Al met al kan je stellen dat het geklungel van de overheid en instellingen als Nidos de belastingbetaler met aanzienlijke kosten heeft opgezadeld evenals de nodige sociale onrust.quote:Inspectie: 'Wantrouwen leidde tot fouten bij uitzetting Lili en Howick'
Door een gebrek aan regie, onderling wantrouwen en niet nagekomen afspraken zijn verschillende instanties die betrokken waren bij de uitzetting van de Armeense kinderen Lili en Howick meerdere malen in de fout gegaan.
Dat staat in een rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid die in opdracht van het kabinet de gang van zaken rond de uitzetting onderzocht.
De inspectie schrijft in het rapport dat "er op cruciale momenten niet is gehandeld volgens de werkafspraken". Er heerste onderling wantrouwen tussen de voogdijinstelling Nidos en de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V).
"Als er tussen organisaties die in de vreemdelingenketen opereren onvoldoende vertrouwen is, is dat niet goed voor de samenwerking en kan dit een goed werkend vertrekproces schaden", schrijft de inspectie.
De DT&V moet voortaan de regie steviger naar zich toetrekken en de betrokken organisaties moeten bij meningsverschillen meer met elkaar overleggen.
Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel en Migratie) schrijft in een reactie de aanbevelingen uit het rapport over te nemen.
Onduidelijkheid rond verdwijning Lili en Howick
In het rapport worden vraagtekens gezet bij het optreden van Nidos. Zo concludeert de inspectie dat de voogdijinstelling tegen de afspraken in de kinderen in de gelegenheid stelde om afscheid te nemen van hun grootouders, terwijl ze in een safehouse van Nidos moesten verblijven.
"Ook meldde Nidos dit tegen de afspraken in niet bij de DT&V. Eenmaal bij de grootouders verdwenen de kinderen met onbekende bestemming", aldus de inspectie. Wat zich in die periode exact heeft afgespeeld, blijft onduidelijk. "Het politieonderzoek biedt geen inzicht en verklaringen hierover van Nidos-medewerkers zijn inconsistent."
Ook de politie krijgt kritiek. Die heeft haar werk rond de verdwijning "onvoldoende effectief uitgevoerd". Ook hier werd langs elkaar heen gewerkt, stelt de inspectie.
Door onduidelijkheid over de status van de verdwijning (ging het om een vermissing of het onttrekken van minderjarigen aan wettig gezag?) "was er onnodig tijdverlies, zijn belangrijke aanknopingspunten gemist en is niet alles in het werk gesteld om de kinderen te kunnen vinden".
Zaak leidde tot afschaffing van kinderpardon
Lili en Howick mochten in september vorig jaar alsnog in Nederland blijven, nadat eerder was besloten dat de twee kinderen en hun moeder zouden worden uitgezet naar Armenië.
De kinderen verdwenen een dag voor de geplande uitzetting uit het zicht van de betrokken instanties en na publieke verontwaardiging en maatschappelijk druk besloot toenmalig staatssecretaris Mark Harbers de twee alsnog een verblijfsvergunning te verlenen.
De zaak leidde ertoe dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie het omstreden kinderpardon en de discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris afschaften.
Broekers-Knol verwacht dat deze maatregelen ervoor zullen zorgen dat de spanningen tussen de betrokken instanties niet meer zo hoog zullen oplopen.
Werkelijk? Dus een rechter mag nooit meer iemand een verblijfsvergunning weigeren omdat ze anders kunnen ontsnappen en dan moeten we 'op kinderen gaan jagen'?quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:47 schreef riazop het volgende:
Het jagen op Nederlandstalige kinderen is so wie so een schande.
Paspoort verstrekken, en basta.
Die vrouw weet misschien ook niet beter dan dat haar advocaat steeds zegt dat er nog wel een kans is. Wie zou dat dan weigeren?quote:Op maandag 9 oktober 2017 15:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat is echt een probleem inderdaad. Die hebben er een rechtstreeks belang bij om hun client steeds maar weer in beroep te laten gaan.
Dit is toch volstrekt kansloos, deze mevrouw heeft na een aantal maanden al te horen gekregen dat haar aanvraag kansloos was. Toch presteert ze het om nog 7 jaar hier te blijven, voor tonnen te procederen en zelfs nu maken wij nog kosten voor haar omdat haar nageslacht nog in Nederland verblijft.
Deze kosten moeten op de een of andere wijze verhaald worden op de asielzoeker, ook vanwege het afschrikwekkende karakter om maar niet kansloze procedure na procedure op te starten.
Beroepsmogelijkheden moeten binnen de kaders van internationale verdragen vallen. Men heeft die al zover als toelaatbaar daarbinnen beperkt. Het probleem is dat uitzetting erg lastig, zoniet onmogelijk wordt indien men niet meewerkt. Het europees hof laat daarnaast niet toe illegaliteit strafbaar te stellen, nog illegalen langdurig te interneren. Alleen in het geval dat er concreet uitzicht is op daadwerkelijke uitzetting op korte termijn is kortdurende internering toegestaan.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:55 schreef rival het volgende:
[..]
De procedure moet zo aangepast worden dat herhaaldelijke pogingen niet meer kunnen.
De vrouw is natuurlijk niet achterlijk.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:55 schreef rival het volgende:
[..]
Die vrouw weet misschien ook niet beter dan dat haar advocaat steeds zegt dat er nog wel een kans is. Wie zou dat dan weigeren?
Dat sowieso.quote:De procedure moet zo aangepast worden dat herhaaldelijke pogingen niet meer kunnen.
Het kan wel want de denen zijn daarin grotendeels geslaagd. De maatregelen die ervoor nodig zijn krijg je echter (nog) niet door het parlement hier. Het water moet de nederlandse bevolking 1st aan de lippen staan en dat is nu eenmaal niet het geval.quote:
De conclusies verbazen weinig want binnen de huidige kaders van EU wetgeving en internationale verdragen bestaat er geen oplossing. Pardonregelingen bieden geen oplossing en kunnen nu dus van tafel. Evengoed verwacht ik dat over een een aantal jaren deze discussie opnieuw zal oplaaien, mensen zijn blijkbaar erg kort van geheugen en laten zicht vooral door emoties lijden, niet de ratio. Gevallen van kinderen van illegalen die jarenlang hier opgroeien zoals Lili en Howick zijn even van de radar verdwenen maar verder is er weinig veranderd. Het wachten is dus op de volgende pardonregeling waarom geroepen gaat worden.quote:Commissie: Asielbeleid op orde, pardonregeling niet bevordelijk
Het Nederlands asielbeleid is op orde, maar uitzonderingsmaatregelen als de discretionaire bevoegdheid en pardonregelingen zijn bij uitgeprocedeerde asielzoekers niet bevorderlijk voor de bereidheid om te vertrekken. Dat zijn de bevindingen van de Commissie Langdurig Verblijvende Vreemdelingen, beter bekend als de commissie-Van Zwol.
De commissie concludeert verder dat nieuwe maatregelen er niet voor zullen zorgen dat de wachttijd voor vreemdelingen wordt ingeperkt. "Wij constateren dat oplossingen in de uitvoering moeten worden gezocht", aldus commissievoorzitter Richard van Zwol.
Dat betekent dat er voor een langere periode financiële stabiliteit en voldoende personeel nodig is bij de instanties die verantwoordelijk zijn voor het asielbeleid.
Dat houdt echter niet in dat daarmee de problematiek rond uitgeprocedeerde asielzoekers die niet vertrekken zal worden opgelost. "Een perfect systeem bestaat niet, voor een deel is het probleem van langdurig verblijvende vreemdelingen zonder bestendig verblijfsrecht onoplosbaar gebleken", staat in het rapport.
Tegelijkertijd behoort Nederland wel "tot de landen met het hoogste aandeel personen dat na hun afwijzing aantoonbaar vertrekt".
Uitzetting Lili en Howick aanleiding voor onderzoek naar asielbeleid
Aanleiding voor het onderzoek naar het Nederlands asielbeleid was de zaak rond de uitzetting van de Armeense broer en zus Lili en Howick. De twee kinderen waren uitgeprocedeerd en moesten Nederland verlaten, wat tot maatschappelijke verontwaardiging leidde en ook de coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie spleet.
De roep om een nieuw kinderpardon nam toe, maar daar zagen VVD en CDA niets in. Er werd afgesproken om een commissie in het leven te roepen die het hele asielsysteem zou onderzoeken.
In de tussentijd nam de maatschappelijke druk toe en kwam er toch een verruiming van het kinderpardon. Als onderdeel van de verruiming werd ook de discretionaire bevoegdheid bij de bewindsman weggenomen.
Iddquote:Op dinsdag 5 november 2019 16:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Alleen in het geval dat er concreet uitzicht is op daadwerkelijke uitzetting op korte termijn is kortdurende internering toegestaan.
Trump mag ze zelfs detineren zolang de asielprocedure loopt.quote:Op dinsdag 5 november 2019 22:04 schreef riazop het volgende:
[..]
Idd
Ook in Nederland worden er gezinnen gevangen gezet.
Maar als Trump het doet is het niet ok
quote:Verenigde Staten gaan migrantenfamilies voor onbepaalde tijd vasthouden
Volwassenen die met kinderen de grens oversteken, worden niet langer binnen twintig dagen vrijgelaten. De autoriteiten gaan families voor onbepaalde tijd vasthouden.
De families blijven vastzitten zolang hun asielverzoek niet is afgehandeld. Het duurt doorgaans maanden voordat een verzoek van een familie wordt behandeld door een immigratierechter. Het nieuwe beleid richt zich ook op alleenreizende minderjarigen.
Dat had ik niet door.quote:Op dinsdag 5 november 2019 16:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waarom quote je trouwens een post uit 2017?
Zo werkt dat bij mensen die niet instaat zijn om hun emoties te managen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 15:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Werkelijk? Dus een rechter mag nooit meer iemand een verblijfsvergunning weigeren omdat ze anders kunnen ontsnappen en dan moeten we 'op kinderen gaan jagen'?
Of moeten we iedereen die zich verstoppen voor de instanties een paspoort geven?
quote:Op woensdag 6 november 2019 08:15 schreef Qarrad het volgende:
Nu blijkt de vader die zogenaamd "uit beeld" was zelfs in Nederland te wonen...
Op zich ben ik het wel eens met het standpunt dat de kinderen onschuldig zijn. Die hebben geen stem gehad in het afreizen naar Nederland en het aanspannen van de ene procedure na de andere. Je kunt ze zelfs niet kwalijk nemen dat ze er op instructie van de moeder/bepaalde instanties mee hebben geholpen aan het scheppen van het valse verhaal ("Ik spreek de taal niet." "Mijn vader is dood") want je kunt van kinderen niet verwachten dat ze hun moeder afvallen en dat ze de gevolgen van alles hebben overzien.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zo werkt dat bij mensen die niet instaat zijn om hun emoties te managen.
Ze zien kinderen - kinderen zijn onschuldig - uitzetteting wordt onmogelijk.
Dat vraag ik me ook af. Waarom is dat allemaal zonder consequenties?quote:Op woensdag 6 november 2019 11:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Op zich ben ik het wel eens met het standpunt dat de kinderen onschuldig zijn. Die hebben geen stem gehad in het afreizen naar Nederland en het aanspannen van de ene procedure na de andere. Je kunt ze zelfs niet kwalijk nemen dat ze er op instructie van de moeder/bepaalde instanties mee hebben geholpen aan het scheppen van het valse verhaal ("Ik spreek de taal niet." "Mijn vader is dood") want je kunt van kinderen niet verwachten dat ze hun moeder afvallen en dat ze de gevolgen van alles hebben overzien.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen consequenties mogen zijn voor de volwassenen in dit verhaal. De moeder heeft meerdere malen aantoonbaar gelogen. Dat is volgens mij strafbaar. Dan zijn er nog Nidos en companen. Ook die waren op de hoogte van een hoop verdraaide feiten. Waarom zijn er geen consequenties voor de werknemers hiervan die de rechtsgang hierdoor hebben belet?
Bergen boter op hun hoofden.quote:Op woensdag 6 november 2019 11:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Op zich ben ik het wel eens met het standpunt dat de kinderen onschuldig zijn. Die hebben geen stem gehad in het afreizen naar Nederland en het aanspannen van de ene procedure na de andere. Je kunt ze zelfs niet kwalijk nemen dat ze er op instructie van de moeder/bepaalde instanties mee hebben geholpen aan het scheppen van het valse verhaal ("Ik spreek de taal niet." "Mijn vader is dood") want je kunt van kinderen niet verwachten dat ze hun moeder afvallen en dat ze de gevolgen van alles hebben overzien.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen consequenties mogen zijn voor de volwassenen in dit verhaal. De moeder heeft meerdere malen aantoonbaar gelogen. Dat is volgens mij strafbaar. Dan zijn er nog Nidos en companen. Ook die waren op de hoogte van een hoop verdraaide feiten. Waarom zijn er geen consequenties voor de werknemers hiervan die de rechtsgang hierdoor hebben belet?
Welja, dat kan er ook nog wel bij.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:15 schreef Qarrad het volgende:
Nu blijkt de vader die zogenaamd "uit beeld" was zelfs in Nederland te wonen...
Consequenties voor de ouders, is automatisch consequenties voor het kind. We moeten daar gewoon eerlijk over zijn.quote:Op woensdag 6 november 2019 11:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als ieder ander fraude, meineed of waar dit ook onder valt pleegt dan volgt er straf. Dan wordt er toch ook niet geroepen dat iemand niet gestraft kan worden omdat het zielig zou zijn voor de kinderen? Er zitten bosjes fraudeurs in de bak waarvan er kinderen thuis achterblijven.quote:Op woensdag 6 november 2019 13:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Consequenties voor de ouders, is automatisch consequenties voor het kind. We moeten daar gewoon eerlijk over zijn.
Dus als je kinderen hebt, kom je met moord weg omdat een straf consequenties voor de kinderen heeft? Kom nou.quote:Op woensdag 6 november 2019 13:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Consequenties voor de ouders, is automatisch consequenties voor het kind. We moeten daar gewoon eerlijk over zijn.
" Ja maar...het zijn maar kinderen / denk aan de kinderen!"quote:Op woensdag 6 november 2019 13:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zeg toch helemaal nergens dat ze niet gestraft moeten worden? het enige dat ik stel is: het gaat hoe dan ook consequenties voor de kinderen hebben.quote:Op woensdag 6 november 2019 13:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Als ieder ander fraude, meineed of waar dit ook onder valt pleegt dan volgt er straf. Dan wordt er toch ook niet geroepen dat iemand niet gestraft kan worden omdat het zielig zou zijn voor de kinderen? Er zitten bosjes fraudeurs in de bak waarvan er kinderen thuis achterblijven.
Waarom zou er een uitzondering moeten zijn voor dit soort fraude op grond van dat het geen consequenties zou mogen hebben voor de kinderen?
Jij leest ook al dingen die er niet zijn.quote:Op woensdag 6 november 2019 13:52 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus als je kinderen hebt, kom je met moord weg omdat een straf consequenties voor de kinderen heeft? Kom nou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |