abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177957403
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:44 schreef rogier12345 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, ze werken wel maar er is iets niet goed in de instellingen. Beneden loopt de temperatuur van de vloerverwarming te hoog op, regelmatig op 27 graden terwijl de maximale temperatuur die ingesteld staat 20 graden is. Heb hem nu op 15 graden continu gezet en nu blijft ie dan schommelen ronde de 20-21 graden....

Tips over aanbevolen installateurs zijn meer dan welkom :)
Zonder specifieke info te hebben: check de temperatuur van de thermostaatknop die aan de vloerverwarming zit. Deze moet omlaag. Omdat een VV erg graag opwarmt, duurt het uren voordat de warmte vanuit de vloer de kamerthermostaat bereikt.

Stook je met een te hoge aanvoertamp in de vloer, dan ebt dat enorm na en krijg die overshoot. 27 graden is wel erg hoog, daar profiteert de hele buurt van :)
pi_177957667
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:17 schreef McPeet het volgende:
Ik sta op het punt om een zone systeem aan te schaffen. Twijfel nu nog tussen de Evo en Tado. Los van die keuze heb ik een paar andere vragen en hoop dat iemand me kan helpen.

Situatie
We wonen met 3 personen in een slecht geïsoleerde, vrijstaande, houtskelet woning uit 1985. Ligging van de woonkamer is pal zuid. 3 jaar geleden een grote woonkeuken van circa 30m2 aangebouwd en die is voorzien van vloerverwarming. De woonkamer wordt verwarmd door een convector put van 220 cm. Bij controle met een magneet bleek dat een stalen convector te zijn ;-(. Daarnaast hebben we in de woonkamer voor de gezelligheid en eventuele bijverwarming nog een gashaard. Aan de woonkamer grenst nog een kantoortje en studeerkamer. Op de beneden verdieping verder nog een zeer ruime hal, toilet, wasruimte en een kluskok. Alle ruimte hebben een eigen radiator. Doordat de woonkamer pal op het zuiden ligt en veel glas heeft is het daar heel snel warm. De hal daarin tegen koelt heel snel af. Dat komt deels door slechte isolatie en deels door de opentrap die doorloopt naar de zolder. Zolder dak is niet geïsoleerd.
Op de 1e verdieping ouder slaapkamer en logeerkamer op het zuiden, toilet (met elektrische vloerverwarming), badkamer(radiator en elektrische vloerverwarming) en slaapkamer van onze zoon. Vervolgens weer een open trap naar de zolder.

We verwarmen het huis met een Tzerra M39 C bj 2015 voorzien van een draadloze Isense, totaal vermogen voor al radiatoren is bijna 23Kw. Volgens berekening zou ik totaal 31KW nodig hebben, maar niet alle radiatoren halen de warmte afgifte die nodig zou zijn. Te kort hebben we vooral in de woonkamer (vandaar die extra gaskachel) en slaapkamers. In slaapkamers staat de verwarming bijna altijd op minimale stand open. Vreemd genoeg heeft de installateur in 2015 niet gevraagd of we een modulerende pomp wenste en heeft ook helemaal niets gedaan om het systeem in te regelen. Daar valt voor installateurs nog heel veel te verbeteren!
Afgelopen week ook begonnen om mijn CV te tunnen. Aantal Cv’s hebben Danfoss thermostaatknop, maar die zijn niet geschikt om ook waterzijdig te regelen, 2 hebben er een Comap knop waar ik een speciaal “sleuteltje” voor ga bestellen om ze af te regelen. Aantal Cv’s hebben alleen een simpele draaiknop. Convector kunnen we helemaal niet regelen. Slechts een enkele CV heeft een voetventiel. Delta T probeer ik tussen de 15 en 20 te krijgen. Retour is nu vaak nog te hoog (rond de 58 a 60 gr)
Verder weet ik niet zeker of de pomp van de vloerverwarming uitschakelt, er zit een draad met zwartkastje op leiding van de VV, maar zelfs als die leiding koud is hoor ik de pomp nog zachtjes zoemen.(zie foto’s)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Instellingen van de ketel zijn momenteel als volgt:
warmwater
warmhouden - continue uit
tapwatertemp via klokprogramma – 05.00 uur 64 gr / 9 uur 15 gr

systeem
regelstrategie - RTC (T-ruimte)
temp - comfort corr aan
cv instelling
pompsturing – aanloop opwarmsnelheid - langzamer
afkoelsnelheid - sneller
max aanwarmsnelheid 180 min
min cv temp 40 gr
max cv temp 70
geen groepen

En dan nu mijn vragen:
De convector wil ik vervangen door een aluminium variant, maar hoe ga ik die regelen? Temperatuur via een HR92 lijkt me lastig, want in de convectorput zal de temperatuur snel zijn bereikt maar nog niet in de woonkamer.(zodra ik de convector ga aanpassen vervang ik meteen alle stalen leidingen in de kruipkelder, heb het idee dat die na ruim 30 jaar voor problemen (lees doorroesten) kunnen gaan zorgen. Of regel ik de convector ook met een zoneklep?
Om onze radiator in de slaapkamer zit ook een ombouw, daar heb ik hetzelfde probleem.
Ga ik de vloerverwarming aansturen via een zoneklep, en zoja moet ik dan een aan/uit systeem aanschaffen ipv een modulerende?
Een aantal thermostaat knoppen cq standaard knoppen moet ik aanpassen, welke kan ik daar het beste voor aanschaffen zodat ik die ook waterzijdig kan inregelen?
Kan ik de Tzerra nog beter in (laten) regelen?
Welk systeem is voor mijn situatie het meest geschikt, ongeacht de kosten of design.
Andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?

Groeten
Peter
Een hoop verwarmingsvragen. De Evohomevragen kan ik wel beantwoorden:
Als de vloerverwarming altijd meeloopt hoeft deze niet voorzien te worden van een zoneklep, anders wel. Het zijn traag werkende systemen, dus de keuze in aan jezelf. Zoneklep is aan/uit, is geen nadeel.
De convector , voorzie je van een HR92 of zoneklep en die communiceert met een externe voeler bijvoorbeeld een round. Onafhankelijk van de standaard instellingen kun je dan ook een draai aan de round geven om het warmer of kouder te maken.
pi_177977518
Beste Fok,

Over anderhalve week krijgen wij de sleutel van een nieuwe woning (1975). We laten over de gehele verdieping vloerverwarming leggen, woonkamer, hal en keuken(tevens eetkamer). Vanwege her doorbreken van een draagmuur in de kamer waar toevallig nu ook de thermostaat hangt wil ik een nieuwe thermostaat aanschaffen die draadloos is (en dus overal neer kan hangen/zetten). Mijn oog is gevallen op de Evohome, ook mede om het huis in meerdere zones te verdelen en efficiënter om te gaan met energie/gas.

Gehele beneden verdieping ~70m2 vloerverwarming (hoofdverwarming, 7 groepen)
3 Radiatoren eerste verdieping (3 slaapkamers) Badkamer zit een handoekradiator dus staat altijd open (zit als goed is een bypass op maar krijg pas volgende week de sleutel dus kan ik niet controleren).

Ik wil dus 4 zones(benedenverdieping, slaapkamer 1, slaapkamer 2, slaapkamer 3)
De CV is een Nefit Excellent uit 2005 (Ecomline excellent HRC30). Deze wil ik op termijn gaan vervangen door mogelijk een Intergas Xtreme 36.

Nu komt er op de VV ook een pompschakelaar die ervoor zorgt dat de pomp alleen aan gaat als er warmteaanvraag is (en elke 24 uur kortstondig zodat pomp niet vast gaat zitten)

Vragen:
1) Moet ik opentherm of aan/uit gebruiken? (ik neig naar wat ik gelezen heb naar aan/uit)
2) Ik wil geen dure HCE80 aanschaffen voor maar 1 zone. Nu las ik dat dit kan door een thermostaatkraan te plaatsen voor de pompshakelaar/verdeler en de HR92WE te gebruiken.
3) Moet ik hier nog een bypass/AVDO plaatsen (bypass =>HR92WE => pompschakelaar) ivm eventueel pendelen van CV als alles dicht staat?
4) Als er in de zomer de VV nooit aan slaat maar de pompschakelaar 1x per 24 uur kortstondig de pomp start geeft dit geen probleem als de HR92WE voor de VV dichtstaat?

Alvast dank voor de antwoorden.
Gaap
pi_177981618
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:24 schreef ReQuiem83 het volgende:

Vragen:
1) Moet ik opentherm of aan/uit gebruiken? (ik neig naar wat ik gelezen heb naar aan/uit)
@ Zolang je geen zoneklep plaatst kun je kiezen. Echter ik denk dat je ketel het protocol niet ondersteunt, maar een eigen protocol heeft.
2) Ik wil geen dure HCE80 aanschaffen voor maar 1 zone. Nu las ik dat dit kan door een thermostaatkraan te plaatsen voor de pompshakelaar/verdeler en de HR92WE te gebruiken.
@ Honeywell raadt dat niet aan, er zijn posters hier die het hebben en het werkt. Vergeet niet dat er toch nog een thermostaatkraan in moet om de juiste temperatuur de vloer in te sturen. Een HR92 doet dat niet.
3) Moet ik hier nog een bypass/AVDO plaatsen (bypass =>HR92WE => pompschakelaar) ivm eventueel pendelen van CV als alles dicht staat?
@ altijd doen
4) Als er in de zomer de VV nooit aan slaat maar de pompschakelaar 1x per 24 uur kortstondig de pomp start geeft dit geen probleem als de HR92WE voor de VV dichtstaat?
@ geen probleem, er wordt dan kortstondig koud water rondgepompt

Alvast dank voor de antwoorden.
pi_177982279
quote:
2) Ik wil geen dure HCE80 aanschaffen voor maar 1 zone. Nu las ik dat dit kan door een thermostaatkraan te plaatsen voor de pompshakelaar/verdeler en de HR92WE te gebruiken.
@ Honeywell raadt dat niet aan, er zijn posters hier die het hebben en het werkt. Vergeet niet dat er toch nog een thermostaatkraan in moet om de juiste temperatuur de vloer in te sturen. Een HR92 doet dat niet.
natuurlijk raden ze het af, meer marge op de dure HCE80 ipv HR92 tenzij het echt 50% gevallen wel werkt en 50% niet...

Bypass => themostaatkraan + HR92 => schakelpomp/verdeler?. De touchscreen komt in kamer te hangen/staan dus kan daar de temp. meten en doorgeven aan de HR92.

Er komt een nieuwe CV maar ligt beetje aan wat wij overhouden na alle verbouwingen op welk termijn dat gaat plaatsvinden ;)
Gaap
  woensdag 28 maart 2018 @ 19:57:19 #106
476750 hobby_huis
een nieuwsgierige gebruiker
pi_178155790
Een vraag over de HCE80,
Bij het toekennen van een HCE80 aan de evohome, welke menu items komen er dan bij onder het kopje vloerverwarming?

Wat is er verder te configureren aan de HCE80?

Wij willen een HCE80 aanschaffen om een aantal rimpelingen in de nu gekozen oplossing vlak te strijken.

Pieter
pi_178160044
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:57 schreef hobby_huis het volgende:
Een vraag over de HCE80,
Bij het toekennen van een HCE80 aan de evohome, welke menu items komen er dan bij onder het kopje vloerverwarming?

Wat is er verder te configureren aan de HCE80?

Wij willen een HCE80 aanschaffen om een aantal rimpelingen in de nu gekozen oplossing vlak te strijken.

Pieter
Vraag 1: Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. Per zone geef je in de evohome aan dat je vloerverwarming hebt, er komen geen menu items bij.

Vraag 2: In de HCE80 valt verder niets te programmeren. Het enige wat je kunt is de thermostaat toewijzen aan de juiste zone en de bijbehorende thermische motor toewijzen aan die zelfde zone.
pi_178176285
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:57 schreef hobby_huis het volgende:
Een vraag over de HCE80,
Bij het toekennen van een HCE80 aan de evohome, welke menu items komen er dan bij onder het kopje vloerverwarming?

Wat is er verder te configureren aan de HCE80?

Wij willen een HCE80 aanschaffen om een aantal rimpelingen in de nu gekozen oplossing vlak te strijken.

Pieter
Waaruit bestaat het huidige systeem en wat zijn de rimpelingen?
  vrijdag 30 maart 2018 @ 17:20:13 #109
476750 hobby_huis
een nieuwsgierige gebruiker
pi_178196730
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:38 schreef JosP het volgende:

[..]

Vraag 1: Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. Per zone geef je in de evohome aan dat je vloerverwarming hebt, er komen geen menu items bij.

Vraag 2: In de HCE80 valt verder niets te programmeren. Het enige wat je kunt is de thermostaat toewijzen aan de juiste zone en de bijbehorende thermische motor toewijzen aan die zelfde zone.
de cv ketel wordt aangestuurd met een bd91.
Het systeem bestaat uit 3 zones met radiatoren. met de HR92
2 zones met vloerverwarming op een verdeler met NT4-230NC servomotoren. Aangestuurd door een bdrR91

De rimpelingen bestaan uit dat er een warmtevraag in de vloerverwarming is, de bdr91 van de cv ketel en de bdr91 van de vloerverwarmingszone worden aangestuurd.
Dan duurt het bijna 4 minuten voordat de servomotoren de kleppen op de verdeler open hebben laten gaan.
Dit heeft tot gevolg dat de cv ketel 4 minuten heeft staan branden zonder dat er warm water de vloer in is gegaan. Dan zijn de servomotoren net open, wordt de bdr91 van de ketel en de bdr91 van de zone afgeschakeld. Komt er dus maar effectief een minuut of 2,3 warmte in de vloer.
De rest gaat over de overstort.

Mijn vraag is, is dit met de HCE80 opgelost?

Pieter
pi_178200912
[..]

de cv ketel wordt aangestuurd met een bd91.
Het systeem bestaat uit 3 zones met radiatoren. met de HR92
2 zones met vloerverwarming op een verdeler met NT4-230NC servomotoren. Aangestuurd door een bdrR91

De rimpelingen bestaan uit dat er een warmtevraag in de vloerverwarming is, de bdr91 van de cv ketel en de bdr91 van de vloerverwarmingszone worden aangestuurd.
Dan duurt het bijna 4 minuten voordat de servomotoren de kleppen op de verdeler open hebben laten gaan.
Dit heeft tot gevolg dat de cv ketel 4 minuten heeft staan branden zonder dat er warm water de vloer in is gegaan. Dan zijn de servomotoren net open, wordt de bdr91 van de ketel en de bdr91 van de zone afgeschakeld. Komt er dus maar effectief een minuut of 2,3 warmte in de vloer.
De rest gaat over de overstort.

Mijn vraag is, is dit met de HCE80 opgelost?

Pieter
[/quote]

Ik zelf denk niet dat je dit probleem met de HCE80 oplost. Wat ik wel weet is dat de BDR91 niet te dicht bij de ketel moet hangen of dat er in de buurt van de BDR91 metalen rekken of andere metalen spullen staan/hangen. Dit geeft nogal eens verstoringen.
pi_178215018
Helaas weet ik het antwoord niet, zelf heb ik op mijn VV een zoneklep en dat wekt prima. Ik zou de vraag eens voorleggen bij Honeywell.
pi_178301136
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2018 20:56 schreef JosP het volgende:
[..]

de cv ketel wordt aangestuurd met een bd91.
Het systeem bestaat uit 3 zones met radiatoren. met de HR92
2 zones met vloerverwarming op een verdeler met NT4-230NC servomotoren. Aangestuurd door een bdrR91

De rimpelingen bestaan uit dat er een warmtevraag in de vloerverwarming is, de bdr91 van de cv ketel en de bdr91 van de vloerverwarmingszone worden aangestuurd.
Dan duurt het bijna 4 minuten voordat de servomotoren de kleppen op de verdeler open hebben laten gaan.
Dit heeft tot gevolg dat de cv ketel 4 minuten heeft staan branden zonder dat er warm water de vloer in is gegaan. Dan zijn de servomotoren net open, wordt de bdr91 van de ketel en de bdr91 van de zone afgeschakeld. Komt er dus maar effectief een minuut of 2,3 warmte in de vloer.
De rest gaat over de overstort.

Mijn vraag is, is dit met de HCE80 opgelost?

Pieter
Ik zelf denk niet dat je dit probleem met de HCE80 oplost. Wat ik wel weet is dat de BDR91 niet te dicht bij de ketel moet hangen of dat er in de buurt van de BDR91 metalen rekken of andere metalen spullen staan/hangen. Dit geeft nogal eens verstoringen.
[/quote]

Nu heb je dus per VV zone een BDR91?
pi_178304258


Ik heb een vraag aan de kenners hier, maar....

.... eerst toch maar 'kort' mijn Evohome installatie ... (nou ja kort).

Ik heb een redelijk complete en complexe Evohome installatie. Complex met name omdat ik moest roeien met de riemen die bij een oud huis horen na vele verbouwingen in de afgelopen 20 jaar. Zie plaatje.

Ik stook met max 60 graden (lager werkte niet goed) water temperatuur, sinds het huis ongeveer 2 jaar geleden geheel voorzien is van nieuwe kozijnen, dubbel glas, spouw- en dakisolatie. Dit werkt prima. De kantoren zijn prima op temperatuur te brengen met de radiatoren en de benedenruimtes met vloerverwarming behoeven amper warmte. Na een wat langere afwezigheid zorgen de radiotoren in de vertrekken met vloerverwarming voor een redelijk snelle opwarming.
Kortom eigenlijk ben ik wel tevreden.

2 'ontwerp' irritaties.

Qua ontwerp van Evohome heb ik 2 zaken die ik jammer vind en die ik maar voor lief moet nemen.
1) Ik heb 2 vloerverwarming units en dus ook 2 pompen. Evohome gaat uit van 1 pomp voor alle secties. Dit heb ik opgelost met een relais (ik wist niet of ik de HCE80 zou overbelasten met 2 pompen.)
2) Als een warmtewisselaar van een vloer de boel op max. temp afsluit en de ruimte niet op temperatuur is blijft Evohome steeds even de ketel aanzetten om het water (via de bypass) op temperatuur te houden. De reinste energie verspilling, maar om daar nou weer iets voor te bedenken was me ook weer te veel van het goede.

De APP

En in de APP zou ik alle functionaliteit van de centrale unit willen hebben. Met name ook zicht op warmtevraag, maar ook de rest.

Vraag / bug?

Verder erger ik me dood aan het feit dat de Opentherm modulerende ketel module (R8810A1018) af en toe de ketel laat draaien op 29,5 graad zonder dat er ergens warmte vraag is.
Ik heb bewust een modulerende module om de ketel met name bij beperkte warmtevraag van de vloeren zo efficient mogelijk te laten draaien.
Ik zag her en der wel opmerkingen over issues die op dit probleem lijken, maar ik vraag mij af of
1) dit probleem ook echt bekend is bij Honeywell en zij er iets aan zouden kunnen doen
2) er iets van een oplossing is anders dan over gaan op aan/uit of een reset als het voorkomt.

Bij voorbaat dank voor suggesties / tips.

[ Bericht 0% gewijzigd door JoepW op 05-04-2018 07:41:44 ]
pi_178314298
Hallo Joep,
Betreffende opentherm is er geen oplossing voor het probleem. Het opentherm protocol beschikt niet over klepsturing en is dus ongeschikt voor vloerverwarming en zonekleppen van Evohome. In veel gevallen is dat geen probleem, aangezien veel CV ketels ook moduleren op basis van de retourtemperatuur.

Helaas doet jouw CV dat niet. Wat je zou kunnen overwegen is om over te gaan op aan/uit en een buitenvoeler te installeren. Met de juiste stooklijn wordt dan de aanvoertemperatuur afgestemd op de buitentemperatuur. Hierdoor krijg je een beter gebalanceerd systeem en stook je ook zuiniger.
Vraag wel even aan een expert of je weersafhankelijk (WAR) kunt stoken in combinatie met aan/uit. Sommige ketels willen bij WAR 24 uur blijven stoken.

Hier nog wat info van Honeywell over opentherm / aan uit: https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
pi_178317291
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 23:15 schreef bertpit het volgende:
......aangezien veel CV ketels ook moduleren op basis van de retourtemperatuur. .....
maar mijn ketel moduleert toch wel op retourtemperatuur?
Ik neem overigens aan dat je refereert aan de 'ontwerp irritatie' 1).

Stoken op buiten temperatuur gaat 'm niet worden overigens.
----------------------------------
Update!

Mijn installateur / leverancier Koeleman Barchem heeft contact opgenomen met Honeywell.
Er kwam voor mij een nieuw aapje uit de mouw.

Ik heb na de initiële installatie nog zones / thermostaten toegevoegd en dan moet je naderhand de R8810A1018 Draadloze OpenTherm module resetten en opnieuw toewijzen.

Dat staat dus niet in de handleiding(en) en ook niet in de instructie video's 8)7

Dus de R8810A net gereset en hopen dat het probleem nu verholpen is.

[ Bericht 17% gewijzigd door JoepW op 05-04-2018 11:27:32 (Extra info) ]
pi_178324777
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 06:28 schreef JoepW het volgende:

[..]

maar mijn ketel moduleert toch wel op retourtemperatuur?
Ik neem overigens aan dat je refereert aan de 'ontwerp irritatie' 1).

Stoken op buiten temperatuur gaat 'm niet worden overigens.
----------------------------------
Update!

Mijn installateur / leverancier Koeleman Barchem heeft contact opgenomen met Honeywell.
Er kwam voor mij een nieuw aapje uit de mouw.

Ik heb na de initiële installatie nog zones / thermostaten toegevoegd en dan moet je naderhand de R8810A1018 Draadloze OpenTherm module resetten en opnieuw toewijzen.

Dat staat dus niet in de handleiding(en) en ook niet in de instructie video's 8)7

Dus de R8810A net gereset en hopen dat het probleem nu verholpen is.
Volgens de handleiding moduleert je ketel alleen op basis van opentherm, niet bij aan/uit. Dit in tegenstelling tot een heleboel andere ketels die dat wel doen.
pi_178325133
Kortom: het moduleren werkt wel maar basis van de delta die evohome meet in de ruimte met de vloerverwarming. Enkel zal er ook warm water worden aangeboden aan de warmtewisselaar van de vloer door de ketel als de vloer op max temp is. Het is dan maar zo.... kost een paar kuub misschien, maar dat valt in het niet bij de enorme besparing door de isolate en evohome regeling. En comfort mag ook wat kosten...

Mijn belangrijkste issue was het onnodig stoken terwijl er 0 warmte vraag was en ik hoop dat dat nu is opgelost.
pi_178330152
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:53 schreef JoepW het volgende:

Mijn belangrijkste issue was het onnodig stoken terwijl er 0 warmte vraag was en ik hoop dat dat nu is opgelost.
Ik vermoed dat dat niet opgelost is. Opentherm berekent namelijk de aanvoertemperatuur en verlaagt deze om in het HR gedeelte van je CV te kunnen stoken. Dat is iets zuiniger. Echter als hij daardoor te lang voor niets stookt is dat natuurlijk zonde van de energie.

Stel dat er op basis van 70gr aanvoer een uur nodig is nodig is om de ruimte een graad te verwarmen, dan voert OT water aan op 50 graden en verwarmt een uur en twintig minuten. Echter na een uur gaat de klep dicht en je CV staat nog 20 minuten te stoken.
pi_178331259
Sorry maar we zitten langs elkaar heen te praten.
Jij concentreert je vanaf de eerste reply op mijn post op het feit dat de cv onnodig stookt als de vloer op zijn max temp is. Dat is bekend en dat heb ik al heel lang geaccepteerd.

Mijn echte probleem staat helemaal onder aan mijn post en betrof het stoken van de ketel terwijl evohome echt 0 warmtevraag heeft.
En DAT probleem zou opgelost zijn met de reset en opnieuw toewijzen van de ketelmodule.

Kortom je kan me blijven uitleggen hoe de vloer niet zo efficient is als het zou moeten zijn maar dat is gezien de opbouw van mijn huis en huidige leidingen onoplosbaar.
pi_178335666
Ik ben benieuwd of het probleem met de open therm module na de reset is opgelost. Ik had hetzelfde probleem en heb de OT module daarom losgekoppeld van de evohome. Ik stuur nu de ketel rechtstreeks aan met de potentiaalvrije contacten die in beide HCE80's zitten. Tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.
pi_178339943
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 23:03 schreef JosP het volgende:
Ik ben benieuwd of het probleem met de open therm module na de reset is opgelost. Ik had hetzelfde probleem en heb de OT module daarom losgekoppeld van de evohome. Ik stuur nu de ketel rechtstreeks aan met de potentiaalvrije contacten die in beide HCE80's zitten. Tot nu toe ben ik daar erg tevreden over.
tja met al mijn ‘radiator’-ruimtes gaat dat bij mij niet werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door JoepW op 06-04-2018 09:54:16 ]
pi_178342725
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:41 schreef JoepW het volgende:
Sorry maar we zitten langs elkaar heen te praten.
Jij concentreert je vanaf de eerste reply op mijn post op het feit dat de cv onnodig stookt als de vloer op zijn max temp is. Dat is bekend en dat heb ik al heel lang geaccepteerd.

Mijn echte probleem staat helemaal onder aan mijn post en betrof het stoken van de ketel terwijl evohome echt 0 warmtevraag heeft.
En DAT probleem zou opgelost zijn met de reset en opnieuw toewijzen van de ketelmodule.

Kortom je kan me blijven uitleggen hoe de vloer niet zo efficient is als het zou moeten zijn maar dat is gezien de opbouw van mijn huis en huidige leidingen onoplosbaar.
Sorry maar dan heb ik het blijkbaar niet goed uitgelegd.

Als je goed kijkt, zie je dat ik je belangrijkste probleem ook quote.

Ik kan het ook anders uitleggen: na een uur stopt de warmtevraag, maar blijft de ketel onnodig stoken (door OT, aan/uit zou hem uitzetten). Ik kan met niet voorstellen dat dat met een reset is opgelost, maar hoop het uiteraard wel voor je.

[ Bericht 6% gewijzigd door bertpit op 06-04-2018 11:24:57 ]
pi_178750860
Hallo allemaal,
heb ten tijde van de aanschaf van ons Evohome systeem in 2016 alle berichten hier gelezen, praktische kennis opgedaan etc. Kom nu al een paar keer tegen bij onze Evohome Wifi dat de tijd lijkt te bevriezen, heeft iemand anders dat ook? Na opnieuw instellen werkt het weer een tijdje. Zoekfunctie werkt momenteel niet op fok.nl dus kan het niet op die manier checken.

Wat ik ook merk, is dat het instellen van de tijd op basis van Wifi ook niets lijkt te doen. Dus automatisch aanpassen gebeurt ook niet. Of wat zou dat anders moeten doen? Als het alleen zomer-wintertijd zou zijn dan zou je verwachten dat dàt er ook zou staan. Hopelijk heeft iemand advies.

Bvd!
pi_178794333
Sommigen ervaren problemen met de tijd. Zelf heb ik er nog geen last van gehad. Voor zover mij bekend zijn er twee oorzaken:

- Als je de tijd wil wifi laat synchroniseren dan kan een slechte wifi connectie problemen veroorzaken. Het kan bijvoorbeeld jaren goed werken, maar als je buurman het signaal wegdrukt kan er een probleem ontstaan.
- te oude firmware, bel honeywell om het op te lossen.

Hier lees je meer: http://www.automatedhome.(...)e-Wifi-Clock-Stopped
pi_181087349
Opmerkelijk, eerder starten dan eindigen:) Mail van Honeywell:

De Total Connect Comfort server ondergaat onderhoud op:

Start: 13/08/2018 : 07:30
Einde: 13/08/2018 : 06:30
pi_181126642
Ik heb de thuis de volgende situatie; kamer en keuken als zones gescheiden door 2 zonekleppen van honeywell en die worden door een chronotherm thermostaat op basis van een programma aangestuurd. De rest van de radiatoren hebben thermostaat kranen, dus die worden naar behoefte ingesteld.

Ik ben van plan de Evohome aan te schaffen voor de twee zones; De kleppen moeten dus apart worden aangestuurd door de Evohome. Kan ik beide kleppen aansluiten op 1 BDR91

https://www.bing.com/vide(...)AE056A0&&FORM=VRDGAR

Bedankt voor de adviezen

[ Bericht 24% gewijzigd door EZeef op 12-08-2018 14:38:18 ]
pi_181281188
Per klep heb je een een BDR91 nodig.
pi_181308204
Daar ik wil overschakelen op zoneverwarming van Honeywell, zit ik nog met een vraagje.
Effen onze situatie : Keuken en woonkamer zijn 1 open ruimte en er zijn 4 radiatoren aanwezig.
2 slaapkamers, Hal en badkamer met elk 1 radiator.
Ik had gelezen dat het bedieningspaneel een inwendige thermostaat bevat. Dit paneel zou in de woonkamer komen.
Is het mogelijk om in de woonkamer en keuken de temperatuur te regelen met de aanwezige thermostaatknoppen en de andere ruimtes te voorzien van HR92E kranen ?
Met andere woorden, kan het bedieningspaneel niet dienen om de woonkamer en keuken te regelen als 1 zone door de aanwezigheid van de interne thermostaat ?
Of zie ik dit helemaal verkeerd ?

Dank bij voorbaat voor de antwoorden
pi_181317634
Natuurlijk kan dat, alleen ga je dan voorbij aan het principe van zoneverwarming en staat de woonkamer dan altijd "aan". Bovendien probeer je met de thermostaat thermostaatknoppen te regelen: niet handig.
pi_181337979
Bedankt Bertpit voor de feedback
Maar nu is het ook zo, want ik heb een gewone thermostaat in de woonkamer en thermostaische kranen op de radiatoren. De installatie is ook nieuw ( vroeger el. accumulatoren )

Ik heb ook vergeten te melden dat er een houtkachel staat in de woonkamer en ik denk dat wanneer er een gevraagde temperatuur van bv 22 graden bereikt wordt, de andere ruimtes niet meer verwarmd worden. Hetgeen ik met Honeywell Evohome wel kan instellen ( geloof ik toch ).

Ik ben echt geen expert in al deze zaken maar ik doe mijn best om het te begrijpen.
En daarmee zou ik beginnen met een basisopstelling van de kamers, hal en badkamer te regelen met Evohome en bij tevredenheid eventueel uitbreiden naar de woonkamer/keuken.
Of zit er ergens nog een addertje onder het gras waar ik overzie
pi_181476045
3 zones zijn aangemaakt met 4 HR92 kranen in de woonkamer/keuken (open ruimte). In deze zone bevindt zich ook de Evohome.
Wat zou eigenlijk de beste instelling zijn kwestie van temperatuurmeting ?
Laat ik dit over aan de interne voeler van de Evohome of gebruik ik de HR92 kranen om dit te doen.
Ik heb zo de indruk dat de interne voeler van de Evohome niet echt accuraat is.

Een tweede vraagje.
Gisteren een geslaagde test gedaan. De radiatoren worden perfect gestuurd maar ze worden wel eerst gloeiheet. Is dit normaal bij een modulerende ketel ? Of moet ik een parameter aanpassen bij de HR92. Ik zie de parameter 6 staan maar deze begrijp ik niet goed, ook niet bij de instructievideo
pi_181484510
Temperatuur meting hangt van je kamer af. De meting van de evotouch is wel goed maar je moet hem calibreren. Hangt hij aan een koude wand dan zul je hem lager moeten zetten, anders hoger. Als de koppen achter een gordijn hangen krijg je ook afwijkingen waardoor je dan beter een extra voeler (round) kunt ophangen. Zelf heb ik een rood in de voorkamer, een Evotouch in de eetkamer en een round in de open keuken. Werkt perfect.

Qua CV weet ik niet waarom die zo heet wordt , maar bij deze temperaturen is het lastig testen.
pi_181716279
Ik heb toch maar gekozen voor de interne voeler van de Evohome-Wifi om de temperatuur van de woonkamer/keuken te laten regelen. Deze heb ik afgesteld volgens de meting van een externe en redelijke betrouwbare digitale thermometer. Scheelde 0,5 °C.
De Evohome-Wifi voeler is wel heel gevoelig wanneer men hem vastneemt. Dus beter in de houder laten zitten.

Nu wachten op lagere temperaturen om alles eens goed testen.
Wat ik wel al getest is dat bij een warmtevraag in een zone de HR92 kranen naar 100 % gaan en bij het naderen van de gevraagde temperatuur ze naar beneden beginnen te regelen. Misschien verandert dit nog bij het zelflerend proces

De App werkt ook goed maar is volgens mij nog voor uitbreiding vatbaar.
Hier kan men alleen maar de opties gebruiken die onder de rubriek "Sneltoetesen" van de
Evohome-Wifi beschikbaar zijn.

Iemand met zeer onregelmatige werkuren en 2 uur onderweg is vooraleer hij thuis is en die dan zijn badkamer een half uur op voorhand wilt verwarmen, moet onderweg stoppen om deze in te stellen. Het zou misschien gemakkelijker zijn als men dit kan instellen op voorhand met een periode. Bijvoorbeeld: verwarm mijn badkamer van dit uur tot dat uur.
Dit zou men kunnen bereiken door de programmatie " Speciale dag" beschikbaar te maken in de App.
Ik zou natuurlijk ook kunnen gebruik maken van een spraak assistentie en dit koppelen met IFTTT maar Apple Homekit en Evohome-Wifi werken niet samen.
pi_181834539
Ik heb een warmtepomp met vloerverwarming zowel op de boven verdieping als beneden.
De warmtepomp wordt aangestuurd met een BDR91 (aan/uit)
De vloerverwarming is opgedeeld in 15 kringen, die bijna allemaal openstaan. Op 3 van deze kringen staat een elektronisch ventiel, dat telkens aangestuurd wordt door een aparte BDR91 (dus 3 BDR91's) en hun bijhorende DT92E, dit enkel om de warmtevraag in de 3 slaapkamers te kunnen beperken.

de hoofdzone (12 kringen) werd bestuurd door een andere DT92E die verbonden is met de BDR91 aan de warmtepomp.
Dus in totaal 4 BDR91's en 4 DT92E's

Nu heb ik dus een evohome aangeschaft, en zou ik deze graag als volgt configureren (maar ik weet niet of het mogelijk is)
- zone 1 (12 kringen) bestuurd door de evohome controller gekoppeld aan de warmtepomp met 1 BDR91 (= hoofdkring)
- zone 2 (1 kring) bestuurd door een DT92E gekoppeld aan een BDR91 die op zijn beurt een elektronisch ventiel bestuurd op de vloerverwarmings verdeler
- zone 3 (1 kring) bestuurd door een DT92E gekoppeld aan een BDR91 die op zijn beurt een elektronisch ventiel bestuurd op de vloerverwarmings verdeler
- zone 4 (1 kring) bestuurd door een DT92E gekoppeld aan een BDR91 die op zijn beurt een elektronisch ventiel bestuurd op de vloerverwarmings verdeler
- aparte DT92E als extra temperatuur sensor in zone 1

Aangezien de warmtepomp altijd zijn warmte kwijt moet kunnen, zou enkel de evohome controller (zone 1) de warmtevraag mogen sturen. dus zone 2,3 en 4, (ook al is er warmtevraag) mogen enkel de elektronische ventielen die gekoppeld zijn aan de BDR91's op de vloerverwarmingsverdeler besturen, en dus niet de BDR91 die verbonden is met de ketel.
Verder zou de DT92E extra temperatuur sensor, ook geen warmtevraag mogen sturen (deze is niet gekoppeld aan een BDR91), deze is enkel ter info.

Nu mijn vraag, is dit mogelijk :-) ?

(en ja ik weet dat er een HCE80 bestaat, maar ik voel er weinig voor om het huidige systeem te vervangen)

Alvast bedankt.
pi_181974934
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2018 22:37 schreef Osvic het volgende:

De App werkt ook goed maar is volgens mij nog voor uitbreiding vatbaar.
Hier kan men alleen maar de opties gebruiken die onder de rubriek "Sneltoetesen" van de
Evohome-Wifi beschikbaar zijn.

Dat klopt niet hoor. Je kunt de app starten, badkamer aantikken en direct met een swipe omhoog de temperatuur instellen. Werkt prima. Daarnaast werkt IfTTT onafhankelijk van de apple homekit.
Ook kun je via de app de volledige programmering aanpassen, wat eigenlijk beter gaat dan op de Evotouch.
pi_181988750
Volledig akkoord, Bertpit, mijn informatie was een beetje onvolledig en inderdaad Apple Home Kit werkt onhafhankelijk van IFTTT.

Hetgeen ik wel niet begrijp is dat Apple Home Kit wel samenwerkt met T5 en T6 thermostaten en niet met Evohome-Wifi of is dit nog toekomstmuziek.
pi_181995957
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 18:25 schreef Osvic het volgende:
Volledig akkoord, Bertpit, mijn informatie was een beetje onvolledig en inderdaad Apple Home Kit werkt onhafhankelijk van IFTTT.

Hetgeen ik wel niet begrijp is dat Apple Home Kit wel samenwerkt met T5 en T6 thermostaten en niet met Evohome-Wifi of is dit nog toekomstmuziek.
Dat weet ik niet. In de eerste berichten van de homekit werd evohome nog wel genoemd, later werd het stil. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de voordelen ook niet zie.
pi_182220683
Is er ergens een mogelijkheid om te zien hoe ver de thermostaatknop open staat? Heb het gevoel dat de radiator niet helemaal warm wordt en vraag me af waar het aan ligt.
Facts don't care about your feelings
pi_182223205
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Is er ergens een mogelijkheid om te zien hoe ver de thermostaatknop open staat? Heb het gevoel dat de radiator niet helemaal warm wordt en vraag me af waar het aan ligt.
dat ligt niet aan hoe ver de knop open gaat
pi_182237838
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Is er ergens een mogelijkheid om te zien hoe ver de thermostaatknop open staat? Heb het gevoel dat de radiator niet helemaal warm wordt en vraag me af waar het aan ligt.
Moet je even in de handleiding van de HR92 kijken. Er is een instelling die aangeeft hoever de knop open staat.
pi_182238936
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:07 schreef bertpit het volgende:

[..]

Moet je even in de handleiding van de HR92 kijken. Er is een instelling die aangeeft hoever de knop open staat.
Thanks gevonden, nummertje 10.

quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 11:34 schreef catwizzel het volgende:

[..]

dat ligt niet aan hoe ver de knop open gaat
Ik denk dat je gelijk hebt want ook als ik hem helemaal openzet zonder slimme thermostaat wordt ie niet helemaal warm. Alle andere radiatoren in m'n huis wel. Dit is toevallig de grootste in de woonkamer. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Facts don't care about your feelings
pi_182253982
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2018 20:35 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Thanks gevonden, nummertje 10.

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt want ook als ik hem helemaal openzet zonder slimme thermostaat wordt ie niet helemaal warm. Alle andere radiatoren in m'n huis wel. Dit is toevallig de grootste in de woonkamer. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Dan moet je waterzijdig inregelen. In het kort komt het erop neer dat de radiator die het verst weg zit van de ketel het minste warm water krijgt. Door alle andere iets te knijpen, kun je dat verbeteren. Dat knijpen doe je idealiter op de kraan, maar het kan ook op een voetventiel.
pi_182254043
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2018 15:18 schreef bertpit het volgende:

[..]
Goede info is onder andere hier te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Al moet ik wel zeggen dat je normaal gesproken met Evohome niets meer hoeft te regelen. Behalve dat bij het aanwarmen het wel belangrijk is dat alles goed is ingeregeld.
pi_182256469
Nog een klein vraagje over het te plaatsen bypass ventiel. Dit wordt aangeraden bij het plaatsen van een Evohome systeem.
Daar mijn systeem redelijk nieuw is en uitgerust is met een Viessmann 100-W doorstroomketel en in het eerste ook thermostatische kranen bevatte, vroeg ik mij af wat er zou gebeuren wanneer deze dicht stonden en er toch warmtevraag was van de kamerthermostaat.
In de handleiding eens gaan snuffelen en ik zie dat er intern reeds een bypass ventiel aanwezig is. Hetgeen ik doodnormaal vind, gezien de veiligheid.

Om er toch zeker van te zijn, heb ik de oude configuratie terug eens gemonteerd met de originele thermostaat en thermostaatkranen. Deze allemaal eens toegedraaid en de thermostaat op 25 °C gezet. De ketel sloeg aan, ging direct tot 78 °C en sloeg af. Dus in veiligheid, denk ik.
Aan de ketel zelf, hadden de aanvoerleiding en retourleiding dezelfde T°. Dus is er wel degelijk een stroming tussen deze 2 leidingen door de bypass ventiel.

Mijn vraag is dan of het nog nodig is om een externe bypass ventiel bij te plaatsen met een Evohome systeem.
pi_182274476
Natuurlijk moet je een bypass hebben. Elke CV installatie heeft een beveiliging tegen oververhitting. Dit soort dingen gaat zonder een bypass een paar keer goed, maar dan..... :r
pi_182278873
En moet ik dan nog een extra bypass bijplaatsen. Of is de interne voldoende ?
pi_182338347
Ik heb nu een jaar evohome.

Wat een heerlijk comfort heb ik nu in mijn huis *O*

In de nacht de slaapkamer en badkamer op de gewenste temperatuur.
In de ochtend is de keuken ook een beetje aangenaam (ik ben daar toch niet lang)
Daarna gaat alles uit en als ik thuis kom van het werk is de keuken, woonkamer en badkamer weer aangenaam :)
Ik heb ook nog eens een raamcontact geplaatst op de badkamer en slaapkamer, zodat de radiator tijdens het luchten altijd dicht blijft. (die automatische detectie werkte bij mij totaal niet. Na een tijd gaat de radiator gewoon weer open)

Afgelopen winter was natuurlijk erg warm dus niet echt representatief, maar mijn gasverbruik is gedaald van 1300 naar 1125. Maar dan ook met enorm veel meer comfort.
Ook is mijn stroomverbruik met 500kwh gedaald omdat ik voorheen wat elektrisch bijverwarmde.
Afgelopen zomer heb ik mijn dak geïsoleerd, dus dat hoop ik dan ook nog terug te zien in het verbruik.

Ik heb wel veel met de ketel instellingen moeten prutsen.
Met name het minimum vermogen zo laag mogelijk. Het startvermogen ook. Nadraaitijd pomp verlengd. En pompsnelheid verlaagd.

Toch had ik soms wel last van pendelen.
Uiteindelijk bleek dat je die adapters die je op de radiatorkraan draait, er niet helemaal er op mag draaien (in mijn geval).
Wat er dan gebeurd, is dat de kraan pas open gaat als de HR92 20% of meer opent. Er was dus een warmtevraag, maar de kraan blijft dicht.
Uiteindelijk heb ik de HR92 er af gehaald en met dat wieltje van de adapter de kraan dicht gedraaid. Vervolgens zorgde ik voor warmtevraag bij een andere radiator en schroefde de adapter net zo ver van de radiatorkraan tot dat het water begon te stromen.
Ook heb ik de minimum watertemperatuur iets verhoogd, zodat er langer tijd is om water door de radiator te sturen, voordat het te warme water via de bypass naar de ketel stroomt.

Dat heb ik bij alle kranen gedaan en dat heeft een enorme verbetering opgeleverd.

Het enige probleem blijft dat de kranen op de slaapkamer en badkamer te weinig geopend worden (juist in de nacht, omdat dat dan de enige zijn die verwarmd worden), zodat het water te snel door de bypass stroomt. Het gevolg is dat de radiator niet helemaal warm wordt en dus te weinig warmte afgeeft.

Ik kan de HR92 instellen zo dat die altijd 100% open gaat. Dat zou het probleem oplossen.
Maar het probleem is dan dat de kraan dan elke keer enorm lang gaat ratelen. Wat ik zeker niet wil op de slaapkamer. Ook denk ik niet dat dat goed voor de levensduur is.

Is er ook een mogelijkheid om de HR92 zo in te stellen zo dat die altijd bv. minimaal 30% open gaat? Of zou ik dan moeten gaan knutselen met de HR92 en de adapter om het maximale bereik te gaan beperken, zo dat ik de "altijd 100% open" instelling kan gebruiken.

Iemand een idee?
pi_182356862
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2018 17:30 schreef Adventurer666 het volgende:

Het enige probleem blijft dat de kranen op de slaapkamer en badkamer te weinig geopend worden (juist in de nacht, omdat dat dan de enige zijn die verwarmd worden), zodat het water te snel door de bypass stroomt. Het gevolg is dat de radiator niet helemaal warm wordt en dus te weinig warmte afgeeft.

Ik kan de HR92 instellen zo dat die altijd 100% open gaat. Dat zou het probleem oplossen.
Maar het probleem is dan dat de kraan dan elke keer enorm lang gaat ratelen. Wat ik zeker niet wil op de slaapkamer. Ook denk ik niet dat dat goed voor de levensduur is.

Is er ook een mogelijkheid om de HR92 zo in te stellen zo dat die altijd bv. minimaal 30% open gaat? Of zou ik dan moeten gaan knutselen met de HR92 en de adapter om het maximale bereik te gaan beperken, zo dat ik de "altijd 100% open" instelling kan gebruiken.

Iemand een idee?
Dat probleem op de slaapkamer begrijp ik niet. Je zegt dat de radiator niet geheel warm wordt. Maar dat is toch geen punt? Het gaat er toch om dat de ruimte een bepaalde temperatuur bereikt?
pi_182358949
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 20:35 schreef bertpit het volgende:

[..]

Dat probleem op de slaapkamer begrijp ik niet. Je zegt dat de radiator niet geheel warm wordt. Maar dat is toch geen punt? Het gaat er toch om dat de ruimte een bepaalde temperatuur bereikt?
Die radiator wordt niet geheel warm omdat te veel van het warme water door de bypass gaat, waardoor de ketel dus afslaat. Dus pas na een paar cyclussen is de radiator helemaal warm.

Dit probleem speelt dan voornamelijk als de kamer op temperatuur is en de ketel al een tijdje uit is en het water dus afgekoeld is.

Vervolgens zakt de temperatuur iets en slaat de ketel aan.
De radiatorkraan wordt dan maar 10-15% geopend omdat er maar weinig temperatuurverschil is, waardoor er maar heel weinig warm water in de radiator komt.

Ik heb de situatie verbeterd door de nalooptijd van de pomp te verlengen en de minimumtemperatuur te verhogen, maar het bypass circuit bevat nou eenmaal niet zo heel veel water.

In het ideale geval wil ik dus dat de kraan altijd bv minimaal 30% opent.
In dat geval zal waarschijnlijk al het warme water door de radiator gaan en zal de kamer na 1 keer starten van de ketel op temperatuur zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Adventurer666 op 06-10-2018 22:35:30 ]
pi_182368103
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2018 22:21 schreef Adventurer666 het volgende:

[..]

Die radiator wordt niet geheel warm omdat te veel van het warme water door de bypass gaat, waardoor de ketel dus afslaat. Dus pas na een paar cyclussen is de radiator helemaal warm.

Dit probleem speelt dan voornamelijk als de kamer op temperatuur is en de ketel al een tijdje uit is en het water dus afgekoeld is.

Vervolgens zakt de temperatuur iets en slaat de ketel aan.
De radiatorkraan wordt dan maar 10-15% geopend omdat er maar weinig temperatuurverschil is, waardoor er maar heel weinig warm water in de radiator komt.

Ik heb de situatie verbeterd door de nalooptijd van de pomp te verlengen en de minimumtemperatuur te verhogen, maar het bypass circuit bevat nou eenmaal niet zo heel veel water.

In het ideale geval wil ik dus dat de kraan altijd bv minimaal 30% opent.
In dat geval zal waarschijnlijk al het warme water door de radiator gaan en zal de kamer na 1 keer starten van de ketel op temperatuur zijn.
Een bypass zoals een AVDO is instelbaar op druk, hij gaat pas bij een bepaalde hoeveelheid druk open, daar zou je eens naar kunnen kijken. Echter denk ik niet dat het gaat helpen.

Wat je wel zou kunnen overwegen is om de HR92 ergens anders in het circuit te zetten zodat je geen last van het geluid hebt. Voor de temperatuur meting moet dan een extra thermostaat geplaatst worden zoals de round.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')