Dat hangt van een aantal factoren af. Relevant is bijvoorbeeld de warmteafgifte. Heb je al vloerverwarming of een andere vorm van LTV (lage-temperatuur-verwarming)? Dat werkt goed samen met een warmtepomp (verwarmen naar temperaturen die klassieke radiatoren gebruiken is niet rendabel).quote:Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.quote:Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.quote:Op zondag 24 september 2017 11:16 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.
Je verbruikt veel te weinig gas, dus je verdient het niet (snel genoeg in mijn opinie) terug.
Voor de volledigheid toch de berekening.
In dit geval heb je waarschijnlijk een 4kW warmtepomp nodig. Ik ga even uit van vloerverwarming en zoals je aangeeft goed geïsoleerde woning.
Besparing: 700m3
Kosten: 1800kWh
In euro's: (700*0.60 - 1800*0.18) = 96 euro
Vastrecht gas = 150 euro
Totale besparing: 246 euro per jaar
Investering:
Techneco 4kW duo kost kant en klaar ongeveer 5850 euro ex. BTW
Inclusief BTW is dat 7080 euro.
Subsidie op een 4kW is 1700 euro.
Netto investering: 5380 euro.
Onderhoudskosten per 5 jaar: 150 euro
Vervanging buitenunit 15 jaar: 1000 euro
Na 30 jaar koop je een nieuwe (dus 1 keer nieuwe buitenunit)
Besparing 30 jaar: 246*30 - (4 keer onderhoud want in jaar 15 nieuwe unit en jaar 30 doe je niet) 600 - 1000 = 5780 euro.
Totale besparing na 30 jaar: 400 euro.
Verdien je hem terug? Zeker.
Duurt het te lang? Absoluut
Kan het uit? Nee dus.
Ik houdt hier nog geen rekening met stijgende gas prijzen en eventuele mazzel dat de unit 35 jaar mee gaat en de buitenunit 20 bijvoorbeeld. Andersom kan natuurlijk ook 27 jaar en 12 jaar maar eerder het 1e.
Koop je hier zonnepanelen bij dan wordt het iets interessanter.
7 panelen wekken 1800kWh op.
Kost je 3000 euro inc btw en montage, krijg je kleine 500 BTW retour.
2500 euro voor een besparing van 1800*0.18 = 324 euro
Totale investering: 2500+5380 = 7880
Besparing per jaar: 324+246 = 570
Vervanging omvormer (2 keer) na 10 jaar) = 700 euro
Besparing na 30 jaar all-in (2 omvormers, 1 buitenunit, onderhoud): 6220 (400 van WP en 5820 van zonnepanelen).
Na 17 jaar begin je winst te maken (nieuwe omvormer al gekocht, onderhoud 2 keer en nieuwe buitenunit).
Kan ook na 15 jaar, maar dan koop je dus ongeveer nieuwe buitenunit.
Met hogere gasprijzen over 10 jaar zal dit dus iets rooskleuriger worden, maar dan nog zou ik het persoonlijk (op dit moment) niet doen.
Je hebt helemaal gelijk!quote:Op zondag 24 september 2017 13:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.
Maakt het nog steeds geen financiële goudmijn, maar als je afgiftesysteem al op orde is zeker goed haalbaar.
Helemaal wanneer je de overstap doet op moment dat de bestaande gas ketel al op leeftijd is en je daar dus geen grote restwaarde voor hoeft af te schrijven.
Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?quote:Op zondag 24 september 2017 19:40 schreef Fer het volgende:
Ik kan mij het ook niet voorstellen. Zo'n compressor en gassen, zal toch meer onderhoud vergen dan ern simpele gasketel (die kwa ontwerp weinig veranderd is de afgelopen 30 jaar).
Eens in de 5 jaar controle, eventueel koelmiddel bijvullen.quote:Op zondag 24 september 2017 18:55 schreef daNpy het volgende:
Heeft een warmtepomp geen onderhoud en afschrijving dan?
Hmm ja, zo kan je het zien. Maar dat is natuurlijk wel op iets kleinere schaal, en een koelkast leeft ook geen 30 jaar (wordt steeds minder efficiënt).quote:Op zondag 24 september 2017 19:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?
Grazi millequote:Op zondag 24 september 2017 20:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Topic titel iets duidelijker gemaakt
Wilde ik ook weten idd.quote:Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Bij mij in de tuin.quote:Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Ja echt geen idee, het huis moet nog gebouwd worden, maar ik dacht eenmaal er in, nooit meer er uit, dus qua leidingwerk lijkt het me dan op zich best logisch dat het onder de kelder komt... Maar goed, geen idee dus..quote:Op maandag 25 september 2017 21:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wilde ik ook weten idd.
Volgens mij "buiten" want bij bestaande bouw zullen ze niet op diverse plekken de vloer eruit gaan breken?
Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 18:19 schreef Erik het volgende:
Wat zijn de specs/typenummers? En ga je met vloerverwarming werken?
En ga je het zelf aanleggen en installeren?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:06 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.
Ga inderdaad met vloerverwarming werken.
Heb straks in de huiskamer een 15kw houthaard staan dus als het nodig is kan ik ook nog heel flink bijstoken.
Bedoeling is dat de vloerverwarming een basistemperatuurtje krijgt en dat ik gewoon voor sfeer en extra comfort hout ga stoken!
"Simpel".quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:42 schreef habitue het volgende:
Ik ben ook geïnteresseerd in een warmtepomp. Maar hoe bepaal ik welke ik moet nemen? Hoe bepaal ik hoeveel verwarmingsvermogen ik nodig heb?
Thanks hier kan ik wel wat meequote:Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:
[..]
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW
Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.
Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.
Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV
Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)
Dan opties
Wil je kunnen koelen?
Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig
Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)
Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.
Dan prijzen
Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Het aantal euro's voor de benodigde hoeveelheid stroom is minder dan het aantal euro's wat je jaarlijks aan gas kwijt bent om diezelfde woning met een traditionele HR ketel warm te stoken. Weinig relevant dus. Je moet alleen het benodigde vermogen weten en zorgen dat de hoofdaansluiting dat vermogen + normaal gebruik van je andere apparatuur aan kan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:54 schreef Fer het volgende:
Heet genoeg zal het wel zijn, de vraag is hoevel stroom je ervoor nodig hebt.
Nou. CK is blijkbaar met noorderzon vertrokken. Telefonisch onbereikbaar tegenwoordig. Nummer niet in gebruik. Wordt dus ergens anders besteldquote:Op donderdag 2 november 2017 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
Ik wilde ook bij CK kijken voor na de winter, maar zag een beetje tegen de recenties op.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Een optie om te overwegen is het uiteraard. Voor mij vanwege het geluid, hoe 'fluisterstil' de binnenunit ook is, een absolute nee. Zeker op dagen waarop de laagste stand niet sterk genoeg is, ga je zo'n ding horen. Bij een lucht/water warmtepomp hangt de binnenunit ergens in een bijkeuken, berging of op zolder waar een beetje bijgeluiden van de pomp etc geen probleem is.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:14 schreef Fer het volgende:
Zou ipv een dure lucht/water WP + vloerverwarming, het ook een optie zijn om een split LL/WP te plaatsen en electrische vloerverwarming voor als het echt koud wordt?
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:45 schreef Fer het volgende:
Ik blijf vloerverwarming wat overrated vinden, icm met een modern geisoleerd huis is de warmtebehoefte zo laag, dat de vloer niet echt warm meer wordt. In oudere (half) vrijstaande of hoekwoningen is het nog wel lekker met een vloer op een graad of 30-35.
Of leggen ze tegenwoordig de lussen zo, dat het warme water eerste onder de koude ramen/kozijnen langs gaat en daarna via het midden van de kamer terug naar de verdeler stroomt?
Ik weet het, mijn vloer is iets van 22 graden. Ga ik hoger krijg alleen maar last van koudeval in de zithoek. Met de vloer op 22 (de invoer staat op 28 hiervoor) is alles in evenwicht, maar ik heb geen warme voetjes.quote:Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.
Verder is 25-30 graden altijd nog een stuk aangenamer aan de voeten als de 20 graden van een onverwarmde maar goed geïsoleerde vloer. Dat laatste is gewoon echt frisjes aan je voeten.
Bij elke warmtepomp kan je tapwater regelen op een programma.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef habitue het volgende:
[..]
Thanks hier kan ik wel wat mee
Het gaat om een woning die nog gebouwd gaat worden. Zeer weinig warmteverlies vertelde de verkoper mij (ik zal dan nog even opvragen hoeveel exact) en er komt vloerverwarming in het huis met zonnepanelen op het dak. Of de ruimtes apart geregeld kunnen gaan worden zal ik dan ook nog navragen.
Dit leken mij daarom goede voorwaarden om voor een warmtepomp te kiezen en van het gas af te stappen om dan vrijwel energie-neutraal te gaan. Dan kan ik al meteen de kosten van de CV in warmtepompunit stoppen.
Mijn enige angsten zijn dan nog of het water wel echt heet genoeg uit de kraan komt wanneer nodig en of het ook voldoende is in de echt koude winterdagen.
kW extra voor tapwater is niet nodig.quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Mooi rijtje Bambino, voeg er nog wel even aan toe dat je bij all-electric met gebruik van de warmtepomp voor warmtapwater je er nog ongeveer een kw bij op mag tellen.
Voor een nieuwbouwwoning moet je gewoon even de warmteverliesberekeningen opvragen. Die moeten er zijn. Dan is het per kamer het verlies wat je bij een dt van 35graden hebt optellen, en niet vergeten om ook de ventilatieverliezen mee te tellen.
Er wordt gerekend met een dT van 35 graden omdat je ook nog warm moet kunnen stoken tot 20 graden als het buiten 15 graden vriest.
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Het ligt aan je situatie.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Kom we zijn toch allemaal klussers hier.quote:Op dinsdag 14 november 2017 20:35 schreef markje1 het volgende:
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:
[..]
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW
Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.
Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.
Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV
Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)
Dan opties
Wil je kunnen koelen?
Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig
Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)
Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.
Dan prijzen
Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:59 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Als je je echt zorgen maakt zou ik voor de echt koude dagen een elektrisch straalkacheltje neerzetten. Die ene dag dat het echt koud is kost je dan een paar euro meer omdat je met een COP van 1 verwarmd, maar dat valt in het niet bij de kosten van de gasaansluiting.
Voor de prijs was ik wel van plan om een hybride te doen. In mijn geval heb ik een 12kW full electric nodig. Deze werd inclusief installatie voor rond 12-15k aangeboden... Een Daikin Hybride kon ik krijgen voor 7K. Je moet wel heel veel besparen om dat prijsverschil terug te verdienen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Of je doet een doorstroomverwarmer bij installeren in combinatie met een buffervat. (zoals ik)quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.
Dat zou je wel denken maar in de praktijk vakt dat toch tegen. Als je via gaslicht.com het verbruik van gas wijzigt van 1m3 naar 0 is het jaarbedrag maar 50 euro minder....quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
! Ik vroeg het aangezien mijn installateur een daikin hybride 8kw adviseerde.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:44 schreef bambino het volgende:
[..]
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.
Daikin heeft een 8kW hybride systeem (in 1 apparaat dan wel) en die kan dus iets langer door.
De Elga heeft 2 instellingen, 4 graden buiten temperatuur = uit of oneindig.
Oneindig betekend simpelweg dat deze zelf bepaald wanneer hij het niet meer trekt (hij wilt een maximale warmte maken, heeft hij buitentemperatuur voor nodig en retour temperatuur). Zodra hij dat getal niet meer haalt, schakelt hij uit en CV in.
Hoi,quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
weet niet of het zijn werkgebied is maar op het warmtepompforum op tweakers is een installateur actief, koevlaas2, die waarschijnlijk wel bereid is dit aan te sluiten. Garantie zal die niet geven en alles zal 'uurtje-factuurtje' zijn.quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
Probleem is het leidingnet onder gemeentegrond. Vergunning voor de aanleg krijg het bedrijf als het goed is alleen maar als het geregistreerd staat als beheerder van een warmtenet en distributeur van stadswarmte. Lijkt me een zeer kostbare rompslomp om dat er zomaar even bij te doen als lokaal bedrijfje. Aanleg en beheer drijven de prijs dus aardig op.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zat opeens te denken en grootverbruiker betaalt nog maar enkele centen voor een kwh stroom. Stel deze zit in een woonwijkje met eromheen enkele woningen die ieder 1000m3 gas verbruiken voor stoken.
Stel de grootverbruiker plaatst een paar flinke warmtepompen en pompt het warme water door wat geisoleerde buizen in de grond naar de huizen om deze te verwarmen. Dit kost per woning slechts 100-150¤ voor dat bedrijf. Volgens mij zou het bedrijf op deze manier de huizen kunnen verwarmen en hier een bedrag voor rekenen dat lager ligt dan de bewoner zelf kwijt zou zijn aan gas en afschrijving/onderhoud op de cv.
Zou dit een verdienmodel voor de toekomst zijn, of ver gezocht?
Antwoord: zo groot mogelijk.quote:Op donderdag 11 januari 2018 20:44 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje: welke buisdiameter gebruik ik voor de metalen hoofdleiding bij ZLTV als ik er 3 verdelers met elk ca. 10 groepen vloerverwarming op aan sluit? de groepen zijn 16mm buis en hebben elk 40m buislengte.
Hoe kan ik dit uitrekenen?
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.quote:Op donderdag 11 januari 2018 23:33 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Antwoord: zo groot mogelijk.
Ik heb voor de hoofdleidingen 32mm. Splitsingen naar de verdelers op duims (25mm) om vervolgens 16mm buis per groep te hebben..
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:20 schreef Bornebam het volgende:
[..]
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.
Ik wist dat ik ook alupex kon gebruiken, maar ik bedoelde simpele pvc buizen die je normaal gebruikt voor afvoeren. Kan ik 32mm PVC ook gebruiken als hoofdleiding voor mijn ZLTV? Dat zou enorm schelen in de kosten namelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:51 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.
weet je wat er gebeurt als er zuurstofuitwisseling plaatsvind in cv water? Nee dus. niet helemaal verstandig.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:34 schreef Bornebam het volgende:
[..]
Ik wist dat ik ook alupex kon gebruiken, maar ik bedoelde simpele pvc buizen die je normaal gebruikt voor afvoeren. Kan ik 32mm PVC ook gebruiken als hoofdleiding voor mijn ZLTV? Dat zou enorm schelen in de kosten namelijk.
Da’s water/water warmtepomp. Heeft hier makkelijk meerprijs van 10k.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in D is de warmtepomp een vaker voorkomende manier van verwarmen, echter wordt en een methode toegepast die hier niet genoemd werd. Men legt een X aantal meter buis onder de grond en daar loopt water door, hier wordt de warmte aan onttrokken met een warmtepomp
Je omschrijft hier stadsverwarmingquote:Op donderdag 23 november 2017 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zat opeens te denken en grootverbruiker betaalt nog maar enkele centen voor een kwh stroom. Stel deze zit in een woonwijkje met eromheen enkele woningen die ieder 1000m3 gas verbruiken voor stoken.
Stel de grootverbruiker plaatst een paar flinke warmtepompen en pompt het warme water door wat geisoleerde buizen in de grond naar de huizen om deze te verwarmen. Dit kost per woning slechts 100-150¤ voor dat bedrijf. Volgens mij zou het bedrijf op deze manier de huizen kunnen verwarmen en hier een bedrag voor rekenen dat lager ligt dan de bewoner zelf kwijt zou zijn aan gas en afschrijving/onderhoud op de cv.
Zou dit een verdienmodel voor de toekomst zijn, of ver gezocht?
Ik heb inmiddels begrepen dat dmv (hele) diepe warmteputten je de huidige stadsverwarmingsnetten opnieuw kan gebruiken.quote:
Diepe putten hebben weer een veel hogere cop/opbrengst, dat compenseert. Lagere onderhoudskosten enz. Je moet er ook aan denken dat huurders en hoogbouwbewoners ook ooit moeten overstappen en anderen die niet kunnen/willen investeren en de netten liggen er nu al.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Blijft kut imho, veel verlies in die netten. Doe mij maar een l/w die je gewoon op de bestaande cv kan inhaken.
dit idd. in mijn huis geen nieuwe partij waar ik van afhankelijk ben. ook deze mannen zullen hun investering weer driedubbel en dwars willen terugverdienen.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Blijft kut imho, veel verlies in die netten. Doe mij maar een l/w die je gewoon op de bestaande cv kan inhaken.
Voor mij hoeven ze ook geen nieuwe netten aan te leggen hoor en die oude hadden ook niet gehoeven, maar nu ze er eenmaal liggen zal er op lange termijn ook een functie voor komen als gas op rap tempo afgebouwd gaat worden.quote:Op zondag 14 januari 2018 13:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dit idd. in mijn huis geen nieuwe partij waar ik van afhankelijk ben. ook deze mannen zullen hun investering weer driedubbel en dwars willen terugverdienen.
en omdat het een nieuw monopoly is zal het ze vast wel weer lukken.
Wait, what? binnenunit, buitenunit? ben je niet in de war met warmtepompboiler en een monobloc warmte pomp?quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:09 schreef daNpy het volgende:
Gisteren iemand voor een lucht/water warmtepomp over de vloer gehad.
Deze adviseerde eigenlijk om een lucht/water warmtepomp (binnenunit) te nemen voor het sanitair water.
De verwarming kon dan via een l/w buitenunit of een elektrische ketel, met daarna een buffervat en dan de verwarmingsinstallatie.
Het voordeel hiervan is dat in de zomer het verwarmingssysteem geheel uit kan staan en dus geen energie verbruikt.
Warmtepompboiler is waarschijnlijk wat ik heb aangeduid als "elektrische ketel"quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:25 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Wait, what? binnenunit, buitenunit? ben je niet in de war met warmtepompboiler en een monobloc warmte pomp?
Een monobloc is dus niet de buitenunit -> die had idd geen onderhoud nodig.quote:Een warmtepomp welke de verwarming doet kan ook prima sanitair water voorzien. Jouw CV doet toch ook geen verwarming in de zomer. Een aparte warmtepomp voor sanitair is dubbelop.
Een monobloc heeft geen onderhoud nodig en zeker niet constant reparaties.
Een LW warmtepomp heeft altijd een buitenunit.quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Warmtepompboiler is waarschijnlijk wat ik heb aangeduid als "elektrische ketel"
De term monobloc warmtepomp is niet gebruikt. Ik denk dat de l/w warmtepomp is die binnenstaat?
[..]
Een monobloc is dus niet de buitenunit -> die had idd geen onderhoud nodig.
Jup.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Een ventilatielucht-warmtepompboiler wordt er dus geadviseerd voor het warm water.
Ja dat was ik ook van mening.quote:Met mijns inziens toch wel opmerkelijke argumenten. De verwarmings-warmtepomp heeft diverse pompen in het circuit en het is aan te raden die geregeld te laten draaien. In stand-by gebeurt dat automatisch.
En hoeveel is de helft? Nooit van dat merk gehoord trouwens.quote:Op maandag 26 februari 2018 21:01 schreef daNpy het volgende:
Ik zou nog even terug komen op de offerte met betrekking tot de lucht-water warmtepomp waar ik een offerte voor zou krijgen.
Deze is inmiddels binnen.
Het gaat om een 8kW Xion heating system met een buffervat van 200 liter. Deze wordt gebruikt voor de verwarming.
Daarnaast staat er een PASW008 warmtepomp boiler op de offerte voor het warmwater. Inclusief aansluiten en inregelen is de totaalprijs minder dan de helft van de aardwarmtepomp. Maar toch neig ik nog steeds liever naar de het aardwarmtesysteem.
Niet slecht, maar het is zeker gortdroog nu? Zal wel schelen in aantal defrosts, maar 2.5 isquote:Op maandag 26 februari 2018 21:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Komende dagen is een leuke test. Tot nu toe trekt de warmtepomp het nog. Verbazingwekkend, aangezien er gerekend is met isolatie die nu op de begane grond nog grotendeels ontbreekt.
Wel is de COP van 2,5 een beetje jammer met een buitentemperatuur onder het vriespunt en een aanvoertemperatuur van 50 graden. Dat zal in de toekomst een héél stuk gunstiger worden. Maar niet teveel getreurd, een COP van rond 2,5 is nog steeds break-even kwa energiekosten.
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?quote:Op maandag 26 februari 2018 21:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Komende dagen is een leuke test. Tot nu toe trekt de warmtepomp het nog. Verbazingwekkend, aangezien er gerekend is met isolatie die nu op de begane grond nog grotendeels ontbreekt.
...
Als je kijkt hoeveel lucht uit de schoorsteen komt dan verklaard dat meteen het rendement. Veel te weinig 3m warme lucht om een fatsoenlijke warmtewisselaar aan het werk te zetten.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:12 schreef Fer het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)blijkt-een-dure-grap
De Warmtewinner bakt er niets van, hoe kan dit? Je zou denken dat ventilatielucht van 20c opwaarderen naar 35-40c cv water een hoge COP zou opleveren.
Gisteren en eergisteren kwam ik door gebrek aan isolatie op de begane grond wat warmte tekort. Boven is het al wel geïsoleerd en daar was het heerlijk warm.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 11:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?
Ben benieuwd.
thnx.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gisteren en eergisteren kwam ik door gebrek aan isolatie op de begane grond wat warmte tekort. Boven is het al wel geïsoleerd en daar was het heerlijk warm.
Na een week met flink verbruik door de warmtepomp, zal volgende week in verband met afwezigheid er nauwelijks iets verbuikt worden.
Ik heb een water/water warmtepomp dus die hield het prima ook met de koude dagen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 11:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?
Ben benieuwd.
Ok de afgegeven warmte zal gering zijn en de ketel zal het vaak overnemen, maar waarom dan dat relatief hoge stroomverbruik?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:31 schreef z80 het volgende:
[..]
Als je kijkt hoeveel lucht uit de schoorsteen komt dan verklaard dat meteen het rendement. Veel te weinig 3m warme lucht om een fatsoenlijke warmtewisselaar aan het werk te zetten.
Het is niet voor niets dat de buiten units zo groot zijn. Je hebt veel lucht verplaatsing nodig.
Nu te laat om nog te experimenteren met wat haalbaar is, maar zet je aanvoertemperatuur van de Cv voor volgende winter eens omlaag. Als je het op de koude dagen zoals van afgelopen week red met een aanvoertemperatuur van minder dan 50 graden, dan is je woning geschikt voor een warmtepomp. Je moet dan alleen nog uitrekenen hoeveel kW vermogen je bij die temperaturen nodig hebt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
thnx.
Hierzo moeilijk/duur goed verder te isoleren fors jaren 30 huis met label C.
Niet echt geschikte situatie om alleen op warmtepomp te vertrouwen, vrees ik.
In een appartement is de belangrijkste isolatie HR++ of triple-glas. Bij de meeste appartementen bestaan de gevels immers voor het grootste deel uit glas. Als je niet op een hoek of op de bovenste of onderste verdieping zit, heb je buiten het glas weinig oppervlakte wat aan de koude buitenlucht of onverwarmde ruimten grenst.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef MissMSX het volgende:
Ik meld me hier als meelezer en adviesvrager
Ik probeer me nu al een tijdje in te lezen in alternatieven voor gas voor het verwarmen van de woonruimtes en van het tapwater. Maar ik kom er gewoon niet goed uit. Zoveel termen en mogelijkheden en ik kan totaal niet inschatten wat voor mij nu een goede oplossing zou zijn.
Mijn situatie: appartement van midden jaren 50 van zo'n 85 m2, zeer slecht geïsoleerd, zeer oude cv (transportbuizen voor het water van 5 a 6 cm dik, ouderwetse verwarmingselementen).
Ik vermoed dat het ingrijpend gaat worden om over te gaan op een warmtepomp. Isolatie is een must, maar kan ik niet individueel doen (moet collectief met VvE). Cv-elementen zou ik wel individueel kunnen laten vervangen voor een moderne variant. Maar dan de vraag: hoeveel plek neemt een wamtepomp in beslag? Moet ik units van iets buiten ophangen? Hoeveel herrie maken de onderdelen? Moet ik de cv-elementen ook echt vervangen? Wat voor afvoer is er nodig?
Misschien kunnen jullie me een duwtje de goede richting in geven, want ik voel me echt enorm verdwaald in dit doolhof
Thnx voor de uitleg.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nu te laat om nog te experimenteren met wat haalbaar is, maar zet je aanvoertemperatuur van de Cv voor volgende winter eens omlaag. Als je het op de koude dagen zoals van afgelopen week red met een aanvoertemperatuur van minder dan 50 graden, dan is je woning geschikt voor een warmtepomp. Je moet dan alleen nog uitrekenen hoeveel kW vermogen je bij die temperaturen nodig hebt.
In mijn geval kwam ik dus net iets tekort omdat de isolatie nog niet op het gewenste niveau is. Om het 's avonds lekker warm te hebben heb ik het ingebouwde elektrische element ingeschakeld. Dan heb je ineens 9kW extra warmte en kan het apparaat als het moet de aanvoertemperatuur opvoeren tot 80 graden. Je zit dan als je warmtepomp het niet meer aan kan dus niet daadwerkelijk in de kou. Ook wanneer de warmtepomp een storing heeft, kun je alsnog hiermee je huis verwarmen. Zolang de thermostaat, cv-pomp en het element nog maar werken kun je in noodloop verwarmen. Tegen Cop=1 maar dat is altijd beter dan in de kou zitten.
Thanksquote:Op zondag 4 maart 2018 12:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In een appartement is de belangrijkste isolatie HR++ of triple-glas. Bij de meeste appartementen bestaan de gevels immers voor het grootste deel uit glas. Als je niet op een hoek of op de bovenste of onderste verdieping zit, heb je buiten het glas weinig oppervlakte wat aan de koude buitenlucht of onverwarmde ruimten grenst.
Een all-in-one binnenunit (warmtepompregeling + warmwaterboiler in 1) is beschikbaar vanaf 60x60cm. Eventueel moet daar nog een buffervat voor de CV-installatie bij, met een beetje geluk kan je die er bovenop plaatsen. Je hebt dan genoeg aan 1 vaste kast pakweg 80x80cm of 70x90cm.
Een buitenunit is wel noodzakelijk. Dat moet dus met de VvE overlegd worden. De gevel vol hangen is niet zo fraai. Als er een schacht met leidingen is die van elk appartement naar het dak loopt, dan is plaatsing op het (platte?) dak een optie. Geef dan wel wat geld uit aan trillingsdempers om geluidsoverlast bij de bovenburen te voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |