abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177188178
Je maakt een programma voor een dag, dat kopieer je naar de andere dagen en pas je aan. Dat aanpassen kan op de Evotouch of via de app.

Ook kun je op beide korte of lagere veranderingen doen. Ben je bijvoorbeeld een paar uur niet thuis, dan kun je de eco mode activeren waardoor ale zones 3 graden worden verlaagd voor XX uren.

Ook kun je via de app op afstand (of op de bank) alles regelen.
pi_177196223
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 11:47 schreef bertpit het volgende:
Dat de CV warm water rondpompt zonder te branden is prima. Het gaat er om met welke snelheid het warme water retour komt. Ofwel als er maar een klein radiatortje openstaat of je huis is zeer goed geïsoleerd, kan de CV het minimale vermogen van 5.5Kw niet kwijt. Aangezien OT continue wil stoken op lage temperatuur, komt het water te heet retour.

Wat er dan gebeurt is dat hij een keer of 20 per uur aan en uit gaat, dat noemen we pendelen. Sommige ketels gaan in de "low load".

Als je ketel pendelt moet je dat proberen op te lossen. Anders gebruikt hij teveel gas en verslijt hij te veel door alle "valse starts". Aan/uit heeft het voordeel dat wanneer de ketel wil gaan pendelen, hij gewoon uitgaat.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.

Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.

Hoor graag.
pi_177208709
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:11 schreef milestone3012 het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.

Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.

Hoor graag.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.

Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
pi_177208754
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:06 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik heb kortgeleden in de handleiding gekeken, je kunt er niet veel aan regelen, dat gaat allemaal automatisch. Zelf heb ik de Calenta, daar is wat meer aan te tweaken, alleen is ook mijn ketel te groot.

Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.

Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
pi_177208938
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:09 schreef bertpit het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
pi_177210874
Bij mij heeft dat geen enkel effect. Afgelopen nacht werd ik wakker van het gependel bij een temperatuur van 16 graden De ketel gaat kort aan om te verwarmen om vervolgens een half uur te pendelen.
pi_177216339
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 17:18 schreef milestone3012 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
Laat eerst even goed naar je ketel kijken, om een oorzaak te achterhalen.
pi_177275301
Paar maanden geleden heb ik deze set gekocht:

https://wifithermostaten.(...)-hr92-opentherm.html

Nu wil ik voor een andere woning dezelfde set kopen, alleen vraag ik me af of het niet ergens anders goedkoper kan. Hebben jullie goede ervaringen met andere verkopers die goedkoper zijn?
pi_177277517
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.

Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?

[ Bericht 8% gewijzigd door Knuppel1983 op 18-02-2018 14:46:34 ]
pi_177289136
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 14:32 schreef Knuppel1983 het volgende:
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.

Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?
De meeste ketels hebben een minimum capaciteit van 5,5 tot 7,5 KW. Ik meen dat de Atag en Vaillant Exclusive het laagste minimale vermogen hebben. Het is zeker verstandig om daar rekening mee te houden bij een laag gasverbruik en bij zone verwarming. een andere CW5 ketel met laag vermogen is de Remeha Calenta 40C.

Het voordeel van CW5 ten opzichte van CW4 is met name relevant las je een ww leiding hebt die die extra capaciteit aankan, of meerdere leidingen die je gelijkertijd wil gebruiken.
pi_177400382
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen :)

Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
pi_177401677
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 20:52 schreef GVisje het volgende:
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen :)

Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
Geef het een paar dagen inleer tijd. Anders de keteltemperatuur iets omlaag.
pi_177402432
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs ;) )
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
pi_177402873
Ja, dat heb ik ook, 0,5 graad warmer of kouder, net wat ik instel ;)

Ander probleempje; bij mijn foutlogboek staat nu: batterij bijna leeg,00
Rechtsboven op Evohome staat de batterij ook met een bliksemschicht.
Hoe op te lossen. Hij staat gewoon op de standaard aangesloten.

Edit: haal ik hem van de standaard af of als ik de stekker eruit trek geeft hij een volle batterij weer. Snap het niet meer :(

Cv is nu ook continu in bedrijf terwijl beide zones dicht staan (temperatuur is al om 22:00 omlaag gegaan). Radiatoren zonder HR92 knop worden gewoon heet. Heeft dit ook te maken met inleertijd?

[ Bericht 8% gewijzigd door GVisje op 23-02-2018 23:09:43 ]
pi_177403602
Nee dat moet niet kunnen. Ik zou even goed naar de evotouch kijken, want die doet vreemd. Bijvoorbeeld een reset geven door de batterij eruit te halen.
pi_177426033
Reset vanmorgen gedaan en volgens mij werkt nu eindelijk alles zoals het hoort :)
pi_177443929
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs ;) )
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
Daar is al het een en ander over geschreven en is blijkbaar normaal bij Honeywell. Doe je het direct voor een tweede keer, dan verhoogt de temperatuur overigens niet.
pi_177477721
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagen :) Heb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...

Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:

- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.

- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.

Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Mvg,<br />Robert
pi_177478137
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagen :) Heb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...

Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:

- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.

- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.

Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Heb je OT, probeer dan een aan/uit ketel relais. Met een OT module kun je de ketel niet vaker of minder vaak laten schakelen, dat bepaalt het systeem zelf.

Daarnaast zijn er slechte OT modules op de markt, van ver voor het Evohome tijdperk, deze werken niet goed met het Evohome systeem. Helaas kan ik de link hierover niet meer vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 27-02-2018 19:23:41 ]
pi_177478587
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.

Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
pi_177479881
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:

[..]

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Lekker dan...... Ze gaven aan het nog nooit gezien te hebben. In dat geval heb ik nu twee controllers liggen :) wat vreemd dat ze dan toch een nieuwe opsturen.

Maare tijdserver? De mijne staat niet met internet in verbinding...... Mogelijk is dat het verschil?
Mvg,<br />Robert
pi_177487392
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:

[..]

Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.

Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
pi_177496713
Ik heb het vervangende bedieningspaneel geplaatst en ingesteld. Exact zoals de oude ook was ingesteld. Nu zie ik dat binnen enkele uurtjes het rode lampje op de aan/uit unit langzaam knippert.
Com test geeft uitstekend signaal en ook opnieuw contact maken met de aan/uit unit geeft na enkele uren hetzelfde probleem.
Blijft wel gewoon warmte vragen, dus groene lampje gaat gewoon branden bij warmtevraag. Echter blijft het rode lampje langzaam knipperen. Voeding van de aan/uit unit eraf en erop reset wel maar ook dan binnen enkele uren weer rood knipperend lampje.
Met het oude bedieningspaneel had ik dit niet.

Iemand hier ervaring mee?
Mvg,<br />Robert
pi_177497590
Waarschijnlijk een batterij van één van je componenten (bijna) leeg.

Ik heb dit ook als mijn DTS92 thermostaten leeg zijn.
pi_177498411
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 19:26 schreef bertpit het volgende:
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.

Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.
pi_177498691
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 09:30 schreef ST-eetje het volgende:
Waarschijnlijk een batterij van één van je componenten (bijna) leeg.

Ik heb dit ook als mijn DTS92 thermostaten leeg zijn.
Maar dan komt er toch een melding op de evotouch als de batterijen leeg zijn? De thermostaatknoppen op de radiatoren zijn niet direct verbonden met de aan/uit relais bij de ketel. Die staat in verbinding met de evotouch.

Update: Volgens mij heb ik gevonden wat het probleem is. Ik heb bij het opnieuw toewijzen niet eerst de aan/uit module gereset door de knop 15 seconde ingedrukt te houden. Mogelijk stond hierdoor de oude evotouch er ook nog in waar hij geen verbinding mee kon maken.

Hopelijk blijft het rode lampje nu uit. Komende uren zal dat moeten blijken. :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Rakett op 28-02-2018 10:40:17 ]
Mvg,<br />Robert
pi_177503439
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 10:13 schreef okzbow het volgende:

[..]

Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.
Maar hoe maakt een unit die niet in verbinding staat met het internet connectie met die brakke tijdserver?
pi_177503566
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 10:31 schreef Rakett het volgende:

[..]

Maar dan komt er toch een melding op de evotouch als de batterijen leeg zijn? De thermostaatknoppen op de radiatoren zijn niet direct verbonden met de aan/uit relais bij de ketel. Die staat in verbinding met de evotouch.

Update: Volgens mij heb ik gevonden wat het probleem is. Ik heb bij het opnieuw toewijzen niet eerst de aan/uit module gereset door de knop 15 seconde ingedrukt te houden. Mogelijk stond hierdoor de oude evotouch er ook nog in waar hij geen verbinding mee kon maken.

Hopelijk blijft het rode lampje nu uit. Komende uren zal dat moeten blijken. :)
Ik had de unit na installatie op de grond liggen, niet handig natuurlijk. Daarna netjes opgehangen. Echter is het ook de plek waar de was gedroogd wordt, er wordt dan een metalen wasrek voor geschoven: communicatieverlies. Nu ligt de ketelmodule weer op de grond: probleem opgelost.
pi_177504369
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 14:05 schreef bertpit het volgende:
Maar hoe maakt een unit die niet in verbinding staat met het internet connectie met die brakke tijdserver?
ik ging er vanuit dat de wifi-variant aanwezig was...
pi_177665480
Beste Mede-Fokkers,

Nu bijna twee jaar (en daarmee twee winters) wonen wij in onze jaren 20 woning met een traditionele CV installatie en een haard (houtgestookt, liftdeur, 11kw vermogen) in de woonkamer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het probleem
In de periode september - april hebben we regelmatig de haard aan in de woonkamer (55m2), die daarmee de temperatuur op een aangename 21-23 graden houdt. De CV gaat dan niet verwarmen omdat de sensor in de woonkamer hangt, zoals bij zoveel mensen.

Het wordt dan erg koud op zolder (kantoor) en eerste etage (slaapkamer, badkamer). Zeker in het weekend als ik paar uurtjes op kantoor wil zitten terwijl beneden de haard lekker brand, is er geen goede oplossing om het daar warm te krijgen.

De situatie
- Begane grond: Woonkamer (3 radiatoren), Hal (1 radiator), Garage (1 radiator)
- Eerste etage: Slaapkamer 1 (3 radiatoren), Slaapkamer 2 (1 radiator), Badkamer 1 (1 radiator), Badkamer 2 (1 radiator), Waskamer (1 radiator)
- Zolder: Kantoor (2 radiatoren), Logeerkamer (1 radiator)
- CV ketel hangt op zolder, Type Remeha Tzerra 28c M - Ik neem aan dat deze modulerend is aangezien de huidige Toon thermostaat ook zo staat ingesteld
- Alle radiatoren zitten op 1 circuit, er is geen verdeler die per etage het water stuurt
- Alle radiatoren hebben thermostaat-kranen behalve die in de woonkamer

Oplossing

Ik heb het plan opgevat om een Honeywell Evohome systeem te installeren, waarbij ik het huis verdeel in een aantal zones.

Wat heb ik nodig:

1. Honeywell Evohome Wi-Fi centrale (ATC928G3000)
2. Honeywell Evohome WIFI voedingsmodule wandmontage (ATF600)
3. CV-ketel module (R8810A1018 of BDR91A1000)
4. XX aantal thermostaatknoppen voor radiatoren (HR92)

Nu zijn er rond de set-up van de woonkamer twee scenarios:

Scenario 1: Radiatoren in woonkamer besturen middels een zoneklep in het systeem. (Zoneklep wordt aangestuurd door Relais aan/uit, BDR91A1000)

Voordelen:
- Geen HR92 modules nodig in woonkamer
- Geen installatie van thermostatische radiatorkranen nodig tbv HR92 modules

Nadelen:
- Klep moet ergens onder de vloer komen op lastig bereikbare plek
- Thermostaat kan alleen maar op aan/uit werken als zoneklep is toegepast lees ik op verschillende forums. (heeft hier iemand ervaring mee?)

Scenario 2: Radiatoren in woonkamer voorzien ook voorzien van HR92 modules en gehele woonkamer inrichten als 1 zone.

Voordelen:
- Alles is ingeregeld via HR92 modules, en er kan een modulerende thermostaat worden gekozen

Nadelen:
- HR92 modules nodig in woonkamer (en in het zicht)
- Installatie van thermostatische radiatorkranen nodig tbv HR92 modules

Nu heb ik de volgende vragen, hoop dat er experts/evaringsdeskundigen zijn die kunnen helpen:

1. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat icm een zoneklep alleen voor een aan/uit set-up kan worden gekozen met de CV ketel?

2. Is het een probleem als de Thermostaat op de begane grond hangt terwijl de CV-ketel module op zolder hangt naast de ketel? Hier zitten twee etages tussen.

3. Ziet iemand andere moeilijkheden in deze voorgestelde installatie?
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_177690429
@bouwkloon: ik heb scenario 2 al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Vraag 1: geen ervaring mee. Vraag 2: om verbindingsproblemen tussen de evotouch (= thermostaat) en het ketelrelais te voorkomen, heb ik het ketelrelais in de woonkamer opgehangen verbonden via de bedrading van het oude thermostaat. Vraag 3:geen andere problemen bij scenario 2.

Succes met je keuze.
pi_177691251
HR92’s zijn niet geruisloos, houdt daar ook rekening mee in je overweging. Voordeel van de HR92’s is wel dat je niet alles perse naar 1 punt (de zoneklep) hoeft te trekken.
  FOK!fossiel vrijdag 9 maart 2018 @ 22:42:06 #83
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_177714795
Ook hier Evohome laten installeren! Eigenlijk heb ik een simpele vraag: klopt het dat als een Wireless Round (T87RF2025) is toegewezen aan de HCE80 dat je dan niet de temperatuur kan wijzigen op de Wireless Round (maw dat het eigenlijk alleen een temperatuurvoeler is)?
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_177727816
@spoiler zoneklep moet met aan/uit. Met OT blijft je cv doorstoken terwijl je klep dichtstaat. In jouw geval zou aan uit een paar voordelen kunnen hebben: niet alle remeha’s werken goed met opentherm en oudere huizen zijn ook vaak aangenamer te verwarmen op aan uit.
Hang de ketelmodule niet te dicht bij de cv, als je twijfelt over het bereik, kun je kijken of je de thermostaatdraad ergens onderweg kunt gebruiken. Voor de aan uit module heb je wel 230v nodig. Ik heb ook twee verdiepingen verschil met houten vloeren en het werkt goed.

[ Bericht 37% gewijzigd door bertpit op 11-03-2018 06:39:01 ]
pi_177762569
@RemCOW, bij mij waren de thermostaten gekoppeld aan de HCE80 voordat ik de Evohome(touch) had. Alles was gewoon op de thermostaat in te stellen. Na plaatsing van de evotouch heb ik alle thermostaten aan de evotouch gekoppeld. Ook nu kan ik nog steeds de thermostaat zelf aanpassen, bij het volgende schakelmoment van de evotouch loopt de instelling weer mee met de evotouch. Maar waarom is de thermostaat niet gewoon aan de evotouch gekoppeld?

[ Bericht 1% gewijzigd door JosP op 12-03-2018 10:45:46 ]
  dinsdag 13 maart 2018 @ 17:44:37 #86
476113 natsnats
Ervare gebruiker
pi_177796330
@RemCOW,
Heb dezelfde opstelling en thermostaat. Gewoon naar links draaien om gewenste temperatuur te verlagen en naar rechts om te verhogen. Oude instelling gaat knipperen en feller oplichten.
Electrische verwarming aangestuurd door zoneregelaar en evohome
pi_177812191
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:46 schreef AJS1 het volgende:
@bouwkloon: ik heb scenario 2 al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Vraag 1: geen ervaring mee. Vraag 2: om verbindingsproblemen tussen de evotouch (= thermostaat) en het ketelrelais te voorkomen, heb ik het ketelrelais in de woonkamer opgehangen verbonden via de bedrading van het oude thermostaat. Vraag 3:geen andere problemen bij scenario 2.

Succes met je keuze.
Dank voor de antwoorden. Het ketel-relais in mijn woonkamer hangen is alleen niet zo mooi, ik wil graag de evotouch voeden via de bestaande draden en deze daar dan op de muur hangen.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:26 schreef Knuppel1983 het volgende:
HR92’s zijn niet geruisloos, houdt daar ook rekening mee in je overweging. Voordeel van de HR92’s is wel dat je niet alles perse naar 1 punt (de zoneklep) hoeft te trekken.
Dank.
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_177888309
Kijkt hier wel eens iemand op de app? Daar zit ook een weersvoorspelling op, maar die klopt van geen kanten.
pi_177893273
Ik had een vraag over de Evohome , momenteel heb ik beneden vloerverwarming en boven radiatoren alles aangesloten op 1 circuit en 1 thermostaat . Het punt is dat het beneden altijd lekker warm is en op temp dus de cv slaat uit en heel weinig aan en boven word dus niet meer verwarmd en soms koud is .

Is dit met een Evohome opgelost? Kan die boven verwarmen terwijl het beneden gewoon op temperatuur is of kom ik niet onder een splitsing van het cv systeem uit ?
pi_177902720
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 21:16 schreef picardo77 het volgende:
Ik had een vraag over de Evohome , momenteel heb ik beneden vloerverwarming en boven radiatoren alles aangesloten op 1 circuit en 1 thermostaat . Het punt is dat het beneden altijd lekker warm is en op temp dus de cv slaat uit en heel weinig aan en boven word dus niet meer verwarmd en soms koud is .

Is dit met een Evohome opgelost? Kan die boven verwarmen terwijl het beneden gewoon op temperatuur is of kom ik niet onder een splitsing van het cv systeem uit ?
Zo werkt het precies. Als je boven warmte nodig hebt en beneden niet, dan sluit hij beneden af en boven gaat open. Het enige punt is dat je CV een minimum capaciteit heeft. Die minimum capaciteit is vaak te groot is te groot voor één radiator. Je zult dan meerdere zone's moeten openen anders gaat de CV pendelen.
pi_177904863
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:37 schreef bertpit het volgende:

[..]

Zo werkt het precies. Als je boven warmte nodig hebt en beneden niet, dan sluit hij beneden af en boven gaat open. Het enige punt is dat je CV een minimum capaciteit heeft. Die minimum capaciteit is vaak te groot is te groot voor één radiator. Je zult dan meerdere zone's moeten openen anders gaat de CV pendelen.
Hoe sluit de evohome de vloerverwarming af dan? Als daar geen warmte gevraagd word ?
pi_177911342
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 13:13 schreef picardo77 het volgende:

[..]

Hoe sluit de evohome de vloerverwarming af dan? Als daar geen warmte gevraagd word ?
Bijvoorbeeld met een zoneklep Y-VC8015.

Op dit moment slaat je CV aan als de referentieruimte daar om vraagt, dat is doorgaans de woonkamer. Wil je het op de bovenverdieping ook warm hebben dan kun je draaien wat je wilt, zolang er in de huiskamer geen warmtevraag is, gaat er ook geen warmte naar de bovenverdieping.

Bij Evohome monteer je voor de vloerverwarming een zoneklep, deze brengt de splitsing in het systeem aan. En per thermostaatkraan van de radiatoren een HR92 knop. Ze communiceren los van elkaar met het ketelrelais en meten per ruimte of er warmtevraag is. Waar er nu ook warmtevraag is, de ketel springt direct aan en gaat de ruimte direct verwarmen.

Je kunt er ook voor kiezen om de vloerverwarming altijd mee te laten lopen, dus zonder zoneklep, aangezien het een traag werkend systeem is. Soms werkt dat nog beter zelfs.
pi_177912043
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:39 schreef bertpit het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld met een zoneklep Y-VC8015.

Op dit moment slaat je CV aan als de referentieruimte daar om vraagt, dat is doorgaans de woonkamer. Wil je het op de bovenverdieping ook warm hebben dan kun je draaien wat je wilt, zolang er in de huiskamer geen warmtevraag is, gaat er ook geen warmte naar de bovenverdieping.

Bij Evohome monteer je voor de vloerverwarming een zoneklep, deze brengt de splitsing in het systeem aan. En per thermostaatkraan van de radiatoren een HR92 knop. Ze communiceren los van elkaar met het ketelrelais en meten per ruimte of er warmtevraag is. Waar er nu ook warmtevraag is, de ketel springt direct aan en gaat de ruimte direct verwarmen.

Je kunt er ook voor kiezen om de vloerverwarming altijd mee te laten lopen, dus zonder zoneklep, aangezien het een traag werkend systeem is. Soms werkt dat nog beter zelfs.
Oke , dus als ik het goed begrijp komt de zoneklep vlak voor de verdeler die aangestuurd word door een BDR91 en die word weer aangestuurd door de evohome ? Die dan sluit als hij boven warmte vraag of moet je dat nog instellen ?
Dat word een leuke investering ...
pi_177914194
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 18:04 schreef picardo77 het volgende:

[..]

Oke , dus als ik het goed begrijp komt de zoneklep vlak voor de verdeler die aangestuurd word door een BDR91 en die word weer aangestuurd door de evohome ? Die dan sluit als hij boven warmte vraag of moet je dat nog instellen ?
Dat word een leuke investering ...
Als er geen warmtevraag is, (de ruimte is op temperatuur) dan staat de zone dicht. Is er wel warmtevraag, dan staat de zone open. Het is dus niet persé zo dat wanneer je boven warmte wilt hebben het beneden dicht staat. Het kan ook zijn dat alles dicht staat.
pi_177915270
ik zoek een installateur die gespecialiseerd is in Evohome systemen, ik kom er niet uit met zelf onderzoek via dit forum, youtube etc.

Iemand die een installateur kan aanraden in de regio Amsterdam / Haarlem?

Mijn dank is groot !
dus
pi_177936269
Ik zit te ver weg, werken de radiatoren nog steeds niet? Of krijg je de boel niet aan de gang?
pi_177939923
We kunnen nu ook onze Evohome met Google home bedienen. Niet dat ik dat ga doen, maar..... het kan.
https://getconnected.hone(...)9FeTJ6MGlyckZhIn0%3D
  maandag 19 maart 2018 @ 20:06:51 #98
476750 hobby_huis
een nieuwsgierige gebruiker
pi_177940483
Hallo medegebruikers,
Wij hebben sinds deze winter een evohome systeem in ons huis, met vloerverwarming en radiatoren.
Nu heeft de aannemer er voor gekozen om de servomotoren op de 10 groeps verdeler open te sturen met een bdr91.
Sinds kort met domoticz en de HGI80 de communicatie uitlezen.

Mijn vraag is, als we de HCE80 gaan gebruiken als aansturing voor de vloerverwarming.
Is dan de tijdsvertraging van het openen van de kleppen op het verdeelblok met de servomotoren opgelost?

Wat gebeurt er nu, de zone vraag warmte, de BDR91 van de zone gaat de servomotoren aansturen, de BDR91 van de cv gaat de ketel aanzetten. 4 minuten later zijn de servomotoren op de verdeler open en kan de warmte de vloer in.
Als je nu vanwege de TPI van elke keer warmte vraag 4 minuten warm water over de by-pass stuurt, lijkt mij niet de bedoeling.
Bij de HCE20 is een stuk configuratie menu in de helpfile waarbij het vermeld staat. Bij de HCE80 niet.

Leuk forum

Hoe kan ik een afbeelding plaatsen?
pi_177951346
Ik sta op het punt om een zone systeem aan te schaffen. Twijfel nu nog tussen de Evo en Tado. Los van die keuze heb ik een paar andere vragen en hoop dat iemand me kan helpen.

Situatie
We wonen met 3 personen in een slecht geïsoleerde, vrijstaande, houtskelet woning uit 1985. Ligging van de woonkamer is pal zuid. 3 jaar geleden een grote woonkeuken van circa 30m2 aangebouwd en die is voorzien van vloerverwarming. De woonkamer wordt verwarmd door een convector put van 220 cm. Bij controle met een magneet bleek dat een stalen convector te zijn ;-(. Daarnaast hebben we in de woonkamer voor de gezelligheid en eventuele bijverwarming nog een gashaard. Aan de woonkamer grenst nog een kantoortje en studeerkamer. Op de beneden verdieping verder nog een zeer ruime hal, toilet, wasruimte en een kluskok. Alle ruimte hebben een eigen radiator. Doordat de woonkamer pal op het zuiden ligt en veel glas heeft is het daar heel snel warm. De hal daarin tegen koelt heel snel af. Dat komt deels door slechte isolatie en deels door de opentrap die doorloopt naar de zolder. Zolder dak is niet geïsoleerd.
Op de 1e verdieping ouder slaapkamer en logeerkamer op het zuiden, toilet (met elektrische vloerverwarming), badkamer(radiator en elektrische vloerverwarming) en slaapkamer van onze zoon. Vervolgens weer een open trap naar de zolder.

We verwarmen het huis met een Tzerra M39 C bj 2015 voorzien van een draadloze Isense, totaal vermogen voor al radiatoren is bijna 23Kw. Volgens berekening zou ik totaal 31KW nodig hebben, maar niet alle radiatoren halen de warmte afgifte die nodig zou zijn. Te kort hebben we vooral in de woonkamer (vandaar die extra gaskachel) en slaapkamers. In slaapkamers staat de verwarming bijna altijd op minimale stand open. Vreemd genoeg heeft de installateur in 2015 niet gevraagd of we een modulerende pomp wenste en heeft ook helemaal niets gedaan om het systeem in te regelen. Daar valt voor installateurs nog heel veel te verbeteren!
Afgelopen week ook begonnen om mijn CV te tunnen. Aantal Cv’s hebben Danfoss thermostaatknop, maar die zijn niet geschikt om ook waterzijdig te regelen, 2 hebben er een Comap knop waar ik een speciaal “sleuteltje” voor ga bestellen om ze af te regelen. Aantal Cv’s hebben alleen een simpele draaiknop. Convector kunnen we helemaal niet regelen. Slechts een enkele CV heeft een voetventiel. Delta T probeer ik tussen de 15 en 20 te krijgen. Retour is nu vaak nog te hoog (rond de 58 a 60 gr)
Verder weet ik niet zeker of de pomp van de vloerverwarming uitschakelt, er zit een draad met zwartkastje op leiding van de VV, maar zelfs als die leiding koud is hoor ik de pomp nog zachtjes zoemen.(zie foto’s)


Instellingen van de ketel zijn momenteel als volgt:
warmwater
warmhouden - continue uit
tapwatertemp via klokprogramma – 05.00 uur 64 gr / 9 uur 15 gr

systeem
regelstrategie - RTC (T-ruimte)
temp - comfort corr aan
cv instelling
pompsturing – aanloop opwarmsnelheid - langzamer
afkoelsnelheid - sneller
max aanwarmsnelheid 180 min
min cv temp 40 gr
max cv temp 70
geen groepen

En dan nu mijn vragen:
De convector wil ik vervangen door een aluminium variant, maar hoe ga ik die regelen? Temperatuur via een HR92 lijkt me lastig, want in de convectorput zal de temperatuur snel zijn bereikt maar nog niet in de woonkamer.(zodra ik de convector ga aanpassen vervang ik meteen alle stalen leidingen in de kruipkelder, heb het idee dat die na ruim 30 jaar voor problemen (lees doorroesten) kunnen gaan zorgen. Of regel ik de convector ook met een zoneklep?
Om onze radiator in de slaapkamer zit ook een ombouw, daar heb ik hetzelfde probleem.
Ga ik de vloerverwarming aansturen via een zoneklep, en zoja moet ik dan een aan/uit systeem aanschaffen ipv een modulerende?
Een aantal thermostaat knoppen cq standaard knoppen moet ik aanpassen, welke kan ik daar het beste voor aanschaffen zodat ik die ook waterzijdig kan inregelen?
Kan ik de Tzerra nog beter in (laten) regelen?
Welk systeem is voor mijn situatie het meest geschikt, ongeacht de kosten of design.
Andere zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?

Groeten
Peter

[ Bericht 0% gewijzigd door McPeet op 20-03-2018 10:25:12 ]
pi_177953207
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 17:11 schreef bertpit het volgende:
Ik zit te ver weg, werken de radiatoren nog steeds niet? Of krijg je de boel niet aan de gang?
Dank voor je reactie, ze werken wel maar er is iets niet goed in de instellingen. Beneden loopt de temperatuur van de vloerverwarming te hoog op, regelmatig op 27 graden terwijl de maximale temperatuur die ingesteld staat 20 graden is. Heb hem nu op 15 graden continu gezet en nu blijft ie dan schommelen ronde de 20-21 graden....

Tips over aanbevolen installateurs zijn meer dan welkom :)
dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')