abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183208469
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:17 schreef Osvic het volgende:
Is er soms iemand die al eens gemeten heeft of het Evohome systeem wel degeljk besparingen opleverd i.v.m. gasverbruik ?
Ik kan dit niet meten omdat ik maar pas in juni overgeschakeld ben van elektrische verwarming met accumulatoren en elektrische boiler naar aardgas. En een paar maand later het Evohome systeem heb aangeschaft. Ook had ik in de badkamer en slaapkamers rechtsreekse elektrische verwarming

En ook, welk zijn de beste instellingen voor besparingen. Adaptieve start...Optimale stop enz...

Ik moet wel zeggen als ik vergelijk met mijn vroegere elektrische verwarming een besparing zal hebben van...en hou je goed vast nu...750 Euro tussen juni en eind november. Dus hierin ben ik al heel goed bezig.

Maar er zullen wel ongetwijfeld bij jullie ook rekenaars tussenzitten die zeggen " Zonder Evohome systeem verbruikte ik zoveel m3 gas en nu maar zoveel niet meer"
In een traditionele verwarming setup, zet je met de thermostaat in de woonkamer je volledige huis aan en uit.

Besparen doe je door later te gaan stoken en eerder te stoppen met stoken. Dus geen adaptieve start en wel een optimale stop. Of je dat comfortabel vindt...

Daarnaast kun je alle zone's gedurende een paar uur lager zetten als je de woning verlaat. Daar bespaar je ook mee, als je dat voorheen niet deed.

Ik kan je wel laten zien wat ik bespaar, maar ik heb meerdere besparingsmaatregelen getroffen. Dus het is niet helemaal objectief.

Mindergas.nl geeft aan een besparing van 47,2% ten opzichte van 2014. Maar ik heb ook spouwmuur isolatie toegepast en ben elektrisch gaan koken.
pi_183218946
Weet iemand hoe zit zit met deze 2 opties?

Zone met 1 of meer ruimten:

Eenvoudig
Meervoudig

Bij meervoudig meten de radiatorknoppen onafhankelijk van elkaar de temperatuur maar hoe zit dat dan als je eenvoudig instelt? Wordt dan de gemiddelde waarde gemeten of iets dergelijks?
pi_183224084
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:17 schreef Osvic het volgende:
Is er soms iemand die al eens gemeten heeft of het Evohome systeem wel degeljk besparingen oplevert i.v.m. gasverbruik ?
Ik kan dit niet meten omdat ik maar pas in juni overgeschakeld ben van elektrische verwarming met accumulatoren en elektrische boiler naar aardgas. En een paar maand later het Evohome systeem heb aangeschaft. Ook had ik in de badkamer en slaapkamers rechtsreekse elektrische verwarming

En ook, welk zijn de beste instellingen voor besparingen. Adaptieve start...Optimale stop enz...

Ik moet wel zeggen als ik vergelijk met mijn vroegere elektrische verwarming, een besparing zal hebben van...en hou je goed vast nu...750 Euro tussen juni en eind november. Dus hierin ben ik al heel goed bezig.

Maar er zullen wel ongetwijfeld bij jullie ook rekenaars tussenzitten die zeggen " Zonder Evohome systeem verbruikte ik zoveel m3 gas en nu met dit systeem, zoveel minder"
Dat is heel moeilijk te meten.

• Als eerste heb je natuurlijk de verschillende winters, wat een groot verschil kan maken op het jaarverbruik.
• Als je al zuinig aan het stoken was, met een handmatige thermostaat, en de verwarming pas aan zette als je thuis kwam, en in niet gebruikte ruimtes de radiator dichtgedraaid had, ga je nu evenveel of meer gas verbruiken omdat je nu waarschijnlijk meer comfort gaat programmeren
• Als je eerder veel radiatoren altijd open had staan, ook in ruimtes die je niet zo veel gebruikte kan je nu besparen.

Bij mij lijkt het er op dat ik ongeveer hetzelfde verbruik, maar met veel meer comfort.
Zo is bijvoorbeeld de slaapkamer en de badkamer de hele nacht op de temperatuur die ik prettig vind. En in de ochtend is de keuken niet ijskoud

Maar door het programmeren kan ik de woonkamer in de nacht ook kouder instellen.
In de woonkamer gaat bij mij heel veel warmte verloren (koelt snel af).
Dus wat lagere temperatuur in de nacht en overdag bespaart al veel gas, wat ik nu voor andere kamers gebruik.

Bovendien ging ik eerder boven elektrisch bijverwarmen. Dat doe ik nu niet meer, wat ook nog eens 400 kwh stroombesparing oplevert.

Optimale stop heb ik aan staan. Dat werk bij mij prima.

Adaptieve start heb ik uit staan omdat dat (nu) voor zover ik zag voor alle kamers geldt.
En dat vind ik niet nodig. De woonkamer mag bijvoorbeeld best wat koeler zijn als ik thuis kom.
pi_183227247
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 15:56 schreef Adventurer666 het volgende:

[..]

Dat is heel moeilijk te meten.

• Als eerste heb je natuurlijk de verschillende winters, wat een groot verschil kan maken op het jaarverbruik.

Als je de meterstanden invoert bij mindergas.nl zie je het verbruik per graaddag. Daar zie je dan je verbruik gerelateerd aan de weersomstandigheden, geniaal.
pi_183232065
Op welke radiatorkranen (welk merk) zijn de thermostaatknoppen van Evohome met de minste ellende te installeren? Ik wil nu echt eens af zijn van het gedoe met niet goed functionerende thermostaatknoppen. Dat het vervangen van kranen niet de goedkoopste oplossing is, maakt mij daarom nu echt even niet meer uit.

Na eigen onderzoek denk ik dat ik het beste iets van deze kan bestellen. Maar ik weet niet wat precies.
https://wifithermostaten.(...)q=thermostaatventiel

SPOILER: Deze radiatorkranen zitten er nu op.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beatific op 18-11-2018 22:09:59 ]
pi_183239913
Je hebt in een vorige post aangegeven dat je Heimeier kranen hebt. Daar heb ik er ook twee van die prima zijn. Daarnaast heb ik Danfoss kranen die zijn ook goed. Wat voor ellende heb je dan behalve die ene lekkende kraan?

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 19-11-2018 14:02:18 ]
pi_183413956
Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en ben er terecht gekomen na problemen met ons Honeywell Evohome systeem wat al een jaar door de installateur en Honeywell niet opgelost kan worden. Wellicht kan iemand me hier verder helpen.

Wij hebben een HCE80-unit met vloerverwarming, een warmtepomp en gebruiken de Round Thermostats voor het regelen van de temperatuur per kamer. Het Evohome bedieningspaneel blijft een uur of 4-5 na installatie de melding 'Communicatiefout' geven, waarbij bij alle kamers die met een Round Thermostat worden verwarmd van een icoontje met een rood uitroepteken worden voorzien.

Klik hier voor de foutmelding.

Het lijkt erop dat het systeem overigens verder wel naar behoren functioneert, maar het is vervelend om te weten dat er iets niet helemaal goed zit en daarbij weet ik niet 100% of alles naar behoren werkt. Is dit probleem bij iemand bekend?

Wat ik reeds heb gedaan om het trachten op te lossen:
- HCE80-unit gereset;
- Alle Round Thermostats gereset;
- HCE80 op Wifi aangemeld;
- Alle Round Thermostats opnieuw als nieuwe zoneregeling ingesteld

Over de ondersteuning van Honeywell ben ik niet te spreken, zij weten weinig, verwijzen alles naar de installateur en dat terwijl de producten nog geen jaar oud zijn.

Wellicht heeft iemand hier suggesties. Dank alvast.
pi_183416660
quote:
16s.gif Op woensdag 28 november 2018 06:42 schreef Waashaas het volgende:
Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en ben er terecht gekomen na problemen met ons Honeywell Evohome systeem wat al een jaar door de installateur en Honeywell niet opgelost kan worden. Wellicht kan iemand me hier verder helpen.

Wij hebben een HCE80-unit met vloerverwarming, een warmtepomp en gebruiken de Round Thermostats voor het regelen van de temperatuur per kamer. Het Evohome bedieningspaneel blijft een uur of 4-5 na installatie de melding 'Communicatiefout' geven, waarbij bij alle kamers die met een Round Thermostat worden verwarmd van een icoontje met een rood uitroepteken worden voorzien.

Klik hier voor de foutmelding.

Het lijkt erop dat het systeem overigens verder wel naar behoren functioneert, maar het is vervelend om te weten dat er iets niet helemaal goed zit en daarbij weet ik niet 100% of alles naar behoren werkt. Is dit probleem bij iemand bekend?

Wat ik reeds heb gedaan om het trachten op te lossen:
- HCE80-unit gereset;
- Alle Round Thermostats gereset;
- HCE80 op Wifi aangemeld;
- Alle Round Thermostats opnieuw als nieuwe zoneregeling ingesteld

Over de ondersteuning van Honeywell ben ik niet te spreken, zij weten weinig, verwijzen alles naar de installateur en dat terwijl de producten nog geen jaar oud zijn.

Wellicht heeft iemand hier suggesties. Dank alvast.
Ik ben er niet mee bekend, maar weet wel dat er in het menu een optie zit om communicatieverlies automatisch te herstellen.

ga naar menu (long press)
kies systeem paramaters
communicatieverlies

Hier kun je de optie aanzetten en dan zou het moeten werken.
pi_183420977
Dank, ik heb deze 'communicatieverlies' optie niet in <Menu (long press>, <Systeem parameters>.
Zou dit kunnen liggen aan een oude firmware / versie?
pi_183432440
Dat zou je bij Honeywell kunnen navragen. Ik heb 3 jaar geleden de color wifi versie gekocht. Volgens mij is dat de laatste versie. Daar zit het op, updates gaan op dat model automatisch. Andere modellen ken ik niet.
pi_183457013
Is het mogelijk om de HR92 helemaal te resetten behalve alleen die optie 12? Ik heb namelijk 9 HR92 radiatorknoppen geplaatst en dit werkt allemaal zonder problemen. Maar bij 1 krijg ik de melding "E2 Klep". Ik denk dat deze defect is namelijk want als ik een andere op de radiator plaats werkt het zonder problemen.
pi_183466616
Uit de handleiding :

e2
klep

De motor
kan niet in
beweging
worden
gebracht

Controleer de montage,
verwijder evt. vuil.
pi_183476874
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb inmiddels bijna alle radiatoren voorzien van een HR92 in combinatie met een opentherm module. Ik heb bewust 2 radiotoren gelaten zo als ze waren aangezien ik nog geen bypass heb (moet nog geïnstalleerd worden). Wat me opvalt is dat de ketel een aantal keer per dag aanspringt, de ketel gaat verwarmen en gaar vervolgens naar stand 1 ( het is overigens een een intergas 36/30) terwijl er geen warmte vraag is.

Iemand enig idee waarom mijn ketel vanzelf gaat verwarmen?
pi_183510337
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:43 schreef R-mco het volgende:
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb inmiddels bijna alle radiatoren voorzien van een HR92 in combinatie met een opentherm module. Ik heb bewust 2 radiotoren gelaten zo als ze waren aangezien ik nog geen bypass heb (moet nog geïnstalleerd worden). Wat me opvalt is dat de ketel een aantal keer per dag aanspringt, de ketel gaat verwarmen en gaar vervolgens naar stand 1 ( het is overigens een een intergas 36/30) terwijl er geen warmte vraag is.

Iemand enig idee waarom mijn ketel vanzelf gaat verwarmen?
Omdat er toch warmtevraag is. Vervolgens kan de ketel zijn warmte niet kwijt, omdat er te weinig capaciteit open staat en valt hij in storing.

Ik zou beginnen met het terugbrengen van het vermogen (pag 37 handleiding) naar bijvoorbeeld 30%. Gaat het vriezen, dan kun je het weer terugzetten.

In principe zou een CV zelf het vermogen moeten regelen, maar het kan zijn dat hij de eerst even op "vol" gaat en vervolgens terug moduleert. Vol is dan bij deze matige temperaturen al te hoog. Kijk even op pag 37 hoe je het regelt.

https://www.heluto.nl/ima(...)latievoorschrift.PDF
pi_183515579
Mooi systeem dat evohome.... alleen na amper 3 jaar zijn er ineens 2 HR92's stuk.
pi_183638215
Wij hebben stadsverwarming in ons huis, en zijn dus gedwongen om de verwarming te regelen met thermostaatknoppen. Die blijven natuurlijk altijd open staan, en ook de afwerking van de knop van de convectorput in de woonkamer laat sterk te wensen over. Het huidige capillair leidinkje tussen kraan en thermostaatknop bungelt er maar een beetje bij. Het idee is dus om geleidelijk naar een Evohome of gelijkaardig systeem over te schakelen.

In eerste instantie wil ik graag beginnen met die convectorput. Je kunt aldus de FAQ van Honeywell een HR92 combineren met een Wireless Round voor die toepassing, zodat de HR92 niet zelf de temperatuurmeting hoeft te doen. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat als de batterijen op zijn, je op kop de convectorput in moet om ze te wisselen.

Nu kom ik her en der ook thermische motoren tegen voor een paar tientjes, die dezelfde schroefdraad lijken te hebben als de thermostaatknoppen. Nadeel is alleen dat die motoren of helemaal open of helemaal dicht gaan, aan/uit dus. De Wireless Round is er vervolgens ook als aan/uit variant. Een stroomkabel door de kruipruimte gooien en in de convectorput leggen is geen probleem, ook voor een bedrade thermostaat heb ik nog een doosje in de wand over.

De vragen:
- Gaat dat werken met zo'n thermische motor op de plaats van de kraan met die capillair leiding, in combinatie met die wireless round? Wat heb ik evt nog meer nodig om dat aan te sluiten?
- Is dat in de toekomst op te nemen in een zone systeem als ik ook de radiatoren op de slaapkamers van HR92's heb voorzien?
- Waarom het Evohome systeem en niet die van de concurrenten?
Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_183653011
@bartholomeus Wat is de functie van die een capillaire leiding? Over elke thermische motor heb je het?

Je kunt ook kiezen voor een zone klep, om het gehele systeem aan of uit te sturen. In combinatie met de huidige thermostaat knoppen heb je dan best een redelijke verbetering.

Qua batterij verwisselen: met een simpel klikje is de HR92 los, daarna begint aan de keukentafel het gepruts met de batterijen.

Je hoeft helemaal geen evohome te nemen, alleen dit forum gaat daar wel specifiek over. De meeste particulieren hebben uiteraard maar één systeem, dus vergelijken is dan lastig. Zoek eens op tweakers of op Bright daar kom je ook anders systemen en reviews tegen.
pi_183655972
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:42 schreef bertpit het volgende:
@bartholomeus Wat is de functie van die een capillaire leiding? Over elke thermische motor heb je het?

Je kunt ook kiezen voor een zone klep, om het gehele systeem aan of uit te sturen. In combinatie met de huidige thermostaat knoppen heb je dan best een redelijke verbetering.

Qua batterij verwisselen: met een simpel klikje is de HR92 los, daarna begint aan de keukentafel het gepruts met de batterijen.

Je hoeft helemaal geen evohome te nemen, alleen dit forum gaat daar wel specifiek over. De meeste particulieren hebben uiteraard maar één systeem, dus vergelijken is dan lastig. Zoek eens op tweakers of op Bright daar kom je ook anders systemen en reviews tegen.
De capillaire leiding geeft de beweging/stand van de thermostaatknop door aan de kraan in de convectorput, er zit een of andere vloeistof in. In wezen is het dus gewoon een thermostaatknop, maar dan op twee meter afstand, en oldskool hardwired. Voorbeeld hier, die draad is dus 2 meter lang.

Een zoneklep in de binnenkomende leiding vind ik geen optie, omdat ik dan niet 's nachts de slaapkamers van de kleintjes wat kan bijstoken omdat de verwarming in de woonkamer dan uit staat. Een zoneklep voor alleen de convectorput zou kunnen, maar is een erg kostbare optie.

Een thermische motor is eigenlijk bedoeld voor op een vloerverwarming verdeler, maar heeft wel ook gewoon een M30x1,5 schroefdraad. Ik weet alleen niet of de kraan in zo'n verdeler unit dezelfde bouwvorm/werking heeft als een radiatorkraan. Als het past, dan zou dat hetzelfde werken als een zoneklep, alleen is een zoneklep veel groter en lomper uitgevoerd, en daardoor ook veel duurder.

Hoe vaak moeten de batterijen van een HR92 gewisseld worden?

[ Bericht 4% gewijzigd door Bartholomeus op 11-12-2018 09:18:23 ]
pi_183657077
Ah, zo'n thermische motor kan inderdaad als radiatorkraan gebruikt worden aldus deze website.

Dan is dus in verband met bereikbaarheid in die convectorput de thermische motor wel favoriet, volgende vraag is dan hoe dat ding te sturen is met een slimme thermostaat.

Dus, concrete vraag: wat heb ik nodig om via het Evohome systeem zo'n motor van een aan/uit schakeling te voorzien?
pi_183726273
Weet iemand wat er aan te doen is tegen het onnodig laten branden van de ketel?
Vaak 's nachts heb ik daar last van, ik hoor dan wat ruis in de leiding i.v.m. de bypass, terwijl als ik op de app kijk ik zie dat alle ruimtes oftewel gelijk aan de instel temperatuur zijn of er boven. Zelfs een keer opgestaan om te voelen aan de verwarmingen, en die waren koud. Er is dus geen enkele reden om de ketel te laten branden maar het gebeurd regelmatig.

Ik zag in een eerder topic dat dit een bekend probleem is, maar is hier inmiddels een oplossing voor?
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_183733311
@bierglas

Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- Batterij bijna leeg: neem altijd de beste batterijen
- Communicatieprobleem
- Defecte thermostaatknop (HR92)

Als je het forum even doorakkert kom je wellicht nog meer tegen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')