abonnement Unibet Coolblue
pi_174688669
Cryptocoins?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Naast Bitcoins zijn er nog heel veel 'altcoins' kijk hier maar eens voor een overzicht; CryptoCurrency Market Capitalizations. Bitcoin is bedoeld als betaalmiddel, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is anoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus.
In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain; Bitcoin Block Explorer - Blockchain

Wie houdt de blockchain bij?
De blockchain wordt bijgehouden door zogeheten 'miners'. Deze (groepen van) pc's stoppen transacties in een block en voegen die toe aan de blockchain. De miner die het block uiteindelijk maakt wordt beloond met Bitcoin.
Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;


Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en (Leased) Proof of Stake (LPoS of PoS). Wil je meer weten hierover dan ga je dit maar Googlen. :P

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
De verschillen tussen al die coins zijn soms minimaal en soms gigantisch groot. Op de verschillende websites van de coin is informatie te vinden over de technische werking of de visie van het team erachter.

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via bedrijven of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een bedrijf. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc / laptop / telefoon / tablet en daar je coin in opslaan. Maakt wel een backup van je private key zodat als deze crasht je je coins nog wel van recoveren.

Daarnaast zijn er ook hardware wallets tekoop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Een paper wallet is heel simpel. Je maakt online een bitcoinadres aan en stuurt naar dat adres je coins. Je print je private key uit. Deze sla je op een aantal plekken veilig op en je coins staan nu op dat adres in de blockchain opgeslagen. Met die key kun je op een later tijdstip een wallet installeren en bij je coins.

Meer info: https://www.coindesk.com/information/paper-wallet-tutorial/

Probeer 3rd party wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

Wat een hoop info. Waarom moet ik instappen?
Omdat je bank 0.1% rente per jaar geeft en omdat de blockchain de toekomst heeft. Het is niet voor niks dat er steeds meer geld in cryptocurrency omgaat. To the moon motherfuckers!

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.

Shorten? Long gaan? Margin trading? Leverage?
Geen zin om nu deze termen nu uit te leggen. Google er maar op :').

Exchanges;
Kraken | Buy, Sell and Margin Trade Bitcoin (BTC) and Ethereum (ETH) - Buy, Sell, Trade Bitcoin
Bittrex.com - Bittrex, The Next Generation Digital Currency Exchange

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitcoins Kopen en Verkopen met iDEAL, Bancontact of SEPA | LiteBit
https://bitonic.nl/
Bitcoins kopen - iDEAL, Banktransfer of Creditcard | BTC Direct

Sites;
CryptoCurrency Market Capitalizations
https://cointelegraph.com/
Bitcoin Block Explorer - Blockchain
https://blockexplorer.com/

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen.


Luister naar Crypto Fever - Faberyayo & Abel
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174688673
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 11:25 schreef dimmak het volgende:
Wat is het verschil tussen B2X en NYA?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174689324
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 11:25 schreef dimmak het volgende:

[..]

Niets, B2X/S2X is het gevolg van de NYA (New York Agreement).

In de NYA is afgesproken dat er op 1 augustus een soft fork zou worden gedaan op de originele bitcoin chain waarbij de block grootte 1 mb zou worden. Voorwaarde hierbij was dat er binnen 6 maanden een hard fork zou volgen waarbij de block grootte naar 2 MB zou gaan.

Die hard fork volgt nu dus op +- 16 november, genaamd B2X met daaruitvolgend een nieuwe Bitcoin die wordt gesupport door de NYA.
pi_174689415
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:01 schreef daankes het volgende:

[..]

Niets, B2X/S2X is het gevolg van de NYA (New York Agreement).

In de NYA is afgesproken dat er op 1 augustus een soft fork zou worden gedaan op de originele bitcoin chain waarbij de block grootte 1 mb zou worden. Voorwaarde hierbij was dat er binnen 6 maanden een hard fork zou volgen waarbij de block grootte naar 2 MB zou gaan.

Die hard fork volgt nu dus op +- 16 november, genaamd B2X met daaruitvolgend een nieuwe Bitcoin die wordt gesupport door de NYA.
Maar waarom zie je dan bij coin.dance bijv. bij sommige miners NYA en B2X en bij andere alleen NYA. Of staan die dan simpelweg gewoon niet achter de hardfork?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174689465
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:06 schreef dimmak het volgende:

[..]

Maar waarom zie je dan bij coin.dance bijv. bij sommige miners NYA en B2X en bij andere alleen NYA. Of staan die dan simpelweg gewoon niet achter de hardfork?
Veel miners vinden de block grootte van 1 MB prima en zijn inderdaad tegen een hardfork (ook een aantal groepen die in eerste instantie wel de NYA hebben getekend). Ik verwacht dat het daar mee te maken heeft.
pi_174689581
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:08 schreef daankes het volgende:

[..]

Veel miners vinden de block grootte van 1 MB prima en zijn inderdaad tegen een hardfork (ook een aantal groepen die in eerste instantie wel de NYA hebben getekend). Ik verwacht dat het daar mee te maken heeft.
Steeds meer miners laten het support voor B2X vallen, is er een mogelijkheid dat die hele hardfork niet door gaat?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174689782
Bitcoin :')
Shitcoin :')
pi_174689827
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:18 schreef dimmak het volgende:

[..]

Steeds meer miners laten het support voor B2X vallen, is er een mogelijkheid dat die hele hardfork niet door gaat?
Ik verwacht dat die gewoon door gaat. Al hoop ik van niet, want naar mijn idee kan het alleen maar een hoop paniek veroorzaken op de markt. Vooral omdat hij er een beetje doorheen is gedrukt en er een hoop dingen niet goed zijn geregeld (onder andere replay-protection).

Wel kan de impact een stuk kleiner worden als de support afneemt en wordt het meer een alt-coin zoals Bitcoin Cash, dan een alternatieve Bitcoin chain. Dus daar moeten we maar op hopen.
pi_174691329
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:39 schreef daankes het volgende:

[..]

Ik verwacht dat die gewoon door gaat. Al hoop ik van niet, want naar mijn idee kan het alleen maar een hoop paniek veroorzaken op de markt. Vooral omdat hij er een beetje doorheen is gedrukt en er een hoop dingen niet goed zijn geregeld (onder andere replay-protection).

Wel kan de impact een stuk kleiner worden als de support afneemt en wordt het meer een alt-coin zoals Bitcoin Cash, dan een alternatieve Bitcoin chain. Dus daar moeten we maar op hopen.
De reden dat er geen replay protection wordt ingevoerd is toch omdat B2X vindt dat zij dé Bitcoin zijn en die naam willen claimen? Mocht B2X de langste chain worden gaat Coinbase B2X de Bitcoin naam geven. Wat ze dan met Bitcoin doen die we nu kennnen, geen idee. Misschien Bitcoin Classic or Bitcoin Loser of zo..?

Ik ben de kluts verder ook kwijt hoeveel support Bitcoin en B2X nu genieten. Dat 'NYA' flag van miners kunnen ze niet verwijderen? Want wat houdt het nog in dat je wel NYA flagt, maar niet B2X flagt bij het minen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 12:06 schreef dimmak het volgende:

[..]

Maar waarom zie je dan bij coin.dance bijv. bij sommige miners NYA en B2X en bij andere alleen NYA. Of staan die dan simpelweg gewoon niet achter de hardfork?
Waar kun je dit uberhaupt zien?
pi_174691522
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:12 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Maar waarom zie je dan bij coin.dance bijv. bij sommige miners NYA en B2X en bij andere alleen NYA. Of staan die dan simpelweg gewoon niet achter de hardfork?
Hmm, dacht coin.dance. Maar zat dus op een andere website vanmorgen. Ga nog eens proberen die website op te zoeken.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174691805
Kan iemand mij in simpele taal uitleggen wat het risico is van het feit dat Bitcoin Gold geen replay protection heeft? Hoe werkt zoiets en kun je jezelf beschermen door eerst al je bitcoins te verplaatsen naar een andere wallet of is dat niet voldoende?
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:44:55 #12
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_174691938
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:37 schreef metallicelmo het volgende:
Kan iemand mij in simpele taal uitleggen wat het risico is van het feit dat Bitcoin Gold geen replay protection heeft? Hoe werkt zoiets en kun je jezelf beschermen door eerst al je bitcoins te verplaatsen naar een andere wallet of is dat niet voldoende?
https://bitcointechtalk.c(...)n-works-1a5e41767103

In the event of a hard fork without replay protection, transactions that spend pre-fork coins are valid on both chains. That is, if Alice sends Bob 1 coin on chain X, the same transaction will be valid on chain Y.

Alice may be intending to send Bob 1 XCoin and 1 YCoin, in which case she'd be broadcasting the transaction on both chains and have no vulnerability. However, if she wanted to send Bob only 1 XCoin and not 1 YCoin, we have a problem. Alice will, of course, broadcast the transaction on chain X, but the transaction is now public and that opens up a security vulnerability.
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_174692055
quote:
8s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:44 schreef genakt het volgende:

[..]

https://bitcointechtalk.c(...)n-works-1a5e41767103

In the event of a hard fork without replay protection, transactions that spend pre-fork coins are valid on both chains. That is, if Alice sends Bob 1 coin on chain X, the same transaction will be valid on chain Y.

Alice may be intending to send Bob 1 XCoin and 1 YCoin, in which case she'd be broadcasting the transaction on both chains and have no vulnerability. However, if she wanted to send Bob only 1 XCoin and not 1 YCoin, we have a problem. Alice will, of course, broadcast the transaction on chain X, but the transaction is now public and that opens up a security vulnerability.
Zoiets begreep ik dus ook, als de coin dus geen "replay protection" heeft, bestaat er technisch gezien een kans dat als jij jouw Bitcoin Gold ophaalt en verstuurt naar een ander adres, dat jouw transactie ook opgepikt zou kunnen worden op het normale Bitcoin netwerk. Dit kan er dan voor zorgen dat als je Bitcoin Gold verstuurd, je direct ook je originele Bitcoins wegstuurt en je dus alles kwijt raakt. Dit omdat de transactie op beide chains geldig is? Zeg ik het zo goed?
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:00:37 #14
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_174692255
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:50 schreef metallicelmo het volgende:

Zoiets begreep ik dus ook, als de coin dus geen "replay protection" heeft, bestaat er technisch gezien een kans dat als jij jouw Bitcoin Gold ophaalt en verstuurt naar een ander adres, dat jouw transactie ook opgepikt zou kunnen worden op het normale Bitcoin netwerk. Dit kan er dan voor zorgen dat als je Bitcoin Gold verstuurd, je direct ook je originele Bitcoins wegstuurt en je dus alles kwijt raakt. Dit omdat de transactie op beide chains geldig is? Zeg ik het zo goed?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:50 schreef metallicelmo het volgende:
Dit kan er dan voor zorgen dat als je Bitcoin Gold verstuurd, je direct ook je originele Bitcoins wegstuurt en je dus alles kwijt raakt. Dit omdat de transactie op beide chains geldig is? Zeg ik het zo goed?
bijna maar dit niet:
quote:
Dit kan er dan voor zorgen dat als je Bitcoin Gold verstuurd, je direct ook je originele Bitcoins wegstuurt en je dus alles kwijt raakt
Zijn verschillende keys uiteindelijk maar weet niet wat ze allemaal daadwerkelijk dan kunnen achterhalen maar het beloofd niet veels goeds :')
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_174694470
Krijg je bij een paper wallet niet altijd een seed?
pi_174696022
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:08 schreef fckdedeurkruk het volgende:
Krijg je bij een paper wallet niet altijd een seed?
Seed, passphrase of private key, wat uiteindelijk maar van toepassing is
pi_174698041
quote:
8s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:00 schreef genakt het volgende:

[..]


[..]

bijna maar dit niet:

[..]

Zijn verschillende keys uiteindelijk maar weet niet wat ze allemaal daadwerkelijk dan kunnen achterhalen maar het beloofd niet veels goeds :')
Ledger waarschuwt wel degelijk voor het ontbreken van replay protection:

quote:
How to safeguard your Bitcoin Gold

Since the replay protection mechanism is unknown, it’s recommended to stop transacting on the Bitcoin network if you think your assets on the Bitcoin Gold network could be valuable.
https://www.ledger.fr/201(...)itcoin-block-491472/

En:
quote:
Ledger will add immediate ability to make transactions with Bitcoin Gold as soon as:

* the Bitcoin Gold code is available
* the Bitcoin Gold network publishes a proof of replay protection
* we are sure that the transactions network is successful and valid
https://ledger.zendesk.co(...)in-Gold-with-Ledger-
pi_174702947
Ik zat even wat na te denken over het volgende:
Vaak zie je dat alts stijgen zonder reden voor een uur of 2 en daarna dalen ze weer als er genoeg mensen mee zijn gegaan.
Zouden wij dat ook als fok groep kunnen veroorzaken om zo met winst weer te kunnen verkopen? Of zijn wij daar met zn allen niet groot genoeg voor?
pi_174705623
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 22:26 schreef supermercado het volgende:
Ik zat even wat na te denken over het volgende:
Vaak zie je dat alts stijgen zonder reden voor een uur of 2 en daarna dalen ze weer als er genoeg mensen mee zijn gegaan.
Zouden wij dat ook als fok groep kunnen veroorzaken om zo met winst weer te kunnen verkopen? Of zijn wij daar met zn allen niet groot genoeg voor?
:')
pi_174705897
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_174710466
https://www.coindesk.com/(...)stors-crypto-tokens/

Dit is wel vet voor Waves hoor!!!!
pi_174711140
Ik vraag me iets af.

Stel je koopt voor 100,- aan BTC en investeert dit in ETH, op de BTC/ETH markt.

ETH verdubbelt en je besluit je winst te nemen voor meer BTC. Ondertussen is de waarde van BTC gedaald. Dan maak je toch verlies ookal maak je winst op je ETH? Naja relatief gezien verlies.

Dan nog een vraag:

Stel ik heb een limit sell order op 30% stijging en wil graag 50% van de winst houden in de betreffende currency, en de andere 50% in een andere currency stoppen. Hoe stel je dit in bij een limit sell order? Moet je dan berekenen hoeveel de 50% is bij een waarde van 130% (100+30) en dat als bedrag invoeren?
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:00:40 #23
130094 Robinhoo
Hasj coke pillen
pi_174712154
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:51 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik vraag me iets af.

Stel je koopt voor 100,- aan BTC en investeert dit in ETH, op de BTC/ETH markt.

ETH verdubbelt en je besluit je winst te nemen voor meer BTC. Ondertussen is de waarde van BTC gedaald. Dan maak je toch verlies ookal maak je winst op je ETH? Naja relatief gezien verlies.

Dan nog een vraag:

Stel ik heb een limit sell order op 30% stijging en wil graag 50% van de winst houden in de betreffende currency, en de andere 50% in een andere currency stoppen. Hoe stel je dit in bij een limit sell order? Moet je dan berekenen hoeveel de 50% is bij een waarde van 130% (100+30) en dat als bedrag invoeren?
Beide ja..
Diep in mijn hart daar zit mijn club, het hoort bij mij 't is mijn geluk, het rode shirt, het Twentse Ros.. JE BENT MIJN TROTS.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:08:06 #24
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_174712961
quote:
Hahaha net als al die stumper MLM company events. Prijzen uitreiken op een podium en een heleboel oppervlakkige Arabieren. Wel weer duidelijk waar we mee te maken hebben. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')