abonnement Unibet Coolblue
  zondag 29 oktober 2017 @ 08:54:24 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174729022
quote:
99s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:45 schreef CrashO het volgende:

[..]

Daar hadden ze toch al een aflevering over?
https://www.npo3.nl/keuri(...)1-10-2010/RVU_104757 @ 10:12
Meh
De opgevraagde aflevering is niet beschikbaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174729197
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meh
De opgevraagde aflevering is niet beschikbaar.
|:( |:(
Gisteravond deed hij het.. NPO IT :')

*edit*
Ook "nieuwe" afleveringen doen het niet. NPO viert zondag denk ik :')

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2017 09:09:26 ]
  zondag 29 oktober 2017 @ 09:53:59 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174729719
quote:
99s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:08 schreef CrashO het volgende:

[..]

|:( |:(
Gisteravond deed hij het.. NPO IT :')

*edit*
Ook "nieuwe" afleveringen doen het niet. NPO viert zondag denk ik :')
Wintertijd vermoed ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:58:38 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_174780158
Donderdag:

De Keuringsdienst doet weer een vreemde ontdekking in haar boodschappenmandje. Witte rijst die meer vezels bevat dan zilvervliesrijst. Maar we aten die taaie zilvervliesrijst toch juist voor de vezels? Hadden we al die tijd toch beter witte rijst kunnen eten?

Het blijken vooral de biologische merken zilvervliesrijst te zijn die minder vezels bevatten dan de gewone witte rijst uit de supermarkt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:18:12 #80
230491 Zith
pls tip
pi_174780593
quote:
3 skip.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 14:58 schreef golfer het volgende:
Donderdag:

De Keuringsdienst doet weer een vreemde ontdekking in haar boodschappenmandje. Witte rijst die meer vezels bevat dan zilvervliesrijst. Maar we aten die taaie zilvervliesrijst toch juist voor de vezels? Hadden we al die tijd toch beter witte rijst kunnen eten?

Het blijken vooral de biologische merken zilvervliesrijst te zijn die minder vezels bevatten dan de gewone witte rijst uit de supermarkt.
Oeh interessant
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:40:02 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174781025
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 14:58 schreef golfer het volgende:
Donderdag:

De Keuringsdienst doet weer een vreemde ontdekking in haar boodschappenmandje. Witte rijst die meer vezels bevat dan zilvervliesrijst. Maar we aten die taaie zilvervliesrijst toch juist voor de vezels? Hadden we al die tijd toch beter witte rijst kunnen eten?

Het blijken vooral de biologische merken zilvervliesrijst te zijn die minder vezels bevatten dan de gewone witte rijst uit de supermarkt.
Altijd al oneetbaar beestenvoer gevonden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:14:14 #82
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_174781738
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Altijd al oneetbaar beestenvoer gevonden
Ik vind die echte volledige zilvervliesrijst, die je echt 45 minuten moet koken, dus niet die snelkookdrap uit de supermarkt, echt onwijs lekker. Witte rijst vind ik helemaal niks aan. Ik maak zelfs mijn nasi met volledige volkorenrijst (maar dan met een langkorrel, 'kale' rijst gebruik ik een ronde korrel voor).

En in mijn rijst zit 1,5g voedingsvezel per 100g
In Lassie toverrijst zit 4,5g voedingsvezel per 100g

Ik zou eerder denken dat ze bij Lassie ermee foefelen. Maargoed, ik krijg genoeg vezels binnen, het zal op die paar gram niet aankomen. Witte rijst word ik niet blij van.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:17:13 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174781798
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:14 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik vind die echte volledige zilvervliesrijst, die je echt 45 minuten moet koken, dus niet die snelkookdrap uit de supermarkt, echt onwijs lekker. Witte rijst vind ik helemaal niks aan. Ik maak zelfs mijn nasi met volledige volkorenrijst (maar dan met een langkorrel, 'kale' rijst gebruik ik een ronde korrel voor).

En in mijn rijst zit 1,5g voedingsvezel per 100g
In Lassie toverrijst zit 4,5g voedingsvezel per 100g

Ik zou eerder denken dat ze bij Lassie ermee foefelen. Maargoed, ik krijg genoeg vezels binnen, het zal op die paar gram niet aankomen. Witte rijst word ik niet blij van.
Ik eet meestal Basmatirijst of Pandan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:24:07 #84
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_174781931
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:14 schreef djkoelkast het volgende:

En in mijn rijst zit 1,5g voedingsvezel per 100g
In Lassie toverrijst zit 4,5g voedingsvezel per 100g

Ik zou eerder denken dat ze bij Lassie ermee foefelen. Maargoed, ik krijg genoeg vezels binnen, het zal op die paar gram niet aankomen. Witte rijst word ik niet blij van.
Lassie foefelt inderdaad met de vezelwaardes:
Door met een andere maat te meten. Elke producent mag zelf zijn voedingswaardetabel samenstellen. Lassie heeft een nieuwe methode gevonden om vezels te meten. En deze methode meet meer vezels dan de methode die andere producenten gebruiken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:34:34 #85
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_174782150
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik eet meestal Basmatirijst of Pandan
Basmati heb ik ook (ook weer volledig, volkoren) maar vind ik vaak zelf te veel aroma afgeven, dat werkt soms, maar soms niet. Ik wil vaak een neutrale basis (maar niet zo neutraal als witte rijst)

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:24 schreef golfer het volgende:

[..]

Lassie foefelt inderdaad met de vezelwaardes:
Door met een andere maat te meten. Elke producent mag zelf zijn voedingswaardetabel samenstellen. Lassie heeft een nieuwe methode gevonden om vezels te meten. En deze methode meet meer vezels dan de methode die andere producenten gebruiken.
Ah, op die manier. Ik kijk nooit naar voedingswaarden, wel naar ingrediënten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:00:47 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174782636
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:24 schreef golfer het volgende:

[..]

Lassie foefelt inderdaad met de vezelwaardes:
Door met een andere maat te meten. Elke producent mag zelf zijn voedingswaardetabel samenstellen. Lassie heeft een nieuwe methode gevonden om vezels te meten. En deze methode meet meer vezels dan de methode die andere producenten gebruiken.
Waar de naam Toverrijst vandaan komt wordt steeds duidelijker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174782651
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:24 schreef golfer het volgende:

[..]

Lassie foefelt inderdaad met de vezelwaardes:
Door met een andere maat te meten. Elke producent mag zelf zijn voedingswaardetabel samenstellen. Lassie heeft een nieuwe methode gevonden om vezels te meten. En deze methode meet meer vezels dan de methode die andere producenten gebruiken.
Je meent het? Ik wacht even de uitzending af maar dat is wel heel opmerkelijk zeg.
pi_174795637
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:14 schreef djkoelkast het volgende: [..]

Ik vind die echte volledige zilvervliesrijst, die je echt 45 minuten moet koken, dus niet die snelkookdrap uit de supermarkt, echt onwijs lekker. Witte rijst vind ik helemaal niks aan. Ik maak zelfs mijn nasi met volledige volkorenrijst (maar dan met een langkorrel, 'kale' rijst gebruik ik een ronde korrel voor).

En in mijn rijst zit 1,5g voedingsvezel per 100g
In Lassie toverrijst zit 4,5g voedingsvezel per 100g

Ik zou eerder denken dat ze bij Lassie ermee foefelen. Maargoed, ik krijg genoeg vezels binnen, het zal op die paar gram niet aankomen. Witte rijst word ik niet blij van.
Ja, hier ook. Witte rijst heb ik nooit wat aan gevonden. Via nieuwe kennissen kwam ik in aanraking met bruine ruist. Dat heeft meer smaak en meer beet.

Toverrijst is voorgestoomd, dus een beetje gedegenereerd. Zilvervliesrijst moet het liefste een nachtje weken tegen fytinezuur. Dat spoel je dan met het weekwater weg. De achterliggende gedachte is dat het fytinezuur mineralen bindt, zodat die niet voor de vertering beschikbaar zijn.
Voor losweken is fytase nodig. Dat betekent opweken met een schepje meel, stukje zeewier of spirulina. Het kartonnige is dan ook weg. Maar de echt bruine rijst zie ik al een hele tijd niet meer.
  Moderator woensdag 1 november 2017 @ 09:18:27 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_174797601
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, hier ook. Witte rijst heb ik nooit wat aan gevonden. Via nieuwe kennissen kwam ik in aanraking met bruine ruist. Dat heeft meer smaak en meer beet.

Toverrijst is voorgestoomd, dus een beetje gedegenereerd. Zilvervliesrijst moet het liefste een nachtje weken tegen fytinezuur. Dat spoel je dan met het weekwater weg. De achterliggende gedachte is dat het fytinezuur mineralen bindt, zodat die niet voor de vertering beschikbaar zijn.
Voor losweken is fytase nodig. Dat betekent opweken met een schepje meel, stukje zeewier of spirulina. Het kartonnige is dan ook weg. Maar de echt bruine rijst zie ik al een hele tijd niet meer.
Zoiets heb ik nooit gedaan en ook nooit van gehoord. Ik haal de rijst of in een biowinkel als Ekoplaza/Estafette of in Duitsland, daar zijn ze veel verder qua goede voeding.
Ik vind niet dat rijst naar karton smaakt hoor, maar wellicht ligt dat aan mij :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 1 november 2017 @ 10:42:07 #90
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_174798915
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]


Toverrijst is voorgestoomd, dus een beetje gedegenereerd. Zilvervliesrijst moet het liefste een nachtje weken tegen fytinezuur. Dat spoel je dan met het weekwater weg. De achterliggende gedachte is dat het fytinezuur mineralen bindt, zodat die niet voor de vertering beschikbaar zijn.
Voor losweken is fytase nodig. Dat betekent opweken met een schepje meel, stukje zeewier of spirulina. Het kartonnige is dan ook weg. Maar de echt bruine rijst zie ik al een hele tijd niet meer.
Echt veel te veel werk voor een beetje rijst koken hoor :')
I like the way you look at me with those beautiful eyes
pi_174832265
Het kostte wat moeite maar de meneer van Lassie was best eerlijk
  donderdag 2 november 2017 @ 21:15:08 #92
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_174832932
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:02 schreef Tchock het volgende:


Je meent het? Ik wacht even de uitzending af maar dat is wel heel opmerkelijk zeg.
Ik meende het en het klopte dus.
Lassie vond dus een andere methode.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 2 november 2017 @ 21:23:41 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174833175
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]


Toverrijst is voorgestoomd, dus een beetje gedegenereerd.
pareboiled rijst is gestoomd onder hoge druk, waarbij voedingswaarde uit de vezel in de korrel komen, en daarna gepeld. De voedingswaarde is daardoor hoger dan van gewone geslepen rijst.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174847719
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:15 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik meende het en het klopte dus.
Lassie vond dus een andere methode.
Ja, heb gister ook gekeken en moest aan je denken :P Ik vond het wel jammer dat ze verder niet keken naar of andere producenten ook die andere methode gebruiken. En of dit verschijnsel zich ook met andere voedingsmiddelen dan vezels voordoet.
pi_174849066
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:18 schreef djkoelkast het volgende: [..]

Zoiets heb ik nooit gedaan en ook nooit van gehoord. Ik haal de rijst of in een biowinkel als Ekoplaza/Estafette of in Duitsland, daar zijn ze veel verder qua goede voeding.
Ik vind niet dat rijst naar karton smaakt hoor, maar wellicht ligt dat aan mij :P
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 10:42 schreef zeefje het volgende: [..] Echt veel te veel werk voor een beetje rijst koken hoor :')
Klopt, is irritant als je de rijst (en tarwe, wat zelf fytasehoudend is) niet gelijk koken kan. Ik hoorde het al in de jaren '90. Toen was het: half uurtje voorweken en uitspoelen. Tegenwoordig is het volle nacht weken met iets fytasehoudends erdoor en tussentijds een paar keer spoelen. Tja, dan spoel je ook de in water oplosbare vitamines/mineralen/etc uit. En fytinezuur moet natuurlijk niet volledig verdelgd worden, het is een kwestie van de gulden middenweg vinden. Maar dus wel langer dan een uurtje weken en dat is behoorlijk hinderlijk.

Het kartonnige was toen het nog bruine rijst was. Zag je de lichtbruine vliesjes. En die zullen dus lekker vol fytinezuur gezeten hebben, maar zelfs met het kartonnige smaakte het beter dan de witte rijst. Een deel verdwijnt trouwens al door het lange koken. Ik was een tijd niet meer bij de Natuurwinkels geweest wegens te ver weg en toen er een Ecoplaza dichterbij kwam, bestond het niet meer. De ronde rijst lijkt er het meeste op.

Dit doet me weer denken aan melk. Vollemelk bevat lactase, nodig voor de vertering van lactose. De jacht op vetten is net zo kwalijk gebleken als de jacht op tochtkieren en -kiertjes.

Het is erkend door foodlog (waar veel wetenschappers meeschrijven)
https://www.foodlog.nl/ar(...)der/allcomments/asc/

quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:23 schreef Pietverdriet het volgende: [..]

pareboiled rijst is gestoomd onder hoge druk, waarbij voedingswaarde uit de vezel in de korrel komen, en daarna gepeld. De voedingswaarde is daardoor hoger dan van gewone geslepen rijst.
O, dat was ik helemaal vergeten. Bedankt voor de herinnering. Maar een portie volkorenrijst smaakt en vult beter dan voorgestoomde.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:23:28 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174849088
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:22 schreef Teslynd het volgende:


O, dat was ik helemaal vergeten. Bedankt voor de herinnering. Maar een portie volkorenrijst smaakt en vult beter dan voorgestoomde.
Ik eet geen vulling, ik eet lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174849202
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:23 schreef Pietverdriet het volgende: [..]

Ik eet geen vulling, ik eet lekker
Mihoen kan ook lekker zijn, maar dat vult totaal niet. Binnen een uur krijg je alweer honger of zit je je even af te vragen of je wel gegeten hebt.
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 20:21:53 #98
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_174851480
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:22 schreef Teslynd het volgende:

[..]

[..]

Klopt, is irritant als je de rijst (en tarwe, wat zelf fytasehoudend is) niet gelijk koken kan. Ik hoorde het al in de jaren '90. Toen was het: half uurtje voorweken en uitspoelen. Tegenwoordig is het volle nacht weken met iets fytasehoudends erdoor en tussentijds een paar keer spoelen. Tja, dan spoel je ook de in water oplosbare vitamines/mineralen/etc uit. En fytinezuur moet natuurlijk niet volledig verdelgd worden, het is een kwestie van de gulden middenweg vinden. Maar dus wel langer dan een uurtje weken en dat is behoorlijk hinderlijk.

Het kartonnige was toen het nog bruine rijst was. Zag je de lichtbruine vliesjes. En die zullen dus lekker vol fytinezuur gezeten hebben, maar zelfs met het kartonnige smaakte het beter dan de witte rijst. Een deel verdwijnt trouwens al door het lange koken. Ik was een tijd niet meer bij de Natuurwinkels geweest wegens te ver weg en toen er een Ecoplaza dichterbij kwam, bestond het niet meer. De ronde rijst lijkt er het meeste op.

Dit doet me weer denken aan melk. Vollemelk bevat lactase, nodig voor de vertering van lactose. De jacht op vetten is net zo kwalijk gebleken als de jacht op tochtkieren en -kiertjes.

Het is erkend door foodlog (waar veel wetenschappers meeschrijven)
https://www.foodlog.nl/ar(...)der/allcomments/asc/

[..]

O, dat was ik helemaal vergeten. Bedankt voor de herinnering. Maar een portie volkorenrijst smaakt en vult beter dan voorgestoomde.
Er zit in de regio een boer die zijn biodynamische, niet-gehomogeniseerde (en naar keuze gepasteuriseerde of rauwe) melk in glazen flessen in schuurtjes met koelkasten heeft staan. Kun je een sleutel van krijgen en dan daar dus melkproducten kopen (ook yoghurt, slagroom, boter, karnemelk). En dat is heel wat anders dan dat witte water uit de supermarkt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_174934944
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:21 schreef djkoelkast het volgende: [..]

Er zit in de regio een boer die zijn biodynamische, niet-gehomogeniseerde (en naar keuze gepasteuriseerde of rauwe) melk in glazen flessen in schuurtjes met koelkasten heeft staan. Kun je een sleutel van krijgen en dan daar dus melkproducten kopen (ook yoghurt, slagroom, boter, karnemelk). En dat is heel wat anders dan dat witte water uit de supermarkt.
Dat is de melk zoals het uit de kou getrokken is. Fabrieksmelk is wat anders: wordt in onderdelen uit elkaar gepeuterd en dan weer volgens de gewenste recepten samengesteld tot huppeldepupmelk. Door het in afzonderlijke onderdelen te scheiden, krijg je het nooit meer zoals het was qua nutriënten. Denk maar aan Appelsientje. Je kan het ingedikte produkt aanlengen met exact de juiste hoeveelheid water, maar het wordt echt niet meer zoals voor het indikken was. De beweerde gelijke hoeveelheid vitamines komt natuurlijk door complementaire additieven (bv chemisch vit.C), die wegens completerend zijn niet vermeld hoeven te worden.

Rauwe melk van grazende koeien is het beste (voor de meesten zal gelden: wel zelf pasteuriseren [dus niet koken]). Daarna gewoon de voorbewerkte melk van de bioboer en tenslotte van de gewone boer. Op grote afstand volgt, bij gebrek aan beter verkrijgbaar of wegens het budget, de winkelmelk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Teslynd op 08-11-2017 01:24:20 ]
  woensdag 8 november 2017 @ 14:57:37 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_174942265
Morgen:

Ongefilterde pils.

Een kijker heeft een vraag voor de Keuringsdienst. Amstel heeft nieuw pils op de markt gebracht; ongefilterd, rechtstreeks uit het vat, bier zoals voorheen alleen de brouwer het kon proeven. Maar de kijker brouwt ook en zijn ongefilterde bier ziet er heel anders uit. Hoe kan dat?
Daan gaat bier drinken in een café waar verschillende soorten bier wordt geschonken, ook ongefilterd. Maar dat bier komt van verschillende kleine Duitse brouwerijen, waar het bier traditioneel niet gefilterd wordt. Dat bier heeft een kortere houdbaarheid vanwege de reststoffen die achterblijven. Het valt op dat het ongefilterde pils van Brand en Amstel wel langer houdbaar is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')