abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 juni 2017 @ 20:27:31 #1
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171533752
Laatste post:
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:06 schreef meloenworst het volgende:

[..]

Zo'n vooropkomstdag is hetzelfde als een open dag met rondleiding, maar dan met DCP en blijkbaar ook vaccinaties tegenwoordig. M.a.w. zaaddodend. Het was mijn eerste keer dat ik op het KIM kwam (want toen kon je nog blind solliciteren) en ik vond er al geen reet aan.

Oh en als je de DCP faalt ben je sowieso echt een lui dier, maar als je die DCP faalt ben je ook nog eens zuur op Texel. :W
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 20:26 schreef detaris het volgende:

[..]

Ben je nu al eens over de eindstreep, of zit je nog steeds zuur op je legeringskamertje?
:)
pi_171556321
Ik zit nog lachend een paar jaar in opleiding. Teruggezet. :') :')

Tegen de tijd dat ik de vloot op ga is mpc007 al met FLO (niet moeilijk voor kort model, maar toch).

quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2017 11:52 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Ja dat klinkt logisch. Overigens wel bagger dat opkomstjaar van jou dan.. :{ Hoeveel aspiranten waren er? Zover ik weet van iemand anders die na mij solliciteerde zou het gros inmiddels ook echt alle keuringen door moeten zijn. En de PSU-dag in Soesterberg hebben ze netjes op de dag ná de vooropkomst gepland, dus helemaal prima :) Als er dan iets niet is heeft KPU nog twee maandjes de tijd de boel na te sturen voor opkomst.

Ja was mooi ruk, 7 weken met 2 overals. Ik was de dag voor opkomst bij kpu. _O-

Wij waren met 98 waarvan 56 marns en de rest vloot. Marns bleven met 14 over en vloot verloor ook een mannetje of 15. Lichting voor mij had vergelijkbare decimering ondergaan en mijn oudste jaar was al helemaal miniscuul wegens de vacaturestop die zij hadden, het was goed stil op het terrein dat jaar. :')
  Moderator donderdag 8 juni 2017 @ 20:25:11 #3
257132 crew  Awsom
pi_171556780
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:11 schreef meloenworst het volgende:
Ik zit nog lachend een paar jaar in opleiding. Teruggezet.

:')
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:55:13 #4
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171557898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:11 schreef meloenworst het volgende:
Ik zit nog lachend een paar jaar in opleiding. Teruggezet. :') :')

Tegen de tijd dat ik de vloot op ga is mpc007 al met FLO (niet moeilijk voor kort model, maar toch).
Het lang-lang model _O-
pi_171558698
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:55 schreef detaris het volgende:

[..]

Het lang-lang model _O-
MS&T held zijn zat er niet in. :+

Maar er zal altijd maar één échte eeuwige adelborst zijn; vorig jaar hadden we namelijk een 5e jaars ongegradueerde en nu is hij 6e jaars sgt. :')_!
  donderdag 8 juni 2017 @ 21:56:05 #6
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171559907
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 21:16 schreef meloenworst het volgende:

[..]

MS&T held zijn zat er niet in. :+

Maar er zal altijd maar één échte eeuwige adelborst zijn; vorig jaar hadden we namelijk een 5e jaars ongegradueerde en nu is hij 6e jaars sgt. :')_!
:')
  vrijdag 9 juni 2017 @ 14:12:52 #7
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171572733
Da's mooi ruk, 5 jaar in de laagste salarisschaal zitten doe je ook niet voor je plezier lijkt me :')

Trouwens; ik zou graag alvast wat meer inlezen, heeft een van jullie Willemsoord in pdf liggen? Heb al lopen zoeken op intranet maar kwam daar enkel 'orderboek van de kim cdt' tegen. Ook interessant, maar mis nog een hoop info waar daar alleen maar naar verwezen wordt :)

Overigens bizar dat van die 98 aspiranten gewoon leuk even de helft afvalt, lijkt me niet echt de bedoeling. In die adelborsten docu van BNN zeggen ze dat aan einde MIP echt maar enkele van de 100 nog wat zijn afgevallen.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  vrijdag 9 juni 2017 @ 14:51:17 #8
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_171573615
Aan de ICTers hier: wanneer wordt IodW eens een keer fatsoenlijk? Voor zo'n groot bedrijf mag je toch verwachten dan niet een half uur bezig bent om want sattelietfoto's van google te scoren


Verder hier in de West mijn eerste vaart op open zee gehad. Ben toch echt waanzinnig blij dat ik geen vlootbaal ben geworden
pi_171573726
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 14:51 schreef Kostertjuh het volgende:
Aan de ICTers hier: wanneer wordt IodW eens een keer fatsoenlijk? Voor zo'n groot bedrijf mag je toch verwachten dan niet een half uur bezig bent om want sattelietfoto's van google te scoren
*06-733.

Alleen het 'groene' is nog van de CIS.

Succes.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 19:12:06 #10
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171579333
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 14:12 schreef mpc007 het volgende:
Da's mooi ruk, 5 jaar in de laagste salarisschaal zitten doe je ook niet voor je plezier lijkt me :')

Trouwens; ik zou graag alvast wat meer inlezen, heeft een van jullie Willemsoord in pdf liggen? Heb al lopen zoeken op intranet maar kwam daar enkel 'orderboek van de kim cdt' tegen. Ook interessant, maar mis nog een hoop info waar daar alleen maar naar verwezen wordt :)

Overigens bizar dat van die 98 aspiranten gewoon leuk even de helft afvalt, lijkt me niet echt de bedoeling. In die adelborsten docu van BNN zeggen ze dat aan einde MIP echt maar enkele van de 100 nog wat zijn afgevallen.
Van de 110 aspiranten uit mijn lichting zijn er minder dan 50 daadwerkelijk officier geworden.

Inlezen in het Willemsoord is niet nodig daar staat verder niet zo veel nuttigs in. Behalve het adelborstenlied natuurlijk. Maar die ga je nog genoeg oefenen ;)
pi_171579615
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 14:12 schreef mpc007 het volgende:
Da's mooi ruk, 5 jaar in de laagste salarisschaal zitten doe je ook niet voor je plezier lijkt me :')

Trouwens; ik zou graag alvast wat meer inlezen, heeft een van jullie Willemsoord in pdf liggen? Heb al lopen zoeken op intranet maar kwam daar enkel 'orderboek van de kim cdt' tegen. Ook interessant, maar mis nog een hoop info waar daar alleen maar naar verwezen wordt :)

Overigens bizar dat van die 98 aspiranten gewoon leuk even de helft afvalt, lijkt me niet echt de bedoeling. In die adelborsten docu van BNN zeggen ze dat aan einde MIP echt maar enkele van de 100 nog wat zijn afgevallen.
Het is geen verkeerd salaris hoor, dienstjaren worden meegenomen.

Jouw willemsoord wordt nu gemaakt. Ik had zelf totaal geen benul dat dat stomme handboek bestond voordat ik opkwam, hoe kwam je daar in godsnaam achter?


Zoals detaris al zegt valt het grootste deel van de mensen af na de mip. Sowieso 60-80% van de mariniers en de zieke/zwakke/zwakzinnige vloot adelborsten vliegen er ook meestal binnen het eerste jaar uit. En dan is er natuurlijk altijd nog bijltjesdag voor lang model in het 2e jaar...

Overigens; die adelborsten docu is gefilmd tijdens de mip van 2013. Dat jaar is ook goed gedecideerd nadat de mip afgelopen was. Z13 bestaat nog uit 2 man van de 14. :')
  vrijdag 9 juni 2017 @ 23:29:21 #12
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171586770
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:12 schreef detaris het volgende:

[..]

Van de 110 aspiranten uit mijn lichting zijn er minder dan 50 daadwerkelijk officier geworden.

Inlezen in het Willemsoord is niet nodig daar staat verder niet zo veel nuttigs in. Behalve het adelborstenlied natuurlijk. Maar die ga je nog genoeg oefenen ;)
Volgens mij staat de hele organisatiestructuur van het korps adb er ook in beschreven, wat huisregels, etc. Vind dat altijd wel interessant. Dus zou het heel erg waarderen als je 'm met mij zou willen delen (ook al is het een oudere versie) :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:28 schreef meloenworst het volgende:


[..]

Het is geen verkeerd salaris hoor, dienstjaren worden meegenomen.

Jouw willemsoord wordt nu gemaakt. Ik had zelf totaal geen benul dat dat stomme handboek bestond voordat ik opkwam, hoe kwam je daar in godsnaam achter?

Zoals detaris al zegt valt het grootste deel van de mensen af na de mip. Sowieso 60-80% van de mariniers en de zieke/zwakke/zwakzinnige vloot adelborsten vliegen er ook meestal binnen het eerste jaar uit. En dan is er natuurlijk altijd nog bijltjesdag voor lang model in het 2e jaar...

Overigens; die adelborsten docu is gefilmd tijdens de mip van 2013. Dat jaar is ook goed gedecideerd nadat de mip afgelopen was. Z13 bestaat nog uit 2 man van de 14. :')
Wat krijg jij nu dan (als je dat wilt delen :) ) Op mijn aanstellingsbriefje start ik zelf op 2154 bruto zolang ongegradueerd (MATR1 schaal 8). Doe kort model dus hopelijk snel KPLADB, dan zit ik op ong 2300. Na twee jaar en op LTZ3 zou het ong 2700 moeten zijn. Het is oké, maar ik vergelijk ook met andere universitair afgestudeerde mensen in mijn omgeving en van mijn leeftijd en die krijgen als rijksambentaar bij diverse ministeries toch eigenlijk al direct 2600-3000 (terwijl ik daar dus pas na twee jaar opleiding op zit). Wat natuurlijk scheelt is evt onregelmatigheidstoeslag / uitzendtoeslag maar dat zal dus tijdens de opleiding zelf waarschijnlijk vrij beperkt zijn (of niet?)

Ik wist het dus ook niet, tot ik dat orderboek van de kim-cdt tegenkwam op de intranetpagina van het kim. daar wordt er naar verwezen, en daarom wil ik het graag lezen :) Oude versie ook prima :) Wel apart dat er zoveel afvallers zijn, had ik niet verwacht. Je bent ruim een jaar bezig met solliciteren dus dan wil je toch ook wel echt lijkt mij als je er dan na de MIP nog bent. Wat bedoel je met bijltjesdag? Z13 bedoel je zeedienst 2013? Maar met zulke aantallen houdt Defensie toch onmogelijk het officierenbestand op peil? :') :?

[ Bericht 4% gewijzigd door mpc007 op 10-06-2017 04:53:28 ]
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zaterdag 10 juni 2017 @ 09:31:07 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171590741
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

Wat natuurlijk scheelt is evt onregelmatigheidstoeslag / uitzendtoeslag maar dat zal dus tijdens de opleiding zelf waarschijnlijk vrij beperkt zijn (of niet?)
_O- _O- _O-
  zaterdag 10 juni 2017 @ 10:40:39 #14
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171591889
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:29 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Volgens mij staat de hele organisatiestructuur van het korps adb er ook in beschreven, wat huisregels, etc. Vind dat altijd wel interessant. Dus zou het heel erg waarderen als je 'm met mij zou willen delen (ook al is het een oudere versie) :)

[..]

Wat krijg jij nu dan (als je dat wilt delen :) ) Op mijn aanstellingsbriefje start ik zelf op 2154 bruto zolang ongegradueerd (MATR1 schaal 8). Doe kort model dus hopelijk snel KPLADB, dan zit ik op ong 2300. Na twee jaar en op LTZ3 zou het ong 2700 moeten zijn. Het is oké, maar ik vergelijk ook met andere universitair afgestudeerde mensen in mijn omgeving en van mijn leeftijd en die krijgen als rijksambentaar bij diverse ministeries toch eigenlijk al direct 2600-3000 (terwijl ik daar dus pas na twee jaar opleiding op zit). Wat natuurlijk scheelt is evt onregelmatigheidstoeslag / uitzendtoeslag maar dat zal dus tijdens de opleiding zelf waarschijnlijk vrij beperkt zijn (of niet?)

Ik wist het dus ook niet, tot ik dat orderboek van de kim-cdt tegenkwam op de intranetpagina van het kim. daar wordt er naar verwezen, en daarom wil ik het graag lezen :) Oude versie ook prima :) Wel apart dat er zoveel afvallers zijn, had ik niet verwacht. Je bent ruim een jaar bezig met solliciteren dus dan wil je toch ook wel echt lijkt mij als je er dan na de MIP nog bent. Wat bedoel je met bijltjesdag? Z13 bedoel je zeedienst 2013? Maar met zulke aantallen houdt Defensie toch onmogelijk het officierenbestand op peil? :') :?
Mijn exemplaar heb ik niet meer. (dit die tijd enkel hardcopy natuurlijk)

Het salaris is fantastisch als je als 18- jarige het lange model gaat doen. Helemaal als je nog bij je ouders woont en geen vaste lasten hebt. Ik heb nooit meer zo veel vrij te besteden gehad. _O-

Vergelijk het salaris niet met dat van andere ministeries of met dat van je afgestudeerde vrienden in de burgermaatschappij, daar wordt je alleen maar droevig van. We verdienen als officier niet slecht, maar de vergelijkbare functies buiten Defensie kan je aanzienlijk meer verdienen. Toelages klinken leuk totdat je het loonstrookje krijgt en ziet wat je overhoudt en wat je ervoor heb moeten doen.

v.w.b. de afvallers. Mensen vallen af om allerlei redenen. Een kleine greep uit mijn jaar:
- Chronisch Zeeziek;
- Onvoldoende studieresultaten;
- Plagiaat;
- Fysiek/ mentaal niet sterk genoeg
- Alcohol- en drugsmisbruik;
- Heimwee;
- Niet kunnen omgaan met het internaat-leven;
- Het niet willen inleveren van de mobiele telefoon op de eerste dag;
- Weigering om op de eerste dag je haar af te scheren;
- Het niet mogen overstappen naar een ander dienstvak;
- Het niet halen van de PBI.

Dit verschilt natuurlijk per jaar. En de KM heeft ook grote moeite om het officierenbestand op peil te houden. Daarom hebben we sinds een aantal jaar de kort-model opleiding. B:)B

Bijltjesdag zal wel betrekking hebben op een moment X waarop je als adelborst Y- aantal studiepunten moet heb o.i.d.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 17:22:21 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171599854
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:40 schreef detaris het volgende:

v.w.b. de afvallers. Mensen vallen af om allerlei redenen. Een kleine greep uit mijn jaar:

- Chronisch Zeeziek;
- Onvoldoende studieresultaten;
- Plagiaat;
- Fysiek/ mentaal niet sterk genoeg
- Alcohol- en drugsmisbruik;
- Heimwee;
- Niet kunnen omgaan met het internaat-leven;
- Het niet willen inleveren van de mobiele telefoon op de eerste dag;
- Weigering om op de eerste dag je haar af te scheren;

- Het niet mogen overstappen naar een ander dienstvak;
- Het niet halen van de PBI.
Gvd... :') :') :') :') _O-

Zie hier de frikandellenjeugd...
  zaterdag 10 juni 2017 @ 17:30:34 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 10 juni 2017 @ 17:39:49 #17
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_171600152
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 17:30 schreef AchJa het volgende:
Overigens, als alles goed gaat nog 3 weken:

[ afbeelding ] =>
[ afbeelding ]

Ik wilde ook een hotel ipv een pubtent... :(
Jij gaat overstappen naar de luchtmacht en hebt het over frikandellenjeugd?
  Moderator zaterdag 10 juni 2017 @ 17:41:53 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 juni 2017 @ 17:48:37 #19
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171600319
:D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 10 juni 2017 @ 17:51:37 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 10 juni 2017 @ 18:11:53 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 juni 2017 @ 18:12:40 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171600747
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 18:11 schreef AchJa het volgende:

[..]


[..]

[ afbeelding ]
:D _O-
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator zaterdag 10 juni 2017 @ 18:30:03 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 10 juni 2017 @ 20:22:23 #24
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_171603951
quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op zaterdag 10 juni 2017 17:30 schreef AchJa het volgende:
Overigens, als alles goed gaat nog 3 weken:

[ afbeelding ] =>
[ afbeelding ]

Ik wilde ook een hotel ipv een pubtent... :(
Vanwaar de switch? :)

zaterdag 10 juni 2017 09:31 schreef AchJa het volgende:[/b]

[..]

_O- _O- _O-
[/quote]

Wat is er zo hilarisch :{

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:40 schreef detaris het volgende:

[..]

Mijn exemplaar heb ik niet meer. (dit die tijd enkel hardcopy natuurlijk)

Het salaris is fantastisch als je als 18- jarige het lange model gaat doen. Helemaal als je nog bij je ouders woont en geen vaste lasten hebt. Ik heb nooit meer zo veel vrij te besteden gehad. _O-

Vergelijk het salaris niet met dat van andere ministeries of met dat van je afgestudeerde vrienden in de burgermaatschappij, daar wordt je alleen maar droevig van. We verdienen als officier niet slecht, maar de vergelijkbare functies buiten Defensie kan je aanzienlijk meer verdienen. Toelages klinken leuk totdat je het loonstrookje krijgt en ziet wat je overhoudt en wat je ervoor heb moeten doen.

v.w.b. de afvallers. Mensen vallen af om allerlei redenen. Een kleine greep uit mijn jaar:
- Chronisch Zeeziek;
- Onvoldoende studieresultaten;
- Plagiaat;
- Fysiek/ mentaal niet sterk genoeg
- Alcohol- en drugsmisbruik;
- Heimwee;
- Niet kunnen omgaan met het internaat-leven;
- Het niet willen inleveren van de mobiele telefoon op de eerste dag;
- Weigering om op de eerste dag je haar af te scheren;
- Het niet mogen overstappen naar een ander dienstvak;
- Het niet halen van de PBI.

Dit verschilt natuurlijk per jaar. En de KM heeft ook grote moeite om het officierenbestand op peil te houden. Daarom hebben we sinds een aantal jaar de kort-model opleiding. B:)B

Bijltjesdag zal wel betrekking hebben op een moment X waarop je als adelborst Y- aantal studiepunten moet heb o.i.d.
Oké, jammer. Verder zoeken dan maar. Je zegt wel dat je niet mag vergelijken, maar dat doe je uiteindelijk natuurlijk toch wel. Iedereen met een beetje rationeel denkvermogen doet dat. En zo beroerd is het toch ook weer niet? Ik bedoel; in het salarisonderzoek van de laatste Elsevier stond maritiem officier bovenaan de top 10 best betaalde functies op academisch niveau tussen 5 en 10 jaar na aanvang dienstverband. Als ik even vergelijk met mijn broertje, die eerst journalistiek deed en nu een univ master midden-oosten-studies, hij kijkt aan tegen een aanvangssalaris van rond de 1850 per maand. En zo zijn er nog wel meer sectoren die het aanmerkelijk slechter doen. Nu lever je natuurlijk inderdaad meer niet-materiële zaken in door het intern wonen, en dergelijke, dat is waar. Maar ik zit op dit moment nog niet in de privésituatie dat dat echt problematisch is. Heb ook half jaar in Brussel gewerkt, kwam ik ook alleen in de weekenden thuis. Prima, want kreeg zeer royale stagevergoeding per maand. TLDR; als de beloning voor off bij defensie echt zo beroerd was in vergelijking met mijn andere opties had ik er nooit voor gekozen.
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
  zaterdag 10 juni 2017 @ 20:51:53 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_171604628
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 20:22 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Vanwaar de switch? :)
Iets met vakgebieden wat bij de KL (nog) niet zo is en bij de KLu wel. Maar goed, zit in de laatste weken van de opleiding en die moet eerst nog gefixed worden.

quote:
Wat is er zo hilarisch :{
Omdat defensie er alles aan zal doen om jou zo weinig mogelijk uit te betalen. Iets als een onregelmatigheidstoeslag heb ik nog nooit gehad/ gezien, uitzendtoelage is alleen van toepassing als je op uitzending bent maar zelfs dan probeert defensie je het vel over de oren te trekken. En het liefst meet defensie met twee maten. Ergo, de goedkoopste van de goedkoopste oplossing.

Overigens is de vaartoelage ook lager dan de oefentoelage... :') :')

En als je helemaal verdrietig wil worden moet je de toelages even delen door het aantal gewerkte uren/ paraat staan dan kom je erachter de je voor een rijksdaalder per uur extra aan het buffelen bent. :')

quote:
En zo beroerd is het toch ook weer niet? Ik bedoel; in het salarisonderzoek van de laatste Elsevier stond maritiem officier bovenaan de top 10 best betaalde functies op academisch niveau tussen 5 en 10 jaar na aanvang dienstverband.
Maritiem officier heeft dan ook niks met de marine te maken.

quote:
TLDR; als de beloning voor off bij defensie echt zo beroerd was in vergelijking met mijn andere opties had ik er nooit voor gekozen.
Het is precies wat detaris zegt, als je jong bent en niet al teveel vaste lasten hebt is het prima te doen... Sowieso een beetje betaald krijgen tijdens je studie maak je bijna nergens mee maar daarna wordt het rap minder vwb salaris gezien je verantwoordelijk- en werkzaamheden, zeker als je dan eens gaat rondvragen/ kijken "buiten" de poort wat daar per maand opgestreken wordt met een stuk minder druk. De andere kant is natuurlijk wel dat je een prachtig beroep hebt en mooie ervaringen opdoet en je vriendschappen voor het leven smeedt. Maar op een gegeven ogenblik moet de kachel ook blijven branden.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 10-06-2017 21:06:11 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')