abonnement Unibet Coolblue
pi_176976738
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 16:59 schreef Syamsu het volgende:
Het zijn vuile kwakzalvers net als de eugenetica wetenschappers in China die ook als feit stellen wat liefdevol en goed is. Je hebt natuurlijk een tweede apart domein nodig als je wat liefdevol en goed is buiten de wetenschap wil houden.

Opvallend is hoe neurologen onmiddelijk hun ideetjes willen toepassen op de samenleving. Zo beginnen ze nu alvast met het aanbieden van veel combinatie rechten en neurologie studies, om hun ideetje dat mensen geen vrije wil hebben toe te passen in het rechtssysteem. Ook las ik een Nederlands onderzoek dat er geen bezwaar zou zijn om het idee dat een keuze make de logica heeft van gedwongen zijn toe te passen in het Nederlands rechtssysteem. De hijgerigheid waarmee neurologen hun fantasieen willen toepassen op de samenleving is overduidelijk ideologisch gedreven
Je bedoelt dan ‘voor rede niet vatbaar’?

Of dat een dader zichzelf gemakkelijk (vals) ontoerekeningsvatbaar kan (mag) verklaren?

Het lijkt in deze tijd inderdaad simpel om onder een zogenaamde eigen verantwoording uit te komen.

Ik ben dan zeer benieuwd wat advocaten in achterkamertjes bespreken en discussiëren met daders. Als je stellig kan beweren dat je er eff wat verkeerds zat in je hoofd. Dan kan je al vrij gepleit worden.

Ontoerekingsvatbaar. (Niet wilsbekwaam) Het komt wel en niet voort uit de deterministische filosofie. Dat wij geen wil hebben. Dat is te kort af neem ik aan. Ik geloof eerder dan ook niet dat het daar aan ligt. Waar het wel aan ligt? Daders die iets hebben gedaan wat niet door de beugel kan, moeten gestraft worden. Ongeacht of iemand zichzelf ontoerekeningsvatbaar verklaart. Mensen zijn niet eerlijk. Word eens tijd dat de rechtsstaat iedereen kan bestraffen. Iedereen bezit een eigen verantwoording. Iedereen weet wat die doet.

Ja het kan waar zijn (logische verklaring) dat iemand even niet wist wat er door zijn of haar hoofd heen ging. Maar dan is men niet sterk genoeg. Niet opgewassen tegen de maatschappij. Daar ligt het probleem. En die mensen kunnen zichzelf dan ontoerekeningsvatbaar verklaren. Dat is en blijft de hypocrisie.

Dat het ‘mensen kunnen geen vrije wil bezitten’ argument tot in de rechtszaal kan reiken. Daar geloof ik niet in. Het punt blijft:

Iemand kan en is ontoerekeningsvatbaar verklaard worden. En daar loopt het op spaak. Daders worden slachtoffers op die manier. Desnoods een enkeltje TBS? Dan zijn ze geen gevaar meer. De lieden die mensen die zichzelf ‘ontoerekeningsvatbaar verklaren. Mensen die moorden en er simpel vanaf komen met: ik had een waan. Hoe kan iemand die normaal functioneert (en denkt) dan een moord plegen? Nooit. Dan moet iemand buiten zinnen zijn om dat te doen. Of men staat boven zichzelf en is een psychopaat. Mensen dus die zichzelf verliezen weten geen raad om ergens mee om te gaan. Men vliegt door het lint van binnen. Gek he, als je zo stellig in je eigen mening en discipline wil blijven geloven. En vol in vuur en vlam kan komen als er iets ‘zogenaamds’ onrechtvaardigs gebeurt. Als je als persoon zijnde daar continue laaiend en pissig en jezelf er druk op kan maken (Palestina Israël, abortus, freemasons, nazis, rechtse tokkies, linkse tokkies) dan kan er iets snappen. Dus als er iets snapt van binnen, iets kapot gaat en men in staat kan zijn tot moorden, dan is het goed? Men heeft zichzelf dan in een mentale staat gekweekt dat men zichzelf ‘beter’ vind. Of x partij, of x visie beter vind dan de ‘tegenpartijdige berichten’. En die mensen steken zo in elkaar: worden trots op zichzelf dat men zo boos word dat ze kunnen zeggen: zo pissig en boos dat ik erop word! En nemen dat gevoel voor ‘waar’ zijnde aan. (Rechtvaardigheidsgevoel) Die mensen zijn niet voor ‘tegen’ rede vatbaar. Kunnen nog willen geen hond begrijpen omdat de tegenpartijdige geluiden niet waar zijn. (Weten dus wat waar is, daar komt het op neer, kunnen niet meer objectief redeneren of nadenken en verliezen zichzelf) volgens mij komt het ten diepste hier op neer volgens mij.

(Mensen die zo fel en boos ergens tegen zijn, kunnen niet meer praten. Kunnen en willen enkel zichzelf horen en dezelfde mensen in eigen kring hebben die zichzelf ook van dezelfde mening hebben toegedaan.)

Ideologie is dan een gevaarlijk woord om te gebruiken, het is geen ‘ideologie’. Een ideologie is een leer. Je kan zeggen dat het dualisme ook een leer is maar dan loop je spaak. Een leer kan ergens voor pleiten. De vergelijking leer—>propaganda is vele malen beter. Propaganda pleit ook ergens voor. Om constant hetzelfde lichtje in de ogen te laten schijnen.

Het determinisme vs non determinisme is geen ‘ideologie’ het zijn beiden verklaringen. Over hoe een mens kan zijn. Over hoe het universum kan zijn. (Mensen willen begrijpen hoe het kan)

Een leer is: men weet hoe het zit. Een duidelijk lichtje geeft een leer. Mijd daarom liever ras atheïsten en ras gelovigen, die zijn pas link. (Men weet hoe het zit)

En niet elke leer is vals of fout. Een leer kan ook in verband staan met het dualisme of een bepaalde filosofie. Dan kan het ook ‘goed’ zijn. Hier is dus ook geen of moeilijk onderscheid in te verkrijgen vind ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 05-02-2018 19:11:00 ]
pi_176976946
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe complex die 'volautomatische robots' zijn. Hoe complexer de hersenen van het organisme, hoe minder 'robottig' het organisme lijkt.

Zo is het gedrag van een fruitvliegje véél voorspelbaarder dan het gedrag van een kat en het gedrag van een kat weer véél voorspelbaarder dan het gedrag van een mens.

Ik vermoed puur omdat de werking van de hersenen in bovenstaand rijtje steeds complexer wordt, zodat het robotachtige 'volautomatische' karakter steeds minder herkenbaar is.

Voor hyperintelligente aliens (of wie weet zelfs door ons gemaakte robots met AI, ironisch gezien) zijn wij mensen misschien weer ontzettend saaie voorspelbare organismen en lachen ze ons hartelijk uit als we het weer eens over het zo enorm bijzondere bewustzijn van ons hebben.

En: echt vrije wil is een contradictie. Een wil is altijd ergens op gebaseerd, anders zou het puur willekeurig zijn. Het is een misleidend begrip.
Ik zou eerder zeggen algoritme. Maar dan wel een heel complexe.

Er worden allerlei afwegingen gemaakt die de latere staat van het algoritme beïnvloeden. Daarmee is het niet perse deterministisch, of grotendeels deterministisch, met een stukje kans in de keuze. De invloed die zo'n kans op het vervolg kan hebben is echter enorm.

Ik geloof niet in een volledig deterministisch heelal, maar wel een waarin alles zich langs grote lijnen voltrekt.


Overigens is er wel een argument voor het deterministisch brein en dat is het onderzoek dat aantoont dat mensen achteraf hun keuze goedpraten IPV. Eerst kiezen en dan handelen. Het zelfbewustzijn lijkt dus zijn acties goed te praten, bijna cognitieve dissonantie.

Echter ging dat over vrij kleine keuzes op korte termijn. Hoe het systeem zichzelf beïnvloedt is geheel onduidelijk op die schaal volgens mij.

Maargoed. Duidelijk is dat libertarisch het hier al net zo moeilijk heeft met zijn stokpaardje als in w&t. Ik vind het best een leuk onderwerp overigens.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spanky78 op 05-02-2018 19:21:23 ]
Whatever...
pi_176977970
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 19:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zou eerder zeggen algoritme. Maar dan wel een heel complexe.

Er worden allerlei afwegingen gemaakt die de latere staat van het algoritme beïnvloeden. Daarmee is het niet perse deterministisch, of grotendeels deterministisch, met een stukje kans in de keuze. De invloed die zo'n kans op het vervolg kan hebben is echter enorm.

Ik geloof niet in een volledig deterministisch heelal, maar wel een waarin alles zich langs grote lijnen voltrekt.

Overigens is er wel een argument voor het deterministisch brein en dat is het onderzoek dat aantoont dat mensen achteraf hun keuze goedpraten IPV. Eerst kiezen en dan handelen. Het zelfbewustzijn lijkt dus zijn acties goed te praten, bijna cognitieve dissonantie.

Echter ging dat over vrij kleine keuzes op korte termijn. Hoe het systeem zichzelf beïnvloedt is geheel onduidelijk op die schaal volgens mij.

Maargoed. Duidelijk is dat libertarisch het hier al net zo moeilijk heeft met zijn stokpaardje als in w&t. Ik vind het best een leuk onderwerp overigens.
Je kan het wel niet logisch vinden.

Feit blijft dat je niet met een tegenargument bent gekomen voor 'the hard problem of consciousnes'.
pi_176978931
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 17:47 schreef Libertarisch het volgende:

Het woord 'angst' wordt gebruikt in communicatie om te refereren naar de emotie (en bewuste subjectieve ervaring) 'angst' maar het woord 'angst' heeft verder niks met de 'ervaring' angst te maken.

Dan heeft het woord 'ervaring' ook niets met ervaring an sich te maken. En toch gebruikt iedereen het woord 'ervaring' om te verwijzen naar hun subjectieve toestanden. Niet meetbaar? Het hoeft niet eens meetbaar te zijn, mensen uitten het zelfs aan je!

En dat woorden niet gelijk zijn aan bewustzijnstoestanden lijkt me een triviaal voorbeeld, een 'truism'.

Dat bewustzijn iets strikt privé is, waar we niet bij kunnen, is weerlegd door Wittgenstein. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Private_language_argument
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_176979186
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dan heeft het woord 'ervaring' ook niets met ervaring an sich te maken. En toch gebruikt iedereen het woord 'ervaring' om te verwijzen naar hun subjectieve toestanden. Niet meetbaar? Het hoeft niet eens meetbaar te zijn, mensen uitten het zelfs aan je!

Bewuste ervaringen zijn gewoon niet meetbaar. Iets als een DMT trip is totaal onzichtbaar voor buitenstaanders terwijl het veroorzaakt wordt door een simpel molecuul en het geen lichamelijke effecten heeft. Je kunt aan de persoon in kwestie niet zien dat hij in een andere dimensie zit (in zijn bewustzijn)

Je zou bijvoorbeeld dus nooit kunnen meten of een robot ook een DMT trip ervaart als je een robot DMT toedient om maar is wat te noemen.

Er is geen 1 op 1 relatie tussen materie en bewuste ervaring. Het zijn twee totaal verschillende dingen. Een DMT molecuul op zichzelf én een individu die DMT genomen heeft zeggen een buitenstaander niks over hun trip. Die trip zelf is dus niet meetbaar, niet zichtbaar.

En dat betekent dus dat bewuste ervaringen voor buitenstaanders niet toegankelijk zijn. De vergelijking met DMT maakt het duidelijk omdat het molecuul zo simpel is maar de bewustzijnsverandering zo drastisch is.

quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:33 schreef Discombobulate het volgende:

Dat bewustzijn iets strikt privé is, waar we niet bij kunnen, is weerlegd door Wittgenstein. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Private_language_argument
Nou, dat is slechts meneer Wittgenstein's onbewezen hypothese. Veel wetenschappers en filosofen zijn het niet met hem eens.

Sam Harris bijvoorbeeld gelooft ferm in 'the hard problem of consciousness', een moderne hersenwetenschapper.

En we hebben zojuist aangetoond dat Harris het bij het juiste einde heeft.
pi_176981261
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:42 schreef Libertarisch het volgende:

En dat betekent dus dat bewuste ervaringen voor buitenstaanders niet toegankelijk zijn. De vergelijking met DMT maakt het duidelijk omdat het molecuul zo simpel is maar de bewustzijnsverandering zo drastisch is.

Dat ontken ik niet. Maar bewuste ervaringen zijn wel degelijk toegankelijk... iemand kan het toch na afloop uitleggen? Weliswaar indirect toegankelijk, maar toch toegankelijk. Dat het niet toegankelijk is via de eerste-persoon oké, maar als het direct toegankelijk zou zijn zou je niet meer jezelf zijn maar die persoon in kwestie. Als jij beweerd dat die ervaring per definitie ontoegankelijk zou zijn, prima, maar het is ontzettend lastig solipsisme te verdedigen.

quote:
Nou, dat is slechts meneer Wittgenstein's onbewezen hypothese. Veel wetenschappers en filosofen zijn het niet met hem eens.

Een conceptuele analyse is niet hypothetisch van aard. Het is noch bewijsbaar noch onbewijsbaar. Wittgenstein laat alleen zien hoe mensen de taal verkeerd gebruiken en verstrikt raken in pseudoproblemen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_176981288
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:42 schreef Libertarisch het volgende:
Sam Harris bijvoorbeeld gelooft ferm in 'the hard problem of consciousness', een moderne hersenwetenschapper.
Sam Harris gelooft wel meer dingen, bijvoorbeeld dat ons moraal terug te vinden is in de hersenen. Wat een onzin.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_176981770
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:53 schreef Discombobulate het volgende:

Een conceptuele analyse is niet hypothetisch van aard. Het is noch bewijsbaar noch onbewijsbaar. Wittgenstein laat alleen zien hoe mensen de taal verkeerd gebruiken en verstrikt raken in pseudoproblemen.
De hypothese dat bewustzijn wordt geproduceerd in het brein is vooralsnog onbewezen, zo goed?

quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:53 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat ontken ik niet. Maar bewuste ervaringen zijn wel degelijk toegankelijk... iemand kan het toch na afloop uitleggen? Weliswaar indirect toegankelijk, maar toch toegankelijk. Dat het niet toegankelijk is via de eerste-persoon oké, maar als het direct toegankelijk zou zijn zou je niet meer jezelf zijn maar die persoon in kwestie. Als jij beweerd dat die ervaring per definitie ontoegankelijk zou zijn, prima, maar het is ontzettend lastig solipsisme te verdedigen.
Mijn positie heeft niks met solipsisme te maken. Ik zeg juist dat andere mensen ook mentale wezens zijn en ik zeg zelfs dat er parallelle werkelijkheden met dieren zijn omdat die ook bewust zijn.

En dat zeg ik vanuit wat ik weet van het brein en dierenbewustzijn.

Feit blijft dat de mentale wereld van een andere aard is dan de fysieke. En met DMT ga je letterlijk naar een andere wereld, in het hoofd van het subject weliswaar maar toch gaat die persoon in zijn ervaring naar een andere wereld. Dus staan fysiek en mentaal als fenomenen los van elkaar.

Bewuste ervaring (DMT trip) is subjectief, alleen individueel ervaarbaar, is gebaseerd op de 1e persoonsperspectief en per definitie niet toegankelijk tot anderen.

Materie is objectief en voor iedereen meetbaar maar het gaat slechts om 3e persoonsfenomenen.
Materie is niet ervaarbaar of zichtbaar zonder een bewustzijn.

Ja iemand kan jou na afloop vertellen hoe een DMT trip was. Denk jij dat jij je enige voorstelling kunt maken van zo'n ervaring als je het niet zelf hebt meegemaakt? Ik kan je garanderen dat je je er geen voorstelling van kunt maken.

Jij hebt op geen enkele manier toegang tot een DMT trip. Niet via een scanner, niet via subjectieve rapporten van mensen, niet via het molecuul. De enige manier om de bewuste ervaring 'DMT trip' te meten is door het in de 1e persoon subjectief te ervaren.
pi_176981928
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 21:54 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Sam Harris gelooft wel meer dingen, bijvoorbeeld dat ons moraal terug te vinden is in de hersenen. Wat een onzin.
Empathie is gewoon een functie van bewustzijn om menselijke interactie werkbaar te maken.
En dat zit inderdaad ook in het brein. Maar de bewuste ervaring empathie zit niet in het brein, alleen de structuren die een correlatie er mee hebben.

Dus Sam Harris heeft deels gelijk. Maar in het geval van 'the hard problem of consciousness' heeft hij wat mij betreft helemaal gelijk.
pi_176984184
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 15:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dus? Alcohol refereert ook naar dronkenschap. Het zijn en blijven twee verschillende eigenschappen.

[..]

Tja, jouw weerwoord is dat ik ongelijk hebt omdat jij dat vindt. Jij hebt hiermee je eigen falen bevestigd.

Nee, het is vermoeiend om te praten met iemand die als een gebroken plaat steeds hetzelfde herhaalt en niet ingaat op wat er gezegd wordt, noch enige argumentatie aandraagt.
pi_176989796
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 23:55 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Nee, het is vermoeiend om te praten met iemand die als een gebroken plaat steeds hetzelfde herhaalt en niet ingaat op wat er gezegd wordt, noch enige argumentatie aandraagt.
Ik ben geen gebroken plaat, ik ben met creatieve theorieën gekomen om 'the hard problem of consciousness' op te lossen en ik heb zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen waarom 'the hard problem of consciousness' een feit is. Ik ben 7 jaar bezig geweest met dit probleem, heb experimenten gedaan, heb uitgelegd waarom bewustzijn niet in het brein te vinden is, en jij bent vervolgens degene die geen enkel tegenargument aandraagt.

Jammer dat je niet open staat voor nieuwe ideeën. Een wetenschapper moet toch altijd open staan als zijn hypothese ('the hard problem of consciousness bestaat niet') weerlegd wordt?
pi_176989951
Je hebt geen theorie. Als ik zeg dat buiten-kosmische wormen de verbinding maken en "data" overdragen tussen materie en de zogenaamde niet-materiele geest door zich te verplaatsen door scheuren in het tijd-ruimtecontinuum, dan heb ik geen theorie, maar een goede fantasie waarbij ik verkeerd gebruik maak van wetenschappelijke jargon.

Overigens heb ik tig argumenten aangedragen en correcte kritiekpunten geuit op jouw ideeen. Jij weerlegt deze met herhaling, ongenuanceerde uitspraken en onbewezen stellingen. Begin bijna te denken dat je een kloon van Elzies bent. Hard brullen en herhalen en daarmee een ander het zwijgen opleggen, maakt je niet overtuigend.

Er is verder ook niets weerlegd. Als je daadwerkelijk een theorie hebt, leg deze dan eens haarfijn tot in de detail uit. En vermijd algemeenheden, onjuiste jargon, onbewezen stellingen en gebruik correcte bronnen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Cockwhale op 06-02-2018 12:49:54 ]
pi_176990415
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:43 schreef Cockwhale het volgende:
Je hebt geen theorie. Als ik zeg dat buiten-kosmische wormen de verbinding maken en "data" overdragen tussen materie en de zogenaamde niet-materiele geest door zich te verplaatsen door scheuren in het tijd-ruimtecontinuum, dan heb ik geen theorie, maar een goede fantasie waarbij ik verkeerd gebruik maak van wetenschappelijke jargon.
Jij kunt mijn theorie onwaarschijnlijk vinden maar jij hebt (1) geen beter alternatief en (2) geen tegenargument voor 'the hard problem of consciousness'.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 12:43 schreef Cockwhale het volgende:

Overigens heb ik tig argumenten aangedragen en correcte kritiekpunten geuit op jouw ideeen. Jij weerlegt deze met herhaling, ongenuanceerde uitspraken en onbewezen stellingen. Begin bijna te denken dat je een kloon van Elzies bent. Hard brullen en herhalen en daarmee een ander het zwijgen opleggen, maakt je niet overtuigend.
Alles wat wij geschreven hebben, onze hele dialoog, staat in principe vast. Dus van mij mag je het hele verhaal nog een keer lezen en misschien begrijp je de 'the hard problem of consciousness' dan wel ;)

Wolfgang Pauli bijvoorbeeld, nobel prijs winnaar genomineerd door Einstein zelf (geen autoriteitsargument hoor) en kwantum fysicus zegt het volgende:

"The only acceptable point of view appears to be the one that recognizes both sides of reality - the quantitative and the qualitative, the physical and the psychical - as compatible with each other, and can embrace them simultaneously." Writings on physics and philsophy: p259

Mijn model is: subjectief (mentaal/spiritueel/'psychical') ----- fysiek gemeenschappelijk veld van interactie (ons brein dus, waar fysiek en mentaal samenkomt in een individueel subject) ----- objectief ('Physical': extern verifieerbaar maar niet individueel ervaarbaar)

Ernst Schroedinger dan:

"We simply cannot see how material events can be transformed into sensation and thought, however many textbooks.....go on talking nonsense about the subject" My view of the world: pp. 61-62

Sam Harris:

"The idea that consciousness is identical to (or emerged from) a certain class of unconscious physical events seems impossible to properly conceive - which is to say that we can think we are thinking it. but we are probably mistaken. We can say the right words:'Consciousness emerges from unconscious information processing'. We can also say that 2+2=7. But are we really thinking these thoughts all the way through? I don't think so." Waking Up: p.215

Thomas Nagel:
''What will be the point of view, so to speak, of such a theory? If we could arrive at it, it would render transparent the relation between mental and physical, not directly, but through the transparency of their common relation to something that is neither of them. Neither the mental or the physical view will do for this purpose. The mental will not do because it simply leaves out the physiology and has no room for it. The physical will not do because while it includes the behavioral and functional manifestations of the mental, this doesn't, in view of the falsity of conceptual reductionism, enable it to reach to mental concepts themselves......The theory has to be something genuinely new, otherwise it will not possess the necessary unity...Such a conception will have to be created; we won't just find it lying around'' Philosophy: pp.337-52

Aardig sterke bronnen als je het mij vraagt. En mijn model komt aardig in de buurt, lijkt het. In ieder geval dichter dan jouw model ('the hard problem of consciousness bestaat niet').

Deze bronnen/verwijzingen en het hele verhaal is trouwens te vinden in het boek 'Waking Up' van Sam Harris. In hoofdstuk 2 legt hij uit waarom 'the hard problem of consciousness' een feit is.
pi_176991105
Ik zie dat probleem niet en er zijn meerderen die dat niet als een probleem zien.

Maar probleem terzijde, daar zijn bronnen voor te vinden, je hebt je theorie zelf niet tot in detail uitgelegd noch bronnen geleverd die jouw specifieke gedachten gang wetenschappelijk funderen (positief bewijs). Je blijft vooral hangen in algemeenheden en dat vind ik niet bijzonder interessant. Mij overtuig je daar niet mee.
pi_176991534
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 13:44 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zie dat probleem niet en er zijn meerderen die dat niet als een probleem zien.

Dat komt omdat jullie autisme hebben en het verschil tussen objectief en subject/subjectief niet zien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 13:44 schreef Cockwhale het volgende:

Maar probleem terzijde, daar zijn bronnen voor te vinden, je hebt je theorie zelf niet tot in detail uitgelegd noch bronnen geleverd die jouw specifieke gedachten gang wetenschappelijk funderen (positief bewijs). Je blijft vooral hangen in algemeenheden en dat vind ik niet bijzonder interessant. Mij overtuig je daar niet mee.
Jij denkt dat je slimmer bent dan Wolfgang Pauli, Ernst Schroedinger, Sam Harris en Thomas Nagel tegelijk.

Tja, je kunt een flat-earth believer ook niet laten geloven dat de aarde rond is want hij vindt nou eenmaal dat de aarde plat is.
pi_176991614
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 13:44 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zie dat probleem niet en er zijn meerderen die dat niet als een probleem zien.

Maar probleem terzijde, daar zijn bronnen voor te vinden, je hebt je theorie zelf niet tot in detail uitgelegd noch bronnen geleverd die jouw specifieke gedachten gang wetenschappelijk funderen (positief bewijs). Je blijft vooral hangen in algemeenheden en dat vind ik niet bijzonder interessant. Mij overtuig je daar niet mee.
Het blijft natuurlijk het toppunt van stompzinnigheid om bewijs te eisen voor wat mooi is. Subjectiviteit uitsluiten omdat het geen objectiviteit is.

Dat is het atheistische kut Nederland met z'n miljoen depressieven in een notendop, waar subjectiviteit verboten is.
pi_176991647
Ik hoef niet slimmer te zijn. Slim staat niet gelijk aan 'gelijk hebben', net zoals autoriteit dat niet doet. Daarnaast zijn er genoeg wetenschappers die emergentie wel als een serieuze mogelijkheid zien. En in alle eerlijkheid laat de empirie dat tot dusver ook zien.

Autistisch? :')

Verder ben ik klaar met deze discussie.
pi_176991667
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:19 schreef Cockwhale het volgende:
Ik hoef niet slimmer te zijn. Slim staat niet gelijk aan 'gelijk hebben', net zoals autoriteit dat niet doet. Daarnaast zijn er genoeg wetenschappers die emergentie wel als een serieuze mogelijkheid zien. En in alle eerlijkheid laat de empirie dat tot dusver ook zien.

Autistisch? :')

Verder ben ik klaar met deze discussie.
Ja er zijn namelijk een heleboel autistische wetenschappers, vooral computerwetenschappers en zelfs Dick Swaab heeft toegegeven dat hij licht autistisch is.

En autistische primaten zien niet het verschil tussen objectief en subject/subjectief, daarom hebben ze vaak problemen in de sociale omgang met andere primaten.

En daarom beweren ze graag dat andere primaten robots zijn.
pi_176991669
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:17 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Het blijft natuurlijk het toppunt van stompzinnigheid om bewijs te eisen voor wat mooi is. Subjectiviteit uitsluiten omdat het geen objectiviteit is.

Dat is het atheistische kut Nederland met z'n miljoen depressieven in een notendop, waar subjectiviteit verboten is.
Ik eis geen bewijs voor de subjectieve ervaringswereld. Libert stelt, dus hij moet aantonen. Zo gaat dat.
pi_176991681
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja er zijn namelijk een heleboel autistische wetenschappers, vooral computerwetenschappers en zelfs Dick Swaab heeft toegegeven dat hij licht autistisch is.

En autistische primaten zien niet het verschil tussen objectief en subject/subjectief, daarom hebben ze vaak problemen in de sociale omgang met andere primaten.

En daarom beweren ze graag dat andere primaten robots zijn.
Goede argumenten! :')

Obvious troll laat zijn ware aard zien.
pi_176991694
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:22 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Goede argumenten! :')

Obvious troll laat zijn ware aard zien.
Nee ik provoceer je een beetje, dat zit namelijk in mijn aard. En het was mijn bewuste keuze om jou te provoceren omdat ik dat leuk vind.

Maar je hebt nog steeds geen tegenargument gegeven voor 'the hard problem of consciousness' dus het lijkt erop dat jij het bij het verkeerde einde hebt.
pi_176991962
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:21 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik eis geen bewijs voor de subjectieve ervaringswereld. Libert stelt, dus hij moet aantonen. Zo gaat dat.
Vragen om het aan te tonen is dus hetzelfde als bewijs eisen. Je accepteert subjectiviteit, als het maar objectief wordt aangetoond. Het is dus wel zo stompzinnig als bewijs te eisen voor wat mooi is.
pi_176992030
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:42 schreef Syamsu het volgende:

[..]
Het is dus wel zo stompzinnig als bewijs te eisen voor wat mooi is.
Goed gezegd, jij begrijpt het ^O^
  dinsdag 6 februari 2018 @ 15:52:58 #174
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_176993436
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat komt omdat jullie autisme hebben en het verschil tussen objectief en subject/subjectief niet zien.

[..]

Jij denkt dat je slimmer bent dan Wolfgang Pauli, Ernst Schroedinger, Sam Harris en Thomas Nagel tegelijk.

Tja, je kunt een flat-earth believer ook niet laten geloven dat de aarde rond is want hij vindt nou eenmaal dat de aarde plat is.
Vraag Umberto Eco naar de werking van de Mars Rover en je zult weinig inzicht krijgen. Vraag Scott Kelly naar middeleeuwse semiotiek en hij zal je verward aankijken.

Geen enkele autoriteit is absoluut, ook niet jouw filosofen.
pi_176993484
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 14:42 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Vragen om het aan te tonen is dus hetzelfde als bewijs eisen. Je accepteert subjectiviteit, als het maar objectief wordt aangetoond. Het is dus wel zo stompzinnig als bewijs te eisen voor wat mooi is.
Ik ben helemaal niet op zoek naar bewijs voor subjectiviteit. Ik ervaar subjectiviteit dagelijks en dat staat ook helemaal niet ter discussie. Misschien moet je eens lezen voordat je in een discussie mengt. Ik vraag om bewijs voor zijn "theorie" die tot dusver alleen bestaat uit lui die moeite hebben met het concept van emergentie. Negatief bewijs = geen bewijs.

Je hoeft me echt niets uit te leggen over subjectiviteit. Ik heb naast eigen ervaring, voldoende onderwijs gehad in de fenomenologie leer van Husserl, Heidegger, Satre en Merleau-Ponty, als ook literatuurwetenschap en taalfilosofie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')