Turkije heeft de NAVO meer nodig dan de NAVO Turkije. Dat gezegd hebbende als Erdogan uit de NAVO stapt en het militaire front van de Russen joined is het Molotov-Ribbentrop all over again.quote:Op zondag 15 oktober 2017 22:55 schreef _--_ het volgende:
https://www.quora.com/Who(...)=96ef1f9d&srid=3uLn8
Was even aan het ronddwarrelen op Quora en zag dit linkje. Vond het wel interessant en informatief. Wat vinden jullie?
Molotov-Ribbentrop voor heel Europa bedoel je!?quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:17 schreef Nintex het volgende:
[..]
Turkije heeft de NAVO meer nodig dan de NAVO Turkije. Dat gezegd hebbende als Erdogan uit de NAVO stapt en het militaire front van de Russen joined is het Molotov-Ribbentrop all over again.
Echter, Ankara heeft ook niet al te beste banden met Rusland. Dus het moment dat ze uit de NAVO stappen zijn ze compleet fucked.
Turkije werd geopolitiek gezien als een sterke bondgenoot tegen Rusland.quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:19 schreef _--_ het volgende:
Molotov-Ribbentrop voor heel Europa bedoel je!?
Je bedoelt zeker dat Europa dan 2 fronten tegenover zich heeft. Ik neem aan dat de front in Turkije niet in handen zal komen van de Russen. Turkije zou Europa net als Rusland willen verslinden.quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:26 schreef Nintex het volgende:
[..]
Turkije werd geopolitiek gezien als een sterke bondgenoot tegen Rusland.
Als Turkije een non-agression pact of zelfs een aliantie met Rusland sluit (en troepen e.d. toe laat) dan heeft Rusland twee fronten tegen Europa.
Syrie is al ingelijfd en Iran is een belangrijke bondgenoot van Rusland. Irak is nu min of meer een Iraanse proxy-staat geworden dus bij definitie ook in de Russische invloedsferen. LBJ had met zijn domino theorie gewoon gelijk.
Je praat dan over een lang proces van een geopolitiek schaakspel, maar dat is alles behalve uitgesloten. Als de EU richting Rusland blijft oprukken (Oekraine erbij) liggen alle kaarten op tafel. Oekraine was voor de Russen een grens. Letterlijk de achtertuin. Ze hebben zich daar niet zonder reden zo fel tegen verzet.quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:36 schreef _--_ het volgende:
[..]
Je bedoelt zeker dat Europa dan 2 fronten tegenover zich heeft. Ik neem aan dat de front in Turkije niet in handen zal komen van de Russen. Turkije zou Europa net als Rusland willen verslinden.
Hoe dan ook, jij denkt dus dat het een mogelijkheid is dat de helft van het Midden-oosten en Rusland het gaan opnemen tegen Europa als zo'n pact getekend wordt en Turkije uit de NATO stapt?
Zonder Turkije valt de hele wereld uit elkaarquote:Op maandag 16 oktober 2017 13:01 schreef HendrikV het volgende:
Elk land ter wereld heeft turkey nodig. Dat weet je toch ?
Als de Turken uit de NAVO stappen en zich bij een Russische bondgenootschap aansluiten dan is Moskou natuurlijk de facto de baas in Ankara. Turkije is te klein en heeft geografisch gezien een te belangrijke ligging om geheel onafhankelijk te blijven in de hedendaagse wereld. Dat is een utopie, wat Erdogan ook roept, het Ottomaanse tijdperk is definitief en al lang voorbij.quote:Op zondag 15 oktober 2017 23:36 schreef _--_ het volgende:
[..]
Je bedoelt zeker dat Europa dan 2 fronten tegenover zich heeft. Ik neem aan dat de front in Turkije niet in handen zal komen van de Russen.
Gij snapt hem!quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:06 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Zonder Turkije valt de hele wereld uit elkaar
die 2% 'regel' gaat niet om wat ze bijdragen aan NATO maar om wat ze uitgeven aan de eigen krijgsmachtquote:Op maandag 16 oktober 2017 13:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Als we puur naar de bijdragen per land gaan kijken is zelfs Polen nog belangrijker dan Turkije simpelweg omdat die zich als een van de weinigen aan de 2% regel houden.
Die 2% regel is dan toch niet relevant als we het hebben over wie de andere het meest nodig heeft?quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Als we puur naar de bijdragen per land gaan kijken is zelfs Polen nog belangrijker dan Turkije simpelweg omdat die zich als een van de weinigen aan de 2% regel houden.
waarom zouden ze onbetrouwbaar zijnquote:Op maandag 16 oktober 2017 19:39 schreef agter het volgende:
De NATO...
Iets van 80% van de wereldwijde uitgaven aan defensie. Of zo.
Nee. Die hebben Turkije niet echt nodig. Wel leuk dat ze een beetje meedoen. Op papier.
Want in het echt vraag ik me af of ze wel zo betrouwbaar zijn.
Het is vooral van belang omdat het grenst aan een gebied vol oorlog en geweld. Daar wil Amerika natuurlijk wel zijn steentje bij dragen. En dat kan alleen met NATO want enorme legerbasis in het Zuiden van Turkije.quote:Op maandag 16 oktober 2017 19:30 schreef sp3c het volgende:
Turkije en de NATO hebben elkaar sowieso niet echt nodig
dat is iets van de koude oorlog maar vandaag is Turkije niet echt superrelevant meer ... leuk al die extra soldaatjes enzo maar verder is het vooral een hoofdpijndossier aan het worden
aan de andere kant gaan de Russen echt niet ineens binnenvallen als de NATO en Turkije uit elkaar gaan ofzo want daar zijn de Turken gewoon te sterk voor
lijkt me een beetje de omgekeerde wereld, je wil juist niet grenzen aan een wereld vol oorlog en geweld en vandaag de dag kun je prima in die zandbak spelen zonder Turkije aan te doenquote:Op maandag 16 oktober 2017 20:33 schreef _--_ het volgende:
[..]
Het is vooral van belang omdat het grenst aan een gebied vol oorlog en geweld. Daar wil Amerika natuurlijk wel zijn steentje bij dragen. En dat kan alleen met NATO want enorme legerbasis in het Zuiden van Turkije.
Niet waar.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me een beetje de omgekeerde wereld, je wil juist niet grenzen aan een wereld vol oorlog en geweld en vandaag de dag kun je prima in die zandbak spelen zonder Turkije aan te doen
bovendien moet je Amerikaanse belangen gescheiden zien van die van de NATO, die zitten daar alleen om het Turkse luchtruim te verdedigen
de acties in Syrie gebeuren ook niet onder de NATO vlag
wellesquote:
September 11, 2001 attacks Editquote:Op maandag 16 oktober 2017 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
welles
[ afbeelding ]
tenzij ze al weg zijn maar dat heb ik dan gemist
dat zijn geen NATO opsquote:Op maandag 16 oktober 2017 20:44 schreef _--_ het volgende:
[..]
September 11, 2001 attacks Edit
In response to the September 11, 2001 attacks, Operation Enduring Freedom (OEF) began in October 2001. Incirlik served as a main hub for missions in support for the war in Afghanistan, including humanitarian airlift operations, MC-130 special operations missions, KC-135 refueling missions and sustainment operations for deployed forces. The aerial port managed a 6-fold increase in airflow during the height of OEF. When the main bases in Afghanistan (Bagram Airfield) and the Uzbekistan air base (Karshi-Khanabad Air Base) were in use the Incirlik's airflow supporting OEF decreased to a baseline sustainment level.
On 13 October 2014, it was rumored that the Turkish government approved the use of Incirlik Air base to support operations against the Islamic State[14] but this was later denied.[15] On 23 July 2015, it was confirmed that the Turkish Government would begin allowing USAF UAVs and USAF combat planes to fly combat sorties against ISIL in neighboring Syria out of Incirlik Air base.[16] Ankara formally signed a deal July 29, 2015 with the United States over the use of Turkey’s Incirlik air base in the U.S.-led coalition’s campaign against the Islamic State, the Turkish Foreign Ministry said, Hurriyet reported. The agreement covers only the fight against the Islamic State and does not include air support for allied Kurdish fighters in northern Syria, a spokesman for the ministry said.[17]
Mijn punt is dat als Turkije niet in de NATO zat die dingen ook niet toegestaan zouden worden.quote:
ik zeg ook niet dat het niet handig is dat de Turken in de NATO zitten (steeds minder dat wel)quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:47 schreef _--_ het volgende:
[..]
Mijn punt is dat Turkije niet in de NATO zat die dingen ook niet toegestaan zouden worden.
Turkije is een strategisch land. Dus er zitten wel degelijk voordelen aan een bondgenootschap. Als morgen Turkije de vluchtelingendeal opblaast hebben we na een poos gegarandeerd problemen in Europa.quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat het niet handig is dat de Turken in de NATO zitten (steeds minder dat wel)
ik zeg dat het niet noodzakelijk is
Omdat het natuurlijk geen echt democratisch westers land is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |