abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171555839
Leerlingen op sommige scholen krijgen 27 juni een uur minder les. Leraren leggen die dag een uur het werk neer, om de hoge werkdruk aan te kaarten. De actie is een initiatief van PO in Actie.

Die groep lanceert vandaag een petitie voor ouders. "We hebben van alles geprobeerd in onze strijd voor meer salaris en minder werkdruk", zegt de groep. "Dit is inmiddels geen onderwijsprobleem meer, maar een maatschappelijk probleem."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)nderwijs-gaan-staken

Beleidsmakers moeten meer van de docent uitgaan in plaats van het kind. Je kunt wel van alles voor het kind bedenken dat de docent moet regelen, maar als de docent het niet trekt, heb je niets. Het verhaal van de Keulse pot.
Een docent kan alleen functioneren als die ontspannen voor de klas staat, anders is ie in een mum van tijd opgebrand.
  donderdag 8 juni 2017 @ 19:54:54 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_171555887
Alsof leraren het zwaar hebben :') Ze hebben enorm veel vakantie
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_171555921
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:54 schreef Nikonlover het volgende:
Het punt is dat ze veel te veel moeten en te weinig eigen controle hebben over wat ze doen. Als ze bijv. een paar probleemkinderen in de klas hebben, moeten ze daar continu over rapporteren.
  donderdag 8 juni 2017 @ 19:56:31 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_171555929
Ik heb geen idee hoeveel werkdruk een basisschool leraar heeft. Dacht altijd dat het wel meeviel.

Ik heb meer medelijden met leraren op de middelbare scholen, en dan met name op het vmbo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 8 juni 2017 @ 19:57:11 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171555954
quote:
Dan hebben we die maar vast gehad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171555984
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je continu gespannen voor de klas staat, helpen die extra weken vakantie niet. Ik ken toevallig een paar basisschooldocenten. De verhalen zijn niet mis. Terwijl ze eigenlijk het vak hartstikke leuk vinden. Maar ze moeten tegenwoordig alles verantwoorden wat ze doen omdat Den Haag dat wil. Alles draait om het kind en de docent daar wordt niet aan gedacht.
  Forum Admin donderdag 8 juni 2017 @ 20:01:47 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171556071
Volgens mij hebben ze wel veel "vrij" maar besteden ze veel van die vrije tijd indirect of direct weer aan hun werk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:01:50 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_171556073
quote:
Ik heb ooit eens een basisschooldocente als vriendin gehad. Van die 12 weken vakantie blijft na allerlei verplichte werkzaamheden hooguit 6 weken over.
Tijdens de weken waarin les werd gegeven werkte ze minimaal 50 uur (lesgeven, nakijken, voorbereiden, ouderavonden etc).
En tegen 2/3 van het salaris wat ik met 40 uur werken als ICT consultant verdiende (met daarbij nog de goodies, zoals auto/laptop/telefoon van de zaak)

Dus ja, terecht dat ze gaan staken.
Dat zeg ik dan ook al jaren tegen elke basisschooldocent die ik tegenkom: gooi de tent gewoon eens twee weken dicht, dan raakt het land vanzelf wel zo ontwricht dat de overheid geen andere keus heeft dan de omstandigheden voor docenten te verbeteren.
So we just called him Fred
pi_171556096
quote:
Dan ga jij het toch ook gewoon doen?

Nederland heeft echt zo'n mazzel dat mensen in het BO zo'n plichtsbesef hebben, want anders waren de scholen al veel eerder een paar weken dichtgegaan. Echt schandalig tegen welke vergoeding die mensen werken. En dan hebben we het nog niet eens over de werkdruk.
pi_171556144
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan ga jij het toch ook gewoon doen?

Nederland heeft echt zo'n mazzel dat mensen in het BO zo'n plichtsbesef hebben, want anders waren de scholen al veel eerder een paar weken dichtgegaan. Echt schandalig tegen welke vergoeding die mensen werken. En dan hebben we het nog niet eens over de werkdruk.
Het is volgens mij net als in de zorg waar op een gegeven moment alles bijgehouden en opgeschreven moest worden. Dat werkt voor geen meter.
pi_171556167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:56 schreef Harvest89 het volgende:
Ik heb geen idee hoeveel werkdruk een basisschool leraar heeft. Dacht altijd dat het wel meeviel.

Ik heb meer medelijden met leraren op de middelbare scholen, en dan met name op het vmbo.
Je hebt liever 30 stuiterende 4-jarigen om je heen dan 15 stuiterende pubers waar je een gesprek mee kunt voeren?

Ik geef ze groot gelijk, lekker een uurtje rust in de drukste periode van het jaar.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:07:47 #12
399258 Mommychilgrad
houdt van vijgen
pi_171556230
Terecht.
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:09:07 #13
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_171556265
quote:

[..]

Ga anders eens bij een big four werken.

Dan lach je om het beroep van docent.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:09:26 #14
346939 Janneke141
pi_171556276
quote:
14s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:05 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Je hebt liever 30 stuiterende 4-jarigen om je heen dan 15 stuiterende pubers waar je een gesprek mee kunt voeren?

Beter stoppen we met het vergelijken van die twee. Je komt er toch niet uit, en daarnaast is het ook geen wedstrijd. De een komt beter tot haar recht tussen de kleuters, en de ander tussen de pubers. Ik durf niet te beweren wat makkelijker is, het moet je gewoon liggen.
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:10:12 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_171556297
quote:
14s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:05 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Ik geef ze groot gelijk, lekker een uurtje rust in de drukste periode van het jaar.
Tsja nu je het zegt, die 4-jarige stuiterende kinderen lijken me erger.

Maar goed, ik ben dan ook geen fan van kinderen, ik vind ze erg irritant, en dom.

Maar neem aan dat een basisschool leraar het leuk vindt om met kleine kids te werken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_171556595
Ach ik ken iemand die juist vanuit het bedrijfsleven het basis onderwijs in is gegaan en die snapt niet waar al die collega's zich druk om maken. Volgens hem zijn ze niks gewend en is het met goed plannen allemaal makkelijk te doen.

Hij gaf aan dat er idd collega's zijn die elke dag thuis nakijk werk doen in de avond en in de weekenden, hij zelf doet dat niet of nauwelijks. Time Management is volgens hem een onbekend fenomeen in het onderwijs. je moet wel veel rapporteren, dat was hem ook tegengevallen maar hij was uit zijn oude werk niet anders gewend, dus hij kon er goed mee omgaan.
  Moderator / Miss SHO donderdag 8 juni 2017 @ 20:21:50 #17
22592 crew  Ole
pi_171556651
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Beter stoppen we met het vergelijken van die twee. Je komt er toch niet uit, en daarnaast is het ook geen wedstrijd. De een komt beter tot haar recht tussen de kleuters, en de ander tussen de pubers. Ik durf niet te beweren wat makkelijker is, het moet je gewoon liggen.
helemaal waar!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:26:18 #18
346939 Janneke141
pi_171556815
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:20 schreef alopio het volgende:
Ach ik ken iemand die juist vanuit het bedrijfsleven het basis onderwijs in is gegaan en die snapt niet waar al die collega's zich druk om maken. Volgens hem zijn ze niks gewend en is het met goed plannen allemaal makkelijk te doen.

Hij gaf aan dat er idd collega's zijn die elke dag thuis nakijk werk doen in de avond en in de weekenden, hij zelf doet dat niet of nauwelijks. Time Management is volgens hem een onbekend fenomeen in het onderwijs. je moet wel veel rapporteren, dat was hem ook tegengevallen maar hij was uit zijn oude werk niet anders gewend, dus hij kon er goed mee omgaan.
Voor het werk dat je met de kookwekker kan doen is dit wat mij betreft helemaal waar. Ik kom zelf ook vanuit het bedrijfsleven (al werk ik nu in het VO, niet in het PO), en de tijd die je kwijt bent aan het doen van je werk is, over het hele jaar genomen, echt niet meer dan in een bedrijf.

Werkdruk komt echter ook van andere dingen dan veel werk te doen hebben. De verantwoordelijkheid voor het welzijn van leerlingen drukt zwaar voor nogal wat leerkrachten. Het gevoel dat je voor die-en-die leerling meer zou kunnen of moeten doen, laat je niet altijd los buiten kantooruren.
Overigens is dat probleem nauwelijks op te lossen.
pi_171557151
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor het werk dat je met de kookwekker kan doen is dit wat mij betreft helemaal waar. Ik kom zelf ook vanuit het bedrijfsleven (al werk ik nu in het VO, niet in het PO), en de tijd die je kwijt bent aan het doen van je werk is, over het hele jaar genomen, echt niet meer dan in een bedrijf.

Werkdruk komt echter ook van andere dingen dan veel werk te doen hebben. De verantwoordelijkheid voor het welzijn van leerlingen drukt zwaar voor nogal wat leerkrachten. Het gevoel dat je voor die-en-die leerling meer zou kunnen of moeten doen, laat je niet altijd los buiten kantooruren.
Overigens is dat probleem nauwelijks op te lossen.
En dan heb je nog de ouders van de leerlingen, die vinden dat hun kind niet goed behandeld wordt etc.
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:03:25 #20
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171558210
27 juni wordt er gestaakt omdat er een dreigend tekort is aan basisschoolleerkrachten. Dat is nu al voelbaar, maar men schat dat in 2025 dit tekort is gegroeid tot 10.000.
Daarmee is het dus een probleem voor de maatschappij. Goed onderwijs, goede zorg en veiligheid zijn imo de pijlers waar onze samenleving op is gebouwd.

Ja,er is veel werkdruk. Ja, er is veel (onnodige..) administratie. Ja, er is zogenaamd veel vakantie (waarvan je de helft gebruikt om te overleggen met je collega's, leerlingen door te spreken, plannen te schrijven, je lokaal te poetsen, thema's voor te bereiden en achterstallige administratie bij te werken). Onderwijs is een vak van pieken en dalen.

Om een lerarentekort aan te pakken zal het beroep aantrekkelijker moeten worden gemaakt. O.a. door een fatsoenlijk salaris en betere werkomstandigheden. Als je van de havo komt en je kunt kiezen tussen een opleiding tot basisschoolleerkracht of een gelijkwaardige HBO-opleiding tot tweedegraads docent voortgezet onderwijs, scheelt je dat op termijn 1000 euro bruto per maand.
Daarnaast worden er steeds hogere eisen gesteld aan leerkrachten. Zo is het streven van Sander Dekker dat in 2020 een derde van de basisschoolleerkrachten een master heeft behaald. Maar geen salarisverhoging...

Dáárom moet het salaris omhoog. Mensen worden nu weggejaagd en over 10 jaar zijn de maatschappelijke problemen niet te overzien.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:04:00 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_171558235
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:35 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En dan heb je nog de ouders van de leerlingen, die vinden dat hun kind niet goed behandeld wordt etc.
Op zich niets mis mee. Als de leerkracht van mijn zoon hem niet goed behandelt sta ik ook aan het bureau. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_171558310
quote:

[..]

Inderdaad. _O-
pi_171558464
Overigens staken ze niet zozeer omdat ze per se zelf meer salaris willen, maar vooral omdat ze van mening zijn dat de kwaliteit van het onderwijs zwaar onder druk staat. Er zijn simpelweg te weinig leraren, waardoor de overige leraren te veel taken op zich moeten nemen. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Er staan momenteel veel onbevoegden voor de klas en de klassen worden ook steeds groter.
Het beroep is ook niet (meer) aantrekkelijk. Ze willen vooral dat daar iets aan gedaan wordt.
  Moderator / Miss SHO donderdag 8 juni 2017 @ 21:11:05 #24
22592 crew  Ole
pi_171558483
Heb net een nieuwe baan op HBO bemachtigd. Mede omdat ik doctoraal/ master heb. Minder werkdruk en kleine klassen. Op lager onderwijs krijg je daar niemand voor vrees ik.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_171558735
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd opvat: ik heb ontzettend veel respect voor leraren in het PO vanwege de doelgroep, ik zou het niet kunnen. Ik vind de ongelijkheid in de salarissen raar, een kennis van mij werkt fulltime in het PO en verdient evenveel als zijn vrouw die parttime in het VO werkt.

Daarnaast vind ik het raar dat men er vanuit gaat dat VO veel zwaarder is, terwijl ik het niet vergelijkbaar vind. Het is precies wat je zegt, het moet je liggen. Ik ben niet geschikt voor het PO, wel voor het tweedegraads gebied.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')