Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.quote:Op woensdag 14 februari 2018 11:47 schreef bertpit het volgende:
Dat de CV warm water rondpompt zonder te branden is prima. Het gaat er om met welke snelheid het warme water retour komt. Ofwel als er maar een klein radiatortje openstaat of je huis is zeer goed geïsoleerd, kan de CV het minimale vermogen van 5.5Kw niet kwijt. Aangezien OT continue wil stoken op lage temperatuur, komt het water te heet retour.
Wat er dan gebeurt is dat hij een keer of 20 per uur aan en uit gaat, dat noemen we pendelen. Sommige ketels gaan in de "low load".
Als je ketel pendelt moet je dat proberen op te lossen. Anders gebruikt hij teveel gas en verslijt hij te veel door alle "valse starts". Aan/uit heeft het voordeel dat wanneer de ketel wil gaan pendelen, hij gewoon uitgaat.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.quote:Op donderdag 15 februari 2018 09:11 schreef milestone3012 het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.
Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.
Hoor graag.
quote:Op donderdag 15 februari 2018 17:06 schreef bertpit het volgende:
[..]
Ik heb kortgeleden in de handleiding gekeken, je kunt er niet veel aan regelen, dat gaat allemaal automatisch. Zelf heb ik de Calenta, daar is wat meer aan te tweaken, alleen is ook mijn ketel te groot.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.
Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?quote:
Laat eerst even goed naar je ketel kijken, om een oorzaak te achterhalen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 17:18 schreef milestone3012 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
De meeste ketels hebben een minimum capaciteit van 5,5 tot 7,5 KW. Ik meen dat de Atag en Vaillant Exclusive het laagste minimale vermogen hebben. Het is zeker verstandig om daar rekening mee te houden bij een laag gasverbruik en bij zone verwarming. een andere CW5 ketel met laag vermogen is de Remeha Calenta 40C.quote:Op zondag 18 februari 2018 14:32 schreef Knuppel1983 het volgende:
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.
Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?
Geef het een paar dagen inleer tijd. Anders de keteltemperatuur iets omlaag.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 20:52 schreef GVisje het volgende:
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen
Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
Daar is al het een en ander over geschreven en is blijkbaar normaal bij Honeywell. Doe je het direct voor een tweede keer, dan verhoogt de temperatuur overigens niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs )
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
Heb je OT, probeer dan een aan/uit ketel relais. Met een OT module kun je de ketel niet vaker of minder vaak laten schakelen, dat bepaalt het systeem zelf.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.
Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.
Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagen Heb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...
Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:
- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.
- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.
Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.
Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.
Lekker dan...... Ze gaven aan het nog nooit gezien te hebben. In dat geval heb ik nu twee controllers liggen wat vreemd dat ze dan toch een nieuwe opsturen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 19:26 schreef bertpit het volgende:
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.
Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |