Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.quote:Op woensdag 14 februari 2018 11:47 schreef bertpit het volgende:
Dat de CV warm water rondpompt zonder te branden is prima. Het gaat er om met welke snelheid het warme water retour komt. Ofwel als er maar een klein radiatortje openstaat of je huis is zeer goed geïsoleerd, kan de CV het minimale vermogen van 5.5Kw niet kwijt. Aangezien OT continue wil stoken op lage temperatuur, komt het water te heet retour.
Wat er dan gebeurt is dat hij een keer of 20 per uur aan en uit gaat, dat noemen we pendelen. Sommige ketels gaan in de "low load".
Als je ketel pendelt moet je dat proberen op te lossen. Anders gebruikt hij teveel gas en verslijt hij te veel door alle "valse starts". Aan/uit heeft het voordeel dat wanneer de ketel wil gaan pendelen, hij gewoon uitgaat.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.quote:Op donderdag 15 februari 2018 09:11 schreef milestone3012 het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar als ik nu een aan/ uit thermostaat ga gebruiken wordt het warme water niet meer rond gepompt? Dit lijkt me ook verspilling van gas. Ik heb er persoonlijk geen last van dat hij rondpompt (geluid) . Ook tegenstrijdig dat als je het vermogen niet nodig hebt de ketel gaat pendelen, soms zie ik dat hij maar 7% vraag heeft.
Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan de deur openzetten? Afstellen van de ketel in het menu heb ik ook al naar gekeken maar juist de parameters die mijn inziens invloed zouden kunnen hebben zijn niet zichtbaar. Ik denk dan aan toerental vd pomp P24.
Hoor graag.
quote:Op donderdag 15 februari 2018 17:06 schreef bertpit het volgende:
[..]
Ik heb kortgeleden in de handleiding gekeken, je kunt er niet veel aan regelen, dat gaat allemaal automatisch. Zelf heb ik de Calenta, daar is wat meer aan te tweaken, alleen is ook mijn ketel te groot.
Het gaat om het minimale vermogen dat je ketel niet kwijt kan. Het retour water wordt dan te heet. Je ketel is al terug gemoduleerd op een kleine gasvlam, maar die vlam is altijd nog te groot.
Vergelijk het met een pannetje water dat je wilt laten sudderen en je hebt alleen maar een grote gaspit. Dat gaat veel te hard koken omdat je het niet zachter kan laten branden. Als het toch moet sudderen is de enige methode om die grote pit aan en uit te zetten.
Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?quote:
Laat eerst even goed naar je ketel kijken, om een oorzaak te achterhalen.quote:Op donderdag 15 februari 2018 17:18 schreef milestone3012 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is naar aan / uit ?
Valt er helemaal niets te doen met de Remeha ketel. Ikzelf zou denken dat als ik de temperatuur lager zet er meer warmteafgifte is om de ruimte te verwarmen en de retour temp lager is. Of zie ik dat verkeerd?
De meeste ketels hebben een minimum capaciteit van 5,5 tot 7,5 KW. Ik meen dat de Atag en Vaillant Exclusive het laagste minimale vermogen hebben. Het is zeker verstandig om daar rekening mee te houden bij een laag gasverbruik en bij zone verwarming. een andere CW5 ketel met laag vermogen is de Remeha Calenta 40C.quote:Op zondag 18 februari 2018 14:32 schreef Knuppel1983 het volgende:
Even terugkomend op bovenstaande.
Ik ga na de zomer een nieuwe ketel kiezen. Heb nu een 32kw HR ketel, op ong. 650m3. Aardig wat radiatoren, en merk dat na vervanging van kozijnen en isolatie, de ketel de boel heel snel warm heeft. Heb de cv-temp al omlaag gebracht.
Het wordt sowieso een cw5 ketel ivm ww. Maar is het slim om een ketel te nemen met zo laag mogelijke minimumcapaciteit? Met zonering merk ik dat de ketel heel vaak maar 1 a 2 radiatoren hoeft te bedienen. Als de temperatuur dan dag en nacht gelijk blijft, is een zware ketel dan niet overkill?
Geef het een paar dagen inleer tijd. Anders de keteltemperatuur iets omlaag.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 20:52 schreef GVisje het volgende:
@Bertpit:Heel erg bedankt voor het meedenken en het probleem ontdekken.
De modulerende module is vandaag vervangen door een aan / uit module.
Heb de cv niet meer horen pendelen
Het enige wat me nu opvalt is dat er nu opeens 2 graden verschil is met de evohome en 2 losse thermostaten. Hier had ik voorheen dan weer geen last van.
En zijn er verder nog tips die ik kan toepassen voor een optimaal gebruik.
Daar is al het een en ander over geschreven en is blijkbaar normaal bij Honeywell. Doe je het direct voor een tweede keer, dan verhoogt de temperatuur overigens niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2018 22:35 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mijn Evohome foetelt. (Limburgs)
Zodra ik de temperatuur instel wordt het spontaan 0,5 graad warmer in de kamer. Hebben meer mensen hier last van?
Heb je OT, probeer dan een aan/uit ketel relais. Met een OT module kun je de ketel niet vaker of minder vaak laten schakelen, dat bepaalt het systeem zelf.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.
Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.
Ze zijn mij tegemoet gekomen met een ander exemplaar. Ik heb nog voorgesteld om tegen bijbetaling de nieuwere bediening met ingebouwde wifi te leveren maar ze wilden alleen de oude leveren. Ach, ik heb het geprobeerd en zal er niet over klagenHeb immers een ander exemplaar gekregen. Ik wacht wel even tot er een voordelig 2e hands exemplaar met ingebouwde wifi langs komt. Toch wel een voordeel als zo'n ding kan updaten...
Ik heb het systeem deze maand precies drie jaar in gebruik. Het is even vogelen om de juiste instelling i.c.m. je ketel te krijgen maar dan is het een fijn systeem. Er blijven een paar puntjes van aandacht:
- Na veranderen of eindigen van een programma blijft het systeem de ketel nog aansturen. Radiatoren zijn dan wel dichtgezet dus de ketel is voor jan piep aan het stoken. Met 3 keer per uur warmtevraag ingesteld slaat de ketel in de praktijk nog 1 á 2 keer aan nadat de temperatuur naar beneden is bijgesteld.
- Het maximaal aantal keren warmtevraag per uur wordt overschreden. Staan deze op 6 keer (om de 10 min) dan kan het voorkomen dat er toch vaker warmtevraag is. Mijn ketel schiet dan in een wachtstand waardoor je het huis niet warm krijgt. Er ontstaan een visuele cirkel waardoor er niet goed verwarmt wordt. Oplossing is de instelling veranderen naar 3 keer per uur warmtevraag. Thermostaat moet dan wel even wennen aan de nieuwe situatie maar vraagt soms vaker dan 3 keer per uur warmte, dat maakt dan niet meer uit. Meer dan 1x per 10 min krijg je dan niet meer.
Mijn systeem:
- Evohome colour
- Ketelrelais module (ivm nefit ketel, schijnt slecht te werken met OT)
- Nefit trendline II hrc30 (moduleert ook bij vraag van relais module)
- 1 zone woonkamer met drie regelaars - 1 zone kantoor met één regelaar. (alles radiatoren en één convectorput)
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:50 schreef Rakett het volgende:
Tijdje niet in dit topic geweest. Had nu weer een vreemd probleem met de controller.
Ongeveer eens in de twee á drie maanden bleef de tijd ineens stil staan. En daarmee dus ook het programma dat op dat moment actief was. De enige manier om dit ongedaan te maken was de batterijen eruit en opnieuw opnieuw opstarten. Terug naar fabriek instellingen o.i.d. werkte ook niet. Tijd bleef daarmee stil staan.
Contact gehad met Honeywell maar ze herkenden dit probleem niet. Daarmee wilden ze het afdoen maar heb hier geen genoegen mee genomen. Een dergelijk systeem voor die prijzen moet een lange tijd probleemloos mee kunnen gaan. En mochten er softwarematige problemen zijn, dan moet je de software kunnen updaten of er opnieuw opzetten vind ik. Zelfs nu mijn garantie al verlopen is.
Lekker dan...... Ze gaven aan het nog nooit gezien te hebben. In dat geval heb ik nu twee controllers liggenquote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:51 schreef okzbow het volgende:
[..]
Ze herkennen het probleem wel, veel mensen hebben er last van. Het schijnt te maken te hebben met een brakke tijdserver aan de honeywell kant. Een nieuwe module gaat dus je probleem niet oplossen.
Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 19:26 schreef bertpit het volgende:
Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat er geen wifi module op zit en er dus geen enkele communicatie met Honeywell is. En als er een brakke tijdserver in het systeem zou zitten, dan zou werkelijk iedereen daar last van hebben die wel wifi heeft.
Het mooie van Evohome is nu juist dat alle blijft werken, ook al ligt het internet plat.
Maar dan komt er toch een melding op de evotouch als de batterijen leeg zijn? De thermostaatknoppen op de radiatoren zijn niet direct verbonden met de aan/uit relais bij de ketel. Die staat in verbinding met de evotouch.quote:Op woensdag 28 februari 2018 09:30 schreef ST-eetje het volgende:
Waarschijnlijk een batterij van één van je componenten (bijna) leeg.
Ik heb dit ook als mijn DTS92 thermostaten leeg zijn.
Maar hoe maakt een unit die niet in verbinding staat met het internet connectie met die brakke tijdserver?quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:13 schreef okzbow het volgende:
[..]
Lees maar eens op het engelse forum.... daar staat er meer dan genoeg over. De wifi variant heeft er last van, maar niet iedereen, en ja het ligt aan een brakke tijdserver.
Ik had de unit na installatie op de grond liggen, niet handig natuurlijk. Daarna netjes opgehangen. Echter is het ook de plek waar de was gedroogd wordt, er wordt dan een metalen wasrek voor geschoven: communicatieverlies. Nu ligt de ketelmodule weer op de grond: probleem opgelost.quote:Op woensdag 28 februari 2018 10:31 schreef Rakett het volgende:
[..]
Maar dan komt er toch een melding op de evotouch als de batterijen leeg zijn? De thermostaatknoppen op de radiatoren zijn niet direct verbonden met de aan/uit relais bij de ketel. Die staat in verbinding met de evotouch.
Update: Volgens mij heb ik gevonden wat het probleem is. Ik heb bij het opnieuw toewijzen niet eerst de aan/uit module gereset door de knop 15 seconde ingedrukt te houden. Mogelijk stond hierdoor de oude evotouch er ook nog in waar hij geen verbinding mee kon maken.
Hopelijk blijft het rode lampje nu uit. Komende uren zal dat moeten blijken.
ik ging er vanuit dat de wifi-variant aanwezig was...quote:Op woensdag 28 februari 2018 14:05 schreef bertpit het volgende:
Maar hoe maakt een unit die niet in verbinding staat met het internet connectie met die brakke tijdserver?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het probleem
In de periode september - april hebben we regelmatig de haard aan in de woonkamer (55m2), die daarmee de temperatuur op een aangename 21-23 graden houdt. De CV gaat dan niet verwarmen omdat de sensor in de woonkamer hangt, zoals bij zoveel mensen.
Het wordt dan erg koud op zolder (kantoor) en eerste etage (slaapkamer, badkamer). Zeker in het weekend als ik paar uurtjes op kantoor wil zitten terwijl beneden de haard lekker brand, is er geen goede oplossing om het daar warm te krijgen.
De situatie
- Begane grond: Woonkamer (3 radiatoren), Hal (1 radiator), Garage (1 radiator)
- Eerste etage: Slaapkamer 1 (3 radiatoren), Slaapkamer 2 (1 radiator), Badkamer 1 (1 radiator), Badkamer 2 (1 radiator), Waskamer (1 radiator)
- Zolder: Kantoor (2 radiatoren), Logeerkamer (1 radiator)
- CV ketel hangt op zolder, Type Remeha Tzerra 28c M - Ik neem aan dat deze modulerend is aangezien de huidige Toon thermostaat ook zo staat ingesteld
- Alle radiatoren zitten op 1 circuit, er is geen verdeler die per etage het water stuurt
- Alle radiatoren hebben thermostaat-kranen behalve die in de woonkamer
Oplossing
Ik heb het plan opgevat om een Honeywell Evohome systeem te installeren, waarbij ik het huis verdeel in een aantal zones.
Wat heb ik nodig:
1. Honeywell Evohome Wi-Fi centrale (ATC928G3000)
2. Honeywell Evohome WIFI voedingsmodule wandmontage (ATF600)
3. CV-ketel module (R8810A1018 of BDR91A1000)
4. XX aantal thermostaatknoppen voor radiatoren (HR92)
Nu zijn er rond de set-up van de woonkamer twee scenarios:
Scenario 1: Radiatoren in woonkamer besturen middels een zoneklep in het systeem. (Zoneklep wordt aangestuurd door Relais aan/uit, BDR91A1000)
Voordelen:
- Geen HR92 modules nodig in woonkamer
- Geen installatie van thermostatische radiatorkranen nodig tbv HR92 modules
Nadelen:
- Klep moet ergens onder de vloer komen op lastig bereikbare plek
- Thermostaat kan alleen maar op aan/uit werken als zoneklep is toegepast lees ik op verschillende forums. (heeft hier iemand ervaring mee?)
Scenario 2: Radiatoren in woonkamer voorzien ook voorzien van HR92 modules en gehele woonkamer inrichten als 1 zone.
Voordelen:
- Alles is ingeregeld via HR92 modules, en er kan een modulerende thermostaat worden gekozen
Nadelen:
- HR92 modules nodig in woonkamer (en in het zicht)
- Installatie van thermostatische radiatorkranen nodig tbv HR92 modules
Nu heb ik de volgende vragen, hoop dat er experts/evaringsdeskundigen zijn die kunnen helpen:
1. Kan iemand bevestigen/ontkrachten dat icm een zoneklep alleen voor een aan/uit set-up kan worden gekozen met de CV ketel?
2. Is het een probleem als de Thermostaat op de begane grond hangt terwijl de CV-ketel module op zolder hangt naast de ketel? Hier zitten twee etages tussen.
3. Ziet iemand andere moeilijkheden in deze voorgestelde installatie?Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
Dank voor de antwoorden. Het ketel-relais in mijn woonkamer hangen is alleen niet zo mooi, ik wil graag de evotouch voeden via de bestaande draden en deze daar dan op de muur hangen.quote:Op donderdag 8 maart 2018 18:46 schreef AJS1 het volgende:
@bouwkloon: ik heb scenario 2 al ruim 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Vraag 1: geen ervaring mee. Vraag 2: om verbindingsproblemen tussen de evotouch (= thermostaat) en het ketelrelais te voorkomen, heb ik het ketelrelais in de woonkamer opgehangen verbonden via de bedrading van het oude thermostaat. Vraag 3:geen andere problemen bij scenario 2.
Succes met je keuze.
Dank.quote:Op donderdag 8 maart 2018 19:26 schreef Knuppel1983 het volgende:
HR92’s zijn niet geruisloos, houdt daar ook rekening mee in je overweging. Voordeel van de HR92’s is wel dat je niet alles perse naar 1 punt (de zoneklep) hoeft te trekken.
Zo werkt het precies. Als je boven warmte nodig hebt en beneden niet, dan sluit hij beneden af en boven gaat open. Het enige punt is dat je CV een minimum capaciteit heeft. Die minimum capaciteit is vaak te groot is te groot voor één radiator. Je zult dan meerdere zone's moeten openen anders gaat de CV pendelen.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 21:16 schreef picardo77 het volgende:
Ik had een vraag over de Evohome , momenteel heb ik beneden vloerverwarming en boven radiatoren alles aangesloten op 1 circuit en 1 thermostaat . Het punt is dat het beneden altijd lekker warm is en op temp dus de cv slaat uit en heel weinig aan en boven word dus niet meer verwarmd en soms koud is .
Is dit met een Evohome opgelost? Kan die boven verwarmen terwijl het beneden gewoon op temperatuur is of kom ik niet onder een splitsing van het cv systeem uit ?
Hoe sluit de evohome de vloerverwarming af dan? Als daar geen warmte gevraagd word ?quote:Op zondag 18 maart 2018 11:37 schreef bertpit het volgende:
[..]
Zo werkt het precies. Als je boven warmte nodig hebt en beneden niet, dan sluit hij beneden af en boven gaat open. Het enige punt is dat je CV een minimum capaciteit heeft. Die minimum capaciteit is vaak te groot is te groot voor één radiator. Je zult dan meerdere zone's moeten openen anders gaat de CV pendelen.
Bijvoorbeeld met een zoneklep Y-VC8015.quote:Op zondag 18 maart 2018 13:13 schreef picardo77 het volgende:
[..]
Hoe sluit de evohome de vloerverwarming af dan? Als daar geen warmte gevraagd word ?
Oke , dus als ik het goed begrijp komt de zoneklep vlak voor de verdeler die aangestuurd word door een BDR91 en die word weer aangestuurd door de evohome ? Die dan sluit als hij boven warmte vraag of moet je dat nog instellen ?quote:Op zondag 18 maart 2018 17:39 schreef bertpit het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld met een zoneklep Y-VC8015.
Op dit moment slaat je CV aan als de referentieruimte daar om vraagt, dat is doorgaans de woonkamer. Wil je het op de bovenverdieping ook warm hebben dan kun je draaien wat je wilt, zolang er in de huiskamer geen warmtevraag is, gaat er ook geen warmte naar de bovenverdieping.
Bij Evohome monteer je voor de vloerverwarming een zoneklep, deze brengt de splitsing in het systeem aan. En per thermostaatkraan van de radiatoren een HR92 knop. Ze communiceren los van elkaar met het ketelrelais en meten per ruimte of er warmtevraag is. Waar er nu ook warmtevraag is, de ketel springt direct aan en gaat de ruimte direct verwarmen.
Je kunt er ook voor kiezen om de vloerverwarming altijd mee te laten lopen, dus zonder zoneklep, aangezien het een traag werkend systeem is. Soms werkt dat nog beter zelfs.
Als er geen warmtevraag is, (de ruimte is op temperatuur) dan staat de zone dicht. Is er wel warmtevraag, dan staat de zone open. Het is dus niet persé zo dat wanneer je boven warmte wilt hebben het beneden dicht staat. Het kan ook zijn dat alles dicht staat.quote:Op zondag 18 maart 2018 18:04 schreef picardo77 het volgende:
[..]
Oke , dus als ik het goed begrijp komt de zoneklep vlak voor de verdeler die aangestuurd word door een BDR91 en die word weer aangestuurd door de evohome ? Die dan sluit als hij boven warmte vraag of moet je dat nog instellen ?
Dat word een leuke investering ...
Dank voor je reactie, ze werken wel maar er is iets niet goed in de instellingen. Beneden loopt de temperatuur van de vloerverwarming te hoog op, regelmatig op 27 graden terwijl de maximale temperatuur die ingesteld staat 20 graden is. Heb hem nu op 15 graden continu gezet en nu blijft ie dan schommelen ronde de 20-21 graden....quote:Op maandag 19 maart 2018 17:11 schreef bertpit het volgende:
Ik zit te ver weg, werken de radiatoren nog steeds niet? Of krijg je de boel niet aan de gang?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |