En hoe zit dat dan als je aangenomen wordt en je proefperiode niet vol maakt? Of je als uitzendkracht aan het werk gaat en de volgende maand niet meer terug hoeft te komen?quote:Op woensdag 7 juni 2017 11:19 schreef Elvenpath het volgende:
Stel je krijgt nu bijstand en krijgt een baan aangeboden voor 40 uur per week. Je wilt eigenlijk maximaal 32 uur per week werken. Dan kan je dat bij de werkgever aankaarten. Het kan echter zijn dat de werkgever er niet mee akkoord gaat. In dat geval kan je inderdaad een boete/maatregel van de bijstandsinstelling krijgen indien je de baan afkaatst. Als je de baan afkaatst kost je namelijk geld voor de samenleving.
Als je niet verwijtbaar werkloos wordt dan kun je gewoon de maand erop weer in de Bijstand terecht.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan als je aangenomen wordt en je proefperiode niet vol maakt? Of je als uitzendkracht aan het werk gaat en de volgende maand niet meer terug hoeft te komen?
Als je halve dagen gaat werken, dan krijg je logischerwijs zelfs minder dan een halve uitkering.quote:Op woensdag 7 juni 2017 11:33 schreef Gia het volgende:
Ik vind eigenlijk dat iemand die zegt dat hij maar voor halve dagen wil werken, maximaal, ook maar recht heeft op een halve bijstandsuitkering.
Als je voor 40 uur beschikbaar bent en er is een baan voor je, dan moet je die aannemen.
Ik ken mensen die bijstand hebben en dan 20 uur gaan werken en dan menen dat je loon voor die 20 uur bovenop je bijstand krijgt. M.a.w. "ik ga niet werken voor de bijstand"
Een ex-tante van me had (heeft ze nog) een bijstandsuitkering. In die tijd ging het erover dat mensen zouden moeten gaan werken voor hun uitkering. Zij was furieus als men dit dan verrekende met de bijstand, want ze moest er dan wel haar bed voor uit.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:37 schreef hugecooll het volgende:
Als je halve dagen gaat werken, dan krijg je logischerwijs zelfs minder dan een halve uitkering.
Ik vind ook dat er best geëist mag worden dat er voor 20 uur per week een tegenprestatie geleverd moet worden voor behoud van bijstand. Dus werk wat geen normale vacature kan zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:37 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Als je halve dagen gaat werken, dan krijg je logischerwijs zelfs minder dan een halve uitkering.
Ik vind werken voor je uitkering ook oneerlijk. Jij vindt dat blijkbaar niet 'omdat je al voor je tijd betaald wordt'. Er is een wettelijk minimumloon en dat is er niet voor niets. Als iemand werkt, dan dien je die persoon daar imo gewoon minimaal dat minimumloon voor te geven.quote:Op woensdag 7 juni 2017 16:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Een ex-tante van me had (heeft ze nog) een bijstandsuitkering. In die tijd ging het erover dat mensen zouden moeten gaan werken voor hun uitkering. Zij was furieus als men dit dan verrekende met de bijstand, want ze moest er dan wel haar bed voor uit.
Zij vond het niet erg als ze erbij moest gaan werken, als dit dan maar extra op haar bijstand kwam. Als dit gekort zou worden, was dat niet eerlijk want ze had nu, zonder te werken, ook al dat geld.
Is toch van de zotte!
En schijnbaar zijn er nog meer die zo denken.
Nu krijg ik vaak op mijn brood dat ik niets moet zeggen, omdat ik in de WAO zit, maar als ik iets voor anderen doe, ergens bij help, of iets maak of zo, dan wil ik daar niet voor betaald worden, omdat mijn tijd al betaald wordt.
Komt dat even goed uit.quote:
Waarom is dat uiteraard?quote:Op woensdag 7 juni 2017 17:48 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Komt dat even goed uit.
En uiteraard heeft Gia meer recht van spreken dan jij.
Als je je proefperiode niet volmaakt moet je daarvoor een goede reden hebben. Als je de proefperiode niet volmaakt omdat je het 'verkloot' dan kan je een 'maatregel' krijgen vanuit de bijstand (lees: een maand minder of zelfs helemaal geen bijstand krijgen).quote:Op woensdag 7 juni 2017 15:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan als je aangenomen wordt en je proefperiode niet vol maakt? Of je als uitzendkracht aan het werk gaat en de volgende maand niet meer terug hoeft te komen?
Dat verschilt per gemeente en is beleid. In principe kunnen ze jouw uitkering meteen beëindigen wanneer je boven de norm zit. Uit praktische overwegingen wordt dit echter vaak niet gedaan.quote:Op woensdag 7 juni 2017 22:58 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Als je je proefperiode niet volmaakt moet je daarvoor een goede reden hebben. Als je de proefperiode niet volmaakt omdat je het 'verkloot' dan kan je een 'maatregel' krijgen vanuit de bijstand (lees: een maand minder of zelfs helemaal geen bijstand krijgen).
Bij de bijstandsuitkering mag je maximaal 3 aaneengesloten maanden meer verdienen dan de bijstandsnorm. Dus stel ik ga deze maand enorm veel werken terwijl ik bijstand heb. En uiteindelijk komt mijn salaris deze maand boven de ¤960 uit (norm voor alleenstaande). Dan krijg ik dus deze maand geen bijstand. Dan moet ik de maanden juli en augustus óók meer gaan verdienen dan de bijstandsnorm. Als ik dat doe dan wordt mijn bijstandsuitkering beëindigd en moet ik het gehele traject opnieuw volgen als ik weer bijstand wil aanvragen.
Daar zit hopelijk een verschil in tussen je proefperiode bewust frustreren en een bedrijf wat gewoon van mening is dat je niet 'produktief' bent volgens hun maatstaven en dus gewoon onder de maat presteert. Vooral in horeca, detailhandel en uitzendwerk is er best wel een uitknijp-beleid en lig je er gewoon direct uit als je één misstap maakt.quote:Op woensdag 7 juni 2017 22:58 schreef Elvenpath het volgende:
[..]
Als je je proefperiode niet volmaakt moet je daarvoor een goede reden hebben. Als je de proefperiode niet volmaakt omdat je het 'verkloot' dan kan je een 'maatregel' krijgen vanuit de bijstand (lees: een maand minder of zelfs helemaal geen bijstand krijgen).
Dit maakt het wel lastig, dat begrijp ik. Het jammere is alleen dat dit ook geldt voor mensen die wel 'regulier' werken. Als ik wil solliciteren e.d. omdat ik ongelukkig ben in mijn baan kost het me ook veel energie, maar daarvoor krijg ik ook geen vrij. Succes in elk geval!quote:Op zaterdag 3 juni 2017 12:40 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Volledig vrij minus 40 uur werk + 15 uur reistijd.
Wat is er lastig aan 60 uur per week van huis zijn voor werk (ik tel pauzes ook nog mee).quote:Op donderdag 8 juni 2017 12:24 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Dit maakt het wel lastig, dat begrijp ik. Het jammere is alleen dat dit ook geldt voor mensen die wel 'regulier' werken. Als ik wil solliciteren e.d. omdat ik ongelukkig ben in mijn baan kost het me ook veel energie, maar daarvoor krijg ik ook geen vrij. Succes in elk geval!
Het gaat erom dat sollicitatiegesprekken e.d. vaak tijdens kantooruren zijn. Niet iedereen is zo enorm bijzonder dat bedrijven daarvoor graag 's avonds of in het weekend af willen spreken.quote:Op donderdag 8 juni 2017 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat is er lastig aan 60 uur per week van huis zijn voor werk (ik tel pauzes ook nog mee).
Na aftrek van 8 uur slaap per nacht heb je dan nog 52 uur vrije tijd per week.
In het laatste geval zou ik me niet teveel zorgen makenquote:Op donderdag 8 juni 2017 11:54 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Daar zit hopelijk een verschil in tussen je proefperiode bewust frustreren en een bedrijf wat gewoon van mening is dat je niet 'produktief' bent volgens hun maatstaven en dus gewoon onder de maat presteert. Vooral in horeca, detailhandel en uitzendwerk is er best wel een uitknijp-beleid en lig je er gewoon direct uit als je één misstap maakt.
Bijstand is méér dan het minimumloon voor iemand die 20 uur werkt. Dus 20 uur werken voor behoud van bijstand is echt meer dan billijk. Een partner van iemand met een volledige baan heeft geen recht op bijstand en krijgt voor 20 uur werken fors minder dan een alleenstaande in de bijstand.quote:Op woensdag 7 juni 2017 16:37 schreef hugecooll het volgende:
Ik vind werken voor je uitkering ook oneerlijk. Jij vindt dat blijkbaar niet 'omdat je al voor je tijd betaald wordt'. Er is een wettelijk minimumloon en dat is er niet voor niets. Als iemand werkt, dan dien je die persoon daar imo gewoon minimaal dat minimumloon voor te geven.
quote:Je post erna (20u tegenprestatie) is bijvoorbeeld al redelijker omdat je dan meer dan het minimumloon verdient als je het omrekent. Ervan uitgaande dat je recht hebt op 100% bijstandsuitkering, uiteraard, want ook dat is niet altijd zo.
Verder vind ik ook dat jij geen recht van spreken hebt btw
Bij een werkweek van 36 uur krijg je voor 20 uur met minimumloon inclusief vakantiegeld 930,96. Dat is nauwelijks minder dan de bijstandsnorm. En dan reken ik pensioen niet eens mee. Een maand pensioen missen is op je pensioendatum een bedrag dat die 40 euro verschil echt wel overstijgt.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 10:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijstand is méér dan het minimumloon voor iemand die 20 uur werkt.
Dat zeg ik tochquote:Op vrijdag 9 juni 2017 10:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Bijstand is méér dan het minimumloon voor iemand die 20 uur werkt. Dus 20 uur werken voor behoud van bijstand is echt meer dan billijk. Een partner van iemand met een volledige baan heeft geen recht op bijstand en krijgt voor 20 uur werken fors minder dan een alleenstaande in de bijstand.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |