abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_176867341
registreer om deze reclame te verbergen
Ik denk dat ik een gewilde donor ben. Nooit gerookt, ik drink geen alcohol!!! Eet vrij gezond. Maar ik wil beslissen aan wie ik doneer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2018 19:07:16 ]
pi_176867373
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 14:25 schreef Mr.Major het volgende:

[..]

Ik vind dat ook heel redelijk inderdaad.
Maar je ziet nu al waar dat toe leidt - de "Ik wil niet dat mijn organen in een roker of alcoholist terecht komen hoor" opmerking is in dit topic al gemaakt. En al snel komen homos, joden, vleeseters etc. ook op de "maar die mogen mijn organen niet" lijst.

Vandaar dat men slechts 2 categorien erkent: "directe bekenden/familie" of "wie het nodig heeft en bovenaan de lijst staat".
pi_176867441
Wordt het niet gewoon tijd dat er een geldelijke vergoeding komt voor de organen? Vooraf kan de donor de keuze maken (niet door de nabestaande natuurlijk) en mochten er organen gebruikt worden dan gaat het geld in het nalatenschap.

Nog wel wat haken en ogen aan het plan, maar dat geldt ondertussen voor elk plan.
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:14:53 #79
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_176867545
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:08 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Maar je ziet nu al waar dat toe leidt - de "Ik wil niet dat mijn organen in een roker of alcoholist terecht komen hoor" opmerking is in dit topic al gemaakt. En al snel komen homos, joden, vleeseters etc. ook op de "maar die mogen mijn organen niet" lijst.

Vandaar dat men slechts 2 categorien erkent: "directe bekenden/familie" of "wie het nodig heeft en bovenaan de lijst staat".
Daarom nee op het codicil.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_176867553
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:10 schreef tjoptjop het volgende:
Wordt het niet gewoon tijd dat er een geldelijke vergoeding komt voor de organen? Vooraf kan de donor de keuze maken (niet door de nabestaande natuurlijk) en mochten er organen gebruikt worden dan gaat het geld in het nalatenschap.

Nog wel wat haken en ogen aan het plan, maar dat geldt ondertussen voor elk plan.
Wel handig voor deurwaarders, of afpersers.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_176867569
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ook bij voorlopige korting belasting stelsel?

Waarom voorlopig als iedereen het heeft is het geen korting meer!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2018 19:16:32 ]
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:17:32 #82
379943 Paper_Tiger
pi_176867602
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wel handig voor deurwaarders, of afpersers.
En waarom geldt dat niet voor het nachtkastje uit oma’s nalatenschap?
pi_176867690
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Voor de deurwaarder geldt dat al gewoon hoor. Voor de afperser geldt dat hij daar wel van op de hoogte zijn.
pi_176867703
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

JIj wil je organen niet aan een moslim geven ;) ?
pi_176867721
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:17 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nachtkastje nalatenschap daar lag alleen zooi in hoor.
Althans dat maak ik er wel van.
pi_176867742
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:22 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Mogen die wel organen ontvangen, van iemand wat niet halal is?
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:24:39 #87
379943 Paper_Tiger
pi_176867772
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:22 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

bijvoorbeeld niet aan een afa terrorist of een kraker.
pi_176867804
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

An sich niet. Dus de restrictie "als je zelf geen donor bent ontvang je ook niets" zou een subtiele omweg zijn om dat doel te bereiken.
Maar zoals terecht opgemerkt maken we dit soort onderscheid ook niet met andere zaken.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:24 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Wat dan als men er na het plaatsen van jouw hart pas achter komt dat die brave zakenman in het weekend tomaten naar Pegida gooit. Moet het er dan weer uitgehaald worden ?

Wat als de man 5 jaar later gaat kraken ?
pi_176867833
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Voor de deurwaarder geldt dat al gewoon hoor. Voor de afperser geldt dat hij daar wel van op de hoogte zijn.
Ik zie niet echt in wat een afperser hier mee te maken heeft. vwb schulden heb je wel een puntje, dat een geldverstrekker het verlangt als een soort onderpand. Dat zou dus niet moeten kunnen en daar is ook wel wat voor te verzinnen natuurlijk.

Daarnaast kan de donor er uiteraard ook gewoon voor kiezen ze weg te geven.
pi_176867854
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoals halal of haram als het op mensen of organen aankomt. Geven en ontvangen is toegestaan.
pi_176867882
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:27 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoals halal of haram als het op mensen of organen aankomt. Geven en ontvangen is toegestaan.
Een varkenshart zou mogen :o ?
De maag van een baconverslaafde ook ?

I stand corrected. Dank voor het mij leren van iets nieuws :)
pi_176867888
quote:

[..]

Begrijpelijk. Daarom vind ik dat je eisen mag hebben. Ik zou ook niet mijn organen willen afstaan aan een islamofoob, heel simpel. Ook niet san een crimineel of een terrorist. Of moet het anders verwoorden, die mensen hebben geen voorrang.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2018 19:29:25 ]
pi_176867933
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:28 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Een varkenshart zou mogen :o ?
De maag van een baconverslaafde ook ?

I stand corrected. Dank voor het mij leren van iets nieuws :)
Goede vraag. Ik zou zeggen als het noodzaak is, dit prima mag?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2018 19:30:15 ]
pi_176868048
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:28 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Daarom vind ik dat je eisen mag hebben. Ik zou ook niet mijn organen willen afstaan aan een islamofoob, heel simpel. Ook niet san een crimineel of een terrorist. Of moet het anders verwoorden, die mensen hebben geen voorrang.
Dan krijg je weer de vraag: wat als de persoon 2 jaar na ontvangst van jouw orgaan toch islamofoob wordt of iemand vermoordt ? Moet men jouw orgaan dan weer verwijderen ?

Als je over dat soort vragen niet wil nadenken kan je idd beter niet doneren. Maar dan heeft het ook geen enkel nut om een heel systeem in te richten om restricties op wie je organen mag ontvangen te registreren.
pi_176868118
quote:

[..]

En wat als iemand dat wordt naar het ontvangen van jouw dingen?
Zie die wet waarom als het zo blijft als het is, waarom veranderen?
Stapje voor stapje naar het volgende?
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:38:18 #96
379943 Paper_Tiger
pi_176868133
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:25 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

An sich niet. Dus de restrictie "als je zelf geen donor bent ontvang je ook niets" zou een subtiele omweg zijn om dat doel te bereiken.
Maar zoals terecht opgemerkt maken we dit soort onderscheid ook niet met andere zaken.

[..]

Wat dan als men er na het plaatsen van jouw hart pas achter komt dat die brave zakenman in het weekend tomaten naar Pegida gooit. Moet het er dan weer uitgehaald worden ?

Wat als de man 5 jaar later gaat kraken ?
Wat. Als. Ik heb geen invloed op wie mijn orgaan krijgt dus gaan ze mee de oven in.
pi_176868404
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:26 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik zie niet echt in wat een afperser hier mee te maken heeft. vwb schulden heb je wel een puntje, dat een geldverstrekker het verlangt als een soort onderpand. Dat zou dus niet moeten kunnen en daar is ook wel wat voor te verzinnen natuurlijk.

Daarnaast kan de donor er uiteraard ook gewoon voor kiezen ze weg te geven.
Veel kwetsbare mensen hebben niet zoveel van waarde voor afpersers. Bij orgaanhandel kun je gezien vraag en aanbod wel verwachten dat het behoorlijk lucratief zal zijn. Dan hebben die mensen dus opeens wl wat van waarde.
pi_176868610
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:34 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dan krijg je weer de vraag: wat als de persoon 2 jaar na ontvangst van jouw orgaan toch islamofoob wordt of iemand vermoordt ? Moet men jouw orgaan dan weer verwijderen ?

Als je over dat soort vragen niet wil nadenken kan je idd beter niet doneren. Maar dan heeft het ook geen enkel nut om een heel systeem in te richten om restricties op wie je organen mag ontvangen te registreren.
Het lijkt mij ook dat het geen enkele zin heeft om op deze manier te redeneren. Je doneert je organen immers niet aan een specifiek persoon, maar je stelt deze ter beschikking aan doktoren om deze vervolgens te gebruiken voor anderen. Deze doktoren zijn gebonden aan de Nederlandse artseneed en mogen dergelijke wensen helemaal niet laten wegen in de afweging of iemand een donororgaan krijgt (dat zou simpelweg tegen de medische ethiek ingaan).
  woensdag 31 januari 2018 @ 19:59:14 #99
379943 Paper_Tiger
pi_176868758
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Veel kwetsbare mensen hebben niet zoveel van waarde voor afpersers. Bij orgaanhandel kun je gezien vraag en aanbod wel verwachten dat het behoorlijk lucratief zal zijn. Dan hebben die mensen dus opeens wl wat van waarde.
Dus iedereen met bezit wordt afgeperst? Zo ver gezocht dit.
  woensdag 31 januari 2018 @ 20:08:17 #100
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_176868982
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 15:53 schreef probeer het volgende:
En op persoonlijkere noot ... Door medische omstandigheden ben ik niet meer geschikt om orgaandonor te zijn (muv mijn hoornvlies, waar naar mijn weten geen tekorten voor zijn). Ik ben dan ook, gewoon om het ziekenhuis moeite te besparen en mijn familie mogelijke vervelende vragen, geen donor. Ik heb verder helemaal geen bezwaren tegen orgaandonatie na mijn dood, en zou dat ook graag zijn als het kon / nut had.

Mag ik volgens de 'je kan alleen een orgaan krijgen als je zelf ook donor bent' mensen dan wel in aanmerking komen voor een orgaandonatie mocht ik die nodig hebben? Of moet ik, heel bureaucratisch, dan eerst dat (in mijn geval totaal betekenisloze) donor-kaartje scoren? Mag ik dan wel organen, of wordt het dan een 'helaas, want de jouwe zijn nutteloos voor iedereen behalve jij'?

Dus draait die 'voor wat hoort wat'-regeling dan de facto om de bereidwilligheid tot donatie (jij wil bijdragen dus je mag meedoen), of om het daadwerkelijke nut van de donatie (jij kan zelfs ook bijdragen, dus je mag meedoen)?

Dat vraag ik, daar uit de hele achterliggende reden van dit soort wetgeving toch een soort noodzaak om gedoneerde organen blijkt. Er is immers een tekort.

Daarbij .. als je je keuze ten alle tijden mag wijzigen dan is zo'n 'voor wat hoort wat'-regeling toch een enorme wassen neus? "Meneer, u heeft een nieuwe lever nodig." "Ow wacht even dokter, dan vul ik online mijn donorcodicil in (en schrijf me na de operatie direct weer uit)"
Het maakt mij weinig uit voor de discussie of (je, zelf) wel of niet iets te geven of te ontvangen hebt... zo ja wel dan is die factor van (evt. uitgesteld eigen-)belang voor ver(w)erving niet echt handig voor een zuivere beeldvorming. Mensen die iets te halen hebben zijn dan voor -en omgekeerd.

De "wet' benoemt nu een aantal organen waarvoor de wet geldt, wat ik in beginsel t.a.v. donatie al beperkend vind. Ik als persoon moet het recht hebben per onderdeel al -of niet bepalen of dat getransplanteerd mag worden. Ik noem hier het woord transplantatie om dat donatie, medisch gezien, mij wat te vaag is.

Voor mij is de discussie vooral of je wel of niet de vrijheid hebt op zelfbeschikking van je eigen lichaam(sdelen). En ja dat kan per seconde wijzigen, wat ook je/mijn goed recht is. Vandaar dat ik een (verplichte) registratie zo onzuiver vind.

Ik ben voor doneren mits dat met expliciete instemming gaat en ik mag/kan bepalen wie daar (qua profiel) waarom en wanneer gebruik van maakt. Ik sta daarbij open voor meningsvorming. Als dat te ingewikkeld wordt voor een uitvoering is dat meer te wijten aan de "gebruikerswens" dan voor mij als aanbieder.

Kern is idd dat er een tekort is wat men wil doen oplossen door de ethiek van zelfbeschikking snaaks om te draaien. Expliciet toestemmen of- afwijzen ?. Beide insteken hebben een rare smaak. De oplossing is het het voor mij(zelf) veiliger systeem van "Nee, tenzij". Ook het "voor-wat-hoort-wat-principe" moet je niet gaan willen, hoewel dat (economisch maar ook sociaal) moeilijk te voorkomen is.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')