Kijk maar naar de bijlmerramp.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:24 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
En hoe
En wat een treurnis weer.. Ik rij regelmatig langs een bijlmer-achtig flatgebouw waar maar geen einde aan komt, en moet er ook regelmatig aan denken dat daar gewoon een klein dorp aan mensen woont, en wat er allemaal wel niet fout kan gaan.
Arme kerels... die hebben vrijwel machteloos moeten toekijken. Keihard werken om toch zoveel mogelijk te blussen natuurlijk. Maar toch weten dat ze een heleboel mensen niet zouden kunnen redden.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:20 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Zit je dan, uitgeblust... letterlijk en figuurlijk
Brandveiligheid is zo ongeveer het eerste waar op bezuinigd wordt en dat is helaas echt geen Brits probleem.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
Het feit dat zo'n heel gebouw affikt heeft geen flikker te maken met één vuurtje. Dat soort dingen gebeuren dagelijks, ook in flats. Dat die hele flat is afgebrand komt waarschijnlijk door slecht onderhoud, bezuinigingen, en andere zaken grootschaliger dan één enkele misplaatse pan, ontploffende koelkast of samsung galaxy.
Ze mogen van geluk spreken dat het gebouw het niet begeven heeft, dan had het nog een veel groter probleem geweest, kijk maar naar 9/11.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:27 schreef Frutsel het volgende:
Vraag me sowieso af hoe lang het duurt voor ze in kaart hebben hoeveel mensen er überhaupt vermist zijn. Lijkt me een totale chaos daar nu.
Ik las dat ze het gebouw systematisch uitkammen. Zal dus wel minder chaotisch zijn dan het lijkt.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:27 schreef Frutsel het volgende:
Vraag me sowieso af hoe lang het duurt voor ze in kaart hebben hoeveel mensen er überhaupt vermist zijn. Lijkt me een totale chaos daar nu.
Yupquote:Op woensdag 14 juni 2017 14:28 schreef nixxx het volgende:
[..]
Arme kerels... die hebben vrijwel machteloos moeten toekijken. Keihard werken om toch zoveel mogelijk te blussen natuurlijk. Maar toch weten dat ze een heleboel mensen niet zouden kunnen redden.
Ik zou die job niet aankunnen.
Nope. Gelukkig las/hoorde ik van interviews dat er wel mensen waren met individuele rookmelders in hun woning, maar tegen die tijd was het voor velen al te laat... dan moet je gewoon, zeker in zo'n hoog gebouw, goed geregelde centrale alarmen hebbenquote:Op woensdag 14 juni 2017 14:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Brandveiligheid is zo ongeveer het eerste waar op bezuinigd wordt en dat is helaas echt geen Brits probleem.
Misschien aanleiding om verscherpte controles uit te voeren op daadwerkelijke bewoning en huiseigenaren verantwoordelijk gaan houden bij grootschalig misbruik, sommige groepen gaan daar wat vrijer mee om dan andere, en ontruimingsroutes zijn berekend op een gemiddeld aantal bewoners per flat. Plaats je groepen die gemiddeld genomen groter zijn zullen er aanvullende maatregelen moeten komen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:27 schreef Frutsel het volgende:
Stuk voor stuk helden die hulpverleners. Ik zou hun werk absoluut niet aankunnen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:28 schreef nixxx het volgende:
[..]
Arme kerels... die hebben vrijwel machteloos moeten toekijken. Keihard werken om toch zoveel mogelijk te blussen natuurlijk. Maar toch weten dat ze een heleboel mensen niet zouden kunnen redden.
Maar dat voorkomt dit soort rampen niet. Normaal gesproken zou bijvoorbeeld een keukenbrand er niet toe mogen leiden dat een heel gebouw een tientallen meters hoge fakkel wordt. Het aantal bewoners per flat heeft op de brandbaarheid van een gebouw geen invloed.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
Misschien aanleiding om verscherpte controles uit te voeren op daadwerkelijke bewoning en huiseigenaren verantwoordelijk gaan houden bij grootschalig misbruik, sommige groepen gaan daar wat vrijer mee om dan andere, en ontruimingsroutes zijn berekend op een gemiddeld aantal bewoners per flat. Plaats je groepen die gemiddeld genomen groter zijn zullen er aanvullende maatregelen moeten komen.
quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:42 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Maar dat voorkomt dit soort rampen niet. Normaal gesproken zou bijvoorbeeld een keukenbrand er niet toe mogen leiden dat een heel gebouw een tientallen meters hoge fakkel wordt. Het aantal bewoners per flat heeft op de brandbaarheid van een gebouw geen invloed.
quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
Het feit dat zo'n heel gebouw affikt heeft geen flikker te maken met één vuurtje. Dat soort dingen gebeuren dagelijks, ook in flats. Dat die hele flat is afgebrand komt waarschijnlijk door slecht onderhoud, bezuinigingen, en andere zaken grootschaliger dan één enkele misplaatse pan, ontploffende koelkast of samsung galaxy.
Helden. Allemaal.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:28 schreef nixxx het volgende:
[..]
Jawel joh, alwetende, gewoon een combinatie van factoren en slechte goedkope bouw. En het gebruik van blijkbaartochnietzo brandvertragende materialen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:26 schreef motorbloempje het volgende:
Toegankelijkheid van vluchtwegen, en het weghouden van brandbaar materiaal in doorgangen staat wel in direct verband tot het aantal slachtoffers. Was de brand daarmee voorkomen? Nee natuurijk niet, de verspreiding van de brand heeft een bouwkundige oorzaak. Was het aantal gewonden/doden minder geweest, ja die aanname durf ik wel te maken als mensen die uit het pand hebben weten te vluchten melding maken geblokkeerde trappen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:42 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Maar dat voorkomt dit soort rampen niet. Normaal gesproken zou bijvoorbeeld een keukenbrand er niet toe mogen leiden dat een heel gebouw een tientallen meters hoge fakkel wordt. Het aantal bewoners per flat heeft op de brandbaarheid van een gebouw geen invloed.
Ik heb ook geleerd dat je binnengangen van elkaar afgesloten moest houden door deuren te sluiten om zodoende dr luchttoevoer af te snijden.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Toegankelijkheid van vluchtwegen, en het weghouden van brandbaar materiaal in doorgangen staat wel in direct verband tot het aantal slachtoffers. Was de brand daarmee voorkomen? Nee natuurijk niet, de verspreiding van de brand heeft een bouwkundige oorzaak. Was het aantal gewonden/doden minder geweest, ja die aanname durf ik wel te maken als mensen die uit het pand hebben weten te vluchten melding maken geblokkeerde trappen.
Heel slim vooral doen, maar als er een heftige brand is dan veranderen ruimtes (denk aan muren die breken, en deuren kapot branden) dan krijg je dus wel tocht/trek en zal een gebouw simpelweg afbranden.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:59 schreef Hdero het volgende:
[..]
Ik heb ook geleerd dat je binnengangen van elkaar afgesloten moest houden door deuren te sluiten om zodoende dr luchttoevoer af te snijden.
Vooral om het idee van gescheiden compartimenten in stand te houden, deuren in gangen zijn veelal brandvertragend uitgevoerd. Bij een goed beheer van de compartimenten kan een binnenbrand noit zo snel om zich heen grijpen.quote:Op woensdag 14 juni 2017 14:59 schreef Hdero het volgende:
[..]
Ik heb ook geleerd dat je binnengangen van elkaar afgesloten moest houden door deuren te sluiten om zodoende dr luchttoevoer af te snijden.
Vergeet ook niet dat de koelkast zelf op menig oud en nieuw vuur altijd de grote kaskraker was met zijn enorme brandbaarheid.quote:Op woensdag 14 juni 2017 15:05 schreef Martinovibes het volgende:
Ik denk dat een koelkast in theorie best wel zou kunnen hoor
Koelkast vliegt in brand en staat bij het raam , in de omgeving van de koelkast staan brandbare zaken
Het raam barst door de hitte en de vlammen steken de blijkbaar brandbare beplating aan de buitenkant aan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |