abonnement Unibet Coolblue
pi_172571347
Vergeef me als ik een open doel intrap. Maar dit topic is serieus bedoeld.
Sinds ik op het Fok!-forum zit, vertellen veel leden hier dat ze autist zijn. Dat valt me op.
Maar sinds toen ben ik me er in ook gaan verdiepen en de eerste verrassing waar ik tegen aan liep dat een enorm groot deel van de mensen autist zijn. Nooit geweten. En ik wist er ook helemaal niks van.

Ik ben een niet-autist en ik snap er ook helemaal niets van. Ik loop tegen onbegrip aan bij mezelf.

Paar voorbeelden.
Een tijd geleden kwam ik bij een echtpaar op bezoek en er zat daar hun zoontje (zeven of acht jaar of zo, zeg maar voor de vorm dat hij Kees heette). Dus ik zeg "Goeiemiddag Kees!".
Hij keek me met grote ogen aan met zijn mond open. Dus ik zeg weer "Goeiemiddag Kees!". Weer niks. dus ik zeg: "en wat zeggen we dan? Kun je geen goedemiddag terug zeggen?"
Nee dus.
Ik was diep beledigd. Dat zo'n jongen geen normale omgangsvormen kent. Zijn moeder excuseerde zich "Hij is autistisch". Ok, excuses aanvaard, maar ik snap er helemaal niks van. Zo moeilijk is het toch niet om goedemiddag terug te zeggen. Het uitrekenen van 2x3 is pittiger, lijkt me. Dan kun je wel 100x autistisch zijn, maar je kunt toch wel een regeltje leren.

Op een ander niveau zie ik hier een topic over auto's waarbij nummerplaten links of rechts zitten. "Ik kan dat niet handelen", schrijft de TS. Whut??
Daar rijdt gewoon een auto en de plaat zit links, daar is hij geschroefd, so what?

Dan denk ik bij mezelf: dan doe je je best maar om te leren goedemiddag te zeggen en te accepteren dat sommige auto's hun nummerbord links of rechts zit. Een kasboek bijhouden is moeilijker.

Of ben ik nou naief of zo?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571359
Mijn god de irony
pi_172571380
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:23 schreef Allures het volgende:
Mijn god de irony
Is totaal geen ironie. Echt niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571407
Laatste zin veranderd, misschien bedoelde je dat, want ik vind autisten niet gek, absoluut niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571413
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Is totaal geen ironie. Echt niet.
:D
pi_172571445
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Is totaal geen ironie. Echt niet.
Ik bedoel dat wat je beschrijft echt fucking autistisch is
Omdat jij iets makkelijk vind kun je je niet voorstellen dat het voor een ander anders kan zijn. Dat is autistisch
pi_172571485
Zucht...

(Hetzelfde gevoel toen ik iets moest uitleggen aan iemand op het werk. Dit doe je zo en dan moet je dit doen en je moet daarop letten, en als dit niet klopt, bel je even en als dat niet overeen komt met dat moet je deze doen, etc.. Dus ik vroeg die collega of ik niet te snel ging en hij keek me met grote ogen aan met open mond, dus ik vraag, zijn er ook dingen die ik nog even opnieuw moet voordoen? Weer zwijgen. zuchhhhhttt..)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571492
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:27 schreef Allures het volgende:

[..]

Ik bedoel dat wat je beschrijft echt fucking autistisch is
Omdat jij iets makkelijk vind kun je je niet voorstellen dat het voor een ander anders kan zijn. Dat is autistisch
Oh, dat is in ieder geval een duidelijke uitleg.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571636
Nou iedereen heeft wel autistische trekjes
pi_172571659
tl;dr TS is een autist en kan er niet mee om gaan.
Google is your friend, abuse your friends
pi_172571702
Sigaartje, wat je beschrijft is zeer herkenbaar.
Ik wil het in wat breder verband trekken door er ook andere 'modieuze' aandoeningen bij te halen.

Hyperventilatie om mee te beginnen. Niemand wist wat het was, maar binnen de kortste keren liepen hele volksstammen te puffen in papieren zakjes. Want dat moest van de dokter.

Dan die andere modegril (weet even de naam niet) maar deze 'patiënten lopen voortdurend te vloeken en schelden, gebruiken schuttingwoorden en maken rare geluiden.
Hele bibliotheken zijn volgeschreven over deze ziekte, er zijn programma's over gemaakt en toch ben ik nog nooit zo iemand tegengekomen.

Ook ADHD (hoop dat ik het goed schrijf) is een mooi voorbeeld.
Komt voornamelijk voor bij kleine jongetjes die volgens de school te druk zijn en dus medicijnen nodig hebben om weer rustig te worden.
pi_172571725
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:36 schreef tailfox het volgende:
Nou iedereen heeft wel autistische trekjes
Dat wordt inderdaad gezegd. Ik heb mijn kwalijke eigenschappen tot mijn eigen spijt. Ik verwijt mensen wel eens dat ze niet nadenken over het leven en nadenken over hun eigen acties. Ook ik doe dagelijks wel eens iets dat absoluut geen schoonheidsprijs verdient. Ik denk dan wel er over na en potverdrie, doe ik het na een paar dagen weer. Je leert er wel van en je leert er vooral hoe koppig jezelf kunt zijn. Maar ik heb soms het idee dat andere mensen het niet doen.
Ik had het op laatst op het werk over de kabinetsformatie en de helft loopt weg...
(Ik ben geen fundamentalist :) )
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571801
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Sigaartje, wat je beschrijft is zeer herkenbaar.
Ik wil het in wat breder verband trekken door er ook andere 'modieuze' aandoeningen bij te halen.

Hyperventilatie om mee te beginnen. Niemand wist wat het was, maar binnen de kortste keren liepen hele volksstammen te puffen in papieren zakjes. Want dat moest van de dokter.

Dan die andere modegril (weet even de naam niet) maar deze 'patiënten lopen voortdurend te vloeken en schelden, gebruiken schuttingwoorden en maken rare geluiden.
Hele bibliotheken zijn volgeschreven over deze ziekte, er zijn programma's over gemaakt en toch ben ik nog nooit zo iemand tegengekomen.

Ook ADHD (hoop dat ik het goed schrijf) is een mooi voorbeeld.
Komt voornamelijk voor bij kleine jongetjes die volgens de school te druk zijn en dus medicijnen nodig hebben om weer rustig te worden.
Jules de Torette of zo toch?

Ik heb wel eens soortgelijks meegemaakt met een collega die bipolair was. Ik wist dat, want hij had het verteld en had Lithium-medicatie, maar af en toe slikte het niet omdat die pillen zijn creativiteit in de weg stond. Dat snapte ik, lijkt me erg frustrerend. Maar op een dag kwam hij op kantoor en ik kwam een collega tegen die mompelde: hij heeft zijn pil niet geslikt.
Er was niets aan de hand, maar plotseling begon de bipolaire me uit te maken voor de meest vreselijke dingen. Ik was stomverbaasd en stil, flabbergasted. Kon alleen uitbrengen: zo gaan we niet met elkaar om. En het ging maar door, geslachtsdeel na geslachtsdeel en ziekte na ziekte en namen uit het Duitse SS-leger, etc. etc.

De volgende dag heb ik hem om zijn excuses gevraagd, maar hij wist niets meer. Geen excuses.
Het is nooit meer tussen ons goed gekomen. ;(
(Alleen het woordje sorry was voor mij voldoende geweest, maar hij kan nou net dat woordje niet over zijn lippen krijgen en dat nam ik hem nou juist kwalijk)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172571829
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:36 schreef tailfox het volgende:
Nou iedereen heeft wel autistische trekjes
Dit :)

Bovendien, autisten zijn doorgaans onwijs leuk in de omgang, als je een beetje weet hoe dat werkt. Ik heb meerdere collega's die overduidelijk autistisch zijn, maar dat zijn juiste de prettigste om mee te werken. (en om je dood mee te lachen _O- ) kost soms wat extra inlevingsvermogen en geduld maar je krijgt er een boel voor terug. En ze zijn veelal goudeerlijk.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 12:51:59 #15
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_172571912
Ik ben ook een niet-autist. Daarom heers ik hier als een koning over Fok! :B
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_172571975
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:51 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik ben ook een niet-autist. Daarom heers ik hier als een koning over Fok! :B
Dat heet een NT-er :+
pi_172571985
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:47 schreef Tuned22 het volgende:
En ze zijn veelal goudeerlijk.
Dat is nou wel weer een prachtige eigenschap.

Ik maak wel eens vaker gevallen mee en het valt me op dat creativiteit vaak hand in hand gaan met persoonlijke problemen. Zo heb ik zelf ook iets (hypnogogie), toen ik daarmee bij een psycholoog kwam, vroeg hij gelijk: ben je artistiek: schrijven, tekenen of schilderen. En ja, dat was ik. Hij haalde zijn schouders op en zei: dat symptoom hoort daar ook bij, doe je voordeel er mee. (en ik kan je verder niet helpen, ga naar training om er mee om te gaan).
Het is ook opvallend dat veel creatieve mensen zelfmoord plegen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 12:57:52 #18
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_172572020
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:55 schreef Tuned22 het volgende:

[..]

Dat heet een NT-er :+
Und das ist? :@

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:56 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat is nou wel weer een prachtige eigenschap.

Ik maak wel eens vaker gevallen mee en het valt me op dat creativiteit vaak hand in hand gaan met persoonlijke problemen. Zo heb ik zelf ook iets (hypnogogie), toen ik daarmee bij een psycholoog kwam, vroeg hij gelijk: ben je artistiek: schrijven, tekenen of schilderen. En ja, dat was ik. Hij haalde zijn schouders op en zei: dat symptoom hoort daar ook bij, doe je voordeel er mee. (en ik kan je verder niet helpen, ga naar training om er mee om te gaan).
Het is ook opvallend dat veel creatieve mensen zelfmoord plegen.
true....
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_172572040
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:56 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat is nou wel weer een prachtige eigenschap.

Ik maak wel eens vaker gevallen mee en het valt me op dat creativiteit vaak hand in hand gaan met persoonlijke problemen. Zo heb ik zelf ook iets (hypnogogie), toen ik daarmee bij een psycholoog kwam, vroeg hij gelijk: ben je artistiek: schrijven, tekenen of schilderen. En ja, dat was ik. Hij haalde zijn schouders op en zei: dat symptoom hoort daar ook bij, doe je voordeel er mee. (en ik kan je verder niet helpen, ga naar training om er mee om te gaan).
Het is ook opvallend dat veel creatieve mensen zelfmoord plegen.
Vind ik ook een prachtige eigenschap :Y heel erg waardevol.

En dat zelfmoord plegen houdt m.i. ook nauw verband met niet gehoord, laat staan begrepen worden.
pi_172572047
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:57 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Und das ist? :@

[..]

true....
Neurotypisch :)
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:02:38 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172572132
Als je je wat hebt ingelezen zou je weten dat er een autistisch spectrum is. Aan de ene kant de enigszins verlegen aandoende mensen, aan de andere kant totaal in zichzelf gekeerde kasplantjes. De diagnose is een optelsom van eigenschappen, maar een autist heeft gewoonlijk niet alle eigenschappen, en veel eigenschappen kom je ook bij niet-autisten tegen. Het verschil is dat niet-autisten er geen echte overlast van ondervinden.
En ja, autisme wordt inderdaad door sommige mensen als smoes gebruikt. En door anderen als scheldwoord.

Over je "Kees" voorbeeld is daarom niet veel te zeggen. Er kan vanalles aan de hand zijn. Het is echter mijn mening dat die ouders dat niet goed oppakken (tenzij het joch echt een kasplantje is). Het gaat een ander ook niet aan wat voor diagnose het joch heeft.
pi_172572237
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:02 schreef Lunatiek het volgende:
Als je je wat hebt ingelezen zou je weten dat er een autistisch spectrum is. Aan de ene kant de enigszins verlegen aandoende mensen, aan de andere kant totaal in zichzelf gekeerde kasplantjes. De diagnose is een optelsom van eigenschappen, maar een autist heeft gewoonlijk niet alle eigenschappen, en veel eigenschappen kom je ook bij niet-autisten tegen. Het verschil is dat niet-autisten er geen echte overlast van ondervinden.
En ja, autisme wordt inderdaad door sommige mensen als smoes gebruikt. En door anderen als scheldwoord.

Over je "Kees" voorbeeld is daarom niet veel te zeggen. Er kan vanalles aan de hand zijn. Het is echter mijn mening dat die ouders dat niet goed oppakken (tenzij het joch echt een kasplantje is). Het gaat een ander ook niet aan wat voor diagnose het joch heeft.
De jongen is nu al weer een stuk ouder en kan geen woord lezen of schrijven. Terwijl er niets mis was met zijn intelligentie. Hij is nu beland als schoonmaker, omdat hij niks anders kan, maar het is wel duidelijk dat hij veel en veel meer in de mars heeft dan alleen maar tafeltjes boenen, maar hij kan niet lezen, zeer triest... Het zal ook zijn ouders de schuld zijn, want hij bracht als kind zijn leven door door altijd achter de tv te zitten met zijn mond open. En verder kwam er helemaal niets uit. (Ik heb nog nooit zoiets gezien).
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:13:28 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172572380
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:41 schreef Sigaartje het volgende:
en potverdrie, doe ik het na een paar dagen weer.
Dat dacht dat jochie ook toen ie geen hoi zei.. :P
pi_172572471
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:13 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat dacht dat jochie ook toen ie geen hoi zei.. :P
:D

Was bij mijn geval een voorbeeld toen ik een boekhandel binnenliep om te kijken of er nog interessant leesvoer was voor een prikkie, toen stond er een vent met een rugzak een heel gangpad te blokkeren terwijl het pad breed zat was voor twee personen. Als ik ergens niet tegen kan zijn mensen met rugzakken die geen rekening houden met anderen die zich bijvoorbeeld omdraaien in de trein als je zelf al zit en je krijg zo'n nylon bol in je gezicht.
Dus ik duwde die rugzak opzij in de boekhandel, ja geïrriteerd en hij dus daarna ook en zei: je kunt het ook netjes vragen. En hij had gewoon gelijk. Twee dagen daarna deed ik hetzelfde. }:|
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172572778
Autisten zijn echt hele vreemde mensen. Totaal geen inlevingsvermogen vaak
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:32:16 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_172572846
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:29 schreef hafcfan het volgende:
Autisten zijn echt hele vreemde mensen. Totaal geen inlevingsvermogen vaak
Onvermogen om zich te verplaatsen in een ander, klopt.

Als je dat eenmaal 'snapt' aan autisten, kun je imo veel 'raar' gedrag beter plaatsen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:33:43 #27
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_172572886
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Onvermogen om zich te verplaatsen in een ander, klopt.
Wel lekker kort door de bocht om even te stellen dat alle autisten totaal geen empathie hebben. |:(
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_172572897
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Onvermogen om zich te verplaatsen in een ander, klopt.

Als je dat eenmaal 'snapt' aan autisten, kun je imo veel 'raar' gedrag beter plaatsen.
Nouja ik kan er niet mee omgaan. Tenminste niet als vrienden. Daarvoor zijn ze echt te anders. Degene die zwaar autisme hebben in ieder geval. Bij licht valt het nog wel mee.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:34:21 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_172572906
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:33 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Wel lekker kort door de bocht om even te stellen dat alle autisten totaal geen empathie hebben. |:(
Dat zeg ik niet, zo noem jij het.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:37:07 #30
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_172572993
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, zo noem jij het.
Empathie is gedefinieerd als het vermogen om je te verplaatsen in een ander. Hoe wil je dat anders definiëren dan?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:38:11 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_172573025
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:37 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Empathie is gedefinieerd als het vermogen om je te verplaatsen in een ander. Hoe wil je dat anders definiëren dan?
Je verplaatsen in een ander gaat niet alleen over emoties.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:39:28 #32
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_172573064
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je verplaatsen in een ander gaat niet alleen over emoties.
Dat klopt, maar zover mij bekend omvat het begrip 'empathie' dan ook meer.

Ook zomaar stellen dat autisten zich niet in anderen kunnen verplaatsen is heel kort door de bocht.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 21 juli 2017 @ 13:40:34 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_172573087
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:39 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Dat klopt, maar zover mij bekend omvat het begrip 'empathie' dan ook meer.

Ook zomaar stellen dat autisten zich niet in anderen kunnen verplaatsen is heel kort door de bocht.
Ook dat zeg ik niet. Het is vaak het geval, in meerdere of mindere mate.
The love you take is equal to the love you make.
pi_172573202
Het gros van de NT-ers beschikt ook echt niet over veel inlevingsvermogen :)

Hoe vaak moeten emoties niet genegeerd worden onder het mom van: niet zeiken.
Terwijl autisten vaak hooggevoelig zijn en juist wel de behoefte hebben om begrepen te worden.
pi_172574031
Het blijft 'grappig' hoe moeilijk het is om iets te begrijpen wanneer het niet tastbaar is.
pi_172575061
ik ben zelfs een keer afgewezen voor een callcenter baantje met als reden geen empatisch vermogen, ik snap dat het in de omgang voor werk met mensen niet zo ideaal is maar verder is het een beetje overrated om dat als een echt probleem te zien wat mensen hier dus zeggen. Een autist die helemaal geen reactie geeft bij een groet dat is echt niet standaard voor iedere autist. Er zijn inderdaad zinnen die even aangeleerd moeten worden zodat het sociaal veel makkelijker gaat en dan merk je het autisme al veel minder.
pi_172576650
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:16 schreef zarGon het volgende:
Het blijft 'grappig' hoe moeilijk het is om iets te begrijpen wanneer het niet tastbaar is.
Helemaal mee eens. Maar ja, op mijn topics reageren nooit de mensen die op dit soort topics reageren, de mensen die al die diagnoses wel helemaal zat zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ontken niet dat er blijkbaar zoiets bestaat als een autistisch spectrum, maar ik vind het allemaal zoo vaag, ik wou dat dit soort dingen met hersenscans werd gemeten of op een andere tastbare manier, want er kunnen zat redenen zijn waarom mensen "autistische" trekken vertonen. Zodra iets onzichtbaar is kunnen mensen alles wel verzinnen, het kan niet gecontroleerd worden en dan krijg je dus die excusen zoals in het voorbeeld van dit topic. Waar ligt de grens? Wanneer is een psychische "aandoening" een excuus en wanneer niet?
Ik kan me diverse redenen voorstellen waarom mensen autistisch gedrag vertonen:
A. Men leeft zich vaak ook niet in hen in, dus hebben ze geen zin meer om altijd het goede voorbeeld te moeten geven
B. Wat is empathie? Hoe kun je nou weten of je gelijk hebt over wat de ander denkt, niemand kan gedachten lezen. Mensen liegen vaak over hun echte bedoelingen en zeggen niet gewoon wat ze denken, dat maakt het vaak ontzettend vermoeiend om er steeds naar te moeten raden. Als iedereen gewoon duidelijk zou zijn in de communicatie en men zo veel mogelijk zou aanpassen aan wat de ander wil (zonder dat het diegene zelf in de weg zit - compromis) en men zou accepteren dat niet de hele wereld hen geweldig kan vinden is wat men communicatieve vaardigheden noemt (het raden van alle dingen die mensen verzwijgen en hen laten geloven dat je ze aardiger vind dan het geval is) vaak helemaal niet nodig. Maar ja, omdat wij nu eenmaal vaak egoistisch zijn en altijd een goed gevoel willen overhouden aan contact met anderen is het wel nodig.
C. Verlegenheid/sociale angst
D. Stress
E. Slechte voeding/slaappatroon/weinig beweging of zo iets
Als al die dingen al zijn bekeken, oke. Maar goed, ik zal ook wel autistisch zijn, het interesseert me inmiddels niet zoveel meer. Het is niet dat ik een aandoening als autisme niet een beetje begrijp (denk ik, ik vind het even arrogant en "autistisch" om met zekerheid te stellen dat je iets 100% kan begrijpen van iemand die een ander soort hersenen heeft mits dat natuurlijk echt zo is) wat ik alleen niet begrijp is waarom er zo wordt gekeken naar symptomen ipv mogelijke oorzaken zodanig dat het een aandoening van een individu wordt waar de rest van de samenleving uiteraard niets aan kan doen.

[ Bericht 8% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 21-07-2017 16:35:31 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172577029
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:18 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar ja, op mijn topics reageren nooit de mensen die op dit soort topics reageren, de mensen die al die diagnoses wel helemaal zat zijn.
De toon in jouw openingspost is zo enorm anders dan de openingspost van dit topic. Bij jou laat je duidelijk merken dat jij het allemaal wel weet en is er weinig ruimte voor een discussie, je bent veels te fel bij een beladen onderwerp.
pi_172577267
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:34 schreef zarGon het volgende:

[..]

De toon in jouw openingspost is zo enorm anders dan de openingspost van dit topic. Bij jou laat je duidelijk merken dat jij het allemaal wel weet en is er weinig ruimte voor een discussie, je bent veels te fel bij een beladen onderwerp.
Ja oke dat is ook wel logisch bedankt voor de feedback maar dit is natuurlijk wel een discussieforum als iemand anders er aanstoot aan neemt dat ik denk dat ik alles wel weet (als ik zou twijfelen zou ik geen topic posten, want dan valt er niets om over te discusseren) dan vind ik dat eigenlijk even goed een teken dat zij van zichzelf vinden dat zij alles weten, want dan weten ze al dat ik geen zin heb in discussie maar dat kunnen ze helemaal niet weten want dat heb ik nooit gezegd en ze kunnen mijn gedachten niet lezen, en als ze denken dat ik mijn mening nooit zal veranderen, dan willen ze mijn mening veranderen en denken ze dus ook dat ze de waarheid weten, daarnaast ben ik wel degelijk een keer van mening veranderd, en dan heeft het dus alles met sympathie te maken, ach dat heb je overal, daarom denk ik ook dat ik autisme heb soms wat dat dan ook mag betekenen want ik haat dat geslijm en altijd maar uit te moeten kijken en van tevoren gedetailleerd in kaart te moeten brengen op welke 1001 manieren je mensen misschien wel onbewust tegen je in het harnas kan jagen of op je neer kan laten kijken zelfs op een discussieforum, ook al hebben ze dezelfde mening maar dat komt dan ineens weer niet over want dan is de toon weer verkeerd als de toon goed is dan is het weer de komma of de zinsvolgorde.. Zucht.

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 21-07-2017 16:56:36 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172577548
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:44 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja oke dat is ook wel logisch bedankt voor de feedback maar dit is natuurlijk wel een discussieforum als iemand anders er aanstoot aan neemt dat ik denk dat ik alles wel weet (als ik zou twijfelen zou ik geen topic posten, want dan valt er niets om over te discusseren) dan vind ik dat eigenlijk even goed een teken dat zij van zichzelf vinden dat zij alles weten, want dan weten ze al dat ik geen zin heb in discussie maar dat kunnen ze helemaal niet weten want dat heb ik nooit gezegd, en als ze denken dat ik mijn mening nooit zal veranderen, dan willen ze mijn mening veranderen en denken ze dus ook dat ze de waarheid weten, daarnaast ben ik wel degelijk een keer van mening veranderd, en dan heeft het dus alles met sympathie te maken, ach dat heb je overal, daarom denk ik ook dat ik autisme heb soms wat dat dan ook mag betekenen want ik haat dat geslijm en altijd maar uit te moeten kijken en van tevoren gedetailleerd in kaart te moeten brengen op welke 1001 manieren je mensen misschien wel onbewust tegen je in het harnas kan jagen of op je neer kan laten kijken zelfs op een discussieforum.
Wil dit topic niet vervuilen door te praten over een ander topic, dus ik houd het zo kort mogelijk.

Onderstaande is als feedback, dus geen aanval, neem er geen aanstoot aan:

- Je schrijft enorm rommelig en onaantrekkelijk. Geen interpunctie en één grote lap tekst die niet uitnodigt om te lezen.

- Als je een discussie wil hebben, moet je wel een sfeer creeëren waaruit blijkt dat je openstaat voor de mening van een ander. Zie de eerste reactie in jouw topic; de manier waarop je openingspost is geschreven zorgt ervoor dat mensen defensief reageren.

- Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om op de juiste manier over te komen. Het helpt al veel als je geen 'radicale' standpunten inneemt, zoals in je eerste paar woorden: "Psychiatrische ziekten bestaan niet". Dat is vast prima wanneer je een column schrijft, maar niet als je een open discussie wil voeren. Meer schrijven vanuit jezelf (zie openingspost van dit topic) zodat het overkomt als een mening, en niet als een feit (niemand wil aanhoren dat hun ziekte niet bestaat).

Ik moest overigens echt enorm veel moeite doen om jouw post te lezen, normaal gesproken was ik al gestopt na een regel of twee.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2017 17:00:55 ]
pi_172577606
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wil dit topic niet vervuilen door te praten over een ander topic, dus ik houd het zo kort mogelijk.

Onderstaande is als feedback, dus geen aanval, neem er geen aanstoot aan:

- Je schrijft enorm rommelig en onaantrekkelijk. Geen interpunctie en één grote lap tekst die niet uitnodigd om te lezen.

- Als je een discussie wil hebben, moet je wel een sfeer creeëren waaruit blijkt dat je openstaat voor de mening van een ander. Zie de eerste reactie in jouw topic; de manier waarop je openingspost is geschreven zorgt ervoor dat mensen defensief reageren.

- Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om op de juiste manier over te komen. Het helpt al veel als je geen 'radicale' standpunten inneemt, zoals in je eerste paar woorden: "Psychiatrische ziekten bestaan niet". Dat is vast prima wanneer je een column schrijft, maar niet als je een open discussie wil voeren. Meer schrijven vanuit jezelf (zoals in dit topic) zodat het overkomt als een mening, en niet als een feit (niemand wil aanhoren dat hun ziekte niet bestaat).

Ik moest overigens echt enorm veel moeite doen om jouw post te lezen, normaal gesproken was ik al gestopt na een regel of twee.
Oh nee hoor ik neem hier geen enkele aanstoot aan. Ik ga de tips toepassen. Bedankt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172577761
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 14:57 schreef handkant het volgende:
ik ben zelfs een keer afgewezen voor een callcenter baantje met als reden geen empatisch vermogen, ik snap dat het in de omgang voor werk met mensen niet zo ideaal is maar verder is het een beetje overrated om dat als een echt probleem te zien wat mensen hier dus zeggen. Een autist die helemaal geen reactie geeft bij een groet dat is echt niet standaard voor iedere autist. Er zijn inderdaad zinnen die even aangeleerd moeten worden zodat het sociaal veel makkelijker gaat en dan merk je het autisme al veel minder.
een autist die mensen moet overhalen om iets te kopen lijkt me dan ook niet echt een succes.
pi_172577823
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

een autist die mensen moet overhalen om iets te kopen lijkt me dan ook niet echt een succes.
Nee inderdaad ik dacht eerst van niet ,omdat ik gewoon geirriteerd ben en dingen typ zonder dat ik erbij nadenk of eigenlijk wil , daarom ga ik ook even mijn telefoon wegleggen zodat ik die niet meer ga pakken tegen mijn zin in om iets hier te typen alleen maar om het oneens te zijn want mijn hele dag is alweer verpest door m'n berichten hier. Maar inderdaad verkoop types kunnen goed inspelen op de wensen van een ander, hoewel het vaak gewoon een script is en iedereen er een hekel aan heeft. Maar goed iedereen heeft ook een hekel aan autisten dus er is toch een verband.

[ Bericht 13% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 21-07-2017 17:40:31 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172577843
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:27 schreef Allures het volgende:

[..]

Ik bedoel dat wat je beschrijft echt fucking autistisch is
Omdat jij iets makkelijk vind kun je je niet voorstellen dat het voor een ander anders kan zijn. Dat is autistisch
Nee, hij mist empathie. Dat is wat anders.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_172577907
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:07 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De jongen is nu al weer een stuk ouder en kan geen woord lezen of schrijven. Terwijl er niets mis was met zijn intelligentie. Hij is nu beland als schoonmaker, omdat hij niks anders kan, maar het is wel duidelijk dat hij veel en veel meer in de mars heeft dan alleen maar tafeltjes boenen, maar hij kan niet lezen, zeer triest... Het zal ook zijn ouders de schuld zijn, want hij bracht als kind zijn leven door door altijd achter de tv te zitten met zijn mond open. En verder kwam er helemaal niets uit. (Ik heb nog nooit zoiets gezien).
Hoe vaak zie jij die jongen? Wat een hoop aannames...
pi_172577935
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Waarom niet dan? Wat aan verkopen maakt dat dit iets onmogelijks is voor autisten? Dat ze weten wat de ander wil? Dat is toch helemaal niet belangrijk? Als dat zo is waren alle straatverkopers en callcentermedewerkers die ik tegen ben gekomen echt heel autistisch.
over het algemeen proberen callcentres dingen aan te smeren door te richten op empathie. Je moet leuk gevonden worden, aangenaam, goede babbel. Ze moeten je het gunnen.
pi_172577996
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:22 schreef Sigaartje het volgende:
Vergeef me als ik een open doel intrap. Maar dit topic is serieus bedoeld.
Sinds ik op het Fok!-forum zit, vertellen veel leden hier dat ze autist zijn. Dat valt me op.
Maar sinds toen ben ik me er in ook gaan verdiepen en de eerste verrassing waar ik tegen aan liep dat een enorm groot deel van de mensen autist zijn. Nooit geweten. En ik wist er ook helemaal niks van.

Ik ben een niet-autist en ik snap er ook helemaal niets van. Ik loop tegen onbegrip aan bij mezelf.

Paar voorbeelden.
Een tijd geleden kwam ik bij een echtpaar op bezoek en er zat daar hun zoontje (zeven of acht jaar of zo, zeg maar voor de vorm dat hij Kees heette). Dus ik zeg "Goeiemiddag Kees!".
Hij keek me met grote ogen aan met zijn mond open. Dus ik zeg weer "Goeiemiddag Kees!". Weer niks. dus ik zeg: "en wat zeggen we dan? Kun je geen goedemiddag terug zeggen?"
Nee dus.
Ik was diep beledigd. Dat zo'n jongen geen normale omgangsvormen kent. Zijn moeder excuseerde zich "Hij is autistisch". Ok, excuses aanvaard, maar ik snap er helemaal niks van. Zo moeilijk is het toch niet om goedemiddag terug te zeggen. Het uitrekenen van 2x3 is pittiger, lijkt me. Dan kun je wel 100x autistisch zijn, maar je kunt toch wel een regeltje leren

Of ben ik nou naief of zo?
Im de meeste gevallen gaat autisme gepaard met mentale retadatie en daarbij zijn autisten non verbaal.
pi_172578122
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:17 schreef Murdera het volgende:

[..]

over het algemeen proberen callcentres dingen aan te smeren door te richten op empathie. Je moet leuk gevonden worden, aangenaam, goede babbel. Ze moeten je het gunnen.
Ja bedankt voor de reactie dat is wel zo, sommigen missen die gunfactor en vlotte babbel gewoon en qua psychiatrische aandoeningen lijkt dat dan het meest op autisme
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172578147
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:15 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hoe vaak zie jij die jongen? Wat een hoop aannames...
Aannames??
Dat is allemaal uit onderzoek gekomen.
Ik zie de jongen weinig, maar de vader is een kameraad van me.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172578499
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:30 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja bedankt voor de reactie dat is wel zo, sommigen missen die gunfactor en vlotte babbel gewoon en qua psychiatrische aandoeningen lijkt dat dan het meest op autisme
Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten hoor, ik ben ooit in zo'n training geweest, en dan zie je dat iedereen die niet makkelijk praat of een vlotte babbel heeft snel uitvalt, niet alleen autisten, gewoon iedereen die niet uhm, altijd praat alsof hij 2 biertjes op heeft zeg maar ;)
pi_172579401
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:47 schreef Murdera het volgende:

[..]

Je hoeft het niet persoonlijk op te vatten hoor, ik ben ooit in zo'n training geweest, en dan zie je dat iedereen die niet makkelijk praat of een vlotte babbel heeft snel uitvalt, niet alleen autisten, gewoon iedereen die niet uhm, altijd praat alsof hij 2 biertjes op heeft zeg maar ;)
Nee deed ik ook niet hoor. Ja dat klopt, het is wel prettig als je dat kunt, ik werkte ooit heel kort bij een callcenter toen werden er tips gegeven om een vlotte babbel te krijgen aan iedereen die het niet had, maar zonder succes. Er is ook nog geen "genezing" mogelijk voor autisme. Maar ja wat is genezing in dit geval, verschil moet er ook wezen natuurlijk
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 21 juli 2017 @ 18:33:01 #52
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_172579494
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 18:27 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nee deed ik ook niet hoor. Ja dat klopt, het is wel prettig als je dat kunt, ik werkte ooit heel kort bij een callcenter toen werden er tips gegeven om een vlotte babbel te krijgen aan iedereen die het niet had, maar zonder succes.
Ik vind het nog een verschil tussen een vlotte babbel hebben een een gladjanus met verkooptalent zijn die iedereen iets aan kan smeren over de telefoon.

Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit een product kunnen verkopen waar ik zelf niet achter sta, en die telemarketeers hebben nogal eens de neiging om mensen gewoon troep te verkopen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Moderator zaterdag 22 juli 2017 @ 01:02:20 #53
441859 crew  Lenny77
pi_172589184
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:07 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De jongen is nu al weer een stuk ouder en kan geen woord lezen of schrijven. Terwijl er niets mis was met zijn intelligentie. Hij is nu beland als schoonmaker, omdat hij niks anders kan, maar het is wel duidelijk dat hij veel en veel meer in de mars heeft dan alleen maar tafeltjes boenen, maar hij kan niet lezen, zeer triest... Het zal ook zijn ouders de schuld zijn, want hij bracht als kind zijn leven door door altijd achter de tv te zitten met zijn mond open. En verder kwam er helemaal niets uit. (Ik heb nog nooit zoiets gezien).
Ik vind dit een afschuwelijke post! Net of die ouders er voor gekozen hebben en ze zijn er ook nog zelf schuld van volgens jou.
Deze jongen heeft waarschijnlijk een veel hoger iq dan jou maar heeft de weg in zijn hoofd niet gevonden om het naar buiten te brengen. Waarschijnlijk kalmeerde hij bij de tv.
Sommige mensen met zwaar autisme hebben de standaard fatsoen-regeltjes nooit in hun leven door.

Hoe dan ook... Ik vind mensen met autisme net hele mooie mensen. Ze hebben een fantastisch karakter, ook al is het vaak wat moeilijker.
Maar als jij je in hun kunt verplaatsen dan zie je vaak een hele interessante persoonlijkheid naar boven komen.
Jij als zelfverklaarde niet-autist zou dit natuurlijk heel goed moeten kunnen maar je antwoorden wijzen eigenlijk toch op een beperkt inlevingsvermogen en een hoog 'ik ben de man' gehalte.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 22 juli 2017 @ 07:52:04 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172590432
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:07 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De jongen is nu al weer een stuk ouder en kan geen woord lezen of schrijven. Terwijl er niets mis was met zijn intelligentie. Hij is nu beland als schoonmaker, omdat hij niks anders kan, maar het is wel duidelijk dat hij veel en veel meer in de mars heeft dan alleen maar tafeltjes boenen, maar hij kan niet lezen, zeer triest... Het zal ook zijn ouders de schuld zijn, want hij bracht als kind zijn leven door door altijd achter de tv te zitten met zijn mond open. En verder kwam er helemaal niets uit. (Ik heb nog nooit zoiets gezien).
Wat ik bedoelde met "dat de ouders het niet goed oppakken" is dit: Als je weet dat je kind zwaar autistisch is, neem je het niet zomaar mee naar een onbekende plaats, met onbekende mensen. Als je gedragsproblemen verwacht, zeg je dat vóór het bezoek aan de gastheer. Eventueel vraag je de gastheer bepaalde "prikkels" te verwijderen (bijvoorbeeld de tv uit te doen tijdens het bezoek). Als je dan met je kind binnenkomt in een voor dat kind onbekende en daarom overweldigende omgeving, stel je het kind zo veel mogelijk op zijn gemak. Als de gastheer het kind begroet en het kind reageert niet, kun je als ouder het kind helpen: "zeg maar hallo tegen oom Sigaartje". Dan hoeft dat kind ook niet meer te bedenken hoe hij die wildvreemde moet aanspreken.
Ze hadden iets mee kunnen nemen waarmee hij zich zou kunnen vermaken.
Als ouder heeft het weinig zin de diagnose door te geven aan mensen die autisme, en specifiek de vorm van hun kind, toch niet snappen. Zeg liever hoe het kind erin zit: "Hij moet wennen aan een nieuwe omgeving", "Hij is overweldigd door je inrichting (wat woon je hier leuk)", "Hij moet altijd even wennen aan nieuwe mensen", "Hij is moe (van de reis)".

Er zijn geen manieren om een kind autistisch te maken, "genezing" is er ook niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 22-07-2017 08:13:13 ]
  zaterdag 22 juli 2017 @ 07:56:56 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172590459
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 13:29 schreef hafcfan het volgende:
Autisten zijn echt hele vreemde mensen. Totaal geen inlevingsvermogen vaak
Dat denk je maar. Vaak ligt het eraan dat ze geen emotionele reactie geven, ze gebruiken geen of weinig gezichtsuitdrukkingen of andere gebaren om te communiceren. Ze flappen hun gevoelens er ook niet verbaal uit.

Het andere inlevingsvermogen werkt op een ander vlak: ze denken dat jij hetzelfde weet als zijzelf. Althans een deel van de autisten.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 08:03:07 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172590517
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:18 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

Als al die dingen al zijn bekeken, oke. Maar goed, ik zal ook wel autistisch zijn, het interesseert me inmiddels niet zoveel meer. Het is niet dat ik een aandoening als autisme niet een beetje begrijp (denk ik, ik vind het even arrogant en "autistisch" om met zekerheid te stellen dat je iets 100% kan begrijpen van iemand die een ander soort hersenen heeft mits dat natuurlijk echt zo is) wat ik alleen niet begrijp is waarom er zo wordt gekeken naar symptomen ipv mogelijke oorzaken zodanig dat het een aandoening van een individu wordt waar de rest van de samenleving uiteraard niets aan kan doen.
Jij zou iemand die niet kan lopen ook willen onderzoeken hoe het kan dat hij zijn benen heeft verloren in plaats van hem een rolstoel te geven zodat hij weer verder kan met zijn leven, begrijp ik.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 08:09:08 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172590545
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 17:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

een autist die mensen moet overhalen om iets te kopen lijkt me dan ook niet echt een succes.
De autist komt vermoedelijk snel met zichzelf in de knoop vanwege het typische rechtvaardigheidsgevoel en eerlijkheid. Tenzij je echt een topproduct hebt natuurlijk. Verkopers zijn nu eenmaal leugenaars die hun product net iets te rooskleurig aanprijzen.
pi_172590674
Ts jij komt zelf ook niet helder over.
pi_172595953
Ik heb nooit problemen gehad in de omgang met autisten. Mijn oom heeft autisme (als enige in de familie) en die weet van alle bussen en trams die aankomen precies welk nummer het is. Alles ook extreem goed geordend in zijn huis. Machtig mooi vind ik dat.

Onbegrip komt verder niet alleen bij autisme voor. Als schizofreen ervaar ik ook onbegrip. Mensen hebben snel de neiging om te zeggen "wat een complete gek is dat". Terwijl ik dan bv paranoïde ben. Kan me dat verder wel voorstellen dat mensen zo reageren, zeker als ik me als een idioot gedraag.
pi_172596607
Autisme heeft op FOK! een iets andere betekenis dan in de echte wereld. Iemand die niet elk weekend dronken is wordt hier al als autist gezien.
pi_172597638
Ik heb juist vaker mot met autisten vanwege hun koppigheid/standvastigheid. Kan ook een goede eigenschap zijn, maar bij mij is dat vooral een nadeel. Eén iemand begon ineens tegen me te schelden en allerlei persoonlijke verwensingen te roepen, alleen maar vanwege een verschil in politieke voorkeur. ( :') x oneindig). Ander iemand (weet officieel niet of t een autist is maar volgens mij wel) begon ineens enorm raar te doen over dat ik over dr zou roddelen/praten op een slechte manier. Nooit gedaan en dan moet ik dat gaan uitleggen terwijl ik geheel onschuldig ben. Onnodig te zeggen dat ik daar geen contact meer mee heb. Persoon 3 (weet niet van een diagnose, maar later vielen dingen op hun plaats) had eveneens het inlevingsvermogen van een theelepel en vond het nodig te gaan zeiken dat ik niet dr handje vasthield bij het inleveren van een groepsopdracht. We moesten het voordat college begon inleveren, zij moest alleen nog mailen en had mijn mail al, dus ik liep vast richting college, wordt ze boos ( :') x oneindig). Ook geen contact meer mee.

Zitten ook aardige types tussen, een beetje onhandig maar wel goede mensen verder. Helaas net wat te veel slechte ervaringen om er heel positief over te zijn.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:04:30 #62
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_172598749
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 16:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Wil dit topic niet vervuilen door te praten over een ander topic, dus ik houd het zo kort mogelijk.

Onderstaande is als feedback, dus geen aanval, neem er geen aanstoot aan:

- Je schrijft enorm rommelig en onaantrekkelijk. Geen interpunctie en één grote lap tekst die niet uitnodigt om te lezen.

- Als je een discussie wil hebben, moet je wel een sfeer creeëren waaruit blijkt dat je openstaat voor de mening van een ander. Zie de eerste reactie in jouw topic; de manier waarop je openingspost is geschreven zorgt ervoor dat mensen defensief reageren.

- Je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om op de juiste manier over te komen. Het helpt al veel als je geen 'radicale' standpunten inneemt, zoals in je eerste paar woorden: "Psychiatrische ziekten bestaan niet". Dat is vast prima wanneer je een column schrijft, maar niet als je een open discussie wil voeren. Meer schrijven vanuit jezelf (zie openingspost van dit topic) zodat het overkomt als een mening, en niet als een feit (niemand wil aanhoren dat hun ziekte niet bestaat).

Ik moest overigens echt enorm veel moeite doen om jouw post te lezen, normaal gesproken was ik al gestopt na een regel of twee.
ik moet idd ook echy moeite doen om zijn post te lezen. Hij formuleert de dingen niet echt duidelijk en erg langdradig
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:21:04 #63
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_172599194
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:22 schreef Sigaartje het volgende:
Vergeef me als ik een open doel intrap. Maar dit topic is serieus bedoeld.
Sinds ik op het Fok!-forum zit, vertellen veel leden hier dat ze autist zijn. Dat valt me op.
Maar sinds toen ben ik me er in ook gaan verdiepen en de eerste verrassing waar ik tegen aan liep dat een enorm groot deel van de mensen autist zijn. Nooit geweten. En ik wist er ook helemaal niks van.

Ik ben een niet-autist en ik snap er ook helemaal niets van. Ik loop tegen onbegrip aan bij mezelf.

Paar voorbeelden.
Een tijd geleden kwam ik bij een echtpaar op bezoek en er zat daar hun zoontje (zeven of acht jaar of zo, zeg maar voor de vorm dat hij Kees heette). Dus ik zeg "Goeiemiddag Kees!".
Hij keek me met grote ogen aan met zijn mond open. Dus ik zeg weer "Goeiemiddag Kees!". Weer niks. dus ik zeg: "en wat zeggen we dan? Kun je geen goedemiddag terug zeggen?"
Nee dus.
Ik was diep beledigd. Dat zo'n jongen geen normale omgangsvormen kent. Zijn moeder excuseerde zich "Hij is autistisch". Ok, excuses aanvaard, maar ik snap er helemaal niks van. Zo moeilijk is het toch niet om goedemiddag terug te zeggen. Het uitrekenen van 2x3 is pittiger, lijkt me. Dan kun je wel 100x autistisch zijn, maar je kunt toch wel een regeltje leren.

Op een ander niveau zie ik hier een topic over auto's waarbij nummerplaten links of rechts zitten. "Ik kan dat niet handelen", schrijft de TS. Whut??
Daar rijdt gewoon een auto en de plaat zit links, daar is hij geschroefd, so what?

Dan denk ik bij mezelf: dan doe je je best maar om te leren goedemiddag te zeggen en te accepteren dat sommige auto's hun nummerbord links of rechts zit. Een kasboek bijhouden is moeilijker.

Of ben ik nou naief of zo?
nee niet naief, eerder simpel . jij vindt t uitrekenen van 2 maal 3 pittiger maar een ander mss niet. Er zijn een hoop autisten die intelligent zijn maar niet aanvoelen hoe ze moeten reageren in sociale situaties...dat moeten ze uit hun hoofd leren. Zij leren dan dat ze in situatie a ' hoi' moeten zeggen maar weten dan niet of dat dan ook in situatie b moet of zeggen het ook in een situatie waar iemand jankend binnen komt terwijl je dan die persoon beter kunt gaan troosten.
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:22:06 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172599224
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:16 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb juist vaker mot met autisten vanwege hun koppigheid/standvastigheid. Kan ook een goede eigenschap zijn, maar bij mij is dat vooral een nadeel. Eén iemand begon ineens tegen me te schelden en allerlei persoonlijke verwensingen te roepen, alleen maar vanwege een verschil in politieke voorkeur. ( :') x oneindig). Ander iemand (weet officieel niet of t een autist is maar volgens mij wel) begon ineens enorm raar te doen over dat ik over dr zou roddelen/praten op een slechte manier. Nooit gedaan en dan moet ik dat gaan uitleggen terwijl ik geheel onschuldig ben. Onnodig te zeggen dat ik daar geen contact meer mee heb. Persoon 3 (weet niet van een diagnose, maar later vielen dingen op hun plaats) had eveneens het inlevingsvermogen van een theelepel en vond het nodig te gaan zeiken dat ik niet dr handje vasthield bij het inleveren van een groepsopdracht. We moesten het voordat college begon inleveren, zij moest alleen nog mailen en had mijn mail al, dus ik liep vast richting college, wordt ze boos ( :') x oneindig). Ook geen contact meer mee.

Zitten ook aardige types tussen, een beetje onhandig maar wel goede mensen verder. Helaas net wat te veel slechte ervaringen om er heel positief over te zijn.
Ten eerste weet jij niet wat de diagnose was, dus je projecteert maar wat. Grote kans dat het geen autisten waren, ik zie er geen typsch autistisch gedrag in.
Daarnaast zijn alle autisten anders, en naast autist zijn ze ook gewoon mens. Die ook wel eens hun slechte dagen hebben.
pi_172599327
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarnaast zijn alle autisten anders, en naast autist zijn ze ook gewoon mens. Die ook wel eens hun slechte dagen hebben.
Dit ja, de ene is de andere niet.
Er zijn autisten die doen nog hun best om bv empathie te tonen (ondanks hun beperkingen), sommige kunnen het helemaal niet..
Maar er zitten er ook bij die denken ik ben autist dus ik doe er niet eens moeite voor.

Die laatste groep zorgen voor het stigma.
Hell To The Liars
  zaterdag 22 juli 2017 @ 17:26:19 #66
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172599345
Rechte man in een kromme wereld. Mensen begrijpen of snappen het vaak niet en daarom oordelen ze vaak zo hard erover.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 18:21:41 #67
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_172600720
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ten eerste weet jij niet wat de diagnose was, dus je projecteert maar wat. Grote kans dat het geen autisten waren, ik zie er geen typsch autistisch gedrag in.
Daarnaast zijn alle autisten anders, en naast autist zijn ze ook gewoon mens. Die ook wel eens hun slechte dagen hebben.
Ik denk eigenlijk dat er een kern van waarheid in zit wat DD zegt. Ik had eens met iemand met de autisme diagnose te maken die boos op me is uitgevallen omdat ik tien minuten te laat aankwam. Het leuke was ook nog dat dat de enige keer was dat ik te laat was bij de persoon in kwestie. Sommige mensen met autisme kunnen van nogal kleine dingen iets heel groots maken. Kunnen ze niks aan doen natuurlijk, maar soms bekruipt er je op zo'n moment een :') :{w gevoel.
pi_172600986
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:21 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat er een kern van waarheid in zit wat DD zegt. Ik had eens met iemand met de autisme diagnose te maken die boos op me is uitgevallen omdat ik tien minuten te laat aankwam. Het leuke was ook nog dat dat de enige keer was dat ik te laat was bij de persoon in kwestie. Sommige mensen met autisme kunnen van nogal kleine dingen iets heel groots maken. Kunnen ze niks aan doen natuurlijk, maar soms bekruipt er je op zo'n moment een :') :{w gevoel.
Ja dat was ook de essentie van mijn post. Al dat moeilijke gedoe om kleine dingetjes is echt :')
Overigens zijn de dingen die ik noemde niet de enige redenen waarom ik dacht dat de laatste twee personen autisten waren (de eerste was het wel, dat was bekend). Het is voor beiden een samenstel van feiten, dan komt op een gegeven moment alles bij elkaar, krijg je een optelsommetje en dan is de conclusie dat het autisten zijn ineens best logisch. Ik weet nogmaals niet of t klopt en zou er hardop ook nooit wat over zeggen, maar ik heb goede redenen om aan te nemen dat het wel zo is.
pi_172601342
Autisme en onbegrip worden vaak in één adem genoemd, maar daar hebben de specialisten en belangenorganisaties zelf aan mee gedaan door te rotszooien met de criteria voor de diagnoses. Het is de meest brede en onbegrijpelijke diagnose geworden onderhand, vind ik niet raar.
pi_172604333
Bijzonder, dat de gebruiker met de kortste gedachtegang van dit forum hier een topic over maakt.
.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 23:53:28 #71
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172609988
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:21 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat er een kern van waarheid in zit wat DD zegt. Ik had eens met iemand met de autisme diagnose te maken die boos op me is uitgevallen omdat ik tien minuten te laat aankwam. Het leuke was ook nog dat dat de enige keer was dat ik te laat was bij de persoon in kwestie. Sommige mensen met autisme kunnen van nogal kleine dingen iets heel groots maken. Kunnen ze niks aan doen natuurlijk, maar soms bekruipt er je op zo'n moment een :') :{w gevoel.
Ja, want mensen zonder autisme wordenn nóóit boos als je te laat bent...
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 00:25:39 #72
441859 crew  Lenny77
pi_172611034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 18:21 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat er een kern van waarheid in zit wat DD zegt. Ik had eens met iemand met de autisme diagnose te maken die boos op me is uitgevallen omdat ik tien minuten te laat aankwam. Het leuke was ook nog dat dat de enige keer was dat ik te laat was bij de persoon in kwestie. Sommige mensen met autisme kunnen van nogal kleine dingen iets heel groots maken. Kunnen ze niks aan doen natuurlijk, maar soms bekruipt er je op zo'n moment een :') :{w gevoel.
Het fatsoen hebben om even te laten weten dat je wat later zou zijn?
Kwam dat niet in je op?
En dan de autist bashen...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 23 juli 2017 @ 10:28:46 #73
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_172615081
quote:
15s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 23:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, want mensen zonder autisme wordenn nóóit boos als je te laat bent...

quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 00:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Het fatsoen hebben om even te laten weten dat je wat later zou zijn?
Kwam dat niet in je op?
En dan de autist bashen...
Om het in de context te plaatsen het ging hier om een verjaardagsfeest van de persoon in kwestie. Meestal komen mensen dan niet precies op het aangegeven tijdstip aan. Omdat ik van de diagnose afwist probeerde ik daar op tijd te zijn, maar door vertraging met de bus kwam ik dus 10 minuten later aan dan de aangegeven tijd. Toen kreeg ik me dus daar een partij boosheid over me heen. Ik weet wel heel zeker dat mensen zonder autisme niet in die context zo naar me zouden reageren en al helemaal niet de manier waarop. Misschien was het handig geweest om dat even te sms'en, maar daar heb ik niet meer aan gedacht. Zelfs al was dat een fout van mijn kant, dan nog vind ik de reactie die ik heb gekregen, zelfs na excuses, buiten proportioneel en typisch autistisch.
  zondag 23 juli 2017 @ 11:21:45 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172616315
quote:
13s.gif Op zondag 23 juli 2017 10:28 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]


[..]

Om het in de context te plaatsen het ging hier om een verjaardagsfeest van de persoon in kwestie. Meestal komen mensen dan niet precies op het aangegeven tijdstip aan. Omdat ik van de diagnose afwist probeerde ik daar op tijd te zijn, maar door vertraging met de bus kwam ik dus 10 minuten later aan dan de aangegeven tijd. Toen kreeg ik me dus daar een partij boosheid over me heen. Ik weet wel heel zeker dat mensen zonder autisme niet in die context zo naar me zouden reageren en al helemaal niet de manier waarop. Misschien was het handig geweest om dat even te sms'en, maar daar heb ik niet meer aan gedacht. Zelfs al was dat een fout van mijn kant, dan nog vind ik de reactie die ik heb gekregen, zelfs na excuses, buiten proportioneel en typisch autistisch.
Het staat nergens als typisch autistisch om om zoiets heel erg boos te worden. Denk dat er meer aan de hand is - ik ken verschillende mensen die wèl te pas en te onpas vertellen dat hun kind autistisch is, of zij dat zelf zijn, maar andere diagnoses verzwijgen.
pi_172616550
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 01:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik vind dit een afschuwelijke post! Net of die ouders er voor gekozen hebben en ze zijn er ook nog zelf schuld van volgens jou.
Deze jongen heeft waarschijnlijk een veel hoger iq dan jou maar heeft de weg in zijn hoofd niet gevonden om het naar buiten te brengen. Waarschijnlijk kalmeerde hij bij de tv.
Sommige mensen met zwaar autisme hebben de standaard fatsoen-regeltjes nooit in hun leven door.

Hoe dan ook... Ik vind mensen met autisme net hele mooie mensen. Ze hebben een fantastisch karakter, ook al is het vaak wat moeilijker.
Maar als jij je in hun kunt verplaatsen dan zie je vaak een hele interessante persoonlijkheid naar boven komen.
Jij als zelfverklaarde niet-autist zou dit natuurlijk heel goed moeten kunnen maar je antwoorden wijzen eigenlijk toch op een beperkt inlevingsvermogen en een hoog 'ik ben de man' gehalte.
Nou bedankt. Je kent de situatie helemaal niet. Wat ik bedoelde is dat die jongen jarenlang niets anders deed dan tv kijken en dat de ouders helemaal niets deden daarmee.
En wat is dat voor een opmerking over mijn iq? Slaat nergens op.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172616565
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 20:47 schreef Fer het volgende:
de gebruiker met de kortste gedachtegang van dit forum
Wat bedoel je hiermee?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator zondag 23 juli 2017 @ 11:37:37 #77
441859 crew  Lenny77
pi_172616682
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 11:31 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nou bedankt. Je kent de situatie helemaal niet. Wat ik bedoelde is dat die jongen jarenlang niets anders deed dan tv kijken en dat de ouders helemaal niets deden daarmee.
En wat is dat voor een opmerking over mijn iq? Slaat nergens op.
Die opmerking van mij over je iq stelt niets voor. Jij kan best een iq van 135 hebben, hij kan nog hoger zitten. Ben jij dan dom?

En wie zegt dat die ouders niets geprobeerd hebben? Kinderen met zwaar autisme (zoals deze jongen zo te lezen) kan je vaak niet eens bereiken. Je krijgt hevige fysieke en emotionele reacties als je hun in situaties plaatst die ze niet kunnen hanteren. De tv zou wel eens het enige kunnen zijn wat hem laat ontspannen. Wat doe je dan als ouder?
Op dit gebied weet je niet waar je over spreekt, sorry.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_172618391
quote:
13s.gif Op zondag 23 juli 2017 10:28 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

[..]

Om het in de context te plaatsen het ging hier om een verjaardagsfeest van de persoon in kwestie. Meestal komen mensen dan niet precies op het aangegeven tijdstip aan. Omdat ik van de diagnose afwist probeerde ik daar op tijd te zijn, maar door vertraging met de bus kwam ik dus 10 minuten later aan dan de aangegeven tijd. Toen kreeg ik me dus daar een partij boosheid over me heen. Ik weet wel heel zeker dat mensen zonder autisme niet in die context zo naar me zouden reageren en al helemaal niet de manier waarop. Misschien was het handig geweest om dat even te sms'en, maar daar heb ik niet meer aan gedacht. Zelfs al was dat een fout van mijn kant, dan nog vind ik de reactie die ik heb gekregen, zelfs na excuses, buiten proportioneel en typisch autistisch.
Ik heb van iemand het omgekeerde meegemaakt. Ging erom dat we een bepaalde tijd hadden afgesproken. Mevrouw komt doodleuk zonder bericht een half uur later aankakken. Zat ik daar te wachten. Kwartiertje later oke, maar een half uur en dan ook nog zonder bericht. De reden was dat ze 'rustig wakker wilde worden'. Jaja, smoesjes. Toen heb ik ook ff een tijdje de boot afgehouden. Zo ga je niet met mensen om. Was iemand waarbij ik niet officieel van een diagnose afweet, maar heb wel het vermoeden dat het een autist is, op basis van een opeenstapeling van gebeurtenissen.
  zondag 23 juli 2017 @ 13:14:34 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172618470
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:09 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik heb van iemand het omgekeerde meegemaakt. Ging erom dat we een bepaalde tijd hadden afgesproken. Mevrouw komt doodleuk zonder bericht een half uur later aankakken. Zat ik daar te wachten. Kwartiertje later oke, maar een half uur en dan ook nog zonder bericht. De reden was dat ze 'rustig wakker wilde worden'. Jaja, smoesjes. Toen heb ik ook ff een tijdje de boot afgehouden. Zo ga je niet met mensen om. Was iemand waarbij ik niet officieel van een diagnose afweet, maar heb wel het vermoeden dat het een autist is, op basis van een opeenstapeling van gebeurtenissen.
A-typisch voor autisten. Je kunt niet al het ongewenste gedrag afwentelen op autisme.
pi_172638525
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 01:02 schreef Lenny77 het volgende:
een hoog 'ik ben de man' gehalte.
Dat is echt niet zo bedoeld. Het is eerder frustrerende bedoeld. Het is eerder mijn gedachte van - wat is er mis met mij? -
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator maandag 24 juli 2017 @ 12:30:19 #81
441859 crew  Lenny77
pi_172640365
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat is echt niet zo bedoeld. Het is eerder frustrerende bedoeld. Het is eerder mijn gedachte van - wat is er mis met mij? -
Er is helemaal niets mis met jou ;)
Wees dankbaar :*
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_172640385
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 12:30 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Er is helemaal niets mis met jou ;)
Wees dankbaar :*
Ben ik zeker, bij veel meer dingen (dat ik het zo goed heb en dat ik veel vrienden heb, alleen ongelukkig in de liefde, maar ja, een mens kan niet alles hebben. :) )
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator maandag 24 juli 2017 @ 12:33:47 #83
441859 crew  Lenny77
pi_172640412
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 12:32 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ben ik zeker, bij veel meer dingen (dat ik het zo goed heb en dat ik veel vrienden heb, alleen ongelukkig in de liefde, maar ja, een mens kan niet alles hebben. :) )
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook op vlak van de liefde komt het wel in orde!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_172640745
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 12:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook op vlak van de liefde komt het wel in orde!
Dank je voor je compliment. :)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172642162
Mijn dochter komt geregeld met vriendinnetjes en vriendjes thuis, dezen zijn altijd erg verlegen en eigenlijk zie ik ze amper, dan is het roetsj en ze zijn weer weg, 2 jaar geleden kwam ze met een jongetje thuis die vrolijk zijn hand uit stak zichzelf voorstelde, grapjes maakte en enorm veel praatjes had, moet zeggen was heel verbaasd.
Uiteraard wilde ik even met ze meelopen, even kennismaken met de ouders, zodat zij ook wisten waar hun zoon uithing.
Het jongetje is dus erg autistisch en heeft met sommige dingen heel veel moeite.

Dus zo kan het soms ook.
  Moderator maandag 24 juli 2017 @ 14:51:21 #86
441859 crew  Lenny77
pi_172643606
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:58 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Mijn dochter komt geregeld met vriendinnetjes en vriendjes thuis, dezen zijn altijd erg verlegen en eigenlijk zie ik ze amper, dan is het roetsj en ze zijn weer weg, 2 jaar geleden kwam ze met een jongetje thuis die vrolijk zijn hand uit stak zichzelf voorstelde, grapjes maakte en enorm veel praatjes had, moet zeggen was heel verbaasd.
Uiteraard wilde ik even met ze meelopen, even kennismaken met de ouders, zodat zij ook wisten waar hun zoon uithing.
Het jongetje is dus erg autistisch en heeft met sommige dingen heel veel moeite.

Dus zo kan het soms ook.
Ja inderdaad. Maar vaak zie je dan (als je oplettend bent) dat het een hele spraakwaterval is en nogal vanuit 1 kant. Vertellen en vertellen maar niet echt een echte conversatie houden.
Dit zijn meer de gevallen die vroeger onder asperger vielen. Ts zijn vb valt onder het zwaardere kern-autisme.
Nu is alles ass. Wat op zich jammer is want er zijn echt grote verschillen bij de mensen met autisme. En zelfs bij de specifieke types is er een verschil.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 24 juli 2017 @ 17:51:29 #87
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172646749
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2017 13:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

A-typisch voor autisten. Je kunt niet al het ongewenste gedrag afwentelen op autisme.
Wel het gedrag dat duidt op egoïsme, want wat een unieke sneeuwvlokjes zijn het toch... Al die patiëntjes hebben heel hun leven mama aan het handje gehad.
1 + 1 = blauw
  maandag 24 juli 2017 @ 18:11:16 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172647107
quote:
13s.gif Op maandag 24 juli 2017 17:51 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wel het gedrag dat duidt op egoïsme, want wat een unieke sneeuwvlokjes zijn het toch... Al die patiëntjes hebben heel hun leven mama aan het handje gehad.
Dat bedoel ik. Autisten zijn gewoonlijk niet egoïstisch.
pi_172648928
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Autisten zijn gewoonlijk niet egoïstisch.
Mijn ervaring is toch anders. Niet per se met die persoon maar wel met andere autisten.
pi_172649778
quote:
13s.gif Op maandag 24 juli 2017 17:51 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wel het gedrag dat duidt op egoïsme, want wat een unieke sneeuwvlokjes zijn het toch... Al die patiëntjes hebben heel hun leven mama aan het handje gehad.
Leuke post, ik wens je een kind dat ook autisme zal hebben.
pi_172649990
Die begrippen zouden er moeten zijn om mensen te kunnen helpen in plaats van dat ze elke keer weer tegen onbegrip aanlopen. Maar de praktijk is dat men met die labels strooit om mensen maar in hokjes te plaatsen. En ik merk ook steeds vaker dat met name de ouders zulke diagnosen misbruiken als excuus voor het wangedrag van hun kind. Autistisch, ADHD of helemaal niks: sowieso hebben kinderen sturing en opvoeding nodig maar ook liefde en veiligheid.

Bij mij aan de overkant woont een jong stelletje met kleine kinderen. Eén van die kinderen is elke dag de hele tijd hard aan het krijsen. Het is tot aan de volgende straat te horen en iedereen vindt het irritant. "Tja, mijn kindje kan er niks aan doen, want hij heeft ODD." Maar de ouders kunnen ook behoorlijk tekeer gaan. Ik was een keer getuige dat die moeder helemaal hysterisch aan het schreeuwen was binnen. Maar vervolgens hoorde ik dat de kinderen er gewoon bij waren. Aangebeld en ze zei dat er niks aan de hand was en dat ik mij er niet mee moest bemoeien. Maar ik begreep achteraf van buurtbewoners dat dat geregeld voorkomt daar. Dus geen wonder dat dat kind de hele tijd zo schreeuwt, want het is helemaal verpest. Ik heb pas geleden ook meegemaakt dat ik dat gekrijs echt helemaal zat was en besloot toch nog langs te gaan met de vraag of het niet wat zachter kan, omdat het gewoon enorm irritant is. Kwam ik erachter dat de ouders helemaal niet thuis waren en dat kind (een jaar of 3) opgesloten was in zijn kamertje. Ik heb toen maar melding gedaan bij Veilig Thuis. Maar als je kinderen op zo'n jonge leeftijd al zo verpest en als ze op zo'n jonge leeftijd abnormaal gedrag vertonen, dan kan je er vanuit gaan dat het nooit meer helemaal goed zal komen en dat kind een persoonlijkheidsstoornis gaat ontwikkelen.
pi_172650190
quote:
13s.gif Op maandag 24 juli 2017 17:51 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wel het gedrag dat duidt op egoïsme, want wat een unieke sneeuwvlokjes zijn het toch... Al die patiëntjes hebben heel hun leven mama aan het handje gehad.
Tering zeg! |:(

Jij hebt echt een psycholoog nodig met al je negatieve stellingen en vooroordelen. Dat jij nou problemen hebt gehad met een paar mensen die toevallig autistisch zijn, wil niet zeggen dat alle autisten hetzelfde zijn.
pi_172650861
quote:
1s.gif Op maandag 24 juli 2017 19:36 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toch anders. Niet per se met die persoon maar wel met andere autisten.
Autisten hebben vaak meer moeite dan de meeste mensen om zich een voorstelling te maken hoe iemand anders iets interpreteert. Daarbij vinden ze het moeilijker dan anderen om aan nieuwe situaties te wennen. Ze kunnen moeilijker omschakelen van de ene situatie naar de andere.

Tja, dat houdt in dat ze koppig kunnen zijn en weinig empathie kunnen laten zien. Voor andere mensen kan dat weleens moeilijk zijn. Met als wisselwerking dat ze mensen met autisme wel terugkrijgen dat hun gedrag door anderen niet wordt gewaardeerd, maar er wordt niet concreet gezegd wat ze nou verkeerd gedaan hebben. Verwijten worden vaak non-verbaal duidelijk gemaakt en laat dat nou net het punt zijn waar autisten moeite mee hebben om te kunnen begrijpen. Dat draagt er vaak aan bij dat ze een minderwaardigheidscomplex krijgen en een sociale fobie.

Je hoeft van hen geen gedrag te tolereren wat je van iemand anders ook niet pikt. Je moet ze ook niet anders gaan behandelen dan anderen. Maar je kan er wel rekening mee houden dat ze soms meer tijd nodig om iets te verwerken, dus wat dat betreft loont het door wat meer geduld op te brengen.
  maandag 24 juli 2017 @ 21:46:33 #94
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172653001
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:20 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Maar als je kinderen op zo'n jonge leeftijd al zo verpest en als ze op zo'n jonge leeftijd abnormaal gedrag vertonen, dan kan je er vanuit gaan dat het nooit meer helemaal goed zal komen en dat kind een persoonlijkheidsstoornis gaat ontwikkelen.
Dat gaat nergens over. Autisme (en vermoedelijk andere afwijkingen) zijn een lichamelijk (en vermoedelijk genetisch) probleem. Iets met hoe dingen in de hersenen worden verwerkt en een tekort aan bepaalde stoffen. Dat kweek je niet met een slechte opvoeding, het is aangeboren.
Wel kan het voorkomen dat zo'n kind door een slechte opvoeding niet wordt geleerd hoe hij zichzelf kan en mag zijn en daarbij rekening kan houden met anderen.
  maandag 24 juli 2017 @ 21:50:05 #95
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172653104
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Autisten hebben vaak meer moeite dan de meeste mensen om zich een voorstelling te maken hoe iemand anders iets interpreteert. Daarbij vinden ze het moeilijker dan anderen om aan nieuwe situaties te wennen. Ze kunnen moeilijker omschakelen van de ene situatie naar de andere.

Tja, dat houdt in dat ze koppig kunnen zijn en weinig empathie kunnen laten zien. Voor andere mensen kan dat weleens moeilijk zijn. Met als wisselwerking dat ze mensen met autisme wel terugkrijgen dat hun gedrag door anderen niet wordt gewaardeerd, maar er wordt niet concreet gezegd wat ze nou verkeerd gedaan hebben. Verwijten worden vaak non-verbaal duidelijk gemaakt en laat dat nou net het punt zijn waar autisten moeite mee hebben om te kunnen begrijpen. Dat draagt er vaak aan bij dat ze een minderwaardigheidscomplex krijgen en een sociale fobie.

Je hoeft van hen geen gedrag te tolereren wat je van iemand anders ook niet pikt. Je moet ze ook niet anders gaan behandelen dan anderen. Maar je kan er wel rekening mee houden dat ze soms meer tijd nodig om iets te verwerken, dus wat dat betreft loont het door wat meer geduld op te brengen.
Ik heb niet het idee dat je autisme begrijpt.
pi_172654499
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 21:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat je autisme begrijpt.
Ik heb het idee dat je mij niet begrijpt.
pi_172654687
Dit is, hoe dan ook, wel tamelijk hilarisch _O-
  maandag 24 juli 2017 @ 23:32:59 #98
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172656288
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 22:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je mij niet begrijpt.
Waar haal je je informatie dan vandaan? Misschien is het daar beter te begrijpen.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 01:01:57 #99
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172657603
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 18:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Autisten zijn gewoonlijk niet egoïstisch.
Juist wel, dat is eigen aan hun stoornis. Ze leven alleen in hun eigen wereld.

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:12 schreef handkant het volgende:

[..]

Leuke post, ik wens je een kind dat ook autisme zal hebben.
Dat is zeer onaardig van je.

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:25 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Tering zeg! |:(

Jij hebt echt een psycholoog nodig met al je negatieve stellingen en vooroordelen. Dat jij nou problemen hebt gehad met een paar mensen die toevallig autistisch zijn, wil niet zeggen dat alle autisten hetzelfde zijn.
Op mij komen ze allemaal over als robotische, zelfingenomen zonderlingen. Ze ontkennen hun problemen, want het ligt altijd aan de zogenaamde 'onlogische' wereld. Volgens hen ligt de fout altijd buiten hen, want stel je voor dat iemand iets anders denkt... Dat is letterlijk onvoorstelbaar.

Gezien we op dit onderwerp zitten: is jouw moeder nog steeds de oorzaak van al jouw problemen, of heb je eindelijk jouw eigen problematiek erkend? Ben je inmiddels bezig met werken aan jezelf?

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 20:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Je hoeft van hen geen gedrag te tolereren wat je van iemand anders ook niet pikt. Je moet ze ook niet anders gaan behandelen dan anderen. Maar je kan er wel rekening mee houden dat ze soms meer tijd nodig om iets te verwerken, dus wat dat betreft loont het door wat meer geduld op te brengen.
Daarin ben ik het met je eens; als ze willen leven in deze maatschappij, dan moeten ze zich schikken, hoe moeilijk het ook voor ze is. Ze zijn daarin hetzelfde als ieder ander. Behalve die stoornis dan.
1 + 1 = blauw
pi_172657749
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:01 schreef Kamina het volgende:
Op mij komen ze allemaal over als robotische, zelfingenomen zonderlingen. Ze ontkennen hun problemen, want het ligt altijd aan de zogenaamde 'onlogische' wereld. Volgens hen ligt de fout altijd buiten hen, want stel je voor dat iemand iets anders denkt... Dat is letterlijk onvoorstelbaar.

Gezien we op dit onderwerp zitten: is jouw moeder nog steeds de oorzaak van al jouw problemen, of heb je eindelijk jouw eigen problematiek erkend? Ben je inmiddels bezig met werken aan jezelf?

[..]

Daarin ben ik het met je eens; als ze willen leven in deze maatschappij, dan moeten ze zich schikken, hoe moeilijk het ook voor ze is. Ze zijn daarin hetzelfde als ieder ander. Behalve die stoornis dan.
Je vindt ze zelfingenomen en zonderling. Durf je in de spiegel te kijken, want dat is zeker op jou van toepassing.

Gezien jouw postgedrag zou het mij niets verbazen als jij de stoornissen waarover jij je zo stellig, overtrokken en negatief uitlaat zelf ook blijkt te hebben, want je komt behoorlijk over als een autist met borderline-trekken. Je hebt sowieso een enorme plaat voor je kop, want wat mensen ook zeggen tegen je: 't kwartje wil maar niet vallen bij je.

Ik zou maar eens op zoek gaan naar een goede psycholoog in plaats van je overtrokken haatgedachten hier op FOK! te dumpen. Ik weet van meerdere FOK!ers dat ze autisme hebben. En zoals je hier over autisme praat, doe je hen echt onrecht aan.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 01:34:18 #101
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172657798
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Je vindt ze zelfingenomen en zonderling. Durf je in de spiegel te kijken, want dat is zeker op jou van toepassing.

Gezien jouw postgedrag zou het mij niets verbazen als jij de stoornissen waarover jij je zo stellig, overtrokken en negatief uitlaat zelf ook blijkt te hebben, want je komt behoorlijk over als een autist met borderline-trekken. Je hebt sowieso een enorme plaat voor je kop, want wat mensen ook zeggen tegen je: 't kwartje wil maar niet vallen bij je.

Ik zou maar eens op zoek gaan naar een goede psycholoog in plaats van je overtrokken haatgedachten hier op FOK! te dumpen. Ik weet van meerdere FOK!ers dat ze autisme hebben. En zoals je hier over autisme praat, doe je hen echt onrecht aan.
Welke haat heb je het over? Ik vind autisten namelijk slechts zeer vermoeiend, tot het punt dat ik blij ben dat ze zo weinig van doen hebben met de dagelijkse gang van zaken. Waarom je diagnosen stelt n.a.v. wat ik schrijf weet ik ook niet, want dat mag niet eens op dit forum. Wel is het typerend dat je direct afkaatst en je eigen problemen projecteert op je omgeving, maar dat is jouw probleem.

Je bent uiteraard vrij om uit te leggen waarom je het niet met me eens bent, maar doe het wel wat minder hatelijk, alsjeblieft. Het zal vast moeilijk voor te stellen zijn voor je, maar ik heb ook gevoel. :{w
1 + 1 = blauw
  dinsdag 25 juli 2017 @ 01:50:24 #102
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_172657911
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Sigaartje, wat je beschrijft is zeer herkenbaar.
Ik wil het in wat breder verband trekken door er ook andere 'modieuze' aandoeningen bij te halen.

Hyperventilatie om mee te beginnen. Niemand wist wat het was, maar binnen de kortste keren liepen hele volksstammen te puffen in papieren zakjes. Want dat moest van de dokter.

Dan die andere modegril (weet even de naam niet) maar deze 'patiënten lopen voortdurend te vloeken en schelden, gebruiken schuttingwoorden en maken rare geluiden.
Hele bibliotheken zijn volgeschreven over deze ziekte, er zijn programma's over gemaakt en toch ben ik nog nooit zo iemand tegengekomen.

Ook ADHD (hoop dat ik het goed schrijf) is een mooi voorbeeld.
Komt voornamelijk voor bij kleine jongetjes die volgens de school te druk zijn en dus medicijnen nodig hebben om weer rustig te worden.
Autisme is geen "modieuze" aandoening. Snap je reactie verder wel.
Verder uit het Tourette gebeuren zich niet alleen maar in vloeken en schelden, dat heeft Bart de Graaff een beetje vertekend.
Feel the fuzz!
pi_172658096
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Je vindt ze zelfingenomen en zonderling. Durf je in de spiegel te kijken, want dat is zeker op jou van toepassing.

Gezien jouw postgedrag zou het mij niets verbazen als jij de stoornissen waarover jij je zo stellig, overtrokken en negatief uitlaat zelf ook blijkt te hebben, want je komt behoorlijk over als een autist met borderline-trekken. Je hebt sowieso een enorme plaat voor je kop, want wat mensen ook zeggen tegen je: 't kwartje wil maar niet vallen bij je.

Ik zou maar eens op zoek gaan naar een goede psycholoog in plaats van je overtrokken haatgedachten hier op FOK! te dumpen. Ik weet van meerdere FOK!ers dat ze autisme hebben. En zoals je hier over autisme praat, doe je hen echt onrecht aan.
Ben het met je eens (wat is het toch al dat gezeur over autisten terwijl mensen met depressie, persoonlijkheidsstoornis of angststoornis er altijd veel beter vanaf komen terwijl die ook egoistisch kunnen zijn), maar autistisch met borderline trekken bestaat niet. Of lijkt wel op elkaar, maar wat ik heb gehoord is dat ze dat niet zo mogen diagnosticeren want iemand mag maar 1 stoornis hebben. Tja. Die toch allemaal overlappen. Ging zo goed zelfbeheersing weer verloren met deze post dus begin morgen weer opnieuw met de onthouding.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator dinsdag 25 juli 2017 @ 02:47:26 #104
441859 crew  Lenny77
pi_172658148
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:01 schreef Kamina het volgende:

[..]


Daarin ben ik het met je eens; als ze willen leven in deze maatschappij, dan moeten ze zich schikken, hoe moeilijk het ook voor ze is. Ze zijn daarin hetzelfde als ieder ander. Behalve die stoornis dan.
Ja ik zeg ook altijd tegen blinden dat ze maar harder moeten oefenen met kijken. En tegen mensen die doof zijn dat ze niet moeten denken dat wij moeite moeten doen en zich maar moeten schikken en maar beter hun best moeten doen om te horen. Als ze het maar hard genoeg willen, de egoïsten!
:r
Wat ben jij een akelig kortzichtig mens.
En het dan onaardig vinden als iemand je een autistisch kind wenst!
Mocht het ooit toch zo gebeuren: je zal wensen dat je dit soort opmerkingen nooit gemaakt had. En dat je ipv je sneeuwvlokje dat je hand hard nodig heeft, een gewoon kind had gekregen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:34:34 #105
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172661323
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 02:47 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja ik zeg ook altijd tegen blinden dat ze maar harder moeten oefenen met kijken. En tegen mensen die doof zijn dat ze niet moeten denken dat wij moeite moeten doen en zich maar moeten schikken en maar beter hun best moeten doen om te horen. Als ze het maar hard genoeg willen, de egoïsten!
:r
Wat ben jij een akelig kortzichtig mens.
En het dan onaardig vinden als iemand je een autistisch kind wenst!
Mocht het ooit toch zo gebeuren: je zal wensen dat je dit soort opmerkingen nooit gemaakt had. En dat je ipv je sneeuwvlokje dat je hand hard nodig heeft, een gewoon kind had gekregen.
Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.

En geen zorgen, ondanks de verwensingen met gestoorde kinderen, zal ik toch nooit kinderen krijgen. :s)
1 + 1 = blauw
pi_172661431
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.

En geen zorgen, ondanks de verwensingen met gestoorde kinderen, zal ik toch nooit kinderen krijgen. :s)
En wie bepaalt dan wat normale mensen zijn?
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:50:55 #107
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_172661681
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.

Dit doet me een beetje denken aan de nazi-periode in Duitsland. Sluit degene die anders zijn maar op. Hierom hoeft mijn patiëntendossier ook niet door alle doktoren inzichtelijk te zijn, er zal maar zo'n politieke gek opstaan en voor je het weet zit je met alle anderen met een labeltje in een werkkamp.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 25 juli 2017 @ 10:56:29 #108
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172661806
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

En wie bepaalt dan wat normale mensen zijn?
Diagnostici uiteraard. Of eigenlijk bepalen zij wie abnormaal zijn, net als nu.
1 + 1 = blauw
pi_172661918
We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin "zwakkeren" worden geholpen en opgehemeld. Als ik voor me sokken gereden wordt door een rolstoel moet ik sorry zeggen. Bejaarden mogen het eerste de trein in ondanks dat de rest er nog uit moet. Overal plaatsen we regenboogzebrapaden. En autisten mogen alles tegen iedereen zeggen want ze zijn autistisch.

Aan de ene kant is dit goed, vroeger gingen rare mensen op de brandstapel of werden ze opgesloten in het gekkenhuis, maar je moet ook niet doorslaan hierin. Uiteindelijk gaat het dan averechts werken. Bovendien, als je kijkt naar afgelopen jaren, zie je een stijging in het aantal mensen met een verstandelijke handicap, autisme etc. We weten allemaal dat het genetisch/erfelijk is maar doordat ze goed behandeld worden en ook zelf kinderen nemen, krijg je steeds meer mensen met deze afwijking. Is dat een goed vooruitgang?
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:07:12 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172662022
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.
Autisme is een diagnose met persoonlijke eigenschappen die zeer noodzakelijk zijn in sommige functies/beroepen. Zonder autisten kan deze wereld niet draaien.

Alleen bij sommigen openbaart het zich ernstiger, die hebben bescherming nodig.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:07:26 #111
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_172662029
Niet-autisten? Bedoel je normale mensen?
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:08:01 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172662041
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:56 schreef Kamina het volgende:

[..]

Diagnostici uiteraard. Of eigenlijk bepalen zij wie abnormaal zijn, net als nu.
Er is geen diagnose normaal/abnormaal.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 11:14:37 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172662184
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 01:01 schreef Kamina het volgende:

[..]

Juist wel, dat is eigen aan hun stoornis. Ze leven alleen in hun eigen wereld.
Dat is niet egoïstisch. Egoïsme is voortdurend aan je eigen gewin denken en daarnaar handelen, ten koste van anderen, o.a. door manipulatie, liegen en bedriegen. Egoïsten leven niet in hun eigen wereld, maar zetten de wereld om hun heen zoveel mogelijk naar hun hand, en willen het middelpunt ervan zijn.
  Moderator dinsdag 25 juli 2017 @ 11:27:38 #114
441859 crew  Lenny77
pi_172662496
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.

En geen zorgen, ondanks de verwensingen met gestoorde kinderen, zal ik toch nooit kinderen krijgen. :s)
Wat moet jij nare ervaringen gehad hebben met autisten...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_172662546
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:56 schreef Kamina het volgende:

[..]

Diagnostici uiteraard. Of eigenlijk bepalen zij wie abnormaal zijn, net als nu.
Maar wat is dan normaal?? Wat is de definitie van normaal zijn?
pi_172662744
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:29 schreef 8777 het volgende:

[..]

Maar wat is dan normaal?? Wat is de definitie van normaal zijn?
Iemand zonder afwijkingen, aandoeningen, stoornissen of syndromen? Dan nog is iedere persoon natuurlijk anders, omdat iedereen een ander karakter heeft. Maar ja iemand is begonnen met labelen. Op zich goed, want het is natuurlijk interessant om te zien dat er gelijkenissen te ontdekken zijn tussen mensen met dezelfde stoornis. Hierdoor kun je het ook beter behandelen.
Facts don't care about your feelings
pi_172662806
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Iemand zonder afwijkingen, aandoeningen, stoornissen of syndromen? Dan nog is iedere persoon natuurlijk anders, omdat iedereen een ander karakter heeft. Maar ja iemand is begonnen met labelen. Op zich goed, want het is natuurlijk interessant om te zien dat er gelijkenissen te ontdekken zijn tussen mensen met dezelfde stoornis. Hierdoor kun je het ook beter behandelen.
Ja oké, maar geld dat dan voor alle mensen of alleen voor autisten?
pi_172662852
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:41 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ja oké, maar geld dat dan voor alle mensen of alleen voor autisten?
Wat bedoel je?
Facts don't care about your feelings
pi_172663342
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Wat moet jij nare ervaringen gehad hebben met autisten...
Blijkbaar wel. Heel vervelend voor hem, maar het is daarom oneerlijk om iedereen die autisme heeft zo negatief neer te zetten. En daarbij klopt het gewoon niet wat hij zegt.

Tuurlijk bestaan er autistische mensen die heel naar en vervelend zijn. Er bestaan ook veel nare vervelende personen zónder autisme. Er bestaan evengoed mensen met autisme die helemaal niet naar en vervelend zijn. Ik ken er zelfs waar ik gewoon bewondering voor heb, omdat ze ondanks hun autisme heel intelligent, scherpzinnig én aardig en sociaal zijn. Autisme wil niet persé inhouden dat je een zonderling bent zonder empathie. Het houdt in dat je tegen bepaalde problemen aanloopt die te verklaren zijn omdat je hersenen informatie wat anders registreren, waardoor je dingen niet meteen ziet die de meeste anderen wel zien.

Je hoeft niemand privileges te geven vanwege een bepaald label. Maar het kan wel fijn zijn om rekening te houden met dat ze dingen niet meteen begrijpen die jij zelf sneller door hebt. Als je wat meer geduld op kan brengen en sommige dingen nog een keer extra concreet uitlegt, kan dat al enorm veel helpen. De communicatie wordt dan beter, de persoon met autisme gaat jou daardoor meer vertrouwen en zodoende gaat hij/zij zich wat meer voor je openstellen. Dus minder koppig en star gedrag.

Als je bij voorbaat al zo negatief naar ze kijkt, zal dat bij hen alleen maar moeilijk gedrag triggeren. Logisch, want ze hebben wel door dat jij ze niet accepteert. Waarom zouden ze zich dan naar jou durven openstellen?

Het hangt van de persoon af, maar de meesten willen helemaal niet behandeld worden als speciaal sneeuwvlokje.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 12:38:07 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172664219
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:38 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Iemand zonder afwijkingen, aandoeningen, stoornissen of syndromen? Dan nog is iedere persoon natuurlijk anders, omdat iedereen een ander karakter heeft. Maar ja iemand is begonnen met labelen. Op zich goed, want het is natuurlijk interessant om te zien dat er gelijkenissen te ontdekken zijn tussen mensen met dezelfde stoornis. Hierdoor kun je het ook beter behandelen.
Of je er nu peer of appel op plakt, het maakt het ene niet normaal en het andere abnormaal.
Bij autisme en soortgelijke diagnoses gaat het er niet om dat er een norm is en dat wat er niet aan voldoet abnormaal is, zo werkt dat niet. Het gaat er om dat men erachter komt wat de oorzaak is van het feit dat men last heeft van de maatschappij. Verander de maatschappij en veel problemen zijn opgelost en is behandeling niet meer nodig.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 12:45:14 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172664406
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Het houdt in dat je tegen bepaalde problemen aanloopt die te verklaren zijn omdat je hersenen informatie wat anders registreren, waardoor je dingen niet meteen ziet die de meeste anderen wel zien.
En andersom: die dingen kunnen zien die anderen niet zien, en daardoor heel snel verbanden kunnen leggen die anderen niet snappen omdat hun waarneming teveel filtert èn omdat neuro-typische mensen meer gericht zijn op hun eigen positie in het geheel (subjectief), waar autisten ernaar neigen om de wereld te observeren zonder zichzelf daarin een rol te geven (objectief).
pi_172664657
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Of je er nu peer of appel op plakt, het maakt het ene niet normaal en het andere abnormaal.
Bij autisme en soortgelijke diagnoses gaat het er niet om dat er een norm is en dat wat er niet aan voldoet abnormaal is, zo werkt dat niet. Het gaat er om dat men erachter komt wat de oorzaak is van het feit dat men last heeft van de maatschappij. Verander de maatschappij en veel problemen zijn opgelost en is behandeling niet meer nodig.
Je bedoelt dat de rest zich dus moet aanpassen aan een klein groepje vreemde snuiters? Dan draai je het juist om. Als een klein groepje met een zogenaamde aandoening zich niet normaal kan uiten in deze maatschappij dan moeten die juist geholpen worden. Zodat je ondanks je aandoening toch een normaal leven leiden. Daarbij heb je volgens mij al een vrij groot voordeel in een land als Nederland waar je behoorlijk geholpen wordt.
Facts don't care about your feelings
pi_172665263
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 10:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat ze zich moeten schikken door te doen alsof ze niet autistisch zijn? Naar mijn mening kunnen ze het best zo mogelijk ver van de normale mensen gehouden worden, in een opvang oid. Dat is beter voor iedereen.

En geen zorgen, ondanks de verwensingen met gestoorde kinderen, zal ik toch nooit kinderen krijgen. :s)
Wat is dan je ervaring met autisten? ik heb zelf de diagnose en ik denk niet dat er ooit iemand in me leven is geweest die echt een hekel aan me heeft gehad(op 1 persoon na maar dat was een leidinggevende die nogal de baas wilde zijn, dat werkt dus niet met een autist naast je) ik zal de rustige variant wel zijn waar niemand last van heeft... Maar mijn ervaring is verder dat mensen nogal om je opmerkingen kunnen lachen i.p.v last van je hebben. Ik zal wel een lichte vorm hebben van autisme denk ik dan.
pi_172665558
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:25 schreef handkant het volgende:

[..]

Wat is dan je ervaring met autisten? ik heb zelf de diagnose en ik denk niet dat er ooit iemand in me leven is geweest die echt een hekel aan me heeft gehad(op 1 persoon na maar dat was een leidinggevende die nogal de baas wilde zijn, dat werkt dus niet met een autist naast je)
Geloof me, niet alleen autisten hebben last van irritante leidinggevenden ;)
Facts don't care about your feelings
pi_172665657
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 12:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En andersom: die dingen kunnen zien die anderen niet zien, en daardoor heel snel verbanden kunnen leggen die anderen niet snappen omdat hun waarneming teveel filtert èn omdat neuro-typische mensen meer gericht zijn op hun eigen positie in het geheel (subjectief), waar autisten ernaar neigen om de wereld te observeren zonder zichzelf daarin een rol te geven (objectief).
Correct!

Ik heb op mijn werk een collega met Asperger. Ze is verder heel intelligent en heeft volgens mij ook een goed ontwikkelde emotionele intelligentie. Je zou in eerste instantie niet verwachten dat zo'n sociale vrouw Asperger heeft, maar ze heeft het wel. En als je een beetje weet wat autisme inhoudt ga je dat ook in haar gedrag zien.

En die bepaalde manier van waarnemen die jij beschrijft, zie ik ook in haar en ik vind dat persoonlijk helemaal te gek! Als ik om haar mening vraag, ziet ze altijd iets wat ikzelf over het hoofd heb gezien. Het is inderdaad een soort creatieve analytisch vermogen.

Op je eerdere vraag. Ik werd vroeger ook voor autist aangezien. Dat er iets anders aan mij was, had ik al vanaf kind af aan door. Ik begreep ook wel waarom mensen mij als autistisch zagen, maar ik ging merken dat het bij mij toch anders is. Uiteindelijk blijkt het bij mij ADHD te zijn. En mijn moeder heeft autisme.

Ik heb mij er goed in verdiept.

De meeste mensen koppelen bepaalde gedragskenmerken aan autisme. Ze roepen bijvoorbeeld "ik wil altijd op mijn bureau de spullen een vaste plaats geven, dus ik ben waarschijnlijk een beetje autistisch".

Autisme laat zich echter niet zo makkelijk definieren. Niet iedere autist is goed in wiskunde, praat monotoon en is introvert.

Hetzelfde gedrag kan verschillende oorzaken hebben. Als iemand heel introvert is en sociaal onhandig en behoefte heeft aan structuur en routine, hoeft dat niet persé te refereren naar autisme. Mensen met een heel laag zelfbeeld maar niet autistisch kunnen ook dat gedrag vertonen. Veel autistische mensen hebben trouwens een laag zelfbeeld, want ze zijn onzeker over sociale vaardigheden en bang om gekke dingen te zeggen of voor schut te staan wanneer ze iets niet begrijpen.
  dinsdag 25 juli 2017 @ 18:17:34 #126
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172670975
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Autisme is een diagnose met persoonlijke eigenschappen die zeer noodzakelijk zijn in sommige functies/beroepen. Zonder autisten kan deze wereld niet draaien.

Alleen bij sommigen openbaart het zich ernstiger, die hebben bescherming nodig.
Nonsens, de wereld zou een stuk makkelijker zijn zonder al die hulpbehoevende patiënten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er is geen diagnose normaal/abnormaal.
Niet letterlijk nee, maar je snapt toch hopelijk wel dat de DSM niet een sprookjesboek is?

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is niet egoïstisch. Egoïsme is voortdurend aan je eigen gewin denken en daarnaar handelen, ten koste van anderen, o.a. door manipulatie, liegen en bedriegen. Egoïsten leven niet in hun eigen wereld, maar zetten de wereld om hun heen zoveel mogelijk naar hun hand, en willen het middelpunt ervan zijn.
Egocentrisch inderdaad, maar helaas kan ik daar geen zelfstandig naamwoord voor bedenken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Wat moet jij nare ervaringen gehad hebben met autisten...
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 13:25 schreef handkant het volgende:

[..]

Wat is dan je ervaring met autisten? ik heb zelf de diagnose en ik denk niet dat er ooit iemand in me leven is geweest die echt een hekel aan me heeft gehad(op 1 persoon na maar dat was een leidinggevende die nogal de baas wilde zijn, dat werkt dus niet met een autist naast je) ik zal de rustige variant wel zijn waar niemand last van heeft... Maar mijn ervaring is verder dat mensen nogal om je opmerkingen kunnen lachen i.p.v last van je hebben. Ik zal wel een lichte vorm hebben van autisme denk ik dan.
Vooral een paar op het internet, en ik woon er met eentje; walgelijke figuren.

M'n broertje eiste ook veel aandacht, maar die woont gelukkig begeleid tegenwoordig.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:29 schreef 8777 het volgende:

[..]

Maar wat is dan normaal?? Wat is de definitie van normaal zijn?
Als je geen stoorzender bent voor de maatschappij en heb je geen stoornis en wordt je beschouwd als normaal.
1 + 1 = blauw
  Moderator dinsdag 25 juli 2017 @ 18:28:25 #127
441859 crew  Lenny77
pi_172671227
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nonsens, de wereld zou een stuk makkelijker zijn zonder al die hulpbehoevende patiënten.

[..]

Niet letterlijk nee, maar je snapt toch hopelijk wel dat de DSM niet een sprookjesboek is?

[..]

Egocentrisch inderdaad, maar helaas kan ik daar geen zelfstandig naamwoord voor bedenken.

[..]


[..]

Vooral een paar op het internet, en ik woon er met eentje; walgelijke figuren.

M'n broertje eiste ook veel aandacht, maar die woont gelukkig begeleid tegenwoordig.

[..]

Als je geen stoorzender bent voor de maatschappij en heb je geen stoornis en wordt je beschouwd als normaal.
:r
Vooral de opmerking over je broertje. Jij bent gewoon jaloers geweest als kind! En nu lekker verbitterd...
Mensen met autisme zijn allesbehalve stoorzenders.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 25 juli 2017 @ 18:39:48 #128
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172671497
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

:r
Vooral de opmerking over je broertje. Jij bent gewoon jaloers geweest als kind! En nu lekker verbitterd...
Mensen met autisme zijn allesbehalve stoorzenders.
Nee hoor, ondanks m'n broertje kreeg ik meer dan genoeg aandacht als oogappeltje. :)

Ze zijn wel degelijk stoorzenders, want zelfs met eentje in je werk of woonomgeving moet iedereen zich aanpassen. En dat is storend.
1 + 1 = blauw
pi_172672057
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen autisten ken, maar is het zo erg dan?
pi_172674506
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:58 schreef 8777 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen autisten ken, maar is het zo erg dan?
ze zullen nooit zeggen dat ze het hebben, ik doe dit zelf ook niet(alleen op een forum dan) omdat er dus mensen rondlopen met nogal kromme gedachten over autisten vanwege een slechte ervaring. Als ik al me werkgevers bij langs zou gaan dan denk ik dat minimaal 90% heel positief zal zijn. Waarschijnlijk ook de gene hier die hier zo totaal anti zijn, zolang je het niet verteld is er vaak niks bijzonders aan de hand(in mijn geval).
pi_172681587
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nonsens, de wereld zou een stuk makkelijker zijn zonder al die hulpbehoevende patiënten.

[..]

Niet letterlijk nee, maar je snapt toch hopelijk wel dat de DSM niet een sprookjesboek is?

[..]

Egocentrisch inderdaad, maar helaas kan ik daar geen zelfstandig naamwoord voor bedenken.

[..]

[..]

Vooral een paar op het internet, en ik woon er met eentje; walgelijke figuren.

M'n broertje eiste ook veel aandacht, maar die woont gelukkig begeleid tegenwoordig.

[..]

Als je geen stoorzender bent voor de maatschappij en heb je geen stoornis en wordt je beschouwd als normaal.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij je eigen persoonlijkheid zou omschrijven aangezien je anderen in een inrichting wil hebben.
pi_172681599
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:58 schreef 8777 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen autisten ken, maar is het zo erg dan?
Ik tot voor kort alleen online (en ja dat is al erg), pas de 1e irl leren kennen (1 avondje).

Onmogelijke figuren. Ga lekker met elkaar autist zitten wezen, maar zadel anderen niet met je aandoening op.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172681602
quote:
14s.gif Op woensdag 26 juli 2017 01:34 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Ik tot voor kort alleen online (en ja dat is al erg), pas de 1e irl leren kennen (1 avondje).

Onmogelijke figuren. Ga lekker met elkaar autist zitten wezen, maar zadel anderen niet met je aandoening op.
Ok im done posting in deze topic, ik heb me best gedaan iig. Gelukkig geen problemen verder met mensen irl
  woensdag 26 juli 2017 @ 01:46:18 #134
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172681620
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 11:27 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Wat moet jij nare ervaringen gehad hebben met autisten...
Ik denk dat hij een aantal keer gevallen is en het nooit meer goed gekomen is eerlijk gezegd. Man man, wat een kortzichtige en veroordelende reacties die totaal niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid.
  woensdag 26 juli 2017 @ 02:03:36 #135
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172681647
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 01:31 schreef handkant het volgende:

[..]

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij je eigen persoonlijkheid zou omschrijven aangezien je anderen in een inrichting wil hebben.
Dynamisch.

Maar ik heb nooit gesproken over iets als een inrichting, hoogstens een opvang, zoals begeleid wonen. De huidige gang van zaken waarbij autisten, die niet mee kunnen in de maatschappij, worden alleen gelaten met een spreekuurtje en een zakcentje, werkt niet. Ze verzamelen zich op internet en maken zichzelf gek met hun eigen, en elkaars, ideeen. Wat op zijn beurt weer problemen meebrengt voor de maatschappij, en daarmee hunzelf. Het is een vicieuze cirkel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Samzz op 26-07-2017 12:51:03 ]
1 + 1 = blauw
pi_172681673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:58 schreef 8777 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen autisten ken, maar is het zo erg dan?
Nee, totaal niet zelfs. De autisten die ik heb mogen leren kennen ervaar ik als een verrijking in m'n leven. Als je de handleiding maar enigszins begrijpt :P
pi_172681780
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 02:03 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dynamisch.

Maar ik heb nooit gesproken over iets als een inrichting, hoogstens een opvang, zoals begeleid wonen. De huidige gang van zaken waarbij autisten, die niet mee kunnen in de maatschappij, worden alleen gelaten met een spreekuurtje en een zakcentje, werkt niet. Ze verzamelen zich op internet en maken zichzelf gek met hun eigen, en elkaars, ideeen. Wat op zijn beurt weer problemen meebrengt voor de maatschappij, en daarmee hunzelf. Het is een vicieuze cirkel.
Kan inderdaad zeggen dat dat niet werkt, maar blijkbaar weet niemand wat wel echt werkt als je iq wel normaal is(heb genoeg hulpverleners gezien ze stellen allemaal dezelfde vraag wat heb je zelf gedaan om je problemen op te lossen, like fo real?). Enige wat je krijgt is inderdaad een spreekuur en verder dat ''zakcentje'' totdat je je wel weer goed genoeg kan voelen om mee te draaien. Maargoed als het dus wel goed gaat kan ik inderdaad prima aan het werk zonder problemen het is beetje uitzoeken wanneer het mis kan gaan en dat dus voor zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Samzz op 26-07-2017 12:51:22 ]
pi_172684209
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 18:39 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nee hoor, ondanks m'n broertje kreeg ik meer dan genoeg aandacht als oogappeltje. :)

Ze zijn wel degelijk stoorzenders, want zelfs met eentje in je werk of woonomgeving moet iedereen zich aanpassen. En dat is storend.
Wat betreft dat broertje kan ik mij wel iets voorstellen dat het heel erg was. Ik heb een buurvrouw gehad met een dochter met autisme. Dat kind had geen inlevingsvermogen en eiste ook alle aandacht op. Ik had het echt met de moeder te doen.

Maar niet iedereen met autisme heeft het in deze mate of deze vorm.

En wat betreft degene die je kent op internet. Je bedoelt een user wiens naam begint met een M? Die kan wel behoorlijk koppig zijn. Ik zou in jouw plaats ook meteen aan je broertje denken. Maar dat hij koppig kan zijn zoals je broertje wil niet zeggen dat hij dezelfde persoon is.

Je redeneert net als een onnozel pubermeisje die zegt "mijn ex heet Martijn, dus voortaan wil ik niks te maken hebben met jongens die Martijn heet. Want iedereen die Martijn heet, is een klootzak."
pi_172686078
Ik vind dat je mensen met zware autisme ook moet verbieden om kinderen te krijgen. Ze kunnen hier vaak niet goed mee omgaan en de kans is ontzettend groot dat de kinderen ook autistisch zijn. Dat maakt het probleem nog groter want je wordt dan als autist ook nog opgevoed door een andere autist. En je zorgt ervoor dat de aandoening ook nog eens stijgt, zoals je kunt zien in de afgelopen jaren.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 26 juli 2017 @ 11:52:43 #140
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172686343
Het overgrote deel van de autisten functioneert normaal (of zelfs beter) dan neuro-typische mensen. Heb je totaal geen last van, tenzij je overgevoelig bent voor mensen die anders denken, directer zijn en een broertje dood hebben aan geleuter. Ongeveer zoals je een hekel kunt hebben aan mensen die slimmer zijn dan jij en die je dus ook niet altijd begrijpt.
Autisme is verder geen aandoening. Het is hoe mensen zijn en de positieve eigenschappen van de gemiddelde autist zijn belangrijk voor bedrijven omdat neuro-typische mensen daarin tekort schieten.
  woensdag 26 juli 2017 @ 14:52:29 #141
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_172689662
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:52 schreef Lunatiek het volgende:
Het overgrote deel van de autisten functioneert normaal (of zelfs beter) dan neuro-typische mensen.
Waar baseer je zoiets überhaupt op? Kan me goed indenken dat een zeer groot deel van mensen met autisme moeilijk aansluiting kunnen vinden, altijd alleen blijven en in een sociaal isolement leven. Het is maar wat je onder "goed functioneren" schaart.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_172689789
Ja er zijn zat mensen die licht autistisch zijn, of met pdd-nos die gewoon normaal kunnen functioneren. Ze hebben misschien rare trekjes, maar ook mensen zonder zo'n aandoening kunnen irritant zijn. Maar er zitten er zat tussen die een zwaardere vorm hebben, soms ook gecombineerd met andere aandoeningen (depressies, fobieën, adhd of ocd). Dat zijn mensen die meestal levenslang begeleiding nodig hebben.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:11:28 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172690045
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 14:52 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Waar baseer je zoiets überhaupt op? Kan me goed indenken dat een zeer groot deel van mensen met autisme moeilijk aansluiting kunnen vinden, altijd alleen blijven en in een sociaal isolement leven. Het is maar wat je onder "goed functioneren" schaart.
Meelopen met psycho-educatie voor autisten. Gewoon getrouwde mensen met een baan, als het om volwassenen gaat.
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:26:01 #144
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172690342
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 10:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Wat betreft dat broertje kan ik mij wel iets voorstellen dat het heel erg was. Ik heb een buurvrouw gehad met een dochter met autisme. Dat kind had geen inlevingsvermogen en eiste ook alle aandacht op. Ik had het echt met de moeder te doen.

Maar niet iedereen met autisme heeft het in deze mate of deze vorm.
Ze kosten helaas heel veel tijd, moeite en aandacht. Ik ben blij voor m'n ouders dat hen wat zorgen uit handen genomen zijn.

quote:
En wat betreft degene die je kent op internet. Je bedoelt een user wiens naam begint met een M? Die kan wel behoorlijk koppig zijn. Ik zou in jouw plaats ook meteen aan je broertje denken. Maar dat hij koppig kan zijn zoals je broertje wil niet zeggen dat hij dezelfde persoon is.

Je redeneert net als een onnozel pubermeisje die zegt "mijn ex heet Martijn, dus voortaan wil ik niks te maken hebben met jongens die Martijn heet. Want iedereen die Martijn heet, is een klootzak."
Zou kunnen. Naar mijn ervaring zijn ze wel heel erg hetzelfde, want ik zie het ook met m'n buurjongen, die een heel koppige, egoïstische autist is. Verschrikkelijk om mee te leven en verantwoordelijkheden mee te delen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:52 schreef Lunatiek het volgende:
Het overgrote deel van de autisten functioneert normaal (of zelfs beter) dan neuro-typische mensen. Heb je totaal geen last van, tenzij je overgevoelig bent voor mensen die anders denken, directer zijn en een broertje dood hebben aan geleuter. Ongeveer zoals je een hekel kunt hebben aan mensen die slimmer zijn dan jij en die je dus ook niet altijd begrijpt.
Autisme is verder geen aandoening. Het is hoe mensen zijn en de positieve eigenschappen van de gemiddelde autist zijn belangrijk voor bedrijven omdat neuro-typische mensen daarin tekort schieten.
Nee man, autisten denken vaak dat ze beter zijn dan normale mensen, want dat is makkelijker te accepteren dan erkennen dat je gestoord bent. Het is nou eenmaal een stoornis, feit. Dat kan je misschien niet leuk vinden, maar de realiteit heeft niets te maken met wat jij denkt.

Er is niets dat autisten kunnen dat normale mensen niet kunnen, maar er is veel wat autisten niet kunnen dat normale mensen wel kunnen. Bedrijven die een aangepast beleid voeren kunnen eventueel baat hebben bij een autist, want welk bedrijf wil geen robot dat mensenwerk kan uitvoeren? Behalve mediabedrijven zoals op YouTube dan.
1 + 1 = blauw
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:47:21 #145
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172690734
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:26 schreef Kamina het volgende:

[..]

Er staan nu al 3 paginas vol met onzin wat door je gespuwd is maar je bent jezelf enorm voor lul aan het zetten want het klopt totaal niet met hoe het in de wereld werkt/is.

Het enige waar je hier mee bezig bent is jouw slechte ervaringen met hooguit 1/2 personen aan het ventileren en daarop schilder je een complete groep af als dat ze in een inrichting horen.

Mensen die dit zeggen, ongeacht of ze adhd, borderline, autist of normale mensen zijn, die horen juist in die inrichting thuis.
  woensdag 26 juli 2017 @ 15:55:08 #146
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172690896
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:47 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Er staan nu al 3 paginas vol met onzin wat door je gespuwd hebt maar je bent jezelf enorm voor lul aan het zetten want het klopt totaal niet met hoe het in de wereld werkt.
Het is mijn ervaring met autisten, of wil je zeggen dat mijn ervaring niet klopt omdat het je tegenstaat? Geloof me, mijn ervaringen staan me ook tegen, maar ik kan ze helaas niet ontkennen of negeren.

quote:
Het enige waar je hier mee bezig bent is jouw slechte ervaringen met hooguit 1/2 personen aan het ventileren en daarop schilder je een complete groep af als dat ze in een inrichting horen.

Mensen die dit zeggen, ongeacht of ze adhd, borderline, autist of normale mensen zijn, die horen juist in die inrichting thuis.
Over een kloppende wereld gesproken, ik heb nooit gesproken over een inrichting, dat waren de autisten in dit topic zelf. Helaas zijn ze koppig en willen ze niet accepteren dat de werkelijkheid anders is.

Sterker nog, hun uitspraken hieromtrent maakt ze hypocriet, want ze wensen mij een inrichting in, simpelweg omdat ik een andere kijk heb op hun soort! En ondertussen zichzelf normaal noemen, niet gestoord en zelf beter dan normale mensen, maar iedereen die het niet met ze eens is een autistisch kind toewensen. :N

Volgens jouw redenatie hoor jij en veel mensen uit dit topic thuis in de inrichting waar jullie het alsmaar over hebben. Zie je dat zelf niet in jullie schrijven terug?
1 + 1 = blauw
  woensdag 26 juli 2017 @ 16:03:13 #147
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172691065
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:55 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is mijn ervaring met autisten, of wil je zeggen dat mijn ervaring niet klopt omdat het je tegenstaat? Geloof me, mijn ervaringen staan me ook tegen, maar ik kan ze helaas niet ontkennen of negeren.

[..]

Over een kloppende wereld gesproken, ik heb nooit gesproken over een inrichting, dat waren de autisten in dit topic zelf. Helaas zijn ze koppig en willen ze niet accepteren dat de werkelijkheid anders is.

Sterker nog, hun uitspraken hieromtrent maakt ze hypocriet, want ze wensen mij een inrichting in, simpelweg omdat ik een andere kijk heb op hun soort! En ondertussen zichzelf normaal noemen, niet gestoord en zelf beter dan normale mensen, maar iedereen die het niet met ze eens is een autistisch kind toewensen. :N

Volgens jouw redenatie hoor jij en veel mensen uit dit topic thuis in de inrichting waar jullie het alsmaar over hebben. Zie je dat zelf niet in jullie schrijven terug?
Juist, dus omdat jij een slechte ervaring hebt is dat voor de hele wereld zo, alsjeblieft denk toch eens na.

Ga verder maar eens terug lezen naar wat voor uitspraken er van jou staan en hoe je erover praat. Het valt voor mij in dezelfde groep als een kleine groep zeiknegers die half Nederland voor racist uitmaken. Maar blijf vooral denken dat iedere autist zo is en volgens jouw standaard behandeld moet worden.

Eh nee, ik wens jou in een inrichting omdat je niet objectief kijkt maar een groep in zijn geheel wegzet als gestoord/gekkies, dat soort extremistisch gedrag, want daar valt dat gewoon onder is gewoon eng en figuren zoals jou zorgen er juist voor dat er meer verdeeldheid ontstaat.
pi_172691591
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 15:55 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is mijn ervaring met autisten, of wil je zeggen dat mijn ervaring niet klopt omdat het je tegenstaat? Geloof me, mijn ervaringen staan me ook tegen, maar ik kan ze helaas niet ontkennen of negeren.
Ik snap heel goed dat persoonlijke ervaringen beeldvormend zijn. Ik zou in jouw plaats ook een negatieve associatie hebben tegenover autistische mensen. Dat gevoel is wel normaal.

Het punt is dat jij je teveel daardoor laat leiden en daarom iedereen over één kam scheert.

Ik durf te wedden dat je bij de posts van mensen hier die zelf ook ASS hebben denkt: "Zo reageert FOK!er M. ook. Zie je wel dat ze allemaal hetzelfde zijn!"

Als jij je realiteitsbesef vormt op basis van dit soort gekleurde gedachten, heb je daar vooral jezelf mee. Jij ziet dan alleen de dingen die jouw reeds gevormd beeld bevestigen. Maar dat beeld klopt niet. Dat beeld heeft betrekking op een gedeelte van de mensen met ASS, maar niet iedereen is zo.
  woensdag 26 juli 2017 @ 16:39:04 #149
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172691828
"Autist" is niet iets dat op je voorhoofd staat en verschillende mensen hebben lang moeten wachten op een correcte diagnose. Dat Fok!ker x zonder enige opleiding in die richting binnen enkele seconden al kan zien wie autist is en wie niet, is natuurlijk te zot voor woorden.
Misschien heb je slechte ervaringen met autisten, maar zij die geen enkele vorm van overlast geven zie je niet eens, maar je hebt wel een oordeel over hen. Dat noem ik dom. Heel dom.
  woensdag 26 juli 2017 @ 18:35:24 #150
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172694078
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 16:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik snap heel goed dat persoonlijke ervaringen beeldvormend zijn. Ik zou in jouw plaats ook een negatieve associatie hebben tegenover autistische mensen. Dat gevoel is wel normaal.

Het punt is dat jij je teveel daardoor laat leiden en daarom iedereen over één kam scheert.

Ik durf te wedden dat je bij de posts van mensen hier die zelf ook ASS hebben denkt: "Zo reageert FOK!er M. ook. Zie je wel dat ze allemaal hetzelfde zijn!"

Als jij je realiteitsbesef vormt op basis van dit soort gekleurde gedachten, heb je daar vooral jezelf mee. Jij ziet dan alleen de dingen die jouw reeds gevormd beeld bevestigen. Maar dat beeld klopt niet. Dat beeld heeft betrekking op een gedeelte van de mensen met ASS, maar niet iedereen is zo.
In mijn persoonlijke leven heb ik ook autisten die ik prima mag, in mijn familie, werk en vriendenkring. Zijn prima mensen, maar hebben wel een handleiding, en ze vergen geduld. Maar dat is voor veel mensen te zeggen.

De symptomen van autisme zijn wel echt heel typisch hoor, je pikt ze er zo uit! Zelfs online, in schrijven, of in hun stem. Vroeger zag ik dit niet, maar tegenwoordig kan ik er niet omheen lijkt wel. Wellicht komt dat door de slechte autisten die ik heb ervaren, of gewoon omdat ik ouder en wijzer geworden ben. Precies weet ik dat niet, maar vind het wel prima.
1 + 1 = blauw
pi_172695582
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:35 schreef Kamina het volgende:

[..]

In mijn persoonlijke leven heb ik ook autisten die ik prima mag, in mijn familie, werk en vriendenkring. Zijn prima mensen, maar hebben wel een handleiding, en ze vergen geduld. Maar dat is voor veel mensen te zeggen.

De symptomen van autisme zijn wel echt heel typisch hoor, je pikt ze er zo uit! Zelfs online, in schrijven, of in hun stem. Vroeger zag ik dit niet, maar tegenwoordig kan ik er niet omheen lijkt wel. Wellicht komt dat door de slechte autisten die ik heb ervaren, of gewoon omdat ik ouder en wijzer geworden ben. Precies weet ik dat niet, maar vind het wel prima.
Dat je meer geduld met ze moet hebben, klopt vaak wel. Ze hebben niet voor niks de diagnose gekregen. Maar ik vind het absoluut onterecht dat je hen allemaal neerzet als koppige arrogante verwende mensen die alleen maar een last zijn voor hun omgeving, want dat klopt absoluut niet.

En daarbij, ze hebben zelf ook heel veel last van hun aandoening. Dat koppige gedrag doen ze niet om anderen te pesten, maar om zichzelf te beschermen. Wat ik al eerder zei, ze hebben meer tijd nodig om nieuwe situaties te kunnen verwerken en te begrijpen. Ook nemen ze niet zomaar wat van iemand anders aan uit angst om voor de gek gehouden te worden of uitgelachen.
  woensdag 26 juli 2017 @ 20:50:45 #152
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172697472
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 18:35 schreef Kamina het volgende:

[..]

In mijn persoonlijke leven heb ik ook autisten die ik prima mag, in mijn familie, werk en vriendenkring. Zijn prima mensen, maar hebben wel een handleiding, en ze vergen geduld. Maar dat is voor veel mensen te zeggen.

De symptomen van autisme zijn wel echt heel typisch hoor, je pikt ze er zo uit! Zelfs online, in schrijven, of in hun stem. Vroeger zag ik dit niet, maar tegenwoordig kan ik er niet omheen lijkt wel. Wellicht komt dat door de slechte autisten die ik heb ervaren, of gewoon omdat ik ouder en wijzer geworden ben. Precies weet ik dat niet, maar vind het wel prima.
Wel heel bijzonder dat jij dat zomaar kan en een gespecialiseerde psycholoog daar maanden over kan doen. Misschien ben je een roeping misgelopen. Uit je nekkletser of zo.

Wat jij doet is vooroordelen over autisten projecteren over mensen die afwijkend gedrag vertonen. En presto! Wat ze doen komt precies overeen met je vooroordelen.

Dat het jou van 99% van de autisten ontgaat dat ze autist zijn omdat hun gedrag niet zo heel opvallend is (de volwassenen van 30+ hebben hun eigen manieren gevonden om niet op te vallen), dat vergeet je maar even.
  donderdag 27 juli 2017 @ 09:34:23 #153
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172707074
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 20:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wel heel bijzonder dat jij dat zomaar kan en een gespecialiseerde psycholoog daar maanden over kan doen. Misschien ben je een roeping misgelopen. Uit je nekkletser of zo.

Wat jij doet is vooroordelen over autisten projecteren over mensen die afwijkend gedrag vertonen. En presto! Wat ze doen komt precies overeen met je vooroordelen.

Dat het jou van 99% van de autisten ontgaat dat ze autist zijn omdat hun gedrag niet zo heel opvallend is (de volwassenen van 30+ hebben hun eigen manieren gevonden om niet op te vallen), dat vergeet je maar even.
Dus ze zitten overal?!
1 + 1 = blauw
  donderdag 27 juli 2017 @ 10:24:24 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172708038
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dus ze zitten overal?!
Daar kun je op rekenen. Als zij het je niet zeggen, zul jij het nooit te weten komen.
Voorbeeld: https://m.metronieuws.nl/(...)autisme-in-programma
  donderdag 27 juli 2017 @ 12:25:14 #155
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_172710704
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:22 schreef Sigaartje het volgende:

Op een ander niveau zie ik hier een topic over auto's waarbij nummerplaten links of rechts zitten. "Ik kan dat niet handelen", schrijft de TS. Whut??
Daar rijdt gewoon een auto en de plaat zit links, daar is hij geschroefd, so what?


Begrijp me niet verkeerd maar het lijkt inderdaad wel steeds hipper om ergens labels op te plakken en zo excuses te hebben voor een ander/wan- gedrag dan wat normaal bevonden wordt,
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_172712170
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 09:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dus ze zitten overal?!
Ruwweg geschat voldoen 2% van alle mensen aan de criteria voor ASS. Het is dus een grote groep mensen.

Maar gelukkig voor jou en ook voor veel andere mensen zijn die echt niet allemaal zoals je broertje.

Ik raad je toch aan om je niet teveel te laten leiden door jouw emoties. Je zal vast wel regelmatig tegenkomen dat je bepaalde kenmerken in andere autisten herkent in de lui waar jij problemen mee hebt gehad. En dan denkt: "Gatverdamme! Ze zijn echt allemaal hetzelfde! :r " Maar probeer toch open te staan om je oordeel over iemand bij te kunnen stellen. Mensen hebben immers niet alleen maar slechte kanten. Je zal op den duur opmerken dat veel autisten juist hun best doen om hun gedrag aan te passen en net als iedereen behoefte hebben aan gelijkwaardig contact met anderen. Dingen uitleggen werkt vaak heel goed.

En wat je broertje betreft. Komt dat alleen maar door zijn autisme? Of is hij ook zo gevormd door bijvoorbeeld zijn opvoeding?

Ik heb gisteren toevallig op TV dat programma van Jo Frost gezien en het valt mij op hoeveel effect een opvoeding kan hebben. De meeste ouders hebben het goed met hun kinderen voor hoor, dus het is geen verwijt. Maar als je als ouder zijnde grenzen niet goed kan aangeven of juist te streng bent of je kind te weinig toont dat je om hem/haar geeft, kan dat probleemgedrag bij kinderen geven.
  donderdag 27 juli 2017 @ 19:48:39 #157
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172720109
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2017 10:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar kun je op rekenen. Als zij het je niet zeggen, zul jij het nooit te weten komen.
Voorbeeld: https://m.metronieuws.nl/(...)autisme-in-programma
Kan best, maar sommigen zijn wel heel typisch, zoals bepaalde youtubers. Daarbij klinkt het alsof ze een robot zijn en bij nader onderzoek blijkt dat ze inderdaad een spectrumstoornis hebben. De ene is daar meer open over dan de ander, maar het klopt elke keer weer.

Waarom me dat opvalt? Omdat het stoort. Het is echt lastig luisteren wanneer iemand bij elke zin aan het einde sleuuuuuuuuurt. En niet alleen ik, want heel de comments staan ermee vol.

Zo ook met bepaalde schrijfstijlen, waar ik zelf goed tussen de regels kan lezen doorgaans. Daarin zie je aangeleerde empathie, het lezen van directe betekenissen door de autist, die niet de bedoeling van de oorspronkelijke schrijver herkent. Dat zie ik regelmatig terug hier op FOK!.

En al die gevallen die ik niet waarneem? Prima! Niets mis mee in mijn ogen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 13:39 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ruwweg geschat voldoen 2% van alle mensen aan de criteria voor ASS. Het is dus een grote groep mensen.

Maar gelukkig voor jou en ook voor veel andere mensen zijn die echt niet allemaal zoals je broertje.

Ik raad je toch aan om je niet teveel te laten leiden door jouw emoties. Je zal vast wel regelmatig tegenkomen dat je bepaalde kenmerken in andere autisten herkent in de lui waar jij problemen mee hebt gehad. En dan denkt: "Gatverdamme! Ze zijn echt allemaal hetzelfde! :r " Maar probeer toch open te staan om je oordeel over iemand bij te kunnen stellen. Mensen hebben immers niet alleen maar slechte kanten. Je zal op den duur opmerken dat veel autisten juist hun best doen om hun gedrag aan te passen en net als iedereen behoefte hebben aan gelijkwaardig contact met anderen. Dingen uitleggen werkt vaak heel goed.
In bepaalde gedragsuitingen zijn ze heel typisch, maar ik zie zelf ook best verschil. Zo is mijn broertje een heel sociale autist, mijn buurjongen allerminst, en zitten twee op werk er tussenin. Zeker die laatste twee zijn minder opvallend. Mijn broertje ken ik uiteraard, dus of ik die had opgemerkt weet ik niet. Sterker nog, ik twijfel er bij hem aan, net als zijn therapeuten.

quote:
En wat je broertje betreft. Komt dat alleen maar door zijn autisme? Of is hij ook zo gevormd door bijvoorbeeld zijn opvoeding?
Beide. Hij had best wat minder beschermd opgevoed mogen worden, want hij is erg onzeker geraakt en dik. Heeft nooit problemen hoeven op te lossen en nooit nee leren zeggen tegen zijn impulsen.

Dom is hij allerminst, maar wel verstandelijk achtergesteld. Dat is waarom hij begeleid woont.

quote:
Ik heb gisteren toevallig op TV dat programma van Jo Frost gezien en het valt mij op hoeveel effect een opvoeding kan hebben. De meeste ouders hebben het goed met hun kinderen voor hoor, dus het is geen verwijt. Maar als je als ouder zijnde grenzen niet goed kan aangeven of juist te streng bent of je kind te weinig toont dat je om hem/haar geeft, kan dat probleemgedrag bij kinderen geven.
Opvoeding kan beter inderdaad, maar dat is op zichzelf al lastig, laat staan met een autistisch kind. Het is niet voor niets dat mensen me dat toewensten in dit topic, toen ik doelbewust aggressor ging spelen. :)
1 + 1 = blauw
pi_172722797
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 19:48 schreef Kamina het volgende:
Beide. Hij had best wat minder beschermd opgevoed mogen worden, want hij is erg onzeker geraakt en dik. Heeft nooit problemen hoeven op te lossen en nooit nee leren zeggen tegen zijn impulsen.

Dom is hij allerminst, maar wel verstandelijk achtergesteld. Dat is waarom hij begeleid woont.
Dat is wel heel erg triest.

Ik heb gelukkig nooit begeleid hoeven wonen, maar ik weet wel hoe het er daar aan toegaat. Het lijkt voor velen allemaal zo geweldig progressief, maar eigenlijk is het gewoon pappen en nathouden. Je broertje zou dan eigenlijk ergens een poos een heel streng programma moeten volgen waar mensen die echt wel wat in hun mars hebben maar door een verkeerd gedachtenpatroon het niet zelfstandig kunnen redden in het leven. In theorie bestaan dat soort settingen genoeg, maar in de praktijk worden de mensen ook daar betutteld.
pi_172722917
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 19:48 schreef Kamina het volgende:

[..]

Kan best, maar sommigen zijn wel heel typisch, zoals bepaalde youtubers. Daarbij klinkt het alsof ze een robot zijn en bij nader onderzoek blijkt dat ze inderdaad een spectrumstoornis hebben
Zoals deze?

  donderdag 27 juli 2017 @ 21:49:32 #160
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172723694
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Zoals deze?

Kijk naar zijn ogen, hij leest de "autocue" voor.
  donderdag 27 juli 2017 @ 21:51:09 #161
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172723747
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Zoals deze?

Dat zou ik eerder wijten aan een spraakprobleem, maar wie weet. Die McLovin comment is wel goed gevonden. :D

Ik bedoel meer als deze:

En tijdens m'n zoektocht naar die hierboven, doen deze me er ook wat aan denken:

Heel robotisch ook, al kan dat ook toegeschreven worden aan het feit dat de tekst voor deze video's vaak wordt opgelezen. Die eerste zit wel echt in het spectrum, schijnbaar volgens zijn eigen zeggen.

Toch maakt hij vermakelijke video's, die blijkbaar genoeg volgers krijgen, ondanks de stem. Maar kijk geen 5 video's achter elkaar, want dat wordt heel frustrerend.
1 + 1 = blauw
  donderdag 27 juli 2017 @ 22:37:03 #162
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_172725339
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:51 schreef Kamina het volgende:


Heel robotisch ook, al kan dat ook toegeschreven worden aan het feit dat de tekst voor deze video's vaak wordt opgelezen. Die eerste zit wel echt in het spectrum, schijnbaar volgens zijn eigen zeggen.

Toch maakt hij vermakelijke video's, die blijkbaar genoeg volgers krijgen, ondanks de stem. Maar kijk geen 5 video's achter elkaar, want dat wordt heel frustrerend.
Deze stem klinkt toch heel normaal ? Ik zou dat niet als robotisch omschrijven.
pi_172727528
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 19:48 schreef Kamina het volgende:

[..]

[..]

Opvoeding kan beter inderdaad, maar dat is op zichzelf al lastig, laat staan met een autistisch kind. Het is niet voor niets dat mensen me dat toewensten in dit topic, toen ik doelbewust aggressor ging spelen. :)
Dit was niet omdat ik je iets ergs wens maar meer met het idee zodat je der achter komt dat een autist zo erg niet is. Zoals iemand al zei zijn er genoeg autisten die getrouwd zijn en functioneren. Maarja het kan me verder ook niet meer boeien wat erover gezegd wordt iig wensde ik je dat niet omdat ik je iets slechts wens. Maar jij weet vast beter natuurlijk met je eigen ervaring.
pi_172727665
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:47 schreef handkant het volgende:

[..]

Dit was niet omdat ik je iets ergs wens maar meer met het idee zodat je der achter komt dat een autist zo erg niet is. Zoals iemand al zei zijn er genoeg autisten die getrouwd zijn en functioneren. Maarja het kan me verder ook niet meer boeien wat erover gezegd wordt iig wensde ik je dat niet omdat ik je iets slechts wens. Maar jij weet vast beter natuurlijk met je eigen ervaring.
Donderde jij niet op uit dit topic?

Ah nee, geen ecte autist dus.

Busted.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172727788
quote:
10s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:55 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Donderde jij niet op uit dit topic?

Ah nee, geen ecte autist dus.

Busted.
Tja graag zelfs, dit onderwerp heeft echt geen nut om te bespreken buiten hulpverleners om. Dit topic is het bewijs er wel van.
pi_172727850
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 00:01 schreef handkant het volgende:

[..]

Tja graag zelfs, dit onderwerp heeft echt geen nut om te bespreken buiten hulpverleners om. Dit topic is het bewijs er wel van.
Oh nou zeker, tijd voor een genocide van niet-autisten, dan komt het vast allemaal goed.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  Moderator vrijdag 28 juli 2017 @ 00:16:33 #167
441859 crew  Lenny77
pi_172728029
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 19:48 schreef Kamina het volgende:

[..]


Beide. Hij had best wat minder beschermd opgevoed mogen worden, want hij is erg onzeker geraakt en dik. Heeft nooit problemen hoeven op te lossen en nooit nee leren zeggen tegen zijn impulsen.

Dom is hij allerminst, maar wel verstandelijk achtergesteld. Dat is waarom hij begeleid woont.

[..]

Opvoeding kan beter inderdaad, maar dat is op zichzelf al lastig, laat staan met een autistisch kind. Het is niet voor niets dat mensen me dat toewensten in dit topic, toen ik doelbewust aggressor ging spelen. :)
Weet je wat het is? Jij hebt het nou als broer van meegemaakt en achteraf is het makkelijk om te zien wat misschien beter had gekund. Misschien worden autisten wel te beschermd opgevoed maar vaak heeft dit ook een reden en oorsprong.
Van het moment dat andere ouders beginnen te vragen: 'hé, praat x nog niet? Onze x al lang hoor'. Of 'slaapt je kind nu nog niet door?' Het autistisch kind ligt al onder de loep van de ouders maffia nog maar voor je weet wat er is. Je voelt waarschijnlijk wel dat er iets is. En daarna op school als andere kleine kinderen tegen x zeggen dat hij/zij raar is. En later als ze ouder zijn dat hij/zij gehandicapt is en dom. En dat zeer jonge kinderen met autisme al zeggen dat ze dood willen zijn omdat ze niet van deze planeet zijn en niemand hun begrijpt, enz enz... Dan geloof ik dat je als ouder erg beschermend wordt tegen de grote boze wereld. En volgens mij is dat moeilijk om weer los te laten.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 28 juli 2017 @ 00:35:39 #168
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172728275
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 22:37 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Deze stem klinkt toch heel normaal ? Ik zou dat niet als robotisch omschrijven.
Het is anders, omdat het zwaar is, bijna als een James Earl Jones. Dat werkt heel goed met dit soort commentaar. Hij eindigt echter wel heel vaak met exact dezelfde slepende toon, maar dat kan simpelweg een beperkt bereik zijn.

Dit bedoelde ik meer als voorbeeld van slepend, dan als daadwerkelijk voorbeeld van een autistische spreker. ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 23:47 schreef handkant het volgende:

[..]

Dit was niet omdat ik je iets ergs wens maar meer met het idee zodat je der achter komt dat een autist zo erg niet is. Zoals iemand al zei zijn er genoeg autisten die getrouwd zijn en functioneren. Maarja het kan me verder ook niet meer boeien wat erover gezegd wordt iig wensde ik je dat niet omdat ik je iets slechts wens. Maar jij weet vast beter natuurlijk met je eigen ervaring.
Ze zijn even goed of kwaad als normale mensen, maar lastiger. Dat is mijn punt. De reden dat ik dat soort dingen zeg is om naar voren te brengen dat mensen als Lunatiek in dit topic (geloof ik) autisten voordoen als beter. Mijn standpunt is: eerder slechter, want gestoord.

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 00:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Weet je wat het is? Jij hebt het nou als broer van meegemaakt en achteraf is het makkelijk om te zien wat misschien beter had gekund. Misschien worden autisten wel te beschermd opgevoed maar vaak heeft dit ook een reden en oorsprong.
Van het moment dat andere ouders beginnen te vragen: 'hé, praat x nog niet? Onze x al lang hoor'. Of 'slaapt je kind nu nog niet door?' Het autistisch kind ligt al onder de loep van de ouders maffia nog maar voor je weet wat er is. Je voelt waarschijnlijk wel dat er iets is. En daarna op school als andere kleine kinderen tegen x zeggen dat hij/zij raar is. En later als ze ouder zijn dat hij/zij gehandicapt is en dom. En dat zeer jonge kinderen met autisme al zeggen dat ze dood willen zijn omdat ze niet van deze planeet zijn en niemand hun begrijpt, enz enz... Dan geloof ik dat je als ouder erg beschermend wordt tegen de grote boze wereld. En volgens mij is dat moeilijk om weer los te laten.
Doe ff normaal joh, "ouders maffia". Kom op, zeg. :{w

Dat ze beschermd worden opgevoed, à la, maar dat is niet per sé goed. Volgens mij ontbreekt nog veel kennis over goed opvoeden van autistische kinderen, om nog maar niet te spreken van opvoeding door autistische ouderen. Maar het excuus mag nooit zijn: Ja, maar autistisch.

Bullshit. Als je als gelijke mee wil doen in de maatschappij, dan gedraag je je gelijkwaardig. Dan wordt je op de dezelfde maatstaven beoordeeld. En dan moet je het niet eens in je hoofd halen om jezelf als beter te achten dan normale mensen. Want dat maakt pas écht gestoorden.
1 + 1 = blauw
  Moderator vrijdag 28 juli 2017 @ 00:47:39 #169
441859 crew  Lenny77
pi_172728432
Ik beweer nergens dat ze beter zijn dan normale mensen (ik zal ze voor het gemak maar even normaal noemen) . En het zou super zijn als ze zich gewoon gelijkwaardig kunnen voelen en gedragen. Maar soms kan dit gewoon niet. Is het dan zo een opgave om als normale mens een beetje geduld met zo iemand te hebben?
Maar over 1 ding ben ik het absoluut eens met je: de kennis voor het goed opvoeden ontbreekt. En het zou veel mensen helpen.
Autistische ouders met kinderen, dat is een moeilijker iets. Ik denk dat als 1 van de 2 ouders normaal is, dat het wel goed komt. Beide ouders autistisch... Pittig voor het kind.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 28 juli 2017 @ 01:18:06 #170
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_172728714
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 22:37 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Deze stem klinkt toch heel normaal ? Ik zou dat niet als robotisch omschrijven.
Zijn stem is simpelweg episch te noemen :o
  vrijdag 28 juli 2017 @ 01:37:32 #171
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172728855
Het is een misvatting dat autisme per definitie een stoornis is.

En de tak met Asperger (hoogfunctionerend autisme) is vaak te herkennen aan bovengemiddelde intelligentie, dus gemiddeld beter dan "normale" mensen.

Ik ga er vanuit dat wanneer je autisten lastig vindt, zij jou ook lastig vinden (en bemoeizuchtig, en een stoorzender, en oerdom).
  vrijdag 28 juli 2017 @ 02:04:50 #172
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_172728931
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 01:37 schreef Lunatiek het volgende:
Het is een misvatting dat autisme per definitie een stoornis is.
Leg uit.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_172728955
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 02:04 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Leg uit.
Zie mijn topic
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 28 juli 2017 @ 05:09:27 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172729147
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 02:04 schreef KillemWieft het volgende:

[..]

Leg uit.
Zie DSM. Als niemand er last van heeft wordt het niet als stoornis gezien. De reden dat veel mensen een diagnose krijgen is de intolerantie van de maatschappij, die zich overal aan ergert en eist dat iedereen een teamspeler met een vlotte babbel is, die in zijn kracht staat in gezellige sociale situaties. Wie niet meedoet aan die ratrace met al het gekonkel vandien, wordt gelabeld en er wordt geroepen dat die mensen genezen moeten worden.
Het is nog niet zo lang geleden dat er met enig respect werd gekeken naar de eenzame zonderling die stilletjes zijn verbazingwekkende ding deed. Veel doorsnee-eigenschappen van de autisten hebben nut in de maatschappij maar de maatschappij kiest ervoor dat als "raar" buiten te sluiten in plaats van ervan te profiteren. Voorbeeld: lange tijd geconcentreerd aan één ding werken wordt vrijwel onmogelijk gemaakt in een omgeving die is ingericht voor verbale sociale interactie. Ander voorbeeld: een gezellige persoon wordt meer gewaardeerd dan een eerlijk persoon.
pi_172730232
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 05:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie DSM. Als niemand er last van heeft wordt het niet als stoornis gezien. De reden dat veel mensen een diagnose krijgen is de intolerantie van de maatschappij, die zich overal aan ergert en eist dat iedereen een teamspeler met een vlotte babbel is, die in zijn kracht staat in gezellige sociale situaties. Wie niet meedoet aan die ratrace met al het gekonkel vandien, wordt gelabeld en er wordt geroepen dat die mensen genezen moeten worden.
Het is nog niet zo lang geleden dat er met enig respect werd gekeken naar de eenzame zonderling die stilletjes zijn verbazingwekkende ding deed. Veel doorsnee-eigenschappen van de autisten hebben nut in de maatschappij maar de maatschappij kiest ervoor dat als "raar" buiten te sluiten in plaats van ervan te profiteren. Voorbeeld: lange tijd geconcentreerd aan één ding werken wordt vrijwel onmogelijk gemaakt in een omgeving die is ingericht voor verbale sociale interactie. Ander voorbeeld: een gezellige persoon wordt meer gewaardeerd dan een eerlijk persoon.
Precies, en therapie voor autisten is er ook vooral op gericht ze aan te passen aan de rest van de maatschappij, terwijl mensen met een persoonlijkheidsstoornis met hun levensgeschiedenis en denkbeelden aan de slag gaan en zo. Nou ja, als er niet op wordt bezuinigd. Maar bij autisme is het meer zo van "je bent zo, deal with it". Niemand interesseert zich waarom iemand bijvoorbeeld nog meer autistisch is geworden. Dat is dan altijd allemaal de "schuld" van de slechte genen van de autist en het progressieve verloop van de "ziekte", jammer dan. En lang geconcentreerd bezig zijn is inderdaad een voordeel wanneer je uitzonderlijke talenten hebt. Heb je die niet, dan kun je het als autist wel helemaal schudden qua respect van de maatschappij. Je moet minstens een genie zijn om het gebrek aan sociale vaardigheden voor de meeste mensen te compenseren. Om te slagen in deze maatschappij heb je 3 ingredienten nodig: een goed uiterlijk, sociale vaardigheden en intelligentie. Zo niet dan kun je alvast een uitkering aanvragen. Maar als je 1 van deze dingen wel hebt wordt je alsnog opgehemeld, zo niet dan is er geen hoop meer qua functioneren.

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 28-07-2017 08:55:44 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_172730292
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 01:37 schreef Lunatiek het volgende:
Het is een misvatting dat autisme per definitie een stoornis is.

En de tak met Asperger (hoogfunctionerend autisme) is vaak te herkennen aan bovengemiddelde intelligentie, dus gemiddeld beter dan "normale" mensen.

Ik ga er vanuit dat wanneer je autisten lastig vindt, zij jou ook lastig vinden (en bemoeizuchtig, en een stoorzender, en oerdom).
Eens, maar het is voor een gemiddelde autist wel moeilijk meekomen in een extraverte, snelle en veeleisende maatschappij. Vaak loop je dan toch tegen problemen met stress en overprikkelend aan. Dan wordt het wel een probleem, niet enkel het sociale aspect.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 10:30:32 #177
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172732491
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 01:37 schreef Lunatiek het volgende:
Het is een misvatting dat autisme per definitie een stoornis is.

En de tak met Asperger (hoogfunctionerend autisme) is vaak te herkennen aan bovengemiddelde intelligentie, dus gemiddeld beter dan "normale" mensen.

Ik ga er vanuit dat wanneer je autisten lastig vindt, zij jou ook lastig vinden (en bemoeizuchtig, en een stoorzender, en oerdom).
Bovengemiddeld intelligente autisten zijn extreem zeldzaam.
1 + 1 = blauw
  Moderator vrijdag 28 juli 2017 @ 11:39:18 #178
441859 crew  Lenny77
pi_172733908
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Bovengemiddeld intelligente autisten zijn extreem zeldzaam.
Dit geloof ik dan weer niet. Denk net dat ze meer bovengemiddeld intelligent zijn dan ons. Maar dat ze het niet altijd kunnen toepassen. De super hardware is er maar de bedrading van de besturing is verkeerd.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_172733921
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 21:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kijk naar zijn ogen, hij leest de "autocue" voor.
Dat had ik niet eens gezien.

Maar zelfs dan vind ik dit nog vrij apart.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 11:45:35 #180
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_172734017
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 10:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Bovengemiddeld intelligente autisten zijn extreem zeldzaam.
Waar haal je toch steeds die flauwekul vandaan. Autisme wordt zelfs soms verkeerd gediagnosticeerd omdat het dicht tegen hoogbegaafdheid aan ligt. Tevens zijn veel sypmtomen verwant ermee.

Kan je zo nazoeken.

1e hit op google;
https://www.psychologiema(...)-en-hoogbegaafdheid/
  vrijdag 28 juli 2017 @ 12:34:19 #181
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172734879
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 11:45 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Waar haal je toch steeds die flauwekul vandaan. Autisme wordt zelfs soms verkeerd gediagnosticeerd omdat het dicht tegen hoogbegaafdheid aan ligt. Tevens zijn veel sypmtomen verwant ermee.

Kan je zo nazoeken.

1e hit op google;
https://www.psychologiema(...)-en-hoogbegaafdheid/
Een symptoom zegt toch niet over het percentage voorvallen? Laat me bronnen zien die uitwijzen dat ze niet zeldzaam zijn, en ik begin het misschien te geloven. In deze bron staat alleen maar dat hoogintelligente mensen met autisme zwakker zijn dan die zonder autisme, want die laatste hebben een harmonieuze intelligentie. Dus tenzij iedere autist plots een savant is, is dit allesbehalve vleiend voor de autist.

Duidelijk dat we al één voorbeeld hebben van het tegengestelde. Tot nu toe ben ik alleen maar autisten tegen gekomen die dénken dat ze slim zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Kamina op 28-07-2017 12:39:40 ]
1 + 1 = blauw
  Moderator vrijdag 28 juli 2017 @ 13:31:04 #182
441859 crew  Lenny77
pi_172736186
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 12:34 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een symptoom zegt toch niet over het percentage voorvallen? Laat me bronnen zien die uitwijzen dat ze niet zeldzaam zijn, en ik begin het misschien te geloven. In deze bron staat alleen maar dat hoogintelligente mensen met autisme zwakker zijn dan die zonder autisme, want die laatste hebben een harmonieuze intelligentie. Dus tenzij iedere autist plots een savant is, is dit allesbehalve vleiend voor de autist.

Duidelijk dat we al één voorbeeld hebben van het tegengestelde. Tot nu toe ben ik alleen maar autisten tegen gekomen die dénken dat ze slim zijn.
Een savant is nog anders. Die is alleen extreem goed in 1 ding maar voor de rest hopeloos verloren.

De meeste autisten die ik ken denken net allemaal dat ze niet slim zijn, terwijl je als gewone mens net ziet dat ze het juist wel zijn, maar het zelf niet doorhebben. Ik denk dat we alletwee heel andere ervaringen hebben met autisten. Jij zo te horen alleen negatief, ik net eerder positief!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 28 juli 2017 @ 15:03:54 #183
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172738115
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:31 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Een savant is nog anders. Die is alleen extreem goed in 1 ding maar voor de rest hopeloos verloren.

De meeste autisten die ik ken denken net allemaal dat ze niet slim zijn, terwijl je als gewone mens net ziet dat ze het juist wel zijn, maar het zelf niet doorhebben. Ik denk dat we alletwee heel andere ervaringen hebben met autisten. Jij zo te horen alleen negatief, ik net eerder positief!
Het is nogal makkelijk om te denken dat autisten heel anders zijn, maar ze zijn even hooghartig, arrogant en egoïstisch als niet-gehandicapte mensen. Het komt bij beide soorten even vaak voor, naar mijn mening. Het is wel opvallend dat de autisten hier op FOK! zichzelf over het algemeen beter vinden dan anderen, terwijl ze duidelijk overkomen als minder.
1 + 1 = blauw
pi_172738191
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 11:45 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Waar haal je toch steeds die flauwekul vandaan. Autisme wordt zelfs soms verkeerd gediagnosticeerd omdat het dicht tegen hoogbegaafdheid aan ligt. Tevens zijn veel sypmtomen verwant ermee.
Maar het zegt verder niets. Er is geen statistisch bewijs dat autisme vaker voorkomt bij hoogbegaafden dan bij niet-hoogbegaafden. Dus net als de "normale" bevolking heb je enkele slimme en een heel stel domme :)
Facts don't care about your feelings
pi_172743424
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 12:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jules de Torette of zo toch?

Ik heb wel eens soortgelijks meegemaakt met een collega die bipolair was. Ik wist dat, want hij had het verteld en had Lithium-medicatie, maar af en toe slikte het niet omdat die pillen zijn creativiteit in de weg stond. Dat snapte ik, lijkt me erg frustrerend. Maar op een dag kwam hij op kantoor en ik kwam een collega tegen die mompelde: hij heeft zijn pil niet geslikt.
Er was niets aan de hand, maar plotseling begon de bipolaire me uit te maken voor de meest vreselijke dingen. Ik was stomverbaasd en stil, flabbergasted. Kon alleen uitbrengen: zo gaan we niet met elkaar om. En het ging maar door, geslachtsdeel na geslachtsdeel en ziekte na ziekte en namen uit het Duitse SS-leger, etc. etc.

De volgende dag heb ik hem om zijn excuses gevraagd, maar hij wist niets meer. Geen excuses.
Het is nooit meer tussen ons goed gekomen. ;(
(Alleen het woordje sorry was voor mij voldoende geweest, maar hij kan nou net dat woordje niet over zijn lippen krijgen en dat nam ik hem nou juist kwalijk)
Volgens mij ben jij ook autistische, hij weet het niet meer. Je weet dat hij een stoornis heeft, en toch wil je persee excuses hebben. :')

Waarom zou iemand excuses aanbieden, als hij van niks weet. Als iemand geen stoornis heeft is het een ander verhaal natuurlijk.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
  zondag 30 juli 2017 @ 19:58:27 #186
313849 Tonyvanheemschut
Een artiest van formaat!&#
pi_172791737
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 11:45 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Waar haal je toch steeds die flauwekul vandaan. Autisme wordt zelfs soms verkeerd gediagnosticeerd omdat het dicht tegen hoogbegaafdheid aan ligt. Tevens zijn veel sypmtomen verwant ermee.

Kan je zo nazoeken.

1e hit op google;
https://www.psychologiema(...)-en-hoogbegaafdheid/
kuch kuch..

http://www.nu.nl/wetensch(...)t-intelligentie.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')