Eerst de schakelaar van de groep op "uit stand" zetten en dan pas de stop (zekering) vervangen.quote:Op zondag 4 juni 2017 08:41 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik heb de laatste dagen twee keer mijn stroom verloren. Net door stekker in stopcontact te steken, gister deed ik stofzuiger aan.
Stekker van oplader doet het prima, ook stofzuiger werkte daarna gewoon goed.
Maar nu wat ik vrij eng vind: bij vervangen stop zie ik flitsen in de kast en de stoppen die ik vanochtend vervangen heb flitsten zelf ook.
Het is een huurhuis en het is Pinksteren, dus graag advies of ik nu iets moet doen en zo ja vandaag nog
Beter dat TS er vanaf blijft.quote:Op zondag 4 juni 2017 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Eerst de schakelaar van de groep op "uit stand" zetten en dan pas de stop (zekering) vervangen.
oh ok, dat wist ik niet dank je.quote:Op zondag 4 juni 2017 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Eerst de schakelaar van de groep op "uit stand" zetten en dan pas de stop (zekering) vervangen.
Er kan iets mis zijn in de stekkers, de bedrading, de stopcontacten, de opladers etc.quote:Op zondag 4 juni 2017 08:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
oh ok, dat wist ik niet dank je.
is er nog een logische verklaring waarom niet-defecte apparaten steeds zekering door laten branden? Het is huis uit 1922, er zitten drie groepen op
Overbelasting, heb je wel de juiste zekeringen en staat er niet nog ergens een zwaar apparaat aan? bv airco, droger, zwembadpomp ed.quote:Op zondag 4 juni 2017 08:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
oh ok, dat wist ik niet dank je.
is er nog een logische verklaring waarom niet-defecte apparaten steeds zekering door laten branden? Het is huis uit 1922, er zitten drie groepen op
ik heb de juiste zekeringen, en zwaarste apparaat op deze groep is zuinige tafelmodel vriezer die niet in keuken pastquote:Op zondag 4 juni 2017 09:04 schreef halfway het volgende:
[..]
Overbelasting, heb je wel de juiste zekeringen en staat er niet nog ergens een zwaar apparaat aan? bv airco, droger, zwembadpomp ed.
En gaat het om 1 specifieke groep en of wcd?quote:Op zondag 4 juni 2017 09:07 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ik heb de juiste zekeringen, en zwaarste apparaat op deze groep is zuinige tafelmodel vriezer die niet in keuken past
de problemen zitten idd in een groep, een stop , van woonkamer, halletje, en studeer/rommelkamerquote:Op zondag 4 juni 2017 09:09 schreef halfway het volgende:
[..]
En gaat het om 1 specifieke groep en of wcd?
Alleen de oplaadbare stofzuiger geeft het probleem met de zekering???quote:Op zondag 4 juni 2017 09:11 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
de problemen zitten idd in een groep, een stop , van woonkamer, halletje, en studeer/rommelkamer
nee is geen oplaadbare, gewoon een met stekker die bij inschakelen op ene groep de stroom deed uitgaan en op ander stopkontakt in andere groep niet.quote:Op zondag 4 juni 2017 09:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Alleen de oplaadbare stofzuiger geeft het probleem met de zekering???
Steeds hetzelfde stopcontact?quote:Op zondag 4 juni 2017 09:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
nee is geen oplaadbare, gewoon een met stekker die bij inschakelen op ene groep de stroom deed uitgaan en op ander stopkontakt in andere groep niet.
Oplader waar ik het over heb is oplader van iPhone, ook die zorgde er vanochtend voor dat op ene groep de stroom plat ging en andere niet.
nee, gister ander stopcontact in andere kamer dan vandaagquote:
Die zeker allemaal naar dezelfde centraaldoos gaan?quote:Op zondag 4 juni 2017 09:38 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
nee, gister ander stopcontact in andere kamer dan vandaag
Gister- stofzuiger in studeerkamer
Vandaag- iPhone oplader in woonkamer
Dit is een groep
ja nu stel je een briljante vraag. Maar ik weet niet wat een centraaldoos is en waar die zitten in mijn huurhuisjequote:Op zondag 4 juni 2017 09:41 schreef halfway het volgende:
[..]
Die zeker allemaal naar dezelfde centraaldoos gaan?
Meestal in een doos boven een lamp aan je plafond, maar je huis is uit 1922 dus zou zo maar ergens anders kunnen zitten.quote:Op zondag 4 juni 2017 09:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
ja nu stel je een briljante vraag. Maar ik weet niet wat een centraaldoos is en waar die zitten in mijn huurhuisje
Dat middelste dopje op je zekering; de verklikker noemt men dat.quote:Op zondag 4 juni 2017 09:37 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
BTW, ik kijk nog eens naar zekeringen maar ik zie eigenlijk geen verschil tussen zekering van probleem groepen en een ongebruikte. Jullie wel?
[ link | afbeelding ]
dat van die groepsschakelaar wist ik niet, maar ik zie en voel bij verklikker(s) geen verschil tussen een verse uit de doos en de twee die ik vervangen heb wegens geen stroom.quote:Op zondag 4 juni 2017 10:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat middelste dopje op je zekering; de verklikker noemt men dat.
Het rode ding op deze afbeelding.
[ afbeelding ]
Zitten deze los ? Daaraan moet je kunnen zien dat een zekering is aangesproken en dus stuk is.
De zekeringen die je plaatst zijn even zwaar; als de zekeringen die er in zaten ?
Hoe zit het trouwens met de regels betreffende huurwoningen en meterkasten? had die niet allang vervangen moeten worden?quote:Op zondag 4 juni 2017 10:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat middelste dopje op je zekering; de verklikker noemt men dat.
Het rode ding op deze afbeelding.
[ afbeelding ]
Zitten deze los ? Daaraan moet je kunnen zien dat een zekering is aangesproken en dus stuk is.
De zekeringen die je plaatst zijn even zwaar; als de zekeringen die er in zaten ?
Verder altijd de stroom er eerst even afdoen met de groepschakelaar, alvorens een zekering te vervangen.
[ afbeelding ]
Groepsschakelaars zitten vrijwel altijd direct boven de zekering zelf, dit kunnen ook nog zwarte draaiknoppen zijn
Als je de oude zekering terug plaatst doen ze het dan echt niet ?quote:Op zondag 4 juni 2017 10:30 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat van die groepsschakelaar wist ik niet, maar ik zie en voel bij verklikker(s) geen verschil tussen een verse uit de doos en de twee die ik vervangen heb wegens geen stroom.
16 amp, even zwaar als er al inzat
Zolang de rest van de installatie nog nooit grondig gemoderniseerd of uitgebreid is, en voldoet aan de eisen van de tijd waarin het geplaatst is (schat als ik het zo hoor +/- 1980) en niet per definitie onveilig is (en dat is een oudere zekeringkast per definitie niet). Dan hoeft de wbv daar niet perse wat aan te doen.quote:Op zondag 4 juni 2017 10:30 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoe zit het trouwens met de regels betreffende huurwoningen en meterkasten? had die niet allang vervangen moeten worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |