177240413
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:37 schreef Kimpossible het volgende:
Over het algemeen leidt blokvoeden wel tot minder productie ja, want je stimuleert per borst minder frequent. Of dat voor jullie een probleem is, weet ik niet. blokvoeden is niet voor niets een methode om overproductie terug te dringen ;)
De ene dag heb ik veel te veel en dan weer te weinig, of dat lijkt in ieder geval zo.

Ik zie ook totaal geen regelmaat. Gisteren wou hij nauwelijks drinken en moest ik kolven. Vandaag drinkt hij wel weer flink door en lijkt het te weinig.

En hoe doen jullie het als de baby sporadisch de fles krijgt zodat je kunt doorslapen?
Dan ontploffen mijn borsten namelijk, dus moet ik kolven, en slaap ik effectief nog niet extra.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177240519
Heb gisteren ook voor het eerst eens melk weg laten lopen onder de douche. Daarna kon hij stukken makkelijker weer aanhappen. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:19:09 #32
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177242561
Ik heb na een maand of 2 een lactatiekundige bezocht vanwege de overproductie, omdat Jacob er last van had (verslikken, spugen, onrust oa). Zij vertelde mij dat leegkolven voor resetten nu weer achterhaald is, en blokboeken ook niet de beste manier. Zij raadde aan korter voeden, 1 kant per keer, even minder huid op huid en continu geknuffel. Ze legde het uit als dat we als het ware teveel een melkeenheid waren geworden, dat het regelsysteem uit de bocht vloog.
Ik vond het gedoe en het leverde ook stuwing op inderdaad, en werd daarna onzeker of ik niet weer te weinig melk had. Zonder 1 op 1 voorbereiding was ik er nooit aan begonnen. En als hij er geen last van had gehad ook niet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 16 februari 2018 @ 23:16:59 #33
269689 crew  Viv
pi_177243739
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 16:52 schreef LuDann het volgende:
Wolk (1e kind) had een heel moeizame start met borstvoeding. Aanhappen lukte in het begin echt niet, fulltime gekolfd, uiteindelijk met tepelhoedjes en na lange tijd toch helemaal aan de borst gekregen. Alleen, nooit pijnloos (nu na 2,5 jaar nog niet). Ze dronk altijd maar heel kort en wilde (om die reden waarschijnlijk) soms wel elk half uur aan de borst. Ook snachts. En ze groeide niet goed (had ook koemelkallergie).

Met deze baby, Bliksem, gingen we hetzelfde van start. Korte voedingen en heel vaak aan de borst. Maar de oplettende LK die elke voeding met ons meekijkt en daarnaast het hele borstvoedingsbeleid kan overzien is gelukkig niet snel tevreden. Waar ik allang blij was dat ik Bliksem überhaupt kon aanleggen is zij pas tevreden als dat volledig pijnloos is (pijncijfer 1 is nog steeds niet goed genoeg) en mijn tepel perfect rond uit zijn mond komt. En dat maakt me toch een enorm verschil! :o Hij drinkt als hij echt goed aangelegd is dus rustig 20 a 30 minuten per borst, valt tevreden in slaap en komt pas 3 a 4 uur later weer. Ongelooflijk. Hij is maar 5% afgevallen, heeft gewoon genoeg plasluiers en de eerste dag in aankomen was vandaag: 120 gram. *O* In 1 dag hee! :D
Veel herkenning hier met ZZ: gedoe met aanhappen, pijnlijke tepels, vervormde tepels, kort drinken, vaak drinken. Na 2,5 week een lactatiekundige gebeld die heeft meegekeken en tips gegeven, dit leidde niet tot verbetering, een week later bleek dat ZZ niet meer groeide, toen "tijdelijk" fulltime gaan kolven en tongriempje laten klieven. Daarna de lactatiekundige weer mee laten kijken (daarvoor en daarna ook telefonisch en via whatsapp contact gehad), maar het drinken aan de borst werd nooit goed genoeg om het fulltime kolven te kunnen afbouwen.

Ik heb ook wel eens gedacht dat het misschien anders was gelopen als ik eerder (of zelfs vanaf de eerste keer aanleggen) een lactatiekundige in huis had gehaald. Wat heerlijk dat het met Bliksem inderdaad het verschil heeft gemaakt! O+ * ViviRAWRS noteert kraam IBCLC op wensenlijstje voor hypothetische tweede.
pi_177247469
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:19 schreef Lemijn het volgende:
Ik heb na een maand of 2 een lactatiekundige bezocht vanwege de overproductie, omdat Jacob er last van had (verslikken, spugen, onrust oa). Zij vertelde mij dat leegkolven voor resetten nu weer achterhaald is, en blokboeken ook niet de beste manier. Zij raadde aan korter voeden, 1 kant per keer, even minder huid op huid en continu geknuffel. Ze legde het uit als dat we als het ware teveel een melkeenheid waren geworden, dat het regelsysteem uit de bocht vloog.
Ik vond het gedoe en het leverde ook stuwing op inderdaad, en werd daarna onzeker of ik niet weer te weinig melk had. Zonder 1 op 1 voorbereiding was ik er nooit aan begonnen. En als hij er geen last van had gehad ook niet.
Was dat een ibclc? :o
  zaterdag 17 februari 2018 @ 04:39:38 #35
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177247649
Jep. Wat verbaast je het meeste?
Overigens aarzelde ik al of het slim was dit te posten omdat het een beetje afwijkend is en een persoonlijke ervaring die anderen niet perse moeten gebruiken voor zichzelf. Maar goed nu heb je jet gequote dus niks meer aan te doen :Y) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177247863
Eigenlijk het hele advies. Korter voeden, minder huid op huid. Dan ga je wat mij betreft totaal voorbij aan baby's (en moeders!) behoefte. Ik heb nog niet eerder gehoord dat blokvoeden achterhaald zou zijn.

Overigens voor de dames met interesse in blokvoeden: realiseer je goed dat het een manier is om je productie te minderen. Weet waar je mee bezig bent of zoek begeleiding, anders loop je kans om uiteindelijk met te weinig melk te zitten.
pi_177247870
Ik probeer me voor te stellen hoe je 'minder continue geknuffel' in de praktijk voor elkaar krijgt met zo'n verrukkelijk vers babietje!
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 17 februari 2018 @ 07:22:38 #38
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177247885
Het ging vooral om vlak na de voeding, om ze dan even met hun neus tussen je borsten vandaan te halen en bijvoorbeeld zittend tegen je aan te laten boeren.

Nou goed ik heb het deels gedaan allemaal maar zoals ik schreef: ik had daarna duidelijk minder melk, en toen later de groei minder spectaculair werd heb ik me wel afgevraagd of er een verband was.

Ik bedacht me vannacht zoiets raars: dat ik zelfs wel een beetje gewend ben aan het bijten. Dat had ik vantevoren toch ook niet gedacht...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177247974
Bedankt voor het posten Lemijn. Dapper dat je het geprobeerd hebt, met hoe gek je op Jacob bent zal het niet makkelijk zijn geweest.

Banaan slaapt juist heerlijk net zijn gezichtje op de borst in bed, op de bank kruipt hij er graag onder. Heb me wel afgevraagd vannacht of we daar dan mee moeten stoppen.
De problemen met overproductie zullen eerder komen van troosten met de borst en lang sabbelen. Ook daar zie ik weinig in afbouwen, worden we allemaal niet blij van.

WupWup ik krijg van de lactatiekundige steeds het advies om te gaan blokvoeden en soms leegkolven. Het is vooral dat ik met blokvoeden wel heel snel de productie zie kelderen. Misschien toch maar weer overleggen wat handig is. Dinsdag laten we Banaan eerst nog op haar advies checken door de manueel therapeut.

Gewend aan het bijten Lemijn, wauw! Ik hoop voor je dat hij het snel afleert. :*
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177248225
Ben ik de enige die denkt dat pkm het gewoon goed doet? :@ Je ziet dat z'n poep groen kleurt, zorgt er dus bewust voor dat je banaan meer vette melk laat binnen krijgen. En op t moment dat hij niet rustig wordt aan de leegste borst, geef je hem de andere omdat hij blijkbaar naast sabbelen ook behoefte heeft aan melk. Je bent heel bewust bezig met kijken en reageren en ik snap dat je er graag regelmaat/ritme/logica in wil zien, maar volgens mij ben je al heel bewust bezig met hoe je het voor banaan het beste doet. Misschien ben ik te naief hoor, maar als banaan goed groeit en je blijft aanpassen aan wat voor hem werkt, gaat het toch goed. Borstvoeding loopt nu eenmaal niet altijd zoals in de boeken beschreven toch. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177248250
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 08:08 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Bedankt voor het posten Lemijn. Dapper dat je het geprobeerd hebt, met hoe gek je op Jacob bent zal het niet makkelijk zijn geweest.

Banaan slaapt juist heerlijk net zijn gezichtje op de borst in bed, op de bank kruipt hij er graag onder. Heb me wel afgevraagd vannacht of we daar dan mee moeten stoppen.
De problemen met overproductie zullen eerder komen van troosten met de borst en lang sabbelen. Ook daar zie ik weinig in afbouwen, worden we allemaal niet blij van.

WupWup ik krijg van de lactatiekundige steeds het advies om te gaan blokvoeden en soms leegkolven. Het is vooral dat ik met blokvoeden wel heel snel de productie zie kelderen. Misschien toch maar weer overleggen wat handig is. Dinsdag laten we Banaan eerst nog op haar advies checken door de manueel therapeut.

Gewend aan het bijten Lemijn, wauw! Ik hoop voor je dat hij het snel afleert. :*
Huh? Heeft hij een nieuwe naam?
pi_177251318
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:01 schreef Nanuke het volgende:
Ben ik de enige die denkt dat pkm het gewoon goed doet? :@ Je ziet dat z'n poep groen kleurt, zorgt er dus bewust voor dat je banaan meer vette melk laat binnen krijgen. En op t moment dat hij niet rustig wordt aan de leegste borst, geef je hem de andere omdat hij blijkbaar naast sabbelen ook behoefte heeft aan melk. Je bent heel bewust bezig met kijken en reageren en ik snap dat je er graag regelmaat/ritme/logica in wil zien, maar volgens mij ben je al heel bewust bezig met hoe je het voor banaan het beste doet. Misschien ben ik te naief hoor, maar als banaan goed groeit en je blijft aanpassen aan wat voor hem werkt, gaat het toch goed. Borstvoeding loopt nu eenmaal niet altijd zoals in de boeken beschreven toch. :@
Ik zou het wel wat meer volgens de boekjes willen ja. ;) Of zijn groei goed is horen we maandag bij het CB. Maak me daar ook zorgen om want hij is echt nog geen bolle baby. Een enorm hoofd, dat dan weer wel.

En bedankt voor je complimenten. Ik schrik me steeds rot als ik ineens weinig melk heb. Heb zo het gevoel dat ik maar wat aanmodder en we dan volgende week aan de fles moeten. Banaan lijkt in ieder geval tevreden met hoe het nu is, dat is het belangrijkst. :)

Mekamo, ik heb even snel een tweede baby gemaakt. Je weet toch hoe snel dat gaat. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177251538
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:52 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Ik zou het wel wat meer volgens de boekjes willen ja. ;) Of zijn groei goed is horen we maandag bij het CB. Maak me daar ook zorgen om want hij is echt nog geen bolle baby. Een enorm hoofd, dat dan weer wel.

En bedankt voor je complimenten. Ik schrik me steeds rot als ik ineens weinig melk heb. Heb zo het gevoel dat ik maar wat aanmodder en we dan volgende week aan de fles moeten. Banaan lijkt in ieder geval tevreden met hoe het nu is, dat is het belangrijkst. :)

Mekamo, ik heb even snel een tweede baby gemaakt. Je weet toch hoe snel dat gaat. :)
Haha
pi_177251556
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 11:52 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Ik zou het wel wat meer volgens de boekjes willen ja. ;) Of zijn groei goed is horen we maandag bij het CB. Maak me daar ook zorgen om want hij is echt nog geen bolle baby. Een enorm hoofd, dat dan weer wel.

En bedankt voor je complimenten. Ik schrik me steeds rot als ik ineens weinig melk heb. Heb zo het gevoel dat ik maar wat aanmodder en we dan volgende week aan de fles moeten. Banaan lijkt in ieder geval tevreden met hoe het nu is, dat is het belangrijkst. :)

Mekamo, ik heb even snel een tweede baby gemaakt. Je weet toch hoe snel dat gaat. :)
Och ja, een bolle baby heb ik ook niet. Nu 6kg bij ik denk 63 cm of zo. Maar hij groeit wel prima en hij is ook tevreden. Ik zou ook wel willen dat Dirk het meet via het boekje zou doen, maar nu ik dat losgelaten heb en puur kijk hoe hij het doet qua ontwikkeling/tevredenheid/plasluiers heb ik er wel meer rust in gevonden. Niet dat ik niet af en toe nog twijfel of onzeker ben, maar het is wel beter geworden. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177254596
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:45 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Mjah de vroedvrouw is er nu. Hij is in ieder eval goed aangekomen, nu terug op geboortegewicht.
Tja, zodra hij aan de borst hangt slaapt hij soms en af en toe, na stimulatie van bijv de voeten, zuigt en slikt hij dan. Net een half uur per borst en daarna gekolft: meneer wilde de extra 15 mongool nog hebben. Tepel is gevoelig wel, maar geen kloven. Ook is de tepel indd rond en roze, we hadden al wel geleerd waar je op moet letten.

Verder werkte de rugbyhouding helaas niet :). Momenteel bakeren we hem in voor we starten. En uiteraard, nu de vroedvrouw er is gaat het perfect :)
Oh fijn joh, terug op geboortegewicht! Het klinkt alsof aanleggen wel gewoon goed gaat dan, dat scheelt. Misschien is het toch wat SQ al zei, clusteren. De meeste baby's doen dat in de avond maar met een beetje pech doet die van jullie dat op een andere tijd. Hoe ging het vandaag?
pi_177254674
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 23:16 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Veel herkenning hier met ZZ: gedoe met aanhappen, pijnlijke tepels, vervormde tepels, kort drinken, vaak drinken. Na 2,5 week een lactatiekundige gebeld die heeft meegekeken en tips gegeven, dit leidde niet tot verbetering, een week later bleek dat ZZ niet meer groeide, toen "tijdelijk" fulltime gaan kolven en tongriempje laten klieven. Daarna de lactatiekundige weer mee laten kijken (daarvoor en daarna ook telefonisch en via whatsapp contact gehad), maar het drinken aan de borst werd nooit goed genoeg om het fulltime kolven te kunnen afbouwen.

Ik heb ook wel eens gedacht dat het misschien anders was gelopen als ik eerder (of zelfs vanaf de eerste keer aanleggen) een lactatiekundige in huis had gehaald. Wat heerlijk dat het met Bliksem inderdaad het verschil heeft gemaakt! O+ * ViviRAWRS noteert kraam IBCLC op wensenlijstje voor hypothetische tweede.
Ik heb bij Wolk toen ook 3 verschillende LK's geconsulteerd, sommige meerdere malen. Maar ja, het is dus nooit helemaal lekker gegaan. Het grote verschil zit hem nu echt in iemand die echt elke voeding meekijkt en het geheel kan overzien. Zeker in het begin is echt elke dag weer anders (hier tenminste wel). Ik vind consequent goed aanleggen echt wel een dingetje. Het is behoorlijk lastig en kost veel tijd. Zeker 's nachts vind ik het moeilijk. Mij helpt het enorm om iemand te hebben die er elke voeding weer op blijft wijzen en die vele manieren weet om het te blijven proberen.

Ik ben sinds vanochtend ook overgegaan op blokvoeden. Enorme overproductie weer. Ik heb wel zo'n flesje wat vacuüm trekt om aan de andere borst te hangen, daar lekt dan zo 80 cc per voeding uit. Wel handig, want ik moet een voorraad opbouwen. In juni ga ik 5-7 dagen naar Washington. Ik wil eigenlijk dat die dagen gewoon gedekt zijn. Wel jammer dat ik de melk uit de VS waarschijnlijk onmogelijk weer mee terug kan krijgen naar NL.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 14:12:52 #47
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177254781
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177255508
quote:
Oh kijk, dank je wel! Ik ga me er eens in verdiepen tegen die tijd. Ik heb hele vervelende verhalen gelezen, vrouwen die liters gewoon moesten wegkiepen op de luchthaven.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 februari 2018 @ 15:59:35 #49
269689 crew  Viv
pi_177257261
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 14:35 schreef LuDann het volgende:
Oh kijk, dank je wel! Ik ga me er eens in verdiepen tegen die tijd. Ik heb hele vervelende verhalen gelezen, vrouwen die liters gewoon moesten wegkiepen op de luchthaven.
Misschien heb je hier ook nog iets aan, ik heb een aantal keer per auto gereisd (naar Zweden en naar Zwitserland en terug) met liters moedermelk, als ik had moeten vliegen had ik dezelfde tas gebruikt:
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 00:01 schreef ViviRAWRS het volgende:
Tombo, ik ben naar Zweden geweest (met de auto, op een volle dag rijden) van donderdagochtend t/m maandagavond toen mijn baby 8 maanden was. Ze was dan wel mee, maar vanwege het fulltime kolven heb ik toch veel gekolfde melk gekoeld heen & terug moeten vervoeren. :Y)

Wij hadden deze fijne koeltas (Icemule) al in huis vanwege eerdere vakanties:

die vul je met ijsblokjes plus dat wat je koel wil houden. Als je deze koeltas onderweg dicht laat smelten de ijsblokjes niet eens binnen een dag. Tenzij je in Death Valley bent, maar ook dan koelt het nog best goed. 8-) Ik had de 10 moedermelkflessen genummerd met een permanent marker zodat ze in de goede volgorde gedronken werden. Bij onze vrienden daar stonden ze in de koelkast, en voor de terugweg hebben we ook weer ijs geritseld bij een supermarkt.
pi_177277172
Zojuist mijn handkolf getest. In 3 minuten al zo’n 25 ml. gekolfd. ^O^
Dat gaat op werk dan ook wel lukken.
  zondag 18 februari 2018 @ 17:38:56 #51
409579 LuDann
All the way
pi_177281926
Fijn Venco, dat het zo goed lukt met de handkolf!

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 15:59 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Misschien heb je hier ook nog iets aan, ik heb een aantal keer per auto gereisd (naar Zweden en naar Zwitserland en terug) met liters moedermelk, als ik had moeten vliegen had ik dezelfde tas gebruikt:

[..]

Kijk, dat ziet er handig uit! Ik ga het zeker onthouden, lijkt me behoorlijk gedoe om te sjouwen met icepacks enzo.
pi_177304156
Hoe herken je over productie? Ik merk dat N. veel klokt aan de borst en dat ze zich zelf ook verslikt.
Ook heeft ze bijna na elke voeding last van krampjes en lijkt het erop dat ze mijn borst niet goed leeg drinkt, pijnlijke harde plekken in de borst als gevolg auw :{ .
pi_177341286
Heeft iemand hier ervaring met saliethee bij overproductie?

Er komt geen eind aan, inmiddels loopt mijn temperatuur ook op en ben ik er redelijk ziek van. Na de ochtendvoeding van zowel peuter als baby kolfde ik gisterenochtend (om te resetten) nog 350 cc. Het heeft geen steek geholpen.
pi_177341452
Mijn buuf heeft het in de kraamweek gebruikt en het was heel effectief. Ze heeft twee koppen gedronken en toen kon ze de vriezervoorraad aanbreken 8)7 Dus ja, het werkt, maar wees er heel voorzichtig mee!
pi_177341492
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:39 schreef WupWup het volgende:
Mijn buuf heeft het in de kraamweek gebruikt en het was heel effectief. Ze heeft twee koppen gedronken en toen kon ze de vriezervoorraad aanbreken 8)7 Dus ja, het werkt, maar wees er heel voorzichtig mee!
Oef, daar ben ik dus een beetje bang voor. Volgens mij is het een vrij heftig middel meteen. De VK raadde dit aan, ik heb de LK nog maar even een appje gestuurd om te vragen wat zij ervan denkt. Misschien is er nog iets anders mogelijk.
pi_177342217
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:56 schreef BellaaElisa het volgende:
Hoe herken je over productie? Ik merk dat N. veel klokt aan de borst en dat ze zich zelf ook verslikt.
Ook heeft ze bijna na elke voeding last van krampjes en lijkt het erop dat ze mijn borst niet goed leeg drinkt, pijnlijke harde plekken in de borst als gevolg auw :{ .
Kijk eens hier of je dit herkent. Wat je omschrijft klinkt bekend en wij hebben ook te maken met overproductie. Bij twijfel kun je een lactatiekundige vragen. https://www.lalecheleague(...)l-melk-overproductie

LuDann heb je blokvoeden al geprobeerd?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177343439
Blokvoeden was ik zaterdag al mee begonnen ja, eerst om de 3 uur en toen om de 4 uur.

Daar moet ik nu mee doorgaan, daarnaast net voor de derde keer sinds zijn geboorte alles leeggekolfd (520 cc :') ), borsten koelen, Bliksem even wat minder aanleggen (hij blijkt zijn melk ook in een flesje te blieven :Y) ) en dan eens per dag een kop saliethee.

Die saliethee ga ik heel conservatief proberen denk ik, half kopje om mee te beginnen.
pi_177344894
Jeetje, wat kolf je veel. Dat zal best zeer doen ja. Succes met de saliethee, hoop dat het naar behoren werkt.
pi_177346132
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:49 schreef LuDann het volgende:
Blokvoeden was ik zaterdag al mee begonnen ja, eerst om de 3 uur en toen om de 4 uur.

Daar moet ik nu mee doorgaan, daarnaast net voor de derde keer sinds zijn geboorte alles leeggekolfd (520 cc :') ), borsten koelen, Bliksem even wat minder aanleggen (hij blijkt zijn melk ook in een flesje te blieven :Y) ) en dan eens per dag een kop saliethee.

Die saliethee ga ik heel conservatief proberen denk ik, half kopje om mee te beginnen.
Hopelijk helpt het, wil je na een tijdje jouw ervaring hier delen mef saliethee? Ik ga ook maar eens een kolf aanschaffen want daarnet onder de douch heb ik heel veel laten weglopen. ;(
pi_177346149
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 12:09 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Kijk eens hier of je dit herkent. Wat je omschrijft klinkt bekend en wij hebben ook te maken met overproductie. Bij twijfel kun je een lactatiekundige vragen. https://www.lalecheleague(...)l-melk-overproductie

LuDann heb je blokvoeden al geprobeerd?
Het lijkt er heel veel op.. :{
pi_177346449
Saliethee is binnen, best lekker spul nog. Jammer dat ik dat de komende pak en beet 3 jaar niet zal kunnen drinken verder. :P

Kijk nou joh, ik hád een cup B/C, wat is dit? Cup E? F? Ik heb hier geen BH's voor. _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet quoten, zo weer weg. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 13:52 schreef WupWup het volgende:
Jeetje, wat kolf je veel. Dat zal best zeer doen ja. Succes met de saliethee, hoop dat het naar behoren werkt.
Bedankt! Ik ben benieuwd. Is voor babylief ook beter, hij spuugt als een malle, kreunt hele uren en komt per dag gemiddeld 100 gram aan. Iets minder is denk ik wat beter.

quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 14:27 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Hopelijk helpt het, wil je na een tijdje jouw ervaring hier delen mef saliethee? Ik ga ook maar eens een kolf aanschaffen want daarnet onder de douch heb ik heel veel laten weglopen. ;(
Saliethee is echt een paardenmiddel hoor, zolang je geen koorts hebt en (veel) pijn zou ik eerst wachten tot je baby 3 weken oud is (doorgaans is vraag en aanbod dan min of meer op elkaar afgestemd) en als je dan nog last hebt allereerst beginnen met blokvoeden. Ook blokvoeden moet je eigenlijk alleen in overleg met een LK doen. Voor je het weet is je productie juist weer te laag en dan heb je een veel groter probleem.

[ Bericht 3% gewijzigd door LuDann op 21-02-2018 19:04:47 ]
  woensdag 21 februari 2018 @ 15:09:23 #62
149959 SQ
snelle trees
pi_177346996
Sodeju ludann :D wat een kanonnen. Kan me voorstellen dat het niet erg comfortabel is :X
disclaimer
pi_177347075
Ha, zo zagen mijn boobs er gedurende een paar dagen stuwing in de kraamweek ook uit, terwijl gewoonlijk een conservatieve B-cup. :Y
Mijn lief heeft een stel jongere broertjes die mij al zowat hun hele leven kennen en die zaten ongeveer zo op kraamvisite: :o
Was een week of anderhalf na de bevalling vanzelf (nou ja, met veel aanleggen) weer terug op normaler formaat, al zwellen mijn tieten nog steeds een tikkie mijn beha's uit wanneer mijn koter langer dan vier uur achtereen slaapt..

Succes Lu! Hoop dat de thee helpt :*
Let me see you stripped down to the bone
pi_177347114
Wow LuDann! :o Helemaal uit proporties bij jou joh! :D

Sterkte, ik hoop dat het gaat helpen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177347435
Holy shit :o
pi_177347794
Damn LuDann! :D
Je man vindt je sexier dan ooit? :P
pi_177348292
Jeetje Lu wat veel! Ik hoop dat het snel werkt en het ook weer niet te ver terugloopt.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177351368
Ik loop nu een week met zulke bakstenen en ben er echt helemaal klaar mee. :')

@venco: hij leeft vooral mee en maakt zich zorgen. Valt niet veel lol aan te beleven zo hoor. ;)
pi_177371352
Even een update: ik heb gisteren 3/4 kop saliethee gedronken maar het heeft niet heel veel effect gehad. Rond middernacht was alles weer formaat meloen. Ik heb het leegkolven uit weten te stellen tot 14 uur, toen was ik er echt weer ziek van en haalde ik er na de voeding 400 cc uit (gaat wel lekker met mijn vriezervoorraad zo :') ). Vanochtend dus weer een kop saliethee gedronken, ben benieuwd.
  donderdag 22 februari 2018 @ 16:43:04 #70
149959 SQ
snelle trees
pi_177371394
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 16:40 schreef LuDann het volgende:
Even een update: ik heb gisteren 3/4 kop saliethee gedronken maar het heeft niet heel veel effect gehad. Rond middernacht was alles weer formaat meloen. Ik heb het leegkolven uit weten te stellen tot 14 uur, toen was ik er echt weer ziek van en haalde ik er na de voeding 400 cc uit (gaat wel lekker met mijn vriezervoorraad zo :') ). Vanochtend dus weer een kop saliethee gedronken, ben benieuwd.
kun je geen zielige weeskindjes gaan voeden?
disclaimer
pi_177371506
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 16:43 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

kun je geen zielige weeskindjes gaan voeden?
Als dat live zou kunnen zou dat wel een opluchting zijn. Wildvreemde kinderen aanleggen. O+

De VK vroeg al of ik wilde doneren, maar ik ga in juni een week naar het buitenland. Daar ben ik nu dus een voorraad voor aan het opbouwen. Als ik meer heb dan ik nodig heb dan zoek ik wel een weeshuis. ;) Bij Wolk heb ik enige tijd gedoneerd aan een tweeling.
pi_177371926
Ohhh. O+ Wel via hier nu een heel goede bestemming gevonden voor de spuitjes colostrum die ik nog in de vriezer heb liggen. O+
pi_177372112
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 16:40 schreef LuDann het volgende:
Even een update: ik heb gisteren 3/4 kop saliethee gedronken maar het heeft niet heel veel effect gehad. Rond middernacht was alles weer formaat meloen. Ik heb het leegkolven uit weten te stellen tot 14 uur, toen was ik er echt weer ziek van en haalde ik er na de voeding 400 cc uit (gaat wel lekker met mijn vriezervoorraad zo :') ). Vanochtend dus weer een kop saliethee gedronken, ben benieuwd.
Je bent gemaakt om baby’s te krijgen. :D Dat is wel duidelijk.
  donderdag 22 februari 2018 @ 17:48:27 #74
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177372409
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 17:21 schreef LuDann het volgende:
Ohhh. O+ Wel via hier nu een heel goede bestemming gevonden voor de spuitjes colostrum die ik nog in de vriezer heb liggen. O+
Wat tof!

Maar je overproductie is goed klote natuurlijk. Sterkte, ik voel het nog steeds aan mijn eigen lijf sinds ik die foto van je zag gisteren :X .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177375984
Zit er een regeldag rond 5 maand, nee toch? Ik had vandaag een vrijwel continu onrustige baby die eigenlijk alleen rustig was aan de borst. Geen idee waarom, ik ken het niet zo van hem.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 22 februari 2018 @ 20:46:55 #76
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177376816
Ik ben dat bij 5 maanden ook gaan opzoeken, maar het bleek 6 maanden. Ach. Dus of het is toch regelen, of iets anders uit de grabbelton van onrustige baby... Mijne doet het bij moe, en niet lekker, en slecht drinken waardoor juist weer vaak, zoiets. Maar in ieder geval hoeft het geen bv-gerelateerde oorzaak te hebben omdat drinken meer is dan honger stillen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177378297
Nondeju Lu, ná een voeding nog 400cc :o Dat is meer dan ik in 3x op een werkdag had :o
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_177378408
Wow Lu, hopelijk wordt het wel gauw wat minder!

En Nanuke, wat Lemijn zegt, kan wel allerlei ongemak zijn..

Mijn baby (ehh dreumes) drinkt nog maar 1x per nacht al een week ofzo. Ik weet niet wat ik meemaak. Slaap!
pi_177379044
Hmm, nouja, okee. Ik had het nog niet eerder zo meegemaakt. Weer eens wat nieuws. Ze blijven je verrassen, die baby's. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177380254
Bedankt, ik ben heel benieuwd hoe de stand van zaken morgenochtend is. Voor nu valt het nog mee geloof ik maar vooral snachts loopt het de spuigaten uit.

Nanuke: ik sluit me aan bij de rest. Regeldagen kunnen door van alles en nog wat komen. Het is in ieder geval een manier om je productie op te krikken.

Helio, wat fijn, slaap! Geniet er maar van voor het weer verandert. :P

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 17:32 schreef vencodark het volgende:

[..]

Je bent gemaakt om baby’s te krijgen. :D Dat is wel duidelijk.
Mijn feministische zere been, wat doe je. :o :+

@Sylver: bizar toch? De 520 cc die ik woensdagochtend kolfde was zelfs na een voeding van zowel peuter als baby. Dat is gewoon een freaking half pak melk.

Wisten jullie trouwens dat melk niet alleen uit je tepels hoeft te komen? Uit het tepelhof kan kennelijk dus ook. Da's nieuw voor mij hoor.
  donderdag 22 februari 2018 @ 22:58:59 #81
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177380763
Nee dat wist ik niet! :o

Mijn vriezervoorraad is minder dan een liter, altijd geweest ook. Ik ben niet jaloers want het is niet fijn allemaal, maar desondanks lijkt het me wel relaxed dat je straks mindet kolfstress hoeft te hebben.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177380962
Je kan zelfs stuwing of lekkage hebben op elke plek van je melklijsten. Die lopen van oksel tot lies. Maar dat is wel uitzonderlijk hoor.
pi_177381829
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:58 schreef Lemijn het volgende:
Nee dat wist ik niet! :o

Mijn vriezervoorraad is minder dan een liter, altijd geweest ook. Ik ben niet jaloers want het is niet fijn allemaal, maar desondanks lijkt het me wel relaxed dat je straks mindet kolfstress hoeft te hebben.
Ik had 3 liter voorraad toen ik weer aan het werk ging. Dat was behóórlijk rap weggetikt kan ik je vertellen :')

Maargoed, kolfkneus hier, en een voorraad die ik had opgebouwd toen mijn mini nog echt heel mini was en ik mijn productie was gestart met de Medela Symphony.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 00:02:25 #84
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177381870
Oh en nog even een plaatje van hoe lief en fijn het nog steeds is, twee jaar later O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 01:13:31 #85
269689 crew  Viv
pi_177382245
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 00:02 schreef LadyBlack het volgende:
Oh en nog even een plaatje van hoe lief en fijn het nog steeds is, twee jaar later O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat fijn O+ , na al die ellende met pijn en grand canyons.
pi_177384170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 23:05 schreef WupWup het volgende:
Je kan zelfs stuwing of lekkage hebben op elke plek van je melklijsten. Die lopen van oksel tot lies. Maar dat is wel uitzonderlijk hoor.
Tot je lies? Wow. Wel een paar keer zoveel stuwing gehad dat ik mijn arm niet meer omhoog kon doen zonder pijn, maar tot in je lies :o gelukkig uitzonderlijk.
pi_177384187
ik heb de foto niet gezien Ludann, maar de reacties van de rest zeggen genoeg! Ik heb in de kraamweek gelukkig maar 1 dag enorme stuwing gehad. Hoop dat het snel prettiger wordt voor jou!

Ik ben achteraf erg blij dat ik in mijn verlof een voorraad heb aangelegd door iedere dag 1x te kolven. Ik merk dat ik op werkdagen niet gekolfd krijg wat N drinkt. Meestal maar de helft ongeveer. Er gaat met 4 dagen werken dus wel wat uit de vriezer, maar eigenlijk niets meer in. We redden het nu nog wel even, bodem vd diepvries is nog niet in zicht, maar het zal een keer klaar zijn op deze manier.
Maar al bijna 6 maanden volledige BV, dat had ik van tevoren echt nooit gedacht!
pi_177384348
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 22:42 schreef LuDann het volgende:
Bedankt, ik ben heel benieuwd hoe de stand van zaken morgenochtend is. Voor nu valt het nog mee geloof ik maar vooral snachts loopt het de spuigaten uit.


[..]

Mijn feministische zere been, wat doe je. :o :+

Natuurlijk niet om alléén maar moeder te zijn. ;)
pi_177389837
@ Lemijn: ik verkeer in de ontzettend luxe positie dat ik nog nooit kolfstress heb gehad idd. Ik ben bij Wolk pas gestopt met kolven toen ze op de opvang de melk weigerde, niet omdat ik niet genoeg had. Toen was ze geloof ik een maand of 20. Ik heb van haar nog steeds een halve liter ofzo in de vriezer.

@wup: melk uit je liezen? Wtf. Ik wist van het bestaan van melklijsten bij de mens niet eens af. Ken het alleen van honden. :P

@LB: omg, zo lief. O+ En hoera voor 2 jaar borstvoeding! *O*

@Venco: gelukkig maar. ;)

Update van vandaag is dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In overleg met de LK ga ik over naar 2 kopjes saliethee per dag. Als dat niet helpt ga ik daarnaast over naar fulltime kolven ( ;( ) en dan elke 3 uur niet meer dan 130 cc.
  vrijdag 23 februari 2018 @ 12:31:57 #90
149959 SQ
snelle trees
pi_177389993
:o

Nog maar wat #omdenken: je bent waarschijnlijk al van je zwangerschapskilo's af :')
disclaimer
pi_177390032
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:31 schreef Stormqueen het volgende:
:o

Nog maar wat #omdenken: je bent waarschijnlijk al van je zwangerschapskilo's af :')
Niet met de hoeveelheid frisdrank die ik tegelijk naar binnen werk. _O- Dorst als een malle. Ik zou eigenlijk water moeten drinken maar ja, zelfmedelijden. :P
  vrijdag 23 februari 2018 @ 12:34:33 #92
149959 SQ
snelle trees
pi_177390068
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:33 schreef LuDann het volgende:

[..]

Niet met de hoeveelheid frisdrank die ik tegelijk naar binnen werk. _O- Dorst als een malle. Ik zou eigenlijk water moeten drinken maar ja, zelfmedelijden. :P
100cc melk bevat 70 calorieën, 100cc cola 40 ofzo. Je wint nog steeds :')
disclaimer
pi_177390530
Jeumig LuDann, wat een hoeveelheden zeg! Vervelend dat het nog niet afneemt ook, kan me voorstellen dat het pijnlijk niet zijn. Hopelijk helpt de hogere dosis saliethee.

Over dorst gesproken: in het begin van de borstvoeding had ik ook enorme dorst. Dronk bij elke nachtvoeding bijvoorbeeld echt 2 of 3 glazen water en dan nog dorst. Dat is nu over, m'n lichaam is gewend ofzo aan consequent meer vocht verliezen?
pi_177390619
@ LuDann. Is er nu ook meer kans dat je teveel gaat afvallen of heeft veel melk produceren niet zozeer te maken met hoeveel/snel je afvalt?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 12:59:16 #95
269689 crew  Viv
pi_177390681
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:27 schreef LuDann het volgende:
Als dat niet helpt ga ik daarnaast over naar fulltime kolven ( ;( ) en dan elke 3 uur niet meer dan 130 cc.
Wat kut zeg, gaat het drinken aan de borst zo goed dit keer, moet je wellicht alsnog... -O-
pi_177391397
Dat de saliethee maar snel mag aanslaan! Is blokken vergroten niet nog een optie? Je zat nu aan 4 uur? Dan naar 5. Beter dan kolven en voor de drinktechniek van je baby.
pi_177394925
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:52 schreef elliebell het volgende:
Jeumig LuDann, wat een hoeveelheden zeg! Vervelend dat het nog niet afneemt ook, kan me voorstellen dat het pijnlijk niet zijn. Hopelijk helpt de hogere dosis saliethee.

Over dorst gesproken: in het begin van de borstvoeding had ik ook enorme dorst. Dronk bij elke nachtvoeding bijvoorbeeld echt 2 of 3 glazen water en dan nog dorst. Dat is nu over, m'n lichaam is gewend ofzo aan consequent meer vocht verliezen?
Dit vroeg ik me laatst ook al eens af. Ook even getwijfeld of Banaan dan nog wel genoeg dronk.

Jakkes Lu, wat een ellende. :*
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177397659
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 12:34 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

100cc melk bevat 70 calorieën, 100cc cola 40 ofzo. Je wint nog steeds :')
Niet als ik 10 keer meer frisdrank drink dan ik melk kolf. :+
pi_177398031
@Venco: geen idee, je zou wel denken hoe meer melkproductie, hoe meer energie het je kost. Maar over teveel afvallen hoef ik me geen zorgen te maken hoor, ik heb er genoeg bij gegeten tijdens mijn zwangerschap. :7

@wup: ik heb overleg gehad met nog een andere LK en dat lijkt me inderdaad de betere optie. Om de 5 of anders om de 6 uur blokvoeden. Ik voed de helft van de tijd al met tepelhoedjes (Bliksem krijgt vanwege de stuwing anders geen grip op mijn tepel) en dat staat me al tegen waar het de drinktechniek betreft. Laat staan even helemaal over op de fles. Fulltime kolven wil ik bovendien écht niet meer, ook niet voor een paar dagen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 23 februari 2018 @ 19:19:38 #100
269689 crew  Viv
pi_177398378
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:01 schreef LuDann het volgende:
Ik voed de helft van de tijd al met tepelhoedjes (Bliksem krijgt vanwege de stuwing anders geen grip op mijn tepel) en dat staat me al tegen waar het de drinktechniek betreft. Laat staan even helemaal over op de fles. Fulltime kolven wil ik bovendien écht niet meer, ook niet voor een paar dagen.
Het zou ook echt eeuwig zonde zijn als hij de techniek alsnog niet goed aanleert, terwijl jullie zo'n goede start hadden. Fijn dat er een ander plan is, hopelijk helpt het!
  vrijdag 23 februari 2018 @ 21:35:44 #101
409579 LuDann
All the way
pi_177401235
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 19:19 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Het zou ook echt eeuwig zonde zijn als hij de techniek alsnog niet goed aanleert, terwijl jullie zo'n goede start hadden. Fijn dat er een ander plan is, hopelijk helpt het!
Ja, precies! Ik wil het risico niet nemen dat hij het verkeerd aanleert want het achteraf corrigeren is echt heel lastig.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 11:28:59 #102
409579 LuDann
All the way
pi_177410805
460 cc vandaag. Ik ga over naar 3 koppen saliethee per dag. Daarnaast heb ik mezelf getrakteerd op een BH in 80 F want ik loop al dagen met knallende koppijn vanwege een te kleine BH.

Ik ga daarnaast op een dieet vanwege symptomen bij Bliksem die kunnen wijzen op een voedselallergie (net als Wolk had). Als het dieet helpt heb ik straks een hoop melk over die ik hem niet kan geven. oO< Dan ga ik dat doneren. Maar goed, dat weten we pas over een paar weken.
pi_177410895
Wow LuDann, nog steeds zoveel.... heftig en pijnlijk. Die saliethee lijkt wel niks te doen :{
Ben benieuwd of jouw dieet gaat werken bij Bliksem :*

Andere algemene vraag:

Wanneer wordt je productie stabiel? S. is nu bijna 8 maanden. Ik mag nog 1 maand gebruik maken van mijn kolfrecht. Vast voedsel is nog steeds niet superveel, maar wel iets meer als in het begin. Na die 9 maanden wil ik in mijn pauzes gaan kolven, maar ben ook bang voor een instortende productie of pijnlijke stuwing.
Merk je dat nog ergens aan dat je productie stabiel(er) is?
  zaterdag 24 februari 2018 @ 12:08:02 #104
409579 LuDann
All the way
pi_177411691
Ergens in maand 9-10 of 11 is je productie stabiel als ik Eurolac mag geloven. De meeste mensen hebben dan wel voldoende aan kolven in de pauze. De enige manier om erachter te komen of je productie stabiel is, is om het uit te proberen denk ik.
pi_177412227
Dat uitproberen vind ik dus een beetje eng :@ .
Maar er zit niets anders op, omdat ik sowieso na 9 maanden alleen nog maar op eigen kosten / in eigen tijd kan kolven natuurlijk. Aangezien ik door het ouderschapsverlof al 25% van mijn salaris ingeleverd heb, wil ik onbetaald doorkolven zien te voorkomen.

En het duurt nog een maand, daarin kan natuurlijk ook nog van alles gebeuren :)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 14:06:26 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177415072
LB, wat een mooie foto. Heerlijk dat jullie er nog van kunnen genieten inderdaad ondanks alle tegenslag.

Tolstoifan, je hebt geen andere keus dan over op kolven in je pauzes, toch? Wat moet je anders? Eventueel eerder beginnen of aan het eind vd dag kolven? Dat laatste doe ik nu al wel eens, moet daarna nog drie kwartier rijden en zo heb ik toch weer 100 ml meer gekolfd voor de volgende werkdag.

Ik had nog een dummiekolfvraag: ik spoel altijd de kolfspullen koud af, en zet de boel dan gelijk weer in elkaar. Zou daar iets tegen zijn, nee toch? Het droogt minder goed en er zitten wat druppels water in de fles als ik aan de volgende kolfbeurt begin maar dat lijkt me allemaal onbelangrijk. Het scheelt me een minuut bij de volgende golfbeurt en alle beetjes helpen :') .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 24 februari 2018 @ 14:10:12 #107
269689 crew  Viv
pi_177415249
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:06 schreef Lemijn het volgende:
Ik had nog een dummiekolfvraag: ik spoel altijd de kolfspullen koud af, en zet de boel dan gelijk weer in elkaar. Zou daar iets tegen zijn, nee toch? Het droogt minder goed en er zitten wat druppels water in de fles als ik aan de volgende kolfbeurt begin maar dat lijkt me allemaal onbelangrijk. Het scheelt me een minuut bij de volgende kolfbeurt en alle beetjes helpen :') .
Qua hygiëne zou kurkdroog beter zijn, en qua vacuüm ook als je de handleiding mag geloven, maar ik heb altijd met natte spullen gekolfd zonder problemen. :Y) (Overigens wel altijd bij iedere kolfsessie schone flesjes gebruikt, dus ik nam er 6 mee naar het werk.)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 14:16:28 #108
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177415418
Oh dat laatste doe ik niet, ik gebruik 3 kolfbeurten dezelfde flesjes en na beurt 1 en 2 gaat het in zo'n avent bewaarbeker. Laatste keer laat ik het in de flesjes zitten. Er gaat zelden meer iets de vriezer in nu ik 3 dagen werk, het staat max 5 dagen in de koelkast. Zou elke beurt nieuwe flesjes beter zijn? Sleep ik gewoon nog wat meer mee naar mijn werk... :')
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 24 februari 2018 @ 14:55:58 #109
269689 crew  Viv
pi_177416114
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:16 schreef Lemijn het volgende:
Oh dat laatste doe ik niet, ik gebruik 3 kolfbeurten dezelfde flesjes en na beurt 1 en 2 gaat het in zo'n avent bewaarbeker. Laatste keer laat ik het in de flesjes zitten. Er gaat zelden meer iets de vriezer in nu ik 3 dagen werk, het staat max 5 dagen in de koelkast. Zou elke beurt nieuwe flesjes beter zijn? Sleep ik gewoon nog wat meer mee naar mijn werk... :')
Ik deed het zo hygiënisch als praktisch haalbaar was, ik had 26 flesjes in omloop en maar 1 setje kolfspullen, vandaar. Als J tot nu toe niet geklaagd heeft, kan het klaarblijkelijk ook prima zoals je het nu doet. Jij moet het ook weer allemaal zelf afwassen hè, hier deed mijn man dat meestal. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk! :)
  zaterdag 24 februari 2018 @ 15:33:59 #110
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177416795
Lemijn, ik heb standaard lansinoh zakjes in m’n kolftas zitten. Na het kolven kiepte ik gelijk het resultaat over in een melkzakje en waste ik de flesjes (ik nam er altijd maar 2 mee) direct af en waren ze klaar voor de volgende ronde. Ideaal ook omdat ik dan bij thuiskomst alles direct in de vriezer kon mikken en de tas gewoon klaar was voor gebruik de volgende dag.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177417028
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177417208
Oei BE, wat naar! Legen, legen, legen die borst, dan wordt het als het goed is snel beter. Sterkte! :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 24 februari 2018 @ 16:12:52 #113
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177417694
Gelijk afwassen op werk is wel een interessante optie Kim! Na de laatste kolfbeurt tenminste. Ik word inderdaad stapelgek van alle afwas. En of J niet klaagt kan je over twisten, hij drinkt de laatste tijd maar 2/3 ongeveer van wat het eerst was. Maar dat komt denk ik omdat hij de fles als bijtspeelgoed ziet in plaats van drinkvoorziening. Tankt ‘s nachts bij. Wel goed voor mijn productie :') .

Beterschap Bellaa!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 24 februari 2018 @ 18:14:18 #114
269689 crew  Viv
pi_177420169
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 16:12 schreef Lemijn het volgende:
En of J niet klaagt kan je over twisten, hij drinkt de laatste tijd maar 2/3 ongeveer van wat het eerst was. Maar dat komt denk ik omdat hij de fles als bijtspeelgoed ziet in plaats van drinkvoorziening.
Oh, dat deed ZZ ook een tijdje toen ze net met vast voedsel begonnen was, heel irritant! Had ik nog over gepost in het Rapley-topic destijds, maar het ging al snel vanzelf weer over. :)
pi_177427552
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 14:06 schreef Lemijn het volgende:
LB, wat een mooie foto. Heerlijk dat jullie er nog van kunnen genieten inderdaad ondanks alle tegenslag.

Tolstoifan, je hebt geen andere keus dan over op kolven in je pauzes, toch? Wat moet je anders? Eventueel eerder beginnen of aan het eind vd dag kolven? Dat laatste doe ik nu al wel eens, moet daarna nog drie kwartier rijden en zo heb ik toch weer 100 ml meer gekolfd voor de volgende werkdag.

Ik had nog een dummiekolfvraag: ik spoel altijd de kolfspullen koud af, en zet de boel dan gelijk weer in elkaar. Zou daar iets tegen zijn, nee toch? Het droogt minder goed en er zitten wat druppels water in de fles als ik aan de volgende kolfbeurt begin maar dat lijkt me allemaal onbelangrijk. Het scheelt me een minuut bij de volgende golfbeurt en alle beetjes helpen :') .
Ik heb inderdaad geen andere keus... Hooguit eerder beginnen en/of langer doorwerken, maar dan heb ik ook weer minder tijd met S. op werkdagen.
Ik heb maar 10-15 minuten reistijd naar huis, dus aan het eind van de dag kolven ga ik niet doen, dan rijd ik liever zo snel mogelijk naar huis om S. live te voeden.
Misschien kan ik ook nog met werkgever overleggen om de komende maand alvast wat extra te werken (kwartiertje per dag ofzo), zodat ik dat dan als kolftijd na die 9 maanden kan gebruiken.

Na het kolven spoel ik ook de boel goed af. Na de 1e kolfbeurt droog ik dan alles ook nog af. Na de 2e (en laatste) kolfbeurt van de dag spoel ik alles alleen goed af en wikkel ik alles nat in een hydrofiel. Thuis maak ik alles weer goed schoon in een heet sopje. Dan droog ik alles ook weer af, zodat alles goed droog is voor de volgende werkdag. Pas 's ochtends vroeg zet ik alles weer in elkaar.
Ik ben het schoonmaken van die kolfspullen af en toe wel flink zat (met name thuis op werkdagen) maar het hoort er een beetje bij. Maar dat zal ik absoluut niet missen als de BV ooit gestopt wordt.
Ik gebruik wel elke keer schone flesjes.

BE, balen van je BO! Beterschap!!
pi_177438035
LuDann hoe gaat het nu bij jou?


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 25 februari 2018 @ 14:26:06 #117
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177438519
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 14:09 schreef BellaaElisa het volgende:
LuDann hoe gaat het nu bij jou?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hoeft niet in een spoiler toch? Meer ontopic lijkt me niet mogelijk en ook niks om je voor te schamen oid. Geen koorts meer en minder pijn klinkt inderdaad positief! Fijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 25 februari 2018 @ 14:34:50 #118
409579 LuDann
All the way
pi_177438750
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2018 12:28 schreef TolstoiFan het volgende:
Dat uitproberen vind ik dus een beetje eng :@ .
Maar er zit niets anders op, omdat ik sowieso na 9 maanden alleen nog maar op eigen kosten / in eigen tijd kan kolven natuurlijk. Aangezien ik door het ouderschapsverlof al 25% van mijn salaris ingeleverd heb, wil ik onbetaald doorkolven zien te voorkomen.

En het duurt nog een maand, daarin kan natuurlijk ook nog van alles gebeuren :)
Een maand is nog lang. :Y Maar begrijpelijk dat je het een beetje eng vindt. Ik hoop dat het je straks allemaal meevalt.

@Lemijn: ik merk dat mijn kolf het minder goed doet als het rubber tussen de twee doppen die zorgen voor het vacuüm nat is. Dus ik zorg dat die altijd grondig droog zijn. Verder niet. Ik spoel verder altijd alles koud af en thuis waste mijn man het iedere avond af (en steriliseerde het in de magnetron). Dan aan de lucht laten drogen op het aanrecht, de volgende dag in elkaar zetten. Ik kolf in de Spectra flesjes en giet dat over in de Beldico flesjes die thuis de vriezer ingaan (of naar de opvang).

BE: als je geen koorts meer hebt en de plek en de pijn zijn weg of een stuk minder, dan zal het zichzelf wel opgelost hebben. Heb je gekolfd? Als je zoiets weer een keer hebt dan is het aan te raden veel aan te leggen of te kolven, bij voorkeur nadat je de borst opgewarmd hebt met bijvoorbeeld een hete natte doek. Je kunt bij een verstopping ook de achterkant van een elektrische tandenborstel op de plek zetten en daarna kolven of voeden. Dan tril je de boel los.

Hier is het nog steeds hetzelfde. :') Ik kolfde weer 470 cc vanmorgen. Ik denk dat ik immuun ben voor saliethee ofzo, zelfs 3 koppen per dag lijkt weinig te doen. :? Mijn borsten doen wel wat minder zeer en ze zijn wat minder hard. Ik ga dus op deze voet nog maar even door. Zolang ik meteen in de ochtend kan kolven is het op zich uit te houden (maar fijn is anders). Ben laatst best uitgevallen tegen man omdat hij ergens niet mee opschoot en ik perse NU wilde kolven want AU! Dus dat is niet zo leuk. Ik denk dat ik morgen of overmorgen de VK of LK nog maar eens contacteer of er nog andere mogelijkheden zijn om dit op te lossen.
  zondag 25 februari 2018 @ 14:49:54 #119
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177438983
Wat waardeloos zeg, dat het niet minder wordt. Heb je je blokken nog vergroot, zoals wupwup geloof ik opperde?

Ik zal de rubbers eens beter afdrogen, zien of dat scheelt. Maar tegelijk zie ik meestal dat het vacuüm wel werkt. Het is meer de melk die gewoon zeer minimaal stroomt, en dat ik niet altijd tijd heb om een half uur aangekoppeld te blijven zitten.
Lu, als jij in de spectra flesjes kolft, dan neem ik aan dat je ook de hele dag dezelfde gebruikte?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 25 februari 2018 @ 16:08:01 #120
409579 LuDann
All the way
pi_177440666
Yes, blokken van 6 uur nu.

Ik kolfde inderdaad in dezelfde flesjes de hele dag. Ik spoelde ze alleen (meteen) koud af tussendoor.
pi_177447414
Zeg Ludann, hoeveel tijd ben je inmiddels al kwijt aan kolven en live voeden? Klinkt als een dagtaak. -O-
  zondag 25 februari 2018 @ 21:23:03 #122
409579 LuDann
All the way
pi_177447735
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 21:06 schreef vencodark het volgende:
Zeg Ludann, hoeveel tijd ben je inmiddels al kwijt aan kolven en live voeden? Klinkt als een dagtaak. -O-
Dat valt gelukkig mee. Ik kolf eenmaal per 24 uur beide borsten leeg, 's ochtends vroeg. Dan kan ik het grootste gedeelte van de dag gewoon live voeden. Babylief drinkt dan elke 3 a 4 uur.

Vanaf een uur of 22 heb ik dan weer zoveel stuwing dat aanhappen lastig wordt, vanaf dan voed ik met een tepelhoedje (tot het kolven in de ochtend). De nachten zijn dus vooral erg ongemakkelijk vanwege de stuwing en de lekkage maar de dagen gaan wel goed.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 25 februari 2018 @ 22:21:54 #123
269689 crew  Viv
pi_177449147
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 14:34 schreef LuDann het volgende:
@Lemijn: ik merk dat mijn kolf het minder goed doet als het rubber tussen de twee doppen die zorgen voor het vacuüm nat is. Dus ik zorg dat die altijd grondig droog zijn.
En ook: als er een druppel water aan de verkeerde kant van die Spectra backflow protectors achterblijft, kan het in de slang (en dus kolf) terechtkomen terwijl het juist de functie van die dingen is om dat te voorkomen. Aangezien ik meestal geen tijd had om ze aan de lucht te laten drogen en ik ook geen tijd of zin had om ze met de hand af te drogen, rekende ik ze gemakshalve tot het gedeelte van de kolf dat je niet per se hoeft af te wassen. :7 En mijn kind doet het nog!
pi_177449996
Zelfde gedoe met de Medela Freestyle. Soms zit er nog een druppel water op dat rubber ding en dan heeft hij veel minder zuigkracht. Waarom maken ze dit alles niet van sneldrogend rubber/plastic of minder gevoelig voor nattigheid.
  maandag 26 februari 2018 @ 10:55:48 #125
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177456228
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 22:57 schreef Minarosa het volgende:
Zelfde gedoe met de Medela Freestyle. Soms zit er nog een druppel water op dat rubber ding en dan heeft hij veel minder zuigkracht. Waarom maken ze dit alles niet van sneldrogend rubber/plastic of minder gevoelig voor nattigheid.
Het gele zachte rondje bedoel je? Zou dat misschien verklaren waarom de eerste kolfbeurt van de dag meestal het beste gaat? :@ :') |:(
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177469462
LB, wat een mooie foto. O+ .

Ik eet me negen maanden lang drie/vier slagen in de rondte om op gewicht te blijven en wat reserves te houden, bleef zodoende twee kilo boven mijn startgewicht. Ben ik anderhalve week een beetje niet lekker (dus niet echt ziek, maar wat last van maag en darmen) en hop, twee kilo kwijt. :') . Nu dus maar weer bijvoederen en alles. Ondertussen is wel duidelijk waar mijn kilo's heengaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 26 februari 2018 @ 20:42:45 #127
149959 SQ
snelle trees
pi_177469533
O+ O+

Ik heb echt een zwak voor Y.
disclaimer
pi_177469885
quote:
1s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:42 schreef Stormqueen het volgende:
O+ O+

Ik heb echt een zwak voor Y.
O+ . We hebben ook heel veel lol met hem. Zo'n ongecompliceerd vrolijk typje is het.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177470164
Je mag wel een aantal kilo's ban mij Franny. :* Ik eet me drie slagen in de rondte omdat ik gewoon continu honger heb en trillerig word als ik het niet doe. Met +10 nog ten opzichte van voor de zwangerschap mag er best wat af, maar dat lukt dus voor geen meter...

En Y O+ ziet er ook inderdaad uit als een ongecompliceerd typje. O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 27 februari 2018 @ 16:08:33 #130
409579 LuDann
All the way
pi_177484071
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 22:21 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

En ook: als er een druppel water aan de verkeerde kant van die Spectra backflow protectors achterblijft, kan het in de slang (en dus kolf) terechtkomen terwijl het juist de functie van die dingen is om dat te voorkomen. Aangezien ik meestal geen tijd had om ze aan de lucht te laten drogen en ik ook geen tijd of zin had om ze met de hand af te drogen, rekende ik ze gemakshalve tot het gedeelte van de kolf dat je niet per se hoeft af te wassen. :7 En mijn kind doet het nog!
Hmm, klinkt verleidelijk, een onderdeel overslaan met afwassen. :P

@Lemijn: zou het? Heb je al geprobeerd of het verschil maakt?

Oh en Y. O+ Heerlijk kind. Bol en blij, zo zie ik mijn baby's het liefst. O+
  dinsdag 27 februari 2018 @ 16:11:33 #131
409579 LuDann
All the way
pi_177484150
Mijn productie is eindelijk aan het afnemen, ik kolfde vandaag 370 en dat hoefde niet perse meteen in de ochtend.

De oorzaak zou echter goed kunnen liggen in het feit dat ik de griep onder de leden heb. :') Of wie weet, doen de saliethee en het blokvoeden eindelijk wat.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 februari 2018 @ 16:23:37 #132
269689 crew  Viv
pi_177484410
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:08 schreef LuDann het volgende:
Hmm, klinkt verleidelijk, een onderdeel overslaan met afwassen. :P
Ik zeg doen! :Y) De Spectra backflow protectors komen in principe ook niet rechtstreeks in contact met melk (dit in tegenstelling tot die van de Freestyle). Als er condens in kwam (aan de goede kant) depte ik het wel droog met een hydrofiel, maar ze afwassen met een warm sopje deed ik echt bijna nooit. De rest van de kolfset ging wel iedere dag in een warm sopje en in de magnetronsterilisator, en alle flesjes dus ook na elke kolfsessie, dus dat compenseert weer. 8-)
pi_177484776
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 10:55 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Het gele zachte rondje bedoel je? Zou dat misschien verklaren waarom de eerste kolfbeurt van de dag meestal het beste gaat? :@ :') |:(
Ja dat ding. Soms is het vacuum niet goed en dan haal ik dat rondje eruit, stop het weer terug en dan is het blijkbaar wel goed. Een druppel erop is nooit oké. Wispelturig ding
  dinsdag 27 februari 2018 @ 17:54:47 #134
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177485835
Ik heb gisteren gewoon 2x matig gekolfd, maar ben vooral benieuwd of de kolfbeurten met minder dan 50cc opbrengst tot het verleden gaan behoren met droge gele rondjes. Dat kan ik pas over een poosje melden denk ik. Ik kom erop terug :).

Jeetje Lu, ook nog griep? Vind je dat niet een beetje overdreven? Wat een pech zeg...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177487426
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:11 schreef LuDann het volgende:
Mijn productie is eindelijk aan het afnemen, ik kolfde vandaag 370 en dat hoefde niet perse meteen in de ochtend.

De oorzaak zou echter goed kunnen liggen in het feit dat ik de griep onder de leden heb. :') Of wie weet, doen de saliethee en het blokvoeden eindelijk wat.
Wat fijn dat het iets lijkt te doen! Is het wel zo dat het opeens heel veel minder kan worden? En dat je dus nu beter kunt stoppen met saliethee? Of is dat nu een groot scenario 8)7
pi_177487478
Welke kolven zijn eigenlijk aan te raden?
Handkolf van Medela of Philips - Medela swing dubbelzijdige kolf / éénzijdige kolf - Philips avent naturel DUO ?
  dinsdag 27 februari 2018 @ 20:33:02 #137
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177489189
Daar is een topic over: OUD / Beste kolf

Het hangt er erg vanaf hoe vaak je wil kolven en waarom en wanneer.
Wat betreft handkolven vind ik die van Medela erg fijn maar uiteindelijk maakt het volgens mij niet zo vreselijk veel uit allemaal.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177491797
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 20:33 schreef Lemijn het volgende:
Daar is een topic over: OUD / Beste kolf

Het hangt er erg vanaf hoe vaak je wil kolven en waarom en wanneer.
Wat betreft handkolven vind ik die van Medela erg fijn maar uiteindelijk maakt het volgens mij niet zo vreselijk veel uit allemaal.
Oh dankje wel, ga daar even een kijkje nemen.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 14:26:14 #139
409579 LuDann
All the way
pi_177550155
Uiteindelijk geen griep gelukkig!

@Bella: in principe zou dat kunnen denk ik, maar ik maakte me er niet zoveel zorgen over. Mijn productie lijkt niet stuk te krijgen. :')

We zijn inmiddels gisteren bij de kinderarts geweest met Bliksem vanwege onophoudelijk huilen. Het oordeel is reflux, vermoedelijk veroorzaakt door zowel koemelkallergie als mijn overproductie... ;( De kinderarts wilde dat ik alle voedingen ging kolven en dat we hem op de klok voeden voorlopig zodat we kunnen beïnvloeden hoeveel hij binnen krijgt. Hij krijgt waarschijnlijk namelijk veel te veel binnen en daar heeft hij last van. Hij was in 1 week bijna 500 gram gegroeid, in 1 dag zelfs 160 gram.

Ik heb echter een grote antipathie tegen het fulltime kolven (en het lijkt me gewoon niet goed voor het slagen van de borstvoeding op de lange termijn) dus ik ben in plaats daarvan een poging aan het doen op de klok te voeden. Iemand daar ervaring mee of nog andere tips?
pi_177550567
Een vriendin van mij zei dat ze 'op verzoek en op de klok voedde' :? Zij had ook een fikse productie en kindjes met klachten daarvan.
Volgens wat ik heb gehoord lette ze op de klok en als kindje zich eerder meldde dan de tijd die ervoor stond probeerde ze zachtaardig uit te stellen (speen, dragen, wiegen, afleiden).
Lijkt me aardig onhandig te bepalen hoe lang ertussen moet en zo maar zij vond het superrelaxed dat ze op die manier snel een schema in de dag had (tijd van voedingen standaard een bep. tijd).
Is 500 g in een week een probleem ja? Mijn tweede heeft dat ook een enkele keer gehad (geen overproductie, geen klachten bij kind en keurige groei op zijn curve)
Veel succes Ludann!
  vrijdag 2 maart 2018 @ 15:45:51 #141
409579 LuDann
All the way
pi_177552102
Dat is wat ik ook doe Vosje, probeer het te rekken als hij eerder dan om de 3 uur komt. Tot nu toe niet echt relaxed nee. :') Maar merk wel dat hij soms gewoon ook geen honger heeft terwijl ik hem voorheen wel aangelegd zou hebben.

Ik heb geen idee of die groei an sich al een probleem is. Lijkt me niet als er geen bijkomende klachten zijn. Maar die zijn er in dit geval wel, dus moet gekeken worden of dit misschien (mede) de oorzaak is van het huilen.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:06:29 #142
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177558247
Wat een gedoe toch Lu. Logisch dat je dit probeert als hij er last van lijkt te hebben om zoveel melk te verstouwen elke dag. Ook voor je overproductie wel goed om hem wat minder vaak aan te leggen toch?
Kolf je nog steeds zo veel elke ochtend?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 2 maart 2018 @ 22:02:41 #143
269689 crew  Viv
pi_177562017
Damn Lu, ik blijf erbij dat borstvoeding rocket science is. :') Dat je Bliksem na die super begeleiding van je kraam IBCLC beter kan aanleggen dan met Wolk ooit gelukt is, en dat je dan nog zó enorm veel gedoe ervan kan hebben zeg. -O- Wat sneu van het huilen ook, sterkte voor jullie. :*
  zaterdag 3 maart 2018 @ 13:54:53 #144
409579 LuDann
All the way
pi_177574927
@ Lemijn: de overproductie is langzamerhand aan het afnemen gelukkig, het vergt gewoon een lange adem. Ik kolfde gisteren nog 280, dus dat is een stuk minder dan eerst. Vandaag heb ik nog niet gekolfd, ik ga even kijken of dat lukt zo. Met dat minder aanleggen zou het verder moeten afnemen idd. Peuter komt alleen wat vaker tussendoor, maar goed, die kan de extra calorieën goed gebruiken dus dat mag van mij.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 22:02 schreef ViviRAWRS het volgende:
Damn Lu, ik blijf erbij dat borstvoeding rocket science is. :') Dat je Bliksem na die super begeleiding van je kraam IBCLC beter kan aanleggen dan met Wolk ooit gelukt is, en dat je dan nog zó enorm veel gedoe ervan kan hebben zeg. -O- Wat sneu van het huilen ook, sterkte voor jullie. :*
Nou, ik zei echt precies dit tegen een vriendin gisteren! Pff, het gaat hier echt niet vanzelf, die borstvoeding. Zo ingewikkeld allemaal. Ik ben wel jaloers op de vrouwen die gewoon kunnen aanleggen wanneer dat goed voelt en hoppa.

Maar goed, het is een forse investering nu, maar aangezien ik toch hoop ook Bliksem minimaal 2 jaar te kunnen voeden vind ik het het waard.
pi_177595356
Snap dat je kolven stom vindt, ik snap alleen niet zo goed hoe "op de klok voeden" dan helpt..? Dan wordt de hoeveelheid die hij per keer achterover slaat toch niet kleiner..? (Het is toch het volume waar hij last van heeft?) Of bedoel je dat je hem max. 5 minuten laat drinken?

Kun je niet een beetje half/half doen trouwens? Dat je hem 's Avonds/'s nachts zelf voedt, en de Grote Ochtendgolf afkolft? Zodat je daar wat meer controle over hebt?
pi_177595602
Volgens mij is dat laatste wat ze al deed, sara82. De theorie van het op de klok voeden is dat volle borsten de productie remmen. Door minder kort op elkaar aan te leggen, krijgen haar borsten ook minder seintjes om melk te gaan aanmaken. Het klinkt heel gek, omdat volle borsten meer melk bevatten en het de vele melk is wat hij last van heeft. Maar uiteindelijk werkt het dus de goede kant op. :)

LuDann, Goed om te horen dat het de goede kant op lijkt te gaan. Moet je nu door de koemelkallergie de voorraad die je al had weggooien?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zondag 4 maart 2018 @ 12:39:52 #147
409579 LuDann
All the way
pi_177598349
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 10:24 schreef Sara82 het volgende:
Snap dat je kolven stom vindt, ik snap alleen niet zo goed hoe "op de klok voeden" dan helpt..? Dan wordt de hoeveelheid die hij per keer achterover slaat toch niet kleiner..? (Het is toch het volume waar hij last van heeft?) Of bedoel je dat je hem max. 5 minuten laat drinken?

Kun je niet een beetje half/half doen trouwens? Dat je hem 's Avonds/'s nachts zelf voedt, en de Grote Ochtendgolf afkolft? Zodat je daar wat meer controle over hebt?
Ik voedde hem kennelijk vooral te vaak. Dan zat 'ie al helemaal vol en als ik hem dan opnieuw aanlegde binnen een uur ofzo dan tankte hij gewoon verder, maar dat was dan gewoon te veel. Als hij binnen 2,5 uur opnieuw wil drinken probeer ik eerst of ik hem op een andere manier rustig kan krijgen. Tot mijn verbazing lukt dat best vaak, al is het even zoeken. En daarnaast remt het dus ook mijn productie inderdaad.

En wat Nanuke zegt, de grote golf in de ochtend kolf ik al af. Ik probeer daar tegenwoordig wel zo lang mogelijk mee te wachten, misschien dat het binnenkort een keer zonder gaat.

@Nanuke: in principe, als hij echt allergisch is en dat ook in juni nog is, dan wel (maar dan ga ik het doneren). Wel zonde, want het gaat om ruim 4 liter. 8)7 Maar ik ga eerst nog eens provoceren over een tijdje, om te kijken of hij inderdaad allergisch is.
pi_177609150
Och Lu, wat een gedoe zo! Maar herkenbaar wel, deels. Bij de oudste legde ik ook altijd aan als oplossing nr. 1 bij alles. Maar toen had ik last van onderproductie en groeide I niet goed de eerste tijd. Ik was altijd bang dat hij honger had... A groeide meteen prima en productie was gewoon normaal. Het was voor mij ook echt wennen dat ik hem niet altijd aan de borst hoefde bij de eerste kik. We konden toen meer een schema aanhouden. Voeden, spelen, slapen. Repeat. Pas als hij in de doek of op schoot onrustig bleef, legde ik eerder aan. Ik werd er ook zekerder van, want waar ik bij de oudste nooit een onderscheid had gemerkt/geleerd tussen de huiltjes, kon ik bij A wel beter interpreteren of hij honger had, pijn of slaap. Eigenlijk veel fijner.

Sterkte! :*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_177614977
Getver. Had ik vd week lekker gekolfd omdat de baby even niet wilde drinken maar mijn borst echt pijn deed. Zo’n 100 ml in een minuut of 5.
Wilde man het vandaag geven in een fles voor het eerst maar ik dacht even niet na en verwarm de hele fles in de magnetron. :')
Meisje drinkt wel wat maar niet voldaan. Later weigert ze de fles en drinkt alsnog uit mijn borst.
Balen, want de afgekolfde fles kan ik nu wel wegmikken. :( -O-
Beginnersfout zullen we maar zeggen.
  maandag 5 maart 2018 @ 08:57:35 #150
221912 minilot
Nancy boy
pi_177615557
Aaah, wat zonde inderdaad, Venco! -O-
Let me see you stripped down to the bone
pi_177616385
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 20:49 schreef Phaidra het volgende:
Ik werd er ook zekerder van, want waar ik bij de oudste nooit een onderscheid had gemerkt/geleerd tussen de huiltjes, kon ik bij A wel beter interpreteren of hij honger had, pijn of slaap. Eigenlijk veel fijner.
Dit heb ik nu dus ook. Ik kon heel goed onderscheiden wat hij had, tot hij van zijn lijntje af viel en ik een tijd meer ben gaan aanleggen. Want keionzeker en ik dacht, dan mis ik vast hongersignalen. Nu heb ik dat losgelaten omdat bleek dat ik daar niet zo heel veel aan kon sturen. Maar ik mis dus nu alle andere signalen en valt hij bijv vaak aan de borst in slaap. Niet omdat hij dan honger had, maar waarschijnlijk gewoon omdat hij moe is en daarom wat jammert. Heel vervelend is het, en ik heb ook t idee dat t verschil merken/horen niet weer terug komt. :(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 5 maart 2018 @ 12:21:50 #152
409579 LuDann
All the way
pi_177618410
Ah zonde Venco! Maar goed, dat zul je niet snel nog eens doen. Foutjes zijn er om van te leren.
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 20:49 schreef Phaidra het volgende:
Och Lu, wat een gedoe zo! Maar herkenbaar wel, deels. Bij de oudste legde ik ook altijd aan als oplossing nr. 1 bij alles. Maar toen had ik last van onderproductie en groeide I niet goed de eerste tijd. Ik was altijd bang dat hij honger had... A groeide meteen prima en productie was gewoon normaal. Het was voor mij ook echt wennen dat ik hem niet altijd aan de borst hoefde bij de eerste kik. We konden toen meer een schema aanhouden. Voeden, spelen, slapen. Repeat. Pas als hij in de doek of op schoot onrustig bleef, legde ik eerder aan. Ik werd er ook zekerder van, want waar ik bij de oudste nooit een onderscheid had gemerkt/geleerd tussen de huiltjes, kon ik bij A wel beter interpreteren of hij honger had, pijn of slaap. Eigenlijk veel fijner.

Sterkte! :*
Bedankt! Ik vind het ook lastig hoor, dat onderscheid tussen de huiltjes. Lijkt me vooral spelen als je je al zorgen maakt over of je wel genoeg produceert!

Het lijkt er op dat Bliksem op een gek tijdstip wil clusteren; vanaf een uur of 8/9 in de ochtend. Tenminste, dan is gedurende een uur of 2 even nogal ongelukkig. Dan weet ik niet zo goed wat te doen want clusteren is lastig met overproductie, hij zal al snel te vol zitten. Verder is zo'n schema wel handig voor wat houvast, merk ik.
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 10:06 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dit heb ik nu dus ook. Ik kon heel goed onderscheiden wat hij had, tot hij van zijn lijntje af viel en ik een tijd meer ben gaan aanleggen. Want keionzeker en ik dacht, dan mis ik vast hongersignalen. Nu heb ik dat losgelaten omdat bleek dat ik daar niet zo heel veel aan kon sturen. Maar ik mis dus nu alle andere signalen en valt hij bijv vaak aan de borst in slaap. Niet omdat hij dan honger had, maar waarschijnlijk gewoon omdat hij moe is en daarom wat jammert. Heel vervelend is het, en ik heb ook t idee dat t verschil merken/horen niet weer terug komt. :(
Heb je wel eens gehoord van Dunstan babytaal? Misschien is dat iets? Geen idee of de jouwe alweer te oud is daarvoor alleen.

Ik vind het ook lastig om de verschillende huiltjes te onderscheiden, maar daar komt bij dat baby's met reflux vaker willen drinken (ook als ze al vol zitten) omdat het drinken de pijn verzacht van het maagzuur dat omhoog komt. Als dat gebeurt geeft Bliksem dus daadwerkelijk hongersignalen af, maar ik moet daar dan niet aan toegeven omdat dat de reflux alleen maar weer verergert. Dat vind ik dus wel erg lastig, wanneer moet ik hem wel of niet aanleggen wanneer hij hongersignalen afgeeft? Een oog op de klok helpt daarbij heel erg (behalve dus bij dat clusteren :') ).
  maandag 5 maart 2018 @ 14:26:51 #153
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177620755
Stuwing en overproductie present hier :+ van die hete, pijnlijke, beurse kanonskogels met harde plekken erin. Ik heb ze niet gemist.

Lu, respect dat je dat al zo’n poos volhoudt. Ik ben die pijn nu alweer beu }:|
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_177624294
Vervelend Kim! :*

Morgen komt de lactatiekundige langs om mee te kijken.
Banaan maakt me steeds vaker gek door niet te happen maar wel rustig worden bij de borst. Leg ik hem in houding die altijd prima was, wil hij niet.
Of hij hapt aan en laat weer los. Leg ik hem bij de andere borst, is het wel weer oké.

Hij is nou bijna drie maanden en raakt sneller afgeleid, dat noemde zij als reden. Klopt ook wel, hij laat soms los om te lachen naar zijn papa die over mijn schouder meekijkt. :D Maar het komt nou steeds vaker neer op in de slaapkamer voeden of gedoe, ik hoop dat zij helpen kan om dat te veranderen.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  maandag 5 maart 2018 @ 17:34:43 #155
221912 minilot
Nancy boy
pi_177624594
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 17:20 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Klopt ook wel, hij laat soms los om te lachen naar zijn papa die over mijn schouder meekijkt. :D
Hehe, aww O+
Hier ook reactie als paps de kamer binnenkomt, O. gaat dan van ' :D ' en als hij dat doet voordat -ie geslikt heeft druipt er een mondvol melk op mijn been of buik :')

Succes met de LK, Pkm! :*
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 5 maart 2018 @ 21:05:54 #156
409579 LuDann
All the way
pi_177628904
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 14:26 schreef Kimpossible het volgende:
Stuwing en overproductie present hier :+ van die hete, pijnlijke, beurse kanonskogels met harde plekken erin. Ik heb ze niet gemist.

Lu, respect dat je dat al zo’n poos volhoudt. Ik ben die pijn nu alweer beu }:|
Ah, superrot joh, veel sterkte daarmee. -O- Had je dit de vorige keer ook?

En bedankt voor je respect hoor, maar veel keuze had ik niet echt hè. :P Kon ze er moeilijk afhakken. :+
pi_177640123
Lactatiekundige is geweest en heeft meegekeken. Wat een gedoe zeg om een tijd te plannen als je op verzoek voedt. :X Ik heb uiteindelijk maar even gevoed toen hij wakker werd, gelukkig wou hij niet zo veel.

Rugligging, madonnahouding, naast me zittend, voor me zittend, allemaal niet oké. Niet oké betekent krijsen net zolang tot de tiet weg is. Ze vroeg zich al af of hij wel honger had. In de slaapkamer op mijn zij voedend pakte hij gelijk (wel slordig).

We mogen allerlei gekke houdingen proberen met zijn twee om te kijken of hij het drinken dan weer leuker vindt. Soms lukt dat inderdaad wel. En ik ga proberen hem aan te leggen wanneer hij net wakker is, omdat hij dan waarschijnlijk makkelijker drinkt. Als hij echt weigert dan mag hij de fles, al moet het natuurlijk geen gewoonte worden.

Ze vond het knap dat ik nog doorvoedde nadat ik met anderhalve maand zo'n beetje de korstjes van mijn tepels kon wrijven onder de douche. Fun times. O+ Verder advies om mee te veren met wat mijn baby wil. Nou, dat kan ik. :D
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177686730
Hoeveel melk heeft een baby van 8 maanden nodig?
Was vandaag bij het CB en daar vonden ze de 5 - 8 voedingen per dag wel veel. Volgens hen heeft een kindje van een jaar oud nog maar 300 ml melk nodig. Hij zou nu dus teveel melk krijgen en nu vooral vast voedsel nodig hebben om te groeien omdat ie op melk nu minder goed groeit (hij is nu 9,9 kg).

En geef je eerst BV en daarna vast voedsel of andersom? Momenteel geef ik eerst BV en daarna nog vast voedsel. Weet niet of de volgorde qua vertering ook nog wat uitmaakt?

Ik probeer nog steeds zo goed mogelijk op verzoek te voeden, maar de hongersignalen hier zijn af en toe zo onduidelijk dat ik af en toe gewoon maar aanleg om te kijken of ie trek/dorst heeft. De ene keer drinkt ie dan als een bezetene, dan andere keer drinkt ie minder.
En 's nachts leg ik gewoon aan als ie wakker is, dan valt ie binnen 20 minuten weer in slaap en kan ik ook weer verder pitten. Hem op een andere manier weer in slaap laten vallen kost me zo anderhalf uur, dan is mijn eigen slaap me ook wel lief.
pi_177687195
Tolstoi, even een suffe vraag misschien, maar even los van het CB-advies, hoe vind je zelf dat het gaat en/of dat het zou moeten gaan? Ik las net je berichtjes in het babytopic en het lijkt alsof je wat onzeker wordt van het advies van het CB. Maar dit is jouw kindje! Jij weet heel goed wat hij nodig heeft en anders vertelt hij je het wel. Je mag daar echt op vertrouwen O+

Ik denk dat een baby van 8 maanden over het algemeen goed zelf kan aangeven hoeveel melk hij nodig heeft. Je kunt echt wel eens experimenteren met eerst vast voedsel aanbieden en dan BV of toch eerst BV en dan vast voedsel, maar al die schema's, tsja.. Zelf kon ik er niet zoveel mee.. Mijn dochter trouwens ook niet, die wist heel goed zelf wat ze nodig had (en dat was met acht maanden ook echt nog steeds voornamelijk BV) Hier was het echt een natuurlijk proces, dat ging vanzelf. Langzaam verschoof haar behoefte van BV naar meer vast voedsel. Misschien had ik haar meer in de richting van vast voedsel kunnen duwen en had ze dan eerder meer vast voedsel gegeten, maar ik zag daar zelf de noodzaak niet zo van, dus liet ik het gewoon aan haar.
Make your own kind of music.
pi_177687333
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:01 schreef CassElliot het volgende:
Tolstoi, even een suffe vraag misschien, maar even los van het CB-advies, hoe vind je zelf dat het gaat en/of dat het zou moeten gaan? Ik las net je berichtjes in het babytopic en het lijkt alsof je wat onzeker wordt van het advies van het CB. Maar dit is jouw kindje! Jij weet heel goed wat hij nodig heeft en anders vertelt hij je het wel. Je mag daar echt op vertrouwen O+

Ik denk dat een baby van 8 maanden over het algemeen goed zelf kan aangeven hoeveel melk hij nodig heeft. Je kunt echt wel eens experimenteren met eerst vast voedsel aanbieden en dan BV of toch eerst BV en dan vast voedsel, maar al die schema's, tsja.. Zelf kon ik er niet zoveel mee.. Mijn dochter trouwens ook niet, die wist heel goed zelf wat ze nodig had (en dat was met acht maanden ook echt nog steeds voornamelijk BV) Hier was het echt een natuurlijk proces, dat ging vanzelf. Langzaam verschoof haar behoefte van BV naar meer vast voedsel. Misschien had ik haar meer in de richting van vast voedsel kunnen duwen en had ze dan eerder meer vast voedsel gegeten, maar ik zag daar zelf de noodzaak niet zo van, dus liet ik het gewoon aan haar.
Persoonlijk vind ik dat het prima gaat :)
Langzaam begint ie steeds wat meer vast voedsel te nemen, sommige dingen vindt ie echt lekker (banaan en peer), andere dingen moet ie niks van weten (wortel, knolselderij). Ook wel leuk om te zien, dat eigen willetje. Af en toe krijgt ie een paar slokjes water uit een beker, dat vindt ie ook erg leuk. En verder BV.

En ik word inderdaad onzeker van het CB, ook omdat ik hem niet tekort wil doen. Dus als het zo zou zijn dat hij inderdaad zijn voedingsstoffen niet meer uit mijn melk haalt om te kunnen groeien, maar daarvoor vast voedsel nodig heeft, dan wil ik hem niet tekort doen daarin, omdat ik zo gehecht ben aan die BV momenten.
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:15:19 #161
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177687401
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 21:05 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ah, superrot joh, veel sterkte daarmee. -O- Had je dit de vorige keer ook?

En bedankt voor je respect hoor, maar veel keuze had ik niet echt hè. :P Kon ze er moeilijk afhakken. :+
Ja, vorige keer ook! Nu alleen met de hand gekolfd en niet met een kolf, in de hoop iets minder te stimuleren. Dat lijkt nu al te leiden tot een pietsje meer balans, dus ik klaag niet :+

En je hebt gelijk natuurlijk, maar toch he. Je moet er wel doorheen :*
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 8 maart 2018 @ 16:15:48 #162
269689 crew  Viv
pi_177687409
Bij 8 maanden at mijn baby nog geen noemenswaardige hoeveelheden vast voedsel (Rapley), dus ik bleef (adviezen van het cb ten spijt) dezelfde hoeveelheid melk aanbieden tot dat veranderde, bij 10 maanden. Wat CassE zegt: volg je baby!
pi_177687424
Heb de indruk van het CB dat ik nu dus meteen dat kind 2 boterhammen, een fruithap en 200 gram avondeten naar binnen moet schuiven. Nou, dat gaat niet lukken (en ga ik ook niet doen), als hij niet meer wil, dan houdt ie mooi z'n mond stijf dicht.
Oja, vlees had ie nu ook absoluut nodig volgens het CB...

Al neem ik me altijd voor me niks aan te trekken van het CB en mijn eigen gevoel te volgen, blijft er altijd zo'n knagend gevoel achter. Zal vooral ook komen door mijn eigen onzekerheid en dat ik nogal gevoelig ben voor de meningen van anderen....
pi_177687436
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:10 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat het prima gaat :)
Langzaam begint ie steeds wat meer vast voedsel te nemen, sommige dingen vindt ie echt lekker (banaan en peer), andere dingen moet ie niks van weten (wortel, knolselderij). Ook wel leuk om te zien, dat eigen willetje. Af en toe krijgt ie een paar slokjes water uit een beker, dat vindt ie ook erg leuk. En verder BV.

En ik word inderdaad onzeker van het CB, ook omdat ik hem niet tekort wil doen. Dus als het zo zou zijn dat hij inderdaad zijn voedingsstoffen niet meer uit mijn melk haalt om te kunnen groeien, maar daarvoor vast voedsel nodig heeft, dan wil ik hem niet tekort doen daarin, omdat ik zo gehecht ben aan die BV momenten.
Lieve Tolstoi, in jouw BV zit ALLES wat hij voorlopig nodig heeft :* Niets zo voedzaam als moedermelk, daar kan echt geen vast voedsel tegenop. Hij is 9,9 kilo! Door jouw melk! Door jullie knusse momentjes! O+ Je wilt het allerbeste voor je kindje, dus ik weet zeker dat je goed naar zijn behoeftes kijkt en hem niks tekort doet. Hoe je het omschrijft, klinkt heel normaal. Nog lekker spelen met zijn eten en af en toe per ongeluk een hapje O+ Je zult vanzelf zien dat het meer hapjes worden en op een dag valt je mond open, want dan stouwt 'ie ineens twee boterhammen met pindakaas, een banaan en een bak yoghurt naar binnen (in één zitting :') )
Make your own kind of music.
pi_177687461
Dank voor jullie geruststellingen. Jullie hebben het na mijn vorige CB bezoek ook gezegd en toch zit ik nu weer onzeker te zijn... :@

:* :* Voor jullie!
pi_177687974
Ik heb een handkolf aangeschaft van medela maar wat een onhandig ding zeg! Totaal niet aan te raden. ;(
Verder had ik een vraagje mn man wil flesjes geven hoeveel melk moet in zo'n flesje? #noob.
pi_177688088
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:44 schreef BellaaElisa het volgende:
Ik heb een handkolf aangeschaft van medela maar wat een onhandig ding zeg! Totaal niet aan te raden. ;(
Verder had ik een vraagje mn man wil flesjes geven hoeveel melk moet in zo'n flesje? #noob.
BellaaElisa, ik hield deze richtlijn aan als beginpunt:
https://www.lalecheleague(...)eel-melk-in-een-fles

Vandaaruit zijn we gaan kijken of de fles wel of niet opging. We zijn bij 3 maanden begonnen met 120 ml en zitten nu met 8 maanden op 135 ml. per fles (op werkdagen), waarvan regelmatig 10-30 ml blijft staan.

Edit: wil hij flesjes geven om te oefenen? Volgens mij kun je dan best 30 - 40 ml in een flesje doen en daarmee oefenen.
Of wil hij flesjes geven ipv een BV (bv. op jouw werkdagen)? Dan kun je bovenstaande richtlijn uitproberen.

Volgens mij heb je nog verlof toch? ALs je man dan flesjes wil geven voor een volledige voeding, ga jij dan eerst kolven?
pi_177688180
Wel balen ook dat die handkolf niet bevalt!
pi_177688204
quote:
17s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:17 schreef CassElliot het volgende:

[..]

Lieve Tolstoi, in jouw BV zit ALLES wat hij voorlopig nodig heeft :* Niets zo voedzaam als moedermelk, daar kan echt geen vast voedsel tegenop. Hij is 9,9 kilo! Door jouw melk! Door jullie knusse momentjes! O+ Je wilt het allerbeste voor je kindje, dus ik weet zeker dat je goed naar zijn behoeftes kijkt en hem niks tekort doet. Hoe je het omschrijft, klinkt heel normaal. Nog lekker spelen met zijn eten en af en toe per ongeluk een hapje O+ Je zult vanzelf zien dat het meer hapjes worden en op een dag valt je mond open, want dan stouwt 'ie ineens twee boterhammen met pindakaas, een banaan en een bak yoghurt naar binnen (in één zitting :') )
:* voor je lieve reactie , deze komt binnen, moet er van huilen :'(
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:29:16 #170
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177690122
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:44 schreef BellaaElisa het volgende:
Ik heb een handkolf aangeschaft van medela maar wat een onhandig ding zeg! Totaal niet aan te raden. ;(
Verder had ik een vraagje mn man wil flesjes geven hoeveel melk moet in zo'n flesje? #noob.
Wat bevalt er niet aan? Komt er geen melk, voelt het rot, of wat anders? Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Ik kan er juist goed mee overweg.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:31:05 #171
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177690168
Tolstoi, Cass heeft het al goed gezegd allemaal. Ik lees 2 verschillende dingen, namelijk dat je de BV niet WIL afbouwen (en waarom zou je ook, dat doet je kind zelf wel) en dat je baby niet meer eet dan ie doet. Je zou wel gek zijn als je zelf bewust afbouwt in de hoop dat je kind meer vast voedsel gaat eten, en dat ie dat dan niet doet, toch? Los van dat veel mensen menen dat het helemaal niet hoeft nog, die grote hoeveelheden vast voedsel, inclusief jijzelf dus.
Goed dat je je onzekerheden hier deelt, als dat je helpt!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177691920
+1 op alles wat de anderen hier zeggen Tolstoi. Ik vroeg me bij de eerste ook af hoe en of genoeg bij de vaste voeding, maar dat kwam vanzelf goed. Bovendien ook veel op forums gelezen en daar komt dan meest uit bij dat soort vragen dat het bij bv echt niet zo snel hoeft allemaal dat vast gebeuren ;)
pi_177691987
:D ik begon me net af te vragen of mijn peuter (2 jaar en 1 mnd) eigenlijk ooit minder behoefte aan 'kienen' (zijn eigen woordje voor bv) zou krijgen (drinkt nog voor het slapen en bij het opstaan) en nu ging hij zomaar ineens zonder naar bed!
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:10:43 #174
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177692140
Hoe vond je dat, vosje? Fijn of jammer of vooral verbazingwekkend?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177692505
Vooral verbazingwekkend: hij kan echt beginnen te jammeren om 'kienen' als het hem te lang duurt voordat ik in actie kom en hij moe is savonds. Nu was hij afgeleid doordat we in zijn kamer een verhaaltje lazen ipv in die van zijn zus (meiske heeft hoge koorts en sliep al). Bovendien stond er een van opa gekregen nieuwe knuffel in zijn bedje dus daar wilde hij heen.
Ik vind het ondertussen dikke prima als hij nu snel verder afbouwt. Vooral ongeveer 1 week in de maand als alles wat aan mijn lijf komt lava is :D (lekker hormonaal bepaald mijn leven :7)
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:53:34 #176
171422 LadyBlack
paint it black
pi_177693042
Haha Vosje, grappig he dat t dan ineens met afleiding zo anders kan gaan. Zo heb ik bij mn dochter het laatste staartje bv afgebouwd (want hoogzwanger en het deed zeer) Ze dronk altijd 's ochtends in bed nog even, maar toen ging mijn vriend dus altijd gelijk met haar spelen beneden *O*

Mijn peutertje wil -met name bij moe of verdrietig- ook nog heeeeeeel graag 'kinke', en ik moest vanmiddag zo lachen: hij mocht wat bij me drinken terwijl mijn vriend eten kookte. Komt ie ineens overeind, wijst op mn borst en zegt "doet t niet!" :D!
pi_177693414
Ha LB, dat deed mijnes pas ook: een 'doet het niet' gevolgd door 'Annene kant' Sowieso grappig dat gebabbel erbij. In de ochtend als vriendlief hem uit bedje geplukt heeft en ik nog half slaap hoor ik de laatste tijd met zo'n superlief stemmetje ' mama? Kiene? Blief???'. O+
pi_177693688
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:59 schreef Vosje6 het volgende:
+1 op alles wat de anderen hier zeggen Tolstoi. Ik vroeg me bij de eerste ook af hoe en of genoeg bij de vaste voeding, maar dat kwam vanzelf goed. Bovendien ook veel op forums gelezen en daar komt dan meest uit bij dat soort vragen dat het bij bv echt niet zo snel hoeft allemaal dat vast gebeuren ;)
Frustrerend vind ik het dan dat de mensen van het CB dan wel doen voorkomen of het wel zo snel moet en je kind achterloopt als hij/zij nog niet die hoeveelheden eet |:(
Zij zullen toch ook wel kinderen hebben en kunnen begrijpen dat je er af en toe vreselijk onzeker van kan worden.

Het is in ieder geval fijn om mijn onzekerheid hier ook even van me af te kunnen schrijven, mijn man wordt er ook wel eens gek van :) . Die trekt zich niks aan van het CB en denkt meer "bedankt voor het advies, en we gaan gewoon weer verder hoe we deden".
Het is geruststellend van jullie te horen dat het helemaal niet zo snel hoeft en dat bij jullie bij 8 maanden ook vaak nog geen grote hoeveelheden worden gegeten.

Thanks ladies!!!
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:35:04 #179
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177694168
Mijnes is nu 2,5 en eet pas vanaf haar tweede wat beter. Daarvoor was het vooral bv wat ze bliefde. En idd, het CB vond dat maar niks. Heb snel geleerd daar niet naar te luisteren ;)
Nu drinkt ze nog steeds graag bij mij, maar gelukkig niet meer ‘s nachts. Heel beleefd is ze ook: ‘mama, mag ik melk?’ En ‘ikke graag de andere kant!’
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177694782
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:35 schreef SaskiaR het volgende:
Heel beleefd is ze ook: ‘mama, mag ik melk?’ En ‘ikke graag de andere kant!’
Wat lief en schattig O+
pi_177696968
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:29 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Wat bevalt er niet aan? Komt er geen melk, voelt het rot, of wat anders? Het blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Ik kan er juist goed mee overweg.
Ik denk dat het gewoon aan mij ligt :') ik hield die hele handel schreef en toen lekte er melk, ik snapte niet waar dat nou vandaan kwam. Dus ik hield hem nog verder schuin om te kijken, heel mn broek zat onder de melk :')

En ik vind dat je het geen wat om de tepel zit (?) Dat je dat strak tegen je borst moet drukken.

In 't ziekenhuis had ik een elektrische kolf ik denk dat ik die toch maar ga aanschaffen. Ook omdat dat drukken de heletijd toch wel een beetje vervelend is :+
pi_177697086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:50 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

BellaaElisa, ik hield deze richtlijn aan als beginpunt:
https://www.lalecheleague(...)eel-melk-in-een-fles

Vandaaruit zijn we gaan kijken of de fles wel of niet opging. We zijn bij 3 maanden begonnen met 120 ml en zitten nu met 8 maanden op 135 ml. per fles (op werkdagen), waarvan regelmatig 10-30 ml blijft staan.

Edit: wil hij flesjes geven om te oefenen? Volgens mij kun je dan best 30 - 40 ml in een flesje doen en daarmee oefenen.
Of wil hij flesjes geven ipv een BV (bv. op jouw werkdagen)? Dan kun je bovenstaande richtlijn uitproberen.

Volgens mij heb je nog verlof toch? ALs je man dan flesjes wil geven voor een volledige voeding, ga jij dan eerst kolven?
Het is meer voor een volledige voeding.
Dus het is dan volgens die website:
150x gewicht in kg / aantal voedingen
Ik weet alleen niet precies hoeveel ze nu weegt. De laaste keer CB woog N. 3360 kg. En de voedingen verschillen ook wel elke dag, in ieder geval tussen de 10 en 13 voedingen. Dus als ik dan een rond de 59 ml zou doen is 1 voeding? (Beter iets teveel dan te weinig)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 8 maart 2018 @ 23:29:37 #183
269689 crew  Viv
pi_177697248
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:15 schreef BellaaElisa het volgende:
In 't ziekenhuis had ik een elektrische kolf ik denk dat ik die toch maar ga aanschaffen.
Goed idee, die kost toch maar ¤ 2.299,00 *O*
https://www.vegro.nl/medela-borstkolf-symphony/nl/product/1904/
pi_177697740
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:29 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Goed idee, die kost toch maar ¤ 2.299,00 *O*
https://www.vegro.nl/medela-borstkolf-symphony/nl/product/1904/
Er was er van de week eentje gestolen uit een kolfkamer op de nicu. Die dingen staan vastgeschroefd aan het bureau. Echt, wat bezielt je dan.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 maart 2018 @ 00:08:04 #185
269689 crew  Viv
pi_177697881
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:56 schreef WupWup het volgende:
Er was er van de week eentje gestolen uit een kolfkamer op de nicu. Die dingen staan vastgeschroefd aan het bureau. Echt, wat bezielt je dan.
:o !!
pi_177707949
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:29 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Goed idee, die kost toch maar ¤ 2.299,00 *O*
https://www.vegro.nl/medela-borstkolf-symphony/nl/product/1904/
Ik bedoel dat ik de Freestyle of de swing ga aanschaffen :+ :')
pi_177709211
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:20 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Het is meer voor een volledige voeding.
Dus het is dan volgens die website:
150x gewicht in kg / aantal voedingen
Ik weet alleen niet precies hoeveel ze nu weegt. De laaste keer CB woog N. 3360 kg. En de voedingen verschillen ook wel elke dag, in ieder geval tussen de 10 en 13 voedingen. Dus als ik dan een rond de 59 ml zou doen is 1 voeding? (Beter iets teveel dan te weinig)
Daar zou je mee kunnen beginnen inderdaad en dan kijken of het op gaat of niet. Als de kleine het snel op heeft en nog wel trek lijkt te hebben, zou ik nog wel een klein 2e flesje achter de hand houden, zodat dat altijd daarna nog opgewarmd kan worden.

Ik heb ook de Medela Freestyle en ben er erg tevreden over!
pi_177820541
Dat was de eerste keer bijten ipv drinken. Tering wat doet dat zeer! :X
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  woensdag 14 maart 2018 @ 18:41:17 #189
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177821334
Niet tof he!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177821634
Oei Nanuke pijnlijk :X
Gelukkig nog ver van mijn bed show :Y)
pi_177821668
Nanuke, ai pijnlijk. Precies waar ik ook bang voor ben nu S. 2 tandjes aan het krijgen is....
pi_177821698
Rond 10 uur half 11 is de laatste voeding voor de nacht, maar sinds 2 dagen verloopt die niet echt lekker. N. drinkt de eerste 6 minuten rustig en na die 6/8 minuten laat ze los en gaat ze heel hard krijsen, dan zoekt ze weer naar mn tepel dus leg haar opnieuw aan. En dan drinkt ze wel weer tot 11 minuten. Goed dus! Maar daarna wordt ze zo verdrietig, gaat ze ontroostbaar huilen. Ik weet dan echt niet wat ik moet doen en ga maar rondjes lopen of met haar op bed liggen, maar is dit herkenbaar? :?
pi_177821743
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 18:41 schreef Lemijn het volgende:
Niet tof he!
Ik schrok ook best van mijn eigen intense reactie erop! Gaat het nog weer over of is het vanaf nu als dat spelletje van vroeger? :X
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177821856
Nanuke, ik hoop dat het wel weer over gaat!

IS het bij anderen ook zo dat baby slechter drinkt bij tandjes krijgen? Na de voeding voelen mijn borsten nog steeds vol.
pi_177822512
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 19:07 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Ik schrok ook best van mijn eigen intense reactie erop! Gaat het nog weer over of is het vanaf nu als dat spelletje van vroeger? :X
Fases. Gaat gelukkig over! Heel soms hebben ze dan weer het briljante idee het weer te proberen om te kijken of het nu wel gewaardeerd wordt
pi_177822746
Hier is het bijten bij het krijgen van nieuwe tanden.
Ze is nu 14 maanden en zit nu op tand 5 :') en het bijten is net weer begonnen. Oh joy.
Maar idd het gaat over!
pi_177822939
Ik weet ook niet zo goed waarom hij het deed. Tandje zit er al ruim een week en dit was voor t eerst. Of t nou gewoon per ongeluk was, slecht aanhappen, ongeduldig of gewoon afgeleid. Of toch een nieuwe tand. Hopelijk eenmalig, maar zal wel niet. :D :')
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177823002
Cas doet vaak een kaakklem als hij de tepel in z'n mond wil houden maar ook wil zien wat zijn grote zus uitspookt :')
  woensdag 14 maart 2018 @ 20:07:07 #199
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177823005
Het gaat over en komt weer terug inderdaad. Maar ik vind het minder erg dan gedacht. Misschien doordat je tepels een beetje wennen aan alle gedoe en geweld. SQ noemde dat ooit eens dat je tepels van rubber worden ofzoiets... bijten doet nog wel pijn hoor en ik duw hem altijd met zn gezicht vol in de borst maar ik paniek er niet meer van.

edit: dat spelletje kende ik niet, maar toepasselijk wel :D .

[ Bericht 20% gewijzigd door Lemijn op 14-03-2018 20:57:01 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 15 maart 2018 @ 10:11:31 #200
409579 LuDann
All the way
pi_177833185
Iemand ervaring met kolven voor de Moedermelkbank van het VUmc? Ik vraag me dan vooral af of incidenteel paracetamolgebruik een probleem is. Er staat op de website dat je bij medicijngebruik moet stoppen namelijk. En viel het gedoe je mee of tegen?

Na een paar keer op het randje van een BO gezeten te hebben ben ik nu al 36 uur behoorlijk ziek van een dubbelzijdige BO. Ik ga zo naar de huisarts voor antibiotica en heb meteen besloten dat ik voorlopig niet ga stoppen met dagelijks leegkolven. Ik heb het nu een paar keer geprobeerd maar zonder succes dus. Ik ben echt zo klaar met die overproductie. -O- En het dieet. -O- En mijn baby die huilen als hobby heeft. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door LuDann op 15-03-2018 11:33:11 ]
  donderdag 15 maart 2018 @ 11:36:45 #201
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177834835
Geen ervaring of advies Lu, alleen even een knuffel. Het klinkt zwaar en die BO er bovenop, bah. Veel sterkte! :*
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177834973
Beterschap Lu en sterkte met de rest. :*
Wat goed dat je wilt gaan doneren. Kun je toch nog wat goeds maken van een klotesituatie.

Bella ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Weet je zeker dat ze goed hapt?
Wij hebben het ook weleens gehad, dan waren het krampjes, denk ik.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_177835057
Oh shit Ludann, borstontsteking en overproductie is ook een onmogelijke combinatie. Je kunt maar 1 van de 2 op hetzelfde moment bestrijden. Met ab zal het wel vlot beter gaan, maar de melkstase zal je nog weg moeten krijgen. Heb je de verstoppingen gevonden? Ze kunnen soms erg diep zitten. Sterkte ermee.

Ik weet niet wat de moedermelkbank vindt van paracetamolgebruik, maar een mailtje is zo gestuurd toch.
  donderdag 15 maart 2018 @ 16:55:25 #204
409579 LuDann
All the way
pi_177841466
Bedankt, jullie medeleven doet me goed. O+
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:43 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Kun je toch nog wat goeds maken van een klotesituatie.
Ja, dit was dus ook mijn idee. Maar moet even afwachten nu, het lijkt erop dat de hoge koorts mijn productie sterk verlaagd heeft. Ik kolfde net uit de borst waar ik 3 uur niet mee gevoed had maar 60 cc (maar de borst waar ik wel mee gevoed had dan weer 120). Even afwachten dus, wat het doet allemaal.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 11:47 schreef WupWup het volgende:
Oh shit Ludann, borstontsteking en overproductie is ook een onmogelijke combinatie. Je kunt maar 1 van de 2 op hetzelfde moment bestrijden. Met ab zal het wel vlot beter gaan, maar de melkstase zal je nog weg moeten krijgen. Heb je de verstoppingen gevonden? Ze kunnen soms erg diep zitten. Sterkte ermee.
De plek van de verstopping is in mijn rechtborst duidelijk, warme rode plek. Ik kan geen harde plekken voelen daar op dit moment, misschien is het al opgelost. Is lastig voelen ook, behoorlijk pijnlijk allemaal natuurlijk. Links lijkt de ontsteking nogal diffuus, ik heb grote rode kringen om mijn tepel die zich uitbreiden en niet 1 rode plek ofzo. Ik kan ook daar niet echt duidelijk 1 verstopping aanwijzen. Dus maar gewoon veel voeden en kolven en dan zien we wel.

Overigens was hier maandag een LK langs om me te adviseren over voeden bij reflux, en die heeft bij Bliksem ook beginnende spruw geconstateerd (zucht). Nu heb ik gentiaan-violet in huis, maar weet niet zo goed of ik nu zal beginnen daarmee of meer tegen het eind van de antibiotica kuur. Beiden zijn 7 dagen, ik denk dat het beter is om na afloop van de ab kuur nog een paar dagen gentiaan te smeren. Als ik nu begin dan ben ik bang dat die spruw weer opvlamt na aflopen van de ab.

En als ik hier toch ben wil ik ook even klagen over de onmogelijkheid van eten op dit moment. :') Ik heb het nogal moeilijk met het dieet (koemelk, soja en ei vrij), ik heb voortdurend last van onwijze hongerklap en het is super frusterend om dan 95% van de dingen uit de supermarkt niet te mogen. En nu is het met deze ab (flucloxacilline) ook nog eens zo dat ik 3 uur rond elke inname niks mag eten. Ik moet het 4 keer per etmaal nemen (7 - 12 - 18 - 23 uur) dus echt superpraktisch dit joh. 8)7
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 15 maart 2018 @ 17:33:14 #205
269689 crew  Viv
pi_177842433
Jemig LuDann, wat een clusterfuck dit. :X

Ik zou vragen of je andere antibiotica mag. Erytromycine is ook veilig bij borstvoeding en effectief bij borstontsteking (schrijven ze normaal gesproken voor als je allergisch bent voor flucloxacilline), maar dan mag je tenminste wél de hele dag eten.

Voor het overige: sterkte! :*
pi_177842510
LuDann, wat ontzettend naar van die BO. En Bliksem ook nog eens beginnende spruw, het zit niet echt mee :{
Je mag best balen van je dieet, het lijkt mij ontzettend zwaar zo'n dieet te volgen, dus alle respect voor je! Helemaal nu met die AB kuur erbij, maakt het het nog lastiger.

Sterkte en knuffel :* :*
  donderdag 15 maart 2018 @ 20:52:03 #207
409579 LuDann
All the way
pi_177846909
Heel lief van jullie. O+

@vivi: clusterfuck, nou zeg dat. Op een huilbaby waren we voorbereid en ondanks mijn geklaag trekken we dat op zich nog wel allemaal, het gaat voorbij. Maar al die borstvoedingsproblemen... Ik dacht goed beslagen ten ijs te komen en zo problemen wel te kunnen vermijden. Boy, was I wrong. 8)7 Valt vies tegen allemaal!

Ik ga even denken over die ab. Ik heb nu al een korte discussie met de ha gehad omdat ze een breedspectrum voor wilde schrijven (wilde ik niet vanwege de bijwerkingen), dus dit was al een compromis. Ze had wel aangegeven dat het als nadeel had dat het 4 keer per dag genomen moest worden maar niks over dat nuchter moeten zijn dus. :') Misschien wist ze het niet.

Tolstoj: O+
pi_177847266
Mijn hemel, LuDann. Sterkte.

Tegen de beginnende spruw bij bliksem zou je kunnen smeren met kokosolie misschien?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_177847891
Ach Lu wat een gedoe weer, sterkte :*

Ik kwam iets vragen over ineens bijten in tepels, maar ik lees dat er meer zijn die dat doen. Misschien dat er dan toch een tandje aan het zeuren is. Koppelen jullie de baby dan af of hoe gaat dat bij jullie. Ik schreeuw momenteel voornamelijk au! en dan kijkt J. echt zo op van ‘is er iets?’ :') :X
pi_177848373
Oh wat een narigheid LuDann, veel sterkte!
pi_177849251
Hier denk ik ook spruw, tong van N. is wit en ik krijg het niet weg. Ook zit er een glans over haar lippen, ik maak morgen wel even een foto dan kunnen jullie het beoordelen. Verklaard denk ik wel het onrustig klakkend drinken. ;(
pi_177849326
LuDann auch, het zit je ook niet mee hé? Eerst teveel productie toen blokvoeden, toen allergie dus dieet, nu BO + antibiotica en aankomende spruw :{ Sterkte! :*
pi_177849413
Aaaargh Lu, wat flut ;( Sterkte :*
Make your own kind of music.
  vrijdag 16 maart 2018 @ 16:04:25 #214
409579 LuDann
All the way
pi_177865210
Vervelend van het bijten kazy! Helaas voor jou geen ervaring mee, dus geen tips. Ik lees wel eens over een pink in de buurt van de mond houden en die er zo snel mogelijk tussen frotten bij bijten, zo afkoppelen.

Verder bedankt weer voor de sterktewensen. O+ Ik voel me iets beter vandaag. Ik heb met een fikse dosis pijnstilling eens goed kunnen voelen en ik schrok wel, aan beide kanten best een forse verstopping te voelen, erg diep ook. Ik heb geen idee of ik die wel weg kan krijgen want ik kan er bijna niet bij en aanraken is nog steeds erg pijnlijk, laat staan masseren. :X Zou het toch vanzelf op kunnen lossen? Ik denk dat het de reden is dat mijn rechterborst bijna stil is gevallen qua productie.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 21:02 schreef DevilsAndDust het volgende:
Mijn hemel, LuDann. Sterkte.

Tegen de beginnende spruw bij bliksem zou je kunnen smeren met kokosolie misschien?
Zou dat helpen ja? Ik vind kokosolie best lekker als luierzalf, maar ik weet het niet zo van de geneeskrachtige eigenschappen?

Rot als het spruw is Bella. Dat zou je eigenlijk door een LK moeten laten beoordelen, of de huisarts.
pi_177866721
Even uit de lurkstand. LuDann, in de regio Eindhoven wordt borstontsteking geregeld behandeld met ultra geluid therapie door een daarvoor opgeleide fysiotherapeut in het ziekenhuis of in de eerste lijn. Hier worden hele goede resultaten mee bereikt. De geluidsgolven "trillen" zeg maar de verstopping los. Waarna je direct de borst helemaal leeg moet laten drinken of kolven. Misschien bieden ze dit bij jou in de regio ook aan en kun je er wat mee! Succes
  zaterdag 17 maart 2018 @ 10:22:56 #216
409579 LuDann
All the way
pi_177878520
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 17:22 schreef fysio-tje het volgende:
Even uit de lurkstand. LuDann, in de regio Eindhoven wordt borstontsteking geregeld behandeld met ultra geluid therapie door een daarvoor opgeleide fysiotherapeut in het ziekenhuis of in de eerste lijn. Hier worden hele goede resultaten mee bereikt. De geluidsgolven "trillen" zeg maar de verstopping los. Waarna je direct de borst helemaal leeg moet laten drinken of kolven. Misschien bieden ze dit bij jou in de regio ook aan en kun je er wat mee! Succes
Ik heb even gekeken, er zijn hier wel praktijken die dat doen, maar die zijn helaas niet in het weekend open. Als jij er eentje weet die dat wel is houdt ik me aanbevolen! Regio Haarlem-Amsterdam.
pi_177878597
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 16:04 schreef LuDann het volgende:
Vervelend van het bijten kazy! Helaas voor jou geen ervaring mee, dus geen tips. Ik lees wel eens over een pink in de buurt van de mond houden en die er zo snel mogelijk tussen frotten bij bijten, zo afkoppelen.

Verder bedankt weer voor de sterktewensen. O+ Ik voel me iets beter vandaag. Ik heb met een fikse dosis pijnstilling eens goed kunnen voelen en ik schrok wel, aan beide kanten best een forse verstopping te voelen, erg diep ook. Ik heb geen idee of ik die wel weg kan krijgen want ik kan er bijna niet bij en aanraken is nog steeds erg pijnlijk, laat staan masseren. :X Zou het toch vanzelf op kunnen lossen? Ik denk dat het de reden is dat mijn rechterborst bijna stil is gevallen qua productie.

[..]

Zou dat helpen ja? Ik vind kokosolie best lekker als luierzalf, maar ik weet het niet zo van de geneeskrachtige eigenschappen?

Rot als het spruw is Bella. Dat zou je eigenlijk door een LK moeten laten beoordelen, of de huisarts.
Kokosolie hielp hier geweldig.

https://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/indeolie.html
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 10:37:54 #218
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177878736
quote:
Wij hebben ook spruw! En omdat de gentiaan violet niet voor dinsdag binnen komt, zijn we gisterenavond ook begonnen met kokosolie en het helpt nu al! De angel qua pijn is er bij mij al uit en dametje lijkt ook al rustiger.

Aanrader! Wij hebben gewoon een pot van raw organic food uit het superfoods/biologische/allergieproof vak van de appie.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  zaterdag 17 maart 2018 @ 10:50:21 #219
409579 LuDann
All the way
pi_177878937
Ok, dan ga ik dat ook smeren, bedankt! Ik heb dezelfde pot als Kim in huis geloof ik. Vervelend van de spruw trouwens Kim. -O-

Ik ben inmiddels wel begonnen met de gentiaan-violet, rechts heb ik opeens ontzettend veel pijn met voeden en een rode kring om mijn tepel. Ook een kloof, wegens lastig aanhappen in de nieuwe voedingshouding die de LK maandag liet zien. Helpt allemaal niet mee.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 maart 2018 @ 11:03:21 #220
269689 crew  Viv
pi_177879110
LuDann ook nog een kloof, godsamme wat krijg jij het te verduren :X
  zaterdag 17 maart 2018 @ 12:37:03 #221
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177880555
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 11:03 schreef ViviRAWRS het volgende:
LuDann ook nog een kloof, godsamme wat krijg jij het te verduren :X
Dit!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:17:47 #222
409579 LuDann
All the way
pi_177881343
Ja, dit is echt wel behoorlijk ruk zeg. :') Man heeft beide kinderen naar zijn ouders meegenomen zodat ik even uitgebreid aan de slag kan met kolven, warmte, massage en de electrische tandenborstel maar ik kan die kant dus niet goed leegkrijgen met de kolf omdat het waanzinnig pijnlijk is. Ik heb eerder kloven gehad en behoorlijk diepe ook, maar deze pijn is next level zeg. Ik kon er vannacht niet van slapen zelfs. Dus nu heb ik een borst met een verstopping die ik niet weg krijg en die ik niet goed leeg kan krijgen.

Ik had de LK trouwens gisteren nog aan de telefoon en zij wist het ook even niet meer. :') Ik doe alle goede dingen maar het stapelt maar op allemaal zeg. Pff. Ik hoop dat de pijn met de behandeling tegen spruw wat gaat afnemen. Ik heb afgelopen nacht voor het laatst aangelegd aan die kant maar heb daarbij man wakker gemaakt van de pijngeluiden die ik niet kon onderdrukken. Echt zitten janken van de pijn, het was ook niet alleen bij aanhappen en dan weer over maar echt de hele voeding lang. :X

If everything else fails: ik kan altijd nog rechts helemaal afbouwen en alleen voeden met links. An sich productie genoeg aan die borst. Zal alleen wel een enorm verschil in grootte gaan krijgen. :P

[ Bericht 10% gewijzigd door LuDann op 17-03-2018 13:23:03 ]
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:20:08 #223
409579 LuDann
All the way
pi_177881384
Sorry voor het compleet overnemen van dit topic trouwens. :') Iemand nog een vrolijk verhaal over langvoeden oid? :Y)
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:21:06 #224
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177881402
:'( . Zal wel niet veel helpen, maar neem je pijnstillers om er nog een randje af te halen? En kan je zelf rechtstreeks drinken uit je borst?

edit: geen vrolijk verhaal. ik ben even neutraal over de borstvoeding.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:24:44 #225
409579 LuDann
All the way
pi_177881472
Yes, ik neem PCM en dan ibuprofen erbij voor de nacht. Zelf kan ik er niet bij, maar dan zou ik ook met een paarse mond moeten rondlopen vanwege de gentiaan. :+
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:29:53 #226
56471 pinquit
oh my lama!
pi_177881561
Lu! Ik vind je extreem bikkel klinken, en kan bijna niet geloven dat je dit allemaal typt zonder hardop te janken en je haar uit je hoofd te trekken, maar manmanman, je bewijst hiermee wel dat je extreem veel doorzettingsvermogen hebt, powervrouw (oké die term vind ik echt hngg, maar er is gewoon even niks anders dat de lading dekt)!

:* :* en duuzend knuffels
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:52:48 #227
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177881896
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 13:24 schreef LuDann het volgende:
Yes, ik neem PCM en dan ibuprofen erbij voor de nacht. Zelf kan ik er niet bij, maar dan zou ik ook met een paarse mond moeten rondlopen vanwege de gentiaan. :+
Je moet er wat voor over hebben he >:) . :* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 17 maart 2018 @ 13:56:42 #228
409579 LuDann
All the way
pi_177881956
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 13:29 schreef pinquit het volgende:
Lu! Ik vind je extreem bikkel klinken, en kan bijna niet geloven dat je dit allemaal typt zonder hardop te janken en je haar uit je hoofd te trekken, maar manmanman, je bewijst hiermee wel dat je extreem veel doorzettingsvermogen hebt, powervrouw (oké die term vind ik echt hngg, maar er is gewoon even niks anders dat de lading dekt)!

:* :* en duuzend knuffels
O+ O+ O+ :'(

Ik heb de afgelopen dagen echt af en toe wel een traantje gelaten hoor, ik vind erg frustrerend allemaal. Maar ik denk maar zo: het is mijn doel om minstens 2 jaar te voeden, deze paar dagen van (ok wel behoorlijk) ongemak vallen daarbij in het niet als dat me lukt.
pi_177882090
Ik sluit me aan bij de rest lu. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177882242
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 10:22 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken, er zijn hier wel praktijken die dat doen, maar die zijn helaas niet in het weekend open. Als jij er eentje weet die dat wel is houdt ik me aanbevolen! Regio Haarlem-Amsterdam.
Helaas ken ik geen praktijken in doe regio. Ik heb wel het behandelprotocol voor je dus je zou eventueel een praktijk die wel open is gewoon kunnen bellen en vragen of ze het willen en kunnen doen met het protocol. Een andere optie is kijken of je via de fysio afdeling in het amc of de vu iemand kan vinden. Bij ons is de behandeling namelijk vanuit de NICU opgezet.
misschien kun je er iets mee.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 14:20:40 #231
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177882329
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 13:20 schreef LuDann het volgende:
Sorry voor het compleet overnemen van dit topic trouwens. :') Iemand nog een vrolijk verhaal over langvoeden oid? :Y)
Ja, hier alles goed :) madam is nog steeds dol op melk van mama!

Maar bij mij ging het ook allemaal zó makkelijk, nooit een ontsteking, kloof of spruw gehad. Het kan dus wel makkelijk gaan. Anders had ik het ook echt niet zo lang volgehouden.... dus respect en knuffels voor jou! :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_177882507
Och Lu. :* Het kan voor jou vooral beter worden. Goed dat je kijkt naar de lange termijn, er komen nog heel mooie momenten.

Ik voed Banaan eigenlijk alleen nog in de slaapkamer, anders is hij afgeleid. In de slaapkamer heeft hij zijn hoofd er soms ook niet bij. Hij laat zien dat hij wel wil drinken, breng ik mijn tepel naar zijn mond, dan moet hij lachen en draait weg. Echt een kindje van mij hoor. :s)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 14:40:33 #233
409579 LuDann
All the way
pi_177882743
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 14:15 schreef fysio-tje het volgende:

[..]

Helaas ken ik geen praktijken in doe regio. Ik heb wel het behandelprotocol voor je dus je zou eventueel een praktijk die wel open is gewoon kunnen bellen en vragen of ze het willen en kunnen doen met het protocol. Een andere optie is kijken of je via de fysio afdeling in het amc of de vu iemand kan vinden. Bij ons is de behandeling namelijk vanuit de NICU opgezet.
misschien kun je er iets mee.
Bedankt voor het aanbieden, maar dat klinkt als wel redelijk wat gedoe. :P Ik denk dat ik het nog even aankijk, probeer nog wat met de elektrische tandenborstel. En dan kijk ik maandag hoe snel ik terecht kan bij de praktijk hier in de buurt.

@Saskia: heerlijk toch, dat het zo makkelijk ging en gaat allemaal. Fijn dat het voeden nog steeds zo lekker loopt. Wolk drinkt ook nog steeds (en weer meer tegenwoordig) maar die heeft nu een eigen borst toegewezen gekregen (rechts) omdat ze door haar slechte hap snel kloven trekt in vooral de linkerborst. Ze wil nu ook niet meer uit de andere drinken, die is van Bliksem volgens haar. :P

@PKM: ik heb Wolk ook heel lang in de slaapkamer gevoed, eigenlijk pas sinds Bliksem er is ergens anders ook weer. Hoop dat het helpt!
pi_177882810
Die kokos olie, smeer je dat ook in het mondje van het kindje? Of is alleen de tepel in smeren genoeg? En haal je dat er voor de voeding af of mag dat blijven zitten?
  zaterdag 17 maart 2018 @ 14:46:49 #235
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_177882934
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 14:43 schreef BellaaElisa het volgende:
Die kokos olie, smeer je dat ook in het mondje van het kindje? Of is alleen de tepel in smeren genoeg? En haal je dat er voor de voeding af of mag dat blijven zitten?
Ook in het mondje van je kindje. Het mag blijven zitten. Qua vetten lijkt kokosolie erg op moedermelk waardoor je mini er als het goed is geen last van heeft.

En Lu, jij verdient echt de borstvoedingsbikkelaward van de eeuw. Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen. Menigeen had allang de handdoek in de ring gegooid en een pot nutrilon aangeschaft. :*
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  zaterdag 17 maart 2018 @ 15:00:53 #236
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177883275
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Lemijn op 17-03-2018 15:34:09 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 maart 2018 @ 15:37:26 #237
269689 crew  Viv
pi_177883973
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 14:46 schreef Kimpossible het volgende:
Menigeen had allang de handdoek in de ring gegooid en een pot nutrilon aangeschaft. :*
Behalve dat Bliksem daar waarschijnlijk allergisch voor is, en speciale voeding dan ook niet altijd helpt. :') ;(

Lu, vergeleken met jou heb ik het eigenlijk super makkelijk gehad, kun je nagaan. 8)7 :*

Lemijn ik had je post wel gelezen, :*
pi_177886292
Ik weet niet wat je postte Lemijn, maar je krijgt ook gewoon een :*.

Zal ik ook nog maar even positief geluid laten horen? De eerste 3-4 maanden vond ik echt zwaar. Niet omdat er problemen waren, maar omdat we een periode slechte groei gehad hebben en ik echt daardoor dodelijk onzeker geworden was. Het voelde beklemmend en alsof Dirk vergroeit was met mijn tieten. Maar sinds een maand of zo, gaat het allemaal heel fijn en gemakkelijk en begin ik de voordelen en het gemak te ervaren van borstvoeding. Ondanks duizend-en-een nachtvoedingen. O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177886489
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 13:20 schreef LuDann het volgende:
Sorry voor het compleet overnemen van dit topic trouwens. :') Iemand nog een vrolijk verhaal over langvoeden oid? :Y)
:*! Wat krijg je het weer voor je kiezen!

Vrolijk verhaal: over een paar dagen tikt Frits drie jaar borstvoeding aan.

We hebben vanochtend afgesproken dat hij vannacht niet meer uit de borst gaat drinken, maat een slokje water neemt. Ik ben benieuwd of het ook gaat werken, hopelijk krijg ik zonder nachtvoedingen weer wat meer regelmaat in mijn cyclus.
pi_177886537
Wat fijn, Nanuke!!!
  zaterdag 17 maart 2018 @ 17:12:32 #241
409579 LuDann
All the way
pi_177886539
Lemijn, ik heb het niet gelezen maar toch een knuffel.

quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 14:46 schreef Kimpossible het volgende:

[..]
En Lu, jij verdient echt de borstvoedingsbikkelaward van de eeuw. Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen. Menigeen had allang de handdoek in de ring gegooid en een pot nutrilon aangeschaft. :*
Superlief, bedankt. O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 15:37 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Behalve dat Bliksem daar waarschijnlijk allergisch voor is, en speciale voeding dan ook niet altijd helpt. :') ;(

Lu, vergeleken met jou heb ik het eigenlijk super makkelijk gehad, kun je nagaan. 8)7 :*
Dat heeft me bij Wolk ook altijd weerhouden van bijvoeden met KV (afgezien nog van het feit dat ik gewoon de mazzel had om als ik mijn best maar deed altijd genoeg gekolfd kon krijgen). Ik zit op wat FB groepen over reflux en KMA en lees soms vervelende ervaringen met dieetvoeding voor baby's, dat het soms toch reactie geeft, dat ze het vies vinden en ervan kokhalzen. Gedoe leek me dat.

En het is geen wedstrijd natuurlijk, maar dat wist je wel. :) Gek genoeg voel ik me door een vriendin wel veroordeeld dat ik het doorzet nu. Ze snapt niet waarom ik niet gewoon opgeef, heeft meerdere malen voorgesteld dat ik fulltime ga kolven (als compromis) en zegt dat ik dat met mijn productie maar 3 keer per dag hoef te doen. Dus waarom niet, kost veel minder inspanning enzo. Ik geloof dat mijn acties voor haar voelen alsof ik haar veroordeel dat zij bij haar kindje over is gestapt op kv na een moeilijke eerste periode. Lastig is dat zeg.

Ik kwam hier nog even updaten met een fijne boodschap! Ik heb een melkblaartje ontdekt rechts (dat verklaart de pijn!) en nadat ik die had doorgeprikt kwam er nog een stroompje melk. Nog een keer gekolfd en toen kwam er nog best een hoop uit. En de harde plekken zijn grotendeels weg. HOERA! *O* Ik denk dat het nu wel goed gaat komen allemaal. En ik voel me een beetje dom dat ik dat melkblaartje niet eerder doorhad. :') Zo zie je maar wat een dag alleen met een kolf en je borsten kan doen. :+
  zaterdag 17 maart 2018 @ 17:15:08 #242
409579 LuDann
All the way
pi_177886647
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 17:11 schreef Cholula het volgende:

[..]

:*! Wat krijg je het weer voor je kiezen!

Vrolijk verhaal: over een paar dagen tikt Frits drie jaar borstvoeding aan.

We hebben vanochtend afgesproken dat hij vannacht niet meer uit de borst gaat drinken, maat een slokje water neemt. Ik ben benieuwd of het ook gaat werken, hopelijk krijg ik zonder nachtvoedingen weer wat meer regelmaat in mijn cyclus.
Wat een mijlpaal Cho, gaaf wel zeg. :Y Laat je weten hoe het ging met die nachtvoeding vervangen? Ik krijg het hier zonder drama niet voor elkaar. Nu gaat man 9 van de 10 keer snachts als Wolk wakker wordt maar alsnog draait het er vaak op uit dat hij haar naar mij brengt voor de borst.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 17:17:56 #243
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177886758
Wat tof Cho :)

Hier stopte de nachtvoeding alleen toen ik een paar nachten wegging. Dus misschien werkt dat voor jou ook? Je gaat in juni toch weg?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 17:25:54 #244
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177887058
Cholula, ik hoop dat het werkt!

En hoera voor de melkblaar :D

Ik had een mopperverhaal geschreven over een baby die al 24 uur alleen maar wil slapen aan de borst, maar ik had zelf inmiddels besloten om op te houden met mopperen en maar gewoon weer met hem naar beneden te gaan. Toch dankjewel :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177888737
Hoera! Op naar betere tijden LuDann!
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_177888959
Lemijn dat alleen maar aan de borst slapen is ook geen lol aan. Mopperen mag best.

Lu fijn dat het wat beter gaat. Een dagje rust voor je borsten doet een hoop goed. :)
Dat met die vriendin lijkt me ook lastig, zeker als je weer lang wilt voeden. Dan moet je af en toe ook kunnen klagen.
Soms lijkt flesvoeding me ook makkelijker, maar het is ook veel meer gedoe van een ander soort.

Cholula wat een mijlpaal! Ik vond het altijd maar gek dat mijn zus zo lang doorvoedde en heel hypocriet overweeg ik het nou zelf ook omdat ik het beste wil voor Banaan. Mijn man wil er niks van weten dus stel ik voor dat hij tegen die tijd zelf Banaan mag afleiden totdat hij voedingen vergeet. ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 19:03:59 #247
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177889455
Wat fijn dat het zo goed gaat Nanuke!

PKM, ik denk dat je allebei vanzelf in dat langvoeden groeit. Tenminste, ik ken weinig mensen die vantevoren bij kind 1 al roepen ik ga hier zeker meer dan een jaar mee door. En hopelijk groeit je man mee als blijkt dat het voor jullie werkt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177889643
Lemijn :* ik had je post ook gelezen. Kan Jacob nu zonder je borst?

LuDann, hoeraa! *O* heb op google gezocht wat het was, maar auch dat lijkt mij héél erg pijnlijk!
pi_177889828
Ludann, respect voor je doorzetten. Stoppen is ook niet zomaar gedaan maar dit zou je over de grens halen zeg.
Succes, hopelijk gaat het snel beter. ^O^
  zaterdag 17 maart 2018 @ 19:17:28 #250
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177889894
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 19:09 schreef BellaaElisa het volgende:
Lemijn :* ik had je post ook gelezen. Kan Jacob nu zonder je borst?
Nee :') .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177892270
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 17:15 schreef LuDann het volgende:

[..]

Wat een mijlpaal Cho, gaaf wel zeg. :Y Laat je weten hoe het ging met die nachtvoeding vervangen? Ik krijg het hier zonder drama niet voor elkaar. Nu gaat man 9 van de 10 keer snachts als Wolk wakker wordt maar alsnog draait het er vaak op uit dat hij haar naar mij brengt voor de borst.
Ik vind het aan de ene kant echt een mijlpaal, aan de andere kant voelt het gewoon logisch.

Frits slaapt nog altijd bij ons in bed (luie ouders), het is vaak gewoon makkelijker om hem aan te leggen. We hebben het samen vandaag een paar keer uitgebreid besproken, hij heeft de beker gekozen om water uit te drinken, vertelde me dat hij vannacht niet meer uit de borst hoefde te drinken omdat de borsten ook wel mogen slapen. Ik ben benieuwd hoe hij daar vannacht tegenover staat.
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 17:17 schreef SaskiaR het volgende:
Wat tof Cho :)

Hier stopte de nachtvoeding alleen toen ik een paar nachten wegging. Dus misschien werkt dat voor jou ook? Je gaat in juni toch weg?
Ik vind juni nog zo ver weg! Als hij een nachtje bij mijn ouders is, gaat hij akkoord met een aai over zijn bol. Ik ga kijken wat er gebeurt, hopelijk gaat het heel vlekkeloos en anders is er altijd koffie morgen en overmorgen. ;)
  zaterdag 17 maart 2018 @ 20:43:14 #252
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_177892508
Ik bedoelde Lu, die gaat ook ergens heen geloof ik? Misschien is dat het moment op Wolk van de nachtvoeding af te krijgen.

N sliep ook altijd bij ons in bed, maar ik ergerde me er steeds meer aan dat ze alleen met borst in slaap viel. Dus in 1 keer zowel in eigen bed slapen als zonder borst gedaan, en dat lukte echt heel goed.

En qua langvoeden, ik had dat van tevoren inderdaad niet zo gepland hoor! Het samen slapen en veel dragen ook niet trouwens. Fok heeft een goeie invloed op me denk ik ;) Het werkt voor ons gewoon goed zo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 18 maart 2018 @ 00:20:20 #253
269689 crew  Viv
pi_177897618
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 17:12 schreef LuDann het volgende:
Dat heeft me bij Wolk ook altijd weerhouden van bijvoeden met KV (afgezien nog van het feit dat ik gewoon de mazzel had om als ik mijn best maar deed altijd genoeg gekolfd kon krijgen). Ik zit op wat FB groepen over reflux en KMA en lees soms vervelende ervaringen met dieetvoeding voor baby's, dat het soms toch reactie geeft, dat ze het vies vinden en ervan kokhalzen. Gedoe leek me dat.
Ja, het zoontje van een vriendin heeft KMA en hij vond de dieetvoeding zo vies, dat hij alleen het hoognodige dronk tegen de ergste honger, echt een jaar lang structureel slechts de helft van wat hij had moeten/mogen hebben. :{ Ze heeft borstvoeding nooit willen proberen, achteraf gezien had dat een uitkomst kunnen zijn omdat ze zelf ook KMA heeft en dus toch al op dieet is.
quote:
En het is geen wedstrijd natuurlijk, maar dat wist je wel. :)
Oh, ik bedoelde het ook niet als wedstrijd, maar dat ik nu anders terugkijk op mijn eigen borstvoedingsverhaal. Dat het ook mét goed aanhappen en goed groeien van de baby nog op tig andere fronten enorm tegen had kunnen zitten, en dat ik het lichamelijk gezien (emotioneel is een ander verhaal) vanaf de overstap op fulltime kolven gewoon heel comfortabel heb gehad.
quote:
Gek genoeg voel ik me door een vriendin wel veroordeeld dat ik het doorzet nu. Ze snapt niet waarom ik niet gewoon opgeef, heeft meerdere malen voorgesteld dat ik fulltime ga kolven (als compromis) en zegt dat ik dat met mijn productie maar 3 keer per dag hoef te doen. Dus waarom niet, kost veel minder inspanning enzo. Ik geloof dat mijn acties voor haar voelen alsof ik haar veroordeel dat zij bij haar kindje over is gestapt op kv na een moeilijke eerste periode. Lastig is dat zeg.
Het hoeft niet veroordelend bedoeld te zijn, ze kan het ook gewoon heel naar voor jou vinden zoals het nu gaat, en proberen mee te denken in oplossingen. Misschien heeft zij niet ervaren hoe je je grenzen steeds kan verleggen bij borstvoeding (zelf dacht ik het kolven nog geen 2 weken vol te houden :D ), en snapt ze oprecht niet waarom je doorzet.
  zondag 18 maart 2018 @ 09:16:57 #254
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177899853
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 00:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
Het hoeft niet veroordelend bedoeld te zijn, ze kan het ook gewoon heel naar voor jou vinden zoals het nu gaat, en proberen mee te denken in oplossingen. Misschien heeft zij niet ervaren hoe je je grenzen steeds kan verleggen bij borstvoeding (zelf dacht ik het kolven nog geen 2 weken vol te houden :D ), en snapt ze oprecht niet waarom je doorzet.
Ik herken dat wel. Als iemand heel verbaasd is over een keuze die je maakt en zegt ik heb dat niet gedaan om reden A, en je zegt ja maar ik doe dit echt bewust zo want reden B, dan kan die persoon het voelen als een afwijzing van haar eigen besluit. Zeker als het over baby's gaat.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177909571
Even een vraagje. Ik ben al een dag of 4 ziek (buikgriep achtig iets). Pas sinds vandaag weer substantieel gegeten, maar hiervoor nauwelijks. Eerste 2 dagen ook weinig vocht binnen gehouden.
Ik merk dat mijn productie nu echt matig is. Met kolven vanmiddag met moeite 70 ml gekolfd. Net maar een extra flesje gegeven na het voeden.
Dus de vraag: hoe krik ik m'n productie weer op? Veel aanleggen doe ik al (zeker elke 2 uur), evenals wisselvoeden (om en om de borsten vaker aanbieden). Ik dacht zelf aan wat extra kolven? Het hier ergens ook wel eens wat gelezen over powerkolven?
pi_177910737
Kun je het aan je baby overlaten? Als je niet bijvoegt, komt je baby vanzelf wel vaker om te drinken. Wisselvoeden is sws een goed idee.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_177910888
Ja wellicht. Bijvoeden was nu ook voor het eerst. Krijg alleen wel enorm gefrustreerde (telkens lostrekken, huilen) baby de borst, omdat er al snel niet tot nauwelijks meer melk komt. Ook merk ik dat hij snel moe is en dan sowieso niks anders meer gaat doen dan huilen, tot hij weer heeft geslapen (ook heel kort de laatste dagen, max 45 minuten).
  maandag 19 maart 2018 @ 08:40:55 #258
409579 LuDann
All the way
pi_177924585
@Saskia: ik ga in juni een week weg ja, maar dat doe ik met enige regelmaat. Die week krijgt ze dan niet en neemt daar ook genoegen mee. Als ik dan terug ben en ze wordt wakker snachts dan wil ze echter wel weer de borst. Maar goed, heel dringend vind ik het aan de andere kant ook weer niet, er zijn ook nachten dat ze doorslaapt. Nu even een periode dat ze vaak wakker is.

@Vivi: ze probeert ook wel mee te denken hoor, maar ik merk aan de oplossingen die ze aandraagt en hoe ze het brengt hoe ze erover denkt. Ze bezigt bijvoorbeeld ook met enige regelmaat de term 'borstvoedingsmaffia' (niet naar mij hoor, maar wel over zichzelf, dat ze zich niet zal laten 'dwingen' tot het maken van bepaalde keuzes).

Vervelend van je productie Ellie! Linksom of rechtsom, zolang je niet gaat bijvoeden met kv komt het doorgaans wel weer in orde. Powerkolven kan er wel voor zorgen dat het wat sneller gaat. Een gefrustreerde baby is niet leuk natuurlijk.
pi_177926832
Heel laat maar t moet o+

Lb die foto 😍
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_177973900
Vraag! Ik heb ontzettende stuwing in mn ene borst. Dochter krijgt de harde plekken niet geheel weggedronken. Doe ik er goed aan om deze borst leeg te kolven na het voeden? Of krijg ik dan juist dat vraag en aanbod niet op elkaar afstemt?
  woensdag 21 maart 2018 @ 00:17:07 #261
409579 LuDann
All the way
pi_177974221
Mijn borsten, met name links, doen weer gek qua productie, vooral in de avond en nacht. Zijn ze om 20 uur helemaal soepel en leeg, heb ik om 23 uur alweer een baksteen. Hmppff. Ik doordrenk snachts letterlijk meerdere handdoeken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 23:57 schreef Songeur het volgende:
Vraag! Ik heb ontzettende stuwing in mn ene borst. Dochter krijgt de harde plekken niet geheel weggedronken. Doe ik er goed aan om deze borst leeg te kolven na het voeden? Of krijg ik dan juist dat vraag en aanbod niet op elkaar afstemt?
Als je dat na elke voeding doet dan stimuleer je de productie onnodig ja. De stelregel is eigenlijk dat je eens per 24 uur beide borsten mag leegkolven, maar als je het echt onhoudbaar vindt kan het vaker. Dat moet je dan wel zo snel mogelijk afbouwen. Met harde plekken moet je natuurlijk echt oppassen.
pi_177974640
Mee masseren tijdens het drinken hielp hier redelijk dan.

Hier een mijlpaal die ik nooit van tevoren heb durven dromen...
#2jaarbv!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 21 maart 2018 @ 13:41:56 #263
409579 LuDann
All the way
pi_177982503
Ok, het volgende: wij lopen met Bliksem dus bij de kinderarts en fysio bij een ziekenhuis hier in de buurt. Hij heeft reflux. Het ziekenhuis wil dat ik fulltime ga kolven en dat ga indikken. Ik wil dit pertinent niet en vind het behoorlijk bv onvriendelijk advies.

We lopen hier dus op vast, de enige (of volgende) behandeloptie die zij aanbieden is het fulltime kolven en indikken. Nu werd er als compromis voorgesteld dat ik met de LK IBCLC van het ziekenhuis een afspraak maak om de opties te overleggen. Ze zou ook pre verbaal logopediste zijn en dit zou veel voordelen bieden. Echter, er werd aangegeven dat ik dan wel open moest staan voor opties die me in eerste instantie niet zouden liggen...

Nu had ik vorige week een consult met een LK die ik zelf had ingeschakeld voor de reflux. Zij gaf aan dat de LK van het ziekenhuis inderdaad ook regelmatig aanraadt om fulltime te gaan kolven. Mijn LK vond dat een vreemd advies, komende van een LK.

Nu ging een vriendin van mij die nieuwsgierig was naar de combinatie logopediste en LK (ze is zelf logopediste) eens googlen op de naam van die LK van het ziekenhuis. Blijkt dat ze een sidejob bij Nutricia heeft. :') Ze is daar als opleider in dienst.

Ik ben nu niet erg geneigd om een afspraak met haar te maken, maar het ziekenhuis dringt erop aan. Ben ik terecht wantrouwig of niet? Wat denken jullie?
pi_177982708
Jemig LuDann, ik heb zo met je te doen. Je wordt gewoon in een hoek gedrukt zo, dat je alleen maar hulp kan krijgen op hun voorwaarden. Nul inspraak of meedenken. Ik word hier echt verdrietig van ;( :* .

Maar wat betreft je dilemma. Iemand die opleider is bij Nutricia, hoeft niet per definitie onbetrouwbaar te zijn. Het kan ook iemand zijn die zich oprecht inzet voor kennis over borstvoeden bij werknemers daar. Je weet het niet. Als het je enige optie is om nog een alternatief behandelplan te krijgen, zou ik toch instemmen. En daar direct te melden dat fulltime kolven voor jou geen optie is (zo nodig gooi je het op het grote risico van borstontsteking), en dat je graag wil dat er meegedacht wordt over alternatieven om voor te leggen aan de arts. Zou dat haalbaar zijn?
Venus in pocketformaat
© loveli
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 21 maart 2018 @ 14:13:25 #265
269689 crew  Viv
pi_177983122
Los van de vraag of een LK die (ook) in dienst is van Nutricia te vertrouwen is:

Ik zou echt niet instemmen met fulltime kolven. :N Dat is een oplossing voor als het drinken aan de borst niet goed lukt, en dat is niet het probleem hier!
pi_177983373
Idd los van haar andere baan is het advies erg bv onvriendelijk. Ik zou een andere ibclc contacteren?
  woensdag 21 maart 2018 @ 14:47:01 #267
409579 LuDann
All the way
pi_177983921
Ze geeft (of gaf) namens Nutricia een cursus over krampjes bij zuigelingen. De doelgroep: jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, verloskundigen en diëtisten, tijdens een aantal 'dinerbijeenkomsten'. Het ging dan over o.a. adviezen die aan ouders gegeven kunnen worden.

Ik heb dus al contact gehad met een andere IBCLC, die heeft mij mijn inziens prima geadviseerd over borstvoeding bij reflux en ik zie dan ook de meerwaarde van deze andere LK niet echt. Ik weet dat ze me gaat adviseren om fulltime af te kolven, dat is namelijk de go-to oplossing van dit ziekenhuis.

We overwegen eerlijk gezegd om gewoon maar onze eigen boontjes te gaan doppen. Niet echt het gevoel dat we hiermee verder gaan komen en uiteindelijk zal hij er overheen groeien. Dat kan mogelijk nog maanden duren, maar uiteindelijk...
pi_177984016
Leg die vraag eens neer bij de NVL als je er ruimte voor hebt? Ik vind het op z'n minst dubieus dat een ibclc op de loonlijst van nutricia kan staan.
pi_177984043
En dan denk ik dat de stichting Zorg voor borstvoeding die de certificering voor instellingen verzorgt er wellicht ook iets van kan vinden. Het zou best prima in orde kunnen zijn, maar de bijsmaak heb ik ook.
pi_177984267
Is deze kokosolie ook goed?

https://imgur.com/a/5g4PW
pi_177984379
Wat een gedoe LuDann. Ik denk dat je hierin al snel je eigen keuzes moet maken.. Je hebt het met Wolk ook gehad dus je weet echt wel wat het béste is voor jouw kind. :*
  woensdag 21 maart 2018 @ 16:54:19 #272
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177986657
Aan de andere kant: wat heb je te verliezen? Tijd en frustratie, maar als je gewoon kalm achter je standpunt blijft (wat me helemaal terecht lijkt) dan kan je na het bezoekje aan deze LK terug naar de kinderarts en misschien verder met de reflux. Je weet dat ze je nooit kunnen dwingen in te stemmen met een behandeling.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 21 maart 2018 @ 20:44:56 #273
409579 LuDann
All the way
pi_177992397
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 14:51 schreef WupWup het volgende:
Leg die vraag eens neer bij de NVL als je er ruimte voor hebt? Ik vind het op z'n minst dubieus dat een ibclc op de loonlijst van nutricia kan staan.
Vreemde is dat ik haar niet kan vinden via de NVL. Maar misschien kan dat als ze niet vrijgevestigd is en alleen via het ziekenhuis werkt?

Ik ben nogal moe nu, ik zal er morgen eens naar kijken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 20:48:17 #274
409579 LuDann
All the way
pi_177992514
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 16:54 schreef Lemijn het volgende:
Aan de andere kant: wat heb je te verliezen? Tijd en frustratie, maar als je gewoon kalm achter je standpunt blijft (wat me helemaal terecht lijkt) dan kan je na het bezoekje aan deze LK terug naar de kinderarts en misschien verder met de reflux. Je weet dat ze je nooit kunnen dwingen in te stemmen met een behandeling.
Hmm ja, maar eerlijk gezegd ben ik er wel een beetje klaar mee. Plus, de volgende stap die ik daarna kan bedenken is medicatie en ik weet niet of we dat wel willen eigenlijk. Ook daarmee zullen de problemen niet meteen opgelost zijn.

Overigens is niet de kinderarts ons aanspreekpunt maar de fysiotherapeut, vreemd genoeg. Zij lijkt in deze onze hoofdbehandelaar en is degene met wie ik alle contact heb. Indien nodig kan ze daar de kinderarts bij roepen. Ik vind het maar vreemd dat zij dit soort beslissingen kan nemen als fysio maar ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om me er verder druk over te maken.

Al met al is de babytijd op deze manier geen lolletje, maar het is nog altijd vele malen beter te doen dan bij Wolk (Bliksem slaapt tenminste snachts!) en we weten dat hij er uiteindelijk overheen zal groeien.
pi_177992626
Ik kan me voorstellen dat je niet fulltime wilt kolven, Lu. Ik heb het 2 weken gedaan (op advies van een kinderarts) maar heb toen met een LK mijn eigen plan weer getrokken. Gekolfde voeding indikken werkte net zo goed (slecht) als een papje maken van jbpm met gekookt water en een paar hapjes van die behangersplak voeren voor, halverwege en na de voeding. Daarmee kreeg ik de gunstigste combinatie van wel live bv, iets minder spugen en geen verstopping bij baby.
  woensdag 21 maart 2018 @ 21:01:40 #276
409579 LuDann
All the way
pi_177993095
Ik kan me voorstellen dat je dat uiteindelijk geprobeerd hebt, maar er is geen sterke evidentie dat dat zoden aan de dijk zou zetten. Ik heb inmiddels wat literatuur doorgespit over het indikken van voeding bij reflux en ik ben gewoon niet zo onder de indruk. Dat op een lepeltje ervoor, tijdens en na de voeding aanbieding klinkt logisch maar tenzij je met je kind gaat schudden zal het allemaal niet zo vanzelfsprekend met elkaar mengen in de maag.
  woensdag 21 maart 2018 @ 21:01:44 #277
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177993097
Als je geen behoefte hebt aan medicatie, dan zou ik me de moeite ook besparen inderdaad. Fijn dat de nachten wel goed gaan, maar toch hoop ik dat hij er snel een stuk overheen groeit!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 21 maart 2018 @ 21:02:19 #278
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_177993128
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 21:01 schreef LuDann het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je dat uiteindelijk geprobeerd hebt, maar er is geen sterke evidentie dat dat zoden aan de dijk zou zetten. Ik heb inmiddels wat literatuur doorgespit over het indikken van voeding bij reflux en ik ben gewoon niet zo onder de indruk. Dat op een lepeltje ervoor, tijdens en na de voeding aanbieding klinkt logisch maar tenzij je met je kind gaat schudden zal het allemaal niet zo vanzelfsprekend met elkaar mengen in de maag.
En dan wordt de kraamzorg weer boos...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_177993721
Haha :D Nee, ik weet het. Ik heb me er uitgebreid in verdiept toen. Maar bij J leek het wel iets te doen, dus heb ik er voor gekozen om dat wel te doen.
Het lastige is dat het huidige protocol zegt dat indikken stap 1 is en dat ze pas verder willen kijken als je het een paar weken geprobeerd hebt. Al moet ik zeggen dat onze huidige kinderarts soms ook protocollen aan zijn laars lapt als ik mijn idee goed kan onderbouwen.
  donderdag 22 maart 2018 @ 11:25:42 #280
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_178008112
Als je baby weer eens met zijn tanden langs de tepel schraapt tijdens het loslaten, en je vooral uit gewoonte au! zegt en even later opeens ziet dat er een ware streep met druppeltjes bloed is verschenen...
dan kan je wel zeggen dat de boel minder gevoelig wordt over de maanden he?

8)7
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 22 maart 2018 @ 13:50:12 #281
171422 LadyBlack
paint it black
pi_178011113
Haha dat heb ik vanochtend ook nog een pasbevallen vriendin verzekerd, die kon zich ook nog niet normaal weer afdrogen na het douchen enzo.... jeweetwel, zo'n schurende handdoek langs je meeeeeeegagevoelige tepels :X :X

Maar jouw verhaal zal ik maar niet vertellen ;) En mijn grand canyon voor 2 maanden heb ik ook maar verzwegen :7
  donderdag 22 maart 2018 @ 14:35:23 #282
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_178011910
Lief van je :P. Ze komt er vanzelf achter...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_178011934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 14:35 schreef Lemijn het volgende:
Lief van je :P. Ze komt er vanzelf achter...
~O>
pi_178012345
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 14:35 schreef Lemijn het volgende:
Lief van je :P. Ze komt er vanzelf achter...
})
  donderdag 22 maart 2018 @ 16:30:42 #285
409579 LuDann
All the way
pi_178014330
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 21:02 schreef Lemijn het volgende:

[..]

En dan wordt de kraamzorg weer boos...
Precies! :D
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 21:15 schreef Hupje het volgende:
Haha :D Nee, ik weet het. Ik heb me er uitgebreid in verdiept toen. Maar bij J leek het wel iets te doen, dus heb ik er voor gekozen om dat wel te doen.
Het lastige is dat het huidige protocol zegt dat indikken stap 1 is en dat ze pas verder willen kijken als je het een paar weken geprobeerd hebt. Al moet ik zeggen dat onze huidige kinderarts soms ook protocollen aan zijn laars lapt als ik mijn idee goed kan onderbouwen.
Een echt bv vriendelijke arts die zou deze stap overslaan ja. Maar dit hele ziekenhuis is gewoon niet bv vriendelijk, we hebben al behoorlijk wat slechte adviezen hier gehad. De kinderarts hamert bijvoorbeeld op 7 voedingen per etmaal en geeft aan dat onze baby veeel te hard groeit, terwijl hij exact de WHO curve volgt. Hij was in een maand tijd een kilo bijgekomen, precies goed volgens de LK, veel te veel volgens de kinderarts.

En natuurlijk ga je ermee door als je het idee hebt dat het helpt, dat lijkt me logisch. :Y
  donderdag 22 maart 2018 @ 16:31:50 #286
409579 LuDann
All the way
pi_178014358
En aaaiii Lemijn, gelukkig maar van die eeltige borsten van je. :+

Hier hetzelfde hoor, al stond ik er wel van versteld hoeveel pijn zo'n nieuwe baby weer kan doen, ondanks dat ik peuter nog voedde.
pi_178015455
Bella ik zou zelf voor biologische kokosolie kiezen. Bij AH in het pad met bewuste voeding zul je die wel kunnen vinden.

Banaan zuigt de tepel weleens naar binnen. Soms laat ik hem opnieuw happen maar laat hij gauw los en pakt weer alleen het puntje. Als het pijn doet koppel ik wel altijd af. Maar is het nou wachten op problemen, of kan het na een tijd voeden minder kwaad doordat je tepel dan meer kan hebben?

Gevoelsmatig helpt het sabbelen trouwens als ik wat pijn heb, geen idee of het echt zo is. Het is toch een goeie massage die je krijgt. :D
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_178040343
Even om aan te geven hoe het ook kan:

Wij hadden vandaag een belangrijk overleg. Zo belangrijk dat het hele bedrijf ervoor gesloten werd. Ik vroeg aan de directrice of er pauze was, zodat ik even zou kunnen kolven tussendoor. Ja, er was wel pauze. Hoe lang heb je nodig was de volgende vraag. Dus op mijn aangeven werd de pauze van 5 minuten verlengd naar een kwartier. Voor het overleg begon kwam ze nog naar me toe. Dat ik me vooral niet moest haasten en mocht ik in dat kwartier niet klaar zijn dan kon ik gewoon wat later binnenlopen. ^O^
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_178046786
Fijn kris dat ze zo rekening met je hielden!

De vriezer voorraad begint hier te slinken, maar wat ben ik blij dat ik die aangelegd had. Gemiddeld haal ik er wekelijks 500-600ml uit, maar er gaat niets meer in sinds januari. Ik kolf altijd 1 of 2 voedingen minder dan ze drinkt en wil en kan soms ook gewoon niet vaker kolven. Ik probeer me langzaam voor te bereiden op het moment dat het einde straks echt in zicht is. Ik denk dat ik het mss nog wel 2 maanden red, maar hoe dan de kennismaking met kunstvoeding. Mengen met bv of gewoon een volledige fles kV geven?

Over pijnlijke tepels gesproken. Kan me nog herinneren dat ik me na 3 weken echt niet kon voorstellen mijn teamsport nog te kunnen doen. Het idee alleen al dat iemand er langs zou bewegen! Maar met 10 weken weer begonnen dus dat wordt echt beter!
De laatste 2 voedingen vandaag deden me wel pijn, dat is echt lang geleden. Ze was ook heel ontevreden en aan het piepen tijdens het drinken. Dacht dat ze mss niet genoeg kreeg, maar ze liet er zelfs langer tussen dan gebruikelijk. Kunnen ze het aanhappen plots verleren :? Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik hoop maar dat het morgen weer oké voelt.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 24 maart 2018 @ 01:17:45 #290
269689 crew  Viv
pi_178050068
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:45 schreef Nolita het volgende:
Ik denk dat ik het mss nog wel 2 maanden red, maar hoe dan de kennismaking met kunstvoeding. Mengen met bv of gewoon een volledige fles kV geven?
De eerste keer deed ik een flesje moedermelk gevolgd door een klein flesje (30 ml) kunstvoeding (samen was dit de hoeveelheid van 1 voeding). Ze dronk de kunstvoeding net zo graag, maar er zijn ook baby's die het weigeren en dan zou je mengen kunnen proberen. Ik heb ook een tijdje gemengd (flessen van 120 ml waarvan 30 ml kunstvoeding), maar dat was meer vanwege mijn irrationele gevoel van eigenlijk-is-kunstvoeding-vergif-dus-kun-je-het-maar-beter-verdunnen. :') Toen ik dat eenmaal kon loslaten deed ik gewoon eens in de zoveel flessen een hele fles kunstvoeding, veel makkelijker klaarmaken! Ik zorgde er wel voor dat ze geen twee flessen kunstvoeding achter elkaar kreeg, want ze kreeg er heel snel verstopping van (maar dat zal ook per baby verschillen).
pi_178054728
Krijgt ze tandjes, Nolita? Of moet je ongesteld worden? Kun je beide pijnlijke tepels van krijgen.
pi_178056410
Hmm zou beiden kunnen wupwup. Verwacht over 4 dagen ongesteld te worden. Is me eerder nooit opgevallen dat het dan pijnlijk was. Tandjes heeft ze nog niet, maar met bijna 7 maanden wordt de kans steeds groter natuurlijk. Wie weet komt de pijn van een combinatie van beiden.
Het voelt wel iets beter vandaag / N jammert iig niet meer tijdens het drinken gelukkig!

Vivi bedankt voor het delen van je ervaring!
pi_178077974
Een vraag: hoelang drinkt jullie kindje gemiddeld? En drinkt hij/zij dan 2 borsten of maar 1?
N. Drinkt tussen de 6 a 15 minuten, en maar 1 borst. Krijgt ze dan wel genoeg binnen? Ben zo onzeker of ze wel genoeg binnen krijgt.. :{
  zondag 25 maart 2018 @ 16:08:29 #294
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_178078386
Stopt ze zelf met drinken, is ze tevreden, groeit ze? Dan is het goed. Je kan bij twijfel altijd de andere borst nog aanbieden, dan merk je wel of ze meer wil of niet.

Lees ook deze link eens door: klik.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_178086231
Tot 4 maanden dronk mijn N ook maar 1 borst vrij vlot leeg en was dat voldoende.
Maar wat lemijn zegt, volg je baby, is die tevreden dan is het prima zo!
  zondag 25 maart 2018 @ 21:27:51 #296
149959 SQ
snelle trees
pi_178086529
quote:
1s.gif Op zondag 25 maart 2018 15:44 schreef BellaaElisa het volgende:
Een vraag: hoelang drinkt jullie kindje gemiddeld? En drinkt hij/zij dan 2 borsten of maar 1?
N. Drinkt tussen de 6 a 15 minuten, en maar 1 borst. Krijgt ze dan wel genoeg binnen? Ben zo onzeker of ze wel genoeg binnen krijgt.. :{
noud heeft altijd zo gedronken en daar zit zat vlees op hoor. Vertrouw op je baby, en ga anders een keer ter geruststelling naar het weeguurtje op het cb :*
disclaimer
pi_178106755
Ik sluit me aan bij de rest Bella :* tevreden en goed groeien, dan is alles prima!

Bijna 15 maanden hier. Meestal twee voedingen nog. Best wel prima zo, aan de ene kant mag het ook wel stoppen, aan de andere kant zou ik het wel erg missen. O+
pi_178111288
Ah nou ja ze groeit naar mijn mening goed, en SQ misschien toch maar voor mijn gemoedsrust een keertje naar het weeguurtje gaan.
Ze valt in ieder geval na het drinken in slaap en lijkt vol te zitten want de 2e borst weigert ze.

Helio wauw 15 maanden. _O_
pi_178117045
Okee, wat vergeet ik?

Mijn kolfopbrengst is knudde. Dat herken ik van vorige keer, ik ben gewoon niet zo'n goede kolver, maar ik zou zo graag iets langer puur borstvoeding aanbieden. Ik kolfde vorige week nog geen 300ml op een dag. Zoon gaat inmiddels naar 3x130 of 4x100 qua flessen, dus dat red ik niet meer.
Ik ben gister begonnen met 4x kolven in plaats van 3x. Ik kolf een kwartier, maar eigenlijk zit ik de laatste 5 minuten voor Jan lul te kolven omdat er niks meer komt. Een tweede toeschietreflex heb ik nog nooit gehad, ook niet bij dochter en eindeloos doorkolven. Wel ben ik begonnen met nog meer water drinken en dat lijkt iets te doen.
Op vrije dagen en in het weekend leg ik zoon zo vaak mogelijk aan. Met m'n productie lijkt niks mis overigens, ik ben gewoon een kolfkneus.

Iemand nog een idee wat ik nog meer kan doen?

Overigens geen stress hierdoor. Als het niet lukt krijgt hij gewoon kv erbij, maar ik wil eerst nog graag proberen of het me zelf lukt.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_178117624
Neusspray om een tweede tsr op te wekken al geprobeerd? Dat hielp bij mij trouwens maar een beetje, kolfkneus-boks. }:|
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 maart 2018 @ 09:30:23 #301
269689 crew  Viv
pi_178117724
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 08:17 schreef Krisvc het volgende:
Iemand nog een idee wat ik nog meer kan doen?
Je zou oxytocine neusspray kunnen overwegen, om een tweede toeschietreflex te triggeren tijdens het kolven. Dit gaat op recept, dus via de huisarts. Zelf geen ervaring mee, maar wie weet helpt het jou! :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')