abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171804720
Ik kreeg een brief dat er een slimme meter wordt aangelegd, of de datum goed was e.d. Maar niets over dat het een vrijwillige keuze is.
Hij is nu geinstalleerd en nu hoor ik allerlei verhalen van torenhoge kosten. Daar heb ik vroeger veel over gehoord, maar je denkt dat dat nu wel eens voorbij is. Blijkt dus niet zo te zijn.
Slimme meter, slim voor de energieleverancier maar niet voor de consument dus.
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 06:54:17 #2
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171804730
Die torenhoge kosten kwamen toch van meters wat niet in orde waren?
Dat zal toch wel opgelost zijn inmiddels neem ik aan.

Ik vind het super fijn dat ik een slimme meter heb. En bovendien een "must" i.v.m. contract :)
pi_171804738
Hou je de standen bij? Een buurvrouw van mij had 50% hogere kosten.

In de brief staat:
'Onlangs kreeg u van ons informatie over uw nieuwe, slimme elektriciteits- en gasmeter. In deze brief leest u wanneer de monteur graag langskomt.
Even verder:
Liever een nieuwe afspraak? En dan hoe je de afspraak kunt wijzigen in een andere datum.

Niets over het is vrijwillig, voor- en nadelen.

Ik vond al wel het woord 'graag' wat vreemd. Meestal schrijven ze niet dat ze 'graag' langskomen maar gewoon dat ze langskomen. 'Informatie over uw nieuwe elektriciteitsmeter' Hoezo uw??? Hele slinkse brief.
pi_171804744
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 06:54 schreef Atmoz het volgende:
Die torenhoge kosten kwamen toch van meters wat niet in orde waren?
Dat zal toch wel opgelost zijn inmiddels neem ik aan.

Ik vind het super fijn dat ik een slimme meter heb. En bovendien een "must" i.v.m. contract :)
'Slimme meter is onbetrouwbaar'
https://radar.avrotros.nl(...)er-is-onbetrouwbaar/
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 07:00:26 #5
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171804751
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 06:56 schreef Loekie1 het volgende:

Hou je de standen bij?
Nee, dat doet de slimme meter voor me :P En ik ga er vanuit dat die dat prima doet. (lijkt het ook op, zou niet weten waar ik me druk over moet maken).

quote:
Een buurvrouw van mij had 50% hogere kosten.
Dat is wel vervelend ja! En hoe is dat afgelopen dan?

quote:
In de brief staat:
'Onlangs kreeg u van ons informatie over uw nieuwe, slimme elektriciteits- en gasmeter. In deze brief leest u wanneer de monteur graag langskomt.
Even verder:
Liever een nieuwe afspraak? En dan hoe je de afspraak kunt wijzigen in een andere datum.

Niets over het is vrijwillig, voor- en nadelen.
Tja, dat doet de netbeheerder waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat niet iedereen "nee" zegt ertegen. Het is uiteindelijk veel beter/fijner om allemaal een slimme meter te hebben. En we gaan er toch naar toe dat "straks" iedereen zo'n ding heeft.

[edit]

quote:
Ik ben inderdaad bekend met dat verhaal.
Vervelend, dat zeker! Maar dat betekend niet dat er overal slechte meters hangen.
Ze zullen de slechte inmiddels wel al vervangen hebben neem ik aan?
pi_171804752
quote:
dat staat los van een slimme meter.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_171804757
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:00 schreef Pheno het volgende:

[..]

dat staat los van een slimme meter.
Foutje, ik bedoel deze:
https://radar.avrotros.nl(...)er-is-onbetrouwbaar/
pi_171804758
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:00 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat is wel vervelend ja! En hoe is dat afgelopen dan?

[..]

Zaak loopt.
pi_171804765
Beparing lijkt tegen te vallen, nu willen ze die slimme meters kwijt aan de consument voordat het helemaal spaak loopt.

De energiebesparing door huishoudens met een slimme meter blijft achter bij de verwachting. Terwijl er werd gerekend op een besparing van 3,5 procent, blijft die steken op minder dan 1 procent, blijkt uit een studie die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zaterdag heeft gepubliceerd.

In 2015 werd besloten dat alle woningen een slimme energiemeter krijgen. Inmiddels is bij een ruim een kwart van de 7 miljoen Nederlandse huishoudens deze slimme meter geïnstalleerd.

Door het tegenvallende effect komt ook de beoogde financiële opbrengst onder druk te staan. De totale vervangingsoperatie kost de overheid 3,3 miljard euro. Door 3,5 procent energiebesparing moest bijna 1,5 miljard euro worden terugverdiend, maar dat wordt dus niet gehaald.

https://frontpage.fok.nl/(...)eter-valt-tegen.html

Overheid is weer lekker bezig met verspillen. Hebben zich weer eens een oor laten aannaaien.
pi_171804773
quote:
[img]http://i.fokzine.n
[..]

Tja, dat doet de netbeheerder waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat niet iedereen "nee" zegt ertegen. Het is uiteindelijk veel beter/fijner om allemaal een slimme meter te hebben. En we gaan er toch naar toe dat "straks" iedereen zo'n ding heeft.

Ik noem dat misleiding.
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 07:06:25 #11
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171804775
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:04 schreef Loekie1 het volgende:
Beparing lijkt tegen te vallen, nu willen ze die slimme meters kwijt aan de consument voordat het helemaal spaak loopt.

De energiebesparing door huishoudens met een slimme meter blijft achter bij de verwachting. Terwijl er werd gerekend op een besparing van 3,5 procent, blijft die steken op minder dan 1 procent, blijkt uit een studie die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) zaterdag heeft gepubliceerd.

In 2015 werd besloten dat alle woningen een slimme energiemeter krijgen. Inmiddels is bij een ruim een kwart van de 7 miljoen Nederlandse huishoudens deze slimme meter geïnstalleerd.

Door het tegenvallende effect komt ook de beoogde financiële opbrengst onder druk te staan. De totale vervangingsoperatie kost de overheid 3,3 miljard euro. Door 3,5 procent energiebesparing moest bijna 1,5 miljard euro worden terugverdiend, maar dat wordt dus niet gehaald.

Overheid is weer lekker bezig met verspillen. Hebben zich weer eens een oor laten aannaaien.
Het besparen bevalt me zéér goed juist ^O^ Zonder slimme meter was ik 100% zeker weten duurder uit geweest. Lagere prijzen dan dit kan ik niet hebben. Allemaal dankzij de slimme meter. Ik zou absoluut niet zonder willen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:06 schreef Loekie1 het volgende:

Ik noem dat misleiding.
Zie een slimme meter als iets positiefs. Het is toch fijn om precies te weten wat je verbruikt? En door een slimme meter kunnen bepaalde leveranciers goedkopere prijzen dan ooit hanteren ^O^ Bovendien is het handig voor netbeheerders om hun netwerk op orde te krijgen/houden.
pi_171804782
3 miljard euro door de gootsteen. :|W
En de energieleverancier kan uitlezen wat hij blieft: mag het ietsje meer zijn?
pi_171804794
Ik hoor nog niemand over zonnepanelen. Heb je deze of ben je van plan ze te nemen, weiger dan de slimme meter.
pi_171804798
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:08 schreef Loekie1 het volgende:
3 miljard euro door de gootsteen. :|W
En de energieleverancier kan uitlezen wat hij blieft: mag het ietsje meer zijn?
Hoezo uitlezen wat ie wil? De standen kun jij toch ook gewoon lezen op die meter?
Ik heb er 2 weken terug eentje gekregen en mijn verbruik is niet veranderd, maar dit appartement heeft wel na 50 jaar eindelijk dag- en nachttarief.
Tot nu toe geen problemen ermee.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 07:17:57 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171804806
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:14 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik hoor nog niemand over zonnepanelen. Heb je deze of ben je van plan ze te nemen, weiger dan de slimme meter.
Ik heb dus een slimme meter, en er staan 18 panelen klaar om te installeren.

Aangezien ik de lage stroomtarieven wel fijn vind, ben ik dus blij met de slimme meter. Ook in combinatie met PV straks :)
pi_171804812
quote:
Ah, die worden dus al niet meer geleverd. Maar goed, ik hoef niet zo nodig over naar slimme meter. DIe paar keer in het jaar dat ik die kast in moet duiken gewapend met de camera op mijn telefoon kost me de kop niet.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_171804819
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:15 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Hoezo uitlezen wat ie wil? De standen kun jij toch ook gewoon lezen op die meter?

Het schijnt dat het energiebedrijf de stand kan beinvloeden. De monteur zei het zelf, hij zei dat ik het in de gaten moest houden dat het niet opeens heel hoog werd en waarom? Omdat het energiebedrijf er zelf wat bovenop kan doen. Dat zei ie. Oftewel ik moet nu elke maand bijhouden wat ik verbruik in plaats van een keer per jaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Loekie1 op 20-06-2017 07:35:49 ]
pi_171804833
In de brief staat: Onlangs kreeg u van ons informatie over uw (uw, ja ja) nieuwe, slimme elektriciteits- en gasmeter.

Maar ik kan me niets herinneren over die informatie die ik gekregen zou hebben. En waarom die informatie niet bij deze brief gevoegd?

Man man, wat ben ik er weer ingetuind.
pi_171804871
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:21 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Het schijnt dat het energiebedrijf de stand kan beinvloeden. De monteur zei het zelf, hij zei dat ik het in de gaten moest houden dat het niet opeens heel hoog werd. Oftewel ik moet nu elke maand bijhouden wat ik verbruik in plaats van een keer per jaar.
Ik hield het sowieso zelf al wekelijks bij, dus ik zie het direct als er wat veranderd.

Trust, but verify.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_171804879
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:33 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik hield het sowieso zelf al wekelijks bij, dus ik zie het direct als er wat veranderd.

Trust, but verify.
Jij loopt wekelijks naar de meterkast?

Laten ze dan in huis iets installeren zodat je het daar kan aflezen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Loekie1 op 20-06-2017 07:41:12 ]
pi_171804917
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Jij loopt wekelijks naar de meterkast?

Laten ze dan in huis iets installeren zodat je het daar kan aflezen.
Ik loop wekelijks de volle 3 meter van mijn bank naar de meterkast.

God o god wat een opgave :')
pi_171804919
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:42 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik loop wekelijks de volle 3 meter van mijn bank naar de meterkast.

God o god wat een opgave :')
Ik moet twintig meter lopen, sleutel mee, notitieblok mee, regenjas aan...
  dinsdag 20 juni 2017 @ 07:54:18 #23
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_171804978
quote:
De panelen blijven het gewoon net zo goed doen hoor. Die merken er niets van dat de stroom ineens door een andere meter gaat.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_171804999
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:04 schreef Loekie1 het volgende:

Dat de besparing door slimme meters in Nederland tegenvalt is omdat ze de halve set leveren.
Wie kijkt er nu iedere dag in z'n meterkast om te zien wat hij verbruikt?

In andere landen leveren ze bijvoorbeeld een "in-home display" waarmee je in je huiskamer je verbruik kan uitlezen waardoor je je veel bewuster bent van je verbruik. Ook is die informatie completer.

Daar is wel degelijk een goed resultaat behaald met slimme meters.
pi_171805017
quote:
Goed advies zeg.

Waarom eigenlijk?
pi_171805036
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:59 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Goed advies zeg.

Waarom eigenlijk?
Oude draaischijfmeters draaien gewoon terug en hebben geen "terugleverings" deel op de meter zitten.
pi_171805043
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:59 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Goed advies zeg.

Waarom eigenlijk?
Omdat salderen eindigend is. Maar niet wanneer je een 'domme' meter hebt. Die blijft altijd terugdraaien. Daarnaast maken ze geen onderscheid tussen dag en nachtstroom. Handig in het weekend.

De vraag is of de slimme meter niet verplicht wordt gesteld voor die tijd, maar waarom alvast opgeven?
pi_171805076
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 07:17 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik heb dus een slimme meter, en er staan 18 panelen klaar om te installeren.

Aangezien ik de lage stroomtarieven wel fijn vind, ben ik dus blij met de slimme meter. Ook in combinatie met PV straks :)
Het is hier juist om te doen. Automatisch "onbeperkt" salderen kan niet meer met zo'n meter met apart teruglevertelwerk. :) Het is veruit de slechtste optie.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171805078
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oude draaischijfmeters draaien gewoon terug en hebben geen "terugleverings" deel op de meter zitten.
Ah.

Dus als je een digitale meter hebt zonder teruglevertelwerk, dan kan je het beste de slimme meter weigeren zodat er magisch een oude draaischijfmeter verschijnt in je meterkast?

Duidelijk ^O^
pi_171805083
Mijn verbruik is met de slimme meter nagenoeg gelijk gebleven. Ik krijg elke 2 maanden een e-mail met daarin de nieuwe tussenstanden en de vergelijking ten opzichte van vorig jaren. Ik ben er niet ontevreden over.
I reject reality and substitute my own
pi_171805095
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:02 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Omdat salderen eindigend is. Maar niet wanneer je een 'domme' meter hebt. Die blijft altijd terugdraaien. Daarnaast maken ze geen onderscheid tussen dag en nachtstroom. Handig in het weekend.
Ah, maar mijn domme meter draait niet terug. Wat nu?

En geen onderscheid in dag en nachtstroom? Welke niet?
Ter info, ook de oude Ferraris meters zijn er met dubbel telwerk. En het actieve telwerk kan vaak ook terugdraaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Coritchando op 20-06-2017 08:19:54 ]
pi_171805104
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is hier juist om te doen. Automatisch "onbeperkt" salderen kan niet meer met zo'n meter met apart teruglevertelwerk. :) Het is veruit de slechtste optie.
Interessant.

Bij de oude Ferraris meters heb je natuurlijk niet te maken met begin en eindstanden. Dus dat is inderdaad helemaal onbeperkt, super handig.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:10:47 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805108
quote:
helaas,
Geen enkele analoge meter is goegekeurd voor teruglevering.
Op het moment dat de salderingsregeling komt te vervallen zijn dus alle mensen met zonnepanelen 'verplicht' om een digitale meter te nemen. Ik hoop voor je dat hij dan nog gratis is omdat je hem eerst geweigerd hebt.
Tot nooit .......
pi_171805232
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:10 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Interessant.

Bij de oude Ferraris meters heb je natuurlijk niet te maken met begin en eindstanden. Dus dat is inderdaad helemaal onbeperkt, super handig.
Als je met de draaischijfmeter maar niet onder de vorige gefactureerde stand komt dan is salderen "onbeperkt". Je betaalt er ook geen belasting over (de bulk van de kosten) omdat je het "virtueel" niet verbruikt heb. Dat is de geniale truc die alleen kan met zo'n Ferarris type.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:28:28 #35
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_171805237
Hier is de aankondiging ook al in de bus gevallen en wat mij betreft komen ze zo snel mogelijk. In mijn vorige woning had ik ook een slimme meter en ik vind het ideaal. Gewoon zelf de standen bijhouden dan zie je snel genoeg of er rare dingen gebeuren. In de 2 jaar of zo dat ik het ding had niets vreemds gemerkt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_171805261
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 06:46 schreef Loekie1 het volgende:
Ik kreeg een brief dat er een slimme meter wordt aangelegd, of de datum goed was e.d. Maar niets over dat het een vrijwillige keuze is.
Hij is nu geinstalleerd en nu hoor ik allerlei verhalen van torenhoge kosten. Daar heb ik vroeger veel over gehoord, maar je denkt dat dat nu wel eens voorbij is. Blijkt dus niet zo te zijn.
Slimme meter, slim voor de energieleverancier maar niet voor de consument dus.
Je hebt de meter nu dus al. Helaas, zou je gaan terugleveren dan zou, bij het vervallen van de salderingsregeling, je nog maar weinig terugvangen voor die teruggeleverde kWh's. (i.i.g. minder dan de afgenomen kWh's)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171805285
Echt "eerlijk" is het overigens niet, panelen met een terugdraaimeter: je bent dan eigenlijk aan het free-riden omdat je het elektriciteitsnet gebruikt als gratis accu :-) "Men" heeft dat liever niet....
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:34:12 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805296
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:27 schreef Bart2002 het volgende:
Als je met de draaischijfmeter maar niet onder de vorige gefactureerde stand komt dan is salderen "onbeperkt". Je betaalt er ook geen belasting over (de bulk van de kosten) omdat je het "virtueel" niet verbruikt heb. Dat is de geniale truc die alleen kan met zo'n Ferarris type.
Bij een digitale meter moet de teruggelever stand niet onder de verbruikstand komen. Dan heb je ook virtueel niets gebruikt en betaal je geen belasting. Ik snap wat echt het geniale niet aan een Ferarrismeter.
Tot nooit .......
pi_171805298
Zelf heb ik hem ook i.c.m. zonnepanelen. Omdat de gasmeter herrie maakte en toen hebben ze meteen de elektrameter vervangen. Stom dus.

99% kans dat de slimme meter verplicht wordt gesteld voordat salderen wordt afgeschaft. Maar er zitten geen voordelen aan dat ding dus gewoon weigeren. Die verhalen over extra kosten na weigeren geloof ik niet in.
pi_171805305
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij een digitale meter moet de teruggelever stand niet onder de verbruikstand komen. Dan heb je ook virtueel niets gebruikt en betaal je geen belasting. Ik snap wat echt het geniale niet aan een Ferarrismeter.
Er is echt een groot verschil. Denk er eens over na.
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 08:35:52 #41
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171805320
quote:

Voor mij is het de beste optie :)

Zoals gezegd: juist door die slimme meter betaal ik (zeer) lage energietarieven. Ik zie dat niet als slechte optie. De (meeste) stroom uit de PV panelen maak ik zelf wel op ;)
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:35:57 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805322
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:33 schreef Bart2002 het volgende:
Echt "eerlijk" is het overigens niet, panelen met een terugdraaimeter: je bent dan eigenlijk aan het free-riden omdat je het elektriciteitsnet gebruikt als gratis accu :-) "Men" heeft dat liever niet....
Dat doe je op dit moment met een digitale en slimme meter ook.
Tot nooit .......
pi_171805331
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:33 schreef Bart2002 het volgende:
Je betaalt toch ook voor (het gebruik van) het net?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171805332
Ik meen me te herinneren dat we deze discussie al eens eerder hebben gevoerd...
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:38:28 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805359
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Er is echt een groot verschil. Denk er eens over na.
Waar dan?
Ik lever in de zomertijd gewoon stroom aan het net.
Als ik het jaar begin staat mijn meter op 0 verbruik en 0 teruglever.
In de zomer lever ik terug en verbuik ik weinig.
Na de zomer staan de stand op:
100 verbruik en 500 teruglever.
In de winter verbruik ik meer.
stand:
1000 verbruik, 600 teruglever.

en wat betaal ik: 400
Ook betaal ik over 400 belasting en dergelijke.

waar zit nu het verschil.
Jij staat eerst op min 300, maar komt uiteindelijk op 400 uit. Net als ik.
Tot nooit .......
pi_171805368
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, ik heb al jaren zonnepanelen en alle 3 de meters gehad: Ferraris, domme digitale meter zonder teruglevering en een slimme meter.

Ik ben maar wat blij met de laatste.
pi_171805377
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:35 schreef Atmoz het volgende:
Zoals gezegd: juist door die slimme meter betaal ik (zeer) lage energietarieven.
Que?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:44:11 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805412
quote:
Zoals gezegd: juist door die slimme meter betaal ik (zeer) lage energietarieven.
En binnenkort kan je zelfs twee energieleveranciers nemen.
Een waar je verbruikt en 1 die graag jou zonnepanelen opwek koopt voor een groenlinkser zonder dak. Die betaald graag meer voor jouw stroom dan dat jij voor je kerncentrale energie betaald.
Tot nooit .......
pi_171805438
Als de rechter straks zegt dat die brief misleiding is, moeten alle slimme meters weer weggehaald worden.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:47:38 #50
152789 karr-1
pi_171805466
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:45 schreef Loekie1 het volgende:
Als de rechter straks zegt dat die brief misleiding is, moeten alle slimme meters weer weggehaald worden.
Op welk punt is het misleiding dan? Wie gaat er mee naar de rechter toe? En mocht het al toegekend worden dan krijg je gewoon een nieuwe brief met correcte info en ben je klaar. Er hoeft niets verwijderd te worden.
pi_171805489
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Op welk punt is het misleiding dan? Wie gaat er mee naar de rechter toe? En mocht het al toegekend worden dan krijg je gewoon een nieuwe brief met correcte info en ben je klaar. Er hoeft niets verwijderd te worden.
Gesuggereerd wordt dat het verplicht is en dat is het niet.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:50:25 #52
152789 karr-1
pi_171805505
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Gesuggereerd wordt dat het verplicht is en dat is het niet.
Een suggestie is iets anders dan een verplichting. En ja op dit moment kun je gewoon nee zeggen zonder gevolgen, je moet er alleen iets meer moeite voor doen.
pi_171805526
Waarom zou je dit niet willen vraag ik me af?
U MAD?
pi_171805556
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:52 schreef de_boswachter het volgende:
Omdat je geen afleessysteem in je huis krijgt en dus steeds naar de meter moet lopen.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:54:50 #55
152789 karr-1
pi_171805572
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Omdat je geen afleessysteem in je huis krijgt en dus steeds naar de meter moet lopen.
Hoe enorm groot is jou huis dan dat je dat te ver lopen vind? Ik ben vanuit elk willekeurig punt in mijn huis binnen 2 minuten bij de meter.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 08:55:29 #56
152789 karr-1
pi_171805582
quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:52 schreef de_boswachter het volgende:
Mensen zien een hoop spoken, halve waarheden en maken daar een eigen verhaal van. Elke verandering kent tegenstanders, het is niet anders.
pi_171805624
quote:

[..]

Voor mij is het de beste optie :)

Zoals gezegd: juist door die slimme meter betaal ik (zeer) lage energietarieven. Ik zie dat niet als slechte optie. De (meeste) stroom uit de PV panelen maak ik zelf wel op ;)
Maar waarom zou je met een slimme meter lagere tarieven betalen dan met een klassieke mechanische meter?

De argumentatie die ik van mijn energieleverancier en van de netbeheerder heb gekregen is niks waard. De voordelen die zij noemen zgelden namelijk ook voor een klassieke meter, als je maar zelf de moeite neemt om af en toe wat meterstanden op te schrijven. Over nadelen echter zwijgen ze, en die zijn er ook.

Zo wordt er met geen woord gerept over saldering en meet een mechanische meter op een andere manier, die iets voordeliger is dan een digitale meter. Wat voor mij het grootste struikelblok is, is het verzamelen en vastleggen van mijn verbruiksgegevens, zonder dat ik enig inzicht heb ik hoe en hoe lang die vastgelegd en gebruikt worden en hoe er met mijn privacy wordt omgegaan. Als iemand zich toegang weet te verschaffen tot die systemen is aan het energieverbruik precies te zien wie er wanneer met vakantie is, en dat lijkt me bijvoorbeeld nuttige informatie voor het inbrekersgilde.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 08:58:35 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:01:07 #58
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_171805665
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik kan die van mij gewoon in de woonkamer uitlezen en onderweg op mijn mobiel.

Sinds ik 5 jaar geleden de slimme meters heb geïnstalleerd zijn mijn energiekosten alleen maar gedaald en mijn inzicht gestegen.

De verhalen van "plots" hogere kosten hoor je altijd als meters vervangen worden. Ongeacht de nieuwe slim is of niet. Veel mensen realiseren zich dan niet dat het probleem ook de oude meter kan zijn, die misschien al jaren voordeel heeft gegeven door te weinig verbruik aan te geven.
So we just called him Fred
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:01:26 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805670
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:58 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Wat voor mij het grootste struikelblok is, is het verzamelen en vastleggen van mijn verbruiksgegevens.
Dat kan je gewoon uit laten schakelen.

Ze lezen dan alleen nog 1x per jaar de meter uit voor de eindafrekening.
De getallen die daar staan zijn niet anders dan dat je ze zo doorbellen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 20-06-2017 09:07:56 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:02:57 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805695
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:01 schreef FredvZ het volgende:
De verhalen van "plots" hogere kosten hoor je altijd als meters vervangen worden.
Ik herinner me zelfs iemand die plots hogere kosten had en wat acheraf een verkeerd afgestelde cv-ketel bleek. Het lichtpuntje had niet eens door dat zijn gasrekening was gestegen.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:03:04 #61
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171805699
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:40 schreef Bart2002 het volgende:

Que?
APX prijs. Lager zal het nooit worden :P

Met een draaischijfmeter betaal je per definitie teveel. Kan ook niet anders natuurlijk, maar dat is niet wat ik wil. Vandaar die fijne slimme meter :D
pi_171805787
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat kan je gewoon uit laten schakelen.

Ze lezen dan alleen nog 1x per jaar de meter uit voor de eindafrekening.
De getallen die daar staan zijn niet anders dan dat je ze zo doorbellen.

"Administratief uitgeschakeld" noemen ze dat. Mijn energieleverancier heeft me ondanks dat ik daar meerdere keren naar heb gevraagd nog steeds niet kunnen vertellen wat dat precies betekent. Ik wil 'm technisch uitgeschakeld hebben. Als er alleen een vinkje staat dat ze mijn gegevens niet zullen opslaan maar de verbinding staat nog steeds open en mijn data kunnen nog steeds naar buiten dan is dat onvoldoende.

/edit: als ze 'm 1 keer per jaar uitlezen voor de eindafrekening is dat al te veel. Uit is uit. Uit is niet uit, maar stiekem toch aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 09:12:32 ]
pi_171805827
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

APX prijs. Lager zal het nooit worden :P

Met een draaischijfmeter betaal je per definitie teveel. Kan ook niet anders natuurlijk, maar dat is niet wat ik wil. Vandaar die fijne slimme meter :D
Nou moet je toch even wat gaan onderbouwen. Je roept wat dingen waar ik vraagtekens bij zet, zoals het door jou onderstreepte stukje tekst. Waarom zou je met een slimme meter betere tarieven krijgen dan met een mechanische meter? Waarom? En dat "het niet anders kan" of dat dat "per definitie" zo is, is geen uitleg.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:11:41 #64
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805832
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

"Administratief uitgeschakeld" noemen ze dat. Mijn energieleverancier heeft me ondanks dat ik daar meerdere keren naar heb gevraagd nog steeds niet kunnen vertellen wat dat precies betekent. Ik wil 'm technisch uitgeschakeld hebben. Als er alleen een vinkje staat dat ze mijn gegevens niet zullen opslaan maar de verbinding staat nog steeds open en mijn data kunnen nog steeds naar buiten dan is dat onvoldoende.
Als mijn energieleverancier aangeeft dat het administratief is uitgeschakeld dan geloof ik dat gewoon. Ik kan trouwens op de meter zien wanneer er voor het laatst is uitgelezen. Ik zou niet weten waarom mijn leverancier zich niet aan de afspraak zou houden.

Ondertussen flikkeren wel wel alles op facebook en instagram, maar de gedacht dat mijn leverancier twee-maandelijks kan zien wat mijn verbruik is gaat iets te ver.
Tot nooit .......
pi_171805852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:55 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Mensen zien een hoop spoken, halve waarheden en maken daar een eigen verhaal van. Elke verandering kent tegenstanders, het is niet anders.
Over een tijd snijden die slimme meter gebruikers zichzelf toch in de vingers. Want dan moet er een controleur van bijv. Enexis bij hun als enige in de straat de standen van electrisch en gas komen opschrijven; krijgen ze gewoon een factuur incl. voorrijkosten in de bus.
Ben er 100% van overtuigd dat dit nog ooit gaat gebeuren. En terecht.
U MAD?
pi_171805875
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ondertussen flikkeren wel wel alles op facebook en instagram, maar de gedacht dat mijn leverancier twee-maandelijks kan zien wat mijn verbruik is gaat iets te ver.
Ik flikker helemaal niks op Facebook of Instagram. Dataveiligheid is een onderwerp waar ik me al ruim 30 jaar mee bezig houd, en de zorgen die ik heb zijn ook wel echt ergens op gebaseerd.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:19:08 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171805946
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik flikker helemaal niks op Facebook of Instagram. Dataveiligheid is een onderwerp waar ik me al ruim 30 jaar mee bezig houd, en de zorgen die ik heb zijn ook wel echt ergens op gebaseerd.
Mijn leverancier geeft aan dat ze de meter NIET uitlezen.
Op mijn meter kan ik zien wanneer de leverancier mijn meter heeft uitgelezen.
Hij moet dus wel heel dom zijn om het alsnog te doen lijkt me.

We hebben het hier over een energieleverancier, niet een partij als facebook die als doel heeft om data te verzamelen. Ik denk dat je nu gaat zeggen dat verbruiksdata waarde hebben, maar ik zou niet weten waarom een leverancier zijn afspraak met mij zou schenden. Zeker omdat ik een en ander kan controleren. Als ik ook maar een keer zou twijfelen over het uitlezen dan heb ik met twee schroeven die GPRS module eruit.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:19:15 #68
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171805948
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:

Nou moet je toch even wat gaan onderbouwen. Je roept wat dingen waar ik vraagtekens bij zet, zoals het door jou onderstreepte stukje tekst. Waarom zou je met een slimme meter betere tarieven krijgen dan met een mechanische meter? Waarom? En dat "het niet anders kan" of dat dat "per definitie" zo is, is geen uitleg.
Dat komt omdat de leverancier met behulp van die slimme meter precies kan zien wat er verbruikt wordt. Per uur (en eigenlijk per 15 min. maar zover is men nog niet) in plaats van per 2 maanden of per half jaar ofzo. Met een oude draaischijfmeter moet de leverancier dus maar zorgen dat hij sowieso niet te weinig vraagt aan de verbruiker. Er zit dus altijd marge op. Uiteraard ook vanwege het feit dat men nog wat winst wilt maken, maar ook omdat alle stroom van zo'n grote periode op één hoop wordt gegooid, en dat is dus een vééééél slechtere schatting dan dat je data van ieder uur hebt. Ik betaal gewoon per uur de juiste prijs. Daarom weet ik dat ik niet teveel betaal. Dat kun je dus ook omdraaien door te zeggen: mensen met een draaischijfmeter betalen dus wél teveel.

[edit]

quote:
3s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:12 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Over een tijd snijden die slimme meter gebruikers zichzelf toch in de vingers. Want dan moet er een controleur van bijv. Enexis bij hun als enige in de straat de standen van electrisch en gas komen opschrijven; krijgen ze gewoon een factuur incl. voorrijkosten in de bus.
Ben er 100% van overtuigd dat dit nog ooit gaat gebeuren. En terecht.
Je bedoeld weigeraars? Maar ik ben het inderdaad met je eens :Y
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:23:06 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806017
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Dat komt omdat de leverancier met behulp van die slimme meter precies kan zien wat er verbruikt wordt. Per uur (en eigenlijk per 15 min. maar zover is men nog niet) in plaats van per 2 maanden of per half jaar ofzo. Met een oude draaischijfmeter moet de leverancier dus maar zorgen dat hij sowieso niet te weinig vraagt aan de verbruiker. Er zit dus altijd marge op. Uiteraard ook vanwege het feit dat men nog wat winst wilt maken, maar ook omdat alle stroom van zo'n grote periode op één hoop wordt gegooid, en dat is dus een vééééél slechtere schatting dan dat je data van ieder uur hebt. Ik betaal gewoon per uur de juiste prijs. Daarom weet ik dat ik niet teveel betaal. Dat kun je dus ook omdraaien door te zeggen: mensen met een draaischijfmeter betalen dus wél teveel.
he Atomz, hier heb ik wel interesse in, ik heb er ook al naar gekeken.
Echter, ik wek al (120%) mijn energie zelf op in de zomermaanden en mijn echte verbruik overdag is nagenoeg 0, wanneer jij extreem weinig betaald en ik dus weinig terugkrijg.

Denk je dat ik dan alsnog uitkom? Hoe groot is het prijsverschil bij jouw tussen zomer en winter?
Tot nooit .......
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:27:46 #70
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806103
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Atmoz het volgende:
Je bedoeld weigeraars? Maar ik ben het inderdaad met je eens
Je kan tegenwoordig al je eigen meetbedrijf (meteropnemer) kiezen.
Reken maar dat er binnenkort meetbedrijven komen die voor heel weinig geld jouw dgitale meter willen opnemen.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:03 #71
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171806154
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:23 schreef Speekselklier het volgende:

he Atmoz, hier heb ik wel interesse in, ik heb er ook al naar gekeken.
Echter, ik wek al (120%) mijn energie zelf op in de zomermaanden en mijn echte verbruik overdag is nagenoeg 0, wanneer jij extreem weinig betaald en ik dus weinig terugkrijg.

Denk je dat ik dan alsnog uitkom? Hoe groot is het prijsverschil bij jouw tussen zomer en winter?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik precies betaal en dus ook niet wat het verschil is. Maar wat ik wel weet: in de winter is het duurder omdat dan de APX prijzen hoger zijn. Je moet het dan ook absoluut gedurende een jaar (of liefst natuurlijk nog langer) zijn. Het gemiddelde is waar het uiteindelijk om draait.

Hoe dat in jou situatie is weet ik niet. Je hebt dus al een slimme meter, right? Dan kan het sowieso geen kwaad om over te stappen naar een leverancier wat variabele uurprijzen hanteert. Ook daar gaat het sowieso ooit naartoe (zelfs kwartierprijzen) dus waarom dan niet nu al profiteren denk ik dan.
pi_171806155
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
We hebben het hier over een energieleverancier, niet een partij als facebook die als doel heeft om data te verzamelen. Ik denk dat je nu gaat zeggen dat verbruiksdata waarde hebben, maar ik zou niet weten waarom een leverancier zijn afspraak met mij zou schenden. Zeker omdat ik een en ander kan controleren. Als ik ook maar een keer zou twijfelen over het uitlezen dan heb ik met twee schroeven die GPRS module eruit.
Ik ga ook niet per se uit van kwader trouw, maar er zijn nou eenmaal talloze voorbeelden van dataverzamelingen met privacygevoelige gegevens die op een gegeven moment op straat liggen of in verkeerde handen terecht komen. Dat kan op tal van manieren gebeuren. De communicatie tussen systemen kan slecht beveiligd zijn, de opslag kan slecht beveiligd zijn, er kunnen medewerkers zijn die misbruik maken van de toegang tot de data, verloren laptops, usb-sticks, bugs in software, iemand die wegloopt bij zijn of haar computer en die vergeet te locken, etc. etc.

De historie wijst uit dat alle beheerders van dit soort systemen altijd zeggen dat de beveiliging op orde is en dat het risico op een datalek minimaal is. En toch zijn er legio voorbeelden waar achteraf gebleken is dat dat niet zo was. Daarom vertrouw ik mijn gegevens niet zomaar toe aan dat soort systemen, tenzij ik de mogelijkheid heb om ook een echte keuze te maken, gebaseerd op goede gronden, en die gaan verder dan de blauwe ogen van de beheerder van mijn data die zelf een groot belang heeft dat niet altijd hetzelfde belang is als mijn eigen belang, en soms zelf daarmee tegenstrijdig is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2017 09:30:39 ]
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:32:18 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806206
Dat klopt. Maar wat niet verzameld wordt kan ook niet op straat komen te liggen.
En als ik tegen mijn leverancier zeg dat hij niet mag verzamelen dan ga ik er vanuit dat hij dat niet doet.

Als de leverancier zegt dat hij wel verzameld maar het veilig doet dan heb je een punt.

En nogmaals, het zouden dan tweemaandelijkse verbruiktscijfers lekken, in plaats van jaarlijkse die je toch al moet doorgeven.
Tot nooit .......
  Knikkerking dinsdag 20 juni 2017 @ 09:32:24 #74
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_171806210
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:27 schreef Speekselklier het volgende:

Je kan tegenwoordig al je eigen meetbedrijf (meteropnemer) kiezen.
Ik weet dat dat bij grootverbruikers zo is inderdaad.

quote:
Reken maar dat er binnenkort meetbedrijven komen die voor heel weinig geld jouw dgitale meter willen opnemen.
Voor een consument zie ik daar het nut niet van in. De leverancier doet dit helemaal gratis voor je, dus daarom zou je daar iemand anders voor betalen dan?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:43 #75
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171806228
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 09:32 schreef Atmoz het volgende:
De leverancier doet dit helemaal gratis voor je,
Dacht je dat?
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: