De bijbel...absolute waarheid zegt iemand...dus ieder ander boek dat wat anders zegt is gelijk onzin....erg handig dus om te hebben een ultieme waarheid.quote:Op donderdag 28 december 2017 07:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben jij dan nog helderziende ook ?
Dat komt door God zelf namelijk die als enige de waarheid heeft.Dus alles wat iets anders verkondigt dan Zijn waarheid als onzin afgedaan kan worden en bespaart je een hoop moeite ook hoorquote:Op donderdag 28 december 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou nee. De boekjes waar het hier over gaat lees je in een paar uur uit. En welke hypothese heb je het nu over?
Je hoeft niet alles te lezen natuurlijk maar ik neem bijvoorbeeld wel de moeite om de bijbel en haar uitleg te lezen. Herhaaldelijk zelfs. Als dan literatuur die een andere zienswijze hanteert dan de traditionele (en ik heb het hier niet expliciet over Ch Vergeer) bij voorbaat al als onzin wordt afgedaan dan mag ik daar, zeker op een discussieforum, kritiek op hebben.
Waarheid dus....en de manier waarop is misschien niet helemaal goed en kan beter,maar blijf wel een mens die ook fouten maakt...en nee ben niet dik,geen kettingroker en heb niks met diëtenquote:Op woensdag 27 december 2017 16:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Onder andere aan hoe iemand zich tegenover anderen opstelt op een forum?
Je komt wat dat betreft op mij over als een kettingrokende dieetgoeroe met overwicht.
Practice what you preach.
Nee, die JIJ bedoelde !!! Nog maar eens een bewijs dat de zelotenbeweging al begon bij de Makkabeese opstand. En wat ga je nu doen, de geschiedenis herschrijven ?quote:Op donderdag 28 december 2017 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je weet dat zij pakweg 2 eeuwen voor de totstandkoming van de Zeloten die jij bedoelt leefden
quote:Little is known About Eleazar, except his heroic death as was told. According to the scroll of Antichus, his father saw in him a Zealot among zealots, like Pinhas. In 2 Maccabees 8:21-23 it is told that Eleazar read from the Tanakh in front of the people just before the last battle began in 3 Maccabees 6:16-19.
Nee, ik bedoelde die helemaal niet, aangezien de Zeloten niet bestonden t.t.v. de Makkabeeën; zij - en zelfs personen voor hen - werden ijveraars genoemd vanwege persoonlijke religieuze daadkracht; ze behoorden niet toe tot een 'groep' die zich Zeloten noemden.quote:Op donderdag 28 december 2017 19:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, die JIJ bedoelde !!! Nog maar eens een bewijs dat de zelotenbeweging al begon bij de Makkabeese opstand. En wat ga je nu doen, de geschiedenis herschrijven ?![]()
zeloot zn. ‘godsdienstijveraar’
Mnl. zeloten (mv.) ‘leden van een joodse stroming van fanatieke gelovigen’ in Dese murdeners met haren roten. Hieten hem seluen zeloten ‘al deze horden misdadigers noemden zich zeloten’ [1285; VMNW]; nnl. zeloot [1778; WNT], ook algemener ‘godsdienstijveraar’ [1778; WNT].
Ontleend aan christelijk Latijn zelotes ‘fanatieke joodse gelovige’, ontleend aan Grieks zēlōtḗs ‘fanatieke volger’, een afleiding van zẽlos ‘geestdrift, ijver’.
Inderdaad, de Scroll of Antioch... dat zeg ik net. Die wordt gedateerd tussen de 2e en 5e eeuw na Christus.quote:Op donderdag 28 december 2017 19:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, die JIJ bedoelde !!! Nog maar eens een bewijs dat de zelotenbeweging al begon bij de Makkabeese opstand. En wat ga je nu doen, de geschiedenis herschrijven ?![]()
zeloot zn. ‘godsdienstijveraar’
Mnl. zeloten (mv.) ‘leden van een joodse stroming van fanatieke gelovigen’ in Dese murdeners met haren roten. Hieten hem seluen zeloten ‘al deze horden misdadigers noemden zich zeloten’ [1285; VMNW]; nnl. zeloot [1778; WNT], ook algemener ‘godsdienstijveraar’ [1778; WNT].
Ontleend aan christelijk Latijn zelotes ‘fanatieke joodse gelovige’, ontleend aan Grieks zēlōtḗs ‘fanatieke volger’, een afleiding van zẽlos ‘geestdrift, ijver’.
Uit mijn link hiervoor:
[..]
Het doen ontstaan van Zeloten is niet hetzelfde als de sekte. Apart verhaal is ook te lezen btw van Massada.quote:Op donderdag 28 december 2017 19:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, die JIJ bedoelde !!! Nog maar eens een bewijs dat de zelotenbeweging al begon bij de Makkabeese opstand. En wat ga je nu doen, de geschiedenis herschrijven ?![]()
zeloot zn. ‘godsdienstijveraar’
Mnl. zeloten (mv.) ‘leden van een joodse stroming van fanatieke gelovigen’ in Dese murdeners met haren roten. Hieten hem seluen zeloten ‘al deze horden misdadigers noemden zich zeloten’ [1285; VMNW]; nnl. zeloot [1778; WNT], ook algemener ‘godsdienstijveraar’ [1778; WNT].
Ontleend aan christelijk Latijn zelotes ‘fanatieke joodse gelovige’, ontleend aan Grieks zēlōtḗs ‘fanatieke volger’, een afleiding van zẽlos ‘geestdrift, ijver’.
Uit mijn link hiervoor:
[..]
Vreemd, die dingen lees ik helemaal niet in Marcus.quote:Op donderdag 28 december 2017 20:36 schreef Panterjong het volgende:
Zo'n discussie is denk ik vooral bedoeld om de aandacht af te leiden van wat wel duidelijk is. Want maakt het uit als er een verschil is tussen de 'vroege' zeloten en de 'latere' zeloten?
Wat doet het af aan het feit (en dus geen hypothese) dat Jezus, volgens het evangelie van Marcus, samen met gewapende lieden als een ongekroonde Davide Jeruzalem binnenkwam, de boel op stelten zette, en later dood gemarteld werd omdat die 'aldus de titel boven aan het kruis' de Koning der Joden was. En hij voelde zich ook nog verlaten door God. Hoe menselijk is dat overigens....
Dit gaat over de definitie van het begrip ' zeloot ' en niet wanneer dit geschreven is. Zo kan je wel heel de Bijbel afschrijven.quote:Op donderdag 28 december 2017 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inderdaad, de Scroll of Antioch... dat zeg ik net. Die wordt gedateerd tussen de 2e en 5e eeuw na Christus.
Inderdaad, want 'zeloten' en 'Zeloten' zijn twee verschillende begrippen...quote:Op donderdag 28 december 2017 20:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit gaat over de definitie van het begrip ' zeloot ' en niet wanneer dit geschreven is. Zo kan je wel heel de Bijbel afschrijven.
Juist ! Volkomen mee eens !! En baaidewee, dit is nooit een sekte geweest, maar een beweging met aanhang uit alle joodse strekkingen.quote:Op donderdag 28 december 2017 20:10 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Het doen ontstaan van Zeloten is niet hetzelfde als de sekte. Apart verhaal is ook te lezen btw van Massada.
O, je begint het te snappen !!quote:Op donderdag 28 december 2017 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inderdaad, want 'zeloten' en 'Zeloten' zijn twee verschillende begrippen...
Natuurlijk is dat niet uw insteek. Uit alles blijkt overduidelijk dat u de Zelotische beweging met bijkomend ideaal en gecentraliseerde politiek wil koppelen aan de 'historische Jezus', die, omdat Vergeer dat zegt, wel een Davidische koningszoon moet zijn geweest die helemaal niet vreedzaam was maar een ultra-orthodoxe Jood die met moord en doodslag een aards koninkrijk wilde vestigen.quote:Op donderdag 28 december 2017 21:08 schreef ATON het volgende:
[..]
O, je begint het te snappen !!Wie had het steeds over de zeloten uit 68 n.C. ? Ik niet hoor. Wie had het over zeloten die reeds bestonden voor onze jaartelling ? IK , en daar ging jij nu eens bewijzen dat die nog niet bestonden. En wat ik met zeloot bedoel EN de geschiedenis is een IJveraar voor JHWH en opstanden en aanslagen pleegt tegen het Romeinse rijk, en dit al lang voor Jezus geboren is.
En als je me nog niet begrijpt zal ik je een voorbeeld geven: Jij bent een zeloot voor het katholiek geloof.
Juist ! Maar niet omdat Vergeer of Brandon dat schrijft, maar omdat ik tot de vaststelling ben gekomen dat ze mijn conclusies delen.quote:Op donderdag 28 december 2017 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet uw insteek. Uit alles blijkt overduidelijk dat u de Zelotische beweging met bijkomend ideaal en gecentraliseerde politiek wil koppelen aan de 'historische Jezus', die, omdat Vergeer dat zegt, wel een Davidische koningszoon moet zijn geweest die helemaal niet vreedzaam was maar een ultra-orthodoxe Jood die met moord en doodslag een aards koninkrijk wilde vestigen.
Ik heb je voldoende bronnengegeven dat dit niet zo was. Het verzet bestond reeds bij de Makkabeeën en tot in de eerste helft van de 2e eeuw. Een centrale organisatie bestond er enkel bij een grote opstand, wat volkomen normaal is. Ondertussen zaten er ook cellen in de diaspora waaronder Rome als luizen in de pels van de keizer.quote:Ik heb namelijk al ik weet niet hoeveel delen terug aangegeven dat zelfs de in Numeri genoemde Pinehas een zeloot genoemd kan worden. Zeloten als in anti-Romeinse rebellen die de gewapende strijd opnamen en centraal georganiseerd waren bestonden niet in de tijd van Christus, hetgeen door de bronnen ook wordt aangegeven.
Een ' academische consensus ' is er niet. Weer een leugen ! Siccari waren er ten allen tijde onder vreemd bewind. Beter informeren en minder aan cherry picking doen.quote:Daarnaast strooit u ook maar gemakshalve met het begrip 'siccari' rond, en pretendeert alsof het zonneklaar is dat Judas Iscariot er één was (academische consensus zegt van niet, maar dat mag de pret niet drukken), gemakshalve vergetende dat de eerste vermelding van de siccari als rondtrekkende moordenaars bij Josephus voorkomt tijdens zijn beschrijving van het bewind van Felix.
Wanhopig in die zin dat het ontluisterend is om te zien hoe iemand valide bronnen verwerpt en door wikipedia, dummies-boekjes en een documentaire denkt het veel beter te weten dan de academische sector.quote:Op donderdag 28 december 2017 21:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist ! Maar niet omdat Vergeer of Brandon dat schrijft, maar omdat ik tot de vaststelling ben gekomen dat ze mijn conclusies delen.
[..]
Ik heb je voldoende bronnengegeven dat dit niet zo was. Het verzet bestond reeds bij de Makkabeeën en tot in de eerste helft van de 2e eeuw. Een centrale organisatie bestond er enkel bij een grote opstand, wat volkomen normaal is. Ondertussen zaten er ook cellen in de diaspora waaronder Rome als luizen in de pels van de keizer.
[..]
Een ' academische consensus ' is er niet. Weer een leugen ! Siccari waren er ten allen tijde onder vreemd bewind. Beter informeren en minder aan cherry picking doen.
[..]
Wordt je wat wanhopig ?
Dat zie ik.quote:Op donderdag 28 december 2017 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wanhopig in die zin dat het ontluisterend is om te zien hoe iemand valide bronnen verwerpt en door wikipedia, dummies-boekjes en een documentaire denkt het veel beter te weten dan de academische sector.
Uw Mithras-verhaal klopte niet: die 'inscriptie' waar u zoveel waarde aan hechtte was nergens anders te vinden dan in een manuscript uit 1690;
Uw Mithras-altaar klopte niet: de bewuste 'inscriptie' daar sprak nergens over een rituele maaltijd en dateert van ca. 200 na Christus;
Uw Zeloten-verhaal klopte niet: ondanks dat u nu het tegendeel beweert, is het voor de oplettende lezer uiterst duidelijk dat u de Zeloten wilde koppelen aan Christus. Georganiseerde Zeloten die aanslagen pleegden en een opstand ontketenden bestonden niet in de tijd van Christus, waar de term 'zeloot' simpelweg verwees naar een zeer fervent en ijverig gelovige.
Uw Sicarii-verhaal klopte niet: Josephus beschrijft deze groep die u bedoelt - want u heeft het over moordende, mesdragende figuren - als opkomend in de tijd van gouverneur Felix, die vanaf 52 na Christus regeerde.
Uw Talpiot-verhaal klopte niet: geen enkele academicus onderschrijft de beweringen gedaan in een documentaire die pretendeert de graven van Christus te hebben gevonden. U spreekt erover alsware het een bijzondere, eenmalige ontdekking, terwijl betrokken archeologen en academici aangeven dat de gevonden namen veelvoorkomend en weinig spectaculair waren, laat staan dat zij geloven dat zij de graven van Jezus en Zijn familie hebben gevonden.
Dus ja, wanhoop lonkt.
Gewapend. Jawel.quote:Op donderdag 28 december 2017 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemd, die dingen lees ik helemaal niet in Marcus.
1. Inderdaad, er wordt gewag gemaakt van één persoon met een dolk. Noem ik geen gewapende meute. Overigens ook zeer vreemd dat de opperleider van deze bende rebellen zelf geen wapens droeg.quote:Op donderdag 28 december 2017 23:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Gewapend. Jawel.
Ik heb je laatst nog op die tekst gewezen?
Marcus 14:47
Maar zomaar één van hen die erbij staan
trekt het zwaard, slaat
op de dienaar van de heiligdomsoverste in
en hakt hem de oorlel af.
Mattheus doet er trouwens nog een schepje bovenop
Mattheus 10:34
4 meent niet dat ik gekomen ben
om vrede te werpen op het aardland;
ik ben geen vrede komen werpen,
nee: een zwaard
Maar je zal je wel van de domme houden.
Boel op stelten zetten? Tja, dat kun je toch wel zeggen als jij op zondag de meubels in de kerk rond zou smijten dan mag je dat toch wel zo stellen he.
Marcus
11:15 Ze komen Jeruzalem binnen.
En als hij het heiligdom binnenkomt
begint hij met het uitwerpen van
wie in het heiligdom kopen en verkopen;
de tafels van de wisselaars
en de stoelen van wie de duiven verkopen
keert hij om,
De Davide:
10:48 zoon van David, Jezus,
ontferm je over mij!
En velen hebben hem bestraft,
opdat hij zou zwijgen;
maar hij schreeuwt dan des te meer:
zoon van David, ontferm je over mij!
Ongekroonde koning: Alstublieft.
5:2 Pilatus ondervraagt hem:
u, bent u de koning van de Judeeërs?
Maar hij zegt tot hem ten antwoord:
ú zegt het!
15:9 Maar Pilatus antwoordt hun
en zegt: wilt ge
dat ik u de koning der Judeeërs loslaat?
15:12 Maar weer antwoordt Pilatus
en hij heeft tot hen gezegd:
wat moet ik dan doen met hem
die gij de koning der Judeeërs noemt?
15:18 Dan beginnen ze hem te verwelkomen:
wees gegroet, koning der Judeeërs! Lees in "Marcus" hoofstuk 15
15:26 (In) het opschrift met zijn strafgrond
is opgeschreven geweest:
‘de koning der Judeeërs’. Lees in "Marcus" hoofstuk 15
15:32 de Gezalfde, de koning van Israël,-
laat hij nu afdalen van het kruis,
opdat wij zien en geloven!
Ook die samen met hem gekruisigd zijn
hebben hem beschimpt. Lees in "Marcus" hoofstuk 15
15:43 komt Jozef, die van Arimatea,
een vooraanstaand raadsheer;
ook híj is iemand geweest
die het koningschap van God verwelkomde;
hij waagt het
om bij Pilatus binnen te komen
en vraagt om Jezus’ lichaam.
Je hebt een punt wat de tekst aangaat. Concreet wordt er slechts 1 persoon genoemd die een zwaard had en deze tegen een tegenstander gebruikte in her Marcus evangelie. De vermeldingen donderzonen, zeloot en Iskariot als verbastering van sicarrier zijn discutabel. Maar je moet verder denken. Het is zo gemakkelijk om alles vanuit de christologie te bekijken. Bekijk het eens in de situatie van toen, van decennia voordat het christendom verzonnen werd en vraag je af hoe het als politieke tegenstander van de Romeinen en de vazalkoning mogelijk is Jeruzalem binnen te komen om vervolgens heisa te trappen in de tempel. Dat kan niet zomaar eventjes.quote:Op donderdag 28 december 2017 23:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Inderdaad, er wordt gewag gemaakt van één persoon met een dolk. Noem ik geen gewapende meute. Overigens ook zeer vreemd dat de opperleider van deze bende rebellen zelf geen wapens droeg.
quote:2. Het zwaard uit Matteüs is overduidelijk een geestelijk zwaard, hetgeen verduidelijkt wordt in de overige teksten waarin Christus fysiek geweld afwijst, en Petrus, die tijdens Zijn arrestatie inderdaad het zwaard gebruikte, terecht wees met de woorden dat wie leeft met het zwaard zal omkomen door het zwaard. Dit gekoppeld aan ettelijke overige verzen (heb uw vijanden lief, keer de andere wang toe) maakt duidelijk dat Christus niet over een letterlijk zwaard sprak; maar ongetwijfeld zijn die verzen dan weer latere toevoegingen en verzinsels, nietwaar?
En dit vind ik dan weer te licht. Maar misschien is dit dan dat geloof gedeelte, ik bedoel 'een geestelijk zwaard'?. Maar ach, de christologie kreeg steeds meer vorm in de evangeliën die na Marcus kwamen dus ik snap het wel een beetje dat je er een 'geestelijk zwaard' van maakt, maar dat staat er niet he. Het wordt dan toch ook interpretatie, tja doen we allemaal weleens.
Maar naast de 'overige' teksten is deze er ook nog:
want ik ben gekomen om een mens
op te zetten tegen zijn vader,
een dochter tegen haar moeder en
een bruid tegen haar schoonmoeder,
Ook niet zo vredelievend hoor.
Misschien geef jij dan een andere invulling aan het begrip. Prima. Hij pleurde de tafels van de handelaren om, in de tempel nog wel. Voor mij genoeg om dat wel zo te zien. Daarbij had die ook nog eens schijt aan zijn tegenstanders de vazal dienaren van de tempel die er niets te zoeken hadden. Lijkt mij toch wel een politieke daad. Dat blijkt ook wel uit de verzen ernaquote:3. Christus zette de boel niet op stelten, Hij zuiverde de Tempel van de geldwisselaars, verkopers en lieden die de armsten de toegang tot de Tempel ontzegden, daarbij gebruik makende van een profetie uit Jeremia 7,11. Een heel duidelijke aanval op materialisme en corruptie, niet zozeer de omverwerping van een regime, medunkt.
Het koninkrijk Gods is Israel voor een Jood in hart en nieren. Dat weet je toch wel? De Christus-versie van Jezus de godenzoon werd in de literatuur pas jaren na de dood van de Jood Jezus de mensenzoon uitgevonden.quote:Verzen waarin we iets lezen over Jezus die spreekt over een hersteld Davidisch koninkrijk waarin de Mozaïsche wetten zouden gaan gelden, waarin het vermoorden van vijanden wordt goedgekeurd, waarin algehele opstand jegens Rome wordt verkondigd... ik lees ze nergens.
Tja dat is denk ik over en weer. Al snap ik dat je veel redeneert vanuit je geloof. Ik zit er ook niet zo mee. Tegen geloof kan ik niet op. Ik lees wat er staat en soms vul ik wat in wat voor mij logisch is. Dat jij wat anders leest snap ik, je wilt graag geloven dat hij voor je is opgestaan en zo. Dat begrijp ik. Maar als ik daar naar vraag, ik bedoel dat soort geloofszaken, dan reageer je niet, dat begrijp ik dan weer niet. Misschien bang om je kwetsbaar op te stellen. Terwijl een persoonlijk geloof bij mij juist begrip opwekt zolang het niet eng wordt zoals ik hier bij een aantal users weleens zie.quote:Excuses. Maar wederom te licht bevonden
Men moet eerst de vraag stellen waarom hij zo tekeer ging op het voorplein ( reeds binnen de muren van de Tempel ) tegen deze verkopers van offergaven.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:40 schreef Panterjong het volgende:
Hij pleurde de tafels van de handelaren om, in de tempel nog wel. Voor mij genoeg om dat wel zo te zien. Daarbij had die ook nog eens schijt aan zijn tegenstanders de vazal dienaren van de tempel die er niets te zoeken hadden. Lijkt mij toch wel een politieke daad.
Christenen hebben hun zwaarden en lansen omgebouwd tot instrumenten van vrede.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:40 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je hebt een punt wat de tekst aangaat. Concreet wordt er slechts 1 persoon genoemd die een zwaard had en deze tegen een tegenstander gebruikte in her Marcus evangelie. De vermeldingen donderzonen, zeloot en Iskariot als verbastering van sicarrier zijn discutabel. Maar je moet verder denken. Het is zo gemakkelijk om alles vanuit de christologie te bekijken. Bekijk het eens in de situatie van toen, van decennia voordat het christendom verzonnen werd en vraag je af hoe het als politieke tegenstander van de Romeinen en de vazalkoning mogelijk is Jeruzalem binnen te komen om vervolgens heisa te trappen in de tempel. Dat kan niet zomaar eventjes.
[..]
[..]
Misschien geef jij dan een andere invulling aan het begrip. Prima. Hij pleurde de tafels van de handelaren om, in de tempel nog wel. Voor mij genoeg om dat wel zo te zien. Daarbij had die ook nog eens schijt aan zijn tegenstanders de vazal dienaren van de tempel die er niets te zoeken hadden. Lijkt mij toch wel een politieke daad. Dat blijkt ook wel uit de verzen erna
Dat horen de heiligdomsoversten en de
schriftgeleerden,
en ze zijn ernaar gaan zoeken
hoe ze hem kunnen ombrengen;
want ze zijn hem gaan vrezen,
want heel de schare is ontsteld geweest
over zijn onderricht.
Maar als jij er anders overdenkt is dat allemaal prima. Het doet echter niets af aan de tekst, sorry maar daar kan ik ook niets aan doen.
4. Waar wordt ontkend dat Christus de Zoon van David wordt genoemd?
Post 209 toch. Je hebt o.a. Davide dikgedrukt gemaakt en zei vervolgens ‘Vreemd, die dingen lees ik helemaal niet in Marcus.’. Misschien een misverstandje.
5. Allemaal verzen over een koningschap; en wat lezen wij? “Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld” (Johannes 18, 36).
Tja, nu haal je Johannes erbij. Een totaal uit de hand gelopen hobbyisten evangelietje decennia na de gebeurtenissen opgeschreven, erg hellenistisch, ver verwijderd van de oorspronkelijke groep rond Jezus geschreven, weinig joods en erg christelijk. Maar dat is slechts mijn mening. Jij zult wel geloven dat ook dit het woord van God is of zo waardoor het toch zo is. Dat is allemaal prima, maar daar kan ik natuurlijk niet tegenop. Tegen zulke geloofszaken. Maar als het daarom gaat wordt je nooit concreet. Misschien nu?
[..]
Het koninkrijk Gods is Israel voor een Jood in hart en nieren. Dat weet je toch wel? De Christus-versie van Jezus de godenzoon werd in de literatuur pas jaren na de dood van de Jood Jezus de mensenzoon uitgevonden.
[..]
Tja dat is denk ik over en weer. Al snap ik dat je veel redeneert vanuit je geloof. Ik zit er ook niet zo mee. Tegen geloof kan ik niet op. Ik lees wat er staat en soms vul ik wat in wat voor mij logisch is. Dat jij wat anders leest snap ik, je wilt graag geloven dat hij voor je is opgestaan en zo. Dat begrijp ik. Maar als ik daar naar vraag, ik bedoel dat soort geloofszaken, dan reageer je niet, dat begrijp ik dan weer niet. Misschien bang om je kwetsbaar op te stellen. Terwijl een persoonlijk geloof bij mij juist begrip opwekt zolang het niet eng wordt zoals ik hier bij een aantal users weleens zie.
Fijne nacht Etto.
(slecht gequote, maar je komt er wel uit. Ik duik m'n nest in).
Sinds wanneer is dat?quote:Op vrijdag 29 december 2017 11:32 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Christenen hebben hun zwaarden en lansen omgebouwd tot instrumenten van vrede.
Of waarom het überhaupt een daadwerkelijke historische gebeurtenis zou zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2017 09:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Men moet eerst de vraag stellen waarom hij zo tekeer ging op het voorplein ( reeds binnen de muren van de Tempel ) tegen deze verkopers van offergaven.
Dat is dan ook het hele punt: u leest allemaal zaken ERBIJ die er niet staan, hetgeen gelovigen eveneens wordt verweten.quote:Op vrijdag 29 december 2017 00:40 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je hebt een punt wat de tekst aangaat. Concreet wordt er slechts 1 persoon genoemd die een zwaard had en deze tegen een tegenstander gebruikte in her Marcus evangelie. De vermeldingen donderzonen, zeloot en Iskariot als verbastering van sicarrier zijn discutabel. Maar je moet verder denken. Het is zo gemakkelijk om alles vanuit de christologie te bekijken. Bekijk het eens in de situatie van toen, van decennia voordat het christendom verzonnen werd en vraag je af hoe het als politieke tegenstander van de Romeinen en de vazalkoning mogelijk is Jeruzalem binnen te komen om vervolgens heisa te trappen in de tempel. Dat kan niet zomaar eventjes.
[..]
[..]
Misschien geef jij dan een andere invulling aan het begrip. Prima. Hij pleurde de tafels van de handelaren om, in de tempel nog wel. Voor mij genoeg om dat wel zo te zien. Daarbij had die ook nog eens schijt aan zijn tegenstanders de vazal dienaren van de tempel die er niets te zoeken hadden. Lijkt mij toch wel een politieke daad. Dat blijkt ook wel uit de verzen erna
Dat horen de heiligdomsoversten en de
schriftgeleerden,
en ze zijn ernaar gaan zoeken
hoe ze hem kunnen ombrengen;
want ze zijn hem gaan vrezen,
want heel de schare is ontsteld geweest
over zijn onderricht.
Maar als jij er anders overdenkt is dat allemaal prima. Het doet echter niets af aan de tekst, sorry maar daar kan ik ook niets aan doen.
4. Waar wordt ontkend dat Christus de Zoon van David wordt genoemd?
Post 209 toch. Je hebt o.a. Davide dikgedrukt gemaakt en zei vervolgens ‘Vreemd, die dingen lees ik helemaal niet in Marcus.’. Misschien een misverstandje.
5. Allemaal verzen over een koningschap; en wat lezen wij? “Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld” (Johannes 18, 36).
Tja, nu haal je Johannes erbij. Een totaal uit de hand gelopen hobbyisten evangelietje decennia na de gebeurtenissen opgeschreven, erg hellenistisch, ver verwijderd van de oorspronkelijke groep rond Jezus geschreven, weinig joods en erg christelijk. Maar dat is slechts mijn mening. Jij zult wel geloven dat ook dit het woord van God is of zo waardoor het toch zo is. Dat is allemaal prima, maar daar kan ik natuurlijk niet tegenop. Tegen zulke geloofszaken. Maar als het daarom gaat wordt je nooit concreet. Misschien nu?
[..]
Het koninkrijk Gods is Israel voor een Jood in hart en nieren. Dat weet je toch wel? De Christus-versie van Jezus de godenzoon werd in de literatuur pas jaren na de dood van de Jood Jezus de mensenzoon uitgevonden.
[..]
Tja dat is denk ik over en weer. Al snap ik dat je veel redeneert vanuit je geloof. Ik zit er ook niet zo mee. Tegen geloof kan ik niet op. Ik lees wat er staat en soms vul ik wat in wat voor mij logisch is. Dat jij wat anders leest snap ik, je wilt graag geloven dat hij voor je is opgestaan en zo. Dat begrijp ik. Maar als ik daar naar vraag, ik bedoel dat soort geloofszaken, dan reageer je niet, dat begrijp ik dan weer niet. Misschien bang om je kwetsbaar op te stellen. Terwijl een persoonlijk geloof bij mij juist begrip opwekt zolang het niet eng wordt zoals ik hier bij een aantal users weleens zie.
Fijne nacht Etto.
(slecht gequote, maar je komt er wel uit. Ik duik m'n nest in).
De interventie zoals beschreven is in het N.T. kan men nog in twijfel trekken, maar niet de reden van deze vermelding.quote:Op vrijdag 29 december 2017 12:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of waarom het überhaupt een daadwerkelijke historische gebeurtenis zou zijn.
Dank voor de heldere uiteenzetting.quote:Op vrijdag 29 december 2017 09:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Men moet eerst de vraag stellen waarom hij zo tekeer ging op het voorplein ( reeds binnen de muren van de Tempel ) tegen deze verkopers van offergaven.
Het was tenstrikste verboden om ' heidens ' symbolen binnen de muur van de Tempel te brengen. Zo was er reeds een opstand in 4 v.C. ontstaan omdat de Romeinen er een standaard geplaatst hadden ( Flavius Josephus ). Het was ook verboden om Romeinse munten binnen te brengen, gezien de afbeelding op deze munten. Men moest dus eerst ( buiten de muur ) zijn munten omwisselen tegen Tempelgeld, tegenwoordig vergelijkbaar met drank- of eet bonnetjes op festiviteiten. Deze wisselaars en de verkopers van offerwaar waren Tempelbedienden. De wisselkoers lag toen schandalig hoog en was reeds jaren een punt van wrevel, temeer dat Herodes reeds in het verleden Tempelgeld gebruikt had voor zijn bouwprojecten. Deze daad van openlijk verzet tegen deze gang van zaken maakte Jezus en zijn aanhang op slag zeer populair. Dat dit onmogelijk een eenmansactie moet geweest zijn is, zoals je reeds meerdere keren aanhaalde. Hij zou ogenblikkelijk door de Tempelwacht zijn gearresteerd. Indien de reeds aanwezige bezoeker daar aanstoot aan namen, hadden ze hem gestenigd. Niks van beiden. De Tempelwacht moet hier tegenover een overmacht gestaan hebben. De grond van dit feit kan enkel als een politieke rel worden aanzien. Religieus is daar niks fout gebeurd. Hier misbruikte men religie ten voordele van de vazalenkoning en zijn Tempelmarionetten.
Dat soort christenen zitten er in ieder geval wel tussen. Daarom sta ik nog steeds achter de oproep tot het liefhebben van de naaste die ik ook in het Nieuwe Testament tegenkom.quote:Op vrijdag 29 december 2017 11:32 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Christenen hebben hun zwaarden en lansen omgebouwd tot instrumenten van vrede.
Mag ik u 'jij' of 'je' noemen?quote:Op vrijdag 29 december 2017 12:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dan ook het hele punt: u leest allemaal zaken ERBIJ die er niet staan, hetgeen gelovigen eveneens wordt verweten.
Dat snap ik allemaal. Maar ik denk niet dat Jezus en de groepering om hem heen 'de moederkerk te Jeruzalem' zich daar mee bezig hielden. Dat waren Joden. Het christendom werd pas later uitgevonden.quote:De term Zoon van David, of Messias, is traditioneel één van de benamingen van Christus (Verlosser, Mensenzoon, Woord, Licht) omdat de christelijke leer omarmt dat de beloofde Messias uit de stam van David moest komen, dit gekoppeld aan profetieën uit het Oude Verbond.
Correct. Daarom probeer ik het zoveel mogelijk bij het oudste evangelie te houden, dat ligt nog het dichts bij hoe het werkelijk allemaal gegaan is zodat we niet allemaal vage hypothesen krijgen zoals Hemelse koninkrijken en geestelijke zwaarden. Maar als je gelooft dat ook dit allemaal het woord van God is (hoe je die term dan ook in vult) dan heb ik daar alle begrip voor. Ik hou me daar tegenwoordig wat minder mee bezig omdat het niets te maken heeft met de Jood Jezus de mensenzoon maar meer met de Christus figuur die er van hem gemaakt is.quote:Het Koningschap is eveneens op basis van dezelfde profetieën gekoppeld aan het Hemelse Koninkrijk, hetgeen ook meer wordt bevestigd door de Evangeliën dan tegengesproken; wanneer men dan suggereert dat bepaalde Evangeliën later verzinsels zijn (Johannes) en overige zijn aangepast en verandert (Synoptische), dan kunnen we werkelijk allerlei hypothesen opperen.
Zo denk ik er bij jou ook over. Maar nogmaals als je redeneert vanuit je geloof dan heb ik daar alle begrip voor en waardeer ik die mening wel. Dat ik er niets mee kan doet daar niets aan af. En wellicht valt het kwartje later een keer.quote:Echter, als de regel is dat men moet werken met een tekst en met wat er staat, dan acht ik de lezing die u ervan heeft buitengewoon mager onderbouwd.
Omdat...?quote:Op vrijdag 29 december 2017 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
De interventie zoals beschreven is in het N.T. kan men nog in twijfel trekken, maar niet de reden van deze vermelding.
Dit is wel geschiedenis. Kan je opzoeken. Rel in 4 v.C. , tempelgeld en het misbruik ervan. Laten we ernstig blijven.quote:
De andere omdat:quote:
Welke vragen?quote:Op vrijdag 29 december 2017 16:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Mag ik u 'jij' of 'je' noemen?
'allemaal'. In mijn laatste post was dat slechts 1 kleinigheidje en dat was dat er niet duidelijk staat dat Jezus met een groep gewapende lieden in Jeruzalem vertoefde.
Verder is het natuurlijk een pot verwijt de ketel verhaal. Ook jij interpreteert er af en toe op los. Ik probeer het in te vullen vanuit de historische context (bijvoorbeeld dat het onmogelijk is om Jeruzalem en de tempel als Davide binnen te komen tijdens de bezetting), jij vult het in vanuit de christologie (bijvoorbeeld het geestelijke zwaard waar u het over had).
Ik verwijt je dat overigens niet en heb daar alle begrip voor.
[..]
Dat snap ik allemaal. Maar ik denk niet dat Jezus en de groepering om hem heen 'de moederkerk te Jeruzalem' zich daar mee bezig hielden. Dat waren Joden. Het christendom werd pas later uitgevonden.
[..]
Correct. Daarom probeer ik het zoveel mogelijk bij het oudste evangelie te houden, dat ligt nog het dichts bij hoe het werkelijk allemaal gegaan is zodat we niet allemaal vage hypothesen krijgen zoals Hemelse koninkrijken en geestelijke zwaarden. Maar als je gelooft dat ook dit allemaal het woord van God is (hoe je die term dan ook in vult) dan heb ik daar alle begrip voor. Ik hou me daar tegenwoordig wat minder mee bezig omdat het niets te maken heeft met de Jood Jezus de mensenzoon maar meer met de Christus figuur die er van hem gemaakt is.
[..]
Zo denk ik er bij jou ook over. Maar nogmaals als je redeneert vanuit je geloof dan heb ik daar alle begrip voor en waardeer ik die mening wel. Dat ik er niets mee kan doet daar niets aan af. En wellicht valt het kwartje later een keer.
Helaas nog geen antwoord op mij vragen gehad.... Misschien een ander keer.
Ik heb diverse vragen gesteld vooral gericht op je persoonlijke geloof.quote:
Deze vraag is mij niet eerder opgevallen anders had ik het wel beantwoord. Ik snap verder niet wat de reden is dat je deze vraag stelt. Misschien heb ik de suggestie bij je opgewekt dat ik bepaalde verzen niet als authentiek zou zien maar dat is met uitzondering van het laatste gedeelte van het evangelie, dat zoals je weet later toegevoegd is, niet het geval. Met andere woorden het volledige evangelie is, met uitzondering van de laatste verzen, volledig geschreven door de man die we Marcus noemen.quote:Mijn vraag aan u is overigens ook niet beantwoord: waarom accepteert u bepaalde verzen uit Marcus wel als authentiek, en overige verzen als later bedacht, toegevoegd dan wel aangevuld.
Op voorwaarde dat je de oudste Griekse tekst gebruikt en rekening houdt met kleine wijzigingen die erin geslopen zijn door kopiisten gedurende de eerste eeuwen. Daar moet men nog steeds rekening mee houden. Je hebt schilderijen doet goed en anderen slecht gerestaureerd zijn.quote:Op zaterdag 30 december 2017 15:58 schreef Panterjong het volgende:
Met andere woorden het volledige evangelie is, met uitzondering van de laatste verzen, volledig geschreven door de man die we Marcus noemen.
Dan heb ik die vragen niet gezien of reeds beantwoord; wat de mysteries van het geloof betreft maak ik een onderscheid tussen wat we kunnen weten en wat niet. Dat geldt overigens voor alle levensvragen.quote:Op zaterdag 30 december 2017 15:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb diverse vragen gesteld vooral gericht op je persoonlijke geloof.
[..]
Deze vraag is mij niet eerder opgevallen anders had ik het wel beantwoord. Ik snap verder niet wat de reden is dat je deze vraag stelt. Misschien heb ik de suggestie bij je opgewekt dat ik bepaalde verzen niet als authentiek zou zien maar dat is met uitzondering van het laatste gedeelte van het evangelie, dat zoals je weet later toegevoegd is, niet het geval. Met andere woorden het volledige evangelie is, met uitzondering van de laatste verzen, volledig geschreven door de man die we Marcus noemen.
Iets in die trant heb je inderdaad wel eerder gezegd. Maar ik zag dat niet echt als een antwoord op mijn vragen. Zonder terug te zoeken naar de precieze vragen zal ik je een nieuwe stellen.quote:Op zaterdag 30 december 2017 18:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan heb ik die vragen niet gezien of reeds beantwoord; wat de mysteries van het geloof betreft maak ik een onderscheid tussen wat we kunnen weten en wat niet. Dat geldt overigens voor alle levensvragen.
Ik weet niet precies op welke passage je doelt.quote:En als u Marcus inderdaad ziet als origineel, afgezien van de laatste verzen, dan begrijp ik niet hoe u op basis van die ene passage komt tot een conclusie die, gezien de inhoud van de rest van het evangelie, gewoon niet houdbaar is.
Omdat een pratende slang van een geheel andere orde is dan de universeel eschatologische beschrijving van de Verlossing. U moet begrijpen dat binnen het christendom de kruisdood en wederopstanding het meest belangrijke aspect is van de leer; wat en hoe dat precies heeft plaatsgevonden zullen wij nooit weten, maar dat het heeft plaatsgevonden wordt reeds vanaf de eerste apostelen verkondigd.quote:Op zaterdag 30 december 2017 19:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Iets in die trant heb je inderdaad wel eerder gezegd. Maar ik zag dat niet echt als een antwoord op mijn vragen. Zonder terug te zoeken naar de precieze vragen zal ik je een nieuwe stellen.
Eerder las ik ergens dat je het praten van de slang uit Genesis als een allegorie ziet. Waarschijnlijk omdat slangen gewoonweg niet kunnen praten. Maar mensen kunnen ook niet uit de dood opstaan. Denk jij werkelijk dat Jezus als een soort van zombie uit de dood is opgestaan om vervolgens met een verrot gemarteld lichaam hier op aarde nog enkele dagen rond te lopen en hierna in een soort van wolk ten hemel is gevaren? Of zie je dat ook als een allegorie?
[..]
Ik weet niet precies op welke passage je doelt.
Maar ik kom op basis van het gehele evangelie tot de conclusie dat Jezus zich voordeed als koning der joden en zich ten doel gesteld had om het koninkrijk Gods (een bevrijd Israel) hier op aarde te heroveren. Dit kunnen we o.a. zien aan wat duidelijk vermeld wordt in Marcus zoals de vermelding van Davidszoon, de intocht, het vonnis en de titulus aan het kruis. Om over de talloze andere aanwijzingen nog maar te zwijgen. Dus niet houdbaar? Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Dank voor je uitgebreide en heldere reactie. Ik kom er van de week nog wel een keer op terug.quote:
Dit heeft men niet enkel bij Marcus gedaan, maar ook Mattheus 28 : 16-20 is er achteraf aan toegevoegd. Zeer merkwaardig dat de " deskundigen " dit nog niet is opgevallen.quote:Op zondag 31 december 2017 00:47 schreef Manke het volgende:
Over het einde van Marcus
[ afbeelding ]
Veel apologeten kennen het probleem en het is ook door hen onderzocht.
Dus er is geen samenzwering?quote:
Was, Etto, zowat in de 3e eeuw. Nu dus niet, want is het is.quote:Op donderdag 4 januari 2018 12:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus er is geen samenzwering?
Dan zijn we het dus eens dat er nu geen complot van academici is die proberen 'de waarheid' (a la Vergeer natuurlijk) onder het tapijt te vegen.quote:Op donderdag 4 januari 2018 14:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Was, Etto, zowat in de 3e eeuw. Nu dus niet, want is het is.
De omschrijving van de zondeval en de gevolgen daarvan lijken mij minstens zo belangrijk als het verhaal over de opheffing van die gevolgen. Maar goed daar kun jij natuurlijk anders over denken. Neemt niet weg dat het dan nogal selectief is om niet te geloven in pratende slangen maar wel in mensen die op water kunnen lopen.quote:Op zaterdag 30 december 2017 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat een pratende slang van een geheel andere orde is dan de universeel eschatologische beschrijving van de Verlossing. U moet begrijpen dat binnen het christendom de kruisdood en wederopstanding het meest belangrijke aspect is van de leer; wat en hoe dat precies heeft plaatsgevonden zullen wij nooit weten, maar dat het heeft plaatsgevonden wordt reeds vanaf de eerste apostelen verkondigd.
Als antwoord op je vraag: Correct.quote:Daarom ook het belang van de Evangeliën; een vleselijke koningszoon die een vleselijke dood stierf en vervolgens in de vergetelheid van de dood verdween... dat zou weinig opzienbarend zijn, nietwaar? En toch bleef men over de dood en wederopstanding van deze man spreken, en groeide het uit tot een wereldreligie. Dat alleen al bewijst voor mij - en dat is niet meer dan een opinie - dat er daadwerkelijk 'ongelooflijke' dingen hebben voorgedaan.
Als je je verplaatst in de tijd en de omgeving waarin het oer evangelie Marcus geschreven is dan zou je dat toch wel moeten snappen. Ik bedoel Marcus kon natuurlijk niet, zo kort na al die gebeurtenissen in Jeruzalem en Rome, openlijk over een koning schrijven die het als doel gesteld had het koninkrijk Gods op aarde opnieuw te stichten. Zaken moesten gemarkeerd worden, de schuldvraag werd verlegd naar de joden en de Romeinen en overige niet-joden kregen een ererol, denk hierbij bijvoorbeeld aan de centurion die volgens het evangelie als eerste beweerde dat Jezus zoon van God is.quote:Zelfs dat lijkt mij nog geloofwaardiger - ook al is het een geloofszaak - dan dat er een vreemde Hellenistische/Romeinse/Hebreewse amalgamatie plaats heeft gevonden waarin enkele stoïcijnse, wensdenkende volgelingen van deze zogenaamd vleselijke en gestorven koningszoon hetzij bewust, hetzij onbewust besloten de boel te belazeren door hun fantasie de vrije loop te laten.
Een hart onder de riem voor de joden in de diaspora. Jeruzalem was gevallen, joden waren naar Rome gedeporteerd. Het evangelie moet hoop gebracht hebben. De koning is dood maar hij is weer opgestaan zoals elke koning opgevolgd wordt als die sterft. Het verzet ging verder. Al denk ik niet dat dit laatste Marcus zelf wilde als gehelleniseerde jood in Rome. Ik denk dat hij de joden vooral een hart onder de riem wilde steken. Het was een poging om ervoor te zorgen dat het jodendom bewaart zou blijven. Dat is door de geschiedenis altijd een belangrijk streven geweest voor de joden, om er alles aan te doen dat men niet verloren gaat als volk van God.quote:Mijn vraag zou in dat geval zijn: met welk nut? Waarom? Zeker als men zelf wist dat de beloofde Messias eigenlijk ergens in een graf lag en nooit verrezen was. Bewuste misleiding? Zelfdeceptie? Lijkt mij allemaal zeer ver gezocht.
Ik ben bekend met de verklaringen vanuit de christologie. Maar ik mag toch aannemen dat je inmiddels ook wel weet dat de profetieën uit het Oude Testament niet op Jezus slaan. De fout die je verder maakt ligt vooral in het verstaan van het begrip Messias. Het betekent ‘gezalfde’. En in Marcus staat uiteraard duidelijk dat Jezus gezalfd werd. Maar tussen het schrijven van de door jou genoemde boeken uit het Oude Testament en het schrijven van Marcus zit een tijdspanne van eeuwen. In de tussentijd zijn er velen gezalfd en ook na Jezus zijn er lieden gezalfd die werden gezien als messias.quote:- Davidszoon: op basis van vooral de slotstukken van Jesaja werd duidelijk dat de Messias zou komen uit de stam van David, en dat deze niet alleen de Joden, maar de hele wereld zou redden. Op basis van profetieën uit o.a. diezelfde Jesaja maar ook uit Jeremia, Ezechiël, Daniël, Zacharia, Micha en vooral Hosea is als geloofsartikel ook ontstaan het idee van de Messias die veel zou lijden, verloochend zou worden, zelfs gedood, maar - en hier komt Hosea om de hoek - na drie dagen zou verrijzen. Ofwel: allemaal profetieën die slaan op de Messias die als zoon van David daadwerkelijk koninklijk was, maar geen werelds, maar een hemels rijk zou stichten.
Hier heb ik je al eerder op gewezen. Jezus is verrezen zoals een aantal karakters in hetzelfde evangelie dachten dat Jezus de verrijzenis van Johannes zou zijn. Jezus werd met andere woorden gewoon opgevolgd. Zoals elke koning opgevolgd wordt als die dood is. ‘De koning is dood, lang leven de koning!’. Dat heeft verder niets met zombies of zo te maken. Belangrijk hierbij is het grondwoord dat in het voorbeeld van De Doper xact hetzelfde is als bij de opstanding van Jezus. Ik denk niet dat je hier zomaar aan voorbij kunt gaan om er iets anders van te maken.quote:Jezus zelf sprak daarover, OOK, in Marcus:
“Wij gaan nu naar Jeruzalem waar de Mensenzoon aan de hogepriesters en schriftgeleerden zal worden overgeleverd. Zij zullen Hem ter dood veroordelen en aan de heidenen overleveren; 34dezen zullen Hem bespotten en bespuwen, zij zullen Hem geselen en doden, maar drie dagen later zal Hij verrijzen.” (Marcus 10,33-34) Nogmaals herhaald in Marcus 14,28.
Dat klopt. De joden geloven in het dodenrijk en dat de doden ooit weer levend zullen worden. Dit heeft verder niets met het na 3-dagen weer opstaan uit de dood van Jezus zelf te maken.quote:Daarbij spreekt Hij de verrijzenis-ontkennende Sadduceeën streng toe, en daar heeft Hij het dus echt over de verrijzenis van het vlees NA de dood (Marcus 12,18-27)
Het zijn woorden die de schrijver van het evangelie in de mond van Jezus legt.quote:Of het volgende stuk uit Marcus:
"Wat voor nut heeft het voor een mens de hele wereld te winnen als dit ten koste gaat van eigen leven? Wat toch zou een mens in ruil kunnen geven voor zijn leven? Als iemand zich schaamt over Mij en mijn woorden ten overstaan van dit overspelig en zondig geslacht, zal ook de Mensenzoon zich over hem schamen, wanneer Hij, vergezeld van de heilige engelen, komt in de heerlijkheid van zijn Vader.” (Marcus 8,36-38)
Lijken mij niet de woorden van iemand die strijd voor het veroveren van de wereld. Integendeel.
Het heeft in ieder geval niets te maken met de hedendaagse christelijke uitleg van het begrip. Dit lijkt me ook wel duidelijk als je het gehele hoofdstuk leest. Het beschrijft precies wat er in het Rome van anno 70 aan de hand was. Het is dan ook duidelijk geschreven voor de toehoorder op dat moment. Nu kunnen wij er van alles van maken en het te samen met latere verder gehelleniseerde evangeliën zien als een verwijzing dat Jezus voor onze zonden gestorven is maar dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest waarom de man die wij Marcus noemen dit allemaal opschreef.quote:Of dit:
"Eerst moet onder alle volkeren de Blijde Boodschap verkondigd worden." (Marcus 13,10)
Waarom zou een streng orthodoxe Jood die enkel bezig is met zijn eigen koninkrijk, ook nog eens geënt op de Mozaïsche wetten, een 'blijde boodschap' moeten verkondigen aan alle volkeren? Welke zou dat dan zijn?
Als Jezus zich voordeed als zoon van God waarom noemt hij zich dan enkel mensenzoon? Simpelweg omdat hij, althans volgens Marcus, een kind was van Jozef en Maria.quote:- Het vonnis: getuige de eerder genoemde profetieën - waar Jezus OOK in Marcus zelf nota bene naar verwijst - wordt helder uitgelegd waarom dat vonnis zou komen; de meeste Farizeeën, de meeste Schriftgeleerden en de meeste Hogepriesters - ofwel, de elite - zouden Hem haten omdat Hij nieuwe dingen leerde en, nog erger, zichzelf voorgaf als Zoon van God. Omdat Zijn vijanden dondersgoed wisten dat zij Hem niet bij de Romeinen konden aangeven om ter dood veroordeeld te worden wegens blasfemie (daar hadden de Romeinen maling aan), werden de beschuldigingen omgevormd tot datgene waar u steeds vanuit gaat: Jezus zou zich wereldse koning noemen van een werelds rijk en daarmee de Romeinen willen verdrijven. En op dát stond wel degelijk de doodstraf. En zo geschiedde ook.
Tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Vooropgesteld werden er geen titulessen boven het kruis gehangen die spottend bedoeld waren. Dat is leuk en aardig bedacht maar de titulus was puur bedoeld om het vonnis aan te geven.quote:- Titulus: ik zie hier wederom niet in waarom deze titulus een bewijs zou zijn voor een orthodoxe zelotische Jezus. Uit de Evangeliën blijkt - ook uit Marcus - dat de doodstraf juist daarom werd uitgesproken, omdat dat de enige reden was waarmee Zijn tegenstanders überhaupt een doodstraf konden afdwingen bij de bezettende Romeinen. Deze titulus dient derhalve ook niet gelezen te worden als letterlijke aanduiding, maar als extra bespotting (gelijk het uitdossen met koningskleren, doornenkroon en het ter dood brengen tussen misdadigers).
Niet lezen? Erbij verzinnen? Ik snap niet hoe je daar telkens toch weer op komt. En dat terwijl je zelf onder andere net eventjes erbij verzon dat het kruisigen tussen een misdadiger spottend bedoeld is. Je hebt meestal de zaakjes wel goed op orde in je reacties, al slaan ze meer dan eens (maar niet altijd) de plank nogal mis, maar deze is toch wel lachwekkend.quote:Dus neen, weinig houdbaar: zeker wanneer u, zoals u aangeeft, zegt dat het Marcus evangelie in diens geheel - op het einde na - authentiek is. Dan moet men wel ontzettend veel níet lezen, en ontzettend veel erbij verzinnen om tot een dergelijke visie te komen.
De titel "mensenzoon" is volgens mij een titel die je vaker in eschatologische literatuur tegenkomt, zoals in het bijbelboek Daniel ("bar enash"), en duidt een figuur aan die de eindtijd inluidt.quote:Op donderdag 4 januari 2018 17:02 schreef Panterjong het volgende:
Als Jezus zich voordeed als zoon van God waarom noemt hij zich dan enkel mensenzoon? Simpelweg omdat hij, althans volgens Marcus, een kind was van Jozef en Maria.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |