Is die veranderd dan?quote:Op zondag 5 november 2017 21:39 schreef G-Pier het volgende:
Iemand trouwens een reden waarom Corendon haar "nieuwe" livery lichtjes heeft gewijzigd?
Je hebt de oude livery, dan heb je de nieuwe met blauwe ster en sinds kort (sinds de oprichting van Corendon Europe dacht ik) een gewijzigde livery waarbij de blauwe ster wit ook rood is. Betreft trouwens alleen de Turkse en Maltese toestellen.quote:
Ze hebben de TC-TJG doorgeschoven naar Corendon Airines Europe, die had al de "nieuwe" livery, maar de blauwe en gele accenten zijn op het toestel verdwenen...quote:Op maandag 6 november 2017 08:07 schreef G-Pier het volgende:
[..]
Je hebt de oude livery, dan heb je de nieuwe met blauwe ster en sinds kort (sinds de oprichting van Corendon Europe dacht ik) een gewijzigde livery waarbij de blauwe ster wit ook rood is. Betreft trouwens alleen de Turkse en Maltese toestellen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Studenten luchtvaartdienstverlening van Landstede kunnen straks praktijkonderwijs volgen in een echte Boeing. KLM stelt een overbodig geworden Boeing 747-400 beschikbaar aan de mbo-school.
Een deel van de romp, van ongeveer twintig meter, wordt in de school weer opgebouwd, met 24 businessclass-stoelen, 80 economyclass-stoelen en verder alles wat in een vliegtuig te vinden is: toiletten, pantry's, bagagevakken, etenskarretjes, beeldschermen en dergelijke, zegt Jaap Streefkerk van Landstede. Hij is blij met de aanwinst. De school maakt nu gebruik van praktijkruimtes die nagebootst zijn. ,,Dat we straks een originele KLM-omgeving hebben is echt een heel groot voordeel. Geen enkel schroefje wordt nagemaakt.''
Drie klaslokalen
Het toestel staat nu nog in Spanje en wordt de komende tijd ontmanteld. Alles wat Landstede kan gebruiken, wordt in enkele maanden tijd overgebracht. Dan begint het opbouwen in de Zwolse school, inclusief het exterieur. Studenten stappen straks ook echt het vliegtuig in. Voor het project is een ruimte van ongeveer drie klaslokalen nodig. Die wordt in eerste instantie gezocht in het gebouw waar de opleiding Luchtvaartdienstverlening gevestigd is, aan de Fuchsiastraat. Niet alleen de opleiding Luchtvaartdienstverlening kan er straks gebruik van maken, maar ook andere opleidingen. Zo ziet Landstede mogelijkheden voor studenten van de opleidingen marechaussee, transport en logistiek, en handel en commercie.
Uiteindelijk moet er een 'luchthavenplein' binnen het Landstede-gebouw ontstaan.
De kisten in Spanje zijn naar mijn weten nog in eigendom van KLM.quote:Op dinsdag 7 november 2017 13:17 schreef FredvZ het volgende:
Dus ze gaan de PH-BFR in Nederland slopen om vervolgens uit Spanje onderdelen van de PH-BFP te gaan halen...
Dat zal allemaal best, maar of dit nou de beste/goedkoopste aanpak is betwijfel ik.quote:Op dinsdag 7 november 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De kisten in Spanje zijn naar mijn weten nog in eigendom van KLM.
Containers/kratten vol onderdelen komen vanuit Spanje weer naar Schiphol.
De 747's die elders zijn opgeslagen zijn verkocht; zelfde geldt waarschijnlijk voor -BFR.
Ik niet. Daarnaast lijkt dit veel moeite; maar het is natuurlijk niets als je bekijkt wat er per dag heen en weer vervoerd wordt qua vracht.quote:Op dinsdag 7 november 2017 19:28 schreef FredvZ het volgende:
Dat zal allemaal best, maar of dit nou de beste/goedkoopste aanpak is betwijfel ik.
Maho Beach Cam is weer online!quote:Op vrijdag 3 november 2017 00:48 schreef Iemand91 het volgende:
Jeuj:Hebben ze het beter voor elkaar dan op Schiphol; daar werkt geen van de webcams meer.twitter:PTZtv twitterde op donderdag 02-11-2017 om 16:08:32Just left #JFK for #SXM on #JBU1487 to work on our #StMaarten webcams post-Irma. Thank you @JetBlue for flight! Fol… reageer retweet
http://www.mahobeachcam.com/quote:Maho Beach Cam back ONLINE : November 7th, 2017
Today we are finally able to bring you live sound and video from St. Maarten and Princess Juliana International Airport (SXM). After a herculean effort by PTZtv, we have a new camera in place on a newly rebuilt mount held fast by over 1,000lbs of concrete. Check out our Facebook page for pictures and video from this recovery visit to St. Maarten and the Maho Beach area.
Although we have done enough to bring you live streaming once more, there are still some issues that need to be resolved and don't be surprised if there are periodic outages in the days/weeks ahead. For example... our uninterruptible(sic) power supply (UPS) took a salt water bath and didn't like it. Will need to be replaced on a future visit.
Very special thanks to JetBlue Airways for kindly offering to help sponsor the return of Maho Beach Cam. They flew us down to SXM from JFK. Please keep them in mind when booking your next flight to SXM or beyond.
Also a big THANK YOU to all the fans who have contributed so generously to our recovery fund. That effort really helped get us back online much sooner.
To watch our live video, click the 'X' in the top right-hand corner to dismiss this message.
Note that it is not too late to help by contributing to our recovery fund.
Choose a currency and pay what you like, when you like, if you like ... but no obligation to contribute anything!
Click a ticket below and enter an amount that's comfortable for your budget.
Thank you for supporting Maho Beach Cam and watching PTZtv!
De hotels zijn goed beschadigd zie ikquote:Op dinsdag 7 november 2017 23:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maho Beach Cam is weer online!
[..]
http://www.mahobeachcam.com/
quote:Gif in de cockpit: Het zwijgcontract
Het wordt wel het best bewaarde geheim van de luchtvaartindustrie genoemd: piloten en bemanningsleden die ziek worden van het vliegen. Volgens een groeiende groep wetenschappers en piloten komt dat omdat ze constant giftige lucht inademen. Giftige stoffen uit de motorolie lekken structureel in de cabinelucht.
Grootschalig wetenschappelijk onderzoek is er nog nooit gedaan. Toch ontkennen luchtvaartmaatschappijen dat je ziek kunt worden door giftige cabinelucht. Piloten en bemanningsleden die ziek thuis zitten, krijgen dus geen compensatie. Intussen kondigt EasyJet aan filters te gaan installeren in vliegtuigen. De nieuwste toestellen van Boeing schrappen het beruchte luchttoevoersysteem. En dan is er nog een zieke KLM-piloot die niet meer mag praten over zijn klachten.
ZEMBLA onderzoekt hoe autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen omgaan met dit beladen dossier.
Mijn pa en ik riepen beide "hè, Veldhuizen van Santen". Reden was verschillend.quote:Op donderdag 9 november 2017 09:25 schreef FredvZ het volgende:
De directeur van KLM Health Services heeft wel een bijzondere achternaam uit de KLM historie.
Mijn eerste gedachte was dan ook: zit die persoon daar vanwege kennis en kunde of is dit een functie die geschapen is voor een stukje genoegdoening en is de rol van KLM in de crash in Tenerife groter dan men wil toegeven?
Kan als Polderbaan en Zwanenbrugbaan beide in gebruik zijn als landingsbaan. Zal qua hoogte wel genoeg ruimte tussen zitten.quote:Op donderdag 9 november 2017 11:56 schreef Adrie072 het volgende:
4x vliegtuig parallel in de lucht gespot? Zojuist boven Haarlem 11:40.
Dat was inderdaad zo eind van morgen / begin van de middag. Landing peak dan.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Kan als Polderbaan en Zwanenbrugbaan beide in gebruik zijn als landingsbaan. Zal qua hoogte wel genoeg ruimte tussen zitten.
Wat een kul.quote:Op donderdag 9 november 2017 09:25 schreef FredvZ het volgende:
De directeur van KLM Health Services heeft wel een bijzondere achternaam uit de KLM historie.
Mijn eerste gedachte was dan ook: zit die persoon daar vanwege kennis en kunde of is dit een functie die geschapen is voor een stukje genoegdoening en is de rol van KLM in de crash in Tenerife groter dan men wil toegeven?
De verschillende onderzoeken rondom de crash geven een verschillend beeld van de rol van de Nederlandse gezagvoerder. Wat nu als het functioneren van de die gezagvoerder ook werd aangetast door de grote hoeveelheden toxische lucht waar hij aan bloot gesteld is?quote:Op donderdag 9 november 2017 17:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat een kul.
De rol van de gezagvoerder was in ieder geval significant.
Amerikaanse F-15'squote:Op donderdag 9 november 2017 11:56 schreef Adrie072 het volgende:
4x vliegtuig parallel in de lucht gespot? Zojuist boven Haarlem 11:40.
Tof thanks!quote:Op vrijdag 10 november 2017 12:20 schreef Bobbje het volgende:
[..]
Amerikaanse F-15's
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=44&t=128991&start=525
Niet de eerste keer dat deze fout bij KLM wordt gemaakt. Zelf ook wel eens op een KLM vlucht vanuit Curacao gezeten dat we onderweg onderdelen verloren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
Het gebruik van verkeerde schroeven lijkt volgens Japanners de oorzaak te zijn dat een KLM 777 een paneel boven Japan verloor, zo uit voorlopig onderzoek gebleken.
https://www.upinthesky.nl(...)verkeerde-schroeven/
quote:SCHIPHOL - Transavia onthult zaterdag 11 november officieel een Boeing 737-800 in speciale Peter Pan Vakantieclub beschildering. Het toestel maakt die dag een rondvlucht boven Nederland vanaf Schiphol, met tussenlandingen op Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport.
Aan boord van het toestel zijn passagiers die in het verleden met de Peter Pan Vakantieclub op reis gingen. De stichting werd in 1995 opgericht door Transavia-purser Wilco van Elk om kinderen die vanwege ziekte of moeilijke omstandigheden niet op vakantie kunnen een droomreis te bezorgen.
De speciale beschildering is een cadeau van Transavia ter gelegenheid van haar vijftigste verjaardag.
Luchtvaartnieuws Magazine is zaterdag aan boord en doet verslag. De eerste beelden van het speciale vliegtuig, dat zes jaar in de opvallende uitstraling blijft rondvliegen, zijn inmiddels al opgedoken.
Wat zijn Reaper, Grim01 en Gator01 vluchten?quote:Op vrijdag 10 november 2017 12:20 schreef Bobbje het volgende:
[..]
Amerikaanse F-15's
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=44&t=128991&start=525
Nu op weg naar Rotterdam: https://www.flightradar24.com/data/flights/hv1996quote:Op zaterdag 11 november 2017 13:23 schreef Iemand91 het volgende:
Even alert in FR24 app zetten en in de lucht kijken:
TRANSAVIA MAAKT RONDVLUCHT BOVEN NEDERLAND MET BIJZONDERE BOEING
[..]
[ link | afbeelding ]Transavia | Boeing 737-8K2 | PH-HSI by FlyingAnts, on Flickr
Zijn dat geen callsigns van het sqadron waar ze bij horenquote:Op zaterdag 11 november 2017 14:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat zijn Reaper, Grim01 en Gator01 vluchten?
Ben sceptisch over die uitspraak van jou. Bottom line: hij is aan zijn take off run begonnen, zonder clearance.quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:23 schreef FredvZ het volgende:
De verschillende onderzoeken rondom de crash geven een verschillend beeld van de rol van de Nederlandse gezagvoerder.
quote:The Boeing 747-400F was taking off from runway 21 at Maastricht Airport when it exited the runway.
According to first reports, the aircraft suffered engine failure then rejected takeoff, leading some of the wheels into the grass.
The aircraft (reg. TC-ACR) was taking off to Jeddah at 23:36 local time.
Cargo hold will have to be unloaded and fuel to be syphoned before the aircraft can be towed back on runway
Omdat in die vier regels meer informatie staat dan in de Nederlandse bronnen die ik zo snel kon vinden.quote:Op zondag 12 november 2017 01:33 schreef Embraer89 het volgende:
Waarom Engels? Het stikt van de Nederlandse bronnen
De correcte boven, de incorrecte onder:quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
Het gebruik van verkeerde schroeven lijkt volgens Japanners de oorzaak te zijn dat een KLM 777 een paneel boven Japan verloor, zo uit voorlopig onderzoek gebleken.
https://www.upinthesky.nl(...)verkeerde-schroeven/
quote:One of the world's largest airlines picks the ultra-efficient 787 to optimize its future fleet Airplane deal to sustain tens of thousands U.S. jobs
DUBAI, United Arab Emirates, Nov. 12, 2017 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Emirates, one of the world's largest airlines, announced a commitment to purchase 40 787-10 Dreamliners at the 2017 Dubai Airshow. The deal, including airplanes and related equipment, is valued at $15.1 billion at current list prices.
Emirates is the world's largest Boeing 777 operator and will be the first to receive the new 777X in 2020. In selecting the 787-10, Emirates complements their 777 fleet with a medium twin-aisle airplane that offers 25 percent better fuel efficiency per seat and emissions than the airplanes it replaces.
"Emirates' orders today will be delivered from 2022, taking the airline well into the 2030s. Some of these will be replacements so that we maintain a young and efficient fleet, and others will power our future network growth. We see the 787 as a great complement to our 777 and A380 fleet, providing us with more flexibility to serve a range of destinations as we develop our global route network," said His Highness Sheik Ahmed bin Saeed Al Maktoum, chairman and chief executive of Emirates Airline and Group. "It has always been Emirates' strategy to invest in the most advanced and efficient aircraft, and today's orders reflect that. Today's announcement also speaks to our confidence in the future of aviation in the UAE and the region."
(...)
Slordig. Nu nog uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren en door wie.quote:Op zondag 12 november 2017 01:36 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Omdat in die vier regels meer informatie staat dan in de Nederlandse bronnen die ik zo snel kon vinden.
[..]
De correcte boven, de incorrecte onder:
[ afbeelding ]
Niet heel aannemelijk. Staat niet in het artikel. Waarom denk je dat?quote:Op zondag 12 november 2017 11:27 schreef Iemand91 het volgende:
Een order voor nog zo'n 40 nieuwe A380(plus) toestellen zal deze week/vandaag ook nog wel bekend gemaakt worden.
Omdat dat al wekenlang de ronde gaat, diverse betrouwbare bronnen en Emirates hier ook op hinten.quote:Op zondag 12 november 2017 22:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet heel aannemelijk. Staat niet in het artikel. Waarom denk je dat?
Niet slordig, maar zeer ernstig. Verkeerde schroefjes gebruiken in de luchtvaart is onvergefelijk en kan dodelijk zijn.quote:Op zondag 12 november 2017 22:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Slordig. Nu nog uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren en door wie.
quote:In het Gelderse Zoelmond is een helikopter van de Koninklijke Luchtmacht tegen een hoogspanningskabel gevlogen. Daardoor kampen Culemborg en omliggende plaatsen met een grote stroomstoring.
Sinds 19.00 uur zitten meer dan 24.000 huishoudens en bedrijven zonder stroom. De storing is behalve in Culemborg ook in Beusichem, Buurmalsen, Deil, Geldermalsen, Kapel-Avezaath, Buren, Rhenoy, Rijswijk, Tricht en Zoelen. Waarschijnlijk houden gedupeerden nog tot 21.00 uur last van de storing, zegt netbeheerder Liander.
Bij het ongeluk zijn geen gewonden gevallen, meldt de Veiligheidsregio. De helikopter heeft een voorzorgslanding gemaakt. Gevechtshelikopters van Defensie trainen deze week in het laagvliegen. Dat gebeurt zowel overdag als 's avonds.
Ik heb een dejavu... op 12 december 2007 deden ze hetzelfde, in dezelfde regio.quote:Op maandag 13 november 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:
Oeps...
Apache vliegt tegen hoogspanningskabel: grote stroomstoring bij Culemborg
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:HOOFDDORP - Een nieuwe multifunctionele ruimte van MBO College Airport in Hoofddorp is onder andere voorzien van een werkvloer met onder andere een deel van de romp, cabine en interieur van een Boeing 747-400. Deze is gedoneerd door KLM. Dinsdag is de officiële opening.
De multifunctionele ruimte heeft in totaal drie mock-ups: twee economy classes (86 en 72 stoelen) en een business class (15 stoelen), een grote passageruimte en gate.
De leeromgeving is bedoeld voor het opleiden van stewards en stewardessen, voor zowel cabine- als grondactiviteiten. De studenten worden er getraind en geëxamineerd.
Ton Dortmans, topman van KLM Engineering & Maintenance, noemt de samenwerking met MBO College Airport “uniek”. Vanuit de school is er volgens hem een doorstroom naar KLM van goed gekwalificeerd personeel. “Met het doneren van een deel van KLM Boeing 747 proberen we de passie voor de luchtvaart over te brengen.”
Teruel
Studenten van de opleiding Vliegtuigtechniek, docenten en medewerkers van KLM werkten tien weken samen in het Spaanse Teruel om het interieur van de buiten dienst gestelde Boeing 747-400 te demonteren. Vervolgens duurde het drie maanden om alles op te bouwen in de leeromgeving in Hoofddorp.
De nieuwe ruimte wordt mede beheerd en gebruikt door studenten van de opleidingen Vliegtuigtechniek, Facilitaire Dienstverlening Luchthaven en Luchthavenbeveiliging, meldt MBO College Airport.
Overigens krijgen ook studenten van MBO-opleiding Landstede in Zwolle binnenkort de beschikking over grote delen van een voormalige Boeing 747-400 van KLM.
Op dit moment wel.quote:Op zondag 12 november 2017 23:10 schreef Iemand91 het volgende:
Zulke uitspraken plaats ik hier niet ongefundeerd.
Afgelopen zondag opgenomen.quote:Lightning strike at KL743 ,heading for Lima. These footages shows perfectly how aircrafts responds to lightning.
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.quote:Op dinsdag 14 november 2017 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Enders is in ieder geval met lege handen vertrokken uit Dubai, dus zo zeker is de A380 order nog niet. EK wil aardig wat garanties:
https://www.reuters.com/a(...)fizzle-idUSKBN1DD0XD
quote:Part of an Air France crew flying between Paris CDG and Buenos Aires was detained for six hours by the airport police upon arrival in Argentina as the daughter of a former Deputy Minister of Justice in Argentina was “very unhappy about her treatment on board“. French cabin crew union SNPNC explains on Facebook.
The passenger was travelling on board Air France flight AF228 to Buenos Aires on 29 October 2017. Apparently, she asked for an upgrade to business class but was denied the upgrade as the business class was fully booked. In-flight the same passenger asked to change her seat again due to the “inappropriate behaviour” of her neighbour. The crew didn’t notice anything particular but complied with the passenger’s request and assigned her a new seat.
After landing and following a complaint from the same passenger, part of the crew was forced to go to the airport police station. After staying there for six hours, the crew was released, but at the hotel, an injunction was handed over to the crew to report to the Buenos Aires court the next morning at 8:30. The crew became aware that the passenger was the daughter of a former Deputy Minister of Justice and now a Buenos Aires magistrate.
The next morning the crew was sent to a courtyard and the purser was separated from the rest of the crew and locked in a 1 m2 room without the possibility to sit nor drink and eat for several hours. Two guards were constantly watching him.
After several hours, he could finally speak to a lawyer to file a complaint about his treatment. The other crew members were heard for many hours, but the purser was interrogated only at 20:00. Next to the judge, the father of the passenger was also present to interrogate the crew members, in Spanish.
At the end of the day, everyone was released without charges and without excuses. The shocked crew was repatriated to France.
The SNPNC wrote to Jean-Yves Le Drian, Minister of Foreign Affairs, asking him to open an investigation. Another letter sent to the Ambassador of Argentina in France explains the circumstances of this case. The union is currently investigating the possibilities of legal recourse to obtain redress for the harm suffered.
Eigenlijk hadden ze bij Airbus moeten zeggen dat als ze 40-50 A350's af zouden nemen en de A380 ook langer op zou blijven.quote:Op dinsdag 14 november 2017 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Enders is in ieder geval met lege handen vertrokken uit Dubai, dus zo zeker is de A380 order nog niet. EK wil aardig wat garanties:
https://www.reuters.com/a(...)fizzle-idUSKBN1DD0XD
Volgende keer mag ze naar huis zwemmenquote:Op dinsdag 14 november 2017 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.
Emirates heeft ondertussen heel duidelijk gemaakt dat ze er meer willen.
Toch jammer, want voordat de show begon leek er alles op dat er een order zou komen. Nu is eigenlijk gewoon even afwachten wanneer.
En een tweede nutgate in the making?
The long arm of the law was in motion at Buenos Aires: Air France crew detained after passenger complains “not receiving her upgrade”
[..]
Ook risicospreiding, want de deliveries van de A350 zijn voorlopig erg traag en op deze manier kan Boeing ook leveren (al zijn nu nagenoeg alle EK orders boeing, met de 777X erbij).quote:Op dinsdag 14 november 2017 19:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Eigenlijk hadden ze bij Airbus moeten zeggen dat als ze 40-50 A350's af zouden nemen en de A380 ook langer op zou blijven.
Maar dat is met kennis achteraf natuurlijk makkelijk gezegd
Vier zelfs, de Nederlandse PH-CDE heeft wel de blauwe vlek, gele bal en rode letters, maar niet de toevoeging "Airlines".quote:Op donderdag 9 november 2017 12:27 schreef G-Pier het volgende:
Is dit speciaal voor Corendon Dutch Airlines? Ondertussen al drie verschillende nieuwe liveries die tegelijkertijd vliegen.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 14 november 2017 14:04 schreef flipsen het volgende:
Om maar snel de negatieve aandacht van Argentinië af te leiden:
FOK!toen: 14-11-1957 vliegramp in Bussum
Mooi stuk, wist ik niet (is ook al een paar dagen geleden natuurlijk).
gmta?quote:Op dinsdag 14 november 2017 19:58 schreef Cobra4 het volgende:
C&H / [FOK!toen] 14 november 1957: Vliegramp in Bussum
Told you so.quote:Op dinsdag 14 november 2017 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.
Emirates heeft ondertussen heel duidelijk gemaakt dat ze er meer willen.
quote:Vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn grootste deal ooit gesloten. De Europese vliegtuigfabrikant heeft 430 toestellen verkocht aan de Amerikaanse investeerder Indigo Partners voor een bedrag van 49,5 miljard dollar.
De megadeal werd vandaag bekendgemaakt op de Dubai Air Show. Indigo Partners koopt vliegtuigen van het type A320neo en A321neo, die zijn bedoeld voor korte tot middellange afstanden.
De vliegtuigen zijn bestemd voor verschillende prijsvechters waarin Indigo Partners een belang heeft, onder meer het Hongaarse Wizz Air, het Chileense JetSmart en het Amerikaanse Frontier Airlines.
Vanavond deel 2: NPO2 (21:10 - 22:00 uur):quote:Op woensdag 8 november 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond Zembla op NPO2 om 21:15 - 22:00 uur:
Gif in de cockpit: Het zwijgcontract
quote:Zembla doet deze week nieuwe ontdekkingen in een van de meest beladen dossiers uit de luchtvaartindustrie: bemanningsleden en passagiers die ziek worden door giftige oliedampen in de cockpit en cabine. Hun klachten bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen en evenwichtsstoornissen, ook wel het aerotoxisch syndroom genoemd. Dit najaar maakt EasyJet bekend filters te installeren die moeten voorkomen dat de giftige dampen het vliegtuig instromen. Het is groot nieuws: de eerste vliegtuigmaatschappij die erkent dat er een probleem is met de luchtkwaliteit. Zembla onderzoekt: worden zieke piloten en stewardessen nu ook erkend door EasyJet? En waarom plaatsen andere vliegtuigmaatschappijen, zoals KLM, geen filters? Een verhaal over wetenschappers die worden tegengewerkt, omstreden rapporten en zieke piloten die hun werkgever voor de rechter slepen. Zembla was in 2010 de eerste die in ons land onderzoek deed naar het zogeheten Aerotoxic Syndrome. Vanavond proberen de onderzoeksjournalisten erachter te komen waarom het nog steeds geen erkende beroepsziekte is.
Boeing zet er een intentieverklaring voor 175 737's voor Flydubai (met optie voor nog 50 toestellen) tegenoverquote:Op woensdag 15 november 2017 09:22 schreef Pino112 het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)-sluit-megadeal.html
[..]
Poah.quote:Op woensdag 15 november 2017 09:22 schreef Pino112 het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)-sluit-megadeal.html
[..]
Dat kost AF wel miljoenen lijkt me? Zo'n A380 die weken stilstaat.quote:Op donderdag 16 november 2017 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
Die A380 van Air France staat nog steeds in Goose Bay. Er is echter hoop, want op 24 november zal een Antonov een nieuwe krachtbron brengen die gemonteerd moet gaan worden. Op de terugvlucht zal de motor overigens wel uit staan.
https://www.upinthesky.nl(...)delijk-nieuwe-motor/
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?quote:Op donderdag 16 november 2017 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
Die A380 van Air France staat nog steeds in Goose Bay. Er is echter hoop, want op 24 november zal een Antonov een nieuwe krachtbron brengen die gemonteerd moet gaan worden. Op de terugvlucht zal de motor overigens wel uit staan.
https://www.upinthesky.nl(...)delijk-nieuwe-motor/
Wat je er ook aan wil hangen, je zal het er toch heen moeten vliegen. Goosebay staat niet echt bekend om zijn grote voorraad spare onderdelenquote:Op donderdag 16 november 2017 23:25 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?
https://www.upinthesky.nl(...)piloten-vrije-markt/quote:KLM werft tientallen nieuwe piloten in de vrije markt, buiten de eigen vliegschool om. Dat bevestigt een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd aan Up in the Sky.
Vacature
“KLM groeit verder in 2018 en de aanwas van de KLM Flight Academy alleen is niet voldoende,” aldus de woordvoerder. De vacature voor KLM-vliegers wordt vanaf 4 december opengesteld, voor een periode van twee weken.
Overschot
In die periode hoopt KLM dertig tot veertig nieuwe piloten te rekruteren. “De eerste nieuwe vliegers treden dan 1 mei in dienst,” zegt de woordvoerder. Tijdens de crisis en de naweeën daarvan, was er juist een overschot aan piloten en kon KLM makkelijk toe met de afgestudeerden van de KLM Flight Academy, voorheen de KLM Luchtvaart School (KLS).
Crisis
Het aantal studenten dat daar wordt aangenomen, is tijdens de crisis vastgesteld op zestig; genoeg om de vacatures van de vliegers die met pensioen gaan in te vullen. Nu de luchtvaart en ook KLM weer groeit, is de vraag naar piloten toegenomen.
Lenen
Vorige maand werd al bekend dat KLM ook de helpende hand biedt bij de financiering van de opleiding voor vliegers. Een opleiding tot piloot is een kostbare aangelegenheid, dat kost ongeveer een ton. Doorgaans moeten aspirant-vliegers geld lenen om de studie te kunnen bekostigen. ABN Amro trok vorig jaar als laatste bank de stekker uit de ‘pilotenleningen’.
Risico
Daardoor stokte de aanmeldingen op de vliegscholen. KLM, ABN Amro en de KLM Flight Academy kwamen begin oktober een financiële constructie overeen waardoor het risico voor de bank dusdanig verkleind wordt, dat studenten weer in aanmerking komen voor een lening bij ABN. Mochten de afgestudeerden van de Flight Academy binnen 5 jaar geen baan als vlieger hebben bij KLM, dan wordt de lening afgelost via een garantiefonds.
Benen
Die constructie werd opgetuigd om ervoor te zorgen dat KLM voldoende instroom krijgt van nieuwe vliegers. Dit jaar werden al zo’n 150 afgestudeerden van de KLM Flight Academy aangenomen door KLM. Omdat de huidige instroom niet voldoende is om de vraag van KLM bij te benen, stelt de maatschappij nu een externe vacature op.
Ik had het misschien anders moeten formuleren. Het lijkt er nu op dat ze in Goosebay onvoldoende middelen hebben om het vliegtuig weer in volledig werkende staat te krijgen.quote:Op donderdag 16 november 2017 23:46 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat je er ook aan wil hangen, je zal het er toch heen moeten vliegen. Goosebay staat niet echt bekend om zijn grote voorraad spare onderdelen
En aangezien het groot is, moet het in een Antonov (124? 225?) en die moet ook maar net beschikbaar zijn op het moment dat je er heen wil vliegen.
Zo makkelijk gaat dat niet in de luchtvaart, dan zou die massa eerst volledig goedgekeurd en gecertificeerd moeten zijn voor gebruik aan dat luchtvaartuig etc. Denk hierbij aan aërodynamica, bevestiging, gewicht, etcquote:Op vrijdag 17 november 2017 10:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik had het misschien anders moeten formuleren. Het lijkt er nu op dat ze in Goosebay onvoldoende middelen hebben om het vliegtuig weer in volledig werkende staat te krijgen.
Ik zou dan redeneren: monteer een massa op de plaats van de beschadigde motor en vlieg de A380 en de nieuwe motor naar de locatie waar je het vliegtuig volledig kunt repareren. Maar goed, ik ben ook maar een noob...
quote:Een groep politieagenten uit Dubai heeft zichzelf in het Guinness Book of Records gezet. De agenten trokken samen een A380 van Emirates voort aan een touw.
Volgens de lokale krant de Khaleej Times stond het vorige record op naam van 100 mensen die in Hong Kong een Boeing 747-400 van Cathay Pacific voorttrokken. De agenten uit Dubai verbraken dit record tijdens de Dubai Fitness Challenge.
In de hitte van Dubai trokken de 100 agenten samen een A380 van 302 ton. Het gevaarte kwam uiteindelijk honderd meter ver. Die afstand was voldoende om in het Guinness Book of Records te komen.
Denk dat ze jaarlijks nog meer kwijt zijn aan stakingenquote:Op donderdag 16 november 2017 19:01 schreef Blistering het volgende:
[..]
Dat kost AF wel miljoenen lijkt me? Zo'n A380 die weken stilstaat.
Nieuw seizoen van The Grand Tour komt er aan. DHL is de Official Logistics Partner van het programma.quote:In januari 1981 verdrinken drie Nederlandse marinemannen in de Ierse Zee als hun vliegtuig, een Breguet Atlantic, tijdens een patrouillemissie naar Russische onderzeeboten in zee stort. Oorzaak: een kapot hoogteroer.
Acht jaar daarvoor komt bij een soortgelijk ongeluk de bemanning met de schrik vrij. Defensie ontdekt dat dit type vliegtuig onveilig is, maar stuurt het toch de lucht weer in. Met als gevolg de drie doden in 1981. Andere Tijden over onwetende militairen en een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden.
twitter:MrJamesMay twitterde op dinsdag 17-10-2017 om 21:47:15I've suggested naming the Hammond plane 'Brace for impact'.Name That Plane - https://t.co/WcIWYrBquH - DHL Express https://t.co/BHHdfe7TsD reageer retweet
twitter:MrJamesMay twitterde op woensdag 18-10-2017 om 18:18:29Best I could come up with over a mug o' char and a Bounty. https://t.co/5ewBDvAhoY reageer retweet
Moet inderdaad volgens EASA regelgeving een motor onder hangen, je mag niet zomaar een stuk metaal zonder certificering eronder hangen.quote:Op donderdag 16 november 2017 23:25 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?
Leuker kunnen we het niet maken...quote:Op zondag 19 november 2017 16:48 schreef artm het volgende:
Bijkomend probleem is dat de motor geen eigendom is van Air France, maar die worden apart geleased. Air France moet dus een additionele lease overeenkomst aangaan met een engine lease maatschappij.
Nee, die heeft Rolls Royce motoren; Air France heeft Engine Alliance.quote:Op zondag 19 november 2017 16:48 schreef artm het volgende:
Heeft Singapore Airlines niet hetzelfde type motor? Die hebben namelijk onlangs een A380 geparkeerd in Zuid-Frankrijk.
Wordt inderdaad geleased.quote:Op zondag 19 november 2017 17:05 schreef derLudolf het volgende:
Maar die A380 is dus wel eigendom van AF? Of een andere leasebedrijf?
Misschien interessant artikel over Rolls Royce over het product wat ze leveren: http://www.economist.com/node/12887368quote:Op zondag 19 november 2017 17:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Leuker kunnen we het niet maken...
Zou gaan om een brandalarm in het vrachtruim.twitter:flightradar24 twitterde op maandag 20-11-2017 om 09:57:02KLM flight #KL598 from Cape Town to Amsterdam, squawked 7700, made a quite fast descent (-5000 feet/min) and divert… https://t.co/wZFE3w4HTd reageer retweet
Yep, hier de pan pan call op 0:15: http://archive-server.liv(...)ov-20-2017-0830Z.mp3quote:Op maandag 20 november 2017 11:31 schreef biertapper het volgende:
Zou gaan om een brandalarm in het vrachtruim.twitter:flightradar24 twitterde op maandag 20-11-2017 om 09:57:02KLM flight #KL598 from Cape Town to Amsterdam, squawked 7700, made a quite fast descent (-5000 feet/min) and divert… https://t.co/wZFE3w4HTd reageer retweet
Een ongecontroleerde brand aan boord is waarschijnlijk een van de grootste nachtmerriescenario’s inderdaad.quote:Op maandag 20 november 2017 11:43 schreef El_Grando101 het volgende:
Lijkt me het meest vervelende van allemaal, brand aan boord. En al helemaal in het vrachtruim.
Gelukkig vals alarm.
Een kennis van me heeft het gehad in een klein kistje (Piaggio) een aantal jaar geleden:quote:Op maandag 20 november 2017 11:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Een ongecontroleerde brand aan boord is waarschijnlijk een van de grootste nachtmerriescenario’s inderdaad.
Dat nog niemand op het idee was gekomen om wat helium uit de ballon te laten lopen om zo het liftend vermogen van het ding om laag te brengen zodat-ie niet weg zou kunnen vliegen...quote:Op maandag 20 november 2017 13:52 schreef Iemand91 het volgende:
De Airlander 10 maakte afgelopen vrijdag nog een succesvolle testvlucht waarmee het testteam naar de volgende testfase kon, zaterdag is het vrijgekomen van de ankermast. Veiligheidssysteem zorgde ervoor dat het luchtschip leegliep.
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/7hCHa.GsOfH7svZvdkr30w--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjtzbT0xO3c9MTI4MDtoPTk2MA--/http://media.zenfs.com/en(...)b3006e568]afbeelding[/url] ]
Dat is hier dus ook gebeurd.quote:Op maandag 20 november 2017 14:19 schreef FredvZ het volgende:
Dat nog niemand op het idee was gekomen om wat helium uit de ballon te laten lopen om zo het liftend vermogen van het ding om laag te brengen zodat-ie niet weg zou kunnen vliegen...
80 jaar geleden hadden ze ook al last van loskomende zeppelins, je zou toch denken dat daar nu wel van geleerd is?
Toestel is in een weiland op eigen/naast eigen terrein terecht gekomen.quote:Op maandag 20 november 2017 14:54 schreef FredvZ het volgende:
Bijzonder dat zo'n gevaarte er dan toch nog vandoor kan gaan.
De Telegraaf heeft het over:quote:Het kabinet wil vliegmaatschappijen verplichten om vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen. Het concept-voorstel is inmiddels klaar. De Europese Commissie is op de hoogte gebracht, maar moet nog wel toestemming geven.
Het kabinet gaat Europese vakantiebestemmingen aanwijzen waar straks vanaf Schiphol niet meer naartoe gevlogen mag worden. Luchtvaartmaatschappijen die vliegen naar vakantiebestemmingen binnen Europa worden zo verplicht om uit te wijken naar Lelystad Airport.
Op deze manier wordt ruimte gecreëerd op het overvolle Schiphol voor lucratievere intercontinentale vluchten. Deze zogenoemde ‘verkeerverdelingsregel’ staat op gespannen voet met Europese regels. Die stellen namelijk dat airlines zelf moeten kunnen kiezen vanaf welke luchthaven ze vliegen.
Stok achter de deur
De maatregel moet op 1 april 2019 ingaan en geldt als een stok achter de deur voor als het Lelystad Airport zelf niet lukt om vliegmaatschappijen te verleiden hun plek op Schiphol op te geven en vanaf Lelystad te vliegen. Met aantrekkelijke prijzen hoopt Lelystad airlines naar de polder te halen.
,,Wij zorgen ervoor dat de totale kosten van een bezoek aan Lelystad Airport voor een airline aanzienlijk lager liggen dan op Schiphol”, aldus directeur Hanne Buis van Lelystad Airport. Zodra deze ‘marktbenadering’ niet het gewenste effect heeft, wil het kabinet de dwangmaatregel inzetten.
'Selectiviteitsbeleid'
Het plan ligt momenteel ter inzage bij de vliegmaatschappijen. Die hebben tot 6 december de tijd om erop te reageren. Easyjet en TUI hekelden eerder al het 'selectiviteitsbeleid' voor Schiphol en vinden dat Lelystad Airport autonoom moet kunnen groeien.
Wedstrijdje!quote:Korte- en middellange afstandsvluchten met minder dan tien procent overstappers moeten naar Lelystad vertrekken, zo blijkt uit de plannen. Vrachtvluchten zijn geen optie.
Vrijgevallen slots op Schiphol door het verplaatsen van vakantieverkeer gaan naar intercontinentale vluchten, omdat deze minder dagelijkse capaciteit van Schiphol vergen. Het is nog onduidelijk wie die slots krijgen, onder meer de in het nauw zittende vrachtmaatschappijen azen daar ook op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |