abonnement Unibet Coolblue
pi_174157188
Welkom in een nieuw deel van dit gezellige docententopic.

In dit topic kunnen docenten en aanstaande docenten met elkaar praten over de dagelijkse gang van zaken in school.

Leuke momenten met je klas meegemaakt? Vragen hoe je het beste met die moeilijke 3HAVO kunt werken? Stagiaires die tips nodig hebben? Het is allemaal mogelijk hier.

Neem een vers bakje apparaatkoffie in onze virtuele docentenkamer. Enne: deze pauze géén toezicht op het schoolplein! ;)
pi_174157523
Heeft iemand hier ervaring met het maken van een klassenplattegrond op basis van resultaten? Mijn havo-2 groep heeft namelijk erg wisselend gescoord, dit ligt denk ik deels aan de opstelling. Gaat het helpen voor het gemiddelde resultaat als ik een sterke en een zwakke leerling naast elkaar zet?
pi_174168953
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 08:42 schreef RokStarr het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het maken van een klassenplattegrond op basis van resultaten? Mijn havo-2 groep heeft namelijk erg wisselend gescoord, dit ligt denk ik deels aan de opstelling. Gaat het helpen voor het gemiddelde resultaat als ik een sterke en een zwakke leerling naast elkaar zet?
Volgens de literatuur wel, in de praktijk weet ik het niet.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_174169946
Ga het gewoon proberen... Eens kijken of het in de praktijk werkt ;)
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:27:08 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174172163
Vandaag voor het eerst met 3BK in het Rijksmuseum geweest.

Als het daadwerkelijk verplicht wordt en er iedere dag 30 klassen langskomen, dan heb ik met ze te doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174172956
Ja, onzalig plan weer. Ik kom er nu een paar jaar met vijfdeklassers en ga al bewust in een 'rustige' week.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174176466
Wij gaan al jaarlijks met alle maatschappijleer-klassen naar Den Haag toe (via ProDemos). Dat zit al ramvol bij aanvang schooljaar, als de planning gemaakt wordt.
pi_174177283
Ik zou als minister alle scholen verplichten naar het Eise Eisenga planetarium in Franeker te gaan. Ook heel gezellig :Y
-
pi_174200813
ProDemos verzorgt ook (gratis of tegen relatief kleine vergoeding) gastlessen op scholen. Lijkt mij veel praktischer en beter te bekostigen voor de meeste scholen. Via deze organisatie kun je ook een excursie regelen bij het gemeentehuis waar de school staat. Leren ze meteen dat de plaatselijke politici ook behoorlijk wat in de melk te brokkelen hebben. Lijkt mij ook iets tastbaarder dan het hebben over de grote landelijke vraagstukken.
Verplicht naar de Tweede Kamer vind ik dan ook echt onzinnig (aandacht besteden aan politiek en democratie vind ik wel noodzakelijk maar dat gebeurt al), evenals verplicht naar het Rijksmuseum. Wat is er mis met het Open Luchtmuseum in Arnhem met de Canon van Nederland? Of het Mauritshuis? Of een van de vele andere musea die ons land telt?

Het lijkt mij belangrijk dat de leerlingen de geschiedenis van hun regio, Nederland, Europa en de wereld leren en de waarde inzien van het vastleggen en uitleggen van die historie en daarmee dus ook de waarde van musea. Daarvoor hoef je echt niet met z'n duizenden tegelijk naar het Rijks, dat lukt in een museum dichterbij ook prima.
pi_174201325
Daar ben ik het 100 % mee eens. Ik begrijp niet waar dat gekke plan dan ook ineens vandaan kwam. In het ergste geval zitten kinderen uit provincies als Friesland, Limburg of Zeeland meer dan 2 uur in de bus heen en meer dan 2 uur in de bus terug. En dat om de Nachtwacht te bekijken, waar iedereen voor staat, dus die ze maar matig zien. En om daarna te zien hoe politici met hun i-Phones spelen op blauwe stoeltjes en onbegrijpelijk Nederlands uitkramen over onderwerpen waar ze weinig mee hebben.

Terwijl in alle provincies prachtige musea zijn, vaak lopend of op de fiets te bereiken, zodat de school niet op kosten wordt gejaagd met dure bussen.
En de plaatselijke politiek is minstens zo interessant, daar kan je ook zo plannen dat de politici een onderwerp bespreken waar de kinderen uit eigen ervaring wat van af weten, waar je vtv met ze kan gaan kijken, waar hun ouders wat over kunnen vertellen.

Van mijn eigen lagere school herinner ik me dat wij ook eens naar zo'n Hollands hoogstandje moesten: naar de Deltawerken. Heel lang in de bus, met die bus over een paar van die dijken, in een bedompt bootje met beslagen ramen rondvaren en weer een hele lange reis terug, Het saaiste schoolreisje ooit. De jaren daarop (klas 4 en 5, nu groep 6 en 8) heb ik pertinent geweigerd mee te gaan op schoolreisje, want als dat iets leuks moest voorstellen, dan hoefde het voor mij niet.
pi_174201469
Wij gingen met de basisschool naar Panorama Mesdag. Dat vond iedereen een gaaf schilderij. Daarna naar Museon, ook erg leuk.
pi_174202996
Catharina Gasthuis in Gouda! Gingen wij oo de basisschool heen. (Nu museum Gouda) met een martelkamer *O*

En op de middelbare school idd wel rijksmuseum en anne frank huis en scheepvaartmuseum gedaan... niet naar de tweede kamer geweest (regio Gouda overigens)

Onze leerlingen gaan in 1 van de leerjaren ook vanuit den haag naar amsterdam trouwens... en naar de tweede kamer ook.
Kwak
pi_174204094
Ik heb trouwens een havo-4 klas die voor geen meter loopt - nu al niet (begint lekker). Probleem is dat er te veel jongens in zitten die het leuker vinden om een stroom aan sarcastische/ironische opmerkingen te maken (en daarmee de les absoluut niet serieus nemen) en de boel simpelweg verzieken. Uit elkaar zetten helpt niet, ouders bellen heeft weinig uitgehaald, strafwerk maakt geen indruk. Dus, wat nu?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2017 06:16:16 ]
pi_174352639
quote:
5s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 06:16 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb trouwens een havo-4 klas die voor geen meter loopt - nu al niet (begint lekker). Probleem is dat er te veel jongens in zitten die het leuker vinden om een stroom aan sarcastische/ironische opmerkingen te maken (en daarmee de les absoluut niet serieus nemen) en de boel simpelweg verzieken. Uit elkaar zetten helpt niet, ouders bellen heeft weinig uitgehaald, strafwerk maakt geen indruk. Dus, wat nu?
Ben jij de enige waar ze dit doen? Hoe gaat de rest van de collega's ermee om? Heb je wat aan de afdelingsleider/mentor? Het is natuurlijk heel vervelend voor de rest van de klas(en voor jou).

Jij geeft een betavak toch? Kun je ze niet op een andere manier met de lesstof bezig laten gaan? Ze eventueel toetsen om ze te laten zien of ze het wel beheersen? Misschien dat zo'n wake up call nog wat met ze doet?

Ik ga dit jaar examenklassen op het vwo draaien. Ik heb geen beschikking over het materiaal wat mijn voorganger daarvoor gebruikte. Ik heb wel ideeën over hoe ik het aan wil pakken, maar vind het lastig in te schatten of dat allemaal gaat werken. Voordeel is dat ik ze al wel 2 jaar lesgeef, dus ik ken ze inmiddels wel en kan de sterke/zwakke kanten inschatten.
pi_174352719
Verplicht naar het Rijksmuseum. _O- Mijn zoontje ging vorig jaar ook met zijn klas. Als ik nu aan hem vraag van wie de Nachtwacht is, dan zegt hij Van Gogh.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:13:28 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174352952
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:02 schreef Claudia_x het volgende:
Verplicht naar het Rijksmuseum. _O- Mijn zoontje ging vorig jaar ook met zijn klas. Als ik nu aan hem vraag van wie de Nachtwacht is, dan zegt hij Van Gogh.
Dan moet je nog maar eens goed met hem gaan oefenen hoor, anders haalt hij zijn verplichte Rijksmuseum-en-Wilhelmustoets niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:13:49 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174352958
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:18:58 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174353088
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet leuk. Heb je al melding gedaan?
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:21:23 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174353137
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niet leuk. Heb je al melding gedaan?
Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nu wil ik wijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:31:01 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174353360
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nu wil ik wijn.
Fijn om te horen dat je wel dat vertrouwen geniet bij je leerlingen.

Het kan inderdaad rauw op je dak vallen, daar mag je best even kapot van zijn. Zorg dat je op tijd met iemand gaat praten als je merkt dat je het niet makkelijk los kunt laten.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:33:53 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174353430
Meh, dat komt wel goed.

Ik snap het al niet als je een random kind gaat slaan. Laat staan je eigen kind. Waar ben je dan ergens?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174356149
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bij de zorgcoördinator neergelegd, die doet de melding.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nu wil ik wijn.
Herkenbaar. Ik heb een mentorll die het thuis niet makkelijk heeft. Na zo'n gesprek ben je wel leeg..
  woensdag 11 oktober 2017 @ 19:56:09 #23
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174357648
Ik heb in de loop der jaren ook heel wat schrijnende situaties gezien bij leerlingen. Soms is het nog knap dat ze überhaupt nog naar school komen. Vaak is dat nog de enige veilige houvast die ze hebben. Je wil niet weten wat zich soms achter de voordeur kan afspelen...
.
pi_174536373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 16:58 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Ben jij de enige waar ze dit doen? Hoe gaat de rest van de collega's ermee om? Heb je wat aan de afdelingsleider/mentor? Het is natuurlijk heel vervelend voor de rest van de klas(en voor jou).

Jij geeft een betavak toch? Kun je ze niet op een andere manier met de lesstof bezig laten gaan? Ze eventueel toetsen om ze te laten zien of ze het wel beheersen? Misschien dat zo'n wake up call nog wat met ze doet?
Nee, ik geef juiste de zachte vakken (maatschappijleer en levensbeschouwing). Al is dit probleem alweer opgelost - heb een gesprekje een of een gehad met wat onruststokers en de boel is nu weer rustiger geworden. Frappant hoe dat ineens kan omslaan.
pi_174541120
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 12:31 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee, ik geef juiste de zachte vakken (maatschappijleer en levensbeschouwing). Al is dit probleem alweer opgelost - heb een gesprekje een of een gehad met wat onruststokers en de boel is nu weer rustiger geworden. Frappant hoe dat ineens kan omslaan.
Ik moest gisteren op een havo 4 passen vanwege een zieke collega en de les moest toch doorgaan... Normaal wil dat altijd wel, maar gisteren ging het absoluut niet. Het was best een chaos, ik voelde me ineens weer een hele onervaren docent... En waarom? Geen flauw idee waarom het zo ging.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:36:43 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174674384
Organisatorisch dingetje. Misschien heeft er iemand tips.

Ik heb een niet-lesgebonden taak waarvoor ik in de uitvoering deels afhankelijk ben van anderen, en anderen weer van mij. Die is afgelopen jaar niet vlekkeloos verlopen, dus er was een evaluatie gepland met de zes betrokkenen plus een directielid. Om -overigens volstrekt legitieme- redenen kon die evaluatie op dat moment geen doorgang vinden.

Ik heb één nieuw agendaverzoek gekregen (ik kon), maar kort daarna kwam er een mail dat er geen moment te vinden was waarop iedereen kon. Iedereen wordt geacht zijn of haar evaluatie naar collega X te sturen, die het verzamelt, bespreekt met de directie, terugkoppelt en een plan van aanpak maakt voor volgend jaar.

En nu het probleem: collega X is degene waarbij in mijn optiek het meeste is misgegaan, en die dus waarschijnlijk ook de meeste klappen zal krijgen tijdens zo'n gezamenlijke evaluatie. Ik geloof niet helemaal dat er echt geen gezamenlijk moment is, en ik vertrouw er ook niet 100% op dat alle evaluatiepunten die ik naar hem stuur daadwerkelijk in het eindverslag belanden.

Wat nu?

Ja, zelf naar de directie stappen klinkt vrij logisch. Maar dat voelt wel erg als klikken bij de baas...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174674538
Is er niet een stap tussen? Jouw direct leidinggevende, je teamleider bijvoorbeeld? Daar kun je aangeven wat je vreest en hij of zij kan dat bij de directie meenemen?
Kwak
pi_174674608
Reply all?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_174674688
Leuk topic om ook eens de andere kant van vroegah te lezen. Lijkt me maar een moeilijk beroep!
pi_174676047
Waarom is collega x degene die de evaluatie gaat maken en een plan van aanpak? Had diegene ook de verantwoordelijkheid over het project?

Er zijn wat opties: je evaluatie opsturen en cc naar de anderen en ook het betreffende directielid. Overleggen met de andere collega's, peilen of zij hier hetzelfde over denken en zo ja, met elkaar bezwaar maken tegen het idee dat collega x de evaluatie doet. Vragen of een collega die buiten dit project staat de evaluatie kan doen in het kader van objectiviteit en een frisse blik? Aandringen op toch een gezamenlijke bijeenkomst omdat in een gesprek veel meer naar boven komt dan wanneer ieder voor zich wat opschrijft.

Ik zou denk ik vooral eerst eens de andere collega's peilen om te zien hoe die hier tegenover staan. Sta je alleen in je bezwaren dan schiet het niet echt op.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174680842
Eén nieuw agenda-verzoek, ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt.
Ik zit in een personeelsvereniging van een ROC, en we zitten allemaal op verschillende opleidingen/afdelingen. Als er een vergadering moet plaatsvinden, krijgen we een mailtje met ongeveer 4 mogelijke data en tijden, we moeten daarop aangeven wanneer we kunnen. Dan kan je vaak wel 2 of 3 opties zien die jou schikken. We krijgen zodra we het zelf hebben aangevinkt ook onmiddellijk te zien wat anderen die al gevinkt hebben, hebben gekozen. Zo zie je al snel welke dag het waarschijnlijk zal worden. Als er geen dag is waarop iedereen aanwezig kan zijn, maar er 5 mensen op eenzelfde tijdstip wel kunnen, en de 6e niet, dan wordt het die dag. De 6e kan dan eventueel wel online meedoen, als hij/zij bijvoorbeeld niet van huis kon ivm kids.
Met de moderne media is er ongelofelijk veel mogelijk.

Ik zou zeker niet alles naar collega X sturen; ik zou aanbieden het zelf te doen om die collega te ontlasten, of voorstellen alles aan iedereen te sturen en dan -eventueel na overleg en petit comité- met een afvaardiging van meerdere personen een overleg met de directie te hebben.
Heel positief gebracht natuurlijk: als meerdere mensen samen tot een beslissing of voorstel komen, is de kans op draagvlak groter.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 03:43:07 #32
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174707522
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:55 schreef Leonos het volgende:
Leuk topic om ook eens de andere kant van vroegah te lezen. Lijkt me maar een moeilijk beroep!
Welnee. De truc is om het zo min mogelijk serieus te nemen.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_174806073
Heeft iemand hier kijk op de CAO en/of verstand van het entreerecht? Ik zit in een geval waarin ik twijfel hoe ik de CAO moet interpreteren.

quote:
5.2. Entreerecht LD
1. De leraar die voor 1 augustus 2014 is gestart met een opleiding voor een master/ eerstegraadsbevoegdheid en voldoet aan de vereisten van het entreerecht
(zie toelichting), heeft tot en met 31 juli 2017 recht op het entreerecht.
2. De leraar die voor 1 augustus 2015 benoemd is op basis van het entreerecht
en uiterlijk op 1 augustus 2016 niet voldoet aan de functievereisten van de functiebeschrijving die de werkgever op grond van artikel 12.4 cao vo heeft vastgesteld, kan teruggeplaatst worden in de oude functie. De inschaling geschiedt op het laatstelijk genoten salaris of het naasthogere bedrag, niet hoger dan het maximum behorende bij het carrièrepatroon van de oude functie.

Toelichting
Tot 31 juli 2015 was sprake van het entreerecht. Het entreerecht hield in dat elke leraar met een eerstegraadsbevoegdheid die 50% of meer van zijn lessen binnen structurele formatie gaf in een of meer van de jaren 4 en 5 havo en/of 4, 5 en 6 vwo, recht op een LD-functie had. Onder structurele formatie wordt verstaan formatie niet zijnde projectformatie en kortdurende vervanging minder dan een jaar.
Ik voldoe aan alle eisen, maar was pas per eerste week van het schooljaar 2015-2016 in dienst. Dus drie weken te laat, dat was rond 20 aug namelijk. Nu zegt mijn bestuur dat de 31 juli 2015 uit de toelichting onderdeel is van de vereisten om aan het entreerecht te voldoen. Ik lees dat slechts als inleiding van de toelichting waarna de specifieke vereisten volgen, zoals 50% binnen eertegraadsgebied en structurele formatie.

Zit ik hier nu te veel in mijn eigen straatje te redeneren of niet?
  woensdag 1 november 2017 @ 16:54:04 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174806164
Die was er toch uit??
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174806374
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
Die was er toch uit??
Nouja mijn initiële interpretatie was dat ik voor 1 aug 2014 al begonnen was met de eerstegraadsopleiding en dat ik sinds ca 20 augustus 2015 100% in de bovenbouw lesgeef. Dat leek me voldoende. Het was naar mijn inzicht ook bedoeld om mensen niet onder valse voorwendselen aan een studie te laten beginnen, namelijk voor 1 aug 2014 werd nog consequent verteld dat je dmv entreerecht een LD schaal zou krijgen.

De vraag is dus vooral of dat 'tot 31 juli 2015 was er sprake van entreerecht' een eis is voor mensen die voor 31 juli 2017 een verzoek indienen, of dat die 31 juli 2017 gewoon is bedoeld als uitloop voor de speciale groep mensen die met bepaalde loonsverwachtingen een studie zijn begonnen.

edit:
overigens gaf ik in het schooljaar daarvoor bij een andere school ook structureel in eerstegraadsgebied les.

[ Bericht 5% gewijzigd door thettes op 01-11-2017 17:10:51 ]
  donderdag 2 november 2017 @ 16:14:09 #36
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174826281
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_174828771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"

Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"

Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
  donderdag 2 november 2017 @ 23:24:30 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174836579
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.

Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.

Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-11-2017 23:36:27 ]
.
pi_174839570
Onze school werkt sinds dit schooljaar met telefoontassen. Daarin moeten de leerlingen aan het begin van de les hun telefoon doen. Alleen als een docent vindt dat de telefoons die les er wel bij mogen blijven, mogen ze de telefoons bij zich houden.

Ik vind het heel goed, want met name in de bovenbouwkassen was het echt vechten tegen de bierkaai. Zodra een leerling ruimte zag (klaar met een opdracht of zoiets) dan werd meteen de telefoon erbij gepakt. Ook zag ik echt verslaafde leerlingen die wel tegen me zeiden dat ze de telefoon weg zouden doen, maar dan toch vaak stiekem onder een bank wel met een telefoon bezig waren. En ik vind het erg vervelend om als een soort waakhond voortdurend rond te moeten spieden of iemand niet weer op z'n telefoon bezig is. Kortom, goed initiatief. Leerlingen wennen eraan om hun telefoon bij binnenkomst in die telefoontas te hangen, dus je hebt ook geen discussies meer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174839575
Ik zeg ze dat als ik een show had willen weggeven die alleen de moeite van de aandach waard is als er niks spannends op facebook gebeurt, ik wel in het circus was gaan werken.

Dreigen met telefoons op Markplaats zetten maakt geen indruk meer.
-
pi_174839655
Wat trouwens ook nog kan spelen: in een onderbouwklas heb ik vorig jaar een keer leerlingen 'betrapt' op het filmen van een medeleerling aan het einde van de les. Het was een geintje. Maar het was ongevraagd. Het idee dat leerlingen zulke dingen ook kunnen doen, vind ik erg vervelend. Ik ben ervan overtuigd dat zulke dingen vaak in lessen gebeuren zonder dat docenten dat in de gaten hebben. Docenten die zeggen dat ze het altijd zien, geloof ik niet zo. Want ik heb zo vaak verhalen gehoord van leerlingen die vertellen hoe sommige leerlingen tijdens lessen onopgemerkt zitten te gamen en dergelijke. Het is echt een lastig verschijnsel, en ik denk ook dat het belangrijk is om als school heel duidelijke regels te hanteren hierop en om daarbij consequent te zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174840715
Ik geef les op een HBO, waar het probleem wel speelt. Ikzelf erger me er meer aan dan medecollega's, misschien ook omdat ik vanuit aandachtstrainingsperspectief het idee heb dat die constante verdeling van aandacht en die reacties op "prikkels nodig" funest is voor de aandacht. Niet alleen voor mijn lessen, maar voor heel veel andere zaken in hun leven.

Ik zit zelf overigens erg te twijfelen of onderwijs wat voor me is. Heb na een geschiedenis met burn-out ondertussen weer een gesprek met een arbo-arts gehad na allerlei klachten en zal de komende tijd weer op halve kracht werken. Misschien wat naief gedacht, maar ik had verwacht dat je als HBO-docent vooral les mocht gaan geven. De regelgeving en administratie is (op mijn school iig) om horendol van te worden. Dat, in combinatie met constante onderbezetting en een klein team, doet me vermoeden dat ik volgend jaar iets anders doe.

Dus als iemand nog een baan weet waarin administratie niet op Sovjet-niveau georganiseerd wordt, geld niet de belangrijkste factor is en er niet constant met een beneden-minimum aan personeel de tent wordt gerund, dan houd ik me aanbevolen :')
-
pi_174844055
Ja, ik ook :)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_174844175
Heeft het Leger des Heils wellicht nog natuurkundigen nodig? :P
-
pi_174844348
Moet het nog in een specifieke regio?
pi_174844385
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Heeft het Leger des Heils wellicht nog natuurkundigen nodig? :P
Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_174846755
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?
Ik had eerder wel interesse in wat meer actuariele zaken, maar ik heb niet de illusie dat de bedrijfsfeer daar beter is dan op een hogeschool.

Ik ben met een boek bezig wat ik wil afschrijven en -illustreren, dus wrs. richt ik me na dit studiejaar daarop.

Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
-
pi_174846798
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:00 schreef thabit het volgende:
Moet het nog in een specifieke regio?
Leger des heils zit overal, toch? :7

We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen :P
-
pi_174847755
Zo gaat men op mijn universiteit om met de geconstateerde hoge werkdruk:

Realistisch voegde hij er aan toe dat er geen zak met geld klaar staat om het probleem op te lossen door meer mensen aan te nemen. “We moeten het probleem wel bespreekbaar maken, liefst op zo laag mogelijk niveau op de werkvloer om er iets aan te kunnen doen.”

"En we gaan ook zelf de werkvloer op om het erover te hebben."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:15:08 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174847952
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
Zo gaat men op mijn universiteit om met de geconstateerde hoge werkdruk:

Realistisch voegde hij er aan toe dat er geen zak met geld klaar staat om het probleem op te lossen door meer mensen aan te nemen. “We moeten het probleem wel bespreekbaar maken, liefst op zo laag mogelijk niveau op de werkvloer om er iets aan te kunnen doen.”

"En we gaan ook zelf de werkvloer op om het erover te hebben."
Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174847966
Ik ben mijn lol in het onderwijs trouwens aan het hervinden, sinds ik veel minder werk en ik al het massale onderwijs (waar ik niet in geloof) heb afgestoten. Afgelopen periode heb ik met veel plezier een cursus in de master gegeven (die door studenten hoog werd gewaardeerd, zo bevestigde de evaluatie deze week). En mijn losse hoorcolleges lopen goed en worden door studenten interessant gevonden.

Ik blijf het wrang vinden dat het zo moet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_174847991
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:17:48 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848002
M.b.t. telefoons: nauwelijks problemen mee eigenlijk. Regel is dat ze worden ingenomen als we ze zien of horen tijdens de les, maar dat hoef ik nauwelijks te doen. Aan het begin van de les vraag ik of ze weg mogen, dat gebeurt en daarmee is het eigenlijk wel klaar. Iemand die even op zijn of haar scherm kijkt kan me weinig boeien, iemand die spelletjes gaat zitten doen natuurlijk wel maar dat gebeurt eigenlijk niet. En ik loop bijna de hele les door mijn lokaal, dus het zou me echt wel opvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174848070
Ik heb ook geen problemen met de telefoons in ons onderwijs. Wat me wel dwars zit, is dat niet alle studenten toestemming vragen om een geluidsopname te maken. En ik vind het ongemakkelijk als een student twitterend verslag doet van een college.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:22:30 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848085
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:47:34 #56
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174848492
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:25 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"

Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"

Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:53:52 #57
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174848602
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Ja, ik heb een klas gehad die nogal telefoonverslaafd was. Zelfs na waarschuwen nog dat ding tevoorschijn halen en naar elkaar gaan zitten appen en snappen. Innemen en na het 8e uur ophalen bij de receptie hielp niet. Wat wel hielp was met een bak bij de deur gaan staan en iedereen aan het begin van de les zijn/haar telefoon in laten doen.

Voor de rest hielp het innemen van de telefoon altijd, zelfs als het maar voor die ene les was.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:21:15 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174849054
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
Nu bij 1Vandaag dat het PO opnieuw actie gaat voeren als ze het bedrag van 1,4 miljard niet gaan krijgen. En zo niet (ligt niet echt voor de hand natuurlijk) dan volgen nieuwe stakingsdagen.

Maar in het VO blijft het voorlopig oorverdovend stil. Terwijl je wel ongeveer op je vingers kan natellen dat het VO blijft stilstaan als alle beschikbare middelen naar het PO gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174849583
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Vanuit school is het volgens mij afpakken en dan kunnen ze hem aan het einde van de dag bij de teamleider ophalen, maar dat vind ik bij sommige klassen wel ver gaan. Vandaar dat ik zelf dus een mildere versie daarvan hanteer
pi_174849745
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leger des heils zit overal, toch? :7

We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen :P
Ai, dan weet ik het ook niet.
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:15:24 #61
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174850094
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.

Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.

Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:36:29 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174850485
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Nee, ik merk geen verschil.
.
pi_174858700
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:
Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
Het is niet mijn wereldje. Ik heb indertijd voor dit werk gekozen, omdat ik dacht dat we op zoek mochten gaan naar de waarheid. De paradoxale praktijk is dat we iedereen en alles voor de gek aan het houden zijn. Academische wereld? Bullshitland is een betere omschrijving.

Als ze me nog een kans geven, dan ga ik het nog eens ergens proberen, om daarnaast een startup te beginnen. Money talks, bullshit walks. Als dat van de grond komt, dan doe ik in ieder geval iets nuttigs.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_174865636
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Dit vind ik echt typerend aan het onderwijs, en in het bijzonder dat dit soort dingen altijd éénrichting uit gaan.

Een van de redenen dat ik steeds meer overweeg om het onderwijs uit te gaan. En dan kom ik bij die grote groep mensen die het onderwijs binnen 5 jaar verlaat.
pi_175147678
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
pi_175147906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik niet, gedeeltelijk omdat ik een minibordje heb in de meeste lokalen en gedeeltelijk omdat ik het vertel.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  zaterdag 18 november 2017 @ 11:26:16 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175148891
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175151010
Staat bij mij ook standaard in mijn powerpoint (hbo). Niet met hoe lang het allemaal duurt, maar wel welke onderwerpen we behandelen.
  zaterdag 18 november 2017 @ 14:08:05 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_175152120
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik doe dat altijd en ik begin de les met even kort door te nemen wat er die les allemaal aan bod komt. Dit biedt de leerlingen structuur, maar mij ook.
pi_175152308
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.

Nu nog uitvogelen hoe ik ze vragen kan laten stellen. Dat is iets wat hier volledig tegen de cultuur in gaat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175152337
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2017 14:25:43 ]
pi_175152382
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.
In het voortgezet onderwijs loop je dan wel het risico dat ze achter je rug om gaan klooien. Zodra jouw ogen niet op de klas gericht zijn, is dat in sommige gevallen een uitnodiging tot zaken uitvreten. Merk dat vooral bij m’n mavo-klassen.
pi_175152524
Daar had ik nog niet aan gedacht. Orde houden is hier gelukkig geen probleem.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175152532
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:21 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
Wat ik doe als ik PowerPoints gebruik, is elke keer de sheet met de lesdoelen terug laten komen tussen de lesonderdelen en daarop afvinken waar aan gewerkt is. Misschien kun je er iets mee.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_175153671
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.

Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
pi_175161988
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:46 schreef Bleie het volgende:
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.

Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
Goformative
Nearpod
Bookwidget (die is wat ingewikkelder)
Evt. Quizlet


Vooral goformative en nearpod geven veel inzicht in de antwoorden en je kunt bij goformative ook live feedback op langere antwoorden geven of de antwoorden projecteren en bespreken wat wel en wat niet goed is en waarom.

Voor kort en snel: answergarden, mentimeter
Kwak
pi_175299857
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
pi_175300094
En vaak wordt administratie een automatisme en kan je het snel wegwerken.

Laatst was in het nieuws dat artsen 40% van hun tijd kwijt zijn administratie. Dat is natuurlijk niet waarvoor je arts, of docent, mocht zoiets daar ook gelden, wordt. Is de hoofdmaat wel gewoon voor de klas staan? En dan heb ik het over de middelbare school.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:19:13 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_175300124
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Ik denk dat de meeste docenten naast hun lesgevende taak mentor zijn. Met lesgeven bedoel ik dan ook de lessen voorbereiden, nakijken van proefwerken, het maken van proefwerken, etc.

Daarnaast zijn er nog andere taken die binnen een school gedaan moeten worden. Daar word je soms voor benaderd, of je krijgt ze in de schoenen geschoven omdat je te weinig uren in je taakbelasting hebt gevuld. Denk bijvoorbeeld aan:

* voorzitter van de sectie
* organisatie van de werkweek
* organisatie van de kerstviering
* ICT en magister beheer
* internationalisering / organisatie buitenlandse reizen
* beheer van schoolsite / PR
* lid van werkgroepjes
* organisatie schooltoneel
* toezicht houden bij lesuitval
* coach van beginnende docenten
* begeleider van stagiaires
* coördinatie van maatschappelijke stage
* etc..
.
pi_175300301
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Ligt ook aan in welk onderwijs je gaat werken. Ik werk in het mbo. De administratie daar is een kluif, maar het is op zich simpel. Simpel maar veel. Verplichte extra taken zijn bijvoorbeeld voorlichting op alle voorlichtingsavonden van de vmbo-scholen in de buurt en het mentor zijn. Daarnaast zijn er onderwijsarchitecten (aanpassen/onderhouden opbouw opleiding), stagecoordinatoren, examenfunctionarissen en vast nog meer taken. Ik doe nu bijvoorbeeld ook mee aan de invoering van een nieuw digitale leeromgeving. Kost me ook tijd, maar het is wel zinnig. Wij krijgen voor alles wel uren in onze jaartaak, maar die wegen niet altijd op tegen de tijd die het je kost. Een makkelijke klas kost je weinig tijd als mentor, maar een klas met twee spijbelaars kost je al meer tijd dan je ervoor krijgt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175300624
Ik werk in het VSO en naast bovenstaande ben ik erg veel tijd kwijt aan handelingsplannen schrijven en evalueren, gespreksverslagen noteren, beschrijven van bijvoorbeeld contacten met hulpverleners, remedial teaching in het leerlingvolgsysteem noteren en evalueren en nog veel meer. Het zijn allemaal kleine dingetjes en het is niet ingewikkeld, maar het moet wél gebeuren en het kost gewoon tijd. Ik vind het niks aan, maar bij ons kan dossiervorming erg belangrijk zijn. Dus moet het maar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175314346
Heeft iemand ervaring met onbevoegd voor de klas staan in het vo?

Ik loop namelijk mogelijk tegen het probleem aan dat ik in februari klaar ben met mijn educatieve minor, maar dit jaar niet kan afstuderen waardoor ik officieel nog niet bevoegd ben.
Het plan is dan om volgend jaar te gaan werken naast het volgen van mijn laatste vakken/afstuderen, wordt er streng gekeken naar het hebben van een bevoegdheid in zo'n situatie?
  zondag 26 november 2017 @ 11:46:40 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175314484
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 11:39 schreef RokStarr het volgende:
Heeft iemand ervaring met onbevoegd voor de klas staan in het vo?

Ik loop namelijk mogelijk tegen het probleem aan dat ik in februari klaar ben met mijn educatieve minor, maar dit jaar niet kan afstuderen waardoor ik officieel nog niet bevoegd ben.
Het plan is dan om volgend jaar te gaan werken naast het volgen van mijn laatste vakken/afstuderen, wordt er streng gekeken naar het hebben van een bevoegdheid in zo'n situatie?
Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175314682
Wat is de stemming hier eigenlijk? Hopen jullie op nieuwe stakingen? Of denken jullie dat de sympathie bij nieuwe stakingen - die ook weer hun eigen problemen zullen genereren - weg zal vallen, in het licht van het miljard dat er nu per jaar bijkomt voor hogere salarissen en voor minder regeldruk, ook i.c.m. het beeld dat nu geschetst wordt dat het grotendeels aan scholen zelf ligt dat er veel regeldruk is?
pi_175314748
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 11:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.
Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwo
  zondag 26 november 2017 @ 12:03:44 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175314833
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:58 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwo
Ik ben al begonnen met lesgeven toen ik er net een jaar van de lerarenopleiding op had zitten -ook wiskunde dus. Het zal hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem opleveren, zeker omdat de termijn waarop je bevoegd zal zijn ook wel zo ongeveer bekend is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175330888
Ik zat eens te kijken trouwens :D dat NL-Alert controlebericht is net vijf minuten voor ik les moet geven maandag.

Dat zal godver maar tijdens je les gebeuren. Wij gebruiken een telefoontas, hangen er 30 van die dingen achter je. En die moeten dan allemaal uit gezet worden natuurlijk.

:')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_175373017
quote:
5s.gif Op zondag 26 november 2017 11:55 schreef Kaas- het volgende:
Wat is de stemming hier eigenlijk? Hopen jullie op nieuwe stakingen? Of denken jullie dat de sympathie bij nieuwe stakingen - die ook weer hun eigen problemen zullen genereren - weg zal vallen, in het licht van het miljard dat er nu per jaar bijkomt voor hogere salarissen en voor minder regeldruk, ook i.c.m. het beeld dat nu geschetst wordt dat het grotendeels aan scholen zelf ligt dat er veel regeldruk is?
Goede vraag; niet gelezen.
  woensdag 29 november 2017 @ 18:25:11 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175387424
Goed, wie weet er een ludieke oplossing voor de volgende situatie:

"Beste collega's, bla bla training bla bla, voor iedereen verplicht bla bla. Maak een keuze uit onderstaande vier momenten."

Moment 1 valt op mijn vrije dag.
Moment 2 valt tijdens mijn lessen.
Moment 3 valt tijdens de teamvergadering, en van de teamleider krijg ik geen toestemming om die te verzuimen.
Moment 4 valt tijdens een overleg van een werkgroep waar ik in zit en de leider van die werkgroep (teamleider van een ander team) geeft evenmin toestemming.

Ze kunnen me verder allemaal de boom in, maar ik ben aan het broeden op een stijlvolle afmelding voor één van bovenstaande activiteiten. Wie helpt })
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175387767
Maar je zegt zelf: de training is verplicht. Moment 1 is geen optie want de gemiddelde docent werkt al meer dan waar hij/zij betaald voor wordt. Als moment 3 en 4 werkelijk geen optie zijn dan is het simpel: moment 2. En daar is vast niemand blij mee, maar tja dan moeten ze (teamleider en projectgroepleider) maar snappen dat ze even afstemmen wat je wel en niet kan missen. Niet jouw probleem van maken dus, jij moet die training doen, jij wilt natuurlijk heel graag dat de leerlingen er niet onder lijden maar tja, dat maken ze onmogelijk op deze manier.

Gaat de staking in het PO nog door op de 12de? Want als dat zo is moet ik voor mijn eigen kinderen nog even wat gaan regelen aangezien het mbo niet mee doet en ik dus gewoon moet werken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 29 november 2017 @ 18:48:36 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175387876
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:42 schreef d.k. het volgende:
Gaat de staking in het PO nog door op de 12de?
Lijkt er wel op, was net bij 1Vandaag.

En het zal inderdaad wel #2 worden, maar ik zoek dus nog naar een ludieke manier om wat mensen te laten weten dat het weinig stijlvol is om je goedwillende personeel met een dergelijk probleem op te zadelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175388163
Wie organiseert die training? Een collega? Een coordinator? Een leidinggevende?
Misschien kan die persoon regelen dat jouw lessen uitvallen? Zal vast voor meerdere collega's gelden, dus dat kan hij/zij dan wel centraal regelen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 29 november 2017 @ 19:10:16 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175388280
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:04 schreef -J-D- het volgende:
Wie organiseert die training? Een collega? Een coordinator? Een leidinggevende?
Misschien kan die persoon regelen dat jouw lessen uitvallen? Zal vast voor meerdere collega's gelden, dus dat kan hij/zij dan wel centraal regelen?
Een coördinator, maar de uitnodiging is verspreid door de directiesecretaresse. Die heb ik inderdaad al gevraagd om een richtlijn m.b.t. plannen, maar die verwijst me naar mijn teamleider.

Hallo kastje, muur hier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175389470
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 november 2017 23:12 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Goede vraag; niet gelezen.
Zal Slob morgen even zeggen dat het de docenten niet uitmaakt.
pi_175389868
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, wie weet er een ludieke oplossing voor de volgende situatie:

"Beste collega's, bla bla training bla bla, voor iedereen verplicht bla bla. Maak een keuze uit onderstaande vier momenten."

Moment 1 valt op mijn vrije dag.
Moment 2 valt tijdens mijn lessen.
Moment 3 valt tijdens de teamvergadering, en van de teamleider krijg ik geen toestemming om die te verzuimen.
Moment 4 valt tijdens een overleg van een werkgroep waar ik in zit en de leider van die werkgroep (teamleider van een ander team) geeft evenmin toestemming.

Ze kunnen me verder allemaal de boom in, maar ik ben aan het broeden op een stijlvolle afmelding voor één van bovenstaande activiteiten. Wie helpt })
Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
pi_175401083
quote:
6s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.' :)
pi_175404332
quote:
6s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Natuurlijk niet, meestal heb je al iets anders op je vrije dag. Je vrije dag is van jou. Ze gaan je ook niet voor overwerk betalen.
Ze wilden het van mij ook een keer, ik heb gezegd dat ik in dat geval mijn kleinzoon mee moest nemen. ~O> Toen hoefde het ineens niet meer zo nodig.

[ Bericht 5% gewijzigd door la_perle_rouge op 02-12-2017 13:49:59 ]
pi_175406057
In ieder geval niet op moment 1.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175407127
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:22 schreef Jentin het volgende:

[..]

Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.' :)
Zijn smiley gemist?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175421192
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 16:58 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Zijn smiley gemist?
D'oh :')
pi_175453345
Is er al ergens een topic over dat gedoe met het FvD tegen die leraar Nederlands die het "waagde" als betoogopdracht (een van de 5 keuzemogelijkheden) Thierry B. en zijn politieke partij te nemen?
Ik wil dit gezellige topic niet verzieken, noch een topic te openen dat er al was, dus ik hoopte het te vinden bij NWS of POL.

Ik vind overigens de oproep van enkele fanatici -die alleen voor de vrijheid van meningsuiting zijn als het hun mening betreft- om het onmiddellijke ontslag van die man godgeklaagd.
  zaterdag 2 december 2017 @ 18:18:32 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175453379
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 18:16 schreef la_perle_rouge het volgende:
Is er al ergens een topic over dat gedoe met het FvD tegen die leraar Nederlands die het "waagde" als betoogopdracht (een van de 5 keuzemogelijkheden) Thierry B. en zijn politieke partij te nemen?
Ik wil dit gezellige topic niet verzieken, noch een topic te openen dat er al was, dus ik hoopte het te vinden bij NWS of POL.

Ik vind overigens de oproep van enkele fanatici -die alleen voor de vrijheid van meningsuiting zijn als het hun mening betreft- om het onmiddellijke ontslag van die man godgeklaagd.
In het centrale FvD-topic in POL is het vrij uitgebreid besproken. Maar die reeks staat nu niet bepaald bekend om zijn discussies op argumenten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175464417
Bedankt Janneke, ik heb daar een beetje rondgelezen, en ook naar wat artikeltjes doorgeklikt her en der. Ik vind het, als je het even uit de context haalt, toch een vrij beangstigende situatie:
Hoe ik de opdracht ook lees, ik zie hem als vrij neutraal, je kan ook een gloedvol betoog pro FvD schrijven op basis van de opdracht. maar de opdracht wordt gelezen door Baudet en aanhangers met een zwaar gekleurde bril, en vol vooringenomenheid.

Datzelfde geldt voor andere artikelen over en van die docent. Hij zegt dat hij zijn 18-jarige leerlingen aanraadt te gaan stemmen. In een artikel staat dat slechts een leerling al een keuze heeft, PVV. Er staat niets over een positieve of negatieve reactie van de docent op deze keuze. Maar er wordt door alles en iedereen op gereageerd met adviezen deze man aan de hoogste boom op te knopen.
Ik heb niet de indruk dat veel van de reageerders überhaupt de moeite hebben genomen het artikel te lezen, men overtreft elkaar slechts in schuimbekkendheid.

Men vraagt anderen of ze zijn blog ook hebben gelezen en men wordt weer woest. Op die blog schrijft hij over fietstochtjes met zijn dochtertje in het stoeltje voorop en dat hij naar de begrafenis was van de dochter van een vriend en hij nu nooit meer tegen een puber zal zeggen dat hij er levenloos bij zit; hij heeft nu gezien hoe een echt levenloze puber er uitziet, en dat en het verdriet van zijn vriend heeft hem diep geraakt.
Zonder hier kennelijk ook maar een letter van gelezen te hebben, is deze blog grond voor nog meer boosheid.

En dat vind ik dus het enge: men hitst elkaar op, vraagt of iemand weet waar de goede man woont, en dat alles op basis van napraten en ophitsen. En mijn collega's geschiedenis, maatschappijwetenschappen en Nederlands doen in de klas hetzelfde als Ivar Gierveld. En duizenden leraren met hen. En kennelijk ben je als een leerling hierover iets doorbrieft aan Baudet vogelvrij, eist men publiekelijk je onmiddellijke ontslag, begrijpt men niet hoe het mogelijk is dat je nog met kinderen mag werken, en staan ze al zo'n beetje met stokken en knuppels voor je deur.

De redelijkheid is in dit land ver te zoeken als redelijk denkende en met leerlingen over politiek communicerende docenten zo bejegend kunnen en mogen worden.

En dat Forum voor Democratie kan zich beter omdopen in Forum voor Demagogie. Ik had echt niet verwacht dat Baudet zich zo zou vertrumpen. https://www.gelderlander.(...)loedhonden~a46be157/

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 03-12-2017 09:09:35 ]
  zondag 3 december 2017 @ 11:14:10 #104
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_175466233
Eens met wat je allemaal zegt. Niet echt iets aan toe te voegen -O-
Kwak
pi_175468017
Onze maatschappij lijdt aan een bipolaire stoornis :)

Gedreven door heftige emoties.
-
pi_175469260
Die uit Amerika overgewaaide cultuur ("tribalisme"), waardoor we met dit soort onzin zitten opgescheept, is ook mij een doorn in het oog. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik me als conservatief een leven lang geërgerd heb aan de dominante progressieve culturen binnen het onderwijs.

Linkse rakkers op z'n Trump terug trollen? Ik vind het geen niveau hebben. Bij het aantreden van het FvD leek het of ze met humor, zelfspot en flair een revolutie konden ontketenen, maar dat zit er helaas niet in.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 3 december 2017 @ 16:05:45 #108
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175471870
Uiteindelijk verschilt het weinig van de oproep van Wilders om rechters te ontslaan als ze 'te laag straffen'. Het past in het populistische principe om alles te politiseren - dus ook het onderwijs. Het lijdt zelden tot daadwerkelijke actie, maar het zijn wel vreselijk nare situaties. Je kunt je er nauwelijks tegen verdedigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 4 december 2017 @ 16:32:09 #109
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175491376
Oh, en het vriendelijke doch dringende verzoek om allemaal wat doelmatiger te gaan werken. Laten we zeggen voor een miljoentje of 183:

quote:
Een oud tekort op de begroting van het ministerie van onderwijs dreigt vele tientallen miljoenen af te snoepen van de investeringen die het huidige kabinet wil doen in het onderwijs.
Het gehele onderwijs, van de basisscholen tot de universiteiten, krijgt een zogeheten 'doelmatigheidskorting', die uiteindelijk 183 miljoen euro bedraagt.
https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175492247
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, en het vriendelijke doch dringende verzoek om allemaal wat doelmatiger te gaan werken. Laten we zeggen voor een miljoentje of 183:

https://www.trouw.nl/home(...)oud-tekort~a9a99fa3/
Ik word hier zo verdrietig van. Toen ik dit las, heb ik meteen 'nee' gezegd tegen het zoveelste verzoek om op een zaterdag iets extra's te doen voor de universiteit. Hmf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492306
En ik kreeg vandaag een berisping omdat ik niet genoeg vakantiedagen heb opgenomen. Dat kost de universiteit namelijk veel geld. Gelukkig heeft men daar een aardig foefje op bedacht: je kunt een optie aanvinken om je uren niet te registreren en dan wordt je saldo automagisch op 0 gezet. Helaas voor de universiteit doe ik daar uit principe niet aan mee. Zorg eerst maar eens dat mijn taken behapbaar worden en dan kan ik daarna vrije dagen op gaan nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492575
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2017 13:55 schreef Lyrebird het volgende:

Linkse rakkers op z'n Trump terug trollen? Ik vind het geen niveau hebben. Bij het aantreden van het FvD leek het of ze met humor, zelfspot en flair een revolutie konden ontketenen, maar dat zit er helaas niet in.
Inderdaad. Ik vond genoeg sympathieks in Baudets initiatief zitten, maar dit soort incidenten vind ik onvergeeflijk. Ik word zo ziek van de fascistoïde reflex waarin mensen schieten als ze met andersdenkenden worden geconfronteerd.

quote:
Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik me als conservatief een leven lang geërgerd heb aan de dominante progressieve culturen binnen het onderwijs.
Mee eens. Baudet en GeenStijl krijgen nu veel aandacht, maar aan de linkerkant gebeurt dit al zolang. Denk aan de zogenaamde anti-fascisten - zelden zo'n fascistoïde club meegemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175492724
Deze woensdag en donderdag is de begrotingsbehandeling onderwijs in de Tweede Kamer en het FvD is daar ook de enige partij die domweg niet aan het debat mee zal doen.
  maandag 4 december 2017 @ 22:07:08 #114
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175498321
quote:
Minister Slob schuift de start van het lerarenregister op de lange baan. De invoeringsdatum wordt uitgesteld om leraren de kans te geven zelf het voortouw te nemen.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Slob dat het lerarenregister alleen een succes kan worden als leraren vertrouwen hebben in het register. Een gesprek met de 24 afgevaardigden van de Deelnemersvergadering (het ‘registerparlement’, zie foto) maakte hem duidelijk dat dit nog een grote klus is. Op verzoek van het registerparlement wordt dan ook de invoeringsdatum van 1 augustus 2018 naar achteren geschoven. De leraren krijgen zo meer tijd om de kwaliteitskaders voor het register – zoals de herregistratiecriteria – vast te leggen. Volgens Slob moet de beroepsgroep ‘zijn eigen groeiproces kunnen doormaken’. Wat dit voor de totaalplanning van het register betekent, is onhelder. De minister schrijft dat de planning afhankelijk is van het proces dat de afvaardiging uitwerkt.
Goed bezig Arie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175506182
De staking in het PO gaat door. Moet toch eerlijk zeggen dat ik als docent nog wel achter ze kan staan, maar als ouder...En ik ben echt niet de enige hoor ik om me heen. Scholen gaan vandaag pas communiceren dat het echt doorgaat en dan heb je nog een week. Terwijl deze week al Sint was (in veel gevallen ook een dag extra vrij) en het al zo weer Kerst is. Ook niet in het belang van het kind dus en Den Haag lijkt er (gezien die doelmatigheidsbezuiniging) ook weinig last van te hebben.

Voor het mbo zijn er nog geen stakingen gepland, dat zou ook best mogen. Vooral de 1000 uren norm is zo stom. Ophokken die pubers, alsof het legbatterijkippen zijn. Niet dat ze iets nuttigs doen op school, maar ja, ze zitten binnen en de uren tellen...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175506612
Ja, die hetze tegen een leraar via social media is wel weer een dieptepuntje. En ook mee eens dat aan de linkerzijde ook genoeg is om je aan te ergeren. Zo vind ik het ook triest als bijvoorbeeld Simone van Saarloos een artikel begint met de stelling dat alle geschiedenisboeken van het middelbaar onderwijs vol staan met 'verzonnen verhalen'. Omdat het wittemannen geschiedenis is. Dan heb je je ook echt niet verdiept in de ontwikkelingen van de afgelopen decennia in mijn vakgebied en heb je ook geen idee hoe die boeken geschreven worden.

De minachting die uit dergelijke uitspraken en oproepen op social media spreekt jegens vakmensen die dag in dag uit één van de moeilijkste beroepen staan uit te voeren, is zo ernstig. Dat je iets wilt aankaarten is prima, maar de overdrijving en dan direct doen alsof iets of iemand helemaal niet deugt of nog kan deugen, De zelfbeheersing is volkomen zoek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175506657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:22 schreef d.k. het volgende:
De staking in het PO gaat door. Moet toch eerlijk zeggen dat ik als docent nog wel achter ze kan staan, maar als ouder...En ik ben echt niet de enige hoor ik om me heen. Scholen gaan vandaag pas communiceren dat het echt doorgaat en dan heb je nog een week. Terwijl deze week al Sint was (in veel gevallen ook een dag extra vrij) en het al zo weer Kerst is. Ook niet in het belang van het kind dus en Den Haag lijkt er (gezien die doelmatigheidsbezuiniging) ook weinig last van te hebben.

Voor het mbo zijn er nog geen stakingen gepland, dat zou ook best mogen. Vooral de 1000 uren norm is zo stom. Ophokken die pubers, alsof het legbatterijkippen zijn. Niet dat ze iets nuttigs doen op school, maar ja, ze zitten binnen en de uren tellen...
Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.

"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175506785
De school waar we mijn zoontje hebben ingeschreven stuurt ons nu al de nieuwsbrieven braaf elke week, en daar kondigen ze al weken aan dat ze mee zullen staken als het doorgaat. En dat mensen alvast opvang moeten regelen.

Dus het komt heus niet allemaal echt uit de lucht vallen.

En extra vrije dagen worden kinderen niet slecher van hoor. Ze zitten relatief gezien al zo vreselijk veel op school.
Kwak
pi_175507005
Bij onze school (daar waar mijn kinderen zitten dus) was tot gisteren niet duidelijk of ze mee zouden doen. En ik kan, als docent, toch moeilijk mijn eigen kinderen mee nemen naar school (al heb ik er wel dat zien doen vorige keer) en mijn lessen laten uitvallen gaat ook niet. Dus ik moet (buiten school en bso, want die staken mee) opvang gaan vinden. Dat is best een uitdaging.

Eerlijk gezegd vind ik niet dat mijn eigen kinderen zoveel op school zitten,maar goed, onze school houdt zich dan ook keurig aan de minimale uren die ze moeten geven. Kon ik dat bij mijn eigen team er ook maar doorheen krijgen. Ik snap ineens waarom ik het zo druk heb, kwam er vanochtend achter dat wij per klas op jaarbasis zo'n 50 tot 70 uur te veel aan les geven :o tja, dan snap ik dat mijn jaartaak niet meer klopt met mijn aanstelling.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175510309
Laten we wel wezen: als je kind plotseling ziek wordt, moet je ook iets regelen. Ik moet er zelf een belangrijke afspraak voor laten schieten, maar het moet maar. Ik steun de collega's in het basisonderwijs!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175510324
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:55 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, stakingen zijn niet fraai. Het is bedoeld om te laten zien wat er gebeurt als mensen het bijltje erbij neergooien. En die mensen in Den Haag hebben ook kinderen.

[ afbeelding ]
Daarom werkt staken in het hoger onderwijs niet: niemand ligt er wakker van. We kunnen beter in verzet komen door bij te dragen aan het vakantiestuwmeer of zo. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_175510582
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 16:43 schreef Claudia_x het volgende:
Laten we wel wezen: als je kind plotseling ziek wordt, moet je ook iets regelen. Ik moet er zelf een belangrijke afspraak voor laten schieten, maar het moet maar. Ik steun de collega's in het basisonderwijs!
Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175510803
Ik heb gelukkig geen problemen als ik een ziek kind heb.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze school had dit ook al ruim van tevoren aangekondigd. Wij hadden voor volgende week al een oplossing geregeld, maar onze bso mailde dat ze net als vorige keer weer tegen gereduceerd tarief open gaan voor de ouders die niets anders kunnen regelen..
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:01:11 #124
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175511317
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 17:01 schreef d.k. het volgende:

[..]

Ja mijn man dus. In ons team wordt het echt niet gewaardeerd als iemand naar huis moet voor een ziek kind. Wat dat betreft mag het onderwijs (of onze school) nog wel wat leren van het bedrijfsleven. Daar was het meestal geen probleem om iets te regelen met een ziek kind, maar pff, nu wel.
Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
pi_175511370
Mijn team is raar ja. En niet alleen op dit gebied. Laten we zeggen dat ik snap waarom mijn voorgangers allemaal snel vertrokken zijn. En ik weet ook nog niet of ik wel in dit team wil blijven. Maar goed, eerst bevoegdheid binnen hebben, tot die tijd kan ik weinig.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:05:18 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Rare sfeer hangt er in jouw team. Een ziek kind is toch iets waarvoor je een beetje begrip op zou moeten kunnen brengen als collega, zou ik denken.
Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511389
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Dat ook. Maar er zit nog een wereld van verschil tussen 1 keer of 12 keer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:09:55 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175511427
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175511445
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
Whut?! Dan sta je ook even raar te kijken. Roken doe je maar in de pauze (voor docent en leerling).
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175511798
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
Zo liep ik vandaag even 'mijn' lokaal in om iets uit een kast te pakken terwijl een collega daar les had. Wel leerlingen in het lokaal, geen docent. Was even roken :{
What the..?!
Ik had een docent op mijn middelbare school die tijdens zijn lessem, tijdens het opdragen van sonnetten, uit het raam hing te roken. Elke les. En hij werkt nog steeds op de bewuste school omdat de rector bang is om hem te ontslaan :')

[Edit: excuses, gelogen. Hij is inmiddels met pensioen. :) ]
Mon 'en!
  dinsdag 5 december 2017 @ 18:34:29 #131
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175511804
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als iemand dat twaalf keer per jaar doet, dan is het wel een keer klaar met dat begrip.
Meh, ook dan. Als dat kind serieus ziek is...
pi_175516098
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175516448
Op de school van mijn kinderen werd ook al wekenlang aangekondigd dat het heel waarschijnlijk was dat ze mee gingen staken, dus ook geen verrassing. Ik kan ook geen vrij krijgen denk ik (niet geprobeerd, maar ik ken ze een beetje), maar gelukkig kan mijn man thuis zijn. Overigens heb ik een dubbel gevoel bij bso’s die open zijn, vind het eigenlijk stakingsbreken. Het is natuurlijk juist de bedoeling van een staking dat die overlast veroorzaakt. Maar goed, voor sommige ouders is het vast oprecht lastig te regelen.
pi_175521430
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 21:35 schreef Franny_G het volgende:
Ach, dat van dat roken, ken ik ook wel ja. Maar ik geef les op een school waar heel wat excentrieke docenten lesgeven/gaven. Zijn echt de gekste dingen gebeurd. Zo was er een docent (die is inmiddels ook met pensioen) die tijdens rapportvergaderingen standaard uitgebreid de krant ging zitten lezen, omdat hij het maar zinloos geouwehoer vond en als hem om een mening werd gevraagd dan citeerde hij negen van de tien keer iets van de filosoof John Gray. Het kwam er dan op neer dat alle leerlingen in zijn ogen hopeloos waren, tot het tegendeel bewezen was.
Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175521910
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 07:48 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jeeeeeetje. Wat een rare kerel.
Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
-
pi_175521960
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien was dat zijn manier om het voor emzelf behapbaar te houden.
Dat je je eigen grenzen bewaakt vind ik heel belangrijk. Maar deze manier vind ik respectloos.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175522170
Ik voelde me bij zo'n rapportvergadering naast hem altijd zo'n brave sukkel die netjes alles had voorbereid en probeerde zo goed mogelijk inzicht te geven in een leerling. Nu ik al wat langer in het onderwijs zit, begin ik hem wel wat beter te begrijpen: veel is ook gewoon oeverloos geouwehoer. Zeker als vergaderingen niet strak geleid en voorbereid worden.

Maar, zoals ik al schreef: dit is nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om excentriekelingen bij mij op school. Het is met de komst van een nieuwe generatie docenten en het met pensioen gaan van die oude garde aan de ene kant jammer dat het verdwijnt, aan de andere kant was het pedagogisch gezien zo ongelooflijk incorrect wat er allemaal gebeurde dat het ook echt niet meer kon.

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.

Ik snap wel dat de oudere docenten dat soms wat meewarig aanzien: het kost zoveel tijd en energie (en meestal dus overuren dus meer werkdruk) terwijl het in sommige gevallen eigenlijk gewoon heel duidelijk is. Maar aan de andere kant: onze school is ook behoorlijk verkleurd en veranderd in de loop van de jaren. Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.

Maar het is wel bijzonder soms hoe in die discussies op school een generatiekloof optreedt en daarmee ook echt een totaal andere visie op (gymnasiaal) onderwijs. Vroeger was dit echt een school voor de 'elite' en dat werd ook in standgehouden door zulke docenten. Excentrieke docenten hoorden daarbij, bijna als een soort ontgroeningsritueel. Nu is dat dus aan het veranderen, maar tegelijkertijd wil je het niveau wel vasthouden en de vakidioten op de school ruimte blijven geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175522323
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:
Kinderen uit alle lagen van de bevolking weten het gymnasium nu wel te vinden. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, maar het betekent ook meer kinderen van lageropgeleide ouders die een soort cultuurkloof moeten overbruggen en van huis uit weinig tot geen begeleiding krijgen. Zulke kinderen horen een eerlijke kans te krijgen en dus van ons hulp om het maximale eruit te halen.
Interessante observatie. De afgelopen jaren heb ik meerdere promoties mee mogen maken, waarbij de ouders van de promovendi klassieke Tokkies waren. Respect voor de promovendi dat ze het zo ver geschopt hebben.

Mijn eigen achtergrond is wat dat betreft ook niet helemaal brandschoon, en terugkijkend verbaas ik me wel eens over de problematiek waar je tegenaan loopt als je 'uit het ghetto' komt. Op school werd daar maar weinig aandacht aan besteed, aan being ghetto.

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175522415
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst eens reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...

Enfin, over die reflectie: geef mijn portie maar aan Fikkie. Wat mij betreft laten we het lesgeven op een universiteit over aan mensen die dat leuk vinden, en laten we het onderzoek doen door mensen die dat leuk vinden. De combinatie is erg lastig.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lyrebird op 06-12-2017 09:25:38 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 6 december 2017 @ 09:10:34 #140
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522468
quote:
2s.gif Op woensdag 6 december 2017 08:49 schreef Franny_G het volgende:

Toen ik daar net begon met lesgeven was het bijvoorbeeld ook vrij gebruikelijk dat kinderen erg gemakkelijk werden afgeschreven: tja, kan het niveau gewoon niet aan. Doeiii.
Het was zwemmen of verzuipen. Nu moet er een heel traject van begeleiding doorlopen worden, voordat we tot zo'n conclusie komen.
Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
  woensdag 6 december 2017 @ 09:12:19 #141
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175522498
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:06 schreef Lyrebird het volgende:
Zwemmen of verzuipen..

Ik moest laatst een reflecteren over mijn eigen capaciteiten als het om lesgeven gaat, en daarin kwam sink or swim, als het model dat in mijn Nederlandse tijd gebruikt werd om ons wetenschappelijk voor te bereiden 8-) veel terug. Je begrijpt het al, daar had ik weinig goede woorden voor. Als Koreanen massaal naar de universiteit kunnen, dan kunnen wij dat ook. Maar daar heb je wel Koreaanse tijgermoeders voor nodig, een beetje discipline, en uitermate gemotiveerde leraren. In Korea mag je alleen voor de klas staan, als je tot de absolute top behoort. Wat staat dat ver van het brandhout waar ik mee te maken heb gehad...
Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
pi_175522579
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:01 schreef Lyrebird het volgende:

We hadden een leraar Nederlands die me eens een uitbrander gaf, omdat ik zei dat ik m'n boek niet bij had. "Bij me, Lyrebird. Met dat Brabantse dialect zet je jezelf te kakken." Die houding, van een leraar die wel bereid is om het maximale er uit te halen, wat heb ik dat achteraf gezien enorm gemist. 9 van de 10 leraren kon het gewoon geen enkele ruk schelen.
Ja, klopt. Daarom is het ook heel belangrijk dat mensen die zelf zo'n ontwikkeling hebben gemaakt voor de klas staan. Ik heb zelf echt groot geluk gehad dat er twee leraren waren die mij echt zagen toen ik in havo 4 zat en die mij hebben gestimuleerd om van havo 5 meteen de stap naar vwo 6 te maken omdat ze ervan overtuigd waren dat ik dat kon. Dat was zo'n eye opener voor mij. Thuis vonden ze het al heel wat dat ik havo deed.

Ik vind het ook fijn dat ik een paar collega's heb die dit zelf ook zo hebben meegemaakt. Ik merk dat wij om die reden meer oog en begrip hebben voor kinderen die vanuit zo'n positie bij ons op school komen. Het is voor leerlingen ook fijn om te horen dat de leraar voor de klas ook zo 'is begonnen'. Soort voorbeeldfunctie. Afgelopen jaren merkte ik dat ik dat vooral voor meisjes soms ben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175523760
Tweedaagse onderwijsbegrotingsdebat is trouwens met begonnen in de Tweede Kamer.
pi_175527853
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Een vriend van me zegt altijd dat het onderwijs de grootste sociale werkplek van Nederland is. Er zijn genoeg gedreven, getalenteerde en kennisrijke mensen te vinden, maar ook heel veel figuren die het elders niet zouden kunnen rooien.
Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
-
  woensdag 6 december 2017 @ 16:58:43 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175531439
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2017 09:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat verschilt wel per school. Op de vwo/havo/vmbo-school waar ik lesgeef worden leerlingen wel erg makkelijk omlaag gezet, zeker als het van vwo naar havo is.
Zo lang dat goedkoper is dan laten zitten zal dat ook nog wel even zo blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 6 december 2017 @ 17:06:56 #146
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175531591
Kinderen omlaag zetten, dat kan bij ons praktisch niet.
Er is nog praktijkonderwijs, maar dat zit ook helemaal stampvol.

Zelfs kinderen aan wie we al 1,5 jaar al het mogelijke doen en die nog steeds op cijfers en gedrag uitvallen op Basis niveau, kunnen we gewoon bijna niet naar de praktijkschool krijgen. Dit begint met de maand meer problematisch te worden.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175542630
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Incompetente mensen heb je overal. Die rooien het ook niet, maar worden er ook niet uitgeknikkerd.
In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 7 december 2017 @ 07:06:52 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175542910
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
In Z-K is het nauwelijks mogelijk om op een goede vervolgopleiding te komen als je geen gebruik maakt van het bijzonder omvangrijke schaduwonderwijs - oftewel als je dat niet kan betalen. Ik vind niet dat je dan kan zeggen dat een systeem werkt.

Gisteren stond er trouwens een column in de Volkskrant die het alom heilig verklaarde Finse onderwijs toch een klein beetje in een ander licht zet:
https://www.volkskrant.nl(...)-nederland~a4543408/

Het ideale systeem bestaat nu eenmaal niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175543085
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
  donderdag 7 december 2017 @ 07:42:07 #150
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175543103
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Daar kan ik mij ook wel in vinden. Alhoewel ik het niveau van mijn opleiding niet zo zeer te laag vond, maar er werd wel veel nadruk gelegd op de verkeerde dingen imo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175543332
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:40 schreef Bleie het volgende:
Nee, maar ik ben het wel met Lyrebird eens dat de lerarenopleiding (of in elk geval de pabo, want dat is de enige die ik zelf ken) beter en moeilijker zou moeten zijn.
Ik heb vorig jaar bij de deeltjjd wiskundelerarenopleiding lesgegeven, en ik ben me eerlijk gezegd rot geschrokken hoeveel mensen daar rondlopen die het niveau niet hebben. En hoezeer de opleiding daardoor qua niveau naar beneden wordt getrokken.

Voor mij een reden om het na een jaar daar voor gezien te houden. :)
-
pi_175546038
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 04:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In zo'n beetje iedere organisatie waar ik gewerkt heb, is ~1/3e van de groep incompetent. Maar die mensen dragen niet de verantwoordelijkheid voor de opleiding en toekomst van een kind.

De Finnen en Koreanen hebben dat veel beter in de smiezen. Verhoog het niveau van de opleiding tot leraar, geef leraren een salaris dat een afspiegeling is van de verantwoordelijkheid die gedragen wordt (lees: voer een drastische verhoging van het salaris in), en kijk eens op een zo'n objectief mogelijke manier naar het onderwijs: Doen we dit met z'n allen wel effectief? Hebben die Finnen bijvoorbeeld niet een punt, dat huiswerk erg 1970 is? Waarom lukt het de Koreanen wel om 90% van de scholieren met een tertiaire graad af te laten studeren?
Mwah, dat Finse onderwijs wordt misschien ook nog wel es wat geïdealizeerd. Zie b.v.

https://www.volkskrant.nl(...)ent&utm_content=free
-
pi_175546805
Zuid-Korea heeft nou juist exact het schoolsysteem dat je niet wil. Hoogste zelfmoordpercentage wereldwijd onder pubers.
pi_175546853
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 10:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, dat Finse onderwijs wordt misschien ook nog wel es wat geïdealiseerd. Zie b.v.

https://www.volkskrant.nl(...)ent&utm_content=free
Dat is een opiniestuk. Ik probeer daar nu objectievere bronnen bij te zoeken. Weet iemand een adres voor het in het artikel genoemde Finse Onderwijsagentschap? Ik vind het best prima mijn mening over een en ander op basis van feiten bij te stellen, maar niet op basis van een opinie van iemand die er persoonslijk belang bij heeft iets te poneren.
Voorlopig heb ik dit. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland en alle in dat artikel genoemde linken. Maar daar staat bijvoorbeeld niets in over het vakkenpakket. Dat ze in Finland op school geen Frans geven, vind ik tamelijk logisch, maar Engels, Zweeds en Duits toch wel?

8 december: zie dat ik nog steeds de laatste schrijfster ben, even een schopje met een leesbare link over maatwerk door voetvegen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ot-voetveeg-a1584018

[ Bericht 2% gewijzigd door la_perle_rouge op 08-12-2017 07:19:12 ]
pi_175822926
Morgen een meeloopdag bij opleiding tot leraar Nederlands, maar ik zit toch ergens mee. Het leraarschap spreekt me enorm aan, het lijkt me een vak wat me op het lijf geschreven is. De opleiding tot leraar Nederlands laat me al sinds de start van mijn huidige opleiding leisure twijfelen of ik wel de goede keuze heb gemaakt.

Nu mag ik van mezelf gerust stellen dat ik aan een meer dan gezonde dosis bindingsangst lijdt. Ik leg me niet graag vast, of liever gezegd houd ik graag de opties open. Het onderwijs, de overheid of toch een vet mediabedrijf, ik zie het allemaal wel zitten. Beperk ik mezelf door een specifieke vakopleiding tot leraar te gaan volgen?

En, met alle stakingen en vakbonden in het nieuws, hoe zit het nu met het salaris op een middelbare school? Dat is hoger dan het basisonderwijs, maar hoeveel? En is dat te vergelijken met een gemiddeld ambtenaren/kantoorsalaris? Internet geeft me niet echt bevredigende antwoorden, vandaar dat ik het er hier (misschien wat onbeholpen) in gooi. Ik lees dit topic al jaren mee en vind de sfeer hier goed. Ik hoop dat jullie mijn twijfels wat weg kunnen nemen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Japepk op 18-12-2017 22:09:11 ]
't Echte en 't ware!
pi_175823032


LB-salaris trede 1 is waar een starter vaak in begint in het VO. Dit zijn bruto bedragen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175823156
... en het salaris ligt een stuk lager als je via uitzendbureau werkt, wat soms de enige optie is. ;)
Mon 'en!
pi_175824131
En hoe snel stijg je gemiddeld een trede? Per maand, kwartaal, jaar?
't Echte en 't ware!
pi_175824326
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 22:36 schreef Japepk het volgende:
En hoe snel stijg je gemiddeld een trede? Per maand, kwartaal, jaar?
LB1, LB2 etc? Een jaar, in de meeste gevallen. Tenzij je ineens heel bijzondere extra taken gaat doen (afdelingsleider etc).
Mon 'en!
pi_175824913
Ter referentie, PO zit veelal in LA, dat is dus minder dan LB.

(ik ben wel heul gelukkig dat ik ooit in LB5 mocht instappen, onbevoegd en al....die tijden zijn wel voorbij. inmiddels via entreerecht LD (en daar is mijn functie inhoud ook echt wel naar hoor, t is niet een simpel "daar had ik toevallig 1 jaar recht op dankzij de cao" dingetje)

[ Bericht 70% gewijzigd door kwakz0r op 19-12-2017 01:11:33 ]
Kwak
pi_175825350
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 22:08 schreef bloempjuh het volgende:
... en het salaris ligt een stuk lager als je via uitzendbureau werkt, wat soms de enige optie is. ;)
Ligt eraan welk vak je doet (en in welke regio). Docent Nederlands wordt vrij veel gevraagd, dus genoeg opties om uitzendconstructies te omzeilen ;)
pi_175825562
Ter info: mbo zit ook in lb en ook daar banen genoeg voor Nederlands.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175829827
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 11:32 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Dat is een opiniestuk. Ik probeer daar nu objectievere bronnen bij te zoeken. Weet iemand een adres voor het in het artikel genoemde Finse Onderwijsagentschap? Ik vind het best prima mijn mening over een en ander op basis van feiten bij te stellen, maar niet op basis van een opinie van iemand die er persoonslijk belang bij heeft iets te poneren.
Voorlopig heb ik dit. https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland en alle in dat artikel genoemde linken. Maar daar staat bijvoorbeeld niets in over het vakkenpakket. Dat ze in Finland op school geen Frans geven, vind ik tamelijk logisch, maar Engels, Zweeds en Duits toch wel?

8 december: zie dat ik nog steeds de laatste schrijfster ben, even een schopje met een leesbare link over maatwerk door voetvegen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ot-voetveeg-a1584018
Ik heb de bronnen inderdaad niet gechecked, maar ik heb me zelf ook wel es afgevraagd of dat Finse onderwijs niet al de ideaal wordt neergezet, vandaar.
-
  zondag 7 januari 2018 @ 23:27:09 #165
335643 faptist
Maakt fouten
pi_176357218
Aargh.. ik moet even Mn frustratie spuien.
Voor de vakantie heb ik mijn jaartaak voor dit schooljaar getekend. Hier stonden naast mijn kleine taken (die véle uren meer bevatten) ook een mentorklas op, maar omdat er een klas te weinig was verviel deze.
Nu heb ik dus nog 100 uren te vullen en ‘daar moet ik zelf maar over gaan nadenken’.
Ik heb de bijlessen wiskunde en studievaardigheden namelijk afgewezen (ik heb absoluut geen aanleg voor wiskunde en ben behoorlijk chaotisch) dus mijn teamleider zijn bereidheid tot meedenken hield daar wel op.
Maar ik durf gewoon niet meer te vragen wat ik nog kan doen, omdat ik bang ben dat hij met nog meer debiele taken aan komt zetten die ik dan af wil slaan. Wat zijn de consequenties eigenlijk als ik die 100 uur niet haal?
Ik heb een 1fte contract, maar neem ouderschapsverlof op dus geef momenteel 22 lesuren per week.

Sidenote: ik zit tegen overspannenheid aan en ben erg somber de laatste tijd vanwege een niet goed verwerkt jeugdtrauma. Ik hoor mezelf schreeuwen tegen klassen en ga van 3 naar 10 op de escalatieladder terwijl de situatie daar niet om vraagt.
De enige reden dat ik het nog volhoud is vanwege m’n fijne rooster. Max 7 uur op 1 dag. En m’n goede band met mijn klassen.
Toch maar ff naar de bedrijfsarts? Wat zouden jullie me adviseren?
pi_176370006
Zeker gaan praten met je leidinggevende of bedrijfsarts. Laat je niet tegenhouden door een fijn rooster, als je overspannen en depressief thuis komt te zitten heb je daar ook niks aan.
Je hebt er zelf last van en je leerlingen ook. Dat is niet wenselijk. Wellicht worden daarmee ook je 100 taakuren tijdelijk mee opgelost en denkt je TL ook meer met je mee.
pi_176407558
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2018 23:27 schreef faptist het volgende:
Aargh.. ik moet even Mn frustratie spuien.
Voor de vakantie heb ik mijn jaartaak voor dit schooljaar getekend. Hier stonden naast mijn kleine taken (die véle uren meer bevatten) ook een mentorklas op, maar omdat er een klas te weinig was verviel deze.
Nu heb ik dus nog 100 uren te vullen en ‘daar moet ik zelf maar over gaan nadenken’.
Ik heb de bijlessen wiskunde en studievaardigheden namelijk afgewezen (ik heb absoluut geen aanleg voor wiskunde en ben behoorlijk chaotisch) dus mijn teamleider zijn bereidheid tot meedenken hield daar wel op.
Maar ik durf gewoon niet meer te vragen wat ik nog kan doen, omdat ik bang ben dat hij met nog meer debiele taken aan komt zetten die ik dan af wil slaan. Wat zijn de consequenties eigenlijk als ik die 100 uur niet haal?
Ik heb een 1fte contract, maar neem ouderschapsverlof op dus geef momenteel 22 lesuren per week.

Sidenote: ik zit tegen overspannenheid aan en ben erg somber de laatste tijd vanwege een niet goed verwerkt jeugdtrauma. Ik hoor mezelf schreeuwen tegen klassen en ga van 3 naar 10 op de escalatieladder terwijl de situatie daar niet om vraagt.
De enige reden dat ik het nog volhoud is vanwege m’n fijne rooster. Max 7 uur op 1 dag. En m’n goede band met mijn klassen.
Toch maar ff naar de bedrijfsarts? Wat zouden jullie me adviseren?
Zeker eens met de bedrijfsarts gaan praten. En met je leidinggevende(al vraag ik mij af in hoeverre die mee wil denken). Als je die 100 uur niet haalt dan zouden er denk ik de volgende dingen kunnen gebeuren: je krijgt het in mindering op je loon, het schuift misschien wel door naar volgend schooljaar, of je zet meer ouderschapsverlof in om het op te vangen. Je mag dacht ik altijd wel iets afwijken van je jaartaak(bij ons geloof ik iets van 12, maar kan ook 20 uur zijn), maar 100 uur is teveel.

Hou je taai, en sterkte. Ik heb het dit jaar ook even erg zwaar, maar het komt er thuis meer uit dan op school nu.
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:21:12 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176437739
Rondvraagje: hoe kunnen leerlingen bij jullie op school printen? Hebben ze een eigen laptop, en welke technische oplossing is er zodat ze eenvoudig een printje kunnen maken (kabels, draadloos, software, codes etc.)?

Reden van de vraag: wij hebben wel een voorziening, maar die werkt niet erg prettig dus we zijn een beetje aan het brainstormen over een alternatief. Dus vragen we ons af hoe het elders gaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:24:20 #169
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176437831
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
Rondvraagje: hoe kunnen leerlingen bij jullie op school printen? Hebben ze een eigen laptop, en welke technische oplossing is er zodat ze eenvoudig een printje kunnen maken (kabels, draadloos, software, codes etc.)?

Reden van de vraag: wij hebben wel een voorziening, maar die werkt niet erg prettig dus we zijn een beetje aan het brainstormen over een alternatief. Dus vragen we ons af hoe het elders gaat.
Bij ons hebben ze een eigen device, waarmee ze kunnen printen als ze verbinding hebben met de printer.
Ook staan er op iedere afdeling een aantal pc’s, waar leerlingen kunnen inloggen met hun eigen account.

Het printen en kopiëren kunnen ze dan doen met een persoonlijke printpas waar geld op staat.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:25:15 #170
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_176437852
Wij hebben op het leerplein en in de mediatheek kopieerapparaten staan. Daar kan ook geprint worden. Via laptop of computer kunnen ze een printopdracht naar het apparaat sturen. Per kopie kost het een dubbeltje, een kleurenkopie is iets duurder.
.
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:29:27 #171
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176437961
quote:
1s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:24 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Bij ons hebben ze een eigen device, waarmee ze kunnen printen als ze verbinding hebben met de printer.
Ook staan er op iedere afdeling een aantal pc’s, waar leerlingen kunnen inloggen met hun eigen account.

Het printen en kopiëren kunnen ze dan doen met een persoonlijke printpas waar geld op staat.
En hoe werkt dat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 11 januari 2018 @ 19:36:22 #172
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176438130
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 19:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En hoe werkt dat?
Durf ik niet te zeggen, aangezien ik mijn leerlingen alles louter digitaal laat doen.

Edit: en de printers het nooit doen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_176438257
Op mijn middelbare school waren er pasjes te krijg bij de conciërge, met credits. Stomme leerlingen moesten hiervoor betalen, lieverdjes kregen deze gratis. Oneerlijk, eigenlijk.
Mon 'en!
pi_176438658
Op mijn stageschool kan vanuit de mediatheek worden geprint, ze betalen dan met hun pasje bij de printer
pi_176458805
Pasje inderdaad. Zelf opladen voor lekkers in de kantine of voor printen.
Printen kan in de mediatheek. Twee klassen hebben eigen laptop, de rest niet.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 16:23:50 #176
335643 faptist
Maakt fouten
pi_176477215
Bij ons op school krijgen ze elk jaar 5 euro printtegoed op hun persoonlijke digitale account. Als ze inloggen op de pc kunnen ze dus printen. Het is niet mogelijk om via hun laptop te printen.
Een zwart wit printje kost 5 cent en een kleurenprint 30 cent.
Als het tegoed op is kan dit worden opgewaardeerd bij de schoolbibliotheek. Afhankelijk van wie daar zit moeten ze het zelf betalen of wordt het er gewoon bij geschreven (slechte zaak eigenlijk).

Ik heb deze week een overkoepelingsgesprek gehad met mijn behandelaar. Ik ga nu overstappen naar een andere behandelaar die meer ervaring heeft met docenten. De vorige begreep me echt niet wanneer ik hem vertelde over de verantwoordelijkheid die je voelt en het niet durven ziek melden etc.. Hopelijk komt dat goed.
Ik heb een afspraak met de bedrijfsarts gemaakt. Duurt nog even voordat hij tijd had, maar de stap is in ieder geval gezet. Bedankt voor het zetje !
  zaterdag 13 januari 2018 @ 16:38:31 #177
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_176477549
Wij hebben een openleercentrum waar computers en een grote printer/kopieermachine staan. Leerlingen kunnen onbeperkt printen, gratis. Te idioot voor woorden, want de grootste onzin komt uit dat apparaat rollen. En als iets niet snel genoeg lijkt te gaan, drukken ze gerust 48x op 'afdrukken'. Denk dat ze hier wel anders mee om zouden gaan als ze 10 cent per printje moeten betalen.
  zaterdag 13 januari 2018 @ 20:06:07 #178
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176481603
Bedankt voor jullie reacties.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 23 januari 2018 @ 16:20:12 #179
335643 faptist
Maakt fouten
pi_176696322
Hoe gaat het met de resultaten van jullie leerlingen?
Ik zat net met verbazing naar de cijfergemiddelde te kijken van onze leerlingen. Meer dan de helft van de klassen hebben gewoon 8 en meer tekorten.


Ik vroeg me af hoe zo’n leerling bij jullie aangespoord wordt. Dus stel ik zou 8 tekorten hebben, niet gemotiveerd tijdens de les zijn en een beetje onderuit hangen.. hoe pakken jullie dat aan?

- wij hebben een huiswerkklas, maar die zit nu te vol. Deze heeft een vrijwillig karakter.
- er zijn leerlingen die een blokuur moeten inhalen / blokweek krijgen, maar dit heeft maar zelden resultaat.
- er zijn geen herkansingen
pi_176708000
Je zult eerst moeten kijken waardoor die tekorten zijn gekomen, pas dan kun je kijken naar effectieve middelen om de tekorten weg te werken. Kijk niet alleen naar de leerling, maar ook naar jezelf als docent en je organisatie. Als er zoveel tekorten zijn per klas, is er dan wel voldoende druk voor de leerlingen om te presteren? Hoe is de controle ingebouwd? Weten de leerlingen wat de consequenties zijn? Sluiten je lessen wel aan op het niveau van de leerlingen? etc.
  donderdag 25 januari 2018 @ 17:46:39 #181
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176741835
Iemand ooit een schoolkamp gedaan tijdens de ramadan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176745133
Nee, en dat lijkt me ook een heel slechte planning.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 25 januari 2018 @ 20:31:35 #183
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176745221
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2018 20:27 schreef Franny_G het volgende:
Nee, en dat lijkt me ook een heel slechte planning.
Tja, wij hebben de datum van de ramadan ook niet bedacht :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176745648
Ik denk dat het wel lastig zal zijn. Ouders vinden het vast ook niet zo fijn want het is vaak nogal een familiegebeuren. Als het tegenzit, gaan er daardoor leerlingen niet mee. En ze hebben gewoon minder energie, dus als het een zwaar/actief programma is, moet je denk ik aanpassingen doen. Meer pauzes etc.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_176829624
Paar klassen minder geven deze helft van dit schooljaar. Nu ineens dinsdag vrij. Prima.
  maandag 29 januari 2018 @ 22:48:16 #186
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176829792
quote:
14s.gif Op maandag 29 januari 2018 22:40 schreef Friek_ het volgende:
Paar klassen minder geven deze helft van dit schooljaar. Nu ineens dinsdag vrij. Prima.
Geniet ervan.

Hier ging het vandaag zo:
"Janneke, tot het einde van het schooljaar moet jij taak X overnemen van collega Y, want die zit op het randje van trekt-het-niet-meer"
"Waarom ik? En ik neem aan dat ik er dan ook voor betaald krijg?"
"Omdat jij verder de enige bent die het kan. En de uren staan al bij Y, en we kunnen het niet maken om die nu weg te halen".

Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176830051
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geniet ervan.

Hier ging het vandaag zo:
"Janneke, tot het einde van het schooljaar moet jij taak X overnemen van collega Y, want die zit op het randje van trekt-het-niet-meer"
"Waarom ik? En ik neem aan dat ik er dan ook voor betaald krijg?"
"Omdat jij verder de enige bent die het kan. En de uren staan al bij Y, en we kunnen het niet maken om die nu weg te halen".

Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
Bij mij als het gevolg van een klas delen, wat een nogal frappante constructie was. Ik heb een oneven aantal uren, terwijl mijn vak over een even aantal uren gegeven wordt.
pi_176857152
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
En wat heb je daarop gezegd?

Ik zit nu in de andere positie: ik ben de werknemer van wie taken overgenomen moeten worden. En ik vind het tenenkrommend zoals dat gaat. Mijn leidinggevende zegt gewoon serieus tegen mij: "Jij moet met collega's X en Y bespreken wie wat overneemt." En daarop heb ik maar gezegd dat dat niet mijn rol is. Ik vind dat zo naar, mensen tegen elkaar uitspelen.

Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176857659
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 10:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wat heb je daarop gezegd?

Ik zit nu in de andere positie: ik ben de werknemer van wie taken overgenomen moeten worden. En ik vind het tenenkrommend zoals dat gaat. Mijn leidinggevende zegt gewoon serieus tegen mij: "Jij moet met collega's X en Y bespreken wie wat overneemt." En daarop heb ik maar gezegd dat dat niet mijn rol is. Ik vind dat zo naar, mensen tegen elkaar uitspelen.

Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
Heb je je leidinggevende ook gevraagd of ze wat van jouw rol kan overnemen en jouw lessen wil oppakken? :P

Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd of onderwijs mijn carriere wordt. Ik heb nu wel de tijd om aan m'n boek te schrijven, maar dat is op de illustraties nu af. Als dat wat aanslaat is schrijven wellicht beter te combineren met onderwijs dan met het bedrijfsleven.
-
pi_176857666
quote:
10s.gif Op maandag 29 januari 2018 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Geniet ervan.

Hier ging het vandaag zo:
"Janneke, tot het einde van het schooljaar moet jij taak X overnemen van collega Y, want die zit op het randje van trekt-het-niet-meer"
"Waarom ik? En ik neem aan dat ik er dan ook voor betaald krijg?"
"Omdat jij verder de enige bent die het kan. En de uren staan al bij Y, en we kunnen het niet maken om die nu weg te halen".

Als het niet om te huilen was, dan was het best lachwekkend.
En wat als je weigert? :)
-
pi_176857729
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 10:51 schreef Claudia_x het volgende:

En wat heb je daarop gezegd?

Ik zit nu in de andere positie: ik ben de werknemer van wie taken overgenomen moeten worden. En ik vind het tenenkrommend zoals dat gaat. Mijn leidinggevende zegt gewoon serieus tegen mij: "Jij moet met collega's X en Y bespreken wie wat overneemt." En daarop heb ik maar gezegd dat dat niet mijn rol is. Ik vind dat zo naar, mensen tegen elkaar uitspelen.

Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
Denk dat je leidinggevende het meer als 'delegeren' zal zien. Ach, ik snap best dat dat het proberen waard is, want het scheelt weer gedoe. Daarom ook goed om het gewoon weer terug te kaatsen. Jammer maar helaas. Zelfde geldt voor leidinggevenden die het overnemen van taken van een uitvallende collega voordoen als een 'plicht', geen vraag maar als een feit presenteren. "Je moet" etc. Op een geven moment weten ze ook heel goed wie daar wel intrapt en wie niet.

Maar goed, je gaat dus weg uit het onderwijs. ;( . Wat ga je doen???
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 31 januari 2018 @ 12:29:44 #192
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176858760
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 11:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En wat als je weigert? :)
Dan deponeren ze de klus waarschijnlijk bij iemand die het niet kan, wordt het een tyfuszooi en ben ik er uiteindelijk meer tijd aan kwijt.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 10:51 schreef Claudia_x het volgende:
En wat heb je daarop gezegd?
Ik heb eerst mijn beste :') nagedaan, en ze daarna gevraagd of ze een idee hadden hoe het kon dat er zo veel mensen aan het uitvallen zijn.
quote:
Eigenlijk kan ik stoppen met posten in dit topic, want ik ben over een maand docent-af!
En weer iemand verloren. Wat ga je doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176859280
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2018 11:30 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Denk dat je leidinggevende het meer als 'delegeren' zal zien. Ach, ik snap best dat dat het proberen waard is, want het scheelt weer gedoe. Daarom ook goed om het gewoon weer terug te kaatsen. Jammer maar helaas.
Dat is ook precies wat erachter zit. Ze is een micromanager en is al jaren overwerkt, dus het is op zich lovenswaardig dat ze wil delegeren. Alleen moet ze dat met zoiets niet doen. En diezelfde dag heeft ze zich weer bemoeid met iets kleins wat we allang hadden opgelost, maar waar ze het niet mee eens was. Dat gebeurt te vaak, is ondermijnend en niet bevorderlijk voor onze relatie met haar.

quote:
Zelfde geldt voor leidinggevenden die het overnemen van taken van een uitvallende collega voordoen als een 'plicht', geen vraag maar als een feit presenteren. "Je moet" etc. Op een geven moment weten ze ook heel goed wie daar wel intrapt en wie niet.
Absoluut! Daarom heb ik mijn collega's ook tevoren goed ingelicht. Ze wisten zo wat eraan kwam en konden ze vast beslissen hoe ze daarmee om wilden gaan. Maar poeh, de druk die op hen wordt gelegd op zo'n moment is groot, hoor.

quote:
Maar goed, je gaat dus weg uit het onderwijs. ;( . Wat ga je doen???
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176859319
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 12:29 schreef Janneke141 het volgende:

Ik heb eerst mijn beste :') nagedaan, en ze daarna gevraagd of ze een idee hadden hoe het kon dat er zo veel mensen aan het uitvallen zijn.
Ga je die taken wel op je nemen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 31 januari 2018 @ 13:18:29 #195
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176859785
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 12:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ga je die taken wel op je nemen?
Ja.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176861351
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 13:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal de laatste zijn om daar kritiek op te leveren! Ik weet hoe het is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176864749
Gefeliciteerd Claudia. Of vind je het jammer om het onderzoek uit te gaan?
Kwak
pi_176864770
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:17 schreef kwakz0r het volgende:
Gefeliciteerd Claudia. Of vind je het jammer om het onderzoek uit te gaan?
Beide, maar de opluchting overheerst. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176865666
Spannende stap Claudia!

En Janneke: herkenbaar. En wat naar dat het zo herkenbaar is. Kennelijk spelen dit soort dingen bij veel onderwijsorganisaties.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_176868034
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 31 januari 2018 @ 20:06:40 #201
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_176868941
Ik dacht dat ze bij mij op school nog weleens fratsen uithalen, maar de zaken die ik hier lees zijn echt onvoorstelbaar. Inderdaad om te huilen en eigenlijk ook om te lachen tegelijkertijd...
pi_176869763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:
Spannende stap Claudia!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die stap overweeg ik ook. :Y
-
pi_176869958
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2018 19:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
pi_176878742
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Klinkt goed!

Ik vind de bedrijfspolitiek ook moeilijk te verkroppen, bijv. dat me meteen wordt verteld dat ik aan mijn opzegtermijn van 3 maanden word gehouden en mijn vakantie-uren niet uitbetaald krijg. Moet dat zo, na alles wat ik voor mijn werkgever heb gedaan? M'n lief kan zich er nog steeds om opwinden, vooral omdat m'n rechten worden geschonden. Ik ben blij dat ik er weg ben, al zal ik mijn collega's ontzettend missen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176878879
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Die bedrijfspolitiek vind ik ook wel lastig. Ons team heeft eigenlijk een structurele onderbezetting, en vanwege structuren uit het verleden wordt een deel van ons geld overgeheveld naar teams die qua bezetting er beter voor staan (minder studenten per docent). Dat scheelt ons anderhalf fte op een team van nu 5 mensen. Frustrerend, want studenten hebben ook door dat we op onze tenen lopen en daardoor niet aan alles toekomen.

Zelfs nu we overgaan naar een nieuwe afdeling, blijft dat geld afgeroomd worden. Het is even afwachten wat er na de zomer gebeurt, maar dit soort toestanden (en meer) maakt me cynisch over de directie. Je merkt ook dat veel docenten onverschillig zijn geworden jegens de directie en zich puur op de studenten richten.

Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het :W De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
-
pi_176879442
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 09:49 schreef Haushofer het volgende:

Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het :W De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.

Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.

De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176879808
Met het Nederlandse systeem heb ik zelf alleen als student wat ervaring. Een beetje als sollicitant en reviewer van het werk van Nederlandse UDs/UHDs. Tijdens mijn Amerikaanse tijd heb ik een aversie tegen bureaucratie gekregen, en in mijn Japanse tijd heb ik geleerd dat bepaalde krachten aan het verwateren zijn.

Denk aan kwaliteit leveren, ipv als een dolle junk produceren.

Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.

Ik weer niet of het de marktwerking is. Globalisatie speelt een rol, en deze generatie mist ballen. Mijn indruk is dat er te weinig mensen zijn met een rechte rug, die tot hier en niet verder durven te zeggen. In mijn vakgebied komt meer dan 50% van de publicaties op dit moment uit China. De kwaliteit is er (nog) niet, maar het werk wordt wel gepubliceerd. Er is blijkbaar te weinig zelfreinigend vermogen om die rommel tegen te houden. Maar ook de nieuwe generatie Europeanen en Amerikanen bakt er vaak weinig van. Eenzelfde probleem zie ik op conferenties, waar mensen BS verhalen mogen houden, en niet worden teruggefloten door het publiek. 15 jaar geleden gebeurde dat nog wel.

Als we met z'n allen de beancounters en mislukte baasjes hun zin blijven geven, dan kun je de academische wereld binnen niet al te lange tijd bij het grof vuil zetten. Wij hadden bepaalde vrijheden en verantwoordelijkheden, maar die zijn we langzaam kwijt aan het raken.

Ik heb een bloedhekel aan bijna alles wat de generatie van mijn ouders in de jaren 60 en 70 heeft afgedwongen, maar ik ben bang dat hun mentaliteit broodnodig is om het evenwicht tussen management en het volk op de werkvloer weer te herstellen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176881881
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding :{ Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger ;)
pi_176882287
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 13:07 schreef Ronaldussen het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding :{ Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger ;)
Aan de Nederlandse universiteiten is de ellende behoorlijk structureel, maar juist in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zie ik scholen die het echt anders proberen te doen. Ik denk dat het dus vooral zaak is een goede school uit te zoeken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176882330
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:55 schreef Lyrebird het volgende:

Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.
Dat ging om een ingezonden brief van Eelco Runia, historicus aan de RUG. Dit stuk van Mineke Bosch, die wel aan de universiteit blijft werken, vind ik beter. Met name deze passage vind ik treffend:

"Dat is dus uiteindelijk het ergst: de regeldruk, de werklast en het georganiseerde wantrouwen, maar het pijnlijkst van deze drie is toch het wantrouwen: van 'de managers en het bestuur' ten opzichte van de docenten, van de docenten ten opzichte van de managers en het bestuur, van studenten ten opzichte van docenten en omgekeerd, én van de docenten onderling. Sluipenderwijs is het sociale weefsel aangetast, het vertrouwen in elkaar uitgehold en versleten."

Ik denk dat je analyse over een gebrek aan ballen wat simplistisch is. Het niet krijgen van een heraccreditatie is funest voor een opleiding, dus het is niet raar dat men buigt voor de oordelen van visitatiecommissies. En een andere boosdoener is de teruglopende financiering vanuit het rijk, waar weinig aan te doen valt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Claudia_x op 01-02-2018 13:43:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_176884814
Je zou kunnen overwegen om die accreditatie af te schaffen.

In het (wetenschappelijk) onderwijs vervangt men het gezonde verstand graag door domme regeltjes. Als je een staf van toppers hebt, dan leren die studenten echt wel wat ze moeten leren. Als je het aan de managers overlaat, dan is alles netjes juridisch afgedekt, maar staan we met een lang gezicht les te geven.

Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk, maar proberen we met veel te weinig veel te veel te doen.

In Nederland hebben we van de universiteit een spotgoedkope leerfabriek gemaakt. Zet daar dan ook iemand voor de klas die er voor gekwalificeerd is. Maar niet een hoogleraar die ook fondsen moet werven, studenten moet begeleiden, etc. Durf die keuzes te maken.

[ Bericht 24% gewijzigd door Lyrebird op 03-02-2018 01:50:14 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_176899519
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2018 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.

Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.

De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
Dat lijkt me wel een nare situatie idd. Bij ons is de relatie tussen docenten en studenten iha erg goed, volgens mij. Ook omdat we niet zulke grote groepen hebben. Ook stimuleer ik studenten om vooral na een college feedback te geven, zodat ik het niet alleen achteraf tijdens evaluaties hoef te horen.
-
  vrijdag 2 februari 2018 @ 18:50:51 #213
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_176909950
Wij zijn de laatste tijd bezig met de kwaliteiten benoemen van collega's in ons team.
Het is natuurlijk altijd fijn om complimenten te horen, maar het kan ook verhelderend werken op je zelfreflectie.

Doen jullie ook aan zulke oefeningen? Zo ja, wat voor kwaliteiten kwamen daaruit naar voren bij jullie?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 7 februari 2018 @ 17:05:29 #214
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177016337
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 7 februari 2018 @ 18:06:33 #215
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_177017313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar dat wordt niet gecontroleerd.
  woensdag 7 februari 2018 @ 18:10:16 #216
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_177017376
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_177025067
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar er zijn genoeg collega’s die op hun vrije dag niet komen. Dan lever je wel opmerkingen aan.
Kwak
pi_177025308
Ja, bij ons idem. Wie niet komt wordt geacht het commentaar op schrift in te leveren. Ook dat wordt niet door iedereen gedaan. Ook moet je vrij snel na de rapportvergaderingen gesprekken hebben met je mentorleerlingen, dan kan je zaken terugkoppelen uit die vergaderingen.
Het jaar is nauwelijks een maand oud, maar er zijn al 4 uit de tijd lopende vergaderingen geweest,(waaronder 3 rapport, vmbo, havo, vwo) die tot 17.30 of 18.00 uur zijn uitgelopen.
Gelukkig zijn de supermarkten tegenwoordig na zessen nog open. En anders is daar de pizzabezorger of de chinees.
  woensdag 7 februari 2018 @ 22:43:07 #219
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177025492
OK, dat het een soort kijk-maar-wat-je-doet-bijeenkomsten zijn is dus niet alleen bij ons zo. Goed om te weten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177035029
Als je bij ons niet kunt komen, moet je je afmelden bij je afdelingsleider. Vrije dag en kinderen is geen excuus want er wordt oppas geregeld. Van tevoren wordt al schriftelijk commentaar bij sommige leerlingen via de mail gevraagd door de mentor, zodat de mentor al voor de vergadering de indrukken van alle collega's op een rij heeft gezet en daarvan een samenvatting kan geven op de vergadering. Dan komen we sneller tot de kern en kunnen er eventueel knopen doorgehakt worden (welk advies geven we, dat soort dingen). Als mentor en vakdocenten dit allemaal netjes doen (bij de ene klas gaat dat duidelijk beter dan bij de andere klas) dan gaan vergaderingen lekker strak, to-the-point, snel en duidelijk.

Ik houd daarvan. O+ .

Overigens houd ik daar bij klassenverdeling ook rekening mee. Maandag is mijn vrije dag, op die dag zijn altijd de vergaderingen over klas 1. Daarom geef ik nu al een paar jaar geen les aan eerste klassen. Uiteraard wel in afstemming met mijn sectie collega's.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_177036829
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Als het je vrije dag is, dan niet.
pi_177037759
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, inmiddels tot het punt dat er op school oppas wordt geregeld, zodat ook dat geen excuus meer hoeft te zijn... Als je echt niet kan(ziekte/zieke kinderen oid) dan hoef je er niet te zijn.

De bedoeling is dat je vantevoren info verzameld, verder hangt het van de afdeling af. Dat varieert van alle leerlingen aanhoren en enorm uitlopen, tot gesprekken over een leerling met maximaal 5 collega's, 7 minuten per leerling en dan dus ook redelijk op tijd klaar zijn.
  donderdag 8 februari 2018 @ 17:49:33 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177037991
Bij de rapportbespreking van mijn mentorklas konden uiteindelijk maarliefst 5 van de 11 docenten aanwezig zijn, mezelf meegerekend. Dus ik vroeg me zo'n beetje af hoe dat elders ging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 februari 2018 @ 21:36:51 #224
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177043211
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
pi_177043396
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 8 februari 2018 @ 21:50:27 #226
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177043638
V
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:43 schreef -J-D- het volgende:

[..]

10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem? :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177043965
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:50 schreef faptist het volgende:
V

[..]

Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem? :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie systeem inderdaad. Ik lees met open mond. Niet. Te. Geloven.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 8 februari 2018 @ 22:01:44 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177044013
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 februari 2018 @ 22:14:28 #229
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177044339
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:01 schreef Janneke141 het volgende:
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Ik denk dat wij er niet onderuit komen gezien er klassen zijn waar de leerlingen allemaal onvoldoende staan.
Maar het komt natuurlijk allemaal door de leerlingen!

Het klimaat moet gewoon anders hier, maar hoe begin je zo'n verandering?
Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
En eigenbelang; mijn klassen lopen prima. Ik kan het goed combineren met de zorg van mijn dochter (zelf naar school brengen ) en het is te fietsen. Mijn eiland (mijn lokaal) ligt droog. De rest zinkt en het kan me, na al mijn goed bedoelde inzet tot verandering, steeds minder schelen. Je raakt eraan gewend.
pi_177050543
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 22:14 schreef faptist het volgende:

Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177050849
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
Het is misschien ook onbewust een excuus om je te wapenen tegen eventuele teleurstelling als je toch van baan zou wisselen.

Ik vraag me ook wel es af of er hogescholen zijn waar de werkdruk normaal is en er minder wantrouwen is tussen directie en docenten. Dat "mijn" hogeschool er financieël slecht voor staat, helpt denk ik ook niet :P
-
pi_177056508
Een leuk stuk om leerlingen te laten lezen die een profielkeuze moeten maken: Leerling, durf een cultuurprofiel te kiezen
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177057951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,

Het is pijnlijk herkenbaar hoor.

Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. :') De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen ;(
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets. }:|

Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Dit zie je (helaas) ook buiten het onderwijs. Wij zijn een volkje met een hekel aan discipline en verantwoordelijkheid. Leiderschap kennen wij niet echt.

Ik heb ondertussen een bredere kijk, en Japanners doen dat nog slechter, zo'n vergadering want dat gaat lekker in het Japans, ook als er drie buitenlanders bij zitten.

Amerikanen kunnen dat dan weer wel. Ten minste, in de organisaties waar ik rond heb mogen lopen. Van andere mensen hoor ik weer andere verhalen. In de VS is er iemand die de leiding heeft, en dan ook zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Voor mij was dat een verademing. Niet dat alles daar koek en ei was, maar vergaderen kunnen ze.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_177209971
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.

Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?

(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).

Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
  zondag 18 februari 2018 @ 23:51:43 #235
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177289263
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!

Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.

Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).

Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
pi_177316086
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 18:15 schreef 1410 het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.

Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?

(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).

Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
Hoe is het gegaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177320323
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:51 schreef faptist het volgende:
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!

Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.

Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).

Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
Hoi! Bedankt voor het antwoord! Alle vragen die je ‘geeft’ kreeg ik ook antwoord op! Dat is goed gegaan. Ik vond de vraag: wat is jouw aandeel binnen een docententeam? Het meest lastig. Verder had ik het gevoel dat ik soms struikelde over wat ik echt wilde zeggen.
pi_177320335
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 10:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe is het gegaan?
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen. :+
pi_177324351
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 13:32 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen. :+
Spannend! Nog steeds niks gehoord?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_177325963
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 16:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Spannend! Nog steeds niks gehoord?
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
pi_177326616
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 18:09 schreef 1410 het volgende:

[..]

Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
Wat vervelend! Het gebeurt helaas wel vaker. Leden van een sollicitatiecommissie zouden wel wat meer empathie mogen hebben. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:05:29 #242
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177658510
Al wat gehoord 1410?

Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).

Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know :)
pi_177659013
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:05 schreef faptist het volgende:
Al wat gehoord 1410?

Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).

Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know :)
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)

Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.

Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.

Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde O+ (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)

[ Bericht 1% gewijzigd door 1410 op 07-03-2018 11:37:31 ]
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:21:40 #244
335643 faptist
Maakt fouten
pi_177672901
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:31 schreef 1410 het volgende:

[..]

Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)

Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.

Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.

Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde O+ (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)
Balen dat je het niet geworden bent. In welk vakgebied zoek je iets?
Zo te zien ver buiten mijn regio in ieder geval ;) (randstad/midden nl).

Overigens word ik niet ontslagen, maar er moet in mijn vakgroep gekort worden. Er is nog 1 docent die later dan mij gekomen is en hij zal de grootste klap moeten dragen. Echter is zijn benoeming niet groot genoeg voor het gat en dan zullen er waarschijnlijk uren bij mij weggehaald worden. Iets wat ik graag zou willen (1ft met een kind, een hobby en een huishouden is niet te doen), maar niet op deze manier. Voor mij is de koek ook een beetje op.
Ik weet niet of iemand de serie the handmaids tale heeft gezien, maar eigenlijk voel ik me tussen collega's een beetje zoals zo'n dienstmeid die de boodschappen doet met een andere dienstmeid. Je praat over koetjes en kalfjes terwijl je altijd in je achterhoofd hebt dat de ander weleens een andere agenda kan hebben.

Overigens ben ik benaderd door een museum die met mij wil brainstormen over lesgeven aan kunstklassen. Dit komt dan in een boek& waar andere docenten dan inspiratie uit kunnen halen, etc..
Ik vind het echt een grote eer, maar ben daar veel te onzeker voor haha. 'nu val ik door de mand'.
Ik ga het wel doen, maar bibber bibber!
  vrijdag 9 maart 2018 @ 20:56:08 #245
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177713027
Vandaag heeft een leerling uit het examenjaar een les in de brugklas overgenomen van een zieke collega. Was volgens de leerlingen nog een leuke les ook. Daar word je toch blij van!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177716733
Dat zijn leuke dingen ^O^
  donderdag 15 maart 2018 @ 17:35:33 #247
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177842483
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_177842960
quote:
17s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Zucht.... hoe bestaat het?
Wat doe je met dit onbevredigende gevoel?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 15 maart 2018 @ 18:57:41 #249
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_177843920
quote:
17s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"

Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
En heb je toen gevraagd of ze uberhaupt wel heeft geluisterd of braaf ja gezegd? :D
Dit, dus.
pi_177845490
Als ze nog iemand in de ziektewet wil hebben, dan moet ze zo doorgaan he. En sorry, maar dan komt het dus bij haar te liggen. _O- . Ik zou echt de neiging hebben om me ziek te melden en contact op te nemen met de bedrijfsarts om overbelasting als reden op te geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 15 maart 2018 @ 20:06:16 #251
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_177845653
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag heeft een leerling uit het examenjaar een les in de brugklas overgenomen van een zieke collega. Was volgens de leerlingen nog een leuke les ook. Daar word je toch blij van!
Mooi dat die leerling dat wil en kan. Heeft die leerling toevallig een wens om in het onderwijs te werken?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 15 maart 2018 @ 20:13:13 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_177845849
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 20:06 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Mooi dat die leerling dat wil en kan. Heeft die leerling toevallig een wens om in het onderwijs te werken?
:Y

Vandaar ook deze 'oplossing', anders zouden we die keuze niet zo snel maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 20 maart 2018 @ 17:46:38 #253
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_177961806
Beste (aanstaande) docenten, ik mag met toestemming van de modjes een oproepje plaatsen hier.

Ik maak voor een behoorlijk groot Onderwijs(vak)blad een rubriek waarin (aankomende) docenten vertellen over hun inkomsten en uitgaven. Met de billen bloot, want de deelnemers maken een huishoudboekje op en geven een interview over waar ze graag geld aan uitgeven, waaraan wellicht te veel of te weinig, en welke (financiële) toekomstdromen ze nog hebben. Misschien wil je nog verder studeren, of wil je reizen of sparen voor je oude dag? Misschien heb je wel een dure hobby die je koestert?

Wil één van jullie meedoen? Er komt dan een professioneel fotograaf langs die jou (en je evt. partner en gezin) prachtig op de foto zet en ik interview je.

Je mag geheel vrijblijvend even een DM sturen als je vragen hebt. Als je een mailadres doorgeeft, stuur ik je een voorbeeld op van de rubriek. Kun je rustig bedenken of het je wat lijkt. Je krijgt via DM uiteraard mijn naam en het blad waarom het gaat.

Misschien wil je zelf niet, maar weet je collega's of kennissen die het aandurven om iets te vertellen over hun financiële huishouden? Ik hou me warm aanbevolen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_178336890
Hoi collega's,

Heeft iemand hier veel verstand van de cao ofwel van opzegtermijnen? Ik heb sinds augustus 2017 een vast contract, daarvoor had ik een tijdelijk contract van een jaar. Ik wil per 1 augustus ontslag nemen. Moet ik dan uiterlijk 30 april of 31 mei opzeggen? In de cao wordt gesproken over een dienstverband dat korter of langer dan 12 maanden duurt, maar is dat inclusief mijn tijdelijke verband of exclusief? Dat maakt juist het verschil nu.

Ik wil zo laat mogelijk opzeggen aangezien er nog behoorlijk wat scholen bezig zijn met de formatie en ik vind het niet erg als mijn werkgever nog even van niks weet.

Alvast bedankt!
  woensdag 11 april 2018 @ 08:42:00 #255
335643 faptist
Maakt fouten
pi_178442237
Ik zou het niet weten, eerin.
Bel even met de vakbond. Zij hebben vast een antwoord.
  maandag 16 april 2018 @ 13:14:10 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178551520
Gewetensvraag: een mentorleerling stuurt je een mail waaruit blijkt dat ze pas de maandag na de vakantie terugkomt uit het buitenland en dus een schooldag mist. Wat doe je?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178552048
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:14 schreef Janneke141 het volgende:
Gewetensvraag: een mentorleerling stuurt je een mail waaruit blijkt dat ze pas de maandag na de vakantie terugkomt uit het buitenland en dus een schooldag mist. Wat doe je?
Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_178552292
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:33 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).
Ja precies. In overleg kan daar wel eens toestemming voor worden gegeven. Ik zou even aan schoolleiding vragen of dit geregeld is. Zo niet, dan kun je tegen haar zeggen dat haar ouders dit moeten overleggen met school. En tja, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ouders haar in plaats daarvan ziek melden op die dag. Doe je niet zoveel aan. Als het een leerling is bij wie dat vaker gebeurt, of die heel vaak afwezig is, dan is het iets om met een leerplichtambtenaar te bespreken. Als dit verder nooit gebeurt, dan zal het wel door de vingers worden gezien. Maar op zich kun je dit best overleggen, zonder het idee te hebben dat je aan het klikken bent, toch? Is gewoon normaal dat ouders dit afstemmen met school.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 17 april 2018 @ 17:15:08 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178581853
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 13:33 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Vragen of haar ouders dit besproken hebben met de teamleider (of hoe dat bij jullie ook werkt).
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2018 13:40 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja precies. In overleg kan daar wel eens toestemming voor worden gegeven. Ik zou even aan schoolleiding vragen of dit geregeld is. Zo niet, dan kun je tegen haar zeggen dat haar ouders dit moeten overleggen met school. En tja, dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ouders haar in plaats daarvan ziek melden op die dag. Doe je niet zoveel aan. Als het een leerling is bij wie dat vaker gebeurt, of die heel vaak afwezig is, dan is het iets om met een leerplichtambtenaar te bespreken. Als dit verder nooit gebeurt, dan zal het wel door de vingers worden gezien. Maar op zich kun je dit best overleggen, zonder het idee te hebben dat je aan het klikken bent, toch? Is gewoon normaal dat ouders dit afstemmen met school.
Ouders erop gewezen dat het een schooldag is en dat ze verlof aan moeten vragen. Houden vol te goeder trouw te zijn, dus dat zal dan wel. Ik merk vanzelf of de verlofdag wordt toegekend.

Ondertussen, op het ministerie:
quote:
Scholen moeten eens nadenken of ze niet minder lesuren willen inroosteren, om zo de werkdruk voor leraar én leerling te verlichten. Dat hebben ze in eigen hand, stelt minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs).
De roep om minder lesuren in vooral het voortgezet onderwijs en het mbo klinkt al enige tijd. De hoge werkdruk, een belangrijke klacht van docenten, zou dalen en de kwaliteit van het onderwijs juist stijgen omdat leraren meer tijd kunnen besteden aan hun lessen.

Slob wijst erop dat andere activiteiten als projecten, opdrachten, computerwerk en stages al als onderwijstijd mogen meetellen. En als een klas een schooljaar wat minder lesuren heeft, dan kunnen die in een eerder of later jaar ook worden goedgemaakt, schrijft hij aan de Tweede Kamer. "Nu gaat het erom dat meer leraren en schoolleiders die ruimte daadwerkelijk aangrijpen.'' Ze moeten dat wel eerst goed bespreken met leerlingen en ouders.

Slob gaat met alle betrokkenen praten om ze op de mogelijkheden te wijzen.
En ik maar denken dat de onderwijstijd gewoon wettelijk was vastgelegd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178582141
Dat is ie ook. Maar in het mbo mag je om aanpassing vragen als je hard kan maken dat het de kwaliteit ten goede komt. En zie dat maar eens te bewijzen. Onze school begint er niet aan en dus is de ophokplicht nog steeds van kracht. Wel proberen we het aantal uren stage binnen de wet te maximaliseren want daar leren ze meestal sneller en beter dan op school.
Lekkere uitspraak dus, alsof het onze eigen schuld is dat we zo hard moeten werken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_178594402
Ja, dat is heel apart. Bovendien ook een bizarre redenering: dus je mag het ene schooljaar minder lesuren geven als die in een ander jaar dan worden gecompenseerd. Dat komt per saldo dan toch op hetzelfde neer? Hoe verlaagt dat de werkdruk?

Ik las ook een bericht over scholen in Utrecht die het lerarentekort proberen op te lossen door leerlingen achter een computer te zetten.

Eigenlijk denk ik dat het daar naar toe gaat: leerlingen zullen vaker onder begeleiding van een onbevoegd of deels bevoegd docent/coach zelfstandig gaan werken, docenten die wel bevoegd zijn geven dan minder les en worden ingezet om de leerlingen de 'noodzakelijke' klassikale instructies te geven. Of zoiets. Het zou op zich nog wel kunnen werken misschien, als dat ook betekent dat bevoegde docenten niet meer hoeven te surveilleren bij toetsen en dat zulk werk dan ook gedaan wordt door anderen.

Nog een meer persoonlijke vraag mbt lesgeven. Even in een spoiler maar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_178600650
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2018 09:52 schreef Franny_G het volgende:

Ik las ook een bericht over scholen in Utrecht die het lerarentekort proberen op te lossen door leerlingen achter een computer te zetten.

Eigenlijk denk ik dat het daar naar toe gaat: leerlingen zullen vaker onder begeleiding van een onbevoegd of deels bevoegd docent/coach zelfstandig gaan werken, docenten die wel bevoegd zijn geven dan minder les en worden ingezet om de leerlingen de 'noodzakelijke' klassikale instructies te geven. Of zoiets. Het zou op zich nog wel kunnen werken misschien, als dat ook betekent dat bevoegde docenten niet meer hoeven te surveilleren bij toetsen en dat zulk werk dan ook gedaan wordt door anderen.
Nee, daar gaat het niet naar toe. Uit elk onderzoek blijkt steeds weer dat men niet om de goede leraar heen kan, dat de docent het verschil maakt.

https://www.volkskrant.nl(...)in-de-klas~a4593810/

Lees vooral de laatste 2 alinea's.
pi_178603479
Volgens mij heb ik zojuist mijn eerste (her)tentamen nagekeken waarbij het slagingspercentage 0% is :')

Jonges jonges, wat een droevenis. :{
-
pi_178745427
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2018 09:52 schreef Franny_G het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_178768363
Ha, bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels heb ik een goed gesprek met de leerling gehad, en de afdelingsleider met de ouders.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179229570
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:23 schreef Haushofer het volgende:
Ik geef les op een HBO, waar het probleem wel speelt. Ikzelf erger me er meer aan dan medecollega's, misschien ook omdat ik vanuit aandachtstrainingsperspectief het idee heb dat die constante verdeling van aandacht en die reacties op "prikkels nodig" funest is voor de aandacht. Niet alleen voor mijn lessen, maar voor heel veel andere zaken in hun leven.

Ik zit zelf overigens erg te twijfelen of onderwijs wat voor me is. Heb na een geschiedenis met burn-out ondertussen weer een gesprek met een arbo-arts gehad na allerlei klachten en zal de komende tijd weer op halve kracht werken. Misschien wat naief gedacht, maar ik had verwacht dat je als HBO-docent vooral les mocht gaan geven. De regelgeving en administratie is (op mijn school iig) om horendol van te worden. Dat, in combinatie met constante onderbezetting en een klein team, doet me vermoeden dat ik volgend jaar iets anders doe.

Dus als iemand nog een baan weet waarin administratie niet op Sovjet-niveau georganiseerd wordt, geld niet de belangrijkste factor is en er niet constant met een beneden-minimum aan personeel de tent wordt gerund, dan houd ik me aanbevolen :')
Het probleem lost zichzelf op, want ik krijg geen contractverlenging. Ik vermoed zelf na rond de tijd dat ik deze post schreef iets te eerlijk te zijn geweest jegens directie. Ergens wel apart, want m'n lessen en loopbaanbegeleiding worden goed beoordeeld en contact met studenten is erg goed.

Nou ja, dat was mijn onderwijs avontuur, lange zomervakantie :P Daarna op naar wat nieuws :)
-
pi_179231795
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.

Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
pi_179234719
Ik had tijdens mijn sollicitatie kenbaar gemaakt dat ik nog twijfelde en nog andere gesprekken in de pijplijn had. Een tweede gesprek was niet nodig :P
-
  vrijdag 18 mei 2018 @ 07:56:12 #270
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179234731
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.

Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Hangt van het vak af.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 18 mei 2018 @ 08:09:31 #271
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_179234803
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.

Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Hier is het anders, de school waar ik zit groeit qua leerlingaantallen, maar op de andere locaties is een overschot aan docenten. Hoe de formatie komend jaar eruit ziet is dus mog niet duidelijk.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_179234974
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 07:56 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hangt van het vak af.
Wiskundedocent in opleiding ;)
  vrijdag 18 mei 2018 @ 09:04:23 #273
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_179235252
Ja dan is er wel een sxhreeuwend tekort ja.
Kwak
  vrijdag 18 mei 2018 @ 11:49:52 #274
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179238321
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 08:35 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Wiskundedocent in opleiding ;)
Ja die willen ze overal.
Bio zit helaas wat minder luxe voor docenten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_179241003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 00:02 schreef RokStarr het volgende:
Gesolliciteerd bij een school, kreeg uitnodiging voor gesprek. Gesprek gepland, krijg ik dag voor het gesprek een mail dat de urenomvang vergroot is. Werd voor mij teveel dus afgezegd, vervolgens vanmiddag gebeld door de school of ik alsnog op gesprek wil komen voor een deel van de uren.

Is het tekort aan docenten zó extreem geworden?
Ik ben in één week twee keer gevraagd voor een school. Bij de ene werd de functie ook opgesplitst en mocht ik ook komen voor de helft van de uren (helaas alsnog niet aangenomen). Bij de tweede gevraagd voor Nederlands en Burgerschap en diezelfde middag nog bericht dat ik aangenomen was.

Ben nu twee maanden aan het werk en ook nog in opleiding. Laat je absoluut geen oor aannaaien voor meer uren. Ik heb nu 0,45 ft en dat is echt al meer dan genoeg. Komt veel meer bij kijken dan je denkt!

Zou gewoon op gesprek gaan, kijken wat ze je bieden. Volgens mij is er altijd werk voor wiskunde docenten :)
pi_179241623
Opleiding en werk combineren is sowieso zwaar, de zee van ruimte die ik heb, nu ik mijn bevoegdheid binnen heb, is bijna eng. Ik combineerde 0,6 fte met een opleiding, een gezin en een sociaal leven.

Bij ons begint de formatiedans deze week ook echt. Met gaten bij de ene opleiding en een overschot bij de andere. Schuiven dus maar dat valt nog niet mee. Gelukkig zelf inmiddels een vast contract gekregen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_179243165
Ik ga voor maximal 0.4 fte en dat weten ze ook bij de school waar ik op gesprek ga
Verder nog een sollicitatie lopen voor 0.4 fte waar de selectieprocedure nog niet begonnen is, maar gezien mijn vak werk ik dus misschien wel naar een luxeprobleem toe
  vrijdag 18 mei 2018 @ 18:11:37 #278
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_179246021
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:39 schreef d.k. het volgende:
Opleiding en werk combineren is sowieso zwaar, de zee van ruimte die ik heb, nu ik mijn bevoegdheid binnen heb, is bijna eng. Ik combineerde 0,6 fte met een opleiding, een gezin en een sociaal leven.

Bij ons begint de formatiedans deze week ook echt. Met gaten bij de ene opleiding en een overschot bij de andere. Schuiven dus maar dat valt nog niet mee. Gelukkig zelf inmiddels een vast contract gekregen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
Ik vind mijn lio op het moment al zwaar, (dat kan ook komen doordat ik nu in de afrondende fase zit en uren bij een ander team heb gekregen), laat staan met een gezin ernaast. :X
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_179357601
Ik post hier even een linkje naar mijn topic in EXA, omdat ik ook wel benieuwd ben hoe docenten hierover denken:

EXA / Scores bekend voor uitslagdatum?
pi_179359586
Ik vind dit echt niet slim. Tweede correctie kan bij bep vakken echt behoorlijk cruciaal zijn (bij mijn eigen vak bijv, door heel veel open vragen en een antwoordmodel waar discussie over mogelijk is) en ook de n-term maakt nogal wat uit. Ook al zet je er allemaal disclaimers bij, leerlingen gaan toch alvast conclusies trekken terwijl juist die twee factoren (2e correctie en n-term) het verschil kan maken tussen voldoende/onvoldoende, slagen of zakken. Dat kan tot dramatische 'misverstanden' leiden. Ik laat me er ook echt nooit over uit als ik leerlingen in deze periode tegenkom die ernaar vragen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_179359702
Mee eens, hoor. Dit is ook van bovenaf opgelegd en volgens mij is niemand van het betrokken docententeam ervoor, maar alle bezwaren worden van tafel geveegd met het argument van de extra voorbereidingstijd voor de herkansingen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 24 mei 2018 @ 17:13:03 #282
408813 crew  trein2000
pi_179359850
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 17:08 schreef Jentin het volgende:
Mee eens, hoor. Dit is ook van bovenaf opgelegd en volgens mij is niemand van het betrokken docententeam ervoor, maar alle bezwaren worden van tafel geveegd met het argument van de extra voorbereidingstijd voor de herkansingen.
Zitten de leerlingen er wel op te wachten dan, ik doe dit jaar examen maar zou echt niet blij worden van een dergelijke lijst.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 24 mei 2018 @ 17:15:25 #283
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179359929
vmbo-flex hier, en wij doen het wel, maar dan na het einde van het eerste tijdvak en dan alleen voor de theorievakken. Er zit ook geen tweede correctie op, dus het enige dat kan gebeuren is dat er buiten ons om nog een vraag geannuleerd wordt.

Overigens ook alleen aan de leerlingen die om de scores vragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 24 mei 2018 @ 18:33:25 #284
335643 faptist
Maakt fouten
pi_179361506
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2018 14:39 schreef d.k. het volgende:
Opleiding en werk combineren is sowieso zwaar, de zee van ruimte die ik heb, nu ik mijn bevoegdheid binnen heb, is bijna eng. Ik combineerde 0,6 fte met een opleiding, een gezin en een sociaal leven.

Bij ons begint de formatiedans deze week ook echt. Met gaten bij de ene opleiding en een overschot bij de andere. Schuiven dus maar dat valt nog niet mee. Gelukkig zelf inmiddels een vast contract gekregen, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
Dat dachten veel van mijn collega’s ook.
Toch zijn er vorig jaar een hoop ontslagen ivm krimp en dit jaar zijn er weer een paar die hun baan kwijt zijn en ja, zij hebben een vast contract.
Alles wordt met de bonden geregeld dus als er ooit een sociaal plan komt bij jullie.. berg je.


Hier een fulltimer die vanaf volgend schooljaar minder gaat werken. 0.7.
Hoop dat het dan beter te combineren is met de basisschool van Mn dochtertje.
Hoe doen de andere ouders dat?
Smorgens brengen en smiddags bso?
pi_179366327
Ja tuurlijk, helemaal 100% zeker ben je nooit, ook niet met een vast contract. Maar met een gunstige leeftijd en kennis van vakken die niet iedereen heeft en een dosis praktijkervaring zit ik op mijn ROC ook dan nog gunstig.

Ik probeer zo te laten roosteren dat ik pas het tweede (halve) uur heb. Dan haal ik het makkelijk om kinderen op school te zetten en dan door te gaan naar het ROC. Lukt dat niet dan moet ik met de auto. Een middag per week is mijn partner thuis, twee lange schooldagen bso en op woensdag en vrijdag werk ik in principe niet tenzij nodig, dan alleen in de ochtend. Ik heb 0,6 dus net iets minder.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_179371721
Faptist, ik werk 0,8 (dus vier dagen) en mijn man werkt ook vier dagen. De overige drie wordt het hier na schooltijd (14.00-17.00 ongeveer) ook bso.
Ik hoop op een gunstig rooster zodat ik op die drie dagen niet ook vso nodig heb, maar ik begin op een nieuwe school na de herfstvakantie en heb nog geen warm lijntje met de roostermaker daar :P
pi_179599892
Voor mij is het ook weer solliciteren geblazen na twee jaarcontracten, want men wil geen vast contract geven. Inmiddels op veel vacatures gereageerd en zelfs een sollicitatiegesprek gehad via Skype voor een school op de Antillen (al ga ik dat gezien veranderingen in m’n privé-leven toch maar niet doorzetten).

Vooralsnog zorgwekkend weinig reacties (enkel ontvangstbevestigingen). Moet er toch niet aan denken om werkloos die vakantie in te gaan.. :X

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2018 13:41:42 ]
  maandag 4 juni 2018 @ 15:48:16 #288
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179602125
quote:
3s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:40 schreef Friek_ het volgende:
Voor mij is het ook weer solliciteren geblazen na twee jaarcontracten, want men wil geen vast contract geven. Inmiddels op veel vacatures gereageerd en zelfs een sollicitatiegesprek gehad via Skype voor een school op de Antillen (al ga ik dat gezien veranderingen in m’n privé-leven toch maar niet doorzetten).

Vooralsnog zorgwekkend weinig reacties (enkel ontvangstbevestigingen). Moet er toch niet aan denken om werkloos die vakantie in te gaan.. :X
Ik voel je.
Weinig vacatures ook hier, moet ik zeggen. Althans, in mijn veld.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 4 juni 2018 @ 16:31:33 #289
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_179603004
Ik heb nog een vacature Engels (liefst eerstegraads) van 19-22 lesuren in de aanbieding (DM voor info als iemand geinteresseerd is)

:+
Kwak
  maandag 4 juni 2018 @ 18:57:06 #290
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_179605742
Hier hetzelfde verhaal, nog geen duidelijkheid over volgend jaar van mijn lio-school, weinig vacatures.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  maandag 4 juni 2018 @ 19:09:06 #291
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_179605938
quote:
13s.gif Op maandag 4 juni 2018 18:57 schreef DevilsWhore het volgende:
Hier hetzelfde verhaal, nog geen duidelijkheid over volgend jaar van mijn lio-school, weinig vacatures.
Ook teruggang in leerlingenaantal?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 4 juni 2018 @ 20:51:41 #292
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179608356
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 16:31 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb nog een vacature Engels (liefst eerstegraads) van 19-22 lesuren in de aanbieding (DM voor info als iemand geinteresseerd is)

:+
In Twente toevallig?
  maandag 4 juni 2018 @ 20:54:29 #293
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_179608448
quote:
2s.gif Op donderdag 24 mei 2018 17:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind dit echt niet slim. Tweede correctie kan bij bep vakken echt behoorlijk cruciaal zijn (bij mijn eigen vak bijv, door heel veel open vragen en een antwoordmodel waar discussie over mogelijk is) en ook de n-term maakt nogal wat uit. Ook al zet je er allemaal disclaimers bij, leerlingen gaan toch alvast conclusies trekken terwijl juist die twee factoren (2e correctie en n-term) het verschil kan maken tussen voldoende/onvoldoende, slagen of zakken. Dat kan tot dramatische 'misverstanden' leiden. Ik laat me er ook echt nooit over uit als ik leerlingen in deze periode tegenkom die ernaar vragen.
Jep. Mijn vakken hebben de afgelopen jaren regelmatig extreme n-termen gezien. En een incompetente collega heeft bij een ander vak eens gezorgd voor eerste scores die tot wel 5 punten verschilden met de tweede correctie. Als leerlingen daarmee gaan rekenen...
  maandag 4 juni 2018 @ 21:38:45 #294
163491 DevilsWhore
Kekke tante
pi_179609795
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 19:09 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ook teruggang in leerlingenaantal?
Op mijn locatie is er nog groei (er komt een extra klas bij komend jaar), de andere locaties hebben krimp en moeten dus herplaatst worden. Er komen binnen mijn team nog vacatures, maar er is nog niet bekend voor welke vakken dat is.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_179610423
Ik zag nu vacatures voor doceren op de RUG,

https://www.rug.nl/about-(...)47-02S0006E0P&cat=wp

waarbij je in schaal 10 kunt beginnen. Ik meende dat je zelfs op de middelbare school bovenbouw al in 11 begint, net zoals op een hbo.
-
pi_179625958
Ik begon op het hbo in schaal 10. Later schaal 11, meer wordt het bij ons als docent niet. Dan moet je het MT in.

Ik gaf vandaag mijn laatste les aan de hogeschool! Best gek na 7 jaar, maar ook goed. Nu nog een week of 6 nakijken, vergaderen, nog meer nakijken en nog meer vergaderen en dan helemaal als freelancer verder!
pi_179625959
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2018 22:06 schreef Haushofer het volgende:
Ik zag nu vacatures voor doceren op de RUG,

https://www.rug.nl/about-(...)47-02S0006E0P&cat=wp

waarbij je in schaal 10 kunt beginnen. Ik meende dat je zelfs op de middelbare school bovenbouw al in 11 begint, net zoals op een hbo.
Ze vragen een phD en geven schaal 10. In hbo kom je met een master eigenlijk altijd in schaal 11. Kortom hbo verdient beter dan universiteit!

Zelf zit ik overigens nu in schaal 12 (hogeschooldocent) met mijn 29 jaar, best leuke carrièrestappen!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 20:18:30 #298
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_179626042
quote:
1s.gif Op maandag 4 juni 2018 20:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In Twente toevallig?
Nein, in Den Haag
Kwak
pi_179697758
quote:
3s.gif Op maandag 4 juni 2018 13:40 schreef Friek_ het volgende:
Voor mij is het ook weer solliciteren geblazen na twee jaarcontracten, want men wil geen vast contract geven. Inmiddels op veel vacatures gereageerd en zelfs een sollicitatiegesprek gehad via Skype voor een school op de Antillen (al ga ik dat gezien veranderingen in m’n privé-leven toch maar niet doorzetten).

Vooralsnog zorgwekkend weinig reacties (enkel ontvangstbevestigingen). Moet er toch niet aan denken om werkloos die vakantie in te gaan.. :X
Voor welk vak zoek je? Ik weet een leuke eerstegraads vacature Nederlands en een tweedegraads baan Geschiedenis :P. Wel in Zeeland.
pi_179706690
Na 4 sollicitaties te hebben verstuurd waarvan ik bij 1 op gesprek mocht komen, ga ik komend schooljaar voor het eerst aan de slag in het onderwijs! Na stage op een school in een dorp nu lesgeven in de stad, ben benieuwd
pi_179707064
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juni 2018 20:21 schreef Jentin het volgende:

[..]

Voor welk vak zoek je? Ik weet een leuke eerstegraads vacature Nederlands en een tweedegraads baan Geschiedenis :P. Wel in Zeeland.
Voor filosofie/levensbeschouwing/maatschappijleer - heb in alledrie lesgegeven. En nee, geen makkelijk vak, ik weet het.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')