maarja christendom kent ook mediterenquote:Op donderdag 25 mei 2017 17:12 schreef Mirel het volgende:
Placebo? Ja.
Psychologisch kan het lichtelijk helpen, maar iets zoals mediteren (mindfulness) is veel gerichter en daardoor effectiever. Christelijk of Islamitisch bidden is gericht naar een god naar wie je om hulp vraagt, terwijl je bij oosterse meditatie het vergrootglas op jezelf richt. En dan kom je dus ook wat dingen te weten over jezelf, realisaties en dergelijke.
Dit lijkt mij heel persoonlijk. Dus om dat zó te stellen... ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 25 mei 2017 17:12 schreef Mirel het volgende:
Placebo? Ja.
Psychologisch kan het lichtelijk helpen, maar iets zoals mediteren (mindfulness) is veel gerichter en daardoor effectiever.
Ben je niet in de war met zelfkastijding?quote:Op donderdag 25 mei 2017 17:26 schreef tailfox het volgende:
[..]
maarja christendom kent ook mediteren
Binnen welke context/religie?quote:Op donderdag 25 mei 2017 17:19 schreef sturmpie het volgende:
bidden is imo, 't beïnvloeden van de omgeving dmv gedachte.
Gaat het niet om het effect dan?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 15:47 schreef Molurus het volgende:
Het schijnt zelfs een averechts placebo-effect te zijn. Tenminste, als we het hebben over de gezondheid van patienten in ziekenhuizen bleek de wetenschap dat er voor hen werd gebeden significant averechts te werken.
Tussen de blinde groep en de controlegroep was er geen significant verschil.
Jep, moest erg lachen toen ik dit las in een boek van Richard Dawkins.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 15:47 schreef Molurus het volgende:
Het schijnt zelfs een averechts placebo-effect te zijn. Tenminste, als we het hebben over de gezondheid van patienten in ziekenhuizen bleek de wetenschap dat er voor hen werd gebeden significant averechts te werken.
Tussen de blinde groep en de controlegroep was er geen significant verschil.
quote:Op donderdag 25 mei 2017 17:12 schreef Mirel het volgende:
Placebo? Ja.
Psychologisch kan het lichtelijk helpen, maar iets zoals mediteren (mindfulness) is veel gerichter en daardoor effectiever. Christelijk of Islamitisch bidden is gericht naar een god naar wie je om hulp vraagt, terwijl je bij oosterse meditatie het vergrootglas op jezelf richt. En dan kom je dus ook wat dingen te weten over jezelf, realisaties en dergelijke.
ik ben 't eens met Mirel.quote:
Alleen is het resultaat van bidden nulquote:Op vrijdag 26 mei 2017 16:57 schreef sturmpie het volgende:
[..]
[..]
ik ben 't eens met Mirel.
imo, monotheistisch bidden, of bidden naar een god, is 't beïnvloeden van de gedachte.
wat is 'n gedachte ? dat is moeilijk uit te drukken in woorden, maar we denken allemaal en hebben allemaal gedachten, ook gelijke gedachte.
imo, door te bidden breng je 'n gedachte 'in de lucht' die opgevangen kan worden door derden, en zo beïnvloed je als 't ware de omgeving dmv gedachte.
in mijn geval, ik weet nog, dat ik als kleine jongen, bad om 'n mountainbike, korte tijd later mocht ik 'n nieuwe fiets uitkiezenquote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen is het resultaat van bidden nul
quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:04 schreef sturmpie het volgende:
[..]
in mijn geval, ik weet nog, dat ik als kleine jongen, bad om 'n mountainbike, korte tijd later mocht ik 'n nieuwe fiets uitkiezen
bidden kan je zien als 'hopen'.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:02 schreef MevrouwPuff het volgende:
Er zijn ook studies die wel positieve effecten zien.
Als je bid om zelf iets te kunnen (geef mij de kracht om dit te kunnen doorstaan bv), vraag je een externe om hulp iets zelf te doen. Net als je winnaarsonderbroek bij een voetbalwedstrijd.
Nadeel is wel dat als je bidt om genezing van een ziekte en dat gebeurt niet, je dat kan opvatten als 'god houdt niet van mij', wat weer demotiverend kan werken.
ja echt gebeurd, dus daarom denk ik, bidden kan de omgeving beïnvloeden.quote:
Zeker als je hardop bidt en/of de gebeden ook met je omgeving bespreektquote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja echt gebeurd, dus daarom denk ik, bidden kan de omgeving beïnvloeden.
Tja, maar ik zou als ik jou was toch eens jezelf verdiepen in wetenschappelijk onderzoek daarnaar. Dan zal je er achter komen dat het meermaals is aangetoont dat dit niet het geval is.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja echt gebeurd, dus daarom denk ik, bidden kan de omgeving beïnvloeden.
dat is niet nodig, ik weet dat bidden onderdeel is van religie en that's it.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, maar ik zou als ik jou was toch eens jezelf verdiepen in wetenschappelijk onderzoek daarnaar. Dan zal je er achter komen dat het meermaals is aangetoont dat dit niet het geval is.
ha ha haquote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:07 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Zeker als je hardop bidt en/of de gebeden ook met je omgeving bespreekt
Hoe meten ze dat dan?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, maar ik zou als ik jou was toch eens jezelf verdiepen in wetenschappelijk onderzoek daarnaar. Dan zal je er achter komen dat het meermaals is aangetoont dat dit niet het geval is.
Je neemt een x aantal patiënten met een bepaalde ziekte, voor de ene helft laat je hele kerken bidden, voor de andere helft niet. Je kijkt vervolgens hoe snel ze genezen cq overleven. Als je deze patienten niet verteld dat er voor ze gebeden wordt heeft het al dan niet bidden nul effect.quote:
Dus volgens die onderzoeken (die ik niet gezien heb) helpt bidden in geen enkel geval.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je neemt een x aantal patiënten met een bepaalde ziekte, voor de ene helft laat je hele kerken bidden, voor de andere helft niet. Je kijkt vervolgens hoe snel ze genezen cq overleven. Als je deze patienten niet verteld dat er voor ze gebeden wordt heeft het al dan niet bidden nul effect.
Doe je dit nog een keer en vertel je de patienten waarvoor gebeden wordt dat er voor ze gebeden wordt door hele kerken vol religieuze mensen heeft dit een negatief effect op de genezing. Waarschijnlijk omdat ze zich zorgen maken dat het zo erg met ze is dat er hele kerken voor ze bidden.
Zo dan !quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Dus volgens die onderzoeken (die ik niet gezien heb) helpt bidden in geen enkel geval.
Wat raar. De keren dat ik aan mijn familie of aan een gebedsgroep vroeg om voor mij te bidden zijn van grote waarde geweest. Zeker in 70% - 80% van alle keren.
Nogal een verschil.
dat bedoel ik met: beïnvloeden van de omgeving.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:33 schreef Boca_Raton het volgende:
De keren dat ik aan mijn familie of aan een gebedsgroep vroeg om voor mij te bidden zijn van grote waarde geweest. Zeker in 70% - 80% van alle keren.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Observer_biasquote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus volgens die onderzoeken (die ik niet gezien heb) helpt bidden in geen enkel geval.
Wat raar. De keren dat ik aan mijn familie of aan een gebedsgroep vroeg om voor mij te bidden zijn van grote waarde geweest. Zeker in 70% - 80% van alle keren.
Nogal een verschil.
Zijn nogal wat studies naar gedaanquote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:41 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zo dan !
Versla dit anekdotisch bewijs maar eens met je gedegen onderzoeken, PietVerdriet !![]()
Om van mijn nominatie voor de 'kort door de bocht-award 20172/018' nog maar te zwijgen.
quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:41 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zo dan !
Versla dit anekdotisch bewijs maar eens met je gedegen onderzoeken, PietVerdriet !![]()
Om van mijn nominatie voor de 'kort door de bocht-award 20172/018' nog maar te zwijgen.
?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Observer_bias
Ik zou zeggen; doe 's een beredeneerde gok.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:![]()
![]()
Eh.... is Piet kort door de bocht of ik? Ik snap 'm nie...?
Dat je dingen erin ziet die er niet zijn, daarom wordt serieus wetenschappelijk onderzoek ook bij voorkeur dubbelblind gedaan.quote:
Oh, dan ben ik het.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:27 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ik zou zeggen; doe 's een beredeneerde gok.
Ik ervaar ze.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat je dingen erin ziet die er niet zijn, daarom wordt serieus wetenschappelijk onderzoek ook bij voorkeur dubbelblind gedaan.
Tja; om te zweven heb je nu eenmaal drie dimensies nodig. Da's waar.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:29 schreef Boca_Raton het volgende:
Oh, dan ben ik het.![]()
Altijd dat gemekker over de wetenschap. Ik word er niet goed van. Zó ééndimensionaal discussiëren.
Tja, er zijn ook mensen overtuigd van homeopatie, maar als je het serieus onderzoekt is het onzin.quote:
Ervaring is geen wetenschap. Toch bestaat het. Of kun jij 1 kilo ervaring kopen?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:32 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Tja; om te zweven heb je nu eenmaal drie dimensies nodig. Da's waar.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, er zijn ook mensen overtuigd van homeopatie, maar als je het serieus onderzoekt is het onzin.
Wil je objectieve kennis van de werkelijkheid?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ervaring is geen wetenschap. Toch bestaat het. Of kun jij 1 kilo ervaring kopen?
Je vraag was niet retorisch?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Nee. Ik wil feiten én gevoelens. Want die bestaan allebei.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je objectieve kennis van de werkelijkheid?
Ik zou graag zien waar ik heb gesteld dat als het geen wetenschap is, het niet bestaat.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Ervaring is geen wetenschap. Toch bestaat het. Of kun jij 1 kilo ervaring kopen?
Lekker in een eigen realiteit leven, das wel zo makkelijkquote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee. Ik wil feiten én gevoelens. Want die bestaan allebei.
Jullie stellen van die ingewikkelde vragen. 'waar niet geen' en zo.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:36 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ik zou graag zien waar ik heb gesteld dat als het geen wetenschap is, het niet bestaat.
Piet, ik geloof in bidden, ik geloof in God, ik geloof in homeopathie.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker in een eigen realiteit leven, das wel zo makkelijk
Ja, maar ik mag toch aannemen dat het gaat om een positief effect, niet om een averechts effect.quote:
Dat is 70%-80% van de gevallen die men onthoudt. Dat is het punt... mensen onthouden doorgaans alleen de hits en negeren en vergeten de missers.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nogal een verschil.
Zeg je nu dat het aan mijn geheugen ligt?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is 70%-80% van de gevallen die men onthoudt. Dat is het punt... mensen onthouden doorgaans alleen de hits en negeren en vergeten de missers.
Nee, dat je aan confirmation bias lijdt. Zoals trouwens alle mensen op aarde.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het aan mijn geheugen ligt?
Niet vervelend bedoeld, maar dat zeg ik inderdaad.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het aan mijn geheugen ligt?
Of ze hebben het idee dat ze minder zelf hoeven te doen omdat er toch voor ze gebeden wordt.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze zich zorgen maken dat het zo erg met ze is dat er hele kerken voor ze bidden.
Is een complot van atheïstische kouffar om de wereld ongelovig te maken.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 17:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nogal een verschil.
Het gaat - als ik het goed zie - om het STEP project:quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:54 schreef Lunatiek het volgende:
Tl;dr
Hebben ze dat onderzoek gedaan door aan de patiënten te vragen of ze zich beter voelden door het bidden, of is alleen de fysieke situatie gemeten?
Als iedereen zo zou denken zaten we nog steeds in de middeleeuwenquote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Piet, ik geloof in bidden, ik geloof in God, ik geloof in homeopathie.
God is onbewijsbaar, maar homeopathie is werkelijk volstrekte onzin. Als je je heel iets verdiept hebt in de achterliggende theorie snap ik echt niet hoe je daar in kunt geloven.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We worden het nooit eens...
Van deze 3 is je geloof in god nog de minst irrationele. De andere twee kunnen namelijk niet alleen empirisch worden onderzocht maar zijn ook daadwerkelijk veelvuldig empirisch onderzocht, en allemaal zonder resultaat.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 18:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Veel mensen die geloven in homeopathie lijken te denken dat het om 'natuurlijke niet-erkende medicatie' gaat, en hebben geen idee dat het gaat over de verkoop van.... puur water waar niks anders in zit en dat zogenaamd een geheugen zou hebben.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
God is onbewijsbaar, maar homeopathie is werkelijk volstrekte onzin. Als je je heel iets verdiept hebt in de achterliggende theorie snap ik echt niet hoe je daar in kunt geloven.
Natuurlijk is het hedendaags wetenschappelijk denken, dat is hoe de maatschappij enorme stappen heeft gemaakt. Maar even los daarvan: als je een gunst vraagt aan god, dan is de aanname dat die af en toe verleent wordt, niet? Als dat zo is, zou je dat kunnen meten. Het alternatief is a) dat er nooit een gunst verleend wordt of b) dat het niet uitmaakt of je bidt voor die gunst of niet. In beide gevallen is bidden nutteloos.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:23 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik vind iets dom aan dit soort onderzoeken. Hoe kun je nou weer het effect van bidden op zo'n manier onderzoeken als hier voorgesteld? Door eventuele effecten ervan te onderzoeken met een controlegroep, ga je blijkbaar er vanuit dat het effect van gebed een bepaalde mechaniek volgt. Echt het typisch hedendaagse wetenschappelijke denken met een paradigma van natuurwetten en mechanismen. Maar binnen het geloofsparadigma vraag je toch een gunst van God? Dat heeft toch niets te maken met mechanische wetten?
Water, ja. En zelfs als er in homeopathische middelen genoeg "werkzame" stof zou zitten, dan gaan ze uit van het beginsel dat je om de kwaal moet genezen vuur met vuur moet bestrijden. Dus temperatuurverhogende middelen tegen koorts en bloeddrukverlagers tegen een lage bloeddruk. Totale kolder natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Veel mensen die geloven in homeopathie lijken te denken dat het om 'natuurlijke niet-erkende medicatie' gaat, en hebben geen idee dat het gaat over de verkoop van.... puur water waar niks anders in zit en dat zogenaamd een geheugen zou hebben.
Waaruit blijkt die aanname dan? Het lijkt mij dat als je een oorzaak-gevolg relatie wilt onderzoeken zonder dat je weet hoe het werkt een dubbel-blind opzet een uitstekende manier is om te onderzoeken of die relatie werkelijk bestaat.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:23 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik vind iets dom aan dit soort onderzoeken. Hoe kun je nou weer het effect van bidden op zo'n manier onderzoeken als hier voorgesteld? Door eventuele effecten ervan te onderzoeken met een controlegroep, ga je blijkbaar er vanuit dat het effect van gebed een bepaalde mechaniek volgt.
Echt het typisch hedendaagse wetenschappelijke denken met een paradigma van natuurwetten en mechanismen. Maar binnen het geloofsparadigma vraag je toch een gunst van God? Dat heeft toch niets te maken met mechanische wetten?
Zilverwater bevat zilver (1 tot 40 ppm lees ik online) en is dus geen homeopathisch middel. Waarmee ik overigens niets over de werkzaamheid wil zeggen.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:26 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik maak ook wel eens gebruik van homeopathie. Zilverwater (colloïdaal zilver) is een van m'n favoriete middeltjes en werkt prima.
Ja, en wat helemaal leuk is is het idee dat als je een homeopathisch middel verder verdunt het sterker zou worden. Je hebt dus een flesje water waarvan het al heel onwaarschijnlijk is dat daar ook nog maar 1 molekuul werkzame stof in zit, en dan zegt men: als je dit vermengt met gedistilleerd water dan wordt het nog sterker. (Dat datzelfde water ook in diverse riolen heeft gezeten en dat er zeer waarschijnlijk wel een watermolekuul bij zit die ooit door de blaas van Julius Ceasar ging maakt allemaal niks uit kennelijk. Water heeft niet alleen een geheugen maar ook een zeer selectief geheugen.)quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Water, ja. En zelfs als er in homeopathische middelen genoeg "werkzame" stof zou zitten, dan gaan ze uit van het beginsel dat je om de kwaal moet genezen vuur met vuur moet bestrijden. Dus temperatuurverhogende middelen tegen koorts en bloeddrukverlagers tegen een lage bloeddruk. Totale kolder natuurlijk.
Ik kan me er echt kwaad om maken dat dat gewoon bij de apotheek te koop is, geflankeerd door andere middelen die wél werkelijk wat doen. No shit dat zo veel mensen er in geloven. Was toevallig vandaag nog in de apotheek en dan moet je altijd lang wachten zodat ik goed de tijd heb om de echinaforce etc te bekijken.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, en wat helemaal leuk is is het idee dat als je een homeopathisch middel verder verdunt het sterker zou worden. Je hebt dus een flesje water waarvan het al heel onwaarschijnlijk is dat daar ook nog maar 1 molekuul werkzame stof in zit, en dan zegt men: als je dit vermengt met gedistilleerd water dan wordt het nog sterker. (Dat datzelfde water ook in diverse riolen heeft gezeten en dat er zeer waarschijnlijk wel een watermolekuul bij zit die ooit door de blaas van Julius Ceasar ging maakt allemaal niks uit kennelijk. Water heeft niet alleen geheugen maar ook een selectief geheugen.)
Het valt me iedere keer weer op dat mensen die homeopatie verdedigen vaak absoluut geen idee hebben wat homeopatie is en alles wat vaag en esotheries is, kruiden of whatever voor homepatie verslijtenquote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zilverwater bevat zilver (1 tot 40 ppm lees ik online) en is dus geen homeopathisch middel. Waarmee ik overigens niets over de werkzaamheid wil zeggen.
Hier heb ik geen enkel respect voor. 'Het ligt aan je geheugen.'quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet vervelend bedoeld, maar dat zeg ik inderdaad.
Niet dat er iets mis is met je geheugen, dat is gewoon hoe menselijk geheugen werkt.
Als ik ergens ervaring mee heb dan lijd ik ergens aan? Ah kom op, dit is geen nivo.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, dat je aan confirmation bias lijdt. Zoals trouwens alle mensen op aarde.
De verdunningen waar homeopatie zich op beroept zijn zo absurt groot.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, en wat helemaal leuk is is het idee dat als je een homeopathisch middel verder verdunt het sterker zou worden. Je hebt dus een flesje water waarvan het al heel onwaarschijnlijk is dat daar ook nog maar 1 molekuul werkzame stof in zit, en dan zegt men: als je dit vermengt met gedistilleerd water dan wordt het nog sterker. (Dat datzelfde water ook in diverse riolen heeft gezeten en dat er zeer waarschijnlijk wel een watermolekuul bij zit die ooit door de blaas van Julius Ceasar ging maakt allemaal niks uit kennelijk. Water heeft niet alleen een geheugen maar ook een zeer selectief geheugen.)
Confirmation bias is het verschijnsel dat mensen veel meer geneigd zijn voorbeelden te onthouden die hun beeld bevestigen, terwijl ze andere voorbeelden verwerpen of vergeten. Dit is iets wat alle mensen, zonder uitzondering, doen. Het komt simpelweg door de manier waarop ons brein werkt. Daarom denk ik dat de trein altijd stampvol is (terwijl dat eigenlijk maar af en toe is) en dat ik meestal wind tegen heb als ik naar mijn werk fiets (wat heel onwaarschijnlijk is).quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als ik ergens ervaring mee heb dan lijd ik ergens aan? Ah kom op, dit is geen nivo.
Heb je het wikipedia stukje over confirmation bias wel gelezen?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als ik ergens ervaring mee heb dan lijd ik ergens aan? Ah kom op, dit is geen nivo.
Ik vraag me echt af of ze levenservaring hebben. Werkelijk!quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:57 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Is een complot van atheïstische kouffar om de wereld ongelovig te maken.
Die onderzoeken ookgeen respect voor de mysterieuze krachten van God. Laat enkel zien hoe simpel de ongelovige denkt!
Omdat ik er ontzettend goede ervaringen mee heb. Dus of het nu homeopathie of fietshypopatie heet maakt mij niet uit. Ik heb er veel aan te danken.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
God is onbewijsbaar, maar homeopathie is werkelijk volstrekte onzin. Als je je heel iets verdiept hebt in de achterliggende theorie snap ik echt niet hoe je daar in kunt geloven.
Eat at joe's, a million rats can not be wrong!quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:01 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hier heb ik geen enkel respect voor. 'Het ligt aan je geheugen.'
Nogmaals: mijn ervaringen stroken niet met die onderzoeken. Sterker nog: de halve wereld bidt. En dan met die onderzoeken schermen.
Ah, je hebt dus geen idee waar je goede ervaringen mee hebt, spannendquote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Omdat ik er ontzettend goede ervaringen mee heb. Dus of het nu homeopathie of fietshypopatie heet maakt mij niet uit. Ik heb er veel aan te danken.
Jij denkt dat alles te meten is.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Van deze 3 is je geloof in god nog de minst irrationele. De andere twee kunnen namelijk niet alleen empirisch worden onderzocht maar zijn ook daadwerkelijk veelvuldig empirisch onderzocht, en allemaal zonder resultaat.
Tav homeopathie is deze wel om te lachen trouwens (niet serieus bedoeld, stukje comedy van Tim Minchin):
Maar goed, de werkzaamheid van bidden, homeopatische middelen etc zijn wel te meten. Dat het nul is, staat jou gewoon niet aan.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij denkt dat alles te meten is.
Als ik aan jou vraag hoeveel jij van je moeder houdt kun je dat ook niet tot achter de komma zeggen.
Is de conclusie dan dat jij helemaal niet van je moeder houdt of dat 'houden van' niet bestaat?
quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me echt af of ze levenservaring hebben. Werkelijk!
quote:
Als ik jou echter vandaag vraag om de liefde voor he moeder in een cijfer uit te drukken en ik doe dat maandelijks, dan kan ik er wel aan meten. Het blijft zachte wetenschap, maar het kan wel.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Jij denkt dat alles te meten is.
Als ik aan jou vraag hoeveel jij van je moeder houdt kun je dat ook niet tot achter de komma zeggen.
Is de conclusie dan dat jij helemaal niet van je moeder houdt of dat 'houden van' niet bestaat?
Het onderzoek is: laten we met een hele groep mensen gaan bidden voor iemand, en kijken of dit effect heeft. ('Je neemt een x aantal patiënten met een bepaalde ziekte, voor de ene helft laat je hele kerken bidden, voor de andere helft niet. Je kijkt vervolgens hoe snel ze genezen cq overleven. Als je deze patienten niet verteld dat er voor ze gebeden wordt heeft het al dan niet bidden nul effect. *knip* '). Dan ga je er blijkbaar vanuit dat dat een mechanisch iets is of zo; Bidden - effect van bidden = uitkomst.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waaruit blijkt die aanname dan? Het lijkt mij dat als je een oorzaak-gevolg relatie wilt onderzoeken zonder dat je weet hoe het werkt een dubbel-blind opzet een uitstekende manier is om te onderzoeken of die relatie werkelijk bestaat.
In welk scenario zou die methodiek falen volgens jou? Of waaruit blijkt hier de aanname dat het natuurverschijnselen zijn of mechanisch is?
Je trekt hier conclusies over het onderzoek die je, ieg zover ik kan zien, niet kunt trekken.
Daarbij is natuurlijk ook vrij bekend welke hersenactiviteit emoties teweegbrengen.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
Als ik jou echter vandaag vraag om de liefde voor he moeder in een cijfer uit te drukken en ik doe dat maandelijks, dan kan ik er wel aan meten. Het blijft zachte wetenschap, maar het kan wel.
En dus worden mijn ervaringen in één klap door jou tot 0% gereduceerd.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Confirmation bias is het verschijnsel dat mensen veel meer geneigd zijn voorbeelden te onthouden die hun beeld bevestigen, terwijl ze andere voorbeelden verwerpen of vergeten. Dit is iets wat alle mensen, zonder uitzondering, doen. Het komt simpelweg door de manier waarop ons brein werkt. Daarom denk ik dat de trein altijd stampvol is (terwijl dat eigenlijk maar af en toe is) en dat ik meestal wind tegen heb als ik naar mijn werk fiets (wat heel onwaarschijnlijk is).
Hoeveel hou jij van je moeder?quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar goed, de werkzaamheid van bidden, homeopatische middelen etc zijn wel te meten. Dat het nul is, staat jou gewoon niet aan.
Jij wilt niet verder kijken dan je eigen ervaring en legt alle objectieve, gedegen onderzochte bevindingen naast je neer.
Dunning en Kruger laten groeten
F&L wordt nogal gekenmerkt door alles benaderen vanuit het hoofd hè.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:34 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En dus worden mijn ervaringen in één klap door jou tot 0% gereduceerd.
Je neemt me volstrekt niet serieus.
Ja.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:40 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
F&L wordt nogal gekenmerkt door alles benaderen vanuit het hoofd hè.
Nu ridiculiseer je wat er gezegd wordt. Niemand beweert dat alles te meten is. Sterker nog, het is per definitie onmogelijk om alles te meten.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar ik begrijp dat de wetenschap inmiddels in staat is ALLES te meten wat er te meten valt. Ze zijn klaar. Wat er nu niet gevonden wordt dat bestaat niet.
We zijn eruit!
Njah, een grap... Het is iig niet compleet.quote:
Dus kun je homeopathie misschien nog niet meten.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu ridiculiseer je wat er gezegd wordt. Niemand beweert dat alles te meten is. Sterker nog, het is per definitie onmogelijk om alles te meten.
Homeopathie beweert effecten te hebben die je wel zou moeten kunnen meten. Als je dat probeert, en er gebeurt niets, dan zijn de effecten er niet. Dat is iets anders dan een effect wat je (nog) niet kunt meten, zoals hoe veel de zeespiegel stijgt als je er in plast.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 21:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus kun je homeopathie misschien nog niet meten.
Kom maar op met je 'overdosis' homeopathisch slaapmiddel.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 22:00 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik wed dat jullie niet één homeopatisch middel durven te proberen. Het zou toch eens werken.
Je moet wel ergens last van hebben, het liefst iets chronisch. En bij voorkeur iets waar je huisarts al jaren geen raad mee weet. Dan kan ik jou een uitstekende mesoloog/homeopaat aanraden in Amsterdam.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 22:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Kom maar op met je 'overdosis' homeopathisch slaapmiddel.
Jawel hoor. Ik durf elk homeopathische middel te proberen, zelfs tegelijkertijd. Het zijn de enige middelen waarbij je niet bang hoeft te zijn voor bijwerkingen.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 22:00 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik wed dat jullie niet één homeopatisch middel durven te proberen. Het zou toch eens werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |