Volgens de literatuur wel, in de praktijk weet ik het niet.quote:Op dinsdag 3 oktober 2017 08:42 schreef RokStarr het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het maken van een klassenplattegrond op basis van resultaten? Mijn havo-2 groep heeft namelijk erg wisselend gescoord, dit ligt denk ik deels aan de opstelling. Gaat het helpen voor het gemiddelde resultaat als ik een sterke en een zwakke leerling naast elkaar zet?
Ben jij de enige waar ze dit doen? Hoe gaat de rest van de collega's ermee om? Heb je wat aan de afdelingsleider/mentor? Het is natuurlijk heel vervelend voor de rest van de klas(en voor jou).quote:Op donderdag 5 oktober 2017 06:16 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens een havo-4 klas die voor geen meter loopt - nu al niet (begint lekker). Probleem is dat er te veel jongens in zitten die het leuker vinden om een stroom aan sarcastische/ironische opmerkingen te maken (en daarmee de les absoluut niet serieus nemen) en de boel simpelweg verzieken. Uit elkaar zetten helpt niet, ouders bellen heeft weinig uitgehaald, strafwerk maakt geen indruk. Dus, wat nu?
Dan moet je nog maar eens goed met hem gaan oefenen hoor, anders haalt hij zijn verplichte Rijksmuseum-en-Wilhelmustoets niet.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
Verplicht naar het Rijksmuseum. Mijn zoontje ging vorig jaar ook met zijn klas. Als ik nu aan hem vraag van wie de Nachtwacht is, dan zegt hij Van Gogh.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:13 schreef Janneke141 het volgende:Niet leuk. Heb je al melding gedaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet leuk. Heb je al melding gedaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu wil ik wijn.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.Fijn om te horen dat je wel dat vertrouwen geniet bij je leerlingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu wil ik wijn.
Het kan inderdaad rauw op je dak vallen, daar mag je best even kapot van zijn. Zorg dat je op tijd met iemand gaat praten als je merkt dat je het niet makkelijk los kunt laten.
quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.Herkenbaar. Ik heb een mentorll die het thuis niet makkelijk heeft. Na zo'n gesprek ben je wel leeg..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu wil ik wijn.
Nee, ik geef juiste de zachte vakken (maatschappijleer en levensbeschouwing). Al is dit probleem alweer opgelost - heb een gesprekje een of een gehad met wat onruststokers en de boel is nu weer rustiger geworden. Frappant hoe dat ineens kan omslaan.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 16:58 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Ben jij de enige waar ze dit doen? Hoe gaat de rest van de collega's ermee om? Heb je wat aan de afdelingsleider/mentor? Het is natuurlijk heel vervelend voor de rest van de klas(en voor jou).
Jij geeft een betavak toch? Kun je ze niet op een andere manier met de lesstof bezig laten gaan? Ze eventueel toetsen om ze te laten zien of ze het wel beheersen? Misschien dat zo'n wake up call nog wat met ze doet?
Ik moest gisteren op een havo 4 passen vanwege een zieke collega en de les moest toch doorgaan... Normaal wil dat altijd wel, maar gisteren ging het absoluut niet. Het was best een chaos, ik voelde me ineens weer een hele onervaren docent... En waarom? Geen flauw idee waarom het zo ging.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 12:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nee, ik geef juiste de zachte vakken (maatschappijleer en levensbeschouwing). Al is dit probleem alweer opgelost - heb een gesprekje een of een gehad met wat onruststokers en de boel is nu weer rustiger geworden. Frappant hoe dat ineens kan omslaan.
Welnee. De truc is om het zo min mogelijk serieus te nemen.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 17:55 schreef Leonos het volgende:
Leuk topic om ook eens de andere kant van vroegah te lezen. Lijkt me maar een moeilijk beroep!
Ik voldoe aan alle eisen, maar was pas per eerste week van het schooljaar 2015-2016 in dienst. Dus drie weken te laat, dat was rond 20 aug namelijk. Nu zegt mijn bestuur dat de 31 juli 2015 uit de toelichting onderdeel is van de vereisten om aan het entreerecht te voldoen. Ik lees dat slechts als inleiding van de toelichting waarna de specifieke vereisten volgen, zoals 50% binnen eertegraadsgebied en structurele formatie.quote:5.2. Entreerecht LD
1. De leraar die voor 1 augustus 2014 is gestart met een opleiding voor een master/ eerstegraadsbevoegdheid en voldoet aan de vereisten van het entreerecht
(zie toelichting), heeft tot en met 31 juli 2017 recht op het entreerecht.
2. De leraar die voor 1 augustus 2015 benoemd is op basis van het entreerecht
en uiterlijk op 1 augustus 2016 niet voldoet aan de functievereisten van de functiebeschrijving die de werkgever op grond van artikel 12.4 cao vo heeft vastgesteld, kan teruggeplaatst worden in de oude functie. De inschaling geschiedt op het laatstelijk genoten salaris of het naasthogere bedrag, niet hoger dan het maximum behorende bij het carrièrepatroon van de oude functie.
Toelichting
Tot 31 juli 2015 was sprake van het entreerecht. Het entreerecht hield in dat elke leraar met een eerstegraadsbevoegdheid die 50% of meer van zijn lessen binnen structurele formatie gaf in een of meer van de jaren 4 en 5 havo en/of 4, 5 en 6 vwo, recht op een LD-functie had. Onder structurele formatie wordt verstaan formatie niet zijnde projectformatie en kortdurende vervanging minder dan een jaar.
Nouja mijn initiële interpretatie was dat ik voor 1 aug 2014 al begonnen was met de eerstegraadsopleiding en dat ik sinds ca 20 augustus 2015 100% in de bovenbouw lesgeef. Dat leek me voldoende. Het was naar mijn inzicht ook bedoeld om mensen niet onder valse voorwendselen aan een studie te laten beginnen, namelijk voor 1 aug 2014 werd nog consequent verteld dat je dmv entreerecht een LD schaal zou krijgen.quote:
Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"quote:Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.quote:Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?quote:Op vrijdag 3 november 2017 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Heeft het Leger des Heils wellicht nog natuurkundigen nodig?
Ik had eerder wel interesse in wat meer actuariele zaken, maar ik heb niet de illusie dat de bedrijfsfeer daar beter is dan op een hogeschool.quote:Op vrijdag 3 november 2017 14:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?
Leger des heils zit overal, toch?quote:
Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
Zo gaat men op mijn universiteit om met de geconstateerde hoge werkdruk:
Realistisch voegde hij er aan toe dat er geen zak met geld klaar staat om het probleem op te lossen door meer mensen aan te nemen. “We moeten het probleem wel bespreekbaar maken, liefst op zo laag mogelijk niveau op de werkvloer om er iets aan te kunnen doen.”
"En we gaan ook zelf de werkvloer op om het erover te hebben."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Hmhm.quote:Op donderdag 2 november 2017 18:25 schreef RokStarr het volgende:
[..]
Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"
Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"
Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
Ja, ik heb een klas gehad die nogal telefoonverslaafd was. Zelfs na waarschuwen nog dat ding tevoorschijn halen en naar elkaar gaan zitten appen en snappen. Innemen en na het 8e uur ophalen bij de receptie hielp niet. Wat wel hielp was met een bak bij de deur gaan staan en iedereen aan het begin van de les zijn/haar telefoon in laten doen.quote:Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Nu bij 1Vandaag dat het PO opnieuw actie gaat voeren als ze het bedrag van 1,4 miljard niet gaan krijgen. En zo niet (ligt niet echt voor de hand natuurlijk) dan volgen nieuwe stakingsdagen.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
Vanuit school is het volgens mij afpakken en dan kunnen ze hem aan het einde van de dag bij de teamleider ophalen, maar dat vind ik bij sommige klassen wel ver gaan. Vandaar dat ik zelf dus een mildere versie daarvan hanteerquote:Op vrijdag 3 november 2017 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Ai, dan weet ik het ook niet.quote:Op vrijdag 3 november 2017 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leger des heils zit overal, toch?
We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?quote:Op donderdag 2 november 2017 23:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.
Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.
Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....
Nee, ik merk geen verschil.quote:Op vrijdag 3 november 2017 19:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Het is niet mijn wereldje. Ik heb indertijd voor dit werk gekozen, omdat ik dacht dat we op zoek mochten gaan naar de waarheid. De paradoxale praktijk is dat we iedereen en alles voor de gek aan het houden zijn. Academische wereld? Bullshitland is een betere omschrijving.quote:Op vrijdag 3 november 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:
Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
Dit vind ik echt typerend aan het onderwijs, en in het bijzonder dat dit soort dingen altijd éénrichting uit gaan.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.
Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.
Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Ik niet, gedeeltelijk omdat ik een minibordje heb in de meeste lokalen en gedeeltelijk omdat ik het vertel.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik doe dat altijd en ik begin de les met even kort door te nemen wat er die les allemaal aan bod komt. Dit biedt de leerlingen structuur, maar mij ook.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
In het voortgezet onderwijs loop je dan wel het risico dat ze achter je rug om gaan klooien. Zodra jouw ogen niet op de klas gericht zijn, is dat in sommige gevallen een uitnodiging tot zaken uitvreten. Merk dat vooral bij m’n mavo-klassen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 14:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.
Wat ik doe als ik PowerPoints gebruik, is elke keer de sheet met de lesdoelen terug laten komen tussen de lesonderdelen en daarop afvinken waar aan gewerkt is. Misschien kun je er iets mee.quote:Op zaterdag 18 november 2017 14:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.
Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
Goformativequote:Op zaterdag 18 november 2017 15:46 schreef Bleie het volgende:
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.
Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
Ik denk dat de meeste docenten naast hun lesgevende taak mentor zijn. Met lesgeven bedoel ik dan ook de lessen voorbereiden, nakijken van proefwerken, het maken van proefwerken, etc.quote:Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?
Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Ligt ook aan in welk onderwijs je gaat werken. Ik werk in het mbo. De administratie daar is een kluif, maar het is op zich simpel. Simpel maar veel. Verplichte extra taken zijn bijvoorbeeld voorlichting op alle voorlichtingsavonden van de vmbo-scholen in de buurt en het mentor zijn. Daarnaast zijn er onderwijsarchitecten (aanpassen/onderhouden opbouw opleiding), stagecoordinatoren, examenfunctionarissen en vast nog meer taken. Ik doe nu bijvoorbeeld ook mee aan de invoering van een nieuw digitale leeromgeving. Kost me ook tijd, maar het is wel zinnig. Wij krijgen voor alles wel uren in onze jaartaak, maar die wegen niet altijd op tegen de tijd die het je kost. Een makkelijke klas kost je weinig tijd als mentor, maar een klas met twee spijbelaars kost je al meer tijd dan je ervoor krijgt.quote:Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?
Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.quote:Op zondag 26 november 2017 11:39 schreef RokStarr het volgende:
Heeft iemand ervaring met onbevoegd voor de klas staan in het vo?
Ik loop namelijk mogelijk tegen het probleem aan dat ik in februari klaar ben met mijn educatieve minor, maar dit jaar niet kan afstuderen waardoor ik officieel nog niet bevoegd ben.
Het plan is dan om volgend jaar te gaan werken naast het volgen van mijn laatste vakken/afstuderen, wordt er streng gekeken naar het hebben van een bevoegdheid in zo'n situatie?
Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwoquote:Op zondag 26 november 2017 11:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.
Ik ben al begonnen met lesgeven toen ik er net een jaar van de lerarenopleiding op had zitten -ook wiskunde dus. Het zal hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem opleveren, zeker omdat de termijn waarop je bevoegd zal zijn ook wel zo ongeveer bekend is.quote:Op zondag 26 november 2017 11:58 schreef RokStarr het volgende:
[..]
Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwo
Goede vraag; niet gelezen.quote:Op zondag 26 november 2017 11:55 schreef Kaas- het volgende:
Wat is de stemming hier eigenlijk? Hopen jullie op nieuwe stakingen? Of denken jullie dat de sympathie bij nieuwe stakingen - die ook weer hun eigen problemen zullen genereren - weg zal vallen, in het licht van het miljard dat er nu per jaar bijkomt voor hogere salarissen en voor minder regeldruk, ook i.c.m. het beeld dat nu geschetst wordt dat het grotendeels aan scholen zelf ligt dat er veel regeldruk is?
Lijkt er wel op, was net bij 1Vandaag.quote:Op woensdag 29 november 2017 18:42 schreef d.k. het volgende:
Gaat de staking in het PO nog door op de 12de?
Een coördinator, maar de uitnodiging is verspreid door de directiesecretaresse. Die heb ik inderdaad al gevraagd om een richtlijn m.b.t. plannen, maar die verwijst me naar mijn teamleider.quote:Op woensdag 29 november 2017 19:04 schreef -J-D- het volgende:
Wie organiseert die training? Een collega? Een coordinator? Een leidinggevende?
Misschien kan die persoon regelen dat jouw lessen uitvallen? Zal vast voor meerdere collega's gelden, dus dat kan hij/zij dan wel centraal regelen?
Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?quote:Op woensdag 29 november 2017 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, wie weet er een ludieke oplossing voor de volgende situatie:
"Beste collega's, bla bla training bla bla, voor iedereen verplicht bla bla. Maak een keuze uit onderstaande vier momenten."
Moment 1 valt op mijn vrije dag.
Moment 2 valt tijdens mijn lessen.
Moment 3 valt tijdens de teamvergadering, en van de teamleider krijg ik geen toestemming om die te verzuimen.
Moment 4 valt tijdens een overleg van een werkgroep waar ik in zit en de leider van die werkgroep (teamleider van een ander team) geeft evenmin toestemming.
Ze kunnen me verder allemaal de boom in, maar ik ben aan het broeden op een stijlvolle afmelding voor één van bovenstaande activiteiten. Wie helpt
Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.'quote:Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Natuurlijk niet, meestal heb je al iets anders op je vrije dag. Je vrije dag is van jou. Ze gaan je ook niet voor overwerk betalen.quote:Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Zijn smiley gemist?quote:Op donderdag 30 november 2017 12:22 schreef Jentin het volgende:
[..]
Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.'
In het centrale FvD-topic in POL is het vrij uitgebreid besproken. Maar die reeks staat nu niet bepaald bekend om zijn discussies op argumenten.quote:Op zaterdag 2 december 2017 18:16 schreef la_perle_rouge het volgende:
Is er al ergens een topic over dat gedoe met het FvD tegen die leraar Nederlands die het "waagde" als betoogopdracht (een van de 5 keuzemogelijkheden) Thierry B. en zijn politieke partij te nemen?
Ik wil dit gezellige topic niet verzieken, noch een topic te openen dat er al was, dus ik hoopte het te vinden bij NWS of POL.
Ik vind overigens de oproep van enkele fanatici -die alleen voor de vrijheid van meningsuiting zijn als het hun mening betreft- om het onmiddellijke ontslag van die man godgeklaagd.
https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/quote:Een oud tekort op de begroting van het ministerie van onderwijs dreigt vele tientallen miljoenen af te snoepen van de investeringen die het huidige kabinet wil doen in het onderwijs.
Het gehele onderwijs, van de basisscholen tot de universiteiten, krijgt een zogeheten 'doelmatigheidskorting', die uiteindelijk 183 miljoen euro bedraagt.
Ik word hier zo verdrietig van. Toen ik dit las, heb ik meteen 'nee' gezegd tegen het zoveelste verzoek om op een zaterdag iets extra's te doen voor de universiteit. Hmf.quote:Op maandag 4 december 2017 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, en het vriendelijke doch dringende verzoek om allemaal wat doelmatiger te gaan werken. Laten we zeggen voor een miljoentje of 183:
https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/
Inderdaad. Ik vond genoeg sympathieks in Baudets initiatief zitten, maar dit soort incidenten vind ik onvergeeflijk. Ik word zo ziek van de fascistoïde reflex waarin mensen schieten als ze met andersdenkenden worden geconfronteerd.quote:Op zondag 3 december 2017 13:55 schreef Lyrebird het volgende:
Linkse rakkers op z'n Trump terug trollen? Ik vind het geen niveau hebben. Bij het aantreden van het FvD leek het of ze met humor, zelfspot en flair een revolutie konden ontketenen, maar dat zit er helaas niet in.
Mee eens. Baudet en GeenStijl krijgen nu veel aandacht, maar aan de linkerkant gebeurt dit al zolang. Denk aan de zogenaamde anti-fascisten - zelden zo'n fascistoïde club meegemaakt.quote:Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik me als conservatief een leven lang geërgerd heb aan de dominante progressieve culturen binnen het onderwijs.
Goed bezig Arie.quote:Minister Slob schuift de start van het lerarenregister op de lange baan. De invoeringsdatum wordt uitgesteld om leraren de kans te geven zelf het voortouw te nemen.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Slob dat het lerarenregister alleen een succes kan worden als leraren vertrouwen hebben in het register. Een gesprek met de 24 afgevaardigden van de Deelnemersvergadering (het ‘registerparlement’, zie foto) maakte hem duidelijk dat dit nog een grote klus is. Op verzoek van het registerparlement wordt dan ook de invoeringsdatum van 1 augustus 2018 naar achteren geschoven. De leraren krijgen zo meer tijd om de kwaliteitskaders voor het register – zoals de herregistratiecriteria – vast te leggen. Volgens Slob moet de beroepsgroep ‘zijn eigen groeiproces kunnen doormaken’. Wat dit voor de totaalplanning van het register betekent, is onhelder. De minister schrijft dat de planning afhankelijk is van het proces dat de afvaardiging uitwerkt.
Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:22 schreef d.k. het volgende:
De staking in het PO gaat door. Moet toch eerlijk zeggen dat ik als docent nog wel achter ze kan staan, maar als ouder...En ik ben echt niet de enige hoor ik om me heen. Scholen gaan vandaag pas communiceren dat het echt doorgaat en dan heb je nog een week. Terwijl deze week al Sint was (in veel gevallen ook een dag extra vrij) en het al zo weer Kerst is. Ook niet in het belang van het kind dus en Den Haag lijkt er (gezien die doelmatigheidsbezuiniging) ook weinig last van te hebben.
Voor het mbo zijn er nog geen stakingen gepland, dat zou ook best mogen. Vooral de 1000 uren norm is zo stom. Ophokken die pubers, alsof het legbatterijkippen zijn. Niet dat ze iets nuttigs doen op school, maar ja, ze zitten binnen en de uren tellen...
Daarom werkt staken in het hoger onderwijs niet: niemand ligt er wakker van. We kunnen beter in verzet komen door bij te dragen aan het vakantiestuwmeer of zo.quote:Op dinsdag 5 december 2017 12:55 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.
[ afbeelding ]
Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.quote:Op dinsdag 5 december 2017 16:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laten we wel wezen: als je kind plotseling ziek wordt, moet je ook iets regelen. Ik moet er zelf een belangrijke afspraak voor laten schieten, maar het moet maar. Ik steun de collega's in het basisonderwijs!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onze school had dit ook al ruim van tevoren aangekondigd. Wij hadden voor volgende week al een oplossing geregeld, maar onze bso mailde dat ze net als vorige keer weer tegen gereduceerd tarief open gaan voor de ouders die niets anders kunnen regelen..
Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.quote:Op dinsdag 5 december 2017 17:01 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
Dat ook. Maar er zit nog een wereld van verschil tussen 1 keer of 12 keer.quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Whut?! Dan sta je ook even raar te kijken. Roken doe je maar in de pauze (voor docent en leerling).quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken
What the..?!quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken
Meh, ook dan. Als dat kind serieus ziek is...quote:Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.quote:Op dinsdag 5 december 2017 21:35 schreef Franny_G het volgende:
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
Dat je je eigen grenzen bewaakt vind ik heel belangrijk. Maar deze manier vind ik respectloos.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
Interessante observatie. De afgelopen jaren heb ik meerdere promoties mee mogen maken, waarbij de ouders van de promovendi klassieke Tokkies waren. Respect voor de promovendi dat ze het zo ver geschopt hebben.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.quote:Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Zwemmen of verzuipen..
Ik moest laatst een reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...
Ja, klopt. Daarom is het ook heel belangrijk dat mensen die zelf zo'n ontwikkeling hebben gemaakt voor de klas staan. Ik heb zelf echt groot geluk gehad dat er twee leraren waren die mij echt zagen toen ik in havo 4 zat en die mij hebben gestimuleerd om van havo 5 meteen de stap naar vwo 6 te maken omdat ze ervan overtuigd waren dat ik dat kon. Dat was zo'n eye opener voor mij. Thuis vonden ze het al heel wat dat ik havo deed.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:01 schreef Lyrebird het volgende:
We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
Zo lang dat goedkoper is dan laten zitten zal dat ook nog wel even zo blijven.quote:Op woensdag 6 december 2017 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.quote:Op woensdag 6 december 2017 14:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
In Z-K is het nauwelijks mogelijk om op een goede vervolgopleiding te komen als je geen gebruik maakt van het bijzonder omvangrijke schaduwonderwijs - oftewel als je dat niet kan betalen. Ik vind niet dat je dan kan zeggen dat een systeem werkt.quote:Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.
De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Daar kan ik mij ook wel in vinden. Alhoewel ik het niveau van mijn opleiding niet zo zeer te laag vond, maar er werd wel veel nadruk gelegd op de verkeerde dingen imo.quote:Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Ik heb vorig jaar bij de deeltjjd wiskundelerarenopleiding lesgegeven, en ik ben me eerlijk gezegd rot geschrokken hoeveel mensen daar rondlopen die het niveau niet hebben. En hoezeer de opleiding daardoor qua niveau naar beneden wordt getrokken.quote:Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Mwah, dat Finse onderwijs wordt misschien ook nog wel es wat geïdealizeerd. Zie b.v.quote:Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.
De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Dat is een opiniestuk. Ik probeer daar nu objectievere bronnen bij te zoeken. Weet iemand een adres voor het in het artikel genoemde Finse Onderwijsagentschap? Ik vind het best prima mijn mening over een en ander op basis van feiten bij te stellen, maar niet op basis van een opinie van iemand die er persoonslijk belang bij heeft iets te poneren.quote:Op donderdag 7 december 2017 10:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, dat Finse onderwijs wordt misschien ook nog wel es wat geïdealiseerd. Zie b.v.
https://www.volkskrant.nl(...)ent&utm_content=free
LB1, LB2 etc? Een jaar, in de meeste gevallen. Tenzij je ineens heel bijzondere extra taken gaat doen (afdelingsleider etc).quote:Op maandag 18 december 2017 22:36 schreef Japepk het volgende:
En hoe snel stijg je gemiddeld een trede? Per maand, kwartaal, jaar?
Ligt eraan welk vak je doet (en in welke regio). Docent Nederlands wordt vrij veel gevraagd, dus genoeg opties om uitzendconstructies te omzeilenquote:Op maandag 18 december 2017 22:08 schreef bloempjuh het volgende:
... en het salaris ligt een stuk lager als je via uitzendbureau werkt, wat soms de enige optie is.
Ik heb de bronnen inderdaad niet gechecked, maar ik heb me zelf ook wel es afgevraagd of dat Finse onderwijs niet al de ideaal wordt neergezet, vandaar.quote:Op donderdag 7 december 2017 11:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat is een opiniestuk. Ik probeer daar nu objectievere bronnen bij te zoeken. Weet iemand een adres voor het in het artikel genoemde Finse Onderwijsagentschap? Ik vind het best prima mijn mening over een en ander op basis van feiten bij te stellen, maar niet op basis van een opinie van iemand die er persoonslijk belang bij heeft iets te poneren.
Voorlopig heb ik dit. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland en alle in dat artikel genoemde linken. Maar daar staat bijvoorbeeld niets in over het vakkenpakket. Dat ze in Finland op school geen Frans geven, vind ik tamelijk logisch, maar Engels, Zweeds en Duits toch wel?
8 december: zie dat ik nog steeds de laatste schrijfster ben, even een schopje met een leesbare link over maatwerk door voetvegen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ot-voetveeg-a1584018
Zeker eens met de bedrijfsarts gaan praten. En met je leidinggevende(al vraag ik mij af in hoeverre die mee wil denken). Als je die 100 uur niet haalt dan zouden er denk ik de volgende dingen kunnen gebeuren: je krijgt het in mindering op je loon, het schuift misschien wel door naar volgend schooljaar, of je zet meer ouderschapsverlof in om het op te vangen. Je mag dacht ik altijd wel iets afwijken van je jaartaak(bij ons geloof ik iets van 12, maar kan ook 20 uur zijn), maar 100 uur is teveel.quote:Op zondag 7 januari 2018 23:27 schreef faptist het volgende:
Aargh.. ik moet even Mn frustratie spuien.
Voor de vakantie heb ik mijn jaartaak voor dit schooljaar getekend. Hier stonden naast mijn kleine taken (die véle uren meer bevatten) ook een mentorklas op, maar omdat er een klas te weinig was verviel deze.
Nu heb ik dus nog 100 uren te vullen en ‘daar moet ik zelf maar over gaan nadenken’.
Ik heb de bijlessen wiskunde en studievaardigheden namelijk afgewezen (ik heb absoluut geen aanleg voor wiskunde en ben behoorlijk chaotisch) dus mijn teamleider zijn bereidheid tot meedenken hield daar wel op.
Maar ik durf gewoon niet meer te vragen wat ik nog kan doen, omdat ik bang ben dat hij met nog meer debiele taken aan komt zetten die ik dan af wil slaan. Wat zijn de consequenties eigenlijk als ik die 100 uur niet haal?
Ik heb een 1fte contract, maar neem ouderschapsverlof op dus geef momenteel 22 lesuren per week.
Sidenote: ik zit tegen overspannenheid aan en ben erg somber de laatste tijd vanwege een niet goed verwerkt jeugdtrauma. Ik hoor mezelf schreeuwen tegen klassen en ga van 3 naar 10 op de escalatieladder terwijl de situatie daar niet om vraagt.
De enige reden dat ik het nog volhoud is vanwege m’n fijne rooster. Max 7 uur op 1 dag. En m’n goede band met mijn klassen.
Toch maar ff naar de bedrijfsarts? Wat zouden jullie me adviseren?
Bij ons hebben ze een eigen device, waarmee ze kunnen printen als ze verbinding hebben met de printer.quote:Op donderdag 11 januari 2018 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
Rondvraagje: hoe kunnen leerlingen bij jullie op school printen? Hebben ze een eigen laptop, en welke technische oplossing is er zodat ze eenvoudig een printje kunnen maken (kabels, draadloos, software, codes etc.)?
Reden van de vraag: wij hebben wel een voorziening, maar die werkt niet erg prettig dus we zijn een beetje aan het brainstormen over een alternatief. Dus vragen we ons af hoe het elders gaat.
En hoe werkt dat?quote:Op donderdag 11 januari 2018 19:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Bij ons hebben ze een eigen device, waarmee ze kunnen printen als ze verbinding hebben met de printer.
Ook staan er op iedere afdeling een aantal pc’s, waar leerlingen kunnen inloggen met hun eigen account.
Het printen en kopiëren kunnen ze dan doen met een persoonlijke printpas waar geld op staat.
Durf ik niet te zeggen, aangezien ik mijn leerlingen alles louter digitaal laat doen.quote:
Tja, wij hebben de datum van de ramadan ook niet bedachtquote:Op donderdag 25 januari 2018 20:27 schreef Franny_G het volgende:
Nee, en dat lijkt me ook een heel slechte planning.
Geniet ervan.quote:Op maandag 29 januari 2018 22:40 schreef Friek_ het volgende:
Paar klassen minder geven deze helft van dit schooljaar. Nu ineens dinsdag vrij. Prima.
Bij mij als het gevolg van een klas delen, wat een nogal frappante constructie was. Ik heb een oneven aantal uren, terwijl mijn vak over een even aantal uren gegeven wordt.quote:Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geniet ervan.
Hier ging het vandaag zo:
"Janneke, tot het einde van het schooljaar moet jij taak X overnemen van collega Y, want die zit op het randje van trekt-het-niet-meer"
"Waarom ik? En ik neem aan dat ik er dan ook voor betaald krijg?"
"Omdat jij verder de enige bent die het kan. En de uren staan al bij Y, en we kunnen het niet maken om die nu weg te halen".
Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
En wat heb je daarop gezegd?quote:Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
Heb je je leidinggevende ook gevraagd of ze wat van jouw rol kan overnemen en jouw lessen wil oppakken?quote:Op woensdag 31 januari 2018 10:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat heb je daarop gezegd?
Ik zit nu in de andere positie: ik ben de werknemer van wie taken overgenomen moeten worden. En ik vind het tenenkrommend zoals dat gaat. Mijn leidinggevende zegt gewoon serieus tegen mij: "Jij moet met collega's X en Y bespreken wie wat overneemt." En daarop heb ik maar gezegd dat dat niet mijn rol is. Ik vind dat zo naar, mensen tegen elkaar uitspelen.
Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
En wat als je weigert?quote:Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geniet ervan.
Hier ging het vandaag zo:
"Janneke, tot het einde van het schooljaar moet jij taak X overnemen van collega Y, want die zit op het randje van trekt-het-niet-meer"
"Waarom ik? En ik neem aan dat ik er dan ook voor betaald krijg?"
"Omdat jij verder de enige bent die het kan. En de uren staan al bij Y, en we kunnen het niet maken om die nu weg te halen".
Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
Denk dat je leidinggevende het meer als 'delegeren' zal zien. Ach, ik snap best dat dat het proberen waard is, want het scheelt weer gedoe. Daarom ook goed om het gewoon weer terug te kaatsen. Jammer maar helaas. Zelfde geldt voor leidinggevenden die het overnemen van taken van een uitvallende collega voordoen als een 'plicht', geen vraag maar als een feit presenteren. "Je moet" etc. Op een geven moment weten ze ook heel goed wie daar wel intrapt en wie niet.quote:Op woensdag 31 januari 2018 10:51 schreef Claudia_x het volgende:
En wat heb je daarop gezegd?
Ik zit nu in de andere positie: ik ben de werknemer van wie taken overgenomen moeten worden. En ik vind het tenenkrommend zoals dat gaat. Mijn leidinggevende zegt gewoon serieus tegen mij: "Jij moet met collega's X en Y bespreken wie wat overneemt." En daarop heb ik maar gezegd dat dat niet mijn rol is. Ik vind dat zo naar, mensen tegen elkaar uitspelen.
Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
Dan deponeren ze de klus waarschijnlijk bij iemand die het niet kan, wordt het een tyfuszooi en ben ik er uiteindelijk meer tijd aan kwijt.quote:
Ik heb eerst mijn beste nagedaan, en ze daarna gevraagd of ze een idee hadden hoe het kon dat er zo veel mensen aan het uitvallen zijn.quote:
En weer iemand verloren. Wat ga je doen?quote:Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
Dat is ook precies wat erachter zit. Ze is een micromanager en is al jaren overwerkt, dus het is op zich lovenswaardig dat ze wil delegeren. Alleen moet ze dat met zoiets niet doen. En diezelfde dag heeft ze zich weer bemoeid met iets kleins wat we allang hadden opgelost, maar waar ze het niet mee eens was. Dat gebeurt te vaak, is ondermijnend en niet bevorderlijk voor onze relatie met haar.quote:Op woensdag 31 januari 2018 11:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Denk dat je leidinggevende het meer als 'delegeren' zal zien. Ach, ik snap best dat dat het proberen waard is, want het scheelt weer gedoe. Daarom ook goed om het gewoon weer terug te kaatsen. Jammer maar helaas.
Absoluut! Daarom heb ik mijn collega's ook tevoren goed ingelicht. Ze wisten zo wat eraan kwam en konden ze vast beslissen hoe ze daarmee om wilden gaan. Maar poeh, de druk die op hen wordt gelegd op zo'n moment is groot, hoor.quote:Zelfde geldt voor leidinggevenden die het overnemen van taken van een uitvallende collega voordoen als een 'plicht', geen vraag maar als een feit presenteren. "Je moet" etc. Op een geven moment weten ze ook heel goed wie daar wel intrapt en wie niet.
quote:Maar goed, je gaat dus weg uit het onderwijs. . Wat ga je doen???
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ga je die taken wel op je nemen?quote:Op woensdag 31 januari 2018 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb eerst mijn beste nagedaan, en ze daarna gevraagd of ze een idee hadden hoe het kon dat er zo veel mensen aan het uitvallen zijn.
Ja.quote:Op woensdag 31 januari 2018 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ga je die taken wel op je nemen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
quote:Op woensdag 31 januari 2018 13:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja.Ik zal de laatste zijn om daar kritiek op te leveren! Ik weet hoe het is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Beide, maar de opluchting overheerst.quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:17 schreef kwakz0r het volgende:
Gefeliciteerd Claudia. Of vind je het jammer om het onderzoek uit te gaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:
Spannende stap Claudia!Die stap overweeg ik ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.quote:Op woensdag 31 januari 2018 19:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?
Klinkt goed!quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Die bedrijfspolitiek vind ik ook wel lastig. Ons team heeft eigenlijk een structurele onderbezetting, en vanwege structuren uit het verleden wordt een deel van ons geld overgeheveld naar teams die qua bezetting er beter voor staan (minder studenten per docent). Dat scheelt ons anderhalf fte op een team van nu 5 mensen. Frustrerend, want studenten hebben ook door dat we op onze tenen lopen en daardoor niet aan alles toekomen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.quote:Op donderdag 1 februari 2018 09:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
Aan de Nederlandse universiteiten is de ellende behoorlijk structureel, maar juist in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zie ik scholen die het echt anders proberen te doen. Ik denk dat het dus vooral zaak is een goede school uit te zoeken.quote:Op donderdag 1 februari 2018 13:07 schreef Ronaldussen het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger
Dat ging om een ingezonden brief van Eelco Runia, historicus aan de RUG. Dit stuk van Mineke Bosch, die wel aan de universiteit blijft werken, vind ik beter. Met name deze passage vind ik treffend:quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:55 schreef Lyrebird het volgende:
Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.
Dat lijkt me wel een nare situatie idd. Bij ons is de relatie tussen docenten en studenten iha erg goed, volgens mij. Ook omdat we niet zulke grote groepen hebben. Ook stimuleer ik studenten om vooral na een college feedback te geven, zodat ik het niet alleen achteraf tijdens evaluaties hoef te horen.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.
Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.
De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
Ja, maar dat wordt niet gecontroleerd.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar er zijn genoeg collega’s die op hun vrije dag niet komen. Dan lever je wel opmerkingen aan.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Als het je vrije dag is, dan niet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, inmiddels tot het punt dat er op school oppas wordt geregeld, zodat ook dat geen excuus meer hoeft te zijn... Als je echt niet kan(ziekte/zieke kinderen oid) dan hoef je er niet te zijn.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
10x OMG in een paar zinnen. Niet te gelovenquote:Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,
Het is pijnlijk herkenbaar hoor.
Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets.
Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:43 schreef -J-D- het volgende:
[..]
10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:50 schreef faptist het volgende:
V
[..]
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem?Jullie systeem inderdaad. Ik lees met open mond. Niet. Te. Geloven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Ik denk dat wij er niet onderuit komen gezien er klassen zijn waar de leerlingen allemaal onvoldoende staan.quote:Op donderdag 8 februari 2018 22:01 schreef Janneke141 het volgende:
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.quote:Op donderdag 8 februari 2018 22:14 schreef faptist het volgende:
Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
Het is misschien ook onbewust een excuus om je te wapenen tegen eventuele teleurstelling als je toch van baan zou wisselen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 10:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
Dit zie je (helaas) ook buiten het onderwijs. Wij zijn een volkje met een hekel aan discipline en verantwoordelijkheid. Leiderschap kennen wij niet echt.quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,
Het is pijnlijk herkenbaar hoor.
Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets.
Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Hoe is het gegaan?quote:Op donderdag 15 februari 2018 18:15 schreef 1410 het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.
Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?
(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).
Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
Hoi! Bedankt voor het antwoord! Alle vragen die je ‘geeft’ kreeg ik ook antwoord op! Dat is goed gegaan. Ik vond de vraag: wat is jouw aandeel binnen een docententeam? Het meest lastig. Verder had ik het gevoel dat ik soms struikelde over wat ik echt wilde zeggen.quote:Op zondag 18 februari 2018 23:51 schreef faptist het volgende:
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!
Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.
Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).
Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen.quote:
Spannend! Nog steeds niks gehoord?quote:Op dinsdag 20 februari 2018 13:32 schreef 1410 het volgende:
[..]
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen.
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Spannend! Nog steeds niks gehoord?
Wat vervelend! Het gebeurt helaas wel vaker. Leden van een sollicitatiecommissie zouden wel wat meer empathie mogen hebben.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 18:09 schreef 1410 het volgende:
[..]
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)quote:Op woensdag 7 maart 2018 11:05 schreef faptist het volgende:
Al wat gehoord 1410?
Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).
Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know
Balen dat je het niet geworden bent. In welk vakgebied zoek je iets?quote:Op woensdag 7 maart 2018 11:31 schreef 1410 het volgende:
[..]
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)
Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.
Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.
Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)
Zucht.... hoe bestaat het?quote:Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"
Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
En heb je toen gevraagd of ze uberhaupt wel heeft geluisterd of braaf ja gezegd?quote:Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"
Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Mooi dat die leerling dat wil en kan. Heeft die leerling toevallig een wens om in het onderwijs te werken?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag heeft een leerling uit het examenjaar een les in de brugklas overgenomen van een zieke collega. Was volgens de leerlingen nog een leuke les ook. Daar word je toch blij van!
quote:Op donderdag 15 maart 2018 20:06 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Mooi dat die leerling dat wil en kan. Heeft die leerling toevallig een wens om in het onderwijs te werken?
Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).quote:Op maandag 16 april 2018 13:14 schreef Janneke141 het volgende:
Gewetensvraag: een mentorleerling stuurt je een mail waaruit blijkt dat ze pas de maandag na de vakantie terugkomt uit het buitenland en dus een schooldag mist. Wat doe je?
Ja precies. In overleg kan daar wel eens toestemming voor worden gegeven. Ik zou even aan schoolleiding vragen of dit geregeld is. Zo niet, dan kun je tegen haar zeggen dat haar ouders dit moeten overleggen met school. En tja, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ouders haar in plaats daarvan ziek melden op die dag. Doe je niet zoveel aan. Als het een leerling is bij wie dat vaker gebeurt, of die heel vaak afwezig is, dan is het iets om met een leerplichtambtenaar te bespreken. Als dit verder nooit gebeurt, dan zal het wel door de vingers worden gezien. Maar op zich kun je dit best overleggen, zonder het idee te hebben dat je aan het klikken bent, toch? Is gewoon normaal dat ouders dit afstemmen met school.quote:Op maandag 16 april 2018 13:33 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).
quote:Op maandag 16 april 2018 13:33 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).
Ouders erop gewezen dat het een schooldag is en dat ze verlof aan moeten vragen. Houden vol te goeder trouw te zijn, dus dat zal dan wel. Ik merk vanzelf of de verlofdag wordt toegekend.quote:Op maandag 16 april 2018 13:40 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja precies. In overleg kan daar wel eens toestemming voor worden gegeven. Ik zou even aan schoolleiding vragen of dit geregeld is. Zo niet, dan kun je tegen haar zeggen dat haar ouders dit moeten overleggen met school. En tja, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ouders haar in plaats daarvan ziek melden op die dag. Doe je niet zoveel aan. Als het een leerling is bij wie dat vaker gebeurt, of die heel vaak afwezig is, dan is het iets om met een leerplichtambtenaar te bespreken. Als dit verder nooit gebeurt, dan zal het wel door de vingers worden gezien. Maar op zich kun je dit best overleggen, zonder het idee te hebben dat je aan het klikken bent, toch? Is gewoon normaal dat ouders dit afstemmen met school.
En ik maar denken dat de onderwijstijd gewoon wettelijk was vastgelegd.quote:Scholen moeten eens nadenken of ze niet minder lesuren willen inroosteren, om zo de werkdruk voor leraar én leerling te verlichten. Dat hebben ze in eigen hand, stelt minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs).
De roep om minder lesuren in vooral het voortgezet onderwijs en het mbo klinkt al enige tijd. De hoge werkdruk, een belangrijke klacht van docenten, zou dalen en de kwaliteit van het onderwijs juist stijgen omdat leraren meer tijd kunnen besteden aan hun lessen.
Slob wijst erop dat andere activiteiten als projecten, opdrachten, computerwerk en stages al als onderwijstijd mogen meetellen. En als een klas een schooljaar wat minder lesuren heeft, dan kunnen die in een eerder of later jaar ook worden goedgemaakt, schrijft hij aan de Tweede Kamer. "Nu gaat het erom dat meer leraren en schoolleiders die ruimte daadwerkelijk aangrijpen.'' Ze moeten dat wel eerst goed bespreken met leerlingen en ouders.
Slob gaat met alle betrokkenen praten om ze op de mogelijkheden te wijzen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Nee, daar gaat het niet naar toe. Uit elk onderzoek blijkt steeds weer dat men niet om de goede leraar heen kan, dat de docent het verschil maakt.quote:Op woensdag 18 april 2018 09:52 schreef Franny_G het volgende:
Ik las ook een bericht over scholen in Utrecht die het lerarentekort proberen op te lossen door leerlingen achter een computer te zetten.
Eigenlijk denk ik dat het daar naar toe gaat: leerlingen zullen vaker onder begeleiding van een onbevoegd of deels bevoegd docent/coach zelfstandig gaan werken, docenten die wel bevoegd zijn geven dan minder les en worden ingezet om de leerlingen de 'noodzakelijke' klassikale instructies te geven. Of zoiets. Het zou op zich nog wel kunnen werken misschien, als dat ook betekent dat bevoegde docenten niet meer hoeven te surveilleren bij toetsen en dat zulk werk dan ook gedaan wordt door anderen.
quote:Op woensdag 18 april 2018 09:52 schreef Franny_G het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Het probleem lost zichzelf op, want ik krijg geen contractverlenging. Ik vermoed zelf na rond de tijd dat ik deze post schreef iets te eerlijk te zijn geweest jegens directie. Ergens wel apart, want m'n lessen en loopbaanbegeleiding worden goed beoordeeld en contact met studenten is erg goed.quote:Op vrijdag 3 november 2017 10:23 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef les op een HBO, waar het probleem wel speelt. Ikzelf erger me er meer aan dan medecollega's, misschien ook omdat ik vanuit aandachtstrainingsperspectief het idee heb dat die constante verdeling van aandacht en die reacties op "prikkels nodig" funest is voor de aandacht. Niet alleen voor mijn lessen, maar voor heel veel andere zaken in hun leven.
Ik zit zelf overigens erg te twijfelen of onderwijs wat voor me is. Heb na een geschiedenis met burn-out ondertussen weer een gesprek met een arbo-arts gehad na allerlei klachten en zal de komende tijd weer op halve kracht werken. Misschien wat naief gedacht, maar ik had verwacht dat je als HBO-docent vooral les mocht gaan geven. De regelgeving en administratie is (op mijn school iig) om horendol van te worden. Dat, in combinatie met constante onderbezetting en een klein team, doet me vermoeden dat ik volgend jaar iets anders doe.
Dus als iemand nog een baan weet waarin administratie niet op Sovjet-niveau georganiseerd wordt, geld niet de belangrijkste factor is en er niet constant met een beneden-minimum aan personeel de tent wordt gerund, dan houd ik me aanbevolen
Hangt van het vak af.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.
Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Hier is het anders, de school waar ik zit groeit qua leerlingaantallen, maar op de andere locaties is een overschot aan docenten. Hoe de formatie komend jaar eruit ziet is dus mog niet duidelijk.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.
Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Ja die willen ze overal.quote:
Ik ben in één week twee keer gevraagd voor een school. Bij de ene werd de functie ook opgesplitst en mocht ik ook komen voor de helft van de uren (helaas alsnog niet aangenomen). Bij de tweede gevraagd voor Nederlands en Burgerschap en diezelfde middag nog bericht dat ik aangenomen was.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.
Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Ik vind mijn lio op het moment al zwaar, (dat kan ook komen doordat ik nu in de afrondende fase zit en uren bij een ander team heb gekregen), laat staan met een gezin ernaast.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 14:39 schreef d.k. het volgende:
Opleiding en werk combineren is sowieso zwaar, de zee van ruimte die ik heb, nu ik mijn bevoegdheid binnen heb, is bijna eng. Ik combineerde 0,6 fte met een opleiding, een gezin en een sociaal leven.
Bij ons begint de formatiedans deze week ook echt. Met gaten bij de ene opleiding en een overschot bij de andere. Schuiven dus maar dat valt nog niet mee. Gelukkig zelf inmiddels een vast contract gekregen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
Zitten de leerlingen er wel op te wachten dan, ik doe dit jaar examen maar zou echt niet blij worden van een dergelijke lijst.quote:Op donderdag 24 mei 2018 17:08 schreef Jentin het volgende:
Mee eens, hoor. Dit is ook van bovenaf opgelegd en volgens mij is niemand van het betrokken docententeam ervoor, maar alle bezwaren worden van tafel geveegd met het argument van de extra voorbereidingstijd voor de herkansingen.
Dat dachten veel van mijn collega’s ook.quote:Op vrijdag 18 mei 2018 14:39 schreef d.k. het volgende:
Opleiding en werk combineren is sowieso zwaar, de zee van ruimte die ik heb, nu ik mijn bevoegdheid binnen heb, is bijna eng. Ik combineerde 0,6 fte met een opleiding, een gezin en een sociaal leven.
Bij ons begint de formatiedans deze week ook echt. Met gaten bij de ene opleiding en een overschot bij de andere. Schuiven dus maar dat valt nog niet mee. Gelukkig zelf inmiddels een vast contract gekregen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
Ik voel je.quote:Op maandag 4 juni 2018 13:40 schreef Friek_ het volgende:
Voor mij is het ook weer solliciteren geblazen na twee jaarcontracten, want men wil geen vast contract geven. Inmiddels op veel vacatures gereageerd en zelfs een sollicitatiegesprek gehad via Skype voor een school op de Antillen (al ga ik dat gezien veranderingen in m’n privé-leven toch maar niet doorzetten).
Vooralsnog zorgwekkend weinig reacties (enkel ontvangstbevestigingen). Moet er toch niet aan denken om werkloos die vakantie in te gaan..
Ook teruggang in leerlingenaantal?quote:Op maandag 4 juni 2018 18:57 schreef DevilsWhore het volgende:
Hier hetzelfde verhaal, nog geen duidelijkheid over volgend jaar van mijn lio-school, weinig vacatures.
In Twente toevallig?quote:Op maandag 4 juni 2018 16:31 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb nog een vacature Engels (liefst eerstegraads) van 19-22 lesuren in de aanbieding (DM voor info als iemand geinteresseerd is)
Jep. Mijn vakken hebben de afgelopen jaren regelmatig extreme n-termen gezien. En een incompetente collega heeft bij een ander vak eens gezorgd voor eerste scores die tot wel 5 punten verschilden met de tweede correctie. Als leerlingen daarmee gaan rekenen...quote:Op donderdag 24 mei 2018 17:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind dit echt niet slim. Tweede correctie kan bij bep vakken echt behoorlijk cruciaal zijn (bij mijn eigen vak bijv, door heel veel open vragen en een antwoordmodel waar discussie over mogelijk is) en ook de n-term maakt nogal wat uit. Ook al zet je er allemaal disclaimers bij, leerlingen gaan toch alvast conclusies trekken terwijl juist die twee factoren (2e correctie en n-term) het verschil kan maken tussen voldoende/onvoldoende, slagen of zakken. Dat kan tot dramatische 'misverstanden' leiden. Ik laat me er ook echt nooit over uit als ik leerlingen in deze periode tegenkom die ernaar vragen.
Op mijn locatie is er nog groei (er komt een extra klas bij komend jaar), de andere locaties hebben krimp en moeten dus herplaatst worden. Er komen binnen mijn team nog vacatures, maar er is nog niet bekend voor welke vakken dat is.quote:Op maandag 4 juni 2018 19:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ook teruggang in leerlingenaantal?
Ze vragen een phD en geven schaal 10. In hbo kom je met een master eigenlijk altijd in schaal 11. Kortom hbo verdient beter dan universiteit!quote:Op maandag 4 juni 2018 22:06 schreef Haushofer het volgende:
Ik zag nu vacatures voor doceren op de RUG,
https://www.rug.nl/about-(...)47-02S0006E0P&cat=wp
waarbij je in schaal 10 kunt beginnen. Ik meende dat je zelfs op de middelbare school bovenbouw al in 11 begint, net zoals op een hbo.
Voor welk vak zoek je? Ik weet een leuke eerstegraads vacature Nederlands en een tweedegraads baan Geschiedenis . Wel in Zeeland.quote:Op maandag 4 juni 2018 13:40 schreef Friek_ het volgende:
Voor mij is het ook weer solliciteren geblazen na twee jaarcontracten, want men wil geen vast contract geven. Inmiddels op veel vacatures gereageerd en zelfs een sollicitatiegesprek gehad via Skype voor een school op de Antillen (al ga ik dat gezien veranderingen in m’n privé-leven toch maar niet doorzetten).
Vooralsnog zorgwekkend weinig reacties (enkel ontvangstbevestigingen). Moet er toch niet aan denken om werkloos die vakantie in te gaan..
Voor filosofie/levensbeschouwing/maatschappijleer - heb in alledrie lesgegeven. En nee, geen makkelijk vak, ik weet het.quote:Op zaterdag 9 juni 2018 20:21 schreef Jentin het volgende:
[..]
Voor welk vak zoek je? Ik weet een leuke eerstegraads vacature Nederlands en een tweedegraads baan Geschiedenis . Wel in Zeeland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |