vroeemmquote:Op woensdag 20 december 2017 23:54 schreef FlippingCoin het volgende:
In m'n jakka met bontkraag
oh wacht...
Heldquote:Op woensdag 20 december 2017 23:35 schreef hemarookworst het volgende:
Twee plus twee is vier. Min één is drie: snelle wiskunde
Texquote:
nee i is de wortel van -1quote:
Oke ja mijn rekenmachine zegt dat dat -1 isquote:Op woensdag 5 juni 2019 21:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nee i is de wortel van -1
-0,5² = 0,25
-1² = 1quote:Op woensdag 5 juni 2019 21:04 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Oke ja mijn rekenmachine zegt dat dat -1 is
Ja ik zie dat in de google calculator het klopt ja.quote:
Is heel veel toffe wiskunde op gebaseerdquote:Op woensdag 5 juni 2019 21:06 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ja ik zie dat in de google calculator het klopt ja.
Gebruikte gewoon de windows calculator en die verneukt het dus blijkbaar
Dacht trouwens dat je geen machten kan doen en dan min wat dan ook kan krijgen maar goed dat zal ook wel niet kloppen
Daar heb ik eens een keer een numberphile video over gezien, staat me bij dat ik van iets vond dat het me wat te verzonnen/fictief leek en daarom gewoon passend gemaakt. Maar goed ben helemaal geen wiskundige zoals je al wel merkt, maar ze gaan soms vind ik wel heel ver met allerlei fictieve getallen en dit en datquote:Op woensdag 5 juni 2019 21:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is heel veel toffe wiskunde op gebaseerd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Imaginair_getal
Vooral 0 = 1 + eiπ is erg tof omdat daar een heel setje leuke getallen in voorkomt 0,1,e, en π
Tja we begonnen met hele getallen.. toen kwam pythagoras het getal wortel 2 tegen de diagonaal van een vierkant, die niet uit te drukken is in hele getallen wel in een som van breuken, dus toen hadden we al breuken toen kwam men pi tegen en moest men we met comma getallen gaan werken omdat het geen som van breuken is. Weer later stuite men om de wortel van -1 en moest men een nieuw getallen stelsel verzinnen. Het is echt super bruikbaar en voldoet toetsbaar aan een aantal eisen.quote:Op woensdag 5 juni 2019 21:12 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Daar heb ik eens een keer een numberphile video over gezien, staat me bij dat ik van iets vond dat het me wat te verzonnen/fictief leek en daarom gewoon passend gemaakt. Maar goed ben helemaal geen wiskundige zoals je al wel merkt, maar ze gaan soms vind ik wel heel ver met allerlei fictieve getallen en dit en dat
Correct en tevens juist.quote:
Wat was i eigenlijk? Want lijkt me dat ik daarop doelde inderdaadquote:Op woensdag 5 juni 2019 21:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja we begonnen met hele getallen.. toen kwam pythagoras het getal wortel 2 tegen de diagonaal van een vierkant, die niet uit te drukken is in hele getallen wel in een som van breuken, dus toen hadden we al breuken toen kwam men pi tegen en moest men we met comma getallen gaan werken omdat het geen som van breuken is. Weer later stuite men om de wortel van -1 en moest men een nieuw getallen stelsel verzinnen. Het is echt super bruikbaar en voldoet toetsbaar aan een aantal eisen.
Dankzij i kunnen we bijvoorbeeld heel veel formules oplossen die we anders niet zouden kunnen oplossenEn uiteindelijk blijken we het ook nodig om de natuur te beschrijven, voor quantum mechanica hebben we i nodig
En door met die i te werken kunnen we bepaalde fenomenen omschrijven dus zo fictief is hij niet.
i is denk ik mijn favoriete getal
je zou het kunnen zien als getallen in een andere dimensiequote:Op woensdag 5 juni 2019 21:26 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Wat was i eigenlijk? Want lijkt me dat ik daarop doelde inderdaad
Dan zou ik nog even weg blijven bij de quartenionenquote:Op woensdag 5 juni 2019 21:47 schreef phoenyx het volgende:
Ja ik weet nu weer waarom ik het idee had dat het wat te ver gaat
Maar dat is het wel.quote:Op zaterdag 8 juni 2019 01:06 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Incorrect, i2 = -1 impliceert niet dat i = wortel(-1)
okay leg eens uit?quote:Op zaterdag 8 juni 2019 01:06 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Incorrect, i2 = -1 impliceert niet dat i = wortel(-1)
WO wiskunde niet. i^2=-1 is de correcte definitie. i=sqrt(-1) is een oplossing van i^2=-1, niet de definitie van i.quote:Op zaterdag 8 juni 2019 10:08 schreef Mickytjuh het volgende:
En ja ik weet dat ze enkel stellen dat het kwadraat van i iets is. Maar HBO wiskunde stelt toch echt dat i de wortel van - 1 is
Maar dan is i nog altijd wortel - 1.quote:Op zaterdag 8 juni 2019 10:33 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
WO wiskunde niet. i^2=-1 is de correcte definitie. i=sqrt(-1) is een oplossing van i^2=-1, niet de definitie van i.
In die post stond dan ook gewoon een vergelijking en niet een definitiequote:Op zaterdag 8 juni 2019 10:33 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
WO wiskunde niet. i^2=-1 is de correcte definitie. i=sqrt(-1) is een oplossing van i^2=-1, niet de definitie van i.
Dan mag 't welquote:Op zaterdag 8 juni 2019 11:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
In die post stond dan ook gewoon een vergelijking en niet een definitie
Nou, nee dus. Je kunt dan net zo goed stellen dat i gelijk is aan -sqrt(-1)quote:Op zaterdag 8 juni 2019 10:37 schreef Mickytjuh het volgende:
[..]
Maar dan is i nog altijd wortel - 1.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |