quote:
Ik moet wel toegeven dat door je post ik de link legde met de in mn buurt liggende Langmauer (waarin in de eiffel nog best een aantal interessante resten te vinden zijn, deels rond de oude romeinse villae en in enkele eifeldorpjes... Vooral dat nooit helemaal het doel ervan bekend is (en in Ausonius Mosella deze langmauer niet genoemd wordt maar wel de betekenis van de vele villa's in dat gebied.
iig lijkt duidelijk dat de Langmauer geen enkel militair doel diende.
Mijn volgende vraag...
Momenteel wordt in de geschiedschrijving over Karel de Grote veel waarde gehecht aan het Paderborner Epos (ook wel bekend als de Aachener Karls-sage)...
Hiervan is echter een zeer klein deel overgeleverd, en slechts in één handschrift (uit een zwitsers Klooster in 1712 geroofd)
De overgebleven teksten handelen over een ontmoeting tussen Paus Leo en Karel, een droom van Karel over de Paus die zwaar lichameljk gewond is en enkel zijn tong en zijn ogen nog kan gebruiken, en door een wonder genezen kan (voorheen was een moordanslag op de paus gepleegd)
Karel prenteert zich als de redder en hervormer van het romeinse rijk en lijkt ook aan te duiden dat de hoofdstad naar het noorden verlegd wordt als een tweede Rome (geinterpreteerd is dat hiermee Aachen bedoeld wordt, al kan dit ook Paderborn zijn)...
Opvallend is dat eigenlijk dit Epos heel lang nauwelijks veel aandacht gekregen had, maar in ons zeer recente verleden opeens sterk aangegrepen werd en zeer veel aandacht kreeg, zeker in verband met een moderne nieuwe politieke ontwikkeling in diezelfde tijd.
In verband met welke nieuwe politieke ontwikkeling werd dit Paderborner Epos ook door moderne politici aangegrepen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25