Ik trek helemaal niks naar beneden omdat ik me er terdege bewust van ben dat een kind prima met meerdere talen grootgebracht kan worden en intelligent genoeg is. Mijn ouders hebben mijn niveau niet omlaag gehaald want heb gewoon een diploma.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je krijgt in Nederland een kind en leert hem enkel Marokkaans tot ie naar school gaat. Hem Nederlands leren dat mogen ze daar doen. Dit getuigt van weinig respect voor de Nederlandse taal en bovendien trek je het nivo van die school naar beneden. Wat een fijne bijdrage weer. Daar is goed over nagedacht.
Op de één of andere manier praat ik ook anders als ik ruzie heb. Het schijnt vaker voor te komen.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken een Turkse vrouw die accentloos Nederlands kan spreken, maar als ze ruzie heeft met iemand begint ze ook met dat rare straataccent.
Je verdraait mijn woorden. Ik zeg niet dat je pas Nederlander kunt zijn als je alleen Nederlands spreekt, dat maak jij ervan. Maar Nederlands beschouwen als je tweede taal houdt wmb wel in dat je liever Marokkaan bent dan Nederlander.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:41 schreef Maghrebijnse het volgende:
Wat een onzin vind ik het. Je kunst pas Nederlander zijn als je je kinderen alleen met het Nederlands wil opvoeden? Als dat de voorwaarde is dan hoef ik geen Nederlander te zijn.![]()
Het is prima te doen. Kinderen pikken erg snel op en zijn intelligentere dan we denken.
ik merk toch bij buren en collega's dat nederlandse woordenschat en begrijpend lezen vrij slecht is wanneer je alleen op werk/studie nederlands spreekt en de rest in moerstaal.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Je kan een 12 of 15 jaar niet wegdoen. Maar dit is anders, namelijk een aantal jaren met het Marokkaans grootgebracht worden om dan het Nederlands te leren. Dat hoor je niet. Dat hoor je niet horen. Ik ben grootgebracht met het Marokkaans (oudste kinds dus hoorde dat alleen). Ik was vier of vijf jaar toen ik het Nederlands voor het eerst leerde. Ik heb er niks aan overgehouden. Sterker nog, spreek accentloos en perfect Nederlands in het dagelijks leven. En een ander voordeel: spreek daarnaast ook vloeiend Marokkaans. Win-win.
MBO? HBO? WO?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:42 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ik trek helemaal niks naar beneden omdat ik me er terdege bewust van ben dat een kind prima met meerdere talen grootgebracht kan worden en intelligent genoeg is. Mijn ouders hebben mijn niveau niet omlaag gehaald want heb gewoon een diploma.
Het is prima te doen, daarom zijn er zoveel oudere Marokkaanse kinderen met een taalachterstand...quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:41 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Wat een onzin vind ik het. Je kunst pas Nederlander zijn als je je kinderen alleen met het Nederlands wil opvoeden? Als dat de voorwaarde is dan hoef ik geen Nederlander te zijn.![]()
Het is prima te doen. Kinderen pikken erg snel op en zijn intelligentere dan we denken.
Doe werk op WO niveau.quote:
Dat trekt wel bij. Echt.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:45 schreef Momo... het volgende:
[..]
Het is prima te doen, daarom zijn er zoveel oudere Marokkaanse kinderen met een taalachterstand...
Leugenaar, je bent werkloos.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:47 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Doe werk op WO niveau.Het is helemaal goed gekomen met mij en ik ben mijn studie echt zo gemakkelijk doorgelopen. Nog makkelijker dan de Nederlanders in mijn klas.
De berichten die je tikt zijn taaltechnisch van een prima niveauquote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:47 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Doe werk op WO niveau.Het is helemaal goed gekomen met mij en ik ben mijn studie echt zo gemakkelijk doorgelopen. Nog makkelijker dan de Nederlanders in mijn klas.
Het is ook verschrikkelijk.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:35 schreef Sigaartje het volgende:
Er is niks mis met tweetalig zijn, ben ik ook.
Maar van de derde generatie mag je wel verwachten dat ze accentloos zijn. Het is natuurlijk geen eis.
Het is wel een combinatie van meerdere factoren. Marokkanen zijn vaak in groepjes, zonder inmenging van anderen, met een zwaar hhhh en zzzzz-accent. Dat laatste zou helemaal geen probleem zijn als ze zich inmengden bij andere bevolkingsgroepen.
Het uitschelden van andere mensen helpt ook niet echt.
Toen ik voor de tweede keer in Nederland kwam en ik Marokkanen tegenkwam, was mijn eerste reactie in mezelf: what the fuck is hier aan de hand?
Hoe ze met elkaar praten, hoe hard ze praten onderling en anderen uitschelden, ik vond het verschrikkelijk. Dat maak ik op de Antillen zelfs niet eens mee.
Al voed je je kinderen met het Marokkaans op, uiteindelijk zullen ze het Nederlands echt wel beheersen en gewoon nog beter dan het Marokkaans. Logisch. Daar hoef jij je dus geen zorgen om te maken.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden. Ik zeg niet dat je pas Nederlander kunt zijn als je alleen Nederlands spreekt, dat maak jij ervan. Maar Nederlands beschouwen als je tweede taal houdt wmb wel in dat je liever Marokkaan bent dan Nederlander.
Ik ben Nederlander, maar spreek uitstekend Engels, goed Duits, voldoende Frans en een beetje Italiaans en Spaans. Maar Nederlands is mijn moerstaal. Voor jou en jouw kinderen is dat Marokkaans, schijnbaar.
Klopt, ben Helmondse, praat meestal Nederlands, maar bij mijn familie toch meer dialect en als ik kwaad ben ook.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:43 schreef Toefjes het volgende:
Op de één of andere manier praat ik ook anders als ik ruzie heb. Het schijnt vaker voor te komen.
Vrijwillig gestopt met werken. Momenteel inderdaad werkloos. Wat heb jij met me?quote:
Het valt mij juist op dat de meeste jonge allochtoonse kinderen bij mij in de buurt bijna accentloos Nederlands praten.quote:
dat is gewoon niet waar. Jammer maar helaasquote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:49 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Al voed je je kinderen met het Marokkaans op, uiteindelijk zullen ze het Nederlands echt wel beheersen en gewoon nog beter dan het Marokkaans. Logisch. Daar hoef jij je dus geen zorgen om te maken.
En wat is uiteindelijk de moraal van het verhaal? Die ontgaat mij een beetje.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, ben Helmondse, praat meestal Nederlands, maar bij mijn familie toch meer dialect en als ik kwaad ben ook.
Maar ik bedoel dat dat straataccent er op de een of andere manier toch insluipt bij Turken en Marokkanen. Zoals Magrebijnse al zegt, komt de Z nauwelijks voor, toch hoor je die vaak in het mocrotaaltje. En dat is raar. Als ze zouden vervallen naar hun eigen taal, dan is het wat anders, maar ze vervallen in een aangeleerd straattaaltje. Dat is geen dialect of moerstaal, maar een vreemd accent.
Ik hoor nog genoeg volwassen mannen op straat praten over die meisje en een beperkte Nederlandse woordenschat hebben voor een volwassene.quote:
Valt je niet op dat dit bijna altijd jongens zijn?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:50 schreef Momo... het volgende:
[..]
Ik hoor nog genoeg volwassen mannen op straat praten over die meisje en een beperkte Nederlandse woordenschat hebben voor een volwassene.
Dat is wel waar. Alle Marokkanen die ik ken spreken nog altijd beter Nederlands dan Marokkaans. Maar dat weet jij niet omdat je niet weet op welk niveau ze het Marokkaans spreken.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:50 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat is gewoon niet waar. Jammer maar helaas
Dat klopt ja, maar ik zie in mijn beleving ook alleen moslimmeiden op uni waar ik zat.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:51 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Valt je niet op dat dit bijna altijd jongens zijn?
Netjes. En hopelijk krijg je kinderen met een evenhoge intelligentie, want dat is echt wel nodig als je alleen Nederlands op school leert.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:47 schreef Maghrebijnse het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |