Ja, werd wel twee keer afgeteld door de toren: Third: one, two, three. Third.quote:Op woensdag 13 september 2017 19:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik heb hem tijden geleden al eens gezien. Ook de variant van Air Crash Investigation en mij was juist bijgebleven dat het Engels wel een probleem was. Maar wellicht heb ik dat verkeerd onthouden.
De verwarring is er in elk geval niet minder om "Third? First? Third?"
Als je wat accepteert?quote:Op maandag 11 september 2017 07:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
als je dat accepteert hoeft dat toch geen probleem te zijn?
quote:Op vrijdag 15 september 2017 09:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je wat accepteert?
quote:wekelijks problemen met de bagageafhandeling.
Duh! Natuurlijk is dat een probleem. Hoeveel mensen ken jij die het niet erg vinden om zonder koffer op hun bestemming aan te komen? Als die problemen structureel zijn, dan gaan mensen andere keuzes maken. Als een zakenreiziger uit Washington, drie keer zonder koffer in Praag aankomt, omdat zijn koffer tijdens de overstap op Schiphol is blijven plakken, dan gaat hij de volgende keer echt wel via Frankfurt of London.quote:
Werd eigenlijk ook al verwacht, natuurlijk.quote:Extra KLM evacuatievluchten Sint Maarten
Vandaag is een KLM Boeing 747 van Schiphol naar Sint Maarten vertrokken om hulpbehoevenden, toeristen van alle nationaliteiten en andere mensen die niet op het getroffen eiland wonen, te evacueren. Het is de eerste KLM vlucht op Sint Maarten sinds het uitbreken van de orkaan. Dinsdagochtend 19 september komt de KLM Boeing 747 met opgehaalde reizigers weer aan op Schiphol.
De Boeing 747-400 met vluchtnummer KL737 komt vrijdagavond aan op Curaçao. KLM vliegt eerst naar Curaçao om personeel en hulpgoederen op te halen. Op zaterdag vliegt het toestel met capaciteit voor 268 passagiers door naar Sint Maarten. Van daaruit worden mensen geëvacueerd naar Aruba. Mede dankzij de vrijwillige inzet van cabine en cockpit personeel is deze vlucht tot stand gekomen.
Uitgevoerd door de PH-BFT en nu als KL727 onderweg van CUR naar SXM:quote:Op vrijdag 15 september 2017 16:35 schreef MaxMark het volgende:
De aanleiding is iets minder mooi, maar toch:
[..]
Werd eigenlijk ook al verwacht, natuurlijk.
Beelden van de landing:quote:Op zaterdag 16 september 2017 13:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Uitgevoerd door de PH-BFT en nu als KL727 onderweg van CUR naar SXM:
https://www.flightradar24.com/KLM727/ee17364
En met hetzelfde vluchtnummer door naar Aruba:
https://www.flightradar24.com/KLM727/ee1f71a
twitter:KLM_press twitterde op zaterdag 16-09-2017 om 14:41:31 KLM Boeing 747 zojuist succesvol geland op Sint Maarten om passagiers op te halen. #klm #sintmaarten https://t.co/z8fTEuIY8j reageer retweet
Een mooi verhaal, maar de bottom line is dit:quote:Op woensdag 13 september 2017 04:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
In die tijd vlogen er ook al 747s op Tenerife, er had zich echter nog nooit een situatie voor gedaan dat het hele platform vol stond, het tegelijkertijd mistig was én piloten ook nog eens zo snel mogelijk weg wilde van het vliegveld. Dit zorgde voor een heleboel stress bij piloten en in de toren.
De toren wilde zo snel mogelijk de baan weer vrij hebben, want elk vliegtuig dat weg is, is er een. Gezien de hoge stresslevels kan ik me wel voorstellen dat iemand in de toren zich op dat moment onvoldoende realiseert dat een 747 die krappe bochten van C3 niet kan nemen.
Het is m.i. erg moeilijk in dit geval de oorzaak aan te wijzen, aangezien het een opeenstapeling van dingen is die mis zijn gegaan die dag.
Was de aanslag in Las Palmas niet gebeurd, was deze crash nooit gebeurd
Was het niet mistig geweest, was deze crash niet gebeurd
Had de radioverkeer goed verlopen, was deze crash niet gebeurd
Had het Pan Am toestel de orders opgevolgd en zichzelf klem gereden op C3, was deze crash mogelijk niet gebeurd
Had het personeel in de toren beter Engels gesproken, was er mogelijk ook niks gebeurd
Had het KLM personeel de protocollen gevolgd, dan was er niks gebeurd
Had de gezagvoerder geen druk gevoeld vanuit KLM om op tijd in Las Palmas aan te komen, zodat hij diezelfde dag nog terug kon vliegen, was er misschien ook helemaal niets gebeurd.
Vooral dat laatste is in mijn beleving een onderbelicht kindje gebleven in het hele onderzoek, of eigenlijk alle onderzoeken. Hoe groter de psychische druk, des te meer fouten mensen gaan maken.
quote:Er kunnen minder vliegtuigen vertrekken van het vliegveld van Auckland, in Nieuw-Zeeland. Er is een brandstoftransportleiding lek en daardoor is er niet genoeg kerosine op het grootste vliegveld van het land. Duizenden reizigers hebben er last van.
Veel vluchten zijn geannuleerd of vertraagd en de verwachting is dat het probleem pas ergens volgende week is verholpen. Het vliegveld heeft nu maar dertig procent van zijn normale capaciteit aan brandstof. Het leger springt bij en brengt vrachtwagens vol kerosine naar de luchthaven.
Sommige toestellen vertrekken toch, maar moeten in bijvoorbeeld Australië een tussenlanding maken om te tanken.
Graafmachine
De leiding is waarschijnlijk geraakt door een graafmachine. Er is mogelijk 60.000 liter brandstof in de bodem gelopen. Er zou niets in het water zijn terechtgekomen.
De leiding loopt van een raffinaderij naar het vliegveld en is 170 kilometer lang. Critici zeggen dat het vliegveld te kwetsbaar is door die ene leiding. Er zou nog een leiding moeten bij komen, maar dat kost bijna 200 miljoen euro.
Jammer, had wel weer op farewell flights gehoopt.quote:SCHIPHOL - KLM laat het afscheid van de Fokker 70 niet ongemerkt voorbij gaan. Een dag nadat het type officieel uit dienst wordt genomen vliegen de op dat moment resterende zeven toestellen achter elkaar naar Norwich, waar ze voorlopig worden gestald.
Volgens de luchtvaartmaatschappij is elk vliegtuig zo goed als verkocht. De afgelopen jaren verkocht KLM al meerdere toestellen aan maatschappijen als Air Niugini in Papoea Nieuw Guinea, Insel Air op Curaçao, het Surinaamse Fly Allways en Air KBZ in Myanmar. “De deals zijn nagenoeg rond”, aldus Hans Werner, Vice President Service & Fleet Development.
Op 28 oktober worden de allerlaatste passagiersvluchten met de Fokker 70 uitgevoerd. Een dag later vindt de grote uittocht richting Norwich plaats. De Fokkers die nog te koop staan moeten per stuk zo’n twee tot drie miljoen euro opleveren.
Via een groots mediaspektakel wordt de 28e afscheid genomen van de Fokkers. De 29e wordt een aandenken onthuld, dat bestaat uit een staartstuk van een Fokker, die op Schiphol-Oost geplaatst moet worden ter herinnering aan de lange geschiedenis tussen KLM en Fokker.
Altijd een Klic melding doen als je dieper dan 50cm graaftquote:Op maandag 18 september 2017 14:39 schreef MaxMark het volgende:
Ook fijn als je zo afhankelijk bent van één 170 kilometer lange leiding.. Graafmachine raakt brandstoftransportleiding in Auckland, minder vluchten.
[..]
Klic-melding... en hopen dat er geen Maeslantkering in de buurt isquote:Op maandag 18 september 2017 20:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Altijd een Klic melding doen als je dieper dan 50cm graaft
Mag je daar niet graven dan?quote:Op maandag 18 september 2017 21:11 schreef OEM het volgende:
[..]
Klic-melding... en hopen dat er geen Maeslantkering in de buurt is
Zie de vertraging bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Allemaal onbekende kabels, waaronder de stroomvoorziening van de Maeslantkering.quote:
Erg lullig dat dat een onbekende kabel isquote:Op maandag 18 september 2017 22:02 schreef OEM het volgende:
[..]
Zie de vertraging bij de ombouw van de Hoekse Lijn. Allemaal onbekende kabels, waaronder de stroomvoorziening van de Maeslantkering.
Bronquote:In The Base op Schiphol is vanmiddag het ontwerp van de nieuwe terminal gepresenteerd. Deze moet in 2023 opengaan en de luchthaven een extra capaciteit van 14 miljoen passagiers per jaar bieden.
Terminal A, zoals de werknaam luidt, werd gepresenteerd door Schiphol-topman Jos Nijhuis en architect Kees Kaan van KAAN Architecten. Dat bureau is samen met de firma’s Estudio Lamela, ABT en Ineco verantwoordelijk voor het ontwerp.
Enorme operatie
De nieuwe terminal wordt ruim 100.000 vierkante meter groot (vergelijkbaar met twintig voetbalvelden). Alleen al het dak meet 180 bij 150 meter. Nijhuis benadrukte daarom in zijn toespraak dat de bouw een enorme operatie is:
“Voor dit project moeten we parkeergarages slopen en wegen verleggen, maar daar krijgen we een state-of-the-art-terminal voor terug. Het gebouw gaat naadloos aansluiten op de bestaande infrastructuur van Schiphol.”
Juist dat de terminal qua design zoveel lijkt op de rest van Schiphol, was volgens Nijhuis een belangrijke reden om het ontwerp van KAAN te verkiezen boven dat van de vier andere architectenbureau’s die zich hadden aangemeld. “Zo zorgen we voor continuïteit”, aldus de topman van de luchthaven.
Trots
Architect Kees Kaan zei vooral erg trots te zijn op het vele licht dat terminal A krijgt. Dat wordt mede bereikt door het wafelachtige dak. “In het dak zitten ramen van 3 bij 3 meter groot, waardoor de terminal ruimtelijk aanvoelt en de lichtinval meebeweegt met het verloop van de dag.”
Bovendien komen er zonnepanelen op het dak, wat eraan bijdraagt dat het gebouw zeer milieuvriendelijk wordt. Architect Kaan voegde daaraan toe dat het ontwerp gemaakt is op zijn kantoor in Rotterdam, waardoor de Amsterdamse luchthaven dus een Rotterdams tintje krijgt.
Mijlpaal
Volgens Nijhuis is de presentatie van het ontwerp een nieuwe mijlpaal. “Voor het eerst in twee decennia gaan we Schiphol weer flink uitbreiden, waardoor de luchthaven toekomstbestendig blijft en de groei in passagiers kan opvangen.”
De constructie begint in 2020. Terminal A wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1, zodat Schiphol geen afstand hoeft te nemen van het geliefde one-terminal-concept.
Joh de hele bodem in nederland ligt vol met kabels waarvan niemand (gebruiker/eigenaar incluis) niet weet dat ze er liggen of waar ze liggen. In een vorige baan eens een heel gedoe gehad met PWN (waterbedrijf Noord Holland) over een kabel die onder het spoor doorliep naar een van hun pompstations. Alle tekeningen erbij (ook de hele oude van de bouw ergens in de jaren 30 ofzo) en geen idee, kabel zou niks doen. Uiteindelijk dat ding doorgeknipt, wat denk je, pompstation doet het niet meer...quote:Op maandag 18 september 2017 23:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Erg lullig dat dat een onbekende kabel is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |