Het aantal euro's voor de benodigde hoeveelheid stroom is minder dan het aantal euro's wat je jaarlijks aan gas kwijt bent om diezelfde woning met een traditionele HR ketel warm te stoken. Weinig relevant dus. Je moet alleen het benodigde vermogen weten en zorgen dat de hoofdaansluiting dat vermogen + normaal gebruik van je andere apparatuur aan kan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:54 schreef Fer het volgende:
Heet genoeg zal het wel zijn, de vraag is hoevel stroom je ervoor nodig hebt.
Nou. CK is blijkbaar met noorderzon vertrokken. Telefonisch onbereikbaar tegenwoordig. Nummer niet in gebruik. Wordt dus ergens anders besteldquote:Op donderdag 2 november 2017 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
Ik wilde ook bij CK kijken voor na de winter, maar zag een beetje tegen de recenties op.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Een optie om te overwegen is het uiteraard. Voor mij vanwege het geluid, hoe 'fluisterstil' de binnenunit ook is, een absolute nee. Zeker op dagen waarop de laagste stand niet sterk genoeg is, ga je zo'n ding horen. Bij een lucht/water warmtepomp hangt de binnenunit ergens in een bijkeuken, berging of op zolder waar een beetje bijgeluiden van de pomp etc geen probleem is.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:14 schreef Fer het volgende:
Zou ipv een dure lucht/water WP + vloerverwarming, het ook een optie zijn om een split LL/WP te plaatsen en electrische vloerverwarming voor als het echt koud wordt?
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:45 schreef Fer het volgende:
Ik blijf vloerverwarming wat overrated vinden, icm met een modern geisoleerd huis is de warmtebehoefte zo laag, dat de vloer niet echt warm meer wordt. In oudere (half) vrijstaande of hoekwoningen is het nog wel lekker met een vloer op een graad of 30-35.
Of leggen ze tegenwoordig de lussen zo, dat het warme water eerste onder de koude ramen/kozijnen langs gaat en daarna via het midden van de kamer terug naar de verdeler stroomt?
Ik weet het, mijn vloer is iets van 22 graden. Ga ik hoger krijg alleen maar last van koudeval in de zithoek. Met de vloer op 22 (de invoer staat op 28 hiervoor) is alles in evenwicht, maar ik heb geen warme voetjes.quote:Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.
Verder is 25-30 graden altijd nog een stuk aangenamer aan de voeten als de 20 graden van een onverwarmde maar goed geīsoleerde vloer. Dat laatste is gewoon echt frisjes aan je voeten.
Bij elke warmtepomp kan je tapwater regelen op een programma.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef habitue het volgende:
[..]
Thanks hier kan ik wel wat mee
Het gaat om een woning die nog gebouwd gaat worden. Zeer weinig warmteverlies vertelde de verkoper mij (ik zal dan nog even opvragen hoeveel exact) en er komt vloerverwarming in het huis met zonnepanelen op het dak. Of de ruimtes apart geregeld kunnen gaan worden zal ik dan ook nog navragen.
Dit leken mij daarom goede voorwaarden om voor een warmtepomp te kiezen en van het gas af te stappen om dan vrijwel energie-neutraal te gaan. Dan kan ik al meteen de kosten van de CV in warmtepompunit stoppen.
Mijn enige angsten zijn dan nog of het water wel echt heet genoeg uit de kraan komt wanneer nodig en of het ook voldoende is in de echt koude winterdagen.
kW extra voor tapwater is niet nodig.quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Mooi rijtje Bambino, voeg er nog wel even aan toe dat je bij all-electric met gebruik van de warmtepomp voor warmtapwater je er nog ongeveer een kw bij op mag tellen.
Voor een nieuwbouwwoning moet je gewoon even de warmteverliesberekeningen opvragen. Die moeten er zijn. Dan is het per kamer het verlies wat je bij een dt van 35graden hebt optellen, en niet vergeten om ook de ventilatieverliezen mee te tellen.
Er wordt gerekend met een dT van 35 graden omdat je ook nog warm moet kunnen stoken tot 20 graden als het buiten 15 graden vriest.
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Het ligt aan je situatie.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Kom we zijn toch allemaal klussers hier.quote:Op dinsdag 14 november 2017 20:35 schreef markje1 het volgende:
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:
[..]
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte ķf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW
Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.
Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.
Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV
Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)
Dan opties
Wil je kunnen koelen?
Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig
Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)
Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.
Dan prijzen
Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:59 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Als je je echt zorgen maakt zou ik voor de echt koude dagen een elektrisch straalkacheltje neerzetten. Die ene dag dat het echt koud is kost je dan een paar euro meer omdat je met een COP van 1 verwarmd, maar dat valt in het niet bij de kosten van de gasaansluiting.
Voor de prijs was ik wel van plan om een hybride te doen. In mijn geval heb ik een 12kW full electric nodig. Deze werd inclusief installatie voor rond 12-15k aangeboden... Een Daikin Hybride kon ik krijgen voor 7K. Je moet wel heel veel besparen om dat prijsverschil terug te verdienen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Of je doet een doorstroomverwarmer bij installeren in combinatie met een buffervat. (zoals ik)quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.
Dat zou je wel denken maar in de praktijk vakt dat toch tegen. Als je via gaslicht.com het verbruik van gas wijzigt van 1m3 naar 0 is het jaarbedrag maar 50 euro minder....quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
! Ik vroeg het aangezien mijn installateur een daikin hybride 8kw adviseerde.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:44 schreef bambino het volgende:
[..]
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.
Daikin heeft een 8kW hybride systeem (in 1 apparaat dan wel) en die kan dus iets langer door.
De Elga heeft 2 instellingen, 4 graden buiten temperatuur = uit of oneindig.
Oneindig betekend simpelweg dat deze zelf bepaald wanneer hij het niet meer trekt (hij wilt een maximale warmte maken, heeft hij buitentemperatuur voor nodig en retour temperatuur). Zodra hij dat getal niet meer haalt, schakelt hij uit en CV in.
Hoi,quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
weet niet of het zijn werkgebied is maar op het warmtepompforum op tweakers is een installateur actief, koevlaas2, die waarschijnlijk wel bereid is dit aan te sluiten. Garantie zal die niet geven en alles zal 'uurtje-factuurtje' zijn.quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
Probleem is het leidingnet onder gemeentegrond. Vergunning voor de aanleg krijg het bedrijf als het goed is alleen maar als het geregistreerd staat als beheerder van een warmtenet en distributeur van stadswarmte. Lijkt me een zeer kostbare rompslomp om dat er zomaar even bij te doen als lokaal bedrijfje. Aanleg en beheer drijven de prijs dus aardig op.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zat opeens te denken en grootverbruiker betaalt nog maar enkele centen voor een kwh stroom. Stel deze zit in een woonwijkje met eromheen enkele woningen die ieder 1000m3 gas verbruiken voor stoken.
Stel de grootverbruiker plaatst een paar flinke warmtepompen en pompt het warme water door wat geisoleerde buizen in de grond naar de huizen om deze te verwarmen. Dit kost per woning slechts 100-150¤ voor dat bedrijf. Volgens mij zou het bedrijf op deze manier de huizen kunnen verwarmen en hier een bedrag voor rekenen dat lager ligt dan de bewoner zelf kwijt zou zijn aan gas en afschrijving/onderhoud op de cv.
Zou dit een verdienmodel voor de toekomst zijn, of ver gezocht?
Antwoord: zo groot mogelijk.quote:Op donderdag 11 januari 2018 20:44 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje: welke buisdiameter gebruik ik voor de metalen hoofdleiding bij ZLTV als ik er 3 verdelers met elk ca. 10 groepen vloerverwarming op aan sluit? de groepen zijn 16mm buis en hebben elk 40m buislengte.
Hoe kan ik dit uitrekenen?
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.quote:Op donderdag 11 januari 2018 23:33 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Antwoord: zo groot mogelijk.
Ik heb voor de hoofdleidingen 32mm. Splitsingen naar de verdelers op duims (25mm) om vervolgens 16mm buis per groep te hebben..
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:20 schreef Bornebam het volgende:
[..]
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.
Ik wist dat ik ook alupex kon gebruiken, maar ik bedoelde simpele pvc buizen die je normaal gebruikt voor afvoeren. Kan ik 32mm PVC ook gebruiken als hoofdleiding voor mijn ZLTV? Dat zou enorm schelen in de kosten namelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:51 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |