quote:
Op vrijdag 1 december 2017 02:50 schreef Kijkertje het volgende:[..]
Eeuwenoud zwartschminkritueel? Vruchtbaarheidsritueel? Kijk maar naar soortgelijke vieringen in de rest van Europa? Zoiets? Heidens (bij)geloof, zwart-wit, goed-kwaad, licht-donker en zulks.... en daarom moet de zwarte kleur absoluut bewaard blijven? En het heeft allemaal niets te maken met een neger?
Edit: oh en Schenkman was wsl niet eens een voorstander van slavernij niet te vergeten.
Dat is dus deels de docu, toch maar een keertje kijken voor het complete plaatje.
Geschiedenisvervalsers die andere uitmaken voor geschiedenisvervalsers. Het actuele racisme, het actuele maatschappelijke onrecht, de geschiedenis van slavernij en de geschiedenis van ''zwarte piet'' wat allemaal met een zelf bevonden waarheid achteloos met creatieve hypotheses op één hoop worden gegooid, Heinrich Hofmann (niet te verwarren met de Nazi), Moren in Noord Italie, Piassen van Diepeheim waar je vreemd genoeg helemaal niemand over hoort, archetypes enz.
quote:
[quote] en daarom moet de zwarte kleur absoluut bewaard blijven?
Nee, alles kan aangepast worden wat ook gebeurd. Mij maakt het niet zo veel uit of de piet uiteindelijk zwart blijft of wat anders. Alles kan veranderen, met de tijd die het nodig heeft. Het punt is dat
de reden waarom mensen dit proberen af te dwingen gebaseerd is op onvoldoende fact checkking, leugens, en zodoende misplaatste insinuaties, en dat
dit gebeurt op een intimiderende wijze waarbij weerwoord of vorm van discussie onmogelijk lijkt te zijn, omdat zij klaarblijkelijk 100% overtuigd zijn van hun eigen zelf verzonnen gelijk.
De knecht van sinterklaas is geen slaaf, dat is hij nooit geweest. Toch zijn de anti pieters vreemd genoeg wel van mening dat ''de knecht van sinterklaas een slaaf is van sinterklaas''. Vreemd genoeg dus, vooral omdat, als men nu even de tijd neemt om zich te verdiepen, zal leren dat de goedheiligman juist anti racisme en anti slavernij was (en is). De bewering dat sinterklaas dus slaven heeft is echt, maar dan ook echt
utter bullshit, en in zekere zin zelfs een grove belediging, een valse beschimping van een figuur die juist niets dan goeds voor had met alle mensen, en de traditie die (samen met de millennia oude rituelen) daarvan uit gevormd is. Waren slaven vroeger niet nagenoeg naakt, ipv gekleed in een feestelijk teneu met
gouden oorbellen?
Tjah en dit stuit op verzet. Bij DWDD afgelopen week bijvoorbeeld zorgde ''mevrouw ''ik-heb-een-boek-geschreven'' anti piet'' bij mij, en vele anderen met mij, ervoor dat ik nog meer mijn hakken in het zand zette, door haar onuitstaanbare houding. Grappig genoeg was het de pro pieter (of beter gezegd de anti-anti pieter) die voor de gewenste en broodnodige nuancering zorgde;
Verandering is prima, maar geef het zn tijd. Iets wat mevrouw niet aanstond. Nee, zo gaan we er wel komen met kanten die lijnrecht tegen over elkaar staan.
quote:
En het heeft allemaal niets te maken met een neger?
Jazeker wel. Hoewel er geen één echt ''officieel'' verhaal is over ''waarom de moderne sinterklaas zn pieten vandaag de dag zwart zijn'' is het idee dat zwarte piet een ''neger'' is helemaal zo gek nog niet. So What? Wat is er mis aan dat het er misschien wel mee te maken heeft? Ik wil vooralsnog niet snappen wat er nu zo beladen of verkeerd is hieraan. Zeg je als blanke ''neger'' dan mag dat niet, terwijl negers in USA elkaar te pas en te onpas uitmaken voor ''nigger''. Moet ik nu ook gaan steigeren als ik door een getinte voor tata of kaaskop uitgemaakt word? Pfffffft vermoeiend allemaal. Tata of kaaskop is geen scheldwoord, toch zijn er mensen die dat als zo ervaren, zo ook met neger. Mag ik eigenlijk nog wel het woord ''getinte'' zeggen?
Dat hele ''gekwetst voelen'' door stereo typering gedoe, wat een aanstellerig kleinzielig gedoe. ''Zwarte piet is door de blanke verzonnen om de zwarte medemens te bespotten en te beledigen...'' Wat een onzin die bewering. (zwarte medemens, mag ik dat ook eigenlijk ook nog wel zeggen?)
Stel je niet aan vind ik, als het als grapvorm (cabaret enz) voorbij komt, lach er om, neem het niet serieus, en word het echt als kleinerend gebruikt, dan kun je er voor kiezen daarboven te staan. Volgens mij hebben mensen hier veel last van, dat soort dingen
altijd serieus nemen, en er vervolgens niet boven kunnen staan. Lastig hoor, in een wereld vol bespotting en stereotypering. Gelukkig zie ik nog genoeg niet-blanke die hier prima mee omgaan. (mag ik dat eigenlijk nog wel zeggen; niet-blanke?)
Whats next? Tonto van de lone ranger word blank, Kato van de green hornet ook? Tante Es en buurtslager Achmed van Jurgen Raymann.....ook allemaal raciale stereotypering toch?
De zeven dwergen van Sneeuwwitje moeten ''normale mensen'' worden omdat mensen met een groeistoornis hebben aangegeven zich gekwetst te voelen door de stereotypering van mensen met een groeistoornis in een sprookje Bij veel sprookjes is de koniging slecht, hoe moet arme Maxima dit uitleggen aan haar kinderen?
Misschien is het wel een idee dat er een officieel back story over de huidige piet word vastgelegd, zodat anti pieten zich niet meer gekwetst voelen omdat ze het gevoel hebben racistisch bejegend te voelen door een zelf verzonnen verhaaltje. Ik stel voor; Sinterklaas, als de anti racisme en anti slavernij goedheiligman hij is, spendeerde als zijn geld om slaven vrij te kopen en ze zodoende hun vrijheid te geven. Omdat good old Klaas geen money meer had besloten de ex slaven hem te helpen in zijn ''goeddaderigheid''. 5 December is vanaf nu een dag waar mensen niet alleen een kinderfeestje hebben, maar ook weer even stil staan bij het afgrijselijke verleden van de slaven en de goede daden van de man die zich hier tegen verzette, en waarbij ook de vrijheid en gelijkheid van iedereen gevierd word. Om het extra feestelijk te maken dossen de pieten zich uit in feestelijke en kleurijke kleding, met gouden oorbellen en lippenstift. Iedereen blij. Of zie ik nu nog iets over het hoofd waarbij mensen alsnog het gevoel hebben gekwetst te zijn?
quote:
Ik heb het gekeken, ik vind de reactie van Lunatiek (#15) erg goed. Wellicht dat ik het even gemist heb, maar waar waren toendertijd de protesten om de verandering van Sjimmie af te dwingen?
Nogmaals prima en volkomen logisch dat dingen veranderen, en alles met zn tijd mee gaat, maar wel alles op zn tijd. Intimiderende en afdwingende wijze op grond van misplaatste insinuaties werken dit alleen maar tegen.