abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 juni 2017 @ 13:54:48 #1
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171962616
Welkom bij de gelegenheid tot in principe onbelemmerd gespui van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder financiële justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws, bestuurlijke ongehoorzaamheid en alleen maar grappig bedoelde complottheorieën. Iedereen is welkom.
pi_171962636
Ah, de Dijssel als docent economie, die zie ik er wel komen ;)

Edit: Flauw Linus, snel die mooie foto weghalen :P

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2017 13:56:11 ]
pi_171962642
quote:
11s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:52 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh? Zijn daar dan gewoon uren voor? Dan valt het dus wel mee met die werkdruk in het onderwijs. Weer een probleem minder voor Sander Dekker.
Sander Dekker heeft ook gewoon vijf jaar verprutst :P
pi_171962643
Wat zijn nou de ideeën in de sector zelf? Want vragen om meer geld heeft geen zin als er niemand voor de klas wil staan om die klassen kleiner te maken.
pi_171962645
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
Ah, de Dijssel als docent economie, die zie ik er wel komen ;)
Als professor zuurbekje.
pi_171962655
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:56 schreef Mystikvm het volgende:
Wat zijn nou de ideeën in de sector zelf? Want vragen om meer geld heeft geen zin als er niemand voor de klas wil staan om die klassen kleiner te maken.
Dan ga je er vanuit dat niemand voor de klas wil staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2017 13:57:16 ]
pi_171962658
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Sander Dekker heeft ook gewoon vijf jaar verprutst :P
Klinkt als de eerste helft van de studententijd van de gemiddelde VVD'er, Sander doet het dus prima.
pi_171962680
quote:
Er zijn genoeg ideeen, de Volkskrant heeft er momenteel een serie artikelen over maar veelal zijn het geen structurele oplossingen.

Het varieert van digitale leraren (faalde) tot het moveren van leraren die in deeltijd werken om meer uren te gaan maken (werkte iig op de school in kwestie) tot een plan om onderwijs geregimenteerder te maken met hard vastgelegde lesprogramma's die alleen maar uitgevoerd hoeven worden.
Oh, en in sommige gebieden probeert men gepensioneerde leraren te bewegen om weer voor de klas te gaan staan en het aantrekken van buitenlandse leraren uit Belgie en Duitsland

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2017 14:00:07 ]
pi_171962687
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou ja, ik hoor vooral de roep om meer geld en kleinere klassen. Ondertussen lopen de aanmeldingen op de PABO terug. Ik heb er geen verstand van, dus ik concludeer dat er een onoplosbaar probleem is. Daarom vraag ik me af wat de sector zelf als een goede oplossing ziet.
  maandag 26 juni 2017 @ 13:59:00 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171962690
quote:
2s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het beroep wint niet echt aan populariteit momenteel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 26 juni 2017 @ 13:59:45 #11
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_171962708
quote:
Het idee daar is voornamelijk meer geld, meer ondersteuning en minder uren besteden aan administratie. Daar doet niemand dus wat mee. Ook een erg slecht idee om het aan de sector zelf te vragen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 26 juni 2017 @ 14:00:22 #12
346939 Janneke141
pi_171962723
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Nou ja, ik hoor vooral de roep om meer geld en kleinere klassen. Ondertussen lopen de aanmeldingen op de PABO terug. Ik heb er geen verstand van, dus ik concludeer dat er een onoplosbaar probleem is. Daarom vraag ik me af wat de sector zelf als een goede oplossing ziet.
Sander Dekker wegpromoveren tot wethouder op Terschelling lijkt me een vrij goede start.
pi_171962746
quote:
9s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het idee daar is voornamelijk meer geld, meer ondersteuning en minder uren besteden aan administratie. Daar doet niemand dus wat mee. Ook een erg slecht idee om het aan de sector zelf te vragen.
Specifiek meer geld voor leraren, niet voor scholen. Wat ik ervan begrijp is dat de overheid al meermaals een zak geld heeft gegeven voor leraren die dan als een lump sum aan de school wordt gegeven die vaak een andere prioriteit voor dat geld heeft.
pi_171962747
quote:
9s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:59 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet dat de sector het zelf op moet lossen, maar meedenken wordt nog altijd meer op prijs gesteld dan alleen maar roepen dat er meer geld moet komen. Alsof geld een wondermiddel is. Als je er niks voor kunt kopen is het waardeloos.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:03:50 #15
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171962799
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:01 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Niet dat de sector het zelf op moet lossen, maar meedenken wordt nog altijd meer op prijs gesteld dan alleen maar roepen dat er meer geld moet komen. Alsof geld een wondermiddel is. Als je er niks voor kunt kopen is het waardeloos.
Hogere salarissen kunnen wel leiden tot meer animo voor het beroep. Men denkt blijkbaar ook dat het lage salaris een reden is dat er zoveel meer vrouwen zijn in het basisonderwijs momenteel. De meeste mannen doen het er niet voor.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:05:30 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_171962824
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:03 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Hogere salarissen kunnen wel leiden tot meer animo voor het beroep. Men denkt blijkbaar ook dat het lage salaris een reden is dat er zoveel vrouwen zijn in het basisonderwijs momenteel. De meeste mannen doen het er niet voor.
Op een of andere manier kunnen vrouwen 30 stuiterende kleuters beter handelen dan mannen. Mij lijkt het horror.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_171962834
quote:

[..]

Hogere salarissen kunnen wel leiden tot meer animo voor het beroep. Men denkt blijkbaar ook dat het lage salaris een reden is dat er zoveel vrouwen zijn in het basisonderwijs momenteel. De meeste mannen doen het er niet voor.
Veel leraren werken in deeltijd, btw, dat komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen en is vaak een moverende reden om voor de onderwijs sector te kiezen voor vrouwen.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:06:19 #18
346939 Janneke141
pi_171962841
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Specifiek meer geld voor leraren, niet voor scholen. Wat ik ervan begrijp is dat de overheid al meermaals een zak geld heeft gegeven voor leraren die dan als een lump sum aan de school wordt gegeven die vaak een andere prioriteit voor dat geld heeft.
Dat is wel vaker gebeurd. Het idee van een lumpsum en het door de politiek geld uittrekken voor specifieke doelen conflicteren nogal met elkaar.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:06:20 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_171962842
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:01 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ja, de sector denkt ook mee. Ze zijn erg goed vertegenwoordigd in Den Haag. Vrij militante beroepsgroep ook.

In theorie zou "meer geld" het probleem wel oplossen, alleen gaat het om dusdanig astronomisch hoge bedragen dat het gewoon geen optie is. Gewoon niet mogelijk.

De problemen die wij nu hebben zijn een erfenis van 5 tot 10 jaar geleden. De uitdaging van Sander Dekker is om in 2020 te zorgen dat het weer goed komt. Dekker hanteert een beetje de botte bijl, maar op dit moment lijkt erop dat het hem gaat lukken. Daar hebben de kindertjes en de docenten van nu even niet zoveel aan, maar dat is dan maar even zo.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_171962847
quote:

[..]

Ik betwijfel dat. Ik denk echt niet dat heel veel mensen zich door geld laten motiveren. Als ze zich wel door geld laten motiveren, worden ze dan wel een goede leerkracht?

Als administratie, leerlingvolgsystemen en ander bureaucratisch geneuzel aspirantdocenten afschrikt, gaat meer geld dan zorgen voor een gemotiveerder lerarencorps? Of voor leraren die verzuchten "Nou, voor dat geld wil ik het nog wel doen"?

Vooropgesteld dat ik het vak van docent ontzettend waardeer en ze echt wel meer geld gun lijkt me dat niet veel bijdragen aan een oplossing voor het probleem.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:07:13 #21
346939 Janneke141
pi_171962859
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Veel leraren werken in deeltijd, btw, dat komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen en is vaak een moverende reden om voor de onderwijs sector te kiezen voor vrouwen.
De invulling van de pabo helpt ook niet echt.
pi_171962870
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is wel vaker gebeurd. Het idee van een lumpsum en het door de politiek geld uittrekken voor specifieke doelen conflicteren nogal met elkaar.
Nogal, ja. Ik zeg niet dat de scholen per se verkeerd bezig waren maar als de politiek zegt "Hier heb je een miljard voor leerkrachten" dan moet dan niet aan een nieuw schoolgebouw besteed worden, dan gaat het aardig fout.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:08:06 #23
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_171962872
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:06 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik betwijfel dat. Ik denk echt niet dat heel veel mensen zich door geld laten motiveren. Als ze zich wel door geld laten motiveren, worden ze dan wel een goede leerkracht?

Als administratie, leerlingvolgsystemen en ander bureaucratisch geneuzel aspirantdocenten afschrikt, gaat meer geld dan zorgen voor een gemotiveerder lerarencorps? Of voor leraren die verzuchten "Nou, voor dat geld wil ik het nog wel doen".

Vooropgesteld dat ik het vak van docent ontzettend waardeer en ze echt wel meer geld gun lijkt me dat niet veel bijdragen aan een oplossing voor het probleem.
Er zullen allicht heel wat factoren zijn waarom mensen niet kiezen voor het basisonderwijs. Maar als je kostwinnaar bent van een gezin is het wel handig als je salaris niet te laag is.
pi_171962875
quote:
10s.gif Op maandag 26 juni 2017 13:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat bejubelen van Finland heeft ook meerdere kanten. Finnen die hier komen zien ook op veel punten de waarde van ons systeem. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Oh dat ben ik met je eens hoor ^O^. Ik pleit verder ook niet voor 't één op één kopiëren van 't Finse basisschoolsysteem maar vind wel dat als er signalen zijn dat bepaalde dingen gewoon écht niet goed gaan momenteel er gekeken mag worden naar landen waar ze niet kampen met die specifieke problemen.
  maandag 26 juni 2017 @ 14:09:26 #25
346939 Janneke141
pi_171962900
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2017 14:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nogal, ja. Ik zeg niet dat de scholen per se verkeerd bezig waren maar als de politiek zegt "Hier heb je een miljard voor leerkrachten" dan moet dan niet aan een nieuw schoolgebouw besteed worden, dan gaat het aardig fout.
Die optie bestaat dan weer niet (kan 99 je wel uitleggen), maar het is eigenlijk nog erger dan dat. Een gebouw kan je aanwijzen. Maar eigenlijk weten we niet eens waar dat geld gebleven is...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')