abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 31 januari 2018 @ 20:06:40 #201
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_176868941
Ik dacht dat ze bij mij op school nog weleens fratsen uithalen, maar de zaken die ik hier lees zijn echt onvoorstelbaar. Inderdaad om te huilen en eigenlijk ook om te lachen tegelijkertijd...
pi_176869763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:
Spannende stap Claudia!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die stap overweeg ik ook. :Y
-
pi_176869958
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
pi_176878742
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Klinkt goed!

Ik vind de bedrijfspolitiek ook moeilijk te verkroppen, bijv. dat me meteen wordt verteld dat ik aan mijn opzegtermijn van 3 maanden word gehouden en mijn vakantie-uren niet uitbetaald krijg. Moet dat zo, na alles wat ik voor mijn werkgever heb gedaan? M'n lief kan zich er nog steeds om opwinden, vooral omdat m'n rechten worden geschonden. Ik ben blij dat ik er weg ben, al zal ik mijn collega's ontzettend missen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176878879
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Die bedrijfspolitiek vind ik ook wel lastig. Ons team heeft eigenlijk een structurele onderbezetting, en vanwege structuren uit het verleden wordt een deel van ons geld overgeheveld naar teams die qua bezetting er beter voor staan (minder studenten per docent). Dat scheelt ons anderhalf fte op een team van nu 5 mensen. Frustrerend, want studenten hebben ook door dat we op onze tenen lopen en daardoor niet aan alles toekomen.

Zelfs nu we overgaan naar een nieuwe afdeling, blijft dat geld afgeroomd worden. Het is even afwachten wat er na de zomer gebeurt, maar dit soort toestanden (en meer) maakt me cynisch over de directie. Je merkt ook dat veel docenten onverschillig zijn geworden jegens de directie en zich puur op de studenten richten.

Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het :W De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
-
pi_176879442
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 09:49 schreef Haushofer het volgende:

Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het :W De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.

Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.

De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176879808
Met het Nederlandse systeem heb ik zelf alleen als student wat ervaring. Een beetje als sollicitant en reviewer van het werk van Nederlandse UDs/UHDs. Tijdens mijn Amerikaanse tijd heb ik een aversie tegen bureaucratie gekregen, en in mijn Japanse tijd heb ik geleerd dat bepaalde krachten aan het verwateren zijn.

Denk aan kwaliteit leveren, ipv als een dolle junk produceren.

Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.

Ik weer niet of het de marktwerking is. Globalisatie speelt een rol, en deze generatie mist ballen. Mijn indruk is dat er te weinig mensen zijn met een rechte rug, die tot hier en niet verder durven te zeggen. In mijn vakgebied komt meer dan 50% van de publicaties op dit moment uit China. De kwaliteit is er (nog) niet, maar het werk wordt wel gepubliceerd. Er is blijkbaar te weinig zelfreinigend vermogen om die rommel tegen te houden. Maar ook de nieuwe generatie Europeanen en Amerikanen bakt er vaak weinig van. Eenzelfde probleem zie ik op conferenties, waar mensen BS verhalen mogen houden, en niet worden teruggefloten door het publiek. 15 jaar geleden gebeurde dat nog wel.

Als we met z'n allen de beancounters en mislukte baasjes hun zin blijven geven, dan kun je de academische wereld binnen niet al te lange tijd bij het grof vuil zetten. Wij hadden bepaalde vrijheden en verantwoordelijkheden, maar die zijn we langzaam kwijt aan het raken.

Ik heb een bloedhekel aan bijna alles wat de generatie van mijn ouders in de jaren 60 en 70 heeft afgedwongen, maar ik ben bang dat hun mentaliteit broodnodig is om het evenwicht tussen management en het volk op de werkvloer weer te herstellen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176881881
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding :{ Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger ;)
pi_176882287
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 13:07 schreef Ronaldussen het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding :{ Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger ;)
Aan de Nederlandse universiteiten is de ellende behoorlijk structureel, maar juist in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zie ik scholen die het echt anders proberen te doen. Ik denk dat het dus vooral zaak is een goede school uit te zoeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176882330
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:55 schreef Lyrebird het volgende:

Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.
Dat ging om een ingezonden brief van Eelco Runia, historicus aan de RUG. Dit stuk van Mineke Bosch, die wel aan de universiteit blijft werken, vind ik beter. Met name deze passage vind ik treffend:

"Dat is dus uiteindelijk het ergst: de regeldruk, de werklast en het georganiseerde wantrouwen, maar het pijnlijkst van deze drie is toch het wantrouwen: van 'de managers en het bestuur' ten opzichte van de docenten, van de docenten ten opzichte van de managers en het bestuur, van studenten ten opzichte van docenten en omgekeerd, én van de docenten onderling. Sluipenderwijs is het sociale weefsel aangetast, het vertrouwen in elkaar uitgehold en versleten."

Ik denk dat je analyse over een gebrek aan ballen wat simplistisch is. Het niet krijgen van een heraccreditatie is funest voor een opleiding, dus het is niet raar dat men buigt voor de oordelen van visitatiecommissies. En een andere boosdoener is de teruglopende financiering vanuit het rijk, waar weinig aan te doen valt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Claudia_x op 01-02-2018 13:43:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176884814
Je zou kunnen overwegen om die accreditatie af te schaffen.

In het (wetenschappelijk) onderwijs vervangt men het gezonde verstand graag door domme regeltjes. Als je een staf van toppers hebt, dan leren die studenten echt wel wat ze moeten leren. Als je het aan de managers overlaat, dan is alles netjes juridisch afgedekt, maar staan we met een lang gezicht les te geven.

Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk, maar proberen we met veel te weinig veel te veel te doen.

In Nederland hebben we van de universiteit een spotgoedkope leerfabriek gemaakt. Zet daar dan ook iemand voor de klas die er voor gekwalificeerd is. Maar niet een hoogleraar die ook fondsen moet werven, studenten moet begeleiden, etc. Durf die keuzes te maken.

[ Bericht 24% gewijzigd door Lyrebird op 03-02-2018 01:50:14 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176899519
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.

Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.

De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
Dat lijkt me wel een nare situatie idd. Bij ons is de relatie tussen docenten en studenten iha erg goed, volgens mij. Ook omdat we niet zulke grote groepen hebben. Ook stimuleer ik studenten om vooral na een college feedback te geven, zodat ik het niet alleen achteraf tijdens evaluaties hoef te horen.
-
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:50:51 #213
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176909950
Wij zijn de laatste tijd bezig met de kwaliteiten benoemen van collega's in ons team.
Het is natuurlijk altijd fijn om complimenten te horen, maar het kan ook verhelderend werken op je zelfreflectie.

Doen jullie ook aan zulke oefeningen? Zo ja, wat voor kwaliteiten kwamen daaruit naar voren bij jullie?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 7 februari 2018 @ 17:05:29 #214
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177016337
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 7 februari 2018 @ 18:06:33 #215
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_177017313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar dat wordt niet gecontroleerd.
  woensdag 7 februari 2018 @ 18:10:16 #216
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_177017376
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_177025067
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar er zijn genoeg collega’s die op hun vrije dag niet komen. Dan lever je wel opmerkingen aan.
Kwak
pi_177025308
Ja, bij ons idem. Wie niet komt wordt geacht het commentaar op schrift in te leveren. Ook dat wordt niet door iedereen gedaan. Ook moet je vrij snel na de rapportvergaderingen gesprekken hebben met je mentorleerlingen, dan kan je zaken terugkoppelen uit die vergaderingen.
Het jaar is nauwelijks een maand oud, maar er zijn al 4 uit de tijd lopende vergaderingen geweest,(waaronder 3 rapport, vmbo, havo, vwo) die tot 17.30 of 18.00 uur zijn uitgelopen.
Gelukkig zijn de supermarkten tegenwoordig na zessen nog open. En anders is daar de pizzabezorger of de chinees.
  woensdag 7 februari 2018 @ 22:43:07 #219
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177025492
OK, dat het een soort kijk-maar-wat-je-doet-bijeenkomsten zijn is dus niet alleen bij ons zo. Goed om te weten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177035029
Als je bij ons niet kunt komen, moet je je afmelden bij je afdelingsleider. Vrije dag en kinderen is geen excuus want er wordt oppas geregeld. Van tevoren wordt al schriftelijk commentaar bij sommige leerlingen via de mail gevraagd door de mentor, zodat de mentor al voor de vergadering de indrukken van alle collega's op een rij heeft gezet en daarvan een samenvatting kan geven op de vergadering. Dan komen we sneller tot de kern en kunnen er eventueel knopen doorgehakt worden (welk advies geven we, dat soort dingen). Als mentor en vakdocenten dit allemaal netjes doen (bij de ene klas gaat dat duidelijk beter dan bij de andere klas) dan gaan vergaderingen lekker strak, to-the-point, snel en duidelijk.

Ik houd daarvan. O+ .

Overigens houd ik daar bij klassenverdeling ook rekening mee. Maandag is mijn vrije dag, op die dag zijn altijd de vergaderingen over klas 1. Daarom geef ik nu al een paar jaar geen les aan eerste klassen. Uiteraard wel in afstemming met mijn sectie collega's.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177036829
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Als het je vrije dag is, dan niet.
pi_177037759
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, inmiddels tot het punt dat er op school oppas wordt geregeld, zodat ook dat geen excuus meer hoeft te zijn... Als je echt niet kan(ziekte/zieke kinderen oid) dan hoef je er niet te zijn.

De bedoeling is dat je vantevoren info verzameld, verder hangt het van de afdeling af. Dat varieert van alle leerlingen aanhoren en enorm uitlopen, tot gesprekken over een leerling met maximaal 5 collega's, 7 minuten per leerling en dan dus ook redelijk op tijd klaar zijn.
  donderdag 8 februari 2018 @ 17:49:33 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177037991
Bij de rapportbespreking van mijn mentorklas konden uiteindelijk maarliefst 5 van de 11 docenten aanwezig zijn, mezelf meegerekend. Dus ik vroeg me zo'n beetje af hoe dat elders ging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 februari 2018 @ 21:36:51 #224
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177043211
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
pi_177043396
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 8 februari 2018 @ 21:50:27 #226
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177043638
V
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:43 schreef -J-D- het volgende:

[..]

10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem? :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177043965
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:50 schreef faptist het volgende:
V

[..]

Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem? :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie systeem inderdaad. Ik lees met open mond. Niet. Te. Geloven.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 8 februari 2018 @ 22:01:44 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177044013
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 februari 2018 @ 22:14:28 #229
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177044339
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:01 schreef Janneke141 het volgende:
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Ik denk dat wij er niet onderuit komen gezien er klassen zijn waar de leerlingen allemaal onvoldoende staan.
Maar het komt natuurlijk allemaal door de leerlingen!

Het klimaat moet gewoon anders hier, maar hoe begin je zo'n verandering?
Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
En eigenbelang; mijn klassen lopen prima. Ik kan het goed combineren met de zorg van mijn dochter (zelf naar school brengen ) en het is te fietsen. Mijn eiland (mijn lokaal) ligt droog. De rest zinkt en het kan me, na al mijn goed bedoelde inzet tot verandering, steeds minder schelen. Je raakt eraan gewend.
pi_177050543
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:14 schreef faptist het volgende:

Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177050849
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
Het is misschien ook onbewust een excuus om je te wapenen tegen eventuele teleurstelling als je toch van baan zou wisselen.

Ik vraag me ook wel es af of er hogescholen zijn waar de werkdruk normaal is en er minder wantrouwen is tussen directie en docenten. Dat "mijn" hogeschool er financieël slecht voor staat, helpt denk ik ook niet :P
-
pi_177056508
Een leuk stuk om leerlingen te laten lezen die een profielkeuze moeten maken: Leerling, durf een cultuurprofiel te kiezen
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177057951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Dit zie je (helaas) ook buiten het onderwijs. Wij zijn een volkje met een hekel aan discipline en verantwoordelijkheid. Leiderschap kennen wij niet echt.

Ik heb ondertussen een bredere kijk, en Japanners doen dat nog slechter, zo'n vergadering want dat gaat lekker in het Japans, ook als er drie buitenlanders bij zitten.

Amerikanen kunnen dat dan weer wel. Ten minste, in de organisaties waar ik rond heb mogen lopen. Van andere mensen hoor ik weer andere verhalen. In de VS is er iemand die de leiding heeft, en dan ook zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Voor mij was dat een verademing. Niet dat alles daar koek en ei was, maar vergaderen kunnen ze.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_177209971
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.

Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?

(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).

Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
  zondag 18 februari 2018 @ 23:51:43 #235
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177289263
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!

Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.

Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).

Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
pi_177316086
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:15 schreef 1410 het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.

Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?

(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).

Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
Hoe is het gegaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177320323
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:51 schreef faptist het volgende:
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!

Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.

Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).

Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
Hoi! Bedankt voor het antwoord! Alle vragen die je ‘geeft’ kreeg ik ook antwoord op! Dat is goed gegaan. Ik vond de vraag: wat is jouw aandeel binnen een docententeam? Het meest lastig. Verder had ik het gevoel dat ik soms struikelde over wat ik echt wilde zeggen.
pi_177320335
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe is het gegaan?
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen. :+
pi_177324351
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:32 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen. :+
Spannend! Nog steeds niks gehoord?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177325963
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Spannend! Nog steeds niks gehoord?
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
pi_177326616
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:09 schreef 1410 het volgende:

[..]

Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
Wat vervelend! Het gebeurt helaas wel vaker. Leden van een sollicitatiecommissie zouden wel wat meer empathie mogen hebben. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:05:29 #242
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177658510
Al wat gehoord 1410?

Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).

Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know :)
pi_177659013
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:05 schreef faptist het volgende:
Al wat gehoord 1410?

Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).

Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know :)
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)

Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.

Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.

Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde O+ (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)

[ Bericht 1% gewijzigd door 1410 op 07-03-2018 11:37:31 ]
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:21:40 #244
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177672901
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:31 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)

Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.

Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.

Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde O+ (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)
Balen dat je het niet geworden bent. In welk vakgebied zoek je iets?
Zo te zien ver buiten mijn regio in ieder geval ;) (randstad/midden nl).

Overigens word ik niet ontslagen, maar er moet in mijn vakgroep gekort worden. Er is nog 1 docent die later dan mij gekomen is en hij zal de grootste klap moeten dragen. Echter is zijn benoeming niet groot genoeg voor het gat en dan zullen er waarschijnlijk uren bij mij weggehaald worden. Iets wat ik graag zou willen (1ft met een kind, een hobby en een huishouden is niet te doen), maar niet op deze manier. Voor mij is de koek ook een beetje op.
Ik weet niet of iemand de serie the handmaids tale heeft gezien, maar eigenlijk voel ik me tussen collega's een beetje zoals zo'n dienstmeid die de boodschappen doet met een andere dienstmeid. Je praat over koetjes en kalfjes terwijl je altijd in je achterhoofd hebt dat de ander weleens een andere agenda kan hebben.

Overigens ben ik benaderd door een museum die met mij wil brainstormen over lesgeven aan kunstklassen. Dit komt dan in een boek& waar andere docenten dan inspiratie uit kunnen halen, etc..
Ik vind het echt een grote eer, maar ben daar veel te onzeker voor haha. 'nu val ik door de mand'.
Ik ga het wel doen, maar bibber bibber!
  vrijdag 9 maart 2018 @ 20:56:08 #245
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177713027
Vandaag heeft een leerling uit het examenjaar een les in de brugklas overgenomen van een zieke collega. Was volgens de leerlingen nog een leuke les ook. Daar word je toch blij van!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177716733
Dat zijn leuke dingen ^O^
  donderdag 15 maart 2018 @ 17:35:33 #247
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177842483
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177842960
quote:
17s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Zucht.... hoe bestaat het?
Wat doe je met dit onbevredigende gevoel?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 15 maart 2018 @ 18:57:41 #249
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_177843920
quote:
17s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
En heb je toen gevraagd of ze uberhaupt wel heeft geluisterd of braaf ja gezegd? :D
Dit, dus.
pi_177845490
Als ze nog iemand in de ziektewet wil hebben, dan moet ze zo doorgaan he. En sorry, maar dan komt het dus bij haar te liggen. _O- . Ik zou echt de neiging hebben om me ziek te melden en contact op te nemen met de bedrijfsarts om overbelasting als reden op te geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')