quote:16 maart ….. strenge vorst einde winter ’47 …. schaatsen in maart! …. groot temperatuurverschil
Begin maart 1947 was er in het noorden op 8 maart nog strenge vorst, maar het gehele beeld van die tijd is nog interessanter. Na de barre februari ging de winter in het noorden namelijk nog ruim 2 weken door. Het IJsselmeer was dik bevroren en mede daardoor kon er een flink aantal ijsdagen worden genoteerd. In Den Helder waren dat er maar liefst 8 (!), iets wat in een normale winter als geheel al meer dan gebruikelijk is. In Eelde waren er die maand maar liefst 9 ijsdagen. En ook in het Westland werd begin maart nog driftig geschaatst. Pas op de 16e zou deze lange winter definitief afscheid nemen, waarna de mooiste zomer volgde in honderden jaren.
Van 16 tot 18 maart 1969 waren er 3 ijsdagen op rij in het noorden van ons land te bespeuren met daarbij een harde tot stormachtige oostenwind.
Die mafklappers zitten de hele dag binnen bij de verarming. Hun enige lading frisse lucht komt van de tocht van voordeur naar auto, als die al niet in een garage staat.quote:Op zondag 18 februari 2018 14:33 schreef dick_laurent het volgende:
Echt ja... je voelt de zon al lekker. Nauwelijks wind, niet te koud. Helemaal good!
En dan van die autisten die dolgraag -10 willen en snijdende noord oostenwind... Je zou haast denken dat t een vorm van masochisme is ofzo....
Autisten op de zolderkamer.quote:Op zondag 18 februari 2018 14:33 schreef dick_laurent het volgende:
Echt ja... je voelt de zon al lekker. Nauwelijks wind, niet te koud. Helemaal good!
En dan van die autisten die dolgraag -10 willen en snijdende noord oostenwind... Je zou haast denken dat t een vorm van masochisme is ofzo....
Oh ik wil ook best -10 omdat ik het de Elfstedentochters wel gun (en ik er dan lekker naar kan kijkenquote:Op zondag 18 februari 2018 14:33 schreef dick_laurent het volgende:
Lekker he. Stond net ook jasloos uit de wind in de zon in de tuin ballen te gooien voor de honden. Kon prima!quote:Op zondag 18 februari 2018 14:55 schreef Pisces29 het volgende:
Voor het eerst sinds eind oktober dat ik mijn jas uit zou kunnen doen. Wat een warme dag.Zalig.
Welke?quote:Op zondag 18 februari 2018 17:06 schreef AQUILA. het volgende:
Pluim geeft nu -5/-6 als minimumtemperatuur voor de komende twee weken, nou wat een vrieskou hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |