abonnement Unibet Coolblue
pi_171552067
Hi allemaal,

Zeer waarschijnlijk is hier al een topic over, maar deel graag even mijn eigen verhaal.

Ik ben nu 26 jaar en ervaar de hierboven beschreven angst de afgelopen weken/maanden vrij 'veel' en intenser dan ooit. Bang zijn voor de dood is een emotie die waarschijnlijk iedereen - behalve de extreme positievelingen en meest steady mensen onder ons - ooit weleens ervaren. Ik weet alleen niet waar het bij mij nu zo opeens vandaan komt.

In mijn leven tot nu toe heb ik moeten dealen met allerlei onderwerpen zoals iedereen die waarschijnlijk wel tegenkomt. Denk aan liefdesverdriet, verboden liefdes, studiestress, werkstress en ga zo maar door. Twee jaar geleden kreeg mijn vader 'opeens' een hartaanval. Hij was gewoon 'gezond', leefde gezond en buiten enkele cholesterolpilletjes was er niets speciaals aan de hand. Het was dus vrij heftig dat juist hij opeens op de grond lag op een vrij jonge leeftijd (57). Hij kreeg die avond - en wij stonden erbij - maar liefst 7 infarcten, maar heeft het wonderbaarlijk genoeg overleefd zonder een 'schrammetje'. Zelfs zijn hart is echt oké. Iedereen blij, iedereen leeft door. Enige tijd toen heb ik doorgebracht beseffende hoe bijzonder en waardevol het leven is, hoe we die moeten waarderen, hoe je zelfs de wind die door de bomen raast kunt waarderen. Even voelde ik die pure levenswijze. Na een paar maandjes is dat echter weer overgegaan in de gang van zaken zoals de meesten dit ervaren. Werkstress, geldstress, met tussendoor een paar fijne vakanties en momenten met mijn lief.

Juist nu alles een beetje op de rit lijkt te komen (qua liefde, woning, geld, leuke baan, vrienden), bekruipt mij steeds meer die angst voor de dood. Al zie ik maar een pietluttig ding, dan denk ik al dat ik ernstig ziek ben. Mijn bescheiden vliegangst heeft zich ontpopt in een extreme vorm, waarbij ik letterlijk heel de vliegreis aan het paniekeren ben en stewardessen mij moeten kalmeren. Hoogtevrees heeft een extreme vorm aangenomen en ik ben ook voor familieleden bang dat zij ziek worden en overlijden.

Deze gedachtes wisselen zich uiteraard ook af met gewoon blije dagen waarbij ik er niet aan denk, maar ook bij momenten dat ik dankbaar ben voor het leven en gezondheid. Maar toch stoort het mij dat ik deze gevoelens steeds meer ervaar en ik weet niet goed hoe ik daar rust in kan krijgen. Want het begint dus ook soms mijn dagelijks leven te beïnvloeden en ook mijn vriend zegt dat ik soms wat doemdenkerig bezig ben...

Hebben jullie tips? Zou het voorval met mijn vader er nu pas 'uit komen'? Of is dit gewoon een fase die iedereen doorloopt in meer of mindere mate?
  donderdag 8 juni 2017 @ 17:13:35 #2
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_171552476
quote:
Juist nu alles een beetje op de rit lijkt te komen (qua liefde, woning, geld, leuke baan, vrienden), bekruipt mij steeds meer die angst voor de dood.
Dit heb ik ook zo ervaren toen dat bij mij het geval was. Juist omdat het leven beter werd, werd ik (tijdelijk) banger om dat weer te verliezen op wat voor manier dan ook. De dood is daarvan natuurlijk de meest definitieve manier dus ook het meest angstaanjagend.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_171552669
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:59 schreef mayonaisee het volgende:
Al zie ik maar een pietluttig ding, dan denk ik al dat ik ernstig ziek ben.
Hoi nog niet heel het topic gelezen, komt later, maar wat je hebt hoeft niet ook altijd perse heel negatief te zijn hoor, kijk een mens heeft een afweer systeem in zijn lichaam, wat als dat afweer systeem nu eens NIET bang zou zijn voor een ziekte? Dan zou je lichaam wellicht eerder denken : owww die zweer of die bacterie? laat maar even zitten, want ben nu even aan het relaxen, komt later wel,,,,,
pi_171555170
Was dat 1 van de eerste die in je omgeving stierf? Ik heb een paar keer een sterfgeval van dichtbij meegemaakt, de eerste keer had ik dat ook. Nu interesseert het mij niet veel meer, ik ben liever de eerste die de pijp uit gaat in mijn omgeving ipv de laatste. Ik heb geen zin om iedereen achterover te zien vallen en dan als laatste over te blijven.
pi_171555851
Het enige wat je -denk ik- kan doen is nu genieten en je bedenken dat hoe lang je ook leeft je daar toch weinig invloed op hebt. Je kunt 'zomaar' een hartaanval krijgen zoals je vader, je kunt ook morgen onder een auto komen en dan dood zijn, en je kunt ook heel gezond 90 worden en rustig inslapen. Maar dat weet je niet. Ik snap je angst, alleen je hebt er toch geen invloed op. Dus beter geniet je van wat er nu is en van de tijd die je gegund is.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar ik denk dat je met een beter gevoel op je leven terugkijkt als je hebt genoten dan wanneer je je druk maakte over wanneer het je tijd zou zijn.
pi_171568855
Ik heb dit ook een tijd gehad in m'n twintiger jaren. Als de gesprekken gingen over de toekomst had ik een heel sterk gevoel dat ik dat allemaal niet mee zou maken. Deels ook ingegeven door (fysieke) klachten waarvan ik niet weet of deze oorzaak of gevolg waren.

Ik ben opgegroeid zonder vader. Deze is overleden toen ik 5 jaar oud was. Met zijn vader (mijn opa dus) had ik een hele hechte band. Deze is midden vorig decennium overleden na een ziekbed van een paar maanden. In die periode kreeg ik ook ineens klachten. Ik herinner me dat ik op de begrafenis voor het eerst iets voelde in m'n onderbuik waarna ik jaren het idee had dat dit weleens darmkanker kon zijn. Ik was echter te bang om dit te laten onderzoeken. Tegenwoordig voel ik het nog maar zelden en heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met een koemelkallergie die m'n darmen actief maakt. Ook kreeg ik in die periode voor mijn gevoel hartklachten. Drukkend gevoel op de borst. Pijn als ik de autogordel omhad. 's nachts een drukkende pijn waardoor ik af en toe m'n vriendin wakker maakte uit angst dat ik een hartaanval kreeg. Uiteindelijk mee naar de huisartsenpraktijk gegaan toen het op een vrijdagavond weer hevig opspeelde. De diagnose was vrij snel gemaakt; chronische hyperventilatie. En het frappante is dat toen ik dat wist, de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Sindsdien nog zelden dit gevoel gehad.

Kort samenvattend; bij mij gebeurde er ook iets heftigs waarna ik een angst voor de dood ontwikkelde. Dit is echter na een aantal jaar zo goed als verdwenen en ben ik zelden nog bezorgd.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_171584779
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:53 schreef DoubleDip het volgende:
Het enige wat je -denk ik- kan doen is nu genieten en je bedenken dat hoe lang je ook leeft je daar toch weinig invloed op hebt. Je kunt 'zomaar' een hartaanval krijgen zoals je vader, je kunt ook morgen onder een auto komen en dan dood zijn, en je kunt ook heel gezond 90 worden en rustig inslapen. Maar dat weet je niet. Ik snap je angst, alleen je hebt er toch geen invloed op. Dus beter geniet je van wat er nu is en van de tijd die je gegund is.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar ik denk dat je met een beter gevoel op je leven terugkijkt als je hebt genoten dan wanneer je je druk maakte over wanneer het je tijd zou zijn.
Ik vind dit een heel logische maar wel heel fijne reactie. Vooral het laatste. Want inderdaad, beter maar genieten en accepteren dat ongelukken in veel meer hoeken zit dan degene die ik nu voor ogen zie, maar wel genieten dan niet accepteren en bang leven. Ik wil wel positief terug kunnen kijken als ik bewust het einde nader. Ik hoop echt dat ik snel deze fase achter me kan laten...
pi_171584811
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:07 schreef Multatilu het volgende:
Ik heb dit ook een tijd gehad in m'n twintiger jaren. Als de gesprekken gingen over de toekomst had ik een heel sterk gevoel dat ik dat allemaal niet mee zou maken. Deels ook ingegeven door (fysieke) klachten waarvan ik niet weet of deze oorzaak of gevolg waren.

Ik ben opgegroeid zonder vader. Deze is overleden toen ik 5 jaar oud was. Met zijn vader (mijn opa dus) had ik een hele hechte band. Deze is midden vorig decennium overleden na een ziekbed van een paar maanden. In die periode kreeg ik ook ineens klachten. Ik herinner me dat ik op de begrafenis voor het eerst iets voelde in m'n onderbuik waarna ik jaren het idee had dat dit weleens darmkanker kon zijn. Ik was echter te bang om dit te laten onderzoeken. Tegenwoordig voel ik het nog maar zelden en heeft het hoogstwaarschijnlijk te maken met een koemelkallergie die m'n darmen actief maakt. Ook kreeg ik in die periode voor mijn gevoel hartklachten. Drukkend gevoel op de borst. Pijn als ik de autogordel omhad. 's nachts een drukkende pijn waardoor ik af en toe m'n vriendin wakker maakte uit angst dat ik een hartaanval kreeg. Uiteindelijk mee naar de huisartsenpraktijk gegaan toen het op een vrijdagavond weer hevig opspeelde. De diagnose was vrij snel gemaakt; chronische hyperventilatie. En het frappante is dat toen ik dat wist, de klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Sindsdien nog zelden dit gevoel gehad.

Kort samenvattend; bij mij gebeurde er ook iets heftigs waarna ik een angst voor de dood ontwikkelde. Dit is echter na een aantal jaar zo goed als verdwenen en ben ik zelden nog bezorgd.
Oh, dit is zo herkenbaar, echt... Ik heb namelijk sinds ik die angst voor de dood heb ook heel veel last van hartkloppingen, precies zoals jij ze omschrijft. En telkens bang dat je ernstig ziek bent, terwijl het gewoon stresssymptomen zijn enz.

Heel erg bedankt voor je reactie, het is zo fijn om te zien dat ik niet alleen hier ben en dat het zeer waarschijnlijk ook (snel) weer overgaat... Dat maakt het leven wel zo aangenaam.
pi_171585063
Herkenbaar ja, heb ik sinds de laatste jaren ook met toenemende mate last van. Het uit zich ook in de raarste angsten, zoals voor voorbijvliegende vliegtuigen, autorijden, het fietsen en lopen langs autowegen, het in de buurt staan bepaalde machines op werkplekken bij vorige banen, etc. Ik loopt tegen de dertig aan maar heb geen (recente) sterfgevallen meegemaakt, dus ik kan niet zo goed duiden waar het vandaan komt. Misschien heeft het er mee te maken dat de waan van de jongvolwassen die zichzelf onsterfelijk achte aan het wegebben is - en dat we nog een manier moeten vinden om met de nieuwe realisatie, dat we wel degelijk sterfelijk zijn, om te gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2017 22:35:27 ]
  vrijdag 9 juni 2017 @ 23:07:40 #10
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_171586132
Angst is een slechte raadgever, dus ga niet proberen je onvermijdelijke dood te vermijden. Religie of new age gelul gaat niet helpen. Dat is het enige advies dat ik kan geven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_171612539
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 22:32 schreef LelijKnap het volgende:
Herkenbaar ja, heb ik sinds de laatste jaren ook met toenemende mate last van. Het uit zich ook in de raarste angsten, zoals voor voorbijvliegende vliegtuigen, autorijden, het fietsen en lopen langs autowegen, het in de buurt staan bepaalde machines op werkplekken bij vorige banen, etc. Ik loopt tegen de dertig aan maar heb geen (recente) sterfgevallen meegemaakt, dus ik kan niet zo goed duiden waar het vandaan komt. Misschien heeft het er mee te maken dat de waan van de jongvolwassen die zichzelf onsterfelijk achte aan het wegebben is - en dat we nog een manier moeten vinden om met de nieuwe realisatie, dat we wel degelijk sterfelijk zijn, om te gaan.
Dat zal er inderdaad ook wel mee te maken hebben. Je bent jong en denkt dat je en de mensen om je heen onsterfelijk bent/zijn. Ook al weet je dat de dood er is, toch voel je dat op dat moment niet op die manier. Disneyfilms zorgen voor een sprookjesachtig idee van de wereld - ondanks dat er ook heftige scènes zijn in bv. The Lion King ;-) - maar dat valt op een gegeven moment uit elkaar. Door dingen die je meemaakt of simpelweg ziet. Hoewel we vervolgens weten hoe beter het is om gewoon te accepteren dat de dood 'erbij hoort', is dat even lastig. Ik hoop, net als anderen, dat ik daar - en jij ook! - me snel in kan berusten.
pi_171612544
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:07 schreef Fir3fly het volgende:
Angst is een slechte raadgever, dus ga niet proberen je onvermijdelijke dood te vermijden. Religie of new age gelul gaat niet helpen. Dat is het enige advies dat ik kan geven.
Je hebt gelijk... 1 seconde dacht ik: ah, daarom hangen mensen zo aan geloof of een bepaald idee... Maar nee, ik ben toch echt te nuchter, daarvoor.
pi_171615620
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 10:27 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Je hebt gelijk... 1 seconde dacht ik: ah, daarom hangen mensen zo aan geloof of een bepaald idee... Maar nee, ik ben toch echt te nuchter, daarvoor.
Volgens mij ben je niet bang voor de dood, maar bang om niet in controle te zijn?
  donderdag 15 juni 2017 @ 22:35:24 #14
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_171720891
Dit is een onderwerp wat me de laatste jaren ook ineens is bezig gaan houden. Ik snap je punt echt helemaal. Ik ben zelf ook 26 en misschien hoort het gewoon bij de leeftijd en het feit dat ik veel nadenk, maar het leven is zo kort.

Hoe meer ik realiseer hoe speciaal het leven is, des te meer ik nadenk over het feit dat het ooit over is, dat iedereen die ik ken, dat alles wat mij mij maakt, al mijn ervaringen die me vormen en belangrijk zijn, ooit weg zijn.

Ik weet niet waarom het me zo raakt en boeit, maar opzich is het logisch. Als mens ben je als een van de weinige diersoorten echt bewust van het feit dat je ooit sterft, maar toch ben je er relatief weinig mee bezig. Gek toch, zoiets fundamenteels?

Ik ben in mijn eigen geval blij dat het in een soort positieve melancholie ontaard. Het is heel dubbel. Aan de ene kant heb ik dingen waarmee ik worstel, waarmee ik dwars zit. Aan de andere kant heb ik dingen die me gelukkig maken, maar het besef dat ik het hele spectrum mee kan en mag maken is eigenlijk zo bijzonder. Nog zo veel kansen, zo veel ervaringen voor het weer voor eeuwig donker wordt.

Soms denk ik dat er iets mis is met me. Dit zou me niet zo moeten boeien, maar toch. Ik wil zien waar dit heen gaat. Een nieuwe kijk op het leven misschien?
Ignorance is bliss
pi_171721254
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:59 schreef mayonaisee het volgende:

Hebben jullie tips? Zou het voorval met mijn vader er nu pas 'uit komen'? Of is dit gewoon een fase die iedereen doorloopt in meer of mindere mate?
Wat mij persoonlijk wel heeft geholpen is de gedachte aan het alternatief:

Zou je werkelijk oneindig lang willen leven?

Wellicht dat dit in eerste instantie een aangename gedachte lijkt... maar probeer je eens voor te stellen wat dat nu eigenlijk betekent. Het betekent dat je alles wat je mogelijk kunt doen een oneindig aantal keer zult doen. Je kunt geen potje klaverjassen of schaken of je hebt de exacte uitkomst al een keer eerder meegemaakt.

Persoonlijk vind ik dat helemaal geen aantrekkelijke gedachte.

Wat dat betreft kan ik de aflevering Death Wish van Star Trek Voyager wel aanraden... waarin een wezen - Q - niets liever zou willen dan een einde aan zijn leven maken. Waarom? Omdat hij in exact die situatie zit: alles is al gedaan, alles is al gezegd. De rest komt neer op eindeloze herhaling.

En als dat het niet doet, dan zijn dit wijze woorden van Neil deGrasse Tyson die ik erg kan waarderen:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171736455
Het Boeddhisme biedt zinvolle handvaten om leren om te gaan met onze sterfelijkheid. Het Tibetaanse boek van leven en sterven van Sogyal Rinpoche kan ik je aanraden. In het kort leert 'het Boeddhisme' dat angst voor de dood gebaseerd is op een misverstand omtrent ons zelfbeeld.
-
pi_171741786
quote:
3s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij persoonlijk wel heeft geholpen is de gedachte aan het alternatief:

Zou je werkelijk oneindig lang willen leven?

Wellicht dat dit in eerste instantie een aangename gedachte lijkt... maar probeer je eens voor te stellen wat dat nu eigenlijk betekent. Het betekent dat je alles wat je mogelijk kunt doen een oneindig aantal keer zult doen. Je kunt geen potje klaverjassen of schaken of je hebt de exacte uitkomst al een keer eerder meegemaakt.

Persoonlijk vind ik dat helemaal geen aantrekkelijke gedachte.

Wat dat betreft kan ik de aflevering Death Wish van Star Trek Voyager wel aanraden... waarin een wezen - Q - niets liever zou willen dan een einde aan zijn leven maken. Waarom? Omdat hij in exact die situatie zit: alles is al gedaan, alles is al gezegd. De rest komt neer op eindeloze herhaling.

En als dat het niet doet, dan zijn dit wijze woorden van Neil deGrasse Tyson die ik erg kan waarderen:

Oneindig of eeuwig leven lijkt mij wel wat en oneindige herhaling daar hoef je niet bang voor te zijn. In de wiskunde zijn er oneindig problemen om op te lossen bijvoorbeeld.
Alleen een mens is niet gebouwd om lang te leven, maar m.b.v. de techniek moet het in de toekomst wel mogelijk zijn.
Dus dat biedt mij geen troost
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 16:23:36 #18
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171752769
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:56 schreef Haushofer het volgende:
In het kort leert 'het Boeddhisme' dat angst voor de dood gebaseerd is op een misverstand omtrent ons zelfbeeld.
Verklaar je nader Haushofer, want ik denk niet dat Mayonesee iets aan deze uitspraak heeft. Op zijn minst zou je moeten zeggen wat dat misverstand is.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 16:27:45 #19
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171752830
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 22:52 schreef Oud_student het volgende:
Oneindig of eeuwig leven lijkt mij wel wat en oneindige herhaling daar hoef je niet bang voor te zijn. In de wiskunde zijn er oneindig problemen om op te lossen bijvoorbeeld.
Alleen een mens is niet gebouwd om lang te leven, maar m.b.v. de techniek moet het in de toekomst wel mogelijk zijn.
Dus dat biedt mij geen troost
Klopt. Het lijkt er op dat in de nabije toekomst mensen honderden jaren zullen kunnen leven, en als dat eenmaal kan zit je op de trein van de technologie die je wellicht een eeuwigheid in dit leven kan bezorgen.

https://www.amazon.com/Tr(...)1487F8JESEZT2N9E6FHG

Wie weet wordt het in de toekomst niet zo zeer de vraag hoe je je leven kan verlengen maar hoe je het kan stoppen. Ook van die wiskundige problemen krijg je denk ik ooit wel genoeg, na het zoveelste probleem opgelost te hebben.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171752895
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 16:27 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Klopt. Het lijkt er op dat in de nabije toekomst mensen honderden jaren zullen kunnen leven, en als dat eenmaal kan zit je op de trein van de technologie die je wellicht een eeuwigheid in dit leven kan bezorgen.

https://www.amazon.com/Tr(...)1487F8JESEZT2N9E6FHG

Wie weet wordt het in de toekomst niet zo zeer de vraag hoe je je leven kan verlengen maar hoe je het kan stoppen. Ook van die wiskundige problemen krijg je denk ik ooit wel genoeg, na het zoveelste probleem opgelost te hebben.
Dat laatste was maar een voorbeeld om aan te tonen dat het niet tot een (eeuwige) herhaling hoeft te komen. Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om machine en mens te fuseren, zodat er steeds meer mogelijk wordt.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 16:55:25 #21
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171753152
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 16:32 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat laatste was maar een voorbeeld om aan te tonen dat het niet tot een (eeuwige) herhaling hoeft te komen. Daarnaast zal het ook mogelijk zijn om machine en mens te fuseren, zodat er steeds meer mogelijk wordt.
Klopt, zie Kurzweil en anderen. Maar daarom. Dat betekent toch eeuwige herhaling in verschillende vormen. Geen transcendentie. En dat is toch waar het menselijk denken naar streeft volgens mij. Een volgende stap...

Het alternatief is uitdoven of zo, a la Molurus. Hij kan natuurlijk zomaar gelijk hebben, maar uiteindelijk is het een kwestie van bepaalde aannames, die in dit geval zo cultureel en temporeel bepaald zijn dat ze behoorlijk dubieus zijn.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171754616
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 16:23 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Verklaar je nader Haushofer, want ik denk niet dat Mayonesee iets aan deze uitspraak heeft. Op zijn minst zou je moeten zeggen wat dat misverstand is.
In het boeddhisme wordt het begrip "shunya" gehanteerd: er is volgens de boeddhistische leer niet zoiets als een inherent, onafhankelijk bestaan van iets. Wij dichten ons "ik" echter wel een inherent, afhankelijk bestaan toe, en dit leidt tot angst voor de dood en allerlei andere soorten lijden.
-
pi_171756349
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 22:24 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Ik vind dit een heel logische maar wel heel fijne reactie. Vooral het laatste. Want inderdaad, beter maar genieten en accepteren dat ongelukken in veel meer hoeken zit dan degene die ik nu voor ogen zie, maar wel genieten dan niet accepteren en bang leven. Ik wil wel positief terug kunnen kijken als ik bewust het einde nader. Ik hoop echt dat ik snel deze fase achter me kan laten...
Wat ook kan helpen is deze gedachte:

Toen je nog niet verwekt was door je ouders, bestond je nog niet. Dood zijn is ook niet-bestaan.
Niet bestaan is helemaal niet eng. Ieder van ons heeft miljarden jaren niet bestaan.
Dus als jouw tijd gekomen is , is alles weer bij het oude.
en de periode daartussen? Maak er wat moois van! Veel succes! Zo te horen ben je al goed bezig.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_171757484
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 20:29 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Wat ook kan helpen is deze gedachte:

Toen je nog niet verwekt was door je ouders, bestond je nog niet. Dood zijn is ook niet-bestaan.
Niet bestaan is helemaal niet eng. Ieder van ons heeft miljarden jaren niet bestaan.
Dus als jouw tijd gekomen is , is alles weer bij het oude.
en de periode daartussen? Maak er wat moois van! Veel succes! Zo te horen ben je al goed bezig.
Dank je! Jij maakt het zo eenvoudig, eigenlijk. Zoveel mogelijk genieten is de enige en beste optie die er is. Thanks x
pi_171757526
quote:
3s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij persoonlijk wel heeft geholpen is de gedachte aan het alternatief:

Zou je werkelijk oneindig lang willen leven?

Wellicht dat dit in eerste instantie een aangename gedachte lijkt... maar probeer je eens voor te stellen wat dat nu eigenlijk betekent. Het betekent dat je alles wat je mogelijk kunt doen een oneindig aantal keer zult doen. Je kunt geen potje klaverjassen of schaken of je hebt de exacte uitkomst al een keer eerder meegemaakt.

Persoonlijk vind ik dat helemaal geen aantrekkelijke gedachte.

Wat dat betreft kan ik de aflevering Death Wish van Star Trek Voyager wel aanraden... waarin een wezen - Q - niets liever zou willen dan een einde aan zijn leven maken. Waarom? Omdat hij in exact die situatie zit: alles is al gedaan, alles is al gezegd. De rest komt neer op eindeloze herhaling.

En als dat het niet doet, dan zijn dit wijze woorden van Neil deGrasse Tyson die ik erg kan waarderen:

Nu je het zo stelt, inderdaad... Waarom willen we eigenlijk niet dood? Omdat het onbekend is, omdat we er geen controle over hebben, omdat we anderen niet willen 'missen' (ook al voel je dat niet als je zelf dood bent). Maar wat je zegt, zet me wel aan het denken. Wil je wel oneindig leven en dat alles maar herhaling wordt en minder bijzonder? Goeie, thanks!!
  zaterdag 17 juni 2017 @ 22:18:28 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171758811
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 21:16 schreef mayonaisee het volgende:

[..]

Nu je het zo stelt, inderdaad... Waarom willen we eigenlijk niet dood? Omdat het onbekend is, omdat we er geen controle over hebben, omdat we anderen niet willen 'missen' (ook al voel je dat niet als je zelf dood bent). Maar wat je zegt, zet me wel aan het denken. Wil je wel oneindig leven en dat alles maar herhaling wordt en minder bijzonder? Goeie, thanks!!
:)

En zoals Tyson zegt: als je leven oneindig is, waarom zou je uberhaupt nog opstaan 's-ochtends? Wat je ook wou gaan doen kan morgen ook wel.

Het is juist de eindigheid van het leven die mensen motiveert om iets te bereiken in het leven. Om zo veel mogelijk met dat leven te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 17-06-2017 22:26:30 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171772053
Als iemand nog inspiratie wil opdoen, moet je dit lezen:

http://historiek.net/de-memoires-van-casanova/54663/
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_171773942
quote:
3s.gif Op donderdag 15 juni 2017 22:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij persoonlijk wel heeft geholpen is de gedachte aan het alternatief:

Zou je werkelijk oneindig lang willen leven?

Wellicht dat dit in eerste instantie een aangename gedachte lijkt... maar probeer je eens voor te stellen wat dat nu eigenlijk betekent. Het betekent dat je alles wat je mogelijk kunt doen een oneindig aantal keer zult doen. Je kunt geen potje klaverjassen of schaken of je hebt de exacte uitkomst al een keer eerder meegemaakt.

Persoonlijk vind ik dat helemaal geen aantrekkelijke gedachte.

Wat dat betreft kan ik de aflevering Death Wish van Star Trek Voyager wel aanraden... waarin een wezen - Q - niets liever zou willen dan een einde aan zijn leven maken. Waarom? Omdat hij in exact die situatie zit: alles is al gedaan, alles is al gezegd. De rest komt neer op eindeloze herhaling.

En als dat het niet doet, dan zijn dit wijze woorden van Neil deGrasse Tyson die ik erg kan waarderen:

Dit vind ik een erg geruststellende en mooie gedachte. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 18 juni 2017 @ 18:08:19 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171774265
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 17:52 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dit vind ik een erg geruststellende en mooie gedachte. :)
Het is ieg een andere en meer positieve manier om te kijken naar de eindigheid van het leven. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 18 juni 2017 @ 19:17:43 #30
224960 highender
Travellin' Light
pi_171775394
Alleen een beetje jammer dat de samenleving een dergelijke visie nog niet kan accepteren / waarderen. Off-topic. I know.
pi_171778562
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:59 schreef mayonaisee het volgende:
..
Je bent net zoveel waard als de afwezigheid van een stuurfout van een tegenligger.
Of, zoals jij ervaren hebt, de afwezigheid van een fataal hartfalen.

Je kan er heel weinig aan doen, en als het gebeurt, gebeurt het.
Welke woorden je er verder allemaal ook aan vuil maakt.
Dus, leef zolang het duurt, geniet er van. Wees zorgvuldig naar anderen, als het ineens tijd is moet niet je laatste gedachte zijn 'ik had hem/haar nog dit-en-dat moeten zeggen..'

En wat dan, ja, iedereen zegt dat ie het niet weet en gaat vervolgens zeggen wat het misschien dan kan zijn.

Op Marten Luther Kings graaf staat dit:

Free at Last, Free at Last
Thank God Almighty
I'm Free at Last.

Dat is ook nog een kant van de zaak - al had dit in zijn geval een dubbele betekenis.
Een bevrijding.
  zondag 18 juni 2017 @ 21:50:25 #32
47102 Elvi
miemkwien
pi_171778679
Sinds mn kindertijd ben ik al bang voor de dood. Volgend mij begon het toen ik 6 of 7 was.
Het is vooral de angst voor t onbekende, het idee dat er ineens niks meer is, dat alles op zwart gaat vind ik beangstigend.
pi_171778754
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:50 schreef Elvi het volgende:
Sinds mn kindertijd ben ik al bang voor de dood. Volgend mij begon het toen ik 6 of 7 was.
Het is vooral de angst voor t onbekende, het idee dat er ineens niks meer is, dat alles op zwart gaat vind ik beangstigend.
Of, als je dood bent is er toch niemand meer die merkt dat het op zwart gaat? Kan ook nog.
  zondag 18 juni 2017 @ 22:22:56 #34
47102 Elvi
miemkwien
pi_171779531
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2017 21:52 schreef iteejer het volgende:

[..]

Of, als je dood bent is er toch niemand meer die merkt dat het op zwart gaat? Kan ook nog.
Het is ook het idee dat er misschien geen hiernamaals is en dat ik de mensen die doodgaan nooit meer terug zie.
  zondag 18 juni 2017 @ 23:29:20 #35
224960 highender
Travellin' Light
pi_171780667
En dat deze megamindfuck hoogstwaarschijnlijk nooit voor jou persoonlijk duidelijk gaat worden, is ook moeilijk te verteren, althans, dat vind ik. Ondanks het idee dat je wellicht beter niet 'alles' kan weten...
pi_171781523
er zijn twee manieren om dood te gaan

eentje met veel pijn en de tweede soort van slapend,

en de een met een intens verdriet omdat je je geliefden achterlaat en de tweede heeft dat niet zo door of heeft er vrede mee,

zelf denk ik dat alleen het moment dat je dood gaat even vervelend is, maar daarna in een soort slaap komt en van alles niet meer zoveel meer merkt!
pi_171789305
Voor mij geruststellende gedachte:

de dood is een absolute bevrijding uit ondraaglijk lijden. De dood is een uitweg als het leven echt kut is (en kut blijft). De dood is dus zo erg niet, alleen jammer dat het permanent is....maar wellicht kunnen we dan toch aan een nieuw spelletje beginnen in een ander soort universum.
pi_171789833
Werk naar een ego-dood toe.
Veel angst zorgt voor een goede motivatie om het dan ook maar allemaal op te geven, zo begint voor veel mensen hun spirituele pad naar absolute verlichting.
pi_171794799
Psychedelica kunnen een shortcut zijn voor ego-dood ervaringen. :P

Wat me verder geholpen heeft is gewoon genoeg bijzondere en waardevolle ervaringen opdoen, dat ik het niet erg zou vinden als ik er morgen niet meer ben.

Ik ga ervan uit dat de dood letterlijk niks voorstelt. Ben wel eens bewustzijn of herinneringen kwijtgeraakt, dan lijkt het alsof ik toen niet bestond, en het schokt me niet.

Epicurus: "Als wij er zijn, is de dood niet, en als de dood er is, zijn wij niet."
pi_171867291
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 14:15 schreef alwaysbenice het volgende:
Werk naar een ego-dood toe.
Veel angst zorgt voor een goede motivatie om het dan ook maar allemaal op te geven, zo begint voor veel mensen hun spirituele pad naar absolute verlichting.
Dit.

Ik heb dat ook gehad, egodeath. Nu ben ik niet gelijk genezen van alles maar ik weet dat nu wel dat absolute verlichting bestaat. Het is goddelijk. Boeddhisme heeft gelijk.

quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:18 schreef eldodo het volgende:
Psychedelica kunnen een shortcut zijn voor ego-dood ervaringen. :P

En ja, op deze manier heb ik t gedaan, 3 maal. Maar er is ook een natuurlijke manier om dit te bereiken, en daar is een discussie over hier; R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #15
Lambo of Rekt
  vrijdag 23 juni 2017 @ 00:00:56 #41
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171875580
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 19:37 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Dit.

Ik heb dat ook gehad, egodeath. Nu ben ik niet gelijk genezen van alles maar ik weet dat nu wel dat absolute verlichting bestaat. Het is goddelijk. Boeddhisme heeft gelijk.

[..]

En ja, op deze manier heb ik t gedaan, 3 maal. Maar er is ook een natuurlijke manier om dit te bereiken, en daar is een discussie over hier; R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #15
Absoluut ja?
1 + 1 = blauw
pi_171875695
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:00 schreef Kamina het volgende:

[..]

Absoluut ja?
Ja, het is mogelijk, maar je houdt het niet lang vol om in zo'n staat te verkeren als je ook nog moet functioneren in deze maatschappij. Maar ik geloof wel erin dat er mensen zijn die op commando kunnen switchen tussen die staat van bewustzijn en de dagelijkse routine-geest. En dat is voor mij absolute verlichting, als je dat beheerst.
Je bewustzijn ervaren zonder enige vorm van oordeel en gedachten. Je emoties 100% onder controle hebben, in alles, omdat je ze ervaart en jezelf er niet mee identificeert maar ze gebruikt als tooling.
Lambo of Rekt
  vrijdag 23 juni 2017 @ 00:09:28 #43
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171875777
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:05 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Ja, het is mogelijk, maar je houdt het niet lang vol om in zo'n staat te verkeren als je ook nog moet functioneren in deze maatschappij. Maar ik geloof wel erin dat er mensen zijn die op commando kunnen switchen tussen die staat van bewustzijn en de dagelijkse routine-geest. En dat is voor mij absolute verlichting, als je dat beheerst.
Dan is het dus niet absoluut.

quote:
Ja, je bewustzijn ervaren zonder enige vorm van oordeel en gedachten. Je emoties 100% onder controle hebben, in alles, omdat je ze ervaart en jezelf er niet mee identificeert maar ze gebruikt als tooling.
Controle? 100%? Wie is het dat wat dan ook gebruikt?
1 + 1 = blauw
pi_171875811
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:09 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dan is het dus niet absoluut.

[..]

Controle? 100%? Wie is het dat wat dan ook gebruikt?
Nou controle, controle is misschien niet het juiste woord, als je ze totaal kan loslaten waarbij jij dus niet geraakt wordt er door.

Nee het is niet absoluut in de vorm dat het eeuwig duurt omdat je moet functioneren, het is absoluut omdat jij het, mocht je dat willen, absoluut zou kunnen laten zijn, om praktische redenen gaat dat nou eenmaal niet.
Lambo of Rekt
  vrijdag 23 juni 2017 @ 08:20:15 #45
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171877329
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 00:11 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Nou controle, controle is misschien niet het juiste woord, als je ze totaal kan loslaten waarbij jij dus niet geraakt wordt er door.

Nee het is niet absoluut in de vorm dat het eeuwig duurt omdat je moet functioneren, het is absoluut omdat jij het, mocht je dat willen, absoluut zou kunnen laten zijn, om praktische redenen gaat dat nou eenmaal niet.
Die emoties raken nog net als voorheen.

Waarom kan het om praktische redenen niet?
1 + 1 = blauw
pi_171882287
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 08:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

Die emoties raken nog net als voorheen.
"And we should see them as tools, emotions also; if we don't attach to them we can use it as a tool, if we attach to it it overtakes our mind and drives us crazy and we lose control and we dont know what we're doing anymore. It's all how you look at it"
~Goa Gil

Een grote man in de psychedelic scene met wijze woorden.

quote:
Waarom kan het om praktische redenen niet?
Omdat, zodra je in die staat van bewustzijn verkeerd, dus 100% je bewustzijn ervaart dan gelden er wat andere regels, dan ben je compleet eerlijk ook in alles en uit ervaring weet ik dat eerlijk zijn je niet gaat redden in de omstandigheden waar we elke dag in leven. Je past dan niet meer in het bedachte systeem (wat gemaakt is om ons als loonslaaf te laten werken voor de grote heren die de macht hebben). Als je het heel sek bekijkt; we worden opgeleid (verplicht zelfs :') ) als we naar school gaan om mee te draaien in dat bedachte systeem.

Zodra je het zelf meemaakt begrijp je direct wat ik bedoel, zonder enige twijfel. En ik gun het iedereen om dat een keer te zien. En we hebben eerder deze discussie gehad en daarin zei je dat je ook deze staat van bewustzijn hebt meegemaakt, ergo; dat jij er elke dag in leeft, maar aan de manier hoe je erover praat lijkt het voor mij dat je er niet eens in de buurt geweest bent.

Nu kom je voor mij skeptisch over en lijkt het alsof je denkt dat ik maar wat roep daarover. Ik vraag me af waar je heen wilt met deze discussie. :) Wat is je exacte vraag en/of opmerking


Het lijkt erop dat je probeert te zeggen; ik geloof er niet in en je lult maar wat. Die ondertoon voelde ik in de andere gesprekken tussen ons ook.

Ik kom hier om te vertellen wat ik meegemaakt heb, dat is voor mij waarheid. Ik weet dat die staat van "zijn", bestaat, dat is voor mij meer dan voldoende, ik hoef niemand hier te overtuigen daarvan. Ik zeg alleen @TS, dat het zeker de moeite waard is om te proberen omdat ik weet wat het mij heeft gebracht. ^O^ Dus of jij me nou gelooft of niet, dat zal me verder niet zoveel boeien, daar kom ik niet voor. Ik geef de TS een tip.

edit;
Overigens vind ik de betere definitie van absolute verlichting;
Dat je in staat bent je gedachten te besturen in plaats van dat je gedachten (en emoties) jou besturen.

[ Bericht 3% gewijzigd door EggsTC op 23-06-2017 12:27:01 ]
Lambo of Rekt
pi_171882442
Beeld je in dat je Elzies bent. Je wilt spontaan dood neervallen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 19:20:49 #48
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171892701
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 12:08 schreef EggsTC het volgende:

[..]

"And we should see them as tools, emotions also; if we don't attach to them we can use it as a tool, if we attach to it it overtakes our mind and drives us crazy and we lose control and we dont know what we're doing anymore. It's all how you look at it"
~Goa Gil

Een grote man in de psychedelic scene met wijze woorden.
Precies. :Y

quote:
[..]

Omdat, zodra je in die staat van bewustzijn verkeerd, dus 100% je bewustzijn ervaart dan gelden er wat andere regels, dan ben je compleet eerlijk ook in alles en uit ervaring weet ik dat eerlijk zijn je niet gaat redden in de omstandigheden waar we elke dag in leven. Je past dan niet meer in het bedachte systeem (wat gemaakt is om ons als loonslaaf te laten werken voor de grote heren die de macht hebben). Als je het heel sek bekijkt; we worden opgeleid (verplicht zelfs :') ) als we naar school gaan om mee te draaien in dat bedachte systeem.
Voor verlichting is de persoon dezelfde als erna. Voor de verlichte is geen reden om zich anders te gedragen.

quote:
Zodra je het zelf meemaakt begrijp je direct wat ik bedoel, zonder enige twijfel. En ik gun het iedereen om dat een keer te zien. En we hebben eerder deze discussie gehad en daarin zei je dat je ook deze staat van bewustzijn hebt meegemaakt, ergo; dat jij er elke dag in leeft, maar aan de manier hoe je erover praat lijkt het voor mij dat je er niet eens in de buurt geweest bent.
Het is helemaal niet interessant voor wie dan ook of een ander wel of niet verlicht is. En hoe kan jij als blinde een ander vertellen dat diegene kleurenblind is?

quote:
Nu kom je voor mij skeptisch over en lijkt het alsof je denkt dat ik maar wat roep daarover. Ik vraag me af waar je heen wilt met deze discussie. :) Wat is je exacte vraag en/of opmerking

Het lijkt erop dat je probeert te zeggen; ik geloof er niet in en je lult maar wat. Die ondertoon voelde ik in de andere gesprekken tussen ons ook.
Scepticisme ligt aan de basis van spiritualiteit, al is kritiek een beter woord. De kritiek die ik op jou uitoefen is dat je stellige uitspraken doet over het beeld dat je hebt bij de zogenaamde verlichting.

quote:
Ik kom hier om te vertellen wat ik meegemaakt heb, dat is voor mij waarheid. Ik weet dat die staat van "zijn", bestaat, dat is voor mij meer dan voldoende, ik hoef niemand hier te overtuigen daarvan. Ik zeg alleen @TS, dat het zeker de moeite waard is om te proberen omdat ik weet wat het mij heeft gebracht. ^O^ Dus of jij me nou gelooft of niet, dat zal me verder niet zoveel boeien, daar kom ik niet voor. Ik geef de TS een tip.
Hier moet ik je gelijk in geven: het is helemaal niet interessant wat ik wel of niet geloof. Wat belangrijk is, is wat jij gelooft te weten. Voor jou en jou alleen.

Totdat je jouw geloofsovertuigingen gaat delen met anderen natuurlijk, dat verandert de zaak natuurlijk.

quote:
edit;
Overigens vind ik de betere definitie van absolute verlichting;
Dat je in staat bent je gedachten te besturen in plaats van dat je gedachten (en emoties) jou besturen.

Dat is de hond die achter zijn staart aan rent, itt de staart die van de hond af rent.
1 + 1 = blauw
pi_171898732
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 19:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

Precies. :Y

[..]

Voor verlichting is de persoon dezelfde als erna. Voor de verlichte is geen reden om zich anders te gedragen.
De verlichtte kan zichzelf zijn en heeft geen ego in de weg zitten waardoor men zich vanzelf anders gaat gedragen dan ze voorheen deden (toen ze niet zichzelf waren, want toen waren ze (deels) hun ego.) Dus je zal bij een verlicht iemand, zeker verandering merken.

Dus; ja je hebt gelijk, ze hoeven zich niet anders te gedragen dan dat ze zijn, het probleem is dat ze zich al anders gedragen dóórdat ze niet zichzelf zijn, dus zullen ze zich anders gaan gedragen als ze zichzelf wel zijn :)

quote:
[..]

Het is helemaal niet interessant voor wie dan ook of een ander wel of niet verlicht is. En hoe kan jij als blinde een ander vertellen dat diegene kleurenblind is?

[..]
Hier reageer ik niet eens op want het gaat nergens over.

quote:
Scepticisme ligt aan de basis van spiritualiteit, al is kritiek een beter woord. De kritiek die ik op jou uitoefen is dat je stellige uitspraken doet over het beeld dat je hebt bij de zogenaamde verlichting.

Klopt, dat scepticisme gedeelte dan. Ik deel mijn ervaring met anderen zodat zij geinspireerd kunnen raken, er wat in herkennen of misschien zelf wat uit kunnen halen. Ik heb geen "bepaald beeld" bij de verlichting, ik heb het zelf meegemaakt op de psychedelica. Dat zijn 2 verschillende dingen. En "zogenaamde verlichting" daarmee stel je al dat je vraagtekens erbij zet of dat uberhaupt kan. En dat maakt me dus niet uit of je me gelooft of niet, zolang ik maar weet hoe het in elkaar zit voor mezelf. Daarbij probeer ik anderen (welke er wel eventueel in geinteresseerd zijn) een richting aan te wijzen voor zover ik weet hoe het zit zodat ze er wat aan kunnen hebben. Nu weet ik zelf ook niet goed hoe ik in die staat van bewustzijn kom zonder hulpmiddelen, maar ik ben lerende daarin. :)

quote:
Hier moet ik je gelijk in geven: het is helemaal niet interessant wat ik wel of niet geloof. Wat belangrijk is, is wat jij gelooft te weten. Voor jou en jou alleen.

Totdat je jouw geloofsovertuigingen gaat delen met anderen natuurlijk, dat verandert de zaak natuurlijk.
Zie boven, ik deel ze zodat anderen ervan kunnen leren of dat ik iig wat richting kan geven voor mensen. Voor mij is het geen kwestie van geloven of niet geloven, ik heb het ervaren. En voor mensen (zoals jij) die er niet in geloven, be my guest, ik hoef je niet te overtuigen ^O^

Je doet alsof ik één of andere vage theorie heb die alleen voor mijzelf geldt; voorlopig is het een bekend fenomeen, psychedelic enlightenment of enlightenment an sich (op natuurlijke wijze). Daarnaast ging het bij mij andersom; ik wist niet wat ik meemaakte toen het me overkwam (wel had ik er eerder over gelezen), deze theorie kwam pas nadat ik het in de praktijk had meegemaakt. Wél herkende ik gelijk hele stukken uit wat ik eerder uit, westers boeddhistische, geschriften gelezen had. En dit bevestigde voor mij direct dat zij het bij het juiste eind hebben.
quote:
[..]

Dat is de hond die achter zijn staart aan rent, itt de staart die van de hond af rent.
Je begrijpt er weinig van, of je loopt me te trollen. Ik twijfel hard aan welke het is, want je zet het weg als een soort van religie terwijl dat heel wat anders is.

In beide gevallen; succes in je leven en wat jij eruit haalt :)

[ Bericht 3% gewijzigd door EggsTC op 23-06-2017 22:18:32 ]
Lambo of Rekt
  vrijdag 23 juni 2017 @ 22:25:43 #50
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171899469
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:04 schreef EggsTC het volgende:

[..]

De verlichtte kan zichzelf zijn en heeft geen ego in de weg zitten waardoor men zich vanzelf anders gaat gedragen dan ze voorheen deden (toen ze niet zichzelf waren, want toen waren ze (deels) hun ego.) Dus je zal bij een verlicht iemand, zeker verandering merken.
Als diegenen z'n persoon aangetast wordt door zogenaamde verlichting, dan is het niet per se verlichting, mbt het beeld dat men daar doorgaans bij heeft.

quote:
Dus; ja je hebt gelijk, ze hoeven zich niet anders te gedragen dan dat ze zijn, het probleem is dat ze zich al anders gedragen dóórdat ze niet zichzelf zijn, dus zullen ze zich anders gaan gedragen als ze zichzelf wel zijn :)
Het probleem is, wellicht semantisch, dat bij een zogenaamde verlichte, geen sprake is van zelf.

quote:
[..]

Hier reageer ik niet eens op want het gaat nergens over.
Waarom? Denk je dat jij weet wat verlichting is? Waarom ben je dan niet verlicht? Niets houdt je tegen.

quote:
[..]

Klopt, dat scepticisme gedeelte dan. Ik deel mijn ervaring met anderen zodat zij geinspireerd kunnen raken, er wat in herkennen of misschien zelf wat uit kunnen halen. Ik heb geen "bepaald beeld" bij de verlichting, ik heb het zelf meegemaakt op de psychedelica. Dat zijn 2 verschillende dingen. En "zogenaamde verlichting" daarmee stel je al dat je vraagtekens erbij zet of dat uberhaupt kan. En dat maakt me dus niet uit of je me gelooft of niet, zolang ik maar weet hoe het in elkaar zit voor mezelf. Daarbij probeer ik anderen een richting aan te wijzen voor zover ik weet hoe het zit zodat ze er wat aan kunnen hebben. Nu weet ik zelf ook niet goed hoe ik in die staat van bewustzijn kom zonder hulpmiddelen, maar ik ben lerende daarin. :)
Er zijn voldoende parabelen over de leugenaar, die doet alsof hij verlicht is, maar uiteindelijk ontdekt dat hij mensen tot verlichting brengt, en dus ook iets van verlichting moet begrijpen. Dus wie weet inspireer je per ongeluk mensen tot iets dat jijzelf nooit zal bereiken. Maar volgens mij is dat niet jouw doel. Jij wil zelf verlicht raken, desnoods met drugs. En dat mag; dat is geheel aan jou. :)

quote:
[..]

Zie boven, ik deel ze zodat anderen ervan kunnen leren of dat ik iig wat richting kan geven voor mensen. Voor mij is het geen kwestie van geloven of niet geloven, ik heb het ervaren. En voor mensen (zoals jij) die er niet in geloven, be my guest, ik hoef je niet te overtuigen ^O^
Zie boven. ^O^

quote:
[..]

Je begrijpt er weinig van. Succes in je leven :)
Jij zal het vast weten. Dank je wel. :)
1 + 1 = blauw
pi_171899744
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:25 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als diegenen z'n persoon aangetast wordt door zogenaamde verlichting, dan is het niet per se verlichting, mbt het beeld dat men daar doorgaans bij heeft.

Nee, karakter is wat anders dan ego.

quote:
Het probleem is, wellicht semantisch, dat bij een zogenaamde verlichte, geen sprake is van zelf.

[..]

Waarom? Denk je dat jij weet wat verlichting is? Waarom ben je dan niet verlicht? Niets houdt je tegen.
Kijk hier denk je fout. Ik heb een goed idee bij wat verlichting is omdat ik er een glimpse van heb gezien.

"Verlicht" raken doe je niet eventjes, er zit een groot proces aan vast omdat je alles moet kunnen vergeten wat je geleerd hebt, hoe je maatschappelijk geindoctrineerd bent om te functioneren in het systeem zoals het is.

quote:
[..]

Er zijn voldoende parabelen over de leugenaar, die doet alsof hij verlicht is, maar uiteindelijk ontdekt dat hij mensen tot verlichting brengt, en dus ook iets van verlichting moet begrijpen. Dus wie weet inspireer je per ongeluk mensen tot iets dat jijzelf nooit zal bereiken. Maar volgens mij is dat niet jouw doel. Jij wil zelf verlicht raken, desnoods met drugs. En dat mag; dat is geheel aan jou. :)
Ik ben niet verlicht, verre van.

Ik mag hopen voor iedereen dat ze het ooit een keer te zien krijgen, het is het mooiste wat er is. Ik gun het iedereen. Op zo'n moment zie je ook pas in, in wat voor nepwereld je leeft waar alles bedacht is.Niks heeft waarde, behalve het voortbestaan van jezelf, en dat verliezen we nogal eens uit het oog, sterker nog; bijna niemand heeft het zelfs door.

quote:
[..]

Zie boven. ^O^

[..]

Jij zal het vast weten. Dank je wel. :)
Ik doe m'n best zoveel mogelijk me hierin te verdiepen zodat ik ooit tot een staat van die rust kan komen. Want het is pure rust.
Lambo of Rekt
  vrijdag 23 juni 2017 @ 22:41:17 #52
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_171899957
Ik heb het ook na 2 overlijdens in de familie, onder andere mijn zus. Ik probeer zo veel mogelijk te leven en minder waarde te hechten aan zaken die er niet toe doen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 23:57:19 #53
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171902695
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 22:34 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Nee, karakter is wat anders dan ego.
Het ego wordt doorgaans gezien als de illusionaire zelf. Karakter is een ander woord voor persoonlijkheid; persoon. Zoek nu eens de etymologische achtergrond van persoon op?

quote:
[..]

Kijk hier denk je fout. Ik heb een goed idee bij wat verlichting is omdat ik er een glimpse van heb gezien.
Ah, je hebt de klok horen luiden. ^O^

quote:
"Verlicht" raken doe je niet eventjes, er zit een groot proces aan vast omdat je alles moet kunnen vergeten wat je geleerd hebt, hoe je maatschappelijk geindoctrineerd bent om te functioneren in het systeem zoals het is.
Of je gooit er een sloot drugs in, toch?

quote:
[..]

Ik ben niet verlicht, verre van.

Ik mag hopen voor iedereen dat ze het ooit een keer te zien krijgen, het is het mooiste wat er is. Ik gun het iedereen. Op zo'n moment zie je ook pas in, in wat voor nepwereld je leeft waar alles bedacht is.Niks heeft waarde, behalve het voortbestaan van jezelf, en dat verliezen we nogal eens uit het oog, sterker nog; bijna niemand heeft het zelfs door.
Dus je bent, volgens eigen zeggen, verre van verlicht. Maar je zal wel even zeggen hoe fantastisch het allemaal zou zijn? De klassieke trickster, maar zonder de daadwerkelijke verlichting. Eerder een bedrieger. Van jezelf, en onbewust ook anderen. Chapeau.

quote:
[..]

Ik doe m'n best zoveel mogelijk me hierin te verdiepen zodat ik ooit tot een staat van die rust kan komen. Want het is pure rust.
Zoek het vooral buiten jezelf, want spiritualiteit zoek je buiten je eigen geest. *O*
1 + 1 = blauw
pi_171902794
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 23:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het ego wordt doorgaans gezien als de illusionaire zelf. Karakter is een ander woord voor persoonlijkheid; persoon. Zoek nu eens de etymologische achtergrond van persoon op?

[..]

Ah, je hebt de klok horen luiden. ^O^

[..]

Of je gooit er een sloot drugs in, toch?

[..]

Dus je bent, volgens eigen zeggen, verre van verlicht. Maar je zal wel even zeggen hoe fantastisch het allemaal zou zijn? De klassieke trickster, maar zonder de daadwerkelijke verlichting. Eerder een bedrieger. Van jezelf, en onbewust ook anderen. Chapeau.

[..]

Zoek het vooral buiten jezelf, want spiritualiteit zoek je buiten je eigen geest. *O*
:')

_O- eigenlijk zo hard om te janken deze post dat ik er alleen maar om kan lachen :D
Lambo of Rekt
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:17:36 #55
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171903308
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:00 schreef EggsTC het volgende:

[..]

:')

_O- eigenlijk zo hard om te janken deze post dat ik er alleen maar om kan lachen :D
Is het teveel om het van je af te laten glijden en blijf je waar je je veilig voelt?
1 + 1 = blauw
pi_171903443
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Is het teveel om het van je af te laten glijden en blijf je waar je je veilig voelt?
Heb jij een idee wat verlichting is, of egodeath?
Lambo of Rekt
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:27:05 #57
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171903533
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:22 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Heb jij een idee wat verlichting is, of egodeath?
Een idee, vast wel. Maar dat zal het nooit helemaal omvatten. Net als een kookboek nooit zal smaken als de gerechten dat het omschrijft.
1 + 1 = blauw
pi_171903655
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:27 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een idee, vast wel. Maar dat zal het nooit helemaal omvatten. Net als een kookboek nooit zal smaken als de gerechten dat het omschrijft.
Als je de instructies van een boek opvolgt kan je een aardig eind komen om toch de gerechten te maken waarvan je de smaak wilt weten
Lambo of Rekt
  zaterdag 24 juni 2017 @ 00:38:26 #59
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171903758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:32 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Als je de instructies van een boek opvolgt kan je een aardig eind komen om toch de gerechten te maken waarvan je de smaak wilt weten
Voor sommigen zal het vast een snackbar zijn; kiezen van het menu wat het best bevalt. Lekker snel, lekker makkelijk. En het kan ook omschreven worden als restaurant.
1 + 1 = blauw
pi_171907808
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 00:38 schreef Kamina het volgende:

[..]

Voor sommigen zal het vast een snackbar zijn; kiezen van het menu wat het best bevalt. Lekker snel, lekker makkelijk. En het kan ook omschreven worden als restaurant.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Wat Rome is? Weet iemand dat toevallig? :P Ik heb geen idee. Ik ben er nog niet geweest. Want wanneer ben ik in Rome?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_filosofie

In de boeddhistische filosofie is er geen strikte scheiding tussen religie en filosofie. Het is een pragmatische toepassing van logische analyse om de werking van de geest te begrijpen en tot rust te laten komen.

Dat doen zoveel mensen al :P je eigen begrijpen. Begrijpen waarom je iets doet. Hoe je geest werkt. Wat je met je gevoel kan doen. Begrijpen hoe je denken werkt. Etc. Etc.

Een staat van zijn zoeken. Is het niet: zoeken hoe je je voelt? Want er is niet 1 ware staat. Daar geloof ik niet in. Want niemand is uitgeleerd. Daarom vind ik het overigens raar dat in het boedhisme mensen zijn die beweren 'klaar' te zijn met een innerlijke zoektocht. Daar geloof ik geen ruk van. Er komt altijd iets nieuws. En wanneer is een mens uitgeleerd?

[ Bericht 10% gewijzigd door Faz3D op 24-06-2017 11:11:11 ]
pi_171910824
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 09:55 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Wat Rome is? Weet iemand dat toevallig? :P Ik heb geen idee. Ik ben er nog niet geweest. Want wanneer ben ik in Rome?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_filosofie

In de boeddhistische filosofie is er geen strikte scheiding tussen religie en filosofie. Het is een pragmatische toepassing van logische analyse om de werking van de geest te begrijpen en tot rust te laten komen.

Dat doen zoveel mensen al :P je eigen begrijpen. Begrijpen waarom je iets doet. Hoe je geest werkt. Wat je met je gevoel kan doen. Begrijpen hoe je denken werkt. Etc. Etc.

Een staat van zijn zoeken. Is het niet: zoeken hoe je je voelt? Want er is niet 1 ware staat. Daar geloof ik niet in. Want niemand is uitgeleerd. Daarom vind ik het overigens raar dat in het boedhisme mensen zijn die beweren 'klaar' te zijn met een innerlijke zoektocht. Daar geloof ik geen ruk van. Er komt altijd iets nieuws. En wanneer is een mens uitgeleerd?

Zodra je het gezien hebt begrijp je waarom, en dan herken je Rome ook gelijk :) Je herkent het terug omdat je eerder zo geweest bent, als kind.

En het zoeken werkt niet, hoe harder je zoekt hoe verder je er vanaf raakt, dat is de hele paradox. Je moet je leven ervaren, 100% jezelf ergens in verliezen. Zoals in muziek bijvoorbeeld, of je omgeving.
Lambo of Rekt
pi_171910965
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 12:22 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Zodra je het gezien hebt begrijp je waarom, en dan herken je Rome ook gelijk :) Je herkent het terug omdat je eerder zo geweest bent, als kind.

En het zoeken werkt niet, hoe harder je zoekt hoe verder je er vanaf raakt, dat is de hele paradox. Je moet je leven ervaren, 100% jezelf ergens in verliezen. Zoals in muziek bijvoorbeeld, of je omgeving.
Ah zo een enkel een fase in het zijn. En dat weer willen ervaren en bereiken.

Mm met dat laatste heb ik moeite. Ik hoef geen rust :P kan dat amper ervaren overdag, enkel als ik ga slapen, dan heb ik soort van die fase ook. Voor het slapen dan.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 16:02:14 #63
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171915840
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 18:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het boeddhisme wordt het begrip "shunya" gehanteerd: er is volgens de boeddhistische leer niet zoiets als een inherent, onafhankelijk bestaan van iets. Wij dichten ons "ik" echter wel een inherent, afhankelijk bestaan toe, en dit leidt tot angst voor de dood en allerlei andere soorten lijden.
Afhankelijk, onafhankelijk? Ik vind het verwarrend. Is er sprake van een tiepfout? Zo niet dan zijn de woorden 'echter wel' niet juist of op zijn minst ongelukkig gebruikt.
Als ik je cryptische uitspraak dan maar vertaal en op mijn manier interpreteer zeg je dat we ons 'ik' onterecht ervaren als een object in de wereld, maar dat de 'ik' en de wereld beide illusies zijn. Ons 'ik' definieer ik dan als al het ego, als het ware verstrikt in materialistische biologische beslommeringen. Als dat is wat je bedoelt dan snap ik het. Je bent geen object, je bent 'zijn'. Zie Ken Wilber: 'I amness is not an object'.

https://www.bing.com/vide(...)220AEFA&&FORM=VDRVRV
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171921601
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 16:02 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Afhankelijk, onafhankelijk? Ik vind het verwarrend. Is er sprake van een tiepfout? Zo niet dan zijn de woorden 'echter wel' niet juist of op zijn minst ongelukkig gebruikt.
Als ik je cryptische uitspraak dan maar vertaal en op mijn manier interpreteer zeg je dat we ons 'ik' onterecht ervaren als een object in de wereld, maar dat de 'ik' en de wereld beide illusies zijn. Ons 'ik' definieer ik dan als al het ego, als het ware verstrikt in materialistische biologische beslommeringen. Als dat is wat je bedoelt dan snap ik het. Je bent geen object, je bent 'zijn'. Zie Ken Wilber: 'I amness is not an object'.

https://www.bing.com/vide(...)220AEFA&&FORM=VDRVRV
Als je het verwarrend vind kun je proberen om es literatuur over boeddhistische filosofie te lezen :)

Met betrekking tot het 'ik' rijgen we al onze onderbroken momenten van aandacht aan elkaar en plakken daar het etiket 'ik' op. Vervolgens dichten we dat een onafhankelijk bestaan toe en dus een begin, en worden we zo ook angstig voor het einde ervan. Zo ontstaat volgens de boeddhistische filosofie doodsangst.
-
pi_171921819
Goed topic, even goed doorlezen.
pi_171929109
De enige zekerheid van het leven is dat we ooit doodgaan.

Daar kun je over blijven jammerklagen of er voor kiezen het beste uit dit leven te halen.
pi_171973232
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:59 schreef mayonaisee het volgende:
Hi allemaal,

Zeer waarschijnlijk is hier al een topic over, maar deel graag even mijn eigen verhaal.

Ik ben nu 26 jaar en ervaar de hierboven beschreven angst de afgelopen weken/maanden vrij 'veel' en intenser dan ooit. Bang zijn voor de dood is een emotie die waarschijnlijk iedereen - behalve de extreme positievelingen en meest steady mensen onder ons - ooit weleens ervaren. Ik weet alleen niet waar het bij mij nu zo opeens vandaan komt.

In mijn leven tot nu toe heb ik moeten dealen met allerlei onderwerpen zoals iedereen die waarschijnlijk wel tegenkomt. Denk aan liefdesverdriet, verboden liefdes, studiestress, werkstress en ga zo maar door. Twee jaar geleden kreeg mijn vader 'opeens' een hartaanval. Hij was gewoon 'gezond', leefde gezond en buiten enkele cholesterolpilletjes was er niets speciaals aan de hand. Het was dus vrij heftig dat juist hij opeens op de grond lag op een vrij jonge leeftijd (57). Hij kreeg die avond - en wij stonden erbij - maar liefst 7 infarcten, maar heeft het wonderbaarlijk genoeg overleefd zonder een 'schrammetje'. Zelfs zijn hart is echt oké. Iedereen blij, iedereen leeft door. Enige tijd toen heb ik doorgebracht beseffende hoe bijzonder en waardevol het leven is, hoe we die moeten waarderen, hoe je zelfs de wind die door de bomen raast kunt waarderen. Even voelde ik die pure levenswijze. Na een paar maandjes is dat echter weer overgegaan in de gang van zaken zoals de meesten dit ervaren. Werkstress, geldstress, met tussendoor een paar fijne vakanties en momenten met mijn lief.

Juist nu alles een beetje op de rit lijkt te komen (qua liefde, woning, geld, leuke baan, vrienden), bekruipt mij steeds meer die angst voor de dood. Al zie ik maar een pietluttig ding, dan denk ik al dat ik ernstig ziek ben. Mijn bescheiden vliegangst heeft zich ontpopt in een extreme vorm, waarbij ik letterlijk heel de vliegreis aan het paniekeren ben en stewardessen mij moeten kalmeren. Hoogtevrees heeft een extreme vorm aangenomen en ik ben ook voor familieleden bang dat zij ziek worden en overlijden.

Deze gedachtes wisselen zich uiteraard ook af met gewoon blije dagen waarbij ik er niet aan denk, maar ook bij momenten dat ik dankbaar ben voor het leven en gezondheid. Maar toch stoort het mij dat ik deze gevoelens steeds meer ervaar en ik weet niet goed hoe ik daar rust in kan krijgen. Want het begint dus ook soms mijn dagelijks leven te beïnvloeden en ook mijn vriend zegt dat ik soms wat doemdenkerig bezig ben...

Hebben jullie tips? Zou het voorval met mijn vader er nu pas 'uit komen'? Of is dit gewoon een fase die iedereen doorloopt in meer of mindere mate?
Misschien is de dood wel vriendelijker? Misschien zelfs vriendelijker dan je gedachten over de dood.
Dus als de dood vriendelijk is, wat is er dan zo vriendelijk aan?
Als ik die vraag zou beantwoorden dan zou mijn antwoord zijn dat die persoon die is overleden of met betrekking tot me eigen dood dat er geen lijden meer is. Voor die persoon of voor me zelf is geen pijn of verdriet meer, geen teleurstelling, geen wanhoop, geen angst of paniek, geen onzekerheden meer, enz.
Als het om iemand gaat waar ik veel om geef en van hou dan is dat waarbij ik tijdens het leven mijn best voor gedaan zou hebben om die persoon daar allemaal van te kunnen behoeden en te beschermen. En dat wat ik dan allemaal voor die persoon wil of voor me zelf zou willen dat is er dan ook allemaal als de ik met de realiteit van de dood geconfronteerd word.
Die gedachten maken dat de dood op die manier een stuk vriendelijker is en voor mij verwijzen die gedachten eigenlijk meer naar waarheid dan de gedachten die mij de stuipen op het lijf hebben gejaagd.

Misschien heb je hier iets aan.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 08:27:41 #68
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171982042
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2017 10:58 schreef Elzies het volgende:
De enige zekerheid van het leven is dat we ooit doodgaan.
Dat hoeft niet per se.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 27 juni 2017 @ 09:54:53 #69
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171983247
Non-lokale dood? :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171985433
quote:
3s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 08:27 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat hoeft niet per se.
Dat dacht Michel Jackson in eerste instantie ook. :)
  dinsdag 27 juni 2017 @ 11:55:22 #71
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171986007
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat dacht Michel Jackson in eerste instantie ook. :)
Wie?
1 + 1 = blauw
pi_171986051
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:55 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wie?
Propofol-verslaafde. Ging heerlijk daarmee zijn droomloze slaap in.
  dinsdag 27 juni 2017 @ 12:42:04 #73
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171987011
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 11:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Propofol-verslaafde. Ging heerlijk daarmee zijn droomloze slaap in.
Oh, je bedoelt Michael Jackson.

Waarom zou hij niet zeker zijn geweest dat we ooit doodgaan?
1 + 1 = blauw
pi_172008285
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:42 schreef Kamina het volgende:

[..]

Oh, je bedoelt Michael Jackson.

Waarom zou hij niet zeker zijn geweest dat we ooit doodgaan?
Hij wilde zich laten invriezen. Dat is een geloofsopvatting (of hoop) om de dood te ontlopen.
  woensdag 28 juni 2017 @ 07:56:10 #75
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172008301
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 07:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hij wilde zich laten invriezen. Dat is een geloofsopvatting (of hoop) om de dood te ontlopen.
Doen ze dat niet pas na de dood?
1 + 1 = blauw
pi_172008896
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 07:56 schreef Kamina het volgende:

[..]

Doen ze dat niet pas na de dood?
Dood is een ruim begrip. Nadat formeel de fysieke stoffelijke dood is bevestigd (geen hartslag) is er nog wel sprake van activiteit in het brein. Na ik meen vindt dan het proces van cryo genese plaats.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het geloof dat mensen uit de toekomst de doden kunnen doen opstaan met geavanceerde technieken. Zeg maar het geloof in een futuristische Jezus.
  woensdag 28 juni 2017 @ 08:43:23 #77
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172008942
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:39 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dood is een ruim begrip. Nadat formeel de fysieke stoffelijke dood is bevestigd (geen hartslag) is er nog wel sprake van activiteit in het brein. Na ik meen vindt dan het proces van cryo genese plaats.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het geloof dat mensen uit de toekomst de doden kunnen doen opstaan met geavanceerde technieken. Zeg maar het geloof in een futuristische Jezus.
Volgens mij wordt je met activiteit in het brein niet doodverklaard. En als je bedoelt op de stuiptrekkingen van spieren en zenuwen, dan spreek je over chemische ontladingen met fysiologische reacties als gevolg. Maar dat mag geen leven heten.
1 + 1 = blauw
pi_172009272
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 08:43 schreef Kamina het volgende:

[..]

Volgens mij wordt je met activiteit in het brein niet doodverklaard. En als je bedoelt op de stuiptrekkingen van spieren en zenuwen, dan spreek je over chemische ontladingen met fysiologische reacties als gevolg. Maar dat mag geen leven heten.
Een schouwarts kan met het blote oog geen activiteit meten in het brein nadat het hart is gestopt met kloppen.

Dus is internationaal afgesproken dat wanneer de hartslag wegvalt en die niet meer terugkomt (zoals bijvoorbeeld na een reanimatiepoging) men formeel dood wordt verklaard.

Maar dat betekend niet dat er geen processen meer plaatsvinden. Er is altijd sprake van een beetje restactiviteit in het brein nadat het hart is gestopt. Pas als die restactiviteit is gestopt begint het langzame proces van het ontbinden. (rigor mortis als wel het stijf worden van de ledematen, het weglopen van urine en ontlasting, de laatste lucht uit de longen, etc)
  woensdag 28 juni 2017 @ 09:12:31 #79
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172009358
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Een schouwarts kan met het blote oog geen activiteit meten in het brein nadat het hart is gestopt met kloppen.

Dus is internationaal afgesproken dat wanneer de hartslag wegvalt en die niet meer terugkomt (zoals bijvoorbeeld na een reanimatiepoging) men formeel dood wordt verklaard.

Maar dat betekend niet dat er geen processen meer plaatsvinden. Er is altijd sprake van een beetje restactiviteit in het brein nadat het hart is gestopt. Pas als die restactiviteit is gestopt begint het langzame proces van het ontbinden. (rigor mortis als wel het stijf worden van de ledematen, het weglopen van urine en ontlasting, de laatste lucht uit de longen, etc)
In dat soort gevallen is vaak daar een trauma aan vooraf gegaan.

In andere gevallen zetten ze gewoon een paar elektroden op het hoofd.

Hoe dan ook, net als onze taal suggereert is het verschil tussen slapen en dood zijn het ademen. :)
1 + 1 = blauw
pi_172035866
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2017 09:12 schreef Kamina het volgende:

[..]

Hoe dan ook, net als onze taal suggereert is het verschil tussen slapen en dood zijn het ademen. :)
Heb ooit de uitdrukking gehoord: 'slaap en dood zijn broeders.'

Slaap is een tijdelijke dood en de dood is een definitieve slaap.
pi_172036247
Ik zou zeggen laat de gevoelens gevoelens zijn, en ga door met leven. De realisatie dat het leven eindig is geeft tegelijkertijd ook de realisatie dat het leven mooi en waardevol is. Zodra het leven zich aandient en betekenis geeft aan, ontstaan ook de gevoelens van eindigheid namelijk. Ik zou zeggen dat het een goed teken is.. Waardering van de werkelijk waarde van het leven openbaart zich, dus geef het de tijd en stop het niet weg maar accepteer de realiteit zoals die altijd is en zal blijven, en eer het gevoel en concept van leven in het moment.

Die gevoelens slijten met de tijd en worden steeds minder naarmate je deze toelaat.
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172036299
De manier hoe je dood zou kunnen gaan is angstaanjagender dan de dood zelf.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172036996
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:32 schreef Spriet4 het volgende:
De manier hoe je dood zou kunnen gaan is angstaanjagender dan de dood zelf.
Dat weet je pas als je dood gaat en bent.
pi_172037208
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:02 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat weet je pas als je dood gaat en bent.
?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172037318
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:11 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

?
Inderdaad. Een groot vraagteken.
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:17:26 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_172037354
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:02 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat weet je pas als je dood gaat en bent.
Zolang je wat weet ben je niet dood lijkt me.
pi_172037418
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zolang je wat weet ben je niet dood lijkt me.
Dat weet je niet. Pas als je dood gaat of bent.

Elke claim die wat anders beweert hangt vast aan een eigen geloofsopvatting hieromtrent.
pi_172037615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:16 schreef Elzies het volgende:

[..]

Inderdaad. Een groot vraagteken.
Een angstaanjagend gedachte voel je nu al. Als je dood gaat weet je op welke manier.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
  donderdag 29 juni 2017 @ 10:27:39 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_172037616
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:19 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Pas als je dood gaat of bent.

Elke claim die wat anders beweert hangt vast aan een eigen geloofsopvatting hieromtrent.
Dat geloof jij.
pi_172037828
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:27 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Een angstaanjagend gedachte voel je nu al. Als je dood gaat weet je op welke manier.
Dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt kom je ineens onder een vrachtwagen bij het oversteken en sterf je aan de gevolgen hiervan.
pi_172037848
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat geloof jij.
De dood is een onbegrepen vraagstuk Het geloof of er wel of niet iets is na de dood maakt beide tot een geloofsopvatting.
pi_172037953
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Voor hetzelfde geldt kom je ineens onder een vrachtwagen bij het oversteken en sterf je aan de gevolgen hiervan.
Je hebt mij niet begrepen.
Ik vind het nu al angstaanjagend hoe ik dood zou kunnen gaan. Misschien onder een truck, misschien kanker, misschien vermoord. Dat ik het niet weet is veel erger dan de dood zelf.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172038139
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:38 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Je hebt mij niet begrepen.
Ik vind het nu al angstaanjagend hoe ik dood zou kunnen gaan. Misschien onder een truck, misschien kanker, misschien vermoord. Dat ik het niet weet is veel erger dan de dood zelf.
Ik kan me alleen slecht voorstellen hoe die gedachte jouw helpt vandaag? :P Misschien een goed idee om niet teveel met die vraag bezig te zijn, beter visualiseer je een mooie overgang in je slaap, veel mooier!
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172038201
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:38 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Je hebt mij niet begrepen.
Ik vind het nu al angstaanjagend hoe ik dood zou kunnen gaan. Misschien onder een truck, misschien kanker, misschien vermoord. Dat ik het niet weet is veel erger dan de dood zelf.
Je kunt je ook afvragen of die angst zin heeft. Ik vergelijk die angst weleens met hypochonders die feitelijk ook een doodsangst hebben en dit projecteren op mogelijke denkbeeldige ziektes waaraan ze kunnen doodgaan.

Angst is een slechte raadgever. Dat we dood gaan is de enige zekerheid in het leven. Natuurlijk denk ik ook weleens, wat als er niets meer is. Van de andere kant, dan heb je daar ook geen last meer van. Bovendien ervaren we iedere nacht in onze slaap een staat van onbewustheid naast onze dromen.
pi_172038213
quote:
10s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:45 schreef Satori-Amori het volgende:

[..]

Ik kan me alleen slecht voorstellen hoe die gedachte jouw helpt vandaag? :P Misschien een goed idee om niet teveel met die vraag bezig te zijn, beter visualiseer je een mooie overgang in je slaap, veel mooier!
Ik hou me ook niet teveel bezig met die vraag, maar als we het dan toch over de dood hebben zijn die gedachten voor mij veel erger :)
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=26EP0ght2kI" target="_blank" rel="nofollow">But I want more...</a>
pi_172038269
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:49 schreef Spriet4 het volgende:

[..]

Ik hou me ook niet teveel bezig met die vraag, maar als we het dan toch over de dood hebben zijn die gedachten voor mij veel erger :)
Al die gedachten had ik als kind al, erg leuk zijn ze niet nee.. Maar nu ik ouder ben is de acceptatie van de natuurlijke gang van het leven veel meer bevrijdend geworden. Ik ben nu banger voor het leven wat ik niet geleefd heb dan de dood :P
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172038419
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

De dood is een onbegrepen vraagstuk Het geloof of er wel of niet iets is na de dood maakt beide tot een geloofsopvatting.
Het idee dat smurfen niet bestaan is net zo veel een geloofsopvatting als het idee dat smurfen wel bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat ze even waarschijnlijk zijn, of als idee even legitiem zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 29-06-2017 11:03:44 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_172038526
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 10:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het idee dat smurfen niet bestaan is net zo veel een geloofsopvattings als het idee dat smurfen wel bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat ze even waarschijnlijk zijn, of als idee even legitiem zijn.
Bewijs maar met hard bewijs dat er niets is na de dood. Daar zal je toch eerst dood voor moeten gaan. Dus jouw geloof dat er niets is na de dood is een eigen geloofsopvatting. Niets meer of minder.

Gaan we nu van de deterministische kabouter over naar de blauwe smurf? :')

Jullie deterministen blijven hangende grammofoonplaten binnen dit soort discussies. Het kabouterargument is al jaren terug als een achterhaald argument aangeduid. Tja, we blijven het proberen, hé. :)
pi_172038623
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:02 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bewijs maar met hard bewijs dat er niets is na de dood.
Bewijs maar dat smurfen niet bestaan.

Maakt het feit dat je dat niet kunt bewijzen het bestaan van smurfen waarschijnlijk? Nee, totaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:02 schreef Elzies het volgende:

Gaan we nu van de deterministische kabouter over naar de blauwe smurf? :')
Het is een analogie, maar daar heb je al vaker problemen mee gehad geloof ik.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:02 schreef Elzies het volgende:

Jullie deterministen blijven hangende grammofoonplaten binnen dit soort discussies. Het kabouterargument is al jaren terug als een achterhaald argument aangeduid. Tja, we blijven het proberen, hé. :)
Als een achterhaald argument aangeduid door Elzies zeker? :')

Dat jij gelooft dat dat argument achterhaald is blijft een geloofsopvatting, Elzies. Je kunt het niet bewijzen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_172038752
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

.
[..]

Het is een analogie, maar daar heb je al vaker problemen mee gehad geloof ik.

[..]

Nee, de dood en smurfen zijn geen analogie. Alleen in jouw beperkte denkkader.

Ik hoef niet te bewijzen dat smurfen bestaan. Ze bestaan immers als een bedenksel van een Franse striptekenaar. Dus dat antwoord is eenvoudig te verschaffen.

Het harde bewijs dat er niets is na de dood is niet te verschaffen. Evenmin dat er wel iets is na de dood. Het blijft een onbeantwoorde vraag die beantwoord wordt als we daadwerkelijk doodgaan. Dus iedere claim dat het zus of zo is blijft gebaseerd op een individuele geloofsopvatting.

Zie hier het verschil met de blauwe smurf.
  donderdag 29 juni 2017 @ 11:14:56 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_172038905
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nee, de dood en smurfen zijn geen analogie. Alleen in jouw beperkte denkkader.
De analogie is dit:

- dat er geen leven na de dood is is niet bewezen
- dat smurfen niet bestaan is niet bewezen

Als we alleen kijken naar dit punt zijn het vergelijkbare stellingen.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:10 schreef Elzies het volgende:

Ik hoef niet te bewijzen dat smurfen bestaan. Ze bestaan immers als een bedenksel van een Franse striptekenaar. Dus dat antwoord is eenvoudig te verschaffen.
Een idee van iets en dat iets zelf zijn verschillende dingen Elzies. Dat er films over Batman bestaan betekent nog niet dat Batman bestaat. Dit is wel heel elementair. ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:10 schreef Elzies het volgende:

Het harde bewijs dat er niets is na de dood is niet te verschaffen.
Het harde bewijs dat echte smurfen (dus niet als verzinsel maar als feitelijke kleine blauwe mannetjes) niet bestaan is evengoed niet te leveren. Maakt dat het bestaan van smurfen waarschijnlijk? Nee.

Kun jij uitleggen waarom voor een leven na de dood iets anders zou gelden? (Anders dan dat jij blauwe mannetjes kennelijk lachwekkender vindt, wat helemaal niet interessant is.)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:10 schreef Elzies het volgende:

Evenmin dat er wel iets is na de dood. Het blijft een onbeantwoorde vraag die beantwoord wordt als we daadwerkelijk doodgaan. Dus iedere claim dat het zus of zo is blijft gebaseerd op een individuele geloofsopvatting.

Zie hier het verschil met de blauwe smurf.
Dat is geen verschil. Op dat punt zijn deze twee hypotheses identiek. Noch het 1 noch het ander is bewezen. Beide zijn geloofsopvattingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_172039378
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

De analogie is dit:

- dat er geen leven na de dood is is niet bewezen
- dat smurfen niet bestaan is niet bewezen

.
[..]
Dat smurfen bestaan als stripfiguren en zelfs als geanimeerde filmpersonages is ronduit bewezen. Je kunt zelfs smurfpoppetjes verzamelen. Een gezond nadenkend en rationeel mens stelt zichzelf dan ook niet de vraag of smurfen daadwerkelijk bestaan als levende personages.

Dus jouw analogie is irrelevant en heeft niets te maken met het onbewezen vraagstuk of er wel of niets is na de dood.
  donderdag 29 juni 2017 @ 11:40:18 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_172039613
:O
pi_172059623
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat smurfen bestaan als stripfiguren en zelfs als geanimeerde filmpersonages is ronduit bewezen. Je kunt zelfs smurfpoppetjes verzamelen. Een gezond nadenkend en rationeel mens stelt zichzelf dan ook niet de vraag of smurfen daadwerkelijk bestaan als levende personages.

Dus jouw analogie is irrelevant en heeft niets te maken met het onbewezen vraagstuk of er wel of niets is na de dood.
Hangt er vanaf welk deel van jou eindig of oneindig zou zijn. Het onveranderlijke deel van onszelf gaat volgens mij opnieuw deel maken van het leven, tot het leven an sich ophoud te bestaan.

Er is altijd leven na de dood.. Leven is een continuum met steeds nieuwere 'spelers', in dit geval wij als mensen. Tot zover mijn inzicht reikt komen wij allemaal terug.. Alleen niet op de manier die velen voor ogen hebben.

Het simpelste voorbeeld is deze: Zie jezelf als een 'personal computer' (dat is jouw lichaam) Het besturingssysteem is windows oneindig..(de ziel) Dat is het deel wat terugkomt, keer op keer. Maar iedereen gebruikt verschillende gebruikerssoftware, de een gebruikt paint, de ander autocad, weer een ander photoshop etc..Dat zijn de persoonlijke verschillen in functionaliteit, karakter, intelligentie , kleur ogen, lengte, bla bla.

Dus aan het eind van de PC zijn leven wordt de computer gerecycled, en komt er een nieuwer model van de band, zelfde besturingssoftware, nieuwe updates in gebruikerssoftware. Dat is alles.
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
  vrijdag 30 juni 2017 @ 08:42:08 #105
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172060314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 11:02 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bewijs maar met hard bewijs dat er niets is na de dood. Daar zal je toch eerst dood voor moeten gaan. Dus jouw geloof dat er niets is na de dood is een eigen geloofsopvatting. Niets meer of minder.

Gaan we nu van de deterministische kabouter over naar de blauwe smurf? :')

Jullie deterministen blijven hangende grammofoonplaten binnen dit soort discussies. Het kabouterargument is al jaren terug als een achterhaald argument aangeduid. Tja, we blijven het proberen, hé. :)
Elzies, het is nog steeds onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.

Kijk eens naar het gedachtenexperiment over de zwarte zwaan.
1 + 1 = blauw
pi_172068272
Heeft dat knaapje nou nog steeds niet het kabouter-argument onderuit weten te halen?
Conscience do cost.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 18:12:36 #107
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_172072429
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:51 schreef ems. het volgende:
Heeft dat knaapje nou nog steeds niet het kabouter-argument onderuit weten te halen?
Ik vraag me af waarom men toch weer in discussie gaat met Elzies? Hij bewijst toch keer op keer dat hij of:

A: een trol is.

B: niet in staat is tot een eerlijke gesprek op basis van stelling, argument en bewijs.

C: een pathologische leugenaar is.

Welke van bovenstaande alternatieven ook waar is, maakt niet uit. Het resultaat is altijd hetzelfde. Hij haalt de boel omlaag, hij maakt het slechter. Ik wil in deze thread lezen hoe anderen denken over de dood, misschien daar zelf nog iets aan toevoegen. Nu zit ik weer na te denken hoe ik een bepaald zinloos sujet van repliek kan dienen, om hem rede te laten zien, om hem eerlijk te laten spelen.

Gaat nooit gebeuren. De man is ziek in zijn hoofd. Is geen bewijs of argument tegen opgewassen. Laten we er beleid van maken om Elzies stelselmatig te negeren zodat hij misschien zijn biezen pakt en mensen op een ander forum gaat vervelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DuizendGezichten op 30-06-2017 18:37:35 (typo) ]
Op het scherp van de snede.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 19:07:51 #108
456432 Kamina
Tenacious!
pi_172073440
Negeren doen de meesten al met die Faz gozert, dus dan blijft er niemand over. :D

Nee, hoor. Ik vermaak me wel met vertellen hoe fout hij telkens denkt. :)
1 + 1 = blauw
pi_172074164
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 19:07 schreef Kamina het volgende:
Negeren doen de meesten al met die Faz gozert, dus dan blijft er niemand over. :D

Nee, hoor. Ik vermaak me wel met vertellen hoe fout hij telkens denkt. :)
Ik op gelijke hoogte met elzies? :D

Een goed begin van het weekend is het halve werk :P

Ik moet wel zeggen: ik begrijp wat die meestal bedoelt, maar elke keer perse gelijk willen halen begrijp ik niet van hem.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faz3D op 30-06-2017 19:45:05 ]
pi_172082983
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 07:26 schreef Satori-Amori het volgende:

[..]

Het simpelste voorbeeld is deze: Zie jezelf als een 'personal computer' (dat is jouw lichaam) Het besturingssysteem is windows oneindig..(de ziel) Dat is het deel wat terugkomt, keer op keer. Maar iedereen gebruikt verschillende gebruikerssoftware, de een gebruikt paint, de ander autocad, weer een ander photoshop etc..Dat zijn de persoonlijke verschillen in functionaliteit, karakter, intelligentie , kleur ogen, lengte, bla bla.

Dus aan het eind van de PC zijn leven wordt de computer gerecycled, en komt er een nieuwer model van de band, zelfde besturingssoftware, nieuwe updates in gebruikerssoftware. Dat is alles.
Het menselijke lichaam is geen computer. Een computer wordt niet geboren maar gefabriceerd in een door de mens gemaakte computerfabriek. Een computerprogramma begint niet als vanzelf te 'leven' maar heeft een menselijke programmeur nodig om tot een algoritme te komen.

Dus de deterministische vergelijking om de mens met een computer te vergelijken is feitelijk hetzelfde principe te erkennen dat er een programmeur moet bestaan. Dat wat creationisten God noemen. Deterministen en religieuzen hangen hier hetzelfde onderliggende principe aan, slechts met een verschillend aangetrokken jasje.

Niemand weet of er iets is na de dood. Net zomin de claim dat er niets is na de dood. Dat lijkt mij vooralsnog het meest eerlijke antwoord op de vraag.
pi_172083051
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 08:47 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het menselijke lichaam is geen computer. Een computer wordt niet geboren maar gefabriceerd in een door de mens gemaakte computerfabriek. Een computerprogramma begint niet als vanzelf te 'leven' maar heeft een menselijke programmeur nodig om tot een algoritme te komen.

Dus de deterministische vergelijking om de mens met een computer te vergelijken is feitelijk hetzelfde principe te erkennen dat er een programmeur moet bestaan. Dat wat creationisten God noemen. Deterministen en religieuzen hangen hier hetzelfde onderliggende principe aan, slechts met een verschillend aangetrokken jasje.

Niemand weet of er iets is na de dood. Net zomin de claim dat er niets is na de dood. Dat lijkt mij vooralsnog het meest eerlijke antwoord op de vraag.
Wat maakt jouw ervaring als mens in dit leven uniek volgens jou? En zou jij een eigenschap kunnen opnoemen die voor ieder mens gelijk lijkt te zijn.
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172083267
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 08:52 schreef Satori-Amori het volgende:

[..]

Wat maakt jouw ervaring als mens in dit leven uniek volgens jou? En zou jij een eigenschap kunnen opnoemen die voor ieder mens gelijk lijkt te zijn.
De gretigheid om het eigen bestaan als de zingeving daarvan proberen te verklaren.

Maar naarmate ik ouder wordt is de verklarings-gretigheid wat afgenomen, omdat het vaak toch concepten zijn van vragen die zich niet laten beantwoorden, zoals de vraag of er nu wel of niets is na de dood.

Waar ik vroeger andermans denkbeelden hierover verslond ben ik nu meer in een positie beland van we zien het wel.

Maar de mogelijkheid die zelfbewustzijn ons biedt is ongekend en ik denk dat we als mensheid slechts een fractie van die enorme potentie gebruiken.
pi_172083453
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

De gretigheid om het eigen bestaan als de zingeving daarvan proberen te verklaren.

Maar naarmate ik ouder wordt is de verklarings-gretigheid wat afgenomen, omdat het vaak toch concepten zijn van vragen die zich niet laten beantwoorden, zoals de vraag of er nu wel of niets is na de dood.

Waar ik vroeger andermans denkbeelden hierover verslond ben ik nu meer in een positie beland van we zien het wel.

Maar de mogelijkheid die zelfbewustzijn ons biedt is ongekend en ik denk dat we als mensheid slechts een fractie van die enorme potentie gebruiken.
Niet exact de richting die ik had gehoopt :P Maar bewustzijn in zijn puurste vorm is wel waar ik aan dacht. Wat elk mens uniek, of eigenlijk integraal gelijk maakt is zich bewust zijn van zijn bestaan, de identificatie met een construct wat wij persona, onszelf of de 'ik' ervaring noemen, los van anderen.

En de truc van het kunnen bevatten van een concept als reïncarnatie bijvoorbeeld, in de niet mystieke vorm, is de gewaarwording van het universele karakter van het mens zijn, die ik ervaring, het je bewustzijn van en aanwezig zijn in deze realiteit.. Barebone betekent dat zoveel als dat windows oneindig keer op keer in elk mens aanwezig is, los van welk eigenschap dan ook wat mensen onderling laat verschillen.

Als je op die manier naar de mens kijkt van een afstand kom je tot de conclusie dat er een essentie bestaat die tijdloos en onveranderlijk blijkt, en vanuit die realisatie kun je stellen dat 'jij' all vele levens gehad hebt en nog vele te gaan. Waar de mystieke leer uitgaat van een ziel die met je meereist, die persoonlijk zou zijn, maar die aanname deel ikzelf in principe niet.

Wat wel kan is via genetische overdracht bepaalde ervaringen van een genetische lijn deels doorgeven middels 'opgeslagen' ervaringen die een persoon tijdens zijn leven gehad heeft.

Dit is allemaal slechts mijn persoonlijk vergaring van kennis natuurlijk, maar voorlopig sta ik hier wel achter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Satori-Amori op 01-07-2017 09:39:19 ]
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172083549
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:30 schreef Satori-Amori het volgende:

[..]

Niet exact de richting die ik had gehoopt :P Maar bewustzijn in zijn puurste vorm is wel waar ik aan dacht. Wat elk mens uniek, of eigenlijk integraal gelijk maakt is zich bewust zijn van zijn bestaan, de identificatie met een construct wat wij persona, onszelf of de 'ik' ervaring los van anderen, ervaren.

En de truc van het kunnen bevatten van een concept als reïncarnatie bijvoorbeeld, in de niet mystieke vorm, is de gewaarwording van het universele karakter van het mens zijn, die ik ervaring, het je bewustzijn van en aanwezig zijn in deze realiteit.. Barebone betekent dat zoveel als dat windows oneindig keer op keer in elk mens aanwezig is, los van welk eigenschap dan ook wat mensen onderling laat verschillen.

Als je op die manier naar de mens kijkt van een afstand kom je tot de conclusie dat er een essentie bestaat die tijdloos en onveranderlijk blijkt, en vanuit die realisatie kun je stellen dat 'jij' all vele levens gehad hebt en nog vele te gaan. Waar de mystieke leer uitgaat van een ziel die met je meereist, die persoonlijk zou zijn, maar die aanname deel ikzelf in principe niet.

Wat wel kan is via genetisch overdracht bepaalde ervaringen van een genetische lijn deels doorgeven middels 'opgeslagen' ervaringen die een persoon tijdens zijn leven gehad heeft.

Dit is allemaal slechts mijn persoonlijk visie natuurlijk, maar voorlopig sta ik hier wel achter.
Geloof in een persoonlijk voortbestaan van de ziel heb ik al jaren geleden losgelaten.

Genetische erfelijkheid vormt slechts een deel van wie je bent of wordt. Epi-genetica onderzoek bij identieke tweelingen laat zien dat genen op basis van omgevingsfactoren bepaalde 'keuzes' maken.

Die 'keuzes' in de natuur die je zowel in de micro- als de macrokosmos aantreft vind ik interessant en binnen de nauwe parameters waarin ze werken kun je de claim van 'een toevallige samenloop van omstandigheden' nauwelijks nog volhouden.

Als men dat achterliggende bewustzijn of iets anders wil noemen, dat doet er wat mij betreft niet toe. Het gaat om de erkenning dat achter elke gevolgtrekking een weloverwogen bewuste oorzaak ligt. Een doelgericht principe om ergens te komen. Of het nu om een celdeling gaat, fotosynthese of het in balans houden van een sterrenstelsel.
pi_172083652
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 09:41 schreef Elzies het volgende:

[..]

Geloof in een persoonlijk voortbestaan van de ziel heb ik al jaren geleden losgelaten.

Genetische erfelijkheid vormt slechts een deel van wie je bent of wordt. Epi-genetica onderzoek bij identieke tweelingen laat zien dat genen op basis van omgevingsfactoren bepaalde 'keuzes' maken.

Die 'keuzes' in de natuur die je zowel in de micro- als de macrokosmos aantreft vind ik interessant en binnen de nauwe parameters waarin ze werken kun je de claim van 'een toevallige samenloop van omstandigheden' nauwelijks nog volhouden.

Als men dat achterliggende bewustzijn of iets anders wil noemen, dat doet er wat mij betreft niet toe. Het gaat om de erkenning dat achter elke gevolgtrekking een weloverwogen bewuste oorzaak ligt. Een doelgericht principe om ergens te komen. Of het nu om een celdeling gaat, fotosynthese of het in balans houden van een sterrenstelsel.
Ik vind het ook een heel lastige om nog te spreken van een vrije wil en een toevallige evolutieleer. Er lijkt inderdaad sprake te zijn van een deterministisch universum met een vooraf bepaald karakter en vorm.

Maar mogelijk zijn mensen de enigste levensvorm die in beperkte mate in staat is een keuze te maken over zijn persoonlijke richting en globaal gezien in staat is een collectieve keuze te maken als het over zijn lot gaat.

En dan kom je inderdaad uit op de wil van persoonlijke aard, en die is deels te sturen met een hoop motivatie en hoe bewuster men bezig is, des te meer invloed op het resultaat. En daarbij is het achterliggende bewustzijn slecht de observator en niet de kapitein, dat zijn wijzelf, ons persoonlijke construct.
Life becomes boringly interesting when you give up on life all together
pi_172228349
Angst voor de dood is een overdreven fenomeen. Je kunt liever gelijk dood zijn dan gehandicapt om vervolgens afhankelijk te zijn van anderen. Want voor velen is opname in een verpleeghuis of verzorgingshuis de grootste hel op aarde.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_172228572
Ik geloof niet dat je bewustzijn na je dood verloren gaat. Ik geloof in reïncarnatie en daarom denk ik dat de ziel opnieuw geboren wordt om in een ander ras of cultuur nieuwe ervaringen op te doen. Want ik zou het op den duur heel zaai vinden om steeds weer in dezelfde familie geboren te worden.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 6 juli 2017 @ 22:47:33 #118
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_172229622
Ik ben ook bang om dood te gaan. Niet voor mezelf, ik merk er vanaf dat moment toch niets meer van. Wel om het verdriet dat ik mijn naasten zal aandoen. Ik wil niet dat de mensen van wie ik hou verdrietig zijn.


Daarnaast dit:
quote:
De manier hoe je dood zou kunnen gaan is angstaanjagender dan de dood zelf.


[ Bericht 18% gewijzigd door XDo op 06-07-2017 23:10:15 ]
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 01:35:57 #119
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172233169
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 22:06 schreef Begripvol het volgende:
Angst voor de dood is een overdreven fenomeen. Je kunt liever gelijk dood zijn dan gehandicapt om vervolgens afhankelijk te zijn van anderen. Want voor velen is opname in een verpleeghuis of verzorgingshuis de grootste hel op aarde.
Mijn vader zit in een verpleeghuis. Ik weet nou niet of hij liever dood was geweest of niet :{ volgens mij heeft hij gewoon overlevingsdrang nu.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 01:37:59 #120
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172233203
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 22:47 schreef XDo het volgende:
Ik ben ook bang om dood te gaan. Niet voor mezelf, ik merk er vanaf dat moment toch niets meer van. Wel om het verdriet dat ik mijn naasten zal aandoen. Ik wil niet dat de mensen van wie ik hou verdrietig zijn.


Daarnaast dit:

[..]

Ik ben er bang voor dat het onverwachts komt. Zowel mijn zus als vader werden onverwacht ziek en tot die tijd hadden mijn ouders me gesust met 'Dat gebeurt toch niet.' en 'Komt niet in onze familie voor.' en 'Je valt later gewoon in slaap en dan ben je weg.'. En toen kwam de harde werkelijkheid :{

Ik ben me er liever bewust van dat ik me vanaf mijn 65e kan voorbereiden op dat ik binnenkort afscheid zal moeten nemen.
pi_172233237
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Mijn vader zit in een verpleeghuis. Ik weet nou niet of hij liever dood was geweest of niet :{ volgens mij heeft hij gewoon overlevingsdrang nu.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Mijn vader zit in een verpleeghuis. Ik weet nou niet of hij liever dood was geweest of niet :{ volgens mij heeft hij gewoon overlevingsdrang nu.
Ik zie mezelf of mijn geliefden daar niet graag, maar ik hoop wel voor je vader dat hij zich daar toch enigszins gelukkig mag voelen.Ik hoop vooral dat dit voor hem een tijdelijke bestemming is om goed te kunnen revalideren en gauw mag herstellen, zodat hij weer thuis in zijn vertrouwde omgeving mag zijn omringt door de liefde van zijn familie.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  vrijdag 7 juli 2017 @ 01:48:23 #122
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172233315
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:40 schreef Begripvol het volgende:

[..]


[..]

Ik zie mezelf of mijn geliefden daar niet graag, maar ik hoop wel voor je vader dat hij zich daar toch enigszins gelukkig mag voelen.Ik hoop vooral dat dit voor hem een tijdelijke bestemming is om goed te kunnen revalideren en gauw mag herstellen, zodat hij weer thuis in zijn vertrouwde omgeving mag zijn omringt door de liefde van zijn familie.
Hij heeft helaas Alzheimer. Beter worden zit er dus niet meer in. Maarja, dat is het leven. Ik mag hopen dat ze snel een medicijn vinden :)
pi_172233431
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 01:48 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hij heeft helaas Alzheimer. Beter worden zit er dus niet meer in. Maarja, dat is het leven. Ik mag hopen dat ze snel een medicijn vinden :)
Dementie! Heeft hij wel op tijd een wilsverklaring gemaakt? Want het lijkt mij verschrikkelijk om aan te zien hoe je vader steeds verder aftakelt. Demente mensen kunnen heel oud en kinds worden. Ik denk niet dat ik dit voor mezelf zou willen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_172233464
Mogelijk preventief medicijn tegen Alzheimer op komst
November-2016

Na talloze mislukkingen lijkt het eindelijk gelukt te zijn medicijnen tegen de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen. Het ziet ernaar uit dat de groep medicijnen waar om het gaat, de vorming van het schadelijke herseneiwit bèta-amyloïde verhinderen. Gedacht wordt dat de ophoping van deze eiwitten een belangrijke veroorzaker is van klachten bij Alzheimerpatiënten.

Dit meldden onderzoekers van farmaceutisch bedrijf Merck. Omdat de medicijnen verhinderen dat de hersenziekte ontstaat of zich verder ontwikkelt bij mensen waar al klonterend bèta-amyloïde te zien is in het brein, zullen ze niet helpen alzheimerpatiënten te genezen.

Preventief middel
Waarschijnlijk zullen de medicijnen alleen effectief zijn als iemand ze jaren slikt. Het gaat daarom om een preventief middel. Hoewel sommige proefdieren grijze plukken haar kregen na gebruik, traden er bij mensen geen vervelende bijwerkingen op.

De onderzoeken van zowel farmaceut Merck als vier concurrenten zijn nog in volle gang. Verwacht wordt dat alle resultaten er na 2020 zullen zijn.

https://zorgnu.avrotros.n(...)-alzheimer-op-komst/
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  vrijdag 7 juli 2017 @ 02:23:33 #125
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172233537
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 02:00 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dementie! Heeft hij wel op tijd een wilsverklaring gemaakt? Want het lijkt mij verschrikkelijk om aan te zien hoe je vader steeds verder aftakelt. Demente mensen kunnen heel oud en kinds worden. Ik denk niet dat ik dit voor mezelf zou willen.
Hij is zijn hele leven lid van de vereniging voor een vrijwillig levenseinde geweest maar hij kon het op het moment suprème niet. Hij wilde leven. Dat hebben wij gerespecteerd. Volgens mij beseft hij nu minder en is hij soms best tevreden.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 02:25:17 #126
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172233544
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 02:07 schreef Begripvol het volgende:
Mogelijk preventief medicijn tegen Alzheimer op komst
November-2016

Na talloze mislukkingen lijkt het eindelijk gelukt te zijn medicijnen tegen de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen. Het ziet ernaar uit dat de groep medicijnen waar om het gaat, de vorming van het schadelijke herseneiwit bèta-amyloïde verhinderen. Gedacht wordt dat de ophoping van deze eiwitten een belangrijke veroorzaker is van klachten bij Alzheimerpatiënten.

Dit meldden onderzoekers van farmaceutisch bedrijf Merck. Omdat de medicijnen verhinderen dat de hersenziekte ontstaat of zich verder ontwikkelt bij mensen waar al klonterend bèta-amyloïde te zien is in het brein, zullen ze niet helpen alzheimerpatiënten te genezen.

Preventief middel
Waarschijnlijk zullen de medicijnen alleen effectief zijn als iemand ze jaren slikt. Het gaat daarom om een preventief middel. Hoewel sommige proefdieren grijze plukken haar kregen na gebruik, traden er bij mensen geen vervelende bijwerkingen op.

De onderzoeken van zowel farmaceut Merck als vier concurrenten zijn nog in volle gang. Verwacht wordt dat alle resultaten er na 2020 zullen zijn.

https://zorgnu.avrotros.n(...)-alzheimer-op-komst/
Jup duurt lang. Maar ik heb nog wel even... ondertussen gezond leven :Y
  vrijdag 7 juli 2017 @ 09:59:45 #127
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_172236238
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 02:25 schreef Mishu het volgende:

[..]

Jup duurt lang. Maar ik heb nog wel even... ondertussen gezond leven :Y
Ja je hebt nog wel even....een paar ademtochten en je bent de 50 gepasseerd...en ineens denk je hè? 50?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')