Alles wat er mis is met het onderwijs wordt op een hoop gegooid en dan wordt er weer gedemonstreerd. Dit is waar men voor demonstreert:
- Meer salaris.
- Minder werkdruk.
- Een oplossing voor het tekort aan leraren.
Allereerst het salaris. Docenten hebben geen slecht salaris. Ik heb een vriend die afgestudeerd bouwkundige is aan de TU Delft. Eerst was hij werkloos, waarna hij voor nauwelijks meer dan het minimumloon via een detacheringsbureau bij een architectenbureau terecht is gekomen. En dan zie je bij meer hogeropgeleiden, die voor een habbekrats hun eerste baantje vervullen.
Docenten hebben een prima aanvangssalaris en hebben de mogelijkheid om door te groeien door middel van schalen. Wat in de praktijk vaak gewoon betekent: lang blijven zitten waar je zit. Daarbij hebben docenten niet alleen veel vakanties, maar worden deze ook nog eens doorbetaald.
Dan het punt van de werkdruk, als je het mij vraagt is dit het punt waarop ze het meest te klagen hebben. Een docent is er om voor de klas te staan en de kinderen te onderwijzen. Niet om een hele administratie bij te houden of de school schoon te maken. Een beetje administratie en schoonmaakwerk horen erbij, maar dat moet niet een te grote last worden.
Dan het lerarentekort. Vaak wordt dit gekoppeld aan het salaris. Ik denk dat het anders is. Het lerarenvak is een afgesloten kast. Je komt er eigenlijk alleen maar tussen als je een lerarenopleiding afrondt. Dat betekent dus een studie volgen (en betalen) en dan vrijwel onbetaald stage lopen. Dat is voor zij-instromers nauwelijks te doen, want op een gegeven moment kom je op de leeftijd dat je de huur moet betalen en een gezin moet onderhouden.
Dat gaat in het bedrijfsleven een stuk makkelijker. Zien ze het in je zitten, maar heb je niet perse de juiste opleiding? Dan hebben ze vaak prima traineeprogramma's, zodat je tenminste betaald aan de slag kan.
Moet er dan helemaal geen geld bij? Daar ben ik het ook niet mee eens. Er kan best gericht geïnvesteerd worden. Zoals in meer leraren voor kleinere klassen, dat betekent ook minder werkdruk en meer aandacht voor de leerling. Ook het eerder genoemde traineetraject is een oplossing om het lerarentekort tegen te gaan. Simpelweg meer geld is in het verleden al geprobeerd, en heeft eigenlijk nooit echt geholpen.
[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 18-06-2017 21:29:53 ]