SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben begonnen met het bouwen van de onderbouw van de machine, technisch gezien is dit zeker niet het moeilijkste stuk, maar wel het grootste onderdeel om te maken.
Deze bouwtekening van instructables.com heb ik als leidraad gebruikt voor alle gaten.
In de platen voor de onderbouw moesten natuurlijk nog de nodige gaten gemaakt worden voor onder andere de 18mm stalen buizen waar de tafel van de machine straks overheen loopt, de bevestiging en aandrijving van de stappen motor, en de M8 draadstang die aan de stappenmotor zit. Dit alles heb ik geboord met bovenstaand stukje antiek.
Even kijken of alle lagers mooi passen; de lagers komen van onze vrienden van alie-expres
608RS 8x22x7mm diepgroefkogellagers.
Even kijken of alles goed past![]()
En dan maar eens beginnen met assembleren.
[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 08-07-2017 19:27:37 ]
Verwacht trouwens geen wekelijkse updates hier hoor, ik ben er namelijk zeker niet iedere week volop mee bezigquote:
Een tikkeltje ambitieus vind ik het van mijzelf ook wel, elektrisch is het allemaal niet zo heel moeilijk. Maar mechanisch bied het zeker voor mijzelf nog een hoop uitdagingen.quote:Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
Wow, gaaf project. Onlangs een freestafel+geleider gemaakt, maar kwijlde wel bij het zien van zulke cnc projecten
Er zijn opensource programma's zoals G-code-Sender; https://github.com/winder/Universal-G-Code-Senderquote:Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
Ben wel benieuwd hoe zoiets uiteindelijk aangestuurd wordt. Is er sketchup/CAD-achtige software voor zoiets?
Het CNC shield wat ik wil gebruiken in samenwerking met een Arduino is met zoiets aan te sturen, met behulp van een laptop/pc. Als tekenprogramma is er onder Sketch Up een addon te krijgen waarmee je kunt tekenen. Maar in dat deel heb ik mij op dit punt nog niet verdiept.quote:Universal GcodeSender is a Java based GRBL compatible cross platform G-Code sender. Use this program to run a GRBL controlled CNC machine.
Eerst het project maar eens voltooienquote:Op zondag 25 juni 2017 19:49 schreef VleugelSpeler het volgende:
En heb je al specifieke ideeën wat je er mee wil doen?
Dank je wel !quote:
quote:
Dank u !quote:
Dat gaat helemaal goed komen ! Het is in ieder geval een uitdaging, zeker omdat ik mechanisch/werktuigbouwkundig gezien nog wel wat lerende en zoekende ben.quote:
Na het zoveelste circuitje met ledjes en druk knopjes, lcd-schermpjes, sensoren, het bouwen van een robotje en wat kloten met componenten via een bus systeempje er op aansluiten.quote:Op maandag 26 juni 2017 08:09 schreef Atmoz het volgende:
Wow gaaf hoor!!
Nog niet zo lang geleden kocht je je eerst Arduino, en nu al zo'n project![]()
quote:Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingen en natuurlijk het eindresultaat![]()
Veel succes dan ook![]()
Mijn CNC frees komt trouwens deze weekAls je bepaalde onderdelen gemaakt moet hebben, dan kan ik je misschien daarmee helpen
(maarja, dan moet ik wel eerst weten hoe dat ding precies werkt
)
Arduino Uno en een CNC shield V3 met A4998 drivers heb ik alvast klaar liggenquote:Op maandag 26 juni 2017 22:38 schreef devzero het volgende:
Gaaf project! Gebruik je een Arduino R3 of een "grotere" Mega 2560?
M'n CNC-machine komt niet in de garage te staan. Maar anders werd het weer een stúk krapper inderdaadquote:Op maandag 26 juni 2017 18:24 schreef Vonkenboer het volgende:
, hou je nog wel werkruimte over dan in je hobbyruimte ?
![]()
Super gaaf om je zo bezig te zien. Lekker knutselenquote:Op maandag 26 juni 2017 22:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Eindelijk tijd om verschillende delen van het bodemdeel maar eens samen te gaan voegen.
De CNC freestafel ligt nu als het ware op kop op de werkbank.
[ afbeelding ]
Aan deze zijde komt de stappenmotor te zitten, voor dit project heb ik gekozen voor drie 42BYGHW811 Wantai Nema 17 Stappen motor, deze motor kan bewegen in stappen van 1,8 graden. De motor heeft verder een torque van 4,8Kg per centimeter.
De gaten voor de voor de bevestiging van de stappenmotor heb ik afgetekend en even voorgeboord.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan maken we even een sprongetje in de tijd bemerk ik net, hier ben ik bezig met de montage van de steun aan de andere kant van de tafel.
[ afbeelding ]
Voor de aandrijving van de tafel gebruik ik een gewone M8 draadstang en een koppelmoer
Omdat er in het uiteinde van de tafel componenten zitten (o.a. de koppeling tussen stappenmotor en draadstang) waar ik later als het nodig is nog eenvoudig bij wil kunnen komen, laat ik daar een opening. De stappenmotor en de koppeling voor de M8 draadstang heb ik op de volgende foto al gemonteerd.
Ook heb ik de 18mm stalen buizen al aangebracht waarop de tafel met behulp van wat doodgewone kogel lagers komt te lopen. Dit doe ik later nog wel even uit de doeken![]()
[ afbeelding ]
En als alles dan eenmaal vastgeschroefd is![]()
[ afbeelding ]
Laten we het dan weer even bij; voor deze update !
Plaats je hem bij je buurman ?quote:Op dinsdag 27 juni 2017 09:47 schreef Atmoz het volgende:
[..]
M'n CNC-machine komt niet in de garage te staan. Maar anders werd het weer een stúk krapper inderdaad
Dankjewel ! Al ben ik er zeker niet alle dagen volop mee bezig.quote:[..]
Super gaaf om je zo bezig te zien. Lekker knutselen *0*
Wat ga je als frees-spindel gebruiken? En welke spoed heb je op de geleiders?
Wat ik nu aan het maken ben is de y as van de machine hier op komt weer een frame te staan waar op de x as, de z as en de spindel van de frees komt te zitten.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:46 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kan mij er nog niet echt een beeld bij vormen, maar ben erg benieuwd naar het resultaat
Hoe heb jij de kogellagers gefixeerd op de beugels, of zitten ze er "los" op?quote:Op zaterdag 1 juli 2017 19:33 schreef Vonkenboer het volgende:
[...]
En dit rolt prima, en blijft goed op ze plek.
Tijd om het geheel eens aan te brengen op de goede plek en plaats, we draaien alles dan maar weer eens om op de werkbank !
En dit is dan het resultaat![]()
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aankomende week maar eens kijken of ik wat beweging in het geheel kan krijgen met behulp van de stappenmotor die ik geplaatst heb.
Niet vergeten de tafel eerst nog te koppelen aan de koppelmoer aan de M8 draadstang
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen)quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef densmee het volgende:
bijzonder dat je draadeindes gebruikt en geen trapeziumdraad, ben je niet bang dat het snel op elkaar inloopt?
ja inderdaad draad staat op 60 graden wat continu wringtquote:Op zaterdag 1 juli 2017 21:11 schreef Oledanmaarweer het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vreten_(koudlassen)
je moet de moer een ander materiaal maken als de draadstang. Draadstang rvs en moer messing of brons. bij draaibanken en freestafels zie idd vaak trapeziumdraad. Zal wel met de nauwkeurigheid en slijtage te maken hebben. http://www.trapeziumdraad.nl/
Zie nou net weer waarom trapezium gebruikt wordt. De wanden van de draad staan bij trapezium bijna haaks, deze duwen tegen elkaar. Metrisch wil meer de heuvel op.
https://www.google.nl/sea(...)ILw&biw=1280&bih=591
Deze zitten in die zin los omheen; en worden door de lichte druk die er is doordat de beugel vastgedraaid word aan het hout op ze plek gehouden. Moet nog even uitvogelen met hoeveel kracht ik ze maximaal aan kan draaien.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Hoe heb jij de kogellagers gefixeerd op de beugels, of zitten ze er "los" op?
Wat is niet vertrouwd in jou ogen, aan deze constructie ?quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef -Richard- het volgende:
Zelf zou ik het anders doen, puur omdat ik dit niet vertrouw, .....
Het is dus een aanrader om de stalen buis te smeren met iets ?quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef -Richard- het volgende:
Voor deze applicatie is veel minder kracht vereist en zolang je het goed smeert denk ik dat je er een tijd plezier van kunt hebben!
Deels is het een budget technische overweging, en het feit dat ik dit nog in de werkplaats had liggen. In de praktijk zou ik gewoon moeten zien hoe snel de draadstang op elkaar inloopt/gaan vreten.quote:Op zaterdag 1 juli 2017 20:31 schreef densmee het volgende:
bijzonder dat je draadeindes gebruikt en geen trapeziumdraad, ben je niet bang dat het snel op elkaar inloopt?
Het komt misschien wat overdreven over. Ik bedoel dat ik bang ben dat de lagertjes gaan verdaaien. En dan op de manier dat je het niet bedoelt. Want: De lagers zitten op de U beugel geschoven en worden zoals jij al noemt door hun eigen vrijwing op hun plaats gehouden. De massieve staaf (geleider) is, zoals de naam doet vermoeden rond. Dus het lager heeft daar maar op een klein plekje contact. Dus of de buis moet gevlakt worden zodat de lagers gedwongen worden op hun plaats te blijven of je moet ze fixeren in de u beugel (vandaar mijn goedkope manier met een draadeinde (al is zo'n U beugel als dit erg netjes vindt ik).quote:Op zondag 2 juli 2017 11:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Deze zitten in die zin los omheen; en worden door de lichte druk die er is doordat de beugel vastgedraaid word aan het hout op ze plek gehouden. Moet nog even uitvogelen met hoeveel kracht ik ze maximaal aan kan draaien.
Zodat de beweging soepel genoeg blijft, en de druk hoog genoeg om alles op ze plek te houden
[..]
Wat is niet vertrouwd in jou ogen, aan deze constructie ?
Ik doel op het draadeinde, welke verantwoordelijk is voor de beweging icm de stappen motor. Deze zou ik zeker smeren. De geleider smeren is natuurlijk niet nodig daar je er lagers gebruikt.quote:Op zondag 2 juli 2017 11:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is dus een aanrader om de stalen buis te smeren met iets ?
Er zijn op Ebay kant en klare Z-assen te koop. Bijvoorbeeld deze voor +/- ¤ 40,-quote:Op dinsdag 27 juni 2017 12:17 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat ik als spindel ga gebruiken weet ik nog niet, eerst maar eens gaan uitdenken hoe ik de z as ga bouwen. Dat is toch technisch wel het meest ingewikkelde deel
Gewone standaard M8 draad lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee. Het is traag, scherp (slijt zeer snel) en misschien wat dun (c.q. gaat snel zwabberen).quote:En wat bedoel je met spoed op de geleiders ? Als aandrijving gebruik ik gewone M8 draad stangen. Die hebben een spoed van 1,25
Bedankt voor je reactie, ik snap nu helemaal wat je bedoeld.quote:Op zondag 2 juli 2017 15:52 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Het komt misschien wat overdreven over. Ik bedoel dat ik bang ben dat de lagertjes gaan verdaaien. En dan op de manier dat je het niet bedoelt. Want: De lagers zitten op de U beugel geschoven en worden zoals jij al noemt door hun eigen vrijwing op hun plaats gehouden. De massieve staaf (geleider) is, zoals de naam doet vermoeden rond. Dus het lager heeft daar maar op een klein plekje contact. Dus of de buis moet gevlakt worden zodat de lagers gedwongen worden op hun plaats te blijven of je moet ze fixeren in de u beugel (vandaar mijn goedkope manier met een draadeinde (al is zo'n U beugel als dit erg netjes vindt ik).
quote:Snap je wat ik bedoel? De lagers kunnen door de ronding van beide objecten verlopen van hun positie. Maar het zou kunnen dat het goed gaat!
[..]
Duidelijkquote:Ik doel op het draadeinde, welke verantwoordelijk is voor de beweging icm de stappen motor. Deze zou ik zeker smeren. De geleider smeren is natuurlijk niet nodig daar je er lagers gebruikt.
Ik zou het zelf smeren met lager vet of .... ( je hebt zoveel verschillende soorten vet).
Het benodigde hout had ik natuurlijk al besteld en inmiddels heb ik al wat lagers e.d. daarvoor besteld, heb al een redelijk goed idee hoe ik het wil gaan doe. Maar bedankt voor de tip !quote:Op zondag 2 juli 2017 16:09 schreef Atmoz het volgende:
Er zijn op Ebay kant en klare Z-assen te koop. Bijvoorbeeld deze voor +/- ¤ 40,-
In eerste instantie wil ik eens gaan kijken hoe het zich houdt; ik heb op dit moment nog geen idee hoe het beweegt wanneer ik alles verbonden heb. Heb zojuist wel het hele Arduino shield opgebouwd, de stappenmotor drives voorzien van het koel lichaamquote:Op zondag 2 juli 2017 16:09 schreef Atmoz het volgende:
Gewone standaard M8 draad lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee. Het is traag, scherp (slijt zeer snel) en misschien wat dun (c.q. gaat snel zwabberen).
Dank je ! Ik ben er op dit moment zeker niet alle dagen mee bezig.quote:Op maandag 3 juli 2017 14:00 schreef ikheetmartijn het volgende:
Leuk project man! Wanneer verwacht je hem operationeel te hebben?
Denk dat ik met alles wat ik tot nu toe heb gekocht; een euro of 90,- á 100,- onderweg ben.quote:Op maandag 3 juli 2017 16:59 schreef Joaweh het volgende:
Mooi project! Ben benieuwd wat zoiets uiteindelijk aan materiaal gaat kosten, ik bedoel de prijs. Zelf heb ik t eigenlijk niet nodig, maar als het niet zo gek duur is dan wil ik er wel aan gaan knutselen!
Oh dat valt me nog reuze mee, of moeten er nog grote uitgaven bijkomen om het werkend te maken?quote:[..]
Denk dat ik met alles wat ik tot nu toe heb gekocht; een euro of 90,- á 100,- onderweg ben.
Voor het hout, de stappenmotoren en koppelingen en de kogellagers, CNC shield en drivers, montagemateriaal, stalen buis, draadstangen e.d.
Een 12V voeding 10A voeding, en de spindelquote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:13 schreef Joaweh het volgende:
Oh dat valt me nog reuze mee, of moeten er nog grote uitgaven bijkomen om het werkend te maken?
Geen idee hoeveel kracht er in de dremel zit of dat zeg maar genoeg is.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 14:13 schreef Joaweh het volgende:
En trouwens, zou je bijvoorbeeld een Dremel kunnen gebruiken als motor voor het frezen? heb er nog een liggen namelijk
There's only one way to find outquote:Op dinsdag 4 juli 2017 15:06 schreef derLudolf het volgende:
Dat valt mij nog best mee, wat dat tot dusverre heeft gekost. Hopen dat het met de draadeinden gaat werken.
Precies, kun je het makkelijk vervangen door dat trapeziumdraad indien noodzakelijk?quote:
Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, al ben ik door de lagers die ik gebruik wat gelimiteerd in dikte, dat moet dan M8 zijn.quote:Op dinsdag 4 juli 2017 22:58 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Precies, kun je het makkelijk vervangen door dat trapeziumdraad indien noodzakelijk?
Hier heb ik verder geen foto's van dus maar even een plaatje van internet ter indicatie.quote:https://github.com/gnea/grbl
Grbl is a no-compromise, high performance, low cost alternative to parallel-port-based motion control for CNC milling. This version of Grbl runs on an Arduino with a 328p processor (Uno, Duemilanove, Nano, Micro, etc).
The controller is written in highly optimized C utilizing every clever feature of the AVR-chips to achieve precise timing and asynchronous operation. It is able to maintain up to 30kHz of stable, jitter free control pulses.
It accepts standards-compliant g-code and has been tested with the output of several CAM tools with no problems. Arcs, circles and helical motion are fully supported, as well as, all other primary g-code commands. Macro functions, variables, and most canned cycles are not supported, but we think GUIs can do a much better job at translating them into straight g-code anyhow.
Dank je, heb zojuist ook even de plaatjes weer gefixt zodat iedereen weer mee kan kijken.quote:
Dank je ! Er gaan nog wel een paar uurtjes werk in zitten, maar we zijn een eindje op wegquote:Op zondag 16 juli 2017 20:09 schreef Atmoz het volgende:
Lekker bezig!
Echt sjiek om te zien![]()
![]()
Ben super benieuwd naar het filmpje van je eerste test![]()
Suc6, 7 en 8!!
Nee hoor, maar vooral benieuwd naar hoe je dit allemaal gaat vormgeven. En zou het zelf niet zo snel oppakken omdat ik nul verstand heb van de software matige kant.quote:Op zondag 16 juli 2017 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dank je ! Er gaan nog wel een paar uurtjes werk in zitten, maar we zijn een eindje op weg
Heb wel het idee dat ik in dit topic veel meer views krijg dan reacties die geplaatst worden; is dit te technisch voor de meesten ?![]()
Juist nietquote:Op zondag 16 juli 2017 22:36 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb wel het idee dat ik in dit topic veel meer views krijg dan reacties die geplaatst worden; is dit te technisch voor de meesten ?![]()
Dit dusquote:Op maandag 17 juli 2017 08:28 schreef Peejtur het volgende:
Ik volg ook omdat ik het interessant vind. Te weinig verstand van om mij ermee te bemoeien
De software kant is voor mij ook nog wat onoverzichtelijk, er zijn zoveel gratis programma's te krijgen met ieder hun eigen voor en nadelen. Een definitieve keuze heb ik daarin ook zeker nog niet gemaakt.quote:Op maandag 17 juli 2017 00:04 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Nee hoor, maar vooral benieuwd naar hoe je dit allemaal gaat vormgeven. En zou het zelf niet zo snel oppakken omdat ik nul verstand heb van de software matige kant.
Dus lekker fanatiek aan t volgen
Als je het zo gaat vergelijken !quote:Op maandag 17 juli 2017 08:06 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Juist niet![]()
Ten opzichte van mijn topic gaat 't (meer dan) 2x zo hard![]()
In jou topic heb je per 70 views 1 reactie, in mijn topic heb ik per 153 views 1 reactie![]()
Dat 't slowchat topic dan nog eens 2x zo goed "scoort" is ook weer waar
quote:
quote:
quote:Op maandag 17 juli 2017 08:28 schreef Peejtur het volgende:
Ik volg ook omdat ik het interessant vind. Te weinig verstand van om mij ermee te bemoeien
Iedereen bedankt voor hun reacties trouwensquote:
Welkom terug zullen we dan maar zeggen !quote:Op woensdag 19 juli 2017 18:51 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Na 4 jaar mijn fok account afgestoft enkel en alleen voor dit topic! Ik hoorde via via "hee, op fok staat iets dat jij toch ook wil maken", en dat was correct.
Ik ben in dat opzicht niet bang om fouten te maken, dat heb ik al gedaan met het monteren van het lager; en daar zal het ook vast niet bij blijven. Het beschikbare budget is ook bij mij ook een beperkend iets.quote:Leuke aanpak, Vonkenboer! Mijn oorspronkelijke idee is heel vergelijkbaar, maar ik laat me steeds bang maken door alle fanatiekelingen op bv. cnczone.nl, die 1001 redenen hebben waarom ordinair draadeind fout is, waarom tandriemen niet mogen, etc.
Dat is wel een fiks groot oppervlak ! Ga je dan werken met tandriemen en poelie's e.d. ?quote:Ik wil een cnc frees maken met een bereik van 130x40, om voor alle assen trapeziumdraad te gebruiken vind ik dan net wat te duur, draadeinden vertrouw ik niet, dus ga ik voor tandriemen.
De lagers waar ik voor gekozen heb, heb ik uitgelijnd en op hun plek geschroeft.quote:Wat je met die beugels kunt doen om je lager op zijn plek te houden: als je op de gewenste lagerplek een stukje wegslijpt blijft en de boel aanspant, blijft de lager vanzelf op z'n plek.
Waar heb jij die stalen staven vandaan?
Hehe dit jaquote:Op maandag 17 juli 2017 08:28 schreef Peejtur het volgende:
De bouw kosten vallen tot nu toe goed mee. Ik heb nog niet alle electrische benodigdheden binnen.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:11 schreef IrishBastard het volgende:
Awesome project! Ben heel benieuwd naar de uiteindelijke resultaten en de bouwkosten (als je die wilt delen in ieder geval)
Voor dit soort doeleinden is de verf meer dan voldoende. Vooral de droogtijd is wat langer en de verf stinkt wat meer tijdens het verwerken.:)quote:Op donderdag 3 augustus 2017 10:29 schreef junkiexp het volgende:
Gaaf profject Vonkenboer!
Prima verf wat je hebt, van de action toch?
De constructie met die 3 lagers en de u beugels doet met denken aan een wagentje van een achtbaan, dit heeft ook soms een dergelijke constructie.
Dankjewel !quote:Op vrijdag 11 augustus 2017 11:06 schreef kree het volgende:
Gaaf project, ik volg dir even
Succces met verder bouwen!
Ja, er gaan nog wel een paar uurtjes in zitten; maar daar heb ik geen problemen meequote:
Dit zijn de standaard instellingen; die kan ik natuurlijk t.z.t. altijd nog even wat tweaken.quote:Op zaterdag 12 augustus 2017 18:49 schreef BroesWillems het volgende:
Leuk! Ik lurk even mee!
Is dit trouwens de maximum snelheid van motoren? Want anders was het misschien beter om draadstangen met grover draad te gebruiken, kan hij sneller heen en weer en door de motor langzamer aan te sturen kun je nog wel precisie houden.
Dat heeft eigenlijk twee redenen.quote:Op zondag 13 augustus 2017 16:44 schreef ClintOosthout het volgende:
Leuk project![]()
Maar ben je niet bang dat je problemen gaat krijgen met draadstangen als spil? Die krijg je volgens mij nooit spelingsvrij waardoor je afwijkingen in je posities krijgt.
Ik zou voor zo iets gaan https://www.mijn-artikel.(...)campaign=marktplaats
Veel nauwkeuriger en waarschijnlijk in China net zo duur als een draadstang bij de Gamma.
We zullen zien, de lagers die ik nu heb beperken mij daar in. We zullen zien hoe en of het gaat werken zoals ik het in het hoofd heb.quote:Op zondag 13 augustus 2017 17:57 schreef Gieliovd het volgende:
Ik had al even op AliExpress zitten kijken paar weken terug en inderdaad is goed verkrijgbaar voor weinig!
Heb er nog steeds te weinig verstand van. Maar blijf het interessant vindenquote:Op donderdag 7 september 2017 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Veel views maar verrassend weinig reacties eigenlijk; vijf reacties op een rij...
Een schizofreen is nooit alleen zullen we maar zeggen![]()
Dit dus. Ziet erg leuk uit. Ben benieuwd naar eindresultaatquote:Op donderdag 7 september 2017 19:33 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Heb er nog steeds te weinig verstand van. Maar blijf het interessant vinden
quote:Op donderdag 7 september 2017 19:33 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Heb er nog steeds te weinig verstand van. Maar blijf het interessant vinden
quote:
quote:
quote:Op donderdag 7 september 2017 21:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit dus. Ziet erg leuk uit. Ben benieuwd naar eindresultaat
Dat is het natuurlijk ook zeker wel !quote:Op vrijdag 8 september 2017 11:27 schreef ArksBoss13 het volgende:
De aandacht zou beloning genoeg moeten zijn!
Maar oké ziet er erg goed uit!
Erg benieuwd naar het eindresultaat!
Het is natuurlijk ook heel wat anders dan de gemiddelde huis, tuin en keukenverbouwingquote:Op vrijdag 8 september 2017 12:00 schreef Atmoz het volgende:
Goed opgeschoten weer, erg gaaf![]()
Heel cool om te "volgen" dit topic, maar er valt inderdaad weinig te zeggen![]()
Dat wel; maar had af en toe wat meer opbouwende kritiek verwachtquote:Na 2x "oeh en ah" weet je 't ook wel toch?
Maar 't is dat je het weet: wij volgers/lurkers kijken niet voor niets zo vaak in dit topic![]()
Succes / keep it up
Dat schilderwerk had wel iets netter gekunt.quote:Op vrijdag 8 september 2017 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
[..], voor mijzelf is het ook een hele ontdekkingsreis hoor !
[..]
[..]
[..]
Dat is het natuurlijk ook zeker wel !
Het eindresultaat laat nog even opzich wachten, er is nog wat post uit China onderweg.
Al heb ik het relais dat ik voor de hoofdstroom zou willen gebruiken al binnen gekregen; morgen dus eerst maar eens verder gaan/beginnen met het maken van het voedende 230V deel van mijn constructie.
[..]
Het is natuurlijk ook heel wat anders dan de gemiddelde huis, tuin en keukenverbouwing
[..]
Dat wel; maar had af en toe wat meer opbouwende kritiek verwacht![]()
Het schilderwerk aan de onderzijde is wel wat rukquote:Op vrijdag 8 september 2017 22:55 schreef Makrolon het volgende:
Dat schilderwerk had wel iets netter gekunt.
quote:Op vrijdag 8 september 2017 22:55 schreef Makrolon het volgende:
Nee, ik heb er ook weinig over te zeggen maar vind t wel leuk om te volgen!
Ik heb geen idee hoeveel tegendruk ik moet leveren; maar de buisjes aan de zijkant dienen als steun, aan de bovenkant moet nog een nok komen waar hij onder geklemd word.quote:Op zaterdag 9 september 2017 09:50 schreef derLudolf het volgende:
Dat Proxxon ding zit nu met buisjes vastgeklemd, is dat voldoende als hij straks moet gaan frezen?
Creatief bedacht. Zou je niet beter een slangen klem kunnen nemen? Weet je zeker dat hij niet los komt.quote:Op zaterdag 9 september 2017 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoeveel tegendruk ik moet leveren; maar de buisjes aan de zijkant dienen als steun, aan de bovenkant moet nog een nok komen waar hij onder geklemd word.
Hoe helpt dat dan?quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:43 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Creatief bedacht. Zou je niet beter een slangen klem kunnen nemen? Weet je zeker dat hij niet los komt.
een veiligheid is wel handig, als de frees nu een verkeerde beweging maakt breekt er niet iets af maar valt de frees uit de klemmenquote:Op dinsdag 12 september 2017 20:43 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Creatief bedacht. Zou je niet beter een slangen klem kunnen nemen? Weet je zeker dat hij niet los komt.
Let wel: een draaiende frees op 16000 toeren of zoquote:Op woensdag 13 september 2017 21:03 schreef densmee het volgende:
[..]
een veiligheid is wel handig, als de frees nu een verkeerde beweging maakt breekt er niet iets af maar valt de frees uit de klemmen
Dankjewel !quote:Op dinsdag 12 september 2017 09:37 schreef BBach het volgende:
Ziet er al goed uit, ben benieuwd naar het totaalplaatje.
Ik ben nog even samen met een kennis even aan het kijken naar een ander alternatief.quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:43 schreef -Richard- het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 13 september 2017 21:03 schreef densmee het volgende:
[..]
een veiligheid is wel handig, als de frees nu een verkeerde beweging maakt breekt er niet iets af maar valt de frees uit de klemmen
Zoals al aangegeven ben ik samen met een kennis nog even aan het kijken of dit niet handiger/veiliger kan. Dit is wel een reden dat ik ook een noodstop circuit wil hebben waarmee ik in één handeling alles stil kan leggen in geval van nood.quote:Op woensdag 13 september 2017 21:39 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Let wel: een draaiende frees op 16000 toeren of zoWeet niet of dat veiliger is
Deze zijn wel vast gemonteerd op de montageplaat; ik heb op wat plekken (te) weinig ruimte voor echte volwaardige klemmen. Die rechts onder dient alleen om het display met het aantal volts en de stroom meter te voorzien van spanning.quote:Op zondag 24 september 2017 12:06 schreef derLudolf het volgende:
Zie ik nou kroonsteentjes op die laatste foto?![]()
Ziet d'r verder allemaal strak uit
Ik vind het nog steeds prachtig werk; beetje grootte panelen bouwen.quote:Op zondag 24 september 2017 12:08 schreef Makrolon het volgende:
Mooi werk! Heb op stage even in de kastenbouw gewerkt, leuk werk vond ik dat altijd.
Dank je wel ! Scheelt natuurlijk ook dat het mijn dagelijkse werk is ! En de besturingskast kan ik altijd nog hergebruiken bij een versie 2.0quote:Op zondag 24 september 2017 13:17 schreef IrishBastard het volgende:
Mooi werk! Ziet er meteen super profi uit zo
Prachtig om te zien hoe iemand zo iets kan maken. Ik snap er geen hol van, maar vind het wel prachtig om te zien.quote:Op zondag 24 september 2017 14:28 schreef IrishBastard het volgende:
Ah, dat wist ik nietverklaart wel het een en ander.
Maakt het resultaat overigens niet minder
Hehe, ik zou wel willen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 21:18 schreef vigier het volgende:
Ziet er mooi uit, die kast! Nog twee klussen... morgenavond in actie?
quote:Op zondag 1 oktober 2017 22:02 schreef goed_volk het volgende:
Ontdek nu je topic pas. Supercool! Ben heel benieuwd naar de volgende stappen.
Succes!
quote:
Met al die vormpjes en kleurtjes zou je haast zeggenquote:Op dinsdag 3 oktober 2017 23:35 schreef usernaamvergeten het volgende:
Die elektronicakast lijkt wel een kunstwerk joh
Dankjewel !quote:
Uiteraardquote:Op vrijdag 6 oktober 2017 08:32 schreef naiipajiiau het volgende:
Ga je later ook een filmpje uploaden?
Wellicht wel, maar heb eerlijk gezegd eigenlijk nu nog geen ideequote:Op zondag 12 november 2017 14:20 schreef derLudolf het volgende:
Kun jij dit straks ook maken?
https://www.woodworking.nl/showthread.php?22974-Speculaasplank
Het is niet bepaald comfortabel met je laptop beetje met settings van de firmware aan het kloten te zijn. In een schuur waar het een keer een graad of vijf is.quote:Op maandag 11 december 2017 22:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ach ja, mag ook wel eens. Komt wel weer in lente
Het zal deze winter vast weer boven 10 graden komen dan kan je wel verwarming aanzettenquote:Op maandag 11 december 2017 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het is niet bepaald comfortabel met je laptop beetje met settings van de firmware aan het kloten te zijn. In een schuur waar het een keer een graad of vijf is.
En om de CNC nou uit de schuur en op de keukentafel te zetten vind mevrouw Vonkenboer dan weer niet goed![]()
En laat dat nou gisteren bijna het geval zijn geweestquote:Op maandag 11 december 2017 22:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het zal deze winter vast weer boven 10 graden komen dan kan je wel verwarming aanzetten
We gaan volgende jaar het spelletje spelenquote:Op zondag 31 december 2017 13:49 schreef Frozen-assassin het volgende:
Heel mooi!
Al dacht ik dat snelheid wat hoger was
Ja he ! Ben er zelf ook wel enthousiast overquote:Op zondag 31 december 2017 13:45 schreef Atmoz het volgende:
Sjiek man! Echt heel gaaf.
Ben super benieuwd als de machine klaar is
Veel succes ermee alvast komend jaar
Ik gebruik Fusion360 en heel soms het programma wat ik bij de machine heb gekocht: cncGraF.quote:Op zondag 31 december 2017 13:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Ja he ! Ben er zelf ook wel enthousiast over![]()
Al zal het geen snelheidswonder zijn in verhouding tot jou machine.
Wat voor tekenprogramma gebruik jij eigenlijk ? Of is dat bij jou professionele machine meegeleverd ?
Ah, echt een volledig autodesk/autocad programmaquote:Op zondag 31 december 2017 15:14 schreef Atmoz het volgende:
Ik gebruik Fusion360 en heel soms het programma wat ik bij de machine heb gekocht: cncGraF.
Zal er eens naar kijken, momenteel experimenteer ik vooral onder het online programmatje EASEL gemaakt door Inventables dat weer gebruikt word bij hun X-carve machine. Hier genereer ik de G-code dan onder en die schiet ik met Universal G-code Sender in mijn CNC machine.quote:Op zondag 31 december 2017 15:14 schreef Atmoz het volgende:
Fusion is écht de bom vind ik. Wat een super fijn programma!! Dat is wat ik je eigenlijk zou aanraden. Ook zeer veel tutorials en video's over te vinden. Ik keek geregeld naar Lars Christensen (Autodesk), die heeft mooie video's voor beginners
Zeer zeker !quote:Op zondag 31 december 2017 14:10 schreef Tom_ het volgende:
Mooi man, leuk om zelf in elkaar te zetten en het uiteindelijk ook te zien draaien lijkt me.
Daar moet ik nog even iets op bedenken, waarschijnlijk komt er te grootte van het werkveld sowieso nog een plaat erop te liggen van 18mm oid. daarin wil ik dan M6 inschroefmoeren op een bepaalde afstand / raster vorm op verdeel zodat ik werkstukken kan klemmen.quote:Op zondag 31 december 2017 14:10 schreef Tom_ het volgende:
Hoe komt het materiaal straks vast te liggen op je tafel?
Nee, geen vaste aanslag. In de zin zoals jij het denk ik bedoeld.quote:Op zondag 31 december 2017 14:10 schreef Tom_ het volgende:
Krijg je dan een vaste aanslag over X en Y wat je nulpunt wordt of stel je dat per programma in?
Je kan een "hobby" licentie aanvragen bij Autodesk. je mag dan een jaar lang gratis gebruik maken van fusion 360.quote:Op zondag 31 december 2017 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Ah, echt een volledig autodesk/autocad programma![]()
Heb ik helaas geen licentie voor of kennis van. Genereert dat ook rechtstreeks de benodigde G-code voor de CNC machine ?
Dank je !quote:
quote:Op maandag 1 januari 2018 09:21 schreef ClintOosthout het volgende:
Je kan een "hobby" licentie aanvragen bij Autodesk. je mag dan een jaar lang gratis gebruik maken van fusion 360.
Zo ben ik er ook mee begonnen. Ik heb zelf nog een oude versie van autocad R14
ben een beetje aan het prutsen geweest met Tinckercad en heb zo een licentie gekregen voor fusion 360.
Autodesk doet dit wel vaker om de interesse in techniek bij de mensen aan te wakkeren.
Goede kans dat jij ook een licentie krijgt met de project.
Dat einde studie is natuurlijk een rekbaar begripquote:Op maandag 1 januari 2018 11:00 schreef IrishBastard het volgende:
Inventor (ook van Autodesk) kun je bijvoorbeeld ook met een studentlicentie gebruiken. Is dan voor een aantal jaar gratis (tot opgegeven einde studie)
Om te beginnen gewoon eenvoudige zaken in 2D.quote:Op maandag 1 januari 2018 11:32 schreef Basp1 het volgende:
Wil je voornamelijk 2d of ook 3d werk ermee gaan maken?
quote:Op maandag 1 januari 2018 11:32 schreef Basp1 het volgende:
Probeer een niet legale versie van artcam op internet te vinden kun je 2d en 3d dingen mee maken en kan ook nog eens simpel nc banen genereren.
Je bent net begonnen ook toch?quote:Op maandag 1 januari 2018 11:47 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dank je !
[..], zal er eens naar kijken.
Al heb ik totaal geen ervaring met technisch tekenen; wel als in kunnen lezen, maar niet qua tekenen
[..]
Dat einde studie is natuurlijk een rekbaar begrip![]()
Die is dus net zo ver te rekken als voor het programma Winrar ?
[..]
Om te beginnen gewoon eenvoudige zaken in 2D.
[..]
Pcies, dat sowieso !quote:Op maandag 1 januari 2018 12:15 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Je bent net begonnen ook toch?
Mach 3 kost geen drol werkt perfect.quote:Op maandag 1 januari 2018 11:32 schreef Basp1 het volgende:
De fusion en inventor pakketten zijn voor zover ik het bijgehouden heb leuk om te tekenen, maar nc banen maken kunnen ze niet. Ja 3d print files maken maar daar heb je niet veel aan voor een freesbank.
Kijk eens een paar beginner afleveringen van deze gast. Dan leer je het vrij snel.quote:Op maandag 1 januari 2018 11:47 schreef Vonkenboer het volgende:
, zal er eens naar kijken.
Al heb ik totaal geen ervaring met technisch tekenen; wel als in kunnen lezen, maar niet qua tekenen
Heb ik hier ook liggen; via een goede kennis.quote:Op maandag 1 januari 2018 13:12 schreef ClintOosthout het volgende:
Mach 3 kost geen drol werkt perfect.
Heb de eerste video bekeken; en mij in ieder geval even op zijn kanaal geabonneerdquote:Op maandag 1 januari 2018 13:12 schreef ClintOosthout het volgende:
Kijk eens een paar beginner afleveringen van deze gast. Dan leer je het vrij snel.
https://www.youtube.com/channel/UCo29kn3d9ziFUZGZ50VKvWA
Arduino heeft toch een usb poortquote:Op maandag 1 januari 2018 13:37 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb ik hier ook liggen; via een goede kennis.
Maar dat is helaas te zwaar voor mijn laptop uit het jaar kruik; en om de cnc machine nou in de woonkamer naast mijn desktop pc te gaan zetten...
Denk niet dat mevrouw Vonkenboer dat waardeert!
20 meter tussen schuur en desktop pcquote:Op dinsdag 2 januari 2018 19:26 schreef ClintOosthout het volgende:
[..]
Arduino heeft toch een usb poort
Het tekenprogramma crëerd G-code; dat kan ik dan met een usb stick weer exporteren naar de CNC machine. Op mijn laptop open ik dat weer in Universal G-code sender.quote:Op dinsdag 2 januari 2018 19:28 schreef ClintOosthout het volgende:
Kun je het programma niet laten inlezen via een stickje dan?
Zoveel weet ik nog niet van Arduino.
Dat draait op mijn laptop en bestuurd met de Arduino de CNC machine; en maakt dus van de G-code weer leesbare machine taal.quote:Universal GcodeSender is a Java based GRBL compatible cross platform G-Code sender. Use this program to run a GRBL controlled CNC machine.
https://github.com/winder/Universal-G-Code-Sender
Topper! Echt gaafquote:Op donderdag 18 januari 2018 21:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Kleine sneak preview![]()
Een volwaardige update volgt in ieder geval zeker dit weekend.
[ afbeelding ]
Ja ! Echt wel !quote:Op vrijdag 19 januari 2018 08:46 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Topper! Echt gaaf![]()
Sjiek om dat te maken met je zelfgemaakt apparaat he![]()
Ben benieuwd straks
Uiteraard, dan weet ik zeker dat het ten opzichte van elkaar goed is.quote:Op maandag 22 januari 2018 07:32 schreef IrishBastard het volgende:
Die plaat vlakken: dat doe je toch gewoon met de frees zelf?
Om een beeld te geven van het maximale werkbereik, over de x as is dit 380mm en over de y as is dit 430mm. Het zal in ieder geval klein werk blijven.quote:Op zondag 21 januari 2018 22:43 schreef Makrolon het volgende:
Heel gaaf!!
Heb je al dingen in gedachte die je er mee wil gaan maken als je af is?
Ik wil er wel wat meer mee kunnen dan wat graveerwerkquote:Op maandag 22 januari 2018 12:27 schreef Basp1 het volgende:
Als je alleen platen wil graveren zou ik een vacuüm opspan systeem adviseren.![]()
Met een beetje geluk kun je met een normale stofzuiger al genoeg onderdruk creëren. De opspanplaat zelf is dan een plaat met opstaande kubussen met ruimte ertussen. In de ruimte tussen de kubbusen kun je dan een flexibele rubberen ring afhankelijk van de te opspannen plaat drukken.
Dankjewel !quote:Op maandag 22 januari 2018 15:35 schreef speedfightrage het volgende:
Wauw, mooi gemaakt! Gaaf project man!
Dingetjes makenquote:Op maandag 29 januari 2018 22:46 schreef borbit het volgende:
Heel gaaf. Ik zou het tof vinden dit te bouwen. Maar ik heb echt totaal geen nut aan een cnc machine. Ik zou alleen niet weten wat ik met een cnc machine moet.
Eigenlijk nietquote:Op zondag 4 maart 2018 12:32 schreef IrishBastard het volgende:
Mooi werk! Maakt de nauwkeurigheid hiervoor nog uit?
Vaak verklaard een filmpje meer over dat gene wat je de machine doet, dan dat ik het kan omschrijven. Al ga ik ze niet voorzien van ingesproken tekstenquote:
Dank je ! Ik heb ook niet echt een deadline in gedachten wanneer hij klaar moet zijn, dat vind ik ook het leuke van het ondernemen van dit soort projectenquote:Op zondag 4 maart 2018 20:40 schreef Atmoz het volgende:
Goed werk weer!!
En ontzettend bedankt voor het "triggeren"
Ik ben door jou aanstekelijke posts/foto's ook maar weer eens aan de slag gegaan
Veel succes, plezier & keep it up
Wat een briljant topic is dit.quote:Op zondag 21 januari 2018 22:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo, even tijd voor een kleine zondagavond update in dit topic...
Tja, hoe kom je nou erachter of zo'n CNC machine eigenlijk doet wat hij gevraagd word, en of de instellingen tot zover allemaal min of meer juist zijn. Eerst schetsen we even wat in Easel; met daarin wat standaard sjablonen en tekens.
[ afbeelding ]
Bovenstaande heb ik even snel in Easel getekend.
Eerst heb ik de CNC machine maar eens uitgeprobeerd met een dunne zwarte stift in plaats van een 20.000 draaiend bitje . Dan is eventuele schade nog te overzien.
Mocht de G-code om wat voor reden dan ook niet goed verwerkt worden.
Als materiaal gebruik ik even een vastgeplakt A4'tje i.p.v. een stuk plaatmateriaal.
Tijd om hem eens aan het werk te zetten![]()
En klaar !
[ afbeelding ]
Voor een eerste test; mag ik wel zeggen dat die geslaagd is !![]()
![]()
Nu kon ik mijn nieuwsgierigheid natuurlijk niet bedwingen en heb de zwarte stift weer omgeruild voor de proxxon spindel met een 3mm bit en heb ik een 18mm dik stuk afval stuk multiplex gepakt en even onder de cnc gehouden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Helemaal achterin kun je zien dat er iets niet helemaal goed gaat; maar dat heeft meer te maken met een gebrek aan een goed stabiel klem mechanisme, en een verkeerde bit doorsnede in de gemaakte tekening waardoor hij lang niet alle details goed overgenomen heeft.
Er zijn nog een hele hoop dingen waar zeker nog aangewerkt moet worden, maar ik ben er toch best enthousiast over het feit dat ik het zelf gebouwd heb en dat het ook nog werkt zoals ik het voor ogen had !![]()
![]()
En omdat we in K&W zo dol zijn op lijstjes![]()
To do lijstje
- Een definitief klem mechanische bedenken om werkstukken eenvoudig vast te kunnen maken.
Waarschijnlijk een soort van rooster verdeling waarin ik op bepaalde punten met een M6 of M8 bout een klem kan aanbrengen.
Zoiets bijvoorbeeld : https://www.thingiverse.com/thing:1071010
[ afbeelding ]
Een kennis van mij heeft een 3D printer, dus dat gaat vast goed komen![]()
- Dit klemmechanisme aanbrengen op de gemonteerde plaat.
- De plaat uitvlakken ten opzichte van de frees, het blijkt toch niet helemaal 100% vlak te zijn.
- Snelheden optimaliseren. (firmware issue)
- Soft/Hard limits fouten minimaliseren (ook in de firmware)
- Ampere meter op de besturingskast werkend maken (bedradingstechnische issue)
- Goed leren tekenen/ontwerpen met het teken programma.
[ afbeelding ]
Genoeg nog te doen !
Ai, heb je daar een linkje van ?quote:Op zaterdag 17 maart 2018 19:39 schreef tstile het volgende:
Super project. Let op dat die voltmeter niet gaat smelten. Daar zag ik een filmpje over op youtube.
Dank je wel voor je complimentquote:Op zondag 18 maart 2018 04:05 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Wat een briljant topic is dit.![]()
![]()
![]()
*Zyx volgt.
In dit geval had je beter XYZ kunnen heten.quote:Op zondag 18 maart 2018 04:05 schreef zyx1981 het volgende:
[..]
Wat een briljant topic is dit.![]()
![]()
![]()
*Zyx volgt.
Dat is toch meer een 3D printer ?quote:Op maandag 10 september 2018 22:34 schreef FranticDJ het volgende:
Mooie dingen
Ik ga zelf tzt een MPCNC bouwen
Wellicht ten overvloede; maar je hebt "pinMode(EindSchakelaar,INPUT_PULLUP);" gebruikt, right?quote:Op maandag 7 mei 2018 13:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Er is al 48 dagen niets in dit topic gepost; wil dat zeggen dat er aan het cnc project dan niet meer wat gedaan is. Nou, niet helemaal niets maar het ontbreekt vooral even aan een factor tijd.
Dit is wel even een update zonder plaatjes.
De ampere meter die op de besturingskast zat is werkend gemaakt; ik bleek het verkeerde aansluitschema te hebben bij het verkeerde type meter. En volgens dat schema had men in china twee draadkleuren verkeerd aan de meter gesoldeerd.
Niet heel gek dus dat dit niet werkte ..![]()
De snelheden over de X,Y en Z assen heb ik inmiddels wat geoptimaliseerd, verder dan deze huidige instellingen wil ik op dit moment nog niet gaan. Verhogen kan altijd nog, het gaat mij nu eerst om de nauwkeurigheid.
Ik loop nog een beetje te experimenteren hoe ik de "hard limit reached" fouten er het beste uit kan gaan halen. Waarschijnlijk moet ik de kabels naar de eindschakelaars zonder meer iets inkorten. Het komt sporadisch namelijk voor dat wanneer ik mijn spindel/frees in en/of uit schakel er uit het niets een "hard limit reached" fout uit de software komt. Terwijl hij echt niet buiten zijn maximale limieten gaat.
Probleem is dan dat hij het programma qua freeswerk niet afmaakt, en je in feite het materiaal in kwestie weg kunt gooien.
Dit komt waarschijnlijk door de lengte van de kabels naar de eindschakelaars en het ontbreken van pull-up weerstanden en condensatoren in de bekabeling.
[ afbeelding ]
Dat zal dus op één of andere manier qua bekabeling aangepast moeten worden.
En het inschakelen van het relais (die dan weer de spindel inschakelt) veroorzaakt eigenlijk een soort van puls/inductie veld rondom de kabel. Waarop de veel dunnere sensor kabels die daar ook bij in de buurt liggen denken dat ze een signaal krijgen, terwijl dit niet zo is![]()
Eerst eens kijken of een pull-up weerstand/condensator voldoende is; zo niet dan gaan we of de sensorkabels afschermen/scheiden van het 230V gedeelte en voorzien van een ferriet kern.
Een ferriet kern is een smoorspoel, zeg maar een laagdoorlaatfilter.
Het 'filtert' hoogfrequente (stoor) signalen uit een kabel.
[ afbeelding ]
Kortom nog genoeg te doen
Is maar net waf voor tool je er in hangtquote:Op dinsdag 11 september 2018 06:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat is toch meer een 3D printer ?
Nou, enig testen met ferriet kernen bracht mij tot de conclusie dat dit niet voldoende afscherming van de kabels zorgde. De storingen bleven, wel ietsje minder maar bleven toch niet helemaal weg.quote:En het inschakelen van het relais (die dan weer de spindel inschakelt) veroorzaakt eigenlijk een soort van puls/inductie veld rondom de kabel. Waarop de veel dunnere sensor kabels die daar ook bij in de buurt liggen denken dat ze een signaal krijgen, terwijl dit niet zo is
Eerst eens kijken of een pull-up weerstand/condensator voldoende is; zo niet dan gaan we of de sensorkabels afschermen/scheiden van het 230V gedeelte en voorzien van een ferriet kern.
Een ferriet kern is een smoorspoel, zeg maar een laagdoorlaatfilter.
Het 'filtert' hoogfrequente (stoor) signalen uit een kabel.
Dankjewel !quote:Op maandag 31 december 2018 10:35 schreef Atmoz het volgende:
Heel gaaf!! Goed gelukt ook, dat cadeautje![]()
![]()
Blijft een sjieke machine wat je gemaakt hebt. Mag je heel trots op zijn!!!![]()
Dit is wel cool hoorquote:Op maandag 31 december 2018 10:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Recent heb ik twee cadeautjes voor iemand gemaakt.
Die ene kan ik hier wel laten zien, die andere staat wat te duidelijk enkele namen en achternamen op.![]()
[ afbeelding ]
De bedoeling is dat de machine ergens volgend jaar verhuist naar de zolder boven de schuur en daar een vaste opstelling krijgt zodat ik beneden meer ruimte over hou.
Op mobiel of desktop ? Zit imgur weer te klotenquote:Op maandag 31 december 2018 12:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je laatste post zie ik overigens alleen maar witte vlakken (foto's)
Ha nu staan ze er wel (desktop)quote:Op maandag 31 december 2018 12:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Op mobiel of desktop ? Zit imgur weer te klotenals je de hele pagina ververst zie je ze dan ook niet ?
Ja hé !quote:
quote:Op maandag 31 december 2018 12:33 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ha nu staan ze er wel (desktop)
Mooie machine
Dat valt eigenlijk nog wel mee, al moet ik bekennen dat ik niet alles bij gehouden heb.quote:Op maandag 31 december 2018 12:47 schreef IrishBastard het volgende:
Cool hoor! Wat voor kostenplaatje zit je nou ongeveer?
Inderdaad lekker prutsen en pielen !quote:
Heel moeilijk om te bouwen is het niet, maar om het dan ook nog heel accuraat te maken bij steeds terugkomende en herhalende frees bewegingen dat is wel een ding.quote:
Dankjewel !quote:Op zaterdag 14 december 2019 07:14 schreef Atmoz het volgende:
Super gaaf![]()
Krijg meteen weer zin om mijn machine aan te sluiten en ermee aan de slag te gaan![]()
Veel hobby-plezier gewenst
Dat ken ikquote:Op zaterdag 14 december 2019 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Inderdaad lekker prutsen en pielen !![]()
Inmiddels is hij al wel een stapje verder; maar er is door persoonlijke en familie omstandigheden een chronische gebrek aan tijd.
Dat ken ik ookquote:Op zaterdag 14 december 2019 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Dankjewel !, mijn hobbyruimte leent zich er alleen niet helemaal voor om lekker in te blijven werken bij een dalende buitentemperatuur.
Ik heb wel een klein gevelkacheltje op aardgas die alles op temperatuur kan houden maar eigenlijk gebruik ik die alleen als een soort van vorstbeveiliging. Hij zuipt nogal wat kuubs gas weg namelijkquote:Op zaterdag 14 december 2019 09:55 schreef FranticDJ het volgende:
Dat ken ik ookGelukkig doet die 3kW heater het wel goed
nog even een thermostaat schakelaar tussen bouwen..
Ook dat !quote:Op zaterdag 14 december 2019 09:55 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dat ken ikach.. blijft een hobby he
zodra 't op werk gaat lijken is t geen hobby meer
[..]
Dat is mijn doel van die werkplaatskachel ook hoorquote:Op zaterdag 14 december 2019 10:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb wel een klein gevelkacheltje op aardgas die alles op temperatuur kan houden maar eigenlijk gebruik ik die alleen als een soort van vorstbeveiliging. Hij zuipt nogal wat kuubs gas weg namelijken de isolatie is ook niet je van het, dat is ook niet eenvoudig te wijzigen.
Deze frezen zijn ook kant en klaar te koop in China als bouwpakket, maar dan stukken kleinere varianten. Daar kun je eigenlijk niet veel mee frezen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 09:54 schreef Vonkenboer het volgende:
Heel moeilijk om te bouwen is het niet, maar om het dan ook nog heel accuraat te maken bij steeds terugkomende en herhalende frees bewegingen dat is wel een ding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |