abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175774849
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:



Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand. Naast een vrachtje Embraers is het alleen 787's wat KLM voorlopig binnenkrijgt. Pas over een jaar of 2 wordt de eerste Airbus A350-900 verwacht zo rond het moment dat de laatste 747-400 voorgoed vertrekt.

Morgen Vandaag komt overigens weer zo'n Embraer 175 binnen; PH-EXS vanuit Faro.

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2017 01:18:38 ]
pi_175790809
Ik meen dat dit de tweede 787 is die KLM zelf besteld heeft. De vorige is overigens toch weer geleased maar dan via een financial lease constructie (niet operational lease). Als het goed is komen in 2018 de BHN/O/P.
--
pi_175808728
KLM MD-11 Farewell flights by Iemand91, on Flickr

Unieke Fokkers maandagmiddag boven Amsterdam te zien
quote:
Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.

Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.

De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.

"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."

Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."

De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."

Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.

Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.

Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.

"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."

De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.

De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.
quote:
* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.

* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.

* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.

* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.
En Aeroflot komt deze zomer met de Airbus A330-200 naar Schiphol:

Aeroflot met veel groter toestel naar Amsterdam
quote:
Aeroflot vliegt in de komende zomer met een Airbus A330-200 tussen Amsterdam en Moskou Sjeremetjevo, zo meldt Routesonline. Dat is een forse capaciteitsverhoging voor de Russische maatschappij, die normaal met narrowbody-toestellen naar Nederland vliegt.

De A330-200 zal vanaf 1 juni dienst doen op de vluchten SU2550 vanuit Sjeremetjevo (vertrek 09:25) en SU2551 vanuit Schiphol (vertrek 13:15). De andere twee dagelijkse vluchten van Aeroflot blijven uitgevoerd worden door – veel kleinere – Airbus A320’s en A321’s.

A330-200
Er kunnen maximaal 241 passagiers meevliegen in de Russische A330-200’s. Vooral de businessclass-passagiers gaan er op vooruit, omdat zij in dat toestel over zogeheten angle-flat-stoelen beschikken. Ook voor reizigers in economy is er door de 2-4-2 opstelling meer comfort.
pi_175824815
Toch altijd leuk om weer te zien; die verhouding tussen mens en machine:

pi_175825205
Zijn er al de eerste foto's van de nieuwe PH-GOV? Die moet nu toch ook wel ongeveer op de productielijn liggen?
pi_175839180


Momenteel vliegt Delta vlucht 158 van Seoul naar Detroit boven de Golf van Alaska.
https://www.flightradar24.com/DAL158/fe0ec7d
Hierboven het vertrek van N666US uit Seoul.

Dit is de allerlaatste Amerikaanse reguliere commerciële 747 vlucht van de Boeing 747.
Dit betekent na 8 jaar het einde voor de 747-400 bij Delta Airlines die 16 van deze toestellen in de vloot nam na haar overname van Northwest.
Dit was 30 jaar (!) nadat Delta haar 747-100's had uitgefaseerd in 1977 omdat ze deze toen te groot waren voor hun netwerk; de Lockheed L-1011 Tristar was meer geschikt.


Delta vliegt met de 747-400 deze week nog naar een aantal luchthavens in de VS voor een serie van farewell flights. Van Detroit naar Paine Field (de geboorteplaats van de 747), dan een kleine hop naar Seattle en dan door naar Atlanta (deze staat op het punt te vertrekken) en uiteindelijk morgen naar Minneapolis-St. Paul..
Ook zal het nog een aantal charter vluchten uitvoeren maar 31 december zal de laatste dag zijn dat Delta passagiers vervoert met de 747.
Begin januari worden de 4 overgebleven 747's overgevlogen naar hun laatste rustplaats in Arizona.
Dan is het na bijna 48 jaar voorgoed voorbij met Amerikaanse 747-lijnvluchten.
Alleen Atlas Air heeft nog 4 passagiers 747-400's die het chartervluchten uitvoeren.

In de Delta maintenance hanger in Detroit waar de farewell flights begonnen:



N674US bij het delivery center op Paine Field. Hier werd ze ruim 18 jaar geleden aan Northwest Airlines geleverd:






De gezagvoerder nog even een handtekening zetten uit de cockpit escape hatch:



Het vertrek van N674US van Paine Field naar het verderop gelegen Seattle; een vlucht van zo'n 16 minuten:




Gezagvoerder Paul Gallaher. Hij vloog op de delivery flight van Northwest Airlines' eerste 747-400 in 1989.
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.



Delta Airlines kwam ook geregeld met de 747-400 naar Amsterdam. De laatste keer was op 28 augustus dit jaar; toen N668US vlucht DL134/135 van en naar Detroit uitvoerde. (foto hieronder)
Dit was hiermee ook de laatste reguliere Delta 747 lijnvluchten naar/van Europa; chartervluchten uitgezonderd.

N668US Boeing 747 Delta by lee weston, on Flickr

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-12-2017 15:26:14 ]
pi_175839322
Fijn leeswerk!
pi_175870117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:16 schreef Iemand91 het volgende:
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.
Gave timing :D (Of okay, misschien iets met type ratings..)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  woensdag 20 december 2017 @ 19:04:09 #211
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175871803
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:

[ afbeelding ]

Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand.
Waarom zit er een foto van een triple bij?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175872356
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom zit er een foto van een triple bij?
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:

  woensdag 20 december 2017 @ 19:23:40 #213
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175872447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:21 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:

[ afbeelding ]
Hij stond in de achtergrond... niet gezien. :@
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175905136
BOEING VOERT OVERNAMEGESPREKKEN MET EMBRAER
quote:
SEATTLE - Vliegtuigbouwers Boeing en Embraer voeren gesprekken over een mogelijke overname. Dat bevestigen beide partijen. Daarmee lijkt Boeing een antwoord te zoeken op de nauwe samenwerking die Airbus en Bombardier eerder dit jaar aangingen.

Ingewijden melden aan de Wall Street Journal dat Boeing 3,7 miljard dollar zou willen betalen voor Embraer. Het Braziliaanse bedrijf is marktleider op het gebied van regionale vliegtuigen en de grote concurrent van Bombardier, waarmee Airbus samenwerkt.

De Braziliaanse overheid moet wel goedkeuring geven omdat zij een veto heeft bij een eventuele overname van Embraer. Het in 1969 opgerichte bedrijf maakt vliegtuigen voor middellange afstanden. Boeing en Embraer zijn al samenwerkingspartners bij verschillende projecten.

Het zou de grootste overname zijn voor Boeing sinds de koop van de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas in 1997.

De laatste tijd vindt een flinke consolidatieslag plaats in de luchtvaartindustrie. In oktober nam het Europese Airbus nog een meerderheidsbelang in het CSeries-programma van het Canadese Bombardier.
pi_175924497
quote:
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 22 december 2017 @ 16:19:01 #216
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_175924602
Mag toch hopen dat die deal (nog) niet doorgaat. Embraer doet het hartstikke goed momenteel, marktwaarde kan nog wel even stijgen :) Maar ja, harde dollars lonken natuurlijk in Brasil.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_175938133
Belgie bestelt nog een Airbus A330 MRTT.

Belgium to invest in multi-role tanker plane
quote:
BRUSSELS (Reuters) - Belgium will invest 258 million euros ($305.8 million) in a air-to-air refueling plane to expand European defense capacity, the Belgium ministry of defense said on Friday.

The investment will increase the number of European tanker planes to eight from seven and is part of a 2012 project to improve Europe’s capacity in this regard.

The project had chosen the Airbus A330-MRTT plane, which apart from refueling different kinds of fighter aircraft, such as the F-35 and Eurofighter models, can also be used for transporting goods and passengers.
Dit brengt de vloot naar 8 stuks in het NAVO-verband waar Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Luxemburg deze toestellen aanschaffen.
In ieder geval 4 worden op Eindhoven gestationeerd.
  zondag 24 december 2017 @ 12:07:31 #219
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_175968258
Er zitten wel een paar goeie marketing lui daar O+
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 24 december 2017 @ 17:34:31 #220
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175975605
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
So we just called him Fred
pi_175979975
quote:
7s.gif Op zondag 24 december 2017 17:34 schreef FredvZ het volgende:
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
[ afbeelding ]
Wat denk je. :+
pi_175981721


De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL887 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL888 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.


Het schijnt dat ze eind januari ook naar Twente gaat.
Daar zal ze zich dus voegen bij -BFR.


PH-BFF is ook de hoofdrolspeelster van deze prachtige plaat:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 26-12-2017 16:52:51 ]
pi_175990594
flightradar24 twitterde op maandag 25-12-2017 om 06:17:02 After a brief trip back to the workshop for some carrots and a fresh load of toys, Santa is back in action. reageer retweet
pi_175990899

(Foto: Mediacentrum Defensie)

Fijne Kerstvluchtdagen. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 26 december 2017 @ 04:03:49 #225
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_176005588
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL888 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL889 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.

Een outbound lijnvlucht heeft altijd een oneven flightnumber (dus KL887 naar Hong Kong toe). De inbound is dan de 888.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 26 december 2017 @ 13:17:33 #226
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176012083
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 december 2017 16:14 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.
Daar gaan de Russen en de Chinezen wel voor zorgen in de komende jaren.
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 december 2017 @ 16:57:27 #227
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_176045070
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.

https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN1EL11L

Imo is het vliegtuig net wat te vroeg gekomen. In de toekomst kan het best aantrekkelijk worden omdat steeds meer vliegvelden tegen hun grenzen aan gaan lopen, al zal de markt nooit heel groot worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_176053236
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.
En water is nat.
  woensdag 27 december 2017 @ 21:09:18 #229
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_176053739
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.

https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN1EL11L

Imo is het vliegtuig net wat te vroeg gekomen. In de toekomst kan het best aantrekkelijk worden omdat steeds meer vliegvelden tegen hun grenzen aan gaan lopen, al zal de markt nooit heel groot worden
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.
pi_176054379
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 21:09 schreef Sunri5e het volgende:
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.
De A380 is puur een Emirates product (geworden).
De A380 heeft Emirates nodig en Emirates heeft de A380 nodig.
pi_176070737
Weet iemand of ik ergens kan nakijken hoe het A340 schema van LH eruit ziet of wanener dit gewijzigd is? Gevoeld stonden ze tot een maand geleden nog elke dag op München, maar kan nu geen LH A340 vluchten meer vinden vanaf München.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176071645
Afgelopen zaterdag nog eentje aan een gate zien staan in München.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_176071836
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 13:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of ik ergens kan nakijken hoe het A340 schema van LH eruit ziet of wanener dit gewijzigd is? Gevoeld stonden ze tot een maand geleden nog elke dag op München, maar kan nu geen LH A340 vluchten meer vinden vanaf München.
Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.
Toevallig ook niet in de war met hun A340-300's die door Lufthansa CityLine worden gevlogen, allen met een Star Alliance paintjob?

Overigens gaan die laatste toestellen naar Brussels Airlines die ze met hun crew gaan wet leasen aan Lufthansa met Eurowings paintjob.
En komende zomer gaan er 5 Lufthansa A380's verhuizen van Frankfurt naar Múnchen en gaan er in ruil waarschijnlijk een aantal (5?) A340-600's van Múnchen naar Frankfurt.

Ook hebben er de afgelopen (kerst)dagen een hoop toestellen stilgestaan vanwege de mindere vraag naar vluchten.
Hier bijvoorbeeld Frankfurt:




[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 28-12-2017 16:23:30 ]
pi_176072716
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_176072867
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2017 14:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.
Toevallig ook niet in de war met hun A340-300's die door Lufthansa CityLine worden gevlogen, allen met een Star Alliance paintjob?

Overigens gaan ze ook laatste toestellen naar Brussels Airlines die ze met hun crew gaan wet leasen aan Lufthansa met Eurowings paintjob.
En komende zomer gaan er 5 Lufthansa A380's verhuizen van Frankfurt naar Múnchen en gaan er in ruil waarschijnlijk een aantal (5?) A340-600's van Múnchen naar Frankfurt.

Ook hebben er de afgelopen (kerst)dagen een hoop toestellen stilgestaan vanwege de mindere vraag naar vluchten.
Hier bijvoorbeeld Frankfurt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ah, dan heb ik misschien verkeerd gezocht oid. Op korte termijn idd genoeg te zien in München, die A380s en daarnaast een handvol A350s.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_176205853
Delta keert om wegens vogel in cockpit
quote:
Een vliegtuig van Delta Air Lines keerde zaterdag vlak na vertrek om, vanwege een vogel die in de cockpit zat.

Vogel
In een verklaring meldt de luchtvaartmaatschappij dat de piloot de vogel vlak na het opstijgen ontdekt werd. Waarschijnlijk was het dier tijdens het boarden aan boord gekomen.

Vrij
Vlucht 1943 was onderweg naar Atlanta, maar om mogelijke afleiding door het dier te voorkomen keerde de piloot om. Eenmaal terug in Detroit werd het dier vrijgelaten. Het is niet bekend om welk soort vogel het ging.
Dan hoop je maar dat dat beest een beetje rustig blijft. :P
  Moderator maandag 1 januari 2018 @ 00:40:33 #237
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176207764
Opdat 2018 weer een jaar mag worden zonder burgerluchtvaart ongevallen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 3 januari 2018 @ 00:08:54 #238
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_176250589
quote:
1s.gif Op maandag 1 januari 2018 00:40 schreef derLudolf het volgende:
Opdat 2018 weer een jaar mag worden zonder burgerluchtvaart ongevallen
Met dank aan Trump:
realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13 Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)
pi_176252955
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:

[..]

Met dank aan Trump:
realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13 Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 3 januari 2018 @ 10:34:01 #240
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176253480
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 09:50 schreef Karstman het volgende:
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.
De burgerluchtvaart had zijn eerste dodelijke ongeval van 2017 al op 16 januari:
MyCargo B744 at Bishkek on Jan 16th 2017, impacted terrain on go around
So we just called him Fred
  woensdag 3 januari 2018 @ 10:46:24 #241
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176253630
Geen geduld tot de trap of avio brug tegen het vliegtuig staat?
Dan neem je toch gewoon de nooduitgang:
So we just called him Fred
pi_176270723
Vandaag werd de allerlaatste Delta Airlines 747 naar haar laatste rustplaats gebracht:



Er zijn zelfs nog twee mensen getrouwd aan boord van deze vlucht; een piloot en flight attendant die elkaar in 2009 hebben ontmoet; uiteraard tijdens een vlucht met de 747. :P
Uiteraard met een flypast over Pinal Airpark.



Untitled by Jon Ostrower, on Flickr

Dat was het; de laatste Amerikaanse 747 passagiersvlucht...
(Op 4 toestellen na die nog gecharterd worden)
pi_176279056
Zo, het jaar begint goed: mijn vriendin is aangenomen bij Lufthansa (stewardess). Nu toch maar een goed voornemen: lekker vaak meevliegen! :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:39:50 #244
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176281067
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:11 schreef Hojdhopper het volgende:
Zo, het jaar begint goed: mijn vriendin is aangenomen bij Lufthansa (stewardess). Nu toch maar een goed voornemen: lekker vaak meevliegen! :P
Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant! :P Maar gefeliciteerd :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_176282545
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:39 schreef flipsen het volgende:

[..]

Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant! :P Maar gefeliciteerd :Y
Haha snap je punt, gelukkig gebruikt ze het woord zelf soms ook nog. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 4 januari 2018 @ 21:32:48 #246
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_176289848
Iemand nog vliegtuigstoelen voor z‘n woonkamer nodig: https://campaign.dechow.de/airberlin.html
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_176291585
Vandaag was de roll-out van de eerste Airbus Beluga XL:

Airbus A330 Beluga XL by Rami Khanna-Prade, on Flickr
Airbus A330-743L Beluga XL by Rami Khanna-Prade, on Flickr
  PR/Manusje van alles donderdag 4 januari 2018 @ 23:21:43 #248
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_176292505
Wat een gezwel van een vliegtuig.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 januari 2018 @ 23:36:38 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_176292807
Als ie maar doet waarvoor ie bedoeld is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_176292861
Blijft inderdaad een vreselijk ding om te zien, een AN-225 bijvoorbeeld ziet er toch wat mannelijker uit.
pi_176338695
WINTERSTORM ZORGT VOOR 'MELTDOWN' OP NEW YORK JFK
quote:
NEW YORK - Winterstorm Grayson heeft het vliegverkeer in het Noordoosten van de Verenigde Staten de afgelopen twee dagen flink verstoord. Nasdaq bericht over 4.000 annuleringen op donderdag en op social media spreken reizigers over een ‘meltdown’ op New York’s JFK Airport. Ook zaterdag houden de problemen aan.

Volgens Nasdaq is United Airlines het grootste slachtoffer van de storm met een aantal van 560 annuleringen op donderdag. Ook American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue Airways, Spirit Airlines en Southwest Airlines werden door Grayson verplicht tot het annuleren van veel vluchten.

New York JFK
Op sociale media doen verschillende passagiers hun beklag over de situatie in New York vrijdag en zaterdagochtend, bijvoorbeeld over het lange wachten bij het ophalen van de bagage. Mensen zijn vooral boos over de wachttijden op het asfalt. Zo stelt een twitteraar drie uur in het vliegtuig te zitten in afwachting van een beschikbare gate. De piloot zou hebben aangegeven dat het chaos was bij de luchtverkeersleiding.

Op Twitter werd ook duidelijk dat sommige reizigers vanuit het vliegtuig het alarmnummer 911 hebben gebeld en hebben gedreigd “de nooddeuren open te breken”. Volgens Flightradar24 hadden verschillende vluchten hetzelfde probleem na het landen en hebben sommige vliegtuigen tijdens het wachten een rondje gereden over de luchthaven. Ook zaterdag houden de problemen aan. Vliegtuigen van Lufthansa en Austrian Airlines zie al waren vertrokken richting JFK hebben rechtsomkeert gemaakt naar respectievelijk Frankfurt en Wenen vanwege beperkte capaciteit op de luchthaven.

Schiphol
Ook het vliegverkeer op Schiphol had last van het winterweer in de VS. Zo zijn donderdag drie van vijf vertrekkende vluchten naar New York geannuleerd, evenals vluchten naar Boston. Op vrijdag zijn alle inkomende vluchten vanuit New York gecanceld en hadden alle inkomende vluchten een dag later flinke vetraging. De vluchten van Schiphol naar Boston en Philadelphia verliepen vrijdag weer volgens schema.

Het ergste van de winterstorm lijkt voorbij, al kan het de komende dagen in het noordoosten van de VS erg koud worden. Volgens de New York Times kunnen er gevaarlijk lage temperaturen gehaald worden tot wel -40 graden Celsius rond New York en in New England.
Zoals in het artikel staat hebben er toestellen úren lang op de tarmac gestaan na landing.
Beruchtste voorbeeld is wel Air China vlucht 989 vanuit Beijing. Die hebben na een vlucht van zo'n 13 uur hebben die daarna nog zo'n 7 uur op de tarmac gestaan voordat ze het vliegtuig uit konden...
Meerdere internationale vluchten zijn omgekeerd omdat ze niet afgehandeld kunnen worden.
Interessant om de feed van Flightradar24 hierover te volgen: https://twitter.com/flightradar24

Een gigantische chaos daar.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 januari 2018 @ 11:17:04 #252
39237 crew  H_T
2733
pi_176341515
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoeker

SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 januari 2018 @ 11:27:50 #253
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_176341708
uiteindelijk is het toestel leeg naar New York JFK gevlogen en is via een reguliere vlucht via Frankfurt inmiddels teruggekeerd in Singapore. Wel met een dagje vertraging zo te zien
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 7 januari 2018 @ 11:50:18 #254
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176342128
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoeker

SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagage :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 januari 2018 @ 12:38:01 #255
39237 crew  H_T
2733
pi_176342949
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:50 schreef flipsen het volgende:

[..]

Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagage :D
En de laatste 130 kilometer per bus afleggen, voor de volledige Ryanair-experience :s)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 7 januari 2018 @ 13:31:38 #256
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176343863
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 12:38 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

En de laatste 130 kilometer per bus afleggen, voor de volledige Ryanair-experience :s)
_O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 7 januari 2018 @ 16:24:58 #257
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176347360
Of de AeroMexico experience: wacht u hier maar in deze onverwarmde terminal in de nacht vier uur lang op de vlucht naar uw eindbestemming.
So we just called him Fred
  PR/Manusje van alles zondag 7 januari 2018 @ 16:46:00 #258
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_176347729
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 11:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoeker

SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Slim gedaan van die lui. Beter dan 7 uur wachten als je pech hebt. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_176359889
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2018 01:39 schreef Iemand91 het volgende:
WINTERSTORM ZORGT VOOR 'MELTDOWN' OP NEW YORK JFK

[..]

Zoals in het artikel staat hebben er toestellen úren lang op de tarmac gestaan na landing.
Beruchtste voorbeeld is wel Air China vlucht 989 vanuit Beijing. Die hebben na een vlucht van zo'n 13 uur hebben die daarna nog zo'n 7 uur op de tarmac gestaan voordat ze het vliegtuig uit konden...
Meerdere internationale vluchten zijn omgekeerd omdat ze niet afgehandeld kunnen worden.
Interessant om de feed van Flightradar24 hierover te volgen: https://twitter.com/flightradar24

Een gigantische chaos daar.
Zou dit daarbij helpen?

NY1 twitterde op zondag 07-01-2018 om 21:40:56 A water main break has slightly flooded @JFKairport's Terminal 4. It's also delayed flights and has shut down inter… https://t.co/URax0yqsch reageer retweet
pi_176363657
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 09:01 schreef MaxMark het volgende:
Zou dit daarbij helpen?

NY1 twitterde op zondag 07-01-2018 om 21:40:56 A water main break has slightly flooded @JFKairport's Terminal 4. It's also delayed flights and has shut down inter… https://t.co/URax0yqsch[ afbeelding ] reageer retweet
Niet bepaald. Alles wat maar tegen kan zitten/fout kan gaan, gebeurd daar ook geloof ik...

PH-PBA heeft weer een nieuwe paintjob:
(De kleuren die het in de jaren '50 had toen het als regeringstoestel rondvloog)





https://www.facebook.com/(...)sts/1645896112144394
  maandag 8 januari 2018 @ 13:11:20 #261
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176363794
Wat is er met die staart gebeurd??

Edit: Ah, zie het al, er mist nog een flappie :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_176450817
APELDOORN WIL BOEING 747 LATEN OVERVLIEGEN OM GELUIDSHINDER LELYSTAD TE TESTEN
quote:
APELDOORN - Een lokale partij in Apeldoorn wil een Boeing 747 laag over de stad laten vliegen. Daardoor zouden inwoners een voorproefje moeten krijgen van de geluidsoverlast die vliegverkeer naar Lelystad Airport straks veroorzaakt. Saillant detail: op de Polderluchthaven komen straks helemaal geen Boeing 747’s...

De Boeing 747, een toestel van KLM, vliegt volgens planning op 22 januari naar Twente om daar ontmanteld te worden. KLM vervangt het type de komende jaren door de stillere Boeing 777 en 787 Dreamliner.

De politieke partij Lokaal Apeldoorn heeft volgens dagblad de Stentor in de gemeenteraad voorgesteld om het vliegtuig op 2.700 meter over het centrum te laten scheren.

Het voorstel zorgde inmiddels voor ingezonden brieven, vanwege het feit dat een laag overvliegende Boeing 747-400 in geen verhouding staat tot de Boeing 737’s en Airbus A320’s die naar verwachting gebruik gaan maken van Lelystad Airport.
Wel lekker constructief politiek voeren dit. Overheid/Schiphol die met onjuiste feiten komt (minder overlast dan realiteit) en tegenpartijen die ook met onjuiste feiten komen (meer overlast dan realiteit).

Hun reactie:
quote:
“Ik heb liever dat we een vliegtuig laten overvliegen waarvan we weten dat ‘ie meer lawaai produceert dan dat we dat doen met een vliegtuig dat minder lawaai maakt”
  vrijdag 12 januari 2018 @ 12:49:57 #263
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176451210
Waarschijnlijk heeft die lokale partij "Lokaal Apeldoorn" ook aan de piloten gevraagd om nog even de afterburner aan te zetten :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_176451949
Journalistiek pareltje ook weer:

"op 2.700 meter over het centrum te laten scheren."

:')
pi_176452168
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 13:03 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Niet bepaald. Alles wat maar tegen kan zitten/fout kan gaan, gebeurd daar ook geloof ik...

PH-PBA heeft weer een nieuwe paintjob:
(De kleuren die het in de jaren '50 had toen het als regeringstoestel rondvloog)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

https://www.facebook.com/(...)sts/1645896112144394
Wat is er met die hangardeuren die zo scheef hangen ?
Hoor dat zo ?
pi_176452284
Het is bijna verkiezingen hè. De lokale partij moet even scoren. Zonder enig benul van zaken uiteraard want ja lokale politiek...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 12 januari 2018 @ 19:00:00 #267
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176458499
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:49 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Wat is er met die hangardeuren die zo scheef hangen ?
Hoor dat zo ?
Die twee scheve dingen links en rechts zijn de omhooggeklapte staanders voor het middelste rolluik.
So we just called him Fred
pi_176458622
Ah, vandaar :D
pi_176485633
Gisteravond heeft Lufthansa D-ABYA (747-8i) naar Rome gevlogen.
quote:
for paint into upcoming new cs, 1st aircraft
Het *lijkt* er op dat het slechts een lichte aanpassing zal zijn (voornamelijk de staart decal) maar wie weet.
Hoop persoonlijk dat ze weinig veranderen en niet de trend volgen van overal maar wavy lines te gaan zetten...
Begin februari schijnt de nieuwe livery onthuld te worden.

  zaterdag 13 januari 2018 @ 23:05:06 #270
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_176487324
AnalystTK twitterde op zaterdag 13-01-2018 om 22:14:40 Breaking News: Pegasus Airlines Boeing 737-800 TC-CPF overrun runway at Trabzon. All pax ok. https://t.co/TWjxYiYKzK reageer retweet
pi_176494736
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2018 23:05 schreef Sunri5e het volgende:
AnalystTK twitterde op zaterdag 13-01-2018 om 22:14:40 Breaking News: Pegasus Airlines Boeing 737-800 TC-CPF overrun runway at Trabzon. All pax ok. https://t.co/TWjxYiYKzK reageer retweet
Hij ligt er lekker bij:

:X
  zondag 14 januari 2018 @ 11:35:01 #272
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_176495321
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:07 schreef Piles het volgende:

[..]

Hij ligt er lekker bij:
[ afbeelding ]
:X
Ach, direct met de glijbaan de zee in, goed begin van de vakantie :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 14 januari 2018 @ 12:14:56 #273
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176496080
Vraag me wel af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, zo náást de landingsbaan :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_176496345
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:14 schreef flipsen het volgende:
Vraag me wel af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, zo náást de landingsbaan :?
Kan natuurlijk vanalles zijn, maar zo de flank uit denk je al snel aan een defect. Een kapot neuswielsturingssyteem, of remmen die vastslaan, etc.
pi_176504844
Die moesten vast heel lang op hun koffers wachten.
Jesus saves but death prevails.
  zondag 14 januari 2018 @ 23:10:40 #276
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176510833
Foutje bij het backtracken kan ook nog.
So we just called him Fred
pi_176510854
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 23:10 schreef FredvZ het volgende:
Foutje bij het backtracken kan ook nog.
gezien het spoor in het gras nog geen backtrack?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_176511018
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 23:10 schreef FredvZ het volgende:
Foutje bij het backtracken kan ook nog.
Zo van, de turning pad was linksom toch? :D
  maandag 15 januari 2018 @ 01:58:08 #279
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176512520
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 23:19 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Zo van, de turning pad was linksom toch? :D
Touchdown, uitrollen, 270° rechts ipv 225° rechts en dan 45° links.
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 23:11 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

gezien het spoor in het gras nog geen backtrack?
Volgens AVHerald zijn er geruchten dat het landingsgestel het begaf en het toestel zo links van de baan af ging.
So we just called him Fred
pi_176513968
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 01:58 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Touchdown, uitrollen, 270° rechts ipv 225° rechts en dan 45° links.

[..]

Volgens AVHerald zijn er geruchten dat het landingsgestel het begaf en het toestel zo links van de baan af ging.
Ah ja op die manier, maar inderdaad, de sporen in het gras wijzen erop dat het tijdens de rollout al mis ging. Landingsgestel dat ermee ophoudt zou een prima verklaring zijn inderdaad ;)
  maandag 15 januari 2018 @ 10:55:50 #281
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176515404
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ach, direct met de glijbaan de zee in, goed begin van de vakantie :D
Tipje waard, direct op het strand afgezet worden door de vliegmaatschappij.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176517089
BeAirForce twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:15:36 De twee #F16 die door de geluidmuur gingen, behoren tot de Belgische Luchtmacht. Zij voerden een interceptie uit in het kader van de BENELUX QRA. Paraat om uw veiligheid te waarborgen. https://t.co/sFvKHtnLJx reageer retweet
Kon_Luchtmacht twitterde op maandag 15-01-2018 om 11:45:42 Zojuist #knal boven O-NO NL veroorzaakt door 2x F-16 die door de geluidsbarrière zijn gegaan reageer retweet
AircraftSpots twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:16:25 #QRA - Belgian Air Force F-16's have intercepted 2x Russian Air Force Tu-160 Blackjack bombers over the North Sea 1x Russian Air Force Tu-160 ID'd as RF-94102 https://t.co/3cW6Q74GCD reageer retweet
pi_176529241
Het wordt druk in Twente:

Naast KLM 747 ook twee Air France A340’s naar Twente
quote:
Twente Airport ontvangt deze maand naast de Boeing 747 van KLM, nog twee widebody’s. Twee Airbus A340-300’s van Air France vliegen naar het Enschedese vliegveld, waar de toestellen worden ontmanteld.

Air France A340
Op 19 januari rond 9:00 uur wordt het eerste Air France-toestel van Parijs Charles de Gaulle naar Twente overgevlogen. Het vliegtuig, de F-GLZI, is ruim 22 jaar oud. Drie dagen later, op 22 januari in de ochtend volgt de 18 jaar oude F-GLZR.

KLM
Diezelfde dag komt ook de Boeing 747-400 van KLM, PH-BFF, naar Twente. De Boeing wordt rond 12:00 uur verwacht. Het toestel vliegt sinds 1990 bij KLM. Uit gegevens van Flightradar24.com blijkt dat het vliegtuig al sinds 25 december aan de grond staat, na een vlucht vanuit Hongkong naar Amsterdam.

AELS
De vliegtuigen worden ontmanteld door Aircraft End-of-Life Solutions, dat de vrijkomende vliegtuigonderdelen vervolgens verkoopt.
Dus:

- Vrijdag 19 januari: Air France A340-300 F-GLZI, aankomst om 09:50 uur.
- Maandag 22 januari: Air France A340-300 F-GLZR, aankomst om 09:50 uur
- Maandag 22 januari: KLM 747-400 PH-BFF, aankomst om 12:55 uur.


(Cockpit van PH-BFR in Twente, ruim een week geleden)
  dinsdag 16 januari 2018 @ 02:15:58 #284
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176534231
Zouden ze in Twente dan sneller zijn dan in Parchim?
So we just called him Fred
  dinsdag 16 januari 2018 @ 03:07:33 #285
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_176534326
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 02:15 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze in Twente dan sneller zijn dan in Parchim?
Ik gok gewoon goedkoper.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_176540948
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 02:15 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze in Twente dan sneller zijn dan in Parchim?
Ik geloof niet dat ze de toestellen in Parchim slopen.
Die worden min of meer in redelijke staat gehouden door Lufthansa Technik.

KLM's oudste 737 PH-BXA is gisteren teruggekomen uit Norwich na repaint.
Het heeft weer de standaard KLM livery en de KLM retrojet is dus niet meer...



Het toestel kreeg eind 2008 deze livery ter ere van het 90 jaar bestaan van KLM.

Nou KLM, I dare you. Deze livery op een 747-400 volgend jaar? :9~

  dinsdag 16 januari 2018 @ 14:16:29 #287
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176542157
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 13:11 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's oudste 737 PH-BXA is gisteren teruggekomen uit Norwich na repaint.
Het heeft weer de standaard KLM livery en de KLM retrojet is dus niet meer...
Jammer zeg. Ik kwam een paar jaar geleden aan op AMS voor een korte vakantie en zag deze staan, ik had echt een wtf :? momentje :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator dinsdag 16 januari 2018 @ 22:05:34 #288
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176553980
Zonde van die retro livery ;(
Als zo'n kleurschema al bestaat, hoeft het toch helemaal niets extra's te kosten? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_176574741
Het is al even geleden dat Etihad hun laatste A340 vlucht vloog (23 oktober 2017, vlucht 4 vanuit München).
Maar vandaag vloog hun allerlaatste A340 weg; A6-EHJ die ook bovenstaande vlucht uitvoerde.
De A340-600 vloog van Abu Dhabi naar Bournemouth en zal naar 2Excel Aviation group gaan.

Etihad heeft een tijdje 1 A340-300 in hun vloot gehad; die vliegt momenteel voor Hi Fly (9H-TQM) en een A340-500 vliegt nu rond als VIP vliegtuig voor de Italiaanse regering (I-TALY).
De overige 9 A340-500's en -600's staan opgeslagen in Teruel, Spanje.

Deze laatste A340-600 droeg de bekende "Abu Dhabi Grand Prix" kleuren:
De A340's kwamen in het voorjaar van 2017 nog een tijdje naar Amsterdam, waaronder ook deze.


Etihad Airways Airbus A340-600 A6-EHJ by Ewout Pahud de Mortanges, on Flickr

Aankomst in Bournemouth vanmiddag:

A6-EHJ Airbus 340-600 ETD by lee weston, on Flickr

Daarnaast houd Etihad hun 5 A330-vrachttoestellen sinds 1 januari aan de grond en deze zullen net als hun 5 777-200LR toestellen worden uitgefaseerd. Die laatste gebruiken ze momenteel alleen nog op hun non-stop vluchten naar Dallas; vanaf 25 maart stopt deze route en blijven hun 777-200LR's aan de grond.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 17-01-2018 20:47:29 ]
  woensdag 17 januari 2018 @ 21:46:44 #290
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176576404
Mooi nepnieuws bij de NOS over een Tu-160S die onderschept was in "het Nederlandse luchtruim".

Was een beetje tragisch, tragische LANTIRN beelden door F-16AMs van een Blackjack boven internationale wateren.....



... ik ga vast de NOS schuilkelder in.
  woensdag 17 januari 2018 @ 21:51:07 #291
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_176576508
Nog Belgen ook, hehe.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 18 januari 2018 @ 01:21:32 #292
39237 crew  H_T
2733
pi_176580349
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 januari 2018 22:05 schreef derLudolf het volgende:
Zonde van die retro livery ;(
Als zo'n kleurschema al bestaat, hoeft het toch helemaal niets extra's te kosten? :)
Afwijken van de standaard kost normaal gesproken meer dan de standaard, bijvoorbeeld als die bepaalde kleur donkerblauw normaal niet gebruiken. Wel jammer, want ik vind retro-uitvoeringen vaak wel leuk :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_176584096
Moet je van Riga naar Eindhoven, sta je opeens in Hannover. :+

https://www.flightradar24.com/data/flights/w62525/#102898c6

RTV Noord-Holland heeft ook weer een livestream van Schiphol:
http://www.nhnieuws.nl/ni(...)en-storm-op-Schiphol _O_

edit: 2 doorstarts op een rij.

Live ATC erbij: https://www.liveatc.net/play/eham01_twr_main1.pls

[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 18-01-2018 11:07:21 ]
  Moderator donderdag 18 januari 2018 @ 11:37:04 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176585001
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 10:59 schreef Tourniquet het volgende:
Moet je van Riga naar Eindhoven, sta je opeens in Hannover. :+

https://www.flightradar24.com/data/flights/w62525/#102898c6

RTV Noord-Holland heeft ook weer een livestream van Schiphol:
http://www.nhnieuws.nl/ni(...)en-storm-op-Schiphol _O_

edit: 2 doorstarts op een rij.

Live ATC erbij: https://www.liveatc.net/play/eham01_twr_main1.pls
In inmiddels Schiphol dicht...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 18 januari 2018 @ 11:44:55 #295
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_176585162
Hm, het waait dus echt? Gelukkig zijn mijn klanten gisterochtend al vertrokken :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_176585520


Emirates signs agreement for up to 36 additional A380s
quote:
Commitment to grow its flagship A380 fleet

Dubai-based Emirates Airline has signed a Memorandum of Understanding (MoU) to acquire up to 36 additional A380 aircraft. The agreement was signed this morning at the airline’s headquarters in Dubai by HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman and Chief Executive, Emirates Airline and Group, and John Leahy, Chief Operating Officer Customers, Airbus Commercial Aircraft. The commitment is for 20 A380s and an option for 16 more with deliveries to start in 2020, valued at US$16 billion at latest list prices.

Sheikh Ahmed said: “We’ve made no secret of the fact that the A380 has been a success for Emirates. Our customers love it, and we’ve been able to deploy it on different missions across our network, giving us flexibility in terms of range and passenger mix. He added: “Some of the new A380s we’ve just ordered will be used as fleet replacements. This order will provide stability to the A380 production line. We will continue to work closely with Airbus to further enhance the aircraft and onboard product, so as to offer our passengers the best possible experience. The beauty of this aircraft is that the technology and real estate on board gives us plenty of room to do something different with the interiors.”
  Moderator donderdag 18 januari 2018 @ 12:42:33 #297
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176586569
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 18 januari 2018 @ 18:10:55 #298
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_176593197
Er was nogal wat wind boven de oceaan de afgelopen dagen en dat zorgde ervoor dat een aantal 787's van New York naar Londen grondsnelheden bereikten die boven de Mach 1 lagen. Toch vlogen ze 'slechts' subsonisch, omdat de snelheden van 776 en 779 mph bereikt werden in een straalstroom die zelf al ruim 300 km/h ging. Hierdoor vloog het vliegtuig zelf nog steeds maar mach 0,85 maar werden hogere totaalsnelheden bereikt.

http://www.dailymail.co.u(...)d.html#ixzz54Y4iCO2i
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 18 januari 2018 @ 18:33:34 #299
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_176593577
quote:
Een gedeelte is al voor vervanging, dus als dat doorzet kan Airbus nog vele jaren voort met de A380
pi_176598163
quote:
Een gedeelte is al voor vervanging, dus als dat doorzet kan Airbus nog vele jaren voort met de A380
Airbus verwacht nog steeds dat met de slotbeperkingen op verschillende vliegvelden de tijd voor de A380 nog komt. Tot die tijd willen ze terug naar zes toestellen per jaar.
--
  vrijdag 19 januari 2018 @ 06:21:54 #301
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_176603389
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 21:45 schreef inkjet het volgende:

[..]

Airbus verwacht nog steeds dat met de slotbeperkingen op verschillende vliegvelden de tijd voor de A380 nog komt. Tot die tijd willen ze terug naar zes toestellen per jaar.
Dar kan ik me dan weer goed voorstellen.
Ik zie ook nog wel vakantiecharters uitgevoerd worden met A380's.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')