Ja een gewone fiets in de trein lijkt mij niet handig en je moet er extra voor betalen. Ik wilde eigenlijk niet heel veel geld aan uitgeven, want dat heb ik niet. Die dingen van ~250 euro zijn af te raden in mijn situatie?quote:Op woensdag 27 december 2017 14:33 schreef Lunatiek het volgende:
Dat ligt aan de vouwfiets. Zo'n Brompton fietst prima (je kunt ze met versnellingen kopen) alleen is die wel behoorlijk prijzig.
Ik neem aan dat je de fiets niet wilt meenemen in de trein en de vouwfiets wel?
Alle vouwfietsen lijken 20 inch wielen te hebben. Ik heb geen gevonden met grotere wielen.quote:Op woensdag 27 december 2017 14:54 schreef Isabeau het volgende:
Geen vouwfiets nemen met van die hele kleine wieltjes. Dan is 10 km héél erg veel.
Ik heb alleen ervaring met een Brompton. Reed er vaak 25 km mee naar mijn werk, heb er in de vakantie ook mee in de bergen gereden. Hij gaat al zo'n 17 jaar mee en behalve de banden heb ik er weinig onderhoud aan gehad.quote:Op woensdag 27 december 2017 14:36 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ja een gewone fiets in de trein lijkt mij niet handig en je moet er extra voor betalen. Ik wilde eigenlijk niet heel veel geld aan uitgeven, want dat heb ik niet. Die dingen van ~250 euro zijn af te raden in mijn situatie?
Geen idee wat ik had, maar het waren echt kleine wielen. Niet op te fietsenquote:Op woensdag 27 december 2017 14:56 schreef Meesternadim het volgende:
Alle vouwfietsen lijken 20 inch wielen te hebben. Ik heb geen gevonden met grotere wielen.
Die van ik meen 16 nogwat" (formaat Brompton) zijn goed te doen als het een fiets met fatsoenlijke versnellingen is.quote:Op woensdag 27 december 2017 14:54 schreef Isabeau het volgende:
Geen vouwfiets nemen met van die hele kleine wieltjes. Dan is 10 km héél erg veel.
Die vouwfiets die je had heeft banden 2x zo groot als wat ik hadquote:Op woensdag 27 december 2017 15:07 schreef Meesternadim het volgende:
Ik heb trouwens wel ervaring met een vouwfiets. Had 5 jaar geleden eentje tweedehands gekocht voor 50 euro. Het was een oud ding zonder versnellingen.
Zoe iets:
[ afbeelding ]
Het ging 4 jaar mee zonder problemen. Maar ik fietste maar 4 km per dag mee. Na 4 jaar is de kogellager voor de pedalen uit elkaar gevallen en was het niet te repareren. Ik heb eigenlijk wel goede ervaringen mee. Eigenlijk vond ik het fijner fietsen dan de opa fiets wat ik nu heb. Het is deze:
[ afbeelding ]
Had ik toevallig een hele goede vouwfiets bemachtigd of rijden de nieuwe vouwfietsen ook zo lekker vraag ik me af.
Fietsen is gezonder.quote:Op woensdag 27 december 2017 15:23 schreef Geerd het volgende:
Haal dan gewoon een scooter ofzo...
Flink windscherm erop klaar.
Die ene keer regen? In Nederland regent het bijna elke week. Hoe kom je erbij dat het een kutfiets is? Misschien fiets het net zo fijn als een gewone fiets?quote:Op woensdag 27 december 2017 15:59 schreef kanovinnie het volgende:
Ik snap mensen als TS niet. Voor die ene keer dat het regent een op een kutfiets naar je werk fietsen omdat natregenen geen optie is.
En dan voor die onpraktische oplossing ook nog eens geen geld uit willen geven. Je krijgt toch reiskostenvergoeding?
Ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk. Het regent niet elke week.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:02 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Die ene keer regen? In Nederland regent het bijna elke week.
Dat kan per definitie niet. Het is een fiets gemaakt om mee te nemen in de trein, niet om mee te fietsen. Het kan best prima fietsen, maar nooit zo goed als een echte fiets.quote:Hoe kom je erbij dat het een kutfiets is? Misschien fiets het net zo fijn als een gewone fiets?
Daar kan je toch wat knaps van kopen ipv een oud barrel?quote:Ik krijg inderdaad reiskostenvergoeding. Wat is je punt daarmee?
Dit dus. Snap niet waarom je per se niet terug met de trein wilt en voor die enkele keren per jaar een fiets wil aanschaffen?quote:Op woensdag 27 december 2017 16:08 schreef LXIV het volgende:
Het regent véél minder vaak precies als je moet fietsen dan je denkt.
Ik zou gewoon een goede fiets kopen en daarmee fietsen. Als de weersverwachting aangeeft dat regne te verwachten is op fietstijd, ga dan heen- en terug met de trein.
quote:Op woensdag 27 december 2017 16:08 schreef LXIV het volgende:
Het regent véél minder vaak precies als je moet fietsen dan je denkt.
Ik zou gewoon een goede fiets kopen en daarmee fietsen. Als de weersverwachting aangeeft dat regne te verwachten is op fietstijd, ga dan heen- en terug met de trein.
Ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Dit dus. Snap niet waarom je per se niet terug met de trein wilt en voor die enkele keren per jaar een fiets wil aanschaffen?
Die fiets neem je dan toch mee in de trein voor als het op de terugweg wel droog is?quote:Op woensdag 27 december 2017 16:21 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je bedoelt.
Maar wat als het op de terugweg regent?quote:Op woensdag 27 december 2017 16:24 schreef Chai het volgende:
[..]
Die fiets neem je dan toch mee in de trein voor als het op de terugweg wel droog is?
Edit: Oh dacht dat je nu al een gewone fiets had en je daarnaast nog een vouwfiets wilde.
Ik vind regen op de terugweg niet erg en 's ochtends ben ik het vaak voor.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:28 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Maar wat als het op de terugweg regent?
Blijkbaar maken jullie minder vaak regen mee, maar ik maak toch echt wekelijks regen mee.
Maar goed, misschien moet ik dan gewoon een regenpak meenemen en fietsen tijdens de regen met de gewone fiets.
Plus dat je je kapot zweet in regenkleding.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:32 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik vind regen op de terugweg niet erg en 's ochtends ben ik het vaak voor.
Voor de heenweg kan je ook droge werkkleding meenemen (evt. in een fietstas) en je op je werk omkleden. Regenkleding is vaak niet 100% waterdicht tijdens aanhoudende stevige regen.
Ja je hebt er erg weinig aan, want je verschijnt er niet fris mee op je werk.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Plus dat je je kapot zweet in regenkleding.
In een knappe regenjas wel ja, als je in zo'n vodje wat op een verknipte vuiliszak lijkt gaat fietsen niet.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:39 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja je hebt er erg weinig aan, want je verschijnt er niet fris mee op je werk.
In alleen een regenjas gaat het nog wel vind ik.
En voor je benen sowieso rainlegs>regenbroek.
Totdat hij gejat wordtquote:Op woensdag 27 december 2017 17:08 schreef LXIV het volgende:
Ik zou trouwens ook een goede fiets kopen. Dan is het veel leuker om te fietsen.
Ik had altijd van die goedkope fietsen, geschikt voor school en in de stad. Totdat ik eens een goede fiets kocht (niet extreem duur, maar iets van 950 euro). Dat maakte zo'n verschil! Daar stap je veel gemakkelijker op. En je doet er jaren mee, hij verdient zichzelf terug.
Gelukkig worden hier geen fietsen gejat (Zelfs de boodschappenwagentjes zijn nog muntjesloos) en op mijn werk ook niet. Anders is het wel zonde om een dure fiets te hebben.quote:
quote:TS, ik zou investeren in een goede fiets en een goed regenpak. Goed regenpak -> ademend, bijvoorbeeld Gore-tex of HyVent. Zweet niet enorm. En voor die ene keer dat het op de terugweg opeens regent, kan je ook met de trein naar huis, de volgende dag met de trein naar je werk, en dan 's middags alsnog terugfietsen.
Aan een auto ben je ongeveer 200 per maand kwijt. Lijkt me geen goede investering als je het maar 1 keer per week gebruikt.quote:Op woensdag 27 december 2017 17:17 schreef jitzzzze het volgende:
Een echte fiets voor dagelijks gebruik en een auto voor als het regent. Kan niet verkeerd gaan.
Dat is een keuze die alleen jij kunt maken, het is gewoon een optie.quote:Op woensdag 27 december 2017 17:19 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Aan een auto ben je ongeveer 200 per maand kwijt. Lijkt me geen goede investering als je het maar 1 keer per week gebruikt.
Ik heb een dure fiets in een stad waar ook goedkope fietsen gejat worden. Zet hem in de binnenstad altijd in beveiligde stallingen die er steeds meer zijn. En als je thuis een berging/fietsenstalling hebt ben je al een heel eind. Voor langere tijd ergens buiten laten staan moet je wel vermijden namelijk.quote:Op woensdag 27 december 2017 17:18 schreef Meesternadim het volgende:
Hier worden de goedkope fietsen zelfs gestolen. Een fiets van 950 euro durf ik echt niet aan.
Ik kan het op werk dus niet veilig parkeren. Gewoon meenemen naar binnen is wel een optie maar dan moet ik die fiets elke dag 5 verdiepingen naar boven sjouwen. De lift is namelijk te klein om een fiets mee te nemen. Tenzij het een vouwfiets isquote:Op woensdag 27 december 2017 18:05 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik heb een dure fiets in een stad waar ook goedkope fietsen gejat worden. Zet hem in de binnenstad altijd in beveiligde stallingen die er steeds meer zijn. En als je thuis een berging/fietsenstalling hebt ben je al een heel eind. Voor langere tijd ergens buiten laten staan moet je wel vermijden namelijk.
Als je de fiets bij jou thuis en op je werk veilig kan stallen is alleen gebruiken voor woon-werkverkeer ook een optie.
Weet je dat zeker? Kreeg mijn fiets met grote framemaat wel gewoon in de mini lift (gebouw met 2 verdiepingen en capaciteit voor 20 man oid) namelijk. Wel schuin en tactisch gepositioneerd.quote:Op woensdag 27 december 2017 18:32 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ik kan het op werk dus niet veilig parkeren. Gewoon meenemen naar binnen is wel een optie maar dan moet ik die fiets elke dag 5 verdiepingen naar boven sjouwen. De lift is namelijk te klein om een fiets mee te nemen. Tenzij het een vouwfiets is
Ik heb het niet geprobeerd maar ik gok dat het niet past. Het is heel klein en oud lift.quote:Op woensdag 27 december 2017 18:37 schreef Chai het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Kreeg mijn fiets met grote framemaat wel gewoon in de mini lift (gebouw met 2 verdiepingen en capaciteit voor 20 man oid) namelijk. Wel schuin en tactisch gepositioneerd.
Welke voorziening is er om fietsen te stallen dan? Gewoon op straat zeg maar?
Slim! Overigens is 10 km fietsen, best lekker en je went aan de afstand (helaas niet aan de tegenwind).quote:Op woensdag 27 december 2017 17:14 schreef Postbus100 het volgende:
En voor die ene keer dat het op de terugweg opeens regent, kan je ook met de trein naar huis, de volgende dag met de trein naar je werk, en dan 's middags alsnog terugfietsen.
Toen ik nog op de middelbare school zat fietste ik 2 jaar elke dag 13 km heen en 13 km terug. Ik vond het veel fijner dan het alternatief, dat met een drukke bus reizen was. Alleen met de tegenwind was het soms wel zwaar inderdaad.quote:Op donderdag 28 december 2017 09:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Slim! Overigens is 10 km fietsen, best lekker en je went aan de afstand (helaas niet aan de tegenwind).
ik fiets dagelijks naar mijn werk, 12 kilometer enkele reis en de kans op een bui bij mijn fietstocht is ongeveer 1 op de 20 of zo. Dus ik hoef maar eens in de 2 weken een keer een regenpak te gebruiken.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:02 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Die ene keer regen? In Nederland regent het bijna elke week.
Ja klopt. Ik deed wel earphones in tegen het windgeruis, lage versnelling en met geduld fietsen.quote:Op donderdag 28 december 2017 09:38 schreef Meesternadim het volgende:
Alleen met de tegenwind was het soms wel zwaar inderdaad.
Mijn fiets had geneens versnellingenquote:Op donderdag 28 december 2017 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik deed wel earphones in tegen het windgeruis, lage versnelling en met geduld fietsen.
Dapper van je. Ik eiste van mijn pa een fiets met >5 versnellingenquote:Op donderdag 28 december 2017 10:04 schreef Meesternadim het volgende:
Mijn fiets had geneens versnellingen
Fiets rechtop in de lift.quote:Op woensdag 27 december 2017 18:32 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ik kan het op werk dus niet veilig parkeren. Gewoon meenemen naar binnen is wel een optie maar dan moet ik die fiets elke dag 5 verdiepingen naar boven sjouwen. De lift is namelijk te klein om een fiets mee te nemen. Tenzij het een vouwfiets is
De lift heeft een klapdeur die je zelf open moet houden terwijl je de fiets verticaal in de lift duwt. Het is mogelijk maar niet handig.quote:
Je tweede punt is onzin. Een fiets is geen statussymbool.quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:02 schreef Sigaartje het volgende:
Even half-topic:
Een grote ergernis onder treinreizigers zijn vouwfietsen. Het is dat hele gedoe er omheen en veel vouwfietsers bezetten twee plekken (vouwfiets tegen klapstoel)
Verder is een volwassen vent op zo'n circusfietsje geeeen gezicht. Lachwekkend.
Ik denk dan altijd: koop eens een normale fiets man.
Versnellingen verkeerd afgesteld.quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:20 schreef Meesternadim het volgende:
Maar ik zag vandaag toevallig iemand met een brompton buiten het station. Ik spraak hem aan en mocht van hem een stukje fietsen om te voelen hoe het fietst.
Het fietste heel zwaar. Ik vond dat vreemd want mijn meer dan twintig jaar oude rhino weekend star vouwfiets reed eigenlijk heel fijn. Hoe kan dat?
Hoe moeten wij dit weten?quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:20 schreef Meesternadim het volgende:
Maar ik zag vandaag toevallig iemand met een brompton buiten het station. Ik spraak hem aan en mocht van hem een stukje fietsen om te voelen hoe het fietst.
Het fietste heel zwaar. Ik vond dat vreemd want mijn meer dan twintig jaar oude rhino weekend star vouwfiets reed eigenlijk heel fijn. Hoe kan dat?
Marktplaats.quote:Ik ga in ieder geval dus voor een gewone fiets. Hebben jullie ervaring met stadsfietsen van onder 300 euro?
Goedkoop is duurkoop. Veel gedoe, snel van alles kapot, kutkwaliteit, ergernissen. Geef een paar honderd euro meer uit voor een fiets van een goed merk, is veel voordeliger op lange termijn.quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:20 schreef Meesternadim het volgende:
Ik ga in ieder geval dus voor een gewone fiets. Hebben jullie ervaring met stadsfietsen van onder 300 euro?
Hoeveel kost deze nieuw?quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe moeten wij dit weten?
[..]
Marktplaats.
Ik zal mijzelf nooit vergeven als ik een fiets van 1000 euro koop en het wordt binnen een jaar gestolen.quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Goedkoop is duurkoop. Veel gedoe, snel van alles kapot, kutkwaliteit, ergernissen. Geef een paar honderd euro meer uit voor een fiets van een goed merk, is veel voordeliger op lange termijn.
Een goed slot is niet zo heel duur, kettingslot van de hema is goed genoeg, gewoon altijd je fiets ergens aan vastzetten.quote:Op vrijdag 29 december 2017 19:06 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Ik zal mijzelf nooit vergeven als ik een fiets van 1000 euro koop en het wordt binnen een jaar gestolen.
Nee... mijn nieuwe fiets (3 versnellingen) kostte ca. 400. Een echte Sparta. Dat was een aanbieding omdat dat model eruit ging. Of het waren geen modekleuren meer. Boeien... ik verwacht er toch jaren op te kunnen fietsen.quote:Op vrijdag 29 december 2017 18:20 schreef Meesternadim het volgende:
Ik ga in ieder geval dus voor een gewone fiets. Hebben jullie ervaring met stadsfietsen van onder 300 euro?
Maar hoe weet je dan dat de fiets niet gestolen is? Is een bonnetje genoeg bewijs?quote:Op zaterdag 30 december 2017 03:44 schreef Postbus100 het volgende:
Tweedehands gazelle van marktplaats, altijd fijn
Sowieso: als het te mooi is om waar te zijn, kijk dan maar even verder.quote:Op zondag 31 december 2017 18:58 schreef Meesternadim het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dan dat de fiets niet gestolen is? Is een bonnetje genoeg bewijs?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |