abonnement Unibet Coolblue
pi_172010371
Oorspronkelijke OP uit deel 1.


Na de borsten, nu ophef om dikke lippen bij Afrikaanse man in nieuwe Suske en Wiske-strip

In de nieuwste strip van Suske en Wiske,Mami Wata, zijn er voor het eerst expliciet blote borsten te zien. “We gaan die taboes niet meer uit de weg”, klonk het gisteren bij Standaard Uitgeverij. Maar ondertussen rijst er meer en meer kritiek op de afbeelding van een zwarte man in de strip, met het stereotiepe beeld van de dikke lippen.

Nozizwe Dube, voorzitster van de Vlaamse Jeugdraad, spreekt op Twitter haar ergernis uit. “Ik kan nog steeds niet geloven dat iemand het oké vindt om een zwarte man op die manier af te beelden in strips voor kinderen. Walgelijk.”

Ook Dalilla Hermans, redactrice bij Charlie Magazine, spreekt op Facebook van een tekening “die pijnlijke herinneringen oproept aan racistische prentjes uit ons koloniaal verleden”. “Ik snap niet dat dat niemand is opgevallen. Dat is geen Afrikaanse man, dat is een halve aap. Dat zijn geen lippen, dat is hoe je de mond van een dier tekent. Ik ben hier echt niet goed van. We zijn in 2017 en we moeten dit echt niet meer pikken. Zolang zwarte mensen worden afgebeeld als halve apen, is het niet meer dan normaal dat ze worden behandeld als domme mensen en kinderen een laag zelfbeeld hebben.”

Daarom doet ze een oproep om de tekening te verbeteren. “Bij deze roep ik alle tekenaars, grafisch vormgevers, illustrators, kunstenaars die ik ken op om een afbeelding te maken van een Afrikaanse man en deze te delen met de hashtag #nomoremonkeybusiness of rechtstreeks naar mij door te sturen. Ik beloof dat we er iets moois mee gaan doen!“

Alvast de illustratrice Stephanie Dehennin ging aan de slag met de tekening en postte een alternatief.

https://m.hln.be/nieuws/b(...)iske-strip~ae1bc53a/

Game on! ^O^ .

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 28-06-2017 10:09:22 ]
I´m back.
pi_172010513
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:28 schreef Status het volgende:

[..]

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644,[1] verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2]

Waaruit blijkt dat het woord, zoals jij zegt, hiervoor ook al gebruikt werd?

Het woord neger is overgenomen van het woord negro, wat eerst zwarte slaaf betekende en nu zwart. Neger betekent niet zwart. Negro betekent zwart. Wat je ook opzoekt, je zult blijven tegenkomen dat het vanuit de slavernij stamt. En dat maakt het zo schaamteloos dat mensen als jij maar blijven vasthouden en het teniet doen als zeikerig, gevoelig en kleinzerig.
We kennen allemaal de geschiedenis wel een beetje en het gros van onze woorden stamt uit een tijd vol misstanden. Maar je kunt de geschiedenis niet ongedaan maken door de taal te zuiveren. Je kunt taal sowieso niet zuiver houden omdat vuilakken dezelfde taal gebruiken.

Je kunt er wel politieke spelletjes mee spelen, en dat gebeurt dan ook enthousiast. Hierboven lees ik dat neger het N-woord wordt genoemd. Dat klopt gewoon niet. De Nederlandse taal heeft wel degelijk een N-woord maar dat is niet neger, maar ons eigen N-woord is al decennia in onbruik geraakt. Dat zegt ook wel wat, maar kennelijk past dat niet in ieders straatje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 28 juni 2017 @ 10:09:09 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172010542
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:31 schreef Status het volgende:

[..]

Dan zeg je gewoon een donker persoon. Als je zo graag iemand wil aanduiden met huidskleur. Dat is toch een prima alternatief? Ik begrijp niet waarom je mensen zo zou willen noemen als je weet waar het vandaan komt. Ik begrijp best dat veel mensen niet weten waar het woord vandaan komt en daardoor met dat woord blijven strooien. Maar mensen die het wel weten en willens en wetens doorgaan, of het ontkennen - begrijp ik niet helemaal.
Mag een zwart persoon alleen aanstoot nemen aan het woord neger als hij/zij weet waar het origineel vandaan komt?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172010570
Voortbordurende op mijn laatste post in het vorige topic: bovendien is die negatieve connotatie er ook niet "without a doubt' zoals ook uit de discussie die door anderen dan mijzelf werd gevoerd blijkt. Zeker wanneer die twijfel er toch al is, vind ik de intenties van mensen bij het bepalen of iets 'goed' dan wel 'fout' is (extra) belangrijk.

En het zal gewoon ook een 'persoonlijk' iets zijn hè... zelf vind ik bijv. 'zwarte' (naast dat ik dat soms ook gewoon ontoereikend vind) nog veel denigrerender klinken...
Tails tell tales
  woensdag 28 juni 2017 @ 10:11:39 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172010587
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:10 schreef Forbry het volgende:
Voortbordurende op mijn laatste post in het vorige topic: bovendien is die negatieve connotatie er ook niet "without a doubt' zoals ook uit de discussie die door anderen dan mijzelf werd gevoerd blijkt. Zeker wanneer die twijfel er toch al is, vind ik de intenties van mensen bij het bepalen of iets 'goed' dan wel 'fout' is (extra) belangrijk.
Zou er niet te veel aandacht aan besteden. Dat soort language policing is een symptoom van ideologische blindheid.

Bovendien is het ook volkomen zinloos. Zie vreemdeling -> buitenlander -> medelander -> allochtoon -> "Nederlanders met een migratieachtergrond ( :') )"

Zoals je zelf al zegt: taal evolueert. Is onmogelijk tegen te houden. Overheden blijven het proberen, natuurlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 28 juni 2017 @ 10:12:52 #6
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_172010614


In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_172011342
quote:
:o

Ik kan me voorstellen dat ze ophef maken als dit de tekeningen zijn. Zo zien ze er meer uit als apen(met een bijbedoeling?) dan negers.

Oh nee, dat zijn niet de tekeningen. Hoewel de bewuste tekeningen wel overdreven is. Maar de stripfiguren zien er allemaal overdreven uit, dus ophef maken is ook overdreven :D

[ Bericht 6% gewijzigd door Spriet4 op 28-06-2017 10:54:06 ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172011441
quote:
Dit is wel ernstig inderdaad.
pi_172011532
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:45 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

:o

Ik kan me voorstellen dat ze ophef maken als dit de tekeningen zijn. Zo zien ze er meer uit als apen(met een bijbedoeling?) dan negers.
dat zullen de tekeningen niet zijn aangezien het kuifje is (iig de eerste)
de 2de herken ik zo snel niet..

en tja, toen dit werd uitgebracht was men niet zo snel op hun tenen getrapt.
En persoonlijk: je moet de soep niet zo heet eten als die wordt opgediend, in een strip worden vaker belachelijke dingen neergezet, als we die allemaal serieus gaan nemen kunnen we strips kunst wel gewoon helemaal verbieden..
pi_172011578
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:53 schreef mschol het volgende:

[..]

dat zullen de tekeningen niet zijn aangezien het kuifje is (iig de eerste)
de 2de herken ik zo snel niet..

en tja, toen dit werd uitgebracht was men niet zo snel op hun tenen getrapt.
En persoonlijk: je moet de soep niet zo heet eten als die wordt opgediend, in een strip worden vaker belachelijke dingen neergezet, als we die allemaal serieus gaan nemen kunnen we strips kunst wel gewoon helemaal verbieden..
Ja, ik heb mijn post geedit.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  Moderator woensdag 28 juni 2017 @ 10:56:25 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172011622
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:45 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

:o

Ik kan me voorstellen dat ze ophef maken als dit de tekeningen zijn. Zo zien ze er meer uit als apen(met een bijbedoeling?) dan negers.

Oh nee, dat zijn niet de tekeningen. Hoewel de bewuste tekeningen wel overdreven is. Maar de stripfiguren zien er allemaal overdreven uit, dus ophef maken is ook overdreven :D
nee dat zijn ze niet, die zijn vrij oud

ik zie ook niet echt een hele goede reden om ze hier te posten maar goed, hij zal het wel uit komen legen zometeen

hoop ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:11:58 #12
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172011945
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:53 schreef mschol het volgende:

[..]

dat zullen de tekeningen niet zijn aangezien het kuifje is (iig de eerste)
de 2de herken ik zo snel niet..

en tja, toen dit werd uitgebracht was men niet zo snel op hun tenen getrapt.
En persoonlijk: je moet de soep niet zo heet eten als die wordt opgediend, in een strip worden vaker belachelijke dingen neergezet, als we die allemaal serieus gaan nemen kunnen we strips kunst wel gewoon helemaal verbieden..
Toen was men niet zo snel op hun teentjes getrapt? Zeg je dat nu echt?
Toen vond men dat ook echt niet leuk, maar werden ze als minderwaardig gezien en moesten gewoon hun bek houden. Dat je dat laatste nu weer terug ziet komen vind ik geen goede ontwikkeling.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172011975
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Toen was men niet zo snel op hun teentjes getrapt? Zeg je dat nu echt?
Toen vond men dat ook echt niet leuk, maar werden ze als minderwaardig gezien en moesten gewoon hun bek houden. Dat je dat laatste nu weer terug ziet komen vind ik geen goede ontwikkeling.
Je zou ook kunnen kiezen voor de werkelijke problemen. Niet steeds weer bij alles racisme willen zien.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:16:08 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012034
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen kiezen voor de werkelijke problemen. Niet steeds weer bij alles racisme willen zien.
Een oud koloniaal beeld, waar we het allemaal over eens waren dat het racistisch was en er daarom uitgewerkt hebben. Lijkt me verstandig dat we daar gewoon bij blijven.

Tegenwoordig is het eerder dat je nergens meer racisme in mag zien, dan voelt de blanke zich op zijn teentjes getrapt. Sorry, maar dat plaatje in suske en wiske kan echt niet, dat kon 20 jaar geleden al niet meer.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012065
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:16 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Een oud koloniaal beeld, waar we het allemaal over eens waren dat het racistisch was en er daarom uitgewerkt hebben. Lijkt me verstandig dat we daar gewoon bij blijven.

Tegenwoordig is het eerder dat je nergens meer racisme in mag zien, dan voelt de blanke zich op zijn teentjes getrapt. Sorry, maar dat plaatje in suske en wiske kan echt niet, dat kon 20 jaar geleden al niet meer.
Het is al heel erg lang zo dat de blanke maar dingen moet accepteren als iemand roept racisme. Maar dat was gisteren mijn punt ook. Waarom dan hier komen wonen?
pi_172012120
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:11 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Toen was men niet zo snel op hun teentjes getrapt? Zeg je dat nu echt?
Toen vond men dat ook echt niet leuk, maar werden ze als minderwaardig gezien en moesten gewoon hun bek houden. Dat je dat laatste nu weer terug ziet komen vind ik geen goede ontwikkeling.
er zullen vast mensen zijn geweest die het niet zo leuk vonden (dat zal ik niet ontkennen hoor)
maar het lijkt wel alsof men veel sneller de racisme kaart trekt tov vroeger en men het vroeger minder kon schelen, of ze nou wel of niet "hun bek moesten houden", als het men echt dwars zat hadden ze echt wel van zich laten horen, ongeacht wat andere van hun verlangde
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:21:00 #17
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is al heel erg lang zo dat de blanke maar dingen moet accepteren als iemand roept racisme. Maar dat was gisteren mijn punt ook. Waarom dan hier komen wonen?
Ga je weer met je moeten ze hier maar niet wonen, dat slaat echt nergens op.
Dat je hier woont betekend niet dat je alles maar over je kant moet laten gaan en niets mag zeggen van zaken. Als je een inwoner van Nederland bent heb je, net als ieder ander, het recht om overal over te klagen wat je maar wil. Doe jij ook.

Ga toch heen met dat je bent niet blank dus mag alleen maar dankjewel en alstublieft zeggen. Het hele idee dat die "anderen" maar hun bek moeten houden is aardig racistisch/discriminerend namelijk.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012193
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ga je weer met je moeten ze hier maar niet wonen, dat slaat echt nergens op.
Dat je hier woont betekend niet dat je alles maar over je kant moet laten gaan en niets mag zeggen van zaken. Als je een inwoner van Nederland bent heb je, net als ieder ander, het recht om overal over te klagen wat je maar wil. Doe jij ook.

Ga toch heen met dat je bent niet blank dus mag alleen maar dankjewel en alstublieft zeggen. Het hele idee dat die "anderen" maar hun bek moeten houden is aardig racistisch/discriminerend namelijk.
Dat laatste zeg ik helemaal niet. Dat is weer het idee van je minder voelen en in dit geval over kleur. Je hebt dezelfde rechten als ik. Ik heb alleen geen loket als blanke waar ik kan zeuren over racisme.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:23:12 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012200
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:20 schreef mschol het volgende:

[..]

er zullen vast mensen zijn geweest die het niet zo leuk vonden (dat zal ik niet ontkennen hoor)
maar het lijkt wel alsof men veel sneller de racisme kaart trekt tov vroeger en men het vroeger minder kon schelen, of ze nou wel of niet "hun bek moesten houden", als het men echt dwars zat hadden ze echt wel van zich laten horen, ongeacht wat andere van hun verlangde
Dat is echt een verkeerde voorstelling van zaken. Dit soort plaatjes zijn niet voor niets verdwenen een 30/20 jaar geleden. Daar is een lange discussie over geweest en die begon zodra men niet meer zijn bek hoefde te houden.
Ze hebben dus wat van zich laten horen en daarom is het veranderd. Denk dat je niet goed inschat hoe kort het nog maar is dat men zijn bek open mocht trekken, niet meer als minderwaardig werd gezien.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:24:25 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012229
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:22 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat laatste zeg ik helemaal niet. Dat is weer het idee van je minder voelen en in dit geval over kleur. Je hebt dezelfde rechten als ik. Ik heb alleen geen loket als blanke waar ik kan zeuren over racisme.
Dat kan je wel degelijk. En dit gaat niet over minder voelen om kleur, maar om een zeer nare geschiedenis. Iets waar we vanaf waren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012231
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat is echt een verkeerde voorstelling van zaken. Dit soort plaatjes zijn niet voor niets verdwenen en 30/20 jaar geleden. Daar is een lange discussie over geweest en die begon zodra men niet meer zijn bek hoefde te houden.
Ze hebben dus wat van zich laten horen en daarom is het veranderd. Denk dat je niet goed inschat hoe kort het nog maar is dat men zijn bek open mocht trekken, niet meer als minderwaardig werd gezien.
En nu slaan bepaalde mensen door en dat neemt de focus af van bijv. werkelijk racisme.
pi_172012248
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat kan je wel degelijk. En dit gaat niet over minder voelen om kleur, maar om een zeer nare geschiedenis. Iets waar we vanaf waren.
Dat nare houdt je hoog als je overal over gaat zeuren. Dat doe ik ook niet.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:25:26 #23
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012254
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En nu slaan bepaalde mensen door en dat neemt de focus af van bijv. werkelijk racisme.
Dit gaat niet om doorslaan, dit gaat om iets waar we vanaf waren, waar echt iedereen het over eens was dat het echt niet kon. Dat kan nogsteeds niet, dat is niet veranderd.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:26:24 #24
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012275
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat nare houdt je hoog als je overal over gaat zeuren. Dat doe ik ook niet.
Godsamme zeg, plaat voor je kop heet dit.

Jij jankt anders aardig wat af in deze 2 topics, je zeurt dat het een lieve lust is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Godsamme zeg, plaat voor je kop heet dit.

Jij jankt anders aardig wat af in deze 2 topics, je zeurt dat het een lieve lust is.
Dat kun je vinden. Ik probeer aan te geven dat racisme overal is en het een keus is er een probleem van te maken.
pi_172012332
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Godsamme zeg, plaat voor je kop heet dit.

Jij jankt anders aardig wat af in deze 2 topics, je zeurt dat het een lieve lust is.
Waar kom je vandaan (of je ouders) als ik vragen mag?
pi_172012447
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dit gaat niet om doorslaan, dit gaat om iets waar we vanaf waren, waar echt iedereen het over eens was dat het echt niet kon. Dat kan nogsteeds niet, dat is niet veranderd.
Blijkbaar wel. :)

Ik stel dan ook voor dat mensen die hier op de een of andere vreemde manier aanstoot aan nemen keihard suske en wiske boycotten. Iedereen blij.
Conscience do cost.
pi_172012493
Het is raar dat je alleen als zwart iemand je gediscrimineerd kun voelen en daar de hele dag mee bezig bent.
pi_172012505
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:27 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat kun je vinden. Ik probeer aan te geven dat racisme overal is en het een keus is er een probleem van te maken.
Dit racistisch vinden en je daar heel erg druk om maken, schei uit zeg. Dan ben je echt een hobby nodig.
pi_172012521
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:35 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dit racistisch vinden en je daar heel erg druk om maken, schei uit zeg. Dan ben je echt een hobby nodig.
Daarom is het een kleine groep die zich druk maakt over dit soort zaken.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:36:35 #31
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012524
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Waar kom je vandaan (of je ouders) als ik vragen mag?
Dat doet er echt helemaal niets toe.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012541
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat doet er echt helemaal niets toe.
Het heeft met achtergrond te maken. Dus doet dat er in een gesprek wel toe. Ik vraag mij af wat je weet van de wereld en hoe mensen met elkaar omgaan.
pi_172012569
Ik heb jaren in Thailand gewoond. Daar wordt je soms ook heel raar behandelt. Het verschil is dat ik daar niet over ga klagen de hele tijd. En Thai zijn ook racistisch onderling.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:39:19 #34
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012585
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:37 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het heeft met achtergrond te maken. Dus doet dat er in een gesprek wel toe. Ik vraag mij af wat je weet van de wereld en hoe mensen met elkaar omgaan.
En daarvoor moet je weten waar mijn ouders of ik vandaan komen? Wat een onzin.
Maar vooruit, we komen uit de randstad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012607
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:39 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

En daarvoor moet je weten waar mijn ouders of ik vandaan komen? Wat een onzin.
Maar vooruit, we komen uit de randstad.
Dan weet je heel goed dat 'racisme' alle kanten opwerkt en dat geen specifiek iets is voor mensen met kleur.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:42:22 #36
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012649
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:40 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dan weet je heel goed dat racisme alle kanten opwerkt en dat geen specifiek iets is voor mensen met kleur.
De enige die het daar steeds over heeft ben jij. Ik heb nooit gezegd dat het eenrichtingsverkeer is.
En vooral, maakt dat het dan goed, omdat anderen het ook doen is het ineens niet erg?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012690
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

De enige die het daar steeds over heeft ben jij. Ik heb nooit gezegd dat het eenrichtingsverkeer is.
En vooral, maakt dat het dan goed, omdat anderen het ook doen is het ineens niet erg?
Ik vind werkelijk racisme niet goed. Het is menselijke natuur dat je vaker dan eens niet als racisme moet zien. Meer de beperking van een ander. Jij kwam toch gisteren ook met dat verhaal over vanuit een stad in een dorp gaan wonen? Dat was voor mij ook moeilijk.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:44:43 #38
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012707
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik vind werkelijk racisme niet goed. Het is menselijke natuur dat je vaker dan eens niet als racisme moet zien. Meer de beperking van een ander. Jij kwam toch gisteren ook met dat verhaal over vanuit een stad in een dorp gaan wonen? Dat was voor mij ook moeilijk.
Nee, dat was ik niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012729
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:44 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nee, dat was ik niet.
Okay. Maar dat was dan aardig in vb. Dat iemand denkt dat ze puur werd gepest over haar kleur. Ik denk dat het meer gaat over iets niet kennen. Dat overkomt mij ook.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:47:32 #40
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012778
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:45 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Okay. Maar dat was dan aardig in vb. Dat iemand denkt dat ze puur werd gepest over haar kleur. Ik denk dat het meer gaat over iets niet kennen. Dat overkomt mij ook.
Dat persoon vertelde dan ook dat er gepest werd om de kleur. Daar kan je vanalles van proberen te maken, maar blijft pesten om kleur. Dat dat mede komt door iets niet kennen maakt niet dat er niet gepest werd om kleur, het was immers de kleur die het onderwerp was.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172012807
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat persoon vertelde dan ook dat er gepest werd om de kleur. Daar kan je vanalles van proberen te maken, maar blijft pesten om kleur. Dat dat mede komt door iets niet kennen maakt niet dat er niet gepest werd om kleur, het was immers de kleur die het onderwerp was.
Kleur zal zeker een rol spelen. Ik werd ook gepest. Dat gaat dan niet om kleur. Dus gaat het over dat je anders bent.
pi_172012814
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:10 schreef Forbry het volgende:
Voortbordurende op mijn laatste post in het vorige topic: bovendien is die negatieve connotatie er ook niet "without a doubt' zoals ook uit de discussie die door anderen dan mijzelf werd gevoerd blijkt. Zeker wanneer die twijfel er toch al is, vind ik de intenties van mensen bij het bepalen of iets 'goed' dan wel 'fout' is (extra) belangrijk.

En het zal gewoon ook een 'persoonlijk' iets zijn hè... zelf vind ik bijv. 'zwarte' (naast dat ik dat soms ook gewoon ontoereikend vind) nog veel denigrerender klinken...
Je moet zelf weten wat voor naam je mensen geeft. Ik vind een persoon of een hele groep 'neger' noemen onbegrijpelijk als je weet waar het vandaan komt. Ik ga niet mee in zulke bewoordingen. Dat jij dat wel doet staat je vrij. Maar begrijpen doe ik het niet.
pi_172012859
IK heb in bijv. Thailand meegemaakt dat 30 Thai met hun hoofd tegen het hek staan te kijken naar die blanke tennis speelt. En daar heb ik 100 vb van. Iets anders is dat je daar echt over gaat klagen.
pi_172012870
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:49 schreef Status het volgende:

[..]

Je moet zelf weten wat voor naam je mensen geeft. Ik vind een persoon of een hele groep 'neger' noemen onbegrijpelijk als je weet waar het vandaan komt. Ik ga niet mee in zulke bewoordingen. Dat jij dat wel doet staat je vrij. Maar begrijpen doe ik het niet.
Hoe noem jij die groep dan?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172012889
3 topics alweer om deze onzin...
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:52:41 #46
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172012894
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:51 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Hoe noem jij die groep dan?
Surinamer, gambiaan, somalier, of gewoon donkere mensen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 11:56:01 #47
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_172012967
Ik heb totaal geen problemen met een strip karikatuur van een neger met dikke lippen. Moet gewoon kunnen hoor. Jerommeke b.v. ziet er ook apart uit nietwaar ? Maar het plaatje dat ik gezien heb in de krant van de nieuwe sus en wis ziet er best vreemd uit, lijkt niet eens op dikke lippen. Niet echt geslaagd dus.
Maar om dáár nu zo'n heisa over te maken ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_172013137
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Surinamer, gambiaan, somalier, of gewoon donkere mensen.
Ik zie dagelijks donkere mensen met kroeshaar van wie ik niet weet waar ze vandaan komen.
Ik vind donkere mensen precies zo klinken als negers. Omdat je ze toch bij een soort mensen indeelt. Namelijk de donkere. Neger stond vroeger voor zwart, maar donker klinkt volgens jou dus minder zwart?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172013220
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Surinamer, gambiaan, somalier, of gewoon donkere mensen.
Surinamer is een kwatta dacht ik

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara
-
De stereotiepe neger heeft:

Donkere huidskleur door de overvloedige aanwezigheid van het huidpigment "melanine".
Kroeshaar
Donker haar
Dikke lippen
Brede mond
Licht vooruitstekende kaken
Platte en brede neus
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_172013261
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:03 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Surinamer is een kwatta dacht ik

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara
-
De stereotiepe neger heeft:

Donkere huidskleur door de overvloedige aanwezigheid van het huidpigment "melanine".
Kroeshaar
Donker haar
Dikke lippen
Brede mond
Licht vooruitstekende kaken
Platte en brede neus
Wat is een kwatta? :o

(toch niet de kwatta aap? )
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:08:25 #51
3542 Gia
User under construction
pi_172013360
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:28 schreef Status het volgende:

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644,[1] verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.[2]
Het woord 'neger' komt inderdaad pas vanaf de slavenhandel voor in Nederland; daarvoor had nog niemand ooit een donker persoon gezien. Aangezien ze door de Portugezen en Spanjaarden 'negro' genoemd werden, is dat door de nederlanders vertaald naar 'neger'.
quote:
Waaruit blijkt dat het woord, zoals jij zegt, hiervoor ook al gebruikt werd?
De Spanjaarden en Portugezen gebruikten het daarvoor al, als 'negro'
quote:
Het woord neger is overgenomen van het woord negro, wat eerst zwarte slaaf betekende en nu zwart. Neger betekent niet zwart. Negro betekent zwart.
Wat betekent negro? Zwarte slaaf, of alleen zwart.

Negro werd gebruikt om zwarte mensen aan te duiden. Dat die mensen in die tijd slaven waren doet daar verder niets aan af.
Er waren ook blanke slaven, maar het woord 'blank' betekent niet 'witte slaaf'. Of wel?
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:09:03 #52
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172013383
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:01 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Ik zie dagelijks donkere mensen met kroeshaar van wie ik niet weet waar ze vandaan komen.
Ik vind donkere mensen precies zo klinken als negers. Omdat je ze toch bij een soort mensen indeelt. Namelijk de donkere. Neger stond vroeger voor zwart, maar donker klinkt volgens jou dus minder zwart?
Als ik iemand tegenover me heb vraag ik gewoon naar hun naam, dat is veel makkelijker duiden ;)
Maar donkere mensen is wat minder beladen naar mijn mening. Heeft niet die nare bijsmaak door het verleden en is wat neutraler, net als blank vs witje.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172013429
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Als ik iemand tegenover me heb vraag ik gewoon naar hun naam, dat is veel makkelijker duiden ;)
Maar donkere mensen is wat minder beladen naar mijn mening. Heeft niet die nare bijsmaak door het verleden en is wat neutraler, net als blank vs witje.
Dat ben ik met je eens. Maar het gaat ook over de intentie.
pi_172013449
Ach, als het beestje maar een naam heeft opdat we kunnen duiden en onderscheiden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172013506
Precies. En in bijv. Thailand heet iedereen die iets wit is (ook al ben je er geboren) gewoon farang = buitenlander.
pi_172013586
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Als ik iemand tegenover me heb vraag ik gewoon naar hun naam, dat is veel makkelijker duiden ;)
Maar donkere mensen is wat minder beladen naar mijn mening. Heeft niet die nare bijsmaak door het verleden en is wat neutraler, net als blank vs witje.
We maken het duidelijk onnodig moeilijker voor onszelf :D
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172013659
Als je iemand anders ziet als anders moet je daar eerlijk over zijn. Dan vraag je iets. Dat moet wel goed bedoelt zijn.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:19:58 #58
3542 Gia
User under construction
pi_172013714
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:
En dit gaat niet over minder voelen om kleur, maar om een zeer nare geschiedenis. Iets waar we vanaf waren.
Zijn we af van de slavernij geschiedenis? Dus, daar gaan we het dan ook nooit meer over hebben?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dit gaat niet om doorslaan, dit gaat om iets waar we vanaf waren, waar echt iedereen het over eens was dat het echt niet kon. Dat kan nogsteeds niet, dat is niet veranderd.
Je bedoelt het woordje 'neger'? Wie bedoel je met 'echt iedereen'? Want ik ken heel veel mensen die niets slechts zien in het woordje 'neger'.

Er is in de jaren 80 of 90, precies weet ik het niet meer, wel veel ophef geweest over het woord 'nikker'. En ja, inderdaad, daar was wel echt iedereen het over eens dat dát niet meer kon. En volgens mij is iedereen het daar nog steeds over eens.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:22:39 #59
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172013774
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:16 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

We maken het duidelijk onnodig moeilijker voor onszelf :D
Nou nee, voor mij is het heel normaal om donker mens te zeggen als ik al op huidskleur wil duiden. Daar hoef ik niet eens over na te denken.
In de praktijk duid ik maar erg weinig op huidskleur. Misschien wordt ik wel gewoon oud, ik kom uit een tijd dat "we" gewoon niet meer zo naar huidskleur keken en prentjes zoals waar de topic over gaat not done waren.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:23:52 #60
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172013797
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Zijn we af van de slavernij geschiedenis? Dus, daar gaan we het dan ook nooit meer over hebben?

[..]

Je bedoelt het woordje 'neger'? Wie bedoel je met 'echt iedereen'? Want ik ken heel veel mensen die niets slechts zien in het woordje 'neger'.

Er is in de jaren 80 of 90, precies weet ik het niet meer, wel veel ophef geweest over het woord 'nikker'. En ja, inderdaad, daar was wel echt iedereen het over eens dat dát niet meer kon. En volgens mij is iedereen het daar nog steeds over eens.
Ik had het over de betreffende karikatuur. Je weet wel, waar de topic over gaat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172013805
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nou nee, voor mij is het heel normaal om donker mens te zeggen als ik al op huidskleur wil duiden. Daar hoef ik niet eens over na te denken.
In de praktijk duid ik maar erg weinig op huidskleur. Misschien wordt ik wel gewoon oud, ik kom uit een tijd dat "we" gewoon niet meer zo naar huidskleur keken en prentjes zoals waar de topic over gaat not done waren.
Als er geen aandacht voor is sterft dat ook uit.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:32:54 #62
3542 Gia
User under construction
pi_172014020
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dat persoon vertelde dan ook dat er gepest werd om de kleur. Daar kan je vanalles van proberen te maken, maar blijft pesten om kleur. Dat dat mede komt door iets niet kennen maakt niet dat er niet gepest werd om kleur, het was immers de kleur die het onderwerp was.
En is dat erger dan gepest worden om brilletje of rood haar of overgewicht of whatever?
Kinderen zijn keihard en schoppen tegen alles wat afwijkt.
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:05 schreef Spriet4 het volgende:
Wat is een kwatta? :o

(toch niet de kwatta aap? )
Kwatta was vroeger een chocoladereep.
Mijn tante zei ook altijd: 'Jij bent weer zo knap als kwatta', als we nieuwe kleren hadden.

Duidelijke uitleg:
https://onzetaal.nl/taala(...)jn-gericht-op-kwatta
quote:
De oorspronkelijke vorm van de uitdrukking luidt 'Aller ogen zijn gericht op Kwatta' (dus: 'de ogen van allen, van iedereen'). Tegenwoordig is 'Alle ogen zijn gericht op Kwatta' een geaccepteerde variant. De uitdrukking komt uit de reclame. Vroeger waren de chocoladerepen van Kwatta een begrip. Op de repen stonden zegels, de Kwattasoldaatjes, waarmee men voor cadeaus kon sparen. In de Eerste Wereldoorlog waren de Kwattarepen erg geliefd bij de soldaten van het Nederlandse leger, die ondanks de neutrale opstelling van Nederland toch gemobiliseerd waren. 'Aller ogen zijn gericht op Kwatta' zou in de kazernes ontstaan zijn. De uitdrukking werd later door Kwatta zelf gebruikt als reclameslagzin: "Aller ogen zijn gericht op Kwatta's manoeuvre chocolaad". De naam Kwatta verwijst naar een cacaoplantage in Suriname.
Als men hier maar niet ook weer racisme in gaat zien....
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:09 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Als ik iemand tegenover me heb vraag ik gewoon naar hun naam, dat is veel makkelijker duiden ;)
Maar donkere mensen is wat minder beladen naar mijn mening. Heeft niet die nare bijsmaak door het verleden en is wat neutraler, net als blank vs witje.
Ik vraag over het algemeen niet aan mensen waar ze vandaan komen of hoe ze heten, als ze toevallig passeren onderweg en er gebeurt iets wat ik thuis wil vertellen. Dan zeg ik gewoon:
"ik kwam een zwart gezin tegen, of een neger enz..." en niet "ik kwam een Somalier tegen aan wie ik de naam vroeg om je dit verhaal te kunnen vertellen, ik kwam iemand tegen met een migrantenachtergrond, en...."

Over tien jaar is het racistisch om het woord migrantenachtergrond te gebruiken, let maar op.

Niks mis met 'neger'. Ik persoonlijk vind dat minder erg dan 'zwarte', of 'donkere mens'.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:37:20 #63
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172014150
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]

En is dat erger dan gepest worden om brilletje of rood haar of overgewicht of whatever?
Kinderen zijn keihard en schoppen tegen alles wat afwijkt.

[..]

Kwatta was vroeger een chocoladereep.
Mijn tante zei ook altijd: 'Jij bent weer zo knap als kwatta', als we nieuwe kleren hadden.

Duidelijke uitleg:
https://onzetaal.nl/taala(...)jn-gericht-op-kwatta

[..]

Als men hier maar niet ook weer racisme in gaat zien....

[..]

Ik vraag over het algemeen niet aan mensen waar ze vandaan komen of hoe ze heten, als ze toevallig passeren onderweg en er gebeurt iets wat ik thuis wil vertellen. Dan zeg ik gewoon:
"ik kwam een zwart gezin tegen, of een neger enz..." en niet "ik kwam een Somalier tegen aan wie ik de naam vroeg om je dit verhaal te kunnen vertellen, ik kwam iemand tegen met een migrantenachtergrond, en...."

Over tien jaar is het racistisch om het woord migrantenachtergrond te gebruiken, let maar op.

Niks mis met 'neger'. Ik persoonlijk vind dat minder erg dan 'zwarte', of 'donkere mens'.
Ik vertel dan gewoon wat er gebeurd is, de huidskleur noem ik maar zelden. Doet er ook niet zoveel toe meestal. Als het een blank gezin was zeg ik namelijk ook niet ik kwam een blank gezin tegen, zie daar dus geen verschil in. Die huidskleur is meestal overbodig om te benoemen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172014235
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik vertel dan gewoon wat er gebeurd is, de huidskleur noem ik maar zelden. Doet er ook niet zoveel toe meestal. Als het een blank gezin was zeg ik namelijk ook niet ik kwam een blank gezin tegen, zie daar dus geen verschil in. Die huidskleur is meestal overbodig om te benoemen.
Maar men ziet het vaak zelf als het probleem.
pi_172014272
Ik ben ook weleens in Amsterdam uit de kroeg gezet omdat ik anders was. Dan wil men gewoon geen indringers.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:42:43 #66
3542 Gia
User under construction
pi_172014273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik had het over de betreffende karikatuur. Je weet wel, waar de topic over gaat.
Dus karikatuur mag niet?
En deze:


Dikke lippen, check
Kroeshaar, check
Flaporen, check
Lijkt eigenlijk best veel op een aapje, zo met die oren.
Oh, die gaat over Obama, dan mag het wel?

Of deze:


Of deze, geen tekening maar toch een cartoon (neergezet als halve wilden)
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:44:19 #67
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172014313
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:41 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar men ziet het vaak zelf als het probleem.
Dat ik de huidskleur amper benoem? Nog nooit meegemaakt dat men dat als probleem ziet.

Persoonlijk vind ik dat hele zodra het niet blank is moet je die huidskleur erbij betrekken dan ook een beetje raar. Het is een beetje een gewoonte, de meeste bedoelen het zeker niet kwaad en ik zie het dan ook niet als een halszaak ofzo, maar ik vind het wel raar.
Je loopt dagen tussen blanke mensen in en hebt geen enkel probleem met mensen benoemen, maar als het persoon niet blank is dan moet het ineens benoemt worden omdat duiden anders zo lastig gaat?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172014316
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nou nee, voor mij is het heel normaal om donker mens te zeggen als ik al op huidskleur wil duiden. Daar hoef ik niet eens over na te denken.
In de praktijk duid ik maar erg weinig op huidskleur. Misschien wordt ik wel gewoon oud, ik kom uit een tijd dat "we" gewoon niet meer zo naar huidskleur keken en prentjes zoals waar de topic over gaat not done waren.
Ach over een paar jaar klinkt donker weer te eng, te luguber en gevaarlijk en zal er weer een ander woord verzonnen moeten worden.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:45:01 #69
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172014330
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus karikatuur mag niet?
En deze:
[ afbeelding ]

Dikke lippen, check
Kroeshaar, check
Flaporen, check
Lijkt eigenlijk best veel op een aapje, zo met die oren.
Oh, die gaat over Obama, dan mag het wel?

Of deze:
[ afbeelding ]

Of deze, geen tekening maar toch een cartoon (neergezet als halve wilden)
[ afbeelding ]
Zucht, jij wil het gewoon niet begrijpen...
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:45:32 #70
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172014344
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:44 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ach over een paar jaar klinkt donker weer te eng, te luguber en gevaarlijk en zal er weer een ander woord verzonnen moeten worden.
Gaat toch al bijna 40 jaar mee hier, nooit een probleem geweest.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:45:43 #71
3542 Gia
User under construction
pi_172014349
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik vertel dan gewoon wat er gebeurd is, de huidskleur noem ik maar zelden. Doet er ook niet zoveel toe meestal. Als het een blank gezin was zeg ik namelijk ook niet ik kwam een blank gezin tegen, zie daar dus geen verschil in. Die huidskleur is meestal overbodig om te benoemen.
Ligt er aan wat er gebeurd is, natuurlijk.
Als ik zie dat op straat een neger wordt lastig gevallen door schorriemorrie (Oeh, mag dat woord?) vanwege zijn huidskleur, dan vertel ik thuis niet dat er iemand op straat was lastig gevallen. Dat is zo nietszeggend. Dus tja, dan zeg ik dat ik op straat een neger die werd lastig gevallen door.....
pi_172014370
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:44 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ach over een paar jaar klinkt donker weer te eng, te luguber en gevaarlijk en zal er weer een ander woord verzonnen moeten worden.
Daar zijn 'we' ook goed in. Volgens mij mag het woord "Eskimo"niet eens meer gezegd worden.
pi_172014374
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Zijn we af van de slavernij geschiedenis? Dus, daar gaan we het dan ook nooit meer over hebben?

[..]

Hoe vaak heb jij het nog over de bezetting door de romeinen of over de 80 jarige oorlog met de spanjaarden? Zodra er niemand meer leeft die het zelf heeft meegemaakt is het geschiedenis en kun je je beter met de hedendaagse problemen bezig houden, en die zijn er genoeg!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:46:47 #74
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172014380
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Ligt er aan wat er gebeurd is, natuurlijk.
Als ik zie dat op straat een neger wordt lastig gevallen door schorriemorrie (Oeh, mag dat woord?) vanwege zijn huidskleur, dan vertel ik thuis niet dat er iemand op straat was lastig gevallen. Dat is zo nietszeggend. Dus tja, dan zeg ik dat ik op straat een neger die werd lastig gevallen door.....
Er zijn echt wel uitzonderingen te bedenken waarbij dat benoemen van huidskleur wel handig is, maar meestal is het overbodig. Ook hier wordt het wel duidelijk als je het verhaal verteld.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172014405
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Ligt er aan wat er gebeurd is, natuurlijk.
Als ik zie dat op straat een neger wordt lastig gevallen door schorriemorrie (Oeh, mag dat woord?) vanwege zijn huidskleur, dan vertel ik thuis niet dat er iemand op straat was lastig gevallen. Dat is zo nietszeggend. Dus tja, dan zeg ik dat ik op straat een neger die werd lastig gevallen door.....
Want....we moeten wel duidelijk weten dat een neger het slachtoffer was?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_172014428
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Er zijn echt wel uitzonderingen te bedenken waarbij dat benoemen van huidskleur wel handig is, maar meestal is het overbodig.
En meestal gebeurt het ook niet.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:50:02 #77
3542 Gia
User under construction
pi_172014474
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:45 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zucht, jij wil het gewoon niet begrijpen...
Nee, jij niet. Een cartoon is nu eenmaal een karikatuur. Heel Suske en Wiske staat al sinds het eerste exemplaar vol met karikaturen. Maar een karikatuur van een neger mag niet, want dát is racisme.

Er is een hoop onrust in Zuid-Afrika, dus reken maar dat daar nog heel wat spotprents van gemaakt gaan worden, en tja, negers worden nu eenmaal, vrijwel ALTIJD, afgebeeld met kroeshaar en dikke lippen. En soms ook de platte, brede neus.

Zwart Nederland krijgt het nog verrekkes druk met al die kranten aanklagen die dergelijke spotprents plaatsen, als er al zo'n ophef is over één plaatje in een Suske en Wiske album, nota bene.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:51:32 #78
3542 Gia
User under construction
pi_172014520
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:46 schreef ietjefietje het volgende:
Hoe vaak heb jij het nog over de bezetting door de romeinen of over de 80 jarige oorlog met de spanjaarden? Zodra er niemand meer leeft die het zelf heeft meegemaakt is het geschiedenis en kun je je beter met de hedendaagse problemen bezig houden, en die zijn er genoeg!
Ik vrees dat dát nooit geschiedenis wordt. Zolang er nog ergens geld te halen valt, blijven ze zich heerlijk in die slachtofferrol wentelen.
  woensdag 28 juni 2017 @ 12:54:44 #79
3542 Gia
User under construction
pi_172014606
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:47 schreef ietjefietje het volgende:
Want....we moeten wel duidelijk weten dat een neger het slachtoffer was?
Wel als dat de reden van het lastig vallen is.
Ik heb geen zin om overal omheen te breien om te voorkomen dat ik het woord 'neger' gebruik.
Een neger werd lastig gevallen door een marokkaan. Pats, moet gewoon gezegd kunnen worden.
Net als homo, als het daarom gaat, of whatever....
pi_172014682
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Wel als dat de reden van het lastig vallen is.
Ik heb geen zin om overal omheen te breien om te voorkomen dat ik het woord 'neger' gebruik.
Een neger werd lastig gevallen door een marokkaan. Pats, moet gewoon gezegd kunnen worden.
Net als homo, als het daarom gaat, of whatever....
Geheel mee eens.
pi_172014781
Je moet gewoon noemen zoals het is en het eruit ziet. Dat kan ook positief zijn. Wat geen zin heeft is bijv. andere namen bedenken.
pi_172014792
Het CBS kan er ook wat van.
pi_172014931
Ook een aardig vb. Ik ben in een warenhuis met mijn zwarte schoonzus en bewaking is duidelijk haar aan het volgen. De uitleg was gewoon "omdat zij zwart is en die mensen veel stelen hier". Dat heeft dan wel met kleur te maken. Wel vervelend. Ik denk niet dat de man loog daarover. Mijn schoonzus voelde zich ook niet aangevallen.
pi_172015108
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:07 schreef Jaroon het volgende:
Ook een aardig vb. Ik ben in een warenhuis met mijn zwarte schoonzus en bewaking is duidelijk haar aan het volgen. De uitleg was gewoon "omdat zij zwart is en die mensen veel stelen hier". Dat heeft dan wel met kleur te maken. Wel vervelend. Ik denk niet dat de man loog daarover. Mijn schoonzus voelde zich ook niet aangevallen.
In Nederland? Wanneer?
pi_172015137
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:13 schreef Physsic het volgende:

[..]

In Nederland? Wanneer?
Dat is zeg 5 jaar geleden. In Nederland.
  woensdag 28 juni 2017 @ 13:15:18 #86
3542 Gia
User under construction
pi_172015146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:07 schreef Jaroon het volgende:
Ook een aardig vb. Ik ben in een warenhuis met mijn zwarte schoonzus en bewaking is duidelijk haar aan het volgen. De uitleg was gewoon "omdat zij zwart is en die mensen veel stelen hier". Dat heeft dan wel met kleur te maken. Wel vervelend. Ik denk niet dat de man loog daarover. Mijn schoonzus voelde zich ook niet aangevallen.
Nou, ik zou dat toch wel vervelend vinden als ik vanwege de huidskleur bij voorbaat al verdacht ben van één of ander.
Ik zou een neger ook nooit neger noemen waar hij bij is, tenzij ik hem/haar heel goed ken.

Mijn zoon heeft een vriend, wiens moeder een naar Vietnam gevluchte Chinees is, of zoiets, maar er worden wel grapjes gemaakt over die 'chinees'. En andersom ook. Hij is een beetje bang van onze hond en dan zegt ie: Eigenlijk moet die hond bang zijn van mij. (Chinezen eten hond...)

Een verhaal vertellen en dan na moeten denken hoe je het voorzichtig kunt benoemen, komt zo gekunsteld over.
pi_172015215
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, ik zou dat toch wel vervelend vinden als ik vanwege de huidskleur bij voorbaat al verdacht ben van één of ander.
Ik zou een neger ook nooit neger noemen waar hij bij is, tenzij ik hem/haar heel goed ken.

Mijn zoon heeft een vriend, wiens moeder een naar Vietnam gevluchte Chinees is, of zoiets, maar er worden wel grapjes gemaakt over die 'chinees'. En andersom ook. Hij is een beetje bang van onze hond en dan zegt ie: Eigenlijk moet die hond bang zijn van mij. (Chinezen eten hond...)

Een verhaal vertellen en dan na moeten denken hoe je het voorzichtig kunt benoemen, komt zo gekunsteld over.
Ik vond het ook vervelend maar begrijp het als dat zo is.

Bij / over ZO Aziaten kun je meestal ook wel grappen maken dat doen zij ook over jou en mij. De "L" en "R'' bijv. Dat is geen probleem als je het normaal houdt.
pi_172015596
Ook wel mooi. Daarom geloof ik ook niet zo in racisme. Kinderen bij ons (voor mij neefjes en nichtjes) zijn van verschillende kleur maar hadden een tijd ook een verschil in taal. Dat maakt dus niet uit bij kinderen.
pi_172015799
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik vond het ook vervelend maar begrijp het als dat zo is.

Bij / over ZO Aziaten kun je meestal ook wel grappen maken dat doen zij ook over jou en mij. De "L" en "R'' bijv. Dat is geen probleem als je het normaal houdt.
Jij hebt het nieuws zeker niet gevolgd toen Gordon in HGT grappen maakte over een Chinees? :P
pi_172015836
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:42 schreef Physsic het volgende:

[..]

Jij hebt het nieuws zeker niet gevolgd toen Gordon in HGT grappen maakte over een Chinees? :P
Die Chinees deed daar niet moeilijk over volgens mij. Het was meer de media.
pi_172016005
Het gaat er meer over dat iets soms gewoon flauwe grap is of dat je denkt dat iemand werkelijk minderwaardig denkt over mensen.
pi_172016129
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:03 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Surinamer is een kwatta dacht ik

Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara
-
De stereotiepe neger heeft:

Donkere huidskleur door de overvloedige aanwezigheid van het huidpigment "melanine".
Kroeshaar
Donker haar
Dikke lippen
Brede mond
Licht vooruitstekende kaken
Platte en brede neus
'De stereotiepe neger'. En dan die kenmerken. Hehe. Dat kan iemand toch niet serieus opschrijven. Dit is gewoon een journalistieke productie waard als je het mij vraagt.
pi_172016164
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:52 schreef Status het volgende:

[..]

'De stereotiepe neger'. En dan die kenmerken. Hehe. Dat kan iemand toch niet serieus opschrijven. Dit is gewoon een journalistieke productie waard als je het mij vraagt.
Je hebt ook de stereotype blanke. De vraag is waar je een probleem gaat zoeken.
  woensdag 28 juni 2017 @ 13:58:19 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172016290
- Hey, ik kom uit Afrika en ik heb geeneens dikke lippen.
- Ja gast, maar jij bent dan ook geen stereotype neger.
- Ok.
- Geen probleem hoor. Maar de uitzonderingen moeten het niet voor de rest gaan verpesten.
- Begrijp ik.
- Bovendien zijn het onze normen, jij hebt daar maar aan te voldoen.
- Ja.
- Als neger zijnde dan hè. Stereotype of niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_172016337
quote:
7s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:58 schreef Ringo het volgende:
- Hey, ik kom uit Afrika en ik heb geeneens dikke lippen.
- Ja gast, maar jij bent dan ook geen stereotype neger.
- Ok.
- Geen probleem hoor. Maar de uitzonderingen moeten het niet voor de rest gaan verpesten.
- Begrijp ik.
- Bovendien zijn het onze normen, jij hebt daar maar aan te voldoen.
- Ja.
- Als neger zijnde dan hè. Stereotype of niet.
Zo werkt het daar ook.
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:00:28 #96
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172016356
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, ik zou dat toch wel vervelend vinden als ik vanwege de huidskleur bij voorbaat al verdacht ben van één of ander.
Ik zou een neger ook nooit neger noemen waar hij bij is, tenzij ik hem/haar heel goed ken.

Mijn zoon heeft een vriend, wiens moeder een naar Vietnam gevluchte Chinees is, of zoiets, maar er worden wel grapjes gemaakt over die 'chinees'. En andersom ook. Hij is een beetje bang van onze hond en dan zegt ie: Eigenlijk moet die hond bang zijn van mij. (Chinezen eten hond...)

Een verhaal vertellen en dan na moeten denken hoe je het voorzichtig kunt benoemen, komt zo gekunsteld over.
Waarom zou je nooit iemand een neger noemen waar hij/zij bij is? Dacht dat het zo'n onschuldig woord was, je moet toch gewoon kunnen benoemen zei je net?
Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen, heb je dat zelf wel door?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:01:15 #97
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172016379
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:54 schreef Jaroon het volgende:
Je hebt ook de stereotype blanke. De vraag is waar je een probleem gaat zoeken.
De vraag is, waar zoek ik de stereotype blanke?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:02:14 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172016417
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:59 schreef Jaroon het volgende:
Zo werkt het daar ook.
Hunnie doen het ook.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_172016462
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

De vraag is, waar zoek ik de stereotype blanke?
Het is een beeld van andere mensen. In Thailand zag men mij vaak zo. Dat is een idee.
  woensdag 28 juni 2017 @ 14:07:43 #100
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172016602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:03 schreef Jaroon het volgende:
Het is een beeld van andere mensen. In Thailand zag men mij vaak zo. Dat is een idee.
In Thailand geloven ze nog dat negers na zonsondergang oplossen in de mist.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_172016632
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:07 schreef Ringo het volgende:

[..]

In Thailand geloven ze nog dat negers na zonsondergang oplossen in de mist.
Dat ken ik niet als verhaal of mythe. Men kan soms erg vreemd op je reageren als je anders bent.
pi_172016661
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 13:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is zeg 5 jaar geleden. In Nederland.
Ik kan me toch maar moeilijk voorstellen dat ze dat echt niet vervelend vond.
pi_172016753
Mijn ex, een Thai, weigerde ooit de lift te nemen met zwarte mensen. Dat is gewoon omdat zij geen zwarte mensen kende.
pi_172016788
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:09 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik kan me toch maar moeilijk voorstellen dat ze dat echt niet vervelend vond.
Het is niet leuk. Een ander iets is er een probleem over maken en begrijpen dat het waarschijnlijk zo is. Dat was ook mijn keus.
pi_172017875
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:49 schreef Status het volgende:

[..]

Je moet zelf weten wat voor naam je mensen geeft. Ik vind een persoon of een hele groep 'neger' noemen onbegrijpelijk als je weet waar het vandaan komt. Ik ga niet mee in zulke bewoordingen. Dat jij dat wel doet staat je vrij. Maar begrijpen doe ik het niet.
Zoals ik al (in andere woorden) had aangegeven heb ik zelf ook wel een enigszins vervelend gevoel bij het woord 'neger'. Het is dan ook zeer zeker niet zo dat ik dat woord snel gebruik. Maar als 'neger' nou éénmaal is wat ik bedoel en ik van mening ben dat binnen een bepaalde context (zo snel) geen beter alternatief voor handen is, dan ga ik ook niet angstvallig om dat woord heen zitten draaien.

In de praktijk gebruik ik het woord 'neger' nauwelijks. Huidskleur en dergelijke zijn sowieso niet zo vaak zaken waar ik de nadruk op hoef te leggen en wanneer dat wel zo is, is het in de meeste gevallen zo dat 'donker' dan wel volstaat.

Als ik het woord 'neger' al gebruik is het in discussies zoals nu of ik gebruik het om mijn voorkeuren qua uiterlijk aan te geven. Wanneer ik dan alleen 'donker' zou zeggen, zou ik op een grotere groep duiden dan dat ik bedoel. Het gaat dan niet alleen om huidskleur, het gaat dan om een combinatie van wel meer negroïde kenmerken, waaronder bijvoorbeeld ook de gevreesde/beruchte/whatever :') volle(re) lippen, die ik zelf, binnen bepaalde grenzen, juist wel aantrekkelijk vind.
Tails tell tales
pi_172018151
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 10:45 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

:o

Ik kan me voorstellen dat ze ophef maken als dit de tekeningen zijn. Zo zien ze er meer uit als apen(met een bijbedoeling?) dan negers.
Ja, en dat komt dus niet door de dikke rooie lippen zoals in Asterix, maar door de hele bek van neus tot kin groot te maken en nog eens extra te benadrukken met een andere kleur. Dat is typisch voor een aap met zijn dunne lippen, en niet voor een neger met vaak dikke lippen.

quote:
Oh nee, dat zijn niet de tekeningen. Hoewel de bewuste tekeningen wel overdreven is. Maar de stripfiguren zien er allemaal overdreven uit, dus ophef maken is ook overdreven :D
De tekening waar het om ging had juist ook weer geen dikke rooie lippen, maar zo'n apenbek. Dus dan snap ik wel dat mensen dat teveel aan de koloniale manier van negers afbeelden deed denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_172021474
Van Marten Toonder uit 1939:



Tandarts, zo te zien.

http://www.volkskrant.nl/(...)ent&utm_content=free
I´m back.
  woensdag 28 juni 2017 @ 18:00:44 #108
3542 Gia
User under construction
pi_172022329
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 14:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Waarom zou je nooit iemand een neger noemen waar hij/zij bij is? Dacht dat het zo'n onschuldig woord was, je moet toch gewoon kunnen benoemen zei je net?
Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen, heb je dat zelf wel door?
Nee hoor, ik weet dat sommige negers, blijkbaar!, vallen over het gebruik van het woord 'neger'. Dus gebruik ik dat niet in hun bijzijn, om hun gevoelens te sparen.

Over iemand praten is iets anders dan tegen iemand praten.
Mensen hebben soms bijnamen voor anderen. Soms kun je die gebruiken waar ze bij zijn, soms ook niet.

Terug naar het voorbeeld van die maat van mijn zoon. Als hij jarig is wat vrienden uitnodigt, dan somt hij ze op, in het geval van die maat: En oh ja, die chinees komt ook. Andere maat: Die rooie komt ook. Die gasten kunnen dat ook hebben waar ze er bij zitten.
Maar anderen weer niet. En daar hou je rekening mee.

Mijn mening in het kort (moet zo weg): kunstenaars, tekenaars, cartoonisten mogen een neger, chinees, japanner, Mexicaan, boer, voetballer, wie dan ook uitbeelden door het uitvergroten van typische kenmerken.
Het woord 'neger' mag gebruikt worden, maar in iemands gezicht moet je daarmee uitkijken, maar dat geldt ook voor 'chinees', 'rooie', 'dikke' enz....
pi_172024159
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 12:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, jij niet. Een cartoon is nu eenmaal een karikatuur. Heel Suske en Wiske staat al sinds het eerste exemplaar vol met karikaturen. Maar een karikatuur van een neger mag niet, want dát is racisme.

Er is een hoop onrust in Zuid-Afrika, dus reken maar dat daar nog heel wat spotprents van gemaakt gaan worden, en tja, negers worden nu eenmaal, vrijwel ALTIJD, afgebeeld met kroeshaar en dikke lippen. En soms ook de platte, brede neus.

Zwart Nederland krijgt het nog verrekkes druk met al die kranten aanklagen die dergelijke spotprents plaatsen, als er al zo'n ophef is over één plaatje in een Suske en Wiske album, nota bene.
  woensdag 28 juni 2017 @ 19:53:51 #110
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172025019
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 18:00 schreef Gia het volgende:
Mijn mening in het kort (moet zo weg): kunstenaars, tekenaars, cartoonisten mogen een neger, chinees, japanner, Mexicaan, boer, voetballer, wie dan ook uitbeelden door het uitvergroten van typische kenmerken.
Ja leuk, maar de muil van die kerel op het plaatje is nu juist geen 'typisch kenmerk', het lijkt op de uitvergroting van een fout stereotype op zichzelf, en daar is #ophef over, zo gaat dat in twitwatwitterland.
De tijd dat je vrolijk een stoet domme negertjes kon tekenen zonder dat iemand daarover begint te zeiken ligt al even achter ons, wen er maar aan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 juni 2017 @ 20:20:43 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_172025867
quote:
7s.gif Op woensdag 28 juni 2017 19:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja leuk, maar de muil van die kerel op het plaatje is nu juist geen 'typisch kenmerk', het lijkt op de uitvergroting van een fout stereotype op zichzelf, en daar is #ophef over, zo gaat dat in twitwatwitterland.
De tijd dat je vrolijk een stoet domme negertjes kon tekenen zonder dat iemand daarover begint te zeiken ligt al even achter ons, wen er maar aan.
Het is niet voor niets dat het maken van afbeeldingen in de islam verboden is. Daar krijg je alleen maar ellende van, blijkt maar weer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_172028524
De (blanke) sterk karikaturale koppen van o.a Lambik, Jerom, Sidonia liggen blijkbaar anders in deze discussie.

Frappant hoor.
  woensdag 28 juni 2017 @ 22:17:41 #113
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_172029859
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 21:42 schreef DrMabuse het volgende:
De (blanke) sterk karikaturale koppen van o.a Lambik, Jerom, Sidonia liggen blijkbaar anders in deze discussie.
Inderdaad. Ga je maar gauw héél erg benadeeld en achtergesteld voelen, daar word je groot en sterk van.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 juni 2017 @ 22:23:00 #114
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172030108
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juni 2017 22:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Inderdaad. Ga je maar gauw héél erg benadeeld en achtergesteld voelen, daar word je groot en sterk van.
Daar krijg je dikke lippen van.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172040636
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juni 2017 22:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Inderdaad. Ga je maar gauw héél erg benadeeld en achtergesteld voelen, daar word je groot en sterk van.


Beste advies ooit!


PS: zie je de oorbellen van Dalilla Hermans.....dat lijken wel.....ja dat zijn.....
pi_172040683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:23 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Beste advies ooit!


PS: zie je de oorbellen.....dat lijken wel.....ja dat zijn.....
Ssssttt!! :(
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172040770
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:26 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Ssssttt!! :(
Dalilla's Dikke Lippen Oorbellen Geheim.
  donderdag 29 juni 2017 @ 12:35:35 #118
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_172040861
Maar... Dikke lippen zijn het nieuwe schoonheidsideaal, toch?

https://www.google.nl/sea(...)isch&q=lips+enhanced
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 29 juni 2017 @ 12:56:42 #119
3542 Gia
User under construction
pi_172041508
quote:
7s.gif Op woensdag 28 juni 2017 19:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja leuk, maar de muil van die kerel op het plaatje is nu juist geen 'typisch kenmerk',
De neus van Sidonia wel? Of de borstkas van Jerommeke.
Het wordt in het belachelijke getrokken, dát is een karikatuur.
  donderdag 29 juni 2017 @ 12:58:15 #120
3542 Gia
User under construction
pi_172041564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:23 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Beste advies ooit!

PS: zie je de oorbellen van Dalilla Hermans.....dat lijken wel.....ja dat zijn.....
Goh, eindelijk een neger met gevoel voor zelfspot. (2de, braboneger is er ook zoéén)
  donderdag 29 juni 2017 @ 12:59:31 #121
3542 Gia
User under construction
pi_172041615
quote:
11s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:35 schreef EP3 het volgende:
Maar... Dikke lippen zijn het nieuwe schoonheidsideaal, toch?

https://www.google.nl/sea(...)isch&q=lips+enhanced
Ja, erg hè? Negers willen niet afgebeeld worden met nadruk op hun dikke lippen en blanken laten hun lippen volspuiten om er zo uit te zien.
pi_172041620
Als je hier serieus over gaat zeiken heb je te weinig werk of je leven loopt zo perfect dat je iets zoekt om over te zeiken of zoekt iets om een zondebok voor je eigen falen te vinden.
pi_172041751
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Goh, eindelijk een neger met gevoel voor zelfspot. (2de, braboneger is er ook zoéén)
Klagen over een stripfiguur met dikke lippen en dan zelf met dit soort oorbellen gaan rondlopen.

Dan klopt er ergens iets niet.....
pi_172041770
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Goh, eindelijk een neger met gevoel voor zelfspot. (2de, braboneger is er ook zoéén)
Volgens mij heeft dat niets te maken met zelfspot, hoor :D
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172041816
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 12:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, erg hè? Negers willen niet afgebeeld worden met nadruk op hun dikke lippen en blanken laten hun lippen volspuiten om er zo uit te zien.
Blanken zijn altijd al gek geweest ;)
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172048793


flikker toch op man, negers hebben eenmaal dikke lippen, mooi is het niet en ze zullen er vast wel complexen over hebben maar daarom moeten we ze toch niet anders afbeelden?
  donderdag 29 juni 2017 @ 18:16:50 #127
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_172048980
Dus dikke lippen mag niet meer. Wat mag nog meer niet afgebeeld worden? Kroeshaar? Of een bruine huidskleur. Een bruine huidskleur is ook een karakteristiek van negers. Ook zwaar racistisch om dat af te beelden. Conclusie is dus dat negers helemaal niet meer afgebeeld mogen worden. Maar ja, dat is dan toch ook weer racistisch :?
  donderdag 29 juni 2017 @ 18:18:47 #128
3542 Gia
User under construction
pi_172049025
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 18:16 schreef Braindead2000 het volgende:
Dus dikke lippen mag niet meer. Wat mag nog meer niet afgebeeld worden? Kroeshaar? Of een bruine huidskleur. Een bruine huidskleur is ook een karakteristiek van negers. Ook zwaar racistisch om dat af te beelden. Conclusie is dus dat negers helemaal niet meer afgebeeld mogen worden. Maar ja, dat is dan toch ook weer racistisch :?
Nee, maar wel discriminatie.
  donderdag 29 juni 2017 @ 20:56:27 #129
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_172052588
Dus de zogenaamde anti-racisten in dit topic zien een personage in een stripboek, plakken het etiket "neger en aap" erop, associëren dat gelijk met iedereen die een kleurtje heeft in de rest van de wereld en spreken vervolgens schande. _O- Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. |:(
pi_172065585
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 18:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar wel discriminatie.
discrimineren betekend onderscheiden, en als je goed kijkt zie je dat blanken en negers zich van elkaar onderscheiden jezus man
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')