Ik spreek meerdere talen ja, ben met Nederlands opgevoed dus heb daar geen accent in. Engels en Duits heb ik pas later geleerd en mensen horen altijd meteen dat ik geen Brit/Amerikaan/Duitser ben omdat ik inderdaad met een accent spreek. Terwijl ik het verder wel vrij vloeiend spreek, zeker Engels.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:20 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ik vroeg je wat. Jij spreekt toch ook meerdere talen? Heb jij een achterstand in het Nederlands? Ik geloof niet dat de achterstand in taal te maken heeft met het beheersen van de Marokkaanse taal.
Dat lijkt mij ook ja.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:19 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Het zijn gewoon volwassen mensen waar ik het over heb. Die daardoor trouwens ook gewoon een achterstand op de arbeidsmarkt hebben. Als jou kinderen op school pas "Nederlanders" leren, dan beginnen ze dus al met een achterstand.
Nee, ik bedoel dat hoofdzakelijk Nederlands praten met je kinderen en Marokkaans bijvoorbeeld alleen als er familie bij is die geen Nederland kunnen spreken, inderdaad leidt tot betere resultaten dan in het geval van kinderen wiens moeder alleen Marokkaans met ze praat. Als ze dan ook nog in een Marokkanen getto wonen, dan is het niet raar dat ze geen Havo aankunnen.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 11:59 schreef Maghrebijnse het volgende:
Uh, bedoel je te zeggen dat alleen Nederlands praten mer de kinderen ( en het Marokkaans dus helemaal niet) leidt tot hogere studies?
Je kan een 12 of 15 jaar niet wegdoen. Maar dit is anders, namelijk een aantal jaren met het Marokkaans grootgebracht worden om dan het Nederlands te leren. Dat hoor je niet. Dat hoor je niet horen. Ik ben grootgebracht met het Marokkaans (oudste kinds dus hoorde dat alleen). Ik was vier of vijf jaar toen ik het Nederlands voor het eerst leerde. Ik heb er niks aan overgehouden. Sterker nog, spreek accentloos en perfect Nederlands in het dagelijks leven. En een ander voordeel: spreek daarnaast ook vloeiend Marokkaans. Win-win.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:22 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik spreek meerdere talen ja, ben met Nederlands opgevoed dus heb daar geen accent in. Engels en Duits heb ik pas later geleerd en mensen horen altijd meteen dat ik geen Brit/Amerikaan/Duitser ben omdat ik inderdaad met een accent spreek. Terwijl ik het verder wel vrij vloeiend spreek, zeker Engels.
Deden alle Marokkanen dat maar....quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Wat een onzin. Jij spreekt toch ook gewoon Engels naast het Nederlands en spreekt het Nederlands zonder accent? Dat zijn jongens die denken dat praten met accent stoer is. Doorgaans zijn dat kleine kinderen die het Marokkaans nauwelijks beheersen en dus niet tweetalig opgevoed zijn.
Ik ben grootgebracht met het Marokkaans. Ik spreek accentloos Nederlands, maar ook vloeiend Marokkaans. En dat geldt voor iedereen die ik ken, maar ik zit dan ook niet in een ghetto. Zou hetzelfde doen bij mijn telgen, namelijk vanaf geboorte Marokkaans spreken en later op school ze Nederlanders leren.
Die hoef je ook niet te hebben? Wat heeft het te maken met grootgebracht worden in een andere taal?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:27 schreef Twiitch het volgende:
Ook al spreek je grammaticaal perfect Nederlands, wanneer er een buitenlandse tongval doorheen zit sta je bijvoorbeeld bij een sollicitatie al 1-0 achter. En die tongval heb je 9 van de 10 keer gewoon wanneer je kinderen pas op school Nederlands gaan leren. Een taal vloeiend leren is gewoonweg heel moeilijk.
Dat is nog eens inburgeren!quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Oh sorry, spreekt wel met een accent. Twents accent. Mag natuurlijk niet liegen.
Maar hoofdzakelijk in het Marokkaans communiceren is onmogelijk. Ze zullen op school toch in contact met het Nederlands komen en dat oppikken? Zo is dat bij mij ook gegaan. Tot mijn vierde sprak ik geen woord Nederlands, maar eenmaal op school ging dat heel hard. Thuis was het altijd Marokkaans ook toen ik op de basisschool zat en eigenlijk tot op de dag van vandaag spreek ik thuis gewoon Marokkaans. Ik merk nu, hoe ouder ik word, hoe meer behoefte ik heb aan het communiceren in het Marokkaans. Zo spreek ik altijd in het Marokkaans met mijn vriendinnen die gewoon vloeiend Nederlands spreken en hoogopgeleid zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat hoofdzakelijk Nederlands praten met je kinderen en Marokkaans bijvoorbeeld alleen als er familie bij is die geen Nederland kunnen spreken, inderdaad leidt tot betere resultaten dan in het geval van kinderen wiens moeder alleen Marokkaans met ze praat. Als ze dan ook nog in een Marokkanen getto wonen, dan is het niet raar dat ze geen Havo aankunnen.
Dus, die komen in groep 1, zijn hier geboren, maar kunnen nog geen Nederlands, omdat mama het belangrijker vond ze eerst Marokkaans te leren?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:12 schreef Maghrebijnse het volgende:
Zou hetzelfde doen bij mijn telgen, namelijk vanaf geboorte Marokkaans spreken en later op school ze Nederlanders leren.
Ja, klopt. Kinderen leren snel en daar maak ik me dus geen zorgen om. Zo is dat gegaan bij mij en ik spreek gewoon goed Nederlands, ben hoogopgeleid en heb/had een zeer goede baan.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, die komen in groep 1, zijn hier geboren, maar kunnen nog geen Nederlands, omdat mama het belangrijker vond ze eerst Marokkaans te leren?
Jij vindt Marokkaans blijkbaar belangrijker dan Nederlands. Waarom woon je hier?
En ja, je kinderen beginnen dan met een taalachterstand die vrijwel niet meer in te halen is.
Marokkaanse kinderen waartegen de moeder in principe altijd Nederlands spreekt, hebben betere kansen. Wil niet zeggen dat ze daarnaast niet ook Marokkaans kunnen leren, bijvoorbeeld bij oma, of op vakantie.
Hoezo? Meerdere talen beheersen is een goed iets en gewoon mogelijk. Vooral als het maar twee talen zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Het lijkt me overigens voor een kind verwarrend als moeder kiest voor een taal anders dan die van Nederlands bij het opvoeden. Dit is toch waar de toekomst van je kind ligt?
Ach, dat zijn domme kinderen die denken dat praten met accent stoer is. Begrijp ook niet waar ze die z-klank vandaan haal, daar waar de z bijna niet voorkomt in de Marokkaanse taal.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:35 schreef Sigaartje het volgende:
Er is niks mis met tweetalig zijn, ben ik ook.
Maar van de derde generatie mag je wel verwachten dat ze accentloos zijn. Het is natuurlijk geen eis.
Het is wel een combinatie van meerdere factoren. Marokkanen zijn vaak in groepjes, zonder inmenging van anderen, met een zwaar hhhh en zzzzz-accent. Dat laatste zou helemaal geen probleem zijn als ze zich inmengden bij andere bevolkingsgroepen.
Het uitschelden van andere mensen helpt ook niet echt.
Toen ik voor de tweede keer in Nederland kwam en ik Marokkanen tegenkwam, was mijn eerste reactie in mezelf: what the fuck is hier aan de hand?
Hoe ze met elkaar praten, hoe hard ze praten onderling en anderen uitschelden, ik vond het verschrikkelijk. Dat maak ik op de Antillen zelfs niet eens mee.
Mijn voorouders komen uit Italië. Toch is mijn moeder, haar vader, opa, overgrootvader, enz... opgevoed met alleen Nederlands.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:30 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Maar hoofdzakelijk in het Marokkaans communiceren is onmogelijk. Ze zullen op school toch in contact met het Nederlands komen en dat oppikken? Zo is dat bij mij ook gegaan. Tot mijn vierde sprak ik geen woord Nederlands, maar eenmaal op school ging dat heel hard. Thuis was het altijd Marokkaans ook toen ik op de basisschool zat en eigenlijk tot op de dag van vandaag spreek ik thuis gewoon Marokkaans. Ik merk nu, hoe ouder ik word, hoe meer behoefte ik heb aan het communiceren in het Marokkaans. Zo spreek ik altijd in het Marokkaans met mijn vriendinnen die gewoon vloeiend Nederlands spreken en hoogopgeleid zijn.
Ik vind ook niet dat je een moedertaal dient te vergeten. Is een stukje roots.
Je krijgt in Nederland een kind en leert hem enkel Marokkaans tot ie naar school gaat. Hem Nederlands leren dat mogen ze daar doen. Dit getuigt van weinig respect voor de Nederlandse taal en bovendien trek je het nivo van die school naar beneden. Wat een fijne bijdrage weer. Daar is goed over nagedacht.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:34 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Hoezo? Meerdere talen beheersen is een goed iets en gewoon mogelijk. Vooral als het maar twee talen zijn.
Ja, vinden ze stoer. Zat laatst ergens en toen hoorde ik twee roomblanke dames zogenaamd in Marokkaans spreken en naar me kijken. Ik wou er bijna wat van zeggen, maar dacht nah laat maar. Ze konden de Marokkaanse woorden geeneens fatsoenlijk uitspreken.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:38 schreef habitue het volgende:
Blanke kinderen praten tegenwoordig ook al zo dusja.
Wat een onzin vind ik het. Je kunst pas Nederlander zijn als je je kinderen alleen met het Nederlands wil opvoeden? Als dat de voorwaarde is dan hoef ik geen Nederlander te zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn voorouders komen uit Italië. Toch is mijn moeder, haar vader, opa, overgrootvader, enz... opgevoed met alleen Nederlands.
Ik vind dat zo'n raar iets dat Marokkanen tot wellicht 20 generaties, Marokkaans moeten blijven praten.
Ik ben blij dat ik steeds meer Marokkaanse ouders zie, die hier niet aan mee doen, omdat ze Nederlander willen zijn. Kun je nog wel moslim zijn, natuurlijk, want dat staat los van de nationaliteit.
Feit is gewoon dat kinderen die pas op school Nederlands gaan leren, 9 van de 10 gevallen, beginnen met een forse taalachterstand.
Er zijn kinderen met een hoge intelligentie, die het snel oppikken, maar alleen op school Nederlands horen en thuis alleen Marokkaans, maakt dat wel moeilijk.
Maar goed, moet jij weten.
Overigens heb ik wel, van nature denk ik, een goede uitspraak van Romaanse talen. Wellicht heb ik dat geërfd van mijn voorvaderen. Sowieso ben ik meer een alfa dan een beta.
Ik ken een Turkse vrouw die accentloos Nederlands kan spreken, maar als ze ruzie heeft met iemand begint ze ook met dat rare straataccent.quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:37 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ach, dat zijn domme kinderen die denken dat praten met accent stoer is. Begrijp ook niet waar ze die z-klank vandaan haal, daar waar de z bijna niet voorkomt in de Marokkaanse taal.
Ja dus? Wat is het probleem?quote:Op vrijdag 14 juli 2017 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken een Turkse vrouw die accentloos Nederlands kan spreken, maar als ze ruzie heeft met iemand begint ze ook met dat rare straataccent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |