abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 juni 2017 @ 23:12:08 #76
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_171760381
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 22:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-zorgen-voor-opvang

Vervanging regelen kost waarschijnlijk meer tijd dan dat uurtje. Tot zover de staking.
Alle kosten doorsluizen naar het ministerie. Dat voelen ze veel harder dan dat symbolische uurtje.
Life is what you make it.
pi_171777632
Alles wat er mis is met het onderwijs wordt op een hoop gegooid en dan wordt er weer gedemonstreerd. Dit is waar men voor demonstreert:

- Meer salaris.
- Minder werkdruk.
- Een oplossing voor het tekort aan leraren.

Allereerst het salaris. Docenten hebben geen slecht salaris. Ik heb een vriend die afgestudeerd bouwkundige is aan de TU Delft. Eerst was hij werkloos, waarna hij voor nauwelijks meer dan het minimumloon via een detacheringsbureau bij een architectenbureau terecht is gekomen. En dan zie je bij meer hogeropgeleiden, die voor een habbekrats hun eerste baantje vervullen.

Docenten hebben een prima aanvangssalaris en hebben de mogelijkheid om door te groeien door middel van schalen. Wat in de praktijk vaak gewoon betekent: lang blijven zitten waar je zit. Daarbij hebben docenten niet alleen veel vakanties, maar worden deze ook nog eens doorbetaald.

Dan het punt van de werkdruk, als je het mij vraagt is dit het punt waarop ze het meest te klagen hebben. Een docent is er om voor de klas te staan en de kinderen te onderwijzen. Niet om een hele administratie bij te houden of de school schoon te maken. Een beetje administratie en schoonmaakwerk horen erbij, maar dat moet niet een te grote last worden.

Dan het lerarentekort. Vaak wordt dit gekoppeld aan het salaris. Ik denk dat het anders is. Het lerarenvak is een afgesloten kast. Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt. Dat betekent dus een studie volgen (en betalen) en dan vrijwel onbetaald stage lopen. Dat is voor zij-instromers nauwelijks te doen, want op een gegeven moment kom je op de leeftijd dat je de huur moet betalen en een gezin moet onderhouden.

Dat gaat in het bedrijfsleven een stuk makkelijker. Zien ze het in je zitten, maar heb je niet perse de juiste opleiding? Dan hebben ze vaak prima traineeprogramma's, zodat je tenminste betaald aan de slag kan.

Moet er dan helemaal geen geld bij? Daar ben ik het ook niet mee eens. Er kan best gericht geïnvesteerd worden. Zoals in meer leraren voor kleinere klassen, dat betekent ook minder werkdruk en meer aandacht voor de leerling. Ook het eerder genoemde traineetraject is een oplossing om het lerarentekort tegen te gaan. Simpelweg meer geld is in het verleden al geprobeerd, en heeft eigenlijk nooit echt geholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 18-06-2017 21:29:53 ]
pi_171784154
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:08 schreef luxerobots het volgende:
Dan het lerarentekort. Vaak wordt dit gekoppeld aan het salaris. Ik denk dat het anders is. Het lerarenvak is een afgesloten kast. Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt. Dat betekent dus een studie volgen (en betalen) en dan vrijwel onbetaald stage lopen. Dat is voor zij-instromers nauwelijks te doen, want op een gegeven moment kom je op de leeftijd dat je de huur moet betalen en een gezin moet onderhouden.

Dat gaat in het bedrijfsleven een stuk makkelijker. Zien ze het in je zitten, maar heb je niet perse de juiste opleiding? Dan hebben ze vaak prima traineeprogramma's, zodat je tenminste betaald aan de slag kan.
Goed punt. Vroeger was (bij mijn weten) dit veel beter geregeld, toen kreeg je heel behoorlijk betaald als leraar in opleiding. Nu ben je in de praktijk gewoon een goedkope arbeidskracht, want je stagebegeleider krijgt gewoon andere klassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2017 09:47:16 ]
  maandag 19 juni 2017 @ 17:59:08 #79
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171794417
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:08 schreef luxerobots het volgende:
Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt.
Het is dan ook een écht beroep. Niet zo maar iets dat 'je er even bij doet'.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_171794968
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Waarom zijn er dan bijna geen leraren meer te vinden in onderbouw?
pi_171795334
quote:
3s.gif Op maandag 19 juni 2017 17:59 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het is dan ook een écht beroep. Niet zo maar iets dat 'je er even bij doet'.
Probeer zijn stukkie anders nog eens te lezen. En dan niet alleen dat ene zinnetje.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2017 18:44:35 ]
  maandag 19 juni 2017 @ 19:08:34 #82
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171795848
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Ga het maar even een paar jaar zelf doen, voordat je oordeelt.

Terecht dat ze meer salaris willen. Eigenlijk zouden ze er 30% bij moeten krijgen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 19 juni 2017 @ 19:48:35 #83
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171796664
quote:
17s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:44 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Probeer zijn stukkie anders nog eens te lezen. En dan niet alleen dat ene zinnetje.
De rest zijn de standaardvooroordelen. Daar ga ik niet meer op in. Wil je werkelijk mijn mening daarover weten? Scroll even naar voren in het topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_171796767
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 19:48 schreef Moonah het volgende:

[..]

De rest zijn de standaardvooroordelen. Daar ga ik niet meer op in. Wil je werkelijk mijn mening daarover weten? Scroll even naar voren in het topic.
Hij zegt: maak het aantrekkelijker en betaalbaar om leraar te worden, met name voor zij-instromers. Volgens mij heb je daar in dit topic niets over gezegd, maar misschien heb ik last van de hitte en lees ik er overheen.

En ja, er zijn regelingen om goedkoper een lerarenopleiding te volgen, maar die stagevergoeding is in veel gevallen een lachertje. Dus dat wordt interessant als je er best voor open staat docent te worden maar een hypotheek te betalen hebt en twee kinderen en een labrador ook drie keer per dag moeten eten (vooruit, de hond twee keer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')