Het moment om dat te laten zien zijn de verkiezingen. Helaas is het grootste deel van het electoraat zo ongelofelijk dom dat ze er iedere keer weer in trappen.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:44 schreef polderturk het volgende:
Jammer dat d66 als coalitiepartner zich niet tegen deze sleepwet gekeerd heeft. Wij moeten met z'n allen laten zien dat we in een echte democratie, en niet in een politiestaat willen leven.
Dat is niet de volgende stap. Die beelden worden al aangeleverd via microfoons en cameras van smart-tvs, laptops, smartphones, tablets etc. Denk vooruit.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:44 schreef polderturk het volgende:
Jammer dat d66 als coalitiepartner zich niet tegen deze sleepwet gekeerd heeft. Wij moeten met z'n allen laten zien dat we in een echte democratie, en niet in een politiestaat willen leven. Wat is de volgende stap? Verplicht een camera in ons huis zodat vadertje staat 24/7 mee kan kijken?
Daar krijgen we dadelijk ook nog de stemherkenning via zo'n huishoudelijke 'praatpaal' bij.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:50 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat is niet de volgende stap. Die beelden worden al aangeleverd via microfoons en cameras van smart-tvs, laptops, smartphones, tablets etc. Denk vooruit.
Denk je?quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Maar ik ben wel tegen de schoffering van Buma naar de kiezer toe. Roepen vóór de uitslag van een referendum dat je de keuze van de kiezer sowieso naast je zal neerleggen. Deze arrogante houding maakt het dat dit soort kartelpartijen al jarenlang aan zetels verliezen.
Het verbaast mij ook enorm. Hij heeft die uitspraken over het Oekraïne referendum nou eenmaal gedaan en maakt nu een draai van 180 graden met het debat over de regeringsverklaring voor de boeg. Hij zou toch moeten weten dat hij hiermee veel minutie aan de oppositie geeft, dat wordt vrij schieten van zowel links als rechts.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja. Alhoewel ik me wel afvraag waaróm Buma dit nu zo zegt. Hij is toch een behoorlijke populist. Denkt hij dat het initiatief tegen de sleepwet van linkse SJW's komt en dat Henk en Ingrid zijn kant zullen kiezen als hij vanwege 'law and order' de sleepwet redt?
De gemiddelde Nederlandse kiezer loopt niet warm voor de politiek. Een gelikte en goed gefinancierde campagne zoals Rutte dat deed doet oud zeer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dat is natuurlijk zo.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Denk je?
Mensen die naief genoeg waren om op Buma te stemmen doen dat volgende keer gewoon weer. Zijn verkiezingscampagne was wel het meest doorzichtige stukje populisme dat ik ooit heb gezien.
Mwah, da's gewoon de ene oplichter inruilen voor de andere. Niks nieuws onder de zon.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:26 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat het politieke klimaat is versplinterd en een nieuwkomer als FvD in amper een paar maanden tijd de Kamer weet binnen te komen. In de peilingen staan ze nu zelfs hoger dan de PvdA. Dat zijn wel interessante ontwikkelingen. Een vergelijkbaar verhaal gaat natuurlijk ook op voor DENK.
Coalitievormingen tussen de oude partijen wordt steeds moeilijker. Zeker met het uitsluiten van grote partijen als de PVV. Ik denk dat die ontwikkeling zal doorzetten en uiteindelijk zal gaan leiden tot de ontbinding van wat nu de kartelpolitiek wordt genoemd.
Ooit politiek zien zonder oplichters?quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mwah, da's gewoon de ene oplichter inruilen voor de andere. Niks nieuws onder de zon.
D66 is akkoord gegaan met een voorstel in EU om bankgegevens te kunnen doorverkopen aan bedrijven.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:44 schreef polderturk het volgende:
Jammer dat d66 als coalitiepartner zich niet tegen deze sleepwet gekeerd heeft. Wij moeten met z'n allen laten zien dat we in een echte democratie, en niet in een politiestaat willen leven. Wat is de volgende stap? Verplicht een camera in ons huis zodat vadertje staat 24/7 mee kan kijken?
Nou ja, er was wel ooit een tijd waarin politici zich daar tenminste nog voor schaamden en dat de kiezers daar echt verontwaardigd over waren.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:33 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit politiek zien zonder oplichters?
Politiek en populisme zijn altijd hand in hand gegaan. Ongeacht je nu een links of rechts jasje aantrekt.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou ja, er was wel ooit een tijd waarin politici zich daar tenminste nog voor schaamden en dat de kiezers daar echt verontwaardigd over waren.
Sinds de opkomst van het moderne populisme heeft politiek steeds minder met de werkelijkheid te maken en worden politici steeds minder verantwoordelijk gehouden voor wat ze doen.
Mwah, hangt er vanaf. Ik ben niet volledig tegen bindende referenda, maar er zijn genoeg onderwerpen die zich daar niet voor lenen.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Politiek en populisme zijn altijd hand in hand gegaan. Ongeacht je nu een links of rechts jasje aantrekt.
Politiek heeft natuurlijk ook te maken met het verkondigen van bepaalde idealen waar je bij voorbaat weet dat ze niet te realiseren zijn.
Desondanks blijf ik een voorstander van het referendum. Het liefst zou ik een bindend referendum willen zien. Dat is voor mij democratie in zijn puurste vorm.
Dit is ongeveer waar het misgaat. Men beoordeelt helemaal niet of er goed werk is geleverd, men beoordeelt of men zich kan vinden in de beloftes voor de toekomst en de mate waarin men *dat* gelooft.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:49 schreef Old_Pal het volgende:
Eens in de vier jaar beoordelen wij of er goed werk is afgeleverd d.m.v. verkiezingen.
De realiteit is toch echt anders. Dat de PvdA in het ravijn stort heeft weinig met de plannen voor de toekomst te maken, en heel veel met het slechte beeld dat ze voor de achterban hebben neergezet in de afgelopen regeringsperiode.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is ongeveer waar het misgaat. Men beoordeelt helemaal niet of er goed werk is geleverd, men beoordeelt of men zich kan vinden in de beloftes voor de toekomst en de mate waarin men *dat* gelooft.
Welk werk er is geleverd is de gemiddelde kiezer tijdens de verkiezingsdebatten al lang weer vergeten.
Heeft de PvdA dat beeld zelf neergezet? Ik denk het niet namelijk.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De realiteit is toch echt anders. Dat de PvdA in het ravijn stort heeft weinig met de plannen voor de toekomst te maken, en heel veel met het slechte beeld dat ze voor de achterban hebben neergezet in de afgelopen regeringsperiode.
Maakt dat uit? Ze hebben niet de resultaten gehaald die de stemmers graag gezien hadden. Of de verwachtingen realistisch waren is weer een heel ander punt, maar als je van 41 naar 9 zetels gaat is dat echt niet anders te interpreteren dan een afrekening.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heeft de PvdA dat beeld zelf neergezet? Ik denk het niet namelijk.
Gaat dit nu werkelijk over de prestaties van de PvdA, of het beeld dat daarvan wordt neergezet door populistische politici?quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maakt dat uit? Ze hebben niet de resultaten gehaald die de stemmers graag gezien hadden. Of de verwachtingen realistisch waren is weer een heel ander punt, maar als je van 41 naar 9 zetels gaat is dat echt niet anders te interpreteren dan een afrekening.
Natuurlijk kun je niet over elk willekeurig onderwerp een referendum houden. Maar bepaalde onderwerpen lenen zich er wel voor zoals we zagen bij het referendum dat leidde tot de Brexit. Het Britse volk sprak en oordeelde. Dát is democratie in zijn juiste betekenis, ongeacht het zure verlies van degene die wilde dat GB bij de EU zou blijven. Maar dat gevoel zal je bij elke uitkomst houden. Winnaars en verliezers.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mwah, hangt er vanaf. Ik ben niet volledig tegen bindende referenda, maar er zijn genoeg onderwerpen die zich daar niet voor lenen.
Het moet ook wel mogelijk blijven om samenhangend beleid te voeren. Als je in referenda vragen gaat stellen als "willen jullie lagere belastingen?" en "willen jullie dat er meer geld gaat naar zorg en onderwijs?" dan durf ik de uitslag wel te voorspellen: twee keer "ja".
Je kunt niet voor elke beslissing een bindend referendum houden en dan verwachten dat het nog uitvoerbaar is.
Van allebei een beetje denk ik, maar dan nog gaat het over (het beeld van) de prestaties uit het verleden, en niet over (het beeld van) de beloftes in de toekomst.quote:Op zondag 29 oktober 2017 12:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat dit nu werkelijk over de prestaties van de PvdA, of het beeld dat daarvan wordt neergezet door populistische politici?
Ik denk voornamelijk dat laatste.
De PvdA heeft ervoor gekozen om niet, of in elk geval minder, mee te doen met de populistische hervorming van onze politiek. Of dat nou wel of niet verstandig was kun je vraagtekens bij zetten, maar ik heb eigenlijk niet de indruk dat dit nu een directe afrekening was van hun politieke prestaties.
Heb je kinderen?quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Daar krijgen we dadelijk ook nog de stemherkenning via zo'n huishoudelijke 'praatpaal' bij.
Ik ben me ervan bewust dat mensen mogelijkerwijs kunnen meekijken wanneer ik deze tekst aan het typen ben. Eerlijk gezegd kan het me geen ruk schelen. Als mensen moeite willen doen om mijn knappe snoetje te willen zien, mijn zegen heb je.![]()
An sich ben ik dus ook niet tegen deze sleepwet. Zolang je niets te verbergen hebt en geen al te gekke digitale dingen doet op het net, who cares?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |