abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 september 2017 @ 13:08:02 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_173771026
Omdat mijn externe geluidskaart stoort met de voeding van mijn speakerset wil ik mijn ongeaarde wcd vervangen voor een geaarde versie.

Dit is mijn situatie. Of er centraaldozen boven mijn lichtpunten zitten weet ik niet, aangezien ik bij beide lichtpunten enkel twee draden uit het plafond zie steken.
Het gekke is dat er wel van alle drie de groepen in mijn meterkast er per groep een aardedraad weggaat. Waar hij naartoe gaat weet ik niet, want ik heb de betreffende wcd open gemaakt, en daar zit geen aarde in.

Zouden er bij elk lichtpunt dan toch een centraaldoos zitten? En nog belangrijker, is mijn wcd te aarden zonder het plafond open te maken? Ik denk van niet namelijk ;(
pi_173771075
Er zit waarschijnlijk een deksel op de centraaldoos onder de lamp. Mogelijk een beetje weggesmeerd of geverfd. Als je dat er voorzichtig afhaalt zit daar waarschijnlijk een aardedraad. Je kunt dan een aardedraad bijtrekken naar je stopcontacten en deze vervangen door een geaarde uitvoering
  donderdag 14 september 2017 @ 13:10:38 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_173771080
In principe kun je prima een aardedraad trekken, lijkt me geen probleem. Punt is wel dat je dezelfde groep moet hebben en weten waar je aarde in die groep dan wel zit.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_173772263
En waar je ook aan moet denken, je mag niet een wandcontactdoos in dezelfde ruimte vervangen voor een met randaarde. Ga je aan de slag, dan moeten alle wandcontactdozen in die ruimte voorzien zijn van randaarde
  Moderator donderdag 14 september 2017 @ 14:34:44 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173772627
Eigenlijk is alles wat er over te zeggen valt, wel gezegd.

Dat zijn nou adviezen waar men wat mee kan ! :)
pi_173779061
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 14:15 schreef exlurker het volgende:
En waar je ook aan moet denken, je mag niet een wandcontactdoos in dezelfde ruimte vervangen voor een met randaarde. Ga je aan de slag, dan moeten alle wandcontactdozen in die ruimte voorzien zijn van randaarde
Waarom isda? Heeft dat iemand verzonnen of is er een goede reden voor.
pi_173779696
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 20:32 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Waarom isda? Heeft dat iemand verzonnen of is er een goede reden voor.
Daar is een beregoeie reden voor:

Situatie A: als apparaat 1 op een ongeaard stopcontact zit en een sluiting tussen behuizing en een spanningsvoerend inwendig deel heeft, komt die spanning op de buitenzijde. Staat toestel 2 aan een geaard stopcontact dan is de metalen behuizing geaard = 0 V.. Raakt een persoon zowel buitenzijde van 1 als van 2 aan (met linker- resp. rechterhand) krijgt ie de max. stroom met mogelijk fatale afloop.

In situatie B zijn beide toestellen op een geaard stopcontact aangesloten, is het spanningsverschil op de buitenzijde altijd (vrijwel) 0 volt; hoegenaamd geen risico.

Situatie C: beide op ongeaarde stopcontacten aangesloten, dan neemt toestel 2 (bijna) de spanning van toestel 1 (buitenzijde) aan door een gering stroompje dat door de persoon loopt. Dat voelt ie wel, maar heeft veel minder risico dan situatie A.

Conclusie: situatie B is het veiligst, situatie A is het onveiligst. Situatie C heeft nog wel het risico dat de stroom via persoon (die spanningvoerende buitenzijde aanraakt) via de benen naar aarde loopt = auw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_173780826
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 20:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar is een beregoeie reden voor:

Hmm, Stel,ik heb m'n computer met een geaarde stekker aangesloten. Er staat een metalen lamp naast die met met een ongeaarde stekker is aangesloten op hetzelfde stopcontact. Als in de lamp sluiting komt en ik raak ze beide aan ben ik dus ook de sjaak.
pi_173783453
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 21:36 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Hmm, Stel,ik heb m'n computer met een geaarde stekker aangesloten. Er staat een metalen lamp naast die met met een ongeaarde stekker is aangesloten op hetzelfde stopcontact. Als in de lamp sluiting komt en ik raak ze beide aan ben ik dus ook de sjaak.
Waarschijnlijk wel ja...
pi_173793112
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2017 21:36 schreef Oledanmaarweer het volgende:
In theorie wel, maar hedendaagse lampen zijn vrijwel allemaal met een isolerend materiaal gemaakt, waardoor ze geen geleidend gestel meer hebben en dus ook geen randaardesteker hebben (wel een platte zonder randaarde = eurostekker). Het risico treedt dus vooral op bij wasmachines koelkasten e.d. met een metalen buitenzijde.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-09-2017 16:56:06 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')