abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175880365
Ik heb morgen therapie en ik ben nu al misselijk van de zenuwen. ;(
pi_175880552
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 22:45 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb morgen therapie en ik ben nu al misselijk van de zenuwen. ;(
;( Heb er ook een beetje last van ja.
Altijd met lood in mijn schoenen erheen.

Sterkte.
pi_175881257
quote:
17s.gif Op woensdag 20 december 2017 22:51 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

;( Heb er ook een beetje last van ja.
Altijd met lood in mijn schoenen erheen.

Sterkte.
Ik was er eindelijk een beetje vanaf voor het hele gedoe begon. Heb t er even pittig mee ofzo. Vorig jaar kerst heb ik letterlijk mijn eerste nacht in mijn nieuwe huis geslapen. En ben ik me hier in de regio aan gaan melden. En dat ik dan weer op een punt zit dat ik dat vertrouwensniveau opnieuw op mag gaan bouwen en hoe er ook mee omgegaan is. Het maakt het ook moeilijker om er nog heen te willen.

Ik wilde altijd heel graag therapie, en een psycholoog, en altijd zoveel mogelijk mijn best doen om de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden ofzo. En in augustus had ik hier ook echt wel een oké gevoel bij. Maar het begint een beetje.. hopeloos te voelen ofzo.

Ik ging er normaal heen met zo’n gevoel van, ik vind dit facking eng, maar kom maar op. En nu is het meer van. Ik zorg maar dat ik op die stoel zit en ze gooit het maar over me heen ofzo.
pi_175882045
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:11 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik was er eindelijk een beetje vanaf voor het hele gedoe begon. Heb t er even pittig mee ofzo. Vorig jaar kerst heb ik letterlijk mijn eerste nacht in mijn nieuwe huis geslapen. En ben ik me hier in de regio aan gaan melden. En dat ik dan weer op een punt zit dat ik dat vertrouwensniveau opnieuw op mag gaan bouwen en hoe er ook mee omgegaan is. Het maakt het ook moeilijker om er nog heen te willen.

Ik wilde altijd heel graag therapie, en een psycholoog, en altijd zoveel mogelijk mijn best doen om de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden ofzo. En in augustus had ik hier ook echt wel een oké gevoel bij. Maar het begint een beetje.. hopeloos te voelen ofzo.

Ik ging er normaal heen met zo’n gevoel van, ik vind dit facking eng, maar kom maar op. En nu is het meer van. Ik zorg maar dat ik op die stoel zit en ze gooit het maar over me heen ofzo.
Oh bah ;( dat is heel belastend zo te horen.

Heb je dit al met haar besproken?
pi_175882161
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:34 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Oh bah ;( dat is heel belastend zo te horen.

Heb je dit al met haar besproken?
Nee maar ik ben bang dat het niet zoveel zin heeft. ;(
pi_175882184
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:37 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee maar ik ben bang dat het niet zoveel zin heeft. ;(
Proberen?
pi_175882388
quote:
17s.gif Op woensdag 20 december 2017 23:38 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Proberen?
Nouja het ding is dus een beetje, ik heb een nieuwe therapeut. Omdat mijn oude zwanger was. En mijn vervangster langdurig ziek/afwezig bleek. En er is met haar wel afgesproken dat we eerst uitgebreid de tijd zouden nemen om dingen in kaart te brengen voordat we er iets mee gingen doen. En dat er nogal wat dingen fout gegaan zijn, en dat ik daarom ook denk dat het belangrijk is.

En vorige week had ik dus mijn kenningsmakingsgesprek met haar. En dat gesprek is niet zo tof verlopen. Omdat ze dus wel meteen ergens op inging, wat ik juist alleen maar aanstipte van “daar moeten we in de toekomst iets mee”, en daarmee ook nog eens de plank compleet missloeg.

Dus misschien heb ik het eigenlijk al wel aangekaart. Of niet. Ik weet het niet.
  donderdag 21 december 2017 @ 00:31:57 #108
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_175883529
Geef jezelf een nieuwe kans. En haar.
Of andersom. Hoe je het ziet.
pi_175889404
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 00:31 schreef Luchtbel het volgende:
Geef jezelf een nieuwe kans. En haar.
Of andersom. Hoe je het ziet.
Had ik beter niet kunnen doen. Ze wil het eerst afschuiven op dingen waar het niet door komt. En dan is 1 keer nee niet genoeg. En vervolgens moet je het maar loslaten. Maar 5 minuten luisteren?

Ik zet nooit meer een stap binnen dat gebouw. Afspraak bij mijn oude huisarts staat er. Hij verwijst me door naar een 1NP psycholoog of ik stap over. Ik ga zo bellen dat ze zsm mijn huidige medicatie overzicht doorsturen naar mijn huisarts en dat ze alle afspraken kunnen cancelen.

Officiële klacht kunnen ze ook verwachten met alleen een veer voor mijn zwangere psycholoog.
  donderdag 21 december 2017 @ 13:37:41 #110
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_175891503
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 12:15 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Had ik beter niet kunnen doen. Ze wil het eerst afschuiven op dingen waar het niet door komt. En dan is 1 keer nee niet genoeg. En vervolgens moet je het maar loslaten. Maar 5 minuten luisteren?

Ik zet nooit meer een stap binnen dat gebouw. Afspraak bij mijn oude huisarts staat er. Hij verwijst me door naar een 1NP psycholoog of ik stap over. Ik ga zo bellen dat ze zsm mijn huidige medicatie overzicht doorsturen naar mijn huisarts en dat ze alle afspraken kunnen cancelen.

Officiële klacht kunnen ze ook verwachten met alleen een veer voor mijn zwangere psycholoog.
Vervelend. Maar had je het niet geprobeerd, had je het ook niet zeker geweten. Het kan altijd twee kanten op. Sterkte.
pi_175892270
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 13:37 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Vervelend. Maar had je het niet geprobeerd, had je het ook niet zeker geweten. Het kan altijd twee kanten op. Sterkte.
Dat is waar. Mijn zwangere psycholoog heeft me zelf nog opgebeld net omdat ze gehoord had hoe ik weggaan was. Ze zorgt ervoor dat er een overzicht bij mijn huisarts komt te liggen en ze vond ook dat het klonk alsof ik er goed over nagedacht had. Het was voor mij ook echt van, we hebben afspraken gemaakt van hoe we dit aan gaan pakken, en die negeert de nieuwe psycholoog gewoon compleet. Vond het wel fijn want nu heb ik haar nog fijne feestdagen en veel succes met de baby kunnen wensen.

En dan hoor ik net van iemand die is overgestapt en dat die psycholoog dan vraagt “hoe zou jij het graag zien, wat voor aanpak werkt bij jou”.

Dat doen ze nou NOOIT bij mij. Geen van alle heeft dat aan me gevraagd terwijl ik precies het antwoord kan geven, ik het meerdere keren heb proberen aan te geven van “Hey jongens”. Dus ik ben er ook gewoon echt klaar nu.

En dit is misschien een beetje, een aparte stap hoor. Want het is een hele andere tak van sport. Maar ik stond net bij de supermarkt om eten te halen. En ik heb voor een franchise supermarkt gewerkt, en voor een niet franchise. Die franchise die weet wat luisteren naar de klant is, en hoe je een “band” opbouwt ook al is het maar een supermarkt. Ik kreeg net bijvoorbeeld een doosje mini kerstballetjes in mijn handen gedrukt bij de kassa, dat doen ze vaker. Ipv dat het rommel uitverkoop bakken worden na de feestdagen, geven ze een deel al weg aan klanten voor de feestdagen. Als extraatje.

Ik hoop dat als ik via 1NP bij een psycholoog terecht kom, dat het ook wat meer zo gaat lopen, omdat het dan iemand voor zichzelf is, die het wel goed moet doen zeg maar..

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2017 14:16:05 ]
  donderdag 21 december 2017 @ 14:38:31 #112
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_175892663
Sterkte en succes met het vinden van een betere. Een goede klik en vertrouwen zijn o zo belangrijk.

Zelf heb ik andere ervaringen, juist bij een grote instelling hele goede tegengekomen. En daarvoor 2 vrijgevestigde waar ik wat minder over te spreken was. Eerste nam mijn depressie en suicidaliteit totaal niet serieus. Tweede vond het maar eng en was blij en opgelucht dat ze me door kon verwijzen.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_175892782
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 14:38 schreef Marialice het volgende:
Sterkte en succes met het vinden van een betere. Een goede klik en vertrouwen zijn o zo belangrijk.

Zelf heb ik andere ervaringen, juist bij een grote instelling hele goede tegengekomen. En daarvoor 2 vrijgevestigde waar ik wat minder over te spreken was. Eerste nam mijn depressie en suicidaliteit totaal niet serieus. Tweede vond het maar eng en was blij en opgelucht dat ze me door kon verwijzen.
Ik heb via 1NP een psycholoog die eigenlijk precies aanbied wat ik nodig heb voor mijn gevoel.

http://www.hanneihlen.nl/html/stream_file.php?key=54znt7zt

Dus ik heb haar zojuist een mail gestuurd. Dat ik al sinds februari op zoek ben naar therapie voor een trauma. En dat ik maar vast blijf lopen binnen de grote GGZ instellingen. En dat haar website me erg aanspreekt maar dat ik me er niet teveel in durf te verdiepen omdat ik bang ven voor een teleurstelling. Dat ik via de huisarts al eerder een doorverwijzing voor een 1NP behandelaar heb proberen te krijgen en dat ze me dus maar naar grote instellingen blijven sturen. En wat haar visie daar dan op is en of ze het gesprek met me aan zou durven gaan. En dat ik me dan ook meteen afvraag wat haar wachttijden zijn, en of er dan ook zoiets bestaat als een “onafhankelijke psychiater”.
pi_175892907
Fripsel, wat beroerd dat het zo niet loopt...
Ik hoop dat je snel terecht kan bij die ander en dat je dan ook iemand treft waar je wel die klik mee hebt.

Ik heb verschillende ervaringen. Zowel bij ggz als bij eerstelijns/vrijgevestige, mensen getroffen waar het echt mee klikte maar ook waar ik helemaal niks mee had.
Ik denk dat het echt ligt aan wie je treft...
Fake it till you make it...
pi_175892913
Gisteren een lastige keuze gemaakt en ik weet niet goed qat ik ervan moet vinden.

Ik ben gestopt met spelen in een rollenspelgroep. Het voelde al lang niet prettig en veilig meer. Nu heeft de groep een spelleider aangesteld waar ik vroeger goed bevriend mee dacht te zijn maar die eerder dit jaar me van t een op t andere moment heeft laten vallen.

Stoppen was een makkelijke keuze daardoor. Maar ergens heb ik t gevoel dat ik boos ben, maar t ook helemaal niet toelaat. Boos omdat anderen hem hebben aangesteld, en ik daardoor me heel onveilig voel. Boos omdat ik hem in de groep heb geïntroduceerd maar ik nu mezelf verwijder omdat hij zich als zo'n lul gedraagt. En iedereen het maar een beetje laat gebeuren.

Ene kant blij dat ik me er geen zorgen meer over hoef te maken. Andere kant weer een pijnlijke confrontatie met dat deze mensen het schijnbaar wel oke vinden dat dit soort dingen gebeurt. En ik dus om dit soort waardeloze mensen geef. Al voel ik er nu weinig bij, alsof het even doof is.
pi_175892950
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 14:54 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Gisteren een lastige keuze gemaakt en ik weet niet goed qat ik ervan moet vinden.

Ik ben gestopt met spelen in een rollenspelgroep. Het voelde al lang niet prettig en veilig meer. Nu heeft de groep een spelleider aangesteld waar ik vroeger goed bevriend mee dacht te zijn maar die eerder dit jaar me van t een op t andere moment heeft laten vallen.

Stoppen was een makkelijke keuze daardoor. Maar ergens heb ik t gevoel dat ik boos ben, maar t ook helemaal niet toelaat. Boos omdat anderen hem hebben aangesteld, en ik daardoor me heel onveilig voel. Boos omdat ik hem in de groep heb geïntroduceerd maar ik nu mezelf verwijder omdat hij zich als zo'n lul gedraagt. En iedereen het maar een beetje laat gebeuren.

Ene kant blij dat ik me er geen zorgen meer over hoef te maken. Andere kant weer een pijnlijke confrontatie met dat deze mensen het schijnbaar wel oke vinden dat dit soort dingen gebeurt. En ik dus om dit soort waardeloze mensen geef. Al voel ik er nu weinig bij, alsof het even doof is.
Wat rot. :*

En ik vind het heel knap dat je losgelaten hebt! Je voelt je er zo machteloos door he. Dikke knuffel! *;
  donderdag 21 december 2017 @ 17:38:47 #117
41913 Marialice
pi_175896915
@fripsel: heb even op haar site gekeken, ziet er goed uit zo op het eerste gezicht. Ze komt over als een heel menselijke therapeute, met een hoop ervaring. Ik ga voor je duimen dat ze plek heeft en dat het klikt.

@Mevrouw_voor_jou: knap dat je de beslissing hebt genomen, en logisch dat het mixed feelings oproept. Het kan ook zijn dat je gevoel nog even moet landen, geef het wat tijd.

--
Ik zit zelf nogal te piekeren op het moment. Mijn behandeling loopt in januari af (dan zitten de 4mnd erop) en ik moet eens gaan bedenken wat voor vervolg ik wil. EMDR loopt sowieso door, het is vooral de vraag of ik nog in een depressiegroep door wil of misschien een stap dieper (schematherapie).

(En ook weer veel zorgen rond financiën en administratie, dat helpt ook niet echt)
pi_175899435
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 17:38 schreef Marialice het volgende:

@Mevrouw_voor_jou: knap dat je de beslissing hebt genomen, en logisch dat het mixed feelings oproept. Het kan ook zijn dat je gevoel nog even moet landen, geef het wat tijd.

--
Ik zit zelf nogal te piekeren op het moment. Mijn behandeling loopt in januari af (dan zitten de 4mnd erop) en ik moet eens gaan bedenken wat voor vervolg ik wil. EMDR loopt sowieso door, het is vooral de vraag of ik nog in een depressiegroep door wil of misschien een stap dieper (schematherapie).

(En ook weer veel zorgen rond financiën en administratie, dat helpt ook niet echt)
Denk dat ik dat idd maar even doe. Gelukkig krijg ik van n paar mensen wel n lieve reactie.

Waar twijfel je over bij het kiezen?
  donderdag 21 december 2017 @ 21:35:16 #119
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_175904323
Vandaag de strafzaak gehad. OM verzoekt de rechter om het grootste deel van mijn schadesom uit te keren. 4 januari de uitspraak dus ik ben benieuwd. :)

Hoopvol gestemd in ieder geval.
  donderdag 21 december 2017 @ 22:00:30 #120
41913 Marialice
pi_175905307
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 19:20 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]
Waar twijfel je over bij het kiezen?
Ik ben nog lang niet van mijn depressie af, had gehoopt al wat verder te zijn daarin. Maar ik betwijfel of het echt veel gaat opleveren om op dezelfde manier door te gaan (cognitieve gedragstherapie), dan had ik de afgelopen maanden meer verschil moeten merken.

De theorie is simpel. Ik heb teveel in mijn rugzak zitten, en daar heb ik last van, hopelijk gaat de emdr helpen om de rugzak wat lichter te maken. Doordat ik die ervaringen gehad heb en al zo lang meedraag, heb ik wel bepaalde ideeën ontwikkeld over hoe de wereld in elkaar zit (niemand is te vertrouwen; als het er echt op aan komt kun je toch geen kant op; enz). Het zou mooi zijn om daar ook mee aan de slag te gaan, maar misschien is het daar nu nog te vroeg voor.

Gewoon klaar zijn met therapie en weer lekker aan het werk is sowieso nog geen optie, zover ben ik nog niet.

Ik moet gaan aangeven wat er volgens mij nog nodig is en waar ik behoefte aan heb. En dan komt er vanuit het behandelteam een advies voor een vervolg.
pi_175907921
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 14:46 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb via 1NP een psycholoog die eigenlijk precies aanbied wat ik nodig heb voor mijn gevoel.

http://www.hanneihlen.nl/html/stream_file.php?key=54znt7zt

Dus ik heb haar zojuist een mail gestuurd. Dat ik al sinds februari op zoek ben naar therapie voor een trauma. En dat ik maar vast blijf lopen binnen de grote GGZ instellingen. En dat haar website me erg aanspreekt maar dat ik me er niet teveel in durf te verdiepen omdat ik bang ven voor een teleurstelling. Dat ik via de huisarts al eerder een doorverwijzing voor een 1NP behandelaar heb proberen te krijgen en dat ze me dus maar naar grote instellingen blijven sturen. En wat haar visie daar dan op is en of ze het gesprek met me aan zou durven gaan. En dat ik me dan ook meteen afvraag wat haar wachttijden zijn, en of er dan ook zoiets bestaat als een “onafhankelijke psychiater”.
Waarom kies je een 1np behandelaar, Fripsel? Wat is het verschil tussen zo iemand en iemand bij een grote zorginstelling?

Erg knap van je trouwens dat je je grenzen aangeeft en die zelf ook opvolgt O+
pi_175908895
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 23:11 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Waarom kies je een 1np behandelaar, Fripsel? Wat is het verschil tussen zo iemand en iemand bij een grote zorginstelling?

Erg knap van je trouwens dat je je grenzen aangeeft en die zelf ook opvolgt O+
Heel simpel eigenlijk, via 1NP kan ik zelf kijken wat voor behandelmethodes er aangeboden worden en wat de insteek is op de persoonlijke website van een therapeut.

Bij de grote GGZ zit je maanden te wachten en mag je hopen dat je de juiste persoon tegen over je krijgt en zo niet is dat zoveel bureaucratische ellende met nog meer wachttijd.. En als ze daar tenminste recht toe, recht aan over kunnen communiceren. Maar zelfs daar moet omheen geluld worden of je moet het maar loslaten. Bij sommige mensen zal het vast goed helpen. Maar ik zet nooit meer een stap binnen zo’n gebouw. Het is net alsof sommige zo opgaan in hun systeempjes en maniertjes dat ze het hele mensenwerk vergeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2017 23:34:30 ]
pi_175909596
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 23:32 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Heel simpel eigenlijk, via 1NP kan ik zelf kijken wat voor behandelmethodes er aangeboden worden en wat de insteek is op de persoonlijke website van een therapeut.

Bij de grote GGZ zit je maanden te wachten en mag je hopen dat je de juiste persoon tegen over je krijgt en zo niet is dat zoveel bureaucratische ellende met nog meer wachttijd.. En als ze daar tenminste recht toe, recht aan over kunnen communiceren. Maar zelfs daar moet omheen geluld worden of je moet het maar loslaten. Bij sommige mensen zal het vast goed helpen. Maar ik zet nooit meer een stap binnen zo’n gebouw. Het is net alsof sommige zo opgaan in hun systeempjes en maniertjes dat ze het hele mensenwerk vergeten.
Dat klinkt goed, ja. Maar dat zijn vrijgevestigde therapeuten oid?
pi_175909645
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 23:48 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Dat klinkt goed, ja. Maar dat zijn vrijgevestigde therapeuten oid?
Dat zijn vrijgevestigde therapeuten die onder de organisatie 1NP werken zodat ze wel als GGZ therapie vergoed kunnen worden als ik het goed begrepen heb.

https://www.1np.nl/home

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2017 23:50:58 ]
pi_175909727
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 23:49 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat zijn vrijgevestigde therapeuten die onder de organisatie 1NP werken zodat ze wel als GGZ therapie vergoed kunnen worden als ik het goed begrepen heb.
Aha, ik snap het. Nou erg mooie stap die je gezet hebt! Hoop dat die therapeut veel voor je kan betekenen.

*En bedankt voor je uitleg O+
pi_175910764
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2017 22:00 schreef Marialice het volgende:

[..]

Ik ben nog lang niet van mijn depressie af, had gehoopt al wat verder te zijn daarin. Maar ik betwijfel of het echt veel gaat opleveren om op dezelfde manier door te gaan (cognitieve gedragstherapie), dan had ik de afgelopen maanden meer verschil moeten merken.

De theorie is simpel. Ik heb teveel in mijn rugzak zitten, en daar heb ik last van, hopelijk gaat de emdr helpen om de rugzak wat lichter te maken. Doordat ik die ervaringen gehad heb en al zo lang meedraag, heb ik wel bepaalde ideeën ontwikkeld over hoe de wereld in elkaar zit (niemand is te vertrouwen; als het er echt op aan komt kun je toch geen kant op; enz). Het zou mooi zijn om daar ook mee aan de slag te gaan, maar misschien is het daar nu nog te vroeg voor.

Gewoon klaar zijn met therapie en weer lekker aan het werk is sowieso nog geen optie, zover ben ik nog niet.

Ik moet gaan aangeven wat er volgens mij nog nodig is en waar ik behoefte aan heb. En dan komt er vanuit het behandelteam een advies voor een vervolg.
Ik vind dit best een helder verhaal. Is dit iets dat je aan hen kan voorleggen en ze kan vragen om met je mee te denken over hoe je verdergaat?

Je geeft best goed aan waar het probleem zit maar ook je twijfels en vragen over de te vervolgen weg, daar zouden ze toch iets mee moeten kunnen.
pi_175911418
Emotie achtbaan komt los. ;(

De hele dag mezelf gedwongen om alvast wat stappen vooruit te zetten maar.. Ik zou niet moeten weten hoe ik het in woorden moet..
pi_175912699
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 01:05 schreef Fripsel het volgende:
Emotie achtbaan komt los. ;(

De hele dag mezelf gedwongen om alvast wat stappen vooruit te zetten maar.. Ik zou niet moeten weten hoe ik het in woorden moet..
Ahw. virtual hug.
pi_175912938
Heb net een paar pilletjes Xanax gekocht. Iemand ervaringen mee? Ik zal ze alleen slikken op de reisdagen.
pi_175913659
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 03:59 schreef schmebulock het volgende:
Heb net een paar pilletjes Xanax gekocht. Iemand ervaringen mee? Ik zal ze alleen slikken op de reisdagen.
Ja, ik. Wat is je vraag daarover? :)
  vrijdag 22 december 2017 @ 07:14:04 #131
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175913662
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 03:59 schreef schmebulock het volgende:
Is alleen op recept toch?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_175913824
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:13 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Mag je die meenemen in het vliegtuig zonder recept?
pi_175913826
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:14 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Is alleen op recept toch?
Hier niet.
pi_175914720
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:41 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Mag je die meenemen in het vliegtuig zonder recept?
Daar heb ik dan weer geen ervaring mee, sorry.

Even vragen aan de vliegtuigmaatschappij?
pi_175915437
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:13 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

En hoelang werkt t voor jou?
pi_175915551
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 09:51 schreef schmebulock het volgende:

[..]

En hoelang werkt t voor jou?
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.apotheek.nl/me(...)eten-over-alprazolam

Ik gebruik tabletten van 20 mg. Als ik deze inneem dan zijn de klachten ongeveer 2/3e dag verminderd.
Als het heel erg is neem ik er twee in en dan werkt het binnen ongeveer een uur (maar dan word ik ook meteen suf en slaperig).
pi_175917303
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 09:56 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.apotheek.nl/me(...)eten-over-alprazolam

Ik gebruik tabletten van 20 mg. Als ik deze inneem dan zijn de klachten ongeveer 2/3e dag verminderd.
Als het heel erg is neem ik er twee in en dan werkt het binnen ongeveer een uur (maar dan word ik ook meteen suf en slaperig).
Werkt het 2 tot 3 dagen? Wow! Ik heb een half 0.5 tabletje ingenomen en dat werkt wel. Ik moet in ieder geval innemen voordat ik ga vliegen en voor ik door de douane ga, want het mag niet mee. Vanaf de douane is het 16 uur reizen. Hoeveel mg zou jij innemen?
pi_175917340
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 11:18 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Werkt het 2 tot 3 dagen? Wow! Ik heb een half 0.5 tabletje ingenomen en dat werkt wel. Ik moet in ieder geval innemen voordat ik ga vliegen en voor ik door de douane ga, want het mag niet mee. Vanaf de douane is het 16 uur reizen. Hoeveel mg zou jij innemen?
Ik denk dat M_w doelde op 'tweederde van een dag'. ;)
Mon 'en!
pi_175917403
Oh boy. Ik stuiter dadelijk van mijn bank. Mijn maatschappelijk werkster zou hier om 11 uur zijn. Ik krijg normaal altijd netjes een berichtje als ze later is. Nu niet.. heb al geappt maar nog geen reactie..

Slechte timing voor zoiets ;(

Heb wel netjes alles uitgeschreven wat geregeld moet worden. Mijn papieren klaar liggen..
pi_175917868
Ik durf niet te bellen want misschien is er bij een cliënt wel iets heel ergs aan de hand, maar voor hetzelfde geld is er iets mis gegaan op de planning en ik MOET echt nog wat dingen regelen voor kerst en ik heb haar hulp nodig en ik heb daar al contact over gehad dus dat weet ze wel. ;(
pi_175921497
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 11:45 schreef Fripsel het volgende:
Ik durf niet te bellen want misschien is er bij een cliënt wel iets heel ergs aan de hand, maar voor hetzelfde geld is er iets mis gegaan op de planning en ik MOET echt nog wat dingen regelen voor kerst en ik heb haar hulp nodig en ik heb daar al contact over gehad dus dat weet ze wel. ;(
Kun je niet even de planning bellen? Misschien dat zij iets weten en dan hoef je haar niet te storen.
pi_175921617
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 14:19 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Kun je niet even de planning bellen? Misschien dat zij iets weten en dan hoef je haar niet te storen.
Ze is hier ondertussen geweest. Mijn brein werkt echt niet goed meer. ;(

Ik heb te fanatiek willen onthouden dat er een afspraak verzet was naar 11 uur. Dat was die van vorige week, niet die van deze week. Gelukkig hebben we er wel heel hard om kunnen lachen samen. :') Gister ook al mijn portomonnee achter gelaten bij de supermarkt. Gaat goed hier.

Had door wat er gebeurd is ook een afspraak gemaakt bij de huisarts meteen. Zo van pro actief handelen. Heb ik met mijn pannekoekenhoofd precies een tijdstip gekozen dat ik helemaal niet kan. Dus daar kan ik zo nog even achter aan gaan bellen. En dan schaam ik me zo dat ik daar alweer van in paniek raak.

Maar alles is geregeld wat ik geregeld moest hebben met mijn maatschappelijk werkster. Dus zo alleen de huisarts nog even bellen. Had gister meteen de therapeut die ik op het oog had gemaild, ze heeft gewoon al gereageerd en die zou na de kerstvakantie al een afspraak kunnen maken voor een intake gesprek om te kijken of het klikt en die weet dan ook een psychiater die mijn medicatie over zou kunnen nemen.
pi_175922150
Fripsel, goed bezig!
Fake it till you make it...
pi_175922893
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 14:25 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ze is hier ondertussen geweest. Mijn brein werkt echt niet goed meer. ;(

Ik heb te fanatiek willen onthouden dat er een afspraak verzet was naar 11 uur. Dat was die van vorige week, niet die van deze week. Gelukkig hebben we er wel heel hard om kunnen lachen samen. :') Gister ook al mijn portomonnee achter gelaten bij de supermarkt. Gaat goed hier.

Had door wat er gebeurd is ook een afspraak gemaakt bij de huisarts meteen. Zo van pro actief handelen. Heb ik met mijn pannekoekenhoofd precies een tijdstip gekozen dat ik helemaal niet kan. Dus daar kan ik zo nog even achter aan gaan bellen. En dan schaam ik me zo dat ik daar alweer van in paniek raak.

Maar alles is geregeld wat ik geregeld moest hebben met mijn maatschappelijk werkster. Dus zo alleen de huisarts nog even bellen. Had gister meteen de therapeut die ik op het oog had gemaild, ze heeft gewoon al gereageerd en die zou na de kerstvakantie al een afspraak kunnen maken voor een intake gesprek om te kijken of het klikt en die weet dan ook een psychiater die mijn medicatie over zou kunnen nemen.
Oh gelukkig. Gebeurt mij ook wel eens, dat ik n andere tijd in mn hoofd heb.

Goed bezig verder!
pi_175926904
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 11:18 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Ik heb niet dezelfde tolerantie als jij en ken verder niet je medische geschiedenis. Heb reeds eerder andere benzo's gebruikt, maar die werkten niet voldoende bij mij. Daarom Xanax. Ik kan je niet adviseren, sorry. Misschien kun je een apotheker daar contacteren?

[ Bericht 2% gewijzigd door Melancholia_war op 22-12-2017 19:03:32 ]
  vrijdag 22 december 2017 @ 20:40:33 #146
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175930735
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 december 2017 07:41 schreef schmebulock het volgende:

[..]

Hier niet.
Welk bananenland is dat dan?
pi_175930935
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 20:40 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Welk bananenland is dat dan?
Thailand, neem ik aan, aangezien hij vanuit Bangkok naar huis vliegt..?
Mon 'en!
pi_175938837
Dit is misschien wel gezeik. ;(

Maar ik had allemaal leuke bakplannen voor kerstavond. En stiekem ben ik er ook best wel heul goed in. Dus de recepten stonden klaar, een globale planning in mijn hoofd.

Nou zijn de afgelopen dagen natuurlijk compleet anders verlopen dan ik verwacht had. En ik heb alles geregeld gekregen, afspraak met de huisarts is verzet. Kan hem van te voren mailen met een uitleg. Heb dus al een reactie van die psychologe en die heeft niet eens een wachttijd, alleen twee weken kerstvakantie en wilt een intakegesprek met me plannen.

En nu is het eerste van mijn pakproject helemaal mislukt en ik begin hem helemaal te flippen. En ik kan beter gewoon iets lekkers in de super halen denk ik, want er is genoeg kerst dessert troep. En dan morgen bijkomen. Maar godverdomme. :'(

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2017 01:12:19 ]
  Designer zaterdag 23 december 2017 @ 01:13:22 #149
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_175938853
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 01:11 schreef Fripsel het volgende:
Dit is misschien wel gezeik. ;(

Maar ik had allemaal leuke bakplannen voor kerstavond. En stiekem ben ik er ook best wel heul goed in. Dus de recepten stonden klaar, een globale planning in mijn hoofd.

Nou zijn de afgelopen dagen natuurlijk compleet anders verlopen dan ik verwacht had. En ik heb alles geregeld gekregen, afspraak met de huisarts is verzet. Kan hem van te voren mailen met een uitleg. Heb dus al een reactie van die psychologe en die heeft niet eens een wachttijd, alleen twee weken kerstvakantie en wilt een intakegesprek met me plannen.

En nu is het eerste van mijn pakproject helemaal mislukt en ik begin hem helemaal te flippen. En ik kan beter gewoon iets lekkers in de super halen denk ik, want er is genoeg kerst dessert troep. Maar godverdomme. :'(
Morgen gewoon rustig nog een poging wagen. Misschien helpt het om wat "kerst dessert troep" klaar te zetten, zodat de druk er af is als het alsnog niet lukt?
🐙
pi_175938918
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 december 2017 01:13 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Morgen gewoon rustig nog een poging wagen. Misschien helpt het om wat "kerst dessert troep" klaar te zetten, zodat de druk er af is als het alsnog niet lukt?
Dat staat toch al lang klaar :'(
  zaterdag 23 december 2017 @ 01:20:10 #151
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175938938
Oja kerst is ook nog een dezer dagen :D
  Designer zaterdag 23 december 2017 @ 01:27:41 #152
266257 crew  DeZwabber
pi_175939056
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 december 2017 01:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat staat toch al lang klaar :'(
Nou dan.
🐙
pi_175939169
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 december 2017 01:27 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nou dan.
Ik kan dat niet zo goed uitleggen. Ik weet dat als ik over een bepaalde grens ga pushen.. dan POEFFF

En ik heb qua voorbereiden alles gedaan wat ik kan doen. Ik wil relaxt kerstavond, niet neervallen op het moment dat bezoek binnen komt.

Het is jammer dat het zo gelopen is. Ik kan me er beter nu bij neer leggen denk ik, anders droom ik over taarten en brownies. No kidding.

Mijn rare dromen en nachtmerries komen weer door mijn medicijnen heen. :')
pi_175945168
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 01:20 schreef Quotidien het volgende:
Oja kerst is ook nog een dezer dagen :D
Owja....

Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om naar buiten te gaan. Ik heb ook weinig zin om überhaupt wat te doen merk ik.
pi_175945394
Moest net even de stad in voor een fles brandy en een pak melk. Paniekaanval ín de drankwinkel (hyperventilatie, extreme misselijkheid, tunnelvisie... the works). Lekker bezig, lijf!

Nu weer veilig thuis. Nu doe ik echt niets meer. ^O^
Mon 'en!
pi_175947339
T was goed druk in de winkels. Had er ook n beetje last van maar ik heb voor mezelf besloten een opperchillkerst te houden. Dus kerstavond op de bank met feelgood tv en maskertje op en andere pluizigheid. 1e kerstdag gamen / netflix en pizza. En 2e kerstdag dan bij m'n ouders eten. En verder kan iedereen die wil opzitten de boom in. No way dat ik ga lopen sloven met die dagen.
pi_175953071
Ik ben sinds een dag thuis na een opname van 7 weken. Ik hoopte en verwachtte dat het wel goed zou gaan, vooral omdat ik kerst leuk vind. Maar het valt flink tegen, ik voel me helemaal niet goed. Ben somber, lusteloos en wil niet wakker zijn omdat ik het niet trek. En alles is meteen zo druk, zo'n chaos thuis. Te veel. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit overzichtelijk en draaglijk wordt. Ik wil gewoon rust en orde. Maar dat kan blijkbaar niet of zo.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_175953891
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 19:16 schreef kuolema het volgende:
Ik ben sinds een dag thuis na een opname van 7 weken. Ik hoopte en verwachtte dat het wel goed zou gaan, vooral omdat ik kerst leuk vind. Maar het valt flink tegen, ik voel me helemaal niet goed. Ben somber, lusteloos en wil niet wakker zijn omdat ik het niet trek. En alles is meteen zo druk, zo'n chaos thuis. Te veel. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit overzichtelijk en draaglijk wordt. Ik wil gewoon rust en orde. Maar dat kan blijkbaar niet of zo.
Als je na zo'n lange tijd ineens thuis aankomt in de kerstdrukte, vind ik 't niet zo gek dat je er gek van wordt. Je wordt meteen in de chaos gegooid, even buiten een rustige wandeling maken is er ook niet echt bij met al die haastende mensen overal.

Kerst heeft echt z'n goede kanten, maar al dat gezeik trek ik gewoon niet.
Ik ben wel uitgenodigd maar ik heb sinds de uitnodiging niks meer vernomen en ik ga er zelf ook niet achteraan want niet genoeg zin.

De drukte wordt draaglijk zodra je op jezelf woont. Dan kan het wel en zit je niet met huisgenoten opgescheept. Dan bepaal je je eigen rust en is ALLES JOUW orde. Want 't is allemaal van -jou- en dan bepaal -jij-.

Het is niet voor niets dat ik ook duidelijk maak dat in mijn huis -ALLES- door mij bepaald wordt (het uitvoeren is dan wel weer een ander verhaal maar ik heb alle rust/tijd om zelf een systeem te bedenken dat voor me werkt).

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 23-12-2017 20:10:08 ]
  zaterdag 23 december 2017 @ 22:29:05 #159
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175959265
Hebben jullie ook wel eens dat rare gevoel dat je vrolijk bent en zin hebt om dingen te ondernemen? Ik heb er af en toe last van maar het gaat gelukkig snel weg. :X
pi_175960907
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 22:29 schreef Quotidien het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat rare gevoel dat je vrolijk bent en zin hebt om dingen te ondernemen? Ik heb er af en toe last van maar het gaat gelukkig snel weg. :X
Waarom vind je het gelukkig dat dat rare gevoel dat je vrolijk bent en zin hebt om dingen te ondernemen, snel weer weggaat?
pi_175961006
Ik ben vandaag best ok doorgekomen. Tot 11 uur in mijn bedje gelegen. Met mijn vriend besproken om bij de Lidl voor toetjes te kijken. Wat handige wegwerpbordjes gehaald in het centrum en dan kon ik zondag voor erbij alsnog een brownie bakken. Die is ondertussen al af.

:+ En het was sale en ik ben bijna jarig en ik zou nieuwe schoenen uit mogen zoeken voor mijn verjaardag. Mijn vriend was helemaal verbaasd. Had binnen een half uur schoenen gevonden “waarom zeg jij dat je altijd zo moeilijk bent met schoenen”.

Maar toen we weggingen uit het centrum was ik toch weer paniekerig en nu heb ik spanningsklachten op mijn borstkast. :')
  zaterdag 23 december 2017 @ 23:42:37 #162
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175961951
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 december 2017 23:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom vind je het gelukkig dat dat rare gevoel dat je vrolijk bent en zin hebt om dingen te ondernemen, snel weer weggaat?
Ik vind vrolijk zijn erg vervelend.
pi_175965129
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2017 19:16 schreef kuolema het volgende:
He sterkte :*
pi_175965161
He kuo, weet je welke overzichtelijkheid jij nodig hebt?
En hoe je dit moet inrichten?
Een plek, een leven, waarin je gedachten zo minimaal mogelijk met je aan de haal gaan.

En hoe komt het dat je negatief (over jezelf) blijft?
pi_175965171
Waarschijnlijk heb je helemaal geen zin om erover na te denken, hoeft ook niet.
pi_175991106
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 20:35 schreef Fripsel het volgende:
Ik zit ophef randje van hele heftige paniekaanvallen en ik weet niet wat te doen. ;(
Heb je ooit eens aan zelf analyse gedaan?
Deze test gebaseerd op oa Carl Jung's persoonlijkheidstypen kan je veel inzicht in jezelf geven:
https://www.16personalities.com

Verder ook interessant: alles wat Jung zei over projecties. Hoe je je eigen opvattingen / angsten etc. op de wereld projecteert
pi_175991408
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 12:45 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Deze test gebaseerd op oa Carl Jung's persoonlijkheidstypen kan je veel inzicht in jezelf geven:

Verder ook interessant: alles wat Jung zei over projecties. Hoe je je eigen opvattingen / angsten etc. op de wereld projecteert
Jep, en er komt iets anders uit dan een paar jaar geleden. Heb de eerste pagina pas gelezen, ga nu de rest lezen:

CAMPAIGNER PERSONALITY (ENFP, -A/-T)
  Designer maandag 25 december 2017 @ 13:00:12 #168
266257 crew  DeZwabber
pi_175991458
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 12:45 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Die tests zijn complete onzin en zeggen niets. Zelfs Carl Jung zelf vond dat. Verouderde bullshit die niet meer over je zelf zegt dan een buzzfeed quiz.
🐙
pi_175991526
quote:
10s.gif Op maandag 25 december 2017 13:00 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Die tests zijn complete onzin en zeggen niets. Zelfs Carl Jung zelf vond dat. Verouderde bullshit die niet meer over je zelf zegt dan een buzzfeed quiz.
Nou Zwabber. :9 Ik lees een en al herkenning. Maar ik leer er dus niks nieuws van.
  Designer maandag 25 december 2017 @ 13:04:19 #170
266257 crew  DeZwabber
pi_175991541
Volgens Buzzfeed ben ik een Ravenclaw.

https://www.buzzfeed.com/(...)se-you?origin=filqui
🐙
  Designer maandag 25 december 2017 @ 13:11:09 #171
266257 crew  DeZwabber
pi_175991666
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 13:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nou Zwabber. :9 Ik lees een en al herkenning. Maar ik leer er dus niks nieuws van.
Ja en mensen herkennen ook altijd vanalles in een horoscoop. De vraag is of je er iets aan hebt.

Die Myers-Briggs test (en anderen kopieren in feite dat ding) is ooit gemaakt door twee ongekwalificeerde huisvrouwen uit de 40s oid. Jung had maar 8 persoonlijkheidstypes en ze hebben er zelf ook nog eens 8 bij verzonnen.

Maar dan noemen ze wel de naam van Carl Jung om het meer te doen lijken dan het is.
🐙
pi_175991784
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 12:57 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Jep, en er komt iets anders uit dan een paar jaar geleden. Heb de eerste pagina pas gelezen, ga nu de rest lezen:

CAMPAIGNER PERSONALITY (ENFP, -A/-T)
Hier staat iets over Projecties:
https://jennalilla.org/2013/01/22/the-ego-and-its-projections/

Ik vind persoonlijk deze materie zeer interessant.
Heel veel info te vinden op het web.

Hoe je je eigen opvattingen projecteert op alles om je heen, net zoals dat alle mensen de wereld gekleurd zien. Door zelf analyse kan je er achter komen waarom je bepaalde dingen denkt. Alles wat je over je zelf denkt is bijvoorbeeld een projectie! Door elke keer, wanneer je bij jezelf bemerkt dat je een emotionele respons op iets / iemand hebt, na te gaan waarom je dit denkt, geeft veel inzicht over het hoe en waarom van je eigen angsten / problemen. Dit kan je op elk moment vd dag doen.

Verder is schaduw-werk boeiend: https://scottjeffrey.com/shadow-work/
Ik heb de test zelf gedaan en het was echt schokkend hoeveel eigenschappen ik heb die ik veroordeel in een ander. Confronterend, maar het maakt je wel meer heel. Ipv alleen de mooie kanten van jezelf willen zien. Wanneer je je eigen schaduw ontkent, werkt je schaduw toch onbewust op de achtergrond en kan dit allerlei onrust in jezelf veroorzaken. Ben je je ervan bewust, dan geeft dit heel veel rust. Het gaat over acceptatie van je donkere kanten, niet per sé het veranderen ervan!
pi_175992159
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 13:15 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Hoe je je eigen opvattingen projecteert op alles om je heen, net zoals dat alle mensen de wereld gekleurd zien. Door zelf analyse kan je er achter komen waarom je bepaalde dingen denkt. Alles wat je over je zelf denkt is bijvoorbeeld een projectie! Door elke keer, wanneer je bij jezelf bemerkt dat je een emotionele respons op iets / iemand hebt, na te gaan waarom je dit denkt, geeft veel inzicht over het hoe en waarom van je eigen angsten / problemen. Dit kan je op elk moment vd dag doen.

Ik heb de test zelf gedaan en het was echt schokkend hoeveel eigenschappen ik heb die ik veroordeel in een ander. Confronterend, maar het maakt je wel meer heel. Ipv alleen de mooie kanten van jezelf willen zien. Wanneer je je eigen schaduw ontkent, werkt je schaduw toch onbewust op de achtergrond en kan dit allerlei onrust in jezelf veroorzaken. Ben je je ervan bewust, dan geeft dit heel veel rust. Het gaat over acceptatie van je donkere kanten, niet per sé het veranderen ervan!
Hier ben ik juist heel erg bekend mee en dit is een van de redenen waarom ik zo vastloop in het GGZ traject.

Ze duwen je een keer op een stoel voor een intake traject en denken dan uitgevogeld te hebben hoe het zit. Terwijl dat veel meer lagen kent, die ik al best wel ver uitgedokterd heb. Met mijn laatste psycholoog is afgesproken dat we eerst een tijdlijn zouden maken om er zo dieper op in te gaan.

Ik heb PTSS, mijn gevoel van veiligheid is aangetast, dat maakt me nog niet dom zeg maar. En als je dan keer op keer, net als mijn ouders, me in de verkeerde hoek zet en niet luisterd, dan word het lontje steeds korter ja.

En ipv dat mijn laatste psycholoog zich aan die afspraak gehouden heeft, is ze eigenlijk precies dat laatste gaan doen. Ik geef bijvoorbeeld aan waardoor ik zo uit mijn dak ga, en in plaats van dat ze dat dan beter probeert te begrijpen, omdat ze mijn verleden niet kent, gaat ze gewoon totaal de andere kant op.

Tja.. een keer is genoeg ook genoeg. Ik zou daar moeten zijn om geholpen te worden. Ik ga hier niet uitleggen waarom ik dat principe heus wel snap. Dat is veel en veel te persoonlijk. Maar daar krijg je er de kans niet eens toe zeg maar.

Gelukkig heb ik ondertussen mail contact met een psycholoog die dat principe van een veilige omgeving wel lijkt te begrijpen.
pi_175992531
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 13:33 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Hier ben ik juist heel erg bekend mee en dit is een van de redenen waarom ik zo vastloop in het GGZ traject.

Ze duwen je een keer op een stoel voor een intake traject en denken dan uitgevogeld te hebben hoe het zit. Terwijl dat veel meer lagen kent, die ik al best wel ver uitgedokterd heb. Met mijn laatste psycholoog is afgesproken dat we eerst een tijdlijn zouden maken om er zo dieper op in te gaan.

Ik heb PTSS, mijn gevoel van veiligheid is aangetast, dat maakt me nog niet dom zeg maar. En als je dan keer op keer, net als mijn ouders, me in de verkeerde hoek zet en niet luisterd, dan word het lontje steeds korter ja.

En ipv dat mijn laatste psycholoog zich aan die afspraak gehouden heeft, is ze eigenlijk precies dat laatste gaan doen. Ik geef bijvoorbeeld aan waardoor ik zo uit mijn dak ga, en in plaats van dat ze dat dan beter probeert te begrijpen, omdat ze mijn verleden niet kent, gaat ze gewoon totaal de andere kant op.

Tja.. een keer is genoeg ook genoeg. Ik zou daar moeten zijn om geholpen te worden. Ik ga hier niet uitleggen waarom ik dat principe heus wel snap. Dat is veel en veel te persoonlijk. Maar daar krijg je er de kans niet eens toe zeg maar.

Gelukkig heb ik ondertussen mail contact met een psycholoog die dat principe van een veilige omgeving wel lijkt te begrijpen.
Het blijft een constant werken aan jezelf. Ga er maar gerust vanuit dat je hier de rest van je leven mee bezig bent. Verbeteringen gaan langzaam, stapje voor stapje. Heb zelf ook al 30 jaar pts. Alleen door constant aan mijzelf te werken ga ik vooruit. Maar elk klein stapje vooruit is beter dan stilstand!
pi_175993477
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 13:15 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Links niet gelezen, maar ik deel je interesse. Zeker het gedeelte van projecties herken ik sterk. Ik herken het ook bij anderen, het zegt veel over de mensen die dit doen.

Het meest wijze gezegde dat ik een kind ooit heb horen zeggen, is "wat je zegt ben je zelf" en het is waar (meestal).

De truc is om door je eigen ego heen te kijken en de mechaniek te zien en te herkennen binnen je eigen gedrag.
Bij bepaalde dingen van mijzelf had ik al langer het gevoel van "het hoort niet bij mij" of "het is net een kankergezwel. het zit aan me vast maar hoort geen deel van mij te zijn" en later bleek dat dus aan de PTSS te hebben gelegen, maar meer nog dingen uit m'n eigen verleden en de triggers daarvan. Het is iets waarmee ik niet geboren ben, maar wat in de loop van de tijd uit "zichzelf" zo gegroeid is. Soms werd het zelfs door anderen gekweekt, werd mij geleerd mezelf te haten en moest ik maar accepteren dat de hatelijke projecties van o.a. mijn ouders, terechte terechtwijzingen waren. En tegenwoordig zijn er nog steeds veel mensen die nieteens door hebben hoezeer ze projecteren. Ze maken nog liever hun eigen nest kapot, want zelfkritiek is iets waar volgens mij heel veel mensen dermate moeite mee hebben dat ze het 't liefste willen begraven, ze willen er koste wat 't kost niet mee geconfronteerd worden.

Ik vermoed dat het beschuldigd worden door anderen wat zij dan weer doen vanuit -hun- projecties, een trigger voor mij is.

Veel mensen beschuldigen (en -zoeken- zelfs beschuldigingen) in de dingen die ze haten enof vrezen. Het duurt een tijd voordat je hier vanaf kunt zijn, maar dat betekent niet dat je tot die tijd een hulpeloos slachtoffer bent van je eigen shit. Logica is voor mij een anker geweest van waaruit ik kritisch naar mezelf kon kijken ondanks die cognitieve kanker maar het was eigenlijk pas na traumabehandeling dat ik daadwerkelijk weer echte stappen op dit gebied heb kunnen amken.

Zeer interessante materie, thanks voor de links ^O^
pi_175993632
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 14:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Links niet gelezen, maar ik deel je interesse. Zeker het gedeelte van projecties herken ik sterk. Ik herken het ook bij anderen, het zegt veel over de mensen die dit doen.

Het meest wijze gezegde dat ik een kind ooit heb horen zeggen, is "wat je zegt ben je zelf" en het is waar (meestal).

De truc is om door je eigen ego heen te kijken en de mechaniek te zien en te herkennen binnen je eigen gedrag.
Bij bepaalde dingen van mijzelf had ik al langer het gevoel van "het hoort niet bij mij" of "het is net een kankergezwel. het zit aan me vast maar hoort geen deel van mij te zijn" en later bleek dat dus aan de PTSS te hebben gelegen, maar meer nog dingen uit m'n eigen verleden en de triggers daarvan.

Ik vermoed dat het beschuldigd worden door anderen wat zij dan weer doen vanuit -hun- projecties, een trigger voor mij is.

Veel mensen beschuldigen (en -zoeken- zelfs beschuldigingen) in de dingen die ze haten enof vrezen. Het duurt een tijd voordat je hier vanaf kunt zijn, maar dat betekent niet dat je tot die tijd een hulpeloos slachtoffer bent van je eigen shit. Logica is voor mij een anker geweest van waaruit ik kritisch naar mezelf kon kijken ondanks die cognitieve kanker maar het was eigenlijk pas na traumabehandeling dat ik daadwerkelijk weer echte stappen op dit gebied heb kunnen amken.

Zeer interessante materie, thanks voor de links ^O^
Hier ben ik het mee eens, maar ik heb dus het gevoel dat ik dat beter lijk te begrijpen dan de meeste psychologen die ik binnen de GGZ spreek.

Artsen/psychologen opzich zijn een van mijn angsten. Daarom is het voor mij ook zo belangrijk om die volledige tijdlijn eens een keer uit te kunnen leggen.

En ik ben het er ook zeker mee eens dat dat een deel eigen projectie is. Alleen weet je wat daar zo wringt bij mij. Zelfs als je zegt “ik heb ptss, daardoor trigger dit en dit mij” of “ik zit nu aan mijn grens”. Dan is dat zo vaak niet genoeg. Terwijl, wanneer iemand met buikgriep om zijn kotsemmer vraagt, dan ga je daar ook niet over in discussie en verbaasd zijn dat diegene de boel onder kotst zeg maar..
pi_175993764
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 14:41 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens, maar ik heb dus het gevoel dat ik dat beter lijk te begrijpen dan de meeste psychologen die ik binnen de GGZ spreek.

Artsen/psychologen opzich zijn een van mijn angsten. Daarom is het voor mij ook zo belangrijk om die volledige tijdlijn eens een keer uit te kunnen leggen.
De truc is om uit te zoeken wat het puntje precies is met 'artsen en psychologen'. Een tijdslijn geeft overzicht maar daarmee omzeil je wel je eigen emoties (wat opzich niet per definitie foutief is, maar wel een verbeterpuntje is). -De- makkelijkste manier is om dit te voelen. Maar waarschijnlijk is het pijnlijk voor je om dit te voelen en is de rationele weg de makkelijkste weg voor je (op dit moment).

Maar zelf ben ik van mening dat het uiteindelijke doel in deze is dat je leert -voelen-.
Dan is het slechts een kwestie van voelen waar de schoen 'm precies wringt, maar voelen moet je leren.
Het lastige is ook om door al die ruis van het dagelijkse bestaan heen te voelen wat je voelt. Lastig ook is om deze gevoelens in woorden of concepten om te zetten. Of ideeën. Zelf denk ik dat woorden bij voelen vaak tekort schieten, voor mij zijn daarom concepten, ideeën, richtingen, principes, makkelijker om te denken dan woorden. Woorden zijn zo beperkt als het om gevoelens aangaat.

Sommige dingen moet je wel ervaren en uitproberen. Vaak is het ook nodig om iets meermalen te proberen (zodat je vaker iets voelt), omdat contrast ook een wijze is waarop je je gevoelens kunt leren begrijpen.
Het contrast van het gevoel.
quote:
En ik ben het er ook zeker mee eens dat dat een deel eigen projectie is. Alleen weet je wat daar zo wringt bij mij. Zelfs als je zegt “ik heb ptss, daardoor trigger dit en dit mij” of “ik zit nu aan mijn grens”. Dan is dat zo vaak niet genoeg. Terwijl, wanneer iemand met buikgriep om zijn kotsemmer vraagt, dan ga je daar ook niet over in discussie en verbaasd zijn dat diegene de boel onder kotst zeg maar..
Dit laatste stukje begrijp ik niet (behalve dan dat stukje van die kotsemmer).
pi_175993871
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 14:41 schreef Fripsel het volgende:

[..]

quote:
Dit laatste stukje begrijp ik niet (behalve dan dat stukje van die kotsemmer).
O wacht, ik begrijp 't.

Wat je beschrijft, is onbegrip.

Vaak heb je ook dat mensen dan met jouw verhaal aan de haal gaan zodat ze hun eigen projecties -op jou- kunnen gaan botvieren. Zodra je dat bemerkt, zal je een probleem hebben die ander te bereiken omdat die ander niet echt luistert.

Zie het maar als hun kader van waaruit ze kunnen denken, op dat moment.
pi_175993925
quote:
We doen het allemaal! ;)
En het geeft niet. Daarom zijn we mensen. Maar dat betekent niet dat we als gedachtenloze Automaton's door het leven moeten gaan. Door elke keer bij mijzelf na te gaan waarom ik iets bepaalds denk (over anderen, over situaties, maar ook vooral over mijzelf) leer ik beetje bij beetje mijn eigen gedachtenspinsels te ontwarren en iets dichter bij de realiteit te komen. Ook zie ik in reacties van anderen dat het eigenlijk bijna altijd projecties van hen zijn.

Zelf analyse en het identificeren van mijn eigen projecties helpt mij buiten de wilde waterstroom te staan zonder er constant door te worden meegesleurd.

Emoties, gedachten, projecties van het ego zijn niet anders dan natuurfenomenen als storm, regen, wind, zon, etc. Het is niet iets wat alleen jou of mij overkomt. De inhoud van de emotie mag anders zijn, het fenomeen blijft hetzelfde. Wat doe je als er regen is? Blijf je er in staan of neem je je maatregelen. En zolang je in de wilde rivier blijft staan kan je evt worden meegesleurd. Maar je kan er ook uitstappen en er van afstand naar kijken, evt het verloop van de waterstroom veranderen waardoor de stroom minder heftig wordt en het evt zelfs een prettig kabbelend beekje wordt...

[ Bericht 23% gewijzigd door ray-xxx op 25-12-2017 15:03:03 ]
pi_175994332
Meer concreet; wanneer ik heftige stress voel, dan laat ik mij niet opjagen door de stress, vlucht er niet voor weg. Ik blijf bij die stress en observeer het. Wat gebeurt er op dat specifieke ogenblik? Door het te observeren word ik al rustiger. Misschien niet meteen, of de eerste keer. Maar elke keer iets meer. Ik vergelijk het ook met een monster door wie je wordt opgejaagt in een droom. Wanneer je je omkeert en het monster bekijkt, blijkt het ineens helemaal niet zo groot. Je eigen projecties hebben het zo groot gemaakt.
pi_175994413
Nog even iets verder gefilosofeerd;

Waarom reageren we allemaal anders op een situatie. Waarom raakt de ene persoon in de stress en heeft een ander er minder last van? Het is onze reactie op een gebeurtenis dat de stress veroorzaakt. Niet de gebeurtenis zelf. Alweer projectie. Het maakt niet uit hoe levensbedreigend een gebeurtenis was. In de kern blijft het hetzelfde.
pi_175995301
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 15:22 schreef ray-xxx het volgende:
Nog even iets verder gefilosofeerd;

Waarom reageren we allemaal anders op een situatie. Waarom raakt de ene persoon in de stress en heeft een ander er minder last van? Het is onze reactie op een gebeurtenis dat de stress veroorzaakt. Niet de gebeurtenis zelf. Alweer projectie. Het maakt niet uit hoe levensbedreigend een gebeurtenis was. In de kern blijft het hetzelfde.
Dit is geen gefilosofeer in mijn ogen maar gewoon de omschrijving van ptss. :@
pi_175996399
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 14:57 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

We doen het allemaal! ;)
En het geeft niet. Daarom zijn we mensen. Maar dat betekent niet dat we als gedachtenloze Automaton's door het leven moeten gaan. Door elke keer bij mijzelf na te gaan waarom ik iets bepaalds denk (over anderen, over situaties, maar ook vooral over mijzelf) leer ik beetje bij beetje mijn eigen gedachtenspinsels te ontwarren en iets dichter bij de realiteit te komen. Ook zie ik in reacties van anderen dat het eigenlijk bijna altijd projecties van hen zijn.

Zelf analyse en het identificeren van mijn eigen projecties helpt mij buiten de wilde waterstroom te staan zonder er constant door te worden meegesleurd.
Vetgedrukte is 't sleutelwoord hier.

Heb je weleens van anderen gehoord dat je niet alles moet gaan zitten overanalyseren?
quote:
Emoties, gedachten, projecties van het ego zijn niet anders dan natuurfenomenen als storm, regen, wind, zon, etc. Het is niet iets wat alleen jou of mij overkomt. De inhoud van de emotie mag anders zijn, het fenomeen blijft hetzelfde. Wat doe je als er regen is? Blijf je er in staan of neem je je maatregelen. En zolang je in de wilde rivier blijft staan kan je evt worden meegesleurd. Maar je kan er ook uitstappen en er van afstand naar kijken, evt het verloop van de waterstroom veranderen waardoor de stroom minder heftig wordt en het evt zelfs een prettig kabbelend beekje wordt...
Hier heb ik wat dingen waar ik me niet in kan vinden.

Emoties en gedachten zijn vaak een weerspiegeling van de omgeving waarin je leeft en hoe je daarin interacteert. Het heeft een functie en het weer heeft dat niet.

Als je bedoelt dat mensen dezelfde emoties en gedachten hebben...ja...dat is op zich ook wel zo.

Projecties van het ego zijn projecties (duh), maar op zich zijn projecties een vorm van patronen herkennen en dat heeft ook een functie.

Projectie van het ego...bedoel je daarmee dat mensen geneigd zijn dingen van zichzelf in een ander te zoeken? En wat nou als dat wat je in een ander zoekt, er niet is?
pi_175996430
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 15:17 schreef ray-xxx het volgende:
Meer concreet; wanneer ik heftige stress voel, dan laat ik mij niet opjagen door de stress, vlucht er niet voor weg. Ik blijf bij die stress en observeer het. Wat gebeurt er op dat specifieke ogenblik? Door het te observeren word ik al rustiger. Misschien niet meteen, of de eerste keer. Maar elke keer iets meer. Ik vergelijk het ook met een monster door wie je wordt opgejaagt in een droom. Wanneer je je omkeert en het monster bekijkt, blijkt het ineens helemaal niet zo groot. Je eigen projecties hebben het zo groot gemaakt.
Ik kan de stress wel observeren, maar afgezien van enkele keren word ik er niet rustiger van. Zolang een probleem blijft bestaan, blijft de bijbehorende stress ook bestaan maar is de bron van de stress weg, dan verdwijnt de stress als mist voor de zon :)

De eigen paniek observeren heeft me wel uit een plotselinge paniekaanval geholpen. Ik had er (tot zover ik me kon herinneren) nog nooit 1 gehad in het OV maar herkende het meteen. Ik bleef toen wel kalm omdat ik wist wat het was en dat er geen reëel gevaar voor me dreigde. Maar als een gevaar reëel is en het blijft bestaan, kan ik het niet loslaten.
pi_175996459
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 16:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dit is geen gefilosofeer in mijn ogen maar gewoon de omschrijving van ptss. :@
het anders reageren op externe prikkels kan, maar hoeft niet met ptss te maken te hebben. Er kunnen vele redenen voor zijn. Hele hoge pieptonen zullen door kinderen anders ervaren worden dan door ouderen en zelfs iets als een labeltje in je nek kan voor de 1 totaal arbitrair zijn en voor de ander een drama. maar allemaal dezelfde prikkels :)

Ook fysieke verschillen kunnen bijdragen aan het anders reageren. Zo zal 1 iemand misschien onthutst reageren als die brug over de sloot is ingestort, terwijl een ander gewoon de kleding uittrekt en naar de overkant zwemt omdat deze laatste persoon een waterrat is en dol op zwemmen is :P
Of denk maar aan een andere hindernis.

Of denk maar aan een bord met eten, verschillende reacties zal dat oproepen :P
pi_175996818
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:06 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

het anders reageren op externe prikkels kan, maar hoeft niet met ptss te maken te hebben. Er kunnen vele redenen voor zijn. Hele hoge pieptonen zullen door kinderen anders ervaren worden dan door ouderen en zelfs iets als een labeltje in je nek kan voor de 1 totaal arbitrair zijn en voor de ander een drama. maar allemaal dezelfde prikkels :)

Ook fysieke verschillen kunnen bijdragen aan het anders reageren. Zo zal 1 iemand misschien onthutst reageren als die brug over de sloot is ingestort, terwijl een ander gewoon de kleding uittrekt en naar de overkant zwemt omdat deze laatste persoon een waterrat is en dol op zwemmen is :P
Of denk maar aan een andere hindernis.

Of denk maar aan een bord met eten, verschillende reacties zal dat oproepen :P
Oh ja, bij een ptss’er is dit eigenlijk wat er mis gaat/stuk is. Dus ik dacht even Ehm, dit is toch het basis principe.

Maar wanneer je niet vanuit ptss beredeneert is dat totaal niet natuurlijk en dan is het zeker gefilosofeer. My mistake. :+
pi_175996861
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

Emoties en gedachten zijn vaak een weerspiegeling van de omgeving waarin je leeft en hoe je daarin interacteert. Het heeft een functie en het weer heeft dat niet.
Nee, emoties en gedachten zijn weerspiegelingen van hoe jij de dingen ziet. Anders zou iedereen het zoals jij zien en zou iedereen dus dezelfde realiteit zien. In werkelijkheid ziet iedereen zijn eigen versie van de werkelijkheid.

quote:
Als je bedoelt dat mensen dezelfde emoties en gedachten hebben...ja...dat is op zich ook wel zo.
Ik bedoel er mee dat je geen enkele controle hebt over het komen en gaan van emoties en gedachten. Zelfs wanneer je mediteert op stilte komen ze op. Daarom zegt men ook dat je tijdens meditatie de gedachten (etc) moet observeren en los laten. Niet proberen te controleren.

Iaw, zoals je geen controle hebt over andere natuurverschijnselen...

quote:
Projecties van het ego zijn projecties (duh), maar op zich zijn projecties een vorm van patronen herkennen en dat heeft ook een functie.
Patronen herkennen doe je door te observeren, niet door er naar te kijken door de gekleurde bril van het ego...

quote:
Projectie van het ego...bedoel je daarmee dat mensen geneigd zijn dingen van zichzelf in een ander te zoeken? En wat nou als dat wat je in een ander zoekt, er niet is?
Ik bedoel er mee dat je altijd alleen maar vanuit je eigen opgebouwde ervaringen naar iets kan kijken. Je blik is dus altijd gekleurd. Wat je wel kan doen is door analyse van je gedachten (etc) te kijken waarom je er zo naar kijkt.

quote:
over analyse
Je moet het natuurlijk wel een beetje leefbaar houden. Als je alles gaat zitten analyseren word je helemaal stapelgek. Maar af en toe jezelf eens bekijken (vooral tijdens de wat meer heftige emoties of negatieve gedachten) kan geen kwaad ;)
pi_175996939
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:45 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Nee, emoties en gedachten zijn weerspiegelingen van hoe jij de dingen ziet. Anders zou iedereen het zoals jij zien en zou iedereen dus dezelfde realiteit zien. In werkelijkheid ziet iedereen zijn eigen versie van de werkelijkheid.

[..]

Ik bedoel er mee dat je geen enkele controle hebt over het komen en gaan van emoties en gedachten. Zelfs wanneer je mediteert op stilte komen ze op. Daarom zegt men ook dat je tijdens meditatie de gedachten (etc) moet observeren en los laten. Niet proberen te controleren.

[..]

Patronen herkennen doe je door te observeren, niet door er naar te kijken door de gekleurde bril van het ego...

[..]

Ik bedoel er mee dat je altijd alleen maar vanuit je eigen opgebouwde ervaringen naar iets kan kijken. Je blik is dus altijd gekleurd. Wat je wel kan doen is door analyse van je gedachten (etc) te kijken waarom je er zo naar kijkt.

[..]

Je moet het natuurlijk wel een beetje leefbaar houden. Als je alles gaat zitten analyseren word je helemaal stapelgek. Maar af en toe jezelf eens bekijken (vooral tijdens de wat meer heftige emoties of negatieve gedachten) kan geen kwaad ;)
Maar heb jij daar therapie voor gehad? En zo ja via waar? Want zoals ik al zei, ik heb het idee dat ik dat beter begrijp dan de meeste GGZ personen die ik tot nu toe gesproken heb. Alleen kan ik het niet zeg maar. Dus ik zal begeleiding nodig hebben.
pi_175997003
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik kan de stress wel observeren, maar afgezien van enkele keren word ik er niet rustiger van. Zolang een probleem blijft bestaan, blijft de bijbehorende stress ook bestaan maar is de bron van de stress weg, dan verdwijnt de stress als mist voor de zon :)
Ik heb er zelf een andere ervaring mee. Hetgeen ik ooit als een gevaar zag is al heel lang weg. Maar de spanning komt nog steeds af en toe op. Het is puur fysiek. Een lichaamsherinnering zogezegd.

Waar jij over praat is denk ik gezonde stress. Stress bij gevaar lijkt me redelijk normaal.

quote:
De eigen paniek observeren heeft me wel uit een plotselinge paniekaanval geholpen. Ik had er (tot zover ik me kon herinneren) nog nooit 1 gehad in het OV maar herkende het meteen. Ik bleef toen wel kalm omdat ik wist wat het was en dat er geen reëel gevaar voor me dreigde. Maar als een gevaar reëel is en het blijft bestaan, kan ik het niet loslaten.
Dit is exact wat ik bedoelde. :)
pi_175997175
Dat paniek observeren helpt bij mij niet zo. Omdat er beelden aan gekoppelt zitten en emoties. En hoe harder ik me er op focus op het hoe en waarom ik het niet los kan laten en waarom mijn lichaam er zo heftig op reageert, hoe erger het wordt.

Wegvluchten in zo’n fantasiewereld werkt bijvoorbeeld wel, of het onderdrukken. Maar daar raak je uitgeput van.
pi_175997213
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 18:49 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar heb jij daar therapie voor gehad? En zo ja via waar? Want zoals ik al zei, ik heb het idee dat ik dat beter begrijp dan de meeste GGZ personen die ik tot nu toe gesproken heb. Alleen kan ik het niet zeg maar. Dus ik zal begeleiding nodig hebben.
Ik heb eerlijk gezegd nooit therapie gehad. Nooit de behoefte gevoeld omdat ik alles alleen op wilde oplossen. Ik zal beslist niet zeggen dat dat beter is dan therapie. Ik ben een beetje eigengereid en neem niet heel snel dingen van anderen aan. Beetje de aard van dit beestje ;) Helaas zijn daardoor veranderingen in mij op dit ptss vlak wel heel langzaam gegaan. Het is in 30 jaar (ja echt zo lang) wel steeds beter gegaan. En ik voel dat ik steeds dichter bij de kern kom. Maar ik hou er ook rekening mee dat dit altijd een zwak punt zal blijven in mij. Het hoort ook wel bij het leven. We worden allemaal op onze eigen manier gewond en leren omgaan met onze wonden. Sommige wonden helen snel, andere nooit helemaal. En sommige mensen helen snel en anderen langzaam. Dit geeft ook helemaal niets. Het zegt niets over of je faalt of slaagt als mens! Onze eigen problemen zijn (natuurlijk) altijd groter voor ons dan de problemen van anderen (omdat het right in your face is) Maar ga er maar gerust van uit dat iedereen problemen heeft. Ook de mensen die het (voor zichzelf / anderen) ontkennen. Om eerlijk te zijn tegenover jezelf is misschien moeilijk soms, maar uiteindelijk de beste manier! _O_
pi_175997405
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 19:08 schreef Fripsel het volgende:
Dat paniek observeren helpt bij mij niet zo. Omdat er beelden aan gekoppelt zitten en emoties. En hoe harder ik me er op focus op het hoe en waarom ik het niet los kan laten en waarom mijn lichaam er zo heftig op reageert, hoe erger het wordt.

Wegvluchten in zo’n fantasiewereld werkt bijvoorbeeld wel, of het onderdrukken. Maar daar raak je uitgeput van.
Op zo'n moment (bij paniek) moet je alleen observeren, detached. Niet analyseren (analyseren kan je later doen als je je weer goed voelt (schreef het niet helemaal correct op hierboven)). Heb je wel eens gemediteerd of aan yoga gedaan? Met zo'n mindset. Je moet ook niet teveel ineens willen. Probeer het eerst voor 1 minuutje of zo. En ga dan iets anders doen. Je kan het steeds langer maken bij volgende keren. Het werkt wel, maar je moet het rustig opbouwen. Je loopt ook niet in één x de honderd meter...

[ Bericht 1% gewijzigd door ray-xxx op 25-12-2017 19:28:13 ]
pi_175997602
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 19:10 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd nooit therapie gehad. Nooit de behoefte gevoeld omdat ik alles alleen op wilde oplossen. Ik zal beslist niet zeggen dat dat beter is dan therapie. Ik ben een beetje eigengereid en neem niet heel snel dingen van anderen aan. Beetje de aard van dit beestje ;) Helaas zijn daardoor veranderingen in mij op dit ptss vlak wel heel langzaam gegaan. Het is in 30 jaar (ja echt zo lang) wel steeds beter gegaan. En ik voel dat ik steeds dichter bij de kern kom. Maar ik hou er ook rekening mee dat dit altijd een zwak punt zal blijven in mij. Het hoort ook wel bij het leven. We worden allemaal op onze eigen manier gewond en leren omgaan met onze wonden. Sommige wonden helen snel, andere nooit helemaal. En sommige mensen helen snel en anderen langzaam. Dit geeft ook helemaal niets. Het zegt niets over of je faalt of slaagt als mens! Onze eigen problemen zijn (natuurlijk) altijd groter voor ons dan de problemen van anderen (omdat het right in your face is) Maar ga er maar gerust van uit dat iedereen problemen heeft. Ook de mensen die het (voor zichzelf / anderen) ontkennen. Om eerlijk te zijn tegenover jezelf is misschien moeilijk soms, maar uiteindelijk de beste manier! _O_
Maar hoe kom je aan je diagnose dan?
pi_175997675
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 19:08 schreef Fripsel het volgende:

Je moet het ook niet loslaten maar "gewoon" over je heen laten komen.

Voel de angst en emotie en bekijk de eventuele gedachten en beelden als een film. Ze worden vanzelf "saai" voor je en voor je brein.

Bovenstaande is verdomd lastig en kan ik zelf niet zonder medicatie. Maar aan de andere kant tijdens het op en afbouwen heb ik me erop deze manier aardig doorheen gesleept.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_175997761
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:40 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Je moet het ook niet loslaten maar "gewoon" over je heen laten komen.

Voel de angst en emotie en bekijk de eventuele gedachten en beelden als een film. Ze worden vanzelf "saai" voor je en voor je brein.

Bovenstaande is verdomd lastig en kan ik zelf niet zonder medicatie. Maar aan de andere kant tijdens het op en afbouwen heb ik me erop deze manier aardig doorheen gesleept.
Ik heb zelf last van een verdrongen trauma wat op gegeven moment terug is gekomen. Dat “gewoon” over me heen laten komen is niet echt een optie zeg maar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu met medicatie kom ik de dag door maar ik kan bijvoorbeeld niet werken zeg maar. Omdat dat zoveel concentratie zou kosten, dat lukt niet.

En ik vraag nu eigenlijk dus al 2 jaar om begeleiding daarvoor bij de gespecialiseerde GGZ, maar dat heeft me alleen maar ellende opgeleverd. Laten we daar maar niet weer op in gaan.

Dus ik denk, dat soms, het gewoon over je heen laten komen, geen optie is. Ik zou dat heel graag willen onder begeleiding. Maar die begeleiding is te druk met hun maniertjes, en wachttijden en shit.

Daarom wil ik het nu heel graag via zo’n 1NP psycholoog proberen. Het is dan alleen hopen dat hun mijn problematiek weer niet net te groot vinden. Dan weet ik het even echt niet meer denk ik.
pi_175997905
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:45 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb zelf last van een verdrongen trauma wat op gegeven moment terug is gekomen. Dat “gewoon” over me heen laten komen is niet echt een optie zeg maar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu met medicatie kom ik de dag door maar ik kan bijvoorbeeld niet werken zeg maar. Omdat dat zoveel concentratie zou kosten, dat lukt niet.

En ik vraag nu eigenlijk dus al 2 jaar om begeleiding daarvoor bij de gespecialiseerde GGZ, maar dat heeft me alleen maar ellende opgeleverd. Laten we daar maar niet weer op in gaan.

Dus ik denk, dat soms, het gewoon over je heen laten komen, geen optie is. Ik zou dat heel graag willen onder begeleiding. Maar die begeleiding is te druk met hun maniertjes, en wachttijden en shit.

Daarom wil ik het nu heel graag via zo’n 1NP psycholoog proberen. Het is dan alleen hopen dat hun mijn problematiek weer niet net te groot vinden. Dan weet ik het even echt niet meer denk ik.
Knuffel voor jou. Vind dat je erg dapper bent en heel goed bezig bent.
pi_175997935
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 19:34 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar hoe kom je aan je diagnose dan?
Zelf diagnose ;) Moest op een bepaald moment wel voor mijzelf erkennen dat ik ptss heb. Wanneer je soms uit het niets spanningen voelt opkomen zonder dat er een specifieke reden voor is of overdreven gestressed reageert op iets relatief onschuldigs lijkt het mij dat er iets meer aan de hand is. Het maakt me eerlijk gezegd ook niet heel veel uit wat ik exact heb. Benoem het zelf zo om in elk geval onder ogen te zien dat ik een probleem heb wat ik moet aanpakken...
pi_175997967
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:45 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

mensen reageren vaak anders op dezelfde prikkels. Wel zijn het allemaal dezelfde prikkels. We zien allemaal dezelfde zon. Hoe je daarmee omgaat, dat is aan 't individu.

Dat laatste van "eigen versie van de werkelijkheid" zie ik meer als "eigen projectie van de werkelijkheid". Er is ten slotte maar 1 werkelijkheid. Maar dit gaat een beetje off-topic zo, je punt is op zich wel helder :P
quote:
[..]

Iaw, zoals je geen controle hebt over andere natuurverschijnselen...
Maar je hebt wel degelijk in elk geval vat op je eigen gedachten. Je moet ze alleen juist weten te kanaliseren en daar waar je vast blijft lopen, heb je hulp nodig van buitenaf (zoals bij PTSS of andere psychische klachten).
quote:
[..]

Klopt, want anders ga je dingen zien die er niet zijn (zoals iemand van dingen beschuldigen die helemaal niet terecht hoeven te zijn, maar die je onbewust zoekt omdat zeg maar jouw projectie dat van je verlangt).

De projectie van dat ego verhindert objectief oordelen, maar de lijder hoeft dat zelf natuurlijk niet door te hebben. Zoiets moet je denk ik ook leren.
quote:
[..]

Misschien...maar je blik hoeft daardoor niet per definitie gekleurd te zijn :P
je kunt je eigen ego ook gewoon buiten beschouwing laten. Ook kun je naar de feiten kijken en dat is wel aan te leren.
quote:
[..]

Dat is niet wat ik bedoelde. Maar laat maar, is ook niet echt essentieel ofzo.
pi_175997972
quote:
17s.gif Op maandag 25 december 2017 19:54 schreef Melancholia_war het volgende:

[..]

Knuffel voor jou. Vind dat je erg dapper bent en heel goed bezig bent.
^O^
pi_175998044
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:54 schreef ray-xxx het volgende:

[..]

Ik heb er zelf een andere ervaring mee. Hetgeen ik ooit als een gevaar zag is al heel lang weg. Maar de spanning komt nog steeds af en toe op. Het is puur fysiek. Een lichaamsherinnering zogezegd.

Waar jij over praat is denk ik gezonde stress. Stress bij gevaar lijkt me redelijk normaal.
Mwah, die stress is niet bepaald gezond. het gaat meer over keer op keer bedrogen worden door mensen of bijvoorbeeld vernederd, gekwetst, niet serieus genomen worden, niet gehoord worden, etc.

Het blijft kut, zeker als de stressoren zelf gewoon blijven bestaan. gezond is het niet en ideaal vind ik het ook niet om dan uiteindelijk maar met mensen te moeten breken omdat het onmogelijk is ze naar me te laten luisteren.
quote:
[..]

Dit is exact wat ik bedoelde. :)
Top ^O^

Maar dit was dus ook zo'n ervaring waarbij ik wist dat het niet realistisch was om zeg maar serieus op die paniek-staat in te gaan. Ik was er niet bang voor, ook al zat ik daar te hyperventileren tussen de pratende en chattende en kletsende bezwete massa in die coupé.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')