Schizoïde persoonlijkheidsstoornisquote:Paranoïde persoonlijkheidsstoornis (PPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis zijn wantrouwend. Ze hebben een vastomlijnde manier van denken en handleen op basis van achterdochtige ideeën over anderen. Ze zijn ervan overtuigd dat hun visie op de wereld de juiste is en voelen zich bedreigd als anderen het anders zien. Ze zijn vaak koppig, ook als hun standpunt onjuist is. Dit kan soms op een waanidee lijken.
Verder voelen zij zich vaak kwetsbaar. Dit roept angst op. Die angst proberen ze te verminderen door te zoeken naar een oorzaak buiten zichzelf. De dreiging die zij voelen zetten zij om in woede om hun angst te verminderen.
Schizotypische persoonlijkheidsstoornisquote:De schizoïde persoonlijkheidsstoornis (SPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een schizoïde persoonlijkheidsstoornis gedragen zich afstandelijk en hebben moeite om emoties te uiten. Ze leggen moeilijk contact en zijn vaak verlegen, teruggetrokken en stil. Ook doen zij veel dingen alleen en wonen vaak alleen.
Mensen met een schizoïde persoonlijkheidsstoornis halen weinig plezier uit activiteiten. Soms compenseren ze een gebrek aan contact met een rijke fantasiewereld. Over het algemeen is er geen sprake van verlies van contact met de werkelijkheid.
.quote:De schizotypische persoonlijkheidsstoornis (STPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een schizotypische persoonlijkheidsstoornis gedragen zich in de ogen van anderen vaak bizar. Abnormale oogbewegingen en motorisch disfunctioneren zijn kenmerkend. Zij voelen zich ongemakkelijk in aanwezigheid van anderen en zijn wantrouwend. Zij hebben merkwaardige ideeën en overtuigingen.
Borderline persoonlijkheidsstoornisquote:De antisociale persoonlijkheidsstoornis is een persoonlijkheidsstoornis met als belangrijkste kenmerk instabiliteit in denken, voelen en gedrag.
Hierdoor kan iemand stemmingswisselingen krijgen, instabiele relaties met anderen hebben, zich impulsief en antisociaal gedragen en snelle behoeftenbevrediging najagen.
De antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP) is één van de 10 persoonlijkheidsstoornissen en hoort tot de Cluster B persoonlijkheidsstoornissen.
Theatrale persoonlijkheidsstoornisquote:Borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: borderline) kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag.
Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk.
Er worden geen verschillende typen borderline persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden.
Mensen met borderline kunnen echter wel verschillen in de mate waarin ze bepaald gedrag vertonen (zoals extraversie, neuroticisme).
Narcistische persoonlijkheidsstoornisquote:Mensen met een theatrale persoonlijkheidsstoornis vallen op door hun kleurrijk, extravert en dramatisch gedrag. Het zijn zeer emotionele mensen, die moeite hebben om lange diepgaande relaties aan te gaan. Zij staan graag in het middelpunt van de belangstelling. Ook hebben ze de neiging om door middel van uiterlijk vertoon te verleiden of de aandacht op te eisen.
Vragen om aandacht is het centrale thema van deze ziekte. Wanneer een lijder aan de stoornis niet in het middelpunt van de belangstelling staat, voelt hij zich al gauw ongemakkelijk. Hij gaat dan opvallend of seksueel uitdagend gedrag vertonen. Zijn gevoelsuitingen maken een oppervlakkige indruk, maar worden op een hoogdravende manier gebracht. Door vage bewoordingen en overdrijvingen doet de patiënt zich interessanter voor dan hij in feite is. Hij kan makkelijk in huilen uitbarsten of kwaad worden wanneer hij niet de aandacht en complimentjes krijgt waarop hij denkt recht te hebben. Zo'n woedeaanval duurt meestal niet lang.
.quote:Deze mensen vinden zichzelf veel beter dan andere mensen. Ze vinden alleen zichzelf belangrijk en interesseren zich weinig in het lot van anderen. Wel willen ze graag dat andere mensen hen goed en belangrijk vinden.Deze mensen willen graag de macht hebben. Vaak kom je ze tegen in hoge posities in bijvoorbeeld het bedrijfsleven of de politiek. Hier is deze karaktertrek op een bepaalde manier handig. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld honderden mensen zonder schuldgevoel ontslaan.
Afhankelijke persoonlijkheidsstoornisquote:De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS) wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mensen vinden het eng om iemand aan te spreken of voelen zich onzeker in onbekende situaties. Wanneer deze angst zo extreem wordt dat iemand zich geheel terugtrekt en nergens aan meedoet zou er sprake kunnen zijn van een ontwijkende of vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornisquote:De afhankelijke persoonlijkheidsstoornis (APS) wordt gekenmerkt door een buitengewone afhankelijkheid ten opzichte van anderen. Iedereen vindt het wel eens fijn verzorgd te worden of hulp te krijgen bij moeilijke beslissingen. Wanneer iemand altijd maar bevestiging nodig heeft, niet alleen kan zijn en altijd hulp en geruststelling nodig heeft om een besluit te nemen, zou er wel eens sprake kunnen zijn van een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis.
.quote:Mensen met deze stoornis houden van orde en regelmaat. Vaak willen ze alles op hun eigen manier doen. Ze zijn willen alles zo goed mogelijk doen, hierdoor kunnen ze moeilijk beslissen maken. Dit perfectionisme gaat zover dat er veel te veel tijd in hun werk gaat zitten. Ze kunnen zo de deadline niet altijd halen. Bovendien hebben deze mensen moeite met het tonen en uiten van hun emoties.
Deze stoornis is iets anders dan de obsessief-compulsieve stoornis.
Vaak denken deze mensen ook dat hun manier de enige is; ze kunnen moeilijk een advies van iemand anders aannemen.
Het niet slapen werkt versterkend hequote:Op dinsdag 20 juni 2017 09:44 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Dat het je psychoses versterkt... Hmmm... ik zou er niet zo blij mee zijn. Maar goed, je kunt prima voor jezelf bepalen wat goed voor je is.
Hahahahah helemaal gelijk. Ik wacht maar rustig af en word nerveus van elk mailtjequote:Had gehoopt dat je gisteren de uitslag zou krijgen. Wat een stel luie honden ook weer.
Ik droom ontzettend veel en heel levendig, alleen ik weet niet of dat normaal of psychotisch is. Ik weet wel (door mijn vriend) dat ik hele gesprekken ga voeren wanneer ik oppervlakkig slaapquote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:26 schreef appelsap het volgende:
Child, even een vraag..
Droom jij veel als je slaapt? Gaat het psychotische bij jou dan door?
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mag ik vragen waar je precies opgenomen bent? Want zoals je het omschrijft gaat het ook precies bij mij (afwassen, boodschappen doen etc)quote:Op dinsdag 20 juni 2017 15:25 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Op de vraag die eerder aan mij gesteld werd:
Ja, de opname bij de kliniek was een vrijwillige keuze. Het voelde trouwens niet als een opname, want buiten de therapie om moesten we nog genoeg doen wat betreft boodschappen, koken, afwassen, schoonmaken, de kas bijhouden, etc.
Het had mij ook heel erg veel goed gedaan.
Je beschreef zelf al dat je uit je confortzone komt die je je hele leven lang gewend bent. Logisch dat dit je dus psychisch ontregeld en dat je heel veel stress ervaart.
Het is precies de bedoeling dat je uit je oude vertrouwde en destructieve patroon gehaald wordt. Je gaat in de kliniek - met een beetje sturing van het behandelplan - een nieuw patroon aanleren waardoor je minder belemmerd zal worden in je dagelijks leven en waardoor jij je gelukkiger en comfortabeler gaat voelen.
Het mooie is: dit doe je zelf!
De gevoelens zijn misschien ontzettend kut. Maar je zal erachterkomen dat het eigenlijk hele normale gevoelens zijn die passen bij de omstandigheden waarin jij zit. Het gaat de therapeuten er vooral om hoe jij ermee omgaat.
Het wordt een heel leerzaam proces. Het zal meerdere keren escaleren in de groep, want je groepsgenoten hebben ook problemen met emotieregulatie. Het voelt voor hen ook allemaal heftig en ze weten dan ook niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. Wat ik ook heb meegemaakt, is dat er een paar mensen bijzitten die wat 'moeilijker' zijn dan de rest, omdat ze bijvoorbeeld narcistische trekken hebben. Dat kan veel spanning geven.
Maar dit soort mensen tref je ook buiten de kliniek aan. Overal. In elke groep zitten wel wat lastige mensen.
Maar ook zij hebben een verleden waarom ze zo reageren. Narcisme is meestal een overlevingsstrategie. Ze willen hun kwetsbare kant niet laten zien, omdat ze bang zijn dat ze dan hulpeloos zijn en anderen misbruik van hen gaan maken. Vroeger had die houding effect, maar door de jaren heen is het een probleem voor hen geworden, want anderen vinden het niet leuk als er over hen heen wordt gewalsd. Ze hebben ook niet bewust de intentie om anderen te kwetsen. Ze hebben net als iedereen behoefte aan vriendschappen en relaties, maar door hun patroon zijn ze niet meer in staat om gelijkwaardig contact aan te gaan. Ze doen alsof ze meer privileges verdienen dan anderen, maar eigenlijk voelen ze zich juist minderwaardig. Met als gevolg dat ze het narcistische gedrag niet los durven te laten.
Ervaar het proces. Onderga het met alle ups en downs. En uiteindelijk kom je dichterbij de persoon die je eigenlijk bent, zonder alle angsten en lage eigendunk.
Ik bedoelde ook het niet slapen. Sorryquote:Op dinsdag 20 juni 2017 12:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het niet slapen werkt versterkend heniet de medicatie
[..]
Hahahahah helemaal gelijk. Ik wacht maar rustig af en word nerveus van elk mailtje
Heb je dat hele traject helemaal uitgezeten? Ik zou bijna durven zeggen dat het iets voor mij is.quote:Op dinsdag 20 juni 2017 15:25 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Op de vraag die eerder aan mij gesteld werd:
Ja, de opname bij de kliniek was een vrijwillige keuze. Het voelde trouwens niet als een opname, want buiten de therapie om moesten we nog genoeg doen wat betreft boodschappen, koken, afwassen, schoonmaken, de kas bijhouden, etc.
Het had mij ook heel erg veel goed gedaan.
Je beschreef zelf al dat je uit je confortzone komt die je je hele leven lang gewend bent. Logisch dat dit je dus psychisch ontregeld en dat je heel veel stress ervaart.
Het is precies de bedoeling dat je uit je oude vertrouwde en destructieve patroon gehaald wordt. Je gaat in de kliniek - met een beetje sturing van het behandelplan - een nieuw patroon aanleren waardoor je minder belemmerd zal worden in je dagelijks leven en waardoor jij je gelukkiger en comfortabeler gaat voelen.
Het mooie is: dit doe je zelf!
De gevoelens zijn misschien ontzettend kut. Maar je zal erachterkomen dat het eigenlijk hele normale gevoelens zijn die passen bij de omstandigheden waarin jij zit. Het gaat de therapeuten er vooral om hoe jij ermee omgaat.
Het wordt een heel leerzaam proces. Het zal meerdere keren escaleren in de groep, want je groepsgenoten hebben ook problemen met emotieregulatie. Het voelt voor hen ook allemaal heftig en ze weten dan ook niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. Wat ik ook heb meegemaakt, is dat er een paar mensen bijzitten die wat 'moeilijker' zijn dan de rest, omdat ze bijvoorbeeld narcistische trekken hebben. Dat kan veel spanning geven.
Maar dit soort mensen tref je ook buiten de kliniek aan. Overal. In elke groep zitten wel wat lastige mensen.
Maar ook zij hebben een verleden waarom ze zo reageren. Narcisme is meestal een overlevingsstrategie. Ze willen hun kwetsbare kant niet laten zien, omdat ze bang zijn dat ze dan hulpeloos zijn en anderen misbruik van hen gaan maken. Vroeger had die houding effect, maar door de jaren heen is het een probleem voor hen geworden, want anderen vinden het niet leuk als er over hen heen wordt gewalsd. Ze hebben ook niet bewust de intentie om anderen te kwetsen. Ze hebben net als iedereen behoefte aan vriendschappen en relaties, maar door hun patroon zijn ze niet meer in staat om gelijkwaardig contact aan te gaan. Ze doen alsof ze meer privileges verdienen dan anderen, maar eigenlijk voelen ze zich juist minderwaardig. Met als gevolg dat ze het narcistische gedrag niet los durven te laten.
Ervaar het proces. Onderga het met alle ups en downs. En uiteindelijk kom je dichterbij de persoon die je eigenlijk bent, zonder alle angsten en lage eigendunk.
Zo gaat het bij de meeste klinische behandelopnames voor persoonlijkheidsstoornissen wel hoorquote:Op dinsdag 20 juni 2017 18:40 schreef iPancakeMix het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mag ik vragen waar je precies opgenomen bent? Want zoals je het omschrijft gaat het ook precies bij mij (afwassen, boodschappen doen etc)
Week later zat ik er weer, maar dan op een open afdelingquote:Op dinsdag 20 juni 2017 17:04 schreef _Hestia_ het volgende:
iPancakeMix, veel succes met je opname! Ik heb zelf een klinische opname met schematherapie gedaan ( en daarna deeltijd) Als je na het verhaal van PBR nog meer wilt weten moet je het maar even zeggen. Sterkte iig!
Poeh dat is idd wel een hele overgang dan ja CotS! Maar ik vind dat ze daar in de kliniek zelf ook wel wat meer over na hadden mogen denken hoor![]()
Belachelijk dat ze zo slordig met je omgaan. Ga je nog een keer een klacht indienen? Volgens mij zou dat geheel gegrond zijn. Heb je net je leven op de rit, duwen ze jou er weer vanafquote:Ik post hier niet zo vaak meer, omdat het best wel goed gaat. Maar ik ben nu toch best wel boos
Ik ben dus pas verhuisd en wil hier ambulante woonbegeleiding om de laatste puntjes op de i te zetten wat betreft reïntegratie en mijn leven hier oppakken. Mijn vorige behandelaar zou me aanmelden bij de instelling en als de WMO-indicatie rond was, dan kon de hulp van start gaan.
Op 19 april heb ik mn vorige hoofdbehandelaar gemaild dat ik 23 mei keukentafelgesprek had en dat ze me dus kon aanmelden. 23 Mei dus keukentafelgesprek gehad en vorige week heb ik de indicatie gekregen ( eerste half jaar 3 uur in de week over 2 keer, daarna 1 keer in de week 2 uur) Dus ik belde die instantie op dat de indicatie rond was, blijkt dat ik dus nog niet aangemeld ben![]()
![]()
Had vrijdag meteen mn vorige behandelaar proberen te bellen, maar toen was ze er niet. Ik kon het beste vandaag tussen 9 en half 10 bellen. Zo gezegd, zo gedaan, maar toch niet bereikbaar. De receptie ging wel mailen of ze dan mij wilde terugbellen. Maar het is nu 17 uur en ik heb dus niks gehoord
Ik baal hier echt zo ontzettend van. Het gaat echt altijd mis met doorverwijzingen bij mij. Toen ik bij een instantie daar weer voor zat en naar Scelta wilde, heeft het 5 maanden geduurd voordat de doorverwijzing rond was. Daar heb ik toen nog een officiële klacht over ingediend en die is toen ook gegrond verklaard. En nu gaat het dus alwéér mis
En de indicatie geldt dus vanaf het moment dat hij afgegeven is en is dus 1 jaar geldig. Maar nou weet ik dus niet wanneer ik ook echt de hulp krijg
Ik woon hier nu al bijna 2 maand en juist in deze tijd heb ik het het hardst nodig. En nu is het dus maar weer afwachten...
Ik voel me gewoon weer zo in de steek gelaten door de hulpverlening
Geen sorry zeggen omdat ik verkeerd leesquote:Op dinsdag 20 juni 2017 18:47 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook het niet slapen. Sorry
Dat klinkt inderdaad heel anders dan mijn opname (maar ik zat er ook niet voor een perrsoonlijkheidsstoornis). Het klinkt als goede zorgquote:Op dinsdag 20 juni 2017 18:57 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Zo gaat het bij de meeste klinische behandelopnames voor persoonlijkheidsstoornissen wel hoorOf je nou bij de Viersprong, Scelta, De Eik/De Zwaluw of de Wieke van Mediant zit ( ik zat bij de laatste ook al was de vraag niet voor mij)
Je hebt er misschien niks aan, maar een dikke knuffel voor jouquote:
Dank je welquote:Op woensdag 21 juni 2017 22:20 schreef Samzz het volgende:
[..]
Je hebt er misschien niks aan, maar een dikke knuffel voor jou. Je doet geweldig je best.
Sterkte.
Poeh ja dat zie je zo vaak dat behandelaren tunnelvisie hebben. Daardoor heeft het bij mij zo lang geduurd voor ze die persoonlijkheidsstoornis ontdekten. Jarenlang hebben ze alleen aan depressie symptoombestrijding gedaan.quote:Op woensdag 21 juni 2017 10:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Week later zat ik er weer, maar dan op een open afdelingIn totaal ben ik er negen maanden geweest en pas toen kwamen ze erachter dat ik psychotisch was. Ondanks dat ik wel meerdere wanen en dingen geuit had. Alleen ze staarde zich stuk op de suïcidaliteit en automutilatie, waardoor er naar dat niet zagen
[..]
Belachelijk dat ze zo slordig met je omgaan. Ga je nog een keer een klacht indienen? Volgens mij zou dat geheel gegrond zijn. Heb je net je leven op de rit, duwen ze jou er weer vanaf
Ik ben wel blij om te lezen dat het goed met je gaat. Je hebt een moeilijke weg gehad en je bent nu weer alles aan het opbouwen. Wees behalve boos op de hulpverlening, trots op jezelf. Je hebt het helemaal zelf gedaan en je doet het zo goed
Tijd voor een bril!quote:Op woensdag 21 juni 2017 10:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Geen sorry zeggen omdat ik verkeerd lees![]()
Ja, ze kwamen niet verder dan "trekken van borderline", alleen ik herkende mezelf daar absoluut niet in. Totdat ik onderzoek eiste en een psychiater me voor de rust haldol voorschreef, toen is dat balletje gaan rollen. Nu gaat het gewoon goedquote:Op woensdag 21 juni 2017 23:28 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Poeh ja dat zie je zo vaak dat behandelaren tunnelvisie hebben. Daardoor heeft het bij mij zo lang geduurd voor ze die persoonlijkheidsstoornis ontdekten. Jarenlang hebben ze alleen aan depressie symptoombestrijding gedaan.
Je bent te lief voor me, dank je welquote:Ik ga eerst zelf nog maar proberen of ik haar te pakken krijg. Want vandaag heeft ze ook niet teruggebeld (maar weet niet of ze op woensdag werkt).
Morgen dus maar weer proberen en dan eerst maar eens horen wat ze te zeggen heeft.
Maar wat dat laatste heb je wel gelijk, al ging het gister wel echt even minder daardoor. Maar vandaag wel weer redelijk de draad opgepakt. Je bent echt een lieverd
Dikke knuffel voor jou ook vanwege vandaag en als je meer kwijt wilt voel je welkom
Overdrachtgevoelens? Kun je dit bespreken?quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:37 schreef Gary_Oak het volgende:
Ah crap, ik begin die nieuwe therapeute van de praatgroep heel erg leuk te vinden.
Ja, ik denk het. Maar ze is ook een enorm lekker ding, dat helpt ook niet mee.quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Overdrachtgevoelens? Kun je dit bespreken?
(het is wel een hele naar iets... dat heb ik met een psychiater gehad, maar dat ging gelukkig na een tijdje over)
Hm... en even mailen of je individueel kunt spreken?quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:43 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ja, ik denk het. Maar ze is ook een enorm lekker ding, dat helpt ook niet mee.Normaliter zou ik het wel bespreken, maar dit is een groepstherapie. Vind het dus ontzettend awkward.
Ik kijk het nog wel even aan. En anders eerst met de hoofdbehandelaar bespreken. Hoelang duurde het bij jou die gevoelens? Vond je het fijn om het te bespreken? En had je er uiteindelijk ook wat aan in de geest van de behandeling?quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Hm... en even mailen of je individueel kunt spreken?
Ik hoop voor je dat het snel overwaaitEn het is niet awkward, het is een heel normaal proces om door te gaan
Dat is een heel verstandige en dat voelt waarschijnlijk ook wel veiliger aan?quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:47 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik kijk het nog wel even aan. En anders eerst met de hoofdbehandelaar bespreken. Hoelang duurde het bij jou die gevoelens? Vond je het fijn om het te bespreken? En had je er uiteindelijk ook wat aan in de geest van de behandeling?
Half jaar is wel erg lang. Jammer dat je het nooit uitgesproken hebt naar die twee. Waarom eigenlijk? Omdat je wist dat het toch wel over zou waaien? Ik heb datzelfde inderdaad: mensen geven me eindelijk de aandacht waar ik behoefte aan heb. En als het ook nog eens een knap meisje is die letterlijk mijn vriendin had kunnen zijn, tja ... Sowieso raak ik goed gecharmeerd als een (knappe) meid oprechte persoonlijke interesse in me toont. Maar dat is ook iets wat kenmerkend is bij mijn OPS.quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat is een heel verstandige en dat voelt waarschijnlijk ook wel veiliger aan?
Uhm, bij die psychiater duurde ongeveer een half jaar (dat was tijdens een opname en ik sprak hem elke dag ivm separatie, hij was een van mijn enige aanspreekpunten). En een keer bij een PMT'er (al gaf die meer kindgevoelens, die was als een moeder voor me) en dat was een paar weken. Alleen zou ik haar wel al goede vriendin willen hebben. Ik heb het ook wel in de negatieve zin ervaren met een psychiater trouwens.
De behandelingen die ze boden sloten erg goed bij me aan, doordat ze me het gevoel gaven gezien te worden, kreeg ik die gevoelens. Ik heb het alleen nooit besproken met hen. (Trouwens, wel met die psych waar ik heel veel woede naar voelde en dat is door het bespreken beter geworden).
Maar zulke dingen horen bij therapie, het hoort bij het scheppen van een veilige band,
Dat heeft geduurd totdat hij een nieuwe baan had. Zelfde verhaal, knappe man die interesse in mij toonde en alles op zijn kop zette om mij te helpen.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:09 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Half jaar is wel erg lang. Jammer dat je het nooit uitgesproken hebt naar die twee. Waarom eigenlijk? Omdat je wist dat het toch wel over zou waaien? Ik heb datzelfde inderdaad: mensen geven me eindelijk de aandacht waar ik behoefte aan heb. En als het ook nog eens een knap meisje is die letterlijk mijn vriendin had kunnen zijn, tja ... Sowieso raak ik goed gecharmeerd als een (knappe) meid oprechte persoonlijke interesse in me toont. Maar dat is ook iets wat kenmerkend is bij mijn OPS.
Zou je het nu wel bespreken als het zich weer zou voordoen? Het is ook echt een typische zwakke plek van mij. Veel verliefdheden zijn zo begonnen en ik vraag me oprecht af of ik er ooit af kan komen, omdat ik verliefdheden ook alleen op die manier ken.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat heeft geduurd totdat hij een nieuwe baan had. Zelfde verhaal, knappe man die interesse in mij toonde en alles op zijn kop zette om mij te helpen.
Ik heb het nooit besproken omdat ik wist dat het een onderdeel was van therapie. Dat het geen echte liefde was, maar een soort "honger" die gevoed werd. En, om heel eerlijk te zijn, durfde ik het niet, ook al zou het beter zijn.
Misschien is het je OPS, maar het hoort echt ook bij therapie. Natuurlijk word je daar gecharmeerd van. Het zou haast vreemd zijn als dat niet het geval is. Al waait het over. Op den duur sta je zo sterk in je schoenen dat je die bevestiging niet meer nodig hebt. Dat is ook het moment dat die gevoelens afzwakken
Dit is zo herkenbaar. De reden dat ik nu met mijn partner wat heb ik omdat hij recht in mijn gezicht zei verliefd op me te zijn (vraag niet waarom, maar goed).quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:25 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Zou je het nu wel bespreken als het zich weer zou voordoen? Het is ook echt een typische zwakke plek van mij. Veel verliefdheden zijn zo begonnen en ik vraag me oprecht af of ik er ooit af kan komen, omdat ik verliefdheden ook alleen op die manier ken.
Schattig! Dus het was bij je huidige partner niet dat hij eerst een therapeutische rol voor je had?quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dit is zo herkenbaar. De reden dat ik nu met mijn partner wat heb ik omdat hij recht in mijn gezicht zei verliefd op me te zijn (vraag niet waarom, maar goed).
Ik weet het niet. Eigenlijk verwacht ik niet dat het weer gebeurt, omdat ik nu stabieler ben, een relatie heb en eigenlijk voorzien wordt in mijn behoeften. En als ik nu verliefd zou worden op mijn psych of het moederidee krijg, weet ik niet wat ik zou doen. Officieel is de tip bespreken (heb er het een en ander over gelezen). Alleen ik schaam me voor de helft van de tijd voor mezelf in therapie
Hij was geen therapeut, maar zat opgenomen bij mij op de afdelingquote:Op donderdag 22 juni 2017 18:35 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Schattig! Dus het was bij je huidige partner niet dat hij eerst een therapeutische rol voor je had?![]()
Dat inderdaad! Al weet mijn vriend die dingen wel van mijquote:Ja, ik begrijp precies wat je bedoelt! De dingen die die therapeute van me weet zou ik ook absoluut niet vertellen aan iemand waar ik zou mee willen daten. Ik schaam me er voor en normale mensen gaat het ook niks aan.
Is ze ouder of jonger?quote:Op donderdag 22 juni 2017 17:37 schreef Gary_Oak het volgende:
Ah crap, ik begin die nieuwe therapeute van de praatgroep heel erg leuk te vinden.
Oh nee, dat bedoelde ik niet.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Hij was geen therapeut, maar zat opgenomen bij mij op de afdeling
[..]
Dat inderdaad! Al weet mijn vriend die dingen wel van mij
Nee sorryquote:Op donderdag 22 juni 2017 18:40 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Oh nee, dat bedoelde ik niet.Ik bedoelde of je huidige partner net als je eerdere verliefdheden op dezelfde manier als een therapeut interesse in je toonde en je daardoor overdrachtsgevoelens kreeg en verliefd werd. Met als enige verschil dat hij dus geen therapeut was. Snap je wat ik bedoel?
Je was wel aan vakantie toe, lijkt me.quote:Op donderdag 22 juni 2017 09:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
Sorry dat ik gisteren ineens een klachtenbom gooide. Vandaag wat spannende dingen die ik moet doen en gewoon even wennen aan het concept vakantie
Ik denk precies even oud. Dat maakt het ook moeilijk, omdat ik me stiekem wijs ga maken dat het ook wat kan worden buiten de therapie om.quote:
Je komt er maar op één manier achter, whehehe.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:43 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik denk precies even oud. Dat maakt het ook moeilijk, omdat ik me stiekem wijs ga maken dat het ook wat kan worden buiten de therapie om.
Oh wacht. Twee keer lezen helpt.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:40 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Oh nee, dat bedoelde ik niet.Ik bedoelde of je huidige partner net als je eerdere verliefdheden op dezelfde manier als een therapeut interesse in je toonde en je daardoor overdrachtsgevoelens kreeg en verliefd werd. Met als enige verschil dat hij dus geen therapeut was. Snap je wat ik bedoel?
Klopt. Ik denk dat wanneer mijn cijfer een V is en de presentatie van mijn scriptie is geweest dat ik dan echt kan ontspannenquote:Op donderdag 22 juni 2017 18:42 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Je was wel aan vakantie toe, lijkt me.
Haha, nou ik zei net dat die overdrachtsgevoelens precies de reden zijn van mijn eerdere verliefdheden en dat ik sowieso goed gecharmeerd kan raken van meiden die oprechte persoonlijke interesse in me tonen en een soort therapeute spelen. En ik was bang dat het altijd zo zal blijven, omdat ik verliefdheden alleen maar op die manier ken. En toen zei jij dat dat herkenbaar was en ik vroeg me dus af of je huidige relatie ook op die pseudo-therapeutische manier begon.quote:
Niet het zaadje in m'n hoofd planten, lul.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:44 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Je komt er maar op één manier achter, whehehe.
Oeps, ik was net te laat met deze reactie zien.quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:45 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh wacht. Twee keer lezen helpt.
Hij gedroeg zich niet als een psych, maar was heel respectvol naar mij toe en had oprechte interesse in alles. Al zijn we nu twee jaar verder, dus het is een heel andere soort verliefdheid
Ik motiveer je tenminste!quote:Op donderdag 22 juni 2017 18:50 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Niet het zaadje in m'n hoofd planten, lul.
Omdat mijn begeleidster een eigen praktijk runt en op deze manier zo veel mogelijk cliënten kan zien. Als het goed is werken we wel de hele tijd. dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2017 21:00 schreef Tinkepink het volgende:
Vijftig uur is ook wel erg veel. Waarom maakt men zoveel uren? Jullie werken toch niet als CEO (die zeker ook hun rustmomenten pakken, maar dat netwerken noemen) of politicus (met zoveel x per jaar reces). Of ben je niet de hele tijd "actief" aan het werk?
Vind het bizar veel. Ook als je gezond bent.quote:Op donderdag 22 juni 2017 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Omdat mijn begeleidster een eigen praktijk runt en op deze manier zo veel mogelijk cliënten kan zien. Als het goed is werken we wel de hele tijd. dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Ik vind het echt doodeng... Ik heb nu al een middagdutje nodig na een college van anderhalf uur omdat ik dan compleet overprikkeld ben. Maar goed, schouders eronder, mijn best doen en gaan
Dankjewel, babe.quote:
Om in de problemen te komen ja.quote:
Ik snap dat gevoel. Het heeft mij ook veel moeite gekost om expres een stapje terug te doen in m'n studie. Maar als ik dat niet deed, was ik nu verder van huis.quote:Op donderdag 22 juni 2017 20:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
Gesprek op mijn stage voor volgend jaar ging goed. Alleen ze stond er wel op om mij woensdagmiddag, vrijdagmiddag en dinsdag vrij te geven voor mijn verslagen. Ze wilde de werkdruk niet te hoog hebben ivm psyche (dat heeft ze via school gehoord). Ik schaam me rot.. ik moet ook fulltime kunnen werken (oké, dat is een onrealistische verwachting van mezelf, maar toch). In eerste instantie zou ik gewoon vijftig uur per week meewerken (tien uur per dag, zoals mijn begeleidster zelf doet) en dat is door school en haar teruggebracht naar dertig uur. Omdat ze bang waren dat ik anders geen succeservaring zou hebben. Aan de ene kant is dat heel fijn (ik vrees dat dertig uur voor mij al heel erg veel gaat zijn, waarschijnlijk te zelfs), alleen ik voel me nu zo psychisch gehandicapt. Het is zo confronterend
Ach ze moeten wel ergens tegen kunnen tochquote:Op donderdag 22 juni 2017 22:57 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dankjewel, babe.
[..]
Om in de problemen te komen ja.![]()
Het erge is dat ik dit hele schooljaar heb gebruikt om weer te wennen aan studeren na een schooljaar opgenomen te zijn geweest. Ik vind eigenlijk dat het wel eens klaar mag zijn, alleen het hoofd werkt niet mee. Ach ja... als dit een extra opname kan voorkomen graag. En ik krijg er niet meer vertraging door... (alleen ik ben wel pissig op mezelf).quote:[..]
Ik snap dat gevoel. Het heeft mij ook veel moeite gekost om expres een stapje terug te doen in m'n studie. Maar als ik dat niet deed, was ik nu verder van huis.
Dat idee spookt ook steeds door m'n hoofd. Maar zolang je vooruitgang boekt, hoe klein ook, moet je tevreden zijn. Het gaat erom dat je niet stilstaat, niet om hoevéél vooruitgang je boekt met je studie.quote:Op donderdag 22 juni 2017 23:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ach ze moeten wel ergens tegen kunnen toch
[..]
Het erge is dat ik dit hele schooljaar heb gebruikt om weer te wennen aan studeren na een schooljaar opgenomen te zijn geweest. Ik vind eigenlijk dat het wel eens klaar mag zijn, alleen het hoofd werkt niet mee. Ach ja... als dit een extra opname kan voorkomen graag. En ik krijg er niet meer vertraging door... (alleen ik ben wel pissig op mezelf).
Welnee, ik heb het beste met je voor. En ik gun jou zo'n lekkere therapeute.quote:
Dankjewel.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 09:50 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Welnee, ik heb het beste met je voor. En ik gun jou zo'n lekkere therapeute.
Dat weet ik inderdaad. Alleen ik moet en zal volgend jaar afstuderenquote:Op donderdag 22 juni 2017 23:11 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dat idee spookt ook steeds door m'n hoofd. Maar zolang je vooruitgang boekt, hoe klein ook, moet je tevreden zijn. Het gaat erom dat je niet stilstaat, niet om hoevéél vooruitgang je boekt met je studie.
Dan gun ik je gewoon een heel leuke partnerquote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dankjewel.Ik gun mezelf haar ook hoor, maar het gaat toch niet gebeuren.
Zo'n iemand heeft een beroepscode etc. Het kan haar d'r baan kosten als ze met mij gaat aanpappen.
Daarom is het voor ieders belang dat ik het zo snel mogelijk achter me laat.
Uiteraard een hele knappe therapeute die nergens moeilijk over doet.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dan gun ik je gewoon een heel leuke partner
quote:Op vrijdag 23 juni 2017 14:49 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Uiteraard een hele knappe therapeute die nergens moeilijk over doet.
Sterkte!quote:Op vrijdag 23 juni 2017 16:45 schreef _Hestia_ het volgende:
Poeh overdrachtsgevoelens zijn wel lastig ja. Maar je kunt er idd verder niks mee helaas.
Ik had mn vorige behandelaar gemaild en ze reageerde echt heel bot dat ik haar eerder had moeten herinneren dat ze die aanmelding moest doen terwijl ik pas sinds vorige week weet dat het niet doorgekomen was. En dat niet altijd alles precies gaat zoals ik wil en dan niet achteraf mn frustratie moet uiten en bla bla bla. En ik heb dus pas fucking 24 juli intake nu en dan is het dus maar afwachten wanneer de hulp echt kan beginnen
Ik voelde me al zo kut vandaag ( mn ex is met de voetbal een weekendje weg waar ik dus normaal gesproken ook mee zou gaan) en ik had ook nog dikke rekening van 70 euro in de bus voor een probleem met mn gasfornuis wat ik pas had wat ze gerepareerd hebben, dus ik heb het echt even helemaal gehadIk duik mn bed in met de laptop en vind het wel mooi geweest. Zal nog wel ff eten koken straks ( had al eten uit vriezer gelegd) maar verder bekijkt iedereen het maar vandaag
Wees toegewijd aan je beslissing om te slagen, niet denken aan proberen of je best doen. Zoals Yoda zei: "Do or do not. There is no try."quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat weet ik inderdaad. Alleen ik moet en zal volgend jaar afstuderenIk lig er echt nachten van wakker, maar goed. Niet aanstellen en doorgaan
Lief van je, dankjewel.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dan gun ik je gewoon een heel leuke partner
Soms heb je van die dagen waarop alles kut gaat. Sterkte.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 16:45 schreef _Hestia_ het volgende:
Poeh overdrachtsgevoelens zijn wel lastig ja. Maar je kunt er idd verder niks mee helaas.
Ik had mn vorige behandelaar gemaild en ze reageerde echt heel bot dat ik haar eerder had moeten herinneren dat ze die aanmelding moest doen terwijl ik pas sinds vorige week weet dat het niet doorgekomen was. En dat niet altijd alles precies gaat zoals ik wil en dan niet achteraf mn frustratie moet uiten en bla bla bla. En ik heb dus pas fucking 24 juli intake nu en dan is het dus maar afwachten wanneer de hulp echt kan beginnen
Ik voelde me al zo kut vandaag ( mn ex is met de voetbal een weekendje weg waar ik dus normaal gesproken ook mee zou gaan) en ik had ook nog dikke rekening van 70 euro in de bus voor een probleem met mn gasfornuis wat ik pas had wat ze gerepareerd hebben, dus ik heb het echt even helemaal gehadIk duik mn bed in met de laptop en vind het wel mooi geweest. Zal nog wel ff eten koken straks ( had al eten uit vriezer gelegd) maar verder bekijkt iedereen het maar vandaag
Ik kan er inderdaad ook niet tegen. "In iedereen zit een winnaar!" Nou, nee.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 17:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Herkennen jullie het ook dat er zo'n ontzettend minderwaardig kutgevoel aan het sijpelen is. In mijn gedrag merkt als het goed is niemand het, maar diep van binnen voel ik mij verloren.
Enerzijds heb ik wel de drive om het beste van mijn leven te maken en ik zie genoeg mogelijkheden tot leuke dingen.
Maar het verrotte zit in mijzelf. Ik voel mij totaal mislukt als mens Alles moet als het ware opnieuw geprogrammeerd worden, want er is in de kern niks goeds aan mij. Dat ik wellicht wel normaal overkom op anderen, is allemaal compensatiegedrag en voor mijn idee toneelspel. Terwijl ik mij echt niet als een ander persoon voordoe, want dat zou geen mens en ook ik niet volhouden.
Dit is sterker geworden na mijn laatste therapiesessie. De therapeut deed oefeningen waarbij ik mij gebeurtenissen uit het verleden moet visualiseren. Dat vond ik moeilijk. Maar vooral toen hij zei "je bent goed zoals je bent" kreeg ik het heel moeilijk. Toen dacht ik: Je snapt er helemaal niks van! Je snapt niet dat ik slecht geboren ben en het enige wat mij hoop gaf, was de gedachte dat ik kon veranderen. Hou op met die zeverige bullshit dat iedereen goed is zoals die is, want voor mij gaat dat niet op!
Wat een ellende... Lekker je bed in met een laptop is soms het beste wat je kunt doen. Sterktequote:Op vrijdag 23 juni 2017 16:45 schreef _Hestia_ het volgende:
Dit is heel erg herkenbaar en zelf ben ik ook erg allergisch voor dat psychologen gedrag. Dit kun en mag je aangeven he. Het is niet de bedoeling dat jij je rotter gaat voelen door therapie. Wanneer je het aangeeft kan dit niet versterken. Dus niet alleen denken, maar ook assertief zeggen, hoe spannend dat ook is!quote:Op vrijdag 23 juni 2017 17:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Herkennen jullie het ook dat er zo'n ontzettend minderwaardig kutgevoel aan het sijpelen is. In mijn gedrag merkt als het goed is niemand het, maar diep van binnen voel ik mij verloren.
Enerzijds heb ik wel de drive om het beste van mijn leven te maken en ik zie genoeg mogelijkheden tot leuke dingen.
Maar het verrotte zit in mijzelf. Ik voel mij totaal mislukt als mens Alles moet als het ware opnieuw geprogrammeerd worden, want er is in de kern niks goeds aan mij. Dat ik wellicht wel normaal overkom op anderen, is allemaal compensatiegedrag en voor mijn idee toneelspel. Terwijl ik mij echt niet als een ander persoon voordoe, want dat zou geen mens en ook ik niet volhouden.
Dit is sterker geworden na mijn laatste therapiesessie. De therapeut deed oefeningen waarbij ik mij gebeurtenissen uit het verleden moet visualiseren. Dat vond ik moeilijk. Maar vooral toen hij zei "je bent goed zoals je bent" kreeg ik het heel moeilijk. Toen dacht ik: Je snapt er helemaal niks van! Je snapt niet dat ik slecht geboren ben en het enige wat mij hoop gaf, was de gedachte dat ik kon veranderen. Hou op met die zeverige bullshit dat iedereen goed is zoals die is, want voor mij gaat dat niet op!
Dat inderdaad! Do or do not, there is no try is echt mijn motto. Dus niet zeuren maar doenquote:Op vrijdag 23 juni 2017 18:16 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wees toegewijd aan je beslissing om te slagen, niet denken aan proberen of je best doen. Zoals Yoda zei: "Do or do not. There is no try."
[..]
Lief van je, dankjewel.
quote:Op vrijdag 23 juni 2017 18:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat inderdaad! Do or do not, there is no try is echt mijn motto. Dus niet zeuren maar doen
Je moet maar zo denken: kijken mag altijd.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 10:04 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Dankjewel.Ik gun mezelf haar ook hoor, maar het gaat toch niet gebeuren.
Zo'n iemand heeft een beroepscode etc. Het kan haar d'r baan kosten als ze met mij gaat aanpappen.
Daarom is het voor ieders belang dat ik het zo snel mogelijk achter me laat.
Wat een ellende alom. Let je wel een beetje op jezelf?quote:Op vrijdag 23 juni 2017 16:45 schreef _Hestia_ het volgende:
Zo zie je maar hoe subjectief dat allemaal is, want zo'n uitspraak zou mij juist kracht kunnen geven. Zo zijn we allemaal anders en hebben we onze unieke gedachtengang. Die trouwens gevormd is door ervaringen uit het verleden.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 18:18 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik kan er inderdaad ook niet tegen. "In iedereen zit een winnaar!" Nou, nee.
Daarom zal het ook niet altijd even klikken met elke therapeut.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 20:14 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe subjectief dat allemaal is, want zo'n uitspraak zou mij juist kracht kunnen geven. Zo zijn we allemaal anders en hebben we onze unieke gedachtengang. Die trouwens gevormd is door ervaringen uit het verleden.
Het probleem is dat heel veel andere mensen geen moeite lijken te willen doen om de ander te begrijpen. Mensen hebben heel snel een eerste oordeel over de ander, maar houden zich daar dan dogmatisch aan vast en willen zich vervolgens niet in de ander verdiepen om het oordeel bij te stellen.
En wat die uitspraken betreft. Misschien zijn die van nut voor hen persoonlijk. Maar niet iedereen heeft een vergelijkbaar verleden als zij. Ik heb andere dingen meegemaakt en ik heb een andere kant van het leven gezien.
Daar ben ik het met je eens. Mijn eerste therapeute (niet lekker btw) probeerde mij echt een minderwaardigheidsgevoel aan te lullen. Zij vond dat ik mijn huidige situatie maar moest accepteren en ik moest niet verder investeren in mijn leven. Dat kon ik toch niet, volgens haar dan.quote:Op vrijdag 23 juni 2017 20:20 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Daarom zal het ook niet altijd even klikken met elke therapeut.
Auw... dat is echt een faal tot en metquote:Op zaterdag 24 juni 2017 18:52 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens. Mijn eerste therapeute (niet lekker btw) probeerde mij echt een minderwaardigheidsgevoel aan te lullen. Zij vond dat ik mijn huidige situatie maar moest accepteren en ik moest niet verder investeren in mijn leven. Dat kon ik toch niet, volgens haar dan.
Bij schematherapie heb je 23 modussen van gedrag.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 23:53 schreef iPancakeMix het volgende:
Eerste week zit erop, ben vandaag thuis (want zoals ik eerder zei ben ik op zaterdagen en zondagen thuis). Ik ben na die eerste huilbui alleen maar vooruit gegaan en ik voel me nu aardig thuis daar. Vanaf volgende week heb ik ook een laptop bij waar ik af en toe een spelletje op kan spelen in mijn vrije tijd; misschien voel ik me daardoor ook meer thuis.
De afgelopen dagen spookt er een vraag in mijn hoofd rond: ben ik niet gewoon lui? Ik heb vaak het idee dat de andere mensen die in de kliniek zitten veel ergere problemen hebben. Ben ik niet gewoon een verwend joch die een schop onder zijn kont nodig heeft? De tijd gaat het leren I guess.
Als er trouwens nog anderen zijn die zijn/haar ervaringen willen delen over hun klinische opname, dan hoor ik het graag. Het liefst mensen met een angst/paniekstoornis, borderline of depressie (of allemaal tegelijk zoals bij mij)
Je komt echt niet zo maar in een kliniek terecht. Dan is er echt wel wat aan de hand. Niet zo streng zijn voor jezelfquote:Op zaterdag 24 juni 2017 23:53 schreef iPancakeMix het volgende:
Eerste week zit erop, ben vandaag thuis (want zoals ik eerder zei ben ik op zaterdagen en zondagen thuis). Ik ben na die eerste huilbui alleen maar vooruit gegaan en ik voel me nu aardig thuis daar. Vanaf volgende week heb ik ook een laptop bij waar ik af en toe een spelletje op kan spelen in mijn vrije tijd; misschien voel ik me daardoor ook meer thuis.
De afgelopen dagen spookt er een vraag in mijn hoofd rond: ben ik niet gewoon lui? Ik heb vaak het idee dat de andere mensen die in de kliniek zitten veel ergere problemen hebben. Ben ik niet gewoon een verwend joch die een schop onder zijn kont nodig heeft? De tijd gaat het leren I guess.
Als er trouwens nog anderen zijn die zijn/haar ervaringen willen delen over hun klinische opname, dan hoor ik het graag. Het liefst mensen met een angst/paniekstoornis, borderline of depressie (of allemaal tegelijk zoals bij mij)
Vond het ook niet netjes. Dat was ook meteen de reden om met therapie te stoppen.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 19:57 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Auw... dat is echt een faal tot en met
Jammerquote:Op zondag 25 juni 2017 10:21 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Vond het ook niet netjes. Dat was ook meteen de reden om met therapie te stoppen.
Fijn dat de eerste week erop zit en je je al een beetje thuis begint te voelen! En ik denk niet dat die gedachte realistisch is. Je komt niet zomaar in aanmerking voor een klinische opname.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 23:53 schreef iPancakeMix het volgende:
Die gedachten had ik ook. Ik had er zelfs nachtmerries over gehad dat de andere clienten boos op me werden omdat ik daat volgens hun zonder reden zat, terwijl zij 'echte' problemen hebben.quote:Op zaterdag 24 juni 2017 23:53 schreef iPancakeMix het volgende:
Het leukste is, dat ze mij in 2016 opnieuw aan haar wilden koppelen! Daar heb ik meteen nee tegen gezegd.quote:Op zondag 25 juni 2017 10:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
JammerNiet netjes is zacht uitgedrukt
Een klein succes is een grote stap! Goed gedaan!quote:Op zondag 25 juni 2017 16:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb iets heel stoers gedaan. Of eigenlijk is het helemaal niet stoer, maar voor mij is het heel eng wat ik gedaan heb: Ik heb gisteren met blote voeten in het gras gestaan!
Oké, ik ben doodsbang voor beestjes en poep en dingen die in me kunnen kruipen en durf amper met schoenen over het gras heen. Ik loop liever een half uur om dan dat ik in gras moet staan. Dus vanuit een tuinstoel mijn moeten in het gras zetten was echt huge. En eng en ik voel me vies, maar ik heb het wel gedaan
Naja, dat was waarschijnlijk met de beste bedoelingen. Onder het motto van een bekend gezicht en zo. Goed dat je daar zo assertief op reageerdequote:Op zondag 25 juni 2017 18:11 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Het leukste is, dat ze mij in 2016 opnieuw aan haar wilden koppelen! Daar heb ik meteen nee tegen gezegd.
Thnx! Vet lang mee geoefend, maar het is gelukt!quote:Op zondag 25 juni 2017 18:13 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Een klein succes is een grote stap! Goed gedaan!
Het valt mij op dat beestjes ook heel vaak voorkomen in je psychosen.quote:Op zondag 25 juni 2017 16:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb iets heel stoers gedaan. Of eigenlijk is het helemaal niet stoer, maar voor mij is het heel eng wat ik gedaan heb: Ik heb gisteren met blote voeten in het gras gestaan!
Oké, ik ben doodsbang voor beestjes en poep en dingen die in me kunnen kruipen en durf amper met schoenen over het gras heen. Ik loop liever een half uur om dan dat ik in gras moet staan. Dus vanuit een tuinstoel mijn moeten in het gras zetten was echt huge. En eng en ik voel me vies, maar ik heb het wel gedaan
Klopt, het is echt zo'n standaard ding. Net zoals het ervaren van mensen die er niet zijn. Ik weet niet waardoor dat zo is. Op beide gebieden heb ik wel het nodige opgelopen (als kind moest ik wel oppassen en bang zijn voor mannen die mijn kamer in kwamen en pestkoppen hebben meer dan eens mijn mond vol met wormen gestopt), dus het kan best hand in hand gaan. Volgens mijn psych heb ik een enorme gevoeligheid voor psychoses, maar wordt dat verergerd door de PTSS. Psychoses zullen er altijd blijven, maar met behandeling kunnen ze gemakkelijker worden.quote:Op zondag 25 juni 2017 20:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Het valt mij op dat beestjes ook heel vaak voorkomen in je psychosen.
Dat inderdaad! Het werkt nu nog ontwrichtend, maar ik heb de goede hoop dat het steeds beter gaat worden. En een beetje meer eigenwaarde zal het misschien ook gemakkelijker maken. Ik voel me altijd smerig en minderwaardig en dat komt terug in wat ik ervaar.quote:Ik zit toch weleens te denken of dat niet met behandeling minder of draaglijker kan worden. Ik ben dus geen psychiater en ik heb er de ballen verstand van. Echter iets zegt mij dat wanneer jij meer eigenwaarde gaat krijgen die psychotische verschijnselen ook gaan veranderen. Het zal er waarschijnlijk altijd blijven, maar het gaat denk ik dan minder effect krijgen op jouw leven.
Klopt, zij schijnt hier binnen de GGZ een expert op het gebied van borderline te zijn. Jammer dat het geen mensen mens is.quote:Op zondag 25 juni 2017 18:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, dat was waarschijnlijk met de beste bedoelingen. Onder het motto van een bekend gezicht en zo. Goed dat je daar zo assertief op reageerde
Oefen je dat nou op kunstgras?quote:Op zondag 25 juni 2017 18:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Thnx! Vet lang mee geoefend, maar het is gelukt!
Nou... hij had een punt.quote:Op zondag 25 juni 2017 18:58 schreef Samzz het volgende:
Onzinbericht en de reacties daarop verwijderd. Thanks guys.
Soms mist de klik gewoonquote:Op maandag 26 juni 2017 09:47 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Klopt, zij schijnt hier binnen de GGZ een expert op het gebied van borderline te zijn. Jammer dat het geen mensen mens is.
quote:
Super goed bezig hoor! Dit is echt een goede Exposure. Trots op jouquote:Op maandag 26 juni 2017 10:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Soms mist de klik gewoonEn wanneer je met mensen werkt, moet je zeker goed contact kunnen leggen. Gelukkig ben je er vanaf
[..]Nee, eerst met schoenen erin staan tot het niet meer heel erg eng was. Toen een stukje gaan lopen met schoenen aan. Daarna op een dekentje in het gras zitten. Daarna staan met schoenen uit en dat lopen moet nog even geoefend worden
Dank je welquote:Op maandag 26 juni 2017 10:24 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Super goed bezig hoor! Dit is echt een goede Exposure. Trots op jou
En jouw opname is idd niet met die van ons te vergelijken, maar zoveel EMDR en Exposure op een dag is ook heftig hoor! Ik had van allebei altijd gewoon 1 sessie maar dan was ik ook dagen van slag. Dus snap het echt wel van jou hoor
Bij mij was het een kwestie van observaties en gesprekken in een kliniek, plus heel veel vragenlijsten voor zowel mij als mijn omgeving en interpretatietesten. Al die testen (naast de observatie en gesprekken) nam enkele dagen in beslag.quote:Op maandag 26 juni 2017 14:12 schreef sararaats het volgende:
Ik heb dan wel een rijke fantasie maar geen stoornis.
Vraag me af hoe dat vastgesteld wordt.
Dan laten ze je tien verschillende eenhoorns tekenen. De meest lelijke geeft aan of je een stoornis hebt of niet.quote:Op maandag 26 juni 2017 14:12 schreef sararaats het volgende:
Ik heb dan wel een rijke fantasie maar geen stoornis.
Vraag me af hoe dat vastgesteld wordt.
Echt wel, heb nu een goede psych die mij met regelmaat een spiegel voorhoudt. Kan ook altijd op hem bouwen. Als ik therapie heb, is het net alsof ik in de kroeg zit, maar dan zonder de drank.quote:Op maandag 26 juni 2017 10:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Soms mist de klik gewoonEn wanneer je met mensen werkt, moet je zeker goed contact kunnen leggen. Gelukkig ben je er vanaf
[..]Nee, eerst met schoenen erin staan tot het niet meer heel erg eng was. Toen een stukje gaan lopen met schoenen aan. Daarna op een dekentje in het gras zitten. Daarna staan met schoenen uit en dat lopen moet nog even geoefend worden
Ik denk dat die hoop reëel is. Zeker als ik je laatste post nog eens lees.quote:Op zondag 25 juni 2017 22:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank je welJe bericht geeft me hoop
Dat heb ik echt aan mijn medicatie te danken. Sinds ik die regelmatig slik kan ik gekte van normaal onderscheiden. Dat is ook het eerste dat mijn omgeving merk wanneer ik ze vergeten ben. Dan ben ik enorm in de war, last van complotten en noem maar op. Daar heb ik gelukkig niks voor te doen, alleen braaf mijn pillen nemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 01:47 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik denk dat die hoop reëel is. Zeker als ik je laatste post nog eens lees.
In je posts kom je in ieder geval niet verward over. Ondanks je 'psychotische persoonlijkheidsstructuur' denk ik dat jouw realiteitsbeleving nog voldoende intact is, want je kan in ieder geval de werkelijkheid eruit filteren.
Ik hoop dat je hierin gelijk hebt. Het wordt wel heel erg beïnvloed door mijn eigenwaarde en stemming. Ik denk dat je over de stress veel gelijk hebt en het gevoel van veiligheid. Daarnaast heb ik de ouderwetse drie R'etjes erg hard nodig.quote:Stress kan inderdaad heel veel doen. Zeker als het jouw eigenwaarde betreft, want als jij je heel minderwaardig voelt en onveilig, dan kost dat jou zoveel energie om je geestelijk staande te houden. Je raakt geestelijk uitgeput en dan zullen denk ik al die negatieve emoties zich gaan vertalen in psychotische verschijnselen.
Als jouw eigenwaarde beter wordt, verandert jouw gevoel over de nare herinneringen ook. Met meer eigenwaarde hoef je ook minder bang te zijn voor anderen.
Dank je welquote:Het lijkt voor jou misschien dat jouw broer je de baas is, maar jij bent echt de sterkste van de twee. Hij is schizofreen en antisociaal. Jij bent al zo hard bezig om jezelf te herpakken. Het kan alleen maar beter met je gaan.
Heb je gelijk in. Luiheid is vooral een stempel die mensen zichzelf geven wanneer ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen die aan hen gesteld worden. Of een stempel die ze aan anderen geven. En in dat laatste geval betekent het ze boos zijn op een persoon of een persoon minachten.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 13:33 schreef Comp_Lex het volgende:
Luiheid bestaat niet. Dat is een illusie. Andersom bestaat discipline ook niet. Het zijn allemaal illusies.
Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een werkende behandeling voor mijn persoonlijkheidsstoornis
IBS?quote:Op woensdag 28 juni 2017 17:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Okeeeee... een onvoldoende op mijn scriptie en ze willen me weer een IBS geven. Gaat lekker hier
Nee, toch? Het gaat toch wel veel beter?quote:Op woensdag 28 juni 2017 17:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Okeeeee... een onvoldoende op mijn scriptie en ze willen me weer een IBS geven. Gaat lekker hier
In bewaring stellingquote:
Ja, alleen ik flip hem een beetje momenteel. Sociaal vangnet open gezet en nu hopen dat de dienstdoende psychiater dat voldoende gaat vinden. Die komt straks langs. Alleen aan de telefoon werd me geadviseerd een tasje te pakkenquote:Op woensdag 28 juni 2017 17:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, toch? Het gaat toch wel veel beter?
En die scriptie, krijg je daar nog een herkansing voor?quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
In bewaring stelling
Knuff
[..]
Ja, alleen ik flip hem een beetje momenteel. Sociaal vangnet open gezet en nu hopen dat de dienstdoende psychiater dat voldoende gaat vinden. Die komt straks langs. Alleen aan de telefoon werd me geadviseerd een tasje te pakken
quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:02 schreef ChildoftheStars het volgende:
Opdate: Vriend vindt het vertrouwd genoeg met mij en dit weekend ga ik sowieso uit logeren. Dus de IBS-kansen worden godzijdank verkleind. Ik neem zo een pilletje en kruip onder de wol... Morgen is alles vast kleurrijker
Maar komt dat door de onvoldoende op je scriptie?quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ja, alleen ik flip hem een beetje momenteel. Sociaal vangnet open gezet en nu hopen dat de dienstdoende psychiater dat voldoende gaat vinden. Die komt straks langs. Alleen aan de telefoon werd me geadviseerd een tasje te pakken
Waarschijnlijk in de zomer even doorwerken eraan. En ik vermoed dat het geen grote reparaties zijn. Even afwachten dusquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En die scriptie, krijg je daar nog een herkansing voor?
Vergis je niet hoe stressvol zo'n scriptie kan zijn, ook voor iemand zonder jouw problematiek.
Jaquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:07 schreef Elvi het volgende:
[..]
Maar komt dat door de onvoldoende op je scriptie?
Ik heb het vermoeden dat je het groter maakt dan het is, en op zich herken ik dat... bij elke tegenslag ben je bang om in een crisis te raken maar het is ok als je je even rot voelt hierom. Dat is echt niet gek. Het is heel logisch dat je je uit het veld geslagen bent door een onvoldoende te halen. Maar je moet ook op jezelf leren vertrouwen dat die gevoelens ok zijn en niet meteen betekenen dat je in een crisis komt.quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:14 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Waarschijnlijk in de zomer even doorwerken eraan. En ik vermoed dat het geen grote reparaties zijn. Even afwachten dus
Ik ben weer aan het landen. Net met de psychiater gebeld en die wil me nog wel zien, maar volgens mij komt dat wel goed
[..]
JaBeetje gênant dus.
Naja, ik begon weer suïcidale gevoelens te krijgen en de neiging tot automutilatie. De afspraak is dat ik dan bel. Misschien ben ik er ook te vroeg bij. Alleen dit had ik niet verwacht door de eerdere feedback.quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:17 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat je het groter maakt dan het is, en op zich herken ik dat... bij elke tegenslag ben je bang om in een crisis te raken maar het is ok als je je even rot voelt hierom. Dat is echt niet gek. Het is heel logisch dat je je uit het veld geslagen bent door een onvoldoende te halen. Maar je moet ook op jezelf leren vertrouwen dat die gevoelens ok zijn en niet meteen betekenen dat je in een crisis komt.
Op zich is het goed dat je je omgeving om hulp hebt gevraagd maar misschien was de crisisdienst inschakelen net een stapje te ver nog?
Génant m'n dikke ass. Je hebt een onvoldoende gehaald en ik snap maar al te goed dat je ging flippen. Geeft niks en laat het van je af glijden. Van je nieuwe scriptie vallen ze daar ondersteboven! Mark my words!quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:14 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Waarschijnlijk in de zomer even doorwerken eraan. En ik vermoed dat het geen grote reparaties zijn. Even afwachten dus
Ik ben weer aan het landen. Net met de psychiater gebeld en die wil me nog wel zien, maar volgens mij komt dat wel goed
[..]
JaBeetje gênant dus.
Oh kom hier dat ik u tegen mijne gilet duw. Knuffie.quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, ik begon weer suïcidale gevoelens te krijgen en de neiging tot automutilatie. De afspraak is dat ik dan bel. Misschien ben ik er ook te vroeg bij. Alleen dit had ik niet verwacht door de eerdere feedback.
En ik denk dat je gelijk hebt, soms vergeet ik het verschil tussen nu en vorig jaar, om maar wat te noemen
Dank je wel
Dat heb ik ook nog. In stressvolle situaties denk ik weer aan automutilatie. Denken aan en het ook echt doen zijn 2 verschillende dingen. Probeer om niet in paniek te raken van de gedachten.quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, ik begon weer suïcidale gevoelens te krijgen en de neiging tot automutilatie. De afspraak is dat ik dan bel. Misschien ben ik er ook te vroeg bij. Alleen dit had ik niet verwacht door de eerdere feedback.
En ik denk dat je gelijk hebt, soms vergeet ik het verschil tussen nu en vorig jaar, om maar wat te noemen
Dank je wel
Ja precies. Ik had het vrijdag met die kutdag ook dat ik weer destructieve en suïcidale gedachten kreeg. Maar gelukkig lukt het idd om alleen de gedachten er te laten zijn en er niet naar te handelen. En ik wil het ook echt niet meer idd.quote:Op woensdag 28 juni 2017 18:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nog. In stressvolle situaties denk ik weer aan automutilatie. Denken aan en het ook echt doen zijn 2 verschillende dingen. Probeer om niet in paniek te raken van de gedachten.
Ik denk dat wij altijd bij tegenslag daaraan zullen denken. De gedachte komt op maar je kunt m ook weer loslaten. Je wilt het niet meer doen en dat scheelt enorm.
Omdat ik weiger ooit nog een voet in een kliniek te zettenquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:34 schreef _Hestia_ het volgende:
Jeetje wat ontzettend kut van je scriptie zeg
Snap wel dat je dan weer in crisis raakt. Maar hoezo dan meteen een IBS en niet vrijwillig?
Fijn dat je vriend het wel vertrouwt met je en je waarschijnlijk alleen op gesprek hoeft te komen. Ik vind het wel goed dat je gebeld hebt hoor als je die gedachten en neigingen had. Take care en een dikke knuffel
Dank je welquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:42 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Génant m'n dikke ass. Je hebt een onvoldoende gehaald en ik snap maar al te goed dat je ging flippen. Geeft niks en laat het van je af glijden. Van je nieuwe scriptie vallen ze daar ondersteboven! Mark my words!Je kunt het!
Aws..dank je welquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:45 schreef sararaats het volgende:
[..]
Oh kom hier dat ik u tegen mijne gilet duw. Knuffie.
Daar heb je gelijk in! Bedankt voor je vertrouwen en ik denk dat je gelijk hebtquote:Op woensdag 28 juni 2017 18:50 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nog. In stressvolle situaties denk ik weer aan automutilatie. Denken aan en het ook echt doen zijn 2 verschillende dingen. Probeer om niet in paniek te raken van de gedachten.
Ik denk dat wij altijd bij tegenslag daaraan zullen denken. De gedachte komt op maar je kunt m ook weer loslaten. Je wilt het niet meer doen en dat scheelt enorm.
Hoe is het vandaag?quote:Op woensdag 28 juni 2017 19:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even voor iedereen een dikke knuffel en
Bedankt dat jullie zo lief en begripvol voor me zijn
Goed. Nog een beetje beduusd, maar vooral heel erg duf van de slaappil van gisteren. Straks naar een vriendin en dan knap ik zeker helemaal weer op.quote:
Fijn. Veel plezier bij je vriendin straksquote:Op donderdag 29 juni 2017 14:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Goed. Nog een beetje beduusd, maar vooral heel erg duf van de slaappil van gisteren. Straks naar een vriendin en dan knap ik zeker helemaal weer op.
Drama is voorbij
Mooi.quote:Op donderdag 29 juni 2017 14:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Goed. Nog een beetje beduusd, maar vooral heel erg duf van de slaappil van gisteren. Straks naar een vriendin en dan knap ik zeker helemaal weer op.
Drama is voorbij
Goed zo!quote:Op donderdag 29 juni 2017 15:00 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Fijn. Veel plezier bij je vriendin straks
Ik belde vandaag huisarts voor afspraak POH-GGZ ter overbrugging en kan dinsdag al terecht
Gelukkig! Ik ben blij voor jequote:Op donderdag 29 juni 2017 15:00 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Fijn. Veel plezier bij je vriendin straks
Ik belde vandaag huisarts voor afspraak POH-GGZ ter overbrugging en kan dinsdag al terecht
Wat is dat precies?quote:Op donderdag 29 juni 2017 15:00 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
De praktijkondersteuner van de huisarts (poh) die gespecialiseerd is in de ggz. Zeg maar eerstelijns ggz-hulp. Aangezien mn aanmelding voor ambulante woonbegeleiding (dat is tweedelijns) dus mis is gegaan en nog wel ff duurt voordat dat opgestart is. Zit nu al 3 maand helemaal zonder hulp en kan wel af en toe een gesprekje gebruiken voor het echt de verkeerde kant op gaatquote:
I see. Zijn wij dan niet er beter geschikt voor?quote:Op donderdag 29 juni 2017 18:49 schreef _Hestia_ het volgende:
Dankjullie
[..]
De praktijkondersteuner van de huisarts (poh) die gespecialiseerd is in de ggz. Zeg maar eerstelijns ggz-hulp. Aangezien mn aanmelding voor ambulante woonbegeleiding (dat is tweedelijns) dus mis is gegaan en nog wel ff duurt voordat dat opgestart is. Zit nu al 3 maand helemaal zonder hulp en kan wel af en toe een gesprekje gebruiken voor het echt de verkeerde kant op gaat
Nouja het is wel fijner om ook eens mensen IRL te spreken ipv alleen via internetquote:Op donderdag 29 juni 2017 18:51 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
I see. Zijn wij dan niet er beter geschikt voor?
Dat snap ik. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik m'n psych alleen maar via de mail zou spreken of door middel van fora. Hoe gaat het nu met je?quote:Op donderdag 29 juni 2017 19:09 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Nouja het is wel fijner om ook eens mensen IRL te spreken ipv alleen via internetMaar fora geven me zeker ook steun
Het gaat nog steeds een beetje moeizaam helaas. Had mezelf gisteren een schop onder mn kont gegeven en wel wat in het huishouden gedaan. Gisteravond had ik laatste avond van een cursus die ik doe. Vanochtend had ik vroeg al een afspraak, dus vannacht maar een slaappil genomen. Maar desondanks na die afspraak vanmorgen toch maar weer mn bed in gedoken en tot 14 uur geslapen. En daarna alleen even eten gekookt en de afwas gedaan, maar verder komt er niks uit mn handen.quote:Op donderdag 29 juni 2017 19:21 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik m'n psych alleen maar via de mail zou spreken of door middel van fora. Hoe gaat het nu met je?
Balen om dit allemaal te lezen. Wel goed van je dat je jezelf nog weet te motiveren. Mag ik vragen wat voor cursus je volgt? Je bent in ieder geval met iets bezig.quote:Op donderdag 29 juni 2017 19:40 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Het gaat nog steeds een beetje moeizaam helaas. Had mezelf gisteren een schop onder mn kont gegeven en wel wat in het huishouden gedaan. Gisteravond had ik laatste avond van een cursus die ik doe. Vanochtend had ik vroeg al een afspraak, dus vannacht maar een slaappil genomen. Maar desondanks na die afspraak vanmorgen toch maar weer mn bed in gedoken en tot 14 uur geslapen. En daarna alleen even eten gekookt en de afwas gedaan, maar verder komt er niks uit mn handen.
Kan het allemaal ook even niet relativeren en maak me gewoon ontzettend veel zorgen over van alles (vooral iets financieels, heb nu Wajong en vanaf januari word je dan met 5% gekort, wat zo'n 50 euro per maand is, terwijl ik nu al amper rond kom). Ik kan daar dan gewoon al zo van in paniek raken, en als ik me al zo kut voel dan komen er meteen ook weer van die suïciale gedachten voorbij waar ik het van de week al over had. Dus nouja, ben niet echt heel vrolijk momenteel dus
Dankjequote:Op donderdag 29 juni 2017 20:02 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Balen om dit allemaal te lezen. Wel goed van je dat je jezelf nog weet te motiveren. Mag ik vragen wat voor cursus je volgt? Je bent in ieder geval met iets bezig.
Ik kreeg afgelopen dinsdag te horen dat ik ook voor 5% word gekort vanaf januari 2018. Zelfs na een persoonlijk gesprek kon ik ze niet overtuigen. Het hakt er financieël flink in ja. Ik weet hoe je je voelt. Maar wij redden ons wel.
Welkom hier en je hebt jezelf dan aardig in de nesten gewerkt als ik het zo begrijp. Maar wel herkenbaar dat gedrag verder. Wat goed dat je die opname hebt gedaan en nu met ontslag ben. Fijn dat je er nu weer zin in hebt, al zal het bij momenten ook wel weer tegenvallen, dat echte levenquote:Op donderdag 29 juni 2017 20:12 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik denk dat ik mezelf hier ook maar eens zal gaan melden
Mijn diagnose is Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis met trekken van Afhankelijke Persoonlijkheidsstoornis. De afgelopen 10-12 jaar heb ik daar steeds meer last van gekregen (al is het ontstaan ervan waarschijnlijk nog veel eerder gebeurd). In het kort gezegd had ik veel angsten en durfde ik nergens verantwoordelijkheid voor te nemen en beslissingen te maken. Dat leidde er toe dat ik veel ging liegen. Ik durfde niet voor mijn mening uit te komen, had van te voren al ingevuld wat mensen van me zouden denken en zouden zeggen als ik iets zou aangeven en daarom zei ik alleen wat ik dacht dat men wilde horen. Om vervolgens in de praktijk niet te doen wat ik zei en dat op allerlei manieren verborgen houden. Met die instelling ging ik ook naar allerlei psychologen waardoor dat ook niks opleverde.
Uiteindelijk heb ik me aangemeld voor een intensievere behandeling en 3 maanden opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis (klinkt eigenlijk veel minder gezellig dan het is). Gisteren heb ik daar mijn ontslag gekregen, dus ik ga het echte leven weer in
![]()
Ik merk dat ik er echt zin in heb om weer te gaan werken enzo en dat is lang geleden
Dat klopt. Zo heb ik ooit een keer anderhalf jaar lang tegenover m'n ouders volgehouden dat ik een opleiding volgde, terwijl dat helemaal niet zo was. En aangezien ik nog bij ze woon ging ik vrolijk elke dag de deur uit en fotoshopte ik brieven met het logo van de hogeschool er boven enzo..quote:Op donderdag 29 juni 2017 20:23 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Welkom hier en je hebt jezelf dan aardig in de nesten gewerkt als ik het zo begrijp. Maar wel herkenbaar dat gedrag verder. Wat goed dat je die opname hebt gedaan en nu met ontslag ben. Fijn dat je er nu weer zin in hebt, al zal het bij momenten ook wel weer tegenvallen, dat echte levenKrijg je nog wel iets van nazorg of een deeltijdbehandeling ofzo? Succes
Wauw jeetje dat is wel heel wat dat je dat zolang hebt vol kunnen houden en ook logo's namaakte etc. Heb je het uiteindelijk zelf verteld of zijn ze er op een andere manier achter gekomen?quote:Op donderdag 29 juni 2017 23:13 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dat klopt. Zo heb ik ooit een keer anderhalf jaar lang tegenover m'n ouders volgehouden dat ik een opleiding volgde, terwijl dat helemaal niet zo was. En aangezien ik nog bij ze woon ging ik vrolijk elke dag de deur uit en fotoshopte ik brieven met het logo van de hogeschool er boven enzo..
Ik word in oktober 28, maar ik heb nog geen afgeronde opleiding (terwijl ik op m'n 17e mijn gymnasiumdiploma op zak had), de enige "echte" baan die ik tot nu toe gehad heb, heb gekregen door te liegen en ik woon nog bij m'n ouders aangezien ik nooit heb gedurfd om de verantwoordelijkheid te nemen en het huis uit te gaan. En natuurlijk had ik overal een goed smoesje voor.. Kortom, ja, ik heb er een aardig potje van gemaakt en eigenlijk ga ik nu pas echt beginnen met leven heb ik het idee.
De therapie biedt in de komende 3 maanden 4 terugkomdagen. Dan ben ik weer een hele dag op de instelling met een aantal van mijn oude groepsleden en krijgen we een aantal therapieën die we gedurende ons verblijf daar ook gehad hebben. En in die opnameperiode van 3 maanden zitten ook 4 avonden waarop je voor jou belangrijke personen kunt uitnodigen en die op die manier kunt betrekken bij je proces. Ik heb daar een van mijn beste vrienden voor uitgenodigd. Ik ken hem een jaar of 13, maar ik de afgelopen 3 maanden heb ik hem veel beter leren kennen dan in die 13 jaar daarvoor. We hebben echt heel veel gesprekken gehad de laatste maanden (weekenden was ik altijd thuis, dus dan zag ik hem vaak) en hij is heel kritisch en geïnteresseerd naar me. Ik ga dus ook heel veel aan hem hebben.
Uiteindelijk kwam er een echte brief van school binnen toen ik op vakantie was, met een mededeling over een mislukte inschrijving of iets in die richting (is een jaar of 7-8 geleden dat dit speelde, dus weet niet meer precies). Mijn vader heeft dezelfde voorletter als ik en dacht dat het voor hem was, aangezien hij in die periode ook veel op dezelfde hogeschool kwam voor z'n werkquote:Op donderdag 29 juni 2017 23:19 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Wauw jeetje dat is wel heel wat dat je dat zolang hebt vol kunnen houden en ook logo's namaakte etc. Heb je het uiteindelijk zelf verteld of zijn ze er op een andere manier achter gekomen?
Fijn dat je nog wel terugkomdagen hebt en die vriend zo goed hebt leren kennen de afgelopen maanden. Klinkt alsof je veel steun aan hem hebt en dat is alleen maar mooi
Ik herken je gevoel wel even. Ik had op mn 17e mn Havo-diploma en ben nu 30. Ook pas net klaar met therapie. Na 10 jaar relatie sinds november weer vrijgezel, net 2 maanden weer op mezelf wonen na 7 jaar samenwonen. Dus dat gevoel van dat het leven nu pas echt begint heb ik ook heel erg sterk. Alleen beetje jammer dat ik dus totaal geen idee heb wat ik nu moet dan
Jij wel een beetje een idee welke kant je op wil dan en hoe je dat zonder diploma voor elkaar wilt krijgen? Zonder diploma te photoshoppen
Zaten we een paar jaar geleden samen in de trein en leken we zelfs heel normaal, zijn we nu allebei ontwijkend en gek in de kopquote:Op donderdag 29 juni 2017 20:12 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik denk dat ik mezelf hier ook maar eens zal gaan melden
Mijn diagnose is Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis met trekken van Afhankelijke Persoonlijkheidsstoornis. De afgelopen 10-12 jaar heb ik daar steeds meer last van gekregen (al is het ontstaan ervan waarschijnlijk nog veel eerder gebeurd). In het kort gezegd had ik veel angsten en durfde ik nergens verantwoordelijkheid voor te nemen en beslissingen te maken. Dat leidde er toe dat ik veel ging liegen. Ik durfde niet voor mijn mening uit te komen, had van te voren al ingevuld wat mensen van me zouden denken en zouden zeggen als ik iets zou aangeven en daarom zei ik alleen wat ik dacht dat men wilde horen. Om vervolgens in de praktijk niet te doen wat ik zei en dat op allerlei manieren verborgen houden. Met die instelling ging ik ook naar allerlei psychologen waardoor dat ook niks opleverde.
Uiteindelijk heb ik me aangemeld voor een intensievere behandeling en 3 maanden opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis (klinkt eigenlijk veel minder gezellig dan het is). Gisteren heb ik daar mijn ontslag gekregen, dus ik ga het echte leven weer in
![]()
Ik merk dat ik er echt zin in heb om weer te gaan werken enzo en dat is lang geleden
Hehe, toen was ik ook al niet normaal hoorquote:Op donderdag 29 juni 2017 23:41 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Zaten we een paar jaar geleden samen in de trein en leken we zelfs heel normaal, zijn we nu allebei ontwijkend en gek in de kopWelkom!
Als die opleiding/financiële kant niet lukt kun je misschien daar nog werk in gaan zoekenquote:Op donderdag 29 juni 2017 23:47 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Hehe, toen was ik ook al niet normaal hoorIk zat toen denk ik in m'n anderhalf jaar fotoshoppen
Het staat nog niet tussen mijn vaardigheden op m'n cv bedenk ik me nuquote:Op donderdag 29 juni 2017 23:48 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Als die opleiding/financiële kant niet lukt kun je misschien daar nog werk in gaan zoeken
Haha dan zou ik het er maar snel opzettenquote:Op donderdag 29 juni 2017 23:55 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Het staat nog niet tussen mijn vaardigheden op m'n cv bedenk ik me nu
Zo, dat zijn nog eens interessante cursussen. Hopelijk kun je ze snel afronden. Heeft het nog geholpen om nieuwe mensen te leren kennen?quote:Op donderdag 29 juni 2017 20:11 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
DankjeDit was een cursus over lokale politiek en over lobbyen en debatteren etc. Ik heb een jaar Bestuurskunde gestudeerd en ben net verhuisd naar deze stad, dus leek me wel leuk om dan op deze manier meer over deze stad te leren en mensen te leren kennen enzo
En ik doe ook nog en thuiscursus journalistiek schrijven (moet ik nog 2 opdrachten voor en dan ben ik klaar) Idd om toch maar een beetje bezig te blijven.
Ja echt belachelijk, het is al geen vetpot, maar met die bezuiniging kom je gewoon ONDER bijstandsniveau
Wat doe je hier dan? Wegwezen!quote:Op vrijdag 30 juni 2017 10:11 schreef Elvi het volgende:
Ik heb dezelfde diagnose. Ontwijkend en afhankelijk. Alleen lijkt het erop dat het bij mij minder ernstig is dan bij jullie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |