abonnement Unibet Coolblue
pi_177188178
Je maakt een programma voor een dag, dat kopieer je naar de andere dagen en pas je aan. Dat aanpassen kan op de Evotouch of via de app.

Ook kun je op beide korte of lagere veranderingen doen. Ben je bijvoorbeeld een paar uur niet thuis, dan kun je de eco mode activeren waardoor ale zones 3 graden worden verlaagd voor XX uren.

Ook kun je via de app op afstand (of op de bank) alles regelen.
pi_177196223
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:47 schreef bertpit het volgende:
Dat de CV warm water rondpompt zonder te branden is prima. Het gaat er om met welke snelheid het warme water retour komt. Ofwel als er maar een klein radiatortje openstaat of je huis is zeer goed geïsoleerd, kan de CV het minimale vermogen van 5.5Kw niet kwijt. Aangezien OT continue wil stoken op lage temperatuur, komt het water te heet retour.

Wat er dan gebeurt is dat hij een keer of 20 per uur aan en uit gaat, dat noemen we pendelen. Sommige ketels gaan in de "low load".

Als je ketel pendelt moet je dat proberen op te lossen. Anders gebruikt hij teveel gas en verslijt hij te veel door alle "valse starts". Aan/uit heeft het voordeel dat wanneer de ketel wil gaan pendelen, hij gewoon uitgaat.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.

Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.

Hoor graag.
pi_177208709
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:11 schreef milestone3012 het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.

Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.

Hoor graag.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.

Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
pi_177208754
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:06 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik heb kortgeleden in de handleiding gekeken, je kunt er niet veel aan regelen, dat gaat allemaal automatisch. Zelf heb ik de Calenta, daar is wat meer aan te tweaken, alleen is ook mijn ketel te groot.

Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.

Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
pi_177208938
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:09 schreef bertpit het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
pi_177210874
Bij mij heeft dat geen enkel effect. Afgelopen nacht werd ik wakker van het gependel bij een temperatuur van 16 graden De ketel gaat kort aan om te verwarmen om vervolgens een half uur te pendelen.
pi_177216339
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:18 schreef milestone3012 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
Laat eerst even goed naar je ketel kijken, om een oorzaak te achterhalen.
pi_177275301
Paar maanden geleden heb ik deze set gekocht:

https://wifithermostaten.(...)-hr92-opentherm.html

Nu wil ik voor een andere woning dezelfde set kopen, alleen vraag ik me af of het niet ergens anders goedkoper kan. Hebben jullie goede ervaringen met andere verkopers die goedkoper zijn?
pi_177277517
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.

Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?

[ Bericht 8% gewijzigd door Knuppel1983 op 18-02-2018 14:46:34 ]
pi_177289136
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:32 schreef Knuppel1983 het volgende:
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.

Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?
De meeste ketels hebben een minimum capaciteit van 5,5 tot 7,5 KW. Ik meen dat de Atag en Vaillant Exclusive het laagste minimale vermogen hebben. Het is zeker verstandig om daar rekening mee te houden bij een laag gasverbruik en bij zone verwarming. een andere CW5 ketel met laag vermogen is de Remeha Calenta 40C.

Het voordeel van CW5 ten opzichte van CW4 is met name relevant las je een ww leiding hebt die die extra capaciteit aankan, of meerdere leidingen die je gelijkertijd wil gebruiken.
pi_177400382
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen :)

Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
pi_177401677
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:52 schreef GVisje het volgende:
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen :)

Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
Geef het een paar dagen inleer tijd. Anders de keteltemperatuur iets omlaag.
pi_177402432
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs ;) )
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
pi_177402873
Ja, dat heb ik ook, 0,5 graad warmer of kouder, net wat ik instel ;)

Ander probleempje; bij mijn foutlogboek staat nu: batterij bijna leeg,00
Rechtsboven op Evohome staat de batterij ook met een bliksemschicht.
Hoe op te lossen. Hij staat gewoon op de standaard aangesloten.

Edit: haal ik hem van de standaard af of als ik de stekker eruit trek geeft hij een volle batterij weer. Snap het niet meer :(

Cv is nu ook continu in bedrijf terwijl beide zones dicht staan (temperatuur is al om 22:00 omlaag gegaan). Radiatoren zonder HR92 knop worden gewoon heet. Heeft dit ook te maken met inleertijd?

[ Bericht 8% gewijzigd door GVisje op 23-02-2018 23:09:43 ]
pi_177403602
Nee dat moet niet kunnen. Ik zou even goed naar de evotouch kijken, want die doet vreemd. Bijvoorbeeld een reset geven door de batterij eruit te halen.
pi_177426033
Reset vanmorgen gedaan en volgens mij werkt nu eindelijk alles zoals het hoort :)
pi_177443929
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs ;) )
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
Daar is al het een en ander over geschreven en is blijkbaar normaal bij Honeywell. Doe je het direct voor een tweede keer, dan verhoogt de temperatuur overigens niet.
pi_177477721
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagen :) Heb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...

Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:

- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.

- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.

Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Mvg,<br />Robert
pi_177478137
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagen :) Heb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...

Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:

- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.

- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.

Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Heb je OT, probeer dan een aan/uit ketel relais. Met een OT module kun je de ketel niet vaker of minder vaak laten schakelen, dat bepaalt het systeem zelf.

Daarnaast zijn er slechte OT modules op de markt, van ver voor het Evohome tijdperk, deze werken niet goed met het Evohome systeem. Helaas kan ik de link hierover niet meer vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 27-02-2018 19:23:41 ]
pi_177478587
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
pi_177479881
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:

[..]

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Lekker dan...... Ze gaven aan het nog nooit gezien te hebben. In dat geval heb ik nu twee controllers liggen :) wat vreemd dat ze dan toch een nieuwe opsturen.

Maare tijdserver? De mijne staat niet met internet in verbinding...... Mogelijk is dat het verschil?
Mvg,<br />Robert
pi_177487392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:

[..]

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.

Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
pi_177496713
Ik heb het vervangende bedieningspaneel geplaatst en ingesteld. Exact zoals de oude ook was ingesteld. Nu zie ik dat binnen enkele uurtjes het rode lampje op de aan/uit unit langzaam knippert.
Com test geeft uitstekend signaal en ook opnieuw contact maken met de aan/uit unit geeft na enkele uren hetzelfde probleem.
Blijft wel gewoon warmte vragen, dus groene lampje gaat gewoon branden bij warmtevraag. Echter blijft het rode lampje langzaam knipperen. Voeding van de aan/uit unit eraf en erop reset wel maar ook dan binnen enkele uren weer rood knipperend lampje.
Met het oude bedieningspaneel had ik dit niet.

Iemand hier ervaring mee?
Mvg,<br />Robert
pi_177497590
Waarschijnlijk een batterij van één van je componenten (bijna) leeg.

Ik heb dit ook als mijn DTS92 thermostaten leeg zijn.
pi_177498411
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 19:26 schreef bertpit het volgende:
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.

Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')